Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 28 ... 46 Laatste
Acties:
  • 279.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:19
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:32:
[...]

Nee hoor .zit een begrensor op. In de stad netjes 25/30 waar het kan vol gass 👍

En goed blijven spiegelen 😁
Laat ik 't anders zeggen: niet bang voor de rijontzegging die je riskeert met die begrenzer dan? ;)

Kom op zeg elke motorwout in de stad kent die trucjes

[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 20-09-2017 23:54 ]

• Koen050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 07:52
nino_070 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:53:
[...]

Laat ik 't anders zeggen: niet bang voor de rijontzegging die je riskeert met die begrenzer dan? ;)

Kom op zeg elke motorwout in de stad kent die trucjes
Als ze je begrenzer vinden krijg je geen rijontzegging hoor. Wel een boete van (uit m'n hoofd) 250 euro bovenop de boete van de snelheid die de scooter te hard loopt op de rollerbank.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 08:54
Ik ben er achter gekomen dat mijn veerpoot rechtsvoor niet meer dempt. Helaas op een pijnlijke manier. De sym is vol de grip op het voorwiel verloren en ik ben er af gesprongen. De schade is kapschade over de gehele rechterkant geen gebroken kappen. Maar wat ik erger vind is dat mijn rechterbeen 2 grote schaafplekken heeft en mijn knieschijf flink pijn doet. Ik hoop dat de miniscus nog heel is maar dat weet ik volgende week pas. Scooter wordt plamuur en spuit werk. Wel jammer want de stickers is niet aan te komen. Een goede voorvork met dempers heb ik nog liggen.

Anoniem: 279475

Koen050 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:59:
[...]

Als ze je begrenzer vinden krijg je geen rijontzegging hoor. Wel een boete van (uit m'n hoofd) 250 euro bovenop de boete van de snelheid die de scooter te hard loopt op de rollerbank.
Als ze me na 10 jaar een keer pakken dat us dan het risico wat ik neem..
Rij 90% in het buiten gebied. Waar ik amper politie zie rijden

• fvdberg
pfff... kom ik terug van het boodschappen doen... Zit er een kaartje onder de ruitenwisser van de canta van een of andere autohandelaar genaamd Louis Keijzer of ik hem wil verkopen... de brutaliteit... een beetje een gehandicapte (nou ja atm wel) van zijn vervoersmiddel afhelpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 09:23

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@fvdberg Oh, das geen lekkere manier om daar achter te komen nee... Ik kwam er van de winter ook achter dat de zuigers van m'n voorrem vastgelopen waren doordat ik met 15km/u rechtdoor ging in een bocht. Daar gelukkig wel zonder schade vanaf gekomen. Sterkte met je knie in ieder geval, hopelijk is het niet al te erg, knieblessures zijn echt een bitch, die van mij steekt al bijna 10 jaar zo nu en dan de kop op :/

Ik begin trouwens te vermoeden dat m'n startmotor niet helemaal lekker is, hij start al een paar weken heel moeilijk elektrisch, maar met de kickstart eigenlijk altijd in 1x. Sinds ik weer kick lijkt het verbruik ook wat lager te liggen :?

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:19
Koen050 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:59:
[...]

Tenzij er een laseragent in de berm staat op een N weggetje en je rijdt 60 waar je dus 25 mag.

• Koen050
nino_070 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 01:55:
[...]

Tenzij er een laseragent in de berm staat op een N weggetje en je rijdt 60 waar je dus 25 mag.
Uiteraard ben je dan wel zwaar de sjaak, maar dat staat los van het vinden van een begrenzer.

• fvdberg
Klopt want dat is onbegrensde snelheid en de wet spreekt over niet verwijderbare begrenzers. Een begrenzer mag dus gewoon. En mag alleen geen in en uitschakeling op zitten althans niet een die tijdens het rijden al dan niet op afstand te bedienen is. Ik zeg niks over hoe ik het geregeld heb.

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 08:56
Gisteren en vandaag weer verder gewerkt aan de Zundapp! Bij kennissen de velgjes gestraald zodat ik ze weer kan spuiten. Met gepaste trots presenteer ik u:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s9v3TLf7MR4WxKUkInJQx9Yn/medium.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Naq3SS0wBVcmLemkPy7JfH2G/medium.jpg

Best goed gelukt, volgende week beginnen met spuitvoorbereidingen en als het mee zit ook nog spuiten!

Hi !!

fvdberg schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:40:
Klopt want dat is onbegrensde snelheid en de wet spreekt over niet verwijderbare begrenzers. Een begrenzer mag dus gewoon. En mag alleen geen in en uitschakeling op zitten althans niet een die tijdens het rijden al dan niet op afstand te bedienen is. Ik zeg niks over hoe ik het geregeld heb.
Das wel.flauw zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Tja de politie leest ook mee. Laten we het spelletje wel eerlijk houden... Ik geef 1 hint. Als je een toerenteller hebt die op het signaal van de ontsteking zit kan je op meer plekken op de scooter een aftakking maken. combineer dat met een fet die je uit geleiding haalt die op zijn beurt over de begrenzer die compleet ergens anders z
it en een RFID tag lezer achter een kap en z kunnen voelen en zoeken en zelfs als ze echt diep gaan graven dan vraag ik me af of ze zo diep zoeken. Een slimme agent meet het er wel zo tussen uit en kan een indicatie hebben dat er iets tussen de ontsteking zit

[ Voor 77% gewijzigd door fvdberg op 24-09-2017 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

In het kader van begin je dag met een krasje, begin je dag met wat pijn: Vanochtend op weg naar de oogarts net iets te ruim door een bocht gegaan waardoor m'n achterwiel weggleed op een klein hoopje natte bladeren. Score: paar schrammen, gat in m'n broek en een diepe kras in m'n knipperlicht linksvoor. En om de een of andere reden een lichte kneuzing aan m'n rechterpink terwijl ik naar links was gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BdK9001 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:55:
In het kader van begin je dag met een krasje, begin je dag met wat pijn: Vanochtend op weg naar de oogarts net iets te ruim door een bocht gegaan waardoor m'n achterwiel weggleed op een klein hoopje natte bladeren. Score: paar schrammen, gat in m'n broek en een diepe kras in m'n knipperlicht linksvoor. En om de een of andere reden een lichte kneuzing aan m'n rechterpink terwijl ik naar links was gevallen.
Klote . Welk merk ligt er op ?

Ik heb sava en vind ze echt ruk.

Iemand tips

In 10/11 inch met witte whalls .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
WillemJWZ schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:27:
Gisteren en vandaag weer verder gewerkt aan de Zundapp! Bij kennissen de velgjes gestraald zodat ik ze weer kan spuiten. Met gepaste trots presenteer ik u:

Voor:
[afbeelding]

Na:

[afbeelding]

Best goed gelukt, volgende week beginnen met spuitvoorbereidingen en als het mee zit ook nog spuiten!
Zozo. Mooi! Dan heb je nog eens eer van je werk met zo'n resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Anoniem: 279475 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:11:
[...]

Klote . Welk merk ligt er op ?

Ik heb sava en vind ze echt ruk.

Iemand tips

In 10/11 inch met witte whalls .
Ik zal morgen eens kijken, maar volgens mij heeft de overloopslang van m'n carb de tekst van de achterband geschuurd. Maar deze glijer was 100% human error |:( Was namelijk de eerste keer dat de achterkant merkbaar uit koers ging met deze band, terwijl ik toch regelmatig over met modder bedekte wegen rij.

Voor ligt er een keiharde compound op, die wonderbaarlijk veel grip heeft, die wil ik achter ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-05 13:22
Hallo luitjes,

Ik heb een 2009 Peugeot V-clic 25km met alles std behalve cdi (brom cdi) en power 1 vario (5.5g).

Rijdt allemaal prima alleen valt et verbruik een klein beetje tegen. Deze is namelijk 1 op 40. Voorheen had een tomos met 65cc, hogedrukkop 15/15 carb, terugloop uitlaat en 26-31 twvh. Hiermee haalde ik met 2 personen erop en opletten op je rechterhand 1 op 47. Je zou toch denken dat een 4 -takt een stuk zuiniger zou moeten zijn.

heeft iemand hier ervaring met het verbruik van een v-clic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
bob-w-1993 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:13:
Hallo luitjes,

Ik heb een 2009 Peugeot V-clic 25km met alles std behalve cdi (brom cdi) en power 1 vario (5.5g).

Rijdt allemaal prima alleen valt et verbruik een klein beetje tegen. Deze is namelijk 1 op 40. Voorheen had een tomos met 65cc, hogedrukkop 15/15 carb, terugloop uitlaat en 26-31 twvh. Hiermee haalde ik met 2 personen erop en opletten op je rechterhand 1 op 47. Je zou toch denken dat een 4 -takt een stuk zuiniger zou moeten zijn.

heeft iemand hier ervaring met het verbruik van een v-clic ?
1 op 40 is een uitstekend verbruik voor een V-Clic. Ik zou je er niet te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Koen050 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:34:
[...]

1 op 40 is een uitstekend verbruik voor een V-Clic. Ik zou je er niet te druk om maken.
Bedankt voor je reactie :) dan zal ik niet verder zoeken om het te verbeteren.

Hier nog een oud projectje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hEUYRibU1RbnPbnnoovl5TWo/full.jpg

Liep ook erg zuinig en leuk ;) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bob-w-1993 op 03-10-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Anoniem: 279475 mijn voorband is van Anlas en zoals hierboven gezegd ondanks zijn keiharde compound (zit er waarschijnlijk al 10K km op) erg grippy. Achter ligt er een Power1 4-seizoenenband onder, maar die is na ruim 5000km al bijna aan vervanging toe, wellicht was het toch een winterband? Wel heel veel grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:55:
oei jij ook al.. hier weer aardig op de been. nieuwe gebruikte voorpoten er in en de krassen in de zijkappen met de poetsmachine en commandant bewerkt. laat het lekker zo.

project canta loopt ook door, de bumper heb ik met epoxy en glasweefsel weer gemodelleerd. een hele hoek grof gereconstrueerd met een papier mache buitenmal. als het geheel uitgehard is kan alle tape en krantenzooi er af en kan de pot plamuur over de buitenkant om de lijnen er weer mooi in te kunnen schuren.

Dan primeren, brandweerwagen rood spuiten, aflakken met hoogglans lak, monteren en even napoetsen met de poetsmachine en commandant en de bumper is mooier als de rest van die rijdende kliko :)

ook bezig met een nieuw motorblok, de krukas heeft speling en dat is de reden dat alle bouten los blijven trillen. Oftewel die motor gaat er uit.

Net een beetje geluk staat er bij mijn ouders nog een Honda GX nieuw in doos volgens mijn pa een 200,maar volgens mij was het een 300... Hopen dus dat mijn pa gelijk heeft. Zo niet dan bestel ik een nieuwe Lifan 6.5 PK kloon.

En project Quad is steeds concreter aan het worden - het minarelli blok gaat er onder vandaan, en ook dat project gaat over naar een Honda GX (lifan kloon) met een variomatic, 1:1.3 vertraagde bak met 2:13 vertraagde achteruit, en dan tandwiel 10 op de bak, en 41 op de as. Met die combinatie rijdt het geheel zo'n 50 Km bij 3600 toeren. bij elkaar kost dat setje wel bijna 450 euro, maar goed... voor 100 euro minder koop je een lifan 200 cc quad blok alleen die is forser qua maat en minder robuust. ook moeilijker qua spare parts. eerst alleen het frame bouwen, het blok wat uit de canta komt gaat als mock up dienen.

De remtrommels voor de voorwielen liggen klaar en ik heb bijna al het staal binnen.

Welke stijl het wordt? definitief: een keivan,maar wel buggy style.

het wordt een volledig gelaste rolkooi met rechte hoeken, dus niet gebogen ivm de binnenruimte, en aan de binnenkant popnagel ik er grijze kunststof pvc platen tegenaan die vervolgens een leuk kleurtje gestickert worden als het project af is.

De deuren komen in aluminium frames te hangen. die kan ik namelijk gewoon popnagelen :)

De wielkasten worden naar voren open met een bullbar. Achter weet ik nog niet . waarschijnlijk dicht zodat de quad oorsprong niet zo veel op valt.

[ Voor 40% gewijzigd door fvdberg op 06-10-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:24
Ik kreeg deze week een mailtje van Unive dat er wegens veel claims onder jongeren met brommers een prijsverhoging wordt doorgevoerd, even bijna 20% omhoog van 41 naar 48 euro per jaar. Niet dat het veel geld is op jaarbasis maar een stijging van 20% is toch wel vrij veel te noemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand ervaring met zadel verwarming en handvarpt verrwarming voor de winterb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn verwarmde handschoenen dan niet efficienter?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@fvdberg jep, ik moest er helaas ook aan geloven. Had het 'geluk' dat de kappen al krassen hadden, dus optisch is er weinig veranderd, behalve dan de kras op de richtingaanwijzer. Scooter was duidelijk niet onder de indruk, hij was niet eens afgeslagen :P

Wel erg jammer dat het blok van de Canta te ver op is, slaat toch wel een gat in je budget op die manier...
Gratis tip van Flip: als je de originele wielen er nog op hebt, zorg dat je een sleutel 10 bij je reservewiel steekt. De wieldop zit bij Canta namelijk niet geklikt, maar geschroeft 8)7

Bij je omschrijving van het quad-project zie ik dit op een iets kleinere schaal voor me:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/7a/c9/98/7ac9985f18f96bed4e8b6d414d1ccb06--camper-conversion.jpg

Vanwaar eigenlijk je keuze om ook die op een Honda GX (kloon) over te zetten? Gekoppeld aan een CVT lijkt het me minder uitmaken dat de Minarelli z'n power vooral bovenin heeft liggen.

Bij mij ligt alles een beetje stil door het weer (en financiële tegenvallers in september), maar heb nu wel eindelijk nieuwe sproeiers voor de TZR, ben van 80 naar 90 gegaan en kan nu in ieder geval weer het gas vol open trekken zonder dat 'ie inhoudt. Helaas nog niet van de parkeerplaats af gekomen ivm de regen, maar qua geluid en power is dit een hele verbetering. Misschien dat ik de luchtfilterbegrenzer ook maar weer terugzet, de decibels zijn wel flink toegenomen }) Als het vandaag droog blijft maar eens een testritje maken 8)

En dikke haat aan degene die bij Yamaha ooit de koppelingsworm voor de FS1 heeft ontworpen én bedacht heeft dat ieder onderdeel afzonderlijk moet worden verkocht. Nadat de namaakset het uberhaupt niet fatsoenlijk deed heb ik een originele besteld (in losse onderdelen), maar helaas zat de kogel daar niet bij, misschien maar langs de bouwmarkt en kijken of ze daar de goede maat kogels verkopen, scheelt weer in de verzendkosten. En hopelijk werkt de koppeling daarna weer normaal, ik word er best wel verdrietig van dat de FS1 al 9 weken staat weg te kwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Weinig schade is altijd mooi. Hier valt het ook wel mee. Vergelijkbaar verhaal. Het blijft en oude sym met een heel leven achter zich.

De reden van een GX is omdat de minarelli een 2 takt blijft. Maar ook omdat een GX veel universeler is qua plaatsing doordat je geen kap of behuizing om het cvt deel hebt. Theoretisch gezien kan je hem zowel voor als achter de achterwielen hangen.

Er kan makkelijk een normale dynamo op en qua onderdelen, ook om hem op te voeren is er zo verschrikkelijk veel te koop. Veilig tot een toerental van 6500 maar met een investering in o.a zwaardere klepveren een andere cam en drijfstang is redelijk veilig de 9000 haalbaar.

qua beeld: dat klopt helemaal, al wordt de rolkooi de buitenkant, en komt het plaatwerk aan de binnenkant.

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 08-10-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 07:37:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn verwarmde handschoenen dan niet efficienter?
Heb een hekel aan handschoenen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
handschoenen, ik draag in de winter gewoon van die simpele thinsulate handschoenen, en die gaan prima. ook heb je nog enigszins controle daarmee. die verwarmde handschoenen zijn gelijk zo extreem groot.

en verwarmde handvaten icm handschoenen werken niet. zonder handschoenen is de koude wind langs je handen eerder een probleem, ik denk niet dat de binnenkant van je handen verwarmen zinvol is.

Zadel verwarming lijkt me onnodig.

ook moet je met al die meuk opletten dat je niet meer gaat verbruiken als je laadspoel kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Vliegen je zekeringen er ook niet in no-time uit met verwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik rij zodra het onder de 15-16 graden komt met handschoenen. Heb daarvoor zomerhandschoenen voor op de motor (kreeg ik bij de scooter) en als die niet warm genoeg zijn doe ik er van die billige gebreide handschoenen van een paar euro onder, werkt perfect. Mogelijk werk ik per 1 januarri ergens anders, wellicht dat ik dan verder moet reizen, dan ga ik wel kijken naar betere handschoenen.

Vandaag ook nog wat gesleuteld: eerst de led's van de Sym 90 graden gekanteld omdat ik eerst tegenliggers verblindde, heb net even in de tuin op m'n fiets tegenover de scooter gezeten, verblind nu niet meer, terwijl ik vanmiddag toch wel echt last had vna het licht.

Daarnaast EINDELIJK de koppelingsworm van de FS1 in elkaar gezet en gemonteerd, en in tegenstelling tot de goedkope troep die ik eerst had gekocht werkte dit gelijk perfect *O* En als klap op de vuurpijl startte ie na dik 6 weken stilstand ook nog eens in 2x kicken :*)

Voor de TZR is sproeier 90 nog te klein gebleken, maar tegen de tijd dat ik daar vandaag aan toe kwam was het al etenstijd, dus dat bewaar ik voor het weekend. Trekkracht en top zijn wel al iets toegenomen, maar ik denk dat het pas met 96 of 98 echt feest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
pffff kreeg de tapeinden voor de uitlaat van de Canta binnen... M10... nee dat past niet. Zonde van de 1,5 euro. morgen maar eens naar de auto onderdelen winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Vannacht nieuw polisblad voor de Sym binnengekregen, geen verhoging en doordat ik nu op 1 schadevrij jaar zit ermee ga ik van €80 naar €70 per jaar. Omgerekend is dat net een euro pe rmaand, nu maar hopen dat de FS1 in maart met een vergelijkbaar percentage omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer met de FS1 naar werk. Blijft toch altijd weer een kick hoeveel power dat ding heeft. Was ook de eerste rit ermee in het donker, maar de opbrengst van de 6V 25W kaars viel me reuze mee, alleen is de bundel vrij smal, dus moest wel rustig aan doen in de bochtjes.

Vriendin is inmiddels aan het twijfelen om ook aan de scooter te gaan, voornamelijk voor woon-werkverkeer. Over 2 weken verhuist haar werk namelijk van Eindhoven naar Utrecht. Ze gaat dan eerst een paar keer met mijn Sym om te kijken of het bevalt. Mocht dat zo zijn ga ik serieus op zoek. Heb gisteravond al wat voorwerk gedaan en wel een aantal scooters gevonden die aan onderstaand voldoen:

- Betrouwbaar (binnen enkele seconden elektrisch starten heeft voorkeur)
- Makkelijk te onderhouden
- Max €250
- Geen sportieve look (retro-look is een pré)

Ik help d'r het liefst aan een Sym vanwege de betrouwbaarheid en verkrijgbaarheid van onderdelen (of een Zip, maar die zijn nog best duur), maar ze is zelf verliefd geworden op de looks van de Aprilia Habana/Mojito. Chinese retro-look scooters ben ik een beetje huiverig over de bouwkwaliteit en hoe vaak er aan gesleuteld moet worden. Weten jullie nog geschikte types?

Sym Orbit 4-takt voor €150 gevonden op marktplaats, uurtje later opgehaald. Ben benieuwd hoe m'n vriendin reageert als ze straks wakker wordt (nachtdienst):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2hUTP2HGqF7RM4fyaevWuNxk/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BdK9001 op 14-10-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
een orbit voor 150 rijdend? klinkt wel als een goede deal. is een brom/4-takt neem ik aan?

die blokken zijn nog sterker als die van de jet. kunnen echt een bizarre kilometerstand halen

die van mijn vriendin zit al over de 35k heen en zelfs de kleppen heb ik niet niet bij hoeven stellen. de compressie is nog top! topsnelheid... met de varioring er uit, groene draad van vario intact 51 km op de weg, 43 km op de rollenbank als je de uitlaatbegrenzing verwijderd zal ie niet veel harder lopen, toerenbegrenzing vanuit de cdi

maarrrrr als je dan de groene draad doorknipt levert het nog een procent of 20 op, boven in de 50 dus. en waarschijnlijk meet ie onder de 53 op de rollenbank, je komt er dan nog mee weg ook

Als het ruzie oplevert met je vriendin kom ik hem graag ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

yes, is een brom 4takt, helaas heeft de startmotor het begeven. Ding startte al moeilijk maar met al het vocht in de lucht zaterdagavond sloeg ie maar niet aan. Heb 'm toen wellicht iets te lang doorgestart. Morgen maar vervangende startmotor er in klussen en nieuwe bougie steken. Carb heb ik al helemaal gepoetst, dus hopelijk is het dan weer goed.

Groene draad is al geknipt, maar gezien de teller kapot is heb ik geen idee van de top. Vond het trekken wel tegenvallen, maar wellicht dat dat met een schone carb en nieuwe bougie ook beter is. Anders maar eens leren kleppen stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee dat trekken valt ook als ie goed is tegen, het blijft een 4 takt met minder vermogen en een lager toerental. tegen de wind in mag je blij zijn als je de 40 haalt.

overigens is het bij deze motortjes zo dat een afwijking van 0.05 op de kleppen al maakt dat je de kleppen flink hoort, als je hem al aan krijgt. Ik begrijp die heisa ook nooit, het is een rotklus eerste klas, en als je die deksel er af hebt en je schuift je voelermaatje van de juiste waarde (0,10 uitlaat, 0,10 inlaat) er tussen (als het goed is gaat ie niet makkelijk maar ook niet moeilijk tussen, niet te losjes, maar zeker niet strak. enige weerstand) en je hebt niks af te stellen, en dat elke 5000 km.

ik vind persoonlijk de 0,1 eigenlijk te ruim, in de praktijk hoor je de klepjes dan nog en is 0,08 en dan losjes bewegen zonder weerstand, maar die zit niet in een setje voelermaatjes die per 0,05 oplopen. met 0,08 hoor je de klepjes helemaal niet.

overigens rijdt mijn 2 takt als een raket als er vocht in de lucht zit. oftewel hij staat te arm, te veel zuurstof in verhouding met benzine. niet gek, draai op een snorsproeier 72 op dit moment,

mijn carburateur krijgt een revisie, de inregel schroeven braken af, zit dus even een ander op.

[ Voor 83% gewijzigd door fvdberg op 16-10-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik ben benieuwd. Er zit denk ik nog wel wat rek in, de voorrem lijkt namelijk ook aan te lopen, dus wie weet levert dat nog het eea op. Te oordelen aan de viezigheid op en om het blok vermoed ik dat de laatste onderhoudsbeurt al een tijdje terug is btw.

Haha, ja, mijn tweetakt rijdt ook prima met vocht in de lucht, alleen starten is soms moeilijk (maar soms ook instant). Vandaag op de terugweg had 'ie er ook prima zin in :)

Balen van je carb trouwens :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Oorzaak van de problemen met de Orbit gevonden en aangepakt: bleek een lekke koppakking te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7kmRUt6uM5kBM8xMSLYxxxLj/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/73b2RmmcDHMo7otLfh4tjFEb/medium.jpg

Met de nieuwe startmotor en schone carb start en loopt ie weer als een zonnetje

Voorrem is ook weer gangbaar gemaakt en voorzien van verse blokken, nu alleen nog de vloeistof bijvullen

Nu heb ik helaas weer een nieuw probleem gevonden, de pakking voor de kleppendeksel ontbreekt en daar gutst nu met een redelijk tempo olie uit :X Morgen maar eens met vloeibare pakking aan de slag en een rondje rijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 18-10-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Mijn Jet geeft vandaag na totaal 75 km en een tankbeurt bij een pomp waar ik normaal niet tank problemen..

Als ik gas geef lijkt hij te trekken, maar zodra hij over de 4000 toeren gaat zakt hij in elkaar om vervolgens net niet af te slaan als ik gas terug neem. Dan herstelt hij zich weer. Het is net alsof hij geen benzine krijgt. Ik vrees dan ook dat de sproeier verstopt zit.

Al zou hij ook ergens valse lucht kunnen trekken, of een scheur hebben in de vacuum slang tussen het carter en de brandstofpomp.

Onbelast jaagt hij echter wel vol door in toeren. Starten doet ie goed, net als stationair draaien
Het lijkt dus geen compressie te zijn.

Het is een dilemma aangezien het er spontaan tijdens het rijden in is gekomen.

De motor heeft een brandstoffilter en de tankinhoud ziet er schoon uit.

Maar laten we bij het begin beginnen, Straks maar even kluskleren aan doen en de carburateur schoonmaken. Kijken wat ie daarna doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:17:
Oorzaak van de problemen met de Orbit gevonden en aangepakt: bleek een lekke koppakking te zijn.

[afbeelding]
[afbeelding]

Met de nieuwe startmotor en schone carb start en loopt ie weer als een zonnetje

Voorrem is ook weer gangbaar gemaakt en voorzien van verse blokken, nu alleen nog de vloeistof bijvullen

Nu heb ik helaas weer een nieuw probleem gevonden, de pakking voor de kleppendeksel ontbreekt en daar gutst nu met een redelijk tempo olie uit :X Morgen maar eens met vloeibare pakking aan de slag en een rondje rijden :)
Waarom staat er Kymco op je cilinder? Ja dat is ook een 139QMB/GY6 blok... maar er hoort geen Kymco op te staan. Ik heb zo'n idee dat jou scooter een ander donorblok heeft gekregen ergens tijdens zijn leven tot nu toe.of is het wel een origineel Sym onderblok?

Maar beter dat er kymco op de cylinder staat als dat het een chinese kloon betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 19-10-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
het zijn de zuigerveren. Ik heb de carburateur er af gehad, schoongemaakt - geen verbetering.
vervolgens de oliepomp een standje hoger gezet, en na even draaien kwam de trekkracht weer terug.

met andere woorden: er moeten weer eens nieuwe zuigerveren in.
slecht teken aangezien deze veren pas 4500 km oud , het zou dus ook de cilinderwand kunnen zijn aangezien een beetje extra olie tijdelijk nog werkt.

ik wist al dat de krukas een lichte speling heeft (de lagers zijn licht ingesleten op de as), maar je hoort hem niet bonken nog, en het is echt miniem als in net niet meer binnen de fabrieksmarge.
Nu heb ik gezien dat hij achter de vario inmiddels ook flink aan het zweten is op de keerring.

Oftewel eigenlijk moet ik kijken voor een andere krukas, of dat er 2 speedy sleeves om de krukas kunnen,en dan de lagers en keerringen er uit trekken en vervangen.

ook heb ik een flinke speling op het achterwiel geconstateerd. Het wiel er gelijk even af gehad om verder te onderzoeken aangezien de as spelingsvrij is.

Blijken de stervormige sleuven van de velg die om de as vanaf het blok gaan uit de velg gesleten waardoor het wiel totaal zo'n mm horizontale speling heeft. Tijdens het rijden heb ik het niet gemerkt. Wel is dit in 2000 km ontstaan, en wordt sneller erger. tot je het gaat horen bij remmen, gasgeven, bochtenwerk enz enz.

ik had een tijdje geleden al gezien dat het remvlak van de velg diepe groeven heeft die er niet uit te schuren zijn, maar mijn nieuwe remschoenen zijn met 2000 km gewoonweg bijna compleet versleten met andere woorden, nieuwe remschoenen en een verser achtervelgje en het gaat weer.

echt vervelend, alles komt nu in 1x en snel ook. en als ik de kosten bij elkaar op tel plus het arbeid... eigenlijk moet het blok totaal gereviseerd worden, maar ja..

de afgelopen paar maanden hebben we gehad:

- Carburateur ivm oxidevorming (bloemkolen!)in venturi, ligt op werkbank, moet ff goed schoon gedremeld/gepolijst worden
- Veerpoten voor (oxidevorming, los geschoten, schoongemaakt en weer vast gezet)
- Achterband (lek / niet meer te pluggen, nog een kleine 1000 km profiel over)
- Pistonpen (zat speling op)
- zuigerveren (trekkracht was weg, compressie was amper aanwezig, draaide enkel nog op tegendruk uitlaat/inlaat)
- Uitlaat tapeinden (ivm hitte los gekomen)
- Remschoenen achter (versleten, beginnende groefvorming in achterwiel)

Ik denk dat ik enkel het hoogst nodige nog doe, want we vallen binnen de 3000 km in herhaling.

Nieuwe zuigerveren, nieuwe keerring, nieuwe remschoenen,
en dan hem de winter nog even doortrekken.

Als ik zie dat je een Orbit voor 150 euro hebt kunnen kopen... Dat is al een versere basis als mijn Jet, misschien ook maar eens Marktplaats in de gaten houden, dan is het helaas over met de 2 takten hier, ik wil er echter wel een met een blauwe plaat.

en dan mag er voor zo een prijs inderdaad van mij wel een gare cylinder/zuiger onder zitten, die gaat er toch linea recta onder vandaan. Kan er gelijk een snellere nokkenas, een race vario, een 80 cc en een onbegrensde CDI op. kost als je het op zijn chinees doet ook weer niet de hoofdprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door fvdberg op 19-10-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Pfft, dat zijn wel een hoop klussen die er (weer) aan zitten te komen :( idd hoog tijd voor een andere dan. Scheelt nog dat je het zelf kunt, volgens mij is 80% van de scooters op mp te koop omdat er 1 of 2 van die klusjes aan zit. Misschien nog wel een leuk handeltje 8)

Helaas is de cilinder geen Kymco, maar Jymco, prut dus. Onderblok lijkt wel origineel, als ik m beter schoon heb maar eens kijken of het nummer overeenkomt met de papieren.

Ben net terug van een testrondje, trekt al wat beter en slaat nu niet meer af bij stilstand. Start ook weer netjes. Moet wel nog de carburateur nog beter afstellen, hij houdt in wanneer de acceleratiepomp aangaat, dus het mag allemaal wel wat armer. Ook loopt ie nog niet harder dan 44 op gps. Koppeling grijpt veel te vroeg aan, dus het arme ding kan geen toeren maken om goed weg te trekken, ook draait het achterwiel best hard op de bok.

Vraag me ook af of de kleppendeksel en kop wel origineel zijn, heb er nu een beetje vloeibare pakking tussen, maar er drupt nog steeds wat olie uit...

Wegligging valt mee om tegen tov de Jet, maar heb nog nergens speling kunnen constateren, dus wellicht komt het gewoon omdat de tank boven het achterwiel zit. Achterband is wel ongelijk afgesleten en ook ver op, die binnenkort ook maar eens wisselen. Duur grapje omdat de Jet ook eentje moet.

En dan maar hopen dat m'n vriendin m fijn vindt rijden O-) En anders heb ik een reserve voor als ik de Jet wat uitgebreider onder handen ga nemen. Die hoop ik echt te kunnen blijven rijden tot tweetakt verboden is

En als laatste nieuwtje: ik heb waarschijnlijk een koper voor de TZR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
in de sym cello van mijn vriendin (zelfde blok) zat een varioring

die reed ook 44 km op de gps
ring er uit - 51 km. rijdt nog op orig cylinder, is de 35k gepasseerd
waarom er bij jou een vervanging op zit begrijp ik dan ook echt niet

maar inderdaad het sym jet 2 takt blok rijdt fenominaal al draaien de 2 takt minarelli's dat ook. en daar is ff iets meer voor te krijgen en vinden als dat sym blok.

helaas is het hier binnen enkele maanden klaar met de jet..

Maar ach wel 2 jaar en een hele dikke 25 K gereden op die jet die net over de 10k stond, en minstens 10k verder was. iets met defecte teller kabel. en dat op de eerste zuiger/cilinder.

en ach wie weet.. komt er wel een compleet draaiend verser blok op het pad. dat kan natuurlijk ook.
maar eerlijk gezegd is het tijd om het 2 takt tijdperk af te sluiten.

en jammer dat je die tzr op ruimt, gaaf speelgoed, maar je kan helaas niet alles bewaren :)

[ Voor 61% gewijzigd door fvdberg op 19-10-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
kan iemand me helpen ?
we zitten met het volgende probleem. mijn vader rijdt een yamaha neos 2 takt 25 km/h 2 takt oud model. het nadeel is dat de uitlaatbouten ieder keer vast gaan zitten in het blok de bouten vreten zich vast.
in het aluminium blok. aangezien de uitlaat er toch welleens af moet om er bijvoorbeeld een nieuwe achterband erop te zetten word dan meestal maar er gelijk een nieuw blok en cilinder opgezet.
zijn er 2 takt scooter welke hier minder last van hebben ? of is dit bij de meeste wel het geval ?
want iedere keer als de achterband vervangen moet worden een nieuw blokje en cilinder wordt je niet echt blij van. de dealer wilde ze niet uitboren koste hem een uur werk en als het misgaat dan moet er als nog een nieuw blok op. de reden voor 2 takt is dat er minder onderhoud voor nodig.
enkel om de 5000. ik ben meestal degene die hem wegbrengt dus wil er liever niet nog 1 a 2 dagen extra aan kwijt zijn per jaar. (ouders welke meehelpen met wegbrengen ophalen ed liever ook niet.)
(vaak doen we alles in 1 keer. dus onderhoud en achterband)(en nieuw motorblok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Andere scooter? Deze lijkt mij niet echt betrouwbaar en 2e hands is er een hoop verkrijgbaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Humma Kavula schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 01:37:
[...]

Andere scooter? Deze lijkt mij niet echt betrouwbaar en 2e hands is er een hoop verkrijgbaar.
Betrouwbaarheid is het probleem niet. eerder de kosten elke keer.
de uitlaat bouten welke vast roesten in het blok. waardoor de uitlaat er niet afkan.
aluminium en metaal vreet in op elkaar. De uitlaat moet gedemonteerd worden om het achterwiel los te kunnen halen. zodat de achterband vervangen kan worden. deze was op na 8000 km.
We brengen hem altijd rijdend weg. nog nooit hoeven lopen nog nooit hoeven laten ophalen.
en dat met 8000 km na de laatste onderhoudsbeurt. 8)7
Nog een keertje een luchtfiltertje en een keertje teller draadje solderen maar dat was het dan ook.
Nu inderdaad even een tweedehand scooter gehaald zelfde merk zelfde type.
aangezien de kosten dermate hoog opliepen dat dit even voordeliger was.
maar over een paar jaar zitten we weer met hetzelfde probleem.
Hiernaast een yamaha neo.s tweetakt en onbetrouwbaar dan heb je een dealer welke niet wil of niet kan sleutelen. (ok het zal vast weleens voorkomen dat ze het niet kunnen vinden.)
maar als je 23000 km kan rijden zonder 1 keer te hoeven worden opgehaald of te lopen en de onderhoudsbeurten meestal te laat uitvoert, je scooter altijd smerig is (onder de bagger zit). Dan heb je toch een best betrouwbare scooter. moet je voor de grap eens proberen met een chineese 4 takt scooter. _/-\o_
(even serieus dat was dus de vorige scooter die was echt helemaal op. bij de 15000.)

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 20-10-2017 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Volgens mij helpt (koper)vet of een light-variant van loctite oid wel tegen dat vreten.Dan zit er een mooi laagje tussen het alu en staal dat voorkom dat het alu gaat oxideren en zich vastvreet. Helpt ook tegen het strippen van de schroefdraad :)

@fvdberg Op deze staat al dik 39K en ook hierbij is de teller al een tijdje stuk, ben ook al de 5e eigenaar en als ik zie waar allemaal zwarte koek zat op het blok verbaast het me niks dat 'ie door gebrek aan onderhoud al een cilinder om zeep geholpen heeft. Varioring is inderdaad een goeie om naar te kijken, maar ik vermoed dat die wel al weg is, anders zou het wel vet zonde zijn om de CDI wel te ontgrenzen. Maar moet sws daar aan de slag ivm koppeling, dus kan het mooi checken.

Jet blok is inderdaad wel een kleine ramp qua onderdelen. Als het er al is, dan is het duur...

TZR is inderdaad leuk - en mooi - speelgoed, maar ik heb de FS1 ook nog en die rijdt me toch een bult lekkerder. Dat zit m overigens vooral in de zithouding en het feit dat 'ie lomp groot - en zwaar - is. En hij is best duur in de verzekering, WA kost me met €10 per maand bijna evenveel als de Sym's samen en maar €2 minder dan de WA+ verzekering van de FS1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 22:56
BdK9001 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:23:
Die hoop ik echt te kunnen blijven rijden tot tweetakt verboden is
Dat duurt nog wel even. Ik geloof dat Amsterdam één van de weinige steden is, die hier nu een verbod op gezet heeft. Maar dat geldt ook echt alleen voor de binnenstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 20:00
Andere bouten nemen? Roestvrijstalen bouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
BdK9001 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 06:34:
Volgens mij helpt (koper)vet of een light-variant van loctite oid wel tegen dat vreten.Dan zit er een mooi laagje tussen het alu en staal dat voorkom dat het alu gaat oxideren en zich vastvreet. Helpt ook tegen het strippen van de schroefdraad :)
ondanks dat er de vorige keer kopervet was gebruikt door de dealer was het nu gewoon weer raak.
ik zal vragen of hij er voortaan keramisch vet op wilt doen. mischien dat dat beter is./gaat
(of het zelf doen)
vincenthart schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:28:
Andere bouten nemen? Roestvrijstalen bouten?
rvs en aluminium zijn echt een goede combi. zoek even de corrosie tabel op. deze 2 materialen samen zijn niet aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
gewoon een beetje kopervet of molycote op de tapeinden van de uitlaat doen, beetje niet te veel.
loctite op tapeinden heeft geen zin, dat kan niet tegen hitte.

roestvaststalen bouten kunnen niet tegen de hitte en breken af. ook rotten die juist vast, je schroefdraad offert zich op.

qua tapeinden moet je gewoon staal hebben, en dan bij voorkeur het geharde type tapeinden hebben, vaak zijn deze zwart. Gewone stalen tapeinden of bouten rekken uit wanneer deze heet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door fvdberg op 20-10-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
fvdberg schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:12:
gewoon een beetje kopervet of molycote op de tapeinden van de uitlaat doen, beetje niet te veel.
loctite op tapeinden heeft geen zin, dat kan niet tegen hitte.

roestvaststalen bouten kunnen niet tegen de hitte en breken af. ook rotten die juist vast, je schroefdraad offert zich op.

qua tapeinden moet je gewoon staal hebben, en dan bij voorkeur het geharde type tapeinden hebben, vaak zijn deze zwart. Gewone stalen tapeinden of bouten rekken uit wanneer deze heet worden.
na enig onderzoek blijkt dat er niet zomaar tapeindes inpassen. :'(
er zitten wel de juiste geharde uitlaatbouten in. ik ga ze wel een keertje invetten met keramisch vet.
de bult/overgang van de tapeinden is te dik/te lang, zal dat dus opmoeten vullen met ringentjes.
anders kan ik de uitlaat niet vast zetten.
hiernaast de uitlaat inslijpen zodat die ook past nu zijn het ronde gaten. ipv sleuven.
heb nog geen geharde moeren kunnen vinden. of heb je die dan weer niet nodig ?

het is nog geen gek idee kan je de moeren er weer van af draaien.
maar meestal roest de rest net zo hard weg. door zout of bagger ed.
misschien moet ik hem wat vaker schoonmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 20-10-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee zomaar tapeinden bestaan niet. ik heb 3 assortibakken vol met tapeinden, een doos m6, een doos m8 en een doos m10, en nog grijp ik af en toe mis.

geharde moeren raad ik je af.
Het mooiste qua moeren zijn koperen zelf borgende moeren met een veerring er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 20:00
miciel schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:11:
[...]

rvs en aluminium zijn echt een goede combi. zoek even de corrosie tabel op. deze 2 materialen samen zijn niet aan te bevelen.
Ha! weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik heb deze er onder zitten op de Orbit. Verzinkt, werkt blijkbaar ook goed :) Wat er bij de Jet zit weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Wat het beste werkt bij uitlaatbouten is een helicoil zetten. De schroefdraad is beschadigd dus die moet je repareren.

Dat moet een dealer ook kunnen. Een uur werk om een schroef uit te boren, slaat ook nergens op, dat doe je in 10 minuten. Dat is ook iets wat iedere monteur moet kunnen. Beter zoek je een andere dealer want als ik het zo lees gaat het ook om best hoge onnodige bedragen.

Gebruik voor de achterband een motorband , die gaan op een bromscooter gemakkelijk 10-duizenden kilometers mee.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
digifun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:54:
Wat het beste werkt bij uitlaatbouten is een helicoil zetten. De schroefdraad is beschadigd dus die moet je repareren.

Dat moet een dealer ook kunnen. Een uur werk om een schroef uit te boren, slaat ook nergens op, dat doe je in 10 minuten. Dat is ook iets wat iedere monteur moet kunnen. Beter zoek je een andere dealer want als ik het zo lees gaat het ook om best hoge onnodige bedragen.
1 goede dealers hier zijn lastig. de een laatje rond rijden met een lekke uitlaat.
Ik had er werk van moeten maken/terug moeten gaan, maar was er een beetje klaar mee.
ze zijn niet altijd even zorgvuldig geweest. 1 keer een bougie dopje vergeten. (zo,n klik voel je echt wel hoor)
bij onderhoudsbeurt. hiernaast als je een scooter opvoert en je merkt/ziet dat de uitlaat lek is dan bel je toch de klant op van hee je uitlaat is lek ? of ze hebben het echt niet in de gaten gehad.
(denk dat ze het echt niet in de gaten hebben gehad.)

2 2 geharde schroeven uitboren. draad tappen ed bij in begrepen. ik besef me nu ook wel dat het inderdaad lang is. maar geharde bouten uitboren is wel lang werk. weet ik uit eigen ervaring.

3 vorige beurt zijn ze ook al het uitboren geweest (10000 km) (dit was bij degene die dopje was vergeten)
dus het kan goed wezen dat er wat afbrak of er geen vlees meer was. (je kan maar 1 keertje zoiets uitboren)
bij de 16000 km onderhoudsbeurt/achterband vervanging(de afgelopen keer) was inderdaad dure grap.
blok, uitlaat, achterband, en onderhoudsbeurt. prijs weet ik niet meer.

4 er was wat meer aan de hand daarom. scooter ingeruild voor een 2de handsje.
standaard was doorgezakt. uitlaat zat vast achterband versleten. uitlaat was niet al te best meer (immitatie).
accu was op. behoorlijk wat km gemaakt 23000 km. voorrem was niet al te best meer.
rem pomp en/of remklauw waren aan het slijten mooi moment om op te ruimen
voordat je krukaslagers ed komen. of andere grote/kleine ongein krijgt. zoals je cdi omvormer bobine contactslot ed. het is wat aan de vroege kant eerlijk is eerlijk. maar er stond nu een dezelfde scooter met 2500 km.
Gebruik voor de achterband een motorband , die gaan op een bromscooter gemakkelijk 10-duizenden kilometers mee.
theorie leuk idee. praktijk compleet kut. vraag dat voor de grap maar eens aan een scooterdealer om te doen. Ik denk niet dat ze hieraan mee willen werken. dan kunnen ze alvast een faillissement aanvragen. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 21-10-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Geharde bouten uitboren heb je gereedschap voor en dan is het een fluitje van een cent. Hier betaal ik 20 euro voor uitboren en helicoils zetten voor een cilinder. Dat is iets wat iedere brommerboer gewoon moet kunnen. Is ook maar een kwartiertje werk en 80 euro per uur is een ruim werkplaatsuurtarief.

Je bent klant en je betaalt dus je bepaald ook wat er gebeurd aan je scooter. Een goede dealer zal er ook geen probleem mee hebben dat je een ander soort band wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
digifun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:18:
Geharde bouten uitboren heb je gereedschap voor en dan is het een fluitje van een cent. Hier betaal ik 20 euro voor uitboren en helicoils zetten voor een cilinder. Dat is iets wat iedere brommerboer gewoon moet kunnen. Is ook maar een kwartiertje werk en 80 euro per uur is een ruim werkplaatsuurtarief.

Je bent klant en je betaalt dus je bepaald ook wat er gebeurd aan je scooter. Een goede dealer zal er ook geen probleem mee hebben dat je een ander soort band wil.
Ik betaal meestal 60 euro per uur. exclusief onderdelen.
Ik zal er de volgende keer om vragen of ze hem uit willen boren en helicols erin willen zetten.
en zoniet ga ik inderdaad wel eventjes een andere dealer opzoeken.
waarschijnlijk wordt dat weer degene die bougie dopje was vergeten.

kwa merken ed kan ik krijgen wat ik wil. schwalbe of sava of michelin maak allemaal niet uit.
ik heb nog geen duurzame scooterbanden kunnen vinden. of je gleedt er weer mee weg.

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 21-10-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is een normale prijs voor een beurt.
Mijn vespa gaat naar de 16.000 km en is bijna aan een beurt toe. 2 takt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Wat versta je onder een beurt? Een serieuze beurt waarbij de varioriem rolletjes koppeling remschoenen blokken en vloeistoffen gecontroleerd worden doe ik binnen een uur inclusief vervangen. Wat dat moet kosten? Geen idee.

@BdK9001 dezelfde gaan in de jet. Zijn gehard en verzinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fvdberg schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:31:
Wat versta je onder een beurt? Een serieuze beurt waarbij de varioriem rolletjes koppeling remschoenen blokken en vloeistoffen gecontroleerd worden doe ik binnen een uur inclusief vervangen. Wat dat moet kosten? Geen idee.

@BdK9001 dezelfde gaan in de jet. Zijn gehard en verzinkt.
Ok mijn dealer vraag 70 euro is dat normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
ja lijkt me redelijk normaal, zonder onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
een helicoil zetten kan ik op bepaalde aluminium koppen juist aanraden, dit omdat het aluminium te zwak is, bij de canta trok ik uit de chinese imitatie kop met het aantrekken van de moeren letterlijk het inwendige schroefdraad uit de gaten. Is uiteindelijk toch M10 met een helicoil in gegaan...en dat opboren en tappen ging als een warm mes door de boter.

[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 24-10-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
fvdberg schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:49:
een helicoil zetten kan ik op bepaalde aluminium koppen juist aanraden, dit omdat het aluminium te zwak is, bij de canta trok ik uit de chinese imitatie kop met het aantrekken van de moeren letterlijk het inwendige schroefdraad uit de gaten. Is uiteindelijk toch M10 met een helicoil in gegaan...en dat opboren en tappen ging als een warm mes door de boter.
ik heb nogmaals even me hoofd onder de scooter gehangen en snap de dealer wel waarom die er een ander blok onder heeft gezet. de dikte welke overblijft na het uitboren en zetten van een helicoil is niet bepaalt iets waar je blij van wordt. de uitlaatbouten zitten (orgineel) namelijk al behoorlijk op het randje.
het kan wel/maar lekker is anders. het blokje is in dat opzicht een beetje slecht ontworpen.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 25-10-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Een helicoil is maar 0.2 millimeter groter dan je orginele tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
@digifun 0,2 mm?

1,2 mm (6 vs 7.2 mm) bedoel je neem ik aan?

Beredenering: De boordiameter voor m6 x 1.0 (standaard) is 5 mm voorboren. + 1 mm draad snijden, oftewel het komt neer op 6 mm inclusief het draad en dat klopt, want de buitenmaat van een tap M6 is 6 mm

De buitenmaat van mijn tap voor een helicoil M6 is 7.2 mm en de boordiameter is De boordiameter is 6.2 mm

Een tap voor een helicoil is inclusief schroefdraad dus 1.2 mm groter als de originele m6 tap.

Persoonlijk zou ik bij aluminium in eerste instantie voor een helicoil kiezen, Dit omdat een helicoil sterker is als de draad in het aluminium zelf snijden. Dat zou je bijna al preventief doen. Better safe then sorry.

En als je de helicoil er per ongeluk toch uit trekt kan je in principe zonder boren gelijk tappen aangezien de draad anders is als die van M6 echter is je draad dan 0,4 mm minder lang, Maar een M8 draad is normaal 1,25 mm diep, dan heb je dus nog 0,85 mm over. Dat is 15% minder als bij M6, maar wel over een ruim 20% groter oppervlak, Dus toch nog net iets sterker als origineel. Een dan tapeindjes M8-M6 gebruiken..

De boordiameter voor M8 is 6.8 mm.

En als dat ook fout gaat.. dan kan je nog een helicoil M8 zetten mits je vlees genoeg hebt. (8.3 + 1,25= 9,55 mm)

Bij gietijzer echter kies ik liever voor gelijk een M8 er in tappen zonder helicoil, qua sterkte voegt het weinig toe in dat geval. Wel tapt gietijzer een stuk zwaarder als aluminium. en een M8 tapsetje is als deze breekt goedkoper te vervangen als een tap voor een helicoil setje.

Wil of moet je toch van M8 naar M6 dan is de helicoil ook niet je enige optie. Er zijn er ook draadbussen M8-> M6 te koop als je echt een interne draad nodig hebt, in andere gevallen kan je een M8 - M6 tapeindje. gebruiken. Op die wijze kan je bijvoorbeeld ook M10 kiezen met een draadbus m10- m8 en een M8 - m6 tapeindje. al wordt het dan wel erg hobbybob qua niveau. maar hey het werkt :)

Gaat het fout omdat je toch te weinig vlees had dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

[ Voor 50% gewijzigd door fvdberg op 29-10-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

fvdberg schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:34:
@digifun 0,2 mm?

1,2 mm (6 vs 7.2 mm) bedoel je neem ik aan?
Nog even nagekeken op mijn helicoiltapset maar de boor is echt 6,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
De boor ja maar de tapmaat is inwendig 1.2 mm meer. En 6.2? Vreemd. Zou 6 moeten zijn. En dan een tap van 7.2 uitwendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Project Orbit is ook weer een stapje verder. Vandaag de vario en koppeling los gehad en schoongemaakt, nu grijpt de koppeling in ieder geval laat genoeg aan om weg te trekken. Ook de opvoerpomp buiten gebruik gesteld, scheelt behoorlijk qua inhouden.

Ik twijfel nu tussen nieuwe veren en een koppelingssleutel, of gewoon een nieuwe koppeling+poelie, prijsverschil is amper een tientje.

Ga denk ik ook iets lichtere rollen steken, met de 5,9gr die er nu in zit is de acceleratie wel echt om te huilen. Verder nog een kleinere sproeier en de kleppen nogmaals stellen.

Zit alleen nog met een raar probleem in het stuur, zodra ik een beetje schuin ga wil de scooter zichzelf weer oprichten en dus rechtdoor gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:51
BdK9001 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:46:
Project Orbit is ook weer een stapje verder. Vandaag de vario en koppeling los gehad en schoongemaakt, nu grijpt de koppeling in ieder geval laat genoeg aan om weg te trekken. Ook de opvoerpomp buiten gebruik gesteld, scheelt behoorlijk qua inhouden.

Ik twijfel nu tussen nieuwe veren en een koppelingssleutel, of gewoon een nieuwe koppeling+poelie, prijsverschil is amper een tientje.

Ga denk ik ook iets lichtere rollen steken, met de 5,9gr die er nu in zit is de acceleratie wel echt om te huilen. Verder nog een kleinere sproeier en de kleppen nogmaals stellen.

Zit alleen nog met een raar probleem in het stuur, zodra ik een beetje schuin ga wil de scooter zichzelf weer oprichten en dus rechtdoor gaan...
Als je koppeling en poelie nog in goede conditie zijn, zou ik voor de veren en een sleutel gaan. Die sleutel kun je vaker weer gebruiken

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
voor een 10 tje extra? Dan zou ik een hele nieuwe koppeling met poelie plaatsen.
Alleen die veren vervangen is een kl%te klus,

Eerst heb je de drukveer.. als het demonteren fout gaat krijg je de poelie of koppeling voor je hoofd en daarna krijg je die veertjes die je los moet trekken....

hele nieuwe = losdraaien- er af - er op - vast - klaar

[ Voor 18% gewijzigd door fvdberg op 01-11-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Toch maar voor de 2 minuten-oplossing gekozen O-) gelijk een nieuwe choke voor de Jet meebesteld, ding flipt weer volledig: top is flink omlaag en verbruik is weer het dubbele...

Gisteravond de TZR verkocht, ergens heel jammer, maar nu wordt ie in ieder geval regelmatig gereden in plaats van te dienen als tuinornament :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Hoeveel mensen rijden er hier schakelbrommer? Ik heb heel lang een Chinese Monkey-kloon gehad, daarna een auto gekocht, maar die is nu na ruim 350.000 kilometer toch echt een beetje op.

En het rijden op twee wielen is stiekem erg leuk. Het kriebelt. :+

Met het stukje woon-werkverkeer wat ik gemiddeld rijd (15km v.v.) kan een brommer of scooter er makkelijk uit, en ik ben zelf een enorme fan van schakelbrommers omdat het ook fijn rijdt als je wat langere stukken wil maken, of door de Ardennen wil touren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Stoney3K schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:34:
Hoeveel mensen rijden er hier schakelbrommer? Ik heb heel lang een Chinese Monkey-kloon gehad, daarna een auto gekocht, maar die is nu na ruim 350.000 kilometer toch echt een beetje op.

Met het stukje woon-werkverkeer wat ik gemiddeld rijd (15km v.v.) kan een brommer of scooter er makkelijk uit, en ik ben zelf een enorme fan van schakelbrommers omdat het ook fijn rijdt als je wat langere stukken wil maken, of door de Ardennen wil touren.
Ik zelf zit te kijken voor een 110/150/200cc motorscooter naast mn vivacity en i[v de auto omdat het toch wel erg lang duurt voor woon-werkverkeer. Moet zo'n 17-18km enkele reis.

Denk dat de snelheid snel tegenvalt als je terug gaat naar schakelbrommer. Neem aan dat zoiets tussen de 45-60 km/h gaat? dan doe je al snel 20-25 minuten erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Purehz schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:56:
[...]
Denk dat de snelheid snel tegenvalt als je terug gaat naar schakelbrommer. Neem aan dat zoiets tussen de 45-60 km/h gaat? dan doe je al snel 20-25 minuten erover.
Met het verkeer wat ik normaal op mijn woon-werk route heb doe ik er met de auto ook bijna een half uur over. De fiets duurt me dan ook net even te lang, maar met de brommer en gemiddeld zo'n 30-40 per uur ben ik even lang onderweg als met de auto.

Elektrisch rijden vind ik uit zuinigheid ook wel leuk, alleen is dat qua rijplezier toch wel wat minder dan een schakelbrommer.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 06-11-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Knoop doorgehakt van het weekend nieuw motorblok besteld voor de canta. Is een lifan 168 gx200 kloon geworden. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:34:

Als je ook nog iets echt unieks wilt, zou ik een (gerestaureerde) Honda C50 kopen (of C70/C90, lopen iets harder O-)), daarmee kan je prima woon/werk rijden, zijn super betrouwbaar.
Deze toko heeft altijd mooie Honda'tjes te koop:
http://www.4taktwinkel.nl/Japanse-Honda-C50-C70-C90

Ohja, ik ga dit jaar meedoen met de brommerklasse op de Zwarte Cross 8) Nu alleen nog een brommertje regelen (wordt wss een bami honda 4-takt iets ofzo)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Voor woon-werk is een schakel erg leuk! Bij redelijk weer pak ik ook vaak de FS1 voor de 12 km die ik moet. Route is 90% polderwegen, dus kan 'm lekker opentrekken. Maar meestal pak ik toch de scooter, wel zo handig omdat lunch, regenbroek en dergelijke gewoon in de buddy kunnen.

Orbit heb ik vanochtend voorzien van de nieuwe poelie en koppeling, hij trekt nu een stuk beter weg, maar met de kou en het voch in de lucht had 'ie wel wat moeite met starten. Binnenkort nog maar eens kleppen stellen (speling is op het moment veel te groot) en spelen met de mengselschroef, hij lijkt nog wat te rijik te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zit voorlopig nog te twijfelen tussen de AGM Caferacer en zijn neefje, de Mash Fifty, die is ietsje nieuwer. De AGM wordt toch redelijk positief ontvangen, blok is moeilijk stuk te krijgen, is veel zelf aan te doen en vervangende onderdelen voor het motorblokje (Lifan) zijn simpel te krijgen voor weinig geld.

Nu weet ik alleen niet wat het 2018 model van AGM gaat doen omdat ze dan een nieuwe variant op de markt brengen met brandstofinjectie, om te voldoen aan de Euro-4 norm.

Alternatieven die ik nog kan bedenken zijn de Aprilia Red Rose of de Suzuki ZR50, dat zijn leuke fietsen, alleen zit je dan wel weer met oudere tweetakt brommers.

Qua budget reken ik op iets van €2.500 totaal inclusief alles wat erbij komt, dus ook helm en eventueel motorkleding. Als ik dat tegen mijn autokosten afstreep heb ik dat bijna in een jaar weer terugverdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mwa, die AGM en MASH, dat zijn gewoon Chinese bamibrommers, qua blokje moet je geluk hebben. Sommige schakelen superkut, andere weer heel fijn. Als je pech hebt ploffen ze binnen 10.000 km, als je geluk hebt rij je er 5x de wereld mee rond, er is geen peil op te trekken :P
Feit is dat je ze wel wat extra TLC moet geven, dus goed invetten (als je in de winter rijdt), voorzichtig zijn met sleutelen, en als je iets eraf haalt, vervang meteen het desbetreffende boutje/moertje door een kwaliteitsboutje/moertje, want het meeste is gemaakt van peperkoek.

Ohja, w.b.t. mijn Zwarte Cross avontuur, vanavond ga ik een Kymco Nexxon ophalen. 4-takt 4-bak semi-automaat scootermodel. Kijken of ik het ding wat sneller kan laten lopen (is nu helemaal origineel), maar als het teveel moeite is dan komt er gewoon een 125cc onder :+ 8)

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 08-11-2017 07:55 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Kijk op bamiblokken ook uit met natrekken van die nieuwe bouten. Dat aluminium is van een dermate lage sterkte dat voor je het weet het schroefdraad naar zijn grootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd!
Gisteren de Kymco opgehaald, blokje loopt echt supermooi. Alles werkt gewoon! Van het weekend eens kijken of ik er wat meer pep ik kan krijgen (ontgrenzen, als dat nog niet gebeurt is), en kijken voor een ander uitlaatje, want het ding moet wel een beetje brullen 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

fvdberg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:13:
Kijk op bamiblokken ook uit met natrekken van die nieuwe bouten. Dat aluminium is van een dermate lage sterkte dat voor je het weet het schroefdraad naar zijn grootje is.
Ik heb tot nog toe wel prima ervaringen gehad met bami-brommers. Heb heel fijn gereden op een Lifan Monkeybike, tot het ding een keer werd gestolen. Daarvoor geen technische problemen mee gehad.

En als het blokje totaal op gereden is, ach, voor 300 euro heb je een nieuwe motor. Dus als het hele blok maar 10.000 kilometer mee zou gaan, dan kost je dat 3 cent per kilometer. Big deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:13:
Ook met de originele bouten wil het lang niet altijd goed gaan... Bij de Orbit zit er nu 1 andere bout in het kleppendeksel omdat de originele de draad deels had gestript. Nu zit alles weer oliedicht vast :)

@-tom-562 Dat is een mooie meevaller! Komen er nog foto's/filmpjes van het eindresultaat? :)

Heeft er nog iemand de gouden tip om het blok wat sneller warm te krijgen met deze temperaturen?
De Jet is nu eigenlijk pas op temperatuur als ik bijna op m'n werk ben, wat zich voornamelijk uit in lager maximumtoerental (~7500 ipv 8000) en bijbehorende lagere top (54 ipv 60). Vorige winter was dit iets minder erg, maar toen reed ik nog met een veel te kleine sproeier (toen 72, nu 80).

Ik overweeg overigens ook een nieuwe koppeling+poelie voor de Jet te halen, hoorde toen ik er gister naast zat een rammelend/licht schrapend geluid uit die richting komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Mijn jet loopt voor geen meter. Onderin geen vermogen. Wanneer hij warm is komt hij pas boven de 5000 toeren. Top is 60 momenteel. Ik heb iets verbetering door de mengseldchroef een halve slag open te draaien maar het blijft ruk. Koud verzuipt hij bijna. Oftewel veel onverbrande benizine met flinke rookpluimen tot gevolg de eerste 2 km.

Zo als gezegd trek ik hem de winter nog door. Ik heb overigens nog een redelijke koppeling liggen.

[ Voor 30% gewijzigd door fvdberg op 09-11-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@BdK9001
Dit is 'm!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AWA0OhS.jpg

Ik heb al een aanbod gehad om het huidige 50cc blokje te ruilen voor een 150cc YX blokje, wel aantrekkelijk natuurlijk 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

-tom-562 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:55:
@BdK9001
Dit is 'm!
[afbeelding]

Ik heb al een aanbod gehad om het huidige 50cc blokje te ruilen voor een 150cc YX blokje, wel aantrekkelijk natuurlijk 8)
Gaaf ding! Als je 'm ziet verwacht je niet dat t een 50cc is

@fvdberg Dat klinkt niet bepaald hoopvol... maar hij heeft al flink wat KM gedraaid toch? Ik hoop van het weekend de Orbit helemaal goed afgesteld te krijgen, dan kan ik in alle rust eens goed aan de Jet klussen zonder verlies van vervoer :P Afhankelijk van waar m'n volgende baan is trek ik dan misschien ook de begrenzer nog wel uit de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ja hij heeft flink km gedraaid, en heeft nog steeds de lekke keerring. Ik doe er echter niks meer aan. Ben er klaar mee.

Ik heb overigens al een mogelijke opvolger op het oog,

Een Sym X-pro bezorgscooter. Zelfde blok als jij hebt. en nog enigszins een gaaf uiterlijk. Ik vind de Orbit helaas niet mooi.

Alleen wordt het wel een brom, Ik kan weinig interessante snorscooters vinden. maar ach dat went wel weer

[ Voor 39% gewijzigd door fvdberg op 09-11-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Status update Canta project:

Ik ben de oude motor aan het demonteren en de onderdelen die over gezet moeten worden op het nieuwe blok aan het schoonmaken en repareren/reviseren

Grootste uitdaging bleek de koppel converter (torque converter) (voorste CVT (ook wel vario) aan de motorkant). Ik wist dat hier een slag van 1 cm in zat. ik dacht dat dit in de uitgaande as van de oude motor zat maar dit bleek in de bout te zitten waarmee de verloopbus tegen de uitgaande as van de motor aan getrokken wordt. Die is krom, en uitgerekt. Hierdoor was de hard stalen spie deels gebroken. en er tussen geschoten.

Maar dit heeft natuurlijk een oorzaak:

De Canta had bij aanschaf een flinke voorschade die door de vorrige eigenaar provisorisch is opgelost.
De vario heeft daarbij tijdens de aanrijding die ze er mee hebben gehad een flinke klap gehad, met als gevolg een deuk in het aluminium loopvlak. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar hier jaren lang mee gereden

Het gevolg:

Bij het richten brak uiteraard die hoek er uit. stom giet aluminium. Als dat verbuigt verhard het net als koper. Zonder uit te gloeien terugbuigen staat in de praktijk gelijk aan scheuren. Maar voorverwarmen durfde ik niet aan zonder het geheel te demonteren, en dat scheuren ging zo snel, ik zette amper kracht en het ging al.

Ik had dus 2 losse brokken aluminium in mijn hand.

En hoe nu verder?

Ik heb de stukken er vervolgens na demontage van de gehele vario weer recht in gelast met speciale e4043 beklede elektrodes voor aluminium zodat je met een gewoon elektrode apparaat alu kan lassen

Lassen is wel prijzig met 8 euro voor 5 elektrodes, daar koop je voor staal een kilo of 2 electrodes voor. Maar beter duur als niet te koop.

Ondanks dat ik een heel pak nodig heb gehad voor totaal 24 cm aan laswerk (het alu verdampt gewoon) hebben ze me weer eens enorm verbaasd.

Waarom?

Nagenoeg iedereen zegt dat je met een elektrode apparaat geen aluminium kan lassen.
En gietaluminium? Niet aan beginnen! lassen is het recept voor falen! Weggooien en nieuw kopen is de enige optie.

Complete flauwekul, Zo'n uitspraak zegt meer over de lasser als over het materiaal. Het lassen gaat prima als je het trucje door hebt (voorverwarmen naar minimaal 200 graden met de gasbrander, en die er op houden tijdens het lassen op hoog amperage (130A) en (sneller als met staal) korte hechtlassen van max 1 cm leggen. Langer slak weghalen, en dan de volgende.

Rustig aan dus, kleine stapjes.

In een keer doorlassen zou kunnen op een lager amperage, maar geeft meer kans op vervuiling door insluiting van het vloeimiddel (de bekleding van de electrode) omdat je niet echt een smeltbad krijgt dan.

Maar door het hoge amperage loop je weer de kans dat het te heet wordt, met een brosse las die makkelijk kan scheuren tot gevolg. Op een lager amperage kom jen iet door de oxidelaag, en deze vormt zo snel na het schoonmaken weer op het aluminium.

Op de oxide kan je niet lassen, het hecht niet. de oxide heeft een veel hoger smeltpunt als het aluminium zelf. na uitharden valt het er gewoon af. Daarom hoog amperage ivm het smeldbad en korte lassen die je zo snel mogelijk schoon maakt voor je de volgende las legt. Door de tijd ertussen heb je minder kans op een brosse las. Het kleine beetje oxide wat er toch in is gekomen is dan jammer en en minder groot issue als een brosse las.

Het volgende gevaar zit hem vervolgens na het lassen in het afkoelen. Dit moet je gecontroleerd doen. Doe je dat niet en gaat het te snel dan loop je grote kans op scheuren in je las. Niet koelen dus.

En nu de praktijk:
Ik heb de er uit gebroken stukken er zo als boven staat in gelast en vervolgens de lasrupse verwijderd, de vario grof/middel/fijn en waterproof korrel 1000 geschuurd en met commandant 4 opgepolijst.

Ik heb helaas wel 2 plekjes gevonden die ff opnieuw gelast moeten worden aan de uiterste kanten, vermoedelijk toch net te snel af laten koelen want de las is daar oppervlakkig ingescheurd.

Maar het is meer voor mijn gemoedsrust als de sterkte want de kern lijkt na het uitslijpen met de dremel niet gescheurd te zijn.

Balanceren

Wel moet ik hem nog balanceren en daarvoor waarschijnlijk wat extra materiaal aan de overkant toevoegen (gewoon oxidelaag wegschuren en een paar hechtlasjes er op leggen)
Ik heb nog een nieuw pakje met die E4043 elektrodes. Komt dus goed.

Een voordeel, onbalans bleek er origineel al bijna niet in te zitten.

De Comet 500 is 3,5 kilo en heeft op dit moment dus na het lassen maar 32 gram onbalans verdeeld over 4 plekken

Voor het andere project heb ik al een Comet 30 setje liggen. Die heb ik voor het idee in het balanceer apparaat gezet, daar zit een gram of 17 onbalans in en dat vind ik op een gewicht van 1,5 Kg best veel.

Dit zit normaal ook standaard in een ongebalanceerde autoband. en dat voel je lichtelijk op je stuur op de snelweg....

dus de oude Comet 50 is zelfs nu al beter als de nieuwe Comet 30. Dus heel nauwkeurig luistert het uitbalanceren niet

ik heb bijna 40 gram materiaal toegevoegd en moet nog een gram of 4 toevoegen met de reparatie van de scheurtjes, en heb daar totaal 8 gram onbalans.

Met een beetje geluk wordt de overige onbalans met het lassen van de 2 scheurtjes ook gelijk gecompenseerd want het versterkt zichzelf. Oftewel de Comet 500 is absoluut een beter product als de Comet 30 fabrieksaf :)

En tevreden?

Ja! Zo als je begrijpt ben ik overall zeer tevreden met het resultaat hoewel je de lasnaden altijd zal blijven zien door de lichtere kleur. (andere aluminium legering) En dit scheelt onder de streep echt veel centjes.

De Comet 500 torque converter die standaard op de Canta zit is erg duur met 380 euro nieuw of 150 gebruikt als je hem kan vinden.

Is de Comet 30 dan wel goed alternatief voor de Comet 500?

Ja, want as dit niks had geworden had ik net als voor het andere project met een Comet 30 setje besteld. Deze worden normaal op o.a. karts gebruikt als er niet voor een directe koppeling gekozen wordt.,

zo'n setje kost flink minder als enkel het aandrijfdeel van de comet 500 serie. Het kost 80 euro compleet.

DIe 80 euro is waarschijnlijk geheel terug te verdienen door de aangedreven poelie die op de versnellingsbak zit als 2e hands te verkopen.

Dat is dus de keuze als deze alsnog bezwijkt omdat de "specialisten" toch gelijk blijken te hebben over gietaluminium lassen.

Het grootste voordeel van de Comet 30 is dat je geen verloopbus nodig hebt en dus een zwak punt minder hebt. deze kan zo zonder aanpassing op de honda GX en klonen daarvan geschroefd worden.

Wel is er een kans dat voor een Comet 30 setje de uitlijning van de motor t.o.v. de keerbak/differentieel opnieuw gedaan moet worden. het wijkt een centimetertje af,maar dat kan je waarschijnlijk met een vulring af. Dat is dus geen onoverkomelijk probleem.

Al zou het ook zomaar nog binnen de specs kunnen aangezien de Comet 30 niet lineair is zo als de 500 en de iets smallere snaar naar de motor toe gedrukt wordt. ipv recht omhoog en omlaag gaat zo als hij bij de 500 doet. In dat geval praat je maar over max 0,5 cm afwijking of zelfs geen op maximale uitslag Ik noem dat verwaarloosbaar.

Top dus!

Een nadeel van de Comet 30 is theoretisch wel dat deze maar tot een PK of 8 geschikt is.

Een GX200 geeft maar 6.5 PK af, en in de karting zijn hoge toerentallen en vermogens van 13 PK eerder regel als uitzondering, en dat blijkt in de praktijk ook goed te gaan. Oftewel voor die prijs neem ik het risico.

Edit: Misschien moet ik maar Canta monteur worden :)

Ik begin er aardig handig in te worden en mijn weg in te vinden. Ik ken inmiddels bijna alle in en outs van de Canta, en voor de meeste gebreken de oplossingen en wegen voor de originele onderdelen en meer betaalbare werkende alternatieven ervan. en vooral dat laatste merk ik is iets vreemds, want de meeste garages die zich specialiseren werken alleen met dezelfde delen als er fabrieksaf in/aan/op zitten. Toch geinig voor iets wat als een grap / omdat het kan is begonnen. maar inmiddels aardig serieuze vormen aan begint te nemen.

De teller momenteel voor de canta staat inclusief aanschaf net over de 1000 euro inclusief het nieuwe blok, en alle onderdelen die er tot nu toe in zijn gegaan. Het begint inmiddels al een van de betere/mooiere canta's te worden ondanks dat het toch echt een van de allereerste is

Voor zijn leeftijd van dik 20 jaar is zelfs het rode kunststof plaatwerk nog erg netjes. en de tellerstand van 54K.. en misschien hoort daar zelfs wel een 1-tje voor

Die 54K draait ie makkelijk nog een keer als ie klaar is. Het blok wat er uit kwam was nog het originele basisblok op de kop na :)

Na dit klusje is alleen het optisch netjes maken het enige wat over is. maar het zwaarste is achter de rug :)

[ Voor 67% gewijzigd door fvdberg op 09-11-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Gaaf man! Het is inmiddels meer een restauratie dan revisie geworden. Gezien de ervaring die je nu hebt opgedaan en de kennis en kunde die je al in huis had is het misschien inderdaad niet eens zo'n heel gek idee om er een handeltje van te maken.

X-pro heb ik ook nog naar zitten kijken, maar helaas waren degenen die in mijn prijsbereik vielen toch wel echt ver op. Hij is alleen wel op basis van de Orbit, dus ik hoop dat je niet al te lange benen hebt, door het smallere schutbord mis je al gauw een cm of 5 ten opzichte van de Jet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik weet dat de orbit en x pro broertjes zijn. Maar dat is de fiddle ook. Enkel de kappen zijn anders. Ja en wat los spul zo als de benzinetank en dubbele achterverebn. De x pro heeft gewoon net een gaver uiterlijk als de orbit en fiddle.

[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 10-11-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BdK9001 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:17:
Gaaf man! Het is inmiddels meer een restauratie dan revisie geworden.
Deze thread wordt alleen waardeloos zonder foto's op deze manier. Wij willen uit-elkaar-gesloopte-Canta-porno zien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Komt goed. Nieuwe blok is binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 22:56
Stoney3K schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:11:
[...]

Deze thread wordt alleen waardeloos zonder foto's op deze manier. Wij willen uit-elkaar-gesloopte-Canta-porno zien. :+
thread is sowieso een beetje dood momenteel , zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik krijg binnenkort weer spulletjes binnen voor de fs1, zal er dit keer aan denken om foto's te maken bij het klussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Lootbox schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:18:
[...]

thread is sowieso een beetje dood momenteel , zonde :(
Jep. helaas heb ik ook andere verplichtingen zo als werk en vereniging, maar ook het weer bepaalt welke klussen ik kan doen.

Deze week dagelijks om 05.30 van huis gegaan om pas na middernacht er weer in te liggen. Sorry maar dan gebeurt er weinig aan de canta. Ook heeft de Sym Cello besloten om spontaan zijn compressie te verliezen. Die gaat nu dus ook even voor de canta.

Van de week tussen het werk door al gekeken naar alles om het blok heen. Benzine olie en vonk is aanwezig. Compressie echter... heel erg laag.

Ga vandaag tussen het werk door beginnen om de kleppen toegankelijk te maken en te stellen al verwacht ik daar weinig van. Met een beetje pech kan ik een nieuw cilinderkitje halen voor dat ding.

[ Voor 27% gewijzigd door fvdberg op 17-11-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
status update van de cello: Wat een rampenplan dat ding. je kan echt nergens bij.
Ik heb het hele blok er onder vandaan moeten bouwen.

Oorzaak gevonden: vastzittende olieschraapveer en zo goed als versleten zuigerveren. De cilinder zelf zag er nog tip top uit.

Cilinder dus even licht gehoond, en set nieuwe veren er in. Morgen kan de boel weer in elkaar.

Ik had foto's willen maken, maar met 2 flink zwarte handen is dat een no go.

[ Voor 4% gewijzigd door fvdberg op 18-11-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@fvdberg Dat is meestal ook mijn issue met foto's maken van klussen :p

Volgende klusje wordt iig schoon, dus daar kan ik wel foto's van maken. Ik heb namelijk zojuist een 'nieuw' stuur opgehaald voor de FS1, die hoop ik er later vandaag nog op te kunnen zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cp1LsoMaWqrQI9zVsllL9fzV/medium.jpg

Verder heb ik ook tankcure cleaner, ontroester en coating binnen en een mooi potje commandant4. Die laatste is niet alleen voor de brommer maar mag ook weer wat nieuwe glans blazen in de lak van m'n auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Vanmorgen er achter gekomen dat ik vergeten was om de bout van het nokkenas tandwiel aan te draaien met de slagmoersleutel...

gevolg: tijdens het aankicken verschoof het tandwiel waardoor hij van tijd af ging waardoor de zuiger tegen een klep kwam. Gelukkig stond hij gelijk stil.

Gelijk de boel uit elkaar voor inspectie. De kleppen en zuiger zijn gelukkig niet beschadigd. Boel weer in elkaar gezet en de compressie is helemaal terug. Daarna begon het te regenen dus ff boodschappen gaan doen. Straks kijken of ik de scooter weer in elkaar krijg. Of niet... komt weer een bui aan en daarna is het te donker.

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 18-11-2017 15:33 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 46 Laatste