Het grote rijbewijs topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.660 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:12

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ik heb gisteren m'n 3e rijles gehad en moest nu voor het eerst alles zelf doen. (wat de voertuigbesturing betreft dan) De opbouw van de lessen is tot nu toe zo geweest:

Les 1: Sturen en gasgeven binnen en buiten de bebouwde kom en op de snelweg.
Les 2: Sturen en gasgeven binnen en buiten de bebouwde kom en op de snelweg, schakelen binnen en buiten de bebouwde kom.
Les 3: Sturen, gasgeven, remmen, schakelen binnen en buiten de bebouwde kom.

Ik heb alleen een vraag waar ik eigenlijk gisteren na m'n rijles pas opkwam. Elke keer als ik een stoplicht tegen kom doe ik het volgende:

- Gas los
- Koppeling in
- Remmen
- Terugschakelen naar 1 en koppeling inhouden
- wachten op groen

Bij groen licht:

- koppeling op laten komen
- gas bij geven
- wegrijden en later naar z'n 2 etc...

Nu mijn vraag, moet je altijd als je remt ook de koppeling intrappen? Als je bijvoorbeeld plotseling moet remmen, moet je dan tegelijk de koppeling en rem intrappen? En hoe zit dit dan op de autosnelweg?

En ik houd de koppeling ingetrapt tijdens het wachten op groen, kan ik niet beter de rem inhouden en pas als ik weg rij de koppeling intrappen + gas bijgeven??

Zoals jullie zien is er mij nog een hoop onduidelijk, ik hoop dat jullie hier antwoord op weten.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Je moet de koppeling na verloop van tijd wel indrukken. Anders kom je op het punt waarop je moter zegt "bekijk het maar"en uitvalt. Ik doe eigenlijk precies het zelfde, ook al heb ik 5 jaar mijn rijbewijs. Houdt de rem ook nooit ingedrukt als ik sta. Er is niets zo irrtant als een auto die 3 minuten voor je op de rem gaat staan. Vooral met regenachtig weer.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

• Bij remmen voor een rood stoplicht; eerst remmen, dan pas koppelen. Mijn instructeur zegt dat het CBR erop staat dat je dit zo doet. Als je ontkoppelt bent en je remt ook niet dan ben je stuurloos volgens mijn instructeur.
• Bij rustig remmen bovenstaande, bij een plotselinge remactie trap je direct je koppeling in. Als je echt hard moet remmen dan werkt remmen op je motor averechts omdat je die ook af moet remmen.
En ik houd de koppeling ingetrapt tijdens het wachten op groen, kan ik niet beter de rem inhouden en pas als ik weg rij de koppeling intrappen + gas bijgeven??
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je met de koppeling bent, hoe veel auto's je voor je hebt staan en of je op een helling staat. Als je 7 auto's voor je hebt staan kan je best de auto in zijn vrij zetten en relaxen..als de weg vlak is hoef je ook je rem niet in te houden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:47:
Je realiseert je hopelijk wel dat je de auto dan ook in zijn vrij moet zetten he? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaaltje. :X

Dat kan natuurlijk, alleen dan is er evenveel noodzaak om de rem wel/niet in te trappen als wanneer je de koppeling wel ingetrapt houdt. In principe kun je wanneer de auto met koppeling in en rem los niet wegrolt ook gewoon de auto in vrij zetten en zowel de koppeling als de rem los.

Het kost je echter wel iets meer tijd als je weer moet wegrijden, aangezien je eerst de koppeling in moet trappen en ook nog naar 1 moet schakelen enzo. Ik hou de koppeling gewoon altijd vast.

edit:
En wat betreft je eerste vraag, als je wilt gaan stilstaan moet je bij het remmen altijd de koppeling intrappen ja. Voor zachtjes afremmen hoef je hem niet erbij te pakken, maar als je onder een bepaald toerental komt valt je motor af, zoals Calitomnication al aangeeft. Je kunt als je gaat stoppen je koppeling ook iets later erbij pakken, maar het handigste volgens mij om jezelf gewoon aan te leren om ze dan tegelijk in te trappen. Mocht je een keer een noodstop moeten maken is het wel zo makkelijk dat je direct je koppeling erbij hebt bijvoorbeeld, als je dan de motor af laat slaan ben je ook je elektronische systemen als ABS kwijt, niet altijd fijn in die gevallen. :+

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 10-10-2006 13:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:20:
[...]

Je realiseert je hopelijk wel dat je de auto dan ook in zijn vrij moet zetten he? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaaltje. :X
Wanneer bedoel je dat ik de auto in z'n vrij moet zetten? Als ik voor het stoplicht sta en alleen de rem ingetrapt heb of als ik voor het stoplicht sta en alleen de koppeling ingetrapt heb?

Als ik alleen de koppeling heb ingetrapt, houd ik deze heel de tijd ingetrapt en zet ik ondertussen de auto in z'n 1 om later weer op te trekken. De auto staat hier nergens in z'n vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:29:
[...]

Wanneer bedoel je dat ik de auto in z'n vrij moet zetten? Als ik voor het stoplicht sta en alleen de rem ingetrapt heb of als ik voor het stoplicht sta en alleen de koppeling ingetrapt heb?
Als je alleen de rem in getrapt hebt dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:32:
[...]

Als je alleen de rem in getrapt hebt dus. ;)
want anders slaat de auto dus af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:35:
[...]

want anders slaat de auto dus af?
Eh, ja. :P

De motor blijft altijd (stationair) draaien, ook al geef je geen gas bij. Als je de auto in de versnelling hebt staan en de koppeling los hebt wil de auto dus vooruit, ook zonder gas te geven. Als je dat probeert terwijl je je rem vasthebt wil de auto dus vooruit terwijl ie niet vooruit kan, dat is een erg effectieve manier om je motor af te laten slaan.

No offence, maar dit is redelijk basic? :X Ik begin me even af te vragen of dit 'stapsgewijs steeds meer dingen mogen doen' een handige manier van rijles geven is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:40:
[...]

Eh, ja. :P

De motor blijft altijd (stationair) draaien, ook al geef je geen gas bij. Als je de auto in de versnelling hebt staan en de koppeling los hebt wil de auto dus vooruit, ook zonder gas te geven. Als je dat probeert terwijl je je rem vasthebt wil de auto dus vooruit terwijl ie niet vooruit kan, dat is een erg effectieve manier om je motor af te laten slaan.

No offence, maar dit is redelijk basic? :X Ik begin me even af te vragen of dit 'stapsgewijs steeds meer dingen mogen doen' een handige manier van rijles geven is. 8)7
Ik denk dat er met de manier van lesgeven niks mis is, maar ik heb weinig uitleg gekregen over hoe de auto nou eigenlijk echt werkt. Dat zou beter moeten idd.

Als ik een beetje had nagedacht had ik hier ook wel achtergekomen, ik denk dat het probleem is dat ik mezelf pas later de waarom vraag ga stellen. Ik doe gewoon blindelings wat me is aangeleerd en denk er niet echt bij na waarom. Als ik nu bijvoorbeeld na denk over hoe ik weg rij:

- stoel + spiegels goed zetten, gordel om
- handrem eraf
- checken of de auto in z'n vrij staat
- startten
- koppeling in
- schakelen naar 1
- koppeling op laten komen en gas bijgeven.

Dit is een soort checklist die ik volg. Ik weet natuurlijk dat de auto wegrijdt als ik de koppeling op laat komen terwijl de auto in een versnelling staat. Als ik logisch na zou denken dan zou ik er ook achter kunnen komen dat de motor afslaat als je dit tegenwerkt dmv de rem.

Kortom ik denk dat mijn hoe-werkt-een-auto-inzicht nog een beetje moet groeien! :)

Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:53:
[...]
Ik denk dat er met de manier van lesgeven niks mis is, maar ik heb weinig uitleg gekregen over hoe de auto nou eigenlijk echt werkt. Dat zou beter moeten idd.
Hm, nouja, ik heb me altijd al afgevraagd wat het nut is van deze methode van lesgeven. Geen kritiek op jou dus ofzo. :) Wat schiet je er mee op om de eerste les te mogen 'sturen en gasgeven' op de snelweg? Waarschijnlijk hoef je nog nieteens zelf te kijken? Dan is er toch niets aan snelwegen? :P

Ik heb liever gewoon vanaf het begin de volledige voertuigcontrole zelf. Dus sturen, schakelen, koppelen, gasgeven, alles gewoon. Aangezien je volgens mijn beredenering toch niets opschiet met 'sturen op de snelweg' kun je toch net zo goed eerst gewoon op kleinere weggetjes de voertuigcontrole helemaal onder de knie hebben? Als je daarna aandacht gaat besteden aan het kijkgedrag bij links- en rechts afslaan (binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek) heb je alles al gehad om er voor te zorgen dat snelweg letterlijk 'simpel' is. Die volgorde aanhouden is imo zinniger dan de lesopbouw zolas jij hem hebt. :)

Maar dat zal persoonlijk zijn...
Bedankt voor de antwoorden!
yw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:04:
[...]

Hm, nouja, ik heb me altijd al afgevraagd wat het nut is van deze methode van lesgeven. Geen kritiek op jou dus ofzo. :) Wat schiet je er mee op om de eerste les te mogen 'sturen en gasgeven' op de snelweg? Waarschijnlijk hoef je nog nieteens zelf te kijken? Dan is er toch niets aan snelwegen? :P
Ik ben nu begonnen met kijken idd, maar de 1e les op de snelweg hoefde ik idd niet te kijken, alleen maar een beetje het gevoel met auto krijgen. Was wel een beetje raar, want automatisch ging ik toen ook niet meer kijken. Dan vraag je als je in moet voegen "kan ik?". :)
Ik heb liever gewoon vanaf het begin de volledige voertuigcontrole zelf. Dus sturen, schakelen, koppelen, gasgeven, alles gewoon. Aangezien je volgens mijn beredenering toch niets opschiet met 'sturen op de snelweg' ...
Als je het zo redeneerd ben ik het wel met je eens. Ik heb nu zeker de afgelopen les heel erg moeten wennen aan het feit dat als ik het gas los liet er niet meer voor me geremd werd door de instructeur, maar dat ik dit nu dus zelf moest doen.

Ik ben natuurlijk begonnen zonder enige voorkennis, ik wist net hoe ik de motor moest startten, dus ik liet het allemaal maar een beetje over me heen komen. Pas nu ik terugkijk denk ik dat de manier die jij beschrijft waarschijnlijk wel beter is!

Anyway, ik verheug me elke keer ontzettend op m'n les, omdat ik autorijden gewoon echt geweldig vind! Nadeel is dat als ik weer op m'n fiets ergens heen moet dat ik denk: "goh, wat gaat dit langzaam! :) "...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:04:
Ik heb liever gewoon vanaf het begin de volledige voertuigcontrole zelf. Dus sturen, schakelen, koppelen, gasgeven, alles gewoon. Aangezien je volgens mijn beredenering toch niets opschiet met 'sturen op de snelweg' kun je toch net zo goed eerst gewoon op kleinere weggetjes de voertuigcontrole helemaal onder de knie hebben? Als je daarna aandacht gaat besteden aan het kijkgedrag bij links- en rechts afslaan (binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek) heb je alles al gehad om er voor te zorgen dat snelweg letterlijk 'simpel' is. Die volgorde aanhouden is imo zinniger dan de lesopbouw zolas jij hem hebt. :)
En dan kom je na 5 lessen nog steeds de straat niet uit... dat is gewoon veel te veel om in 1 keer te leren. Als je al rij ervaring hebt voordat je met rijlessen begint is het een ander verhaal, en als je je rijbewijs en wat rijervaring hebt, kun je je ook niet meer voorstellen dat zelf schakelen terwijl je ook de zijstraten in de gaten moet houden, echt wel heftig was (iig bij de meeste mensen).

Door juist eerst alleen te sturen, beetje remmen en gas geven, leer je alvast rijden op de weg, kijken, etc. En als je dan een paar lessen later leert sc hakelen, zit dat sturen en kijken er al redelijk in, zodat je daardoor relatie meer tijd hebt om je aandacht aan het schakelen tegeven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Crazy D schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:42:
[...]

En dan kom je na 5 lessen nog steeds de straat niet uit... dat is gewoon veel te veel om in 1 keer te leren. Als je al rij ervaring hebt voordat je met rijlessen begint is het een ander verhaal, en als je je rijbewijs en wat rijervaring hebt, kun je je ook niet meer voorstellen dat zelf schakelen terwijl je ook de zijstraten in de gaten moet houden, echt wel heftig was (iig bij de meeste mensen).
Punt is, de zijstraten in de gaten houden laten ze je de eerste lessen toch niet zelfstandig doen (zie stukje van Roland_EM25 boven jouw post). Ik ben mijn eerste les begonnen met 5 minuten op een parkeervak even alle knopjes (verlichting enzo) doornemen en daarna ben ik zelf weggereden (gewoon een dijk net buiten de bebouwde kom van Roosendaal). De eerste les misschien even koppelings-hulp gekregen als ik de auto bij een stoplicht 2x achter elkaar liet afslaan en mijn instructeur ongeduldig werd :+, maar meer toch ook niet? Ik had (behalve eens kijken hoe alles in een auto werkt) ook geen rijervaring, toch had ik met deze methode geen moeite? Het zal wel per persoon verschillen gok ik. Gek alleen dat de meeste rijscholen gewoon 1 methode hanteren, onafhankelijk van het soort leerling.

Ik zit ondertussen trouwens op 25,5 uur les. Over 13 dagen (maandag 23 oktober) rijexamen, vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen ook al weer een tijdje binnen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 10-10-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 14-09 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Het zal sowieso per persoon verschillen, de 1 heeft er denk ik ook wat meer aanleg voor dan anderen. En misschien scheelt het ook waar je rijdt, dwars door een drukke grote stad in de Randstad is weer heel wat anders dan een relaxed dijkje ergens op t platteland.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:47:
Ik heb gisteren m'n 3e rijles gehad en moest nu voor het eerst alles zelf doen. (wat de voertuigbesturing betreft dan) De opbouw van de lessen is tot nu toe zo geweest:

Les 1: Sturen en gasgeven binnen en buiten de bebouwde kom en op de snelweg.
Les 2: Sturen en gasgeven binnen en buiten de bebouwde kom en op de snelweg, schakelen binnen en buiten de bebouwde kom.
Les 3: Sturen, gasgeven, remmen, schakelen binnen en buiten de bebouwde kom.

Ik heb alleen een vraag waar ik eigenlijk gisteren na m'n rijles pas opkwam. Elke keer als ik een stoplicht tegen kom doe ik het volgende:

- Gas los
- Koppeling in
- Remmen
- Terugschakelen naar 1 en koppeling inhouden
- wachten op groen

Bij groen licht:

- koppeling op laten komen
- gas bij geven
- wegrijden en later naar z'n 2 etc...

Nu mijn vraag, moet je altijd als je remt ook de koppeling intrappen? Als je bijvoorbeeld plotseling moet remmen, moet je dan tegelijk de koppeling en rem intrappen? En hoe zit dit dan op de autosnelweg?

Zoals jullie zien is er mij nog een hoop onduidelijk, ik hoop dat jullie hier antwoord op weten.
Hoe moet ik me dat voorstellen, alleen sturen en gassen, op de snelweg.. :) Je moet toch altijd schakelen...

Enne ik trap altijd de rem in en trap pas de koppeling in als ie tegen het punt aankomt dat ie gaat haperen (en nog verder slaat ie af). Dan heb je rustig de tijd om eerst snelheid te minderen. Ook schakel ik pas als ik uitgeremd ben, dan kun je de versnelling pakken die bij die snelheid past :)

Heb zelf nu 16 lessen gehad, gaat aardig goed, dus ik hoop dat ik hem onder de 30 lessen kan halen :) 3 november ga ik theorie doen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

M'n instructeur schakelde dan. Tijdens het rijden zei hij dan: "gas las, dan zet ik 'm in z'n 5" etc...

Ik ga ook voor onder de 30 lessen, ik begrijp dat bij mijn instructeur het gemiddelde tussen de 28 en de 34 lessen zit.

Maar zo ver ben ik natuurlijk nog lang niet! Ik heb al wel een theorieboek aangeschaft, van de ANWB. Maar na het maken van een aantal proefexamens kwam ik erachter dat er toch nogal wat informatie ontbreekt in dit boekje. Bijvoorbeeld deze borden:

Afbeeldingslocatie: http://proto.thinkquest.nl/~klb019/images/Bord-X06.gif

Worden niet besproken in het boek. Ook staat er niks in over de lichten en vlaggen bij een militaire colonne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:26:
M'n instructeur schakelde dan. Tijdens het rijden zei hij dan: "gas las, dan zet ik 'm in z'n 5" etc...

Ik ga ook voor onder de 30 lessen, ik begrijp dat bij mijn instructeur het gemiddelde tussen de 28 en de 34 lessen zit.

Maar zo ver ben ik natuurlijk nog lang niet! Ik heb al wel een theorieboek aangeschaft, van de ANWB. Maar na het maken van een aantal proefexamens kwam ik erachter dat er toch nogal wat informatie ontbreekt in dit boekje. Bijvoorbeeld deze borden:

[afbeelding]

Worden niet besproken in het boek.
Daar nader je een overweg (met bomen, anders zou er een treintje staan ipv een rails). Het bord met 3 streepjes staat op 240m, 2 streepjs op 160m, 1 streepje op 80 (wel uit mijn hoofd).
Ook staat er niks in over de lichten en vlaggen bij een militaire colonne.
Die komen wel vaak voor in examens volgens mij! Toch handig om te weten. De voorste wagen heeft 2 blauwe vlaggen voorop, de volgende wagens hebben 1 blauwe vlag rechts en de laatste auto heeft een groene vlag rechts. Daarnaast hebben alle wagens een blauwe rechter koplamp, behalve de laatste die ook daar groen heeft. (Ook weer uit mijn hoofd, ik twijfel nu al weer. Straks mijn theorieboek er nog eens bijzoeken. 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja die onzin met die collones ben ik allang weer vergeten. Als ik ze ooit onderbreek door er tussen te gaan rijden dan moet de Militaire Politie me maar aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:32:
[...]

Daar nader je een overweg (met bomen, anders zou er een treintje staan ipv een rails). Het bord met 3 streepjes staat op 240m, 2 streepjs op 160m, 1 streepje op 80 (wel uit mijn hoofd).

knip
Was het 80 per streepje? Ik dacht nl. dat het 60 per streepje was (dus bij 3 streepjes 180m, bij 2 streepjes 120m en bij 1 streepje 60m).. Maar het is voor mij al zo'n 8 jaar geleden dus ik kan best fout zitten :+
En volgens http://proto.thinkquest.nl/~klb019/ zat ik dus fout :P

[ Voor 6% gewijzigd door FlipFluitketel op 10-10-2006 18:32 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Xander, welk theorieboek gebruik jij?

Ik deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://webwinkel.anwb.nl/published/theoriemidden.jpg_1127090.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:56:
Tja die onzin met die collones ben ik allang weer vergeten. Als ik ze ooit onderbreek door er tussen te gaan rijden dan moet de Militaire Politie me maar aanhouden.
_O- Inderdaad, hoe vaak kom je nou zoiets tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:05:

Ik deze dus:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://www.verjo.nl/boeken/images/0001.jpg

(Nouja, in mijn geval: )

Afbeeldingslocatie: http://www.verjo.nl/boeken/images/0004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:56:
Mja, je komt ze volgens mij erg weinig tegen zonder dat er een verkeersagent het verkeer staat te regelen. Maar toch, het komt veel voor in examens, het zou zomaar het verschil tussen 6 en 7 fouten kunnen zijn? :+
Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:05:

Ik deze dus:

[afbeelding]
Ik "Het Theorieboek Rijbewijs B", van SMIT.

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.rijschoolservice.nl/htm/images/illustraties/mijnwinkel/mw_SM_theoboek.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Roland_EM25 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:26:
Ook staat er niks in over de lichten en vlaggen bij een militaire colonne.
Ik heb mijn theorie ook gehaald met het ANWB boek, maar militaire colonne staat er zeker wel in.

Edit: tenzij jij misschien een oude heb en ik een nieuwe had.. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 10-10-2006 22:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:57

drooger

Falen is ook een kunst.

- stoel + spiegels goed zetten, gordel om
- handrem eraf
- checken of de auto in z'n vrij staat
- startten
- koppeling in
- schakelen naar 1
- koppeling op laten komen en gas bijgeven.
Ik heb nog maar 2 lessen(beide 2 uren) gehad, maar hij zei duidelijk tegen mij dat je koppeling ingetrapt moet hebben wil je starten. Zoals ik het nu lees start je de auto eerst en druk je dan pas de koppeling in :?

Ik heb vorige les(2e dus, wel 2 uur achter elkaar) zelf mogen remmen, gasgeven, schakelen, kruispunten, rotondes(nog wel wat hulp bij), 3-punts keren(of hoe je dat noemt) voor het eerst gedaan, en natuurlijk het belangrijkste: sturen :P

Heb nog niet op de snelweg gereden, maar dat komt in de volgende 2 lessen waarschijnlijk wel. Voorlopige max. snelheid dat ik gereden heb, is +- 85 km/h. (inclusief de 5 km/h marge die vrijwel elke auto heeft)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

drooger schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:31:
[...]

Ik heb nog maar 2 lessen(beide 2 uren) gehad, maar hij zei duidelijk tegen mij dat je koppeling ingetrapt moet hebben wil je starten. Zoals ik het nu lees start je de auto eerst en druk je dan pas de koppeling in :?
Idd, ik heb het ook altijd zo geleerd, en doe het nu ook meestal nog, aangezien m'n auto altijd in zijn 1 staat als ie geparkeerd staat. Ook makkelijk voor het geval je je een keer vergist en hij per ongeluk in zijn 1 staat en je hebt de koppeling niet ingedrukt :)

Ik heb m'n papiertje nu inmiddels ruim een jaar (2 weken geleden had ik hem een jaar). Heb dan ook maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een autotje te kopen :P * _Ernst_ rijdt sinds vorige week in een Alto rond :D

[ Voor 16% gewijzigd door _Ernst_ op 11-10-2006 21:39 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
drooger schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:31:
[...]

Mja, ik leer ook dat ik de airconditioning en de lichten uit moet zetten voordat ik de motor afzet. Leuk om jezelf aan te leren, maar noodzakelijk is het niet echt. :+

Zo ook met de koppeling intrappen bij starten... Het _hoeft_ natuurlijk niet als de auto vrij staat. Maar het kan absoluut geen kwaad om jezelf aan te leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Xander schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:53:
[...]

Mja, ik leer ook dat ik de airconditioning en de lichten uit moet zetten voordat ik de motor afzet. Leuk om jezelf aan te leren, maar noodzakelijk is het niet echt. :+

Zo ook met de koppeling intrappen bij starten... Het _hoeft_ natuurlijk niet als de auto vrij staat. Maar het kan absoluut geen kwaad om jezelf aan te leren. :)
De airco uitschakelen 5-10 minuten van te voren. Zo kan de airco droog blazen. Anders krijg je schimmel vorming en gaat stinken etc. Dus het is noodzaak.

Wel doe ik in de wintermaanden (ook een tik) voordat ik weg rijd s`avonds, meestal bij ons op de vliegclub waar je 50-100 meter moet rijden om bij de uitgang te komen gewoon enkel de stadslichten aan, zodat de dynamo even de kans krijgt om het zaakje bij te laden.

Ik zet verder mijn auto nooit in de versnelling als ik hem parkeer maar enkel op de handrem, start ook nooit met de koppeling in. Controleer wel standaard of ie in de vrij staat voordat ik hem start. Zelf heb ik nu me papiertje nu 1 jaar en iets van 8 maanden. Bij elkaar iets van 15k gereden ofsow, ook boel op de autobahn. Laatst wel me eerste bon binnen gehaald :+ (moest er een keer van komen).

@koppelings verhaal/ rem verhaal van de vorige pagina:

Als je van de snelweg afkomt en direct een stoplicht heb (wat vaak zat is bij snelwegen) of gewoon moet wachten, gewoon op de handrem. Want anders kunnen je remschijven krom trekken als je constant met je poot op de rem staat. Waarom? Omdat het zaakje toch vrij warm is geworden door de hoge snelheid (lees wel eens moeten remmen etc) en kunnen de hete gassen niet vrij komen als je met de poot op de rem staat (tussen de remblokken de remschijf) en trekt vervolgens krom.

[ Voor 17% gewijzigd door Meneer aard op 12-10-2006 10:44 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meneer aard schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:41:
[...]

Ik zet verder mijn auto nooit in de versnelling als ik hem parkeer maar enkel op de handrem, start ook nooit met de koppeling in. Controleer wel standaard of ie in de vrij staat voordat ik hem start.
Auto op de handrem is volgens mij helemaal niet erg, maar in de wintermaanden kan dit nog wel eens problemen geven (bij vooral wat oudere auto's) Het kan namelijk dat de handreminrichting bevriest in de wintermaanden, waardoor de boel niet loskomt als je de handrem weer omlaag doet. Met alle gevolgen van dien. Daarom kun je beter de versnelling gebruiken...

@algemeen:
Toen ik mijn theorie moest halen (6 jaar geleden) heb ik niet alleen een theorieboek aangeschaft maar ook een boek gehaald met daarin 600 examenvragen. Nu zijn deze boeken in de boekhandel te koop voor ca. 30,- euro met in totaal 1000 vragen met uitleg!

Ik leerde eerst goed alles wat in het theorieboek stond en daarna ging ik vragen maken, elke dag 2/3 examens. En bij de vragen die ik fout had keek ik dan met welk onderwerp dit te maken had en leerde vervolgens dat hoofdstuk weer uit m'n theorieboek (dus 5 vragen voorrang fout: 5x hoofdstuk doorspitten!).

Het handige is ook dat je bekend wordt met HOE de vragen worden gesteld. Er zitten namelijk behoorlijk wat instinkers in als je dit niet gewend bent. Zo kun je dus ook hier op oefenen.

Resultaat: In 1x theorie gehaald met 1 fout.

Mijn vriendin is de afgelopen tijd bezig geweest voor theorie, met eenzelfde methode.

Resultaat: 1ste keer theorie 7 fout, vandaag 2de keer, 3 fout!!

Het is dus feest vandaag! :+

Wat me trouwens opviel over haar verhalen en ook toen ik theorie moest doen:
Veel mensen denken het zo maar eens even te halen, omdat het toch multiple-gok is. Maar van elk examen met 50 personen halen ongeveer 12-15 de eindstreep! Dus onderschat het niet!
Ik ken ook zat mensen die 5-6 keer voor hun theorie moesten. Wordt het toch een dure business...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:28
Vandaag voor de derde keer examen gedaan, en eindelijk geslaagd!!!

Even ter informatie: Ik heb een oogafwijking nystagmus, daardoor mag ik alleen automaat rijden.

Examen begon rommelig, de examinator had ruzie met z'n pda, en naast ons was een kandidaat niet komen opdagen.Uiteindelijk vertrokken we pas om 10:55 uur, terwijl examen om 10:45 uur begon.

Ik hoefde geen kenteken te lezen, mocht gelijk instappen en auto op contact zetten. Lichten gecontroleerd en gelijk wegrijden, niks geen vraagjes over motor of dashboard.

Ik kreeg als opdracht om van examenplaats Horn naar de sporthal in Roermond te rijden. Ik mocht zelf de weg bepalen. :) Onderweg zaten de examinator en mijn rij-instructeur Jamba ringtones te beluisteren en onderling via bluetooth uit te wisselen. >:)

Bij de sporthal aangekomen zegt de examinator: 't Is al laat, rijd maar via een andere weg terug naar de examenplaats. Zo gezegd, via de singels terug naar Horn gereden en de auto in een leeg vak p de parkeerplaats geparkeerd. That's all. Geen bijzondere verrichting oid, niks nopes nada.

Binnengekomen kreeg ik meteen informatiebrochure over het creditcard rijbewijs in de handen gedrukt, geen speciale opmerkingen.

Ik mag pas morgen naar het gemeentehuis, sinds 1 oktober worden pas 's nachts de gegevens centraal geregistreerd. Volgende week vrijdag dus eindelijk alleen rijden. >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TweakersOnly schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:24:
Even ter informatie: Ik heb een oogafwijking nystagmus, daardoor mag ik alleen automaat rijden.
Eh. Leg uit?

Waarom zou je met een oogafwijking niet goed zelf kunnen schakelen?

Gefeliciteerd iig! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 12-10-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:28
Xander schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:14:
Eh. Leg uit?

Waarom zou je met een oogafwijking niet goed zelf kunnen schakelen?

Gefeliciteerd iig! :D
Ik heb nystagmus, dit is een soort trilling in de ogen. Daardoor heb ik meer tijd nodig om bij kijken in de spiegels en over de schouder het beeld scherp te stellen. Door het rijden met een automaat hoef ik niet te schakelen en heb ik voldoende tijd om alle handelingen uit te voeren.

Ik ben nu inmiddels 27 en heb 9 jaar geleden al ongeveer 60 lessen met een schakel gereden. Toen was na twee examens het advies om te stoppen. Ik zou het toch nooit halen ... Destijds was mijn geld ook op.

Vorig jaar juli begon het toch weer te kriebelen en heb ik eigen verklaring ingevuld. Ik heb uiteindelijk 3 keer een testrit moeten maken met een medisch adviseur van het CBR. Pas na de 3e test (en bijna 30 lessen) kreeg ik goedkeuring om verder te gaan. Dit was januari dit jaar.

Maar dit betekent wel dat ik een aangepast examen moet aanvragen ('t Is maar automaat, maar toch). En de wachttijden voor een aangepast examen is ongeveer 3 maanden. :(

1e keer examen in april, terecht gezakt: rijden ging totaal niet lekker. Vervolgens op 20 juli 2e keer examen gedaan, deze rit ging voor mijn gevoel wel lekker. Echter gezakt op te langzaam invoegen op de autoweg en het mislukken van de bijzondere verrichtingen.

Vandaag bij de derde keer alsnog geslaagd. Uiteindelijk een erg duur grapje. Heb inmiddels toch wel een 70 rijlessen gehad, + 3 keer een examen + 3 keer een medische test. :( :( Maarja, halverwege stoppen is ook geen optie, heb je alles voor niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TweakersOnly schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:13:
[...]

Ik heb nystagmus, dit is een soort trilling in de ogen. Daardoor heb ik meer tijd nodig om bij kijken in de spiegels en over de schouder het beeld scherp te stellen. Door het rijden met een automaat hoef ik niet te schakelen en heb ik voldoende tijd om alle handelingen uit te voeren.
Ah, op die manier. Ik snapte dat kijken moeilijker ging met nystagmus, ik kon alleen de link met een automaat niet leggen aangezien je niet echt hoeft te kijken hoe je schakelt...

Maar dit verklaart het. :)

Mooi dat je lange wachten (3x 3 maanden? :X) eindelijk beloond is met je rijbewijs! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Gefeliciteerd tweakersonly!

Dat je maar veel (en vooral veilige) kilometers mag maken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
heb sinds vorige week donderdag mijn rijbewijs (pasje dus 8) ). afgelopen zaterdag een auto gekocht. komende zaterdag mag ik em ophalen O+ . can't wait! \0/

[ Voor 3% gewijzigd door dreester op 12-10-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 18:54
Ik heb 3 augustus mn rijbewijs gehaald :). 15 lesjes (1u p/s), dus dat viel me ook wel mee.

Ook theorie in 1x gehaald, 6 foutjes
Scheelt natuurlijk wel als je voor die tijd al wel veel in een auto gereden hebt.

Mijn instructeur zei wel dat het niet verstandig was om te doen maar toch krijg je zo dat gevoel beter/sneller onder de knie qua gas,remmen,koppelen en schakelen.

Vaak leer je dan wel verkeerde dingen zoals niet ''goed'' spiegels kijken voor als je af wil slaan.
Ik heb nu bijna 2.5 maand mijn rijbewijs en sinds ik hem heb kijk ik niet meer zo overdreven in mn spiegels elke keer als ik af wil slaan. Neem aan dat bijna niemand dat meer doet.

Het is ook gewoon onzin om als je af wilt slaan, en je bent 10 meter daarvoor ook al afgeslagen, dus je weet wat er is om nog eens opnieuw te kijken. Nietemin gebruik ik mn spiegels wel veel, als je sommige mensen ook achter het stuur ziet zitten... dan vraag je je toch wel eens af of ze uberhaupt wel eens zien wat achter hun zit.

Tot nu toe geen brokken gemaakt of boetes gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
MysteryTweaker schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:40:

Mijn instructeur zei wel dat het niet verstandig was om te doen maar toch krijg je zo dat gevoel beter/sneller onder de knie qua gas,remmen,koppelen en schakelen.
Inderdaad, dat scheelt wel. Als je vantevoren al een beetje de auto onder controle hebt dan leer je imo sneller goed kijken.
Dat je dan niet goed in de spiegels leert kijken vind ik wel meevallen. Ik keek eigenlijk helemaal niet in de spiegels toen ik "rijles" van mn ouders kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RoD schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:43:
[...]
Dat je dan niet goed in de spiegels leert kijken vind ik wel meevallen.
Je kunt natuurlijk ook andere dingen jezelf verkeerd aanleren. Dingen als stuurhouding, moment van richting aangevenm etc. Heeft tijdens lessen best lang geduurd totdat ik niet meer de binnenkant van mijn stuur vastpakte bij scherp draaien. :X En ik heb dan van te voren nieteens echt gereden.

Maarja, MysteryTweaker, 15 lessen is gewoon weinig. Dan in 1x slagen is netjes. Dus het is kennelijk in jouw geval nuttig geweest, weet je dat ook weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Vraagje trouwens over de oogtest aan het begin van het examen. Ik ben een poosje terug langs de opticiën geweest voor een oogtest. Hij vertelde mij dat m'n ogen wel ietsje minder waren als normaal, maar dat een bril niet noodzakelijk was.

Nu zit ik hier voor mijn toekomstige examen toch een beetje over in. Je moet dan een nummerbord van 25m afstand kunnen lezen, en volgens de opticiën hangt het van m'n hoeveelheid energie af of ik het zie of niet. Het zit net op het randje.

nu zit ik met het volgende dilemma, moet ik een bril aanschaffen die ik dan bijvoorbeeld alleen tijdens het rijden gebruik of niet? Ik vind het een beetje onzin, omdat ik voor de rest nooit problemen met kijken heb en volgens de opticiën is het ook niet echt nodig. en om nou een bril aan te schaffen om alleen die test te halen...

Ik heb ook nog een vraag over die test zelf:

- Is het exact 25m?
- Wat als je het nummerbord niet goed kan lezen, moet je dan gelijk stoppen met het examen en ben je per definitie gezakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
Zo, tis weer ff geweest dat ik dit topic weer las. Hij kwam toevallig omhoogschuiven in de myreact, en ik dacht laat ik even kijken hoe het ervoor staat. Alsnog allen gefeliciteerd die hun rijbewijs gehaald hebben. Zullen er een hoop zijn, en succes een ieder die het nog moet halen.

Heb mijn rijbewijs nu net een halfjaar en heb pas sinds een maand of 1.5 geleden echt het gevoel dat ik het rijden onder de knie heb :) . In de zin van, ik rijd niet meer als een beginner. Auto schokt niet meer(lichtjes) bij doorschakelen, bochten maken gaat uitstekend nu en ook het parkeren gaat nu bijna altijd vlekkeloos en in 1 keer erin.

En dan vond ik het parkeren nog het irritants om onder de knie te krijgen. Want zo vaak rij ik ook weer niet. Ongeveer 2 keer per week 80km oid. Maar hopelijk over enkele maanden eigen autotje, en dan kan ik wat vaker ermee aan de gang. Of nog beter, als mijn ouders een tweede auto kopen, dan hoef ik niet in zo'n rammelbak van <750 euro te rijden, die altijd wel wat hebben. Anders toch maar een rammelbak bij gebrek aan beter :P

Overigens, om toch nog wat mee te discussieren over de vragen. Ik laat de auto ook altijd in neutraal staan, met de handrem omhoog. Puur om het feit dat mijn ma 1 keer de koppeling niet indrukte en de auto nog in zijn achteruit stond (lang voordat ik mijn rijbewijs had), en vervolgens bordje raakte bij ons in de straat, met een flinke deuk als gevolg. Mijn pa doet echter altijd het tegenovergestelde, hij laat de versnelling altijd in de stand zoals hij hem parkeerde (dus 1 of R), dus dan is het indrukken vd koppeling handig. Ik doe dit dan ook als gewoonte, want je draait vervolgens de sleutel om en zet hem in zijn 1, en weg ben je. Anders draai je de sleutel om en druk je alsnog de koppeling in. Komt op het zelfde neer, maar wel veiliger. Laatste tijd laat ik hem toch vaak in zijn 1 staan, omdat je dan direct kan wegrijden.

Remmen doe ik altijd tot het punt dat je echt de koppeling in móet drukken. Naja, iets ervoor natuurlijk, het moet niet kantje boord worden :+ , maar dat is gewoon veel beter dan direct de koppeling indrukken. Je behoudt gewoon een stuk meer grip, en als je vanuit een hoog toerental kwam aanrijden naar een rood stoplicht, kan je in 1 keer verder (ervanuitgaande dat er geen andere auto's stonden). Doe ik vooral 's avonds. Rij soms tussen stoplichten 60 in zijn 3, en rem dan lichtjes af als ik het licht nader, en kan dan als ik minimaal 35 reed weer verder als hij op groen springt. Gaat ook niet altijd goed hoor, soms merk ik dat ik al op 30 zat, maar dan ben ik gewoon te lui om terug te schakelen, en trekt het beestje zich maar ff uit de lage toeren. Maar meestal schakel ik gewoon naar 2 en dan weer verder...En abrubt remmen? Nog niet écht hoeven doen, maar de keren dat ik het bijna moest doen heb je in principe genoeg tijd om de rem keihard in te knallen en dan 'rustig' de koppeling erbij in te drukken. Heb het weleens als ik plots in de file beland, rij je boven de 100, en dan opeens moet je abrubt naar bijna stilstand omdat ik je niet vooruit keek (ook belangrijk dus), en dan is het even hard remmen, en koppeling erbij, en terugschakelen.

En kijken doe ik nog altijd wel goed. Enkel in de bebouwde kom dan. Vooral bij afslaan van bochten, kijk ik in de buitenspiegel of er geen fietsers aankomen, en de dode hoek uiteraard. Op de snelweg kijk ik amper ooit in de binnenspiegel meer omdat ik de noodzaak er niet van in zie. Toen ik net mn rijbewijs had ben ik bijna een keer op een auto ingereden omdat ik vergat in dode hoek te kijken, maar nu vergeet ik het ook echt niet meer. Levensgevaarlijk.

@Roland_EM25: probeer het gewoon een keer? Vraag het je instructeur eens om het te oefenen. De examinators gaan er niet met een meetlint naast staan, maar als ze richtting de auto met je lopen, stoppen ze even, en vragen je een kentekenbord op te lezen, en dan weer verder. En je wordt er op afgerekend als dat niet lukt, alleen in hoeverre dat op gaat...En als jij op 25m geen kenteken kan lezen, heb je wellicht een bril nodig? Die afstand is gekozen met een zekere overweging uit veiligheid. Maar als je echt geen zin hebt in een dure aanschaf van een bril zou ik gewoon even een setje maandlenzen kopen bij de kruidvat oid. Wel even een meting laten doen bij een opticien. En dan van te voren die dingen indoen (weekje ofzo), want het duurt even om te wennen. Maar het is wel een goedkope oplossing.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Nee, het is een inschatting van je examinator.
- Wat als je het nummerbord niet goed kan lezen, moet je dan gelijk stoppen met het examen en ben je per definitie gezakt?
Nope, je examen gaat gewoon door. Je moet als je het haalt na afloop alleen een ogentest bij het CBR doen, en ik gok dat dat een tijdje kan duren. Als je dat kunt voorkomen zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Shailesh schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 02:06:

En kijken doe ik nog altijd wel goed. Enkel in de bebouwde kom dan. Vooral bij afslaan van bochten, kijk ik in de buitenspiegel of er geen fietsers aankomen, en de dode hoek uiteraard. Op de snelweg kijk ik amper ooit in de binnenspiegel meer omdat ik de noodzaak er niet van in zie. Toen ik net mn rijbewijs had ben ik bijna een keer op een auto ingereden omdat ik vergat in dode hoek te kijken, maar nu vergeet ik het ook echt niet meer. Levensgevaarlijk.
Buiten de bebouwde kom heeft het kijken in de buitenspiegel voor rechts afslaan niet zoveel zin omdat het zeer onwaarschijnlijk (zoniet onmogelijk) is dat een fietser je rechts voorbij komt zetten met 80km/h. Als een fietser je wel kan inhalen heb je 'm net gepasseerd en ben je op de hoogte van zijn of haar aanwezigheid.

De binnenspiegel (als deze vrij zicht naar achteren biedt) zou je op de snelweg toch wel voortdurend moeten gebruiken. Je kunt ook de buitenspiegels gebruiken, maar de binnenspiegel geeft toch een mooiere breedbeeld-kijk op wat er achter je gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Xander schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:55:
[...]

Je kunt natuurlijk ook andere dingen jezelf verkeerd aanleren. Dingen als stuurhouding, moment van richting aangevenm etc. Heeft tijdens lessen best lang geduurd totdat ik niet meer de binnenkant van mijn stuur vastpakte bij scherp draaien. :X En ik heb dan van te voren nieteens echt gereden.

Maarja, MysteryTweaker, 15 lessen is gewoon weinig. Dan in 1x slagen is netjes. Dus het is kennelijk in jouw geval nuttig geweest, weet je dat ook weer. ;)
Richting aangeven heb ik ook niet gedaan voordat ik echte rijlessen kreeg :+ Het ging mij vooral om schakelen en aanvoelen hoe zon auto stuurt. En ach.. die stuurhouding valt echt wel wat mee. Ik heb echt geen idee meer hoe dat nou "officieel" moest, ik doe altijd maar wat en het gaat prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Ik heb ongeveer hetzelfde denk ik, heb 3x examen gedaan, en de 2e keer kon ik het nummerbord met geen mogelijkheid lezen. Het heeft waarschijnlijk wel met je energie te maken, 2e keer was namelijk voor mij om 8 uur sochtends + ik was gaar :P.

Als je opticien zegt dat het niet nodig is zal je je waarschijnlijk geen zorgen hoeven maken, ik heb -2 ofzo en kan gewoon t nummerbord lezen tenzij het schemert. Je moet echt behoorlijk bijziend zijn wil je het niet kunnen lezen.

Het is ongeveer 25 meter, je loopt met die knakker naar de auto en hij wijst een auto aan waarvan je het nummerbord moet lezen. Kan je het niet lezen, zoals bij mij de 2e keer, mag je een paar stappen naar voren doen. Kan je het niet lezen mag je gewoon examen rijden. Ik mocht het na afloop nog een keer proberen (misschien was het namelijk stress), lukte nog niet.

Als je t niet kan lezen is het in principe niet zo'n probleem, je krijgt dan, als je geslaagd bent, een papiertje waarop staat dat je niet je rijbewijs kan ophalen voordat je naar de oogarts geweest bent. Afspraak met de oogarts maken voor rijexamenkeuring, hij tekent een formuliertje, formuliertje dat je goedgekeurt bent naar t CBR sturen en je kan je rijbewijs ophalen (of niet->dan bril :)). Je hoeft niet opnieuw examen te doen (mits je geslaagd bent :+).

Persoonlijk vind ik dat je best goed kan rijden met een kleine afwijking, je ziet heus geen auto's of fietsers over het hoofd. Maar ik zou het wel sterk aanraden om toch een bril ofzo te nemen, het is namelijk heeel erg handig om de (plaatsnaam)bordjes op tijd te kunnen lezen, bovendien rijdt het rustiger (Maar dat is in mijn geval, misschien heb je niet zulke slechte ogen).

Vraag, zoals hierboven gezegd, gewoon je intructeur even een keer te oefenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Eindewege op 16-10-2006 15:17 ]

Van Zeeland dan misschien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 14-09 12:38
mijn examinator maakte en mooie grap bij de ogentest

ja, lees het nummerbord van die kadett maar even op
- Kadett?
O, tis een astra zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

w00t ik mag morgen afrijden, heb zonet 2uur lang zo goed als foutloos gereden ben erg tevreden. Als ik morgen zo rij volgens mij instructeur haal ik mijn rijbewijs zeker :) ben benieuwd!

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Godver, vernaggeld, was vrij zenuwachtig dit in combinatie met een zeik examinator = gezakt. Reed volgens hem niet snel genoeg op bij kruizingen en gaf een voorangsfout bij een auto die rechtdoor ging ipv linksaf. Was slecht tezien de zon scheen nogal in zijn knipperlicht. Kan morgenochtend om 8uur weer examenrijden :D ben benieuwd

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Jammer dat je het niet gehaald hebt!

Maar wel mooi dat je het morgen al gelijk weer opnieuw mag proberen!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Ah, die kans kreeg ik inderdaad ook. Om de volgende ochtend opnieuw te rijden. Soms denk ik, als ik dat had gedaan had ik mezelf 250 euro aan lessen bespaard. Maar goed, what's done is done. Succes morgen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ok heb ik het gehaald, had dit keer een vrij kritische examinator en een vrij pittige route. Heb erg netjes gereden ben erg blij. Nu nog rijbewijs voor de kar en voor de moter :)

hehe klein detail "je bent geslaagt maar wat ging er de vorige keer mis!?" "dat was gister..." "eeuh okee...dat kan natuurlijk sinds het nieuwe systeem :D:D:D "

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Hehe, gefeliciteerd. Je bent er blijkbaar erg kalm onder gebleven. Lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
ik had niet in de gaten dat ik nog op pagina 10 aan het lezen was :o

[ Voor 78% gewijzigd door Avvd op 20-10-2006 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
oh waarom kom ik dit topic nou pas tegen :D ...

ook nog maar even melden dat ik 'n paar weken geleden (2 ofzo :P) m'n rijbewijs ook gehaald heb .. na 30 lessen en 1 rijexamen. Zelf had ik er helemaal geen vertrouwen in, maar m'n rijleraar zei dat die alle vertrouwen in mij had dat ik 't zou halen + steun van ouders + steun van zus (die dr rijbewijs in 33 lessen en 1 rijexamen had }) ).
Had dan ook wel weer veel geluk met m'n examinator want ik maakte 'n behoorlijke fout die ik zelf goed herstelde maar waar ik toch ECHT op had kunnen zakken. En op het eind maakte ik 'n stomme fout bij het afslaan het parkeer terrein op en daar was ik zelfs nog voor gewaarschuwd door m'n rijleraar. Maar ik rij nu al 'n tijdje rond met m'n mooie PAPIEREN rijbewijs :P ik vind dat pasje afschuwelijk :| (en ik kon niet wachten om m'n rijbewijs te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:39:
mijn examinator maakte en mooie grap bij de ogentest

ja, lees het nummerbord van die kadett maar even op
- Kadett?
O, tis een astra zie ik
Bij mij moesten ze de auto aanwijzen omdat ik totaal geen verstand van automerken heb :+ Ik zag die examinator twijfelen, maar toen ik het nummerbord wel goed oplas vond ie het toch prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Shailesh schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:23:
Hehe, gefeliciteerd. Je bent er blijkbaar erg kalm onder gebleven. Lekker hoor.
thx :D hehe jammer dat er 1 werkdag overheen gaat voordat je het kan aanvragen, dat is dus maandag, Zal maandag ffe een spoedaanvraag doen. Iemand enig idee hoeveel dat duurder is 2x zoveel ofzo ? :*)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hier scheelt het inderdaad zo'n 40 euro... * Xander wacht dan toch liever 5 dagen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
5dagen? Begin jaren 90 duurde dat 5 maanden. Ja bijna een half jaar :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Xander schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 08:11:
Hier scheelt het inderdaad zo'n 40 euro... * Xander wacht dan toch liever 5 dagen. :X
Dat is het wel waard, kan ik mooi in de vakantie rijden en bezorgen 8)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Woeii :D:D Net in één keer geslaagd voor m'n rijbewijs B :D

* Ethnocentrix blij is :D *O*

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

pacificocean schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 09:06:
hier is het gewoon klaar terwijl u wacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ethnocentrix schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:48:

En tegen mij maar zeggen dat je gezakt bent >:)

Oke, oke, terugpakker _/-\o_
Ethnocentrix schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:29:
[...]

Ik vertel het tenminste als ik begin, en niet pas als ik mn rijbewijs heb O-)
Het is juist leuk als je iemand vertelt:, .. weet je wat ik vanmorgen gedaan heb. "Ik heb afgereden!" en het is echt prachtig als je dan als reactie "Joh, ben je al begonnen dan?!?!?" krijgt :D :D

Hè Jor/Ethno ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Spotter schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:53:
[...]

hier is het gewoon klaar terwijl u wacht?
Wás, tot begin oktober. ;)

Dat heb ik zelfs met bron. :P
Ethnocentrix schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:48:

Feli! :) Ik had het hier nog niet gepost, maar ik ben vorige week maandag (23e) ook in 1x geslaagd. Dat verliep ook wel volgens mijn planning. :)

- 9 augustus eerste les gehad
- 6 september theorie gehaald
- 25 september tussentijdse toets gehaald
- 23 oktober rijexamen gehaald

Ik zit nu op de trein te wachten, dadelijk als ik thuis ben eens kijken bij het gemeentehuis of ik mijn rijbewijs al op kan halen (dat kon ik proberen volgens die medewerker, morgen is ie er iig... maarja ik ben ongeduldig :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 23:12
'K zal even discussievoer geven ;)

Ik had al een tijdje (zeg zo'n 2 X per jaar de afgelopen 4 jaar) het gevoel dat ik mijn rijbewijs moest vernieuwen.
Maar telkens werd ik gerustgesteld door de datum....pas in 2012 is ie aan de beurt.
Maar zoals gezegd bleef t in m'n hoofd en de laatste keer dat ik toch maar weer keek zat m'n vrouw naast me in de auto en die vertelde ik dat zo..dat ik dus vaker had gekeken , waarop zij me het rijbewijs uit handen nam om ook eens te kijken.
Klopt , zegt ze ...je hebt nog tot 2012 dus waar maak je je druk om?

Om even later met een "nee he?" "eh?" en een "nou ja zeg" mij te wijzen op de uitgifte datum .....1992 !! :?

Zijn die rijbewijzen niet normaal 10 jaar geldig? vroeg ze me?
Yep...maar als er een fout gemaakt is , dan door hen en hun computer en heb ik geen oproep gehad voor vernieuwen dus zowel zij als hun computersysteem vinden het wel best dat ik hem 20 jaar (!) in bezit heb.

Ik ga ECHT niet nu al heen om hen op de "fout "te wijzen.
Kan ook nergens een dergelijk voorval vinden of wat te doen indien, dus afaic gewoon doorrijden tot 2012 en dan vernieuwen . 8)

[ Voor 3% gewijzigd door scorpio op 30-10-2006 13:23 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 19:47
Heb vorige week m'n eerste rijles ( rijbewijs B ) gehad. Omdat ik elke dag een behoorlijk eind fiets, moe(s)t ik echt wennen aan het feit dat je niet constant helemaal rechts van de weg moet rijden, zoals je op de fiets wel doet... (ik reed steeds bijna tegen de stoep aan 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@scorpie: Volgens mij is het rijbewijs van mijn pa ook 20 jaar geldig. Not sure, zal het vanavond eens navragen.

@BARO: Volgens mij heeft iedereen die met rijlessen begint daar last van. Niet zo onlogisch ook, een auto is breed en je zit zelf helemaal links enzo... :+

* Xander net rijbewijs opgehaald \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik ben nu al sinds dinsdag middag nu al bijna een week dus lekker aan het rijden, Spullen bezorgen, mensen ophalen, offroad rijden met de jeep. Maar ik rij voornamelijk hierin: http://i13.tinypic.com/2hn7xnq.jpg Erg handig dat er 3 mensen in kunnen. Achterwiel aandrijving rijd wel anders in de bochten zeg. Als je ffe wat gas geeft in de bochten voel je de achterkant meekomen.
Kortom rijd compleet anders dan een Audia3 2.0turbo. Vind achteruit rijden in deze bak stukken makkelijker door de rijpositie en grote spiegels. 2.5turbo rijd ook prima indien warm gereden. Nogsteeds schadevrij :P

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
BARO schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:25:
Heb vorige week m'n eerste rijles ( rijbewijs B ) gehad. Omdat ik elke dag een behoorlijk eind fiets, moe(s)t ik echt wennen aan het feit dat je niet constant helemaal rechts van de weg moet rijden, zoals je op de fiets wel doet... (ik reed steeds bijna tegen de stoep aan 8)7)
verder vooruit kijken, is dat weg. Heb ik ook gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
scorpio schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:02:

Ik had al een tijdje (zeg zo'n 2 X per jaar de afgelopen 4 jaar) het gevoel dat ik mijn rijbewijs moest vernieuwen.
Maar telkens werd ik gerustgesteld door de datum....pas in 2012 is ie aan de beurt.
Maar zoals gezegd bleef t in m'n hoofd en de laatste keer dat ik toch maar weer keek zat m'n vrouw naast me in de auto en die vertelde ik dat zo..dat ik dus vaker had gekeken , waarop zij me het rijbewijs uit handen nam om ook eens te kijken.

Om even later met een "nee he?" "eh?" en een "nou ja zeg" mij te wijzen op de uitgifte datum .....1992 !! :?

Yep...maar als er een fout gemaakt is , dan door hen en hun computer en heb ik geen oproep gehad voor vernieuwen dus zowel zij als hun computersysteem vinden het wel best dat ik hem 20 jaar (!) in bezit heb.

Kan ook nergens een dergelijk voorval vinden of wat te doen indien, dus afaic gewoon doorrijden tot 2012 en dan vernieuwen . 8)
Nee joh, nergens om druk maken. Niet jouw fout toch. Mocht je ooit worden aangehouden en dat wordt opgemerkt, zeg je gewoon dat je niet beter wist. Hoogstwaarschijnlijk kom je er met een waarschuwing van af, en haal je gelijk een nieuwe. Mocht je een ongeluk maken, zal het ook geen al te groot probleem zijn, gewoon de gemeente aanklagen. Maar goed, daar komt het waarschijnlijk allemaal nooit toe, want het kan best dat ie gewoon 20 jaar geldig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38

BrZ

scorpio schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:02:

Eh, heb je niet gewoon een "geldig tot" datum op je rijbewijs staan? Als daar 2012 staat zou je geen enkele reden hebben om een nieuwe te halen, dus zullen ze je hier ook niet op gaan bestraffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pacificocean schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 09:06:
Lijkt me sterk, in 1996 kreeg ik hem ook gewoon meteen mee. Zelfs nog met een plastic hoesje :*)

maar gelukkig heb ik nog even voordat ik aan een plastic variant moet geloven. Als die dingen het net zo lang (lees max 2 jaar) vol houden dan mijn bankpasjes zie ik er tegen op. Wordt dan een dure investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik vind het nieuwe pasje wel makkelijk, vooral gezien het feit dat het ook werkt als ID kaart. Kan je ID kaart dus de deur uit :)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 23:12
@Shailesh & @ BrZ >> Dat dacht ik ook ;)
Dus rijden we er lekker mee door ..geldig tot 2012 O-)

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik ben toch blij dat ik nog een 'oud' rijbewijs heb, vind ik een stuk fijner eigenlijk volgens mij :) Mooi in een hoesje in m'n zak, samen met telefoon, en dat vind ik een stuk fijner als een los pasje + telefoon in m'n broekzak :) (en nee, ik heb niet altijd een portemonnee bij, vrijwel nooit zelfs :P) Ik hoop alleen wel dat ie in 2015 nog goed leesbaar is, dus wel enigsinds voorzichtig mee zijn :P Tot nu toe gaat dat prima, ding is na ruim een jaar nog perfect te lezen, alleen gekreukt op de 2 vouwen.

@ de paar geslaagden hierboven: gefeli! :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Heb nu zo'n 7 rijlessen gehad en heb m'n theorie aangevraagd. Over een maandje mag ik! (was de eerst beschikbare datum!)

De lessen gaan lekker, maar laatst had ik een beetje een terugval. Bij het 1e stoplicht waar ik weer opmoest trekken liet ik de koppeling veels te snel opkomen waardoor de auto als een gek begon te stuiteren en vervolgens afsloeg. En er waren nog wat meer dingetjes waarvan ik dacht, komop dat kon ik vorige lessen altijd al. Bijvoorbeeld in z'n 2 schakelen als je naar z'n 4 moet. Echt van die lompe dingen.

Is dit herkenbaar voor sommigen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mja, 5 -> 2 schakelen heb ik ook gedaan. In mijn laatste les de motor 2x af laten slaan heb ik ook nog gedaan. :+

Probeer dingen niet te gehaast te gaan doen, neem je tijd. Daarnaast kun je natuurlijk gewoon eens een mindere dag hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Xander schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:11:
Mja, 5 -> 2 schakelen heb ik ook gedaan.
Das vrij lomp als je dat doet als je 120 rijdt ofzo :+

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
Roland_EM25 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:09:
Heb nu zo'n 7 rijlessen gehad en heb m'n theorie aangevraagd. Over een maandje mag ik! (was de eerst beschikbare datum!)

De lessen gaan lekker, maar laatst had ik een beetje een terugval. Bij het 1e stoplicht waar ik weer opmoest trekken liet ik de koppeling veels te snel opkomen waardoor de auto als een gek begon te stuiteren en vervolgens afsloeg. En er waren nog wat meer dingetjes waarvan ik dacht, komop dat kon ik vorige lessen altijd al. Bijvoorbeeld in z'n 2 schakelen als je naar z'n 4 moet. Echt van die lompe dingen.

Is dit herkenbaar voor sommigen???
dit is hartstikke herkenbaar en om je nog verder op te vrolijken :P als je dalijk probleemloos weg kunt rijden komen er wel weer nieuwe dingen die je niet perfect kunt en de ene les wel goed gaan en de andere niet... autorijden = steeds weer nieuwe dingen leren. Ik heb nu 'n maand m'n rijbewijs en ik merk dat ik toch echt steeds weer nieuwe dingen leer. En dat sommige dingen die de ene keer wel perfect willen de andere keer niet zo gaan :P. Kop op, alle begin is moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
schakelen ging bij mij eerst ook fout. Van de 2 naar de 5 bijvoorbeeld.

maar het is eik heel simpel

in de vrij, iets naar links > Boven is 1, beneden is 2. midden boven is 3, midden onder 4.

Logisch, want dat weet je. Als je dat maar bedenkt met het schakelen dan komt het wel goed. Dus vrij > 2 is iets naar links en beneden, 4 is vrij >beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dat went ook vanzelf. Wat oefenen en je krijgt er automatisch gevoel voor. Maak je daar maar geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

_Ernst_ schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:27:
[...]

heb ik al 1 keer gehad :X

Maar dan gewoon met te snel zijn, stevig aan het optrekken
1 - 2 - 3 toen reed ik 120-130... dan naar de 4... duuw ik hem in zijn 2 inplaats van de 4 :X

Vond mijn blokje niet erg lief....

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Voordeel is dat ik bij 120 in 5 niet echt snel de behoefte voelde om terug te schakelen... :+

En bij 70 van 5 naar 2 schakelen kon in mijn lesauto opzich nog... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest afrijden in Leeuwarden dit is inmiddels een jaar geleden:
Ik was wel erg zenuwachtig maar zodra ik in de auto stapte om te rijden was dit helemaal weg. Ik moest om 8.00 uur das dus wanneer alle moeders van school naar huis fietsen en ik moest hier regelmatig omheen in de de 30km zones goed spiegelen dus. Ook veel woonwerkverkeer dus het was wel druk op de weg.

Toen moest ik keren op de weg in zoveel keer en vergat ik het stuur terug te draaien. Toen zei ik, ik red het niet ben vergeten het stuur terug te draaien maar het kon nog net dus rustig weg en ik haalde de draai precies. Nog file parkeren en dit ging prima

Ik had alles op het hoogst op het overzicht briefje
Ik was als eerste van de 4 examens terug en dit duurde maar 10 minuutjes ofzo echt heel kort

Mijn instructeur was niet mee dat deed hij eigenlijks nooit zei hij alleen als je er om vraagt.

Dus 1e keer gehaald gelijk met mijn moeder in haar peugeootje naar het gemeentehuis en ik terugrijden naar huis. En toen on tour heb die dag een tank leeggereden iets van 40-50 liter 500 km kwam ik op uit! Was pas 24.00 thuis alleen maar gereden met vrienden enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja ik heb hem! :D

Reed in het begin wat slordig volgens de examinator (was een vrouw). Maar ging steeds beter naarmate de rit vorderde. Ik was volgens mijn instructeur de eerste leerling van hem die bij haar geslaagd was. Heb hem gelijk aangevraagd, morgen is ie als het goed is binnen. Kostte wel 74,50... maargoed wil natuurlijk zo snel mogelijk rijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:27:
Mijn instructeur was niet mee dat deed hij eigenlijks nooit zei hij alleen als je er om vraagt.
Hm, typisch eigenlijk? Als je zakt kan het best nuttig zijn dat je instructeur ook je examenrit heeft kunnen bekijken en precies weet waar die foutging enzo... ;)

Gefeliciteerd nog trouwens. :+ (beetje erg laat, maarja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 23:01
Zo weer rijexamen, eerst om 9.30 een les, om een uurtje later het nog een keer te proberen. Ik hoop echt dat ik niet zo zenuwachtig word, ik neem er zelfs pillen voor in :P. (Alhoewel die laatste meer voor het gevoel van mn ouders zijn, ik heb ze nu al een paar keer ingenomen, gewoon random, maar ik merk er niets van. Dus nu doe ik het maar zodat het daar in ieder geval niet aan kan liggen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Ennnnnnn gehaald \o/ Weer een gevaar op de weg erbij :). Ging wel lekker, achteraf vroeg ik nog aan dr wat ik fout deed, gingen die 2 dames (instructrice en examinatrice) meteen op hol slaan: wat nou?! Je hebt het toch gehaald of niet dan? :D

Anyway, nu maar hopen dat ik het pasje vanmiddag nog op kan halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pasje vanmiddag nog ophalen? Dat kun je vergeten. Vanmiddag aanvragen kan soms wel (morgen zeker), maar na het aanvragen mag je helasa nog 5 dagen wachten tot je het kunt ophalen...

Anyway, gefeliciteerd! :D Zelf rijden is leuker. :) ( Ik heb net een weekje mijn pasje binnen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
[...]

offtopic: maar wat gebeurd er dan precies? schiet ie dan in de begrenzer? (logisch eigenlijk) Of sloop je dan ook gelijk het hele blok?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege

Eindewege

Murcielago schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:45:
[...]

offtopic: maar wat gebeurd er dan precies? schiet ie dan in de begrenzer? (logisch eigenlijk) Of sloop je dan ook gelijk het hele blok?
Begrenzer helpt niet zoveel, je geeft immers geen gas. Je remt wel snel af ineens :+

Echt goed is het niet voor de motor, maar hij zal niet ontploffen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Xander schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:42:
Pasje vanmiddag nog ophalen? Dat kun je vergeten. Vanmiddag aanvragen kan soms wel (morgen zeker), maar na het aanvragen mag je helasa nog 5 dagen wachten tot je het kunt ophalen...

Anyway, gefeliciteerd! :D Zelf rijden is leuker. :) ( Ik heb net een weekje mijn pasje binnen. )
D'oh, maand geleden foto's laten maken, zijn ze niet geldig, nu kan ik het ding morgen pas aanvragen en kan ik vrijdag niet al rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Snel nieuwe foto's laten maken en straks nog aanvragen? Foto's maken moet toch lukken in een half uurtje... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Xander schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:19:
Snel nieuwe foto's laten maken en straks nog aanvragen? Foto's maken moet toch lukken in een half uurtje... :P
Mijn gemeentehuis sluit om 4 uur :( (Leiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eindewege schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:59:
[...]

Begrenzer helpt niet zoveel, je geeft immers geen gas. Je remt wel snel af ineens :+

Echt goed is het niet voor de motor, maar hij zal niet ontploffen ofzo
Sommige wel hoor :)

Carrera GT blok is naar de knoppe geholpen door een Franse journalist die bij 280km/u ofzo hem in z'n 3 zette ipv in de 5 :P (moet wel lomp hard hebben geduwd, dat wel :P)

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 06-11-2006 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege

Eindewege

johnnyv.nl schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:43:
[...]

Sommige wel hoor :)

Carrera GT blok is naar de knoppe geholpen door een Franse journalist die bij 280km/u ofzo hem in z'n 3 zette ipv in de 5 :P (moet wel lomp hard hebben geduwd, dat wel :P)
Ja ok, maar das wel een stapje erger! :o

Als je de gemiddelde lesauto in zn 2 zet bij 200 km/u vliegen de zuigers je ook wel om de oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:11:
Mja, 5 -> 2 schakelen heb ik ook gedaan. In mijn laatste les de motor 2x af laten slaan heb ik ook nog gedaan. :+

Probeer dingen niet te gehaast te gaan doen, neem je tijd. Daarnaast kun je natuurlijk gewoon eens een mindere dag hebben. ;)
Dit doe ik nog weleens als ik uitrol en vervolgens de stoplichten toch op groen gaan, maar dan mag het :) (en is het dus ook bewust ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vriendin van me kon laatst Viola Holt aan rijden tijdens het lessen. Helaas heeft ze het niet gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MoiZie schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:06:
[...]

D'oh, maand geleden foto's laten maken, zijn ze niet geldig, nu kan ik het ding morgen pas aanvragen en kan ik vrijdag niet al rijden :/
Als je hem nou gewoon met spoed aanvraagt :) Had ik ook gedaan..donderdag geslaagd..om half 11 aangevraagd en de dag erna had ik hem om 10 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 09-09 17:16
M'n vriendin zette ipv 4>5 naar 4>1

Ik heb een auto nog _NOOIT_ zo hard zien afremmen teeeerinng (overigens een snelheid van 120 km/h in een golf IV TDI 140 pk+chiptuning pk's)

ik schrok me echt dood (mja ik mocht toen dus mee) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

RedHat schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:16:
M'n vriendin zette ipv 4>5 naar 4>1

Ik heb een auto nog _NOOIT_ zo hard zien afremmen teeeerinng (overigens een snelheid van 120 km/h in een golf IV TDI 140 pk+chiptuning pk's)

ik schrok me echt dood (mja ik mocht toen dus mee) :D
Goed voor de synchro ringen :P

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Glashelder schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:12:
[...]

Als je hem nou gewoon met spoed aanvraagt :) Had ik ook gedaan..donderdag geslaagd..om half 11 aangevraagd en de dag erna had ik hem om 10 uur :)
Als jij me wil sponsoren :> Dan is het opeens 2x zo duur hoor, ben ook maar een arme student :/ :P

@ hierboven, 120km/h in zn 4? :| Lekker voor het milieu / verbruik / toerental :P.

[ Voor 10% gewijzigd door MoiZie op 06-11-2006 23:20 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.