Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 29 ... 46 Laatste
Acties:
  • 279.894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 998485

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 998485 op 21-11-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:18
het blok van de sym cello loopt weer als een nieuwe.

Ik heb gelijk alle CO en emissie onzin er af gehaald. gewoon gelijk de slang van de carter ontluchting op het luchtfilter.en de vacuumslang naar de bramdstofkraan op het inlaatspruitstuk. Niks actief carbon potje en slang naar de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Mooi zo! Maar waarom moest de bout van het nokkenas tandwiel los? Bij de Orbit kon ik gewoon de ketting ontspannen en de nokkes as + tandwiel in zijn geheel uitnemen, een stuk minder tricky :)

Jet is ook weer klaar voor de winter met een nieuwe achterband, en op 'magische wijze' is er een stukje performance terug: er was een stuk remvoering losgelaten van een van de blokken van de achterremt en die liep aan, nu trekt 'ie eindelijk weer door naar 8000 toeren ipv met heel veel moeite 7500

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
De orbit 1 heeft nog een gy6 identiek blok. De cello/mio/orbit II/x-pro/orbit/fiddle 2 niet. Dat is een sym eigen versie. Belangrijkste verschil is de kop. Deze heeft geen kleppendeksel maar 2 ronde doppen van zo'n 30 mm doorsnee om bij de kleppen te komen.

De ketting ontspannen kan wel maar het gat (plastic ronde afdekplaat met de carterontluchting er op) waardoor je bij dit tandwiel kan geeft precies genoeg ruimte om het nokkenaswiel er uit te wippen met een schroevendraaier als dat nokkenastandwiel er nog op zit. Je gaat hem er nooit meer zo omheen krijgen. En wanneer het blok onder de scooter hangt heb je precies 5 cm tussen kap en framebuis.

[ Voor 21% gewijzigd door fvdberg op 22-11-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Aah vandaar. Moet een behoorlijke kloteklus zijn geweest om de boel los te krijgen dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
3 bouten 2 slangen en een paar stekkers en je hebt het blok er naast staan :)

• fvdberg
Pff rot sym. Ding zweet olie op de nieuwe voetpakking. Natrekken lost het niet op. Oftewel het ding kan weer uit elkaar.

Het kan ook nooit eens goed gaan...

had eerst een dmp pakking waarvan het gat voor de cylinder te klein van was... daarna een originele sym. Die vond ik wat erg dun ogen maar goed... hij pastte. Vandaag blok warm gedraaid en afgesteld. Even wat gaan eten... kom ik terug... plas olie er onder. Balen...

Ik heb haat aan vloeibare pakking. Toch morgen hem maar in de vloeibare pakking zetten. Laten drogen en afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Het is mijn dag niet.

Vanmorgen met de Jet een rollenbank tegengekomen.

Alsof ze me al verwacht hadden of ik misschien een aantekening heb.. nooit eerder mee gepakt, dus knap.

Ook de plek is vreemd, daar staan de normaal nooit en ik was op dat tijdstip ook de enige. geen andere brommers/scooters gezien. en ook het tijdstip is voor mij heel gebruikelijk, 06.15. dat is vrijwel dagelijks. Wel heb ik op de route totaal 3 politieauto's gezien die telkens een beetje mee op reden.

geen erg in gehad of verdere aandacht aan besteed.en het hele stuk zo als altijd gewoon keurig 30 gereden tot bij de rollenbank

De auto's stonden bij de rollenbank en ook de agent bij de rollenbank wist zelfs mijn naam al en noemde deze al nog voor hij mijn papieren had gezien. ook kreeg ik een opmerking dat ik op de weg gereden zou hebben waar dat niet mocht, onzin natuurlijk, ik reed keurig op het fietspad langs die provinciale weg.

En uiteraard waar ik normaal bij rollenbanken altijd na een visuele inspectie gewoon door mag moest ik er nu toch voor de verandering op.. De scooter liep exact 33 Km.

Meneer de agent heeft hem helemaal nagespeurd op zoek naar een begrenzer. Uiteraard niet gevonden. Wel gaf hij een opmerking over de toerenteller. die kwam niet boven de 5000 toeren uit, Daar ging ik bewust niet op in. zijn vraag of ik de begrenzer wilde uitschakelen heb ik beantwoord met ik weet niet waar hij het over had.

Meneer heeft nog wat meer gevoeld bij de bobine en in de randen van de kappen. Vervolgens de stekker van de rood/zwarte signaalkabel die van de CDI naar de bobine gaat, en vanaf daar met een losse stekker door gaat naar de toerenteller los getrokken bij de luchtinlaat rechts. Normaal hoort de toerenteller er mee op te houden dan.

En ja daar wordt normaal ook de begrenzer overheen gezet als deze voorin wordt verstopt.

Als als je enkel op de originele cdi het toerental wil begrenzen kan je de groene kiezen maar in dit geval heeft de CDI origineel geen toerenbegrenzing en heeft dat totaal geen nut.
Wel zit er gewoon een toerental puls vanaf het vliegwiel op de groene. is dus bruikbaar voor de toerenteller

Die puls op groen gebruik ik nu voor de toerenteller en loopt via rood/zwart naar voren. de groene naar voren met het signaal voor de bobine is intern dus rood/zwart oftewel ontsteking/begrenzer de begrenzer,

Beide zijn gewoon bruikbaar voor de toerenteller maar alleen de rood/zwarte kan voor de condensator types begrenzer gebruikt worden. Die wil je qua signaal dus voor hebben en die heb je dus normaal ook. De groene draad is bij mij dus nieuw en zit volledig weg getapet in de kabelboom.

de rood/zwarte draad die zichtbaar naar voren loopt voor de toerenteller kun je nu dus lostrekken indien je er bij kan en daarbij schakelt de toerenteller uit. is dus bij de normale setup het eerste wat een agent doet. om uit te sluiten dat de begrenzer voor in zit.

Dit omdat een maatje van me met een exact vergelijkbaar systeem die ook voorin de toerenteller via de rood/zwarte draad op de puls van de bobine aangesloten zat een WOK kreeg bij technisch onderzoek. dat trucje kennen ze dus en is blijkbaar intern gecommuniceerd, of hij heeft zijn mond voorbij gepraat. kan natuurlijk ook. Ik heb het tenslotte jaren terug voor hem weg gebouwd.

enfin, de agenten hebben me blijkbaar heel bewust opgewacht.

Scooter ging na dat lostrekken uiteraard nogmaals op de rollenbank, en hoe verrassend: weer exact 33 Km. dus met correctie 24 Km maar dit keer geen werkende toerenteller meer. hierop was de agent verbaast en wist echt niet meer hoe hij zich daar uit moest redden.

Mijn opmerking over of hij dat kabeltje ook weer ff wou aansluiten kon hij blijkbaar niet waarderen. en heeft hij dus ook niet gedaan. (kon ook niet zonder gereedschap)

Daar op is hij blijkbaar gaan kijken waar hij me verder nog op kon pakken.

Gevolg: Ik heb 3 boetes gekregen van meneer agent. Meer mocht hij me er niet geven.

Wel allen redelijk dubieus:

1. Geen linker spiegel - 95,00

2. Ondeugdelijke verlichting - 95,00

3. Niet kunnen tonen verzekeringsbewijs - 90,00

Boete 1:

Mijn Koso spiegels hebben blijkbaar geen e keurmerk, maar in die categorie had hij geen bekeurmogelijkheid, dus dat is door meneer agent gelijk gesteld aan geen linker spiegel.

Het feit dat de scooter op kenteken op 03-2006 staat ging meneer natuurlijk niet op in. maar feit is dat er wettelijk gezien helemaal nog geen spiegels op hoeven te zitten.

Boete 2:

Mijn woord tegen dat van een agent, Dus wordt wat lastiger aan te vechten.

Bij de richtingaanwijzer links achter zit het glaasje buiten het zichtdeel met zwarte isolatietape vast.
Het nokje is afgebroken die het glas er in houd De tape zit niet over het deel van het knipperlicht glas zelf wat zichtbaar moet zijn en wettelijk gezien zou het dus gewoon mogen. Ik heb hier na de spiegels bewust maar ja meneer is goed meneer ik zal het nakijken meneer op gezegd, bewust, want als ik vervangen had gezegd hebben ze weer iets tegen me.

Wel heb ik er een foto van gemaakt met de bewuste agent er op voor het eventuele bezwaar. Hopelijk gaat de behandelaar er in mee al denk ik dat het een gevalletje bezwaar/beroep gaat worden dan..

Boete 3:
Daar heb ik geen woord tegenin te brengen. Ik had inderdaad geen verzekeringspapieren bij me.

Ik heb nooit een verzekeringsbewijs gekregen op het polisblad na, want ik neem aan dat ze daarmee een groene kaart bedoelen. Die groene kaart hoef je al sinds 1972 niet meer bij je te hebben. en het polisblad hoef je bij mijn weten ook niet bij je te hebben.

De scooter is keurig verzekerd en dat heeft meneer ook geconstateerd. De boete snap ik dus helemaal niets van.

Naar mijn weten kan deze boete binnen de EU helemaal niet opgelegd worden aangezien je de groene kaart alleen buiten de EU verplicht bij je moet hebben.

Ik heb er bewust niets over gevraagd of gezegd tegen de agent.

De politie is je allerbeste vriend... Uhu..

Ik heb bewust niets gezegd en heb meneer zijn werk laten doen. Meneer had er duidelijk verstand van want uit de 3 onzinboetes blijkt duidelijk dat hij dondersgoed wist dat het ding begrenst is op een manier (of eigenlijk plek) die hij niet kent of zo kan vinden, maar hij had duidelijk geen zin in de extra tijd en rit naar het bureau i.v.m. inbeslagname voor een technisch onderzoek.

Gelukkig want ook ik heb daar helemaal geen zin in want die begrenzer hoe goed ie ook weg is gebouwd, die is als je echt wil uiteindelijk vindbaar mits je de hele neus uit elkaar bouwt en kabelboom uitpluist.

Helaas is de snelheid zonder begrenzer absoluut een WOK
Ook de extra boete voor die begrenzer is bizar. al is ie natuurlijk wel terecht.

De boetes betaal ik wel en aan de ene kant vind ik het wel best, maar ergens principieel is het natuurlijk fout, en dat wat ik gekregen heb is onterecht. Ik zou er dus tegen in bezwaar moeten, het is gewoon flauwekul.

Ik ben echter bang dat ik dan de volgende keer niet meer mee weg kom en meneer agent wel over gaat tot technisch onderzoek. Iets waar ik echt niet op zit te wachten. ben al blij dat hij nu op wat hij gezien heeft geen WOK heeft gegeven, maar dat kan natuurlijk nog per post aangezegd worden. daar hebben ze weinig verdere onderbouwing voor nodig.

Misschien als hij dit leest doet hij dat wel. Die gok neem ik maar. die Jet is na de winter toch economisch total loss. Met een WOK overigens ook.

Vanmiddag maar tijdelijk even de varioring er weer in zetten. Het lijkt me wijs om het even af laten koelen tot na de winter.

[ Voor 72% gewijzigd door fvdberg op 24-11-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
Beetje jammer dit, klinkt een beetje als een verdwaalde Zimbabweaanse agent: zoeken zoeken zoeken naar een foutje en dan lekker cashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 785143

Paar dagen geleden een brommertje overgenomen van een maat. Ik kwam er dus achter dat dat ding 32km p/u rijdt. Na een kort google onderzoek, lees ik dat als je brommer harder rijdt dan 25km p/u je sowieso een boete krijgt bij een controle en dat je niet eens verzekerd bent. Nu twijfel ik of ik dat ding niet gewoon moet wegdoen om mezelf dat eventuele gezeik te besparen.

Mensen ervaringen met brommertjes die *wat* harder rijden, wat moet ik weten? wat zijn de gevolgen? Ik hoor ze graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenthart
Vroeger was het zo dat een snorbrommer 30km/u mocht maar dat je max toegestane rijsnelheid op de weg 25/u was

Dus je brommer lijkt me helemaal legaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Het gaat om het kentekenbewijs. Dasr staat een constructiesnelheid op. Deze tel je 5 km bij op en dan nog 4 correctie. Oftewel als er 25 staat is het 25 +5 +4= 34 km. Met 32 km zit je dus keurig.

Ervaring met wat harder? Ja. Flink lager benzineverbruik, minder slijtage op het motorblok en stukken stiller bij kruissnelheden.

Het grootste risico zijn rollenbanken. Daar heb je apps voor en daarmee kan je de trend waar ze staan herkennen en controleren op welke routes er meer risico is. Daar pas je dus je routes op aan. Wees daar voor jezelf wel strict in, en calculeer voor jezelf de boetes ook in.

Een wok is niet spannend als je zorgt dat je scooter verder origineel blijft en je je originele uitlaat bewaart en een andere ontgrenst en de varioring uit de koppeling bewaart. Ga niet klooien met standaard begrenzers. Die kennen ze.

Verder is de regel dat je niet op moet vallen. Oftewel normaal rijden.

En over dat 3x gepakt met hoge snelheid is inbeslagname?
Klopt helemaal, echter blijft een boete maar 4 jaar staan.

[ Voor 80% gewijzigd door fvdberg op 26-11-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 785143

Heb dus even nagevraagd wat er allemaal aan de brommer is gedaan. Hij gaf aan dat hij zelf de cdi had vervangen dat hij daardoor tot 32 kan. Zit verder geen begrenzing in. Is een oud ding uit 2006 en ben en zelf niet van plan om er wat aan te doen.

Heeft de constructiesnelheid en de andere cdi gevolgen voor de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee er is wettelijk geen aangewezen manier om de kilometersnelheid te beperken. bij een 4 takt is inderdaad de 25 km cdi vervangen voor een 30 km versie de enige correcte optie. Dit is een echte toerenbegrenzing.

In geval van een 2 takt echter (en 2006 kan beide zijn...) Kan je vrij lastig op de cdi begrenzen. Ik zou deze echt met een varioring begrenzen. Dit ivm trek vermogen/hoogtoerigheid van de 2 takt blokken., maar ook ivm de werking van de begrenzers voor 2 takten.

32 km betekent zonder varioring een kleine 5000 toeren, terwijl het blok door wil naar zeker 7000.

Bij een 2 takt begrens je niet op toeren maar je verstoord de aansturing van de bobine met een condensator tussen signaal van de bobine en massa waarmee je in feite de golfbeweging vervormt.

(Capacitieve faseverschuiving, door een condensator, waarbij de stroom zal voorijlen op de spanning)

Dat zorgt voor een heel onregelmatig loopgedrag, En dat kan vreemde reacties bij agenten uitlokken. Ook geeft langdurig begrenst rijden mogelijk schade aan de bobine.

Met varioring kan je naar de 7000 toeren met die snelheid en loop je tegen de normale toerenbegrenzer aan. Dit is technisch beter, echter is je verbruik ook een procent of 30 hoger

[ Voor 73% gewijzigd door fvdberg op 26-11-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 14:08
fvdberg schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:40:
nee er is wettelijk geen aangewezen manier om de kilometersnelheid te beperken. bij een 4 takt is inderdaad de 25 km cdi vervangen voor een 30 km versie de enige correcte optie. Dit is een echte toerenbegrenzing.

In geval van een 2 takt echter (en 2006 kan beide zijn...) Kan je vrij lastig op de cdi begrenzen. Ik zou deze echt met een varioring begrenzen. Dit ivm trek vermogen/hoogtoerigheid van de 2 takt blokken., maar ook ivm de werking van de begrenzers voor 2 takten.

32 km betekent zonder varioring een kleine 5000 toeren, terwijl het blok door wil naar zeker 7000.

Bij een 2 takt begrens je niet op toeren maar je verstoord de aansturing van de bobine met een condensator tussen signaal van de bobine en massa waarmee je in feite de golfbeweging vervormt.

(Capacitieve faseverschuiving, door een condensator, waarbij de stroom zal voorijlen op de spanning)

Dat zorgt voor een heel onregelmatig loopgedrag, En dat kan vreemde reacties bij agenten uitlokken. Ook geeft langdurig begrenst rijden mogelijk schade aan de bobine.

Met varioring kan je naar de 7000 toeren met die snelheid en loop je tegen de normale toerenbegrenzer aan. Dit is technisch beter, echter is je verbruik ook een procent of 30 hoger
lekker is dat ja, Kymco DJ hier, loopt 65 op de teller, geen tekenen van een prop in de uitlaat ever, en geen varioring. met een ring erin draait ie zwaar overtoeren en rijd ie nog steeds 40 :| en hij zuipt dan natuurlijk benzine.

overweeg om m te verkopen en dan een china 4t te gaan rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Bredere ring er in dan. In mijn jet 2 takt zat een ring van 12 mm dikte. en reed daarmee 32 km. In de cello 4 takt brom een van 6 mm. Dan rijdt hij net 42 op de km teller. Zonder met standaard cdi 51 km

[ Voor 8% gewijzigd door fvdberg op 27-11-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@fvdberg ik heb EINDELIJK het probleem met het slechte trekken van de Jet gevonden... Het was inderdaad niet de choke, het was ook niet de afstelling, maar de aansluiting van de carburateurverwarming die stuk was. Zojuist die netjes opnieuw in elkaar gezet, opnieuw afgesteld en hij loopt veel beter, zowel op gehoor als gevoel :D

Balen trouwens van die rollenbank - en vooral de zure agent daarbij... Krijg wel het idee dat er in het westen van het land meer gecontroleerd wordt dan hier rondom Utrecht. Heb werkelijk nog nooit een rollenbank gezien hier. (en hopelijk blijft dat ook zo).

Ik baal wel van dat het zo vroeg donker is en steeds regent als ik overdag vrij ben, zowel de FS1 als de Orbit heb ik een hele tijd niks meer aan kunnen doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
@BdK9001 die carburateurverwarming is goud inderdaad. Ik zou het issue daar niet in gezocht hebben. Maar zelfs die voorkomt niet dat het ijs op de venturi staat als je echt een flinke afstand op hoge snelheid rijdt.

En zure agenten.. ach tis zo jammer dat je weer in bezwaar mag. Zo zonde van de postzegels. Ze kunnen beter boeven gaan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Hij is toch gevoeliger voor kou dan ik hoopte, waarschijnlijk liep 'ie gisteravond zo goed omdat 'ie al goed warm was. Vanmorgen begon 'ie pas echt lekker te trekken toen ik al bijna op werk was, misschien toch maar de opening van de fan een klein beetje afplakken om het proces te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Zou een oplossing kunnen zijn. Geen idee... de mijne vind het ook niks momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
BdK9001 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:03:
Hij is toch gevoeliger voor kou dan ik hoopte, waarschijnlijk liep 'ie gisteravond zo goed omdat 'ie al goed warm was. Vanmorgen begon 'ie pas echt lekker te trekken toen ik al bijna op werk was, misschien toch maar de opening van de fan een klein beetje afplakken om het proces te versnellen?
S nachts in de woonkamer zetten, dat is de enige oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Haha ik had die sym cello ook in de woonkamer staan. Buiten veel te koud om te sleutelen. Overigens meurt het wel als je hem binnen warm draait en af stelt. Mn vriendin zei dr weinig over, misschien omdat zij er op rijdt.

Ik had er overigens wel een flink stuk karton onder liggen. Olievlekken uit de vloer boenen is mijn hobby niet

[ Voor 20% gewijzigd door fvdberg op 29-11-2017 17:56 ]

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29

seninha

god's right foot

Ben sinds eenpaar dagen bezig met de scooter van mijn zoon , een Puch Zip 50 snor scooter (volgens mijn type 3).
Grootse probleem is dat hij de scooter heel lang moet warm laten lopen voor hij echt op pad kan, soms wel tot 5 minuten.
Draaide je aan het gas dan smoorde hij gelijk. En soms wilde die helemaal niet starten

Scooter was van mijn moeder en we wisten dat de choke niet werkte. Daarom een nieuwe gehaald, en probleem bleef.
Toen van alles gedaan, carburateur schoongemaakt, nieuwe bougie, maar niets hielp.

Daarom aandacht weer bij de choke gelegd en toen ik de draden ging meten zag ik dat er geen spanning op zat.
Zowel niet als de sleutel omgedraaid werd, of als de motor aan staat.

Heb vandaag de draad helemaal gevolgd en toen kwam ik uit bij de CDI (in dit geval een Chinees CDI, LANGFANG KOKUSAN 640789.
Heb toen gemeten wat er voor spanning daarvandaan ging naar de choke , en dat was 3,5 V max.

Toen nieuwe draad vanuit de CDI naar de choke getrokken.
Nu heb ik alles weer terug gezet, en de scooter gestart , maar nog niet mee gereden, dus nog geen idee of het opgelost is.
Wel bleef hij lopen, maar moet echt mee gaan rijden om te merken of het echt opgelost is.

Morgen ga ik weer verder, met oa afstellen.Maar voor ik daar aan ga beginnen wil ik zekerheid hebben of choke wel of niet zn werk doet.

Overal zie ik dat een choke getest wordt met 12V (heb ik zelf ook gedaan) maar de CDI geeft alleen maar 3.5V

Hoort dat of moet ik echt 12V hebben?

Want dan kan ik misschien geschakeld 12v ergens vandaan trekken, dus buiten de CDI om.
Neem namelijk aan dat de spanning er op moet blijven tijdens het rijden zodat het pinnetje uitgetrokken blijft om de extra brandstof toevoer af te sluiten.

Kan iemand mij hier even advies in geven?

iRacing Profile Flickr

• fvdberg
Choke hoort niet via de cdi geschakeld maar vanaf het contact met inderdaad 12 volt.
Waarschijnlijk zit hij ook vanaf deze 12 volt afgesplitst aangezien de cdi daar ook over staat. Ik vermoed dat je ergens een gecorrodeerde stekker of kabel hebt. Voor de zekerheid even op de stekker van de cdi meten. Daar wel 12 volt? Even.nieuw draad trekken.

• seninha

seninha

god's right foot

CDI krijgt zeker 12V, dat is probleem niet.

Choke heeft maar twee kabels..en de scooter heeft twee kabel met een stekker, deze kabels lopen rechtstreeks naar de CDI.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/30be913.jpg

Kabels die uiteindelijk naar de choke gaan zijn GRIJS rechts en ZWART.
Rood/blauw is gewoon 12V

Maar nu ik weet dat choke ook geschakeld 12V krijgt dan ga ik dat wel ergens anders vandaan halen.
Niet te moeilijk doen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Je kan ook de elektrische choke er uit halen en er een kabelchoke in zetten.

Edit: ik heb een scenario vergeten: bij sommige scooters zit de electrische choke over een andere laadspoel. Het zou dus ook nog je gelijkrichting kunnen zijn, of een wisselspanning die je meet. Als je die in de plus/min stand meet klopen je waardes niet.

[ Voor 63% gewijzigd door fvdberg op 01-12-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Heb toch geschakeld 12V er op gezet. weet ik tenminste dat de choke extra brandstof toevoer afsluit. Alleen, probleem wat scooter had is nog gebleven.

Dat is dat hij koud niet te rijden valt. Zodra hij start laten we hem 1 a 2 minuten stationair lopen maar dan nog valt hij weg als je aan het gas hendel zit.
En als die wel blijft lopen kruipt hij vooruit.

Heb de carburateur helemaal uit elkaar gehaald..Alles nagekeken en voor het geval doorgeprikt (met een staal draadje van gaskabel).
Hoofdsproeier is maat 58 welke zover ik weet standaard is dus zou probleem niet moeten zijn.

Heb ook spruitstuk pakking vervangen. Net zoals bougie.

En nog kan ik de scooter niet normaal krijgen. Als die warm is dan loopt hij goed, gaat puur om als die koud is.
Zojuist opgehaald door mn zoon en scooter stond in de schuur, nadat ik hem denk half uur tot 40 minuten daarvoor nog had warm laten lopen en afgesteld had.
Toen mn zoon hem gestart had, liep hij wel maar heel laag in de toeren, snel even stationair even hoger gezet maar was te laat. Toen wou die helemaal niet starten. LIjkt wel of er geen brandstof is, terwijl er genoeg benzine is en deze goed loopt.
Even laten staan , en toe starte die wel goed. Maar wegrijden ging gewoon niet, zodra je maar even aan het gas zit hoor je dat die wegvalt.
Na 2 a 3 minuten kon hij eindelijk wegrijden, maar echt kruipend.

Heb echt geen idee meer wat ik nog kan doen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
seninha schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:06:
Heb toch geschakeld 12V er op gezet. weet ik tenminste dat de choke extra brandstof toevoer afsluit. Alleen, probleem wat scooter had is nog gebleven.

Dat is dat hij koud niet te rijden valt. Zodra hij start laten we hem 1 a 2 minuten stationair lopen maar dan nog valt hij weg als je aan het gas hendel zit.
En als die wel blijft lopen kruipt hij vooruit.

Heb de carburateur helemaal uit elkaar gehaald..Alles nagekeken en voor het geval doorgeprikt (met een staal draadje van gaskabel).
Hoofdsproeier is maat 58 welke zover ik weet standaard is dus zou probleem niet moeten zijn.

Heb ook spruitstuk pakking vervangen. Net zoals bougie.

En nog kan ik de scooter niet normaal krijgen. Als die warm is dan loopt hij goed, gaat puur om als die koud is.
Zojuist opgehaald door mn zoon en scooter stond in de schuur, nadat ik hem denk half uur tot 40 minuten daarvoor nog had warm laten lopen en afgesteld had.
Toen mn zoon hem gestart had, liep hij wel maar heel laag in de toeren, snel even stationair even hoger gezet maar was te laat. Toen wou die helemaal niet starten. LIjkt wel of er geen brandstof is, terwijl er genoeg benzine is en deze goed loopt.
Even laten staan , en toe starte die wel goed. Maar wegrijden ging gewoon niet, zodra je maar even aan het gas zit hoor je dat die wegvalt.
Na 2 a 3 minuten kon hij eindelijk wegrijden, maar echt kruipend.

Heb echt geen idee meer wat ik nog kan doen.
Hoe zit het met het luchtfilter? Eventuele begrenzers? En hoe is het spruitstuk en membraam er aan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Luchtfilter is schoon. Membraan en spuitstuk allebei in goede staat.
Membraan sluit goed, en spruitstuk heeft nieuwe pakking

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
seninha schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:42:
Luchtfilter is schoon. Membraan en spuitstuk allebei in goede staat.
Membraan sluit goed, en spruitstuk heeft nieuwe pakking
En luchtfilterbegrenzing? Staat de oliepomp goed afgesteld?
Hoort standaard trouwens een sproeier 56 in te zitten..
Hoe staat je gasnaals afgesteld? Kleur v/d bougie? Is je bougie wel schoon

[ Voor 18% gewijzigd door J.Thermaltaker op 01-12-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Gasnaald staat gewoon in het midden afgesteld. Bougie is nieuw.
Luchtfilter begrenzing? geen idee. Heb de hele lucht filter huis losgehaald en niets er tussen gezien.
Wel bestaat de behuizing uit drie delen.
Achterkant die naar de carburateur gaat - tussen deel wat weer aangesloten is op een frame deel--en deksel

Of oliepomp god afgesteld staat is me niet bekend. Heb daar niet naar gekeken.
Scooter liep altijd goed, alleen het moeilijk lopen als deze koud is was bekend bij mn moeder (waar scooter van was). Die liet ook altijd scooter min 5 minuten stationar lopen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Misschien toch een te grote sproeier? Mijne loopt koud ook slecht - en slaat af als ik teveel gas geef - als ik de luchtschroef te ver dicht zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Ik had eigenlijk toch wel al wat stuntprijzen verwacht ivm dat hele Euro nogwat geneuzel vanaf 1 januari en dat men anders blijft zitten met stock die in de hele EU niet meer verkocht mag worden.

Hoezo zie ik nog geen stuntprijzen? Mogen winkels die scooters allemaal kosteloos retour fabrikant sturen als ze hier niet meer verkocht mogen worden of wat is hier precies de oorzaak van? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:42
vosss schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:14:
Ik had eigenlijk toch wel al wat stuntprijzen verwacht ivm dat hele Euro nogwat geneuzel vanaf 1 januari en dat men anders blijft zitten met stock die in de hele EU niet meer verkocht mag worden.

Hoezo zie ik nog geen stuntprijzen? Mogen winkels die scooters allemaal kosteloos retour fabrikant sturen als ze hier niet meer verkocht mogen worden of wat is hier precies de oorzaak van? :)
Mogelijk dat ze op kenteken worden gezet en verkocht worden als tweedehands met 0km.
verder zou ik het 1,2,3 ook niet weten, had ook al wel een prijsdaling verwacht (oktober/november).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook heel bang dat al die nieuwe Euro 4-modellen straks niet vooruit te duwen zijn en je vol gas niet harder dan 42 per uur tussen de auto's kan rijden. Want ontgrenzen zodat het ding 53 loopt zal even een stukje lastiger worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furywolf
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 11:57
Ik heb een Piaggio Zip 4 takt uit 2011 die (vooral 's ochtends) moeite heeft met starten, zowel elektrisch als kick. Ik wil de bougie checken/vervangen omdat ik vermoed dat hier vocht bij komt. De bougie zit echter op een onmogelijke plek, achter het frame, waar ik met mijn huidige gereedschap niet goed bij kan. Voor zover ik kan vinden op het internet betreft het een 16 mm bougie. Als ik een 16 mm bougiesleutel koop, kan ik dan de bougie er uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-07 19:29
Stoney3K schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:03:
Ik ben ook heel bang dat al die nieuwe Euro 4-modellen straks niet vooruit te duwen zijn en je vol gas niet harder dan 42 per uur tussen de auto's kan rijden. Want ontgrenzen zodat het ding 53 loopt zal even een stukje lastiger worden.
Valide punt. Eigenlijk is 45km/h al te weinig. Regelgeving in Nederland slaat nergens meer op. Er is echt een herziening nodig. Fietsen rijden tegenwoordig harder. Bovendien 45km/h zorgt altijd voor bumperklevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 01:05
BdK9001 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:24:
[...]

Dat is zeker leuk! Niet vergeten om het resultaat in het Het scooter- en brommertopic te posten ;)

Ik hoop morgen zowel hier als daar weer iets te showen te hebben :)
Bij deze dan mijn eerste brommer-post :)

In mijn jonge jaren een Puch Maxi gehad, een boel plezier aan beleefd.
Nu 17 jaar later begon het weer te jeuken en ben ik weer aan het sleutelen gegaan.
Puch Maxi gevonden, opgehaald en spelen maar. Hij liep 50 km/h dus saai.

Paar weken sleutelen met deze setup als resultaat:

Airsal 70cc cilinder
50cc hoge druk kop
15mm Bing carburateur origineel
Standaard luchtfilter ontgrenst
RS sigaar 28mm uitlaat
15-45 tandwielverhouding
74 sproeier
1,2mm voorontsteking

Daarbij nog uiterlijke aanpassingen gedaan, zoals nieuw zadel, nieuwe stepjes, nieuwe kickstarthevel, etc

Hij trekt hard, maar de top ligt nog niet waar ik hem wil hebben.
Heb even nieuwe contactpunten en een nieuwe condensator besteld, heb het idee dat de vonk niet sterk genoeg is. Ook even een kleinere sproeier nog proberen en eventueel 1,4mm voorontsteking.

Fotootje:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nOrjB5/fr_607.jpg

Hier zit nog een (lelijk) groot achterlicht op, deze is inmiddels vervangen door een klein achterlicht voorzien van LED aangezien de standaard lampjes kapot trillen na verloop van tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 06-12-2017 09:37 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Stoney3K schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:03:
Je ziet de eerste oplossingen al komen.. euro 4 is er bij de motorscooters al een tijdje. net als de brandstof injectie en lambda sondes.

Er zijn al losse kastjes waarmee je het mengsel kan regelen
.
Zie: https://www.pmtuning.co.u...on-module-vespa-gts-250ie

Maar ook de Malossi Forcemaster 2 fuel injection module is erg interessant, die zet de rev limiter een stuk hoger.

Beide voor de vespa 125 en 250 cc 3 kleps blokken.met injectie en lambda, zo als euro4 is qa opbouw.

Je kan de klok er op gelijk zetten dat die modules ook op korte termijn komen voor de lichtere modellen. Of natuurlijk chinese klonen ervan.

en sproeiers? gewoon net als bij auto's een injector die meer cc injecteert kiezen als aanpassen niet meer werkt.

Dus nee ik ben heel eerlijk gezegd niet bang dat er niets meer op te voeren valt. Ik denk zelf dat het nog steeds enkel cdi tje wisselen en gaan wordt. want ik denk niet dat de overige restricties nog aanwezig zijn in die euro 4 dingen.

En anders bouwen we de boel toch gewoon terug naar carb/cdi

[ Voor 35% gewijzigd door fvdberg op 06-12-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

kaos- schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:26:
[...]

Bij deze dan mijn eerste brommer-post :)

In mijn jonge jaren een Puch Maxi gehad, een boel plezier aan beleefd.
Nu 17 jaar later begon het weer te jeuken en ben ik weer aan het sleutelen gegaan.
Puch Maxi gevonden, opgehaald en spelen maar. Hij liep 50 km/h dus saai.

Paar weken sleutelen met deze setup als resultaat:

Airsal 70cc cilinder
50cc hoge druk kop
15mm Bing carburateur origineel
Standaard luchtfilter ontgrenst
RS sigaar 28mm uitlaat
15-45 tandwielverhouding
74 sproeier
1,2mm voorontsteking

Daarbij nog uiterlijke aanpassingen gedaan, zoals nieuw zadel, nieuwe stepjes, nieuwe kickstarthevel, etc

Hij trekt hard, maar de top ligt nog niet waar ik hem wil hebben.
Heb even nieuwe contactpunten en een nieuwe condensator besteld, heb het idee dat de vonk niet sterk genoeg is. Ook even een kleinere sproeier nog proberen en eventueel 1,4mm voorontsteking.

Fotootje:

[afbeelding]

Hier zit nog een (lelijk) groot achterlicht op, deze is inmiddels vervangen door een klein achterlicht voorzien van LED aangezien de standaard lampjes kapot trillen na verloop van tijd.
Nice, mis alleen nog de vierkante achterbrug, die ga je wel nodig hebben ;)
Vroegaah ook zo'n Puch in elkaar geknutseld, na een aantal maanden stond het achterwiel zichtbaar scheef, compleet krom getrokken achterbrug.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Humma Kavula schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:30:
[...]

Vroegaah ook zo'n Puch in elkaar geknutseld, na een aantal maanden stond het achterwiel zichtbaar scheef, compleet krom getrokken achterbrug.
klinkt bekend idd... of een ketting die breekt en tussen je achtervelg en achterbrug schiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

fvdberg schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:32:
[...]

klinkt bekend idd... of een ketting die breekt en tussen je achtervelg en achterbrug schiet...
Inderdaad, die Puchjes moet je echt compleet aanpassen als je goed hard wil gaan, althans ook veilig!
In mijn tijd reden ze allemaal met vierkante bruggen en aangepaste kettingen/tandwielen. Ging alsnog niet zo lekker als de scooters die net nieuw waren maar ja, je moest wat :+

De Malaguti F40 50cc die ik daarna had was andere koek, een van de eerste in NL, gemaakt om te racen. Tot ik aan de politie moest uitleggen dat er echt alleen een andere uitlaat en rollen op zat wat ook echt zo was want ik was gepakt en het aantal KW konden ze niet begrijpen met alleen andere rollers en een LeoVinci Titanium uitlaat, ding trok op zijn achterwiel op en liep bijna over de 100, de trekveer heb ik niet vermeld :+

Vader van een vriend van mij destijds had ook zo'n F40 gekocht maar dan echt helemaal gemod. 70cc met alle denkbare modificaties, beste uitlaat, etc, etc.. Niet normaal wat een motor! Hooligan materiaal _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 06-12-2017 22:54 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Minarelli blokken willen wel inderdaad, maar er stamt echt meer goed spul uit die tijd wat tot ongeveer 2008 verkrijgbaar is geweest. Niet enkel minarelli was goed.

Mijn eerste rode sym jet sport met een sym 2 takt blokje uit 1996 wilde toen ie nog wat verser was ook wel. Sproeier 82, standaard cilinder, geen varioring geen toerenbegrenzer in de cdi 93 km op de rollerbank. Gewoon met een ontgrensde stock ogende gianelli go met e keur.

Die hoogtoerige 2 takt 50 cc blokken met membraan kunnen goed afgesteld echt racemonsters zijn. Een 70 cc heb ik voor 2 takt zonder aanpassing van de vertraging van de eindoverbrenging nooit als zinvol gezien voor topsnelheid. Alleen voor trekkracht.

[ Voor 14% gewijzigd door fvdberg op 07-12-2017 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@kaos- Wauw, dat is een van de netste en meest strak afgewerkte Maxi's die ik tot nu toe heb gezien :o Hoe hard loopt 'ie nu? Ik meen me te herinneren dat de Maxi van @vincenthart vroegah 75 liep op de teller. Maar wat we daar allemaal aan gedaan hadden behalve een andere sproeier kan ik me na 12 jaar niet meer zo goed herinneren :P

Ik verbaas me iedere keer als ik een andere brommer zie weer over hoe groot de koelribben daarvan zijn in verhouding tot die van de FS1. Snap niet dat dat de hele productierun goed gegaan is, maar het blok zal wel snel warm zijn in de winter (note to self: test dit eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Puch heeft geen ventilator op het vliegwiel en dus geen geforceerde luchtkoeling. Dan mogen de koelribben ook wel wat groter. Als de fs1 dat ook niet heeft dan moet je dus gewoon harder rijden.... ja agent als ik zachter rijd krijg ik een warmloper. Edit: die warmlopers schijnen een bekend probleem te zijn van die fs1

[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 07-12-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:13:
@kaos- Wauw, dat is een van de netste en meest strak afgewerkte Maxi's die ik tot nu toe heb gezien :o Hoe hard loopt 'ie nu?
Thanks! :) ben er ook erg tevreden over. Zal in de lente als hij echt af is nog wat mooiere foto's schieten.

Hij loopt nu ongeveer 65km/h (GPS), maar deze setup moet makkelijk de 70 aantikken, dus nog even zoeken naar de juiste afstelling.
Humma Kavula schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:30:
[...]

Originele bruggen trekken alleen krom als je 50 kilo weegt en je tandwielverhouding heel kort zet. (lees: hoge trekkracht, lage topsnelheid)

De originele achterbrug is vele malen sterker dan een EBR vierkante achterbrug.
Die EBR's zien er heel stevig uit, maar zijn dat in werkelijkheid totaal niet, kijk maar eens op het punt waar het vierkante gedeelte overgaat naar het bevestigingspunt, dat is flinterdun. Een originele heeft allemaal ronde hoeken,waardoor het veel stugger is.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fKMYLG/Schermafbeelding_2017_12_07_om_09_32_25.png

De enige manier om een vierkante brug sterk te maken is een plaatje ertussen lassen, alleen het probleem is dat het dan weer niet lekker past in je frame. Ik ga in de toekomst misschien nog wel eens wat rommelen ermee want een vierkante brug die aangepast is, is wel sterker dan origineel en ziet er ook nog eens goed uit.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
BdK9001 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:13:
@kaos- Wauw, dat is een van de netste en meest strak afgewerkte Maxi's die ik tot nu toe heb gezien :o Hoe hard loopt 'ie nu? Ik meen me te herinneren dat de Maxi van @vincenthart vroegah 75 liep op de teller. Maar wat we daar allemaal aan gedaan hadden behalve een andere sproeier kan ik me na 12 jaar niet meer zo goed herinneren :P

Ik verbaas me iedere keer als ik een andere brommer zie weer over hoe groot de koelribben daarvan zijn in verhouding tot die van de FS1. Snap niet dat dat de hele productierun goed gegaan is, maar het blok zal wel snel warm zijn in de winter (note to self: test dit eens)
Ik denk dat het op de GPS wel meeviel ;), het was een 50cc, met 16mm of 15mm bing carb.

Ik denk dat het op de teller minder was, maar ik vind 75 zo'n mooie snelheid dat ik maar niet lager ga gissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik had een 50cc airsal cilinder onder mijn puch (z-two) met een 12 mm bing met sproeier 54, HD kop, 28mm rs-sigaar en standaard tandwiel verhouding. dat trok als een gek en reed een om en nabij de 63 km op die leuke bordjes langs de weg.

Ik had er deestone semi slicks onder zitten.

Ding reed wel heerlijk door en trok ook goed.

Uiteindelijk opgeruimd, was er klaar mee. iets met binnenbanden, en bougies die bleven verbranden.

dit verbranden kwam door de 12 mm carb, en had wel naar 15 kunnen gaan, maar dat gaf in mijn setup eigelijk weinig extra snelheid, alleen een hoger verbruik. ik reed dus standaard met een extra bougie en een bougie sleutel in mijn rugzak.

ik heb er overigens ook een tijdje een 15mm op gehad met sproeier 74. ivm verbruik weer de 12mm terug geplaatst.

[ Voor 35% gewijzigd door fvdberg op 07-12-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
fvdberg schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:47:
ik had een 50cc airsal cilinder onder mijn puch met een 12 mm bing met sproeier 54, HD kop, 28mm rs-sigaar en standaard tandwiel verhouding. dat trok als een gek en reed een om en nabij de 63 km op die leuke bordjes langs de weg.
Dat is echt snel voor een 50cc in combinatie met die sproeier. Had je toevallig de poorten aangepast? Of welke truukjes heb je uitgehaald? :P

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
De poorten waren gewoon zo als de airsal (eurokit) 50cc snel hoort te zijn.

Ik heb de compressie verhoogd met een HD kop (pakkingloos exemplaar met een o ring)

Wel lagen er 2 voetpakkingen onder. bij deze cilinder moet dat ook, want met een enkele pakking komt de cilinder tegen de kop aan bij een HD kop.

Daar heb ik de 2e pakking zelf voor gesneden uit een stukje pakkingpapier die net wat dunner was als het papier waar de voetpakking die bij de airsal zat (1,5 en 1 mm)

Daarmee was de ruimte tussen kop en zuiger echt minimaal.

Hogere compressie was zonder echt te gaan frezen simpelweg niet mogelijk.

Ook heeft de z-two een electronische onsteking ipv contactpunten.

Verder gewoon je gasnaald goed afstellen.

Wel was het een bitch om door de compressie heen te duwen.

[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 07-12-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ah juist. Hoge compressie en elektronische ontsteking. Door die combinatie krijg je wel een goed vermogen ja :9

Ik zal eens kijken hoeveel compressie dat ding van mij nu eigenlijk heeft en of ik het een beetje kan verhogen. Omdat er een Airsal zuiger in zit, zit er ook een 50cc hd kop op ivm de bolling van de zuiger, dus de compressie zal al wel redelijk hoog zijn. Contactpunten en condensator zijn gisteren binnengekomen, dus eerst de ontsteking maar eens voor elkaar maken.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Je kan ook een psr hd kop bestellen die aangepast is door de klein tuning bij de puchshop. Met o ring.

Die is vergelijkbaar met die ik er op had. Scheelt je een metalen pakking en dus weer een mm. Je kan echt beter de voetpakking dubbel uitvoeren en dan een pakkingloze kop.

Zolang er geen contact is tussen de bovenkant van de zuiger en de bougie is het op orde. Een paar 10e mm is zat.

En dan een ducati vliegwiel en electronische ontsteking erbij zo als piaggio op de puch z two had gebouwd. Zorgeloze combo. Loopt altijd zolang er compressie is.

Wel heb ik altijd last gehad van een zwetend bougiegat. Altijd verbrande olie en een compleet zwart ogende bougie. Elke zoveel tijd kon er een nieuwe in omdat ze verbranden. En bij voorkeur tijdens de regen.

[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 07-12-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10-2024

AMNEZIA

insomniac

Hallo,

Ik heb een tijd geleden een tweedehands scooter gekocht, Aprilia Rally 50.
Hij lekt benzine, niet altijd, maar nu had ik eergisteren getankt en max een uurtje gereden.
Gisteren open ik de schuur en lag er een benzine vlek onder de scooter, hij lekte al eerder wat benzine maar nu deed ik de sleutel in het contact en zag ik dat de tank meer dan half leeg was.

Ik heb er toen ik hem gekocht had andere rollers in gedaan van 4,5 gram en een zwaardere trekveer en volgens mij zit er een sproeier maat 80 op.
Dus nu ging ik kijken wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik heb de carburteur los gemaakt want het leek alsof hij daar vandaan lekte.
En toen zag ik dat er waarschijnlijk een schroefje mist in de carburateur, ik ben een beginner met scooters en heb er niet echt verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mhvQKb/IMG_2944.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/b4zVkG/IMG_2945.jpg

Ik weet dat aan de linker kant bij de stationairschroef de luchtschroef zit, nu zit er aan de rechterkant een opening met schroefdraad.
Mijn vraag is dus moet hier ook een schroef in?Zo ja is dat een zelfde schroef als de luchtschroef? En komt het hier door dat de scooter benzine lekt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Voor 30% gewijzigd door AMNEZIA op 07-12-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Heeft dat ding geen vacuum gestuurde brandstofpomp of brandstofkraan?

Ik denk aan 3 dingen.

1. Vlotternaald sluit niet af
2. Vlotterniveau te hoog waardoor de vloter bak overstroomd
3. Lekkage langs benzineslang

En die 3e opening.. wat is het voor carb? Choke misschien?

[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 08-12-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

fvdberg schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:23:
[...]

Je ziet de eerste oplossingen al komen.. euro 4 is er bij de motorscooters al een tijdje. net als de brandstof injectie en lambda sondes.

Er zijn al losse kastjes waarmee je het mengsel kan regelen

Beide voor de vespa 125 en 250 cc 3 kleps blokken.met injectie en lambda, zo als euro4 is qa opbouw.

Je kan de klok er op gelijk zetten dat die modules ook op korte termijn komen voor de lichtere modellen. Of natuurlijk chinese klonen ervan.

en sproeiers? gewoon net als bij auto's een injector die meer cc injecteert kiezen als aanpassen niet meer werkt.

Dus nee ik ben heel eerlijk gezegd niet bang dat er niets meer op te voeren valt. Ik denk zelf dat het nog steeds enkel cdi tje wisselen en gaan wordt. want ik denk niet dat de overige restricties nog aanwezig zijn in die euro 4 dingen.

En anders bouwen we de boel toch gewoon terug naar carb/cdi
DRIE kleppen? Dat lijkt me een heel gek aantal, het zullen er waarschijnlijk óf 2 zijn, of 4 (DOHC) zoals nu ook al op de AGM Devil wordt geleverd.

Hoe ze die Euro-4 machines straks gaan begrenzen moeten we nog maar zien, en ik weet ook niet of ze dan iets van tamper protection in de ECU gaan bouwen, zodat het ding totaal niet meer start als je probeert de "emissienormen" (begrenzing) te omzeilen. Puur toerenbegenzing zal ook door de ECU worden geregeld, het kan heel goed zijn dat de losse CDI units straks ook verleden tijd zijn.

Maar aan de andere kant, een ECU maken voor een ééncilinder is nu ook geen raketwetenschap, dat zou je met een Arduino prima voor elkaar kunnen krijgen. Wat dat betreft denk ik dat die Euro-4 motoren weer behoorlijk Tweaker-waardig kunnen zijn :+

Gaat de Euro-4 norm nu ook de doodsteek worden voor tweetakten?

Net Puchje trouwens. Ziet er van de buitenkant gewoon stock uit, tot je de gashendel open draait, dat zijn de leukste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
@AMNEZIA Vlotter controleren en de vlotternaald schoonmaken of vervangen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Stoney3K schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:38:
[...]
Net Puchje trouwens. Ziet er van de buitenkant gewoon stock uit, tot je de gashendel open draait, dat zijn de leukste :)
Dat was precies mijn doel ook. Hij maakt geen kabaal, valt niet op, maar rijdt wel lekker door :D

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Stoney3K 3 kleppen per cilinder is zo gek niet hoor. 2 kleine in en 1 wat grotere uit. Zijn ook redelijk wat auto's die dat hebben. Scheelt veel in kosten en zaken die kapot kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 22:55

InFamous

excommunicado

@Stoney3K Drie kleppen inderdaad en zowel Malossi als Polini zijn al ECU units aan het afronden om de begrenzing eraf te halen.

Overigens is de euro4 norm geen doodsteek voor de tweetakt, Peugeot en Piaggio hebben verschillende tweetakt modellen (of deze naar NL komen is nog maar de vraag)

Peugeot komt sowieso met een Speedfight 4 euro 4 tweetakt
Piaggio komt met verschillende schakelbrommer van Derbi en Aprilia met euro 4 tweetakt motoren.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Goedkoper als een arduino is denk ik om voor een megasquirt ontsteking te kiezen. Daar is ook al meer ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA

AMNEZIA

insomniac

fvdberg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:11:
Heeft dat ding geen vacuum gestuurde brandstofpomp of brandstofkraan?

Ik denk aan 3 dingen.

1. Vlotternaald sluit niet af
2. Vlotterniveau te hoog waardoor de vloter bak overstroomd
3. Lekkage langs benzineslang

En die 3e opening.. wat is het voor carb? Choke misschien?
Puch-Maxi schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:58:
@AMNEZIA Vlotter controleren en de vlotternaald schoonmaken of vervangen :).
Volgens mij heeft deze scooter geen vacuum gestuurde brandstofpomp. (heb dit gegoogled en het onderdeel dat ik vind heb ik niet gezien, of zit deze bij de tank?) Er zit wel een dun slangetje op de carburateur die naar het vliegwiel(?) gaat wat als het goed is ook een vacuum maakt.

De carburateur is een dellorto met hand choke, ik zou niet weten hoeveel millimeter maar volgens mij is deze wel standaard.

Ik denk ook dat de vlotter bak overstroomt of dat de vlotternaald dan versleten is, op de fotos zijn niet alle slangetjes aangesloten. Ik ga nu kijken of de vlotternaald versleten is met behulp van deze afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://www.scooterhandleidingen.com/baotian%20scooter%20handleiding%20deel%202_bestanden/image4271.gif

Heel eerlijk weet ik niet precies waar ik over praat, ik heb veel onderzoek gedaan maar verder niet veel ervaring dus als ik iets doms zeg laat het me weten :P

-edit-
Ik heb de vlotternaald gecheckt en deze is nog goed.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hW419b/IMG_2961.jpg

Hier zijn verder nog wat afbeeldingen van de carburateur, misschien dat dat helpt.
De derde foto (van de onderkant) dat is waar ik net een benzine/olie spoor zag en ik denk dat hier ook de lekkage vandaan komt. Op de tweede foto is ook het gat met de schroefdraad beter te zien.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/i3TTpb/IMG_2962.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jAuZUb/IMG_2963.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mg2A2w/IMG_2964.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door AMNEZIA op 08-12-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Eerste foto voorste dikke pijpje is je vacuüm aansluiting, eerste foto dunne pijpje je olie toevoer vanaf de oliepomp. Tweede foto dikke pijpje is benzine toevoer.

Schroefdraad gat kan je negeren, sommige carburateurs hebben daar een verwarmingsweerstand zitten om bevriezing van de carburateur tegen te gaan.

Als ik dat spoor van olie en benzine zie lijkt het eerder de vlotterbak pakking die lek is.

Het is trouwens een 12 mm carburateur.

[ Voor 4% gewijzigd door InFamous op 08-12-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA

AMNEZIA

insomniac

InFamous schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:17:
Eerste foto voorste dikke pijpje is je vacuüm aansluiting, eerste foto dunne pijpje je olie toevoer vanaf de oliepomp. Tweede foto dikke pijpje is benzine toevoer.

Schroefdraad gat kan je negeren, sommige carburateurs hebben daar een verwarmingsweerstand zitten om bevriezing van de carburateur tegen te gaan.

Als ik dat spoor van olie en benzine zie lijkt het eerder de vlotterbak pakking die lek is.

Het is trouwens een 12 mm carburateur.
Je bedoelt dus de pakking tussen de carburateur en de vlotterbak? Dat zal dan denk ik de oorzaak zijn want die zat er al niet tussen. 8)7

Heel erg bedankt! Dan ga ik die aankomende week halen en hopelijk is het dan gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ja is een rubberen o ring die in een rand in de vlotterbak zit. Niet een normale pakking als in papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

fvdberg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:12:
Goedkoper als een arduino is denk ik om voor een megasquirt ontsteking te kiezen. Daar is ook al meer ervaring mee
Is daar de broncode ook openbaar van dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Nope, edit:

De oorsprong van megasquirt was wel open. Pcb en alles was zo beschikbaar en bouwbaar. Echter is dat project op een gegeven moment steeds meer closed geworden.

Wel zijn er diverse andere interessante projecten uit voort gekomen.

[ Voor 96% gewijzigd door fvdberg op 10-12-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
pfff ik heb medelij met mensen die vandaag door de sneeuw moeten rijden. sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik ben heel blij dat ik kan en mag thuiswerken, maar anders was ik vandaag een koekblik-lemming geweest. Schade aan de scooter zou het probleem niet zijn, maar m'n gebeente en organen moeten nog een paar decennia mee :P

Maar inderdaad veel sterkte en geluk aan degenen die er met de scooter op uit moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Yep, ik mag straks weer terug op de scooter, 2 hele kilometers van werk naar huis dus dat is geen probleem. :) Ging vanochtend verbazend goed nog, beetje glibberen maar dat houdt je scherp :P

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik heb ook een lekker stuk gereden op de Sym

Even een rondje Oegstgeest - Rijnsburg - Noordwijk naar de boulevard (mooi dat wit besneeuwde strand!) - Voorhout - Oegstgeest en weer terug naar Oegstgeest

Er was maar 1 stuk die ik op de terugweg niet meer genomen heb. het stuk langs het Oegstgeester kanaal. Dat was niet gestrooid en geschoven. toch bleef de sym grip houden, maar met net aan voetgangers inhalen was het wel klaar daar.

Zolang je op de hoofdwegen blijft en geen risico neemt en de weg pakt daar waar de fietspaden niet geschoven zijn is het nog verbazend goed te doen. Ook de snelheid viel me mee. toch gemiddeld nog 25 km per uur gereden.

Ik merkte de keuze voor een kwalitatief betere set banden erg goed. (Michelin Bopper) Kan me de vorrige sneeuw periode op een Kenda achterband en een Deestone voorband nog herinneren. Daarmee had je gewoon geen enkele grip als de temperaturen onder de 5 graden kwamen. Remmen was geen optie. Vandaag kon ik met achter gewoon remmen, en dan met voor bij remmen.

Die paar tientjes op een set extra betalen zich in de sneeuw gelijk terug! Wat mij betreft verbieden ze de Chinese goedkope rotbanden per direct! Levensgevaarlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Iemand enig idee welke crossbrommer nog een beetje gangbaar en goed te onderhouden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik ben vandaag net als gisteren toch maar met de auto naar werk gegaan. Al die bevroren slurry overal, mijn gebeente is me meer waard dan de €12 die het me meer kost dan met de scooter :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:42
BdK9001 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:47:
Ik ben vandaag net als gisteren toch maar met de auto naar werk gegaan. Al die bevroren slurry overal, mijn gebeente is me meer waard dan de €12 die het me meer kost dan met de scooter :p
12 euro meer (per dag)?
Ben wel heel erg benieuwd hoe ver je moet en welke kosten je meeneemt ;)

Heb het voor mijzelf wel eens berekent. Scheelt enkel veel als ik de auto weg doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Purehz schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:56:
[...]

12 euro meer (per dag)?
Ben wel heel erg benieuwd hoe ver je moet en welke kosten je meeneemt ;)

Heb het voor mijzelf wel eens berekent. Scheelt enkel veel als ik de auto weg doe.
Nee, voor twee dagen. Ik betaal per dag €4,50 voor parkeren bij werk en bijna €2 aan brandstof. Met de scooter kan ik voor dat geld 2,5 week rijden :P

• BdK9001

BdK9001

Ben trouwens erg blij dat ik m'n achterband een paar weken geleden heb laten vervangen. Ondanks twee dagen dooi kwam ik toch een glad plekje tegen in een bocht, achterkant brak daardoor een beetje uit, maar nog voordat ik er op kon reageren had ik alweer grip 8)

Anoniem: 279475

http://www.rtlnieuws.nl/n...ogen-straks-op-de-rijbaan

Einde van de snor in zicht

Want ik ga echt niet met helm.op.een snor.

Gaan dan de elektrische fietsen ook verbieden want anders wordt het echt niet veiliger

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 279475 op 14-12-2017 16:46 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:33

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gaat leuk worden op de rijbaan in amsterdam dan, zie het al voor me, met een treintje auto's vast zitten achter een malloot die het vertikt zn snorfiets weg te doen maar wel midden op de weg moet rijden

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Anoniem: 279475

vectormatic schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:48:
Gaat leuk worden op de rijbaan in amsterdam dan, zie het al voor me, met een treintje auto's vast zitten achter een malloot die het vertikt zn snorfiets weg te doen maar wel midden op de weg moet rijden
Ja de gemeente en regering wil dat toch zo mooi met 25 er achter blijven 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-07 19:29
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:57:
[...]

Ja de gemeente en regering wil dat toch zo mooi met 25 er achter blijven 😁
Scooters zijn al gevaarlijk op een rijbaan met 45km/h omdat de auto's over het algemeen 60 rijden. Dit wordt helemaal gevaarlijk met snor. Overheid moet gewoon een herziening doen van de snelheid. Standaard gaan die dingen 80 uit de fabriek. Verder is de verplichting voor helm goede vooruitgang. Geloof me, met 25km/h met je hoofd op de stoeprand kan ook fataal zijn. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Lootbox op 15-12-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Daar zou ik ook voor zijn, gewoon categorie snor er uit en alles verplicht helm op, als je zonder helm wil karren dan pak je maar mooi zo'n elektrisch ding. Snorfietsen waren oorspronkelijk toch 'met trapondersteuning' dus E-bikes zijn nu niks anders dan de nieuwe snorfietsen.

Kunnen de brommers mooi worden opgewaardeerd naar categorie A1 rijbewijs zoals in de rest van Europa ook het geval is, maximum naar 125cc, maximumsnelheid van 80 en verboden om op auto(snel)wegen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ja dat wordt het volgende trucje inderdaad om de snorscootertjes weg te krijgen. Lekker met 25 Km per uur tussen het verkeer de boel enorm ophouden..... die automobilisten snijden me als ik 50 rijd op de bromscooter nog... kun je nagaan hoe ze gaan reageren op een standaard snorscooter....

Laat ze eerst eens beginnen met die achterlijke speed elecs zonder kentekens en berijders zonder helmen van het fietspad te halen.

Ik ben inderdaad ook een voorstander om de 125 cc klasse op rijbewijs b toe te staan. Zodra dat er door komt gaat de scooter de deur uit en ga ik shoppen voor een 125 CC Honda MSX125 (GROM)

en inderdaad, schaf snor af, oftewel iedereen helmplicht en haal de km restrictie van de 50cc af. een 4 takt zal dan een kleine 60 Km per uur lopen, en de uitstervende 2 takten een km of 65. Ik zet rustig weer een helm op. geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 16-12-2017 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Het is toch duidelijk dat ze van de snorfiets af willen. Er zijn tegenwoordig genoeg elektrische alternatieven (fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:33

vectormatic

Warlock of the doorlock

125cc op B of met een versimpeld certificaat lijkt mij ook geweldig, dat is ruim voldoende om op de provinciale weg door de polder te rijden, maar net zoals in engeland een eendaagse cursus ipv een volledig motorrijbewijs scheelt een hoop gedoe. Ik zou t zo doen, en dan gewoon een simpel 125cc motortje kopen.

Helaas zie ik dat met de niet te stoppen trend naar "alles moet veiliger" nooit gebeuren hier in nederland, steeds minder mag, en overal komen meer haken en ogen aan. Volgens mij is het voor de jeugd hier nu meer gedoe om op een brommer te mogen rijden, dan een lichte motor in de UK

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Alles moet veiliger... uhu... momenteel vinden er meer ongelukken met dodelijke afloop plaats met electrische fietsen als met brommers. Of momenteel... al sinds 2010 toen er al 1,2 miljoen elektrische fietsen rondreden.

https://www.fietsen123.nl...liger-dan-de-gewone-fiets
https://www.fiets.nl/2015...onden-bij-fietsongelukken
http://www.fietsknooppunt...maar-meer-ongelukken.html
https://eenvandaag.avrotr...n-in-verkeer-door-e-bike/
https://www.rtlnieuws.nl/...met-een-elektrische-fiets

Maar dat besef komt over 20 jaar wel een keer bij onze overheid. als zowel de brom als snorscooter geheel is uitgestorven.

Nee die verdraaien cijfers liever... want die cijfers van amsterdam zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal snorscooters. Dat rekenen ze om over het aantal verkeersslachtoffers.

Een x percentage van de slachtoffers rijdt op een snorscooter zeggen ze dan. Het zegt echter niets over het moment dat ze slachtoffer werden. Misschien liepen ze wel. Ook zegt het niets over de daders. Als blijkt dat de daders automobilisten zijn... gaan we die dan uit de stad weren?

Het is mij allemaal veel te kort door de bocht.

[ Voor 28% gewijzigd door fvdberg op 18-12-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

712641 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
Het is toch duidelijk dat ze van de snorfiets af willen. Er zijn tegenwoordig genoeg elektrische alternatieven (fietsen).
Snorfietsen mogen van mij ook regelrecht de gracht in rijden. Als je zo graag alle fietsers links en rechts af wil snijden met je pizzabezorghok dan zet je maar mooi een helm op.

Óf je leert omgaan met een fatsoenlijke brommer, of je pakt maar mooi de fiets... snorbrommers zijn IMO echt zo'n "ik wil wel scooter rijden maar ik wil geen helm op want dat ziet debiel uit" oplossing.

Wat Amsterdam nu wil doen, snorfietsen op de rijbaan gooien om ze in te zetten als rijdende verkeersdrempels, is ook verkeerd en ik denk dat het alleen maar ongelukken oplevert. Of ze doen het natuurlijk om gewoon de statistieken te spekken en daarna te zeggen "Zie je wel, snorfietsen zijn onveilig, verbieden met die dingen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
@Stoney3K die bezorgscooters zijn geen snorscooters. Ook rijden die gasten op tijd voor een loon waar ik voor zou zeggen zoek het maar uit, met een weggedrag waar ik ook bang van word.

en ja er is inderdaad een groep die snorscooter rijd en geen hem op wil, maar die doelgroep zijn ook de eerste mensen die een speedelec aan geschaft hebben, en nu opeens een helm op moeten en de weg op moeten.

Die rijden nu met de kentekenplaat ipv achterop in de fietstas. Die gasten maken de fietspaden onveilig momenteel.

Hier is de politie ook op zoek naar zo'n speed elec die van het weekend bij een aanrijding een valse naam en valse adresgegevens heeft opgegeven. Het besef dat het een speed elec is kwam bij het slachtoffer pas later...

Ik weet aan het signalement precies welke fietser dat is, ik weet echter ook niet hoe die heet.

Snorfietsers zitten inderdaad ook aso's tussen, dat is in elke doelgroep, maar gezien de handhaving bij speed elecs komen ze er nog mee weg ook aangezien geen agent het verschil lijkt te zien. Ik heb echter nog nooit een controle gezien waarbij de electrische fietsen aan een inspectie onderworpen werden.

[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 18-12-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

fvdberg schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:25:
@Stoney3K die bezorgscooters zijn geen snorscooters. Ook rijden die gasten op tijd voor een loon waar ik voor zou zeggen zoek het maar uit, met een weggedrag waar ik ook bang van word.
Ligt misschien aan de stad, maar hier rijdt elke pizzatent en shoarmaboer met (opgevoerde) snorscooters over het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Pfff handhaven dan, dan is het snel over... gewoon paar keer een wok er op gooien en geen bezorger wil er nog op rijden omdat ze op een gegeven moment over gaan op in beslagname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wat een snorbrommer haat hier zeg.
Ik zelf ben al jaren trotse snorscooter rijder, opgevoerd tot 50 zonder gêne.

Rij ik te hard? Ja, waar het kan. Max in de stad 35, centrum 25 en voluit op de wegen langs provinciale wegen ( mits verantwoord met weer en andere weggebruikers, ik rem altijd af bij inhalen van fietsers of bij kruisingen en gebruik mijn knipperlicht, defensieve rijder ;) )

Waarom een snor en geen fiets? Ik word nat op een fiets, op de scooter met windscherm niet. Auto is geen optie ( heb ik wel ) aangezien ik die niet bij het werk kan parkeren en met helm is mijn haar compleet uit model.

Goed, dat gezegd hebbende vraag ik wat raad.
Vroegah italiaans gereden ( Malagutti Phantom F12 nieuw ) en die bleek niet echt geschikt voor dagelijks gebruik, elektronica horror en gewoon onbetrouwbaar, Peugeot Speedake na inruil bleek een stuk betrouwbaarder.

Nu enige tijd dus weer een scooter, sinds '14 een Kymco Agility (2011) en die is best betrouwbaar maar rijdt nu als een tractor qua geluid.
Nu wil ik een nieuwe snor maar is bv een Vespa wel echt betrouwbaar? Ze zijn mooi en lopen stil en soepel maar elke dealer die ik bezocht heb beaamt de betrouwbaarheid van die kymco's dus ik twijfel wat ik het beste kan halen. Tevens staat de huidige al bijna 4 jaar buiten, uit de regen, en ik gok ook dat italiaanse scooters daar niet zo goed tegen kunnen. ( al zal ik voor een nieuwe Vespa wss wel ruimte maken in de schuur :+ )

Een Vespa is mooi maar duur terwijl je een BTC of Gerray al voor 1/3 van die prijs hebt met schijnbaar Kymco technologie. Of gewoon weer een Kymco...
Wat is wijsheid, iemand enig idee?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
En ik me maar afvragen waarom ze brommerrijders een wok status geven als ze 51 rijden.... Zonder helm 50 op een snor alleen om je kapsel te sparen.... Moet niet gekker worden 8)7

Op je vraag kan ik helaas weinig antwoord geveven anders dan dat kymco bekend staat als een betrouwbaar merk zoals je zelf ook al zegt

[ Voor 28% gewijzigd door s0ulmaster op 18-12-2017 22:22 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

s0ulmaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:20:
En ik me maar afvragen waarom ze brommerrijders een wok status geven als ze 51 rijden.... Zonder helm 50 op een snor alleen om je kapsel te sparen.... Moet niet gekker worden 8)7

Op je vraag kan ik helaas weinig antwoord geven anders dan dat kymco bekend staat als een betrouwbaar merk zoals je zelf ook al zegt
Zoals ik al zei; zonder gêne. ( ik breng anderen niet extra in gevaar want alleen op provinciale wegen max, dat ik mijn eigen kop kapot rij moet ik zelf weten :+ )
Toch bedankt voor je uiterst nuttige reply.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Humma Kavula schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:35:
[...]

Zoals ik al zei; zonder gêne. ( ik breng anderen niet extra in gevaar want alleen op provinciale wegen max, dat ik mijn eigen kop kapot rij moet ik zelf weten :+ )
Toch bedankt voor je uiterst nuttige reply.
Mijn mening moge duidelijk zijn over veel te hard rijden zonder helm, maar het gevolg lijkt wel dat ze om dit soort redenen de de snor graag zien verdwijnen als ik dat zo lees.

Maar ik juich nog niet te hard, want ik zie voor mezelf op de brom ook nog wel het een en ander gebeuren

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

s0ulmaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:41:
[...]
Mijn mening moge duidelijk zijn over veel te hard rijden zonder helm, maar het gevolg lijkt wel dat ze om dit soort redenen de de snor graag zien verdwijnen als ik dat zo lees.
Lief dat je zo om mij geeft! *; ( het moge duidelijk zijn dat het je gaat om het welzijn van de berijder )
Maar ik juich nog niet te hard, want ik zie voor mezelf op de brom ook nog wel het een en ander gebeuren
Ik wens jou veel succes dan.

Mocht iemand anders mij überhaupt nog willen helpen met mijn vraag dan hoor ik het graag echter vrees ik dat mijn eerste zin in die post al wel bevestigd is.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat is er mis met je Agility dan, behalve het geluid, dat je een ander wil? Die dingen zijn zuinig, nagenoeg onverwoestbaar, onderhoud kost geen fluit en ze rijden prima. En mocht je een keer een schuiver maken heb je voor een paar 100 euro al het plastic nieuw, probeer dat met een vespa maar eens..

[ Voor 27% gewijzigd door sig69 op 18-12-2017 23:07 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:18
Humma Kavula schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:35:
[...]

*moet gedekt worden door de andere verplichte zorgverzekerden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

De Agility was een beetje een miskoop, km's onbekend en het hele blok begint geluiden te maken. Hij rijdt nog goed zonder olie verbruik maar er zitten ( waarschijnlijk ) kosten aan te komen voor lagers in het blok en dat is een redelijk dure. ( plus al wat kapschade en roest, teller kapot wss door terugdraaien.)
Heeft al wel het nodige onderhoud gehad, koppeling, riem, bougie, rollers, nieuwe zuiger met veer en olie.
Een Vespa is inderdaad vrij duur wat dat betreft maar dan heb je wel wat ( toch? ).

Daarom ook eigenlijk de vraag of een BTC/Gerray een goede keuze is of toch maar weer Kymco of beter een Vespa/Zip/Peugeot/Europees. Goede 2e hands van een dealer of nieuw.

Dat laatste is vrij ruim maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
nino_070 schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:23:
[...]

*moet gedekt worden door de andere verplichte zorgverzekerden in Nederland.
Die zag ik al aankomen, gaan we serieus die discussie hier voeren want dan heb ik nog wel wat andere voorbeelden waar al ons geld heen gaat.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik ben zelf ook een snorrijder. heb altijd brommers gereden hiervoor, Wel altijd opgevoerd. en zet graag een helm op, ook de snor is ontgrenst en loopt echt flink hard, 2 takt, hoogtoerig, geen toerenbegrenzing in CDI, oftewel ik kan als hij technisch 100% is dik 90 halen op de GPS. bij 12000 toeren en ja die haal ik op de langere stukken.

In de praktijk rijd ik in de stad met de fietsers mee qua snelheid. Vergelijkbaar met @Humma Kavula Buiten de stad trek ik hem ook open, maar echt harder als 60-65 zonder helm doe ik niet. Daarna wordt het oncomfortabel. Iets met snijdende wind.

Qua ongelukken.. Kwestie van goede banden, remmen en defensief rijden. Als ik al ongelukken heb hebben die een technische reden, Laatst bijvoorbeeld een veerpoot laatst die los schoot. Dat houd je echt niet tegen. de scooter schoot met een kleine 30 aan de voorkant weg,

Ik had 2 flinke schaafwonden op mijn been. Dit was in September, en nu zijn deze pas dicht. Ik heb een maand echt niets kunnen doen i.v.m. genezing van de wonden. Een helm had me hierbij echt niet kunnen redden. Ik ben namelijk geheel niet met mijn hoofd op de grond gekomen.

Je kan beter investeren in een goede broek met versterkingsvlakken als een helm.

De ergste val was met mijn Puch, Ik reed een dikke 50 en de ketting brak en sloeg tussen de achtervelg.

Ik had toen een kevlar versterkte werkbroek aan. Ondanks die broek had ik flinke brandwonden op mijn benen... De broek kon bij het grofvuil, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik binnen een week weer op de brommer kon stappen. Een helm heeft me nog nooit gered.

Je moet die brommer zo snel mogelijk wegschoppen zodat je er niet onder komt. Daarmee ben je al een deel snelheid kwijt. En schade aan die brommer zal me een rotzorg zijn.

qua verzekering... het is dat die verplicht is, want eigenlijk wil ik me niet verzekeren voor schades die ik zelf kan dragen. overigens ben je met een opgevoerde scooter toch niet verzekerd, dus zal ik toch de schade zelf op moeten hoesten. Prima. Als ik schade aan anderen toe doe betaal ik dat gewoon. Als je mans genoeg bent om op te voeren moet je ook dat voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tsja ik vind persoonlijk vespa's een beetje "apple scooters". Prima spul maar gewoon te duur voor wat het is. Kymco's zijn prima, rij zelf al jaren een Agility (ja snor, en gaat veel te hard, om een beetje olie op het vuur te gooien) en het is eigenlijk de eerste scooter die ik ooit heb gehad die heel blijft (al sleutelde ik ze vroeger waarschijnlijk meer kapot dan dat ik maakte). Een vriend van me heeft 50+ van die dingen in onderhoud van pizzeria's en ze hebben eigenlijk nooit wat, behalve schade. Niet dat ik je per se weer een Agility wil aansmeren ofzo maar dit zijn mijn ervaringen.

Ik wil me er eigenlijk niet in mengen maar:
Prima. Als ik schade aan anderen toe doe betaal ik dat gewoon. Als je mans genoeg bent om op te voeren moet je ook dat voor lief nemen.
Jij hebt een potje voor als je iemand schade toebrengt blijkbaar? Een ritje ambulance tik je zo 1800 euro voor af. Paar dagen in het ziekenhuis veelvouden daarvan.

[ Voor 23% gewijzigd door sig69 op 18-12-2017 23:46 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:18
Humma Kavula schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:27:
De Agility was een beetje een miskoop, km's onbekend en het hele blok begint geluiden te maken. Hij rijdt nog goed zonder olie verbruik maar er zitten ( waarschijnlijk ) kosten aan te komen voor lagers in het blok en dat is een redelijk dure. ( plus al wat kapschade en roest, teller kapot wss door terugdraaien.)
Heeft al wel het nodige onderhoud gehad, koppeling, riem, bougie, rollers, nieuwe zuiger met veer en olie.
Een Vespa is inderdaad vrij duur wat dat betreft maar dan heb je wel wat ( toch? ).

Daarom ook eigenlijk de vraag of een BTC/Gerray een goede keuze is of toch maar weer Kymco of beter een Vespa/Zip/Peugeot/Europees. Goede 2e hands van een dealer of nieuw.

Dat laatste is vrij ruim maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

[...]

Die zag ik al aankomen, gaan we serieus die discussie hier voeren want dan heb ik nog wel wat andere voorbeelden waar al ons geld heen gaat.
Dan kan ik alleen maar zeggen: geen Peugeot kopen. Die zijn sinds de nieuwe generatie vivacity uiterst onbetrouwbaar in het blok, dus als je geen gerommel wilt zoals nu met je Agility....

Enne, grapje he, maar dat is natuurlijk wel de reden dat iedereen de snorfiets tot pispaaltje heeft gebombardeerd. Waar ik het overigens niet mee eens ben, hier heb ik al eens een betoog over gehouden in dit topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@Humma Kavula BTC is tegenwoordig AGM en AGM is de enigste fabrikant van chinese scooters die alles piek fijn in orde heeft.

Die Gerray scooter zijn gewoon rebrand / private label BTC’s/Turbho’s. Daar zou ik redelijk van wegblijven.

Uiteraard kosten Vespa’s wel wat, maar dan heb je ook echt kwaliteit. Ik heb van een Piaggio 4T nog maar 2 of 3 keer een cilinder hoeven te vervangen, waarvan 1 keer door eigen toe doen van de klant.
Als ik dat vergelijk met Kymco, Chinees. Dan is dat een wereld van verschil.

Je zou eventueel ook kunnen kijken voor een SYM met een daadwerkelijk SYM motorblok, te herkennen aan de twee doppen om de kleppen te stellen. Die blokken zijn ook nagenoeg onverwoestbaar bij normaal gebruik.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar voor rond de €100/150 kan je het huidige blok nog aardig in orde maken.

+-
Cilinder compleet €40
Krukas €50
Pakkingset motorblok €20
Olie €10

Eventueel nog cilinderkop €50

Gezien je al wat dingen heb vervangen is het misschien het overwegen waard dit blok te reviseren.

Pagina: 1 ... 29 ... 46 Laatste