Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perzik54
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 14:19
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:50:
[...]

De lkinkjes werken nog steeds hoor. Gisteren had ik ook een keer dat ie zei dat ze weg waren gehaald, maar nu kan ik ze gewoon downen als ik ze nog niet had.
Dag hanegem (familie van?) ik heb deze:
http://rapidshare.com/files/49289471/TZ3-V1.09-Firmware.zip
en deze:
http://www.megaupload.com/nl/?d=EDB0A6LY
geprobeerd, maar het lukt echt niet.
Heb jij andere links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perzik54
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 14:19
Hoi Allen,

In het SET-UP menu 4/4 komt een item voor: PIXEL REFRESH.
Het item staat niet in de handleiding. Weet iemand wat dit betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13

FlipFluitketel

Frontpage Admin
perzik54 schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:52:
Hoi Allen,

In het SET-UP menu 4/4 komt een item voor: PIXEL REFRESH.
Het item staat niet in de handleiding. Weet iemand wat dit betekent?
Lijkt me ook niet gek dat die optie niet in de handleiding staat aangezien dat alleen toegankelijk is in het service-menu. "Info" erover: Verwijderd in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

Smarron

The bend

Ok, gisteren naar de ChampCar WorldSeries geweest en heb daar de volgende plaatjes geschoten.

Wat ik iedereen wil adviseren bij snelle foto's met veel beweging is om de sport- en high sensivity stand te vermijden en gewoon op de normale fotostand te fotograferen op de vivid kleurinstelling. Je krijgt er echt mooiere foto's mee. En ik heb even een filmpje omgezet van .mov naar .wmv. Kleiner in formaat, vrijwel geen kwaliteitsverlies. Zie beneden voor de link.

Hier dus een paar voorbeelden. Sport, High sensitivity en normal (vivid). Ze zijn volgens allemaal met 10x optische zoom gemaakt en op IS 2. Alle plaatjes zijn clickable en nog volledig onbewerkt:

Scene High sensitivity, 1/1000sec, ISO3200 (automatisch !!):
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/CC/P1010080.JPG

Scene Sport, 1/250sec, ISO160:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/CC/P1010110.JPG

Normal (Vivid), 1/125sec, ISO100:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/CC/P1010120.JPG

Het filmpje (save target as !!)

Eigenlijk zijn de verschillen per foto logisch te noemen met deze camera:

- Laagste iso, beste resultaat.
- Vivid schiet mooiere foto's.
- Alles boven 400 iso zo goed als onbruikbaar
- Scenery standen beperkt doordat geen kleurinstellingen mogelijk zijn en niet per se mooiere foto's opleveren (met sunset weer wel, dat heb ik al getest). Het is dus per situatie anders en dat vind ik persoonlijk jammer, want nu moet je zowat elke scene gaan testen.
- Geluidskwaliteit in filmpjes vind ik nog steeds een minpunt. Wind/ruis is goed hoorbaar (wellicht niet op het geposte filmpje, maar ik heb er nog wel wat meer). Pluspunt is dat het geluid wel redelijk zuiver is, en niet vervormt door kraken ofzo. De ChampCars maakten een behoorlijk lawaai en met mijn vorige camera hoorde je dan alleen kkrrggkkrrggkkgg met hard geluid.

Willen jullie nog wat andere foto's zien: Smarron in "Champcar naar Nederland; heeft het toeko..."

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Smarron schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:43:
Hier dus een paar voorbeelden. Sport, High sensitivity en normal (vivid). Ze zijn volgens allemaal met 10x optische zoom gemaakt en op IS 2. Alle plaatjes zijn clickable en nog volledig onbewerkt:
Volgens mij had je IS beter uit kunnen zetten voor het pannen. Je hebt namelijk geen panning mode IS. Als je gaat pannen met IS werkt de IS je alleen maar tegen en moet je korte sluitertijden gebruiken om het onderwerp scherp te krijgen

mode 1 = IS altijd aan.
mode 2 = IS alleen aan gedurende het maken van de foto (zolang de sluiter open is)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

martijn_tje schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:52:
[...]

Volgens mij had je IS beter uit kunnen zetten voor het pannen. Je hebt namelijk geen panning mode IS. Als je gaat pannen met IS werkt de IS je alleen maar tegen en moet je korte sluitertijden gebruiken om het onderwerp scherp te krijgen

mode 1 = IS altijd aan.
mode 2 = IS alleen aan gedurende het maken van de foto (zolang de sluiter open is)
Hmm, helemaal zonder IS dus ? Wat ik juist ideaal vond was dat ik vanuit de bocht al kon focussen en toen de auto daadwerkelijk passeerde ik deze nog steeds scherp had. Waren de resultaten dan nog beter geweest? Want ik vind de (scherpe) foto's toch erg goed gelukt en de focus is ter hoogte van de helm toch wel in orde.

Ik kan het nu helaas niet meer uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zky_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 00:58
Ik moet zeggen dat de foto's erg mooi zijn, ik vind die met Scene Sport geschoten ook nog erg goed, alleen vivid 'overdrijft' de kleuren een beetje waardoor je wel meer contrast erin hebt wat opzich wel erg mooi is.

Van het filmpje moet ik zeggen dat ik de beeldkwaliteit voor een compactie digi cam heel erg goed vind, en het geluid ook!

Moisture is the essence of wetness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zky_ schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:09:
alleen vivid 'overdrijft' de kleuren een beetje waardoor je wel meer contrast erin hebt wat opzich wel erg mooi is.
Ja dit klopt inderdaad maar dit levert wel erg mooie kleuren op moet ik zeggen.. Ik zal dadelijk wat foto's posten als ik thuis ben. Ik heb bijvoorbeeld een foto van een fruitschaal genomen, dat fruit was half aan het uitdrogen en op de foto ziet het er uit als super vers fruit, wel lachwekkend!

Ik zal tevens een paar foto's van een zonnebloem plaatsen die IMO erg mooi gelukt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

perzik54 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:59:
[...]

Dag hanegem (familie van?) ik heb deze:
http://rapidshare.com/files/49289471/TZ3-V1.09-Firmware.zip
en deze:
http://www.megaupload.com/nl/?d=EDB0A6LY
geprobeerd, maar het lukt echt niet.
Heb jij andere links?
Nee, geen familie. Maar ik heb de link op pag 17 bovenaan aangeklikt. Nu net werkte die gewoon en jouw link niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu snap ik er niets meer van, ik heb de TZ3 en had hier 1.0A als firmware instaan. Nu heb ik hem geupdate (of gedowngrade) naar 1.09.

Kan iemand me heel duidelijk vertellen of de 1.0A versie nu nieuwer of ouder is dan de 1.09 firmware? Echt duidelijk wordt hier geen antwoord op gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:04:
Nu snap ik er niets meer van, ik heb de TZ3 en had hier 1.0A als firmware instaan. Nu heb ik hem geupdate (of gedowngrade) naar 1.09.

Kan iemand me heel duidelijk vertellen of de 1.0A versie nu nieuwer of ouder is dan de 1.09 firmware? Echt duidelijk wordt hier geen antwoord op gegeven.
Niemand een idee????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Smarron schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:02:
[...]
Hmm, helemaal zonder IS dus ? Wat ik juist ideaal vond was dat ik vanuit de bocht al kon focussen en toen de auto daadwerkelijk passeerde ik deze nog steeds scherp had. Waren de resultaten dan nog beter geweest? Want ik vind de (scherpe) foto's toch erg goed gelukt en de focus is ter hoogte van de helm toch wel in orde.

Ik kan het nu helaas niet meer uittesten.
IS corrigeert bewegingen van de camera. Dat is ideaal voor stilstaande objecten. Maar als je je camera gaat draaien om een bewegend voorwerp te volgen dan probeert de IS nog steeds de bewegingen van de camera te compenseren. Alles wat jij aan het pannen bent probeert de IS dus ongedaan te maken.

IS heeft helamaal niks te maken met het scherpstellen. AF is scherpstellen IS is stabilisatie.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren de tz3. Wat ik niet kan vinden is hoe je na het maken van een foto als je naar de "bekijk-modus" gaat (met het PLAY-icoontje) de lens weer naar binnen kan laten gaan (om beschadiging te voorkomen). Mijn oude Kodak deed dit automatisch als ik naar de foto-bekijk-modus ging... kan dit bij de tz3 ook? Kan alleen de lens weer terug naar binnen krijgen door m uit te zetten met de off-toets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zet hem altijd uit, dan draai ik naar play, en dan weer aan...

Dat is wel een misser qua design idd....

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Dat kost alleen maar extra stroom. Ik vind dat nou niet echt een misser. De TZ1 blijft ook in uitgezoomde stand staan als je naar de foto-bekijk-mode gaat, maar dat vind ik alleen maar een voordeel.
Bij de TZ1 zit de lens overigens wel redelijk goed beschermd door de soort zonnekap die erop zit. Ik weet niet hoe dat bij de TZ3 is.

[ Voor 25% gewijzigd door -DG- op 11-09-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:47:
Dat kost alleen maar extra stroom. Ik vind dat nou niet echt een misser. De TZ1 blijft ook in uitgezoomde stand staan als je naar de foto-bekijk-mode gaat, maar dat vind ik alleen maar een voordeel.
Bij de TZ1 zit de lens overigens wel redelijk goed beschermd door de soort zonnekap die erop zit. Ik weet niet hoe dat bij de TZ3 is.
Bij de TZ3 wordt de lens afgesloten door een geïntegreerd schuifklepje op het toestel zelf. Dus geen losse lensdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
-DG- schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:47:
Ik laad liever mijn batterij wat vaker, dan dat ik krassen op mijn lens heb....

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:57:
[...]

Bij de TZ3 wordt de lens afgesloten door een geïntegreerd schuifklepje op het toestel zelf. Dus geen losse lensdop.
Dat weet ik, maar bij de TZ1 zit de lens dus redelijk diep in de behuizing omdat er een soort zonnekap overheen zit. Je raakt de lens in ieder geval niet zomaar aan. Ik vroeg me af hoe dat met de TZ3 was.

Verwijderd

-DG- schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:53:
[...]

Dat weet ik, maar bij de TZ1 zit de lens dus redelijk diep in de behuizing omdat er een soort zonnekap overheen zit. Je raakt de lens in ieder geval niet zomaar aan. Ik vroeg me af hoe dat met de TZ3 was.
Ik kan me niet voorstellen dat je een lens van een camera per ongeluk aanraakt. Wanneer je hem normaal vasthoudt wanneer ie aanstaat, lijkt me dat echt nagenoeg onmogelijk. Hoe diep de lens zit, weet ik echt niet. Bedoel je het glas tov de lensbehuizing?

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:42
Ik heb een tijdje geleden mn camera (Ixus 800IS) mogen begraven, uit mn zak gevallen op het strand. Dus nu ben ik op zoek naar een andere. Canon bevalt goed. Hiervoor ook een Canon gehad een Powershot S60. Nu was ik op zoek naar een groothoek camera en kwam deze tegen. Ook zag ik dat Canon de nieuwe Ixus 860IS op de markt komt of al is.
Wie zou mij een goed adview kunnen geven de 860IS of de Lumix DMC-TZ3?

Canon Ixus 860IS
groothoekobjectief
3,8x optische zoom
8,0 megapixel
3,0 inch PureColor LCD-scherm.
Image Stabilizer (IS)
DIGIC III processor
Face Detection
rode-ogen-correctie
http://www.digicamshop.nl...48/canon-ixus-860-is.html

EDIT: de zoom in die Lumix DMC-TZ3 is natuurlijk mooi megenomen..

[ Voor 4% gewijzigd door nl_umpire op 15-09-2007 16:05 . Reden: zoooom ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Tja, wil je 3.8x zoom of 10x zoom. Dat is nogal een verschil qua eisen :)

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
nl_umpire schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 15:52:
Ik heb een tijdje geleden mn camera (Ixus 800IS) mogen begraven, uit mn zak gevallen op het strand. Dus nu ben ik op zoek naar een andere. Canon bevalt goed. Hiervoor ook een Canon gehad een Powershot S60. Nu was ik op zoek naar een groothoek camera en kwam deze tegen. Ook zag ik dat Canon de nieuwe Ixus 860IS op de markt komt of al is.

Canon Ixus 860IS
groothoekobjectief
3,8x optische zoom
8,0 megapixel
Image Stabilizer (IS)
DIGIC III processor
Face Detection
rode-ogen-correctie

Ik heb zelf de TZ3, volgens mij zijn er alleen een paar nadelen aan:
Presteert niet goed op ISO waardes boven de 400. Vanaf 800 zijn de foto's echt niet meer bruikbaar .Ik weet alleen niet ofdat bij de 860is anders is want de meeste compact camera's lijden hieraan.
Daarnaast is de macro functie niet de beste.
Ook vind ik de flits vaak veel te fel maar dat kan persoonlijk zijn.
Ten opzichte van de canon mist hij alleen Face detection denk ik.
Voor de rest is het een heerlijke camera, zoombereik van 10x is gewoon fantastisch om zo uit je zak te kunnen halen en de foto's zijn van goede kwaliteit. Het menu is lekker duidelijk, ik was er binnen een week aan gewend en het toestel ligt lekker in de hand.

• Twister336
  • Niet online
Nedra schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 17:54:
[...]
Presteert niet goed op ISO waardes boven de 400. Vanaf 800 zijn de foto's echt niet meer bruikbaar .Ik weet alleen niet ofdat bij de 860is anders is want de meeste compact camera's lijden hieraan.
Dat zal weinig verschillen vermoed ik. De sensor van de TZ3 is een tikkeltje groter maar op de groothoekstand is de lens lichtzwakker waardoor je sneller een hoge ISO moet gebruiken.

Verwijderd

Net de TZ3 binnen! :) De taal via het service menu op NL gezet, maar bij het verlaten van het service menu krijg ik weer alleen de keus uit Engels en Chinees (o.i.d.). Dit met Firmware 1.0A met als datum 05.24.
- Weet iemand of dit nou de hex-A is, of de Alpha-A?
- En als je kiest voor firmware 1.09, is het dan wel mogelijk de taal op NL te zetten, zonder constant in service mode te blijven?
- Verder (min of meer 8)7) per ongeluk gekozen voor de menu keuze "Pixel Refresh". Zie geen verschil in m'n foto's. Iemand enig idee wat er precies gebeurd is?

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:28
1.0A is de laatste versie (nieuwer dan 1.09). Deze firmware is (nog?) nergens beschikbaar.
Enkel de EU modellen kunnen naar NL zonder in het service menu te blijven.

[ Voor 52% gewijzigd door german8 op 27-09-2007 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
nl_umpire schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 15:52:

Canon Ixus 860IS
groothoekobjectief
3,8x optische zoom
8,0 megapixel
Image Stabilizer (IS)
DIGIC III processor
Face Detection
rode-ogen-correctie

Hi,
Kijk ook eens naar de Ricoh Caplio R6 en zijn opvolger (net uit) R7. Erg onderschatte camera's met goed reviews. Erg compact en toch 28-200 zoomlens.
Miles

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me vertellen waar ik de 1.0A firmware dan kan downloaden? Ik had de 1.0 versie, ik dacht dat de 1.09 nieuwer was.....verkeerd gelezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:14

Mex

Enkele plaatjes, geschoten met de TZ3, afgelopen weekend in Berlijn, alles op 'intelligent iso'

Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/5zbw4k6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/4tzrk06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/6gilutk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/5ytfqeb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/6c5iofo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/4zd4vw4.jpg

De rest staat hier: http://picasaweb.google.com/schouten/Berlijn2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:19:
Kan iemand me vertellen waar ik de 1.0A firmware dan kan downloaden? Ik had de 1.0 versie, ik dacht dat de 1.09 nieuwer was.....verkeerd gelezen :(
kickje...

• nl_umpire
Hoe houdt de stabilisator het in de TZ3 zich als je in zoomed? Nog steeds scherp?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
nl_umpire schreef op woensdag 26 september 2007 @ 18:03:
Hoe houdt de stabilisator het in de TZ3 zich als je in zoomed? Nog steeds scherp?
Zoals met alle stabilisatie-systemen: het helpt wat, het is niet zaligmakend. Maar er is zeker een verschil tussen geen stabilisatie en wel stabilisatie. De ene persoon heeft van nature echter al een wat vastere hand dan de andere, so your mileage may vary.

• Smarron

Smarron

The bend

Mex schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:11:
Enkele plaatjes, geschoten met de TZ3, afgelopen weekend in Berlijn, alles op 'intelligent iso'

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De rest staat hier: http://picasaweb.google.com/schouten/Berlijn2007
Om nog maar even in te haken op deze post, wat een geweldige foto's! De hele serie btw. En ik had niet verwacht dat de intelligent iso zulke plaatjes kon schieten. Ik ontwijk deze functie namelijk, omdat ik van mening ben dat de standaard fotostand icm vivid de mooiste plaatjes schiet, maar ik ben echt onder de indruk!

• Mex

Mex

Smarron schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:57:
[...]
Om nog maar even in te haken op deze post, wat een geweldige foto's! De hele serie btw. En ik had niet verwacht dat de intelligent iso zulke plaatjes kon schieten. Ik ontwijk deze functie namelijk, omdat ik van mening ben dat de standaard fotostand icm vivid de mooiste plaatjes schiet, maar ik ben echt onder de indruk!
Was nog vergeten te vermelden dat ik 'm ook op vivid heb staan, ik combi met 'intelligent iso' dus.

• Smarron

Smarron

The bend

Ik zie trouwens dat elke foto op 100ISO is geschoten, ook die in het donker. Ik had verwacht dat de I-Iso modus dan al gauw richting 400ISO zou gaan, maar dat is blijkbaar niet het geval en daarom zijn die foto's ook van erg mooie kwaliteit. Heb je daarvoor nog iets gedaan of koos de camera gewoon heel toevallig voor 100ISO (zelfs in het donker ??). Deze foto's zijn bijv. zeer fraai (buiten het feit dat ik addicted ben aan blauw licht):

Afbeeldingslocatie: http://lh4.google.com/schouten/RvalNzC-K2I/AAAAAAAADzY/xfSuMZ5gMVs/P1010516.JPG?imgmax=576

Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/schouten/RvalOTC-K3I/AAAAAAAADzg/pKGpjUCa3z4/P1010517.JPG?imgmax=800

Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/schouten/RvalRTC-K8I/AAAAAAAAD0M/-NLD8h28HgA/P1010530.JPG?imgmax=800

Ze zijn weliswaar wel verkleind, ik ben stiekem wel benieuwd hoe ze er op volledige grootte uitzien.

• Mex

Mex

Smarron schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:03:
Ik zie trouwens dat elke foto op 100ISO is geschoten, ook die in het donker. Ik had verwacht dat de I-Iso modus dan al gauw richting 400ISO zou gaan, maar dat is blijkbaar niet het geval en daarom zijn die foto's ook van erg mooie kwaliteit. Heb je daarvoor nog iets gedaan of koos de camera gewoon heel toevallig voor 100ISO (zelfs in het donker ??). Deze foto's zijn bijv. zeer fraai (buiten het feit dat ik addicted ben aan blauw licht):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ze zijn weliswaar wel verkleind, ik ben stiekem wel benieuwd hoe ze er op volledige grootte uitzien.
Die nachtfoto's zijn niet op I-Iso gemaakt maar met 'NIGHT SCENERY' in de SCN1 mode. Alle overige foto's zijn wel met I-Iso in combi met Vivid gemaakt.

• Smarron

Smarron

The bend

En zijn ze verder onbewerkt ?

• Mex

Mex

Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Hij is binnen :*) :
Panasonic DMC-TZ3 (Zwart). Besteld bij Digital Street (€ 263) gisteren voor 15.00 uur (14.58 uur) en vandaag rond 13.00 uur in huis. Top service, lekker snel.
Nu veel foto's schieten volgende week in Beijing :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Smarron schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:03:
http://i22.tinypic.com/2mpjvxz.jpg

http://i24.tinypic.com/2nm39k7.jpg

http://i22.tinypic.com/x3iczp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ze zijn echt ok! Juist doordat de iso zo laag is gebleven is van ruis eigenlijk geen sprake!

Ik heb ook even getest met de nigh scenery en ik ben zo blij dat de sluitertijd wordt verhoogd en de iso lekker op 100 blijft! Via deze optie is nachtfotografie gewoon goed te doen. Het grote minpunt van slecht presteren op hoge iso's met de TZ3 wordt met deze optie behoorlijk weggewerkt. Een steady hand of een statief is dan wel een must, maar ik ben wel blij dat het gewoon mogelijk is.

Thanks voor je pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Smarron schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:43:
[...]
Ze zijn echt ok! Juist doordat de iso zo laag is gebleven is van ruis eigenlijk geen sprake!

Ik heb ook even getest met de nigh scenery en ik ben zo blij dat de sluitertijd wordt verhoogd en de iso lekker op 100 blijft! Via deze optie is nachtfotografie gewoon goed te doen. Het grote minpunt van slecht presteren op hoge iso's met de TZ3 wordt met deze optie behoorlijk weggewerkt. Een steady hand of een statief is dan wel een must, maar ik ben wel blij dat het gewoon mogelijk is.

Thanks voor je pics!
Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag mijn tz3 ontvangen (€263 digitalstreet). Dit weekend bezig met testshots.

Heeft iemand ervaring met een screen protector op het scherm? Wat minder glans mag van mij. Buiten zie ik voornamelijk mezelf spiegelen in het scherm. Houdt bovendien je scherm vrij van krassen.

Vivid of standard ben ik nog niet uit. In de exif info zie ik:
standard: contrast = normal, saturation = normal, sharpness = normal
vivid: contrast = normal, saturation = high, sharpness = hard

Vooral dat laatste ben ik niet zo kapot van. Ik vind in vivid de sharpness soms te ver gaan. Ik denk dat ik normaal in standard ga schieten en dan PS de saturation verhoog (waar nodig).

Trouwens het panasonic tasje erbij besteld maar da's niks! Past niet goed (is bedoeld voor tz1) en geen plaats voor 2e accu. Ga het terugsturen en omruilen voor een Lowepro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:25:
Vrijdag mijn tz3 ontvangen (€263 digitalstreet). Dit weekend bezig met testshots.

Heeft iemand ervaring met een screen protector op het scherm? Wat minder glans mag van mij. Buiten zie ik voornamelijk mezelf spiegelen in het scherm. Houdt bovendien je scherm vrij van krassen.

Vivid of standard ben ik nog niet uit. In de exif info zie ik:
standard: contrast = normal, saturation = normal, sharpness = normal
vivid: contrast = normal, saturation = high, sharpness = hard

Vooral dat laatste ben ik niet zo kapot van. Ik vind in vivid de sharpness soms te ver gaan. Ik denk dat ik normaal in standard ga schieten en dan PS de saturation verhoog (waar nodig).

Trouwens het panasonic tasje erbij besteld maar da's niks! Past niet goed (is bedoeld voor tz1) en geen plaats voor 2e accu. Ga het terugsturen en omruilen voor een Lowepro.
Zie deze foto dan eens:

Vind je deze te veel scherpte hebben ?

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/CC/P1010120.JPG
Ik vind ze er op vivid echt veel beter uitzien, zeker niet TE van alles. Mooie scherpte en mooie kleuren.

Welk tasje van Lowepro heb je op het oog? Ik moet ook nog een nieuwe hebben waar inderdaad ook de extra accu bij moet. Ik heb nu nog een Lowepro van mijn oude digicam en die is zo groot dat oplader + extra accu, S-video en USB-kabel er ook nog bijpassen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:25:
Screen Protector is wel een goeie idd, zou ik ook wel willen.
Welk tasje heb je erbij besteld. In de handleiding wordt gesproken over
"..a genuine leather case (DMW-CT3)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nl_umpire schreef op zondag 30 september 2007 @ 20:01:
[...]

Screen Protector is wel een goeie idd, zou ik ook wel willen.
Welk tasje heb je erbij besteld. In de handleiding wordt gesproken over
a genuine leather case (DMW-CT3)
pdashop.nl verkoopt de Brando screen protector voor €15. De HP iPAQ rx5940 heeft een scherm van 3,5 inch. Als je de screen protector daarvoor koopt is hij vast wel op maat te knippen. Ik ga het iig proberen.

Tasje: digitalstreet verkoopt alleen de SBTZ1 voor €49. Het is wel leer maar verder een lomp ding. Veel te dik, grote gaten onderin waar de camera doorheen ziet en zogenaamd met een pop-up mechanisme dat bij de tz3 niet werkt omdat die korter is dan de tz1. En geen ruimte voor 2e accu, dat lijkt me wel het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op zondag 30 september 2007 @ 19:38:
[...]
Zie deze foto dan eens:

Vind je deze te veel scherpte hebben ?

[afbeelding]
Ik vind ze er op vivid echt veel beter uitzien, zeker niet TE van alles. Mooie scherpte en mooie kleuren.

Welk tasje van Lowepro heb je op het oog? Ik moet ook nog een nieuwe hebben waar inderdaad ook de extra accu bij moet. Ik heb nu nog een Lowepro van mijn oude digicam en die is zo groot dat oplader + extra accu, S-video en USB-kabel er ook nog bijpassen. 8)7
Deze foto niet. Knap geschoten trouwens. Maar ik zeg soms....

Lowepro Ridge30 ziet er wel aardig uit. Bij digitalstreet €29.
Of zou die ook te groot zijn. Mss ga ik eerst eens bij mediamarkt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ook de TZ3 gekocht voor € 310,00 in de winkel (Nederlandse versie)

Daarnaast via Ebay gekocht -betaald met PayPal (kopersgarantie):

1x Panasonic TZ3 Vikuiti ARMR200 3M Schutzfolie (de beste!) voor € 7,49 incl. verzendkosten
1x originele case voor de TZ3 voor 3,99 GBP incl. verzendkosten
2x originele batterijen voor de TZ3 voor 16 dollar incl. verzendkosten
1x 4 GB Sandisk SDHC voor € 28,00 incl. verzendkosten

Binnen twee weken verwacht ik alle accesoires in huis te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 20:40:
Deze foto niet. Knap geschoten trouwens. Maar ik zeg soms....

Lowepro Ridge30 ziet er wel aardig uit. Bij digitalstreet €29.
Of zou die ook te groot zijn. Mss ga ik eerst eens bij mediamarkt kijken.
Thanks, ik had er overigens 190 pogingen over gedaan om er ze zo te krijgen. :D

Specs van die Rudge 30 volgens de LowePro site:

Capacity: compact digital camera, memory card and additional batteries
Size (Interior): 3W x 1.4D x 5.1H in. (7.5 x 3.5 x 13 cm)

Ik ga straks thuis even meten. Bovenstaande specs zijn van de inhoud.
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 01:17:

1x Panasonic TZ3 Vikuiti ARMR200 3M Schutzfolie (de beste!) voor € 7,49 incl. verzendkosten

Nette prijzen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zky_
Als jullie nog een tas zoeken;

Heb zelf deze en die is erg fijn;
- dikke voering, stevige kwaliteit
- complete aflsuiten d.m.v. rits (dus geen klitteband flapje)
- extra vakje voor eventueele xtra kaartjes of accu
- niet al te prijzig (ong. 15 a 20 euro)

Je hebt iets ruimte over binnenin, daar heb ik een microvezel doekje in gedrukt. Kan ik de camera te zijner tijd ook nog eens schoonmaken :P

[ Voor 17% gewijzigd door Zky_ op 01-10-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je linkjes geven van de te koop aangeboden accesoires via ebay? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online

Bijna alle accu's en SanDisk geheugenkaarten die op eBay verkocht worden zijn namaak.
Een originele accu voor de TZ3 kost 45 euro excl. verzendingskosten.
Een echte SanDisk 4GB kaart kost 40 euro excl. verzendingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Twister336 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:37:
[...]

Bijna alle accu's en SanDisk geheugenkaarten die op eBay verkocht worden zijn namaak.
Een originele accu voor de TZ3 kost 45 euro excl. verzendingskosten.
Een echte SanDisk 4GB kaart kost 40 euro excl. verzendingskosten.
Accu's kun je gewoon op Ebay kopen, ik heb er laatst 3 gekocht en die doen niet onder voor de orginele accu. Ik kan er maar 2 in m'n tasje kwijt, heb er dus nog 1 over, degene die intresse heeft kan me mailen. Geheugenkaartjes zou ik inderdaad niet op Ebay kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:19:
helaas nog niemand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Heb de camera net een paar dagen. Vanavond een beetje mee stoeien.
Ik heb de Service Manual gedownload, maar daar word ik nog niet echt wijzer van. Hierin staat dus dat ik bijvoorbeeld van taal kan wisselen?

Ook nog een vraag over die Firmware. In die van mij staat:
Ver: 1.0A: 000
DMC-TZ3: 002d
05.24 11:15

Is Versie 1.0A nu de nieuwste versie?

Heb ook nog ene LCD Monitor Schutzfolie gekocht bij de Mediamarkt (3.5"). Iemand daar ervaring mee? (Merk: Carat LCD Schützfolie 3.5" / Artikel Nr. 18936)

[ Voor 18% gewijzigd door nl_umpire op 02-10-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
In December ga ik met een groep vrienden voor een paar weken naar Japan. Het wordt mijn eerste keer dat ik naar de andere kant van de wereld reis, laat staan naar Japan! Een reis dus, die goede foto's absoluut waard is!

Nu kwijl ik al lange tijd bij de TZ3, maar hij was mij toch steeds veel te duur. De laatste keer dat ik keek was ie 320. Gelukkig is dat tegenwoordig wat gezakt, naar 260. Het wordt dus al verleidelijk om die camera -voor- de reis te kopen, zodat ik vanaf dag 1 met m'n nieuwe camera kan schieten.

Echter, dankzij een soort van Japanse "price watch" kwam ik er achter dat in japan de prijzen -veel- lager liggen voor de TZ3. http://kakaku.com/item/00501911107/

Met een natte-vinger gok ligt de equivalente waarde van 260 euro rond de 42.000 Yen. Bij minstens 25 van de winkels in de shop survey ligt de prijs veel lager, met de laagste prijs rond de 190 euro.

Ik denk dat ik maar even wacht tot de tweede dag van de reis. We komen dan aan in Osaka en dan kan ik meteen in Den Den Town rond struinen, op jacht naar m'n TZ3 :)

Babelfish vertaalt die pagina overigens best goed! :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien mensen nog op zoek zijn naar een extra accu, ik heb er via MP eentje besteld bij 123-world.

Voor nog geen tientje inclusief verzendkosten heb je er een accu...mooie deal dacht ik zo :)

KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:05:
Met een natte-vinger gok ligt de equivalente waarde van 260 euro rond de 42.000 Yen. Bij minstens 25 van de winkels in de shop survey ligt de prijs veel lager, met de laagste prijs rond de 190 euro.

Ik denk dat ik maar even wacht tot de tweede dag van de reis. We komen dan aan in Osaka en dan kan ik meteen in Den Den Town rond struinen, op jacht naar m'n TZ3 :)
Hopelijk voor jou is de prijs tegen december gedaald tot 175 euro.
Anders kun je 22,5% invoerbelasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Da's een heel goed punt Twister. Ik houd het in de gaten!

190 euro is al onwaarschijnlijk laag. Eens zien of ie nog een -kleieieien- beetje verder zakt :) Of dat ik een deal kan sluiten met de verkoper. "Wat zegt u meer douanier? Belasting betalen voor deze memory card, waardoor ik boven de 175 uit kom? Met plezier!"... Volgens hun eigen site werken ze namelijk van duur naar goedkoop bij het optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:04:
Indien mensen nog op zoek zijn naar een extra accu, ik heb er via MP eentje besteld bij 123-world.

Voor nog geen tientje inclusief verzendkosten heb je er een accu...mooie deal dacht ik zo :)

KLIK
Ik heb mijn accu daar ook gekocht en hij werkt prima. Ik had wel het idee dat hij iets minder lang mee gaat dan de originele, maar ik heb ook 30 minuten staan filmen en veel op 10x zoom gefotografeerd. Dat kost volgens mij ook wel wat energie. Voor die prijs in ieder geval een goeie deal!
Twister336 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:57:
[...]

Geldt dat niet alleen voor producten in de doos? Als je daar wat koopt, je gebruikt de camera gewoon, zien ze echt niet dat het apparaatje nieuw is.

Theoretisch zou je wel een factuur moeten kunnen overleggen van de NL-winkel waar je de camera dan gekocht zou hebben, maar in de praktijk boeit niemand dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Twister336 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:57:
Hoeveel % van alle reizigers op schiphol denk je dat een camera bij zich hebben?
Denk je dat ze al die camera's, en ipods, en laptops, en ...., en ..... gaan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Fair enough :) We komen er wel uit :D

Woei! Een Lumix TZ3! * Liegebeest cannot wait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een fuji finepix f440, maar deze is alweer een aantal jaren oud en begint af en toe wat kuren te kijken.
Omdat ik fotografie toch wel heel leuk vind (heb echt teveel foto's altijd!) ben ik op zoek naar een camera met wat meer mogelijkheden.

Mijn oog was eerst gevallen op de Panasonic FZ8 en de FZ18 wegens de zoom, mogelijkheden en een redelijke prijs. Wel zat ik een beetje met het formaat, omdat ik gewend ben om mijn camera altijd in mn handtasje mee te hebben.

En toen zag ik de TZ3! Deze heeft lekkere zoom én groothoek in een compact formaat! Wel vind ik het een beetje jammer dat de sluitertijd niet ingesteld kan worden.
Maar klopt het wel dat je in een bepaalde 'night' - stand je de sluitertijd op 15, 30 en 60 seconden kan vastzetten? Dat zou wel een uitkomst zijn!
En is het mogelijk tijdens deze sluitertijd nog in/uit te zoomen? Niet dat dit heel belangrijk is, maar kan soms leuke effecten geven.

Zijn er evt. ook nog soortgelijke camera's op de markt met minimaal 6x optische zoom én groothoeklens, of is dit gewoon de beste optie in zijn soort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de Ricoh Caplio R6 en R7 kunnen bekijken, die hebben vergelijkbare eigenschappen in zoom en groothoek, vergeleken met de TZ3. Verder is de TZ3 toch wel de enige in zijn soort met èn compact èn superzoom èn groothoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Smarron schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 07:48:
[...]
Geldt dat niet alleen voor producten in de doos? Als je daar wat koopt, je gebruikt de camera gewoon, zien ze echt niet dat het apparaatje nieuw is.

Theoretisch zou je wel een factuur moeten kunnen overleggen van de NL-winkel waar je de camera dan gekocht zou hebben, maar in de praktijk boeit niemand dat natuurlijk.
Ik ben zelf een keer naar Japan geweest met mijn camera en bij terugkomst naar Shiphol had ik prijs.
Mijn bagage werd gecontroleerd en het enige waar de douanier in geinteresseerd was, was de camera.
Uiteindelijk heb ik hem na een half uur kunnen overtuigen dat ik de camera al meehad met de heenreis maar ondertussen had ik wel mijn verbindingsvlucht naar Antwerpen gemist :(

Het blijft vooral een kwestie van geluk/pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren met mooi zonning weer plaatjes kunnen maken met mijn nieuwe tz3 en ik moet zeggen dat vivid toch mijn voorkeur krijgt.

Maar ik heb ook een paar bedenkingen en dat heeft te maken met clipping, overstralen en uitsmeren. Kijk naar de volgende voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/P1000119.jpg

Veel wit in deze foto is geclipt en zorgt voor overstraling (ik weet niet of ik hier de juiste term gebruik). Zie het been van het linker meisje en de witte palen.
Foto gemaakt in normale mode (iso 100), op vivid en 5x zoom.

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/P1000156.jpg

De oranje "pop"op de achtergrond is geclipt en straalt of smeert enorm uit naar de donkere achtergrond. Geldt ook voor het sjaaltje van het meisje rechts.
Foto gemaakt in sport scene. Daar ben ik niet kapot van want dan gaat hij foto's maken met hoge iso waarden (deze op iso 640). Verder ongeveer 6,5x zoom.

Anderen ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ohja! Ik zie wat je bedoelt :/ Ik ben ook best benieuwd naar hoe men dit normaal gesproken fixt. En of de TZ3 hier inderdaad problemen mee heeft, of dat dit geisoleerde gevallen zijn. Of natuurlijk dat alle camera's hier last van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:18:
Of natuurlijk dat alle camera's hier last van hebben :)
Ja dat laatste vraag ik mij ook af.
Van m'n vorige digicam (een 2 meg Olympus) kan ik mij dt niet zo herinneren. Het viel mij op deze foto's meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zky_ schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:35:
Als jullie nog een tas zoeken;

Heb zelf deze en die is erg fijn;
- dikke voering, stevige kwaliteit
- complete aflsuiten d.m.v. rits (dus geen klitteband flapje)
- extra vakje voor eventueele xtra kaartjes of accu
- niet al te prijzig (ong. 15 a 20 euro)

Je hebt iets ruimte over binnenin, daar heb ik een microvezel doekje in gedrukt. Kan ik de camera te zijner tijd ook nog eens schoonmaken :P
Ziet er goed uit die Delsey.
Maar... je linkt naar een ODC 5. Binnenmaten 10 x 4 x 8
Is die niet een beetje te krap voor een TZ3 (10,5 cm breed)?

Past jouw TZ3 er goed in?

Ik zie een iets grotere van Delsey, de ODC 7: binnenmaten 11 x 4,5 x 7,5

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:03:
...

De oranje "pop"op de achtergrond is geclipt en straalt of smeert enorm uit naar de donkere achtergrond. Geldt ook voor het sjaaltje van het meisje rechts.
Foto gemaakt in sport scene. Daar ben ik niet kapot van want dan gaat hij foto's maken met hoge iso waarden (deze op iso 640). Verder ongeveer 6,5x zoom.

Anderen ervaring hiermee?
Ik lees op diverse fora over de TZ3 dat het raadzaam is om bij zeer helder weer (veel zon, zoals op jouw foto's) de belichtingscompensatie een paar klikjes terug te zetten. (pijltjes toets omhoog) Je kunt dit goed vergelijken door de AUTO BRACKET functie te gebruiken (een tweede keer pijltjes toets omhoog drukken) De camera maakt dan drie foto's achter elkaar: 1x onderbelicht, 1x normaal, 1x overbelicht. Allen t.o.v de belichtingscompensatie die je daarvoor hebt ingesteld.
Je kunt bij zonnig weer dus eens proberen de belichtingscompensatie redelijk laag te zetten. Bijv. -1 en de AUTOBRACKET op +/- 1. Kijk en vergelijk de foto's en kies vervolgens een vaste setting voor je belichting compensatie.

Hieronder zomaar nog twee TZ3 foto's:

Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/Superhuubke/RwvDDdtlPNI/AAAAAAAAAFw/4pusaBW3sEc/s800/P1040443.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lh4.google.com/Superhuubke/RwvDM9tlPSI/AAAAAAAAAGY/g1BwPe7YzC4/s800/P1040556.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Ik probeer om dit tasje uit USA over te krijgen;
http://www2.panasonic.com...11002_7000000000000005702
De buiten afmetingen zijn;
10.8 x 7.0 x 3.8 cm
(case under tension with rigid closed-cell polyethelyne foam at approx 90% of the elasitic range)

Voor zover ik heb kunnen ontdekken is dit de kleinste tas voor de TZ3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Ik heb een versie van de Crumpler ' John Thursday' voor m'n TZ3:
Afbeeldingslocatie: http://www.svyaztelecom.ru/pictures/big/crumpler_jt80-003.jpg

Ik vind em echt geniaal, er past een extra accu en memorycard in, redelijk klein. Je kan em met een keychain aan je nek hangen of aan je riem doen. Hij is gemaakt van een soort elastisch wetsuit materiaal waar door de camera er stevig in zit maar toch ook heel makkelijk uit te halen en in te stoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
* Liegebeest houd van Crumpler spullen...

De hoes van m'n iBook/Macbook is van het zelfde materiaal. 't Roeleert stevig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zky_
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 16:47:
[...]

Ziet er goed uit die Delsey.
Maar... je linkt naar een ODC 5. Binnenmaten 10 x 4 x 8
Is die niet een beetje te krap voor een TZ3 (10,5 cm breed)?

Past jouw TZ3 er goed in?

Ik zie een iets grotere van Delsey, de ODC 7: binnenmaten 11 x 4,5 x 7,5
Ik heb zelf de ODC 5b inderdaad en daar pas de TZ3 perfect in. Bij een beetje fotozaak hebben ze die wel liggen, zou zeggen ga ff passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:33:
[...]

Ik lees op diverse fora over de TZ3 dat het raadzaam is om bij zeer helder weer (veel zon, zoals op jouw foto's) de belichtingscompensatie een paar klikjes terug te zetten. (pijltjes toets omhoog) Je kunt dit goed vergelijken door de AUTO BRACKET functie te gebruiken (een tweede keer pijltjes toets omhoog drukken) De camera maakt dan drie foto's achter elkaar: 1x onderbelicht, 1x normaal, 1x overbelicht. Allen t.o.v de belichtingscompensatie die je daarvoor hebt ingesteld.
Je kunt bij zonnig weer dus eens proberen de belichtingscompensatie redelijk laag te zetten. Bijv. -1 en de AUTOBRACKET op +/- 1. Kijk en vergelijk de foto's en kies vervolgens een vaste setting voor je belichting compensatie.
Goeie tip van die auto bracket. Ik had die functie nog niet ontdekt.
Wat minder EV kan ook wel eens de truuk zijn om het clippen van heldere delen te voorkomen.

Ik ga het allemaal uitproberen. Nu nog hopen op mooi zonnig weer komend weekend 8)

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Nedra schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:47:
[afbeelding]

Ik vind em echt geniaal, er past een extra accu en memorycard in, redelijk klein. Je kan em met een keychain aan je nek hangen of aan je riem doen. Hij is gemaakt van een soort elastisch wetsuit materiaal waar door de camera er stevig in zit maar toch ook heel makkelijk uit te halen en in te stoppen is.
"redelijk" klein als in een lekkere snug fit of is het toch een nogal bulky ding? 't is wel een mooi tasje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:09:
[...]

Goeie tip van die auto bracket. Ik had die functie nog niet ontdekt.
Wat minder EV kan ook wel eens de truuk zijn om het clippen van heldere delen te voorkomen.

Ik ga het allemaal uitproberen. Nu nog hopen op mooi zonnig weer komend weekend 8)

_/-\o_
Ik heb mijn EV standaard op -1 staan :o

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:33:
[...]

Ik lees op diverse fora over de TZ3 dat het raadzaam is om bij zeer helder weer (veel zon, zoals op
jouw foto's) de belichtingscompensatie een paar klikjes terug te zetten. (pijltjes toets omhoog) Je kunt dit goed vergelijken door de AUTO BRACKET functie te gebruiken (een tweede keer pijltjes toets omhoog drukken) De camera maakt dan drie foto's achter elkaar: 1x onderbelicht, 1x normaal, 1x overbelicht. Allen t.o.v de belichtingscompensatie die je daarvoor hebt ingesteld.
Vandaag heb ik wat gespeeld met belichtingscompensatie en auto bracket. Het was me snel duidelijk dat -1 EV te veel is. In veel gevallen voldoet -1/3 EV heel goed.
Voor zonning, helder weer wordt dat mijn default instelling. Maar ik ga heel vaak auto bracket gebruiken, waarbij w.m.b. +/- 1/3 EV genoeg is om de juiste foto te kunnen kiezen.
Enkele voorbeelden (onbewerkt):

1. Geen belichtingscompensatie. Hier zijn de witte delen duidelijk overbelicht (geclipt zelfs). Verder is de lucht meer turkoise dan blauw.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test10.jpg

2. Compensatie -1/3 EV. Meeste witte delen zijn goed, lucht is goed blauw.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test1-033.jpg

3. Compensatie -2/3 EV. Kan nog net, maar schaduwpartijen worden imo iets te donker.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test1-066.jpg

4. Geen belichtingscompensatie. Als geheel iets overbelicht, lucht is niet mooi blauw.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test30.jpg

5. Compensatie -1/3 EV. Gehele foto is goed belicht, alleen het witte huis is iets overbelicht.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test3-033.jpg

6. Compensatie -2/3 EV. Scaduwpartijen zijn iets te donker, maar het huis is goed belicht.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test3-066.jpg

7. Geen belichtingscompensatie. Deze is goed. De lucht is mooi blauw. Omdat een groot deel van de foto hier wit is en niet alleen kleine details, gaat de belichting er goed mee om.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test40.jpg

8. Compensatie -1/3 EV. Is imo al te donker.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test4-033.jpg

9. Compensatie -2/3 EV. En deze zeker.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test4-066.jpg

10. Compensatie -1/3 EV. Goede belichting. 10x zoom.
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/test2-033.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nedra schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:47:
[afbeelding]

Ik heb deze ook gekocht, de Crumpler John Thursday 70 in de kleur Black Grey/Cool Dark Grey.
In die kleur ziet hij er idd heel cool uit. :D Je kan hem heel makkelijk aan je riem hangen zonder dat je je riem eerst af hoeft te doen.
De TZ3 past er perfect in. Klep opentrekken en je hebt je camera meteen gebruiksklaar in je hand.
Nadeeltje: In de klep past een extra accu, maar dan wordt het geheel een beetje aan de dikke kant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:00

OnAcid

aka 303BASS

De prijs van de TZ3 is behoorlijk gedaald de afgelopen tijd. Is er iets bekend over een eventuele opvolger? Bij Canon zijn sterke prijsdalingen vaak een teken dat er een nieuw model aankomt...
Ik ga binnenkort een nieuwe camera kopen, maar wil natuurlijk niet liever het 'oude' model aanschaffen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door OnAcid op 14-10-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nu ja, het lijkt mij d'r op dat de prijsdalingen op het moment zijn beperkt tot een aantal dealers. De rest vraagt nog best hoge bedragen.

Ik hoop overigens dat de TZ3 nog even in de handel blijft. Ik ben nog even aan het sparen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
cailin_coilleach schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:44:
Nu ja, het lijkt mij d'r op dat de prijsdalingen op het moment zijn beperkt tot een aantal dealers. De rest vraagt nog best hoge bedragen.

Ik hoop overigens dat de TZ3 nog even in de handel blijft. Ik ben nog even aan het sparen :D
best komisch idd die prijzenoorlog tussen camera4all en digitalstreet! Ik heb 't idee dat de TZ3 wereldwijd als warme broodjes verkocht worden, ook gezien de enorme stortvloed van die dingen op Ebay (waar ze voor flinke prijzen verkocht worden).

Op zich is een TZ5 wel een keer te verwachten lijkt me, face detection, intelligent-auto mode ontbreken nu nog, terwijl het natuurlijk momenteel belangrijke marketing buzzwords zijn. Misschien nieuw op de PMA2008 begin 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de Panny TZ3 en de vaker in dit topic genoemde Ricoh Caplio R6, waar ik ook veel positiefs over vind op het internet.
Voor wat betreft specs en looks gaat mijn voorkeur uit naar de TZ3, maar aangezien de compactheid voor mij ook een belangrijk punt is (ik wil de camera tijdens een citytrip in mijn binnenzak kunnen doen) en de R6 een centimeter platter is, ben ik er nog niet helemaal uit. De prijs geeft geen doorslag aangezien die weinig verschilt.

Een goed resultaat bij flink inzoomen is uiteraard belangrijk aangezien ik anders beter een platte 3x zoom kan nemen)

Jammer dat dpreview.com geen review voor de Ricoh heeft. Die site heeft mij namelijk goed duidelijk gemaakt dat de Casio EX-V7 geen serieuze optie is.

Heeft iemand hier misschien nog doorslaggevende argumenten voor de TZ3? (naast de grotere zoom, betere stabilisator en beter lcd scherm)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Hier een hele lading reviews van de Ricoh R6;

http://www.dphotojournal.com/ricoh-caplio-r6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Hyp Hyper schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:08:
Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de Panny TZ3 en de vaker in dit topic genoemde Ricoh Caplio R6, waar ik ook veel positiefs over vind op het internet.
Voor wat betreft specs en looks gaat mijn voorkeur uit naar de TZ3, maar aangezien de compactheid voor mij ook een belangrijk punt is (ik wil de camera tijdens een citytrip in mijn binnenzak kunnen doen) en de R6 een centimeter platter is, ben ik er nog niet helemaal uit. De prijs geeft geen doorslag aangezien die weinig verschilt.

Een goed resultaat bij flink inzoomen is uiteraard belangrijk aangezien ik anders beter een platte 3x zoom kan nemen)

Jammer dat dpreview.com geen review voor de Ricoh heeft. Die site heeft mij namelijk goed duidelijk gemaakt dat de Casio EX-V7 geen serieuze optie is.

Heeft iemand hier misschien nog doorslaggevende argumenten voor de TZ3? (naast de grotere zoom, betere stabilisator en beter lcd scherm)
Ik zou je niet kunnen zeggen water beter is aan de TZ3 aangezien ik niets van de Ricoh camera weet. Ik kan je wel vertellen dat het LCD scherm inderdaad fantastisch is. Wat ik echt een fantastische future vind (maar misschien heeft de Ricoh dat ook wel) is dat je een High angle mode hebt voor het LCD scherm. Als je de camera boven je hoofd houd heb je nogsteeds perfect beeld. Ideaal voor bijv. concerten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hyp Hyper schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:08:

Hi,
Ik zit in hetzelfde dilemma, maar nijg naar de opvolger van de R6, de R7. Weer wat betere specs. In het forum van dpreview vind je behoorlijk wat tevreden gebruikers van de R6. Voor mij wordt toch de doorslaggevende factor zijn compactheid en veel handmatige settings. Zie dpreview.com
Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:01:
[...]

Hi,
Ik zit in hetzelfde dilemma, maar nijg naar de opvolger van de R6, de R7. Weer wat betere specs, in het forum van dpreview vind je behoorlijk wat tevreden gebruikers van de Ricoh. Voor mij wordt toch de doorslaggevende factor zijn compactheid en veel handmatige settings. Zie dpreview.com
Jos
Ik zag het. De R4 schijnt trouwens ook al een toppertje te zijn (6 megapixel ipv 7) i.t.t. de R5 die tegen schijnt te vallen na de R4.
LCD schermpje is zo te zien bij alle Ricoh's 'slechts' redelijk tot goed te noemen, terwijl die van de Panasonic TZ3 juist zo fantastisch is.
Twijfel tussen compactheid/prijs (Ricoh) en specs (TZ3) dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hyp Hyper schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:13:
[...]

Ik zag het. De R4 schijnt trouwens ook al een toppertje te zijn (6 megapixel ipv 7) i.t.t. de R5 die tegen schijnt te vallen na de R4.
LCD schermpje is zo te zien bij alle Ricoh's 'slechts' redelijk tot goed te noemen, terwijl die van de Panasonic TZ3 juist zo fantastisch is.
Twijfel tussen compactheid/prijs (Ricoh) en specs (TZ3) dus....
Jammer dat er zo weinig info te vinden in Nederland over de ricoh, m.n. gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komen er nog firmware updates uit van de TZ3?

is er een standaard plaats waar ik deze kan downloaden? Ik ben namelij nog steeds op zoek naar de 1.0A versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
Beetje beter je best doen zeg!
R6 ervaringen op Kieskeurig;
http://kieskeurig.nl/revi...EC4C4C125729F003EA158.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippenwarf
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-10-2022
Ik heb de TZ3 gekocht om de combinatie van groothoek en -zoomlens in een compacte camera.

Allerlei instelmogelijkheden zijn mooi, maar bij eenvoudig snapshot-gebruik is het handig om een universele instelling te gebruiken: Automatische Witbalans + Standard Colour Mode.
Helaas worden de foto's dan vlak en paars. Ik heb daarover een review geschreven: http://tweakers.net/productreview/5454
Het toestel is teruggestuurd en „gerepareerd”, d.w.z. er is een nieuw lensmechanisme ingezet. Zou het niet veel meer te maken hebben met de fabrieksinstellingen voor Automatische Witbalans?
De foto's lijken nu een klein beetje beter, maar ik ben er nog lang niet tevreden over.

Op dit forum lees ik dat velen het toestel instellen op Vivid. In mijn geval gaat die vlieger niet op, want met Vivid zijn de kleuren weer te fel. Maar ik vind het ook raar dat een standaardinstelling niet goed is. Kortom, ik ben heel ontevreden!
Zal ik het toestel terugsturen
  • en vragen om calibratie van de AWB of
  • zal ik m'n geld terug vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik denk dat je een van de weinigen bent die niet tevreden is over de vivid instelling. Zelfs op dpreview zijn ze over het algemeen tevreden over de kleuren. Ze zijn meer aanwezig, dat klopt, maar zeker niet teveel. Maar dit is uiteraard mijn eigen mening.

Ik ben wel benieuwd welke camera je dan hiervoor in de plaats wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ippenwarf schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:35:
Op dit forum lees ik dat velen het toestel instellen op Vivid. In mijn geval gaat die vlieger niet op, want met Vivid zijn de kleuren weer te fel. Maar ik vind het ook raar dat een standaardinstelling niet goed is. Kortom, ik ben heel ontevreden!
Zal ik het toestel terugsturen
  • en vragen om calibratie van de AWB of
  • zal ik m'n geld terug vragen?
Al had je met de panasonic de zelfde framing gebruikt als met de canon dan had het verschil al een stuk kleiner geweest. Doordat er op beide foto's van de canon veel meer lucht staat heeft de AWB het een stuk makkelijker.

Verder ken ik de panasonic niet. Maar ben ik geneigd te zeggen dat het op passen is met een te hoge kleur verzadiging en of contrast op een compact camera. Het DR is al niet al te groot dus met een hoger contrast of kleur verzadiging is het alleen maar meer op possen dat er niks clipt.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 22-10-2007 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
martijn_tje schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25:
Al had je met de panasonic de zelfde framing gebruikt als met de canon dan had het verschil al een stuk kleiner geweest. Doordat er op beide foto's van de canon veel meer lucht staat heeft de AWB het een stuk makkelijker.
Het viel mij idd ook al op dat de fotograaf met de Panasonic de neiging heeft om naar beneden gericht te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firmware versie 1.0A is nieuwer dan 1.09

Er is nog geen fix beschikbaar om uit de japan regio setting te komen.
Wel is duidelijk dat de setting ergens in het flash geheugen wordt geschreven
buiten de calibratie data. Een mogelijkheid is de FW te patchen, maar dat
vergt reverse engineering om te vinden waar de checks gedaan worden.

Op de servicesite staat nog steeds FW1.09 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:00

OnAcid

aka 303BASS

Ik heb ook maar een TZ3 besteld!

De Ricoh R7 stond ook op mijn verlanglijstje, maar de eerste (korte) reviews online staan online en de camera lijkt toch wat tegen te vallen. Vooral het LCD scherm schijnt gewoon slecht te zijn.

Tel daar bij op dat TZ3 ook nog eens stuk goedkoper is en dan is de keuze snel gemaakt. Voor mij althans. ;)

http://www.computeractive.co.uk/2202006
http://reviews.cnet.co.uk...,39030232,49293509,00.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
OnAcid schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:37:
Ik heb ook maar een TZ3 besteld!

De Ricoh R7 stond ook op mijn verlanglijstje, maar de eerste (korte) reviews online staan online en de camera lijkt toch wat tegen te vallen. Vooral het LCD scherm schijnt gewoon slecht te zijn.

Tel daar bij op dat TZ3 ook nog eens stuk goedkoper is en dan is de keuze snel gemaakt. Voor mij althans. ;)

http://www.computeractive.co.uk/2202006
http://reviews.cnet.co.uk...,39030232,49293509,00.htm
Yep. De TZ3 wint het duidelijk op basis van specs. Jammer dat hij (voor mij) wat aan de dikke kant is.

Zelf ben ik uiteindelijk voor de Ricoh R4 gegaan aangezien ik de extra megapixels niet nodig heb en de R4 beter uit de tests kwam dan de R5. Doorslaggevende factor was gewoon het formaat en de toch redelijk tot goede prestaties. Als je de prestaties belangrijker vind, is de TZ3 simpelweg de betere keuze. (super lcd schermpje, meer zoom etc.)
Sorry dat ik in dit topic over Ricoh leuter, maar het is tenslotte toch een directe concurrent van de TZ serie en het 2006 Ricoh R4 topic kicken is ook weer zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er bij de TZ1 echt geen mogelijkheid om zelf de sluitertijd te bepalen? Op plaatsen met weinig licht schiet hij telkens op 1/30, ook in de sports mode... Wel zonde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Als ik de volgende link bekijk, krijg je meteen een overzicht (onderaan) met geheugenkaartjes die compatible zijn met de TZ3 (heb ik).

http://www.digitalstreet....info.php?products_id=3655

Ik begrijp niet waarom in dat overzicht de Sandisk SD Extreme III 2Gb 133X €67,- kost en de Panasonic SD 2Gb Class 6 €73,- Wat is het verschil tussen die twee?
Wat is de snelste reeks van SD die compatible is met mijn TZ3?

En waarom is deze nou weer een stuk goedkoper, terwijl de opslagcapaciteit het dubbele is van de bovenstaanden. Heeft dat met de snelheid te maken?

Heeft er misschien iemand een tip/advies voor de aanschaf van geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moddoxnl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 12:44
ik heb net precies mijn TZ3 in ontvangst mogen nemen :*) ik ben benieuwd of die aan mijn verwachtingen voldoet.
Ik heb een sandisk ulta II 2 GB geheugenkaartje besteld, omdat de cardreader in mijn notebook geen SDHC ondersteund. Omdat de camera geen high speed USB 2.0 ondersteund leek me dit de meest praktische oplossing en geen gezeur met kabeltjes. Wel loont het om te gaan shoppen voor geheugenkaartjes. Mijn ervaring is dat bij de webshops waar de camera's get goedkoopst zijn de geheugenkaartjes (stukken) duurder zijn. Is ook logisch, de winst moet toch ergens in zitten.
Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.