Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 25 ... 46 Laatste
Acties:
  • 284.523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:36

InFamous

excommunicado

@miicker Vervang die voorband dan ook gelijk. Als oom agent je nu tegenkomt kost het je €90.

Formerly known as Ragdoll

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De scooter is WA+diefstal verzekerd, dus ga er geen tijd in steken denk ik.

Ja de voorband vervangen staat inderdaad op de planning, dat lijkt wel een slick band :+

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-12 10:53
miicker schreef op donderdag 27 april 2017 @ 20:50:
De scooter is WA+diefstal verzekerd, dus ga er geen tijd in steken denk ik.

Ja de voorband vervangen staat inderdaad op de planning, dat lijkt wel een slick band :+
Semi Slick... Ook een tijd zo gereden... Had geen zin om de scooter weg te brengen. Met de ijzel begin januari is mn ma met 2 nieuwe banden onderuit gegaan, en ik bleef gewoon netjes rijden... Profiel zegt me sinds die dag niks meer...

Ondertussen wel 2 nieuwe banden eronder hoor... Oom agent is mij iets te gretig op zoek naar mankementen...

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:18

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Woehooeeee!! Eindelijk gelukt om de FS-1 te starten, de voetpakking bleek niet lekker te zitten. Wat een geluid komt er uit zeg, en hij is bloedsnel :o In een sprintje loopt ie m'n scooter er lachend uit en qua top al helemaal!

Edit: Het is me inmiddels ook duidelijk waarom de scooter totaal niet mee kon komen, er zit een te kleine sproeier in |:( Het leek iemand ooit een goed idee om de standaard 72 te vervangen door 70, snap nu wel waarom m'n bougie zo wit is...

[ Voor 35% gewijzigd door BdK9001 op 03-05-2017 07:58 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
BdK9001 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:46:
Woehooeeee!! Eindelijk gelukt om de FS-1 te starten, de voetpakking bleek niet lekker te zitten. Wat een geluid komt er uit zeg, en hij is bloedsnel :o In een sprintje loopt ie m'n scooter er lachend uit en qua top al helemaal!
En wie heeft je zover gekregen ?
;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vraag me het volgende al een tijdje af, maar wist niet waar dit kon vragen, maar toen ik dit topic zag wist ik dat dit de juiste plek was!

Soms zie ik scooterrijders hun voeten uitsteken zodat deze vlak boven de weg zweven. Waarom doen ze dat? Is dat om de benen te strekken of omdat ze bang zijn te vallen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-12 16:02

thijsco19

KTM 990 SMT

In welke situaties zie je ze dit doen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Johnny schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:34:
Ik vraag me het volgende al een tijdje af, maar wist niet waar dit kon vragen, maar toen ik dit topic zag wist ik dat dit de juiste plek was!

Soms zie ik scooterrijders hun voeten uitsteken zodat deze vlak boven de weg zweven. Waarom doen ze dat? Is dat om de benen te strekken of omdat ze bang zijn te vallen?
Stoerdoenerij of gewoon krampen. Na een lange rit op een motorfiets kan het soms ook even deugd doen de benen te strekken. Scooter soms ook, zeker als je wat groter bent.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• BdK9001

BdK9001

vincenthart schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:40:
[...]

En wie heeft je zover gekregen ?
;)
Zonder jou was het zeker weten niet gelukt :)
Johnny schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:34:

Ik doe het op de scooter alleen bij optrekken vanuit stilstand en bij lage snelheid (<15 km/u) voor evenwicht, of als ik heel lang aaneengesloten rij tegen kramp. Op de schakelbrommer doe ik het nauwelijks vanwege het schakelen :P

Gister nog een leuk klusje gehad aan de scooter: "nieuwe" schokdemper achter monteren. De luchtfilter en 8 kappen verder bleek de bout echt moervast te zitten, heb uiteindelijk de scooter maar op een kleedje op zijn zij gelegd zodat ik me met een been kon afzetten tegen het frame en met de rest van mn lijf kon trekken. Was gelukkig de moeite waard, wegligging is enorm verbeterd 8)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:29
Na 15 jaar bijna terug op een scooter.

Op de dag dat ik 16 geworden was mocht ik mezelf trakteren op een van mijn zuur verdiende geld nieuwe speedfight 2 WRC, geweldig ding was het varioring eruit en een gianelli uitlaat, best vlot :)

Nu 15 jaar later heb ik deze week een Vespa sprint S mat grijs besteld en hoop ik de snorscooter binnen 2 weken in ontvangst te nemen :)

Ik ga hem vooral gebruiken voor woon-werk (9 km enkele reis) , dit doe ik nu meestal op de fiets en als het echt niet anders kan (slecht weer) met mijn mazda RX-8 die eigenlijk alleen gebruikt wordt voor mooi weer en zondags ritjes.

Can't wait!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 09:24
Ik lees net het volgende bericht:
Vervuilende brommers vanaf 2018 uit verkoop gehaald
Gepubliceerd: 11 mei 2017 15:16

De meest vervuilende tweetakt brommers en scooters worden vanaf 2018 uit de verkoop gehaald.

Er mogen dan alleen nog maar brommers en scooters worden verkocht die aan de nieuwe Europese norm voldoen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten.

Eerder stoppen met de verkoop van deze vervuilende voertuigen heeft ook weinig zin. Dat levert slechts "minimale verbetering" van de luchtkwaliteit op, aldus de bewindsvrouw.

Ook ziet ze niets in een inruilregeling waarbij vieze brommers en scooters financieel voordelig ingeruild kunnen worden voor een schone. Dit draagt volgens haar te weinig bij aan een schonere luchtkwaliteit en zou haar ministerie te veel geld kosten.

Vanaf 2018 moeten alle nieuwe brommers en scooters voldoen aan de nieuwe Euro 4 emissie-eisen. Mensen die dan nog een oude tweetakt brommer en scooter hebben, kunnen daar gewoon op blijven rijden.

Volgens brancheorganisatie Bovag staan er momenteel nog tussen de 10.000 en 15.000 'vieze' brommers en scooters bij de dealers. "We zagen dit aankomen en hebben onze leden gewaarschuwd", aldus een zegsman.

Bovag hoopt dat ze tegen het einde van het jaar allemaal verkocht zijn. "Maar het is de vraag of dat lukt. Het verbod geldt voor heel Europa, dus je kunt ze ook niet exporteren", voegde de woordvoerder toe.

Milieudefensie is blij met het besluit van Dijksma. ''Dit is een goede stap. We zien dit als een inhaalslag; de scooter is vele malen vervuilender dan een personenauto of vrachtwagen. Al jaren is geen beleid gevoerd, waardoor de oude, vieze scooters gewoon in de handel bleven'', aldus campagneleider Anne Knol.
Begin oktober verhuis ik en heb ik plek om een scooter in de garage te zetten. Dus voordat ik verhuist ben koop ik nog niks, simpelweg omdat ik hem nu niet kwijt kan.

Gaan we hier nog flinke kortingen zien op scooters? Nu zie je zo af en toe wel een korting van een paar honderd euro ofzo (voor dit nieuws bekend werd), maar is de verwachting dat deze nog flink op gaan lopen?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Wellicht toen een vorige Euro milieutoestand verboden werd?

:)

• vosss
Zoals ik het lees mag 2 takt niet meer verkocht worden vanaf 1 januari komend jaar en mag 4 takt alleen nog verkocht worden als het aan de euro 4 norm voldoet.

Er zijn nu nog heel veel mooie modellen die Euro 3 norm hebben. Bijvoorbeeld een Sym Symphony ST 50.

Hopelijk kan ik die ergens rond oktober november dan met een hele dikke korting oppikken. De vraag is alleen hoeveel korting die dingen gaan doen. :)

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik vraag mij af of een twee takt brommer echt zoveel meer fijnstof uitstoot dan andere voertuigen mits goed afgesteld. De ritjes die gedaan worden zijn vaak kort en verbruik ligt laag. Daarnaast zal dit weinig verschil maken qua totaalplaatje. Alle voertuigen tezamen hebben 20% aandeel in de totale uitstoot van CO2. Een paar brommertjes gaat hierin niet het verschil maken

• miicker
  • Niet online
Morgen maar eens de voorband van mijn scooter laten vervangen. Heb geen zin in een boete doordat ik nu op een semi-slick rij :P

Ik heb wat rondgebeld naar scooterboeren hier in de buurt, de prijs varieert een beetje tussen de €55 - €75. Twee zaken vragen er €55 (voor de band incl. vervangen). Is dat een beetje een normale prijs?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-12 17:39
miicker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:44:
Morgen maar eens de voorband van mijn scooter laten vervangen. Heb geen zin in een boete doordat ik nu op een semi-slick rij :P

Ik heb wat rondgebeld naar scooterboeren hier in de buurt, de prijs varieert een beetje tussen de €55 - €75. Twee zaken vragen er €55 (voor de band incl. vervangen). Is dat een beetje een normale prijs?
Dat lijkt me een hele goede prijs. Kijk maar eens wat een losse band kost, en dan nog monteren erbij + wat marge. Als je de maat van je band even van de zijkant afleest kun je op bijv. oponeo.nl kijken wat de goedkoopste band in die maat is.

Als je voorband los zo'n €30-€35 is, dan vind ik €55,- incl monteren geen geld, je hebt er geen omkijken naar en kan waarschijnlijk ter plekke gedaan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door thaan op 11-05-2017 17:52 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-12 16:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat betaalde ik ook voor een (goedkope) band. Lijkt me dus redelijk normaal.

Dacht overigens dat er al een verbod was op de verkoop van 2 takt brommers en scooters?
Één van de redenen dat er nieuw geen 2 takt crossmotoren​ zijn (gelukkig wel weer gaat komen met dank aan KTM die een 2 takt blok in ontwikkeling heeft die aan de milieueisen voldoet.)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• miicker
  • Niet online
@thaan @thijsco19

Klopt vind het ook niet te duur. Het is hooguit voor een paar maanden, want met al het vandalisme en de gestolen onderdelen hier in de buurt wil ik hem niet lang meer houden. Daarbij heb ik vanaf vandaag een auto, dus gaat hij ook meer stil staan. Zit er over te denken om hem deze zomer nog te houden en daarna te verkopen. In de zomer is het wel heerlijk natuurlijk.

Aan de andere kant is dit denk ik wel de beste periode om een Zip met blauw kenteken te verkopen aangezien die in de zomer het meest gewild zijn :+

• O88088
  • Laatst online: 26-12 18:54
MrMilco schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:39:
[...]

Semi Slick... Ook een tijd zo gereden... Had geen zin om de scooter weg te brengen. Met de ijzel begin januari is mn ma met 2 nieuwe banden onderuit gegaan, en ik bleef gewoon netjes rijden... Profiel zegt me sinds die dag niks meer...

Ondertussen wel 2 nieuwe banden eronder hoor... Oom agent is mij iets te gretig op zoek naar mankementen...
Er is mij verteld dat nieuwe banden ook nog erg glad zijn en dat ze eerst een beetje moeten inslijten voordat ze maximale grip hebben. Volgens mij zit er ook altijd een soort was/smeer op om het rubber er mooi zwart uit te laten zien terwijl gebruikte banden wat grijzig zijn.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Waterkoker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:38:
Ik vraag mij af of een twee takt brommer echt zoveel meer fijnstof uitstoot dan andere voertuigen mits goed afgesteld. De ritjes die gedaan worden zijn vaak kort en verbruik ligt laag. Daarnaast zal dit weinig verschil maken qua totaalplaatje. Alle voertuigen tezamen hebben 20% aandeel in de totale uitstoot van CO2. Een paar brommertjes gaat hierin niet het verschil maken
Ga er eens achter fietsen zou ik zeggen. Beter laat dan nooit, maar erg blij dat dit er eindelijk doorheen is.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• AOC
  • Niet online

AOC

MrSleeves schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:12:
[...]

Ga er eens achter fietsen zou ik zeggen. Beter laat dan nooit, maar erg blij dat dit er eindelijk doorheen is.
Wat je ruikt zegt nog weinig over de vervuiling. Een wkk motor ruik je niet maar stookt 1kuup gas per seconden weg en hiervan komen er steeds meer.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-12 10:54
Een vraagje hier :) Maar ik ben net klaar met het opknappen van een oude DKW. Het ding is uit 1972 en komt uit Duitsland. Nu moet deze nog op kenteken gezet worden.

Het proces daaarvoor is mij bekend. Nu loopt hij helemaal prima (bijna dan) alleen trekt hij niet lekker door bij hoge toeren (nu nog). Met GPS tik ik net de 46 km/u aan, de reden dat ik hem dan ook nog niet beter afstel is omdat deze op de rollerbank bij het RDW moet. Gaat het RDW hier moeilijk over doen?

En dan nog het volgende, ik heb gelezen op de site van de gemeente Amsterdam dat brommers met een datum eerste toelating van voor 2008 niet de stad meer inkomen. Nu staat mijn brommer nog niet op kenteken. Maar krijgt deze dan een datum eerste toelating van 2017? Of hoe moet ik dit zien?

Afbeeldingslocatie: http://www.martijndehoog.com/wp-content/uploads/2017/05/IMG_20170511_090224-e1494567874969.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martijndehoog.com/wp-content/uploads/2017/05/IMG_20170511_090235-e1494567855118.jpg

De vlek op het karton is geen olie ;), ik was vergeten mn benzine kraan dicht te draaien |:(

• Vorkie
  • Niet online
RDW tracht te achterhalen wanneer het voertuig voor het eerst geregistreerd is, dit zal bij deze brommer dus 1972 zijn voor het type.

Eerste toelating
Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld).
Datum eerste afgifte Nederland
De datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd.
Vindt dit voorbeeld mooier;

http://www.classiccar-auc...153:solex-oto1001&lang=nl
Datum eerste toelating: 30-06-1964. Datum eerste afgifte Nederland: 14-02-2008.

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 12-05-2017 07:58 ]

• Kypo
Vorkie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:56:
RDW tracht te achterhalen wanneer het voertuig voor het eerst geregistreerd is, dit zal bij deze brommer dus 1972 zijn voor het type.

Eerste toelating

[...]

Datum eerste afgifte Nederland

[...]

Vindt dit voorbeeld mooier;

http://www.classiccar-auc...153:solex-oto1001&lang=nl

[...]
Aah dank je voor de verheldering! Ik was niet van plan dat ding in Amsterdam neer te zetten, maar af en toe toeren en dan door de stad rijden is wel leuk :)

Dan hou ik het maar op landwegen :)

• BdK9001

BdK9001

Kypo schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:49:
Een vraagje hier :) Maar ik ben net klaar met het opknappen van een oude DKW. Het ding is uit 1972 en komt uit Duitsland. Nu moet deze nog op kenteken gezet worden.

Het proces daaarvoor is mij bekend. Nu loopt hij helemaal prima (bijna dan) alleen trekt hij niet lekker door bij hoge toeren (nu nog). Met GPS tik ik net de 46 km/u aan, de reden dat ik hem dan ook nog niet beter afstel is omdat deze op de rollerbank bij het RDW moet. Gaat het RDW hier moeilijk over doen?

En dan nog het volgende, ik heb gelezen op de site van de gemeente Amsterdam dat brommers met een datum eerste toelating van voor 2008 niet de stad meer inkomen. Nu staat mijn brommer nog niet op kenteken. Maar krijgt deze dan een datum eerste toelating van 2017? Of hoe moet ik dit zien?

[afbeelding]

[afbeelding]

De vlek op het karton is geen olie ;), ik was vergeten mn benzine kraan dicht te draaien |:(
Wat een prachtding :9~ :9~

Mijn FS-1 staat helaas na een weekje lol alweer een weekje stil, er is een keerring van z'n plek gelopen en op transmissieolie loopt 'ie niet zo lekker :X

• Kypo
BdK9001 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:13:
[...]

Mijn FS-1 staat helaas na een weekje lol alweer een weekje stil, er is een keerring van z'n plek gelopen en op transmissieolie loopt 'ie niet zo lekker :X
Thnx! Ik zal eens kijken of ik nog foto's kan vinden van hoe hij er eerst uitzag, overal roest. Tank was oorspronkelijk chrome (wat nu wit is, hier zaten enorm veel deuken in helaas) met een rode streep (enorm verkleurd, afbladderend rood). Buddy was helemaal vergaan en zwart, evenals die kniepads. Handels (rem/koppeling) waren 2 verschillende (1 zwart, andere grijs) en vastgeroest, zijn vervangen door FS1 handels :p Dit zodat ik later knipperlichten, toeter en grootlicht kan toevoegen. Hij was toch al niet meer origineel toen ik hem kocht (100€ bij een duitse oom van me). Buddy heb ik laten bekleden met bruin skai (kosten skai was een tientje, bekleden 40€).
Voor de keuring moet ik alleen nog een fietsbel tijdelijk van een andere fiets halen, dan mag hij als het goed is de weg op!

Ik heb eerder ook een FS1 gehad :) Topdingen zijn het! Succes met klussen weer ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Kypo op 12-05-2017 08:54 ]

• MrMilco
  • Laatst online: 24-12 10:53
O88088 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:18:
[...]

Er is mij verteld dat nieuwe banden ook nog erg glad zijn en dat ze eerst een beetje moeten inslijten voordat ze maximale grip hebben. Volgens mij zit er ook altijd een soort was/smeer op om het rubber er mooi zwart uit te laten zien terwijl gebruikte banden wat grijzig zijn.
Ik heb geen flauw idee, ik weet wel dat de wegligging nu een heel stuk beter is... Alleen benut ik niet mn hele band... moet iets vlakker de bocht door gaan O-)

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 10:46

Metro2002

Memento mori

Het gaat niet alleen om de mondiale CO2 en fijnstof uitstoot maar bij dit soort voertuigen juist des te meer om lokale vervuiling en daarin scoort 2 takt gewoon hondsberoerd, net als bv diesel.

Dat verbod op 2 takt had er al jaren geleden moeten komen.

• AOC
  • Niet online

AOC

Metro2002 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:08:
[...]

Het gaat niet alleen om de mondiale CO2 en fijnstof uitstoot maar bij dit soort voertuigen juist des te meer om lokale vervuiling en daarin scoort 2 takt gewoon hondsberoerd, net als bv diesel.

Dat verbod op 2 takt had er al jaren geleden moeten komen.
het scheelt niet eens zoveel met 4-takt. Misschien als je oude 2-takt motoren die ontzettend slecht afgesteld zijn waarbij je zelf olie moet mengen. Daarnaast vanwege de bizar lage snelheidslimieten moeten brommers met allerlei begrenzingen werken om niet boven snelheid x uit te komen wat niet ten goede gaat van de verbranding en dus uitstoot.

Daarnaast is 2 takt veel lichter dan 4 takt. Voor 600cc 2takt heb je een 1000cc 4-takt nodig om het zelfde vermogen te krijgen. Met 2-takt elektronische injectie zit je niet ver van 4 takt af. Politiek gezien kunnen ze beter focussen op laaghangend fruit, bv ervoor zorgen dat ieder c.v. installatie goed ingesteld is. Daar bereik je meer mee + werkgelegenheid, dan enkel 50 - 2 takt brommertjes verbieden die een half uurtje rijden waar meestal liefhebbers op zitten

ook is 2 takt zo efficient dat het voornamelijk op grote schepen wordt gebruikt http://www.marineinsight....y-than-4-stroke-on-ships/

[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 12-05-2017 14:56 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:34:
[...]

het scheelt niet eens zoveel met 4-takt. Misschien als je oude 2-takt motoren die ontzettend slecht afgesteld zijn waarbij je zelf olie moet mengen. Daarnaast vanwege de bizar lage snelheidslimieten moeten brommers met allerlei begrenzingen werken om niet boven snelheid x uit te komen wat niet ten goede gaat van de verbranding en dus uitstoot.

Daarnaast is 2 takt veel lichter dan 4 takt. Voor 600cc 2takt heb je een 1000cc 4-takt nodig om het zelfde vermogen te krijgen. Met 2-takt elektronische injectie zit je niet ver van 4 takt af. Politiek gezien kunnen ze beter focussen op laaghangend fruit, bv ervoor zorgen dat ieder c.v. installatie goed ingesteld is. Daar bereik je meer mee + werkgelegenheid, dan enkel 50 - 2 takt brommertjes verbieden die een half uurtje rijden waar meestal liefhebbers op zitten

ook is 2 takt zo efficient dat het voornamelijk op grote schepen wordt gebruikt http://www.marineinsight....y-than-4-stroke-on-ships/
Efficient? Als je het hebt over vermogen vs cilinderinhoud ja maar als je het hebt over verbruikt en uitstoot zijn 2 takts verre van efficient.
De politiek zegt heel simpel: Euro 4 moet een motor aan voldoen en daar voldoet domweg geen enkele 2 takt aan, dat zegt al genoeg.

• AOC
  • Niet online

AOC

Metro2002 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Efficient? Als je het hebt over vermogen vs cilinderinhoud ja maar als je het hebt over verbruikt en uitstoot zijn 2 takts verre van efficient.
De politiek zegt heel simpel: Euro 4 moet een motor aan voldoen en daar voldoet domweg geen enkele 2 takt aan, dat zegt al genoeg.
Ja, dat het een politieke beslissing is zegt genoeg. Er zijn overigens al 2 takt motoren die aan Euro 4 eisen voldoen en er komen veel meer. Binnen een jaar zul je zat 2-takt motoren zien die met gemak aan de euro 4 eisen voldoen. 2-takt begint nu pas net met ontwikkelingen en zal in het gunstige geval 4-takt kunnen verslaan. Lichtgewicht, laag verbruik, goedkoop, kleppen, injectie etc.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:34:
[...]

Wat je ruikt zegt nog weinig over de vervuiling. Een wkk motor ruik je niet maar stookt 1kuup gas per seconden weg en hiervan komen er steeds meer.
Als het een 100% schone verbranding is dan komt er alleen CO2 en H2O vrij; al is het 10m3/sec. Bij een tweetakt is een schone verbranding onmogelijk, omdat er smeerolie verbrand wordt.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:38:
[...]

Ja, dat het een politieke beslissing is zegt genoeg. Er zijn overigens al 2 takt motoren die aan Euro 4 eisen voldoen en er komen veel meer. Binnen een jaar zul je zat 2-takt motoren zien die met gemak aan de euro 4 eisen voldoen. 2-takt begint nu pas net met ontwikkelingen en zal in het gunstige geval 4-takt kunnen verslaan. Lichtgewicht, laag verbruik, goedkoop, kleppen, injectie etc.
Kleppen dan juist weer niet. :) En injectie schijnt nog steeds problematisch te zijn voor 2-takt. Op de 4-takt werkt het als een speer, zie de zeer zuinige Yamaha Neo's en de Honda Vision (zij claimen 1 op 55).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MrMilco schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:34:
[...]
Alleen benut ik niet mn hele band... moet iets vlakker de bocht door gaan O-)
Krijg je met een scooter nooit voor elkaar. Hoe minder breed de band is hoe moeilijker het word de hele band te gebruiken. Als je op een motor met een 160 achterband met de knie aan de grond gaat rij je nog niet eens de hele rand er af. Op een motor met een 190 band kan je zonder kneedown makkelijk de hele rand er af rijden. Een scooterband is gewoon niet breed genoeg om helemaal te gebruiken. Zelfde verhaal met een 120 voorband van een motor, ook die zal je nooit helemaal gebruiken.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Die dingen zijn écht slecht voor de gezondheid.

Ze hadden dit al jaren geleden moeten doen.
In plaats van elektrische auto's stimuleren, had je elektrische scooters juist al veel eerder moeten stimuleren.
Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:34:

Verbod op verkoop, betekent: geen nieuwe meer erbij...
Raak je geen enkele liefhebber mee toch?

http://www.volkskrant.nl/...op-het-fietspad~a4159898/
Concreet, onderzoek van TNO wees uit dat een tweetakt-bromfiets tot wel 2700 keer vervuilender was dan een bestelbus. Viertakt-brommers zonder deze mengsmering deden het weliswaar beter, maar haalden de daarvoor gestelde normen ook niet. Verder onderzoek leert dat de echte pijn zit in de uitstoot van fijne deeltjes. Waar een vrachtwagen 30000 deeltjes fijnstof per kubieke centimeter uitstoot, behaalt de kleine brommer een waarde van 35000. In perspectief: de cilinderinhoud van een vrachtwagen is een factor 200 tot 300 groter dan de bromfiets. Daarbovenop bestaat nog het probleem van ultrafijnstof, wat ruimschoots aanwezig is in brommeremissies en nog verder in de longen kan doordringen.

Argumenten dat het wel meevalt met de bijdrage van de brommer aan vervuiling worden door een TNO-studie ook onderuit gehaald. Gefocust op Amsterdam (binnen de ring) bleek dat brommers tot 5% van de verkeersstroom uitmaakten, maar verantwoordelijk waren voor respectievelijk 10 en 24 procent van de totale uitstoot in CO2 en koolwaterstoffen (HC), een van de hoofdoorzaken van smog.

Youtube: DashcamNL

• PilatuS
  • Niet online
Heb hier een oude Neo's 2takt en snap goed dat het een keer ophoud met dat ding. In vergelijking met andere voertuigen zijn ze extreem vervuilend.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dfrenner schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Die dingen zijn écht slecht voor de gezondheid.

Ze hadden dit al jaren geleden moeten doen.
In plaats van elektrische auto's stimuleren, had je elektrische scooters juist al veel eerder moeten stimuleren.

[...]

Verbod op verkoop, betekent: geen nieuwe meer erbij...
Raak je geen enkele liefhebber mee toch?

http://www.volkskrant.nl/...op-het-fietspad~a4159898/

[...]
Dat artikel is én niet waar én geeft scooterrijders in het algemeen een slecht imago.
Voor die test is destijds een slecht afgestelde 2 takt brommer gebruikt en nu lijkt het net of alle moderne scooters 2700 keer meer vervuilen dan een bestelbus wat echt gewoon 100% pure onzin is.

Heb de bron daarvan even niet bij de hand maar je kan het vast op google wel vinden.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Heb vanavond de Zundapp weer aan de loop gehad, nu mét LED-verlichting. We moeten natuurlijk wel een beetje aan het milieu denken hé! :*) Je hebt nu ook een goedje met de merknaam Triboron, dat je als vervanging voor 2-takt olie kunt gebruiken. http://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/

[ Voor 35% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-05-2017 21:13 ]

My favorite programming language is solder.

• PilatuS
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:51:
[...]

Dat artikel is én niet waar én geeft scooterrijders in het algemeen een slecht imago.
Voor die test is destijds een slecht afgestelde 2 takt brommer gebruikt en nu lijkt het net of alle moderne scooters 2700 keer meer vervuilen dan een bestelbus wat echt gewoon 100% pure onzin is.
Het zou goed kunnen dat die test overdreven is. Dat neemt niet weg dat oudere 2 takt scooters heel vervuilend zijn.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PilatuS schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:34:
[...]

Het zou goed kunnen dat die test overdreven is. Dat neemt niet weg dat oudere 2 takt scooters heel vervuilend zijn.
Klopt en een verbod daarop is ook terecht en zal ook nauwelijks impact voor de verkoop hebben. Het verplicht euro 4 terwijl nog schijnbaar weinig scooters daaraan voldoen en er nog voorraad is gekocht van euro 2 en 3 scooters is wél heel raar.
Dat is net als dat de overheid morgen ineens zegt tegen alle autodealers: Vanaf volgens jaar mag je alleen nog EV's verkopen.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:36

InFamous

excommunicado

Het is gewoon naaien van de branch, er gaan door dit geintje waarschijnlijk weer een 5 á 10% bromfietshandelaren over de kop. Één van mijn leveranciers heeft nog 1400 scooters in voorraad die geen euro 4 label hebben. Dit moeten ze binnen 7 maanden verkopen of ze kunnen alles naar de schroot brengen. Exporteren binnen de EU is ook geen mogelijkheid gezien deze wetgeving in de gehele EU gaat gelden. Buiten de EU is overigens ook geen optie door de verschillen in type goedkeuring.

Er is al sinds 2014 strijd over deze maatregel en nu 7 maanden voor de deadline schieten ze de kogel door de kerk waardoor er straks een hoop gedupeerden zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door InFamous op 12-05-2017 23:43 ]

Formerly known as Ragdoll

• miicker
  • Niet online
Mooie kans om dikke korting te scoren dus :+
Maar zonder geintjes, het is ook wel een beetje hypocriet, die gaat het milieu niet echt verder helpen verwacht ik.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-12 09:17
Als vervuiling de reden is moeten ze misschien gewoon eens afstappen van de restricties op km. Die ring in de uitlaat en de variobegrenzing zorgen juist voor vervuilende scooters.

Mijn snor ging van 1:20 naar 1:45 toen de ring uit de uitlaat was en uit de vario. Ook rookt de scooter flink minder en slijt ook minder.

Ook ben ik van mening dat met de komst van die speed elecs en electrische fietsen geen noodzaak meer is voor snorfietsen.

Iedereen de weg op dus met helm en zonder restricties.

En anders maar gewoon de 125 cc klasse vrij geven vanaf 18 met b rijbewijs. Lijkt me wel wat een dax voor het woon werk verkeer

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

fvdberg schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:35:
Als vervuiling de reden is moeten ze misschien gewoon eens afstappen van de restricties op km. Die ring in de uitlaat en de variobegrenzing zorgen juist voor vervuilende scooters.

Mijn snor ging van 1:20 naar 1:45 toen de ring uit de uitlaat was en uit de vario. Ook rookt de scooter flink minder en slijt ook minder.

Ook ben ik van mening dat met de komst van die speed elecs en electrische fietsen geen noodzaak meer is voor snorfietsen.

Iedereen de weg op dus met helm en zonder restricties.

En anders maar gewoon de 125 cc klasse vrij geven vanaf 18 met b rijbewijs. Lijkt me wel wat een dax voor het woon werk verkeer
België heeft dat, maar wel maar na 2 jaar rijbewijs B.
Geloof wel dat je nu 4u lessen moet volgen, maar geen praktijk examen.
Geweldig systeem voor woon-werk imho.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Metro2002 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:51:

Heb de bron daarvan even niet bij de hand maar je kan het vast op google wel vinden.
Ik zie TNO als betrouwbare partij, dus vooralsnog, zonder tegenbewijs, gaat mijn stem toch naar TNO.

Nou laat het geen 2700x zijn, maar minder. Er staat duidelijk dat zelfs 4 takt brommers de normen ook niet halen.

Daarnaast staat verderop hoeveel invloed het op de stad Amsterdam heeft.

Als je alle subsidies op elektrische auto's ziet... Van mij mag er een subsidie op elektrische scooters komen. En dan alle brandstof brommers extra belasten. Er is gewoon met weinig moeite veel winst te behalen bij brommers en scooters.

Youtube: DashcamNL

• BdK9001

BdK9001

Ik denk dat het tweetakt-probleem in Amsterdam tweeledig is. Enezijds is tweetakt inherent viezer dan viertakt, anderszijds is A'dam gewoon één groot verkeersinfarct*, waardoor al die scooters het grootste deel van de tijd lekker stationair staan te pruttelen, uiteraard ook veel korte stukjes rijden dus het blok warmt ook niet echt lekker op -> nog slechtere verbranding.

Ik rij elke ochtend 10km woon-werk waarvan 90% door de polder en met het gas flink open, maar ik merk dat 'ie pas echt ekker loopt eer ik over de helft ben. Er moet wel een grotere sproeier in, dus wie weet dat dat nog wat uitmaakt.

Misschien zou het ook wel een goed idee zijn om een soort APK voor scooters in te voeren, zou denk ik ook wle een boel vervuiling en excessief opgevoerde apparaten schelen. Maar dan wel gecombineerd met het afschaffen van de constructiesnelheid. Hoe vaak ik op het industrieterrein wel niet op de fietsstrook ga rijden omdat men zo nodig 70 moet rijden daar...

* Ik was er afgelopen woensdag, moest aan de meest westelijke kant van de Overtoom zijn om een tapijt op te halen, heb er bijna net zo lang over gedaan om vanaf de ring bij de Overtoom te komen, als om vanaf Utrecht naar de afslag, en dat om half 7 's avonds :o

• vosss
InFamous schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:37:
Het is gewoon naaien van de branch, er gaan door dit geintje waarschijnlijk weer een 5 á 10% bromfietshandelaren over de kop. Één van mijn leveranciers heeft nog 1400 scooters in voorraad die geen euro 4 label hebben. Dit moeten ze binnen 7 maanden verkopen of ze kunnen alles naar de schroot brengen. Exporteren binnen de EU is ook geen mogelijkheid gezien deze wetgeving in de gehele EU gaat gelden. Buiten de EU is overigens ook geen optie door de verschillen in type goedkeuring.

Er is al sinds 2014 strijd over deze maatregel en nu 7 maanden voor de deadline schieten ze de kogel door de kerk waardoor er straks een hoop gedupeerden zijn.
Ik hoop op flinke kortingen. Iemand een idee wat voor kortingen we kunnen gaan zien tegen het einde van het jaar?

Is dat 25% of moeten we dan al aan 50% denken? :9

• PilatuS
  • Niet online
vosss schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:06:
[...]

Ik hoop op flinke kortingen. Iemand een idee wat voor kortingen we kunnen gaan zien tegen het einde van het jaar?

Is dat 25% of moeten we dan al aan 50% denken? :9
Ligt er aan hoeveel er nog zijn waar ze echt vanaf moeten. In het begin zal er hooguit een flink stuk van de marge af gaan om een beetje winst over te houden. Als er nog genoeg modellen staan en de tijd begint te dringen zal de korting flink omhoog gaan. Je kan beter iets met 20% verlies verkopen dan ze helemaal niet meer verkopen. Ik verwacht de komende maanden niet enorm veel korting, mocht er nog 1 maand zijn om ze te verkopen en staat er nog een hoop, dan zal de korting flink zijn.

• vosss
PilatuS schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:17:
[...]

Ligt er aan hoeveel er nog zijn waar ze echt vanaf moeten. In het begin zal er hooguit een flink stuk van de marge af gaan om een beetje winst over te houden. Als er nog genoeg modellen staan en de tijd begint te dringen zal de korting flink omhoog gaan. Je kan beter iets met 20% verlies verkopen dan ze helemaal niet meer verkopen. Ik verwacht de komende maanden niet enorm veel korting, mocht er nog 1 maand zijn om ze te verkopen en staat er nog een hoop, dan zal de korting flink zijn.
Ik ben vanaf oktober in de running voor een nieuwe scooter. Beter wachten tot december dan? :)

• PilatuS
  • Niet online
vosss schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Ik ben vanaf oktober in de running voor een nieuwe scooter. Beter wachten tot december dan? :)
Hoe langer je wacht hoe hoger de korting zal worden. Maar hoe langer je wacht hoe groter de kans dat ze allemaal verkocht zijn :)

• vosss
Denk dat ik eind oktober eens ga rondkijken. :)

• TheShadow
  • Laatst online: 05-12 18:53

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Omdat ik aangenomen ben bij een andere werkgever, ga ik over een maandje ook scooteren. Ipv elke dag 60 kilometer in totaal door de drukke randstadspits, hoef ik straks slechts 12 kilometer te brommeren.

Met mijn postuur (1,90m 90kg) heb ik gezocht naar ruime scooters met grote wielen. Ik kwam uit op de People S en de Agility 16 van Kymco en de Sym Symphony ST.
Vandaag proefgezeten bij de dealer. De Sym zit verreweg het lekkerst. Veel scooter onder de bips. Ik denk niet dat er vaak mensen achterop komen te zitten, maar zelfs die kunnen er riant op.
Ook nog een Piaggio geprobeerd, maar daar zitten mijn knieën tegen de knop van de claxon, zo krap.

Ik ga er dus onder alle omstandigheden mee rijden. Hieronder een paar vragen.

Ik had het met de dealer over nat weer en kleine bandjes, bijvoorbeeld 12 inch. Volgens o.a. collega's schijnt dit nerveuzer te rijden en sneller te gaan glijden. De dealer wou mij wel zachtere banden monteren waardoor dat probleem over is, ook voor 16 inch. Doen?

Ik heb altijd koude handen. Ook in de auto heb ik 's winters handschoenen aan. Dus wil ik handvatverwarming monteren. Op ebay had ik goedkope sets gezien. Iemand een idee of dit gemakkelijk past? deze of deze bijvoorbeeld. Elektronica lukt mij wel. Ik ben vooral benieuwd of het rechter handvat problemen geeft.

En eventueel een h4 Led lamp. Gezien worden is alles zeg maar.

Alle feedback is welkom.

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• PilatuS
  • Niet online
Hier 1.98m en 83kg. Rij op een simpele Neo's. Niet heel ruim maar past prima. Dat je voor een groter model gaat snap ik prima, alleen grotere wielen boeit niet als je het mij vraagt. Zachtere banden vind ik ook een beetje onzin. Zachter is meer grip maar ook minder levensduur. Ik rij ook in de winter en heb totaal geen problemen met kleine wielen en harde banden. Zachte banden zijn leuk voor voor op het circuit, niet voor op straat als je relax rijd. Het kan wel maar ik vind het onzin.

• fvdberg
Ik rijd met enen michelin bopper achter. Dat zijn redelijk zachte banden, en hebben een heerlijke grip. de levensduur valt me niet tegen met inmiddels dik 7000 km en nog een mm of 3 te gaan tot de slijtage indicatoren niet meer zichtbaar zijn. Oftewel de 10.000 gaan ze net wel of niet halen. dat had ik niet verwacht. De voorband is een zachte deestone. Brandhout in de regen. Een grote glijpartij in de regen. Zodra die op is (die gaat de 6000 niet halen) gaat ook daar een michelin onder. Prima prijs kwaliteit verhouding voor een stadsband

• BdK9001

BdK9001

@TheShadow

Ledjes hebben wmbt wel meerwaarde om gezien te worden, heb alvast m'n position lights vervangen door led, ben nog aan het wachten tot mn dimlichten ook binnenkomen, maar hier vast een pica.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4h94VkUWhieHKA997X5eIxNr/medium.jpg

Ik wil ook nog kijken of het mogelijk is om het grootlicht op lagere sterkte mee te laten branden met het dimlicht, voor een symmetrische look

De ledjes* kwam in een set van 4, dus de andere twee gaan in het stadslicht van m'n auto.

Qua banden: ik heb november en december gereden met een uitwat uitgedroogde semi-slick achter, in krappe natte bochtjes was het wel een beetje glijden, maar was prima te doen. Begin januari toch maar een all-weather laten plaatsen, sinsdien glij ik alleen nog als er grind of modder in een bocht ligt.

Ik lurk ook in het motortopic, daar staan veel waardevolle tips over bochtentechniek. Ik ben nu heel bewust countersteering aan het oefenen, scheelt in sommige bochten tot 10 km/u :*)

*Vast geen echte Osram

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 14-05-2017 07:59 ]

• TheShadow

TheShadow

PilatuS schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:39:
Hier 1.98m en 83kg. Rij op een simpele Neo's. Niet heel ruim maar past prima. Dat je voor een groter model gaat snap ik prima, alleen grotere wielen boeit niet als je het mij vraagt. Zachtere banden vind ik ook een beetje onzin. Zachter is meer grip maar ook minder levensduur. Ik rij ook in de winter en heb totaal geen problemen met kleine wielen en harde banden. Zachte banden zijn leuk voor voor op het circuit, niet voor op straat als je relax rijd. Het kan wel maar ik vind het onzin.
Bedankt voor je feedback. Een collega van mij is ongeveer net zo lang als mij en komt ook van een Neo's. Hij rijdt nu op een People S. Volgens hem rijdt het een stuk rustiger.
Je argumenten van de banden deel ik wel met je. Echter moet ik de skills op 2 wielen nog opbouwen. Dus is een rustige machine met veel grip prettiger dan een apparaat waarmee ik in de regen geen vertrouwen heb.
Bovendien ga ik kijken wat de meerprijs is om de banden bij aflevering te laten vervangen. De 1e montage banden vertegenwoordigen mijns inziens ook waarde. Dan doen ze niet meer als je er al 1000km op gestuurd hebt.
fvdberg schreef op zondag 14 mei 2017 @ 01:09:
Ik rijd met enen michelin bopper achter. Dat zijn redelijk zachte banden, en hebben een heerlijke grip. de levensduur valt me niet tegen met inmiddels dik 7000 km en nog een mm of 3 te gaan tot de slijtage indicatoren niet meer zichtbaar zijn. Oftewel de 10.000 gaan ze net wel of niet halen. dat had ik niet verwacht. De voorband is een zachte deestone. Brandhout in de regen. Een grote glijpartij in de regen. Zodra die op is (die gaat de 6000 niet halen) gaat ook daar een michelin onder. Prima prijs kwaliteit verhouding voor een stadsband
Ik denk zelf dat ik ook Michelin laat monteren, als dit gunstig kan. Je leest goede verhalen over de City Grip. Persoonlijk investeer ik liever een paar tientjes in een band waar je een paar jaar lekker op rijdt dan krenterig zijn en geen vertrouwen hebben in de regen. Dat het wat sneller slijt boeit mij niet zo.
BdK9001 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 07:58:
@TheShadow

Ledjes hebben wmbt wel meerwaarde om gezien te worden, heb alvast m'n position lights vervangen door led, ben nog aan het wachten tot mn dimlichten ook binnenkomen, maar hier vast een pica.

[afbeelding]

Ik wil ook nog kijken of het mogelijk is om het grootlicht op lagere sterkte mee te laten branden met het dimlicht, voor een symmetrische look

De ledjes* kwam in een set van 4, dus de andere twee gaan in het stadslicht van m'n auto.

Qua banden: ik heb november en december gereden met een uitwat uitgedroogde semi-slick achter, in krappe natte bochtjes was het wel een beetje glijden, maar was prima te doen. Begin januari toch maar een all-weather laten plaatsen, sinsdien glij ik alleen nog als er grind of modder in een bocht ligt.

Ik lurk ook in het motortopic, daar staan veel waardevolle tips over bochtentechniek. Ik ben nu heel bewust countersteering aan het oefenen, scheelt in sommige bochten tot 10 km/u :*)

*Vast geen echte Osram
De Sym heeft standaard al Led positielichten. Het gaat mij om de koplamp.
Ik werk zelf met auto's en zou er het liefst H4 xenon in doen. Aangezien een scooter echter minder sterke lampen dan een auto heeft, gaat dit waarschijnlijk problemen geven. Ook hebben de meeste scooters een dimlicht wat op de wisselspanning van de dynamo loopt. Een led is dan meteen stuk.
Aldus mijn voorwerk op Google.
Het dimlicht van een scooter is 35W. Dan zou een Led van 20W elektrisch gezien niet voor problemen moeten zorgen, ook niet als je de boel zo verbouwt dat deze via de accuspanning loopt.

Even zoeken bij de Chinezen levert deze en deze kandidaten op.
Ik weet niet hoeveel ruimte de Sym achter de stuurkappen heeft, maar de 1e lamp lijkt mij het makkelijkst in te bouwen qua ruimte. Alleen vraag ik mij af of het goed komt met het afdragen van de warmte in de koplamp. Of de boel niet smelt zeg maar.
Van de tweede lamp kan ik maar niet vinden hoe deze gericht kan worden. Zoals ik het nu zie, schijnen beide LED's naar de zijkant van de reflector. Bij een H4 lamp moet het dimlicht naar boven schijnen en het grootlicht naar beneden. Als iemand met dit soort lampen ervaring heeft, hoor ik het graag.

Ik weet wel dat er van die vermogensweerstanden zijn om je LED's in je knipperlichten te hebben zonder dat deze snel gaan knipperen. Misschien kun je hier 1 van in serie zetten tussen je dimlicht en grootlicht? Even kijken dat het niet gaat verblinden.

De richtingaanwijzers van de Sym hebben amberkleurige bolletjes. In de auto zou ik hier Philips Silvervision in draaien, maar een scooter heeft 10W lampjes. Misschien dat ik nog ga kijken naar een alternatief met LED'S, maar dan moet het niet overdreven fel worden.

De bochtentechniek die ik ga toepassen is ervaring opdoen en niet onderuit glijden. Ik heb vroeger eens een Thomos 2 speed gereden waarmee ik op m'n muil ging. Sinsdien heb ik geen brommer meer aangeraakt. Zal vast goed komen met de rust die ik nu heb. Bovendien rijdt de halve wereld scooter, dus zal het mij vast ook lukken.

Mooi dat dit draadje nog zo actief is! :D

• PilatuS
  • Niet online
TheShadow schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:29:
[...]

Je argumenten van de banden deel ik wel met je. Echter moet ik de skills op 2 wielen nog opbouwen. Dus is een rustige machine met veel grip prettiger dan een apparaat waarmee ik in de regen geen vertrouwen heb.
Ik zou sowieso wat remoefeningen aanraden. Een scooter kan heel erg hard remmen, als je het maar op de goede manier doet. Als je vol de voorrem inknijpt is de kans op blokkeren groot. Leg je eerst aan, dan kan het heel hard, ook in de regen.

Met aanleggen bedoel ik eerst gewicht op het voorwiel krijgen voordat je doorknijpt. Door heel kort licht te remmen verplaatst het gewicht naar de voorkant en dan kan je veel harder doorremmen. Dit kan prima in een halve seconde van aanraken tot doorknijpen maar is wel heel belangrijk. Vooral met regen of in een noodsituatie is het belangrijk juist dan eerst aan te leggen voor je doorknijpt. Door dit te oefenen en weten hoe hard je kan knijpen als je het goed doet word het normaal om zo te remmen, ook als je schrikt. Er gaan heel veel mensen onderuit omdat ze vol de voorrem pakken als ze schrikken. Daarom is dit oefenen erg aan te raden.

• TheShadow

TheShadow

PilatuS schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:21:
[...]

Ik zou sowieso wat remoefeningen aanraden. Een scooter kan heel erg hard remmen, als je het maar op de goede manier doet. Als je vol de voorrem inknijpt is de kans op blokkeren groot. Leg je eerst aan, dan kan het heel hard, ook in de regen.

Met aanleggen bedoel ik eerst gewicht op het voorwiel krijgen voordat je doorknijpt. Door heel kort licht te remmen verplaatst het gewicht naar de voorkant en dan kan je veel harder doorremmen. Dit kan prima in een halve seconde van aanraken tot doorknijpen maar is wel heel belangrijk. Vooral met regen of in een noodsituatie is het belangrijk juist dan eerst aan te leggen voor je doorknijpt. Door dit te oefenen en weten hoe hard je kan knijpen als je het goed doet word het normaal om zo te remmen, ook als je schrikt. Er gaan heel veel mensen onderuit omdat ze vol de voorrem pakken als ze schrikken. Daarom is dit oefenen erg aan te raden.
Bedankt! Lijkt mij geen slecht idee om eens te gaan oefenen op een leeg stuk weg.

• BdK9001

BdK9001

TheShadow schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:02:
[...]

Bedankt! Lijkt mij geen slecht idee om eens te gaan oefenen op een leeg stuk weg.
Sowieso lekker veel gaan rijden in het begin, dan leer je je machine het snelst kennen en vertrouwen :) Scheelt ook dat het nu goed weer is en droog, ik begon afgelopen november met natte wegen in het donker en heb echt als een dweil gereden in de bochten tot een maand of twee geleden, toen pas durfde ik bij droog harder door de bochten als bij nat :X

• TheShadow

TheShadow

BdK9001 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:25:
[...]

Sowieso lekker veel gaan rijden in het begin, dan leer je je machine het snelst kennen en vertrouwen :) Scheelt ook dat het nu goed weer is en droog, ik begon afgelopen november met natte wegen in het donker en heb echt als een dweil gereden in de bochten tot een maand of twee geleden, toen pas durfde ik bij droog harder door de bochten als bij nat :X
Het scheelt zeker dat het nu zomer wordt. Misschien dat ik, als de levertijd meezit, nog op de scooter naar mijn huidige werk rijd. Afstand zogezegd 30 kilometer enkele reis. Tussen de 2 banen in nog een korte week vakantie, dus ook lekker toeren. :*)

edit: De vragen over de handvatverwarming en de LED-verlichting blijven helaas onbeantwoord. In de search kan ik over handvatverwarming alleen gebruikservaringen vinden, maar geen montagetips ofzo. Hopelijk zijn er tweakers die hier hun (led)licht op kunnen laten schijnen.
Het zijn overigens wel 2 items waar geen bloedspoed mee is omdat de winter hopelijk nog heel ver weg is voorlopig. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door TheShadow op 14-05-2017 21:44 ]

• BdK9001

BdK9001

TheShadow schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:42:
[...]

Het scheelt zeker dat het nu zomer wordt. Misschien dat ik, als de levertijd meezit, nog op de scooter naar mijn huidige werk rijd. Afstand zogezegd 30 kilometer enkele reis. Tussen de 2 banen in nog een korte week vakantie, dus ook lekker toeren. :*)

edit: De vragen over de handvatverwarming en de LED-verlichting blijven helaas onbeantwoord. In de search kan ik over handvatverwarming alleen gebruikservaringen vinden, maar geen montagetips ofzo. Hopelijk zijn er tweakers die hier hun (led)licht op kunnen laten schijnen.
Het zijn overigens wel 2 items waar geen bloedspoed mee is omdat de winter hopelijk nog heel ver weg is voorlopig. ;)
Voor handvatverwarming kan ik je helaas niet helpen, ik draag gewoon een set motorhandschoenen, en als het echt koud is gaan daar nog van die dunne wollen handschoentjes onder. Misschien dat er in het motortopic iemand is die veel ervaring heeft met het inbouwen van die dingen.

Mijn Jet Sport heeft 2 H8 lampen, momenteel wachtende op de LED-versie. Ik kan van de Symphony ST helaas geen Service Manual vinden, dus helaas geen verdere info over welk type lampje er in gaat en of de verlichting rechtstreeks op de dynamo zit. Bij de mijn loopt het licht in ieder geval via de accu want de boel brandt ook met de motor uit.

Misschien kun je in dit topic over de Symphony ST nog wat meer info vinden. Op pagina 75 wordt er in ieder geval gerept over de verlichting.

• fvdberg
dat de boel brand met de motor uit zegt niets. je moet kijken naar hoe het electrisch systeem opgebouwd is.

er is bij mijn sportx een slimmere lichtsturing aanwezig onder de voorkap en helaas zit er geen lichtweerstand op die ingeschakeld wordt als de verlichting uit wordt gezet. op de gewone jet en eurox tot de facelift is deze er wel.

(bij een eurox is de sportx een type waar dit niet expliciet op staat en dus wat lastiger te zien is als bij het model wat jij hebt (met facelift/gerestylede koplamp en digitale teller)`technisch verder zijn ze gelijk, het staat op het koplampglas, en deze setup is herkenbaar aan de enkele brandende dimlicht ipv 2 kanten brandend. Ook rijdend merk je dit absoluut, want er is geen toerenbegrenzing, 11k rpm is dus mogelijk wanneer je hem op de bok zet. een gewone houdt bij 7800 rpm op.)

heb je geen vermogensweerstand? en ga je leds voeren ipv de h8 lampen? monitor dan goed het voltage! en plaats indien nodig voldoende weerstand bij.
met andere woorden: als het dimlicht er mee stopt wordt de belasting in watts minder en stijgt het voltage waardoor je potentieel andere problemen krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 15-05-2017 09:36 ]

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:32:
dat de boel brand met de motor uit zegt niets. je moet kijken naar hoe het electrisch systeem opgebouwd is.

er is bij mijn sportx een slimmere lichtsturing aanwezig onder de voorkap en helaas zit er geen lichtweerstand op die ingeschakeld wordt als de verlichting uit wordt gezet. op de gewone jet en eurox tot de facelift is deze er wel.

(bij een eurox is de sportx een type waar dit niet expliciet op staat en dus wat lastiger te zien is als bij het model wat jij hebt (met facelift/gerestylede koplamp en digitale teller)`technisch verder zijn ze gelijk, het staat op het koplampglas, en deze setup is herkenbaar aan de enkele brandende dimlicht ipv 2 kanten brandend. Ook rijdend merk je dit absoluut, want er is geen toerenbegrenzing, 11k rpm is dus mogelijk wanneer je hem op de bok zet. een gewone houdt bij 7800 rpm op.)

heb je geen vermogensweerstand? en ga je leds voeren ipv de h8 lampen? monitor dan goed het voltage! en plaats indien nodig voldoende weerstand bij.
met andere woorden: als het dimlicht er mee stopt wordt de belasting in watts minder en stijgt het voltage waardoor je potentieel andere problemen krijgt.
Goed om te weten, had ik geen moment bij stilgestaan... Dan maar eens gaan inlezen over weerstandjes en LED's :)

Maar in principe gaat het dimlicht toch alleen uit wanneer ik de motor afzet en wanneer het grootlicht aangaat?

Ik ga deze week eens kijken of ik de prop uit de uitlaat krijg, zelfs met wind mee heuvelaf houdt het bij +/-8500 toeren wel op.

[ Voor 8% gewijzigd door BdK9001 op 15-05-2017 10:18 ]

• fvdberg
dimlicht gaat inderdaad alleen uit wanneer je het grootlicht uit zet, en wanneer je het contact af zet. Dat is een aanwijzing dat je geen lichtweerstand hebt maar het zegt niets, het zegt enkel dat je geen aan/uit schakelaar hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door fvdberg op 15-05-2017 10:23 ]

• TheShadow

TheShadow

Bedankt voor de reacties. Ik heb de link van het andere forum ook goed bekeken en vind daar geen specifiek antwoord op mijn vraag. Wel een hoop andere, leuke info.

Hoe de lamp geschakeld is wil ik eerst meten. Ik heb een oscilloscoop, dus dat komt wel goed. Ik zal eens met de dealer overleggen of hij ervaring met de Led lampen of de handvatverwarming heeft. De laatst genoemde kun je ook bij hem kopen. Wel 7 keer zo duur tov ebay dan...

• miicker
  • Niet online
Laatst postte ik hier over mijn voorband, die behoorlijk glad was. Het weekend er een nieuwe op laten zetten, dat ziet er weer degelijker uit. Qua rijden is het wel erg wennen ineens :o

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/vxbsld.jpg

TinyPic heeft de afbeelding gedraaid :|

• TheShadow

TheShadow

Na nog wat zoeken kwam ik dit draadje tegen. Het filmpje is best interessant! Ik heb ook even gereageerd en ben benieuwd of het mij helpt met mijn keuze.

• BdK9001

BdK9001

miicker schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:40:
Laatst postte ik hier over mijn voorband, die behoorlijk glad was. Het weekend er een nieuwe op laten zetten, dat ziet er weer degelijker uit. Qua rijden is het wel erg wennen ineens :o

[afbeelding]

TinyPic heeft de afbeelding gedraaid :|
Scheelt veel he? Ik was ook stomverbaasd toen ik mn nieuwe band had.

Ik voel me vandaag echt een enorme aap... Nadat een tijdje terug de FS-1 onderweg was uitgevallen dacht ik gelijk het ergste: kapotte oliekeerring, dus ik vandaag eindelijk de moed verzameld om het blok er af te halen. Toen alles goed en wel van z'n plek was en ik het blok keurig in een ikea-bak had gezet ging ik maar vast een andere sproeier in de carbuateur zetten. Wat bleek: de sproeierbuis lag los in de vlotterkamer. Dus wat er eerst uit m'n spruitstuk terugkwam aan vloeistof was geen olie, maar gewoon een enorme berg benzine. Als ik gelijk na het uitvallen de carb open had gemaakt had ik de afgelopen 2 weken gewoon kunnen toeren |:(

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:29
TheShadow schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:42:
[...]
Kijk hier eens na YouTube: Handvatverwarming monteren | Vespa LX/LXV/S filmpje over het aansluiten van handvatverwarming op een vespa , maar kan zowat op elke scooter aangesloten worden. Kwestie van een + vanaf het contactslot en een - op het frame.

Zie dat je automonteur bent, dus dan moet het geen probleem zijn :9

Ben zelf aan het wachten op de levering van mijn Vespa Sprint S, ben er nog niet over uit of ik deze met de winter ga gebruiken maar anders ga ik zeker handvatverwarming installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door schumi1986 op 18-05-2017 00:57 ]

• TheShadow

TheShadow

schumi1986 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 00:53:
[...]

Kijk hier eens na YouTube: Handvatverwarming monteren | Vespa LX/LXV/S filmpje over het aansluiten van handvatverwarming op een vespa , maar kan zowat op elke scooter aangesloten worden. Kwestie van een + vanaf het contactslot en een - op het frame.

Zie dat je automonteur bent, dus dan moet het geen probleem zijn :9

Ben zelf aan het wachten op de levering van mijn Vespa Sprint S, ben er nog niet over uit of ik deze met de winter ga gebruiken maar anders ga ik zeker handvatverwarming installeren.
Bedankt voor je antwoord.
Het aansluiten gaat inderdaad het probleem niet worden. Het gaat mij er meer om of het past of niet. Op de advertenties op ebay staat 'not for bikes with twist throttle'. Maar vervolgens zie ik filmpjes van mensen waarbij het op de motorfiets zit. Wat dan uiteraard weer geen beelden van de montage toont.

Och, voor het geld kan ik het ook gewoon bestellen en uitproberen. Overigens zou ik nooit de set van Oxford kopen vanwege het enorme gat wat je in je scooter moet boren. Over een poos is het zeker stuk en is die set niet meer leverbaar. Zit je met je gat in je scooter...

• Bart2005
fvdberg schreef op zondag 14 mei 2017 @ 01:09:
Ik doe altijd minstens 20.000 km met de banden. Dus je legt de lat m.i. wel erg laag. Of is dat gebruikelijk met "zachte" banden? Ik zou niet weten waarom je zoiets zou willen eigenlijk.

• fvdberg
20.000 km... dan rijd je op de origineel meegeleverde banden door tot ze kaal zijn op het midden neem ik aan.

De levensduur hangt af van de hardheid van de band, de rijstijl, het wegdek waar je rijdt, maar ook de setup van je scooter.

20.000 km kan je wel halen als mooiweer rijder met een knoertharde chinese band onder een standaard 4 takt snor.

Onder mijn 2 takt setup die een keer of 3 het vermogen op het achterwiel zet en zeker 2.5 maal de snelheid van een snor rijdt heeft niets aan die band, die is zo hard dat er niet mee te remmen is. Dan gaat hij bijna instant glijden. Zeker als de temperaturen laag zijn of er vocht op de weg ligt. Bloedlink dus. Mijn advies is in alle gevallen die banden er in de winkel al onder vandaan te laten halen. Al is het alleen maar voor je eigen veiligheid.

Een zachtere band geeft veel meer grip en dat kost je gewoon levensduur

Daar krijg je een kortere remweg voor terug. Maar ook een beter weggedrag in bochten.

Een ander voorbeeld: een set voor remblokken zal jij op 20.000 nog niet hoeven te vervangen. Hier remt het bij 10.000 al staal op staal. Achter is bij 17.500 staal op staal.

Ik rijdt veel lange stukken door weer en wind waar veilig rond de 60 km echte km gereden kan worden. Helaas ligt er wel veel troep op de weg en die combinatie maakt dat ik niet meer als 6000 km verwacht voor een band.

Ook slijt een band in de zomer harder. Ik rijd grofweg 15.000 km per jaar wat betekend dat de achterband die er in april 2016 om en eind oktober 2016 af is gegaan voornamelijk de zomer km heeft gedaan en de huidige de winter km waarbij het wegdek koeler is en het rubber dus harder.

De voorband die iets verser is, die is eind Januari 2017 lek gereden op een manier dat proppen geen optie is en er was toen geen enkele merkband op voorraad, ook niet de zaak waar ik normaal kom. dus ze heb ik de zachtste gekozen die er stond omdat ook bestellen geen optie was en ik toch naar huis moest. Overigens klopt het wel dat deze met 6000 weg is als je naar prijs kijkt. Hij zit nu overigens op de slijtage indicatoren. Maar wettelijk gezien mag ik nog iets door omdat naar de gemiddelde diepte op het loopvlak wordt gekeken.

De band was maar 2/3e van de prijs van de michelin bopper waar ik normaal op rijd en die nog 2000 km moet tot de 10.000 en dat dus gewoon gaat redden. Gezien het weer rijd ik deze banden combo dus ook nog even door tot die laatste mm achter ook weg is en dan gaan ze tegelijk vervangen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 18-05-2017 09:44 ]

• miicker
  • Niet online
Bart2005 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:40:
[...]

Ik doe altijd minstens 20.000 km met de banden. Dus je legt de lat m.i. wel erg laag. Of is dat gebruikelijk met "zachte" banden? Ik zou niet weten waarom je zoiets zou willen eigenlijk.
20.000?! Werkt je km teller wel? :+
Ik heb in de afgelopen 15K kilometer 3 achterbanden vervangen en 1 keer m'n voorband. De achterbanden waren vaak niet helemaal kaal, maar wel redelijk kaal, maar die heb ik lek gereden. De voorband was echt helemaal kaal.
De scootermaker zei ook dat je gemiddeld per voorband 3 á 4 achterbanden verslijt.

• fvdberg
Als je hem hard doortrekt geloof ik dat zomaar. Hier gaan ze redelijk gelijk op wanneer ik dezelfde monteer. Misschien rem ik meer met voor. Of maak jij meer burn outs wat ik nooit doe.

[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 18-05-2017 09:49 ]

• Bart2005
fvdberg schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:30:
20.000 km... dan rijd je op de origineel meegeleverde banden door tot ze kaal zijn op het midden neem ik aan.

De levensduur hangt af van de hardheid van de band, de rijstijl, het wegdek waar je rijdt, maar ook de setup van je scooter.

20.000 km kan je wel halen als mooiweer rijder met een knoertharde chinese band onder een standaard 4 takt snor.

Onder mijn 2 takt setup die een keer of 3 het vermogen op het achterwiel zet en zeker 2.5 maal de snelheid van een snor rijdt heeft niets aan die band, die is zo hard dat er niet mee te remmen is. Dan gaat hij bijna instant glijden. Zeker als de temperaturen laag zijn of er vocht op de weg ligt. Bloedlink dus. Mijn advies is in alle gevallen die banden er in de winkel al onder vandaan te laten halen. Al is het alleen maar voor je eigen veiligheid.

Een zachtere band geeft veel meer grip en dat kost je gewoon levensduur

Daar krijg je een kortere remweg voor terug. Maar ook een beter weggedrag in bochten.

Een ander voorbeeld: een set voor remblokken zal jij op 20.000 nog niet hoeven te vervangen. Hier remt het bij 10.000 al staal op staal. Achter is bij 17.500 staal op staal.

Ik rijdt veel lange stukken door weer en wind waar veilig rond de 60 km echte km gereden kan worden. Helaas ligt er wel veel troep op de weg en die combinatie maakt dat ik niet meer als 6000 km verwacht voor een band.

Ook slijt een band in de zomer harder. Ik rijd grofweg 15.000 km per jaar wat betekend dat de achterband die er in april 2016 om en eind oktober 2016 af is gegaan voornamelijk de zomer km heeft gedaan en de huidige de winter km waarbij het wegdek koeler is en het rubber dus harder.

De voorband die iets verser is, die is eind Januari 2017 lek gereden op een manier dat proppen geen optie is en er was toen geen enkele merkband op voorraad, ook niet de zaak waar ik normaal kom. dus ze heb ik de zachtste gekozen die er stond omdat ook bestellen geen optie was en ik toch naar huis moest. Overigens klopt het wel dat deze met 6000 weg is als je naar prijs kijkt. Hij zit nu overigens op de slijtage indicatoren. Maar wettelijk gezien mag ik nog iets door omdat naar de gemiddelde diepte op het loopvlak wordt gekeken.

De band was maar 2/3e van de prijs van de michelin bopper waar ik normaal op rijd en die nog 2000 km moet tot de 10.000 en dat dus gewoon gaat redden. Gezien het weer rijd ik deze banden combo dus ook nog even door tot die laatste mm achter ook weg is en dan gaan ze tegelijk vervangen worden.
Was op de Yamaha Neos. Die ging 65. Michelin Citygrip. Woon- werk 71 kilometer per dag. Ik dacht dat dat normaal was eigenlijk, die 20.000 km met een band. Gewisseld toen het minimaal toegestane profiel bereikt was. Dus niet eens glad. Het kan dus echt. Nu een Kymco People S. Stand inmiddels 11.000 kilometer. Banden (origineel) zien eruit als nieuw. Die gaan de 20.000 ook wel halen. Het zijn wel lange stukken met niet of nauwelijks remmen. Dat zal wel schelen w.s.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 18-05-2017 21:30 ]

• miicker
  • Niet online
Bart2005 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:27:
[...]

Was op de Yamaha Neos. Die ging 65. Michelin Citygrip. Woon- werk 71 kilometer per dag. Ik dacht dat dat normaal was eigenlijk, die 20.000 km met een band. Gewisseld toen het minimaal toegestane profiel bereikt was. Dus niet eens glad. Het kan dus echt. Nu een Kymco People S. Stand inmiddels 11.000 kilometer. Banden (origineel) zien eruit als nieuw. Die gaan de 20.000 ook wel halen. Het zijn wel lange stukken met niet of nauwelijks remmen. Dat zal wel schelen w.s.
Dat kan goed, mijn scooter wordt vrijwel alleen in de stad gebruikt. Heel veel optrekken en stoppen. De scooter rijd niet harder dan 40, dus die burn-outs die @fvdberg noemt vallen ook wel mee :+

• BdK9001

BdK9001

Ik heb nu 2000km op m'n achterband zitten, ziet er nog uit als nieuw, voorband is status onbekend, maar ook die heeft nog behoorlijk wat profiel. tegen de winter maar eens kijken of er een nieuwe nodig is. Ik rij voornamelijk door de polder en heb maar 2 stoplichten in m'n route.

Verder ga ik mijn tweetakt-collectie nog wat verder uitbreiden met een Yamaha TZR 50 "Rossi". Zag een zoekertje bij de AH hangen dat iemand er een kwijt wil, moet een nieuwe demper op en mogelijk nieuwe schijfrem achter. Is op een kleine kilometer van huis en voor maar €200 8)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gebruik als band een band die ook voor motorscooters gebruikt wordt. Dat is een wereld van verschil in rijgedrag en veiligheid.

Zelf heb ik deze https://www.banden-pneus-...20-70--12-tl-58-s-rf.html en die is echt in het nederlandse klimaat aan te raden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• BdK9001

BdK9001

Omdat dit topic maar weinig foto's bevat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hAGlDCACtUUbNZWWUmltsI53/full.jpg

vlnr: 1987 Yamaha FS1 2RU, 2008 Sym Jet Sport X SR, 2010 Yamaha TZR50 "Rossi"

Ben benieuwd of jullie zien wat er niet klopt bij een van de voertuigen (vliegroest op de FS1 telt niet) :+

De FS1 is echt een brawler met z'n 4-bak, 16mm carburateur en snelle cilinder+uitlaat. Ook een heerlijke machine in de bochten en kan zowel lui als sportief gereden worden zonder problemen. Dat laatste is erg handig wanneer ik ga toeren met m'n vriendin, die vindt het nog wat spannend om op de scooter te rijden.

De Sym is leuk vlot voor woon-werkverkeer en superbetrouwbaar, maar niet echt spannend te noemen. Doordat er geen tank is, is het wat lastiger om 'm lekker in de bochtjes te leggen, maar als 'ie eenmaal een schuin gaat geeft 'ie geen krimp. Heb 'm onlangs voorzien van een grotere sproeier en de carb opnieuw afgesteld, rijdt nu als een hele andere scooter.

De TZR50 klinkt wat braafjes met z'n nieuwe uitlaat (met de oude hoorde je 'm van meer dan 100m), stationair nog stiller dan de scooter, laat zich (voor zover ik heb kunnen proberen zonder kenteken) niet lui rijden maar is enorm gretig vanaf 6000 rpm. Zithouding is zeer sportief te noemen en het schakelen gaat zoals bij een motor met de 1 beneden neutraal en 2-6 omhoog. Bij de FS1 gaat alles omlaag, dus ik ga nog wel een paar keer afslaan bij het wegrijden :P

• vincenthart
BdK9001 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:13:
[...]

Of was het toch gewoon een loszittende sproeier ;)

• vincenthart
BdK9001 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:20:

[afbeelding]

vlnr: 1987 Yamaha FS1 2RU, 2008 Sym Jet Sport X SR, 2010 Yamaha TZR50 "Rossi"

Ben benieuwd of jullie zien wat er niet klopt bij een van de voertuigen (vliegroest op de FS1 telt niet) :+
Geen van allen heeft een gele plaat of stickers..... :+

• BdK9001

BdK9001

vincenthart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:07:
[...]

Geen van allen heeft een gele plaat of stickers..... :+
Bij de FS1 komt die er nog wel,maar dan wel eentje waar Yamaha op staat, anders is het gewoon niet af. De Sym heeft gele reflectoren, dat mag volgens mij ook tegenwoordig. TZR50 hoort ze te hebben, maar ontbreken, zijn overigens besteld zodat de RDW niks te klagen heeft.

Overigens is dit niet het probleem waar ik op doelde ;) (het is lastig te zien, maar jij weet precies wat er mist aan eentje :P )

[ Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 29-05-2017 16:10 ]

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-12 10:02
Je mist een stuk plastic bij de sym onder de koplamp.

• BdK9001

BdK9001

peukiemon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:57:
Je mist een stuk plastic bij de sym onder de koplamp.
Jep helaas wel, zijn wel meer kappen met plekjes, maar het is me (nog) niet de prijs van een nieuwe of gebruikte kappenset waard.

Het antwoord dat ik eigenlijk zocht was dat de TZR geen remklauw heeft en dat er geen lampjes in de koplampen zitten. Er is blijkbaar meer mis met m'n brommers dan ik zelf realiseerde :+

Als het goed is liggen bij thuiskomst de laatste benodigdheden om de TZR weer RDW-waardig te krijgen op de mat (lees: een remklauw achter en revisieset voor remklauw voor)

• fvdberg
Ik moet een nieuwe dim/grootlicht schakelaar hebben voor mijn jet. Helaas schakelt het dimlicht niet meer in. Schoonmaken kan ik proberen maar contactspray levert slechts een beperkt resultaat op als in het licht brand maar buj de eerste trilling door het stuur valt ie uit. Een heel minimaal contact dus. Vanmiddag ( ben nu onderweg vanuit frankrijk naar nederland) dus maar eens een nieuwe bestellen

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:17:
Ik moet een nieuwe dim/grootlicht schakelaar hebben voor mijn jet. Helaas schakelt het dimlicht niet meer in. Schoonmaken kan ik proberen maar contactspray levert slechts een beperkt resultaat op als in het licht brand maar buj de eerste trilling door het stuur valt ie uit. Een heel minimaal contact dus. Vanmiddag ( ben nu onderweg vanuit frankrijk naar nederland) dus maar eens een nieuwe bestellen
Oh, balen zit niet toevallig de stekker naar de verlichting toe los? Of branden de positielichtjes wel?

Heb vandaag weer lekker zitten klussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zxrWmxVgCpyEjrVAi5uu38br/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wRBBwOpVtjFfbWjHT01ZW46m/medium.jpg

LED-setje ingebouwd in de Sym. Lichtopbrengst is prima, straks in het donker nog even het lichtbeeld checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yWhPoFp4mzyffvosgQGCGxFD/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/swpyXu6aM6DIv9ozEbdOwpyP/medium.jpg

De TZR50 heeft ook veel aandacht gehad gisteren en vandaag, Nieuwe remklauw achter, nieuw knipperlicht linksachter (oude was afgebroken) reflectoren geplaatst, nieuwe bougie en luchtfilter (die erg goed verstopt zitten, dankuwel Yamaha...). Ook nog in de weer geweest met een rem-revisiesetje voor de voorrem, maar dat was weggegooid geld, het past allemaal net niet lekker, de ene zuiger zit muurvast, de andere lekt, gelukkig staat er op marktplaats een aantal gebruikte voorremklauwen van dti type, dus daar maar eens achteraan.

Gisteravond de FS1 voorzien van een goede sproeier (maat 150, kleinste maat aangeraden voor een snelle setup) dacht ik, maar die bleek toch te groot, na veel geklooi met proberen af te stellen uiteindelijk maar terug naar de mystery-sproeier "78" en de boel opnieuw afstellen. Daarna wel nog een klein succesje geboekt: nieuw lampje in het knipperlicht rechstvoor

• fvdberg
BdK9001 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:36:
[...]

Oh, balen zit niet toevallig de stekker naar de verlichting toe los? Of branden de positielichtjes wel?
Nee, de stekker zit goed en de positielichtjes branden.

het is echt de schakelaar die versleten is. nieuwe is besteld, duur schakelaartje... dik tientje plus verzendkosten

• BdK9001

BdK9001

Is dat dan alleen het binnenwerk? Op easyparts staat de gehele schakelaar voor €54 (om nog maar te zwijgen van de rechter schakelaar die €79 kost :X )

• fvdberg
https://k-parts.nl/lichts...-klein-sym-origineel.html
Hele schakelaar origineel. Ik heb de sportx van voor de facelift. Nog een euro. Technisch hetzelfde maar uiterlijk net anders. De rechter schakelaar heb ik gelukkig niet.

[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 01-06-2017 07:07 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Over banden gesproken, mijn voorband was nog van 1987 :D. Beide banden vervangen voor Michelin M45 :).

My favorite programming language is solder.

• Albert020
  • Laatst online: 26-12 18:27
Met hoeveel km op de tellen moet je gemiddeld de achterband vervangen ?

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-12 17:40
BdK9001 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:20:

[afbeelding]
Noice _/-\o_

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

• BdK9001

BdK9001

Puch-Maxi schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 01:50:
Over banden gesproken, mijn voorband was nog van 1987 :D. Beide banden vervangen voor Michelin M45 :).
Die heb ik ook op de FS1 liggen, heerlijke bandjes! Ze zijn misschien niet heel breed, maar ze hebben bakken met grip :)
Albert020 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 04:02:
Met hoeveel km op de tellen moet je gemiddeld de achterband vervangen ?
Hangt heel erg van je rijstijl en soort ritten af. Bij veel optrekken of constant op de grens rijden moet het een stuk eerder dan wanneer je rustig lange afstanden cruiset. Het beste kun je regelmatig je profiel checken en in de gaten houden of het rubber niet te ver uitgedroogd is.
Thanks! Gezien je nickname dank ik dat ik al weet welke je het meest bevalt :*) Vanmiddag kan ik er een nieuwe voorrem voor halen en dan is het wachten tot de RDW tijd heeft voor een herkeuring (geen WOK, maar staat als gesloopt te boek).

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:19

Barbas

Gallego!

Moet je voor een herkeuring naar Lelystad toe @BdK9001 ?

Ben zelf aan het kijken voor een scooter nu maar de nieuwprijzen zijn toch aardig fors.

Mejor así

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:21

-tom-562

Oliesjeik

BdK9001 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:36:
[...]

Heb vandaag weer lekker zitten klussen:

[afbeelding] [afbeelding]

LED-setje ingebouwd in de Sym. Lichtopbrengst is prima, straks in het donker nog even het lichtbeeld checken.

[afbeelding] [afbeelding]

De TZR50 heeft ook veel aandacht gehad gisteren en vandaag, Nieuwe remklauw achter, nieuw knipperlicht linksachter (oude was afgebroken) reflectoren geplaatst, nieuwe bougie en luchtfilter (die erg goed verstopt zitten, dankuwel Yamaha...). Ook nog in de weer geweest met een rem-revisiesetje voor de voorrem, maar dat was weggegooid geld, het past allemaal net niet lekker, de ene zuiger zit muurvast, de andere lekt, gelukkig staat er op marktplaats een aantal gebruikte voorremklauwen van dti type, dus daar maar eens achteraan.

Gisteravond de FS1 voorzien van een goede sproeier (maat 150, kleinste maat aangeraden voor een snelle setup) dacht ik, maar die bleek toch te groot, na veel geklooi met proberen af te stellen uiteindelijk maar terug naar de mystery-sproeier "78" en de boel opnieuw afstellen. Daarna wel nog een klein succesje geboekt: nieuw lampje in het knipperlicht rechstvoor
Welke sproeiers gebruik je? De originele korte Mikuni sproeiers (je hebt namelijk lange en korte, de maatvoering is heel anders)? Voor een snelle setup (snelle pijp, FS1 cilinder, 16mm carb en snelle schijf) is de richtlijn eigenlijk 170 kort (dat komt overeen met ongeveer 100 lang).

Vaak bu'j te bang!

• BdK9001

BdK9001

-tom-562 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:10:
[...]

Welke sproeiers gebruik je? De originele korte Mikuni sproeiers (je hebt namelijk lange en korte, de maatvoering is heel anders)? Voor een snelle setup (snelle pijp, FS1 cilinder, 16mm carb en snelle schijf) is de richtlijn eigenlijk 170 kort (dat komt overeen met ongeveer 100 lang).
Ik heb de korte sproeiers, snelle pijp, FS1 cilinder en 16mm ori Mikuni, ik snapte er ook al niks van, zeker omdat het gat van die "78" ook echt stukken kleiner is. Misschien heb ik er wel nog een langzame schijf inzitten? Hij trekt wel prima, zit binnen de kortste keren over de 60 en een top van 72 (met 13/45), maar lijkt minder hoog in zijn toeren te lopen dan ik zou verwachten. Blok opentrekken hoop ik eigenlijk uit te stellen tot het najaar als de boel sowieso uit elkaar gaat om frame en tank van een nieuw laagje verf te laten voorzien.
Barbas schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:22:

Ben zelf aan het kijken voor een scooter nu maar de nieuwprijzen zijn toch aardig fors.
Dichtsbijzijnde RDW-station voor mij is Nieuwegein, scheelt toch al gauw 40km enkele reis :P

Gezien het verkoopverbod per 1 januari voor scooters die lager dan Euro4 scoren is het misschien nog wel de moeite om even een paar maanden te wachten, kun je met een leuke korting eentje scoren :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:21

-tom-562

Oliesjeik

13/45 is wel erg ligt, ik rij met 13/39 :P Die is wel wat anders getuned verwacht ik (60cc aluminium cilinder, speciale opmaat cilinderkop, CDI ontsteking, aangepaste Homoet uitlaat, aangepaste snelle schijf en nog wat truukjes). Maar in het verleden heb ik eigenlijk altijd met 14/44 en uiteindelijk ook met 13/39 gereden met wat langzamer spul.
Een originele (2RU) langzame schijf is wit/beige van kleur, dat kan je dus vaak al zien als je je carburateur eraf haalt en door het spruitstuk kijkt. Originele snelle schijf is (vaak) bruin.
Een snelle FS1 cilinder, met dikke pijp, 16mm en contactpunten moet eigenlijk altijd wel 75 km/h lopen

Vaak bu'j te bang!

• BdK9001

BdK9001

Klopt, er zat eerst 16/45 op, dat trok niet in z'n 4, had er een 13 bijgekregen, dus die maar gemonteerd :P Ik zal vanmiddag eens kijken wat er in zit. En eindelijk eens foto's maken van dat ding, heb een maand geleden al belooft dat ik ze op fs1forum zou zetten :X

Heb je misschien nog een goede tip om de voorrem leuk te laten remmen? Heb de blokken al vervangen en de boel goed schoongemaakt en ontvet, maar de remkracht laat nogal wat te wensen over helaas (zeker in verhouding tot de scooter :P)

• miicker
  • Niet online
Barbas schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:22:

Naar wat voor scooter kijk je?

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:19

Barbas

Gallego!

miicker schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:24:
[...]

Naar wat voor scooter kijk je?
Had mijn oog laten vallen op een Sym Orbit 2, of een Kymco Agility. Maar was ook niet op de hoogte van de euro4 wetgeving. Dank aan BdK voor het melden.

Mejor así

Pagina: 1 ... 25 ... 46 Laatste