Op een Saxonette zou ik het simpelste helmpje halen wat er is en lekker doortuffen. Ik heb een scooter dus ga wel ergens een coole helm bestellen ofzo. Zorg voor later, hij staat toch in de winterstalling.
Wat is jullie ervaring met een scooter met een grotere kuip zoals de Jet 14 bijv.?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Heb hier zelf een Jet 14 (2018). Ik vind hem zeer comfortabel en stabiel rijden door de grotere velgen. Wat wil je nog meer weten?Christiano007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:23:
Wat is jullie ervaring met een scooter met een grotere kuip zoals de Jet 14 bijv.?
Mijn vriendin wil misschien een scooter voor woon/werk verkeer (30 km in totaal), grote meid, maar de Jet 14 lijkt een beetje op een onder getunede 125cc variant.Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:17:
[...]
Heb hier zelf een Jet 14 (2018). Ik vind hem zeer comfortabel en stabiel rijden door de grotere velgen. Wat wil je nog meer weten?
Hoe is het optrekken en de snelheid vasthouden bij dit model?
En heb jij dan een euro 3/4 model?
Want het grote probleem van die dingen vind ik, je moet ze vaak lichtelijk opvoeren om goed met het verkeer mee te komen en dat schijnt tegenwoordig ook allemaal via de ECU te gaan i.p.v. even een kleinere varioring (ik hoef verder geen tips e.d. hierover, maar ben benieuwd of het wel gemakkelijk kan)
Ook zie ik de sym symphony of piaggio liberty als alternatief, maar hier ben je volgens mij iets minder beschermt tegen de elementen.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Dat is het ook, hij is namelijk ook als 125 cc te krijgenChristiano007 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:11:
[...]
Mijn vriendin wil misschien een scooter voor woon/werk verkeer (30 km in totaal), grote meid, maar de Jet 14 lijkt een beetje op een onder getunede 125cc variant.
Ik heb het EURO4 model. Nu nog als 25km snor, maar wordt omgebouwd naar 45km brom binnenkort. Trekt goed en vlot door, ervaringen op andere forums leren wel dat je een goede scooterboer moet hebben welke EURO4 goed begrijpt, niet elke techneut krijgt het voor elkaar om de EURO4 goed en stabiel te laten trekken[...]
Hoe is het optrekken en de snelheid vasthouden bij dit model?
En heb jij dan een euro 3/4 model?
Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.[...]
Want het grote probleem van die dingen vind ik, je moet ze vaak lichtelijk opvoeren om goed met het verkeer mee te komen en dat schijnt tegenwoordig ook allemaal via de ECU te gaan i.p.v. even een kleinere varioring (ik hoef verder geen tips e.d. hierover, maar ben benieuwd of het wel gemakkelijk kan)
Ah, ik had helemaal niet stilgestaan bij die nieuwe helmplicht. Nu snap ik ook waarom snorfietsen ineens goedkoper zijn. Paar maanden geleden zocht ik voor de gein op marktplaats naar Citta's in de buurt (leek mij wel leuk om weer te hebben, op mijn 14e heb ik daar een zomer lang de buurt mee onveilig gemaakt
), maar die waren ineens een stuk goedkoper als dat ze waren. Best zonde, ik zou er best een willen maar ik ga niet met een helm op rijden (ook al rijden ze vaak gewoon 40 km/h o.i.d.), dat is toch de charme van een snorfiets.
Vaak bu'j te bang!
Dat is per merk verschillend? Ik heb een Piaggio New Liberty iGet uit circa 2018 met Euro 4 en die heeft een ECU. Fijn ding overigens, volwassen uitstraling en lekker wendbaar.Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.
Heeft iemand hier ervaring met het (lichtelijk) opvoeren van een dergelijke Liberty? Een setje met een Polini Vario en ECU + afstelling (opvoeren van 47 km/h naar +/- 54 km/h) zou zo’n 300 euro gaan kosten. Ik vind dat nogal wat geld voor 7 km/h verschil. Ik kom dan beter mee met het verkeer maar m’n ritjes zijn vrijwel nooit meer dan een kilometer of 6 binnen Den Haag, 4 keer per week. Als de scooter veel harder optrekt (wat ik dus overwegend moet doen in de stad) en lekkerder rijdt dan ‘origineel’ zoals de scooterhandel zegt wil ik het nog wel overwegen. Ik ben dus benieuwd naar echte ervaringen.
De meeste Euro4's werken wel met een geregelde carburateur, als je gaat opvoeren heb je kans dat je die ontregelt, en die zijn echt een crime om goed afgesteld te krijgen.Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]
Dat is het ook, hij is namelijk ook als 125 cc te krijgenBen zelf 1.96cm lang, dus moest ook een grotere scooter hebben.
[...]Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bedoel je niet gewoon injectie? Een geregelde carburateur heb ik nog nooit van gehoord.Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]
De meeste Euro4's werken wel met een geregelde carburateur, als je gaat opvoeren heb je kans dat je die ontregelt, en die zijn echt een crime om goed afgesteld te krijgen.
Vaak bu'j te bang!
Nee het is echt een (vacuüm) geregelde carburateur, anders kon je nooit alleen een CDI gebruiken.-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]
Bedoel je niet gewoon injectie? Een geregelde carburateur heb ik nog nooit van gehoord.
Voor injectie heb je een ECU nodig omdat de verstuiver elektronisch moet worden aangestuurd om op het goeie moment brandstof in te spuiten, en dan heb je ook een hoop meer sensoren nodig zoals luchtmassameter en krukas/nokkenas positie sensoren.
Klopt, maar daarom ook dat je een goede scooterboer moet hebben. Google staat vol hoororverhalen over slecht afgestelde Sym scootersStoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]
De meeste Euro4's werken wel met een geregelde carburateur, als je gaat opvoeren heb je kans dat je die ontregelt, en die zijn echt een crime om goed afgesteld te krijgen.
ECU/CDI is hetzelfde inderdaad excuus. Ik bedoelde eigenlijk dat EURO4 carbarateur is en EURO5 injectie waarbij injectie lastiger op te voeren isGethijsem schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Dat is per merk verschillend? Ik heb een Piaggio New Liberty iGet uit circa 2018 met Euro 4 en die heeft een ECU. Fijn ding overigens, volwassen uitstraling en lekker wendbaar.
Wait what? Zelfs op mijn antieke Yamaha FS1 met een carburateur uit de jaren '60 heb ik gewoon een CDI ontstekingStoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Nee het is echt een (vacuüm) geregelde carburateur, anders kon je nooit alleen een CDI gebruiken.
Voor injectie heb je een ECU nodig omdat de verstuiver elektronisch moet worden aangestuurd om op het goeie moment brandstof in te spuiten, en dan heb je ook een hoop meer sensoren nodig zoals luchtmassameter en krukas/nokkenas positie sensoren.
Bedoel je niet gewoon een CV (constant vacuüm) carburateur? Daar is niks geregeld aan, en daar zit gewoon een vaste sproeier in.
Vaak bu'j te bang!
Ah ok. Maar mijn Euro 4 Liberty heeft ook injectie en als ik het niet mis heb kwamen rond de eeuwwisseling de eerste tweetakt scooters met injectie op de marktBreaker schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
[...]
ECU/CDI is hetzelfde inderdaad excuus. Ik bedoelde eigenlijk dat EURO4 carbarateur is en EURO5 injectie waarbij injectie lastiger op te voeren is
Een CDI doet ook niets met je carburateur, die doet alléén iets met je ontsteking.-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:40:
[...]
Wait what? Zelfs op mijn antieke Yamaha FS1 met een carburateur uit de jaren '60 heb ik gewoon een CDI ontsteking![]()
Bedoel je niet gewoon een CV (constant vacuüm) carburateur? Daar is niks geregeld aan, en daar zit gewoon een vaste sproeier in.
Ik heb het bijvoorbeeld over een Dellorto ECS carburateur.
Ja, het is een beetje een kludge om standaard carburateurs aan Euro4 te laten voldoen.
Ik zie het inderdaad, jouw EURO4 is een injectie en die van Sym is pas bij EURO5 injectie geworden.Gethijsem schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Ah ok. Maar mijn Euro 4 Liberty heeft ook injectie en als ik het niet mis heb kwamen rond de eeuwwisseling de eerste tweetakt scooters met injectie op de markt.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de verschillende brandstof en ontstekingsssytemen van brommers/auto's/motoren werkenStoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Een CDI doet ook niets met je carburateur, die doet alléén iets met je ontsteking.
Ik heb het bijvoorbeeld over een Dellorto ECS carburateur.
Ja, het is een beetje een kludge om standaard carburateurs aan Euro4 te laten voldoen.
Wat ik al dacht, dit is een CV carburateur met een TPS (throttle position sensor), die doet niks met je carburateur zelf, die meet alleen iets (dus er is niks geregeld). De TPS zal hooguit wat feedback versturen voor het eventueel vervroegen/verlaten van de ontsteking.
Jij stelde dat je een "geregelde" carburateur nodig had voor een CDI ontsteking, dat is niet waar. Een CDI ontsteking werkt prima stand-alone zonder feedback.
Vaak bu'j te bang!
-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Jij stelde dat je een "geregelde" carburateur nodig had voor een CDI ontsteking, dat is niet waar. Een CDI ontsteking werkt prima stand-alone zonder feedback.
Hiermee wilde ik dus zeggen: Die carburateur werkt zelfstandig, en dan kun je een CDI gebruiken voor de ontsteking in plaats van een ECU nodig te hebben. Niet dat die carburateur niet werkt zonder CDI.Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Nee het is echt een (vacuüm) geregelde carburateur, anders kon je nooit alleen een CDI gebruiken.
Overigens heeft dat ding dus wel een lambda-sensor in de uitlaat, dus er zit wel iets van regeling op, maar ik vermoed dat dat direct die vacuümklep aanstuurt.
Ik zit nog wat te lezen, wat een onnodig complex systeem die Dell'Ortho carburateur
het ding is blijkbaar dus wel op 1 of andere manier geregeld. Er zit een sproeier in, maar het mengsel kan nog wel beïnvloed worden. Waarom niet meteen injectie, stuk simpeler en minder complex...
Conclusie: die ECS troep eraf slopen en gewoon een normale ouderwetse carburateur plaatsen. Ik zie het ook bij die nieuwe bami Monkey's/Dax'en met injectie. Het werkt altijd maar even goed, en daarna komen de problemen (en je kunt ze niet opvoeren). Uiteindelijk worden de meeste gewoon weer omgebouwd naar carburateur. Dat werkt altijd en opvoeren is natuurlijk stukken makkelijker
Conclusie: die ECS troep eraf slopen en gewoon een normale ouderwetse carburateur plaatsen. Ik zie het ook bij die nieuwe bami Monkey's/Dax'en met injectie. Het werkt altijd maar even goed, en daarna komen de problemen (en je kunt ze niet opvoeren). Uiteindelijk worden de meeste gewoon weer omgebouwd naar carburateur. Dat werkt altijd en opvoeren is natuurlijk stukken makkelijker
Vaak bu'j te bang!
Korte checkvraag.
Ik heb een Vivacity die al sinds ik hem gekocht heb (mei 2022) een gek probleem, wat voor mij niet super storend is omdat ik er toch niet elke dag mee rijd (heb ook een auto nog) Maar het is niet echt fijn dus misschien dat ik er toch wat aan ga doen.
Wat is het punt, hij start ''koud'' (koud als in als hij iets van 1 dag of langer stilstaat) erg lastig. Ik moet dan gemiddeld 10-15 keer kicken voor hij start. En met zulk weer als nu nog meer. Elektrisch geld hetzelfde, dan ben je ook lang bezig (zit gelukkig wel een nieuwe accu in dus dat scheelt)
Ik had al een vermoeden dat het iets met de benzinevoorraad was want uit de overloop komt na het rijden een klein beetje benzine. Ik heb het getest, ik had een paar weken terug op donderdag de scooter gebruikt om te rijden. Op zaterdag (dus 2 dagen later) wou ik de vlotterbak leeg laten lopen met die schroef en er kwam NIETS uit.
Klopt mijn vermoeden dat het vlotter verbogen is (ik neem aan dat het een plastic vlotter is, dus echt slijten doet die niet) of dat de vlotternaald lek is? En dat ie daardoor na het rijden de benzine eruit gooit via de overloop? Kan het ook bijvoorbeeld de benzinekraan zijn? Persoonlijk denk ik dat laatste niet, omdat er dan toch hele plassen benzine onder scooter zou moeten liggen?
De reden waarom ik twijfel of ik het ga fixen is omdat hij verder nu goed rijd als ie eenmaal loopt. En als ik bijv ff naar de winkel rijd, en ik start de scooter 15 min later weer dan start ie doorgaans na 1 kickje. En ik ben bang dat ik de luchtschroef en stationairschroef niet meer op de juiste punt terug krijg. Zelfde geld voor de gasschuif. Tenzij ik gewoon alleen de vlotterbak los schroef en de vlotter(naald) na kijk?
Ik heb een Vivacity die al sinds ik hem gekocht heb (mei 2022) een gek probleem, wat voor mij niet super storend is omdat ik er toch niet elke dag mee rijd (heb ook een auto nog) Maar het is niet echt fijn dus misschien dat ik er toch wat aan ga doen.
Wat is het punt, hij start ''koud'' (koud als in als hij iets van 1 dag of langer stilstaat) erg lastig. Ik moet dan gemiddeld 10-15 keer kicken voor hij start. En met zulk weer als nu nog meer. Elektrisch geld hetzelfde, dan ben je ook lang bezig (zit gelukkig wel een nieuwe accu in dus dat scheelt)
Ik had al een vermoeden dat het iets met de benzinevoorraad was want uit de overloop komt na het rijden een klein beetje benzine. Ik heb het getest, ik had een paar weken terug op donderdag de scooter gebruikt om te rijden. Op zaterdag (dus 2 dagen later) wou ik de vlotterbak leeg laten lopen met die schroef en er kwam NIETS uit.
Klopt mijn vermoeden dat het vlotter verbogen is (ik neem aan dat het een plastic vlotter is, dus echt slijten doet die niet) of dat de vlotternaald lek is? En dat ie daardoor na het rijden de benzine eruit gooit via de overloop? Kan het ook bijvoorbeeld de benzinekraan zijn? Persoonlijk denk ik dat laatste niet, omdat er dan toch hele plassen benzine onder scooter zou moeten liggen?
De reden waarom ik twijfel of ik het ga fixen is omdat hij verder nu goed rijd als ie eenmaal loopt. En als ik bijv ff naar de winkel rijd, en ik start de scooter 15 min later weer dan start ie doorgaans na 1 kickje. En ik ben bang dat ik de luchtschroef en stationairschroef niet meer op de juiste punt terug krijg. Zelfde geld voor de gasschuif. Tenzij ik gewoon alleen de vlotterbak los schroef en de vlotter(naald) na kijk?
Een vriend van me had dit plaatje een tijdje geleden doorgestuurd van een volgens mij Nederlands bedrijf. Weten jullie welk merk het is en heeft iemand 'm al gereden of gezien? Hij blijft toch in m'n hoofd zitten nu ik weer aan het orienteren ben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yj0yg6XCHQhEmohYHqpzCkmN.jpg?f=user_large)
Nou, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar het is gelukt! Mijn Sym Jet 14 snor naar brom omgekeurd!
Nadat ik eind januari mijn scooter heb laten opvoeren was het tijd om een afspraak te maken bij het RDW voor een keuring a €115,- (die van mij mocht niet door de dealer omgekeurd worden). Dit duurde nog eens 4 weken voor ik daar terecht kon op 2 maart. Tijdens de heenweg heb ik de GPS gemeten en kwam ik uit op een ~51km/u. Ik dacht prima, kom maar op! Bij het RDW gaat hij op de rollerbank.... "Hij start bij 67 en zwakt af naar 57, afgekeurd". Keuring is aangehouden en moet dus nog een keer terugkomen. Alle overige punten waren intussen wel goedgekeurd (verlichting, remmen etc.).
Balen! Dus de scooterboer gebeld welke dit maar een vreemd verhaal vond. Desalniettemin hebben ze hem, na een discussie met het RDW, alsnog verder afgevoerd. Om hem daarna goed te keuren moet je dus een controle keuring aanvragen (rest van de brom was al goedgekeurd). Nogmaals inplannen en nogmaals betalen... ditmaal €33,- en nogmaals wachten. Deze keer 5 weken... Vorige week maandag was het dan zover! Met 40 op de GPS die kant op en weer op de bank. Deze keer gelijk aan de GPS dus 40km/u op de rollenbank. Na 2 dagen het nieuwe pasje op zak en een kentekenplaat aangevraagd.
Afgelopen weekend een Malossi Multivar 2000 gemonteerd met 7 grams rollen. Vanochtend nadat ik de nieuwe kentekenplaat had opgehaald meteen even getest. Gaat weer netjes 48/50km/u op de GPS. Misschien dat ik de rolletjes nog vervang voor 7,5 grams rolletjes voor iets meer topsnelheid.
Nadat ik eind januari mijn scooter heb laten opvoeren was het tijd om een afspraak te maken bij het RDW voor een keuring a €115,- (die van mij mocht niet door de dealer omgekeurd worden). Dit duurde nog eens 4 weken voor ik daar terecht kon op 2 maart. Tijdens de heenweg heb ik de GPS gemeten en kwam ik uit op een ~51km/u. Ik dacht prima, kom maar op! Bij het RDW gaat hij op de rollerbank.... "Hij start bij 67 en zwakt af naar 57, afgekeurd". Keuring is aangehouden en moet dus nog een keer terugkomen. Alle overige punten waren intussen wel goedgekeurd (verlichting, remmen etc.).
Balen! Dus de scooterboer gebeld welke dit maar een vreemd verhaal vond. Desalniettemin hebben ze hem, na een discussie met het RDW, alsnog verder afgevoerd. Om hem daarna goed te keuren moet je dus een controle keuring aanvragen (rest van de brom was al goedgekeurd). Nogmaals inplannen en nogmaals betalen... ditmaal €33,- en nogmaals wachten. Deze keer 5 weken... Vorige week maandag was het dan zover! Met 40 op de GPS die kant op en weer op de bank. Deze keer gelijk aan de GPS dus 40km/u op de rollenbank. Na 2 dagen het nieuwe pasje op zak en een kentekenplaat aangevraagd.
Afgelopen weekend een Malossi Multivar 2000 gemonteerd met 7 grams rollen. Vanochtend nadat ik de nieuwe kentekenplaat had opgehaald meteen even getest. Gaat weer netjes 48/50km/u op de GPS. Misschien dat ik de rolletjes nog vervang voor 7,5 grams rolletjes voor iets meer topsnelheid.
:strip_exif()/f/image/5N4jA5XuQ4uHTQFKSsVkbUkW.jpg?f=fotoalbum_large)
Meestal beantwoord ik hier vragen, maar nu heb ik toch ook even een dingetje.
Op mijn scooter zat een vacuüm pompje, zo'n rond ding onderop de tank. Die heb ik nu omgewisseld voor een normaal kraantje.
Maar nu is de scooter compleet aan het verzuipen.
Ik kan me voorstellen dat de aanvoer van de benzine wat harder gaat, maar dat moet toch gewoon afgesloten worden door de vlotter. (en dat gebeurt ook gewoon)
Hij moet toch helemaal niet rijker kunnen worden hierdoor eigenlijk?
Moet zeggen dat ik ook met de carburateur bezig ben geweest, dus het zou kunnen dat ik daar iets verkeerd gedaan heb, maar ik heb het al weer een keer uit elkaar gehad, en kon er eigenlijk ook niets aan ontdekken.
Wat ik eigenlijk gedaan heb, kraantje gemonteerd, sproeier een maatje groter, en de naald weer een positie omlaag. (hij was iets te arm, dus wou hem door de naald omhoog te zetten wat rijker maken, maar dat was niet genoeg, dus heb ik er gewoon een grotere sproeier in gezet)
Sindsdien verzuipt hij als een gek. En ja, de sproeier is echt maar 2 maten groter geworden.
Van 98 naar 100.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de naald niet helemaal lekker zit, maar zoals ik al zei, ik zie er eigenlijk niets aan.
Op mijn scooter zat een vacuüm pompje, zo'n rond ding onderop de tank. Die heb ik nu omgewisseld voor een normaal kraantje.
Maar nu is de scooter compleet aan het verzuipen.
Ik kan me voorstellen dat de aanvoer van de benzine wat harder gaat, maar dat moet toch gewoon afgesloten worden door de vlotter. (en dat gebeurt ook gewoon)
Hij moet toch helemaal niet rijker kunnen worden hierdoor eigenlijk?
Moet zeggen dat ik ook met de carburateur bezig ben geweest, dus het zou kunnen dat ik daar iets verkeerd gedaan heb, maar ik heb het al weer een keer uit elkaar gehad, en kon er eigenlijk ook niets aan ontdekken.
Wat ik eigenlijk gedaan heb, kraantje gemonteerd, sproeier een maatje groter, en de naald weer een positie omlaag. (hij was iets te arm, dus wou hem door de naald omhoog te zetten wat rijker maken, maar dat was niet genoeg, dus heb ik er gewoon een grotere sproeier in gezet)
Sindsdien verzuipt hij als een gek. En ja, de sproeier is echt maar 2 maten groter geworden.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de naald niet helemaal lekker zit, maar zoals ik al zei, ik zie er eigenlijk niets aan.
Sproeier 100? Dat is geen 4-taktje die 25 gaat haha.
Heb je al geprobeerd om het vacuümpompje terug te plaatsen om te kijken hoe hij daarop reageert?
Als je maar 2 maten in sproeier bent gestegen, de gasnaald op de originele plek is gebleven en hier niets aan valt op te merken (idem dito voor de rest van de carb) dan spreekt het denk ik voor zich dat het toch aan het vacuümpompje/normaal kraantje ligt. Vraag me echter niet hoe dat kan.
Heb je al geprobeerd om het vacuümpompje terug te plaatsen om te kijken hoe hij daarop reageert?
Als je maar 2 maten in sproeier bent gestegen, de gasnaald op de originele plek is gebleven en hier niets aan valt op te merken (idem dito voor de rest van de carb) dan spreekt het denk ik voor zich dat het toch aan het vacuümpompje/normaal kraantje ligt. Vraag me echter niet hoe dat kan.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Nee, niet echt haha. Heel veel scooters gehad, opgeknapt, verkocht etc. Nu een beetje klaar met alle rommel in huis, in de schuur, etc.
Dus ik ben nu alles aan het opruimen.
Wou nog 1 leuke scooter hebben.. Aprilia Rally LC gekocht, zoals altijd een opknapper. Blok compleet gereviseerd, leuke cilinder er op, etc.
2T power!
Vind ik het inderdaad ook een beetje een raar verhaal, daarom. Pompje kan ik terug zetten, maar ik hem hem natuurlijk leeg gereden, kraantje er op gezet, en er weer bijna een jerrycan benzine in gegooid.
Enige wat ik nog kan bedenken dat ik het vlotterniveau iets moet aanpassen, omdat het nu door de druk van de benzine meer naar beneden geduwd word. Maar dat is ook niet echt een fijn werkje.
Ga denk ik inderdaad maar beginnen met het pompje er weer op. (uit kunnen zetten, en geen vacuüm leiding is wel fijn, daarom wou ik een kraantje)
Wou nog 1 leuke scooter hebben.. Aprilia Rally LC gekocht, zoals altijd een opknapper. Blok compleet gereviseerd, leuke cilinder er op, etc.
2T power!
Vind ik het inderdaad ook een beetje een raar verhaal, daarom. Pompje kan ik terug zetten, maar ik hem hem natuurlijk leeg gereden, kraantje er op gezet, en er weer bijna een jerrycan benzine in gegooid.
Enige wat ik nog kan bedenken dat ik het vlotterniveau iets moet aanpassen, omdat het nu door de druk van de benzine meer naar beneden geduwd word. Maar dat is ook niet echt een fijn werkje.
Ga denk ik inderdaad maar beginnen met het pompje er weer op. (uit kunnen zetten, en geen vacuüm leiding is wel fijn, daarom wou ik een kraantje)
Pompje er weer terug op gezet, zelfde probleem.
Sproeier, naald weer terug op de oude instellingen, zelfde probleem.
Ik heb ook even mijn membraam er af gehaald, ook gewoon goed. Kan ook geen (vacuüm) lek ontdekken.
Heb zelfs even gekeken of mijn keerringen nog goed zaten.
Bougie er ook even uit gehaald, was pikzwart. (was eerst gewoon netjes bruin)
Sinds ik er een beetje mee gespeeld heb, loopt hij ineens veel en veel rijker.
Hij liep oke met de naald op de middelste stand, en sproeier 98. (ietsje arm naar mijn idee) Nu verzuipt hij gewoon als een gek. Ik snap er echt helemaal niets meer van.
Ik ga maar gewoon proberen een paar sproeiers naar beneden te gaan, anders weet ik het ook niet meer. Maar dan heb ik straks denk ik ongeveer sproeier 80 er in zitten, met een dikke 70CC cilinder.
Zou natuurlijk kunnen, maar eerst liep hij best goed op 98. (carburateur is ook nieuw, dus vervuiling kan het niet zijn)
Ik vind het heel bijzonder, ik kan er ook geen verklaring voor verzinnen. (of mijn nieuwe cilinder moet gewoon kapot gelopen zijn, maar daar ga ik maar even niet vanuit) Maar een andere oplossing als er gewoon een kleinere sproeier er in zetten kan ik ook niet meer verzinnen. Maar als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.
Sproeier, naald weer terug op de oude instellingen, zelfde probleem.
Ik heb ook even mijn membraam er af gehaald, ook gewoon goed. Kan ook geen (vacuüm) lek ontdekken.
Heb zelfs even gekeken of mijn keerringen nog goed zaten.
Bougie er ook even uit gehaald, was pikzwart. (was eerst gewoon netjes bruin)
Sinds ik er een beetje mee gespeeld heb, loopt hij ineens veel en veel rijker.
Hij liep oke met de naald op de middelste stand, en sproeier 98. (ietsje arm naar mijn idee) Nu verzuipt hij gewoon als een gek. Ik snap er echt helemaal niets meer van.
Ik ga maar gewoon proberen een paar sproeiers naar beneden te gaan, anders weet ik het ook niet meer. Maar dan heb ik straks denk ik ongeveer sproeier 80 er in zitten, met een dikke 70CC cilinder.
Zou natuurlijk kunnen, maar eerst liep hij best goed op 98. (carburateur is ook nieuw, dus vervuiling kan het niet zijn)
Ik vind het heel bijzonder, ik kan er ook geen verklaring voor verzinnen. (of mijn nieuwe cilinder moet gewoon kapot gelopen zijn, maar daar ga ik maar even niet vanuit) Maar een andere oplossing als er gewoon een kleinere sproeier er in zetten kan ik ook niet meer verzinnen. Maar als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.
Anoniem: 1032405
Ik heb hem gewoon nog en rijd al sinds januari gewoon door zonder helm.SMSfreakie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:56:
ik zit hier nog steeds te tobben..
eigenlijk vind ik het zonde om de 2 Saxonettes weg te doen.. (verkoop prijs tussen de 100 en 400 euro als je geluk hebt...) of lekker houden.. meest simpelste speedpedelec helmpje halen wat er maar is en lekker door tuffen met die dingen tot ze t niet meer doen(en de onderdelen bult ook op is.........)
Rij al ruim 7 jaar op dat ding en ga echt geen helm dragen. Bij de eerste boete gaat hij alsnog weg. Inmiddels zit ik zo rond de 50 cent per dag wanneer ik gepakt wordt, en dat wordt alleen maar lager. Ik zie het als de prijs voor een privilege.
Heb er gisteren overigens nog een nieuw uitlaatje onder geprakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNjgoqNMEWWx0rZLxQ4a2SnK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vwURPGek121fSsdehNTY3iUX.jpg?f=user_large)
De oude lekte ietwat. Nu moet de nieuwe uitlaat alleen nog ff rijpen zodat hij weer past bij de rest van het natuurlijke patina.
Zal binnenkort de carburateur ook weer eens een beurtje geven, is alweer een jaar of 2 geleden. Maar hij loopt nog prima, dus echt nodig lijkt het niet.
1 op 80, machtig.
Ja ik twijfel nog steeds maar ach.Anoniem: 1032405 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Ik heb hem gewoon nog en rijd al sinds januari gewoon door zonder helm.
Rij al ruim 7 jaar op dat ding en ga echt geen helm dragen. Bij de eerste boete gaat hij alsnog weg. Inmiddels zit ik zo rond de 50 cent per dag wanneer ik gepakt wordt, en dat wordt alleen maar lager. Ik zie het als de prijs voor een privilege.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De oude lekte ietwat. Nu moet de nieuwe uitlaat alleen nog ff rijpen zodat hij weer past bij de rest van het natuurlijke patina.
Zal binnenkort de carburateur ook weer eens een beurtje geven, is alweer een jaar of 2 geleden. Maar hij loopt nog prima, dus echt nodig lijkt het niet.
1 op 80, machtig.
Gister nummer 1 even na 10 maand uit de winterslaap... Ging wat moeilijk.. Niet zo gek als er ongeveer zwarte koffie in de tank zit..
Maar hij liep nog wel! Toch maar even verse er in gedaan.. Rookt een stuk minder en start ook weer beter..
Na de zomer maar eens 1tje tekoop zetten... Want 2 is nu toch echt teveel...
(3 auto's... Brommer en 2 snorfietsen..)
404 Signature not found
Ik gebruik sinds een jaar of 4 'fuel fit' van Briggs & Stratton, is een toevoeging die je benzine een langere standtijd geeft en gomvorming voorkomt.SMSfreakie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:14:
[...]
Ja ik twijfel nog steeds maar ach.
Gister nummer 1 even na 10 maand uit de winterslaap... Ging wat moeilijk.. Niet zo gek als er ongeveer zwarte koffie in de tank zit..
Maar hij liep nog wel! Toch maar even verse er in gedaan.. Rookt een stuk minder en start ook weer beter..
Na de zomer maar eens 1tje tekoop zetten... Want 2 is nu toch echt teveel...
(3 auto's... Brommer en 2 snorfietsen..)
Ideaal spul. Voorheen moest ik de carburateur nog wel eens opfrissen, sinds ik dit spul toevoeg is dat verleden tijd.
Kost niet eens zoveel en je hebt ook maar een klein beetje nodig. Ben nog steeds met mijn 1e flacon bezig.
Je kan er ook gewoon Aspen in gooien als je hem lang weg zet.
Bij 2 takt benzine zou ik me eigenlijk vooral zorgen maken dat de olie en benzine scheiden. Dan gaat de benzine op de olie drijven. Na zo'n tijd zou ik hem echt even heen en weer schudden.
Bij 2 takt benzine zou ik me eigenlijk vooral zorgen maken dat de olie en benzine scheiden. Dan gaat de benzine op de olie drijven. Na zo'n tijd zou ik hem echt even heen en weer schudden.
[ Voor 61% gewijzigd door WEBGAMING op 16-07-2023 14:59 ]
Ja dat had ik er ook in. De fuel fit... Alleen toch ist net zwarte koffie wat er in de tank zat...
Enfin volgende ronde misschien maar een liter aspen 2 er in..
Enfin volgende ronde misschien maar een liter aspen 2 er in..
404 Signature not found
Met zo'n ding weet de politie waarschijnlijk niet eens of je een helm op moet. Kom je niet weg met zo'n speedpedelic helm?Anoniem: 1032405 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Ik heb hem gewoon nog en rijd al sinds januari gewoon door zonder helm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 op 80, machtig.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Misschien wel, maar ook dat weiger ik erop te dragen. Rij al ruim 7 jaar zonder helm, en ineens zou dat niet meer mogen.Marzman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:46:
[...]
Met zo'n ding weet de politie waarschijnlijk niet eens of je een helm op moet. Kom je niet weg met zo'n speedpedelic helm?
Kijk, als je in een drukke stad woont en er gigantisch veel verkeer om je heen is, dan is het nog iets anders.
Maar ik gebruik hem alleen voor woon/werk vervoer en dat is zo'n 4 kilometer op een fietspad langs een rondweg, dus gescheiden verkeer, waar ik gemiddeld zo'n 10 fietsers tegenkom op de tijden van vervoer.
Voor die incidentele keer dat ik de stad in ga pak ik de gewone fiets wel.
Ik vind daarmee het risico laag. Mocht de politie me aanhouden en een boete geven accepteer ik dat, en wanneer ik een smakker maak en mijn hoofd nog erger beschadig dan acceptereer ik dat ook. Dat laatste risico liep ik altijd al, maar dan wettelijk legaal en nu niet meer.
Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? 25?
/▌
Hangt er vanaf hoe de wind staatMarzman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:04:
Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? 25?
Die van mij heeft een aftermarket CDI zonder begrenzing, rijdt zo'n 28-29.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 17-07-2023 13:07 ]
Je hebt wat mij betreft gelijk hoor, zou ik ook doen. Mijn snorscooter liep altijd al te hard dus ik heb er maar een brommer van gemaakt. Maar om met 25 een helm op zetten ga ik niet doen, als ik een rondje ga fietsen ga ik al harder (niet veel, maar toch).
In Belgie is het normaal om met zo'n ding met 25 ook een helm op te moeten (en iedereen doet dat ook). Het enige verschil met een bromfiets (klasse B noemen ze dat) is dat je voor een bromfiets een rijbewijs nodig hebt en voor een snorfiets (klasse A) niet.
/▌
Begin vorig jaar heb ik m'n Agility laten opvoeren bij een zaak. De rekening is 1000 euro en we hebben afgesproken om in termijnen te betalen van 100 euro per maand. Daar heb ik me netjes aan gehouden. Nu is de scooter bijna afbetaald en wil ik hem ophalen. Volgende week ga ik de laatste 100 euro betalen en de scooter opalen. Ze gaan hem nu in orde maken en rijklaar maken. Van de week was ik langs geweest om dit te bespreken en heb mijn scooter gezien en ik wist niet wat ik zag. Wat een beunhazen! Ik zal foto's maken en hier posten. Je schrikt je eigen kapot.
De scooter heeft dus 1,5 jaar daar gestaan en is telkens naar binnen en naar buiten gereden. Hierdoor is veel (kras) schade ontstaan. Voorste spatbord helemaal beschadigd en gekrast, linker handvat is weg, spiegels zijn weg, stuurkap is weg, (nieuwe) uitlaat helemaal verroest incl. bouten en moeren eromheen, stuur rechterkant helemaal weggesleten/beschadigd. Ook zijn onderdelen van mijn scooter bij andere scooters gebruikt voor reparatie (hier kan ik helemaal niet bij). Is net zoiets als dat wij tweakers een videokaart of processor van de ene PC zouden gebruiken bij een reparatie van de andere PC. Te gek voor woorden!
Hieronder zie je de factuur met wat er allemaal gedaan is. Het is een flinke klus geweest zoals je ziet en ook de complete kabelboom is vervangen, dus ik kan me best voorstellen dat je hier en daar wat raakt of een krasje maakt. Dat vind ik allemaal niet erg, maar zoals hij nu eruit ziet zou je denken dat ie rijp is voor de sloop. We hebben het over een nieuwe scooter in 2019 aangeschaft. Ik ben er twee keer mee gevallen en hij heeft wat kapschade, maar ik weet precies waar en hoeveel, maar verder niks afgebroken of verbogen (Agilities zijn echt degelijk wat dat betreft). Ik heb beide keren mijn best gedaan om de val te beperken tot een glijpartij en dat is gelukt dus de scooter is verder prima in orde. Voor de rest altijd netjes onderhouden en schoongemaakt.
Ik ga dan ook een stevig woordje hebben met die zaak en wil mijn scooter precies zo terug hebben zoals ik hem ingeleverd heb. Desnoods haalt ie maar nieuwe kappen en uitlaat, interesseert me niet, maar dit ga ik echt niet accepteren. En anders ga ik dreigen met mijn advocaat en een schadeclaim indienen. Niet om stoer te doen, maar ik heb echt een hele goede advocaat. Heeft in het verleden twee bedrijven waar ik heb gewerkt en problemen had met de grond gelijk gemaakt en dat heeft ze heel wat centjes gekost. Ik denk dat die vent er nog steeds slapeloze nachten van heeft, dus ze kunnen hun borst nat maken.
Wat vinden jullie hiervan? En dan vooral dat dreigen met m'n advocaat. Kan ik dat doen of is dat niet verstandig? Of moet ik het anders aanpakken? Ik ben nogal impulsief en zeker als ik boos ben, maar ik blijf wel altijd wel netjes en beleefd. Ik ben totaal niet agressief of dat ik ga schreeuwen en gek worden, maar ze krijgen zeker wel de wind van voren.
Dit is de rekening. Als iemand de originele rekening wil in PDF formaat, kan ik hem opsturen. Stuur me dan een DM.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txL5ylDxmVC1pEHxMOTvVpyG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tz74P814xogPwRBxak2KKZ0V.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFD8p1nDjD7tpf9q8Rg6yY1j.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fR9On1T2i11STrM8VMk5zZ84.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CoFIzz0KMOJg0vx6qbj4U0LE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SGTWC8LUcc1aKOfiVlwOaTLz.jpg?f=user_large)
Sprak trouwens een maat van mij en die vertelde dat ie daar ooit z'n MP3 heeft gebracht en die had ook schade aan de knoppen op het stuur. Ligt dus niet aan mij. Diezelfde maat gaat me trouwens afzetten als we de scooter ophalen dus dan kan ie mooi z'n verhaal kwijt.
De scooter heeft dus 1,5 jaar daar gestaan en is telkens naar binnen en naar buiten gereden. Hierdoor is veel (kras) schade ontstaan. Voorste spatbord helemaal beschadigd en gekrast, linker handvat is weg, spiegels zijn weg, stuurkap is weg, (nieuwe) uitlaat helemaal verroest incl. bouten en moeren eromheen, stuur rechterkant helemaal weggesleten/beschadigd. Ook zijn onderdelen van mijn scooter bij andere scooters gebruikt voor reparatie (hier kan ik helemaal niet bij). Is net zoiets als dat wij tweakers een videokaart of processor van de ene PC zouden gebruiken bij een reparatie van de andere PC. Te gek voor woorden!
Hieronder zie je de factuur met wat er allemaal gedaan is. Het is een flinke klus geweest zoals je ziet en ook de complete kabelboom is vervangen, dus ik kan me best voorstellen dat je hier en daar wat raakt of een krasje maakt. Dat vind ik allemaal niet erg, maar zoals hij nu eruit ziet zou je denken dat ie rijp is voor de sloop. We hebben het over een nieuwe scooter in 2019 aangeschaft. Ik ben er twee keer mee gevallen en hij heeft wat kapschade, maar ik weet precies waar en hoeveel, maar verder niks afgebroken of verbogen (Agilities zijn echt degelijk wat dat betreft). Ik heb beide keren mijn best gedaan om de val te beperken tot een glijpartij en dat is gelukt dus de scooter is verder prima in orde. Voor de rest altijd netjes onderhouden en schoongemaakt.
Ik ga dan ook een stevig woordje hebben met die zaak en wil mijn scooter precies zo terug hebben zoals ik hem ingeleverd heb. Desnoods haalt ie maar nieuwe kappen en uitlaat, interesseert me niet, maar dit ga ik echt niet accepteren. En anders ga ik dreigen met mijn advocaat en een schadeclaim indienen. Niet om stoer te doen, maar ik heb echt een hele goede advocaat. Heeft in het verleden twee bedrijven waar ik heb gewerkt en problemen had met de grond gelijk gemaakt en dat heeft ze heel wat centjes gekost. Ik denk dat die vent er nog steeds slapeloze nachten van heeft, dus ze kunnen hun borst nat maken.
Wat vinden jullie hiervan? En dan vooral dat dreigen met m'n advocaat. Kan ik dat doen of is dat niet verstandig? Of moet ik het anders aanpakken? Ik ben nogal impulsief en zeker als ik boos ben, maar ik blijf wel altijd wel netjes en beleefd. Ik ben totaal niet agressief of dat ik ga schreeuwen en gek worden, maar ze krijgen zeker wel de wind van voren.
Dit is de rekening. Als iemand de originele rekening wil in PDF formaat, kan ik hem opsturen. Stuur me dan een DM.
Dit zijn foto's van vorig jaar oktober zo te zien. Ook van de schade.Aantal Productnummer Omschrijving Prijs/st Korting Totaal
1,00 78060 CIL+KOP AGI/CHINA 4T 85CCC 1MM NARAKU 319,95 39,95 280,00
1,00 divwvk uitlaat thurbho 240,00 240,00
1,00 divwvk draadboom spannings regelaar en ontsteking 50,00 50,00
1,00 divwvk achterband 45,90 45,90
1,00 78126 Bobine met bougie dop Kymco / Peugeot 4T China scooters 10,00 10,00
1,00 3482 Toerenbegrenzer regelbaar + afstandsbediening cdi agi/ cel/ allo/ orb/ peopleS 136,00 91,00 45,00
1,00 41613850 Vatiateur Rollenset 16x13 8.5 Gram 7,00 7,00
6,50 TD-005 Arbeid Monteur Pieter 62,95 409,18
8,00 VWB Kleinmateriaal / Smeermiddelen 2,75 22,00
kymco agility omgebouwd naar euro 3 versie
Factuurkorting -109,08
Op rekening Totaal exclusief € 826,45
21,00% btw over € 826,45 € 173,55
Totaal inclusief € 1.000,00
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txL5ylDxmVC1pEHxMOTvVpyG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tz74P814xogPwRBxak2KKZ0V.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFD8p1nDjD7tpf9q8Rg6yY1j.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fR9On1T2i11STrM8VMk5zZ84.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CoFIzz0KMOJg0vx6qbj4U0LE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SGTWC8LUcc1aKOfiVlwOaTLz.jpg?f=user_large)
Sprak trouwens een maat van mij en die vertelde dat ie daar ooit z'n MP3 heeft gebracht en die had ook schade aan de knoppen op het stuur. Ligt dus niet aan mij. Diezelfde maat gaat me trouwens afzetten als we de scooter ophalen dus dan kan ie mooi z'n verhaal kwijt.
[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 20-07-2023 06:59 ]
Wat vind ik ervan? Dus je hebt de scooter bij het bedrijf laten staan terwijl je de rekening aan het afbetalen was? Dat had ik echt NOOIT gedaan. Gaat het bedrijf failliet, moet je nog maar zorgen dat je je scooter terug krijgt. Je bent aan het betalen terwijl je de scooter niet hebt (zo werkt het niet met afbetaling).
Nee, dat geeft ze niet het recht om je scooter te beschadigen, maar nu zit je in een situatie dat jij hun aansprakelijk moet stellen voor de schade en je nog maar moet afwachten of die schade vergoed wordt.
Als het bedrijf niet zegt "okee, we vergoeden dit" dan is ze aansprakelijk stellen via een advocaat de juiste weg. Maar als ze er niet bang van worden zul je dit voor de rechter moeten laten komen. En die zal duidelijke foto's willen zien van voor en na de schade zodat je kunt bewijzen dat zij de schade hebben gemaakt.
Maar ik zeg nogmaals: ik vind het een heel erg domme actie om de scooter daar te laten terwijl je de rekening afbetaalt.
Gokje: ze hebben waarschijnlijk gedacht dat het een sloopscooter van hun was.
Nee, dat geeft ze niet het recht om je scooter te beschadigen, maar nu zit je in een situatie dat jij hun aansprakelijk moet stellen voor de schade en je nog maar moet afwachten of die schade vergoed wordt.
Als het bedrijf niet zegt "okee, we vergoeden dit" dan is ze aansprakelijk stellen via een advocaat de juiste weg. Maar als ze er niet bang van worden zul je dit voor de rechter moeten laten komen. En die zal duidelijke foto's willen zien van voor en na de schade zodat je kunt bewijzen dat zij de schade hebben gemaakt.
Maar ik zeg nogmaals: ik vind het een heel erg domme actie om de scooter daar te laten terwijl je de rekening afbetaalt.
Gokje: ze hebben waarschijnlijk gedacht dat het een sloopscooter van hun was.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb tussentijds nog gevraagd of ik de scooter mee mocht nemen en dat de regeling gewoon nog doorliep, maar dat wilden ze absoluut niet hebben want ze hebben in het verleden veel problemen gehad met soortgelijke afspraken dus ze vertrouwden het niet. Prima, begrijpelijk. Ik snap best dat je eerst centen wilt zien voordat je iets weggeeft. De scooter moest daar blijven tot ie afbetaald was. Prima, maar als je er dan zo mee omgaat, zijn de gevolgen voor jou.Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:
Je bent aan het betalen terwijl je de scooter niet hebt (zo werkt het niet met afbetaling).
Er stonden trouwens nog een paar Vespa motorscooters en een paar MP3's maar die stonden keurig aan de kant ver weg van de scooters zonder schade. De scooters worden naar buiten gereden en als een kudde vee op een hoop "gegooid". Want ze weten dondersgoed als ze die Vespa beschadigden en de klant ziet het, dan zijn ze de Sjaak. Dus daar kunnen ze wel zorgvuldig mee omgaan, maar een plastice Kymco ach joh wat geeft het. Krasje meer of minder wat maakt het uit. Yeah right, wat denk je zelf?
Ik kon de rekening niet in één keer betalen, dus hebben we afgesproken om in delen te betalen. Dat is op zich heel aardig en waardeer ik ook heel erg. Dat zullen niet veel zaken doen, want alles moest besteld worden en ze hadden er sowieso aardig wat werk aan dus het ging sowieso een tijdje duren. Vind ik allemaal niet erg want heb nog ander vervoer. Dat heb ik ze ook gezegd. Ik zei neem je tijd, doe er zo lang over als je wilt, als het maar goed gebeurt.Maar ik zeg nogmaals: ik vind het een heel erg domme actie om de scooter daar te laten terwijl je de rekening afbetaalt.
Natuurlijk niet. Hoe kan je dat denken? Dan ben je echt rijp voor het Pieter Baan Centrum. Het zijn gewoon beunhazen zoals de meeste scooterzaken. Ze willen gewoon veel geld verdienen en nemen alles aan, maar kunnen het werk niet aan en dan krijg je dit soort taferelen. Ze hebben ook de helft van het pand in moeten leveren om e.o.a. duistere reden. Eigenlijk toen ik daar binnenliep en ik zag die werkplaats, had ik gelijk weg moeten lopen, maar ja ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven, omdat ze ervaring hadden en dit soort dingen eerder hadden gedaan. Ik ben overal geweest, maar bijna niemand durft z'n handen te branden aan 4-takt opvoeren omdat het veel gedoe is en lastig is, maar bij hun was het geen probleem.Gokje: ze hebben waarschijnlijk gedacht dat het een sloopscooter van hun was.
Als ze die scooter niet meer konden onderhouden, hadden ze ook contact op kunnen nemen met mij en zeggen van meneer we kunnen de scooter niet meer onderhouden. Wilt u hem a.u.b. ophalen en afbetalen? Dan maken we hem in orde. Maar niks van dat. De scooter is daar gebleven en ik heb niks gehoord tot ie afbetaald is. Nu is het dan zover en tref ik dit aan. Tja..
Realiseer me nu trouwens dat dit niet echt scooter gerelateerd is, dus je mag hem van mij ook in een apart topic zetten. Het heeft wel met een scooter te maken, maar niet echt over technische zaken.
Waarom niet eerst sparen voor het geld en dan de scooter laten opvoeren? Je merkt zelf dat je er nu problemen door krijgt. Niet jouw schuld dat het bedrijf zo met je scooter omgaat, maar ik zou het nooit in die volgorde gedaan hebben.chim0 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:40:
[...]
Ik kon de rekening niet in één keer betalen, dus hebben we afgesproken om in delen te betalen. Dat is op zich heel aardig en waardeer ik ook heel erg. Dat zullen niet veel zaken doen, want alles moest besteld worden en ze hadden er sowieso aardig wat werk aan dus het ging sowieso een tijdje duren. Vind ik allemaal niet erg want heb nog ander vervoer.
Klopt, zo had het idd moeten gaan maar op dat moment liet de financiële situatie het niet toe en ik wilde het gedaan hebben en zij waren bereid te helpen dus we hebben het op die manier afgesproken.Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Waarom niet eerst sparen voor het geld en dan de scooter laten opvoeren? Je merkt zelf dat je er nu problemen door krijgt. Niet jouw schuld dat het bedrijf zo met je scooter omgaat, maar ik zou het nooit in die volgorde gedaan hebben.
Maar ik vind dat dat er niks mee te maken heeft. Jij moet gewoon normaal en professioneel met spullen van je klanten omgaan. Daar heeft de manier van betalen of wat je ook daarover afgesproken hebt niks mee te maken. En anders hadden ze moeten zeggen meneer we kunnen dat niet doen of we kunnen die scooter niet onderhouden, neemt u hem mee. Dan was het een ander verhaal geweest. Maar ze hebben zelf gezegd geen probleem, hij kan hier blijven tot ie afbetaald is. Tja, dan verwacht ik niet dat ik hem in zo'n staat terugkrijg.
Nee, dat is ook niet normaal. Dus wat je doet om ze via een advocaat aansprakelijk te stellen lijkt me ook totaal niet overdreven. Maar bereid je wel voor dat je niet zonder slag of stoot een schadevergoeding krijgt.
Nou ja weet je, het gaat me niet eens zozeer over een schadevergoeding, maar of ze het normaal vinden hoe ze werken en omgaan met spullen van hun klanten. Ik verwacht die scooter gewoon in een fatsoenlijke staat terug te krijgen zoals het hoort en anders gaan we het op een andere manier oplossen. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten wat ze te zeggen hebben en vanaf daar verder kijken. Hou jullie op de hoogte!Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:03:
Nee, dat is ook niet normaal. Dus wat je doet om ze via een advocaat aansprakelijk te stellen lijkt me ook totaal niet overdreven. Maar bereid je wel voor dat je niet zonder slag of stoot een schadevergoeding krijgt.
Er is dus nog geen werk gedaan aan de scooter, en die staat daar gewoon tot jij die rekening afbetaald hebt? Daar schiet je dan toch ook gewoon niets mee op? Kan je hem net zo goed gewoon thuis laten staan, en zelf 100 per maand sparen. Ik snap echt niet wat voor nut die regeling had. Ik zie alleen maar nadelen.
Als ze nou het werk uitvoeren, jij die scooter mee krijgt, en je ze af betaalt, oké, kan ik begrijpen. Maar dit? Snap er echt helemaal niets van. Maar misschien begrijp ik het verhaal ook niet helemaal goed.
Ik ben bang dat het een heel moeilijk verhaal word. Heb je nog foto's van vooraf? Het word gewoon hun woord tegen het jouwe. Jij zal moeten bewijzen dat hij geen schade had toen hij binnen kwam.
Vind het trouwens ook heel veel geld, ik vind de kabelboom vreemd, en de uitlaat ook. Toen jij hem daar neer zette was hij netjes, maar is in een jaar helemaal weggerot? Ook bijzonder. En 240 voor een uitlaatje? Een China cilinder en kop voor ongeveer 300? Goeie marges daar. Wow. Ik dacht eerst dat is met arbeid, maar dat moet er ook nog bij. Jezus, ik moet echt een scooter zaak beginnen.
Kabelboom kan ik geen enkele reden voor verzinnen waarom ze die zouden moeten vervangen.
Lijkt er op dat ze zelf slordig zijn, en dat jij daar voor moet boeten.
Als ze nou het werk uitvoeren, jij die scooter mee krijgt, en je ze af betaalt, oké, kan ik begrijpen. Maar dit? Snap er echt helemaal niets van. Maar misschien begrijp ik het verhaal ook niet helemaal goed.
Ik ben bang dat het een heel moeilijk verhaal word. Heb je nog foto's van vooraf? Het word gewoon hun woord tegen het jouwe. Jij zal moeten bewijzen dat hij geen schade had toen hij binnen kwam.
Vind het trouwens ook heel veel geld, ik vind de kabelboom vreemd, en de uitlaat ook. Toen jij hem daar neer zette was hij netjes, maar is in een jaar helemaal weggerot? Ook bijzonder. En 240 voor een uitlaatje? Een China cilinder en kop voor ongeveer 300? Goeie marges daar. Wow. Ik dacht eerst dat is met arbeid, maar dat moet er ook nog bij. Jezus, ik moet echt een scooter zaak beginnen.
Kabelboom kan ik geen enkele reden voor verzinnen waarom ze die zouden moeten vervangen.
Lijkt er op dat ze zelf slordig zijn, en dat jij daar voor moet boeten.
[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 20-07-2023 18:54 ]
Wellicht offtopic, maar ik snap dit niet. Je kon wél 100 euro per maand afbetalen aan het bedrijf, maar je kon níet 100 euro per maand opzij leggen om zelf te sparen?chim0 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:01:
[...]
Klopt, zo had het idd moeten gaan maar op dat moment liet de financiële situatie het niet toe (…)
Ik snap echt helemaal niks van dit verhaal. Je hebt dus een scooter, die parkeer je 18 maanden (!) bij een bedrijf, omdat je hem te traag vindt. Ondertussen betaal je die 1000 euro die het kost om hem op te voeren in termijnen af, maar ik kom op 10 maanden uit met 100 euro per maand, niet op 18. Wat is er in die andere 8 maanden gebeurd dan?chim0 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:36:
[knip]Lang verhaal[/knip]
En sowieso: waarom rijd je niet gewoon 18 maanden door, terwijl je spaart voor die 1000 euro en breng je hem dan even een weekje langs om op te voeren, dan heb je er in ieder geval 18 maanden plezier van gehad. Dat hij nu beschadigd is, is natuurlijk niet goed, maar ik snap echt de logica niet van hoe je dit hebt aangepakt. Ik bedoel het niet lullig of kleinerend, maar het klinkt bijna alsof je niet 100 euro kunt sparen als je de scooter moet verzekeren en brandstof moet betalen. Dan moet je je afvragen of je wel 1000 euro moet uitgeven aan die scooter.
Ik heb wel diep respect voor je geduld, want als ik iets leuks koop en ik moet anderhalf jaar wachten tot ik er gebruik van kan maken, word ik gek
[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 21-07-2023 13:58 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dan zou het heel lang duren en die zaak had sowieso veel tijd nodig om het voor elkaar te krijgen dus hebben we het zo afgesproken. Zij vonden het ook niet erg en ik zei doe er zo lang over als je wilt als het maar goed gebeurt. Bovendien moesten er ook wat noodzakelijk dingen gebeuren aan de scooter dus het zou sowieso een 100 jaren plan worden, maar dat is allemaal niet erg.Osiris schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:58:
[...]
Wellicht offtopic, maar ik snap dit niet. Je kon wél 100 euro per maand afbetalen aan het bedrijf, maar je kon níet 100 euro per maand opzij leggen om zelf te sparen?
Dus nogmaals, ik snap jullie redenering, maar het gaat niet om het betalen of hoe dat gebeurd is. Het gaat erom dat we een afspraak hebben gemaakt dat de scooter daar zou blijven tot ie afbetaald is en dan kan ik hem ophalen, maar dan is het jouw verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat. Als jij dat ding op een gegeven moment niet aankan dan moet je mij gewoon bellen en zeggen van joh we hebben het te druk we kunnen hem niet meer stallen kom hem ajb ophalen en afbetalen dan had ik iets geregeld, maar ik heb niks gehoord dus ik ga ervan uit dat alles goed gaat tot het moment nu daar is dat ie afbetaald kan worden en dan tref ik hem zo aan.
Maar ik heb meerdere mensen gesproken en die zeggen allemaal hetzelfde. Als staat dat ding 100 jaar daar, jij hebt gezegd dat ie daar moest blijven tot ie afbetaald is dan is het ook jouw verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat. Maar die maat van mij was erbij en heeft ook gezien hoe ze ermee omgaan en hij werd echt boos, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt. Hij heeft ooit zijn MP3 daar gestald voor reparatie en die was ook beschadigd, maar die van hem was custom painted. Lak was beschadigd, knoppen waren beschadigd. Is toen heel gezeik geweest en die vent heeft flink moeten dokken. Maar ik zou zeggen ga een keer langs, ga om een hoekje staan kijken hoe die mensen werken dan hoor ik je wel.
Iemand zei doe het zo. Zeg tegen die gasten dat je een nieuwe kap wilt dan krijgen ze hun laatste 100 euro neem ik de scooter mee en als ze dat niet willen dan hou ik die laatste 100 euro, ik neem de scooter mee en dan haal ik zelf een kap. Rustig en beleefd blijven niet meteen gaan dreigen met een advocaat enzo. Kijken wat zeg zeggen.
Hieronder foto's van hoe ie er nu bij staat. Ik zou zeggen als je er toch niet mee bezig bent, zet hem dan in een hoekje neer en pak hem pas als je eraan gaat beginnen, maar het is elke keer naar binnen naar buiten naar binnen naar buiten en die scooters worden gewoon tegen mekaar aan geragd. Tja, dan is het je eigen schuld. Zou jij dit accepteren zo?
Roest.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q92ziFkofcJcJGu8d1wP4pq7.jpg?f=user_large)
Diepe kras in de voorvork.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVfVhrG58pqTn3BVCLAg2sKv.jpg?f=user_large)
Krassen op voorkap.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ASQDHs6LC19WzymkI3VL1Bu.jpg?f=user_large)
Roest op uitlaat en bevestiging (nieuwe uitlaat!)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQaGprfXm4UNnK6invhQsGPV.jpg?f=user_large)
Linker handvat ontbreekt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5rD40KqSqP1dUg7jAkCNulW.jpg?f=user_large)
Stuurdelen weggesleten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uw2VT0oKJuRB5x52M6QpFHaf.jpg?f=user_large)
Spatbord voorwiel compleet bekrast.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2o31tDQQsrylNz6VALSQspPm.jpg?f=user_large)
Zie mijn reactie hierboven. Het gaat niet om het geld of hoe lang duurt of wat dan ook, maar hoe er omgegaan wordt met spullen van je klanten. Ik heb ook een auto dus ik heb vervoer. Dat is het probleem niet. Het gaat erom dat ik echt een goede indruk had van die zaak en ze zeiden ook dat ze ervaring hadden met dit soort projecten en dat ze het leuk en uitdagend vonden om te doen dus ik heb ze maar geloofd op hun mooie blauwe ogen en we hebben een afspraak gemaakt.Grrrrrene schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:48:
[...]
Ik heb wel diep respect voor je geduld, want als ik iets leuks koop en ik moet anderhalf jaar wachten tot ik er gebruik van kan maken, word ik gek
En ik weet niet of ik namen mag noemen, maar ben er inmiddels achter dat die zaak failliet is. Tenminste ze hebben twee filialen en eentje is al een tijdje weg. Maar ze werken volgens mij wel afzonderlijk van elkaar, maar wel zelfde naam. Ik weet niet precies hoe het zit, maar eentje is nu dus weg. Tja, dan hoeven we niks meer te zeggen toch?
[ Voor 10% gewijzigd door chim0 op 23-07-2023 11:26 ]
Roest is een beetje een lastige. Jij hebt hem ook gewoon buiten staan denk ik? Dan was dat bij jou natuurlijk ook gewoon gebeurt.
Heb je nog foto's van vooraf?
Ik vind het lastig beoordelen. Ik zie een hele hoop dingen die niet netjes zijn, maar ik kan eigenlijk niet zeggen of dat nou al zo was, of dat het achteraf gebeurt is.
De schade aan de remhendel en de schakelaar gebeurt alleen met rijden, dat gebeurt niet van het stil staan.
Zullen ze er ook op hebben gereden? Weet je de standen nog?
Volgens mij was het geen super nette scooter, en ik geloof meteen dat er extra schade ontstaan is, maar bewijs dat maar eens. Ik vind het in ieder geval niet heel duidelijk. (hij staat er natuurlijk ook al heel lang, dan is het geen "verse" schade meer, wat je vaak wel duidelijk ziet)
Stuurkap lag er ook al vanaf?
Hebben ze hem nou echt afgeleverd met 1 handvat?
Van wat ik zo lees is het ook een waardeloze zaak hoor, ik zou niet durven om iets zo af te leveren. De uitlaat ook, die hebben ze er dus gewoon een jaar geleden op gezet, en heeft in de tussentijd mooi kunnen rotten? Dat is natuurlijk geen stijl. Dat is geen nieuw onderdeel meer.
De bouten vind ik ook heel veelzeggend.
Ik vind het eigenlijk van beide kanten niet zo handig. Het hoort niet, maar zo iets kan je natuurlijk ook wel een beetje verwachten als je daar een scooter zo lang laat staan. Daarom zou ik dat ook echt nooit doen.
Maar het hele verhaal van de betaling vind ik ook niet handig, en daar snap ik eerlijk gezegd nog geen reet van. Maar goed, dat is eigenlijk niet zo belangrijk.
Heb je nog foto's van vooraf?
Ik vind het lastig beoordelen. Ik zie een hele hoop dingen die niet netjes zijn, maar ik kan eigenlijk niet zeggen of dat nou al zo was, of dat het achteraf gebeurt is.
De schade aan de remhendel en de schakelaar gebeurt alleen met rijden, dat gebeurt niet van het stil staan.
Zullen ze er ook op hebben gereden? Weet je de standen nog?
Volgens mij was het geen super nette scooter, en ik geloof meteen dat er extra schade ontstaan is, maar bewijs dat maar eens. Ik vind het in ieder geval niet heel duidelijk. (hij staat er natuurlijk ook al heel lang, dan is het geen "verse" schade meer, wat je vaak wel duidelijk ziet)
Stuurkap lag er ook al vanaf?
Hebben ze hem nou echt afgeleverd met 1 handvat?
Van wat ik zo lees is het ook een waardeloze zaak hoor, ik zou niet durven om iets zo af te leveren. De uitlaat ook, die hebben ze er dus gewoon een jaar geleden op gezet, en heeft in de tussentijd mooi kunnen rotten? Dat is natuurlijk geen stijl. Dat is geen nieuw onderdeel meer.
De bouten vind ik ook heel veelzeggend.
Ik vind het eigenlijk van beide kanten niet zo handig. Het hoort niet, maar zo iets kan je natuurlijk ook wel een beetje verwachten als je daar een scooter zo lang laat staan. Daarom zou ik dat ook echt nooit doen.
Maar het hele verhaal van de betaling vind ik ook niet handig, en daar snap ik eerlijk gezegd nog geen reet van. Maar goed, dat is eigenlijk niet zo belangrijk.
Dag mensen
Ik kan een Peugeot Speedfight 3 125cc 4takt kopen. Het lijkt een goede aankoop maar graag had ik geweten wat jullie ervaringen hiermee zijn?
informatie scooter:
- Peugeot Speedfight 3 'Ice Blade' (wit)
- bouwjaar 2015
- 4 takt
- 125cc
- 7,5kW (10pk)
- verhouding vermogen/gewicht: 0,062 kW/kg
- malossi koppeling
- al de rest is origineel
- km stand: 8780km
Wat denken jullie hier van?
Ook stond hij enkele weken stil en startte hij hierdoor slecht, maar de verkoper zei dat ik me hier geen zorgen hoef over te maken, dat dit normaal is?
Bedankt!
Ik kan een Peugeot Speedfight 3 125cc 4takt kopen. Het lijkt een goede aankoop maar graag had ik geweten wat jullie ervaringen hiermee zijn?
informatie scooter:
- Peugeot Speedfight 3 'Ice Blade' (wit)
- bouwjaar 2015
- 4 takt
- 125cc
- 7,5kW (10pk)
- verhouding vermogen/gewicht: 0,062 kW/kg
- malossi koppeling
- al de rest is origineel
- km stand: 8780km
Wat denken jullie hier van?
Ook stond hij enkele weken stil en startte hij hierdoor slecht, maar de verkoper zei dat ik me hier geen zorgen hoef over te maken, dat dit normaal is?
Bedankt!
Mijn excuses, is er op tweakers een subforum voor 125cc scooters?
Kom je uit op Hét grote motortopic - Deel 25dellete schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:44:
Mijn excuses, is er op tweakers een subforum voor 125cc scooters?
Maar wat ik heb begrepen van motorrijders (heb ik het over schakelmotoren) is dat ze motorscooters niet als motorrijders zien. Ze groeten elkaar ook niet als ze elkaar passeren.
Ok, bedankt voor je antwoord!chim0 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:29:
[...]
Kom je uit op Hét grote motortopic - Deel 25
Maar wat ik heb begrepen van motorrijders (heb ik het over schakelmotoren) is dat ze motorscooters niet als motorrijders zien. Ze groeten elkaar ook niet als ze elkaar passeren.
Mwah, dat valt best mee. Mijn ervaring is dat ongeveer 7/10 schakelmotorrijders de motorscooterrijders gewoon groeten. Stoere choppers ( Harley D-achtigen) of racemotoren (Ducati e.d.) vaker niet.chim0 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:29:
[...]
Kom je uit op Hét grote motortopic - Deel 25
Maar uiteindelijk zijn we allemaal motorrijders, of je nu moet schakelen of niet. 😎
@dellete Als ik jou was zou ik hier naar toe gaan: https://www.motor-forum.nl/forums/motorscooters.68/
[ Voor 7% gewijzigd door Vulcan750 op 11-11-2023 15:46 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
@Vulcan750 Zou kunnen wat je zegt. Ik heb het gehoord van een motorrijder zelf, maar misschien dat hij meer zichzelf bedoelde. Hij zegt dat is gewoon een brommer die harder kan.
Zelf heb ik het één keer meegemaakt. Was een motorscooter die passeerde een groepje motoren, vingertje uitsteken, maar niemand stak een vingertje terug uit. Overigens reken ik alle kentekenplaten met een "M" tot motoren dus ook motorscooters. En nu weer terug on-topic.

Zelf heb ik het één keer meegemaakt. Was een motorscooter die passeerde een groepje motoren, vingertje uitsteken, maar niemand stak een vingertje terug uit. Overigens reken ik alle kentekenplaten met een "M" tot motoren dus ook motorscooters. En nu weer terug on-topic.

Wel als je een Belg bent.SMSfreakie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:41:
125cc? dat valt toch niet meer onder een brommer ?
Bedankt!!Vulcan750 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:41:
[...]
Mwah, dat valt best mee. Mijn ervaring is dat ongeveer 7/10 schakelmotorrijders de motorscooterrijders gewoon groeten. Stoere choppers ( Harley D-achtigen) of racemotoren (Ducati e.d.) vaker niet.
Maar uiteindelijk zijn we allemaal motorrijders, of je nu moet schakelen of niet. 😎
@dellete Als ik jou was zou ik hier naar toe gaan: https://www.motor-forum.nl/forums/motorscooters.68/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tnu9zkMgZLkYtgDhqJezDXN3.jpg?f=user_large)
Ik heb een soortgelijke Ludix en zou graag een telefoonhouder willen aanschaffen. Nu kan ik er lastig eentje vinden die om mijn spiegel heen past. Het is niet je doorsnee spiegel die bestaat uit een dunne ijzeren stang, dit is echt wel 3/4x zo dik en van plastic.
Verder is er geen kaal deel van het stuur waar ik de houder op zo kunnen monteren noch is er ruimte om de telefoonhouder te bevestigen via hetzelfde punt als de zijspiegels.
Iemand enig idee wat voor soort telefoonhouders werken en of die er überhaupt zijn? Het zou er dus eentje moeten zijn ook kan draaien. Een schuine kaart aflezen is natuurlijk niet prettig.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Past deze niet? Heb ik ook op mijn Piaggio.RazorMaron schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:19:
[Afbeelding]
Ik heb een soortgelijke Ludix en zou graag een telefoonhouder willen aanschaffen. Nu kan ik er lastig eentje vinden die om mijn spiegel heen past. Het is niet je doorsnee spiegel die bestaat uit een dunne ijzeren stang, dit is echt wel 3/4x zo dik en van plastic.
Verder is er geen kaal deel van het stuur waar ik de houder op zo kunnen monteren noch is er ruimte om de telefoonhouder te bevestigen via hetzelfde punt als de zijspiegels.
Iemand enig idee wat voor soort telefoonhouders werken en of die er überhaupt zijn? Het zou er dus eentje moeten zijn ook kan draaien. Een schuine kaart aflezen is natuurlijk niet prettig.
https://www.shad.es/en/ba...gs/x-frame-for-handlebar/
Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE
Je bedoelt zo iets?RazorMaron schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:19:
[Afbeelding]
https://www.k-parts.nl/gps-telefoonhouder-waterdicht.html
Die werken in mijn ervaring verreweg het beste. Dat moet gewoon werken hoor. Je haalt je spiegel er af, en je schroeft hem er weer op met de houder er onder.
[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 28-03-2024 13:51 ]
Vandaag toch maar eens gekeken of ik het probleem met de FS1 kon oplossen; ik kon hiervoor steeds maar een minuut of 5-10 rijden en dan viel ze uit. Iedere keer doordat de benzine niet lekker doorliep. Nu maar een nieuwe slang erop gezet en die eerste tot de rand vol laten lopen met benzine voor ik m op het kraantje monteerde, resultaat: geen luchtbel in de brandstofslang, en net lekker een halfuurtje kunnen rijden.
En zoals altijd, als ze lang stilstaat: bij de 2e kick netjes aangeslagen!
En als je er dan weer op rijdt, weet je weer waarom je d'r vorig jaar niet hebt verkocht, en dat dat dit jaar ook niet gaat gebeuren, ook al wilde je alleen kijken of alles nog werkt voor je een advertentie op Marktplaats zet...
En zoals altijd, als ze lang stilstaat: bij de 2e kick netjes aangeslagen!
En als je er dan weer op rijdt, weet je weer waarom je d'r vorig jaar niet hebt verkocht, en dat dat dit jaar ook niet gaat gebeuren, ook al wilde je alleen kijken of alles nog werkt voor je een advertentie op Marktplaats zet...
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE
@aveenhuysen Dat is een motor, geen scooter.
Hier in Spanje valt dit onder de scooters.... 😊
Nou dames en heren, na 13 jaar was ik gisteren eindelijk aan de beurt: er zit een wok op. Toch lang goed gegaan. Maar eens nadenken wat we daar mee gaan doen.
[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 20-08-2024 23:09 ]
‘Eindelijk’, klinkt alsof je er naar uitkeek. Om wat voor scooter gaat het? Een 4-takt en vooral een 2-takt kan je redelijk makkelijk weer begrenzen voor de keuring. Zo ken ik jongens die hun scooter (4t Vespa) met een 80cc zo door de snorkeuring hebben kunnen krijgen.sig69 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:08:
Nou dames en heren, na 13 jaar was ik gisteren eindelijk aan de beurt: er zit een wok op. Toch lang goed gegaan. Maar eens nadenken wat we daar mee gaan doen.
...RazorMaron schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:13:
[...]
‘Eindelijk’, klinkt alsof je er naar uitkeek. Om wat voor scooter gaat het? Een 4-takt en vooral een 2-takt kan je redelijk makkelijk weer begrenzen voor de keuring. Zo ken ik jongens die hun scooter (4t Vespa) met een 80cc zo door de snorkeuring hebben kunnen krijgen.
Tot zover mijn vertrouwen in de keurmeesters weer. Vangen die gasten echt zo makkelijk hun geld dan, checken op snelheid en hoppa weer door?
Vroeger heb ik ook 70cc op mijn brommer gehad, maar nu ik wat ouder ben heb ik geen zin in het gezeur wat je kan krijgen, dus hij loopt lekker max 54 met de originele cylinder. Het jeukt af en toe wel om hem eens wat lekkerder te laten rijden, want het schiet niet echt op.
Het mooiste zou ik eigenlijk vinden als ze scooter alleen maar op snelheid bekeuren en niet op vermogen, net als het overige gemotoriseerde verkeer. kan je tenminste af winkel gelijk goed met het verkeer mee. Wie heeft eigenlijk ooit die 45km/u grens bedacht en niet 50 km/u? Als iedereen origineel zou rijden zit je constant met hitsige auto's in je kont op de scooter. Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de verkeers veiligheid...
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Er is een marge hoor ...TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
...
Tot zover mijn vertrouwen in de keurmeesters weer. Vangen die gasten echt zo makkelijk hun geld dan, checken op snelheid en hoppa weer door?
Vroeger heb ik ook 70cc op mijn brommer gehad, maar nu ik wat ouder ben heb ik geen zin in het gezeur wat je kan krijgen, dus hij loopt lekker max 54 met de originele cylinder. Het jeukt af en toe wel om hem eens wat lekkerder te laten rijden, want het schiet niet echt op.
Het mooiste zou ik eigenlijk vinden als ze scooter alleen maar op snelheid bekeuren en niet op vermogen, net als het overige gemotoriseerde verkeer. kan je tenminste af winkel gelijk goed met het verkeer mee. Wie heeft eigenlijk ooit die 45km/u grens bedacht en niet 50 km/u? Als iedereen origineel zou rijden zit je constant met hitsige auto's in je kont op de scooter. Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de verkeers veiligheid...
Serieus vraagje, vooral als iemand al 18 is. Waarom dan geen motorrijbewijs? Kun je legaal op 70cc "brommers" rondsnorren, kun je legaal 50 en 80 rijden, en veel verschil met een bromfiets is het tegenwoordig ook niet meer (alleen buiten de bebouwde kom).TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
...
Het is niet even een snelheidsmeting en weer door. Het is echt een hele lijst wat in orde moet zijn. Ding blijft wel dat ze niet gaan kijken wat voor cilinder je onder je blok hebt zitten. Je scooter moet zich aan de maximale constructiesnelheid voldoen en dat is het. Opzich ook wel logisch, want een standaard 50cc kan ook een stuk harder dan wat legaal is. Trek even de vario-ring/vario-plaat uit de carter en haal de gelast vernauwing uit de uitlaat en je bent er al. Denk dan aan de 2-takt blokjes, waarbij menig ontgrensd 50cc 2-takt blok nog steeds een 80cc 4-takt eruittrekt.TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
...
Zoals @Houtenklaas al aangaf is er ook een marge wat betreft snelheidslimiet. Een gele plaat kan uit mijn hoofd 54 km/u gps rijden en een blauwe plaat 34 km/u gps.
Een motorrijbewijs kost natuurlijk extra geld, menig jongere heeft al moeite om een autorijbewijs te veroorloven. Los daarvan is het bij sommige brommers lastig om deze omgekeurd te krijgen naar motorkenteken. Nu is bijvoorbeeld een Piaggio Zip vrij eenvoudig en goedkoop om te keuren naar een motorkenteken aangezien deze ook is uitgebracht in een 125cc-variant (misschien ook 180cc)? Als ik mijn Peugeot Ludix met een 70cc-blok wil uitrusten dien ik een hele set keuringen te doen waar ik bij wijze van 3x de Ludix van kan kopen. De Ludix is namelijk nooit uitgebracht met een hoger vermogen dan 50cc. Al is het frame niet zo erg verschillend met die van een Piaggio Zip. Los hiervan ga je ook niet even met je omgekeurde brommer de A12 op. Dit is al lastig genoeg voor de oudere motorscooters van Piaggio/Gilera (Runners, Skippers, Sfera's). Voor menig rijder zitten er dus geen voordelen aan wat betreft omkeuren, behalve dat je geen risico's meer loopt op een WOK.Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Serieus vraagje, vooral als iemand al 18 is. Waarom dan geen motorrijbewijs? Kun je legaal op 70cc "brommers" rondsnorren, kun je legaal 50 en 80 rijden, en veel verschil met een bromfiets is het tegenwoordig ook niet meer (alleen buiten de bebouwde kom).
Nu moet ik wel zeggen dat het voornamelijk de jongeren in de categorie 15-18 jaar zijn die zich voornamelijk met scooters/brommers bezighouden. Laat het nu toevallig ook die doelgroep zijn die het gros van de overlast veroorzaakt wat betreft scooters/brommers. De meesten die ouder zijn dan dat halen gewoon hun motorrijbewijs.
Zelf rijd ik een 2-takt snorblok die volledig is ontgrensd, maar omgekeurd is naar een bromplaat. Ik zit binnen de maximale constructiesnelheid(53-54 km/u gps). Ik zou zelf echt niet met een standaard 4-takt blokje willen rijden tussen de auto's. Zoiets gaat 45km/u op de teller, wat dus zal uitvallen op 38-39km/u gps. Je kan dan inderdaad verwachten dat auto's gaan bumperkleven. Ik heb zelf al met mijn eigen brommer genoeg gevaarlijke momenten gehad met autobestuurders. Ze halen je in over een doorgetrokken streep, duwen je dan de weg af waardoor je moet gaan afremmen en dus nog langzamer rijdt. Ik zou dan zogenaamd te langzaam rijden omdat je op bepaalde wegen ook wel "prima" 60-80 km/u kan rijden. Verder heb ook ik nog af en toe last van bumperkleven. Ik kan opzich dus wel begrijpen waarom een 16-18 jarige zijn tweewieler op zou willen voeren, zonder hier gelijk een motorplaat op te zetten. Of ik het goedkeur is een ander verhaal.
Heb ik inderdaad wel eens over lopen denken. Ik vind het (nog steeds) teveel gedoe voor wat extra comfort. Je bent dan wel af van die irritante 50cc denkwijze in Nederland. Ach, wellicht ooit eens in de toekomst...Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Serieus vraagje, vooral als iemand al 18 is. Waarom dan geen motorrijbewijs? Kun je legaal op 70cc "brommers" rondsnorren, kun je legaal 50 en 80 rijden, en veel verschil met een bromfiets is het tegenwoordig ook niet meer (alleen buiten de bebouwde kom).
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ja. En geluid, en de andere eisen natuurlijk.TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
...
Je kan een 70CC oid prima op 45 begrenzen. Loopt niet lekker maar het kan wel. Dan komt hij gewoon door de keuring. Ze controleren je cilinderinhoud niet.
Omdat het een hoop "werk" is, en 1000+ euro kost?Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Ik zal maar niet vertellen wat ik aan het bouwen ben...

Enige tip die ik voor een wok heb, als je er handig genoeg voor bent.. Koop een frame en bouw alles over. Ben je meteen van de keuring af. Ik heb dat in ongeveer een dagje gedaan. Ligt er natuurlijk ook aan wat zo'n frame kost, soms zijn die ook erg duur.
[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 21-08-2024 14:20 ]
Nee natuurlijk keek ik daar niet naar uit, maar ik wist dat het vroeg of laat ging komen. Als zo'n keuring echt zo makkelijk is dan stop ik de originele cdi erin, loopt ie voor geen meter meer (net 40). Het is een 4 takt, maar rijd meer als een 2 takt (wil toeren maken). Met de originele cdi gaat dat niet.RazorMaron schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:13:
[...]
‘Eindelijk’, klinkt alsof je er naar uitkeek. Om wat voor scooter gaat het? Een 4-takt en vooral een 2-takt kan je redelijk makkelijk weer begrenzen voor de keuring. Zo ken ik jongens die hun scooter (4t Vespa) met een 80cc zo door de snorkeuring hebben kunnen krijgen.
Best veel werk voor een keuring van een paar tientjes?WEBGAMING schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Enige tip die ik voor een wok heb, als je er handig genoeg voor bent.. Koop een frame en bouw alles over. Ben je meteen van de keuring af. Ik heb dat in ongeveer een dagje gedaan. Ligt er natuurlijk ook aan wat zo'n frame kost, soms zijn die ook erg duur.
Kost wel meer dan een paar tientjes.sig69 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:17:
[...]
Best veel werk voor een keuring van een paar tientjes?
De hele boel weer begrenzen is ook wat werk. (bij een 4 takt is het meestal makkelijker idd) En voor de rest moet dan ook gewoon alles van je scooter perfect in orde zijn. Als je uitlaat wat te veel geluid maakt oid kan je waarschijnlijk een andere uitlaat kopen, en moet je gewoon nog een keer betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 21-08-2024 15:31 ]
Uitlaat is standaard en verder is alles 100% in orde dus dat is geen enkel probleem. Maar morgen spreek ik een oude vriend die jaren een scooter winkel heeft gehad (en dit ding gebouwd heeft), die heeft hier wel ervaring mee. Eens horen wat hij denkt.
Tja, dat is nog van vroeger heh toen ze nog niet op de rijbaan reden (en onveranderd) max snelheid van 30 km of 40 km en 5 km marge. 50 zou nu logischer zijn, of 55 met marge (maar dan voor nieuwe brommers want je zit ook weer met constructie enzo)TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 22-08-2024 07:42 ]
/▌
Nou er gaat een andere cdi in, even kijken hoe dat loopt want hij mag dus ook niet veel te langzaam zijn. Anders een dikke vario ring. 7 tientjes keuring dan en als dat niet lukt wordt het een weiland scooter denk ik.
Is het een Chinese 4-takt? Anders kan je hem denk ik alsnog kwijt op MP met WOK.sig69 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 02:11:
Nou er gaat een andere cdi in, even kijken hoe dat loopt want hij mag dus ook niet veel te langzaam zijn. Anders een dikke vario ring. 7 tientjes keuring dan en als dat niet lukt wordt het een weiland scooter denk ik.
Omdat brommeren op een fietspad ook zijn charme heeft en het echt niet leuk is om op een apparaat wat net 90 of 100 loopt op de provinciale te rijdenMaasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Ik heb een paar (bami/Chinese) 125cc 4-takt honda's gehad op motorplaat gehad, maar op de provinciale weg heb je eigenlijk niks te zoeken. Op een 60-weg gaat prima. Met toerritjes reed ik vaak zelfs gewoon op het fietspad tussen andere brommers.
Mijn Yamaha FS1 loopt een goede 85 km/h en staat nog steeds op brommerkenteken. Ik heb er wel over nagedacht om hem op motorplaat te zetten maar uiteindelijk niet gedaan. Je rijdt er gewoon niet echt lekker mee. En ik zou het ook leuk vinden als mijn zoontje er over een jaar of 10 mee gaat rijden
Vaak bu'j te bang!
Als je 'm dr over 12 jaar mee laat rijden kan ie het met een A1 rijbewijs 
Maar ik snap het ook wel, af en toe is brommer rijden wel geinig, vooral omdat je over fietspaden mag (moet) buiten de bebouwde kom, kom je nog eens ergens waar je anders niet komt, lekker de weg zoeken met die stomme paddestoelen en rood-witte bordjes.
En het is ook wel een beetje onthaasten door gewoon ergens heen te knetteren of pruttelen met 50.
Maar ik snap het ook wel, af en toe is brommer rijden wel geinig, vooral omdat je over fietspaden mag (moet) buiten de bebouwde kom, kom je nog eens ergens waar je anders niet komt, lekker de weg zoeken met die stomme paddestoelen en rood-witte bordjes.
En het is ook wel een beetje onthaasten door gewoon ergens heen te knetteren of pruttelen met 50.
leeg
Ik heb hier voor in de stad ook gewoon specifiek een snor scootertje gekocht. Op het fietspad rijden is veel en veel makkelijker als je door de stad heen moet.
Precies dat haha. Of lekker rellen met een BF meeting, mooi was die tijd4x2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:26:
Als je 'm dr over 12 jaar mee laat rijden kan ie het met een A1 rijbewijs
Vaak bu'j te bang!
Een kymco agility is het.RazorMaron schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 05:35:
[...]
Is het een Chinese 4-takt? Anders kan je hem denk ik alsnog kwijt op MP met WOK.
Die kan je prima in onderdelen verkopen. Heb dat zelf gedaan bij een Kymco Agility.
Hoe hebben jullie de verzekeringen vergeleken?
Ik had gekeken bij FBTO, waar wij al onze verzekeringen hebben, maar die hebben geen scooterverzekering.
Via pricewise en independer komen maar 2 verzekeringen (unigarant en Centraalbeheer) naar boven, maar er zijn er meer.
Welke afwegingen hebben jullie gemaakt bij het kiezen van verzekeringsmaatschappij ?
Ik had gekeken bij FBTO, waar wij al onze verzekeringen hebben, maar die hebben geen scooterverzekering.
Via pricewise en independer komen maar 2 verzekeringen (unigarant en Centraalbeheer) naar boven, maar er zijn er meer.
Welke afwegingen hebben jullie gemaakt bij het kiezen van verzekeringsmaatschappij ?
[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 24-08-2024 19:56 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zit zelf al jaren bij Unive, is zover ik weet het meest betaalbaar.MdO82 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:55:
Hoe hebben jullie de verzekeringen vergeleken?
Tenminste als je geen 16 Jaar bent, want dan betaald je overal de hoofdprijs.
Vraagje. Ik heb een Honda PXR50 gekocht die ik aan het opknappen ben. Heb onder andere een stukje benzineslang nodig om op de tankdop te zetten, voor de ontluchting. Wat voor diameter is dat normaal gesproken? Wilde iets bij Leertouwer bestellen maar zie werkelijk allerlei verschillende diktes.
Ik heb sinds gisteren een nieuwe Sym Fiddle 4 met een euro 5 motor injectie blokje.. hij rijdt nu 57 km/h op de teller. Maar echt snel optrekken is niet aan de orde.
Zou ik hier een race-vario set kunnen laten monteren om alleen de trekkracht te verbeteren?
Zou ik hier een race-vario set kunnen laten monteren om alleen de trekkracht te verbeteren?
Het is hier stilletjes.
Ondertussen brommer gewassen en vandaag blinkt ie weer als nieuw
Ondertussen brommer gewassen en vandaag blinkt ie weer als nieuw
5 euro op je muil gauw.
Wat nieuw leven in dit topic brengen
Zat er al vaker aan te denken om een scooter te kopen voor woonwerk verkeer, het is maar 10km enkele reis, maar steeds drukker om er met de auto te komen en parkeren is ook al een ramp aan het worden.
Vroeger (25 jaar geleden inmiddels we worden oud) altijd scooters en brommers gereden.
Beetje op zoek gegaan en 2e hands vond ik wel een dingetje, vaak veel aan geprutst of niet netjes mee omgegaan noem maar op.
Wilde gewoon een betrouwbare scooter.
Had wel een hele nette gevonden maar daar werd ook de hoofdprijs voor gevraagd.
Deze vond ik bij een scooterzaak in de buurt voor een mooie prijs, nieuw wel december vorig jaar op kenteken gezet.
Piaggo Zip 4 takt.
Eerste kilometers inmiddels gemaakt wel even wennen maar voel me weer 25 jaar jonger
Zat er al vaker aan te denken om een scooter te kopen voor woonwerk verkeer, het is maar 10km enkele reis, maar steeds drukker om er met de auto te komen en parkeren is ook al een ramp aan het worden.
Vroeger (25 jaar geleden inmiddels we worden oud) altijd scooters en brommers gereden.
Beetje op zoek gegaan en 2e hands vond ik wel een dingetje, vaak veel aan geprutst of niet netjes mee omgegaan noem maar op.
Wilde gewoon een betrouwbare scooter.
Had wel een hele nette gevonden maar daar werd ook de hoofdprijs voor gevraagd.
Deze vond ik bij een scooterzaak in de buurt voor een mooie prijs, nieuw wel december vorig jaar op kenteken gezet.
Piaggo Zip 4 takt.
Eerste kilometers inmiddels gemaakt wel even wennen maar voel me weer 25 jaar jonger
:strip_exif()/f/image/5RVSN9BF4UT0YSya4VLkrxTb.jpg?f=fotoalbum_large)
* Destruction meldt zich ook weer eens...
Ik had 'm eigenlijk (cheap) gekocht met 't idee hem weer rijdend te maken (spanningsregelaar was kapot gegaan en die heeft vervolgens de complete ontsteking vermoord) en 'm daarna met (ietsje) winst te verkopen, maar stiekem is het wel makkelijk om zo'n ding erbij te hebben en aangezien de gemeenteraad hier overweegt om letterlijk overal betaald parkeren in te voeren kan ik 'm beter houden...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aL0WXSBMe9cd40FDiaJyvplZ.jpg?f=user_large)
Een heuse Peugeot Vivacity. Je weet wel, kun je mee Viva'en, in de city

Ouderwetse degelijke 2takt van ergens begin deze eeuw (kenteken november 2005, maar zoals we weten bestonden deze hokken al voordat brommers een kenteken moesten) met 11k op de klok. Die kan nog wel ff mee. Heb zo'n blok al eens van 17k naar ~58k getrapt, lang geleden
Hok doet tussen de 1:20 en 1:25, ook wel prima zo 
Heb er nog een bagagedrager voor liggen, misschien zet ik er dus nog wel een topkoffertje op. Een zijstandaard staat stiekem ook op het lijstje.
Ik had 'm eigenlijk (cheap) gekocht met 't idee hem weer rijdend te maken (spanningsregelaar was kapot gegaan en die heeft vervolgens de complete ontsteking vermoord) en 'm daarna met (ietsje) winst te verkopen, maar stiekem is het wel makkelijk om zo'n ding erbij te hebben en aangezien de gemeenteraad hier overweegt om letterlijk overal betaald parkeren in te voeren kan ik 'm beter houden...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aL0WXSBMe9cd40FDiaJyvplZ.jpg?f=user_large)
Een heuse Peugeot Vivacity. Je weet wel, kun je mee Viva'en, in de city
Ouderwetse degelijke 2takt van ergens begin deze eeuw (kenteken november 2005, maar zoals we weten bestonden deze hokken al voordat brommers een kenteken moesten) met 11k op de klok. Die kan nog wel ff mee. Heb zo'n blok al eens van 17k naar ~58k getrapt, lang geleden
Heb er nog een bagagedrager voor liggen, misschien zet ik er dus nog wel een topkoffertje op. Een zijstandaard staat stiekem ook op het lijstje.
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 23-02-2025 21:21 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Na 4 jaar twijfelen en telkens maar 3 à 4 ritjes per jaar te maken heb ik de FS1 toch maar verkocht. Ten opzichte van direct na de verhuizing zijn er ook nog 2 sportfiets en en een stapel zomer/winterbanden (doorhalen wat niet van toepassing is) bijgekomen. Ook had ik iedere keer dat ik de schuur inliep een "shit, ik moet er eigenlijk meer mee doen" gevoel.
De brommer is nu naar een liefhebber gegaan 1 dorp verderop, hij is een verzamelaar die 'm weer gaat opknappen zodat 'ie mooi tussen z'n collectie past (Kreidler RMC, Honda SS50, Honda MB50).
De brommer is nu naar een liefhebber gegaan 1 dorp verderop, hij is een verzamelaar die 'm weer gaat opknappen zodat 'ie mooi tussen z'n collectie past (Kreidler RMC, Honda SS50, Honda MB50).
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Voor mij is het nu eindelijk eens tijd om de garage op te ruimen.
Jarenlang geracet en gesprint, motorisch is er niet veel dat legaal de weg op mag...
De spullen zijn inmiddels al 15-20 jaar niet gebruikt, zelfs een keer meeverhuisd (met plannen), maar ik maak er gewoon geen tijd meer voor vrij, en eigenlijk interesseert het me al 10+ jaar niet meer echt.
Al vond ik het rijden altijd wel erg leuk, misschien koop ik nog een (legaal) woon-werkverkeer scootertje.
De gouden glorie jaren zijn helaas nu echt voorbij. NSSC heeft nog een planning voor dit jaar, maar alleen 2x Damwoude daadwerkelijk concreet?
Wat mede ook betekent dat ik geen idee heb wat het spul nog waard is, scooterfreaks is verdwenen, scooterforum.net is op sterven na dood, dus is marktplaats lijkt nog de enige plek waar je het kwijt kunt, voor wat de gek ervoor geeft?
Ik zie wel gelijkwaardig spul te koop staan, soms ook tegen hoofdprijzen, maar wordt het ook daadwerkelijk verkocht, of is het de moeite niet om foto's van te maken?
Jarenlang geracet en gesprint, motorisch is er niet veel dat legaal de weg op mag...
De spullen zijn inmiddels al 15-20 jaar niet gebruikt, zelfs een keer meeverhuisd (met plannen), maar ik maak er gewoon geen tijd meer voor vrij, en eigenlijk interesseert het me al 10+ jaar niet meer echt.
Al vond ik het rijden altijd wel erg leuk, misschien koop ik nog een (legaal) woon-werkverkeer scootertje.
De gouden glorie jaren zijn helaas nu echt voorbij. NSSC heeft nog een planning voor dit jaar, maar alleen 2x Damwoude daadwerkelijk concreet?
Wat mede ook betekent dat ik geen idee heb wat het spul nog waard is, scooterfreaks is verdwenen, scooterforum.net is op sterven na dood, dus is marktplaats lijkt nog de enige plek waar je het kwijt kunt, voor wat de gek ervoor geeft?
Ik zie wel gelijkwaardig spul te koop staan, soms ook tegen hoofdprijzen, maar wordt het ook daadwerkelijk verkocht, of is het de moeite niet om foto's van te maken?
Ik zou het gewoon adverteren, en dan merk je het wel, toch? Weggooien kan altijd...mitsumark schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:35:
Voor mij is het nu eindelijk eens tijd om de garage op te ruimen.
* Destruction had ook niet verwacht ooit nog op een brommer/scooter te rijden, zeker niet nadat ik m'n motorrijbewijs haalde. Maar voor binnen de stad is zo'n ding stiekem nog wel handig als el cheapo runabout. Maar inderdaad, opgevoerde zooi hoef ik niet meer.
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
ik heb een piaggio fly uit 2007. hij heeft afgelopen jaar stil gestaan. ik heb de caberateur helemaal schoongemaakt en met wat remreiniger wilde hij starten. eerst liep de scooter 70km/h nu als ik er mee ga rijden wil hij niet harder dan 40km/h. hij komt niet op toeren. als ik het achterwiel van de grond af haal komt hij wel op toeren
Met vol gas rij je op de hoofdsproeier, misschien is die nog verstopt.Robinvanderloos schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:29:
ik heb een piaggio fly uit 2007. hij heeft afgelopen jaar stil gestaan. ik heb de caberateur helemaal schoongemaakt en met wat remreiniger wilde hij starten. eerst liep de scooter 70km/h nu als ik er mee ga rijden wil hij niet harder dan 40km/h. hij komt niet op toeren. als ik het achterwiel van de grond af haal komt hij wel op toeren
Ik heb sinds vorige week een goedkope Chinese/La Souris retroscooter op de kop getikt voor de Zwarte Cross. Snorfiets, dus kost geen drol
Hij is al ontgrenst en liep een dikke 60 op de GPS. Hij trok alleen vrij slom als je gas los liet en weer op snelheid wilde komen, ik heb de rolletjes dus iets uitgeboord (die er in zaten waren ongeveer 8,5gram, volgens mij is standaard 6,5 wat ik zo lees) om ze wat lichter te maken. Hij trekt nu beter op en loopt wat minder hard.
Nu wil wat meer lawaai, en kom verschillende goedkope herriepijpjes tegen op marktplaats, maar die zijn vaak voor euro4 (injectie) blokken, ik heb een euro2 (carburateur) blok. Volgens mij moet dat gewoon 1-op-1 uitwisselbaar zijn (er zit dan alleen een gat voor de lambdasonde, maar daar draai ik wel een oude sonde van een auto in ofzo
).
Op Aliexpress zie ik ook uitlaatbochten voor 15 euro, maar die zijn voor een GY6 150cc, passen die ook op een 50cc blokje?
Nu wil wat meer lawaai, en kom verschillende goedkope herriepijpjes tegen op marktplaats, maar die zijn vaak voor euro4 (injectie) blokken, ik heb een euro2 (carburateur) blok. Volgens mij moet dat gewoon 1-op-1 uitwisselbaar zijn (er zit dan alleen een gat voor de lambdasonde, maar daar draai ik wel een oude sonde van een auto in ofzo
Op Aliexpress zie ik ook uitlaatbochten voor 15 euro, maar die zijn voor een GY6 150cc, passen die ook op een 50cc blokje?
Vaak bu'j te bang!
Gezien ik alleen ervaring heb met 2t, hierbij een vraag voor de kenners. Hopelijk is er iemand die iets kan verzinnen.
Berini Napoli 2, 4takt, 50cc, GY6 injectie blok.
Probleem: Start met koude motor redelijk, soms wat moeilijk. Maar bij een warme motor start deze niet tot nauwelijks meer. Laat je de scooter even staan dan kan hij wel weer worden gestart.
Sporadisch uitvallen bij stationair lopen. De ene keer draait hij prima, dan weer wat minder, en soms blijf hij helemaal niet stationair draaien.
Ik dacht vandaag de carburateur even na te kijken en de automatische choke, tot ik de buddyseat eraf trok en erachter kwam dat het een injectieblok betreft. Ik heb de ,,carburateur'' wel even verwijderd en de sensoren schoon gemaakt. Ook de injector even nagekeken maar die zit er verder ook op het oog netjes uit.
Het viel me op dat 1 sensor op de ,,carburateur'' verstelbaar is, hij is een aantal graden draaibaar. Welke sensor is dit en wat doet dit verstellen precies?
Iemand nog verdere ideeën wat het euvel eventueel zou kunnen zijn?
Van de week ga ik sowieso de scooter een grote beurt geven en de klepspeling controleren, maar mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag.
Berini Napoli 2, 4takt, 50cc, GY6 injectie blok.
Probleem: Start met koude motor redelijk, soms wat moeilijk. Maar bij een warme motor start deze niet tot nauwelijks meer. Laat je de scooter even staan dan kan hij wel weer worden gestart.
Sporadisch uitvallen bij stationair lopen. De ene keer draait hij prima, dan weer wat minder, en soms blijf hij helemaal niet stationair draaien.
Ik dacht vandaag de carburateur even na te kijken en de automatische choke, tot ik de buddyseat eraf trok en erachter kwam dat het een injectieblok betreft. Ik heb de ,,carburateur'' wel even verwijderd en de sensoren schoon gemaakt. Ook de injector even nagekeken maar die zit er verder ook op het oog netjes uit.
Het viel me op dat 1 sensor op de ,,carburateur'' verstelbaar is, hij is een aantal graden draaibaar. Welke sensor is dit en wat doet dit verstellen precies?
Iemand nog verdere ideeën wat het euvel eventueel zou kunnen zijn?
Van de week ga ik sowieso de scooter een grote beurt geven en de klepspeling controleren, maar mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag.
M3P 24'