Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Dit is namelijk al meerdere malen behandelt in ditzelfde topic!
dpreview:
"a full 7MP / Fine image (3.1 MB) takes around 1.2 seconds to write to the card (~2.4 MB/s)"
En filmpjes zijn 1.3MB per seconde.
Het 2GB 'el-cheapo' SD kaartje dat ik gebruik haalt zelfs 7MB/s.
Je hebt dus geen Extreme/60x/Ultra kaartjes nodig voor de TZ3.
[ Voor 40% gewijzigd door german8 op 08-11-2007 15:14 ]
Dat is maar ten dele zo. Idd zit de winst bij de goedkoopsten ook in de accessoires zoals tasjes en geheugenkaarten, maar de camera's zelf zijn volgens mij ook anders. Dat wil zeggen, het gaat vaak om importmodellen met Engelse handleidingen en Engelse menu's. Bij de duurdere leveranciers krijg je een camera met een Nederlands menu en Nederlandse handleiding. Voor de kwaliteit van de foto's maakt het niks uit gelukkig.moddoxnl schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:13:
Mijn ervaring is dat bij de webshops waar de camera's get goedkoopst zijn de geheugenkaartjes (stukken) duurder zijn. Is ook logisch, de winst moet toch ergens in zitten.
Het klopt dat het al een aantal keren in dit topic behandeld is, maar ik heb tot dusver nog geen fatsoenlijk, overzichtelijk antwoord kunnen vinden.KlaasHof schreef op donderdag 08 november 2007 @ 15:11:
Je kan je natuurlijk ook eerst een beetje inlezen voordat je deze vragen over geheugenkaartjes gaat stellen...
dpreview:
"a full 7MP / Fine image (3.1 MB) takes around 1.2 seconds to write to the card (~2.4 MB/s)"
De onderlinge verschillen tussen al die geheugenkaarten is me gewoon totáál niet duidelijk. Ook het het cijfervoorbeeld dat je aanhaalt verduidelijkt me vrij weinig. Waarom heb je geen Extreme/60x/Ultra kaartje nodig? Die gaan toch sowieso sneller dan 7MB/s dan? En sneller lijkt mij gewoon beter (als leek opvatting).
Ik heb gewoon totaal geen ervaring op dit gebied en googlen naar een overzicht met alle verschillende SD geheugenkaartjes levert ook weinig duidelijkheden op. En de tests van de consumentenbond zijn gewoon niet compleet qua types kaartjes.
dat klopt ten dele, voor videoponame in max. resolutiie heb je een 10 MB/s kaartje nodig volgens de gebruikershandleiding.KlaasHof schreef op donderdag 08 november 2007 @ 15:11:
Je kan je natuurlijk ook eerst een beetje inlezen voordat je deze vragen over geheugenkaartjes gaat stellen...
dpreview:
Ik heb veel uitgeprobeerd met wisselende resultaten, met name in slecht verlichte kamers icm flits. Ik vind het nog lastig om in te schatten welke scene/mode voor welke situatie geschikt is. Heeft iemand hier tips voor?
deze foto vond ik zelf wel aardig gelukt, voor orginele afmetingen klikken op de foto:

is genomen op de "candle" scene.
@moddoxnl: betekent jouw opmerking dat je daar moeite mee had, of gaat het met het standaard programma redelijk en probeer je het onderste uit de kan te halen?
@iedereen: als ik zo'n engelse versie krijg uit een webshop, duurt het dan veel langer als je problemen hebt (dat die dingen naar Engeland moeten ofzo voor reparatie?)
Tja, als je een camera wilt die goed presteert bij weinig licht zou ik geen Panasonic aanraden. Er zijn merken die beter presteren, Fuji bijvoorbeeld (ik heb voor dergelijke gevallen een Fuji F31fd). Of neem een spiegelreflex vanwege de grotere sensor, al is dat een heel andere camera met een ander prijskaartje.familyman schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:04:
Ik ben met name geinteresseerd in de prestaties van de TZ-3 bij sub-optimaal licht. Ik las dat deze camera met ISO 400 goed uit de voeten kan, dus dat geeft hoop.
Met een Panasonic compactcamera kun je uitstekende foto's maken, vooral dankzij de Leica lens die nauwelijks overtroffen kan worden. Helaas hebben Panasonics ook een relatief hoog ruisniveau, vergeleken met andere merken. Op zich hoeft veel ruis overigens geen probleem te zijn, mits je bereid bent je foto's na te bewerken met daarvoor geschikte software. In dat geval kan ik je de TZ-3 van harte aanbevelen.
Nou... ik heb zelf een F30, vergelijkbaar. Fijne camera. MAAR... heb je al eens gekeken hoe traag die lens wel niet is? Dus al dat gedoe dat de F3x zo geweldig is bij weinig licht is nogal overtrokken, vind ik. De F3x moet wel meteen de hoge iso's in omdat de lens zo ontzettend traag is. Dit nadeel, plus het gebrek aan (O)IS maakt de F3x eigenlijk helemaal niet zo spectaculair bij weinig licht.grun93 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:47:
...Fuji bijvoorbeeld (ik heb voor dergelijke gevallen een Fuji F31fd). ...
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Heb je al eens gekeken hoe traag de lens van de TZ3 wel niet is?catchingfire schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:53:
[...]
Nou... ik heb zelf een F30, vergelijkbaar. Fijne camera. MAAR... heb je al eens gekeken hoe traag die lens wel niet is? Dus al dat gedoe dat de F3x zo geweldig is bij weinig licht is nogal overtrokken, vind ik. De F3x moet wel meteen de hoge iso's in omdat de lens zo ontzettend traag is. Dit nadeel, plus het gebrek aan (O)IS maakt de F3x eigenlijk helemaal niet zo spectaculair bij weinig licht.
F3x: F2.8-5.0
TZ3: F3.3-4.9
De F31fd is wel degelijk geweldig bij weinig licht.
Vergelijking tussen F31fd en FZ7 (50% crops):

Fuji F31fd: ISO800 1/36s F2.8 -> scherp, geen ruis

Panasonic FZ7: ISO400 1/10s F2.8 -> wazig (bewegingsonscherpte), veel ruis
De lens van de TZ3 is een stuk trager dus zul je minstens ISO800 moeten gebruiken voor zo'n foto.
Je moet wel appels met appels vergelijken he.Twister336 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:13:
Heb je al eens gekeken hoe traag de lens van de TZ3 wel niet is?
F3x: F2.8-5.0
TZ3: F3.3-4.9
F3x = f2.8 @ 36mm
TZ3 = f3.3 @ 28mm
F3x = f5.0 @ 106mm
TZ3 = f4.9 @ 280mm
misschien een ontzettende n00b vraag, maar wat houden die waardes is?catchingfire schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:04:
[...]
Je moet wel appels met appels vergelijken he.
F3x = f2.8 @ 36mm
TZ3 = f3.3 @ 28mm
F3x = f5.0 @ 106mm
TZ3 = f4.9 @ 280mm
Ik vertek morgen lekker naar Spanje! Ga eens lekker de tijd nemen om mijn TZ3 onder de knie te krijgen, ik hoop op mooie foto's
F3x = f5.0 @ 106mm
TZ3 = f4.9 @ 280mm
dit wil zeggen dat de F30 met z'n max. 3x zoom al minder licht doorlaat dan de TZ3 op z'n max. 10x zoom. Dat is niet best, zeker omdat de F30 ook al geen stabilisatie heeft.
Ik begrijp helemaal niets meer van jou... dit was wat je vorig jaar zelf schreef. Vanwaar die 180 graden draai?catchingfire schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:04:
catchingfire schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:59:
Dat zijn wel 2 totaal verschillende camera's die je daar noemt. De TZ1 is ook een stuk groter en heeft een lastige lensdop.
De TZ1 is een leuke camera met een enorm zoombereik, typisch voor outdoor toepassingen bij goed licht.
De F30 is een leuke camera met een beperkter zoombereik, maar in zijn klasse ongeevenaarde low-light mogelijkheden.
Ik heb de F30, na eerst de F10 gehad te hebben, als aanvulling op m'n dSLR. Bevalt me super, soms zou ik wel wat meer zoom willen hebben, maar over het algemeen merk ik dat ik de hoge ISO's toch wel erg veel gebruik (en dan is het nu nog zomer, go figure als het straks continu grauw en grijs is) om wat snaps te schieten van van alles en nog wat.
IS zou natuurlijk leuk zijn voor erbij, maar ik mis 't niet echt. Ik zou geen veel duurdere ixus willen met IS, en ook geen TZ1 met z'n ruis-sensor. Als de F30 naast deze sensor nog IS zou hebben dan was het de über-camera.
De F3x is zeker geen (goede) vervanging voor de TZ3 (of FZ7, of een andere superzoom), wel een (bijna) ideale aanvulling.catchingfire schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:04:
[...]
F3x = f2.8 @ 36mm
TZ3 = f3.3 @ 28mm
F3x = f5.0 @ 106mm
TZ3 = f4.9 @ 280mm
Als er niet gezoomd hoeft te worden presteert de F3x veel beter maar vanaf er wel gezoomd wordt (en dat is toch vaak de bedoeling als je een superzoom koopt
@grun93: ik heb mijn mening over de F3x ook al behoorlijk bijgesteld
Laten we het er maar op houden dan dat we onze camera's ieder op onze eigen manier gebruiken. Voor mij persoonlijk is belangrijk om een camera te hebben die goed presteert bij weinig licht, en dat is voor mij de F31fd. Weinig licht is voor mij synoniem met 'binnenshuis zonder flits fotograferen', en binnenshuis heb ik weer niks aan een superzoom (mijn huis is niet zo grootTwister336 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:23:
Als er niet gezoomd hoeft te worden presteert de F3x veel beter maar vanaf er wel gezoomd wordt (en dat is toch vaak de bedoeling als je een superzoom koopt) is de F3x eigenlijk maar een heel matige camera.
@grun93: ik heb mijn mening over de F3x ook al behoorlijk bijgesteld
De TZ3 heb ik vooral als camera om altijd op zak te hebben, wandelend door de stad bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik dan nog (net als jij) een FZ7, maar die neem ik vooral mee op vakantie's, en voor speciale gelegenheden, fotograferen in de dierentuin bijvoorbeeld.
Maar om weer ontopic te komen: zijn we het er wel over eens dan dat de TZ3 matig tot redelijk presteert bij weinig licht? Dat was de vraag uiteindelijk.
Jemig, moet ik m'n eigen posts van 1.5 jaar geleden gaan verantwoorden?grun93 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:14:
Ik begrijp helemaal niets meer van jou... dit was wat je vorig jaar zelf schreef. Vanwaar die 180 graden draai?
Laat ik het erop houden dat ik ouder en wijzer geworden ben. De TZ3 is verbetered t.o.v. de genoemde TZ1, met name de 28mm lens maakt 'm erg aantrekkelijk. Dat de lens van de F30 zo traag was is me later pas opgevallen, in de zomer met goed licht merk je daar niet zoveel van. Maar zodra je de herfst in gaat en het licht niet meer optimaal is, je een beetje inzoomed en vervolgens meteen de ISO's skyhigh ziet gaan dan begin je je toch dingen af te vragen.
Verwijderd
Ik weet niet of dat al gemeld was, maar om het maximale effect uit je autobracket te halen, adviser ik je het volgende ook te lezen. Gaat over digital blending.Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:09:
[...]
Goeie tip van die auto bracket. Ik had die functie nog niet ontdekt.
Wat minder EV kan ook wel eens de truuk zijn om het clippen van heldere delen te voorkomen.
Ik ga het allemaal uitproberen. Nu nog hopen op mooi zonnig weer komend weekend![]()
http://www.luminous-lands...ls/digital-blending.shtml
Ik heb nu dik een maand mijn TZ3, en ik moet zeggen ik ben er zeker tevreden over.
De eerste paar dagen viel hij een beetje tegen, omdat ik er wat meer van verwacht had, maar nu na een tijdje begin ik de camera te kennen en blijkt hij veel meer te kunnen als in eerste instantie gedacht. Het is meteen uit de doos echt geen simpele "point en shoot" camera.
Ik heb inderdaad een F30/F31fd overwogen, maar dat ding heeft 2 grote minpunten. 1: Hij gebruikt xD kaarten. 2: De camera is zo traag als dikke str&^t door een dun pijpje. Even snel een foto schieten is er niet bij, en de adruk vertraging is ook om te huilen tov nieuwere camera's.
Maar goed, de prestaties in het donker zijn niet super te noemen. En ook bij normaal licht is het met de normale settings niet altijd mogelijk een scherpe foto te maken. Zeker bij complexe samenstellingen heeft de mulitpoint focus moeite.
Maar de lens en de snelheid maken veel goed, zelfs mijn broertje (hobby fotograaf) verbaasde zich erover. Voor hem was de camera iets te groot voor wat hij er mee wil, anders had hij er ook een aangeschaft.
Even nog 3 foto's voor de prestaties in het donker. Toegegeven het zijn allemaal stilstaande beelden, maar ze zijn zeker niet slecht.

https://www.facebook.com/hausbrandeck
Als ik met ExifPro naar de firmware kijk zie ik daar het volgende staan:
010f Make Panasonic
0110 Model DMC-TZ3
0131 Software Ver.1.0
Is dat nu de laatste of kan ik nog wat bijwerken? Het is niet echt duidelijk.
Ik merk alleen inderdaad al rap de problemen met de ruis die eerder waren genoemd. Zelfs onder wit TL licht is een zwate laptop niet zwart, maar heeft ie gelige vlekke d'r overheen

Moet de boel nog even tweaken. Da's duidelijk.
EDIT:
Heb net bij BeverSport de eerder genoemde Crumpler "John Thursday" gehaald. Is inderdaad een "snug fit", alsof het gegoten zit. Da's op zich goed natuurlijk, want dan is ie goed beschermd bij het vallen. Denk alleen niet dat ik de extra batterij er comfy in kwijt kan. Die zou wel in de flap passen, maar dan wordt ie wel dik

Maar goed, voor vijftien euro kan ik me d'r geen buil aan vallen. Mooi ding
EDIT2:
Voor de geinteresseerden in meer voorbeeld foto's, ik verzamel een berg test shots in m'n Gallery2 site. Ik ben'n slecht fotograaf, dus dan weet je ook 'ns hoe foto's er uit zien die door een amateur met de TZ3 zijn gemaakt
[ Voor 53% gewijzigd door Liegebeest op 29-11-2007 22:03 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb nu een hele reeks foto's gemaakt, met het beeldscherm op de PowerLCD modus. Ik dácht dus allemaal prachtige foto's gemaakt te hebben en qua compositie ben ik gelukkig niet bedrogen uitgekomen.
Maar nu ogen bijna alle foto's wel wat donker. Welke instelling kan ik het beste gebruiken om dat bij te stellen? Is dat waar de witbalans voor is bijvoorbeeld?
Voorbeeld:

Gewoon overdag gemaken. Het was een vrij grauwe dag, maar dit is wel erg donker he.
[ Voor 17% gewijzigd door Morrigun99 op 30-11-2007 14:46 ]
De "Power LCD" stand is voor zonovergoten dagen, zodat je het scherm nog kan zien.
Kijk bij de AWB en de witbalans instellingen eens hoe het eea is ingesteld. Net als zovelen hier in deze thread laat ik'm voorlopig staan op "-1/3EV" en kleuren op "vivid".
Binnenkort ga ik een lange reis maken die ik waarschijnlijk nooit meer over kan doen. Ik denk dat ik dan permanent de "auto bracket" aan laat staan, zodat ik van elke shot drie heb, met verschillende witbalansen.
Ik heb de kleuren eigenlijk standaard op Vivid staan. Bij "White Balance" staat hij op AWB. Raad je aan om dat te veranderen? En welke optie zou ik dan het beste kunnen kiezen?cailin_coilleach schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 20:50:
Kijk bij de AWB en de witbalans instellingen eens hoe het eea is ingesteld. Net als zovelen hier in deze thread laat ik'm voorlopig staan op "-1/3EV" en kleuren op "vivid".
* Liegebeest is trouwens dik onder de indruk van de zoom van dit beestje. Moest net nog even naar de winkel en heb vanaf het dak van de parkeergarage wat foto's gemaakt. Mooi spul hoor!
Verwijderd
Hiervoor had ik een Canon dus ik ben geneigd om een PowerShot SX100 IS of misschien een PowerShot A720 IS te kopen. Hoe zijn jullie tot jullie keuze gekomen en vooral: zijn er TZ3's waarbij foto's er goed uitzien zonder VIVID aan te zetten?
Daarnaast moet je niet vergeten dat je ook na het fotograferen nog aan de slag kan met bewerkingen. Ik heb gisteren tijdens een feestje een paar foto's gemaakt die wat flauw uit kwamen. De flits is inderdaad wel heel erg sterk.
Met wat tweaken in iPhoto werden ze alsnog heel netjes.
Verwijderd
je toestel leren gebruikenMorrigun99 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:13:
Maar wat zou dan een oplossing voor het probleem kunnen zijn?
Dit ligt niet aan het toestel, die lucht is gewoon veel te licht voor de ondergrond. Als je je ondergrond een beetje correct wilt belichten moet je hem instellen op EV +1 of 2 tot je deftige belichting krijgt, het is nu eenmaal zo dat belichten bij tegenlicht lastiger is en vrijwel geen enkel toestel het voor jou zal kunnen doen.
Ook ik heb een Japans model (€ 244) en een Engels menu, nu heb ik het in het Nederlands staan
maar ook bij het afsluiten bij Normale mode ook het gele driehoek staan.
Mijn firmware;
10B:0000
DMC-TZ3:002F
09.19 9:43 (19 september?)
Wist je dat je bij de firmware check ook de NL taal kan instellen?
Een update hoeft waarschijnlijk niet, maar de gele driehoek wil ik wel weg hebben, gewoon voor mijn gevoel.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Op marktplaats staat een advertentie van een dikke folie voor € 3.44 incl verzendingnl_umpire schreef op zondag 30 september 2007 @ 20:01:
[...]
Screen Protector is wel een goeie idd, zou ik ook wel willen.
Welk tasje heb je erbij besteld. In de handleiding wordt gesproken over
[...]
versiering op schiphol

uitzicht vanaf het balkon

zelfde uitzicht, gezoomed

makro van een bloem

vergezicht over de zee

in de bergen

creatieve bui

in de druipsteengrotten

in diezelfde grotten

zonsondergang

flipper!

makro van reliefwerk

paleis in het Alhambra te Grenada

hetzelfde paleis

nog een zonsondergang

uitzicht over zee

ik moet zeggen dat de foto's er in een iets groter formaat beter uitzien, deze zijn dan ook hier te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 26-01-2008 14:47 ]
Reliefwerk.makro van mozaiekwerk
Mooie foto's hoor!
edit: of sloopt mijnalbum je foto's?
[ Voor 16% gewijzigd door smallboy op 09-12-2007 10:29 ]
15 tot 30kb, terwijl het formaat wat hierboven gepost is echt minimaal 100kb nodig heeft om zichtbare compressie te voorkomen.
Naar aanleiding van jouw ervaring heb ik gisteren ook zo'n tasje gehaald. Bij Bever in Groningen kost ie trouwens 17,95, maar dat maakt me niks uit. Mooi ding idd, ik ben er blij mee, bedankt dus.cailin_coilleach schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:59:
Heb net bij BeverSport de eerder genoemde Crumpler "John Thursday" gehaald. Is inderdaad een "snug fit", alsof het gegoten zit. Da's op zich goed natuurlijk, want dan is ie goed beschermd bij het vallen. Denk alleen niet dat ik de extra batterij er comfy in kwijt kan. Die zou wel in de flap passen, maar dan wordt ie wel dikMaar goed, voor vijftien euro kan ik me d'r geen buil aan vallen. Mooi ding
Ter info: ik had eerst via Ebay deze laten komen, maar die raad ik niemand aan. Het past alleen maar omdat het materiaal enigszins elastisch is maar eigenlijk is het ding gewoon te klein. Het is ook maar een centimeter dik, dus ga maar na. Het kost relatief veel moeite (lees: tijd) om de camera in- en uit te pakken. En wat de verkoper 'a snugg fit' noemt, heet bij mij muurvast.
Verwijderd
Ik heb het toestel sinds gisteren, en ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat mijn kennis en ervaring qua fotografie nihil zijn.
Hierdoor ben ik al oop een paar probleempjes gebotst, en hoewel sommige van deze vragen reeds eerder zijn voorgekomen slaag ik er nog niet in deze op te lossen...
* Probleem 1
Gisteravond iets gaan eten, gezellig restaurantje met gedimde lichten -> overbelichting van elke foto.
Gebruikte profielen: Normale foto / slimme ISO
Verdere instellingen: alles standaard
Onderwerp: mensen die op een kleine meter van me zaten
Hoe los ik dit het beste op? ANder profiel? Andere ISO?
* Probleem 2
Vandaag, een uurtje geleden, foto's gaan nemen hier in Brussel, en hoewel het helder weer is met een zwak winterzonnetje zien foto's op mijn computerscherm er anders uit dan op mijn scherm.
Foto's komen ietwat donker over.
Gebruikte profielen: Normale foto / slimme ISO
Verdere instellingen: alles standaard
Onderwerp: een standbeeld op een plein, een gewelf van een kerk
Hoe los ik dit het beste op? ANder profiel? Andere ISO? Andere belichting?
Verder had ik graag nog een antwoord op volgende zaken:
- Ik heb hier al foto's gezien van een persoon of voorwerp in het midden van de foto, maar de rest er rond is een beetje wazig. Met welke instellingen bekom je dit profiel?
- De foto's zien er op mijn camerascherm anders uit dan op mijn computerschelm. Wat op het ene een heldere blauwe lucht is blijkt op het computerscherm een "vuil" blauw te zijn...
- Klopt mijn veronderstelling dat je op een foto die zonder zoom is genomen meer kan inzoomen achteraf op de computer dan op een foto waar je met 5x zoom hebt genomen?
- Is het aangeraden om steeds met een flits foto's te nemen, zelfs overdag? Heb gehoord van mensen dat dit een must is voor betere kleuren.
Mocht iemand van jullie gewoon is een paar "configuraties" kunnen posten van zijn toestel bij verschillende omstandigheden (belichting, flits, witbalans, ISO, profiel, ...) dan zou ik daar al heel wat mee zijn aangezien ik hier nog een pak moet leren...
Ik besef dat dit een ongelooflijk lange post is, doch zou enig advies welkom zijn.
Dank bij voorbaat.
denk dat het door mijnalbum komtsmallboy schreef op zondag 09 december 2007 @ 10:28:
Ik weet niet of het door het resizen komt, maar ze zijn allemaal onscherp, of zit mijn lens niet goed?
heb je goede alternatieven hiervoor dan, mijnalbum is dus idd niet goed voor de foto'sNomad schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:15:
mijnalbum sloopt je fotos. Kijk maar eens naar de grote van de foto qua bestandsformaat.
15 tot 30kb, terwijl het formaat wat hierboven gepost is echt minimaal 100kb nodig heeft om zichtbare compressie te voorkomen.
Verwijderd
Deze zijn gemaakt in normal mode - 400 max iso - vivid - 10x zoom - -1/3ev - auto bracket on

Deze zijn gemaakt in slimme iso - 800 max iso - standard - 10x zoom - -1/3ev - auto bracket on

Die kleurz-en zijn echt verkeerd. Lucht krijg ik gewoon niet blauw-blauw... Wat doe ik verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 26-01-2008 14:47 ]
Zet die eens hoger, dan hoef je ook geen ISO van 800 te gebruiken lijkt mij..
Of misschien een scene kiezen?
Zelf heb ik de TZ3 ook net pas in handen, maar ik merk dat voor de meeste shots wel een passende scene te vinden is.
ff een quote. Ik heb nog steeds geen nieuwe tas, maar wel een bon van de mediamarkt ..Zky_ schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:35:
Als jullie nog een tas zoeken;
Heb zelf deze en die is erg fijn;
- dikke voering, stevige kwaliteit
- complete aflsuiten d.m.v. rits (dus geen klitteband flapje)
- extra vakje voor eventueele xtra kaartjes of accu
- niet al te prijzig (ong. 15 a 20 euro)
Je hebt iets ruimte over binnenin, daar heb ik een microvezel doekje in gedrukt. Kan ik de camera te zijner tijd ook nog eens schoonmaken
Lowepro wordt vrijwel niet verkocht daarzo, dus zal het een ander merk worden. Ik meen dat ze Delsey wel verkopen. Ben je er nog steeds tevreden over? Die van mij moet vooral klein worden, met alleen ruimte voor een extra accu. De rest boeit niet.
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale compact camera. Nu kwam ik uit op de Panasonic reeks maar ik heb nog een tweetal kanshebbers die merkwaardig genoeg ongeveer evenveel kosten.
De TZ3 en de FX33.
Welke is de beste keuze?
Groeten
Kunnen wij niet voor je bepalen. Wat zijn je eisen? Alleen verschillen zijn aan te duiden en het is aan jouw wat je belangrijk vindt.FrE911 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 02:37:
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale compact camera. Nu kwam ik uit op de Panasonic reeks maar ik heb nog een tweetal kanshebbers die merkwaardig genoeg ongeveer evenveel kosten.
De TZ3 en de FX33.
Welke is de beste keuze?
Groeten
Mooie foto's. Nog iets speciaals gedaan bij de opname, ev correctie, invulflits oid? Of gewoon op macro en knippen maar?Tales schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:07:
nog wat foto's die ik gemaakt heb met de tz3. Er staan er ook nog enkele op mijn Flickr stream.
TZ3 heeft meer zoom, FX33 is kleiner. Voor de rest maakt het niet zoveel verschil. Ik heb eerst een TZ3 gehad, maar vond de AF niet echt nauwkeurig als je wat verder ingezoomd bent. Nu heb ik de FX30 (voorloper van FX33) en heb hem bijna altijd bij me. De foto's zijn zowat identiek.FrE911 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 02:37:
De TZ3 en de FX33.
Welke is de beste keuze?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Voorbeeld scenario: (ik geloof dat deze camera niet zo geweldig zou zijn op hogere iso waardes, vandaar dit voorbeeld) het is nacht en ik loop door een drukke stad met verkeer en reclameborden, de camera zal dan zelf een hoge iso waarde en een korte sluitertijd kiezen? en wat als ik liever wat langer stil sta om een mooiere foto te maken, dan zou ik bijvoorbeeld vivid aan kunnen zetten om de kleuren van reclame er mooi uit te laten springen, en de iso op maximaal 200 zetten? of toch de speciale nacht stand (waar er ook weer meerdere van zijn?).
Kort gezegd, hoe kan je de foto's beinvloeden met de aanwezige opties? (en welke opties zijn apart en kunnen dus tegelijk, en welke niet?)
Voor nachtfoto's kun je dan inderdaad beter voor de preset night shot kiezen, dan wordt de sluitertijd verhoogd en blijft de iso laag wat korrels voorkomt, maar wel snelle bewegingen vaag worden (wat ook zeer mooi kan zijn).
De optie iso locken op bijv. 400 max. kan wel, maar ik vind ze op 400 iso al niet meer mooi. Je hebt daarentegen wel een kortere sluitertijd, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar de lage iso met de night shot stand uit de presets en overdag gewoon op vivid.
Misschien handig om te vermelden dat je kan kiezen uit onder andere de volgende pre-sets (iig op de TZ1):Smarron schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:44:
Vivid heeft alleen zin met de normale fotostand of macro. Als je voor een preset kiest (bijv. night shot) is ...
- Night Portrait met een (automatische) sluitertijd van ongeveer 1 sec.
- Night Scenery met een (automatische) sluitertijd tot ongeveer 8 sec.
- "Starry Sky" met een te kiezen sluitertijd van 15, 30 of 60 sec.
Welke ISO waardes de camera hierbij kiest weet ik even niet, ik vermoed dat bij de eerste 2 best wel eens (te) hoge ISO waardes gekozen kunnen worden.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
En dat zijn dan alleen dus de verschillende pre-sets onder het 'night' knopje neem ik aan?fmb schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:54:
[...]
Misschien handig om te vermelden dat je kan kiezen uit onder andere de volgende pre-sets (iig op de TZ1):
Welke ISO waardes de camera hierbij kiest weet ik even niet, ik vermoed dat bij de eerste 2 best wel eens (te) hoge ISO waardes gekozen kunnen worden.
I-iso (oid) is dus meer geschikt voor bijvoorbeeld binnen bij schermerlicht bijvoorbeeld?
Ja, het was al laat. Bovenstaande keuzes heb je met de TZ3 dus ook in de scn1 en 2 standen. Ik heb tot nu toe alleen Night scenery geprobeerd en de iso blijft hier in ieder geval laag (ik dacht zelf 100), wel lange sluitertijden, maar dat zie ik dus als gunstig. Die starry sky wist ik niet, erg handig om de lens nog langer open te houden. Die ga ik zeker binnenkort proberen!fmb schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:54:
[...]
Misschien handig om te vermelden dat je kan kiezen uit onder andere de volgende pre-sets (iig op de TZ1):
Je hebt 2 knopjes voor presets, SCN1 en SCN2. De reden hiervoor is, dat je snel 2 verschillende presets op kunt slaan. Zodat je niet elke keer hoeft te switchen.Jazzle schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:26:
[...]
En dat zijn dan alleen dus de verschillende pre-sets onder het 'night' knopje neem ik aan?
I-iso (oid) is dus meer geschikt voor bijvoorbeeld binnen bij schermerlicht bijvoorbeeld?
In de presets heb je in totaal 21 keuzemogelijkheden, waarvan night portrait, night scenery en starry sky er 3 van zijn.
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb al diverse tests gelezen, maar het aanbod is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een camera die redelijk wat optische zoom heeft (liefst zoveel mogelijk), maar toch ook compact is, zodat ik 'm in m'n (grote) jaszak mee kan nemen.
Daarnaast wil ik dat de camera op de "automatische piloot" / voorgeprogrammeerde scenes al kwalitatief goede foto's maakt.
Is de TZ2/ TZ3 de beste optie voor mij?
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn TZ1. Formaat is perfect en 1,5 jaar geleden was er geen enkele andere camera met 10x optische zoom.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:15:
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Verwijderd
Hebben jullie ook negatieve ervaringen hiermee?
Het is niet alleen geen spiegelreflexcamera, het is ook nog eens een pocketcamera. Ook dat gaat simpelweg ten koste van de kwaliteit. (vooral bij weinig licht)Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:10:
Op kieskeurig lees ik best veel negatieve reacties over de fotokwaliteit. Nu kan ik me voorstellen dat de beeldkwaliteit tegenvalt als je de camera vergelijkt met een spiegelreflexcamera. Maar hoe is de beeldkwaliteit ivm met andere camera's?
Het is het één of het ander. Betere kwaliteit en een flinke kast of wat mindere kwaliteit en een toestel dat je in je jaszak stopt...
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Verwijderd
Dus betere foto's dan een pocketcamera, maar wel iets groter.
Mindere foto's dan een grotere camera met 10x optische zoom, maar wel een stuk kleiner.
Nouja, niet overdrijven. Er zijn ook kleine camera's als de Fuji F30 die ook nog bij ISO 800 prima prestaties geven. DSLR's zijn natuurlijk allemaal wel beter maar in de compact camera's zit ook redelijk veel verschil per merk.Hyp Hyper schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:42:
[...]
Het is niet alleen geen spiegelreflexcamera, het is ook nog eens een pocketcamera. Ook dat gaat simpelweg ten koste van de kwaliteit. (vooral bij weinig licht)
Het is het één of het ander. Betere kwaliteit en een flinke kast of wat mindere kwaliteit en een toestel dat je in je jaszak stopt...
Panasonic scoort daar helaas erg slecht, want afgezien van de sensor hebben ze wel een paar mooie camera's.
@FLC: zoek gewoon wat fullsize foto's die uit de TZ3 komen en kijk of je dat goed genoeg vind.
[ Voor 7% gewijzigd door -DG- op 08-01-2008 11:58 ]
Verwijderd
Waar scoort panasonic slecht in?Panasonic scoort daar helaas erg slecht, want afgezien van de sensor hebben ze wel een paar mooie camera's.
De slechte prestaties zijn vooral in het donker. Niet eens per se in het donker, maar bij iso's vanaf 400 (terwijl je zelfs 3200 kunt selecteren, redelijk kansloos). De camera kiest met normale fotostand dan snel hogere iso's wat ten koste gaat van de kwaliteit van de foto.
Maar nachtfoto's (zoals een aantal posts hierboven) zijn prima te maken met lage iso's. Zo ontwijk je dat de camera automatisch hogere iso's selecteert.
Niet om te blaten, maar ik neem reacties van kieskeurig niet als referentie voor de beoordeling van de kwaliteit van de foto's. Hiervoor zijn echte sites gemaakt.Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:10:
Op kieskeurig lees ik best veel negatieve reacties over de fotokwaliteit. Nu kan ik me voorstellen dat de beeldkwaliteit tegenvalt als je de camera vergelijkt met een spiegelreflexcamera. Maar hoe is de beeldkwaliteit ivm met andere camera's?
Met dat budget red je de TZ3 in ieder geval niet.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:15:
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Mijn budget is +/- €200,-
Ik heb al diverse tests gelezen, maar het aanbod is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een camera die redelijk wat optische zoom heeft (liefst zoveel mogelijk), maar toch ook compact is, zodat ik 'm in m'n (grote) jaszak mee kan nemen.
Daarnaast wil ik dat de camera op de "automatische piloot" / voorgeprogrammeerde scenes al kwalitatief goede foto's maakt.
[ Voor 49% gewijzigd door Smarron op 08-01-2008 12:34 ]
En heeft ook de Tapa Award gewonnen, niet slecht he'.
[ Voor 36% gewijzigd door JJmac op 08-01-2008 18:07 ]
JJmac schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:05:
Waarom niet! de mijne kost nog geen € 245 euries.
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:15:
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Mijn budget is +/- €200,-
Nee, het kan niet.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:57:
Als je starry sky gebruikt op bv 60 sec.. kun je dan tijdens die 60 sec nog in- en uitzoomen?
Ik zou niet eens weten hoe je een dan een redelijke foto zou kunnen maken, want hij heeft geen afstandsbediening, en aanraken tijdens die 60 seconden is funest voor je beeld.
Ik heb eerder een paar foto's gepost. Daar zit er een tussen van een ruïne in het donker die met 30 seconden sluitertijd is genomen. Hier stond de camera op een paaltje.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Paaltje, muurtje, statiefje, als hij maar stil en stabiel staat.yzf1kr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:18:
[...]
Nee, het kan niet.
Ik zou niet eens weten hoe je een dan een redelijke foto zou kunnen maken, want hij heeft geen afstandsbediening, en aanraken tijdens die 60 seconden is funest voor je beeld.
Ik heb eerder een paar foto's gepost. Daar zit er een tussen van een ruïne in het donker die met 30 seconden sluitertijd is genomen. Hier stond de camera op een paaltje.
Ook een simpele tip als je foto's wilt maken met extreem lange sluitertijden:
Zet de timerfunctie aan

Verwijderd
1- ik zag laatst een Canon ixus waarbij je op het toestel stukken uit de movies kunt knippen en deleten om zo geheugen te besparen. erg handig op vakantie! Kan de TZ3 dit ook?
2- Ik hoor ''geruchten'' dat indien tijdens het fotograferen de accu leeg raakt, het toestel zich uitschakelt met de lens uit de body stekend! Dus dat hij niet vanzelf eventjes nog net alles netjes binnenhaalt voordat hij uit gaat. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar toch.... doet hij dit?
3- Is hij in NL ook in die mooie ''donkerblauwe'' kleur te krijgen? (naast zilver en zwart)
4- Kan iemand bevestigen of die zwarte (of blauwe) verf erg goed blijft zitten of is het zeer gevoelig voor krassen & is dit een reden om zilver te kopen (dan zie je de krassen niet)?
5- Zit er naast de ''ISO-limiting'' wellicht ok een ''sluitertijd-limiting'' op? Dus om de automatische sluitertijd-keuze tot een bepaald max of min te laten gaan.
6- Klopt het dat je in het toestel uit een movie ook een foto kan maken? Is de kwaliteit dan net als de movie of nog slechter?
7- Klopt het dat er extra ''grote'' accu's bestaan voor de TZ3? Dus met veel meer dan de normale 270 pics?
Moet nog wel in de handleiding duiken maar dat komt wel goed, ik zal binnenkort wel foto's posten als ik naar Blijdorp geweest ben (heb nog gratiskaartjes).
BTW Ik heb firmware versie:
VER 1.0B:0000
09.19 09:43
Is dat nu de nieuwste of is de 1.09 nieuwer? Ik gok het eerste maar wilde het toch even zeker weten.
Verwijderd
Ik heb nog enkele vragen:
Kun je van elk model het menu naar het Nederlands veranderen? Het model dat Digital Street aanbiedt is nl een Europees model met het menu standaard in het Engels (ook geen probleem overigens).
Zijn er wat geheugen betreft nog dingen om op te letten?
Kan ik bijvoorbeeld gewoon het in verhouding goedkoopste geheugen nemen van wat hier staat aangegeven: http://www.digitalstreet....h=21_230&products_id=3691? Of kan het nog goedkoper?
En wat betreft tasje: Iemand ervaring met deze verkoper en deze tasjes op ebay?
http://cgi.ebay.nl/Case-f...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.nl/Case-f...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
en deze extra batterijen:
http://cgi.ebay.nl/2xbatt...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Alvast bedankt!
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 11:55 ]
Stuur me even een PM of zet je eigen mail aan.Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 07:21:
Ik heb ook besloten om de TZ3 aan te schaffen.
Hai, jij heb de nieuwste firmware.Graham schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:30:
Ik heb sinds vandaag ook de TZ3 met 4 GB SDHC sandisk memory. Moet alleen nog een tasje kopen, waarschijnlijk een crumpler.
Moet nog wel in de handleiding duiken maar dat komt wel goed, ik zal binnenkort wel foto's posten als ik naar Blijdorp geweest ben (heb nog gratiskaartjes).
BTW Ik heb firmware versie:
VER 1.0B:0000
09.19 09:43
Is dat nu de nieuwste of is de 1.09 nieuwer? Ik gok het eerste maar wilde het toch even zeker weten.
Ik heb bijv. 1.0A ofwel 1.0.16 gedateerd mei-2007.
Versienummering is hexadecimaal. 1.00 -- 1.09 1.0A 1.0B 1.0C 1.0D 1.0E 1.0F 1.10.
Het is helaas niet mogelijk om een dump te maken van jou firmware en dat in mijn TZ3 flashen.
Verwijderd
You've got mail!grun93 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:10:
[...]
Stuur me even een PM of zet je eigen mail aan.
Verwijderd
Ik zit het ook net allemaal uit te zoeken en deze accu lijkt me nou echt het een rasechte nepper.en deze extra batterijen:
http://cgi.ebay.nl/2xbatt...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Wil je echt 4+10= 14 pounds = 22 Euro betalen daarvoor? Terwijl de meestverkochte niet-orgineel accu van Hahnel voor 35 E te halen is in een NL winkel? Zoals bv hier http://www.fotobooms.nl/ (kijk bij cameras/panasonic/batterijen)
Verwijderd
Het volgende heb ik besteld:
· Panasonic TZ3 (neem ik over van Grun93)
· Geheugen: TRANSCEND, 4gb sdhc card (SD 2.0, Class 6) € 24,95 (incl. verzendkosten)
· Extra accu: Panasonic cga-S007 cga-S007E dmw-bcd10 1300mAh €9,75 (incl verzendkosten)
· Tasje: Crumpler Tuesday 70 (eveneens van Grun93)
Bij deze een bedankje richting Smarron voor de hulp bij het uitzoeken van de accessoires en
ook alvast aan Grun93 (ik ga ervanuit dat alles in orde komt zoals afgesproken, tot nog toe verloopt alles in ieder geval perfect)
Waar vind ik de nieuwste voor een US-model? Kan op Panasonic.com niks vinden.
Klaas, Jij was toch hiermee aan het knutselen, hoe staat het hier mee?KlaasHof schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:20:
[...]
Hai, jij heb de nieuwste firmware.
Ik heb bijv. 1.0A ofwel 1.0.16 gedateerd mei-2007.
Versienummering is hexadecimaal. 1.00 -- 1.09 1.0A 1.0B 1.0C 1.0D 1.0E 1.0F 1.10.
Het is helaas niet mogelijk om een dump te maken van jou firmware en dat in mijn TZ3 flashen.

* Smarron voelt zich gevleid.Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:49:
Als het goed is is alles onderweg. Ik kan niet wachten tot ik kan beginnen met experimenteren!
Het volgende heb ik besteld:
· Panasonic TZ3 (neem ik over van Grun93)
· Geheugen: TRANSCEND, 4gb sdhc card (SD 2.0, Class 6) € 24,95 (incl. verzendkosten)
· Extra accu: Panasonic cga-S007 cga-S007E dmw-bcd10 1300mAh €9,75 (incl verzendkosten)
· Tasje: Crumpler Tuesday 70 (eveneens van Grun93)
Bij deze een bedankje richting Smarron voor de hulp bij het uitzoeken van de accessoires en
ook alvast aan Grun93 (ik ga ervanuit dat alles in orde komt zoals afgesproken, tot nog toe verloopt alles in ieder geval perfect)
Voor mijn Canon A620 heb ik denk ik 1,5 jaar geleden een Transcend 4Gb 150x kaartje gekocht. Deze werkt altijd perfect, zowel in mijn A620 als Nikon D50 alleen tot mijn verbazing doet deze helemaal niets in mijn TZ3. Ik krijg namelijk een 'PARAMETER FOUT' te zien. Uiteraard ben ik al even wezen zoeken en heb het vermoeden dat Panasonic heeft gezegd. Normale SD kaartjes mogen niet groter zijn dan 2Gb. Is je kaartje wel groter, dan moet het een SDHC kaartje zijn. Toch zou ik dit graag even bevestigd willen hebben. Want zou het wel heel raar vinden. Misschien is er ook wel oplossing voor of doe ik gewoon iets helemaal fout?
Ook zou ik graag willen weten of er toevallig een Tweaker in het bezit is van een onderwaterbehuizing (DMW-MCTZ3) want ook daar heb ik wat vragen over.
Namelijk:
- De kwaliteit van de foto's onder water
- Of de behuizing veel invloed heeft op de kwaliteit wanneer deze boven water word gebruikt
- Welke knoppen kunnen er bediend worden (menu, navigatietoetsen etc. etc.)
- Is hij goed geschikt voor op de wintersport?
Posten in dit topic mag, maar mailtje mag uiteraard ook. Mijn mail en MSN staat gewoon in me profiel. Alvast bedankt voor de reacties!
Dat is niet zo raar. Volgens de specs moet een SD kaart FAT16 gebruiken en dat is beperkt tot 2GB.Criminelis schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:09:
Normale SD kaartjes mogen niet groter zijn dan 2Gb. Is je kaartje wel groter, dan moet het een SDHC kaartje zijn. Toch zou ik dit graag even bevestigd willen hebben. Want zou het wel heel raar vinden.
Dus een 4GB SD kaart is geformatteerd in FAT32 en voldoet niet aan de specs.
Maar de meeste camera's die FAT32 ondersteunen maken hier geen problemen van dus ik vind het een beetje vreemd dat dit niet in de TZ3 zou werken. Heb je het kaartje al eens geformatteerd met de TZ3?
Nee, dat kan niet. Wanneer ik het kaartje in de TZ3 stop word het toestel volledige geblokkeerd en verschijnt alleen de melding 'PARAMETERFOUT' in het beeldscherm. Heb kaartje wel al FAT32 geformatteerd met windows en later getest of het kaartje wel werkt op mijn A620 en D50 en dat doet hij gewoon. Ben dus bang dat ik dit kaartje gewoon niet kan gebruiken in mijn TZ3... Beetje jammer, ben ik gewoon verplicht SDHC kaartje te kopen (of ik moet met klein kaartje gaan werken natuurlijk).Twister336 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:16:
[...]
Dat is niet zo raar. Volgens de specs moet een SD kaart FAT16 gebruiken en dat is beperkt tot 2GB.
Dus een 4GB SD kaart is geformatteerd in FAT32 en voldoet niet aan de specs.
Maar de meeste camera's die FAT32 ondersteunen maken hier geen problemen van dus ik vind het een beetje vreemd dat dit niet in de TZ3 zou werken. Heb je het kaartje al eens geformatteerd met de TZ3?
Daarnaast heb ik nog als optie de FX100. Deze heeft een grotere sensor van 1/1.72" tegen 1/2.35. Zorgt dit in de praktijk voor minder ruis bij het zelfde aantal MP? Enig nadeel aan deze cam is de kleinere zoom en de hogere prijs.
Edit: De LX2 (wat ouder model) heeft een nog grotere sensor; 1/1.65", terwijl er minder pixels op zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 22-01-2008 19:44 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor die 10 euro heb je er natuurlijk nooit echt een miskoop aan.. Maar misschien zijn er hier al mensen die het zelf al getest hebben?
En met geheugen kaartjes... Zal er veel merkbaar verschil zitten tussen de snelheden van een SanDisk Extreme II of Extreme III SD kaartje? Theoretische overdrachtssnelheden zijn namelijk een stuk hoger, zal je hier met foto's en filmpjes maken veel van merken?
[ Voor 21% gewijzigd door Criminelis op 25-01-2008 11:38 ]
Verwijderd
Mijn motto tegenwoordig is koop een accu van ongeveer 2 tientjes a 25 euro en het liefst eentje met 2 a 5 jaar garantie, dan val je je zeker geen buil.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Of er verschil in zit in duurzaamheid weet ik niet. Ik ga er zelf vanuit van wel. Ik heb ook het idee dat mijn replica sneller leeg is dan de originele accu. Ik heb minder dan € 10,- uitgegeven incl. verzending. Kun je geen buil aan vallen dus.Criminelis schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:34:
Wat is jullie mening over die goedkope accu's voor de TZ3. Zoals paar posts hierboven vermeld staat kan je voor nog geen 10 euro 1300mAh accutje kopen. Maar je hebt ook 1000 mAh voor 25 euro en de originele Panasonics zijn nog weer duurder. Zit er nou veel schil tussen duurzaamheid? Zijn die goedkope accu's nou sneller leeg als merk accu?
Voor die 10 euro heb je er natuurlijk nooit echt een miskoop aan.. Maar misschien zijn er hier al mensen die het zelf al getest hebben?
En met geheugen kaartjes... Zal er veel merkbaar verschil zitten tussen de snelheden van een SanDisk Extreme II of Extreme III SD kaartje? Theoretische overdrachtssnelheden zijn namelijk een stuk hoger, zal je hier met foto's en filmpjes maken veel van merken?
De TZ3 kan volgens mij maar 3MB/s wegschrijven wat erg weinig is. Dan voldoet vrijwel elk kaartje van tegenwoordig wel qua snelheid. Of er veel verschil zit in verschillende merken? Geen idee, als het werkt, werkt het, en anders niet.
Thx voor je advies over de accu. Alleen over 3MB/s schrijfsnelheid heb ik nog me twijfels. Ik kan namelijk nergens de schrijfsnelheid vinden in MB/s. Wel heb ik wat anders gevonden, en dat is het volgende.Smarron schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:54:
[...]
De TZ3 kan volgens mij maar 3MB/s wegschrijven wat erg weinig is. Dan voldoet vrijwel elk kaartje van tegenwoordig wel qua snelheid. Of er veel verschil zit in verschillende merken? Geen idee, als het werkt, werkt het, en anders niet.
Te lezen in de online TZ3 gebruiksaanwijzing blz. 83.

Als ik dan op Blz. 47 staat er ook weer dat aangeraden word een 10MB/s kaartje te gebruiken.
Voor de volledige gebruiksaanwijzing klik hier (rechtermuisknop --> opslaan)
Aangezien ik deze camera heel veel zal gaan gebruiken voor het maken van filmpjes, is dit voor mij wel van belang. Ik weet van mijn Canon A620 dat deze minder lang kan filmen met een goedkoop/langzaam kaartje. Of dit bij de TZ3 ook zo is kan ik dus eigenlijk nergens vinden.
Ik wist het ook niet zeker en had het even snel ergens opgezocht. Ik heb er nu een 4GB SDHC kaart class 6 inzitten (6MB/sec) en ik heb filmpjes van ruim 15 minuten gemaakt zonder problemen, ook foto's achter elkaar en hier ook geen problemen mee. Ik heb voor dat kaartje gekozen vanwege de camera in ieder geval langzamer dan 6MB/sec wegschreef. Het zou in dit topic ergens moeten staan.Criminelis schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:41:
[...]
Thx voor je advies over de accu. Alleen over 3MB/s schrijfsnelheid heb ik nog me twijfels. Ik kan namelijk nergens de schrijfsnelheid vinden in MB/s. Wel heb ik wat anders gevonden, en dat is het volgende.
Te lezen in de online TZ3 gebruiksaanwijzing blz. 83.
[afbeelding]
Als ik dan op Blz. 47 staat er ook weer dat aangeraden word een 10MB/s kaartje te gebruiken.
Voor de volledige gebruiksaanwijzing klik hier (rechtermuisknop --> opslaan)
Aangezien ik deze camera heel veel zal gaan gebruiken voor het maken van filmpjes, is dit voor mij wel van belang. Ik weet van mijn Canon A620 dat deze minder lang kan filmen met een goedkoop/langzaam kaartje. Of dit bij de TZ3 ook zo is kan ik dus eigenlijk nergens vinden.
[edit]
Gevonden: Anakin239 in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."
Quote van DPreview:
File writing / playback performance
The TZ3 is around the average for its class when it comes to reading or writing to the card; a full 7MP / Fine image (3.1 MB) takes around 1.2 seconds to write to the card (~2.4 MB/s), and about 0.5 seconds to display in playback mode.
[ Voor 13% gewijzigd door Smarron op 26-01-2008 00:48 ]
Dat staat ook in de handleiding van mijn twee jaar oude FZ7 die dezelfde filmmode heeft als de TZ3.Criminelis schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:41:
[...]
Bij SD kaarten wordt meestal enkel de leessnelheid weergegeven en die is vaak een pak hoger dan de schrijfsnelheid.
3 MB/s is in ieder geval voldoende om te filmen. De bitrate van de 848x480 / 30 fps filmpjes van mijn FZ7 is maar 1,3 MB/s of zo.
Als je een Class 6 SDHC kaart koopt ben je zeker dat het goed zit met de snelheid. Ik heb net een 8GB SDHC Class 6 kaart gekocht voor 30 euro dus voor de prijs moet je het niet laten
Dit topic is gesloten.