speed4me schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:19:
Hoi,
Ook ik ben vandaag na lang wachten overgezet met mijn TisDSL 2 verbinding. Alleen ben ik wat teleurgesteld van mijn nieuwe snelheid. Dit is dezelfde download snelheid die ik al had op mijn 8 Mbit lijn. Alleen mijn upload is flink omhoog gegaan.
zie hier mijn Zyxel 2602-C log:
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1138 kbps
Downstream Speed: 6648 kbps
Ik had toch wel iets rond de 10 Mbit verwacht bij een afstand van ~2700 m naar de centrale.
De nieuwe firmware heb ik al geinstalleerd en ook al enkele reset to default gedaan, zelfs andere splitters heb ik al getest. Maar dat levert allemaal niets extra op.
Ik heb al een mail gestuurd naar TweakDSL wat hier de reden voor kan zijn. Hopelijk hebben hun een oplossing.
Als de lijn echt 2700 meter is zou 10Mbps nog wel kunnen als het koper goed is wellicht. Maar als hij (veel) langer wordt gaat het wel zakken. Mogelijk dus dat er helemaal geen winst uit de ADSL2+ te halen valt en het lager uitvalt. Je zult ook een behoorlijke downstream attenuation hebben wellicht door de lengte?
En weet je héél, héél zeker dat je het juist hebt aangesloten?
Modem direct op de binnen komende lijn zetten en even zonder splitter testen. Geen aftakkingen (ook niet ongebruikte) voor je splitter zitten? Niet nog ergens een aansluitpunt dat voor je splitter blijkt te zitten waar iets op hangt?
Zoek het punt waar de lijn je huis binnenkomt op. Daar letterlijk de splitter en je modem plaatsen zodat alles qua telefonie (dus ook een alarm, inbelmodem etc etc etc) achter het 'phone' poortje van je splitter zit.
Goede test is ook om het poortje 'phone' van je splitter los te halen en met een mobiel je KPN nummer te bellen. Rinkelt er nog iets? Dan is het foute boel.
Al rinkele inbelmodems in computers natuurlijk niet net als alarm systemen....
Je kunt je modem ook op GDMT forceren terug of op ADSL2 proberen ipv ADSL2+. In de ZyXEL doe je dat door eerst bij
Remote management de telnet open te zetten voor je netwerk door deze op LAN_ONLY + 0.0.0.0 te zetten.
Dan telnetten naar je modem en in menu 24.8 in tikken:
of
En teurg naar 'auto' (multimode):
wan adsl opencmd multimode
Uitgaande van geen vreemde extra demping op een koperlijn is die 12.5dB de waarde om naar te kijken (downstream attenuation). Lijn zal ongeveer een 1000 meter zijn waarschijnlijk.
@ALL
Vergeet niet dat ADSL2+ veel gevoeliger is voor aansluit fouten en lijnkwaliteit dan ADSL1.
[
Voor 31% gewijzigd door
bjck op 07-02-2006 22:52
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.