Productief weekendje gehad qua sleutelen: vrijdagmiddag het rare stationairgedrag van de scooter aangepakt en gisteren de koppeling van de TZR dusdanig bijgesteld dat ik niet na ieder stoplicht naar de fysio hoef
De scooter gedroeg zich al een tijdje best wel vreemd, met een boel symptomen van valse lucht of een te kleine sproeier. Hij draaide stationair met een warm blok meestal meer dan 4000 toeren, maar soms ook niet. Helaas was er met afstellen niks te bereiken.
Vanwege dat laatste begon ik te twijfelen, te kleine sproeier kon haast niet, in juni is er - vanwege dit probleem - een sproeier 80 in gegaan en die is keurig op kleur. valse lucht was dan ook gelijk uitgesloten, want dat geeft ook een te arm mengsel en zou een witte bougie moeten opleveren.
Na een beetje puzzelen dacht ik weer aan mijn observatie dat het de eerste paar km niet voorkwam. Dit, aangevuld met het feit dat het stationair toerental na een warme start ook langzaam begon te klimmen en het extreme brandstofverbruik (1,5x wat ik gewend ben van de Sym) deed me denken aan de automatische choke. Eerst wilde ik deze buiten spel zetten door gewoon het stekkertje los te halen, maar - zo leerde het internet mij - dan zou de choke juist open blijven staan.
Uiteindelijk de choke gedemonteerd, grondig schoongemaakt en met een druppeltje olie ingesmeerd alvorens deze weer terug te plaatsen. Inmiddels al ruim 40km gereden er mee, verdeeld over 3 retourritten en geen enkel probleem gehad.
Bij de TZR bleek er eigenlijk vooral een kleine poetsbeurt en wat druppels olie nodig te zijn waarna de kabel weer soepel ging. Op termijn gaat er denk ik wel een nieuwe koppeling in moeten want het aangrijppunt ligt echt heel ver weg. Maar dat is een zorg voor later