Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:
  • 279.243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Destruction schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:51:
afgezien van een uitlaat die ooit een propje is verloren en lichtere rollen.
Dat is niet de originele uitlaat, dat is ook een Tecnigas Silent pro. Het origineel heeft een ‘piemel’ erop zitten bij de cilinder in de buurt. En een luchtinjectie slang.

Standard rijdt een ludix 50gps wat neerkomt op 60 teller.( bij 90/90-r10 voorband ) Wat overigens prima WOK proof is.

Fijne scootertjes 😀

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Vanavond even een testritje kunnen doen met de hier eerder genoemde Vivacity. Koud deed het ding nog wel een beetje moeilijk, was ~10km/u wel ongeveer de topsnelheid en rookte het ding ook flink. Toen-ie wat warmer werd was het probleem weg en heb ik 'm uiteindelijk gemeten op 32km/u GPS. Dat lijkt best prima (snorscooter dus).

Morgen ff kijken wat-ie nu doet bij een koude start. Het ding heeft de afgelopen 2 jaar stil gestaan vanwege dit probleem, ik heb de choke vervangen waar duidelijk al eerder aan geknutseld was (kroonsteentjes... :X) en het ding stond behoorlijk te rijk afgesteld. Sinds-ie weer in elkaar staat (begin deze avond) is-ie nu zo'n 25km verder, voor 't eerst warm gereden in wie weet hoeveel jaar :P

[edit]Koude start gaat wel veel beter dan eerst, ik kan na een koude start volgas wegrijden (dat kon eerst ook niet). Wel blijft de topsnelheid ~10km/u zolang het blok "koud" is en rookt het ding dan ook zichtbaar (maar ook dat veel minder dan eerst). Het lijkt erop dat de choke zich er langer mee blijft bemoeien dan nodig carburateur niet helemaal goed meer is, getuige ook 't feit dat het ding niet echt lekker stationair loopt (alsin, te hoog of te laag, en is dan zeer gevoelig op de stelschroef). Een nieuwe kost 30 euro maar de eigenaar vind voor nu wel prima (afgezien van 't koud haperen dan), het blijft een snorscooter die na 1 januari a.s infeite gewoon oud schroot is. .

Het gaat dus om een oude Vivacity snorscooter, 2takt.

[ Voor 85% gewijzigd door Destruction op 22-07-2022 22:09 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:42
Vanmiddag nieuwe trekveren in de koppeling gezet, +1500 rpm. Dat komt een stuk beter van z'n plek :P . Achteraf denk ik dat +2000 ook wel had gekund, maar geen zin om alles weer open te halen. Misschien dat ik het later nog doe, dan loopt ie van 0 tot ?? strak met hetzelfde toerental.
Daarna nog even cdi gewisseld met die van een maat van me omdat ie er toch stond, zijn scooter is helemaal standaard (bij mij alleen carter ongeveer). En dan gaat die van hem gewoon harder _O-

[ Voor 44% gewijzigd door sig69 op 09-10-2022 01:23 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Die fuiken zijn natuurlijk allemaal onaangekondigd er wordt alleen van te voren aangekondigd dat er strenger gecontroleerd gaat worden en dan als hij te hard loopt je je scooter kwijt bent.
Over fuiken gesproken.. Die heb ik echt al heeeeel lang niet meer gezien. Zijn ze er nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wauskoek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Over fuiken gesproken.. Die heb ik echt al heeeeel lang niet meer gezien. Zijn ze er nog wel?
In Belgie wel, dan gaat de politie rondrijden op motoren en moet je ze volgen naar een parkeerplaats.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11
hoi klein vraagje,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden het luchtfilterelement vervangen op mijn Vivacity 2 takt. Dit was toen incl. de behuizing. Volgens mij was het een set van DMP.

Nu had ik vandaag de behuizing losgeschroefd (3 kruiskopschroeven) en mijn oog viel op het luchtfilterelementje (schuimpje) in de linkeronderhoek is er een kleine opening. Nu twijfel ik of dit ook in juni al zo was, of dat het simpelweg weggewreten is (door benzineresten misschien)

Wat denken jullie? En is het een ramp, een kleine opening, in theorie kan er lijkt mij rommel direct de carburateur inkomen denk ik. En als dat stukje schuim is weggewreten, dan zit het nu misschien in het blok of in de carb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:05
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@WEBGAMING Ik zal hem zo ff maken. Dan edit ik deze post :)

https://tweakers.net/foto...G0QeK0DLTsbAOrXmiO3PV.jpg

Ik heb de foto schuin gemaakt, want anders is het "gat" totaal niet te zien op een foto. Ik heb overigens nog even met een meetlat gemeten. De spleet is ongeveer 0.5 mm- 1 mm (afhankelijk tot waar je meet op t plastic)

P.s. let niet op de carburateur, hij ziet er smerig uit, maar ik heb heb hem nog nooit eraf gehaald sinds ik de scooter heb. Ik heb nog overwogen om met een tandenborstel hem schoon te maken, maar ik ben bang dat ik perongeluk de stationairschroef enzovoort verstel dan 😛

Persoonlijk denk ik dat dat gat er in juni niet was. Maar ik weet het niet zeker. Afijn ben benieuwd naar je advies (nieuwe kopen of zo laten) en of dit gat normaal is.

[ Voor 170% gewijzigd door dennis_rsb op 27-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@dennis_rsb Mwa, vind het niet zo bijzonder. Hij had wel netter gesneden kunnen worden inderdaad. Maar daar gebeurt ook niet zo veel. Als je er een vuil filter uithaalt, zie je meteen dat het meeste vuil bij de inzuigbuis zit. Bij die randjes gebeurt er eigenlijk niets.

Het buitenste filter heeft ook nog een behoorlijke rand toch? Bij het origineel volgens mij wel. Denk eigenlijk dat die hem ook wel afsluit.

Maar, het filter is zo te zien wel helemaal droog, dat vind ik dan belangrijker. Zo'n schuimfilter laat best veel vuil door als hij niet geolied is.
Bij een goed filter zit er heel plakkerige olie op, die de fijne deeltjes "vangt". Heb er een aantal gehad van Bobotech, daar zat duidelijk olie in.
Als je het echt goed wil hebben kan je hem vervangen. Het kost uiteindelijk ook bijna niets.

Maar ik zou me er niet heel veel zorgen over maken. Een powerfilter laat wat dat betreft ook veel troep door.

Over de carb had je niks moeten zeggen, dan was het me niet opgevallen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 27-11-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-06 12:27
dennis_rsb schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:30:
@WEBGAMING Ik zal hem zo ff maken. Dan edit ik deze post :)

https://tweakers.net/foto...G0QeK0DLTsbAOrXmiO3PV.jpg

P.s. let niet op de carburateur, hij ziet er smerig uit, maar ik heb heb hem nog nooit eraf gehaald sinds ik de scooter heb. Ik heb nog overwogen om met een tandenborstel hem schoon te maken, maar ik ben bang dat ik perongeluk de stationairschroef enzovoort verstel dan 😛
Persoonlijk krijg ik zelf wel kriebels van die carburateur haha. Die mag wel een keer losgehaald en schoongemaakt worden met een flink dosis remreiniger.

Als je de stationairschroef dichtdraait, terwijl je ondertussen de slagen telt die nodig zijn om hem dicht te draaien, weet je precies op hoeveel slagen je schroef open stond. Op deze manier kan je zorgeloos je carburateur schoonmaken en vervolgens de schroef weer op de oude positie zetten.

Ikzelf ga denk ik in maart/april de carb van de Ludix weer eens even schoonmaken, voorbereiden op het mooie weer met helaas een helm en een geel kenteken.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@WEBGAMING Thanks voor je reactie! Nja of ie zo gesneden is of dat hij weggewreten is door benzine (niet dat het nou zoveel is die spitback vanuit de carb, maar het blijft natuur wel nat maandenlang al)

Persoonlijk denk ik ook dat het meevalt, het is idd onderaan. En het is max 1 mm opening. Daarnaast rijd ik niet door los zand en dat soort dingen. (tenzij het je overkomt, een passerende zandwagen bijv)

De rand van die buitentste filter? je bedoelt denk ik die kap die je erop schroeft? Nou zover ik heb gezien klemt die niet de filter.

Betreft die droogheid. Kijk de filter had ik wat ingeolied met olie idd, maar het was iets teveel waardoor de motor k*t liep. Toen heb ik hem wat droger gemaakt. Vervolgens is er wel wat spitback benzine vanuit de carb gekomen in de luchtfilter. Ik dacht eerst dat dat komt door de overloop, maar op internet staat dat een beetje benzine in de luchtfilter normaal is. En het is idd een beetje maar. De carb is verder helemaal goed, de eerste keer na n dag stilstaan start ie wat lastig (waarschijnlijk iets met de vlotter) want er komt ook wat benzine uit de overloop ná het rijden. Verder rijd ie perfect.

Een vriend van mijn is automonteur. Die zegt dat het inolien van deze filters eigenlijk niet nodig is, vooral omdat er al een behuizing om heen zit.

@RazorMaron Ik zeg je eerlijk, ik blijf er liever af haha. Om een paar redenen

1. Ik heb er geen last van, hij start wel wat moeilijk na stilstaan. Maar als ie eenmaal start loopt ie goed, en als je hem dan even uitzet en weer wil starten, dan start hij meteen.

2. Ik heb nu zoiets hij rijd verder goed, dus ik blijf er liever af. Als hij nou zou stotteren, uitvallen, helemaal niet starten dan zou ik hem wel openmaken. En als ik er niet uitkom zou ik het aan die vriend van mij (automonteur) vragen

3. Nu zit alles goed in elkaar, kans is aanwezig als je hem openhaalt dat de pakkingen ook naar de klote zijn. Ik had in juni de oude luchtfilter opengemaakt, die siliconen ringen was helemaal kapot. Ik dacht ik bestel meteen een nieuwe complete luchtfilter, wat denk je daar zat uberhaubt geen siliconen ring in :p Er komt dus wel een klein tikkie valse lucht door de behuizing. Maar ik merk er niks van tijdens het rijden, behalve als je het gas los laat dan hij langaam toeren afbouwt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
@dennis_rsb Ik begrijp je keuze goed. Ik zelf ben gewoon een beetje perfectionistisch op dat gebied en denk ook gelijk in doemscenario's. Wat nou als op de een of andere manier een beetje zand in de carb komt en zodoende in het blok....

Hopelijk heb ik je niet aangestoken ;) Veel rijplezier.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@RazorMaron Haha snap ik. Nou weetje, ik heb daar wel even over nagedacht over dat zand/modder. Maar daarna heb ik ook gerelativeerd zo vanne ¨het is soort modder, geen fijn zand, dus het moet wel heel gek gaan wil dat dan los komen en TUSSEN dat aanzuigerubber richting de carbaruateur komen :P

Daarnaast is dit al vanaf het begin zo, ik heb wel de modder onder de vlotterbak weggehaald. Misschien dat ik nog wel een keer voorzichtig wat met een tandenborstel ofzo wat poets. Ik heb deze scooter sinds 31 mei dit jaar. Heb er nu zo'n 500 km mee gereden :P dus dat het in het blok komt zal wel loslopen.

Overigens heeft deze cilinder+zuiger+veren zover ik weet (ik ben de 3de eigenaar) al 35.k gelopen :P Dus vroeg of laat zal hij toch wel een vastloper krijgen, of dat de zuigerveren zo naar de klote zijn dat ie niet meer lekker loopt :p Gek genoeg vind ik een cilinder/zuiger/veren vervangen minder spannend dan klooien met de carb. Vroeger ook wel eens gedaan, alleen soms even pielen om die zuigerveren op t juiste moment dicht te knijpen voordat je de cilinder er over drukt.

Ook misschien leuk om te weten voor jou :P Ik heb een auto waar ik veruit de meeste kilometers mee rijd. Ik heb deze scooter puur voor erbij. Dus had geen zin om er veel aan uit te geven. Zoveel rijd ik er niet mee, meer voor kleine stukjes naar dorp, of rondjes met mooi weer. Enige wat ik heb vervangen is de bougie (die was helemaal geroest haha) en de luchtfilter.

• dennis_rsb
Klein vraagje, heb ook al op scooterforum gegoogled.

De accu van de Vivacity is best gaar. Ik moest hem sowieso altijd al kicken. Maar als ik het goed begrijp blijft de Vivacity altijd starten met kickstart, zelfs als de accu 100% dood is? Ik las dat mogelijk knipperlichten en claxon stoppen met werken?

Verder, de elektrische choke is natuurlijk op de carburateur aangesloten. Maar stel de accu is 100% dood, heeft dit invloed op de elektrische choke? Op is kickstart net zo effectief voor elektrische choke?

Ik bestel misschien wel een accu, maar als het geen meerwaarde heeft dan zie ik het nut niet echt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@dennis_rsb Een accu kost nog geen 20 euro, lijkt me niet dat je daar moeilijk voor moet gaan doen ook al kun je hem starten met de kickstarter.

/▌

• dennis_rsb
@Marzman I know, minder nog zelfs. 17 euro. En die ga ik denk ik ook kopen, scheelt vaak kicken met zulk weer. Maar mijn vragen blijven staan, ben gewoon benieuwd. Ik leer graag bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verlichting etc blijft gewoon werken. Toeter blijft ook gewoon werken. Choke ook, die gaat er automatisch op, en word teruggetrokken omdat er spanning op komt te staan.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 15-12-2022 15:34 ]

• dennis_rsb
@WEBGAMING thanks! Ik las op internet wel dat als de accu écht leeg is dat hij dan ook met kickstart niet werkt? En las ook dat als je een dc cdi hebt dat hij perse een werkende accu moet hebben?

anyway, zit te denken aan deze https://www.m2trading.com...-4ah-nitro-onderhoudsvrij of deze https://www.m2trading.com...ooter?sqr=vivacity%20accu

Zover ik zie is het verschil het merk (zeggen mij beide niks) en dat de 1a meer heeft (klinkt beter?) en dat de afmetingen verschillen (zolang ie maar past in de vivacity 😛)

edit: Heb daarstraks mijn oude accu eruit gehaald om te kijken hoe het in elkaar zat. Ben helaas vergeten te checken qua ampere. Anyway, een maat van mij raadde aan om met vaseline de contacten een ietsiepietsie in te vetten. Ik ben voor deze gegaan https://www.zandri.nl/acc...o-onderhoudsvrij-gel.html Ik zag ook een 5ah accu, die even duur is (wat ik al vreemd vind, misschien is de kwaliteit van die 5a minder) Ik ben maar op safe gegaan en voor de 4ah accu gegaan. Goed zat. En heb er een druppellader van 10 euro bijgekocht, omdat het schijnt dat die dingen vaak best leeg zijn als je ze krijgt.

[ Voor 32% gewijzigd door dennis_rsb op 15-12-2022 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
dennis_rsb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:46:
@WEBGAMING thanks! Ik las op internet wel dat als de accu écht leeg is dat hij dan ook met kickstart niet werkt? En las ook dat als je een dc cdi hebt dat hij perse een werkende accu moet hebben?
Dit is zo bij sommige scooters zoals een Vespa of een scooter met een injectieblok.

9 van de 10 scooters kunnen prima zonder accu starten door middel van de kickstart. Ik weet niet wat voor Vivacity je hebt, maar de oudere modellen kunnen dit prima.

Ik heb zelf een tijdje op een Peugeot Ludix gereden die vanuit de fabriek al zonder accu kwam, was ook niet nodig, want het ding had geen elektrische start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@RazorMaron een vivacity uit 2006 of 2007 is het.

Die man waar ik de scooter van kocht zei al dat de accu half gaar was. Toen zei ik, dan kan ie er net zo goed uit. Toen zei hij "nee want hij laad nog een beetje bij, en anders werken de display lampjes ook niet meer"

Als dat zo is, dan is dat wel cruciaal. Immers benzine en olielampje enz is wel belangrijk.

Anyway, ik heb dus een nieuwe accu gekocht. Voor op "safe" en zodat ik wat minder hoef te kicken bij een koude motor haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
dennis_rsb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:17:
@RazorMaron een vivacity uit 2006 of 2007 is het.

Die man waar ik de scooter van kocht zei al dat de accu half gaar was. Toen zei ik, dan kan ie er net zo goed uit. Toen zei hij "nee want hij laad nog een beetje bij, en anders werken de display lampjes ook niet meer"

Als dat zo is, dan is dat wel cruciaal. Immers benzine en olielampje enz is wel belangrijk.

Anyway, ik heb dus een nieuwe accu gekocht. Voor op "safe" en zodat ik wat minder hoef te kicken bij een koude motor haha.
Aah ja, dat is het oude model Vivacity. Wat die man zei klopt niet helemaal. Heb twee weken geleden nog een oude Vivacity afgesteld met een dooie accu. Als de scooter draait werkt alles gewoon, denk aan knipperlichten, toeter, grootlicht en de lampjes op je dashboard.

Desalniettemin is het natuurlijk wel gewoon fijner en makkelijker dat je de scooter ook elektrisch kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@RazorMaron zeker, elektrisch starten is veel handiger. En als bijvangst spaar je de kickstarter.

Wat jij zegt klinkt logisch. Maar ik las op internet dat je 2 soorten cdi's hebt. Dc en ac. Als je een dc cdi hebt moet je een werkende accu hebben wil je hem überhaupt kunnen starten.

edit : accu zit er in hoor! Ik heb hem gisteren eerst opgeladen tot ongeveer 12,9 volt (14,8 is het maximale zover ik lees op internet?) Vandaag nog even gemeten toen was ie na een dag dus wel wat ontalden naar rond de 12,5 a 12,6 volt. wat volgens mij vrij normaal is, zeker met dit weer.

Daarna de accu ingebouwd, vastdraaien voelde niet echt lekker. Dus heb de revetjes van de oude accu gebruikt. Bij de nieuwe zaten alleen 2 bouten en 2 moeren. Tot slot even de scooter gestart met de multimeter op de accu zodat ik kon kijken of de spanningsregelaar werktte. |En tijdens gas geven schommelt het voltage zo rond de 13 a 14 volt. Lijkt mij keurig.

[ Voor 53% gewijzigd door dennis_rsb op 18-12-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Mensen hier die hun snor gaan omkeuren naar brom? Voor mij is het een logische keuze, als je dan toch een helm op moet, kan je net zo goed harder rijden.

Weet iemand of ze bij de RDW-erkende bedrijven alleen de snelheid nalopen of dat ze hem helemaal technisch in orde willen maken? Ik heb namelijk een zwetende/lekke voorvork die ik binnenkort wil vervangen maar daar zal haast achter moeten als het een punt is waar ze op zullen letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
RazorMaron schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:35:
Mensen hier die hun snor gaan omkeuren naar brom? Voor mij is het een logische keuze, als je dan toch een helm op moet, kan je net zo goed harder rijden.

Weet iemand of ze bij de RDW-erkende bedrijven alleen de snelheid nalopen of dat ze hem helemaal technisch in orde willen maken? Ik heb namelijk een zwetende/lekke voorvork die ik binnenkort wil vervangen maar daar zal haast achter moeten als het een punt is waar ze op zullen letten.
Bij de RDW checken ze alles. Maar sinds 1 januari zijn ook sommige scooterzaken gecertificeerd om te keuren. Zij keuren wat soepeler (enkel snelheid). Gewoon bij je lokale scooterzaak vragen of zij gecertificeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou maar eens zoeken naar een helmpje voor bij de Saxonette..
en moet ik nou als ik met een uitgeschakelde motor en gewoon de trappers gebruik nou ook een helm op? :')

iets met oneerlijk tov gewone elektrische fiets

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SMSfreakie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:16:
nou maar eens zoeken naar een helmpje voor bij de Saxonette..
en moet ik nou als ik met een uitgeschakelde motor en gewoon de trappers gebruik nou ook een helm op? :')

iets met oneerlijk tov gewone elektrische fiets
Ik gok van wel. Je bent dan bestuurder van dat ding, als je er mee loopt zal het niet hoeven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik gok van wel. Je bent dan bestuurder van dat ding, als je er mee loopt zal het niet hoeven.
ja ik gok het ook.. vrees dat het inmiddels ook niet veel waar meer is nu met die onnozele plicht :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
hgmaster schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Bij de RDW checken ze alles. Maar sinds 1 januari zijn ook sommige scooterzaken gecertificeerd om te keuren.
Vandaar dat ik het had over RDW-erkende bedrijven. Maar goed om te weten dat ze enkel de snelheid testen.

Ik vraag me verder af of een scooter met 41-44 km/u gps genoeg is voor de keuring bij een RDW-erkend bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RazorMaron schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Vandaar dat ik het had over RDW-erkende bedrijven. Maar goed om te weten dat ze enkel de snelheid testen.

Ik vraag me verder af of een scooter met 41-44 km/u gps genoeg is voor de keuring bij een RDW-erkend bedrijf?
volgens mij kan je online bij het RDW (ovi.rdw.nl) al zien of je een omkeuring kan ?
snelheidswijziging snorfiets door erkenningshouder mogelijk? NEE / JA
Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk?

‘Ja’ betekent dat u vanaf 1 januari 2023 uw snorfiets (na ombouw naar bromfiets) kunt laten keuren door een erkenninghouder. Zij zorgen voor de aanpassing in het kentekenregister. Vanaf die datum vindt u de aangesloten erkenninghouders in onze locatiewijzer.

‘Nee’ betekent dat u uw snorfiets (na ombouw naar bromfiets) moet laten keuren bij een RDW-keuringsstation.

[ Voor 39% gewijzigd door SMSfreakie op 04-01-2023 18:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-06 10:39
RazorMaron schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:35:
Overweeg dat wel goed, je zult in de meeste gevallen de rijbaan op moeten. Zelf rijd ik sinds vorig jaar een 45 km/h bromscooter omdat de helmplicht toen al in de lucht hing. Maar ik rij voornamelijk dwars door de binnenstad van Den Haag en hoef daarbij geen kilometers lange afstanden over wegen met auto's af te leggen. Toch voel ik me op de wat langere stukken en in bepaalde wijken op de weg zo nu en dan opgejaagd door het overige verkeer omdat mijn scooter niet harder gaat dan 47 km/h. Van relaxte ritjes is dan geen sprake meer.
Ook al is die helmplicht er nu, mijn volgende scooter zou een snorscooter worden. Op het fietspad rijdt het (voor mij) toch een stuk relaxter en de tijdswinst tussen 45 km/h of 25 km/h is binnen de stad minimaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 07-01-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een snor rijdt ook een stuk veiliger in de winter en is minder koud.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gethijsem schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Ook al is die helmplicht er nu, mijn volgende scooter zou een snorscooter worden. Op het fietspad rijdt het (voor mij) toch een stuk relaxter en de tijdswinst tussen 45 km/h of 25 km/h is binnen de stad minimaal.
wouden ze niet ook de snorders naar de rijbaan ipv fietspad duwen ? :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Voor zover ik weet is daar geen sprake van, behalve in Utrecht en Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Gethijsem schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Overweeg dat wel goed, je zult in de meeste gevallen de rijbaan op moeten. Zelf rijd ik sinds vorig jaar een 45 km/h bromscooter omdat de helmplicht toen al in de lucht hing. Maar ik rij voornamelijk dwars door de binnenstad van Den Haag en hoef daarbij geen kilometers lange afstanden over wegen met auto's af te leggen. Toch voel ik me op de wat langere stukken en in bepaalde wijken op de weg zo nu en dan opgejaagd door het overige verkeer omdat mijn scooter niet harder gaat dan 47 km/h. Van relaxte ritjes is dan geen sprake meer.
Heb een keer een brommer moeten rijden vanuit Grave naar Ede, dat is wel een stukje. Het viel me vooral op dat ik een beetje paranoïde werd bij het optrekken in plaats van de gewenste snelheid op de baan.

Ik heb hem gisteren omgekeurd naar bromkenteken en heb het gele plaatje vandaag opgehaald. Officieel nog even wachten op het kentekenpasje voor ik de baan op mag.

Hij gaat 51 km/u gps, rond de 55 op de teller. De optrek is echt heerlijk nu de snor volledig is ontgrensd met een ontgrensde brom uitlaat. Ik denk dat ik nu wel prima meekan met het overige verkeer.

Motorisch is dit blokje nu in orde. De scooter moet alleen even qua uiterlijk bijgewerkt worden. Het tweede blokje wat ik heb liggen wordt getjoend zoals ze dat noemen maar dat komt later wel.

[ Voor 6% gewijzigd door RazorMaron op 07-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

digifun schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:27:
Een snor rijdt ook een stuk veiliger in de winter en is minder koud.
Je kan met een bromfiets ook gewoon 25 rijden.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Marzman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Je kan met een bromfiets ook gewoon 25 rijden.
Andere plaats op de rijbaan, het is niet veilig om tussen de auto's 25 te rijden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Christiano007

Ich bin der champion

digifun schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Andere plaats op de rijbaan, het is niet veilig om tussen de auto's 25 te rijden.
Ik denk dat je beter op de rijbaan kunt rijden met 45km dan op een fietspad waar allemaal blubbershit op zit.

Normale wegen zijn zo droog met alle voertuigen die erop rijden, fietspaden niet.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

SMSfreakie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:49:
[...]

wouden ze niet ook de snorders naar de rijbaan ipv fietspad duwen ? :/
Dat gaat echt meer ongelukken veroorzaken dan dat het voorkomt: Ik zie het nu al gebeuren dat automobilisten allerlei rare stunts als inhaalacties uithalen als je netjes 30 rijdt binnen de bebouwde kom met een brommer.

Met een brommer kun je er dan nog voor kiezen om met het verkeer mee te rijden. Als de snorfietsen er nog eens bij komen die niet harder kúnnen dan wordt dat chaos...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Dat gaat echt meer ongelukken veroorzaken dan dat het voorkomt: Ik zie het nu al gebeuren dat automobilisten allerlei rare stunts als inhaalacties uithalen als je netjes 30 rijdt binnen de bebouwde kom met een brommer.

Met een brommer kun je er dan nog voor kiezen om met het verkeer mee te rijden. Als de snorfietsen er nog eens bij komen die niet harder kúnnen dan wordt dat chaos...
Dat bedoel ik dus maar.... het is immers gewoon weer een lapmiddel om het falen van de handhaving te verdoezelen..

nu zijn de E-bikes die je gemakkelijk opvoert (/zelf rijdend kan maken) enorm HOT..
we verplaatsen het probleem eventjes...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Voor zo ver ik weet ging dat echt over de binnenstad. Waar de snorfietsen op soms piepkleine fietspaadjes toch wel een serieus gevaar kunnen vormen voor fietsers. En waar het verkeer (als het goed is) ook maximaal 30Km/h rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ben wel benieuwd hoe snel de snorfiets gaat uitsterven met dit beleid. Uiteindelijk is dat natuurlijk de bedoeling.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:29:
Voor zo ver ik weet ging dat echt over de binnenstad. Waar de snorfietsen op soms piepkleine fietspaadjes toch wel een serieus gevaar kunnen vormen voor fietsers. En waar het verkeer (als het goed is) ook maximaal 30Km/h rijdt.
Het grote probleem met het "fietspad op, fietspad af" verhaal is dat gemeenten die plaatsen om van het fietspad naar de rijbaan te gaan en weer terug, vaak op de meest onoverzichtelijke plekken neerleggen, zoals net voorbij het inrijbord van de gemeente. Je kan als bromfietser dan niet zien of er verkeer aankomt, en als automobilist zie je ineens een brommer uit het niets opduiken.

Het was veel veiliger geweest als bromfietsers dezelfde rechten en plichten zouden krijgen als motorfietsers, maar dan met een lagere constructiesnelheid, zodat ze overal op de rijbaan thuis horen en als motorvoertuig worden beschouwd, maar geen auto(snel)wegen op mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Stoney3K schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Het grote probleem met het "fietspad op, fietspad af" verhaal is dat gemeenten die plaatsen om van het fietspad naar de rijbaan te gaan en weer terug, vaak op de meest onoverzichtelijke plekken neerleggen, zoals net voorbij het inrijbord van de gemeente. Je kan als bromfietser dan niet zien of er verkeer aankomt, en als automobilist zie je ineens een brommer uit het niets opduiken.

Het was veel veiliger geweest als bromfietsers dezelfde rechten en plichten zouden krijgen als motorfietsers, maar dan met een lagere constructiesnelheid, zodat ze overal op de rijbaan thuis horen en als motorvoertuig worden beschouwd, maar geen auto(snel)wegen op mogen rijden.
Ben ik ook met je eens hoor. Je ziet ook heel regelmatig dat je dan voor een kruispunt er af moet, en na het kruispunt weer de weg op. Volgens mij omdat je dan een weg kruist waar je niet met de bromfiets op mag. (zoals een 70 weg oid) Zorgt ook voor hele rare situaties. Ik blijf dan persoonlijk gewoon op de weg.

Zo iets zeg ik ook al tijden. ;) Als je een rijbewijs moet halen, de weg op moet, kan de snelheid ook wel wat omhoog. 70 oid. En dan inderdaad ook geen op/af gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier idem...

net na een rotonde moet je een 90 graden bocht zien te maken naar rechts, en direct er na meteen naar links...

andere kant uit.. dorp in.. fietspad.. rechts, 1 rijbaan kruisen.. en vervolgens op het middenstukje te blijven staan om in te voegen op de 2de rijbaan..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7CdKcty/fsdfasfasf.png

gevolg is dat menig snor/bromfietser nu gewoon al via de "in/uitrit" van het naast liggende busstation zich naar het fietspad slingert..

een mooie schuine steek was mooier, echter daarmee los je het probleem vanaf de andere kant niet op..
of je zou in de 60km zone al vanaf fietspad moeten (voor bromfietsers dan) en over de rijbaan.. dat zou "hier" wel in beide richtingen mogelijk zijn..

immers de aansluitingen richting de snelweg mag je niet op.. en verder kom je een T-Splitsing tegen.. 1 kant blijf je in de 60 zone en kom je weer in het dorp uit... de andere kant beland je na +- 1km in een dorpje met 30km zone... waarna je volgens mij niet eens terug hoeft op het fietspad als bromfietser..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Zo iets zeg ik ook al tijden. ;) Als je een rijbewijs moet halen, de weg op moet, kan de snelheid ook wel wat omhoog. 70 oid. En dan inderdaad ook geen op/af gedoe.
Ik zou eigenlijk zelf voorstander zijn van gelijktrekken met de Europese regels (oa. België). Snorfietsen bestaan niet, brommers maximaal 45 en alleen op het fietspad, en wanneer iemand langer dan een jaar zijn B rijbewijs heeft (desnoods in combinatie met Am) krijgt ie een A1 rijbewijs gratis. A1 motorfietsen dan ook beperken tot maximaal 80 kilometer per uur en geen autosnelwegen maar wel N-wegen.

@SMSfreakie Die haakse bochten kom ik inderdaad ook vaak tegen. En als brommer ben je nog altijd wel een apparaat van 150-200 kilo inclusief berijder en bagage, dat staat niet ineens van 50 naar 0 stil om de hoek om te gaan. Automobilisten schrikken zich ook vaak rot als je spontaan voor zo'n hoek in de ankers moet.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 09-01-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:22:
[...]

@SMSfreakie Die haakse bochten kom ik inderdaad ook vaak tegen. En als brommer ben je nog altijd wel een apparaat van 150-200 kilo inclusief berijder en bagage, dat staat niet ineens van 50 naar 0 stil om de hoek om te gaan. Automobilisten schrikken zich ook vaak rot als je spontaan voor zo'n hoek in de ankers moet.
Precies..... en dan wil je ongevallen beperken... moet je dit soort gein gaan aanleggen

maar in belgie bestaat de snorfiets niet? waar zouden ze in belgie dan een Saxonette onder weg schuiven? :')

fiets met trapondersteuning? al kan die ook prima autonoom rijden...

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 09-01-2023 21:54 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SMSfreakie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:53:
[...]

maar in belgie bestaat de snorfiets niet? waar zouden ze in belgie dan een Saxonette onder weg schuiven? :')

fiets met trapondersteuning? al kan die ook prima autonoom rijden...
Volgens mij zijn die gewoon brommers met helmplicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien toch eens hier aan de experts vragen. We hebben hier een Piaggio Zip C25 uit 2016 met 34k op de teller. Ik heb er weinig verstand van, maar ik vind dat er vaak iets mee mis is.

Het varieert een beetje, maar het probleem dat elke keer terugkomt is slecht starten. Hij raakt wel altijd aan de praat, maar het kost extreem veel moeite, soms lukt het alleen met de kickstarter. Als hij eenmaal rijdt, dan werkt hij verder wel goed.

Dus hij gaat regelmatig naar een scooterspecialist in de buurt. Telkens repareren ze iets en dan is het weer een paar dagen goed, maar uiteindelijk komt het probleem steeds weer terug. Ze hebben inmiddels de accu, cdi, bougie vervangen en de boel al tig keer schoongemaakt, maar het lijkt niet te helpen. Na een paar weken (soms zelfs dagen) komt het probleem terug, gaat ie weer naar de reparateur, is er weer iets anders stuk, rijdt ie weer een tijdje normaal, rinse and repeat.

Ik heb de indruk dat er iets aan mankeert wat ze nog niet gevonden hebben, of wat ze niet willen vinden (de scooter is daar ook (tweedehands) gekocht). Het kan toch niet normaal zijn dat je met een scooter elke paar weken of maanden weer bij de reparateur staat? Er wordt normaal mee gereden, maar hij maakt wel veel kilometers. Ik vind het niet gek dat er soms een onderdeel moet worden vervangen, maar het lijkt alsof ze het echte probleem gewoon niet opgelost krijgen.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of is het wel normaal en zijn die dingen gewoon niet zo betrouwbaar? Hij staat zo vaak bij de reparateur dat het onderhoud geen probleem is: ze zien dat ding zo vaak dat alles wel op tijd wordt gezien. De olie is pas geleden nog ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Klinkt alsof hij te arm afgesteld staat. (te weinig benzine)

Maar als ze het al zo vaak gerepareerd hebben, mag ik hopen dat ze daar naar gekeken hebben. Of ze kunnen gewoon niet afstellen.
Te arm is ook een beetje een lastige wat dat betreft, kan prima rijden, en merk je niets van, terwijl je de boel toch veel sneller aan het verslijten bent. Daarom altijd aan de rijke kant blijven.

Maar dat is eigenlijk ook een complete gok, lastig te zeggen natuurlijk. Maar wat je noemt is wel een symptoom van een te arme afstelling. En je noemt een paar dingen, als het steeds iets anders is, en het is even opgelost, is dat natuurlijk ook heel bijzonder.

Je rijd wel veel, hoe veel is veel? Hoe veel kan je rijden tot je weer iets hebt?

Een Zip is in principe een betrouwbare scooter. Is natuurlijk ook afhankelijk van de vorige eigenaar, en heel erg van het onderhoud. Maar het is geen auto. Ze zijn wat gevoeliger, en hebben veel vaker reparatie en onderhoud nodig.

Daarbij is bijna 34.000Km toch ook wel een behoorlijke stand voor een scooter.

En met die naam, Eindhoven?

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@WEBGAMING Er is vandaag weer naar gekeken en de 'sproeier' is inderdaad wat rijker afgesteld. Ik ben benieuwd hoe lang hij het nu blijft doen. De specialist is niet van kwade wil, want hij matst me telkens met de kosten, soms hoef ik een nieuw onderdeel niet te betalen of krijg ik korting. Ik denk dat hij er zelf ook van baalt.

Nee ik woon niet in Eindhoven :) . Toen ik in 2003 (!) mijn Tweakers-account aanmaakte, was ik fan van het merk Philips. Ze maakten toen best mooie apparatuur (900 serie Hifi, Expanium mp3-spelers, de eerste cd-branders, ESA-discmans, FSQ-beeldbuizen (nog langer geleden), Slimline VHS videorecorders, om een paar voorbeelden te noemen). Inmiddels is er weinig meer om fan van te zijn, ze maken alleen nog medische apparatuur en scheerapparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:56:
Daarbij is bijna 34.000Km toch ook wel een behoorlijke stand voor een scooter.
Ik had ooit een Peugeot Elyseo die ik in iets meer dan 2,5 jaar van 17K naar 59K heb gereden a 19ct/km :P Standaard onderhoud, verder geen grote kosten gehad. Toegegeven dat 't 2takt blokje z'n beste tijd achter de rug had toen-ie de 60K naderde. Ik vond nog een excell sheetje terug, toen ik 'm net had was 1:26 nog prima haalbaar. De laatste tankbeurten bleef het toch steken op 1:14 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Nou de kogel is door de kerk: ik ga 'm laten omkeuren naar brommer. Als ik dan toch een helm op moet dan maar brommeren. Kan ik in ieder geval legaal op de weg wat harder rijden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zit hier nog steeds te tobben..

eigenlijk vind ik het zonde om de 2 Saxonettes weg te doen.. (verkoop prijs tussen de 100 en 400 euro als je geluk hebt...) of lekker houden.. meest simpelste speedpedelec helmpje halen wat er maar is en lekker door tuffen met die dingen tot ze t niet meer doen :+ (en de onderdelen bult ook op is.........)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Op een Saxonette zou ik het simpelste helmpje halen wat er is en lekker doortuffen. Ik heb een scooter dus ga wel ergens een coole helm bestellen ofzo. Zorg voor later, hij staat toch in de winterstalling.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Wat is jullie ervaring met een scooter met een grotere kuip zoals de Jet 14 bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:20
Christiano007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:23:
Wat is jullie ervaring met een scooter met een grotere kuip zoals de Jet 14 bijv.?
Heb hier zelf een Jet 14 (2018). Ik vind hem zeer comfortabel en stabiel rijden door de grotere velgen. Wat wil je nog meer weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Heb hier zelf een Jet 14 (2018). Ik vind hem zeer comfortabel en stabiel rijden door de grotere velgen. Wat wil je nog meer weten?
Mijn vriendin wil misschien een scooter voor woon/werk verkeer (30 km in totaal), grote meid, maar de Jet 14 lijkt een beetje op een onder getunede 125cc variant.

Hoe is het optrekken en de snelheid vasthouden bij dit model?
En heb jij dan een euro 3/4 model?
Want het grote probleem van die dingen vind ik, je moet ze vaak lichtelijk opvoeren om goed met het verkeer mee te komen en dat schijnt tegenwoordig ook allemaal via de ECU te gaan i.p.v. even een kleinere varioring (ik hoef verder geen tips e.d. hierover, maar ben benieuwd of het wel gemakkelijk kan)

Ook zie ik de sym symphony of piaggio liberty als alternatief, maar hier ben je volgens mij iets minder beschermt tegen de elementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Christiano007 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:11:
[...]
Mijn vriendin wil misschien een scooter voor woon/werk verkeer (30 km in totaal), grote meid, maar de Jet 14 lijkt een beetje op een onder getunede 125cc variant.
Dat is het ook, hij is namelijk ook als 125 cc te krijgen ;) Ben zelf 1.96cm lang, dus moest ook een grotere scooter hebben.
[...]
Hoe is het optrekken en de snelheid vasthouden bij dit model?
En heb jij dan een euro 3/4 model?
Ik heb het EURO4 model. Nu nog als 25km snor, maar wordt omgebouwd naar 45km brom binnenkort. Trekt goed en vlot door, ervaringen op andere forums leren wel dat je een goede scooterboer moet hebben welke EURO4 goed begrijpt, niet elke techneut krijgt het voor elkaar om de EURO4 goed en stabiel te laten trekken
[...]
Want het grote probleem van die dingen vind ik, je moet ze vaak lichtelijk opvoeren om goed met het verkeer mee te komen en dat schijnt tegenwoordig ook allemaal via de ECU te gaan i.p.v. even een kleinere varioring (ik hoef verder geen tips e.d. hierover, maar ben benieuwd of het wel gemakkelijk kan)
Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Ah, ik had helemaal niet stilgestaan bij die nieuwe helmplicht. Nu snap ik ook waarom snorfietsen ineens goedkoper zijn. Paar maanden geleden zocht ik voor de gein op marktplaats naar Citta's in de buurt (leek mij wel leuk om weer te hebben, op mijn 14e heb ik daar een zomer lang de buurt mee onveilig gemaakt :+), maar die waren ineens een stuk goedkoper als dat ze waren. Best zonde, ik zou er best een willen maar ik ga niet met een helm op rijden (ook al rijden ze vaak gewoon 40 km/h o.i.d.), dat is toch de charme van een snorfiets.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.
Dat is per merk verschillend? Ik heb een Piaggio New Liberty iGet uit circa 2018 met Euro 4 en die heeft een ECU. Fijn ding overigens, volwassen uitstraling en lekker wendbaar.

Heeft iemand hier ervaring met het (lichtelijk) opvoeren van een dergelijke Liberty? Een setje met een Polini Vario en ECU + afstelling (opvoeren van 47 km/h naar +/- 54 km/h) zou zo’n 300 euro gaan kosten. Ik vind dat nogal wat geld voor 7 km/h verschil. Ik kom dan beter mee met het verkeer maar m’n ritjes zijn vrijwel nooit meer dan een kilometer of 6 binnen Den Haag, 4 keer per week. Als de scooter veel harder optrekt (wat ik dus overwegend moet doen in de stad) en lekkerder rijdt dan ‘origineel’ zoals de scooterhandel zegt wil ik het nog wel overwegen. Ik ben dus benieuwd naar echte ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Breaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Dat is het ook, hij is namelijk ook als 125 cc te krijgen ;) Ben zelf 1.96cm lang, dus moest ook een grotere scooter hebben.

[...]Opvoeren om mee te komen moet je met elke scooter, dat wil met een EURO4 veel makkelijker dan een EURO5, EURO5 is namelijk met ECU en EURO4 gaat nog met CDI.
De meeste Euro4's werken wel met een geregelde carburateur, als je gaat opvoeren heb je kans dat je die ontregelt, en die zijn echt een crime om goed afgesteld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]

De meeste Euro4's werken wel met een geregelde carburateur, als je gaat opvoeren heb je kans dat je die ontregelt, en die zijn echt een crime om goed afgesteld te krijgen.
Bedoel je niet gewoon injectie? Een geregelde carburateur heb ik nog nooit van gehoord.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Bedoel je niet gewoon injectie? Een geregelde carburateur heb ik nog nooit van gehoord.
Nee het is echt een (vacuüm) geregelde carburateur, anders kon je nooit alleen een CDI gebruiken.

Voor injectie heb je een ECU nodig omdat de verstuiver elektronisch moet worden aangestuurd om op het goeie moment brandstof in te spuiten, en dan heb je ook een hoop meer sensoren nodig zoals luchtmassameter en krukas/nokkenas positie sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Klopt, maar daarom ook dat je een goede scooterboer moet hebben. Google staat vol hoororverhalen over slecht afgestelde Sym scooters :P
Gethijsem schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Dat is per merk verschillend? Ik heb een Piaggio New Liberty iGet uit circa 2018 met Euro 4 en die heeft een ECU. Fijn ding overigens, volwassen uitstraling en lekker wendbaar.
ECU/CDI is hetzelfde inderdaad excuus. Ik bedoelde eigenlijk dat EURO4 carbarateur is en EURO5 injectie waarbij injectie lastiger op te voeren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Nee het is echt een (vacuüm) geregelde carburateur, anders kon je nooit alleen een CDI gebruiken.

Voor injectie heb je een ECU nodig omdat de verstuiver elektronisch moet worden aangestuurd om op het goeie moment brandstof in te spuiten, en dan heb je ook een hoop meer sensoren nodig zoals luchtmassameter en krukas/nokkenas positie sensoren.
Wait what? Zelfs op mijn antieke Yamaha FS1 met een carburateur uit de jaren '60 heb ik gewoon een CDI ontsteking :')
Bedoel je niet gewoon een CV (constant vacuüm) carburateur? Daar is niks geregeld aan, en daar zit gewoon een vaste sproeier in.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Breaker schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
[...]
ECU/CDI is hetzelfde inderdaad excuus. Ik bedoelde eigenlijk dat EURO4 carbarateur is en EURO5 injectie waarbij injectie lastiger op te voeren is :)
Ah ok. Maar mijn Euro 4 Liberty heeft ook injectie en als ik het niet mis heb kwamen rond de eeuwwisseling de eerste tweetakt scooters met injectie op de markt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Wait what? Zelfs op mijn antieke Yamaha FS1 met een carburateur uit de jaren '60 heb ik gewoon een CDI ontsteking :')
Bedoel je niet gewoon een CV (constant vacuüm) carburateur? Daar is niks geregeld aan, en daar zit gewoon een vaste sproeier in.
Een CDI doet ook niets met je carburateur, die doet alléén iets met je ontsteking.

Ik heb het bijvoorbeeld over een Dellorto ECS carburateur.

Ja, het is een beetje een kludge om standaard carburateurs aan Euro4 te laten voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Gethijsem schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ah ok. Maar mijn Euro 4 Liberty heeft ook injectie en als ik het niet mis heb kwamen rond de eeuwwisseling de eerste tweetakt scooters met injectie op de markt :).
Ik zie het inderdaad, jouw EURO4 is een injectie en die van Sym is pas bij EURO5 injectie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Een CDI doet ook niets met je carburateur, die doet alléén iets met je ontsteking.

Ik heb het bijvoorbeeld over een Dellorto ECS carburateur.

Ja, het is een beetje een kludge om standaard carburateurs aan Euro4 te laten voldoen.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de verschillende brandstof en ontstekingsssytemen van brommers/auto's/motoren werken :P
Wat ik al dacht, dit is een CV carburateur met een TPS (throttle position sensor), die doet niks met je carburateur zelf, die meet alleen iets (dus er is niks geregeld). De TPS zal hooguit wat feedback versturen voor het eventueel vervroegen/verlaten van de ontsteking.

Jij stelde dat je een "geregelde" carburateur nodig had voor een CDI ontsteking, dat is niet waar. Een CDI ontsteking werkt prima stand-alone zonder feedback.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Jij stelde dat je een "geregelde" carburateur nodig had voor een CDI ontsteking, dat is niet waar. Een CDI ontsteking werkt prima stand-alone zonder feedback.
Stoney3K schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Hiermee wilde ik dus zeggen: Die carburateur werkt zelfstandig, en dan kun je een CDI gebruiken voor de ontsteking in plaats van een ECU nodig te hebben. Niet dat die carburateur niet werkt zonder CDI.

Overigens heeft dat ding dus wel een lambda-sensor in de uitlaat, dus er zit wel iets van regeling op, maar ik vermoed dat dat direct die vacuümklep aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zit nog wat te lezen, wat een onnodig complex systeem die Dell'Ortho carburateur :') het ding is blijkbaar dus wel op 1 of andere manier geregeld. Er zit een sproeier in, maar het mengsel kan nog wel beïnvloed worden. Waarom niet meteen injectie, stuk simpeler en minder complex...

Conclusie: die ECS troep eraf slopen en gewoon een normale ouderwetse carburateur plaatsen. Ik zie het ook bij die nieuwe bami Monkey's/Dax'en met injectie. Het werkt altijd maar even goed, en daarna komen de problemen (en je kunt ze niet opvoeren). Uiteindelijk worden de meeste gewoon weer omgebouwd naar carburateur. Dat werkt altijd en opvoeren is natuurlijk stukken makkelijker

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Korte checkvraag.

Ik heb een Vivacity die al sinds ik hem gekocht heb (mei 2022) een gek probleem, wat voor mij niet super storend is omdat ik er toch niet elke dag mee rijd (heb ook een auto nog) Maar het is niet echt fijn dus misschien dat ik er toch wat aan ga doen.

Wat is het punt, hij start ''koud'' (koud als in als hij iets van 1 dag of langer stilstaat) erg lastig. Ik moet dan gemiddeld 10-15 keer kicken voor hij start. En met zulk weer als nu nog meer. Elektrisch geld hetzelfde, dan ben je ook lang bezig (zit gelukkig wel een nieuwe accu in dus dat scheelt)

Ik had al een vermoeden dat het iets met de benzinevoorraad was want uit de overloop komt na het rijden een klein beetje benzine. Ik heb het getest, ik had een paar weken terug op donderdag de scooter gebruikt om te rijden. Op zaterdag (dus 2 dagen later) wou ik de vlotterbak leeg laten lopen met die schroef en er kwam NIETS uit.

Klopt mijn vermoeden dat het vlotter verbogen is (ik neem aan dat het een plastic vlotter is, dus echt slijten doet die niet) of dat de vlotternaald lek is? En dat ie daardoor na het rijden de benzine eruit gooit via de overloop? Kan het ook bijvoorbeeld de benzinekraan zijn? Persoonlijk denk ik dat laatste niet, omdat er dan toch hele plassen benzine onder scooter zou moeten liggen?

De reden waarom ik twijfel of ik het ga fixen is omdat hij verder nu goed rijd als ie eenmaal loopt. En als ik bijv ff naar de winkel rijd, en ik start de scooter 15 min later weer dan start ie doorgaans na 1 kickje. En ik ben bang dat ik de luchtschroef en stationairschroef niet meer op de juiste punt terug krijg. Zelfde geld voor de gasschuif. Tenzij ik gewoon alleen de vlotterbak los schroef en de vlotter(naald) na kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Els__
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-04-2023
Een vriend van me had dit plaatje een tijdje geleden doorgestuurd van een volgens mij Nederlands bedrijf. Weten jullie welk merk het is en heeft iemand 'm al gereden of gezien? Hij blijft toch in m'n hoofd zitten nu ik weer aan het orienteren ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIPEtxOp9Go_AnglJLhuimTt5CA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yj0yg6XCHQhEmohYHqpzCkmN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Nou, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar het is gelukt! Mijn Sym Jet 14 snor naar brom omgekeurd!

Nadat ik eind januari mijn scooter heb laten opvoeren was het tijd om een afspraak te maken bij het RDW voor een keuring a €115,- (die van mij mocht niet door de dealer omgekeurd worden). Dit duurde nog eens 4 weken voor ik daar terecht kon op 2 maart. Tijdens de heenweg heb ik de GPS gemeten en kwam ik uit op een ~51km/u. Ik dacht prima, kom maar op! Bij het RDW gaat hij op de rollerbank.... "Hij start bij 67 en zwakt af naar 57, afgekeurd". Keuring is aangehouden en moet dus nog een keer terugkomen. Alle overige punten waren intussen wel goedgekeurd (verlichting, remmen etc.).

Balen! Dus de scooterboer gebeld welke dit maar een vreemd verhaal vond. Desalniettemin hebben ze hem, na een discussie met het RDW, alsnog verder afgevoerd. Om hem daarna goed te keuren moet je dus een controle keuring aanvragen (rest van de brom was al goedgekeurd). Nogmaals inplannen en nogmaals betalen... ditmaal €33,- en nogmaals wachten. Deze keer 5 weken... Vorige week maandag was het dan zover! Met 40 op de GPS die kant op en weer op de bank. Deze keer gelijk aan de GPS dus 40km/u op de rollenbank. Na 2 dagen het nieuwe pasje op zak en een kentekenplaat aangevraagd.

Afgelopen weekend een Malossi Multivar 2000 gemonteerd met 7 grams rollen. Vanochtend nadat ik de nieuwe kentekenplaat had opgehaald meteen even getest. Gaat weer netjes 48/50km/u op de GPS. Misschien dat ik de rolletjes nog vervang voor 7,5 grams rolletjes voor iets meer topsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqUhylEmxhBem8xN-0g79ck3V20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N4jA5XuQ4uHTQFKSsVkbUkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Meestal beantwoord ik hier vragen, maar nu heb ik toch ook even een dingetje.

Op mijn scooter zat een vacuüm pompje, zo'n rond ding onderop de tank. Die heb ik nu omgewisseld voor een normaal kraantje.
Maar nu is de scooter compleet aan het verzuipen.
Ik kan me voorstellen dat de aanvoer van de benzine wat harder gaat, maar dat moet toch gewoon afgesloten worden door de vlotter. (en dat gebeurt ook gewoon)

Hij moet toch helemaal niet rijker kunnen worden hierdoor eigenlijk?

Moet zeggen dat ik ook met de carburateur bezig ben geweest, dus het zou kunnen dat ik daar iets verkeerd gedaan heb, maar ik heb het al weer een keer uit elkaar gehad, en kon er eigenlijk ook niets aan ontdekken.

Wat ik eigenlijk gedaan heb, kraantje gemonteerd, sproeier een maatje groter, en de naald weer een positie omlaag. (hij was iets te arm, dus wou hem door de naald omhoog te zetten wat rijker maken, maar dat was niet genoeg, dus heb ik er gewoon een grotere sproeier in gezet)
Sindsdien verzuipt hij als een gek. En ja, de sproeier is echt maar 2 maten groter geworden. :P Van 98 naar 100.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de naald niet helemaal lekker zit, maar zoals ik al zei, ik zie er eigenlijk niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Sproeier 100? Dat is geen 4-taktje die 25 gaat haha.

Heb je al geprobeerd om het vacuümpompje terug te plaatsen om te kijken hoe hij daarop reageert?

Als je maar 2 maten in sproeier bent gestegen, de gasnaald op de originele plek is gebleven en hier niets aan valt op te merken (idem dito voor de rest van de carb) dan spreekt het denk ik voor zich dat het toch aan het vacuümpompje/normaal kraantje ligt. Vraag me echter niet hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee, niet echt haha. Heel veel scooters gehad, opgeknapt, verkocht etc. Nu een beetje klaar met alle rommel in huis, in de schuur, etc. :P Dus ik ben nu alles aan het opruimen.
Wou nog 1 leuke scooter hebben.. Aprilia Rally LC gekocht, zoals altijd een opknapper. Blok compleet gereviseerd, leuke cilinder er op, etc.

2T power! :+

Vind ik het inderdaad ook een beetje een raar verhaal, daarom. Pompje kan ik terug zetten, maar ik hem hem natuurlijk leeg gereden, kraantje er op gezet, en er weer bijna een jerrycan benzine in gegooid. :>

Enige wat ik nog kan bedenken dat ik het vlotterniveau iets moet aanpassen, omdat het nu door de druk van de benzine meer naar beneden geduwd word. Maar dat is ook niet echt een fijn werkje.

Ga denk ik inderdaad maar beginnen met het pompje er weer op. (uit kunnen zetten, en geen vacuüm leiding is wel fijn, daarom wou ik een kraantje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Pompje er weer terug op gezet, zelfde probleem.
Sproeier, naald weer terug op de oude instellingen, zelfde probleem.
Ik heb ook even mijn membraam er af gehaald, ook gewoon goed. Kan ook geen (vacuüm) lek ontdekken.
Heb zelfs even gekeken of mijn keerringen nog goed zaten.

Bougie er ook even uit gehaald, was pikzwart. (was eerst gewoon netjes bruin)

Sinds ik er een beetje mee gespeeld heb, loopt hij ineens veel en veel rijker.

Hij liep oke met de naald op de middelste stand, en sproeier 98. (ietsje arm naar mijn idee) Nu verzuipt hij gewoon als een gek. Ik snap er echt helemaal niets meer van.

Ik ga maar gewoon proberen een paar sproeiers naar beneden te gaan, anders weet ik het ook niet meer. Maar dan heb ik straks denk ik ongeveer sproeier 80 er in zitten, met een dikke 70CC cilinder.
Zou natuurlijk kunnen, maar eerst liep hij best goed op 98. (carburateur is ook nieuw, dus vervuiling kan het niet zijn)

Ik vind het heel bijzonder, ik kan er ook geen verklaring voor verzinnen. (of mijn nieuwe cilinder moet gewoon kapot gelopen zijn, maar daar ga ik maar even niet vanuit) Maar een andere oplossing als er gewoon een kleinere sproeier er in zetten kan ik ook niet meer verzinnen. Maar als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

SMSfreakie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:56:
ik zit hier nog steeds te tobben..

eigenlijk vind ik het zonde om de 2 Saxonettes weg te doen.. (verkoop prijs tussen de 100 en 400 euro als je geluk hebt...) of lekker houden.. meest simpelste speedpedelec helmpje halen wat er maar is en lekker door tuffen met die dingen tot ze t niet meer doen :+ (en de onderdelen bult ook op is.........)
Ik heb hem gewoon nog en rijd al sinds januari gewoon door zonder helm.

Rij al ruim 7 jaar op dat ding en ga echt geen helm dragen. Bij de eerste boete gaat hij alsnog weg. Inmiddels zit ik zo rond de 50 cent per dag wanneer ik gepakt wordt, en dat wordt alleen maar lager. Ik zie het als de prijs voor een privilege.

Heb er gisteren overigens nog een nieuw uitlaatje onder geprakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6gDycCwQGThQcW4uECCA172Qqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNjgoqNMEWWx0rZLxQ4a2SnK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLe_mOA7sXBBWJeV_KwHKLHnfqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vwURPGek121fSsdehNTY3iUX.jpg?f=user_large

De oude lekte ietwat. Nu moet de nieuwe uitlaat alleen nog ff rijpen zodat hij weer past bij de rest van het natuurlijke patina.

Zal binnenkort de carburateur ook weer eens een beurtje geven, is alweer een jaar of 2 geleden. Maar hij loopt nog prima, dus echt nodig lijkt het niet.

1 op 80, machtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Rij al ruim 7 jaar op dat ding en ga echt geen helm dragen. Bij de eerste boete gaat hij alsnog weg. Inmiddels zit ik zo rond de 50 cent per dag wanneer ik gepakt wordt, en dat wordt alleen maar lager. Ik zie het als de prijs voor een privilege.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De oude lekte ietwat. Nu moet de nieuwe uitlaat alleen nog ff rijpen zodat hij weer past bij de rest van het natuurlijke patina.

Zal binnenkort de carburateur ook weer eens een beurtje geven, is alweer een jaar of 2 geleden. Maar hij loopt nog prima, dus echt nodig lijkt het niet.

1 op 80, machtig.
Ja ik twijfel nog steeds maar ach.
Gister nummer 1 even na 10 maand uit de winterslaap... Ging wat moeilijk.. Niet zo gek als er ongeveer zwarte koffie in de tank zit..

Maar hij liep nog wel! Toch maar even verse er in gedaan.. Rookt een stuk minder en start ook weer beter..

Na de zomer maar eens 1tje tekoop zetten... Want 2 is nu toch echt teveel...

(3 auto's... Brommer en 2 snorfietsen..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SMSfreakie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Ja ik twijfel nog steeds maar ach.
Gister nummer 1 even na 10 maand uit de winterslaap... Ging wat moeilijk.. Niet zo gek als er ongeveer zwarte koffie in de tank zit..

Maar hij liep nog wel! Toch maar even verse er in gedaan.. Rookt een stuk minder en start ook weer beter..

Na de zomer maar eens 1tje tekoop zetten... Want 2 is nu toch echt teveel...

(3 auto's... Brommer en 2 snorfietsen..)
Ik gebruik sinds een jaar of 4 'fuel fit' van Briggs & Stratton, is een toevoeging die je benzine een langere standtijd geeft en gomvorming voorkomt.

Ideaal spul. Voorheen moest ik de carburateur nog wel eens opfrissen, sinds ik dit spul toevoeg is dat verleden tijd.

Kost niet eens zoveel en je hebt ook maar een klein beetje nodig. Ben nog steeds met mijn 1e flacon bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je kan er ook gewoon Aspen in gooien als je hem lang weg zet.

Bij 2 takt benzine zou ik me eigenlijk vooral zorgen maken dat de olie en benzine scheiden. Dan gaat de benzine op de olie drijven. Na zo'n tijd zou ik hem echt even heen en weer schudden.

[ Voor 61% gewijzigd door WEBGAMING op 16-07-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja dat had ik er ook in. De fuel fit... Alleen toch ist net zwarte koffie wat er in de tank zat...

Enfin volgende ronde misschien maar een liter aspen 2 er in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1 op 80, machtig.
Met zo'n ding weet de politie waarschijnlijk niet eens of je een helm op moet. Kom je niet weg met zo'n speedpedelic helm?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Met zo'n ding weet de politie waarschijnlijk niet eens of je een helm op moet. Kom je niet weg met zo'n speedpedelic helm?
Misschien wel, maar ook dat weiger ik erop te dragen. Rij al ruim 7 jaar zonder helm, en ineens zou dat niet meer mogen.

Kijk, als je in een drukke stad woont en er gigantisch veel verkeer om je heen is, dan is het nog iets anders.

Maar ik gebruik hem alleen voor woon/werk vervoer en dat is zo'n 4 kilometer op een fietspad langs een rondweg, dus gescheiden verkeer, waar ik gemiddeld zo'n 10 fietsers tegenkom op de tijden van vervoer.

Voor die incidentele keer dat ik de stad in ga pak ik de gewone fiets wel.

Ik vind daarmee het risico laag. Mocht de politie me aanhouden en een boete geven accepteer ik dat, en wanneer ik een smakker maak en mijn hoofd nog erger beschadig dan acceptereer ik dat ook. Dat laatste risico liep ik altijd al, maar dan wettelijk legaal en nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? 25?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:04:
Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? 25?
Hangt er vanaf hoe de wind staat :+

Die van mij heeft een aftermarket CDI zonder begrenzing, rijdt zo'n 28-29.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 17-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Je hebt wat mij betreft gelijk hoor, zou ik ook doen. Mijn snorscooter liep altijd al te hard dus ik heb er maar een brommer van gemaakt. Maar om met 25 een helm op zetten ga ik niet doen, als ik een rondje ga fietsen ga ik al harder (niet veel, maar toch).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In Belgie is het normaal om met zo'n ding met 25 ook een helm op te moeten (en iedereen doet dat ook). Het enige verschil met een bromfiets (klasse B noemen ze dat) is dat je voor een bromfiets een rijbewijs nodig hebt en voor een snorfiets (klasse A) niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Laatst online: 26-06 09:44
Begin vorig jaar heb ik m'n Agility laten opvoeren bij een zaak. De rekening is 1000 euro en we hebben afgesproken om in termijnen te betalen van 100 euro per maand. Daar heb ik me netjes aan gehouden. Nu is de scooter bijna afbetaald en wil ik hem ophalen. Volgende week ga ik de laatste 100 euro betalen en de scooter opalen. Ze gaan hem nu in orde maken en rijklaar maken. Van de week was ik langs geweest om dit te bespreken en heb mijn scooter gezien en ik wist niet wat ik zag. Wat een beunhazen! Ik zal foto's maken en hier posten. Je schrikt je eigen kapot.

De scooter heeft dus 1,5 jaar daar gestaan en is telkens naar binnen en naar buiten gereden. Hierdoor is veel (kras) schade ontstaan. Voorste spatbord helemaal beschadigd en gekrast, linker handvat is weg, spiegels zijn weg, stuurkap is weg, (nieuwe) uitlaat helemaal verroest incl. bouten en moeren eromheen, stuur rechterkant helemaal weggesleten/beschadigd. Ook zijn onderdelen van mijn scooter bij andere scooters gebruikt voor reparatie (hier kan ik helemaal niet bij). Is net zoiets als dat wij tweakers een videokaart of processor van de ene PC zouden gebruiken bij een reparatie van de andere PC. Te gek voor woorden!

Hieronder zie je de factuur met wat er allemaal gedaan is. Het is een flinke klus geweest zoals je ziet en ook de complete kabelboom is vervangen, dus ik kan me best voorstellen dat je hier en daar wat raakt of een krasje maakt. Dat vind ik allemaal niet erg, maar zoals hij nu eruit ziet zou je denken dat ie rijp is voor de sloop. We hebben het over een nieuwe scooter in 2019 aangeschaft. Ik ben er twee keer mee gevallen en hij heeft wat kapschade, maar ik weet precies waar en hoeveel, maar verder niks afgebroken of verbogen (Agilities zijn echt degelijk wat dat betreft). Ik heb beide keren mijn best gedaan om de val te beperken tot een glijpartij en dat is gelukt dus de scooter is verder prima in orde. Voor de rest altijd netjes onderhouden en schoongemaakt.

Ik ga dan ook een stevig woordje hebben met die zaak en wil mijn scooter precies zo terug hebben zoals ik hem ingeleverd heb. Desnoods haalt ie maar nieuwe kappen en uitlaat, interesseert me niet, maar dit ga ik echt niet accepteren. En anders ga ik dreigen met mijn advocaat en een schadeclaim indienen. Niet om stoer te doen, maar ik heb echt een hele goede advocaat. Heeft in het verleden twee bedrijven waar ik heb gewerkt en problemen had met de grond gelijk gemaakt en dat heeft ze heel wat centjes gekost. Ik denk dat die vent er nog steeds slapeloze nachten van heeft, dus ze kunnen hun borst nat maken.

Wat vinden jullie hiervan? En dan vooral dat dreigen met m'n advocaat. Kan ik dat doen of is dat niet verstandig? Of moet ik het anders aanpakken? Ik ben nogal impulsief en zeker als ik boos ben, maar ik blijf wel altijd wel netjes en beleefd. Ik ben totaal niet agressief of dat ik ga schreeuwen en gek worden, maar ze krijgen zeker wel de wind van voren.

Dit is de rekening. Als iemand de originele rekening wil in PDF formaat, kan ik hem opsturen. Stuur me dan een DM.
Aantal Productnummer Omschrijving Prijs/st Korting Totaal

1,00 78060 CIL+KOP AGI/CHINA 4T 85CCC 1MM NARAKU 319,95 39,95 280,00
1,00 divwvk uitlaat thurbho 240,00 240,00
1,00 divwvk draadboom spannings regelaar en ontsteking 50,00 50,00
1,00 divwvk achterband 45,90 45,90
1,00 78126 Bobine met bougie dop Kymco / Peugeot 4T China scooters 10,00 10,00
1,00 3482 Toerenbegrenzer regelbaar + afstandsbediening cdi agi/ cel/ allo/ orb/ peopleS 136,00 91,00 45,00
1,00 41613850 Vatiateur Rollenset 16x13 8.5 Gram 7,00 7,00
6,50 TD-005 Arbeid Monteur Pieter 62,95 409,18
8,00 VWB Kleinmateriaal / Smeermiddelen 2,75 22,00

kymco agility omgebouwd naar euro 3 versie
Factuurkorting -109,08

Op rekening Totaal exclusief € 826,45
21,00% btw over € 826,45 € 173,55
Totaal inclusief € 1.000,00
Dit zijn foto's van vorig jaar oktober zo te zien. Ook van de schade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW91UwMKHfiUHEDa5H6K5sw6eJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txL5ylDxmVC1pEHxMOTvVpyG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPfzfPAI5Ac0oRsKLVuB-4ttBDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tz74P814xogPwRBxak2KKZ0V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfegRMANgawIPIYX0p1Mc73jo0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFD8p1nDjD7tpf9q8Rg6yY1j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehcdrkkYKYAUkC9SFJu2nP9DlHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fR9On1T2i11STrM8VMk5zZ84.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93Tj0KPzrFNUEqDsLAyAaLuGwZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CoFIzz0KMOJg0vx6qbj4U0LE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZSDdTa3ciWvEMWu_4pwykObhRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SGTWC8LUcc1aKOfiVlwOaTLz.jpg?f=user_large

Sprak trouwens een maat van mij en die vertelde dat ie daar ooit z'n MP3 heeft gebracht en die had ook schade aan de knoppen op het stuur. Ligt dus niet aan mij. Diezelfde maat gaat me trouwens afzetten als we de scooter ophalen dus dan kan ie mooi z'n verhaal kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 20-07-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat vind ik ervan? Dus je hebt de scooter bij het bedrijf laten staan terwijl je de rekening aan het afbetalen was? Dat had ik echt NOOIT gedaan. Gaat het bedrijf failliet, moet je nog maar zorgen dat je je scooter terug krijgt. Je bent aan het betalen terwijl je de scooter niet hebt (zo werkt het niet met afbetaling).
Nee, dat geeft ze niet het recht om je scooter te beschadigen, maar nu zit je in een situatie dat jij hun aansprakelijk moet stellen voor de schade en je nog maar moet afwachten of die schade vergoed wordt.

Als het bedrijf niet zegt "okee, we vergoeden dit" dan is ze aansprakelijk stellen via een advocaat de juiste weg. Maar als ze er niet bang van worden zul je dit voor de rechter moeten laten komen. En die zal duidelijke foto's willen zien van voor en na de schade zodat je kunt bewijzen dat zij de schade hebben gemaakt.

Maar ik zeg nogmaals: ik vind het een heel erg domme actie om de scooter daar te laten terwijl je de rekening afbetaalt.
Gokje: ze hebben waarschijnlijk gedacht dat het een sloopscooter van hun was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:

Je bent aan het betalen terwijl je de scooter niet hebt (zo werkt het niet met afbetaling).
Ik heb tussentijds nog gevraagd of ik de scooter mee mocht nemen en dat de regeling gewoon nog doorliep, maar dat wilden ze absoluut niet hebben want ze hebben in het verleden veel problemen gehad met soortgelijke afspraken dus ze vertrouwden het niet. Prima, begrijpelijk. Ik snap best dat je eerst centen wilt zien voordat je iets weggeeft. De scooter moest daar blijven tot ie afbetaald was. Prima, maar als je er dan zo mee omgaat, zijn de gevolgen voor jou.

Er stonden trouwens nog een paar Vespa motorscooters en een paar MP3's maar die stonden keurig aan de kant ver weg van de scooters zonder schade. De scooters worden naar buiten gereden en als een kudde vee op een hoop "gegooid". Want ze weten dondersgoed als ze die Vespa beschadigden en de klant ziet het, dan zijn ze de Sjaak. Dus daar kunnen ze wel zorgvuldig mee omgaan, maar een plastice Kymco ach joh wat geeft het. Krasje meer of minder wat maakt het uit. Yeah right, wat denk je zelf?
Maar ik zeg nogmaals: ik vind het een heel erg domme actie om de scooter daar te laten terwijl je de rekening afbetaalt.
Ik kon de rekening niet in één keer betalen, dus hebben we afgesproken om in delen te betalen. Dat is op zich heel aardig en waardeer ik ook heel erg. Dat zullen niet veel zaken doen, want alles moest besteld worden en ze hadden er sowieso aardig wat werk aan dus het ging sowieso een tijdje duren. Vind ik allemaal niet erg want heb nog ander vervoer. Dat heb ik ze ook gezegd. Ik zei neem je tijd, doe er zo lang over als je wilt, als het maar goed gebeurt.
Gokje: ze hebben waarschijnlijk gedacht dat het een sloopscooter van hun was.
Natuurlijk niet. Hoe kan je dat denken? Dan ben je echt rijp voor het Pieter Baan Centrum. Het zijn gewoon beunhazen zoals de meeste scooterzaken. Ze willen gewoon veel geld verdienen en nemen alles aan, maar kunnen het werk niet aan en dan krijg je dit soort taferelen. Ze hebben ook de helft van het pand in moeten leveren om e.o.a. duistere reden. Eigenlijk toen ik daar binnenliep en ik zag die werkplaats, had ik gelijk weg moeten lopen, maar ja ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven, omdat ze ervaring hadden en dit soort dingen eerder hadden gedaan. Ik ben overal geweest, maar bijna niemand durft z'n handen te branden aan 4-takt opvoeren omdat het veel gedoe is en lastig is, maar bij hun was het geen probleem.

Als ze die scooter niet meer konden onderhouden, hadden ze ook contact op kunnen nemen met mij en zeggen van meneer we kunnen de scooter niet meer onderhouden. Wilt u hem a.u.b. ophalen en afbetalen? Dan maken we hem in orde. Maar niks van dat. De scooter is daar gebleven en ik heb niks gehoord tot ie afbetaald is. Nu is het dan zover en tref ik dit aan. Tja..

Realiseer me nu trouwens dat dit niet echt scooter gerelateerd is, dus je mag hem van mij ook in een apart topic zetten. Het heeft wel met een scooter te maken, maar niet echt over technische zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

chim0 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Ik kon de rekening niet in één keer betalen, dus hebben we afgesproken om in delen te betalen. Dat is op zich heel aardig en waardeer ik ook heel erg. Dat zullen niet veel zaken doen, want alles moest besteld worden en ze hadden er sowieso aardig wat werk aan dus het ging sowieso een tijdje duren. Vind ik allemaal niet erg want heb nog ander vervoer.
Waarom niet eerst sparen voor het geld en dan de scooter laten opvoeren? Je merkt zelf dat je er nu problemen door krijgt. Niet jouw schuld dat het bedrijf zo met je scooter omgaat, maar ik zou het nooit in die volgorde gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:59:
[...]

Waarom niet eerst sparen voor het geld en dan de scooter laten opvoeren? Je merkt zelf dat je er nu problemen door krijgt. Niet jouw schuld dat het bedrijf zo met je scooter omgaat, maar ik zou het nooit in die volgorde gedaan hebben.
Klopt, zo had het idd moeten gaan maar op dat moment liet de financiële situatie het niet toe en ik wilde het gedaan hebben en zij waren bereid te helpen dus we hebben het op die manier afgesproken.

Maar ik vind dat dat er niks mee te maken heeft. Jij moet gewoon normaal en professioneel met spullen van je klanten omgaan. Daar heeft de manier van betalen of wat je ook daarover afgesproken hebt niks mee te maken. En anders hadden ze moeten zeggen meneer we kunnen dat niet doen of we kunnen die scooter niet onderhouden, neemt u hem mee. Dan was het een ander verhaal geweest. Maar ze hebben zelf gezegd geen probleem, hij kan hier blijven tot ie afbetaald is. Tja, dan verwacht ik niet dat ik hem in zo'n staat terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, dat is ook niet normaal. Dus wat je doet om ze via een advocaat aansprakelijk te stellen lijkt me ook totaal niet overdreven. Maar bereid je wel voor dat je niet zonder slag of stoot een schadevergoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:03:
Nee, dat is ook niet normaal. Dus wat je doet om ze via een advocaat aansprakelijk te stellen lijkt me ook totaal niet overdreven. Maar bereid je wel voor dat je niet zonder slag of stoot een schadevergoeding krijgt.
Nou ja weet je, het gaat me niet eens zozeer over een schadevergoeding, maar of ze het normaal vinden hoe ze werken en omgaan met spullen van hun klanten. Ik verwacht die scooter gewoon in een fatsoenlijke staat terug te krijgen zoals het hoort en anders gaan we het op een andere manier oplossen. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten wat ze te zeggen hebben en vanaf daar verder kijken. Hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er is dus nog geen werk gedaan aan de scooter, en die staat daar gewoon tot jij die rekening afbetaald hebt? Daar schiet je dan toch ook gewoon niets mee op? Kan je hem net zo goed gewoon thuis laten staan, en zelf 100 per maand sparen. Ik snap echt niet wat voor nut die regeling had. Ik zie alleen maar nadelen.

Als ze nou het werk uitvoeren, jij die scooter mee krijgt, en je ze af betaalt, oké, kan ik begrijpen. Maar dit? Snap er echt helemaal niets van. Maar misschien begrijp ik het verhaal ook niet helemaal goed.

Ik ben bang dat het een heel moeilijk verhaal word. Heb je nog foto's van vooraf? Het word gewoon hun woord tegen het jouwe. Jij zal moeten bewijzen dat hij geen schade had toen hij binnen kwam.

Vind het trouwens ook heel veel geld, ik vind de kabelboom vreemd, en de uitlaat ook. Toen jij hem daar neer zette was hij netjes, maar is in een jaar helemaal weggerot? Ook bijzonder. En 240 voor een uitlaatje? Een China cilinder en kop voor ongeveer 300? Goeie marges daar. Wow. Ik dacht eerst dat is met arbeid, maar dat moet er ook nog bij. Jezus, ik moet echt een scooter zaak beginnen.

Kabelboom kan ik geen enkele reden voor verzinnen waarom ze die zouden moeten vervangen.

Lijkt er op dat ze zelf slordig zijn, en dat jij daar voor moet boeten.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 20-07-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
chim0 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Klopt, zo had het idd moeten gaan maar op dat moment liet de financiële situatie het niet toe (…)
Wellicht offtopic, maar ik snap dit niet. Je kon wél 100 euro per maand afbetalen aan het bedrijf, maar je kon níet 100 euro per maand opzij leggen om zelf te sparen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap echt helemaal niks van dit verhaal. Je hebt dus een scooter, die parkeer je 18 maanden (!) bij een bedrijf, omdat je hem te traag vindt. Ondertussen betaal je die 1000 euro die het kost om hem op te voeren in termijnen af, maar ik kom op 10 maanden uit met 100 euro per maand, niet op 18. Wat is er in die andere 8 maanden gebeurd dan?

En sowieso: waarom rijd je niet gewoon 18 maanden door, terwijl je spaart voor die 1000 euro en breng je hem dan even een weekje langs om op te voeren, dan heb je er in ieder geval 18 maanden plezier van gehad. Dat hij nu beschadigd is, is natuurlijk niet goed, maar ik snap echt de logica niet van hoe je dit hebt aangepakt. Ik bedoel het niet lullig of kleinerend, maar het klinkt bijna alsof je niet 100 euro kunt sparen als je de scooter moet verzekeren en brandstof moet betalen. Dan moet je je afvragen of je wel 1000 euro moet uitgeven aan die scooter.

Ik heb wel diep respect voor je geduld, want als ik iets leuks koop en ik moet anderhalf jaar wachten tot ik er gebruik van kan maken, word ik gek :D

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 21-07-2023 13:58 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Osiris schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Wellicht offtopic, maar ik snap dit niet. Je kon wél 100 euro per maand afbetalen aan het bedrijf, maar je kon níet 100 euro per maand opzij leggen om zelf te sparen? :?
Dan zou het heel lang duren en die zaak had sowieso veel tijd nodig om het voor elkaar te krijgen dus hebben we het zo afgesproken. Zij vonden het ook niet erg en ik zei doe er zo lang over als je wilt als het maar goed gebeurt. Bovendien moesten er ook wat noodzakelijk dingen gebeuren aan de scooter dus het zou sowieso een 100 jaren plan worden, maar dat is allemaal niet erg.

Dus nogmaals, ik snap jullie redenering, maar het gaat niet om het betalen of hoe dat gebeurd is. Het gaat erom dat we een afspraak hebben gemaakt dat de scooter daar zou blijven tot ie afbetaald is en dan kan ik hem ophalen, maar dan is het jouw verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat. Als jij dat ding op een gegeven moment niet aankan dan moet je mij gewoon bellen en zeggen van joh we hebben het te druk we kunnen hem niet meer stallen kom hem ajb ophalen en afbetalen dan had ik iets geregeld, maar ik heb niks gehoord dus ik ga ervan uit dat alles goed gaat tot het moment nu daar is dat ie afbetaald kan worden en dan tref ik hem zo aan.

Maar ik heb meerdere mensen gesproken en die zeggen allemaal hetzelfde. Als staat dat ding 100 jaar daar, jij hebt gezegd dat ie daar moest blijven tot ie afbetaald is dan is het ook jouw verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat. Maar die maat van mij was erbij en heeft ook gezien hoe ze ermee omgaan en hij werd echt boos, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt. Hij heeft ooit zijn MP3 daar gestald voor reparatie en die was ook beschadigd, maar die van hem was custom painted. Lak was beschadigd, knoppen waren beschadigd. Is toen heel gezeik geweest en die vent heeft flink moeten dokken. Maar ik zou zeggen ga een keer langs, ga om een hoekje staan kijken hoe die mensen werken dan hoor ik je wel.

Iemand zei doe het zo. Zeg tegen die gasten dat je een nieuwe kap wilt dan krijgen ze hun laatste 100 euro neem ik de scooter mee en als ze dat niet willen dan hou ik die laatste 100 euro, ik neem de scooter mee en dan haal ik zelf een kap. Rustig en beleefd blijven niet meteen gaan dreigen met een advocaat enzo. Kijken wat zeg zeggen.

Hieronder foto's van hoe ie er nu bij staat. Ik zou zeggen als je er toch niet mee bezig bent, zet hem dan in een hoekje neer en pak hem pas als je eraan gaat beginnen, maar het is elke keer naar binnen naar buiten naar binnen naar buiten en die scooters worden gewoon tegen mekaar aan geragd. Tja, dan is het je eigen schuld. Zou jij dit accepteren zo?

Roest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYKoBOFcC9FMqfEdjZjD5DWr_K4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q92ziFkofcJcJGu8d1wP4pq7.jpg?f=user_large

Diepe kras in de voorvork.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS3RPjRqluLPtCbXclu0gBKVjRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVfVhrG58pqTn3BVCLAg2sKv.jpg?f=user_large

Krassen op voorkap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oktY8wNP65iP-H1y_3dVZ87e_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ASQDHs6LC19WzymkI3VL1Bu.jpg?f=user_large

Roest op uitlaat en bevestiging (nieuwe uitlaat!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWsonrUpkweWWwo3OH0W8hgFigg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQaGprfXm4UNnK6invhQsGPV.jpg?f=user_large

Linker handvat ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke49tUt_TFJ2GHv7U4-Zo4kEs5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5rD40KqSqP1dUg7jAkCNulW.jpg?f=user_large

Stuurdelen weggesleten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT_wopdI7FSyGH3PfZY22M5C8jU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uw2VT0oKJuRB5x52M6QpFHaf.jpg?f=user_large

Spatbord voorwiel compleet bekrast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdBMs2ruPWkyqztYi_c40wZlJCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2o31tDQQsrylNz6VALSQspPm.jpg?f=user_large
Grrrrrene schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb wel diep respect voor je geduld, want als ik iets leuks koop en ik moet anderhalf jaar wachten tot ik er gebruik van kan maken, word ik gek :D
Zie mijn reactie hierboven. Het gaat niet om het geld of hoe lang duurt of wat dan ook, maar hoe er omgegaan wordt met spullen van je klanten. Ik heb ook een auto dus ik heb vervoer. Dat is het probleem niet. Het gaat erom dat ik echt een goede indruk had van die zaak en ze zeiden ook dat ze ervaring hadden met dit soort projecten en dat ze het leuk en uitdagend vonden om te doen dus ik heb ze maar geloofd op hun mooie blauwe ogen en we hebben een afspraak gemaakt.

En ik weet niet of ik namen mag noemen, maar ben er inmiddels achter dat die zaak failliet is. Tenminste ze hebben twee filialen en eentje is al een tijdje weg. Maar ze werken volgens mij wel afzonderlijk van elkaar, maar wel zelfde naam. Ik weet niet precies hoe het zit, maar eentje is nu dus weg. Tja, dan hoeven we niks meer te zeggen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door chim0 op 23-07-2023 11:26 ]

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste