FFF schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:01:
[...]
Even een hele oude Quote,
Maar hoe bevalt de 2.4 V6?
Ik denk aan een A4 2.4 quattro.
Heeft hij een beetje voldoende power of kom je tekort in je A6?
Had je veel resultaat na het chippen?
En is hij lekker stil en koppel onderin?
Of zou je aanraden beter voor de 3.0 V6 te gaan.
2dehands maakt het kwa prijs niet veel meer uit.
Rij je met automaat of handbak?
Ik hoorde namelijk dat iig de 3.0 een hele korte 1ste versnelling heeft en vroeg me af of de 2.4 daar ook last van heeft en hoeverre dat hinderlijk is bij een automaat.
De 2.4 V6 Q is er niet meer, maar ik kan er natuurlijk wel wat over vertellen.
Hij heeft onderin de toeren
geen koppel. Vanaf 3500RPM heeft hij pas aardig wat koppel (komt door de 5 kleppen per cilinder en de lage cilinder inhoud)
De A6 was een automaat/tiptronic 5 bak.
Dat gebrek aan koppel onderin de toeren wordt wel redelijk goed gemaakt door de automaat die dit snel herkend en meteen vlot terug schakeld, dus hij schakeld altijd soepel en vlot 1 a 2 versnellingen terug als die merkt dat je goed wilt versnellen.
Boven in de toeren wilt hij er overigens wel lekker vandoor. Met de automaat zijn die toeren snel berijkt door de kickdown waardoor die 2 a 3 versnellingen terug schakeld.
Verder klinkt de 2.4 V6 30v lekker soepel en stil. Als je vol in de toeren gaat maakt hij een heel mooi en fel geluid.
De automaat bij de A6 was verder heel goed in ze 1. Deze ging tot 65KM/h, ze 2 tot 120KM/h, ze 3 tot 170KM/h, ze 4 tot 220KM/h, ze 5 tot 245KM/h in duitsland (op de teller)
Verder dus nooit problemen gehad met ze 1. Als je b.v. 40KM/h in ze 2 rijdt en je doet kickdown dan gaat hij zelfs nog even naar ze 1 tot de 65KM/h
Hier een filmpje van de 1e twee versnellingen
>klik<
Als die 3.0 een 6 bak heeft zou het misschien anders kunnen zijn. De 6 bakken in de nieuwere types A4 gaan tot zo'n 55 a 60KM/h en 100KM/h in ze 2.
Het is dus net wat je wil. De 2.4 is echt wel een fijne motor waar je de meeste mensen te snel af mee bent. Het nadeel is dat hij weinig koppel onderin de toeren heeft.
Overigens heeft de 3.0 V6 ook niet veel koppel onderin de toeren aangezien het ook een atmosferisch blok is. Met de nieuwe FSI techniek van audi hebben de atmosferische blokken tegenwoordig wel iets meer koppel onderin gekregen.
Als de aanschaf bijna het zelfde is en je het benzine verbruik niet uit maakt en net wat meer powers onder en bovenin de toeren wilt moet je voor de 3.0 gaan. Ik zou zeggen maak een proefritje in bijde auto's en oordeel zelf verder.
Suc6 met uitzoeken