Juist. Nu vroeg ik mij dus af, omdat de kappen van mijn Fly blijkbaar niet toereikend zijn om het water buitenboord te houden, of iemand hier zo'n alarmsysteem van een gerenommeerd merk weet met een IP rating ofzoKoen050 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 00:35:
[...]
Ah, nu begrijp ik het, de op afstand starten knop heeft u zelf anders aangesloten op de CDI. Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Slimme vinding wel
Verwijderd
Volgens mij draait dat vooral om comfort. Zo'n Tomos is nog minimalistisch. Dus daar zit je niet lekker op bij grotere afstanden.digifun schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:04:
[...]
Kijk maar eens naar de kilometerstanden van tomossen die te koop worden aangeboden die zijn niet voor niets zo laag.
Onderdelen zijn ook minimalistisch , dus vaak stuk. Breng je het naar de fietsenmaker kom je aan hoge loonkosten. Ga je veel kilometers maken dan wordt het duur en is een scooter een stuk goedkoper.
u can fool all people some time and fool some people alltime
onderdelen zijn in verhouding goedkoop en goed bereikbaar op een tomos/puch.
ook banden zijn goedkoop en nog zelf te doen met enige handigheid.
ik rijd veel.
ik heb 14 jaar puch maxi gereden, onderhoud gemiddeld 75 euro onderdelen per jaar. weggedaan met de 4 airsal cylinders er onder, 9 sets banden, 8 kettingen, 4 sets tandwielen, 2 koppelingen, 3 kabelsets, 6 sets remschoenen, 3 benzinefilters en 3x een revisieset voor de carburateur. bougies zijn er denk een stuk of 50 geweest... die bleven verbranden.
Die heb ik letterlijk vanaf 0 klokje rond gereden.(99.999) tot bijna 20.000. Nooit keerringen en lagers vervangen. De laatste 28.000 km wel een flink gierende vertraging bij hogere toerentallen door uitgesleten tandwielen.
ik heb nu al weer een ruim 1,5 jaar mijn sym jet 50 sportx sr: gekocht met defecte km teller onder de 10.000 km.
Deze mag je zeker maal 2 doen gezien de slijtagesporen. een erg tam begrensde snor brommer met een geheel kale achterband wat ook niet de originele is, een lekke veerpoot met gebroken veer achter, uitgesleten groeven in de remtrommel achter, en een duidelijk slijtspoor van de niet originele varioriem.
Diverse signalen dat het blok zeker 30.000 gelopen heeft, waarschijnlijk meer richting de 40.000, met een originele cilinder!
Ik heb deze scooter destijds In orde gemaakt met de delen van mijn vriendin haar oude sym jet sport uit 1996 (met de kleine dubbele rechthoekige koplampen) met 15.4k (defecte oliepomp, dus blok en lagers in de snert gedraaid) die er veel netter uit zagen.
nu na 1,5 jaar en 14.500 km ben ik bijna aan een nieuwe cilinder set toe, ik heb weinig vermogen onderin. de zuigerveren worden duidelijk minder. kom heuvel op niet over de 30 KM meer als ik vanuit stilstand wegtrek.en stationair onder de 2000 toeren wil hij niet meer blijven lopen, dus verhoogd stationair.
Ik zit nu op 100 euro gemiddeld voor het 1e jaar, maar dit jaar loopt de teller flink hard op.
Een goede cilinder die weer zo een portie mee kan kost 70 euro, maar een beun cilinder kost nog geen 40 euro. ik heb niet de illusie dat deze scooter 2019 gaat halen, dus het wordt de beuncilinder.
verder staat voor 2017 en 2018 op de agenda: nog 1x de voorband, de remblokken voor en remschoenen achter vervangen, (samen euro of 80) Uitlaat is zichtbaar roestig, maar haalt komende winter nog wel. en zal na de zomer 2018 wel zo dun worden dat de bocht lek gaat.
De verwachting is dat het blok nog goed genoeg om de scooter voor een euro of 100 op te kunnen ruimen in 2018, net na de winter. Als dat lukt komen we rond de 170 euro per jaar uit gemiddeld over 2 jaar met veel KM. gaat de uitlaat toch stuk of moet de koppeling, rolletjes of de achterband vervangen worden dan loopt dat op.
oftewel qua onderdelen is een tomos/puch echt wel flink goedkoper als een scooter! het vario
Ik heb dat tijdperk echter afgesloten en heb mijn zinnen gezet op een nieuw avontuur/project die de sym jet sportx sr in 2018 moet vervangen
:
De BTC Old Classic, of vergelijkbare chinese 4 takt scooter
En die wil ik dit jaar al (nieuw of mogelijk 2e hands) aangeschaffen ivm euro 4
Als het nieuw wordt laat ik hem in krat komen en na het rdw verhaal zal ik hem gelijk upgraden naar een Chinese 80cc big bore met bijbehorende kop en een naraku v2 of andere snelle nokkenas, Naraku HS of vergelijkbaar variateur, Naraku sport cdi, of vergelijkbaar, als hij maar ontgrensd is en een ontgrenst standaard ogend uitlaatje.
Eens kijken of die dingen een beetje betrouwbaar zijn en of we daar daar ook bizarre km standen mee kunnen halen
De onderdelen zijn wel flink goedkoper, net als de aanschaf, maar als je wil zijn de europese als a merk bestempelde spullen ook verkrijgbaar als die chinese meuk rommel blijkt te zijn.
Hoe jammer ik het ook vind om het 2 takt tijdperk te moeten verlaten, het 4 takt spul heeft toch stiekum ook wel veel potentie met een klein beetje moeite, en nooit meer gezeur met defecte oliemengpompen of 2 takt olie!
Gelukkig kan ik zelf sleutelen, en heb ik niets met arbeidsloon te maken.
ook banden zijn goedkoop en nog zelf te doen met enige handigheid.
ik rijd veel.
ik heb 14 jaar puch maxi gereden, onderhoud gemiddeld 75 euro onderdelen per jaar. weggedaan met de 4 airsal cylinders er onder, 9 sets banden, 8 kettingen, 4 sets tandwielen, 2 koppelingen, 3 kabelsets, 6 sets remschoenen, 3 benzinefilters en 3x een revisieset voor de carburateur. bougies zijn er denk een stuk of 50 geweest... die bleven verbranden.
Die heb ik letterlijk vanaf 0 klokje rond gereden.(99.999) tot bijna 20.000. Nooit keerringen en lagers vervangen. De laatste 28.000 km wel een flink gierende vertraging bij hogere toerentallen door uitgesleten tandwielen.
ik heb nu al weer een ruim 1,5 jaar mijn sym jet 50 sportx sr: gekocht met defecte km teller onder de 10.000 km.
Deze mag je zeker maal 2 doen gezien de slijtagesporen. een erg tam begrensde snor brommer met een geheel kale achterband wat ook niet de originele is, een lekke veerpoot met gebroken veer achter, uitgesleten groeven in de remtrommel achter, en een duidelijk slijtspoor van de niet originele varioriem.
Diverse signalen dat het blok zeker 30.000 gelopen heeft, waarschijnlijk meer richting de 40.000, met een originele cilinder!
Ik heb deze scooter destijds In orde gemaakt met de delen van mijn vriendin haar oude sym jet sport uit 1996 (met de kleine dubbele rechthoekige koplampen) met 15.4k (defecte oliepomp, dus blok en lagers in de snert gedraaid) die er veel netter uit zagen.
nu na 1,5 jaar en 14.500 km ben ik bijna aan een nieuwe cilinder set toe, ik heb weinig vermogen onderin. de zuigerveren worden duidelijk minder. kom heuvel op niet over de 30 KM meer als ik vanuit stilstand wegtrek.en stationair onder de 2000 toeren wil hij niet meer blijven lopen, dus verhoogd stationair.
Ik zit nu op 100 euro gemiddeld voor het 1e jaar, maar dit jaar loopt de teller flink hard op.
Een goede cilinder die weer zo een portie mee kan kost 70 euro, maar een beun cilinder kost nog geen 40 euro. ik heb niet de illusie dat deze scooter 2019 gaat halen, dus het wordt de beuncilinder.
verder staat voor 2017 en 2018 op de agenda: nog 1x de voorband, de remblokken voor en remschoenen achter vervangen, (samen euro of 80) Uitlaat is zichtbaar roestig, maar haalt komende winter nog wel. en zal na de zomer 2018 wel zo dun worden dat de bocht lek gaat.
De verwachting is dat het blok nog goed genoeg om de scooter voor een euro of 100 op te kunnen ruimen in 2018, net na de winter. Als dat lukt komen we rond de 170 euro per jaar uit gemiddeld over 2 jaar met veel KM. gaat de uitlaat toch stuk of moet de koppeling, rolletjes of de achterband vervangen worden dan loopt dat op.
oftewel qua onderdelen is een tomos/puch echt wel flink goedkoper als een scooter! het vario
Ik heb dat tijdperk echter afgesloten en heb mijn zinnen gezet op een nieuw avontuur/project die de sym jet sportx sr in 2018 moet vervangen
:
De BTC Old Classic, of vergelijkbare chinese 4 takt scooter
En die wil ik dit jaar al (nieuw of mogelijk 2e hands) aangeschaffen ivm euro 4
Als het nieuw wordt laat ik hem in krat komen en na het rdw verhaal zal ik hem gelijk upgraden naar een Chinese 80cc big bore met bijbehorende kop en een naraku v2 of andere snelle nokkenas, Naraku HS of vergelijkbaar variateur, Naraku sport cdi, of vergelijkbaar, als hij maar ontgrensd is en een ontgrenst standaard ogend uitlaatje.
Eens kijken of die dingen een beetje betrouwbaar zijn en of we daar daar ook bizarre km standen mee kunnen halen
Hoe jammer ik het ook vind om het 2 takt tijdperk te moeten verlaten, het 4 takt spul heeft toch stiekum ook wel veel potentie met een klein beetje moeite, en nooit meer gezeur met defecte oliemengpompen of 2 takt olie!
Gelukkig kan ik zelf sleutelen, en heb ik niets met arbeidsloon te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door fvdberg op 16-08-2017 14:34 ]
Een Tomos is zo ongeveer bulletproof, zeker een moderne met CDI ontsteking.digifun schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:52:
Onderdelen zijn ook minimalistisch , dus vaak stuk. Breng je het naar de fietsenmaker kom je aan hoge loonkosten. Ga je veel kilometers maken dan wordt het duur en is een scooter een stuk goedkoper.
Brommers en scooters gaan voornamelijk stuk door 'ervaren' 16 jarige monteurs die de boel kapot sleutelen en opvoeren.
Vaak bu'j te bang!
Lichte remmen die erop zitten, goedkoop staal wat je weg ziet roesten als je er naar kijkt, boutjes die spontaan desintegreren dus dat je altijd rammeltjes hebt, vering die helemaal niks voorstelt, blok wat met ca 20.000 km moet worden gereviseerd, uitlaatbevestiging die slecht is waardoor het altijd gaat lekken en zo kan ik nog wel even doorgaan.-tom-562 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:52:
[...]
Een Tomos is zo ongeveer bulletproof, zeker een moderne met CDI ontsteking.
Brommers en scooters gaan voornamelijk stuk door 'ervaren' 16 jarige monteurs die de boel kapot sleutelen en opvoeren.
Misschien dat ze bulletproof op de testbank zijn maar in de praktijk is het sadomasochistisch schroot.
Je hebt het nu over andere dingen. Ik heb het over betrouwbaarheid.digifun schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:50:
[...]
Lichte remmen die erop zitten, goedkoop staal wat je weg ziet roesten als je er naar kijkt, boutjes die spontaan desintegreren dus dat je altijd rammeltjes hebt, vering die helemaal niks voorstelt, blok wat met ca 20.000 km moet worden gereviseerd, uitlaatbevestiging die slecht is waardoor het altijd gaat lekken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Misschien dat ze bulletproof op de testbank zijn maar in de praktijk is het sadomasochistisch schroot.
Als je een Tomos gewoon netjes bij houdt en schoonmaakt dan roest zo'n ding ook nauwelijks. Bron: ikzelf (ik heb er 2 gehad die helaas alletwee gestolen zijn).
Vaak bu'j te bang!
Ik zie een hele discussie ontstaan of een Tomos goed is of niet 
Was niet de bedoeling, maar ik ben gewoon aan het kijken voor een goeie snor, waar ik een tas achterop kan zetten en indien mogelijk (al moet ik de tassen verwijderen dan is het zo) een kinderzitje kan plaatsen.
Beide tegelijk kunnen doen is natuurlijk het fijnste, maar het moet wel kunnen.
Ik las ook reacties om te kijken naar een scooter, maar daar heb je niet zo heel veel ruimte in (hooguit voor je helm) en een karretje erachter zou natuurlijk een mooie oplossing zijn, maar waar laat je het karretje dan weer als je alleen met de scooter weg zou willen.
Kan hem natuurlijk in de tuin laten staan, maar altijd die kar in de tuin wordt ook niet gewaardeerd
Omdat ik naar mijn kennis (zover ik die heb van brommers en snorfietsen) leek mij een snorbrommer handig om een tas erop te zetten.
Maar aangezien hier waarschijnlijk mensen zijn die er meer verstand hebben dan ik was ik benieuwd naar jullie kennis
Het beste kan ik natuurlijk naar een winkel/handelaar gaan, maar dat moet ik nog plannen
Was niet de bedoeling, maar ik ben gewoon aan het kijken voor een goeie snor, waar ik een tas achterop kan zetten en indien mogelijk (al moet ik de tassen verwijderen dan is het zo) een kinderzitje kan plaatsen.
Beide tegelijk kunnen doen is natuurlijk het fijnste, maar het moet wel kunnen.
Ik las ook reacties om te kijken naar een scooter, maar daar heb je niet zo heel veel ruimte in (hooguit voor je helm) en een karretje erachter zou natuurlijk een mooie oplossing zijn, maar waar laat je het karretje dan weer als je alleen met de scooter weg zou willen.
Kan hem natuurlijk in de tuin laten staan, maar altijd die kar in de tuin wordt ook niet gewaardeerd
Omdat ik naar mijn kennis (zover ik die heb van brommers en snorfietsen) leek mij een snorbrommer handig om een tas erop te zetten.
Maar aangezien hier waarschijnlijk mensen zijn die er meer verstand hebben dan ik was ik benieuwd naar jullie kennis
Het beste kan ik natuurlijk naar een winkel/handelaar gaan, maar dat moet ik nog plannen
[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 16-08-2017 20:24 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Is anders een Peugeot Fox met een kort zadel niet wat?

Zit een bagagedrager op, dus mogelijkheid tot fietstassen, daarnaast is het eigenlijk gewoon scootertechniek in de vorm van een brommertje. Of zie ik nu een heel obvious probleem met de Foxjes over het hoofd?
@fvdberg Volgens mij ziet iedereen Sym altijd maar een beetje als een rag-scooter... Die van mij was ook op sterven na toen ik 'm kreeg, de meeste die ik rond zie tuffen zien er ook dusdanig goor en versleten uit dat ik me afvraag of ze na aankoop ooit nog een werkplaats zien
Op het moment staan er heel veel Jet Sport's van de 2006-2010 generatie op marktplaats trouwens, uiteenlopend van in onderdelen te koop tot €899 voor een complete. Allemaal rood trouwens

Zit een bagagedrager op, dus mogelijkheid tot fietstassen, daarnaast is het eigenlijk gewoon scootertechniek in de vorm van een brommertje. Of zie ik nu een heel obvious probleem met de Foxjes over het hoofd?
@fvdberg Volgens mij ziet iedereen Sym altijd maar een beetje als een rag-scooter... Die van mij was ook op sterven na toen ik 'm kreeg, de meeste die ik rond zie tuffen zien er ook dusdanig goor en versleten uit dat ik me afvraag of ze na aankoop ooit nog een werkplaats zien

Op het moment staan er heel veel Jet Sport's van de 2006-2010 generatie op marktplaats trouwens, uiteenlopend van in onderdelen te koop tot €899 voor een complete. Allemaal rood trouwens
Kalm aan! En rap een beetje!
Tja die kan je rustig kopen. Technisch zijn 2 takt syms ook ragscooters. Motorisch nagenoeg onverwoestbaar met die gietijzeren cilinder. Stuk beter als minarelli. Ik schiet er alleen niets mee op de mijne is ook uit 2006.
Edit: Morgen een kleine quad met een watergekoeld 2 takt 50cc minarelli blok ophalen.
Daar kom ik later op terug
Wordt de basis voor een projectje in de "omdat het kan" klasse.
kleine hint:

Alleen past dat in Het scooter- en brommer topic?
Edit: Morgen een kleine quad met een watergekoeld 2 takt 50cc minarelli blok ophalen.
Daar kom ik later op terug
Wordt de basis voor een projectje in de "omdat het kan" klasse.
kleine hint:

Alleen past dat in Het scooter- en brommer topic?
[ Voor 63% gewijzigd door fvdberg op 17-08-2017 13:50 ]
helaas de quad is toch niet de watergekoelde versie, wel een minarelli blok. Daar ging mijn verwarming.... Dan maar een pot en ribben op de uitlaat lassen a la de vw kever.
verder is de basis wel leuk. Kom er later op terug na meten/tekenen/rekenen, tenminste... als dat in dit topic mag.
verder is de basis wel leuk. Kom er later op terug na meten/tekenen/rekenen, tenminste... als dat in dit topic mag.
[ Voor 15% gewijzigd door fvdberg op 17-08-2017 23:27 ]
@fvdberg Gaaf plan! Als de mods het hier niet willen kun je er vast wel een soort van buildlog-achtig topic van maken in VV, denk dat er wel veel mensen mee gaan lezen dan 
Worden de brandweermannen ook meegeleverd om je na een te vlotte bocht weer recht te zetten? Of komen er valbeugels op?
Worden de brandweermannen ook meegeleverd om je na een te vlotte bocht weer recht te zetten? Of komen er valbeugels op?
haha daarom wordt het iets 4 wieligs, er zitten alleen nog best wat eisen aan die roet on het eten kunnen gooien. het quadje dat niet startte draait als een zonnetje, net een testrondje gedaan.bleef lopen
kan alleen niet te ver, en mag zeker niet opvallen want geen kenteken.
[ Voor 14% gewijzigd door fvdberg op 18-08-2017 19:53 ]
Dat gevoel ken ik inderdaad, toen het kenteken van de TZR ongeldig was kon ik ook alleen maar een beetje clandestien over het fietspad langs het spoor pruttelen 
FIjn dat 'ie loopt, is het niet idealer om 'm eerst als quad op kenteken te zetten en er dan een body op te maken? Eventueel met een soort van afneembaar dak oid zodat het in eerste instantie een quad met grote zijkappen is?
FIjn dat 'ie loopt, is het niet idealer om 'm eerst als quad op kenteken te zetten en er dan een body op te maken? Eventueel met een soort van afneembaar dak oid zodat het in eerste instantie een quad met grote zijkappen is?
Nee, een kenteken vereist een stevige investering, die ook gedaan moet worden om hem als gehandicaptenvoertuig op de weg te krijgen. en voor dat laatste is geen schouwing bij het RDW noodzakelijk.
Nog mooier: het apparaat moet niet zichtbaar aangepast worden voor een gehandicapte, maar een niet gehandicapte mag er gewoon mee rijden vanaf 16 jaar. enkel verzekeren als gehandicaptenvoertuig.
De regels zijn < 1.10 breed, < 2 meter hoog, < 3.50 meter lang. geen gewichtsbeperking, max 40 km + 5 km en natuurlijk nog 4 correctie oftewel 49 km per uur maximaal. er is niet echt een eenduidig limiet behalve 3 Kw voor het motorblok, dus een 70 cc kan als dat nodig blijkt te zijn.
Wel moet er een VIN nummer aanwezig zijn, en die heeft de quad.
ik wil hem naar de rechterkant toe verbreden zodat de complete wielbasis rond de 1.10 uit komt en zodat het stuur aan de linkerkant komt en dan gewoon de rechter stuurstang verlengen.en de achteras verbreden. Die is nu met banden 80 cm, dus daar komt zeker 13 cm per kant bij. gelukkig staat er niet dat je niet mag lassen, enkel deugdelijk lassen.
Oftewel ik mag flink aan het chassis lassen,
Overige eisen zijn wat ik tot nu toe gezien heb (op een achteruit na) haalbaar, spiegels mogen 10 cm buiten de 1.10 m uitsteken per kant. als de brandstoftank een reserve heeft hoeft er geen meter te zijn. oftewel gewoon een kraan met reserve er op op standje reserve
verlichting is simpel: het standaard pakket met E keur.
Spiegel Links, en achteruit. als achteruit niet mogelijk is ook rechts. Ik denk dat ik voor alle 3 ga, buitenspiegels ff op de sloop kijken, als het max 10 cm buiten de spoorbreedte uit komt per kant mag het
maar wel moet de bestuurderskant van binnenuit te bedienen zijn.
Er moet vervolgens een gesloten chassis op komen.
Als ruiten mag gelaagd, gehard of plexiglas. plexiglas dus, materiaal voor de buitenkant wordt niet beschreven, ik twijfel dus over gegalvaniseerde 27mm stijgerbuis als chassis en rolbeugel zeg maar, en dan aan de buitenkant een retrolook van dun triplex met hardhouten stijlen. in de stijl van een daihatsu hijet
grootste issue lijkt de aanwezigheid van een achteruit te zijn,
maar hybride mag, dus kan altijd nog een borstelloze permanent magneet motor van een watt of 250/12V ofzo direct op de ketting voor de achteruit gebruiken
rijd je vooruit, dan kan die als extra dynamo dienen. en natuurlijk als kettingspanner.
Want laten we eerlijk zijn.. hoe vaak moet je achteruit rijden.
Er moet wel een zekering automaat komen in bereik van de bestuurder, en een voltmeter in het dashboard.
En ja, ik zit er aan te denken om de totaal lengte echt wel naar die 3,5 meter te halen. Dan kan je zelfs een achterbank plaatsen boven op het motorblok en heb je nog ruimte voor een paar kratten pils ook over
Wel even een beter achterdemper scoren, want die er nu op zit is lek.
Heerlijk, dan kan ik voor de kroeg op de stoep parkeren zonder een boete te krijgen, maar ook door de winkelstraat rijden, over de fietspaden en natuurlijk de rijbaan binnen en buiten de bebouwde kom zolang het geen autoweg of snelweg is.
Oh ja ik ben de ontwasemingsinstallatie vergeten, Maar op de canta is dat ook gewoon een pot om de uitlaat met een ventilator
stond al op het lijstje wat er in de wet echter niet staat zijn ruitenwissers... kan er rain-x op doen, maar die vind ik zelf wel belangrijk, dus kijken voor een leuke enkele universele
Echt een omdat het kan project waarmee ik echt het randje van de wet op ga zoeken. Ode aan de Canta heb nu al meelij met de agent die me als eerste aan houd.
Nog mooier: het apparaat moet niet zichtbaar aangepast worden voor een gehandicapte, maar een niet gehandicapte mag er gewoon mee rijden vanaf 16 jaar. enkel verzekeren als gehandicaptenvoertuig.
De regels zijn < 1.10 breed, < 2 meter hoog, < 3.50 meter lang. geen gewichtsbeperking, max 40 km + 5 km en natuurlijk nog 4 correctie oftewel 49 km per uur maximaal. er is niet echt een eenduidig limiet behalve 3 Kw voor het motorblok, dus een 70 cc kan als dat nodig blijkt te zijn.
Wel moet er een VIN nummer aanwezig zijn, en die heeft de quad.
ik wil hem naar de rechterkant toe verbreden zodat de complete wielbasis rond de 1.10 uit komt en zodat het stuur aan de linkerkant komt en dan gewoon de rechter stuurstang verlengen.en de achteras verbreden. Die is nu met banden 80 cm, dus daar komt zeker 13 cm per kant bij. gelukkig staat er niet dat je niet mag lassen, enkel deugdelijk lassen.
Oftewel ik mag flink aan het chassis lassen,
Overige eisen zijn wat ik tot nu toe gezien heb (op een achteruit na) haalbaar, spiegels mogen 10 cm buiten de 1.10 m uitsteken per kant. als de brandstoftank een reserve heeft hoeft er geen meter te zijn. oftewel gewoon een kraan met reserve er op op standje reserve
verlichting is simpel: het standaard pakket met E keur.
Spiegel Links, en achteruit. als achteruit niet mogelijk is ook rechts. Ik denk dat ik voor alle 3 ga, buitenspiegels ff op de sloop kijken, als het max 10 cm buiten de spoorbreedte uit komt per kant mag het
Er moet vervolgens een gesloten chassis op komen.
Als ruiten mag gelaagd, gehard of plexiglas. plexiglas dus, materiaal voor de buitenkant wordt niet beschreven, ik twijfel dus over gegalvaniseerde 27mm stijgerbuis als chassis en rolbeugel zeg maar, en dan aan de buitenkant een retrolook van dun triplex met hardhouten stijlen. in de stijl van een daihatsu hijet
grootste issue lijkt de aanwezigheid van een achteruit te zijn,
maar hybride mag, dus kan altijd nog een borstelloze permanent magneet motor van een watt of 250/12V ofzo direct op de ketting voor de achteruit gebruiken
Want laten we eerlijk zijn.. hoe vaak moet je achteruit rijden.
Er moet wel een zekering automaat komen in bereik van de bestuurder, en een voltmeter in het dashboard.
En ja, ik zit er aan te denken om de totaal lengte echt wel naar die 3,5 meter te halen. Dan kan je zelfs een achterbank plaatsen boven op het motorblok en heb je nog ruimte voor een paar kratten pils ook over
Heerlijk, dan kan ik voor de kroeg op de stoep parkeren zonder een boete te krijgen, maar ook door de winkelstraat rijden, over de fietspaden en natuurlijk de rijbaan binnen en buiten de bebouwde kom zolang het geen autoweg of snelweg is.
Oh ja ik ben de ontwasemingsinstallatie vergeten, Maar op de canta is dat ook gewoon een pot om de uitlaat met een ventilator
Echt een omdat het kan project waarmee ik echt het randje van de wet op ga zoeken. Ode aan de Canta heb nu al meelij met de agent die me als eerste aan houd.
[ Voor 33% gewijzigd door fvdberg op 19-08-2017 10:25 ]
Met 3,5 meter wordt het ook nog best een lang ding, als ik dat vergelijk met hoe kort een Canta is

De achteruit is inderdaad wel een lastige, maar de hybride oplossing klinkt erg goed. Is het kwa weerstand op je ketting/vermogen afsnoepen misschien niet fijner om een vrijloop koppeling tussen de ketting en de elektromotor te zetten?
@vincenthart waarom hebben wij nooit zoiets bedacht?
Te zwaar... Er is geen gewichtslimiet. En het stalen frame is het zwaarst. Als iemand 27-30 mm dik minimaal dubbelwandige aluminium steigerbuis over heeft.. dat scheelt wat kilo's
Qua vermogen... Ik lees op meerdere plekken iets daar over. De Canta is op toerental begrensd en dat Honda 4 takt blokje haalt echt die 4,5 kw niet.
edit: hmm... helemaal mooi er is helemaal geen limiet op het vermogen, of CC enkel op de constructiesnelheid.
Maar het is allemaal visuele inspectie dus gewoon begrenzen op 49 en niemand zal het iets boeien.
Uit een 80 cc cilinder haal ik dat met een beetje hobbyen wel. En kan altijd nog voor een 180 cc gy6 4 takt gaan. En ja een 12 volt motor me vrijloop is misschien een betere optie. Met lagerhuis om de krachten op te vangen.
Qua vermogen... Ik lees op meerdere plekken iets daar over. De Canta is op toerental begrensd en dat Honda 4 takt blokje haalt echt die 4,5 kw niet.
edit: hmm... helemaal mooi er is helemaal geen limiet op het vermogen, of CC enkel op de constructiesnelheid.
Maar het is allemaal visuele inspectie dus gewoon begrenzen op 49 en niemand zal het iets boeien.
Uit een 80 cc cilinder haal ik dat met een beetje hobbyen wel. En kan altijd nog voor een 180 cc gy6 4 takt gaan. En ja een 12 volt motor me vrijloop is misschien een betere optie. Met lagerhuis om de krachten op te vangen.
[ Voor 52% gewijzigd door fvdberg op 19-08-2017 12:32 ]
Oh, dan heb je idd wel genoeg power straks 
De brommer en scooter hebben de 175km van vandaag probleemloos gehaald
FS1 reed zelfs 1:38,5. Ben nu wel extreem stijf, zie wel op tegen de terugweg
De brommer en scooter hebben de 175km van vandaag probleemloos gehaald
iemand in mijn omgeving rijdt een yamaha neo,s 2 takt 25 km/h (oud model)
echter vanwege de onkosten zijn we er een beetje klaar mee.
de laatste rekening was 600 euro.
(2 nieuwe banden nieuwe cilinder en nieuwe uitlaat en onderhoudsbeurt)
de voorkeur gaat uit voor naar 2 takt en 25 km/h. waarschijnlijk 2de hands.
welke merk/type kunnen jullie me aanbevelen ?
4 takt is geen optie. aangezien het onderhoudt niet stipt op tijd wordt gedaan.
meestal een 1000 km/h te laat.
of is het beter de onkosten voor lief te nemen en gewoon zo te blijven rijden ?
hiernaast is het luchtfilter zeiknat. (door terugslag oid) (mee bij dealer geweest)
dusdanig dat i lekt. is niet erg maar benzine en olie op straat is wel vervelend.
echter vanwege de onkosten zijn we er een beetje klaar mee.
de laatste rekening was 600 euro.
(2 nieuwe banden nieuwe cilinder en nieuwe uitlaat en onderhoudsbeurt)
de voorkeur gaat uit voor naar 2 takt en 25 km/h. waarschijnlijk 2de hands.
welke merk/type kunnen jullie me aanbevelen ?
4 takt is geen optie. aangezien het onderhoudt niet stipt op tijd wordt gedaan.
meestal een 1000 km/h te laat.
of is het beter de onkosten voor lief te nemen en gewoon zo te blijven rijden ?
hiernaast is het luchtfilter zeiknat. (door terugslag oid) (mee bij dealer geweest)
dusdanig dat i lekt. is niet erg maar benzine en olie op straat is wel vervelend.
wat een geblaat... Roest is een probleem als je hem altijd buiten laat staan. Is het ook niet zo heel apart dat ze dan gaan roesten. Denk dat zo'n chinees pisbakkenstaal scootertje er ook niet beter uit ziet als je datzelfde doet.digifun schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:50:
[...]
Lichte remmen die erop zitten, goedkoop staal wat je weg ziet roesten als je er naar kijkt, boutjes die spontaan desintegreren dus dat je altijd rammeltjes hebt, vering die helemaal niks voorstelt, blok wat met ca 20.000 km moet worden gereviseerd, uitlaatbevestiging die slecht is waardoor het altijd gaat lekken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als boutjes er vaker uit lopen, dan moet je ze niet dom vastdraaien en dan raar opkijken als ze er weer uit trillen.. Vastzetten die handel met borgmiddel. Denk dat je dan ook maar eens van dealer/monteur moet verwisselen als hij zelfs daar de moeite niet voor neemt.
Blok dat bij 20.000 gereviseerd moet worden. 2 woorden: Achterstallig onderhoud
Uitlaatbevestiging die niet goed is. Als jouw monteur dat al niet voor elkaar krijgt, om dat strak te maken dan krijg ik zo mijn twijfels. Monteren met hittebestendig kopervet en daarna in de tectyl spuiten om eventuele roest te voorkomen. Basis dingen.
Hi !!
Allemaal ongefundeerde aannames van jouw kant. Tomosjes stonden gewoon bijna altijd binnen maar er werd wel op gereden. Die chinese scooters zijn een stuk beter bestand tegen vocht dan een Tomos. Tomos is gebouwd van een slecht soort staal.WillemJWZ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:54:
[...]
wat een geblaat... Roest is een probleem als je hem altijd buiten laat staan. Is het ook niet zo heel apart dat ze dan gaan roesten. Denk dat zo'n chinees pisbakkenstaal scootertje er ook niet beter uit ziet als je datzelfde doet.
Of nieuwe boutjes er in zetten die wel van een goede kwaliteit zijn. Er is trouwens geen monteur die buiten de racerij borgmiddel gebruikt.Als boutjes er vaker uit lopen, dan moet je ze niet dom vastdraaien en dan raar opkijken als ze er weer uit trillen.. Vastzetten die handel met borgmiddel. Denk dat je dan ook maar eens van dealer/monteur moet verwisselen als hij zelfs daar de moeite niet voor neemt.
Lekkend blok is de Tomoskwaal wil je dat goed oplossen moet het hele blok uit elkaar gehaald worden.Blok dat bij 20.000 gereviseerd moet worden. 2 woorden: Achterstallig onderhoud
Weer weet je totaal niet waar je het over hebt. Kopervet zorgt ervoor dat alles vanzelf zelf lostrilt en de tectyl brandt er snel weer af. Wil je het probleem echt goed oplossen dan moet je het met een goede loctite erop zetten, een heliocoil zetten of een grotere boutmaat tappen.Uitlaatbevestiging die niet goed is. Als jouw monteur dat al niet voor elkaar krijgt, om dat strak te maken dan krijg ik zo mijn twijfels. Monteren met hittebestendig kopervet en daarna in de tectyl spuiten om eventuele roest te voorkomen. Basis dingen.
Over ongefundeerde aannames gesproken, een slecht soort staaldigifun schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:09:
[...]
Allemaal ongefundeerde aannames van jouw kant. Tomosjes stonden gewoon bijna altijd binnen maar er werd wel op gereden. Die chinese scooters zijn een stuk beter bestand tegen vocht dan een Tomos. Tomos is gebouwd van een slecht soort staal.
[...]
Of nieuwe boutjes er in zetten die wel van een goede kwaliteit zijn. Er is trouwens geen monteur die buiten de racerij borgmiddel gebruikt.
[...]
Lekkend blok is de Tomoskwaal wil je dat goed oplossen moet het hele blok uit elkaar gehaald worden.
[...]
Weer weet je totaal niet waar je het over hebt. Kopervet zorgt ervoor dat alles vanzelf zelf lostrilt en de tectyl brandt er snel weer af. Wil je het probleem echt goed oplossen dan moet je het met een goede loctite erop zetten, een heliocoil zetten of een grotere boutmaat tappen.
Dat iets niet standaard op een brommer hoort betekent niet dat het niets oplost. Borgmiddel (bv. loctite) is een prima oplossing als het niet blijft zitten. Je spreekt jezelf ook tegen, eerst zeg je dat loctite niet gebruikt wordt, en vervolgens zeg je dat als je het goed wilt oplossen je loctite moet gebruiken.

Als het blok lekt, dan rij je er niet mee door maar dan los je dat op. Doe je dat wel, dan moet je ook niet zeiken als het met 20.000km afgelopen is. Lijkt me boontje komt om zijn loontje.
Hi !!
Wat een onzin weer.WillemJWZ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:33:
[...]
Over ongefundeerde aannames gesproken, een slecht soort staalDa's een mooie. Dit roestprobleem bij Tomos, is te danken aan de milieueisen. Kijk maar eens naar de oude tomossen. Van voor 2000. Die hadden buiten het voorspatbord weinig tot geen last van roest. Toen werd de goede lak nog gebruikt, tegenwoordig mogen ze die goede lak niet meer gebruiken en werd er dus aangepaste lak gebruikt. Voila, daar komt het probleem omhoog.. Omdat het overgrote deel van de tomossen van 2000 tot 2010 is, lijken alle tomossen te roesten omdat er toen nog geen goede vervangende lak was die voldeed aan de eisen.
Staal wordt verkocht in verschillende kwaliteiten en het tomosstaal is gewoon slecht.
Verf heb je ook al weer helemaal geen verstand van. Waarom hebben andere scooters of auto's uit die periode er geen last van ? Het is een bedrijfskeuze van tomos geweest om een goedkope verf te gebruiken dat heeft helemaal niks met millieueisen te maken. Pure onkunde en dan gecombieerd met slecht staal dan krijg je roest bakken.
Bij de concurrentie gaat het een stuk beter maar bij tomos moet je dan loctiten.Dat iets niet standaard op een brommer hoort betekent niet dat het niets oplost. Borgmiddel (bv. loctite) is een prima oplossing als het niet blijft zitten. Je spreekt jezelf ook tegen, eerst zeg je dat loctite niet gebruikt wordt, en vervolgens zeg je dat als je het goed wilt oplossen je loctite moet gebruiken.Als het zit, en functioneert is het toch prima? Niet alles hoeft origineel te zijn om goed te kunnen werken.
Alleen zit die lekkage in het blok en moet het blok gesplitst worden en dus ook alle keerringen lagers vervangen. Dat valt bij mij onder een revisie.Als het blok lekt, dan rij je er niet mee door maar dan los je dat op. Doe je dat wel, dan moet je ook niet zeiken als het met 20.000km afgelopen is. Lijkt me boontje komt om zijn loontje.
Misschien maar eens wat beter leren lezen in plaats van een grote mond tegen grote mensen op te zetten want daar ben je dan wel weer goed in.
20.000 km is voor een niet geforceerd luchtgekoelde 2 takt die 1:50 gesmeerd wordt echt een hele goede maatstaaf,zeker bij korte ritjes.
Bij goed onderhoud is zuigerveren vervangen vaak voldoende, maar in de meeste gevallen wordt er doorgereden tot de compressie weg is, en 9 van de 10x is op dat moment ook de cilinderwand te ver beschadigd om nog te kunnen gebruiken. Overmaat zou kunnen, maar dat vereist honen en een nieuwe zuiger/cilinder is vaak de goedkoopste en beste optie.
in de praktijk is 1:50 uit een mengsmeringpomp van een pompstation vaak schraler.
ik heb de mengsmeringpomp van mijn sym jet verder open staan. 1:30. het rookt koud wat meer, maar het blijft wel heel en zolang die pomp het blijft doen en de olietank bijgevuld wordt met een simpele 2 takt olie geloof ik niet dat ik problemen krijg.
Ik gebruik gewoon action olie hier, alles draait daar perfect op. De duurdere synthetische mengoliën zijn te dun voor de oliepompen. de shell olie is dunne rotzooi in verhouding met die techno meuk.
Ik heb overigens zelf nog nooit zonder aanwijsbare reden keerringen en lagers moeten vervangen onder de 50.000 km. De keren dat ik dat heb gedaan betreft het een heel oud blok met verdroogde keerringen,een tijd met te schrale of geen smering rijden, of te weinig rijden waardoor de mengsmering ontmengt is.
revisie is meer als alleen lagers en keerringen, bij revisie neem je ook big end, small end, krukaslagering, zuiger en cilinder mee. doe je dat niet dan is het geen revisie. Revisie is algeheel in nieuwstaat brengen. niet meer, niet minder
edit: overigens vanmorgen de zuigerveren van mijn jet vervangen, het vermogen is weer terug!, heb hem zachtjes 100 km in 2 sessies van 1.15 uur met 1,5 uur er tussen(50 km heen, 50 km terug) ingereden vanmiddag, morgen nog zo'n portie en daarna weer vol het gas er op. op de volgende 20-40k
Bij goed onderhoud is zuigerveren vervangen vaak voldoende, maar in de meeste gevallen wordt er doorgereden tot de compressie weg is, en 9 van de 10x is op dat moment ook de cilinderwand te ver beschadigd om nog te kunnen gebruiken. Overmaat zou kunnen, maar dat vereist honen en een nieuwe zuiger/cilinder is vaak de goedkoopste en beste optie.
in de praktijk is 1:50 uit een mengsmeringpomp van een pompstation vaak schraler.
ik heb de mengsmeringpomp van mijn sym jet verder open staan. 1:30. het rookt koud wat meer, maar het blijft wel heel en zolang die pomp het blijft doen en de olietank bijgevuld wordt met een simpele 2 takt olie geloof ik niet dat ik problemen krijg.
Ik gebruik gewoon action olie hier, alles draait daar perfect op. De duurdere synthetische mengoliën zijn te dun voor de oliepompen. de shell olie is dunne rotzooi in verhouding met die techno meuk.
Ik heb overigens zelf nog nooit zonder aanwijsbare reden keerringen en lagers moeten vervangen onder de 50.000 km. De keren dat ik dat heb gedaan betreft het een heel oud blok met verdroogde keerringen,een tijd met te schrale of geen smering rijden, of te weinig rijden waardoor de mengsmering ontmengt is.
revisie is meer als alleen lagers en keerringen, bij revisie neem je ook big end, small end, krukaslagering, zuiger en cilinder mee. doe je dat niet dan is het geen revisie. Revisie is algeheel in nieuwstaat brengen. niet meer, niet minder
edit: overigens vanmorgen de zuigerveren van mijn jet vervangen, het vermogen is weer terug!, heb hem zachtjes 100 km in 2 sessies van 1.15 uur met 1,5 uur er tussen(50 km heen, 50 km terug) ingereden vanmiddag, morgen nog zo'n portie en daarna weer vol het gas er op. op de volgende 20-40k
[ Voor 36% gewijzigd door fvdberg op 21-08-2017 19:02 ]
Oei oei, meneer is op zijn teentjes getrapt zodra andere mensen een gesprek met hem aan gaan. Dan maar over een andere boeg gooien. Alles afzeiken als het niet overeenstemt met je mening. Hartstikke prima, dat mag natuurlijk ook, even goede vrienden. Fijne avond!digifun schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:33:
[...]
Wat een onzin weer.
Staal wordt verkocht in verschillende kwaliteiten en het tomosstaal is gewoon slecht.
Verf heb je ook al weer helemaal geen verstand van. Waarom hebben andere scooters of auto's uit die periode er geen last van ? Het is een bedrijfskeuze van tomos geweest om een goedkope verf te gebruiken dat heeft helemaal niks met millieueisen te maken. Pure onkunde en dan gecombieerd met slecht staal dan krijg je roest bakken.
[...]
Bij de concurrentie gaat het een stuk beter maar bij tomos moet je dan loctiten.
[...]
Alleen zit die lekkage in het blok en moet het blok gesplitst worden en dus ook alle keerringen lagers vervangen. Dat valt bij mij onder een revisie.
Misschien maar eens wat beter leren lezen in plaats van een grote mond tegen grote mensen op te zetten want daar ben je dan wel weer goed in.
Hi !!
Fijn om te horen! De mijne rijdt in ieder geval niet schraal, heeft er van het weekend in 380km bijna een heel tankje olie doorheen gejaagdfvdberg schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:50:
20.000 km is voor een niet geforceerd luchtgekoelde 2 takt die 1:50 gesmeerd wordt echt een hele goede maatstaaf,zeker bij korte ritjes.
ik zit atm een beetje te klooien met een dellorto 12mm van mijn quad, het ding blijft overstromen, morgen maar eens de vlotter/vlotternaald afstellen. en als het niks wordt kijken voor een leuke replica die ook icm een 80cc werkt.
12mm, is dat niet wat aan de kleine kant? Moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul heb van wat er op de Sym zit, maar de schakels hebben iig allebei 16mm.
Maarre, wanneer kunnen we de eerste foto's verwachten?
Ik zit wel een beetje met een mysterie met de Sym, zelfs met sproeier 80 is m'n bougie wit, terwijl ik eerder met sproeier 76 nog een kleine hint van bruin er doorheen had. Verder heb ik geen last van de gebruikelijke arm-mengsel verschijnselen. Wellicht dat het dan een warmteprobleem is en ik beter een koudere bougie kan plaatsen als een BR9HSA ipv BR8HSA?
Als ik tijd heb van het weekend probeer ik ook wel even de shroud van de cilinderkop af te halen om de ribben schoon te maken, eerder is geen optie wegens drukke avonden en het feit dat de Sym mission critical is wegens op knappen staande koppelingskabels bij allebei de schakels, hopelijk stuurt opvoeren.nl ze snel op
Maarre, wanneer kunnen we de eerste foto's verwachten?
Ik zit wel een beetje met een mysterie met de Sym, zelfs met sproeier 80 is m'n bougie wit, terwijl ik eerder met sproeier 76 nog een kleine hint van bruin er doorheen had. Verder heb ik geen last van de gebruikelijke arm-mengsel verschijnselen. Wellicht dat het dan een warmteprobleem is en ik beter een koudere bougie kan plaatsen als een BR9HSA ipv BR8HSA?
Als ik tijd heb van het weekend probeer ik ook wel even de shroud van de cilinderkop af te halen om de ribben schoon te maken, eerder is geen optie wegens drukke avonden en het feit dat de Sym mission critical is wegens op knappen staande koppelingskabels bij allebei de schakels, hopelijk stuurt opvoeren.nl ze snel op
@BdK9001 , snel! zodra ik voor mezelf duidelijk heb hoe het ding vorm gaat krijgen zal ik info plaatsen.
12 is klein, maar zolang de mengverhouding goed is is het voldoende.voor elke 2 mm kan je bijna 10 stappen terug doen qua sproeier. de enige echte reden om groter te gaan is gebrek aan zuurstof. dus zolang het mengsel goed is maakt een 12, 15, 17,5 of 19 mm mits voorzien van de goede sproeier voor je vermogen niets uit op een 50 cc. alleen de gasreactie wordt sneller.
de syms hebben standaard een 15 mm keihin, met een reductiering naar 12 mm in het spruitstuk. overigens heb ik meerdere bronnen dat er geen reductiering in zou zitten, bij de op toeren begrensde inderdaad niet, maar zowel bij de oude sport met inlaat op de cilinder als bij de sportx met inlaat op het carter wel. bij de mijne zit die reductie er momenteel in. met sproeier 72 draait hij gelijk als zonder die ring met een 82. dus misschien moet je daar het probleem zoeken?
ik draaide altijd op een br8hsa, maar heb er nu een NGK BR8HIX iridium exemplaar in zitten. ik heb daar geen warmteproblemen mee. en de br8hsa is wel wat er in het instructieboekje staat.
In de quad heb ik nu een br6hsa zitten. mer een br8hsa draaide die niet mooi.
12 is klein, maar zolang de mengverhouding goed is is het voldoende.voor elke 2 mm kan je bijna 10 stappen terug doen qua sproeier. de enige echte reden om groter te gaan is gebrek aan zuurstof. dus zolang het mengsel goed is maakt een 12, 15, 17,5 of 19 mm mits voorzien van de goede sproeier voor je vermogen niets uit op een 50 cc. alleen de gasreactie wordt sneller.
de syms hebben standaard een 15 mm keihin, met een reductiering naar 12 mm in het spruitstuk. overigens heb ik meerdere bronnen dat er geen reductiering in zou zitten, bij de op toeren begrensde inderdaad niet, maar zowel bij de oude sport met inlaat op de cilinder als bij de sportx met inlaat op het carter wel. bij de mijne zit die reductie er momenteel in. met sproeier 72 draait hij gelijk als zonder die ring met een 82. dus misschien moet je daar het probleem zoeken?
ik draaide altijd op een br8hsa, maar heb er nu een NGK BR8HIX iridium exemplaar in zitten. ik heb daar geen warmteproblemen mee. en de br8hsa is wel wat er in het instructieboekje staat.
In de quad heb ik nu een br6hsa zitten. mer een br8hsa draaide die niet mooi.
[ Voor 17% gewijzigd door fvdberg op 23-08-2017 16:27 ]
Gaaf, ben heel benieuwd!
Dan ga ik dit weekend maar eens op zoek naar die reductiering, eens kijken of dat wat uithaalt
Dan ga ik dit weekend maar eens op zoek naar die reductiering, eens kijken of dat wat uithaalt
we kunnen niet lassen...BdK9001 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 07:54:
![]()
![]()
![]()
@vincenthart waarom hebben wij nooit zoiets bedacht?
heeft hij niet gewoon langer betere verbranding gehad omdat we zo'n lange rit hebben gemaakt. Is wat anders dan het kwartiertje naar je werkBdK9001 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:15:
True dat
Meh, witte bougie is te arm mengsel, ik wil 'm graag de koffie-met-melk kleur die de bougie van de FS1 ook heeft, maar dan zonder de bougies om te ruilenvincenthart schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:39:
[...]
heeft hij niet gewoon langer betere verbranding gehad omdat we zo'n lange rit hebben gemaakt. Is wat anders dan het kwartiertje naar je werk
misschien een beetje een retorische vraag hier maar kan iemand me uitleggen waarom er in brommerland door de overheid zoveel gemierenneukt wordt (uitstoot, opvoeren, overlast), terwijl motorfietsen gewoon kunnen blijven rondrijden zonder katalysator, met dragpipes, met eigen -onveilige- updates, verkeerd afgestelde verlichting en ga zo maar door? Iedereen die in de buurt van een snelweg of doorgaande weg woont weet dat die dingen soms meer herrie maken dan een colonne tanks. En dat mag allemaal? wordt het niet eens tijd voor een APK voor motorfietsen, of is die er al?
en dan ouwe lijken van auto's, die mogen bijna overal ook de stad nog in. En nu gaan Amsterdam en een paar andere steden ineens moeilijk doen? vreemd. en erg hypocriet IMO
en dan ouwe lijken van auto's, die mogen bijna overal ook de stad nog in. En nu gaan Amsterdam en een paar andere steden ineens moeilijk doen? vreemd. en erg hypocriet IMO
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Nederland is een fietsland en onder veel welgestelde mensen, de mensen met de meeste invloed, worden autos in grote lijnen als normaal vervoersmiddel beschouwd. Motorfietsen worden gezien als een hobby en voor korte afstanden pakt deze sociale klasse de fiets. De scooter/brommer wordt toch gezien als meer voor "tokkies".peter00 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:59:
misschien een beetje een retorische vraag hier maar kan iemand me uitleggen waarom er in brommerland door de overheid zoveel gemierenneukt wordt (uitstoot, opvoeren, overlast), terwijl motorfietsen gewoon kunnen blijven rondrijden zonder katalysator, met dragpipes, met eigen -onveilige- updates, verkeerd afgestelde verlichting en ga zo maar door? Iedereen die in de buurt van een snelweg of doorgaande weg woont weet dat die dingen soms meer herrie maken dan een colonne tanks. En dat mag allemaal? wordt het niet eens tijd voor een APK voor motorfietsen, of is die er al?
Dat is imo. een van de grote redenen waarom de scooter vaak als zondebok wordt gezien voor veel dingen. Natuurlijk zijn al die tweetakten dramatisch voor het milieu, maar iemand die zijn (oude goedkope vervuilende) autotje vervangt door een viertakt scooter wordt nu onterecht in de verdomhoek geplaatst. En heel Nederland vind het prima, want scooters hebben een opvoer- en tweetakt imago en zijn voor tokkies en hangjongeren
en het zelfbouw gehandicaptenvoertuig verhaal heeft een leuke wending gekregen: in het kader van de ode aan de canta staat er nu een echte rode canta op de oprit.
welliswaar een met wat voorschade, voorste balk + motorsteun ligt los. ff vastgezet met een spanband. en gaan, morgen eens kijken of die een beetje vast te lassen is, en kijken waarom hij niet elektrisch wil starten.
ook is het chassis dun aan de achterkant, kan de kokerbalk op een paar plekken in duwen.
daar zal dus wat nieuw staal in gelast moeten worden
We zijn er probleemloos mee vanuit Amsterdam naar huis gereden (kleine 40 km) Wel met een takke kabaal en een benzine meur, flexibel deel uitlaat is doorgerot.
Project quad gaat ook gewoon door, morgen komen de remtrommeltjes binnen,
welliswaar een met wat voorschade, voorste balk + motorsteun ligt los. ff vastgezet met een spanband. en gaan, morgen eens kijken of die een beetje vast te lassen is, en kijken waarom hij niet elektrisch wil starten.
ook is het chassis dun aan de achterkant, kan de kokerbalk op een paar plekken in duwen.
daar zal dus wat nieuw staal in gelast moeten worden
We zijn er probleemloos mee vanuit Amsterdam naar huis gereden (kleine 40 km) Wel met een takke kabaal en een benzine meur, flexibel deel uitlaat is doorgerot.
Project quad gaat ook gewoon door, morgen komen de remtrommeltjes binnen,
[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 25-08-2017 00:40 ]
Gaat de Canta dienen ter inspiratie, of als side-project?
Moet zeggen dat het me top lijkt om zo'n ding te hebben, maar als ik m'n collega mag geloven is 20km enkele reis in zo'n ding al nietbepaald leuk, dus 40 lijkt me helemaal een hel, zeker met nog meer herrie dan normaal
Ik heb net bericht gekregen dat m'n kabels vandaag verzonden worden, dus ik kan iig dit weekend de oude er af halen en hopelijk ook al de nieuwe monteren
Moet zeggen dat het me top lijkt om zo'n ding te hebben, maar als ik m'n collega mag geloven is 20km enkele reis in zo'n ding al nietbepaald leuk, dus 40 lijkt me helemaal een hel, zeker met nog meer herrie dan normaal
Ik heb net bericht gekregen dat m'n kabels vandaag verzonden worden, dus ik kan iig dit weekend de oude er af halen en hopelijk ook al de nieuwe monteren
ter inspiratie en als side project. en ja het was een grafherrie, de uitlaat was los getrild
maar met de uitlaat er op was het nog best aangenaam toeven. wij grapten al over op vakantie gaan met dat ding.
Die brommobielen zijn (technisch) levensgevaarlijk. Snap niet dat zoiets op de weg magBdK9001 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:46:
Gaat de Canta dienen ter inspiratie, of als side-project?
Vaak bu'j te bang!
Het mysterie van de witte bougie op de Sym is ook weer opgelost... Het was een gevalletje User Error
Met de luchtschroef net geen halve slag verder dicht en stationairschroef een kwart slag verder open was alles opgelost. Geen rare fratsen met hoog stationair, en ook een koffiebruine bougie. Als bonus ook net wat meer trekkracht boven de 55

Met de luchtschroef net geen halve slag verder dicht en stationairschroef een kwart slag verder open was alles opgelost. Geen rare fratsen met hoog stationair, en ook een koffiebruine bougie. Als bonus ook net wat meer trekkracht boven de 55
Wettelijk gezien is de canta geen brommobiel... het is nog erger-tom-562 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:10:
[...]
Die brommobielen zijn (technisch) levensgevaarlijk. Snap niet dat zoiets op de weg mag
Technisch:
het frame bestaat uit een rechthoekig gelast frame van 1,5 mm dik 30 mm breed kokerprofiel. het is niet gegalvaniseerd, en degene hier is 20 jaar oud, en heb er op diverse plekken al flinke plekken in zitten die gelast gaan worden. Dwarsbalk achter de bumper waar de motor/baksteun op zit is volledig krokant.
Rechterportier had ik in het geheel in mijn handen.de scharnieren waren los gerot van de buizen waar het tupperware carrosserie op geschroeft zit.
Nee moet er niet aan denken om daar een ongeluk mee te krijgen. Het is wel een goedkope manier om van de minder validen af te komen, of van je schoonmoeder
Daarbij is de regelgeving ook echt op een manier van ach die mensen hebben het al zo moeilijk, laten we ze die vrijheid niet ontnemen. het ding mag letterlijk overal rijden, behalve auto en snelwegen.
Enige voordeel wat ik er in zie is dat je onder de noemer invalidenvoertuig je eigen bouwwerken legaal de weg op kan krijgen. en parkeren? Gewoon zonder kaart op elke gehandicaptenplek of midden op de stoep.
En waarom we die canta hebben gekocht.. tja voor de prijs konden we hem niet laten staan.. hoeven we ook niet meer te vechten om wie er droog op werk aan komt bij regen
De originele nieuwprijs zie ik echter echt niet in die "van canta" 14000€ voor een tupperware chassis met grasmaaier motor. net als dat ik niet begrijp dat ze voor meer als 2000 over marktplaats gaan... marktwaarde is echt bizar als ze een beetje redelijk zijn. Dat is overigens de andere reden. als we er mee "klaar" zijn, oftewel de lol er af is gaat ie zo weer weg.
Vandaag wel gesleuteld aan het motorblok. De uitlaat tapeinden vastgeplakt met epoxy, bij het ritje amsterdam - oegstgeest was hij er geheel af getrilt. Ook de trekstarter is een nieuwe. Morgen eens kijken waarom de startmotor niets doet, en kijken wat er electrisch eigenlijk wel klopt, want op dit moment spookt het...
[ Voor 28% gewijzigd door fvdberg op 25-08-2017 21:34 ]
Ik zag net dat de Sym alweer toe is aan een nieuwe achterslof... Beetje jammer na 4000km, nu maar iets slijtvasters kopen, zag dat een aantal hier de Michelin CityGrip hebben, is die ook een beetje winterproof?
@fvdberg je hebt het er maar druk mee
Maar volgens mij gaat dat helemaal goedkomen. Wat spookt er allemaal aan de electronica?
@fvdberg je hebt het er maar druk mee
Te veel. Die moeten vanaf de stuurschakelaar opnieuw bedraad worden.
Vandaag zit ik al de hele dag te klooien.
De uitlaat tap einden zijn aan bijde kanten weg. Hoort M6 te zijn. De ene kant is M10 zonder draad en te weinig vlees om te tappen. De andere kant heb ik opgesneden naar m8. De ene gaat een verloop naar M6 in. De andere moet een bus geperst en gelijmd worden. Dan morgen de uitlaat er onder. Wordt het niks dan wordt het een nieuw blok.
Vandaag zit ik al de hele dag te klooien.
De uitlaat tap einden zijn aan bijde kanten weg. Hoort M6 te zijn. De ene kant is M10 zonder draad en te weinig vlees om te tappen. De andere kant heb ik opgesneden naar m8. De ene gaat een verloop naar M6 in. De andere moet een bus geperst en gelijmd worden. Dan morgen de uitlaat er onder. Wordt het niks dan wordt het een nieuw blok.
[ Voor 27% gewijzigd door fvdberg op 26-08-2017 17:05 ]
Hmm, daar heeft iemand flink zitten beunen dan
hopelijk houdt het!
In afwachting van m'n nieuwe koppelingskabels had ik gisteren vast de kappen van de tzr getrokken, vandaag maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de carburateur schoon te maken en opnieuw af te stellen, rijdt een stuk beter nu en de choke hoeft niet meer half open te staan voor noemenswaardige acceleratie.
Zodra de koppelingskabel vervangen is ga ik op zoek naar nog een uitlaatbocht zodat ik een originele begrensde kan behouden naast een ontgrensde.

In afwachting van m'n nieuwe koppelingskabels had ik gisteren vast de kappen van de tzr getrokken, vandaag maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de carburateur schoon te maken en opnieuw af te stellen, rijdt een stuk beter nu en de choke hoeft niet meer half open te staan voor noemenswaardige acceleratie.
Zodra de koppelingskabel vervangen is ga ik op zoek naar nog een uitlaatbocht zodat ik een originele begrensde kan behouden naast een ontgrensde.
het hield dus niet. heb 1 van de 2 tapeinden die goed zit. Voor nu vind ik het wel even prima.
Gelukkig zitten bij dat gx blok de poorten in de kop..Wel gekeken naar de startmotor, die geeft volle sluiting. de koolborstels zijn nog aanwezig maar het zit intern. schijnt een kwaal te zijn. Ook is het probleem met de knipperlichten , groot licht en dimlicht gevonden. een brakke massa op het blok met totaal 3 relais. die zaten gezamelijk in de kachelpijp van de afwezige eberspacher benzine standkachel geschoven. als iemand er toevallig nog een heeft liggen
denk aan frenk 
Ik heb dus een nieuwe kop besteld en een nieuwe startmotor. schade: 25 euro voor de kop + kleppen en pakkingen in china en de startmotor + startrelais 44 euro nieuw uit amerika inclusief invoer. met een beetje geluk is die kop er snel, anders is het een beetje herrie achtig in de canta
De start motor komt waarschijnlijk eind van de week.
Ik ben vandaag aan de roest aan de neus begonnen.
Dit kwam er onder de ducttape, spanbanden en elastiek vandaan:
En dit is het met een nieuw stuk koker:
een hele verbetering.
de rechterkant is klaar. nu de linkerkant nog en dan de motorsteun weer vast lassen. die hing er met 2 slangklemmen onder.. waarvan 1 gebroken
met een beetje geluk nog 1 avondje lassen.
als alles vast zit nog even de flex er over om het helemaal netjes te maken en we hoeven niet meer bang te zijn dat de motor er onder vandaan valt of erger
ja die canta is flink verbeund, maar wat wil je ook anders voor 600 euro. Als de neus klaar is, de kop gedaan is en de bak met de voor, neutraal en achteruit is voorzien van nieuwe keerringen, die zweet een beetje (als in de bakolie vliegt door de hele motorruimte) dan is hij een veelvoud waard
niet dat het daar om gaat hoor. Hoop dat van de week het verzekeringsplaatje binnen komt. dan kunnen we een blokkie om 
edit: oh ja, ook nog even voor kortere remslangetjes kijken voor de voorkant, die liggen op de aandrijfassen met een zakdoek er omheen geducttaped...
Gelukkig zitten bij dat gx blok de poorten in de kop..Wel gekeken naar de startmotor, die geeft volle sluiting. de koolborstels zijn nog aanwezig maar het zit intern. schijnt een kwaal te zijn. Ook is het probleem met de knipperlichten , groot licht en dimlicht gevonden. een brakke massa op het blok met totaal 3 relais. die zaten gezamelijk in de kachelpijp van de afwezige eberspacher benzine standkachel geschoven. als iemand er toevallig nog een heeft liggen
Ik heb dus een nieuwe kop besteld en een nieuwe startmotor. schade: 25 euro voor de kop + kleppen en pakkingen in china en de startmotor + startrelais 44 euro nieuw uit amerika inclusief invoer. met een beetje geluk is die kop er snel, anders is het een beetje herrie achtig in de canta
Ik ben vandaag aan de roest aan de neus begonnen.
Dit kwam er onder de ducttape, spanbanden en elastiek vandaan:

En dit is het met een nieuw stuk koker:

de rechterkant is klaar. nu de linkerkant nog en dan de motorsteun weer vast lassen. die hing er met 2 slangklemmen onder.. waarvan 1 gebroken
met een beetje geluk nog 1 avondje lassen.
als alles vast zit nog even de flex er over om het helemaal netjes te maken en we hoeven niet meer bang te zijn dat de motor er onder vandaan valt of erger
ja die canta is flink verbeund, maar wat wil je ook anders voor 600 euro. Als de neus klaar is, de kop gedaan is en de bak met de voor, neutraal en achteruit is voorzien van nieuwe keerringen, die zweet een beetje (als in de bakolie vliegt door de hele motorruimte) dan is hij een veelvoud waard
edit: oh ja, ook nog even voor kortere remslangetjes kijken voor de voorkant, die liggen op de aandrijfassen met een zakdoek er omheen geducttaped...
[ Voor 47% gewijzigd door fvdberg op 27-08-2017 20:08 ]
Zo daar was nog maar weinig van over. Beter schieten de kop en startmotor een beetje op, kun je weer verder 
Ik ben - nog steeds - aan het wachten op m'n koppelingskabels dus voorlopig kan ik niet verder. Zit wel te spelen met het idee om van de TZR een naked bike te maken, de voorkant zou dan op die van de Triumph Speed Triple gaan lijken:
Ik ben - nog steeds - aan het wachten op m'n koppelingskabels dus voorlopig kan ik niet verder. Zit wel te spelen met het idee om van de TZR een naked bike te maken, de voorkant zou dan op die van de Triumph Speed Triple gaan lijken:

dat is wel kicke
nee een schakelbak is niks voor mij.
vandaag niks gedaan aan de canta of quad. wel een kleine 100 km op de sym jet gedaan.
Opmerking van een dude zonder helm op een speedelec zonder plaatje:
man man die brommer stinkt wel. ik: tja het is een 2 takt, die lucht komt er gratis bij. Hij: erg slecht voor het milieu. Ik gelijk nee die speedelec is goed voor het milieu, of je het lokaal uit spuug of een paar 100 km verderop... ik adviseer je om je eens te verdiepen in de echte efficientie en de footprint van die speedelec. eens kijken wie van ons 2 er slechter voor het milieu is.
en buiten dat waar is je helm en je plaatje.
Meneer vond me een zeikerd, want tja mijn scooter voldoet ook niet aan de wettelijke eisen. Nee, maar ik laat tenminste wel de kentekenplaat er op zitten.
En laten we eerlijk zijn: Pakken ze me op de weg op een hoge snelheid dan is het jammer van het geld en de wok, maar wel terecht. Op de rollenbank echter draait ie keurig 28 Km per uur. Struikrovers werken we niet aan mee.
vandaag niks gedaan aan de canta of quad. wel een kleine 100 km op de sym jet gedaan.
Opmerking van een dude zonder helm op een speedelec zonder plaatje:
man man die brommer stinkt wel. ik: tja het is een 2 takt, die lucht komt er gratis bij. Hij: erg slecht voor het milieu. Ik gelijk nee die speedelec is goed voor het milieu, of je het lokaal uit spuug of een paar 100 km verderop... ik adviseer je om je eens te verdiepen in de echte efficientie en de footprint van die speedelec. eens kijken wie van ons 2 er slechter voor het milieu is.
en buiten dat waar is je helm en je plaatje.
Meneer vond me een zeikerd, want tja mijn scooter voldoet ook niet aan de wettelijke eisen. Nee, maar ik laat tenminste wel de kentekenplaat er op zitten.
En laten we eerlijk zijn: Pakken ze me op de weg op een hoge snelheid dan is het jammer van het geld en de wok, maar wel terecht. Op de rollenbank echter draait ie keurig 28 Km per uur. Struikrovers werken we niet aan mee.
[ Voor 22% gewijzigd door fvdberg op 29-08-2017 00:10 ]
Haha, ja de meeste speed-pedelec rijders die ik tegenkom zijn ook zulke mannetjes... Bij het stoplicht uit alle macht trappen om maar die brommer of scooter voor te blijven, maar boven de 35 win ik het altijd qua acceleratie. Zelfs toen de tzr nog niet afgesteld was.
Grappige is dat wielrenners juist altijd wachten met wegrijden zodat ze niet in de weg rijden.
Vanmiddag ook eindelijk m'n kabels binenngekregen en aan de slag gegaan. Maar goed dat ik tot het avondeten geen plannen had, ben bijna 2 uur bezig geweest...
Koppelingskabel plaatsen bij de TZR was niet echt een uitdaging, maar heeft helaas niet alle problemen opgelost, vrees dat daar een nieuwe koppeling in gaat moeten. Het testrondje op de parkeerplaats ging minder florissant, bij meer dan 1/3e gas viel 'ie uit, dan maar weer zadel, tank, luchtfilter en what not uitbouwen om naar de carburateur te kijken. Vanaf de luchtfilterzijde zag ik het al: de gasnaald zat los. De - extreem stompe* - gasnaald vastgezet en het hele circus weer doorlopen. Nu loopt ie lekker, maar ontkoppelt nog steeds niet 100%, ook ligt het echte aangrijpingspunt pas vlak voor ik de hendel helemaal los heb.
Bij de FS1 leek het een zeer eenvoudig klusje te gaan worden, kabel loshaken bij de hendel en de hevel en de nieuwe vasthaken, afstellen en klaar. Maar helaas er komt weer licht door de ramen dat mocht niet zo zijn. De kabels bleken de lange variant van de koppelingskabel te zijn, dus netjes wegwerken was al een beetje een struggle, maar vervolgens bleek de koppeling ineens erg zwaar te gaan en niet netjes terug te springen. Na veel gevloek en gezucht bleek dat aan een gescheurde worm te liggen... Nieuwe hevelset besteld en doorgegaan met de kabel voor de voorrem. Ook dit ging niet zonder problemen, de kabel in het zakje met het label "remkabel voor" bleek namelijk een korte koppelingskabel te zijn. Boos en blij tegelijk de winkel maar op de hoogte gesteld van dit euvel, eigenlijk hoop ik nu op een gratis remkabel omdat het 100% hun fout is, en ik 6 van de 1 à 2 werkdagen heb moeten wachten op m'n spullen. We zullen zien
* Ik ga denk ik op zoek naar een spitsere, op de Sym bevalt me dat erg goed
Grappige is dat wielrenners juist altijd wachten met wegrijden zodat ze niet in de weg rijden.
Vanmiddag ook eindelijk m'n kabels binenngekregen en aan de slag gegaan. Maar goed dat ik tot het avondeten geen plannen had, ben bijna 2 uur bezig geweest...
Koppelingskabel plaatsen bij de TZR was niet echt een uitdaging, maar heeft helaas niet alle problemen opgelost, vrees dat daar een nieuwe koppeling in gaat moeten. Het testrondje op de parkeerplaats ging minder florissant, bij meer dan 1/3e gas viel 'ie uit, dan maar weer zadel, tank, luchtfilter en what not uitbouwen om naar de carburateur te kijken. Vanaf de luchtfilterzijde zag ik het al: de gasnaald zat los. De - extreem stompe* - gasnaald vastgezet en het hele circus weer doorlopen. Nu loopt ie lekker, maar ontkoppelt nog steeds niet 100%, ook ligt het echte aangrijpingspunt pas vlak voor ik de hendel helemaal los heb.
Bij de FS1 leek het een zeer eenvoudig klusje te gaan worden, kabel loshaken bij de hendel en de hevel en de nieuwe vasthaken, afstellen en klaar. Maar helaas er komt weer licht door de ramen dat mocht niet zo zijn. De kabels bleken de lange variant van de koppelingskabel te zijn, dus netjes wegwerken was al een beetje een struggle, maar vervolgens bleek de koppeling ineens erg zwaar te gaan en niet netjes terug te springen. Na veel gevloek en gezucht bleek dat aan een gescheurde worm te liggen... Nieuwe hevelset besteld en doorgegaan met de kabel voor de voorrem. Ook dit ging niet zonder problemen, de kabel in het zakje met het label "remkabel voor" bleek namelijk een korte koppelingskabel te zijn. Boos en blij tegelijk de winkel maar op de hoogte gesteld van dit euvel, eigenlijk hoop ik nu op een gratis remkabel omdat het 100% hun fout is, en ik 6 van de 1 à 2 werkdagen heb moeten wachten op m'n spullen. We zullen zien
* Ik ga denk ik op zoek naar een spitsere, op de Sym bevalt me dat erg goed
[ Voor 71% gewijzigd door BdK9001 op 29-08-2017 16:59 . Reden: Muur van tekst toegevoegd ]
Vandaag wel wat meters gemaakt.
het grootste deel van het laswerk aan de canta is klaar. Motor hangt weer vast. alleen nog wat issues met de uitlijning van de motorklep. maar dat komt wel goed. de nieuwe neus staat blijkbaar 2 cm hoger en 1 cm verder naar voren als hoort. terwijl alles op exact dezelfde plekken is vasgelast.
Morgen nog wat kleine gaatjes patchen met wat strip en hoeklijn, en ook nog 2 beugels maken voor het uitlaatje mee te monteren. die hing letterlijk aan ijzerdraad. Ik heb de kilometerteller gerepareerd. heb de het vierkante nokje wat in de teller gaat en was afgebroken met een beetje koper op de kabel gesoldeerd en de mantel 2 cm ingekort,
Ook is het plaatje van de verzekering binnen. Tijd dus voor een testritje
Wel moet ik nog even de handrem maken... makkelijker gezegd als gedaan aangezien de hendel weg is. wel is er nog een stuk van de kabel... zit te denken om er een trekkend relais aan te koppelen. dan kan je de handrem inschakelen door de stroom er af te halen. en uitschakelen door er stroom op te zetten. Ook heb je dan die vervelende hendel tussen de stoelen niet.
voor het andere project komen de onderdelen binnen.
Ik heb vandaag de remmerij voor de voorkant binnen. helaas lopen de remtrommels aan,
Ze waren niet echt lekker verpakt en hebben beiden een deuk. wel simpel te fixen.
Wel mist van 1 kant een rubber. hopelijk sturen ze dat dus nog na maar dat is voor morgen.
het grootste deel van het laswerk aan de canta is klaar. Motor hangt weer vast. alleen nog wat issues met de uitlijning van de motorklep. maar dat komt wel goed. de nieuwe neus staat blijkbaar 2 cm hoger en 1 cm verder naar voren als hoort. terwijl alles op exact dezelfde plekken is vasgelast.
Morgen nog wat kleine gaatjes patchen met wat strip en hoeklijn, en ook nog 2 beugels maken voor het uitlaatje mee te monteren. die hing letterlijk aan ijzerdraad. Ik heb de kilometerteller gerepareerd. heb de het vierkante nokje wat in de teller gaat en was afgebroken met een beetje koper op de kabel gesoldeerd en de mantel 2 cm ingekort,
Ook is het plaatje van de verzekering binnen. Tijd dus voor een testritje
Wel moet ik nog even de handrem maken... makkelijker gezegd als gedaan aangezien de hendel weg is. wel is er nog een stuk van de kabel... zit te denken om er een trekkend relais aan te koppelen. dan kan je de handrem inschakelen door de stroom er af te halen. en uitschakelen door er stroom op te zetten. Ook heb je dan die vervelende hendel tussen de stoelen niet.
voor het andere project komen de onderdelen binnen.
Ik heb vandaag de remmerij voor de voorkant binnen. helaas lopen de remtrommels aan,
Ze waren niet echt lekker verpakt en hebben beiden een deuk. wel simpel te fixen.
Wel mist van 1 kant een rubber. hopelijk sturen ze dat dus nog na maar dat is voor morgen.
[ Voor 4% gewijzigd door fvdberg op 30-08-2017 00:20 ]
En rijdt ie goed?
Trekkend relais klinkt wel als een plan, ook sjiek elektrische handrem op je canta
Ik heb gister de verkeerde kabel teruggestuurd, dan komt er zsm een goede kabel aan. Hopelijk heb ik die voor het weekend nog binnen, want ik wil weer kunnen touren op de FS1 - hoewel de TZR ook per sleutelsessie steeds leuker wordt.
Ik hoop dit weekend de slijpmachine van m'n vader te mogen lenen, dan kan ik de begrenzer uit de uitlaat van de TZR halen - en misschien ook van de Sym), dan in de loop van volgende week sproeiersetje, koppelingsplaten, pakkingssetje en andere vertanding scoren (zit nu 11-60 op, dat moet 12-47 worden, schakel me nu ongans
). Kan ik daarna weer vrolijk verder klussen
Trekkend relais klinkt wel als een plan, ook sjiek elektrische handrem op je canta
Ik heb gister de verkeerde kabel teruggestuurd, dan komt er zsm een goede kabel aan. Hopelijk heb ik die voor het weekend nog binnen, want ik wil weer kunnen touren op de FS1 - hoewel de TZR ook per sleutelsessie steeds leuker wordt.
Ik hoop dit weekend de slijpmachine van m'n vader te mogen lenen, dan kan ik de begrenzer uit de uitlaat van de TZR halen - en misschien ook van de Sym), dan in de loop van volgende week sproeiersetje, koppelingsplaten, pakkingssetje en andere vertanding scoren (zit nu 11-60 op, dat moet 12-47 worden, schakel me nu ongans
geen idee nog
net de neus in de primer gespoten.
trekkend relais gaat hem niet worden helaas
kan ze niet goedkoop vinden met voldoende kilos trekkracht.het wordt dus toch een nieuwe handremkabel. al zijn die best duur
trekkend relais gaat hem niet worden helaas
Aah, jammer... Kun je niet zelf een handremkabel bouwen van een stevige staalkabel van de bouwmarkt + random handgreep van de sloop?
Ik merk dat de Sym de laatste dagen wat moeite heeft met elektrisch starten. Met de kickstarter lukt het meestal wel in 2-3x kicken. Ik twijfel of het aan de verhoogde luchtvochtigheid ligt,of aan de electrode-afstand van de bougie. Die had ik vorige week een klein beetje verder open gebogen omdat de punten elkaar bijna raakten. Misschien iets te ver gegaan hierin
Wat is trouwens jullie mening over Dr. Pulley "rollen"?
https://www.sip-scootersh...ollen+dr+pulley+_sr201569
Ik merk dat de Sym de laatste dagen wat moeite heeft met elektrisch starten. Met de kickstarter lukt het meestal wel in 2-3x kicken. Ik twijfel of het aan de verhoogde luchtvochtigheid ligt,of aan de electrode-afstand van de bougie. Die had ik vorige week een klein beetje verder open gebogen omdat de punten elkaar bijna raakten. Misschien iets te ver gegaan hierin
Best gaaf, en de theorie klopt natuurlijk. Echter had ik met een Honda SFX ( incl malossi snaar ) al dat die tegen de carters aan liep op top snelheid. Met deze pulley komt dat helemaal niet goed.BdK9001 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:07:
Aah, jammer... Kun je niet zelf een handremkabel bouwen van een stevige staalkabel van de bouwmarkt + random handgreep van de sloop?
[video]
Maar heb ook niet gekeken of die alleen voor bepaalde modellen is, of universeel.
Mijn sym had de afgelopen dagen ook issues met starten. Verhoogde luchtvochtigheid kan het heel goed zijn gezien het aanzuigtraject van het originele luchtfilter. Daar kan veel condens in ophopen.
die rollen... de theorie klopt, echter heb ik ook wel eens rollen gehad die een rechte kant hadden door slijtage, en daarmee was als ze goed warm waren niet meer mee te rijden. ze kwamen simpel gezegd niet meer naar buiten. Dat verklaart die low gear ratio wel
na afkoelen werkte het weer.
nee zonder dollen, mits ze niet blijven hangen kan je inderdaad langer doortrekken in een lagere gear ratio, maar je top halen... voor een 4 takt lijken ze me beter geschikt als een 2 takt die onderin geen noemenswaardig vermogen heeft doorgaans
Project Canta: de linkerkant is klaar, vandaag begonnen aan de rechterkant.
die is op het eerste oog een stuk slechter,de scharnieren van het portier zijn doorgerot, en na demontage van het voorscherm is er veel bagger te zien. wel moet ik nog 2 schroeven uitboren. die zijn zo ver vast gerot... Even afwachten dus hoe het staal er onder is morgen na schoonmaken.en of de scharnieren nog reparabel zijn.
De rechter spiegel was afgebroken, en hiervoor heb ik op de autosloop een gloednieuwe uit de oude voorraad gekocht. Deze blijkt afkomstig te zijn van een Fiat Uno. Net als het contactslot.
Als die rechterkant klaar is kan de motorklep uitgelijnd worden. Die lijkt aan de linkerzijde lager te zijn en em iets te ver naar voren te staan. Dit terwijl de positie 1:1 over genomen is van de oude dorpel achter de bumper. Ook was de uitlijning toen al slecht met grote naden van meer als 1 cm.
Ik heb de klep nu in het geheel 0,5 cm naar achter gehaald en kom links goed uit . wanneer ik het rechter scharnierpunt los haal moet ik deze 1 cm omhoog en naar achteren plaatsen. oftewel of die klep is scheef, of iemand die er voor me er aan gelast heeft heeft rechts een cm te veel weg geslepen.
En ja dat stuk was er al tussen gebakken. Helaas was het niet goed behandeld tegen roest waardoor ik er na verbazing over dat ik er op 30A nog doorheen blies met een 2.5 m elektrode toch maar voor heb gekozen om het te vervangen.
Niet geheel onterecht overigens, zelfs aluminium folie is dikker als het deel waar de motorsteun onder gelast zit. Waarom die aan slangklemmen en ducttape hing was gelijk duidelijk. niet de las maar het staal was bezweken.
handrem heb ik nog niet over nagedacht, de houder van de hendel en de buitenkabel rechts zit er nog, links is verdwenen.
Rechts kan met alleen een nieuwe kabel gemaakt worden. Links moet ook een nieuw manteltje getrokken worden. De binnenkabel van links was gebruikt om de uitlaat mee vast te binden. Die zit overigens ook weer vast met 2 mooie zelfgebogen aluminium beugeltjes op de originele punten.
die handremkabels zijn wel duur... 52,71 en ik heb er 2 nodig... ze lijken wel erg op die van een peugeot 205/citroen visa. eens puzzelen dus welke het zijn, want op ebay kost een setje nog geen 2 tientjes
die rollen... de theorie klopt, echter heb ik ook wel eens rollen gehad die een rechte kant hadden door slijtage, en daarmee was als ze goed warm waren niet meer mee te rijden. ze kwamen simpel gezegd niet meer naar buiten. Dat verklaart die low gear ratio wel
nee zonder dollen, mits ze niet blijven hangen kan je inderdaad langer doortrekken in een lagere gear ratio, maar je top halen... voor een 4 takt lijken ze me beter geschikt als een 2 takt die onderin geen noemenswaardig vermogen heeft doorgaans
Project Canta: de linkerkant is klaar, vandaag begonnen aan de rechterkant.
die is op het eerste oog een stuk slechter,de scharnieren van het portier zijn doorgerot, en na demontage van het voorscherm is er veel bagger te zien. wel moet ik nog 2 schroeven uitboren. die zijn zo ver vast gerot... Even afwachten dus hoe het staal er onder is morgen na schoonmaken.en of de scharnieren nog reparabel zijn.
De rechter spiegel was afgebroken, en hiervoor heb ik op de autosloop een gloednieuwe uit de oude voorraad gekocht. Deze blijkt afkomstig te zijn van een Fiat Uno. Net als het contactslot.
Als die rechterkant klaar is kan de motorklep uitgelijnd worden. Die lijkt aan de linkerzijde lager te zijn en em iets te ver naar voren te staan. Dit terwijl de positie 1:1 over genomen is van de oude dorpel achter de bumper. Ook was de uitlijning toen al slecht met grote naden van meer als 1 cm.
Ik heb de klep nu in het geheel 0,5 cm naar achter gehaald en kom links goed uit . wanneer ik het rechter scharnierpunt los haal moet ik deze 1 cm omhoog en naar achteren plaatsen. oftewel of die klep is scheef, of iemand die er voor me er aan gelast heeft heeft rechts een cm te veel weg geslepen.
En ja dat stuk was er al tussen gebakken. Helaas was het niet goed behandeld tegen roest waardoor ik er na verbazing over dat ik er op 30A nog doorheen blies met een 2.5 m elektrode toch maar voor heb gekozen om het te vervangen.
Niet geheel onterecht overigens, zelfs aluminium folie is dikker als het deel waar de motorsteun onder gelast zit. Waarom die aan slangklemmen en ducttape hing was gelijk duidelijk. niet de las maar het staal was bezweken.
handrem heb ik nog niet over nagedacht, de houder van de hendel en de buitenkabel rechts zit er nog, links is verdwenen.
Rechts kan met alleen een nieuwe kabel gemaakt worden. Links moet ook een nieuw manteltje getrokken worden. De binnenkabel van links was gebruikt om de uitlaat mee vast te binden. Die zit overigens ook weer vast met 2 mooie zelfgebogen aluminium beugeltjes op de originele punten.
die handremkabels zijn wel duur... 52,71 en ik heb er 2 nodig... ze lijken wel erg op die van een peugeot 205/citroen visa. eens puzzelen dus welke het zijn, want op ebay kost een setje nog geen 2 tientjes
[ Voor 62% gewijzigd door fvdberg op 01-09-2017 20:43 ]
probleem met de knipperlichten is gevonden. het relais werkt wel als deze een tikje krijgt. relis is dus niet goed. krijg je van met een rotte accu rijden
ff andere halen dus op de sloop van de week
Zal inderdaad vocht geweest zijn, startte net in een halve seconde
De FS1 verbaasde me ook behoorlijk door na twee weken stilstaan in 1 kick te starten. Daar zit nu eindelijk de nieuwe worm voor de koppeling in, was even wat gekloot want je moet zelf het armpje op de worm klinken...
Ik blijf dan maar weg van Dr Pulley, zal inderdaad weinig positiefs brengen bij de Sym, die komt meer dan vlot genoeg van z'n plaats, ben vooral op zoek naar meer trekkracht boven de 40. Maar dat is vast wel te vinden door de uitlaat begrenzer wat te bewerken
Ik ga vanavond bij m'n pa eten, die gelijk maar lief aankijken voor z'n slijptol
Wat een werk zit er in dat ding zeg, maar dan is ie straks wel weer als nieuw als ik het zo lees. Hopelijk passen die Citroën/Peugeot-kabels zonder al te veel gedoe, zou een boel schelen.
Die vorige eigenaar is wel echt creatief geweest met z'n oplossingen...
Ik blijf dan maar weg van Dr Pulley, zal inderdaad weinig positiefs brengen bij de Sym, die komt meer dan vlot genoeg van z'n plaats, ben vooral op zoek naar meer trekkracht boven de 40. Maar dat is vast wel te vinden door de uitlaat begrenzer wat te bewerken
Wat een werk zit er in dat ding zeg, maar dan is ie straks wel weer als nieuw als ik het zo lees. Hopelijk passen die Citroën/Peugeot-kabels zonder al te veel gedoe, zou een boel schelen.
Die vorige eigenaar is wel echt creatief geweest met z'n oplossingen...
zeg dat wel. ik heb de rechterkant zo goed als klaar.
Er zaten flinke gaten, gelukkig alleen op het midden van de kokers. de buitenkanten waren nog dik.
Lassen was geen optie ivm het vele plastic en de houten bodem van de canta die er lastig uit te halen is.
Ik heb de kokers eerst dicht gemaakt door er peel ply (doek wat als de epoxy droog is te verwijderen is) op te plakken met een beetje epoxy. De balken heb ik vervolgens vol gestopt met een ingesopt opgerold stuk glasweefsel met daar in 3 lange stukken draadeind. en de bovenkant dicht geplakt met peel ply.
Daarna heb ik ze van bovenaf vol laten laten lopen met epoxy. Ging een dikke pond in.
Ik heb er net na 10 uur harden met een hamer op staan slaan. Gebeurde helemaal niks mee. Dat rot of breekt nooit meer.
Na 24 uur is het geheel doorgehard. Morgen dus de peel ply er af trekken en dan even in de spuitplamuur spuiten, vlak schuren. en zwart spuiten.
Ik moet wel zeggen dat ik normaal niet zo van afvullen ben, maar in dit geval was het de meest practische oplossing. plus epoxy icm vulling die het body geeft is duurzaam en sterk, maar ook voorkomt het verder roesten.
polyester (plamuur) niet, dat is hygroscopisch, en houdt de roestduivel niet tegen. Dat is ook de oorzaak van de roest in deze hoeken die al eerder dicht gesmeerd waren met een laag polyester plamuur.
Morgen ook nog even naar het scharnier kijken, de bovenste was gangbaar na insoppen met griffon imal (ik maak alles los) kruipolie. maar de onderste zijn de ogen van gebroken.
Morgen kijken of ik de afgebroken ogen van het onderste exemplaar vast kan lassen of dat ik op zoek moet naar een nieuw scharnier.
Er zaten flinke gaten, gelukkig alleen op het midden van de kokers. de buitenkanten waren nog dik.
Lassen was geen optie ivm het vele plastic en de houten bodem van de canta die er lastig uit te halen is.
Ik heb de kokers eerst dicht gemaakt door er peel ply (doek wat als de epoxy droog is te verwijderen is) op te plakken met een beetje epoxy. De balken heb ik vervolgens vol gestopt met een ingesopt opgerold stuk glasweefsel met daar in 3 lange stukken draadeind. en de bovenkant dicht geplakt met peel ply.
Daarna heb ik ze van bovenaf vol laten laten lopen met epoxy. Ging een dikke pond in.
Ik heb er net na 10 uur harden met een hamer op staan slaan. Gebeurde helemaal niks mee. Dat rot of breekt nooit meer.
Na 24 uur is het geheel doorgehard. Morgen dus de peel ply er af trekken en dan even in de spuitplamuur spuiten, vlak schuren. en zwart spuiten.
Ik moet wel zeggen dat ik normaal niet zo van afvullen ben, maar in dit geval was het de meest practische oplossing. plus epoxy icm vulling die het body geeft is duurzaam en sterk, maar ook voorkomt het verder roesten.
polyester (plamuur) niet, dat is hygroscopisch, en houdt de roestduivel niet tegen. Dat is ook de oorzaak van de roest in deze hoeken die al eerder dicht gesmeerd waren met een laag polyester plamuur.
Morgen ook nog even naar het scharnier kijken, de bovenste was gangbaar na insoppen met griffon imal (ik maak alles los) kruipolie. maar de onderste zijn de ogen van gebroken.
Morgen kijken of ik de afgebroken ogen van het onderste exemplaar vast kan lassen of dat ik op zoek moet naar een nieuw scharnier.
[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 02-09-2017 22:01 ]
Verwijderd
Het volgende
Ik bezit een vespa lx 2t
De bedoeling was om de koplamp te vervangen door led 40watt de huidige koplamp is 35 watt.
Nu trekt de led de accu ram leeg .
Laad spanning is zonder led gewoon netjes 13 volt met de led er zakt die naar 6.7 volt.
Met gevolg na 10km rijden accu dood
Wat vervolgens zo inpackt heeft op de scooter dat alle verlichting van slag is
Volgens de verkoper moet ik dit niet in de led zoeken..
Maar als k de led los haal kan ik gewoon weer op de accu starten enzo. Na dat deze rijdend opgeladen is
Ik bezit een vespa lx 2t
De bedoeling was om de koplamp te vervangen door led 40watt de huidige koplamp is 35 watt.
Laad spanning is zonder led gewoon netjes 13 volt met de led er zakt die naar 6.7 volt.
Maar als k de led los haal kan ik gewoon weer op de accu starten enzo. Na dat deze rijdend opgeladen is
Ik zou het dan idd zoeken in de LED. Overigens is een 40W LED denk ik wel een beetje overkill als er eerst 35W gloei in zat. Ik ben van 35W gloei naar 35W LED gegaan in m'n Sym en dat geeft echt een ellendige hoeveelheid licht.
Maar als de laadstroom met LED zo ver dipt is er misschien meer aan de hand dan alleen de LED die net iets teveel power pakt. Electra en electronica zijn overigens niet m'n sterkste punt, maar wellicht dan @fvdberg je verder kan helpen, anders misschien hier vragen: LED Verlichting auto+motor
Maar als de laadstroom met LED zo ver dipt is er misschien meer aan de hand dan alleen de LED die net iets teveel power pakt. Electra en electronica zijn overigens niet m'n sterkste punt, maar wellicht dan @fvdberg je verder kan helpen, anders misschien hier vragen: LED Verlichting auto+motor
Ik heb werkelijk geen idee. Normaal gesproken kan dit namelijk niet optreden. Het klinkt echt als een lekstroom in de electronica in de led. Terug dus met dat ding. Die 5 watt meer lijken me niet genoeg om aan en defecte accu te denken. Het voltage ook niet. Die is perfect voor een zwaar belaste accu. Het is jammer dat je geen amperetang hebt.... Maar de bedrading van die led zal ook wel heet zijn...
[ Voor 49% gewijzigd door fvdberg op 04-09-2017 10:08 ]
Verwijderd
Spul is uitgebouwd. En gaat terugfvdberg schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:03:
Ik heb werkelijk geen idee. Normaal gesproken kan dit namelijk niet optreden. Het klinkt echt als een lekstroom in de electronica in de led. Terug dus met dat ding. Die 5 watt meer lijken me niet genoeg om aan en defecte accu te denken. Het voltage ook niet. Die is perfect voor een zwaar belaste accu. Het is jammer dat je geen amperetang hebt.... Maar de bedrading van die led zal ook wel heet zijn...
Kun je hier iets meer over vertellen s.v.p.? Dit wil ik namelijk ook. Ik heb een Kymco People S. Welk type gloeilamp zat er in de Sym en welke led heb je nu? En scheelt het echt zoveel aan lichtopbrengst?BdK9001 schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:45:
Ik zou het dan idd zoeken in de LED. Overigens is een 40W LED denk ik wel een beetje overkill als er eerst 35W gloei in zat. Ik ben van 35W gloei naar 35W LED gegaan in m'n Sym en dat geeft echt een ellendige hoeveelheid licht.
Ik weet niet welke fitting je nodig hebt, maar ik heb deze set gekocht: http://www.ebay.com/itm/201612869753Bart2005 schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:34:
[...]
Kun je hier iets meer over vertellen s.v.p.? Dit wil ik namelijk ook. Ik heb een Kymco People S. Welk type gloeilamp zat er in de Sym en welke led heb je nu? En scheelt het echt zoveel aan lichtopbrengst?
Koplampen met LED's

En hier met gloeilampje (wel al LED stadslichtjes)

Heb helaas geen foto van het uiteindelijke lichtbeeld, maar met de koplampen op de "oude" hoogte afgesteld kreeg ik zoveel boze tegenliggers dat ik besloten heb om het dimlicht en grootlicht omgekeerd aan te sluiten. Op deze manier schijn ik een stuk minder richting m'n tegenliggers. Om het af te maken heb ik de hoogte-instelling ook nog eens maximaal omlaag

Als ik bij het blauwe rondje reed scheen ik met dimlicht op de met rood aangegeven borden. Sinds het afstellen heb ik nog niet in het donker gereden op een onverlichte weg, maar ik vermoed dat ik nog steeds boze tegenliggers ga krijgen
Edit: Als ik er aan denk zal ik vanavond wel even proberen om een foto te maken van het huidige lichtbeeld
Niet zo gek dat de boel snel leeg is.Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 01:44:
Het volgende
Ik bezit een vespa lx 2t
Was het echt 35 watt led ?
Wil je de gehele buurt verlichten met je lampen ?
Omgerekend (als ik de tabellen mag geloven) heb je dan 200 watt gloeilamp.
Niet zo gek dus dat de boel leeg is.
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Input:12-24VdcMdO82 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:34:
[...]
Niet zo gek dat de boel snel leeg is.
Vermogen:40 Watt
Led type:Cree XHP-50
Kleur temp: 6000K
Lumen:4800 Low
Levensduur: ca 30.000 uur
Werk temp: -40°C>+80°C
Lumen/Watt: 120Lumen/Watt
Gewicht: 225 gram
Komt van hun site af
35w is en blijft 35w, Dat hij meer lumen per watt lichtopbrengst heeft, zou er niet voor hoeven te zorgen dat je accu sneller leeg is, hij zou net zo lang mee moeten blijven gaan als met de oude 35w gloei/halogeen als ik het goed heb.MdO82 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:34:
[...]
Niet zo gek dat de boel snel leeg is.
Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!
Heb vandaag de slijptol maar eens in de begrenzer van de tzr gezet, great succes! Hij trekt nu stukken beter, nu nog een grotere sproeier steken en de boel beter afstellen.
De FS1 staat helaas al weer stil, de nieuwe koppelingsworm bewoog niet helemaal goed door de groef, helaas de oude ook niet meer, dus dat wordt bestellen. Waarom ze die dingen niet gewoon compleet gemonteerd leveren snap ik ook niet, moet zelf het armpje er nog op klinken...
Gelukkig is de Sym probleemvrij hoor ik u denken? Nee! De choke heeft alweer kuren, als ik m nu niet goed werkend krijg gaat er een handchoke op
De FS1 staat helaas al weer stil, de nieuwe koppelingsworm bewoog niet helemaal goed door de groef, helaas de oude ook niet meer, dus dat wordt bestellen. Waarom ze die dingen niet gewoon compleet gemonteerd leveren snap ik ook niet, moet zelf het armpje er nog op klinken...
Gelukkig is de Sym probleemvrij hoor ik u denken? Nee! De choke heeft alweer kuren, als ik m nu niet goed werkend krijg gaat er een handchoke op
Helaas zijn bovenstaande problemen in lichte mate terug. Dit was toen opegelost door de choke even schoon te maken. Zat destijds ook veel troep aangekoekt aan het bewegende gedeelte, misschien dat er nog een restje zit wat nu voor weerstand zorgt.BdK9001 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:58:
De scooter gedroeg zich al een tijdje best wel vreemd, met een boel symptomen van valse lucht of een te kleine sproeier. Hij draaide stationair met een warm blok meestal meer dan 4000 toeren, maar soms ook niet. Helaas was er met afstellen niks te bereiken.
Vanwege dat laatste begon ik te twijfelen, te kleine sproeier kon haast niet, in juni is er - vanwege dit probleem - een sproeier 80 in gegaan en die is keurig op kleur. valse lucht was dan ook gelijk uitgesloten, want dat geeft ook een te arm mengsel en zou een witte bougie moeten opleveren.
Na een beetje puzzelen dacht ik weer aan mijn observatie dat het de eerste paar km niet voorkwam. Dit, aangevuld met het feit dat het stationair toerental na een warme start ook langzaam begon te klimmen en het extreme brandstofverbruik (1,5x wat ik gewend ben van de Sym) deed me denken aan de automatische choke. Eerst wilde ik deze buiten spel zetten door gewoon het stekkertje los te halen, maar - zo leerde het internet mij - dan zou de choke juist open blijven staan.
Uiteindelijk de choke gedemonteerd, grondig schoongemaakt en met een druppeltje olie ingesmeerd alvorens deze weer terug te plaatsen. Inmiddels al ruim 40km gereden er mee, verdeeld over 3 retourritten en geen enkel probleem gehad.
Staat voor dit weekend op de planning - mits het een beetje droog is voor het donker wordt. De afgelopen dagen helaas lekker gegriept...
Is het nog gelukt met de kapotte scharnier?
Is het nog gelukt met de kapotte scharnier?
als ik wil lukt het, maar het deurframe is ook goed rot, en er missen een paar delen zo als het sluitblokje van het schuivende raam. en 2e hands gaan die deuren compleet met alles voor zo'n 125 euro. Scheelt me veel oplap en poetswerk aangezien het ook de lelijkste deur is. Heb dat dus even uitgesteld.
Wel is de nieuwe startmotor gisteren binnen gekomen en los aan de connectoren werkte het
die moet dus even (ahum,.) ingebouwd worden. wel moet het vliegwiel daarvoor er af... denk dat ik het blok dus even uit bouw morgen aangezien ook de kop er af moet en vervangen moet worden.
kan ik gelijk kijken of nieuwe seals in de schakelbak zetten het lekken op lost.
Dinsdag hebben we om te vieren dat de neus klaar is een flinke ronde gereden (zonder uitlaat en knipperlichten) in de avond. Zeker een km of 30.
De canta rijdt nu best lekker door, een stuk beter als de rit vanuit amsterdam naar huis alleen stopt exact op 40 Km op de GPS.. en de kilometerteller wijkt nagenoeg niet af.
Op de tinytach (mini toerenteller met draad om bougiekabel die ik er even op gezet had) geeft dan echt exact 3600 toeren aan... misschien dus ook eens kijken of het blok nog fris genoeg is om de toerenbegrenzer er uit te trekken.
Wel is de nieuwe startmotor gisteren binnen gekomen en los aan de connectoren werkte het
kan ik gelijk kijken of nieuwe seals in de schakelbak zetten het lekken op lost.
Dinsdag hebben we om te vieren dat de neus klaar is een flinke ronde gereden (zonder uitlaat en knipperlichten) in de avond. Zeker een km of 30.
De canta rijdt nu best lekker door, een stuk beter als de rit vanuit amsterdam naar huis alleen stopt exact op 40 Km op de GPS.. en de kilometerteller wijkt nagenoeg niet af.
Op de tinytach (mini toerenteller met draad om bougiekabel die ik er even op gezet had) geeft dan echt exact 3600 toeren aan... misschien dus ook eens kijken of het blok nog fris genoeg is om de toerenbegrenzer er uit te trekken.
Dat scheelt zeker heel wat werk, wellicht inderdaad gunstiger om te vervangen. 40 is inderdaad wat sloom, hopelijk is het blokje met de nieuwe kop sterk genoeg om lekker onbegrensd te blazen 
Zo'n tinytach ga ik ook maar eens naar kijken voor de FS1 (lees: gaat op de lange wishlist met brommeronderdelen)
Zo'n tinytach ga ik ook maar eens naar kijken voor de FS1 (lees: gaat op de lange wishlist met brommeronderdelen)
Weet iemand een goed (en goedkoop) scooterslot welke geen aparte hanger heeft, en het liefst een klepje om water buiten het slotmechanisme te houden als hij langere tijd buiten staat
Ik heb deze voor de FS1: https://www.jmpbonderdele...80-x-320mm-4-sterren.html
Voor de scooter meestal geen slot omdat ik die alleen voor woon-werkverkeer gebruik. Maar mocht ik er ergens anders mee heen gaan gebruik ik een AXA kettingslot dat ik al 5 jaar voor de fiets heb in combinatie met een Masterlock hangslot (originele slot was opengeslepen door de gemeente). Die ketting was volgens mij €25-30 en heeft al eens een poging om m'n fiets te jattem overleefd, het frame van de fiets was daarna wel verbogen XD
Voor de scooter meestal geen slot omdat ik die alleen voor woon-werkverkeer gebruik. Maar mocht ik er ergens anders mee heen gaan gebruik ik een AXA kettingslot dat ik al 5 jaar voor de fiets heb in combinatie met een Masterlock hangslot (originele slot was opengeslepen door de gemeente). Die ketting was volgens mij €25-30 en heeft al eens een poging om m'n fiets te jattem overleefd, het frame van de fiets was daarna wel verbogen XD
Ik heb een starry citycat slot die art4 is. Gebruik hem alleen als ik hem op een openbare plek ben en weg ben. Meestal ligt hij in de schuur. Ook eens een doorgeslepen best taai maar met wat geduld lukt het wel
Vandaag bericht van de verzekering van de sym jet. Deze gaat met 8 euro per maand omhoog naar bijna 12 euro. lekker... ik ga hem elders zetten dus.
Van 4 naar 12
Dat is een flinke stijging...
Sym kost me nu net iets over de €7/mnd bij de ANWB en dat is nog zonder schadevrije jaren. Wilde de twee schakels eigen onderbrengen bij de InShared (via Hema), maar de FS1 is te oud en de TZR is te riskant, dus die zitten ook bij ANWB, €10,39/mnd voor WA voor de TZR en €12,20/mnd voor WA+ voor de FS1. Bij elkaar net zo duur als m'n autoverzekering
Sym kost me nu net iets over de €7/mnd bij de ANWB en dat is nog zonder schadevrije jaren. Wilde de twee schakels eigen onderbrengen bij de InShared (via Hema), maar de FS1 is te oud en de TZR is te riskant, dus die zitten ook bij ANWB, €10,39/mnd voor WA voor de TZR en €12,20/mnd voor WA+ voor de FS1. Bij elkaar net zo duur als m'n autoverzekering
Jep, ik heb de syms beiden overgezet naar Univé en zit met beiden rond de 4 euro. (jet snor en cello brom)
[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 13-09-2017 12:19 ]
status update van de canta - motor is goed, zit nieuwe kop/kleppen op. Compressie is aan de lage kant, maar nog wel binnen de specs.
.
Bij demonteren bleek er niet eens een koppakking tussen te zitten en miste de klepseal van de inlaatklep. Dat verklaart het roken en olieverbruik
Setje klepseals heb ik dus nog even besteld, maar heeft niet echt haast. veel kwaad kan het niet
Met de nieuwe startmotor start hij goed. de canta draait als een zonnetje
Wel zit ik te denken om toch de toerenbegrenzing te verwijderen. dan kan ik gelijk de zuigerveren vervangen zodat de compressie ook hoger wordt
de koppeling die lekte is ook gevonden, er miste een koperen ring onder de aftapbout. die dichtte dus niet goed af, en als de olie warm wordt wordt het dunner en druppelt het er tussendoor. kan je de hele buitenkant wel in de kit zetten... maar dat gaat echt niet helpen.
.
Bij demonteren bleek er niet eens een koppakking tussen te zitten en miste de klepseal van de inlaatklep. Dat verklaart het roken en olieverbruik
Setje klepseals heb ik dus nog even besteld, maar heeft niet echt haast. veel kwaad kan het niet
Met de nieuwe startmotor start hij goed. de canta draait als een zonnetje
Wel zit ik te denken om toch de toerenbegrenzing te verwijderen. dan kan ik gelijk de zuigerveren vervangen zodat de compressie ook hoger wordt
de koppeling die lekte is ook gevonden, er miste een koperen ring onder de aftapbout. die dichtte dus niet goed af, en als de olie warm wordt wordt het dunner en druppelt het er tussendoor. kan je de hele buitenkant wel in de kit zetten... maar dat gaat echt niet helpen.
Als ik het zo lees is dat ding straks gewon weer als nieuw joh! Wel erg fijn dat het olielek zo makkelijk op te lossen is
het moet ook betrouwbaar worden. Knipperlicht relais zit ook aangesloten, en toen ging het regenen....
Vandaag voor de verandering weer eens ingehaald door iemand op een viertakt 'snor' Zip. Zo te zien was het een of andere 16-jarige mooiboy die alle complimenten over z'n looks moe was. Want waarom je anders met je mobiel in je linkerhand en zonder helm met 60 in iemands dooie hoek gaat hangen zou ik niet weten...
Kon het wel waarderen dat ie erg beteuterd keek dat de Sym sneller optrok
Kon het wel waarderen dat ie erg beteuterd keek dat de Sym sneller optrok
haha klinkt bekend, een 4 takt trek je helemaal zoek. die stopt bij 40 met trekken, de 60 kan ie met een 16 jarig broekie er op wel halen. maar een hoogtoerige 2 takt houdt ie van zijn leven niet bij. dan moet ie toch minstens een 70cc met snelle nokkenas hebben en geen standaard CDI. Dan trekt ie je weg, maar iets later haal je hem gewoon in. of in elk geval houd je hem bij.
[ Voor 14% gewijzigd door fvdberg op 15-09-2017 23:03 ]
Kom maar eens naast mij staan
Maar inderdaad, standaard is 4 takt niet veel aan. Het rijdt, het is stil, en het is zuinig. Maar weinig funfactor.
Maar inderdaad, standaard is 4 takt niet veel aan. Het rijdt, het is stil, en het is zuinig. Maar weinig funfactor.
[ Voor 26% gewijzigd door sig69 op 15-09-2017 23:11 ]
is ook logisch, want sym horizontaal 2 takt 50 cc zit volgens de fabrieks specificaties op de 3.7 Kw bij 7500 toeren oftewel 5 PK. Dat is met een standaard uitlaat zonder begrenzingen en standaard carburateur. (niet EU)
De mijne heeft een gianelli uitlaatje zonder restricties die redelijk optimaal is voor de cylinder, en de juiste rolletjes. Hij loopt op de langere afstand / ideale situatie door naar de 12.000 toeren. Een PK of 7 zal ie zeker wel hebben. en wanneer je er meer aandacht in stopt zo als poorten bijwerken, maatwerk uitlaatje en een grotere carburateur is de max een PK of 10. maar dat gaat wel echt ten koste van de levensduur.
gaan we het over 4 takten hebben op 50 cc, en hoge toerentallen.. dan houdt het bij 8k rpm wel op, dan heb je met een beetje geluk ook wel 5 PK, maar voor meer moet je naar 70 cc. met een snelle nokkenas zit je dan max op 7 PK. Enige voordeel van de 4 takt is dat je ook onderin vermogen hebt
qua verbruik deel ik je mening echt niet dat een 4 takt goedkoper rijdt. De sym cello, waar mijn vriendin op rijdt komt niet boven de 1:35 uit waar de jet de 1:50 wel haalt.
De mijne heeft een gianelli uitlaatje zonder restricties die redelijk optimaal is voor de cylinder, en de juiste rolletjes. Hij loopt op de langere afstand / ideale situatie door naar de 12.000 toeren. Een PK of 7 zal ie zeker wel hebben. en wanneer je er meer aandacht in stopt zo als poorten bijwerken, maatwerk uitlaatje en een grotere carburateur is de max een PK of 10. maar dat gaat wel echt ten koste van de levensduur.
gaan we het over 4 takten hebben op 50 cc, en hoge toerentallen.. dan houdt het bij 8k rpm wel op, dan heb je met een beetje geluk ook wel 5 PK, maar voor meer moet je naar 70 cc. met een snelle nokkenas zit je dan max op 7 PK. Enige voordeel van de 4 takt is dat je ook onderin vermogen hebt
qua verbruik deel ik je mening echt niet dat een 4 takt goedkoper rijdt. De sym cello, waar mijn vriendin op rijdt komt niet boven de 1:35 uit waar de jet de 1:50 wel haalt.
[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 18-09-2017 16:07 ]
o ja helemaal vergeten... ik heb Zaterdag een feestje gehad waarbij ik verantwoordelijk was voor het licht achterin Delft en ben er met de Canta vol met spullen heen gereden.achterin en zelfs de bijrijdersstoel en bijrijdersplek stond afgeladen vol.
Ik heb totaal 90 km gereden inclusief een kleine detour om te tanken en te etenop de heenweg, en een detour door de mc drive op de terugweg, en de canta is nog heel! Zelfs nog een stukje politie begeleiding gehad in Den Haag toen ik langs de vliet reed, nou ja 2 motor agenten misbruikten mijn relatief lage snelheid om het verkeer op te houden, ik reed voor een stukje zwaar transport uit op een weg waar niet ingehaald mag worden..
Wel 1 dingetje, toen ik hier vroeg in de ochtend een beetje hard de straat in reed over 3 van die bulten heen scheurde de las van de motorsteun af. en hing het blok aan de voorkant los.
(en zwaar beladen, want hij stond vol met apparatuur (licht (parren), computerapparatuur (lichtcomputer, beamer), een flinke rookmachine en een grote weekendtas vol DMX kabels, microfoons e.v.a. andere meuk, bij elkaar een kilo of 175)
Over die las twijfelde ik al omdat ik het al geen mooie oplossing vond, want die zat voorheen alleen vooraan gelast, en ik heb dat gewoon hetzelfde vast gelast over de oude las heen.
Wel mooi om te zien dat het de oude las was die was gescheurd, en niet de nieuwe die ik er op had gelegd
achteraf gezien had ik de oude las er af moeten slijpen en hem rondom door moeten lassen in plaats van alleen de voorkant. het strookje werkt namelijk als een hefboom.
Een mooi klusje voor een loos moment.en een geslaagde eerste langere rit in mijn ogen.
wel twijfel ik over het verbruik, dat lijkt 1 op 15 te zijn. dat moet zeker de helft zuiniger kunnen.
de choke is er de hele rit niet af geweest. als ik die er af haalde kon ik hem alleen vol gas aan de praat houden.
De carburateur zal dus ergens flink valse lucht aan zuigen. vermoedelijk aan de blok kant
niet gek aangezien er geen pakking tussen zit nog. ook heb ik geen uitlaatpakking atm er tussen. maar dat lijkt niet te lekken en trilt met een vers tapeind. een koperen moer en een veerringetje per kant gelukkig niet meer los.
die pakkingen zijn helaas nog niet binnen.zodra ik die heb kan ik hem goed afstellen.
Ik heb totaal 90 km gereden inclusief een kleine detour om te tanken en te etenop de heenweg, en een detour door de mc drive op de terugweg, en de canta is nog heel! Zelfs nog een stukje politie begeleiding gehad in Den Haag toen ik langs de vliet reed, nou ja 2 motor agenten misbruikten mijn relatief lage snelheid om het verkeer op te houden, ik reed voor een stukje zwaar transport uit op een weg waar niet ingehaald mag worden..
Wel 1 dingetje, toen ik hier vroeg in de ochtend een beetje hard de straat in reed over 3 van die bulten heen scheurde de las van de motorsteun af. en hing het blok aan de voorkant los.
(en zwaar beladen, want hij stond vol met apparatuur (licht (parren), computerapparatuur (lichtcomputer, beamer), een flinke rookmachine en een grote weekendtas vol DMX kabels, microfoons e.v.a. andere meuk, bij elkaar een kilo of 175)
Over die las twijfelde ik al omdat ik het al geen mooie oplossing vond, want die zat voorheen alleen vooraan gelast, en ik heb dat gewoon hetzelfde vast gelast over de oude las heen.
Wel mooi om te zien dat het de oude las was die was gescheurd, en niet de nieuwe die ik er op had gelegd
achteraf gezien had ik de oude las er af moeten slijpen en hem rondom door moeten lassen in plaats van alleen de voorkant. het strookje werkt namelijk als een hefboom.
Een mooi klusje voor een loos moment.en een geslaagde eerste langere rit in mijn ogen.
wel twijfel ik over het verbruik, dat lijkt 1 op 15 te zijn. dat moet zeker de helft zuiniger kunnen.
de choke is er de hele rit niet af geweest. als ik die er af haalde kon ik hem alleen vol gas aan de praat houden.
De carburateur zal dus ergens flink valse lucht aan zuigen. vermoedelijk aan de blok kant
niet gek aangezien er geen pakking tussen zit nog. ook heb ik geen uitlaatpakking atm er tussen. maar dat lijkt niet te lekken en trilt met een vers tapeind. een koperen moer en een veerringetje per kant gelukkig niet meer los.
die pakkingen zijn helaas nog niet binnen.zodra ik die heb kan ik hem goed afstellen.
[ Voor 35% gewijzigd door fvdberg op 18-09-2017 23:38 ]
Verwijderd
Inmiddels lijkt het opgelost met de led.
De overspanningsbeveiliger lijkt het probleem geweest te zijn.
Ook heb ik een zwaardere accu geplaats 10ah ivp de 4ah die er in zat.
Iemand nog een tip voor banden merk. Met witte whals .
120/70 10 inch
110/70 11 inch
De overspanningsbeveiliger lijkt het probleem geweest te zijn.
Ook heb ik een zwaardere accu geplaats 10ah ivp de 4ah die er in zat.
Iemand nog een tip voor banden merk. Met witte whals .
120/70 10 inch
110/70 11 inch
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 21:37 ]
De Overspanningsbeveiliger. Dat klinkt als de weerstand. Apart want daar heb je alleen last van als je schakelaar uit staat.
Verwijderd
Er zit geen uitstand op de verlichting.fvdberg schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:15:
De Overspanningsbeveiliger. Dat klinkt als de weerstand. Apart want daar heb je alleen last van als je schakelaar uit staat.
Dit is namelijk verplicht dat deze altijd brand. Heb ik me laten vertellen door oom agent
Als er geen uit stand is hoeft er ook geen lichtweerstand te zijn. Overigens is het nog steeds niet verplicht om verlichting te hebben overdag. Maar agenten beweren wel vaker dingen.
[ Voor 46% gewijzigd door fvdberg op 20-09-2017 05:21 ]
Dan doe ik denk ik iets verkeerd want de Sym haalt met geluk 1:32, maar meestal slechter. Zal ongetwijfeld meespelen dat er werkelijk de allergoedkoopste uitlaat die ervoor te krijgen is onder hangt, maar toch valt het tegen, zeker omdat de FS1 bij gelijke omstandigheden wel gewoon 1:38,5 haalt. Misschien toch het blok van de Sym maar eens helemaal opentrekken en nieuwe zuigerveren en pakkingen er tussen gooien.fvdberg schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:04:
is ook logisch, want sym horizontaal 2 takt 50 cc zit volgens de fabrieks specificaties op de 3.7 Kw bij 7500 toeren oftewel 5 PK. Dat is met een standaard uitlaat zonder begrenzingen en standaard carburateur. (niet EU)
gaan we het over 4 takten hebben op 50 cc, en hoge toerentallen.. dan houdt het bij 8k rpm wel op, dan heb je met een beetje geluk ook wel 5 PK, maar voor meer moet je naar 70 cc. met een snelle nokkenas zit je dan max op 7 PK. Enige voordeel van de 4 takt is dat je ook onderin vermogen hebt![]()
Ik heb trouwens een geweldig spul ontdekt om je brommer/scooter mee schoon te maken: Putoline Bike Wash, lost alle olie en vet prima op, heb op die manier eindelijk het meeste aangekoekte vuil van het blok van de TZR gekregen
Fijn dat de Canta zich goed gehouden heeft, zeker met een flinke vracht er in!
Verwijderd
Ik gebruik een apc cleaner van poorboys zelfde als voor de auto.BdK9001 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:18:
[...]
Dan doe ik denk ik iets verkeerd want de Sym haalt met geluk 1:32, maar meestal slechter. Zal ongetwijfeld meespelen dat er werkelijk de allergoedkoopste uitlaat die ervoor te krijgen is onder hangt, maar toch valt het tegen, zeker omdat de FS1 bij gelijke omstandigheden wel gewoon 1:38,5 haalt. Misschien toch het blok van de Sym maar eens helemaal opentrekken en nieuwe zuigerveren en pakkingen er tussen gooien.
Ik heb trouwens een geweldig spul ontdekt om je brommer/scooter mee schoon te maken: Putoline Bike Wash, lost alle olie en vet prima op, heb op die manier eindelijk het meeste aangekoekte vuil van het blok van de TZR gekregen
Fijn dat de Canta zich goed gehouden heeft, zeker met een flinke vracht er in!
Mijn vespa redt net net 1 op 25 hoogtoerige afstelling trekt als een male en loopt 65/70 als snorscooter
Ja die Vespa's trekken lekker! Werd er het afgelopen halfjaar regelmatig uitgereden door een oude vent op eentje, liep inderdaad 70. Hij heeft inmiddels een Zip 4-takt die trekt een stuk minder hard dan de Vespa.
Moet eerlijk zeggen dat het erg hard jeukt om de prop uit de Sym te slijpen

Verwijderd
De ouwe types lx lopen nog beter dan de nieuwe zo als de.sprint of primevireaBdK9001 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:45:
Ja die Vespa's trekken lekker! Werd er het afgelopen halfjaar regelmatig uitgereden door een oude vent op eentje, liep inderdaad 70. Hij heeft inmiddels een Zip 4-takt die trekt een stuk minder hard dan de Vespa.
Dat is wel lekker met zo'n Vespa!Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:25:
[...]
Ik gebruik een apc cleaner van poorboys zelfde als voor de auto.
Mijn vespa redt net net 1 op 25 hoogtoerige afstelling trekt als een male en loopt 65/70 als snorscooter
Mag ik vragen wat voor setup je hebt?
Ik heb afgelopen week namelijk een Vespa LX 2t snor op de kop getikt, maar als ik harder dan 40 ga rijden, gaat ie echt bizar veel toeren maken. Wellicht heb ik nog een standaard afstelling.
Hangt een Sito Plus uitlaatje onder waar de prop al uit is. Ook de varioring is er al uit.
Verwijderd
Sito plus uitlaad
Vario ring er uit .
Ligt gewichtjes
Zware/zwart dacht ik trekveren
Uitlaad en inlaad poort is bij geveild.
Meer heb ik niet gedaan.
Vario ring er uit .
Ligt gewichtjes
Meer heb ik niet gedaan.
niet bang voor de WOK die je riskeert?Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:49:
Sito plus uitlaad
Vario ring er uit .
Ligt gewichtjes
Meer heb ik niet gedaan.
Verwijderd
Nee hoor .zit een begrensor op. In de stad netjes 25/30 waar het kan vol gass 👍nino_070 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:42:
[...]
niet bang voor de WOK die je riskeert?
En goed blijven spiegelen 😁
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 23:33 ]