Ok, gisteren naar de ChampCar WorldSeries geweest en heb daar de volgende plaatjes geschoten.
Wat ik iedereen wil adviseren bij snelle foto's met veel beweging is om de sport- en high sensivity stand te vermijden en gewoon op de normale fotostand te fotograferen op de vivid kleurinstelling. Je krijgt er echt mooiere foto's mee. En ik heb even een filmpje omgezet van .mov naar .wmv. Kleiner in formaat, vrijwel geen kwaliteitsverlies. Zie beneden voor de link.
Hier dus een paar voorbeelden. Sport, High sensitivity en normal (vivid). Ze zijn volgens allemaal met 10x optische zoom gemaakt en op IS 2. Alle plaatjes zijn clickable en nog volledig onbewerkt:
Scene High sensitivity, 1/1000sec, ISO3200 (automatisch !!):
Scene Sport, 1/250sec, ISO160:
Normal (Vivid), 1/125sec, ISO100:
Het filmpje (save target as !!)
Eigenlijk zijn de verschillen per foto logisch te noemen met deze camera:
- Laagste iso, beste resultaat.
- Vivid schiet mooiere foto's.
- Alles boven 400 iso zo goed als onbruikbaar
- Scenery standen beperkt doordat geen kleurinstellingen mogelijk zijn en niet per se mooiere foto's opleveren (met sunset weer wel, dat heb ik al getest). Het is dus per situatie anders en dat vind ik persoonlijk jammer, want nu moet je zowat elke scene gaan testen.
- Geluidskwaliteit in filmpjes vind ik nog steeds een minpunt. Wind/ruis is goed hoorbaar (wellicht niet op het geposte filmpje, maar ik heb er nog wel wat meer). Pluspunt is dat het geluid wel redelijk zuiver is, en niet vervormt door kraken ofzo. De ChampCars maakten een behoorlijk lawaai en met mijn vorige camera hoorde je dan alleen kkrrggkkrrggkkgg met hard geluid.
Willen jullie nog wat andere foto's zien:
Smarron in "Champcar naar Nederland; heeft het toeko..."