Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die ISO100 foto's hebben ongeveer dezelfde kwaliteit als ISO800 foto's van mijn F31fd :X
Dus de extra resolutie (10MP vs. 8MP) wordt volledig teniet gedaan door de ruis en ruisonderdrukking.

Gelukkig zijn er andere veranderingen die de camera wel beter maken dan haar voorganger:
  • 3" LCD scherm met 430.000 pixels
  • HD video en HD uitgang
  • zoomen tijdens filmen
Dat zijn toch wel drie grote verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Iemand een idee hoe je een mooie focus op de voorgrond kan maken met deze camera? Ik heb het geprobeerd met de macro functie maar 9 van de 10 keer blijft de achtergrond toch redelijk scherp als ik niet dichtgenoeg op het object zit. Is er nog een andere manier om dit voor elkaar te krijgen? Bij de volgende foto's is het een beetje gelukt maar zat ik te dicht op de objecten om er echt een mooie foto van te maken:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/A.de.Raaij/R6IhWBsOrKI/AAAAAAAAB1s/I_HiOd97nmc/s800/P1020202.JPG
Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.com/A.de.Raaij/R6IhUhsOrJI/AAAAAAAAB1k/DzaNIIRLmAA/s800/P1020200.JPG
Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/A.de.Raaij/R6IhTBsOrII/AAAAAAAAB1c/2yLVM2NX2iU/s800/P1020212.JPG

[ Voor 46% gewijzigd door Nedra op 31-01-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 16:37
Nedra schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:36:
Iemand een idee hoe je een mooie focus op de voorgrond kan maken met deze camera? Ik heb het geprobeerd met de macro functie maar 9 van de 10 keer blijft de achtergrond toch redelijk scherp als ik niet dichtgenoeg op het object zit.
Normaal gesproken neemt de scherptediepte af naarmate je een grotere diafragma opening gebruikt, en ook naarmate je meer tele gebruikt. Dus ik zou zeggen: ga wat verder weg staan om daarna in te zoomen op datgene wat je op de voorgrond wilt hebben, en gebruik een grote opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:15:
Die ISO100 foto's hebben ongeveer dezelfde kwaliteit als ISO800 foto's van mijn F31fd :X
Dus de extra resolutie (10MP vs. 8MP) wordt volledig teniet gedaan door de ruis en ruisonderdrukking.

Gelukkig zijn er andere veranderingen die de camera wel beter maken dan haar voorganger:
  • 3" LCD scherm met 430.000 pixels
  • HD video en HD uitgang
  • zoomen tijdens filmen
Dat zijn toch wel drie grote verbeteringen.
Volgens mij herinneren we ons nog de TZ3 sample foto's vlak voordat deze echt op de markt kwam. Ruis, ruis en nog eens ruis. Nu hebben veel mensen deze camera toch gekocht en achteraf viel het allemaal wel reuzemee. En persoonlijk vind ik een hoge iso niet heel belangrijk voor een pocketcamera en Panasonic staat hier sowieso om bekend, evenals Fuji maar juist andersom. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
grun93 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:52:
[...]

Normaal gesproken neemt de scherptediepte af naarmate je een grotere diafragma opening gebruikt, en ook naarmate je meer tele gebruikt. Dus ik zou zeggen: ga wat verder weg staan om daarna in te zoomen op datgene wat je op de voorgrond wilt hebben, en gebruik een grote opening.
Is het niet gewoon een idee om de Metering Mode aan te passen of werkt dat niet?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Smarron schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:00:
[...]
Volgens mij herinneren we ons nog de TZ3 sample foto's vlak voordat deze echt op de markt kwam. Ruis, ruis en nog eens ruis. Nu hebben veel mensen deze camera toch gekocht en achteraf viel het allemaal wel reuzemee. En persoonlijk vind ik een hoge iso niet heel belangrijk voor een pocketcamera en Panasonic staat hier sowieso om bekend, evenals Fuji maar juist andersom. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Maar ik had het wel over ISO100. Daar is toch al behoorlijk wat ruis te zien.
Dat wilt daarom niet zeggen dat de foto's van slechte kwaliteit zullen zijn maar het is wel jammer dat je de voordelen van een hogere resolutie niet hebt (meer detail) maar wel de nadelen (meer ruis, kleiner dynamisch bereik en grotere bestanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
grun93 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:52:
[...]
Ik denk niet dat je het diafragma kunt instellen en verder gaan staan en inzoomen zal niets uithalen. Integendeel.
De scherptediepte is sterk afhankelijk van de afstand tot het onderwerp en de achtergrond.
Het effect van het inzoomen op de scherptediepte wordt volledig teniet gedaan door de toegenomen afstand. En doordat het diafragma bij het inzoomen verkleint (F4.9 vs. F3.3) zul je dus meer scherptediepte krijgen ipv. minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:01:
Ik denk niet dat je het diafragma kunt instellen en verder gaan staan en inzoomen zal niets uithalen. Integendeel.
OK, I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:15:
Tsja ik heb een F30, bijna hetzelfde. Ook een TZ3. Meestal blijft de F30 toch thuis liggen, biedt gewoon te weinig: trage lens, geen OIS, 36-108mm, crappy userinterface, lastige xD....

28-280mm in pocket-size is simply awesome, dan neem ik die ruis wel op de koop toe. Die gaat dan ook elke dag mee in m'n werk-tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:53:
[...]

Maar ik had het wel over ISO100. Daar is toch al behoorlijk wat ruis te zien.
Dat wilt daarom niet zeggen dat de foto's van slechte kwaliteit zullen zijn maar het is wel jammer dat je de voordelen van een hogere resolutie niet hebt (meer detail) maar wel de nadelen (meer ruis, kleiner dynamisch bereik en grotere bestanden).
Daarin heb je wel gelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:28
Nedra schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:36:
Iemand een idee hoe je een mooie focus op de voorgrond kan maken met deze camera? Ik heb het geprobeerd met de macro functie maar 9 van de 10 keer blijft de achtergrond toch redelijk scherp als ik niet dichtgenoeg op het object zit. Is er nog een andere manier om dit voor elkaar te krijgen? Bij de volgende foto's is het een beetje gelukt maar zat ik te dicht op de objecten om er echt een mooie foto van te maken:
Hoi,
Iemand op dpreview forum heeft een keer onderzocht hoe je de beste macro's kan krijgen;
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=23780522

Conclusie is dat je heel dichtbij je object moet gaan en 1X tot 1.5X mag inzoomen, 1.6X is al teveel.

En de bestse telemacro krijg je met is 9X - 10X zoomen in Macro of I-ISO.

[ Voor 44% gewijzigd door german8 op 01-02-2008 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ga op korte termijn over tot de aanschaf van een TZ3. Maar nadat ik tig reacties/reviews doorgenomen heb, viel mij een verschil op ten opzichte van de TZ2. Een verschil in reactie, want kieskeurig bijvoorbeeld laat zien dat de TZ2 daar hoger gewaardeerd is t.o.v. de TZ3, met minder reviewers. Nu wijken beide niet van elkaar af, afgezien van 0,5 inch kleiner scherm en 10 gram lichter en natuurlijk de aantal megapixels.

Aangezien ik ook gelezen heb dat je op ISO 100 de mooiste foto's weet te maken met de TZ3, vroeg ik mij nog iets anders af. Want wat ik ook veel las was: dat ruis snel te voorschijn komt namate de ISO hoger ingesteld staat. Ondanks dezelfde specificaties, is de TZ2 in die situatie dan niet in het voordeel omdat die 6 megapixels heeft i.p.v. 7,2? En dat zodoende de ruis wellicht minder snel opvalt dan bij de TZ3?

Ik heb namelijk met mijn budget rekening gehouden dat ik de TZ3 zou aanschaffen, maar toen viel mij op dat de TZ2 beter bevalt gezien de cijfers. Dit terwijl hij qua specs overeenkomt met de TZ3, met als voordeel voor de TZ3 groter scherm, meer megapixels. Dus wat is verstandiger? Toch de TZ3 kopen of voor de TZ2 gaan? Ik ga sowieso voor 1 van de twee, omdat geen ander merk een goed alternatief voor beide weet te geven.

Edit: om te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/TZ2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/TZ3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Joosie200 op 01-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik zou met de aanschaf van een camera zeker niet kieskeurig als referentie gebruiken. Gebruik hiervoor de echte fotocamera reviewsites zoals dpreview, dcresource, imagingresource, steve's digicams etc. Daar worden de camera's tenminste aan echte tests onderworpen en krijg je geen ongefundeerde meningen van gefrustreerde gebruikers. Ook op het forum op dpreview zie je echte gebruikers met veel testfoto's en tips enzo.

Kijk gewoon naar de testresultaten van de foto's en beoordeel dan of je beter af bent met een TZ2 of TZ3. Het grote scherm vind ik juist een zeer groot voordeel, maar dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:31:
Aangezien ik ook gelezen heb dat je op ISO 100 de mooiste foto's weet te maken met de TZ3, vroeg ik mij nog iets anders af. Want wat ik ook veel las was: dat ruis snel te voorschijn komt namate de ISO hoger ingesteld staat. Ondanks dezelfde specificaties, is de TZ2 in die situatie dan niet in het voordeel omdat die 6 megapixels heeft i.p.v. 7,2? En dat zodoende de ruis wellicht minder snel opvalt dan bij de TZ3?
Je kunt inderdaad beter de professionele reviews lezen voor een objectieve beoordeling.
Op de review van de TZ3 op DPReview staat een vergelijking tussen de TZ2 en TZ3. Op ISO100 is er weinig verschil. Bij de hogere ISO's is er bij de TZ3 meer ruis maar ook meer detail omdat de ruisonderdrukking op de TZ3 minder agressief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
@Smarron:

Ik heb het ook niet als referentie gebruikt, maar meer om te zien wat gebruikers ervan zeggen. En aangezien dat altijd subjectief is, heb ik ook de reviews van dpreview, dcresource doorgenomen. Want die zijn als professionele site objectief in hun beoordeling.

@Twister336:

En daar las ik inderdaad dat een groter/beter scherm "the key one" oftewel het verschil maakt tussen de TZ2 of TZ3, samen met enkele andere features. Een groter scherm is voor mij, in de wetenschap dat ze geen zoeker hebben, zeker een pluspunt.

Denk dat ik er dan verstandig aan doe gewoon te blijven bij mijn beslissing de TZ3 te halen. :) Al zit ik nu meer met het punt dat de TZ 4&5 eraan komen eind maart. En meer pixels geeft je geen betere foto. Maar ik heb vernomen van het forum van dpreview dat de TZ5 wel kan zoomen terwijl je filmt. Als je met de TZ3 het filmen maar kunt pauzeren, zodat je kunt inzoomen naar gelang je wil, en weer verder kunt gaan waar je stopte, dan maakt de ontbreking van niet zoomen terwijl je filmt voor mij geen minpunt.

Volgens mij kan je de TZ4 zien als opvolger van TZ2 en de TZ5 als opvolger van de TZ3. Schermgrootte zijn namelijk gelijk aan elkaar. Plus dat het verschil in hoeveelheid megapixels er ook weer is. De eerste preproduction foto's zien er niet uit, maar tja, preproductie hé. Foto's afkomstig van een proto type camera die nog de fabriek in moet om massaal geproduceerd te worden, dat is nooit veel soeps.

Misschien dan toch maar 2 maand wachten opdat de TZ5 uitkomt, er reviews verschijnen op dpreview, dcresource en kijken of het qua fotografeerkwaliteit beter gesteld is? Tegen die tijd verwacht ik wel dat de TZ3 nog te koop aangeboden wordt en sowieso heb je dan kans dat ie qua prijs gedaald is omdat de opvolger aan de poort staat te rammelen. Bovendien is er geen haast bij, althans voorlopig niet. Hetgeen waar ik hem voor ga gebruiken is met name tijdens vakantie (meivakantie, zomervakantie etc) en huis, tuin, keuken gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Joosie200 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:55:
De eerste preproduction foto's zien er niet uit, maar tja, preproductie hé. Foto's afkomstig van een proto type camera die nog de fabriek in moet om massaal geproduceerd te worden, dat is nooit veel soeps.
Nou.... als je hiervan zegt "'t ziet er niet uit", dan zou ik niet al te veel hoop vestigen op de mass-production camera. Daar tweaken ze nog een paar parameters in de firmware, verwacht daar geen wonderen van, tel op wat je hier ziet, en als je geluk hebt wordt 't een pietsie beter.

Hier staan overigens nog wat TZ5 foto's:
http://www.flickr.com/pho...72157603712202203/detail/

[ Voor 12% gewijzigd door catchingfire op 02-02-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Hier mijn ervaringen met TZ3 ruis;
KlaasHof in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

Nootje;
De TZ2 maakt geen echte 848x480 filmpjes maar blaast een 424x240 filmpje op.
Als zo nu en dan je een beetje wil filmen moet je dus zeker geen TZ2 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
catchingfire schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:47:
[...]

Nou.... als je hiervan zegt "'t ziet er niet uit", dan zou ik niet al te veel hoop vestigen op de mass-production camera. Daar tweaken ze nog een paar parameters in de firmware, verwacht daar geen wonderen van, tel op wat je hier ziet, en als je geluk hebt wordt 't een pietsie beter.

Hier staan overigens nog wat TZ5 foto's:
http://www.flickr.com/pho...72157603712202203/detail/
Het was wellicht verstandiger om het uit te breiden van mijn kant. In vergelijking met foto's die ik gezien heb gemaakt door de TZ3, vind ik ze er niet bepaald beter uit zien. Dus in dat opzicht heeft het voor mij geen zin om te wachten op de TZ5. Zal vast een hoger prijskaartje met zich mee brengen ten slotte en wie weet blijf je beter af met de TZ3 als je hem vergelijkt met een retail TZ5 zodra ie beschikbaar is.

@Klaashof:

Ik heb je reactie doorgenomen en eveneens de review gelezen op cameralabs. Feitelijk benoemden ze daar exact dezelfde dingen die dpreview, dcresource ook al aangaven. Maar het maakte voor mij het plaatje compleet door een aantal landschap/omgeving sfoto's te tonen. En dat is iets waar ik de TZ3 voornamelijk voor ga gebruiken, of ik nu op vakantie ben of in NL iets moois zie. Wel saillant detail dat de FZ 8 meer last heeft van ruis, dat terwijl het een superzoom toestel is mèt handmatige functies. :P

Goed, dan ben ik er nu wel definitief uit. De TZ3 wordt het, samen met een SD 2GB Ultra II kaartje en Crumpler Pretty Boy XXS tas. :) (als de TZ3 er maar wel in past. Maar als ik zo kijk naar de afmetingen moet dat goed komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Joosie200 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:46:
[...]
Wel saillant detail dat de FZ 8 meer last heeft van ruis, dat terwijl het een superzoom toestel is mèt handmatige functies.
De effectieve resolutie van de FZ8 is dan weer een pak hoger terwijl het beide 8MP camera's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Wel saillant detail dat de FZ 8 meer last heeft van ruis, dat terwijl het een superzoom toestel is mèt handmatige functies. :P
Maar de FZ8 heeft een groot voordeel: hij kan in RAW opslaan. Juist om deze reden heb ik mijn TZ3 verkocht en een FZ8 besteld. Dat van de ruis is voor mij geen punt want ik ga de foto's toch nabewerken.

Overigens zijn beide toestellen redelijk onvergelijkbaar: de FZ8 steek je niet makkelijk in je zak, heeft geen 28 mm, geen 3" lcd bijvoorbeeld. Dat waren wel dingen die ik in de TZ3 kon waarderen. Maar ik heb hem toch weggedaan om aan het geld te komen voor de FZ8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Maar het maakte voor mij het plaatje compleet door een aantal landschap/omgeving sfoto's te tonen. En dat is iets waar ik de TZ3 voornamelijk voor ga gebruiken, of ik nu op vakantie ben of in NL iets moois zie.
Zie hier wat scenery foto's: Smarron in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

Allen 100% onbewerkt, alleen geresized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Twister336 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 17:04:
[...]
De effectieve resolutie van de FZ8 is dan weer een pak hoger terwijl het beide 8MP camera's zijn.
En dat komt omdat de FZ8 valt in de "super zoom" categorie. Andere bouw en de FZ8 heeft een grote sensor, de TZ3 een kleine.
grun93 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 17:07:
[...]

Maar de FZ8 heeft een groot voordeel: hij kan in RAW opslaan.
Maar het al dan niet in RAW op slaan is voor mij niet van belang. Ik ben en blijf een amateur fotograaf en m.i. heb je er enkel wat aan zodra je semi-prof dan wel professioneel ermee aan de slag gaat. Is het voor je echter wel een must, dan begrijp ik dat je de FZ8 boven de TZ3 verkoos. :) Verder heb je gelijk, TZ3 = TZ categorie, FZ 8 = super zoom categorie. Verschillende categorieën en dus verschillende uitgangspunten. Iets met een appel en een peer, daar komt het dan op neer.

@Smarron:

mooie foto's hoor. Met name die close up van die bij (is toch een bij? :P) vind ik erg mooi 8)

Goed, een 2GB Ultra II kaartje is onderweg, ik heb ook alvast een tas: de Crumpler Digits Crisp E 350 in 't zwart.

Afbeeldingslocatie: http://www.profildata.no/produkter/images2/TC250-001.jpg

Wilde gaan voor de Crumpler Pretty Boy XXS, maar die was niet leverbaar. En ze komen overeen qua binnenmaat. De winkelier stopte er ook een TZ2 demo model in om te zien hoe het zit. En dat is mooi strak, past er prima in zonder dat er ruimte over is. :) Verder heb je nog een smal voorvakje waarin ik met creatief proppen eventueel nog een 2de accu in kan doen. Mits die ik ooit nog nodig zal hebben natuurlijk. Verder hoeft namelijk niks bij, want als je foto's aan het schieten bent heb je geen mogelijkheid om mobiel je camera accu op te laden :+

Resteert het wachten totdat de TZ3 in het zwart bezorgd zal worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:31:
[...]
En dat komt omdat de FZ8 valt in de "super zoom" categorie. Andere bouw en de FZ8 heeft een grote sensor, de TZ3 een kleine.
De TZ3 is ook een superzoom camera en heeft zelfs een grotere sensor dan de FZ8.
Het verschil in grootte komt door het lenssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 18:28
Kan je ook een micro sd kaart in een adapter gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

timovd

Voorsprong door techniek

Waar denk je dat de adapters voor zijn? Sterker nog; als er support is voor SDHC kun je er zelfs een 8GB in doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds versie 1.09 als firmware in mijn TZ3 staan, kan iemand me vertellen of er reeds nieuwere firmware beschikbaar is? Waar kan ik deze dan eventueel downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Er zijn TZ3's met nieuwere firmware in omloop maar deze zijn (nog?) niet beschikbaar gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KlaasHof schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:13:
Er zijn TZ3's met nieuwere firmware in omloop maar deze zijn (nog?) niet beschikbaar gesteld.
Welke versie gebruiken jullie dan? Ik heb nu de 1.09 erin, ik dacht namelijk dat 1.0A versie ouder was, maar dit blijkt dus niet zo te zijn.... }:O

Ik hoop dat iemand de 1.0A versie op internet kan plaatsen, zodat ik weer terug kan of een nieuwere versie erop kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:14:
Ik hoop dat iemand de 1.0A versie op internet kan plaatsen, zodat ik weer terug kan of een nieuwere versie erop kan zetten.
Ik heb 't ook al een aantal keer gevraagd, ik zit op 108 ofzo... maar krijg hier nooit reacties.

Anyways, TZ5 First Thoughts:
http://www.digitalcamerar...eview=panasonic+lumix+tz5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
[...]
Welke versie gebruiken jullie dan? Ik heb nu de 1.09 erin, ik dacht namelijk dat 1.0A versie ouder was, maar dit blijkt dus niet zo te zijn.... }:O
Misschien ten overvloede, maar als je hexadecimaal telt, dan is A inderdaad groter dan 9 ;)

De mijne (een maand of twee geleden gekocht) heeft 1.0A. Geen idee of d'r iets nieuwers is. Don't really care actually... Waarom die ophef toch?

EDIT:
Heb laatst op reis naar Japan zo'n 1300 foto's geschoten met de TZ3. In m'n Gallery kan je als je wilt nog wat neuzen om de resultaten van de TZ3 te zien.

Ik ben d'r nog steeds best tevreden mee. Zolang je foto's niet heel groot gaat bekijken valt de ruis niet echt op.

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 12-02-2008 13:49 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

TWEE VRAAGJES TZ3:

1- Low-light opnamen (dit gaat NIET over ruis):
Ik was een oude Pentax Optio-S gewend van 2003 met gewone 3x zoomlens. Toen gekozen vanwege de lekker heldere foto's. En nu dan net een verse TZ3 gekocht met 10x zoom, zeer tevreden over maar enkel het volgende: Alle foto's bij weinig licht zijn nogal DONKER. Dit in vergelijk met dezelfde foto met de Optio-S.
Komt dit doot de specs van de lenzen? (Specs: Optio-S: 3x zoom, Aperture f/2.6-f/4.8, Focal length 5.8mm-17.4mm(=equiv. 35-105mm) tegenover TZ3: 10x zoom, f3.3-f4.9)
Hier alle specs van de Optio-S: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/optios.html

Dus: Komt het door de lens, of doe ik iets fout cq kan ik er iets aan doen door een handigheidje?

2- Foto's overzetten van OptioS naar TZ3::
Foto's van een andere camera in de TZ3 zetten om te tonen op het mooie grote schermpje. Ik heb een oud SD kaartje waarop ik oudere fotos en filmpjes heb staan om te tonen als ik ergens op bezoek ga. Hoe krijg ik deze compatibel met de TZ3?

Filmpjes: Ik heb oude .avi van de Optio-S en vermoed dat alleen converteren naar .mov zal helpen. maar krijg ik dan een hoop gedoe omdat ik EXACT de juiste instellingen van het soort .mov moet gaan nabootsen?
Of zijn er maar enkele types .mov of zelfs slechts 1 type?

Foto's: Hiermee heb ik al matig succes gehad: De .jpg foto's onbewerkt uit de Optio-S toont de TZ3 probleemloos.
Echter onbewerkte .jpg's uit mijn Nokia N73 toont hij zwart bij de preview (9 foto's per scherm) maar wel netjes ok bij de normale stand van 1 foto per scherm. Waaraan zou dit liggen en hoe op te lossen??

En wel-bewerkte .jpg krijg ik totaal niet getoont. Hoe pakken we dit aan?
Is het wel of niet mogelijk om een reeds bewerkte .jpg op te slaan met EXACT de juiste instellingen zodat de TZ3 hem dan wel kan tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe compect camera.
Ik heb diverse review gelezen(fx35/100,TZ serie) en de TZ3 is een leuke camera voor niet veel geld.
Enige aspect wat mij misschien doet wachten op de TZ5 is het aantal MP meer en 720p video.

Iemand een idee wanneer deze TZ5 in de schappen ligt hier in nederland ?

(na enige research, late march) reviews maar even afwachten, hopenlijk is kwaliteit van hogere iso settings wat beter met de nieuwe chip

[ Voor 18% gewijzigd door Justin2000 op 24-02-2008 21:12 ]

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NMLAUVZ.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-EECRBXSQ.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BI7H4GLJ.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UAEKV8FX.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumedit&key=E3P8FL3U&showmess=1

Hallo,

Ik ben nog maar pas in het bezit van een TZ3. Voorheen had ik een Canon Powershot A570i. Na een bezoekje aan Disneyland was het toestel afgeschreven aangezien dat ding onmenselijk veel batterijen vreet. (ik gebruik GP's van 2700 Mah.)

Ik ben wel heel erg teleurgesteld over de TZ3. Kwaliteit is niet te vergelijken met de Canon. Erg zwakke kleuren, donkere foto's, en foto's met de flits zijn helemaal om te janken.
Ik ben erg met de instellingen aan het spelen geweest maar krijg er gewoon geen mooie foto's uit.
(heb ondertussen al zowat alles geprobeerd.)
De kleuren staan op vivid maar toch komt deze camera nog niet eens in de buurt van mijn vorige Canon.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om de TZ3 af te breken, vind het alleen heel erg jammer.

Wie kan me enkele tips geven want de winkelier wil mijn camera niet omruilen...

Alvast bedankt,

Peter

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Die fotos zijn er inderdaad vrij donker en ruis-achtig uit.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

Sick Nick

Drop the top!

Nou ziet het er ook niet uit alsof het een lekker zonnige dag was maar meer een bewolkte grijze dag, dan kan je natuurlijk ook geen sprankelende kleuren verwachten. En donker water samen met grijze en donkergroene kleren helpen ook niet mee.

Als je gewoon overdag met normaal licht foto's maakt, zien ze er dan ook zo uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Nee het was inderdaad geen zonnige dag. Maar het moet toch mogelijk zijn om mooie foto's te schieten terwijl de zon niet schijnt, toch?
Waarschijnlijk had ik mijn flits moeten gebruiken of de belichtingscompensatie moeten aanpassen.
Ik heb in ieder geval erg veel spijt van mijn aankoop.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dan zou ik toch een keer op een andere dag gaan rondlopen. Want ik krijg ook met mijn spiegelreflex en goede 35 mm prime op donkere winterdagen bedroevende foto's en spijt. Zodra de zon schijnt (of je binnen in een kleurrijke omgeving) maak je foto's die een stuk meer leven.

Een camera geeft geen levende foto's als het weer eenmaal doods is. (en flitsfoto's...... mwah, niet echt een maatstaf om een foto mee te beoordelen, bijna alles wat ik flits is beroerd, dus flits ik gewoon niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hier een review/preview(?) voor de spaanstaligen onder ons (met wel veel plaatjes):
http://www.quesabesde.com...tz5-analisis-fotos,1_3979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

[...]

Kan iemand even vertellen wat nu de nieuwste firmware versie is die op camera's beschikbaar is, en wat de nieuwste versie is die online te krijgen is?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
catchingfire schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:01:
Hier een review/preview(?) voor de spaanstaligen onder ons (met wel veel plaatjes):
http://www.quesabesde.com...tz5-analisis-fotos,1_3979
Ik heb de afbeeldingen van de review/preview bekeken en de foto's vergeleken met foto's van mijn TZ3, maar ik zie niet echt een vooruitgang in fotokwaliteit. Er is veel meer artifacting aanwezig in de foto's van de TZ5, de ruisonderdrukking lijkt sterker, en er zitten minder details in dan de foto's uit mijn TZ3.

Persoonlijk had ik gehoopt dat die nieuwe Venus IV engine voor betere ruisonderdrukking zou zorgen, met minder artifacting. Persoonlijk vind ik dat Panasonic echt uitstekende toestellen maakt, maar de ruisonderdrukking is een tikkie te sterk :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Heb eindelijk een statiefje gekocht voor mijn TZ3. Is het zeker waard geweest! Foto's met de nightscenry stand en ver ingezoomde foto's zijn nu eindelijk écht de moeite waard:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2365/2303868377_da98ac2dae.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3053/2304262253_b8147d8dcb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2291/2304262135_51dffbed6f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2337/2305061536_b9e2364399.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2042/2304262845_30ce3c92bc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3024/2304262705_5865a7ba0c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2309/2304263041_dd3bc96cee.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nedra schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:28:
Heb eindelijk een statiefje gekocht voor mijn TZ3. Is het zeker waard geweest! Foto's met de nightscenry stand en ver ingezoomde foto's zijn nu eindelijk écht de moeite waard:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Geweldige foto's! Echt mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Thanks! Ben blij dat te horen. Las het volgende bericht van jou en toen ben ik het ook maar eens gaan proberen op de Night Scenery stand. Daarvoor gebruikte ik eigenlijk uitsluitend de Smart iso stand:
Smarron schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:44:
Voor nachtfoto's kun je dan inderdaad beter voor de preset night shot kiezen, dan wordt de sluitertijd verhoogd en blijft de iso laag wat korrels voorkomt, maar wel snelle bewegingen vaag worden (wat ook zeer mooi kan zijn).

De optie iso locken op bijv. 400 max. kan wel, maar ik vind ze op 400 iso al niet meer mooi. Je hebt daarentegen wel een kortere sluitertijd, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar de lage iso met de night shot stand uit de presets en overdag gewoon op vivid.
De eerste is trouwens in Amsterdam, nog zonder tripod. Ik had de camera op een brede brugleuning staan. Alle andere foto's zijn in Barcelona. Alle foto's zijn genomen met de Night Scenery stand. Geen van de foto's zijn nabewerkt. Op http://www.flickr.com/photos/ardenswayoflife staan nog een paar foto's. Op http://www.crackforyoureyes.com staan ook veel foto's van streetart gemaakt met o.a. de TZ-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nummer 3 t/m 5 vind ik de mooiste. Watvoor statief heb je gebruikt? Zo'n mini tripod of eentje die je uit kunt schuifen? Want een statief kan ik ook wel gebruiken zodra ik op vakantie ga en me bezig ga houden met landschapfotografie. Het liefste heb ik er dan een die mijn TZ3 een aantal centimeters van de grond kan zetten, eentje met pootjes dus die uitschuifbaar zijn. Ik zat aan deze te denken. Heeft uitschuifbare pootjes, is ingeklapt klein genoeg om mee te nemen in mijn jaszak. Nu maar hopen dat ie de TZ3 houdt zodra ie erop staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Het Hama statiefje houdt de TZ3 stabiel. Ik heb thuis dezelfde combinatie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
't is een uitschuifbaar statiefje, ziet er een beetje uit als degene die je op het oog hebt. De pootjes zijn ook behoorlijk ver uitschuifbaar. Ik had er zelf eigenlijk veel te veel voor betaald in Barcelona maar goed, qua resultaat is het het waar geweest. Hou in gedachten dat het bijna wel nodig is om een tripod met uitschuifbare/verstelbare pootjes te hebben aangezien de schroef bij de TZ3 aan de zijkant zit. Bij een statiefje die je niet kan verstellen flikkert ie gewoom om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Nedra schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:01:
't is een uitschuifbaar statiefje, ziet er een beetje uit als degene die je op het oog hebt. De pootjes zijn ook behoorlijk ver uitschuifbaar. Ik had er zelf eigenlijk veel te veel voor betaald in Barcelona maar goed, qua resultaat is het het waar geweest. Hou in gedachten dat het bijna wel nodig is om een tripod met uitschuifbare/verstelbare pootjes te hebben aangezien de schroef bij de TZ3 aan de zijkant zit. Bij een statiefje die je niet kan verstellen flikkert ie gewoom om!
En druk je dan gewoon op de ontspanknop of gebruik je de zelfontspanner? In het laatste geval heb je denk ik nog minder kans op trilling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Voor op een statief van je beter de timer gebruiken.
zet die op 2 sec ofzo. Dan heb je de kans op trilling die van je je hand komen als je op de sluiterknop drukt al niet meer.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nedra schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:01:
Hou in gedachten dat het bijna wel nodig is om een tripod met uitschuifbare/verstelbare pootjes te hebben aangezien de schroef bij de TZ3 aan de zijkant zit. Bij een statiefje die je niet kan verstellen flikkert ie gewoom om!
Daarom vroeg ik het me af ;)

Maar als ie de TZ3 gewoon kan houden en uitschuifbaar is, ga ik hem bestellen. Stel de zelfontspanner in en samen met de beeldstabilisatie heb je de kans op onscherpe foto zo klein mogelijk gemaakt. :)

Eerder zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.fieldandtrek.co.uk/images/products/22941_m.jpg

Maar dat is veels te veel geklungel, moet je hem eerst ergens aan vastbinden en vervolgens de camera erop plaatsen. Nou, daar is mijn TZ3 me toch net iets te waardevol voor om zo maar te doen. Bovendien vertrouw ik dat ding niet i.c.m. de statief aansluiting van de TZ3 die helemaal aan de zijkant zit i.p.v. het midden. Dus ik ben blij met die Hama statief.

Liep langs de fotografie afdeling bij de MM en zag plotseling een Sony op die Hama statief staan. Ik dacht meteen: "Hé, die moet ik onthouden voor mijn TZ3. Precies wat ik zoek!" :Y) En voor de prijs (9 euro) hoef je het niet te laten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
@Joosie: Nee voor 9 eurie hoef je het zeker niet te laten. Ik heb een zelfde soort statief voor 20eu gekocht in een duur warenhuis in Barcelona... :X naja.

@Grun: Zelfontspanner, meestal van 2 seconden. Works like a charm!

@Peter de Flem

Die foto's die je hebt laten zien zijn inderdaad erg grijs, maar om heel eerlijk te zijn, zijn het gewoon ook niet zo een goede foto's. Alleen de 3e lijkt scherp, de rest niet. Daarnaast lijken foto's 1 en 4 ingezoomd en bewogen.
Zelfs met het grijze weer valt er meer uit die foto's te halen, misschien ook door net ff wat meer op de positionering van de horizon en weerspiegeling in het water te letten. Als je op die foto's nou net wat meer had gelet op de bomen en de weerspiegeling, en ze op 16:9 had genomen hadden ze er gelijk leuker uitgezien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Joosie200 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:18:
Eerder zag ik dit:

[afbeelding]

Maar dat is veels te veel geklungel, moet je hem eerst ergens aan vastbinden en vervolgens de camera erop plaatsen. Nou, daar is mijn TZ3 me toch net iets te waardevol voor om zo maar te doen. Bovendien vertrouw ik dat ding niet i.c.m. de statief aansluiting van de TZ3 die helemaal aan de zijkant zit i.p.v. het midden....
Ach die Gorillapod's werken perfect. Ik gebruik een kleine voor m'n F30 en TZ3 en een grote voor m'n S5IS en 400D. Helemaal geen geklungel, juist super-flexibel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

Ik wilde ook zo'n gorrilapod, alleen de prijs staat me een beetje tegen, het idee was om voor 29 euro de basis te pakken, maar die valt inderdaad om, dus oet je de iets grotere SLR versie hebben, welke de tz3 perfect kan houden (heb in de winkel er even mee zitten klooien) alleen die kost dan wel weer 58 euro ipv de eerder genoemde 9 voor de hama..

maareh, over welk type en/of model van hama hebben jullie het dan? kan iemand even een link posten?

Verder de vraag, ik heb 1.0C weet eimand waar en hoe op de panasonic TSN site (http://tsn.pasc.panasonic.com/) versie 1.0D te downloaden is? dat schijnt de nieuwste te zijn namelijk.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen...

[ Voor 35% gewijzigd door Jgsvuden op 05-03-2008 11:49 ]

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

Edit: Dubbelpost |:( 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Jgsvuden op 05-03-2008 11:49 ]

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Johannusvanudos schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:39:
maareh, over welk type en/of model van hama hebben jullie het dan? kan iemand even een link posten?
Ik denk dat het om deze gaat. Tenminste, hij ziet er hetzelfde uit als waar ik hem gekocht heb en bovendien hanteren ze dezelfde suggested retail price.
catchingfire schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:13:
[...]
Ach die Gorillapod's werken perfect. Ik gebruik een kleine voor m'n F30 en TZ3 en een grote voor m'n S5IS en 400D. Helemaal geen geklungel, juist super-flexibel!
Ik heb die kleine gorrilapod in de verpakking vastgepakt en lopen te vervormen/buigen, maar persoonlijk vind ik dat veels te veel gedoe i.t.t. de standaard statief die je uitschuift en dan staat ie. Is dus puur persoonlijk waar je voorkeur ligt, ik geef iig de voorkeur aan de standaard statief vorm.

@Johannusvanudos:
Hoe kom je erachter welke firmware je TZ3 heeft? Ik heb de mijne net 3 weken in bezit, dus ik heb geen idee welke firmware erop staat. Ga er vanuit dat na verloop van tijd de nieuwe exemplaren wel worden voorzien van de nieuwste firmware. Hoeft niet, maar dat lijkt me wel zo logisch. Enfin, vroeg me dus af of ik eventueel mijn exemplaar ook moet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Misschien ook wel leuk om te weten wat de exacte wijzigingen/verbeteringen zijn in de nieuwste firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

Mijn firmware in 1.0C en die is van 10 oktober 2007. ik heb mijn camera afgelopen maandag gekocht.

Inmiddels moet minstens 1.0D al uit zijn.

De exacte verbeteringen en veranderingen zouden in de changelog moeten staan, welke altijd bij de firmware in de zip zitten. Hiervoor hebben we dus eerst ht bestand nodig.

Iemand een idee waar deze te krijgen is?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

Jammer dat niemand iets van de firmware lijkt te weten :(

het zou wel cool zijn als we zelf firmware konden aanpassen zodat sommige dingen wel manual in te stellen zijn...

maar ff iets anders:
Twister336 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 00:53:
[...]

Dat staat ook in de handleiding van mijn twee jaar oude FZ7 die dezelfde filmmode heeft als de TZ3.
Bij SD kaarten wordt meestal enkel de leessnelheid weergegeven en die is vaak een pak hoger dan de schrijfsnelheid.
3 MB/s is in ieder geval voldoende om te filmen. De bitrate van de 848x480 / 30 fps filmpjes van mijn FZ7 is maar 1,3 MB/s of zo.

Als je een Class 6 SDHC kaart koopt ben je zeker dat het goed zit met de snelheid. Ik heb net een 8GB SDHC Class 6 kaart gekocht voor 30 euro dus voor de prijs moet je het niet laten ;)
Waar heb je die gekocht? kun je mij dat mailen of Dmen?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Johannusvanudos schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:36:
Waar heb je die gekocht? kun je mij dat mailen of Dmen?
Bij 4launch (merk: PQI).
De leessnelheid van dat kaartje is heel goed maar de schrijfsnelheid valt tegen. Het presteert maar als een Class 4 kaart.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/PQI_8GB.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

ok dankje, en de betrouwbaarheid is goed?

verder is class 4: 4mb/sec toch?, en de camera schrijft met maximaal 3 mb/sec, dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?

kan iemand bevestigen dat de camera echt met maximaal 3 mb/sec schrijft, ik heb nu een 1 gb sd kaart erin en deze schrijft met het kaartje in de camera en de camera aan USB op de kaart met een snelheid van 8.59 MB/sec...

Deze snelheden meet ik met disksped.exe

Kan iemand verklaren hoe dit kan en of de camera dus wel degelijk sneller kan schrijven?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Johannusvanudos schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:00:
ok dankje, en de betrouwbaarheid is goed?

verder is class 4: 4mb/sec toch?, en de camera schrijft met maximaal 3 mb/sec, dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?

kan iemand bevestigen dat de camera echt met maximaal 3 mb/sec schrijft, ik heb nu een 1 gb sd kaart erin en deze schrijft met het kaartje in de camera en de camera aan USB op de kaart met een snelheid van 8.59 MB/sec...

Deze snelheden meet ik met disksped.exe

Kan iemand verklaren hoe dit kan en of de camera dus wel degelijk sneller kan schrijven?
Is al vaker voorbij gekomen in dit topic:

Smarron in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

Ja die post had ik al gelezen, maar daar wordt dus juist het tegenoverstelde beweerd, met niet echt een goede betrouwbaare bron...

Dprview schrijft namelijk niet hoe ze die snelheden nauwkeurig en/of betrouwbaar hebben gemeten....

En het programma dat ik gebruikt heb meet een snelheid van 8,59 MB/sec ipv de daar gestelde 2,4 MB/sec

Er moet toch ergens iets te vinden zijn om uitsluitsel te geven?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Johannusvanudos schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:37:
Ja die post had ik al gelezen, maar daar wordt dus juist het tegenoverstelde beweerd, met niet echt een goede betrouwbare bron...

En het programma dat ik gebruikt heb meet een snelheid van 8,59 MB/sec ipv de daar gestelde 2,4 MB/sec. Er moet toch ergens iets te vinden zijn om uitsluitsel te geven?
Een praktijkervaring vind je niet betrouwbaar? De schrijver heeft een filmpje gemaakt van 15 minuten en daarbij geen problemen ondervonden, dan zou ik hetzelfde kaartje blind durven kopen.

Ik denk dat de verklaring is dat het door jou gebruikte snelheidsmeter programma niet geschikt is om de snelheid van je geheugenkaart te meten. Diskspeed.exe is een antiek programma wat je op een pc gebruikt(e) om de snelheid van je harde schijf te meten. Maar houdt het ook rekening met allerlei caches die in je cpu en in je HD zitten? En onder welke omstandigheden doe je de test? Boot je met een schone pc? Draaien er nog meer programma's tijdens de test, zo ja, welke? Ik zou absoluut niet vertrouwen op de uitkomsten van diskspeed.exe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb filmpjes gemaakt van 19 minuten, dus dat zit wel goed. Ik heb altijd een 4GB SDHC class 6 kaartje gebruikt van Kingston en nu heb ik een 8GB SDHC class 6 kaartje van Mtec. Beiden werken uitstekend. Die 6MB/s wegschrijven doet de TZ3 echt niet. Iets meer dan de helft wel, dat beweert dpreview ook en die bron lijkt mij behoorlijk betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Smarron schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:54:
Die 6MB/s wegschrijven doet de TZ3 echt niet. Iets meer dan de helft wel, dat beweert dpreview ook en die bron lijkt mij behoorlijk betrouwbaar.
Als je 19 minuten filmt kun je volgens mij zelf een redelijk nauwkeurig (schrijfsnelheid) gemiddelde uitrekenen. Ik neem aan dat het wegschrijven met een constante snelheid gebeurt en niet om de zoveel seconden.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Smarron schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:54:
Die 6MB/s wegschrijven doet de TZ3 echt niet. Iets meer dan de helft wel, dat beweert dpreview ook en die bron lijkt mij behoorlijk betrouwbaar.
Dat beweert dpreview niet. Zij zeggen dat het wegschrijven van een jpeg aan een snelheid van 2,4 MB/s gebeurt.
En daar is ook de tijd voor beeldbewerking (ruisonderdrukking, contrast, scherpte,...) en het omzetten naar jpeg inbegrepen.
De effectieve schrijfsnelheid is dus sneller dan 2,4 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ja, maar hoeveel komt er dan nog bij. 2,4MB/s is sowieso niet veel en ik kan me niet voorstellen dat die extra data zoveel extra ruimte inneemt.

Hoe weet je trouwens zeker dat het alleen de foto is en niet de foto inclusief de data ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
De FZ8 gebruikt dezelfde beeldverwerkingschip als de TZ3 (Venus III).
Dit zijn de schrijfsnelheden van de FZ8 (bron):
Jpeg: 2,6 MB/s
RAW: 5,1 MB/s

Het wegschrijven van een RAW waar geen beeldverwerking op wordt toegepast is dus 2x sneller.
Ik denk dat die snelheden ook wel voor de TZ3 gelden dus voor optimale prestaties zou je eigenlijk een kaart moeten gebruiken die aan minstens 5 MB/s kan wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:04:
Hallo,

Nee het was inderdaad geen zonnige dag. Maar het moet toch mogelijk zijn om mooie foto's te schieten terwijl de zon niet schijnt, toch?
Waarschijnlijk had ik mijn flits moeten gebruiken of de belichtingscompensatie moeten aanpassen.
Ik heb in ieder geval erg veel spijt van mijn aankoop.

Peter
Als een foto de wereld kleurrijker moet maken dan hij is, moet je een Sony of Canon kopen. Een grijze dag laat zich gewoon als een grijze dag fotograferen, daar is niets vreemd aan. Probeer eens met de output-instellingen te klooien (helderheid, contrast etc.), dan kun je het een en ander naar jouw smaak afstellen.

Je mag er dus niet klakkeloos vanuit gaan dat wanneer je een (voor jouw gevoel) mindere foto maakt het aan de camera ligt, eerder aan de (on)kunde van de fotograaf of de verwachting van de fotograaf :) Schiet eens een tijdje met een dslr camera. In de eerste week maak je belachelijk slechte foto's, pas na een aantal weken ken je de camera en maak je mooie foto's.

Kijk voor de gein eens in een aantal fotoalbums op dpreview.com van de TZ3.

[ Voor 14% gewijzigd door Mooody op 13-03-2008 21:31 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
;( Mijn lens bescherm schuifje wil niet meer helemaal open als ik de cam aanzet (even een tikje tegen de lens, en dan valt hij zeg maar open). Sluiten gaat wel goed.

Zo maar uit het nix gebeurd, ik heb hem altijd in een hard case hoes zitten... Waar kan ik dat laten fixen?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Naar Syrië geweest voor twee weekjes vakantie (backpacken). Heb zo'n 511+ foto's gemaakt en dus wel wat ervaring opgedaan met mijn TZ3. 51 foto's heb ik op mijn t.net fotogalerij gezet.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
joeltje schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:25:
;( Mijn lens bescherm schuifje wil niet meer helemaal open als ik de cam aanzet (even een tikje tegen de lens, en dan valt hij zeg maar open). Sluiten gaat wel goed.

Zo maar uit het nix gebeurd, ik heb hem altijd in een hard case hoes zitten... Waar kan ik dat laten fixen?
niemand?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
In eerste instantie de leverancier natuurlijk. Heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• out of range
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Graham schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:45:
Naar Syrië geweest voor twee weekjes vakantie (backpacken). Heb zo'n 511+ foto's gemaakt en dus wel wat ervaring opgedaan met mijn TZ3. 51 foto's heb ik op mijn t.net fotogalerij gezet.
Leuke en mooie foto's! Welke instellingen heb je (veelal) gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
out of range schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:50:
[...]

Leuke en mooie foto's! Welke instellingen heb je (veelal) gebruikt?
Beetje verschillend. Maar natural qua kleur en dan soms gewone modus andere keer inteligent iso. Voor de wat zonnigere dagen heb ik scenery + sunset gebruikt.

Heel wat uitgeprobeerd om een beetje de best setting te gebruiken.

Natural gebruik ik trouwens standaard.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

timovd

Voorsprong door techniek

Niet om je af te kraken, maar de een-na-laatste foto heeft erg veel ruis. Ik ben deze camera ook aan het overwegen, maar ben nog op zoek naar testfoto's van de camera's. Zal deze ruis aan de flits of aan de sensor liggen?

Edit: overigens zijn de foto's met betere lichtomstandigheden erg mooi!

[ Voor 14% gewijzigd door timovd op 24-03-2008 22:49 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 18:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

timow schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:47:
Niet om je af te kraken, maar de een-na-laatste foto heeft erg veel ruis. Ik ben deze camera ook aan het overwegen, maar ben nog op zoek naar testfoto's van de camera's. Zal deze ruis aan de flits of aan de sensor liggen?

Edit: overigens zijn de foto's met betere lichtomstandigheden erg mooi!
Ik heb zo het idee dat dit topic misschien wel vol staat van gebruikersfoto's. Verder zijn er tal van reviews te lezen met testfoto's.

Als je je een beetje had verdiept in deze camera, had je ook kunnen weten dat deze nou niet echt bekend staat om z'n kwaliteit met wat hogere iso's. Als ik die foto bekijk, kan het niet anders dan dat er minimaal op 400 iso is geschoten.

Als je veel in het donker wilt fotograferen kan ik je deze afraden, of je moet de lens langer open willen laten staan, maar bij bewegende objecten schiet dat zonder flits niet op.

In mijn geval heeft de mindere kwaliteit op hoge iso's mij er niet van weerhouden om hem te laten liggen. De vele pluspunten wegen zwaarder en ik ben na 9 maanden nog steeds enorm blij dat ik deze camera heb gekocht. Zie mijn sig voor nog wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
timow schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:47:
Ik heb ook lang gezocht naar "de perfecte compact camera".
Maar die bestaat gewoon niet.

De TZ3 heeft t.o.v. de Fuji F31fd veel ruis bij hogere ISO waardes. Maar dan vergelijk je ook de sterkste kant van de F31fd want als je allround gaat kijken valt die camera zwaar tegen. Met name de snelheid is naar mijn mening om van te huilen.

Ga je dan naar alle extra mogelijkheden van de TZ3 kijken zoals de 10x zoom en groothoek en SD geheugen, dan kom je al snel tot de conclusie dat de TZ3 de beste all-round compact is van dit moment.

De TZ4 en 5 zijn al aangekondigt, maar leveren naar mijn mening weinig meerwaarde tov wat je er extra voor moet betalen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Hallo,
Ik ben sinds vorige week ook eigenaar van een zwarte TZ3 en deze bevalt mij uitstekend. Zeker als ik hem vergelijk met mijn 2 jaar oude Sony P73. Wat direct positief opvalt is de veel betere lens en tele bereik en super scherpe fotoos.
Ik zou graag weten of de gewone Sandisk SDHC 4Gb (dus geen ultra 2 of class4 )geschikt is voor deze camera en hoe ik in de firmware kom om te controleren welke versie ik heb en er de nederlandse taal in te zetten. Standaard zit het Engels erin maar geen nederlands. Het is een europees toestel(digital.street.nl)
Heel graag reacties.
Groet Thei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Hallo,
Ik heb net mijn nieuwe Sandisk SDHC 4GB kaartje gekregen , maar de camera telt geen fotoos af en blijft op 999 staan. Ook als ik het aantal pixels verander van bv 7 naar 3 blijft er 999 staan. Weet iemand waaraan dat kan liggen?
Thei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Dat display kan gewoon niet meer aangeven dan 999 ;) Dus je kan er meer dan 999 maken, kunnen er 1001 zijn maar ook 1500. Zodra er minder dan 999 op gaan zal ie beginnen met aftellen.

Niks om je zorgen om te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik wacht nog op mijn TZ3 die bij Digitalstreet.nl weg moet komen.

Ik wil zo'n Sandisk 1GB Extreme III aanschaffen, maar ga je de snelheid ook daadwerkelijk merken tov de normale geheugenkaartjes?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

ik heb ook een tz3 besteld, aangezien deze maar weinig verschild met de tz5, de vernieuwingen zijn de 130 euries extra niet waard naar mijn mening. Wat echter door doorslag gaf is de onderwaterbehuizing (DMW-MCTZ3) met een zeer gunstige prijs bij cameranu.nl, dus mocht je geintresseerd zijn moet je zeker ff kijken.
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/upload/thumb_160/1177145064_747.jpg
Camera en behuizing worden vandaag bezorgt volgens t&t

De tz3 gaat mijn ixus i (2003) met all-weather behuizing vervangen, dus ik ga er enorm op vooruit :)
de ixus i doet het overigens nog perfect en geproduceerde foto's zijn nog steeds goed bruikbaar voor small prints, echt geen miskoop geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Sick Nick schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:00:
Dat display kan gewoon niet meer aangeven dan 999 ;) Dus je kan er meer dan 999 maken, kunnen er 1001 zijn maar ook 1500. Zodra er minder dan 999 op gaan zal ie beginnen met aftellen.

Niks om je zorgen om te maken dus.
Hallo Sick Nick,
Ik heb wta proef fotoos gemaakt zonder dat hij dus aftelde en op 999 bleef staan. Ik heb ze daarna allemaal tegelijk gewist via de camera ( dus delete all picktures) en toen sprong de teller omhoog naar 1278.
De teller werkt nu naar behoren want hij telt nu ook af. Ook indien ik het aantal pixels verlaag gaat het getal omhoog. m.a.w. Je kunt op een 4 GB kaart 1278 fotoos maken bij opname 16/9 stand en 6 mega pixel en op de meest perfecte foto stand.
Grtz Thei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister de Ricoh R7 ontvangen, maar zit er toch over te twijfelen deze om te ruilen voor de TZ3.
Maar zou graag nog wat dingetjes weten.

Wat mij direct opviel, is dat de R7 nogal lawaaierig is! Als je heb aan/uit zet, zoomt, of scherpstelt hoor je de raderen zo ongeveer draaien. Ik vraag me af ok ik daar aan ga wennen, of juist aan ga ergeren.
Hoe zit dit bij de TZ3? Is deze vrij stil te noemen?

Daarnaast merkte ik dat als ik een foto met flits maak van de hond, de hond er op het camerascherm behoorlijk glimmend eruit ziet. Ziet er echt niet mooi uit. Als ik deze foto vervolgens op de pc bekijk, is dat helemaal niet zo. Dan ziet het er juist super uit.
Komt het beeld op het scherm van de TZ3 vrijwel overeen met het 'echte' beeld?

Zucht, keuzes maken is moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:51:
Ik heb gister de Ricoh R7 ontvangen, maar zit er toch over te twijfelen deze om te ruilen voor de TZ3.
Maar zou graag nog wat dingetjes weten.

Wat mij direct opviel, is dat de R7 nogal lawaaierig is! Als je heb aan/uit zet, zoomt, of scherpstelt hoor je de raderen zo ongeveer draaien. Ik vraag me af ok ik daar aan ga wennen, of juist aan ga ergeren.
Hoe zit dit bij de TZ3? Is deze vrij stil te noemen?

Daarnaast merkte ik dat als ik een foto met flits maak van de hond, de hond er op het camerascherm behoorlijk glimmend eruit ziet. Ziet er echt niet mooi uit. Als ik deze foto vervolgens op de pc bekijk, is dat helemaal niet zo. Dan ziet het er juist super uit.
Komt het beeld op het scherm van de TZ3 vrijwel overeen met het 'echte' beeld?

Zucht, keuzes maken is moeilijk!
De Tz3 is heel erg stil/snel genoeg en het display is fantastisch. De Ricoh R7 ken ik niet, maar ik wil mijn panasonic niet meer missen. Schitterende scherpe plaatjes met eerlijke kleuren op standaard kleur en vooral de breedbeeld stand 16/9 geeft prachtige afbeeldingen. Voor dit geld is het een TOPPER (naar mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik sta op het punt ook een TZ3 aan te schaffen, ik wil een camera die ik altijd bij me kan hebben, maar hoeft niet de allerkleinste afmetingen te hebben, bijna alle aspecten van de camera zijn dan ook zeer overtuigend, zeker ook de prijs.
2 zaken vind ik minder (je kan ook niet alles hebben voor dit geld), geen handmatige instellingen mogelijk, wel veel programma's, er is er altijd wel eentje die (ongeveer) voldoet, en minder geschikt bij weinig licht (ruis, maar hoe erg is die ruis werkelijk?), of zonder flits binnen.
Erg positief lijkt mij de groothoek, en de tele met stabilisatie.
Er zijn geen echte concurrenten (misschien de TZ4, TZ5), dus ondanks de mindere punten ga ik hem toch halen.
Is het model nu uitlopend? De TZ1 en TZ2 zijn ook nog leverbaar.
Ervaringen van gebruikers t.a.v. lowlight fotografie zonder flits graag, b.v.d.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
lowlight is gewoon niet heel sterk bij deze camera.
Mijn vader heeft de TZ3 en mijn zwager de TZ1. Beide presteren vanaf ISO 200 een stuk minder dan mijn Sony H2.

Maar voor een camera die in je broekzak past is het toch wel een bijzonder mooi apparaatje hoor.
Het is dat ik niet perse een camera wilde die in je broekzak past anders had ik ook deze genomen.
Maar ik ben toch voor een camera gegaan met iets beter ISO resultaten. Maja ik kan hem niet in me zak stoppen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik wil de TZ3 ook naast mijn spiegelreflex gebruiken, want dat spul neemt een hele rugzak in beslag, body, 3 lenzen, flitser en statief, is ook niet altijd nodig.
Maar voor ernaast (moet wel in de broekzak passen) is er vlgs. mij geen echte concurrentie (wel nog heel even naar de Ricoh gekeken).

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
PopPhoto test de TZ5: http://www.popphoto.com/c...asonic-lumix-dmc-tz5.html

Photoreview.com.au ook:
http://www.photoreview.co...ne/panasonic-dmctz15.aspx

[ Voor 36% gewijzigd door catchingfire op 04-04-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 19:08
Ik kijk zelf heel erg uit naar de TZ4 en TZ5. De ruis bij de TZ3 is helaas nog heel veel, dus wacht ik nog heel even op de TZ4 of TZ5. Zit nog te twijfelen tussen die twee camera's. Iemand enig idee wat de TZ4 gaat kosten in Nederland? De TZ5 is er vanaf 328 euro.

In ieder geval zijn de ISO tests van de TZ5 een stuk beter dan bij de TZ3, die al ruis vertoonde bij een ISO van 200.

[ Voor 18% gewijzigd door StanPC op 05-04-2008 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de mensen die de firmware van hun tz3 willen upgraden naar 1.09 zie deze link

Wachtwoord: password.

Vergeet niet de naam van de firmware 'DMC-TZ3__109' te veranderen naar 'TZ3__109'. Anders gebeurt er niks. Bij mij was het upgraden zelf in iets van 15 seconden gebeurt. Ik kan nu opeens ook uit een hele zwik talen kiezen (waaronder Nederlands). Dat had ik onder 1.08 niet. Lees uiteraard ff de handleiding door en vergeet er vooral geen volle batterij in te doen!!

Edit: te vroeg gejuicht. Na uit en aanzetten zijn de talen weer weg :S.

[ Voor 6% gewijzigd door svdvlist2 op 06-04-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik heb sinds ik met bovenstaande firmware heb zitten klooien voortaan een gele driehoek met uitroepteken op m'n display staan al ik m'n camera uit zet. Hoe kom ik daar vanaf? (TZ3, 1.09 nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

Eindelijk mijn tz3 ook binnen met onderwaterbehuizing, ik ga in juli naar de rode zee egypte, ben benieuwd hoe de tz3 onderwater presteert.
Ik schrok wel van de slechte iso prestaties, tot 200 iso is het zeker te doen, meteen een gorillapod erbij gekocht zodat de sluitertijd wat langer kan. Echt ideaal die gorillapod
Ook de AF is niet super als je canon bent gewend, maar voor de rest prima cameratje voor een zacht prijsje.

Gister ook maar ff een tasje gekocht voor camera en onderwaterbehuizing, welke zeer gevoelig is... hier wat pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.pixelmedia.nl/pics/tz3_0.png
Afbeeldingslocatie: http://www.pixelmedia.nl/pics/tz3_3.png
Afbeeldingslocatie: http://www.pixelmedia.nl/pics/tz3_1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.pixelmedia.nl/pics/tz3_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Een shotje uit de TZ3 (vanmiddag gemaakt):

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/wp7ad.jpg

Niet slecht toch, niks aan bewerkt behalve verkleind. Lekkere kleuren in ieder geval (vivid stand)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StanPC schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:46:
Iemand enig idee wat de TZ4 gaat kosten in Nederland? De TZ5 is er vanaf 328 euro.
Bij Digitalstreet is de TZ4 € 287,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is die tz4 zoveel beter dat dit het extra geld waard is? Vooral qua ruis of blijft dit gewoon het probleem van panasonic/compact camera's? Of is dit alleen een issue voor mensen die erg kritisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:16:
Maar is die tz4 zoveel beter dat dit het extra geld waard is? Vooral qua ruis of blijft dit gewoon het probleem van panasonic/compact camera's?
Wellicht een controversiele gedachte, maar ik vind het de schuld van de consument. Die dwingt de fabrikant steeds meer pixels te proppen op een sensor die qua afmetingen nauwelijks groter wordt. Het grote publiek wil graag bedrogen worden en denkt vaak, ten onrechte, dat hoe meer pixels hoe beter.

Laatst las ik ergens dat een 100 ISO fotorolletje uit het analoge tijdperk ongeveer overeenkwam met een digitale camera van 6 Megapixels. Met zo'n analoge prent zouden we meer dan tevreden zijn geweest, wat is dan de meerwaarde om 10 Megapixels te eisen?

Ruis vind ik in ieder geval niet per definitie een probleem van iedere compact camera. Fuji bewijst dit bijvoorbeeld met de F31fd (die ik zelf heb). Dus het kan wel. Op zich is het onderdrukken van ruis niet zo moeilijk maar het gevaar is dat dan ook de details verdwijnen. De fabrikant zal daarin de gulden middenweg moeten bewandelen en kennelijk is de een daar beter in dan de ander.
Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.