Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 30 ... 46 Laatste
Acties:
  • 281.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@sig69 Dat maakt het inderdaad niet makkelijker.. Iedereen bevestigt het alleen maar dat die dingen nagenoeg onverwoestbaar zijn. ( en ik merk het zelf ook )

Ik ga toch ook maar kijken naar een verse/nieuwe Kymco, als die geluidstechnisch in ieder geval beter is dan blijft het een goede kandidaat voor opvolging van de huidige.
De officiële dealer om de hoek heeft eindejaar sale dus allicht heeft die een leuk showroom modelletje staan.
nino_070 schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:45:
[...]

Dan kan ik alleen maar zeggen: geen Peugeot kopen. Die zijn sinds de nieuwe generatie vivacity uiterst onbetrouwbaar in het blok, dus als je geen gerommel wilt zoals nu met je Agility....
Dank voor de input, ik ben echt een beetje zoekende welk merk nu echt betrouwbaar is maar zoals ik hier boven al vermeld..
Enne, grapje he, maar dat is natuurlijk wel de reden dat iedereen de snorfiets tot pispaaltje heeft gebombardeerd. Waar ik het overigens niet mee eens ben, hier heb ik al eens een betoog over gehouden in dit topic :9
NP, ik snap dat het wordt aangehaald en daarom dank ik ook iedereen dat ze het goed met mij voor hebben. Dat geld is peanuts als je het in perspectief zet ;)

@InFamous Kijk, dat is nog eens input, dank!
Aan de andere kant onderstreep je mijn probleem nog maar eens. Maar ik begrijp dat een BTC in ieder geval wel een redelijk degelijke kwaliteit heeft, vergelijkbaar aan Kymco?

Ik rijd niet heel veel, max 200 km per maand, met goed onderhoud wat zou je dan aanraden, even mooi/luxe buiten beschouwing gelaten?

-edit-
Ik ben ansich vrij handig maar dit is mede de reden dat hij weg gaat, buiten mijn kunnen/weten.
De lagers in het blok ( lees niet de cilinder ), aandrijving op het achterwiel ( tandwielen ) zijn versleten want volgens mij is het ding gigantisch terug gedraaid.
Stond op 4k bij aankoop, zoop olie als een malle ( achteraf, vandaar de nieuwe zuiger ) en de teller is blijven steken op 6K, teller stuk :')

[ Voor 23% gewijzigd door Humma Kavula op 19-12-2017 23:31 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38

InFamous

excommunicado

Even wat achtergrond info. AGM, BTC en Turbho is nu een merk geworden, dit heeft puur te maken gehad met de euro 4 norm.

Dellorto is op dit moment de enige fabrikant die een carburateur kan leveren die voldoet aan de euro 4 norm. Dellorto hanteert echter een inkoop aantal van x stuks voordat ze bereid zijn te leveren. Hierdoor zijn de 3 grootste partijen van de Chinese scooters “gefuseerd”, waardoor ze aan de inkoop voorwaarde konden voldoen.

Het probleem is echter, wat gaat AGM doen. De onderdelen hebben ze al “afgestoten” naar PePe Parts, wat een groothandel is in bromfietsonderdelen. Hierdoor kan AGM zich puur richten op de scooters en zal PePe Parts zich gaan richten op de distributie van de AGM onderdelen.

Ik ben echter bang dat AGM straks van een hoop pre-euro 4 modellen de onderdelen gaat laten vallen. 3 merken met meerdere type verschillende scooters is logistiek gezien niet te doen en niet rendabel. Dus als je gaat voor een euro 4 model zeg ik dat je dat gerust kan doen, pre-euro 4 zou ik voorzichtig mee zijn.

Kymco is nog steeds een erg goede keus pre-euro 4. Daarvan zou ik wat voorzichtiger zijn met de euro 4 modellen aangezien ik een aantal klanten heb gesproken die al diverse problemen hebben gehad met de nieuwe euro 4 Kymco VP 50. Waaronder start problemen, uitvallen en storingen bij vochtig weer.

Piaggio / Vespa is in alle gevallen gewoon goed, ik heb maar weinig problemen gehad met de Piaggio motoren en deze hebben ook het minste onderhoud nodig. Of je nu een 4 takt met twee kleppen neemt, of met vier kleppen of de nieuwe euro 4 met 3 kleppen.

Piaggio heeft al sinds eind 2015 de Piaggio Liberty IGet euro 3 wat eigenlijk de voorloper is van de euro 4 Piaggio’s en Vespa’s. De motorblokken zijn gelijk op wat softwarematige aanpassingen na.

SYM viertakt is ook gewoon degelijk spul, zolang je maar de SYM motoren pakt. De oude modellen hebben een GY6 Chinese motoren met dito problemen.

Wat ik aan zou raden is moeilijk en afhankelijk van budget, tweedehands of nieuw. Op dit moment in deze markt voel ik mij meer vertrouwd met Piaggio / Vespa dan met andere merken.

Leuk betaalbare modellen zijn de Piaggio Zip en de Piaggio Fly.
Duurdere modellen de Vespa LX / S, Vespa Primavera / Sprint.

In al die gevallen zal je je geen buil vallen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Bedenk wel @Humma Kavula, als je voor een Piaggo/Vespa gaat: deze worden heel veel gestolen in drukke gebieden. Veel meer dan andere merken. Vind ik zelf wel een reden om voor een kymco te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@InFamous Thanks, dat is info waar ik wat mee kan.
Budget is zo rond de €2000,- dus dat is een nieuwe BTC of een 2e hands Vespa/Piaggio.

@nino_070 Gelukkig staat hij meestal in de garage thuis en op het werk maar dank voor de tip.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38

InFamous

excommunicado

@Humma Kavula Dan zou ik gaan voor een nieuwe Piaggio Zip +- €1700 of als je 200 meer kan besteden een nieuwe Piaggio Fly +- €2200. Bewezen techniek en doormiddel van een CDI te ontgrenzen naar 45km/u.

Overigens hoeft niemand te hopen op een einde jaars uitverkoop in verband met de euro 4 norm. Er is afgesproken dat bromfietshandelaren en groothandels alsnog de restant voorraad van viertakt mogen verkopen. https://www.ad.nl/binnenl...-mag-in-verkoop~aa6b9e7d/

[ Voor 58% gewijzigd door InFamous op 19-12-2017 09:22 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:51

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Wat @fvdberg zegt over wonden bij vallen klopt inderdaad wel, ik heb zowel met de scooter als racefiets nog nooit met mn hoofd de grond geraakt met vallen. Schaafwonden alom, en ook geneusde uitsteeksels als heupen en ribben, maar je moet wel serieus hard opzij klappen wil je hoofd de grond raken.

Ik rij wel braaf met een helm op mn brom, maar dat zit m vooral in het comfort. Voor m'n haar heb ik gewoon altijd een kam op zak.

@Humma Kavula ik zou inderdaad ook voor een Kymco gaan, of anders een Sym. Mijn Jet wordt komend 10, en op de teller na werkt alles nog en ik weet zeker dat de 8 eigenaren voor mij vrijwel geen onderhoud hebben laten doen.

Zodra het weer een daglicht het toelaten ga ik m ook eens goed onderhanden nemen, nieuwe zuiger, misschien ook wel een nieuwe cilinder en nieuwe poelie+koppeling. En mogelijk ook de prop uit de uitlaat O-)

[ Voor 9% gewijzigd door BdK9001 op 19-12-2017 10:07 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:42
InFamous schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:28:
Even wat achtergrond info. AGM, BTC en Turbho is nu een merk geworden, dit heeft puur te maken gehad met de euro 4 norm.
Nee dit heeft puur te maken met omzet aantallen. door de fusies is Asian Gear de 2e qua verkoopaantallen geworden. aangezien het nagenoeg dezelfde scooters betreft kunnen flinke inkoopvoordelen optreden bij grootschalige inkoop. Dit aangezien ze zelf helemaal niets produceren.
Dellorto is op dit moment de enige fabrikant die een carburateur kan leveren die voldoet aan de euro 4 norm. Dellorto hanteert echter een inkoop aantal van x stuks voordat ze bereid zijn te leveren. Hierdoor zijn de 3 grootste partijen van de Chinese scooters “gefuseerd”, waardoor ze aan de inkoop voorwaarde konden voldoen.
Onzin, er zijn meerdere leveranciers van deze carburateuren. nou ja carburateuren... EFI systemen. het zijn complete sets voor montage op een gy6 blok. Je an deze zo in china bestellen.
Net als de scooters die ze onder de diverse labels verkopen... die zijn bij de echte fabrikanten ook al met euro4 type goedkeuring te krijgen, met EFI dus.
Het probleem is echter, wat gaat AGM doen. De onderdelen hebben ze al “afgestoten” naar PePe Parts, wat een groothandel is in bromfietsonderdelen. Hierdoor kan AGM zich puur richten op de scooters en zal PePe Parts zich gaan richten op de distributie van de AGM onderdelen.
Nogmaals AGM produceert niets zelf. allemaal chinese import. Andere partijen doen dit nu ook al. PePe parts is wederom in het kader van schaalvergroting opgekocht. meer inkopen is goedkoper oftewel meer winst, maar ook om nog meer voet aan de grond te krijgen in scooterland gezien het assortiment van PePe
Ik ben echter bang dat AGM straks van een hoop pre-euro 4 modellen de onderdelen gaat laten vallen. 3 merken met meerdere type verschillende scooters is logistiek gezien niet te doen en niet rendabel. Dus als je gaat voor een euro 4 model zeg ik dat je dat gerust kan doen, pre-euro 4 zou ik voorzichtig mee zijn.
dit gaan ze inderdaad, want die mogen ze straks niet meer verkopen. echter zijn bijna alle modellen ook in euro4 bestelbaar in china. met de juiste type goedkeuring. de onderdelen zulllen de chinezen gewoon blijven maken. er is weinig verschil... de echte slijtage delen zijn gelijk
Kymco is nog steeds een erg goede keus pre-euro 4. Daarvan zou ik wat voorzichtiger zijn met de euro 4 modellen aangezien ik een aantal klanten heb gesproken die al diverse problemen hebben gehad met de nieuwe euro 4 Kymco VP 50. Waaronder start problemen, uitvallen en storingen bij vochtig weer.
Kinderziektes noem ik dat. het is gevoeligere elektronica, oftewel je zal meer moeten doen. krimpkousjes bijvoorbeeld Dat komt echt wel goed. Over Sym hoor je nagenoeg niks met de Fiddle III die ook een EFI systeem heeft
Piaggio / Vespa is in alle gevallen gewoon goed, ik heb maar weinig problemen gehad met de Piaggio motoren en deze hebben ook het minste onderhoud nodig. Of je nu een 4 takt met twee kleppen neemt, of met vier kleppen of de nieuwe euro 4 met 3 kleppen.

Piaggio heeft al sinds eind 2015 de Piaggio Liberty IGet euro 3 wat eigenlijk de voorloper is van de euro 4 Piaggio’s en Vespa’s. De motorblokken zijn gelijk op wat softwarematige aanpassingen na.

SYM viertakt is ook gewoon degelijk spul, zolang je maar de SYM motoren pakt. De oude modellen hebben een GY6 Chinese motoren met dito problemen.
Onzin. een goed gy6 blok kan heel lang mee en is helemaal niet veel anders als het sym blok. het grootste verschil is de kop, maar een gy6 kop kan er gewoon op. Piaggio is kwalitatief vergelijkbaar.
Wat ik aan zou raden is moeilijk en afhankelijk van budget, tweedehands of nieuw. Op dit moment in deze markt voel ik mij meer vertrouwd met Piaggio / Vespa dan met andere merken.

Leuk betaalbare modellen zijn de Piaggio Zip en de Piaggio Fly.
Duurdere modellen de Vespa LX / S, Vespa Primavera / Sprint.

In al die gevallen zal je je geen buil vallen.
Dit ben ik niet met je eens. Op dit moment zou ik bewust voor een euro 3 kiezen.en dan Piaggio, Kymco of Sym. De chinezen zijn voor mij 2e keuze Maar een goed GY6 blok kan net zo lang mee gaan als het Sym blok

[ Voor 25% gewijzigd door fvdberg op 19-12-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik had vandaag wel iets geksmet de Jet. Op de heenweg vanochtend hield 'ie even behoorlijk in om daarna wat beter te trekken. Op de terugweg reed 'ie zoals ik gewend was: bakken met trekkracht en zo'n lekker hysterisch tweetakt geluid vanaf 55km/u. Helaas was de pret van korte duur, vlak voor ik thuis was hield ie weer even in en nu rijdt 'ie bijna nog langzamer dan de afgelopen weken...

Hopelijk blijft het dit weekend droog, na werk heb ik steeds net te weinig daglicht om echt goed aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Iedereen dank voor jullie input, het is mij duidelijk dat de keuze gaat worden tussen een Piaggio/Vespa, Kymco en eventueel een BTC of Sym mits die erg goed bevalt, ook prijstechnisch gezien.

Een Zip heb ik laatst geprobeerd maar de zit positie vond ik niet echt fijn, allicht dat de Fly beter is daarin dus die ga ik ook testen.
De Agility ken ik wel dus die houd ik zeker als optie en de BTC wordt ook door een dealer in de buurt verkocht dus die gaan we ook testen evenals de Sym. ( al ken ik alleen de Sym miyo als "foute" retro scooter, niet echt mooi miz maar smaken verschillen, de Fiddle ziet er wel goed uit daarentegen zie ik net )

Het Euro 4 gebeuren zal ik ter plekke wel bekijken wat er beschikbaar is en voor welke prijs. Euro 3 is miz ook nog prima. ;)

-edit-
Enige wat voor mij naast betrouwbaar belangrijk is: stil! En nee een elektrische scooter is niet bruikbaar voor mij afgezien van het feit dat ze reteduur zijn en een levensduur hebben van 3 jaar. ( accu's en roest, nog geen degelijke gezien )
Nee, doe mij nog maar vertrouwde techniek bij betrouwbare fabrikanten.
Ik zal bij testritten iig goed op geluidsproductie letten maar allicht dat iemand al weet welke de stillere is van de Piaggio, Vespa, Sym, Btc O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Humma Kavula op 19-12-2017 20:43 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 14:33
Hallo allen, ik heb recentelijk een tweedehands rieju mrx gekocht en ik heb vandaag de tandwielen en ketting vervangen. Nu loopt de ketting echter aan op het plastic op de achterbrug. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Kraanmachinist Vervangen met de juiste vertanding, ketting goed afgemeten en gesteld ( een nieuwe ketting is meestal te lang, je moet hem zelf inkorten), etc...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
@Humma Kavula dat heb ik ook gedaan, ik heb de juiste vertanding gekocht, goed afgemeten en afgesteld, maar toch loopt hij aan. Wellicht dat hij toch iets strakker moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

BdK9001 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:22:
Ik had vandaag wel iets geksmet de Jet. Op de heenweg vanochtend hield 'ie even behoorlijk in om daarna wat beter te trekken. Op de terugweg reed 'ie zoals ik gewend was: bakken met trekkracht en zo'n lekker hysterisch tweetakt geluid vanaf 55km/u. Helaas was de pret van korte duur, vlak voor ik thuis was hield ie weer even in en nu rijdt 'ie bijna nog langzamer dan de afgelopen weken...

Hopelijk blijft het dit weekend droog, na werk heb ik steeds net te weinig daglicht om echt goed aan de slag te gaan.
Misschien de usual suspects, maar: Rotzooi in je luchtfilter, water in je carburateur/benzinetank gekomen, of vocht in je bougiedop?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
Korte update over mijn ketting: ik was een fuckmongool en heb de ketting onder een bout door geleid ipv erbovenlangs. Bij deze is het euvel dus ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Stoney3K schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:52:
[...]

Misschien de usual suspects, maar: Rotzooi in je luchtfilter, water in je carburateur/benzinetank gekomen, of vocht in je bougiedop?
Heb de bougie(dop) en luchtfilter gecheckt, beide zijn schoon, hoewel het filter wel enorm naar benzine ruikt en ook wat nat is.

Wilde eigenlijk vandaag de carb er af trekken om schoon te maken, maar met die miezer is dat ook geen feest. Als het met een schone carb niet overgaat hoop ik dat het aan het membraam ligt (zeker omdat de luchtfilter nat is met benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BdK9001 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:26:
[...]

Heb de bougie(dop) en luchtfilter gecheckt, beide zijn schoon, hoewel het filter wel enorm naar benzine ruikt en ook wat nat is.
Dat klinkt alsof de vlotter vast zit en je motor daardoor verzuipt. Benzine hoort niet in het luchtfilter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

Sinds vandaag een Kymco K-Pipe 50 erbij, leuk voor in de zomer.

Wel valt me op dat het schakelen de ene keer heel makkelijk gaat, maar soms ook superzwaar, en dan vooral opschakelen. is dit inherent aan semi-auto bakken? of zijn deze koppelingen/versnellingen af te stellen?

Iemand anders ervaring met dit type brommer? :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 16:00

nlboy

Alles kitz?

Is het mogelijk om bij een vespa de euro 3 motor laten vervangen door een euro 4 motor?

Ik heb een tijdje gezocht maar ik kan niks hierover vinden. Wel dat gemeente Amsterdam een ontheffing kan geven waarbij dit gebeurd is...maar hoe en wie? :?

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
BdK9001 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:26:
[...]

Wilde eigenlijk vandaag de carb er af trekken om schoon te maken, maar met die miezer is dat ook geen feest. Als het met een schone carb niet overgaat hoop ik dat het aan het membraam ligt (zeker omdat de luchtfilter nat is met benzine).
Ik heb zoiets met de motor gehad; bleek een lekke ring in de carburateur, maar daardoor liep de hele cilinder niet en reed hij op de drie andere.

Dus lijkt mij niet logisch als je gewoon vooruit komt

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
nlboy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:45:
Is het mogelijk om bij een vespa de euro 3 motor laten vervangen door een euro 4 motor?
Goede vraag. Ik weet het antwoord niet. Maar ik denk dat dit niet zomaar kan. En als het kan, dan verwacht ik dat een herkeuring bij het RDW nodig is om te bewijzen dat je aan de nieuwe normen voldoet. Je bloknummer is tevens gelinkt aan je chassisnummer. _/-\o_

Hmm. Die check is grappig :

" Handhaving milieuzone-amsterdam-2018
De milieuzone is voorzien van een cameranetwerk. Deze bestaan uit vaste en mobiele camera’s. Registreert een camera het kenteken van een snorscooter of bromscooter, ouder dan 01-01-2011, dan ontvang je een boete van 90 euro. "

Leuk, ze kijken dus enkel naar kenteken en daarmee de leeftijd van het voertuig. RDW zou eigenlijk een keurmerk moeten maken op het kenteken(bewijs) dat het voldoet met de uitstoot. Want er zullen ongetwijfeld scooters zijn ouder dan 2011 die wel binnen de gestelde emissienorm zitten. 8)7

Oh dit kan wel:

Ontheffing aanvragen
' Je kunt een ontheffing aanvragen, indien je een 4-takt scooter hebt die tussen 01-01-2008 en 31-12-2010 voor het eerst is toegelaten. De ontheffing regel je bij een erkende dealer welke vaststelt dat je aan alle voorwaarden voldoet."

Ik vraag mij overigens af hoe ze dit gaan waarborgen. Want je zou scooter kunnen aanpassen bij dealer, dan door die check heen komen en vervolgens daarna weer zelf opvoeren etc. ;w

Bron : https://www.fastfurioussc...e-amsterdam-scooterverbod

[ Voor 59% gewijzigd door Lootbox op 28-12-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:43
Lootbox schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:00:
[...]

Goede vraag. Ik weet het antwoord niet. Maar ik denk dat dit niet zomaar kan. En als het kan, dan verwacht ik dat een herkeuring bij het RDW nodig is om te bewijzen dat je aan de nieuwe normen voldoet. Je bloknummer is tevens gelinkt aan je chassisnummer. _/-\o_

De milieuzone is voorzien van een cameranetwerk. Deze bestaan uit vaste en mobiele camera’s. Registreert een camera het kenteken van een snorscooter of bromscooter, ouder dan 01-01-2011, dan ontvang je een boete van 90 euro. "

Leuk, ze kijken dus enkel naar kenteken en daarmee de leeftijd van het voertuig. RDW zou eigenlijk een keurmerk moeten maken op het kenteken(bewijs) dat het voldoet met de uitstoot. Want er zullen ongetwijfeld scooters zijn ouder dan 2011 die wel binnen de gestelde emissienorm zitten. 8)7

Oh dit kan wel:

Ontheffing aanvragen
' Je kunt een ontheffing aanvragen, indien je een 4-takt scooter hebt die tussen 01-01-2008 en 31-12-2010 voor het eerst is toegelaten. De ontheffing regel je bij een erkende dealer welke vaststelt dat je aan alle voorwaarden voldoet."

Ik vraag mij overigens af hoe ze dit gaan waarborgen. Want je zou scooter kunnen aanpassen bij dealer, dan door die check heen komen en vervolgens daarna weer zelf opvoeren etc. ;w

Ja maar door opvoeren van een viertakt wordt de uitstoot niet slechter. als je het normaal/goed doet.
Ik rijd lagere toeren na het opvoeren dus de uitstoot is lager. dan wanneer ik bovenin de begrenzing zit.
nu kan je natuurlijk van alles aan gaan passen zodat de norm wordt overschreden. (zoals een andere/open uitlaat) Dit is alleen te waarborgen als ze emissie test gaan doen bij de rollerbank controle. Dit zal niet heel snel gebeuren. Hiernaast verwacht ik niet dat iedereen er zomaar een sportuitlaat op gaat zetten zodat ze niet meer voldoen aan de eisen. (en dit is natuurlijk eenvoudig te herkennen.) hetzelfde geldt voor als men er een 2 takt blok opzet.(oliepeil) terwijl er een euro 4 4takt-blok op moet zitten volgens het de rdw.
edit: natuurlijk kan je een euro 3 4 takt blok terug bouwen. (omdat je het zonde vindt van je oude blokje)
maar ik denk niet dat iedereen dat gaat doen.

Een andere optie is dat je wordt gepakt bij een rollerbank omdat je hem heb opgevoerdt en dan moet je hem weer afvoeren. (zorgen dat hij weer aan de eisen voldoet hem weer laten keuren bij de rdw oftewel een wok status) (controle op emisie eisen zouden ze daar eenvoudig kunnen doen.) Ik denk als dat vaak genoeg gebeurt je het vanzelf zat wordt. Natuurlijk kan je theoretisch gezien je brommer heel vervuilend maken terwijl deze niet te hardt loopt of nadat deze is goedgekeurt geen hond die daarop let. maar het gaat om het gros en niet om die eenling die met bijv. een sportuitlaat wil rijden. Je hebt altijd van die mensen ertussen zitten die dat doen, maar als je de helft/of 3/4 van alle vervuilende scooter van de weg kunt krijgen door 1 simpele maatregel dan is het naar mijn mening een effectieve maatregel.
(even buiten mijn mening om gezien dat ik het persoonlijk onzin vind.)

De scooters zijn voor 10% van alle vervuiling verantwoordelijk. Na kun je die uitstoot terug brengen naar bijv 5% dus je doet een paar druppels op de gloeiende plaat na zullen de cijfers in amsterdam wel ietsje anders zijn. Met bijv zelfrijdende/autonome auto,s waarin 4 mensen zitten(ik weet het we zijn nog niet zover) zou je veel meer bereiken maar daar kunnen ze niks aan doen. De lucht kwaliteit die moet verbeterd worden. Het enige wat ze kunnen doen is die oude scooters verbieden om zo alsnog hun doel te halen. Er zijn niet
heel veel andere opties namelijk. Ze kunnen bijv geen auto,s gaan verbieden en alleen maar gevulde taxi,s laten rijden.

edit: Alle scooters gezamelijk zijn voor verantwoordelijk voor 10% van de totale vervuiling.(nl gezien dus)
Hiervan is de helft verouderd en vervuilend de andere helft is goed.(schatting) Als je het gros van die vervuilende scooters van de weg afkrijgt door maatregelen. Zal de vervuiling omlaag gaan alleen er komen ook weer scooters voor terug.(welke wel schoner zijn) dus in totaal heb je dan 3 a 4 % minder uitstoot.
het is dus wel een effective maatregel. alleen wel met een klein effect.

Even de raporten gelezen in amsterdam is het totale brom en snorfiets park verantwoordelijk voor 31% van de co2. Hiernaast ook nog eens voor 23% van de koolwaterstoffen. Als beide met 1/3 verminderen door deze simpele maatregel. dan is het dan is het een effectieve maatregel alleen wel met een ietsje groter effect. Als je 10% minder co2 vervuiling hebt en en 7% minder koolwaterstoffen hebt dan maken die paar mensen die met een vervuilende scooter willen rijden omdat daar niet op wordt gecontroleerd/het systeem niet waterdicht is maakt dat niet heel veel uit. Nu ik zie dat het om wat grotere procenten gaat ben ik van mening veranderd. zo,n onzinnige maatregel is het nog geeneens. maar er blijven grotere bronnen bestaan welke ook aangepakt zullen moeten worden.(symbool politiek)
verbod op scooter maar je woont langs de snelweg dat zal echt wat uithalen.

[ Voor 42% gewijzigd door miciel op 29-12-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
miciel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:37:
[...]

Ja maar door opvoeren van een viertakt wordt de uitstoot niet slechter. als je het normaal/goed doet.
ik rijd lagere toeren na het opvoeren dus de uitstoot is lager. dan wanneer ik bovenin de begrenzing zit.
na kan je natuurlijk van alles aan gaan passen zodat de norm wordt overschreden.
(zoals een andere/open uitlaat) dit is alleen te waarborgen als ze emmeise test gaan doen bij de rollerbank controle. na zal dit niet heel snel gebeuren. hiernaast verwacht ik niet dat iedereen er zomaar een sportuitlaat op gaat zetten zodat ze niet meer voldoen aan de eisen. (en dit is natuurlijk eenvoudig te herkennen.)

andere optie is dat je wordt gepakt bij een rollerbank omdat je hem heb opgevoerdt en moet je hem weer afvoeren. zorgen dat hij weer aan de eisen voldoet hem weer laten keuren bij de rdw(oftewel een wok status)
(controle op emisie eisen zouden ze daar eenvoudig doen.) Ik denk als dat vaak genoeg gebeurt je het vanzelf zat wordt. en natuurlijk kan je theoretisch gezien je brommer heel vervuilend maken terwijl deze niet te hardt loopt. of nadat deze is goedgekeurt geen hond die daarop let. maar het gaat om het gros niet om die eenling. die met een sportuitlaat wil rijden. je hebt altijd van die mensen ertussen zitten die dat doen, maar als je de helft/of 3/4 van alle vervuilende scooter van de weg kunt krijgen door 1 simpele maatregel dan is het naar mijn mening een effectieve maatregel.(even buiten gezien dat ik het persoonlijk onzin vind.
de scooter zijn voor 10% van alle vervuiling verantwoordelijk. na kun je die uitstoot terug brengen naar 5%
dus je doet een paar druppels op de gloiende plaat na zullen de cijfers in rotterdam wel ietsje anders zijn.
maar met bijv zelfrijdende/autonome auto,s waarin 4 mensen zitten(ik weet het we zijn nog niet zover) zou je veel meer bereiken maar daar kunnen ze niks aan doen. en de lucht kwaliteit die moet verbeterd worden.
het enige wat ze kunnen doen is die oude scooters verbieden om zo alsnog hun doel te halen. er zijn niet heelveel andere opties namelijk. ze kunnen bijv geen auto,s gaan verbieden en alleen maar gevulde taxi,s laten rijden.
Ik ben het helemaal met je strekking eens, het geneuzel op de scooterregelgeving is echt symboolpolitiek. Ik moest je verhaal trouwens wel 3x hardop lezen voor ik het begreep, elke keer dat "na" aan een begin van een zin enzo :?

Maar eens, laat ze die tweetakten lekker verbieden (sorry pk-fanaten in dit topic) en voor de rest valt de overlast echt reuze mee. Zeker als je bedenkt dat het alternatief voor een scooter vaak eerder een auto dan een fiets is, als ik de mensen zie die op de scooter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
nlboy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:45:
vraag het na bij een dealer. zij weten of dat het kan/mogenlijk is. en kunnen hiervoor vespa nederland raadplegen. maar je kan ze ook zelf bellen.
Ik heb een tijdje gezocht maar ik kan niks hierover vinden. Wel dat gemeente Amsterdam een ontheffing kan geven waarbij dit gebeurd is...maar hoe en wie? :?
4. Ontheffing voor inbouw Euro4 motor
U kunt een ontheffing krijgen als u een brom- of snorfiets hebt waarvan de motor (Euro3 of ouder) is vervangen door een Euro4-motor. U moet aantonen dat de motor is vervangen. Dit kan bijvoorbeeld met het aankoopbewijs van de motor, het bewijs van plaatsing van de motor of een bewijs dat u bij de RDW langs bent geweest voor de herkeuring van uw voertuig. U krijgt de ontheffing voor onbepaalde tijd.

om te voorkomen dat de gemeente lastig gaat doen kan je de motor door een dealer in laten bouwen welke ook schouwing mag verrichten. na is dit geen regel maar ze kunnen daar best weleens flauw over doen.
(maar goed dan ga je langs bij de rdw en is het ook opgelost.)
je dient het bewijs van de vervanging/herkeuring mee te sturen met de aanvraag voor de ontheffing.(waarschijnlijk als bijlage per email)

meer info zie https://www.amsterdam.nl/...4082-A871-D3FBB789BC25%7D
en https://kanadocumenten.am...inschattingsformulier.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Heb zojuist de carb van de Jet eens onder handen genomen en ook goed schoongemaakt. Daarna weer opgebouwd en de O-ringen voorzien van een dun laagje vet. Ook heb ik gelijk maar een nieuwe choke geplaatst.

Resultaten zonder afstellen (luchtschroef op 1,5 slag) zijn bemoedigend, hij maakt vanuit stilstaand in ieder geval redelijk wat toeren en pruttelt niet. Met het gas verder dan 50% open nog niet geslaagd boven de 45 uit te komen, maar moet de lucht ook nog wat verder afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
BdK9001 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:29:
Heb zojuist de carb van de Jet eens onder handen genomen en ook goed schoongemaakt. Daarna weer opgebouwd en de O-ringen voorzien van een dun laagje vet. Ook heb ik gelijk maar een nieuwe choke geplaatst.

Resultaten zonder afstellen (luchtschroef op 1,5 slag) zijn bemoedigend, hij maakt vanuit stilstaand in ieder geval redelijk wat toeren en pruttelt niet. Met het gas verder dan 50% open nog niet geslaagd boven de 45 uit te komen, maar moet de lucht ook nog wat verder afstellen.
Hmmmm, vorige winter had hij het wel goed gedaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

vincenthart schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:06:
[...]

Hmmmm, vorige winter had hij het wel goed gedaan toch?
Vorige winter reed ie top! Nu is het een ebetje een zorgenkindje. Koud ging het nog wel aardig en heb ik even 51 gereden, maar zodra 'ie warm was gelijk weer doffe ellende. Hoorde toen ik door een tunneltje ging een soort tikketikketik-geluidje wat nieuw voor me was. Helaas wegens regen niet meer kunnen sleutelen, maar ik heb een sterk vermoeden dat het iets met het membraam is, omdat het bij wegtrekken vanuit stilstan geen enkel probleem is om volgas te geven, pas als het blok op toeren komt komen de problemen.

Gelukkig had de FS1 er wel heel veel zin in: na 2 maanden stilstand in 2 keer kicken gestart 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 16:50
Hallo,

Ik wil mijn GY6-motor upgraden met 72 CC cylinderkit. Her en der las ik ook dat ik een grotere sproeier nodig heb (88-90) en snellere nokkenas?

Cylinderkit: https://k-parts.nl/cilind...-v2-gy6-kymco-4-takt.html
Sproeierset: https://k-parts.nl/sproeierkits-stage6-m4-gy6.html
Nokkenas: https://k-parts.nl/nokken...cc-gy6-139qma-139qmb.html

Is dit het juiste spul?

De inbouw laat ik doen. Sneller optrekken is het doel.

[ Voor 50% gewijzigd door AvWijk op 02-01-2018 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
AvWijk schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:47:
Hallo,

Ik wil mijn GY6-motor upgraden met 72 CC cylinderkit. Her en der las ik ook dat ik een grotere sproeier nodig heb (88-90) en snellere nokkenas?

Cylinderkit: https://k-parts.nl/cilind...-v2-gy6-kymco-4-takt.html
Sproeierset: https://k-parts.nl/sproeierkits-stage6-m4-gy6.html
Nokkenas: https://k-parts.nl/nokken...cc-gy6-139qma-139qmb.html

Is dit het juiste spul?

De inbouw laat ik doen. Sneller optrekken is het doel.
Voor 72 cc is sproeier 88 te groot, 84 is ongeveer wat je moet hebben.
Die nokkenas heeft op 72 cc weinig toegevoegde waarde. Sowieso zal je met 72 cc niet veel harder optrekken. Het rijdt net wat soepeler dan 50 cc maar verwacht er niet teveel van.

Als je echt goede prestaties wilt raad ik je een NCY 90 cc cilinderkit aan, inclusief cilinderkop (zeer belangrijk). Dat in combinatie met de nokkenas die je laat zien en sproeier 86-88. Neem daarbij een NCY uitlaat en een NCY Overdrive 2 en een NCY Sportkoppeling en je bent klaar.

Trouwens, het eerste wat je moet doen is je variateur vervangen door een NCY Overdrive 2, dan pas je cilinder gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
gop1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 02:13:
[...]

Die nokkenas heeft op 72 cc weinig toegevoegde waarde. Sowieso zal je met 72 cc niet veel harder optrekken. Het rijdt net wat soepeler dan 50 cc maar verwacht er niet teveel van.

Als je echt goede prestaties wilt raad ik je een NCY 90 cc cilinderkit aan, inclusief cilinderkop (zeer belangrijk). Dat in combinatie met de nokkenas die je laat zien en sproeier 86-88. Neem daarbij een NCY uitlaat en een NCY Overdrive 2 en een NCY Sportkoppeling en je bent klaar.

Trouwens, het eerste wat je moet doen is je variateur vervangen door een NCY Overdrive 2, dan pas je cilinder gaan upgraden.
Dank, wat voor effect heeft die variateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
AvWijk schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 02:50:
[...]
Dank, wat voor effect heeft die variateur?
Geen begrenzing en een hogere mogelijke snaarpositie, waardoor je een hogere topsnelheid hebt en bij gelijke snelheid minder toeren draait. Je scooter wordt er zuiniger van, slijtage op de hele aandrijflijn vermindert en je topsnelheid gaat omhoog. Win-win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

[...]

Als dit klopt snap ik wel waarom m'n Orbit zo slecht loopt, daar zit een sproeier 84 in bij een 50cc cilinder. Gekke is wel dat deze volgens de onderhoudshandleiding er in hoort. Ah, well... een sproeier of 2-3 is het geld niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
gop1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 04:41:
[...]

Geen begrenzing en een hogere mogelijke snaarpositie, waardoor je een hogere topsnelheid hebt en bij gelijke snelheid minder toeren draait. Je scooter wordt er zuiniger van, slijtage op de hele aandrijflijn vermindert en je topsnelheid gaat omhoog. Win-win-win.
Dat klinkt al als een verbetering idd. Met optrekken bij het stoplicht is hij niet vooruit te branden, en vooral niet met iemand achterop, dan wordt ik ingehaald door fietsers.

Bedoel je deze set? https://k-parts.nl/variat...lon-gy6-kymco-4-takt.html en hoeveel grams moet ik hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door AvWijk op 02-01-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
[...]Trouwens, het eerste wat je moet doen is je variateur vervangen door een NCY Overdrive 2, dan pas je cilinder gaan upgraden.
Uhm... dat maakt toch niet uit? met een nieuwe cylinder en nokkenas is je powerband compleet anders en moet je toch je rollen en veren weer aanpassen..

NCY is inderdaad top spul, maar vergeet Naraku niet! heeft ook heel goed spul voor de GY6 en, Ook kan dat nog best een paar tientjes schelen.
BdK9001 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:15:
[...]

Als dit klopt snap ik wel waarom m'n Orbit zo slecht loopt, daar zit een sproeier 84 in bij een 50cc cilinder. Gekke is wel dat deze volgens de onderhoudshandleiding er in hoort. Ah, well... een sproeier of 2-3 is het geld niet :P
in de cello zit inderdaad ook een sproeier 84. Overigens lopen bijna alle 4 takten goed met een sproeiermaat van rond de 80 is mijn ervaring.

[ Voor 31% gewijzigd door fvdberg op 02-01-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

miciel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:29:
[...]
vraag het na bij een dealer. zij weten of dat het kan/mogenlijk is. en kunnen hiervoor vespa nederland raadplegen. maar je kan ze ook zelf bellen.

[...]

4. Ontheffing voor inbouw Euro4 motor
U kunt een ontheffing krijgen als u een brom- of snorfiets hebt waarvan de motor (Euro3 of ouder) is vervangen door een Euro4-motor. U moet aantonen dat de motor is vervangen. Dit kan bijvoorbeeld met het aankoopbewijs van de motor, het bewijs van plaatsing van de motor of een bewijs dat u bij de RDW langs bent geweest voor de herkeuring van uw voertuig. U krijgt de ontheffing voor onbepaalde tijd.

om te voorkomen dat de gemeente lastig gaat doen kan je de motor door een dealer in laten bouwen welke ook schouwing mag verrichten. na is dit geen regel maar ze kunnen daar best weleens flauw over doen.
(maar goed dan ga je langs bij de rdw en is het ook opgelost.)
je dient het bewijs van de vervanging/herkeuring mee te sturen met de aanvraag voor de ontheffing.(waarschijnlijk als bijlage per email)

meer info zie https://www.amsterdam.nl/...4082-A871-D3FBB789BC25%7D
en https://kanadocumenten.am...inschattingsformulier.pdf
Lootbox schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:00:
[...]

Oh dit kan wel:

Ontheffing aanvragen

Bedankt voor het meedenken. Ik heb een dealer gebeld en hij gaf aan dat het ombouwen van de motor niet mogelijk is (wel vreemd dat de gemeente met een schouw optie komt).

Hij gaf als tip mee dat je de scooter kan ombouwen naar elektrisch. In Nederland is daar 1 officieel adres (Vespa erkend): http://vespaelectrica.com/ Zij bouwen het om en laten het keuren door RDW, maar ja ik weet niet of dit nou zo'n goede oplossing is plus zij zitten in Maastricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik was niet heel actief in dit topic, maar dat zal nu nog minder worden :|
Mijn Zip is op 30 december gestolen :|

Ik hoop wel weer ooit een nieuwe te kopen. Weet iemand hoelang die schade vrije jaren geldig blijven? (Ik heb een lease bak, dus daar bouw ik geen jaren op), ik heb nu 9 schade vrij jaren en wil die graag gebruiken als ik een nieuwe scooter koop.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
BdK9001 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:15:
[...]
Voor scooters met een "constructiesnelheid" van 45 km/h wordt sproeier 80 gebruikt. Voor een goedlopende scooter wordt 82 gebruikt.
Ik weet niet zeker of dat ook een Overdrive 2 variateur is. De beschrijving is wat summier. Je hebt in ieder geval ook een gladde bus nodig, die hoort er als het goed is bij te zitten, maar op de foto zie ik hem niet. Ze vermelden ook niet welk gewicht de rollen hebben die erbij zitten. Bij zulke leveranciers haak ik meestal af.
fvdberg schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:26:
[...]
Uhm... dat maakt toch niet uit? met een nieuwe cylinder en nokkenas is je powerband compleet anders en moet je toch je rollen en veren weer aanpassen..
Met een zwaardere cilinder moet je inderdaad ook zwaardere rollen nemen, maar de variateur heb je dan al. Je moet niet een 90 cc gaan nemen met je originele variateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
miicker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:37:
Ik was niet heel actief in dit topic, maar dat zal nu nog minder worden :|
Mijn Zip is op 30 december gestolen :|

Ik hoop wel weer ooit een nieuwe te kopen. Weet iemand hoelang die schade vrije jaren geldig blijven? (Ik heb een lease bak, dus daar bouw ik geen jaren op), ik heb nu 9 schade vrij jaren en wil die graag gebruiken als ik een nieuwe scooter koop.
Dat is balen. Je schadevrije jaren blijven een jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
gop1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:11:
[...]

Voor scooters met een "constructiesnelheid" van 45 km/h wordt sproeier 80 gebruikt. Voor een goedlopende scooter wordt 82 gebruikt.

[...]

Ik weet niet zeker of dat ook een Overdrive 2 variateur is. De beschrijving is wat summier. Je hebt in ieder geval ook een gladde bus nodig, die hoort er als het goed is bij te zitten, maar op de foto zie ik hem niet. Ze vermelden ook niet welk gewicht de rollen hebben die erbij zitten. Bij zulke leveranciers haak ik meestal af.

[...]

Met een zwaardere cilinder moet je inderdaad ook zwaardere rollen nemen, maar de variateur heb je dan al. Je moet niet een 90 cc gaan nemen met je originele variateur.
Opgelost met deze set: https://k-parts.nl/variat...y6-kymco-50cc-4-takt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
gop1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:13:
[...]

Dat is balen. Je schadevrije jaren blijven een jaar geldig.
Zeker weten? Ik lees namelijk verschillende dingen, ik las ook op een aantal websites dat dit 3 jaar is sinds 2015 (geloof ik). Of is dat alleen van toepassing op een auto?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
miicker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:57:
[...]
Zeker weten? Ik lees namelijk verschillende dingen, ik las ook op een aantal websites dat dit 3 jaar is sinds 2015 (geloof ik). Of is dat alleen van toepassing op een auto?
Ik ging in mijn antwoord uit van de royementsverklaring die ik van mijn vorige bromfietsverzekering kreeg eind 2014. Het zou dus zomaar kunnen dat het nu inderdaad veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
nlboy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:47:

Bedankt voor het meedenken. Ik heb een dealer gebeld en hij gaf aan dat het ombouwen van de motor niet mogelijk is (wel vreemd dat de gemeente met een schouw optie komt).

Hij gaf als tip mee dat je de scooter kan ombouwen naar elektrisch. In Nederland is daar 1 officieel adres (Vespa erkend): http://vespaelectrica.com/ Zij bouwen het om en laten het keuren door RDW, maar ja ik weet niet of dit nou zo'n goede oplossing is plus zij zitten in Maastricht.
Ik zou even wat meer dealers bellen of vespa nederland. Misschien zit de dealer ernaast.

Het schouwen is voor de 4 takt scooters welke ouder zijn zodat deze niet per direct vervangen of omgebouwd hoeven te worden. Dit betreft voertuigen met eerste toelating 2008 2009 en 2010. Zodra het voertuig van de genoemde jaartallen 10 jaar oud is verloopt de ontheffing.

Misschien dat andere merken wel zijn om te bouwen. Vespa is namelijk niet het enigiste merk.
Anders dan hadden ze de regels voor het ombouwen er inderdaad net zo goed niet in kunnen zetten.

Ombouwen naar elektrisch daar heb ik ook m,n twijfels bij maar daar willen ze wel uiteindelijk naar toe.
hoelang dat gaat duren geen idee laten we zeggen 10 jaar. tegen die tijd is je eventueel omgebouwde scooter dan toch op /aan vervanging toe en tegen die tijd zijn de accu,s beter dan nu. Nu kan je de gok nemen maar je zal later als nog je accu moeten vervangen aangezien deze ook slijt.
(2000 laadbeurten x90 km is 180000.) laten we zeggen je accu haalt de helft is 90.000 km dan is je scooter echt wel op hoor met zoveel km. Maastricht: scooter in een huurbusje doen vastzetten en naartoe rijden. Het is vervelend en kost een hoop geldt op die manier maar niet onoverkomenlijk.

wat wel een mooie grap is haal nu een recente scooter met een euro 3 blok en je mag er gewoon mee blijven rijden. terwijl jouw scooter waarschijnlijk net zoveel uitstoot. _/-\o_
na is dit voor je portomenee misschien niet de handigste optie.
maar als je lekker ongestoord wil blijven rijden tot (gok 2025) zou ik het gewoon doen. huidige vespa verkopen en een nieuwe scooter kopen.(en geen nieuwe vespa want die worden snel gestolen)
na kan je beter gelijk een euro 4 norm scooter halen. er komt waarschijnlijk een moment komen dat ze euro norm 3 scooters ook daadwerkelijk gaan verbieden. op dat moment ben je dan alvast voorbereid.

later kan je in de loop der jaren een elektrische scooter gaan halen. want (waarschijnlijk/uiteindelijk) willen ze uitstootvrijje scooters. maar ze kunnen het niet zomaar in die vorm gaan gieten. men zal veel later de regels verder aan gaan scherpen zodat er alleen nog maar elektrische scooter mogen rijden. maar voor nu is de tijd daar nog niet rijp voor. Het zal gebeuren in kleine stapjes eerst de euro 3 norm verbieden en later de euro 4 norm. (na kan het zijn dat zowel euro 3 en 4 norm blokken tegelijkertijd verboden worden. maar aangezien euro norm 4 daadwerkelijk een heel stuk schoner is lijkt het me stug)

[ Voor 32% gewijzigd door miciel op 03-01-2018 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
het is wachten op de eerste die bezwaar aan tekent tegen die regeling in Amsterdam.

Waarom?

Heel simpel, een jaartal koppelen aan het feit of een euro 3 scooter onzuinig is, is simpelweg niet realistisch.

Als voorbeeld:

Zie de sym jet 50 https://voertuig.net/zoek/merk/sym/model/jet+50

Hier zie je alles wat tussen 2005 en 2017 op kenteken is gezet. Helaas gaat deze niet verder door als 1000 vel. ze zijn er nog veel ouder. mijn oudste is een 1e generatie van 1996 geweest toen hij nog als het merk san yang op kenteken stond. (SYM = San Yang Motors)

Volgens descans van de papieren van die knalrode sym jet sport (red devil) (voorloper van de Sym jet Euro X SR) die ik vorig jaar gesloopt heb valt er iets op:

De typegoedkeuring van deze scooter van begin 90 was ook al exact dezefde als die voor de nieuwere 2 takt jets is gehanteerd. (typegoedkeuringsnummer e1-92/61-00015/09)

Ik ben erg benieuwd of de Jet Euro X sr van @BdK9001 ook nog op dit typegoedkeuringsnummer staat aangezien deze een 3e generatie is en net anders is qua afbouw of dat het typegoed keuring op het frame/motorblok zit wat hetzelfde is als bij de oudere 1e en 2e generatie

Volgens mij zie je dit terug bij vele types scooters.

en dat is dan ook het punt waar je bezwaar op kan aantekenen, het is immers niet eerlijk dat iemand op een nieuwere scooter van hetzelfde type wel de stad in mag omdat die schoner zou zijn terwijl hij exact hetzelfde is qua constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Dat geldt ook voor auto's en daar is bezwaar niet erg succesvol geweest volgens mij.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
de gemeente zal alles standaard afwijzen, maar het gaat er om wat het cvom er over zegt, of wat er uiteindelijk in een procedure daarna uit komt. en dat horen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Heeft iemand met verstand van carburateurs (4-takt) een idee waarom mijn scooter stationair niet goed loopt? Met koude motor is het toerental veel te hoog, waardoor de scooter wil wegrijden. Bij warme motor is het echter goed. Als ik de stationairschroef echter uitdraai zodat de motor koud goed loopt, dan is het toerental bij warme motor weer te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:32:

Volgens descans van de papieren van die knalrode sym jet sport (red devil) (voorloper van de Sym jet Euro X SR) die ik vorig jaar gesloopt heb valt er iets op:

De typegoedkeuring van deze scooter van begin 90 was ook al exact dezefde als die voor de nieuwere 2 takt jets is gehanteerd. (typegoedkeuringsnummer e1-92/61-00015/09)

Ik ben erg benieuwd of de Jet Euro X sr van @BdK9001 ook nog op dit typegoedkeuringsnummer staat aangezien deze een 3e generatie is en net anders is qua afbouw of dat het typegoed keuring op het frame/motorblok zit wat hetzelfde is als bij de oudere 1e en 2e generatie
Mijn typegoedkeuring is e1-92/61-00015/11. Geen idee hoeveel verschil dat eindcijfer maakt.

Naar jaartal kijken is overigens zeker een debiele maatregel, vooral wanneer je bedenkt dat mijn 31 jaar oude FS1 - die nog opgevoerd is ook - bij geljke prestaties stukken zuiniger (1:38) is dan mijn Jet (1:32). Overigens kan ik wel een onheffing voor weekenden en feestdagen krijgen voor de FS1 in Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Mijn Jet Euro X-SR uit 2006 heeft als toevoeging 09, en de 10 jaar oudere sport red devil uit 1996 had 03.

ik denk dat de 03, 06 en 11 een uitbreidingsnummer is voor uitvoeringen of modellen die op dezelfde typegoedkeuring staan.

Het nummer ervoor is namelijk exact hetzelfde document. en dat is degene waar de technische zaken in staan.

edit: zie https://opendata.rdw.nl/T...typegoedkeuring/55kv-xf7m

inderdaad een uitbreidingsnummer dus, oftewel tussen mijn 2e generatie X-SR en jou 3e generatie X-SR zit nog een type. en dat klopt, Dat is namelijk de Basix Die is bij de introductie van de 3e generatie als budget optie geïntroduceerd. Ik vermoed dat het uitbreidingsdocument dus de optische verschillen beschrijft (afmetingen e,d,)

Edit 2: nog mooier, elke 3 jaar wordt dat 3e nummer er standaard 1 hoger ivm revisie van de basis typegoedkeuring. Indien deze gelijk blijft, dan blijft dat 2e nummer hetzelfde. en bevat de aanvulling informatie over die revisie.

Verder wordt er ook nog bij elke iets serieuzere aanpassing waarbij zaken veranderen een nieuwe aanvulling toegevoegd.

bijvoorbeeld de volgende momenten:

- Medio 2001 -Het moment dat de lengte 4 cm korter is geworden door verandering van de vorm van het stukje subframe tussen het blok en het frame, en de nieuwe koplampen opzet in de neus. en de inlaatpoort is van de cilinder naar het carter is gegaan .
- Medio 2006 - het 13 inch voorwiel ipv 12 inch, weer nieuwe opzet koplampen, en nieuw achterlicht

enz enz

de aanpassingen voor euro 2 naar 3 staan er helaas nergens in aangezien dit los opgebouwd is (uitlaat met katalysator en een beluchtings syteem voor de uitlaat. een systeem wat bij de meesten toch al onklaar is gemaakt d.m.v. een vervangingsuitlaat met e keur die geen katalysator en beluchtingspijp heeft)

oftewel het nummer zonder de revisie beschrijft de technische opbouw. en feitelijk alles wat op dat document goedgekeurd is, is technisch gelijk.

oftewel dat zou gewoon amsterdam in moeten mogen. dat zijn er wel heel erg veel.

Edit 3:

Ze kunnen beter die datum van 2010 schrappen en alles pre euro3, oftewel zonder katalysator verbieden.... en dat ook handhaven. Euro2 mocht t/m 2017 nog op kenteken gezet worden, en hebben geen echte emissie restricties zo als een katalysator. (tomosjes zijn euro2......)

Dan kan je mooi een originele pijp gaan monteren inclusief het beluchtingssysteem.... Ik heb het nog liggen, en kan het terug bouwen.

Wel heb ik een bezwaar tegen dat beluchtingssyteem

officieel is het systeem er met 2 redenen:

1. voor koeling van de katalysator... want die zou anders verbranden... uhu... )
2. om te zorgen dat stationair de motor niet smoort omdat er niet voldoende druk zou zijn om de gassen door de katalysator te krijgen.

die 2e klopt, maar die 1e... nee.

daarmee fop je feitelijk wel de meetwaarden. want heel eerlijk? Een katalysator op een 50cc 2 takt blokje? ik geloof niet dat dat iets positiefs doet behalve nog meer restricties oftewel een onzuivere verbranding. niet enkel bij stationair toerentallen. en nee, dat trekt die katalysator niet recht. Dat is dan ook de echte reden van de beluchting op de uitlaat voor de katalysator. en ja, ook de euro4 heeft dat weer.

Met dit systeem voeg je tijdens de emissietest extra schone lucht toe aan de uitlaatgassen met 2 redenen: meer volume betekend makkelijker door de Katalysator oftewel minder tegendruk, dus betere verbranding, en meer volume schone lucht in de uitlaatgassen verlaagt de meetbare waarden.

Feitelijk is euro3 met katalysator helemaal niet schoner als euro2. het is pure trucage... een soort dieselgate maar zorgt wel voor dat de nieuwere niet door ontwikkelde troep zo als tomosjes de weg af gaan.

Ik denk dat mijn compleet ontgrensde euro3 2 takt zonder katalysator echt wel aanzienlijk schoner is als een geknepen euro2.

[ Voor 140% gewijzigd door fvdberg op 04-01-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Als je kijkt naar hoe hard een ontgrensde 50cc loopt kunnen ze misschien beter een 30cc categorie in het leven roepen. De boel is dan ook nog eens sneller op temperatuur, dus al die scooters waarmee alleen korte ritjes gedaan worden zijn dan ook in 1 klap veel schoner en zuiniger. Deze motor levert bijvoorbeeld al bijna 3pk @ 9000 toeren. Met de juiste overbrenging (om de boel netjes in de powerband te houden) kun je dan alsnog een leuke zuinige, schone 45km scooter maken.

Maar het liefst zie ik gewoon de "constructiesnelheid" omhooggaan naar 65, dan kun je zowel in de bebouwde kom als op polderwegen gewoon goed meekomen met het verkeer terwijl je scooter ook nog eens optimaal kan verbranden en daardoor schoner en zuiniger is.

In tweetakt kun je zelfs 3.7 pk uit 30cc halen (dat is net zoveel als de nieuwe 4takt Aerox) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
Ik zie dat hier wat posts staan i.v.m. de milieuzone in Amsterdam, ik zit te zoeken wat voor categorie euro blok ik heb.
Ik weet dat mijn DET te oud is (7 dec 2007) maar ik wil een ontheffing aanvragen en kan geen gegevens vinden.
Het enige wat ik kon vinden was het volgende; Typegoedkeuringsnummer E4*2002/24*0315*00
Schijnbaar is E4 -/- NL verder zegt het me niets.
Iemand? Gaat om een NPS50 Zoomer Honda

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

In het kader van kleine wonderen: de Jet reed vanochtend weer zo goed als normaal. Starten was wat moeilijk, maar na een week stilstaan en temperaturen rond het vriespunt is dat niet heel gek. Verder kon ik er normaal mee rijden, maar bij het stoplicht vlak bij m'n werk viel ie na een tijdje wachten uit en startte ook toen weer heel moeilijk. Gezien de agressie waarmee 'ie weg wil trekken met weinig gas ga ik nog even kijken of het verstellen van de gasnaald zin heeft.

Ben er in ieder geval erg blij mee dat 'ie rijdt, de FS1 moet namelijk hoog nodig een nieuwe coating in de tank en met de auto kost aan parkeren en benzine ook al gauw zo'n €30/week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Nou, vandaag de nieuwe bobine in m'n ontsteking maken.

Sinds ik dacht "hey nieuwe contactpunten en condensator installeren" loopt mijn Puch Maxi vreselijk slecht. Hij hapert en stottert aan alle kanten, heb werkelijk geen idee wat het kan zijn. Dus heb maar besloten om elk onderdeel te vervangen. Op hoop van zegen. :+

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kaos- schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:33:
Nou, vandaag de nieuwe bobine in m'n ontsteking maken.

Sinds ik dacht "hey nieuwe contactpunten en condensator installeren" loopt mijn Puch Maxi vreselijk slecht. Hij hapert en stottert aan alle kanten, heb werkelijk geen idee wat het kan zijn.
Heb je wel nagekeken of je ontsteking op tijd staat? Als je de grondplaat los hebt gehad dan kan het goed zijn dat de timing van de ontsteking is verlopen.
BdK9001 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:20:
Maar het liefst zie ik gewoon de "constructiesnelheid" omhooggaan naar 65, dan kun je zowel in de bebouwde kom als op polderwegen gewoon goed meekomen met het verkeer terwijl je scooter ook nog eens optimaal kan verbranden en daardoor schoner en zuiniger is.
65 is echt zo'n vage tussencategorie. Maak er dan gewoon 80 van (op 125cc) want anders krijg je weer een hoop ongelukken met brommers die ook op N-wegen op de rijbaan moeten rijden. Want brommers met 60-65 op het fietspad toelaten op de buitenwegen zie ik het Rijk ook niet doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Bad Brains schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:00:
Ik zie dat hier wat posts staan i.v.m. de milieuzone in Amsterdam, ik zit te zoeken wat voor categorie euro blok ik heb.
Ik weet dat mijn DET te oud is (7 dec 2007) maar ik wil een ontheffing aanvragen en kan geen gegevens vinden.
Het enige wat ik kon vinden was het volgende; Typegoedkeuringsnummer E4*2002/24*0315*00
Misschien even langs een erkende dealer langs gaan (of bellen)? Die zijn bevoegd om dit te controleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Stoney3K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:13:
Heb je wel nagekeken of je ontsteking op tijd staat? Als je de grondplaat los hebt gehad dan kan het goed zijn dat de timing van de ontsteking is verlopen.
Heb de voorontsteking op 1,2mm 1,3mm en 1,4mm gehad, allemaal hetzelfde gezeik.
Hij vonkt ook heel onregelmatig (vandaar het stotteren) en de vonk vliegt de hele bougie door, behalve op het juiste punt. Soms kleine vonkjes, soms hele grote, links, rechts, er is geen peil op te trekken. :/

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Is de elektrode(afstand) van de bougie nog goed? En weet je zeker dat de nieuwe condensator ook echt goed is? Ik weet van de FS1 dat de goedkopere condensatoren regelmatig kapot zijn voor je ze goed en wel geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:12:
Is de elektrode(afstand) van de bougie nog goed? En weet je zeker dat de nieuwe condensator ook echt goed is? Ik weet van de FS1 dat de goedkopere condensatoren regelmatig kapot zijn voor je ze goed en wel geinstalleerd hebt.
Elektrode afstand heb ik met een voelermaatje goed afgesteld, dus dat is ook het probleem niet.
Ik ben bang dat het de condensator is, want dat plastic kapje wat erop zit had m'n vader er voor het gemak maar afgelaten ( 8)7 )toen hij de bende ging installeren. Ik denk dat die condensator daardoor een tik gehad heeft.

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Bad Brains schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:00:
2007 is te oud voor een ontheffing ondanks het maandje. ik weet het, kinderachtig.
Voor viertakt scooters van vóór 2011 komt een ontheffing waarbij de Datum Eerste Toelating (DET) niet verder terug mag gaan dan 1-1-2008. Dus viertakt scooters van 1-1-2008 tot en mét 31-12-2010 mogen de milieuzone van Amsterdam gewoon nog wel in, mits er een 4-takt ontheffing voor is aangevraagd.
https://scooterenmilieu.nl/

en qua blok: euro3

Mocht je van die zoomer af willen... geef een gil :)

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 08-01-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
fvdberg schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:36:
snip

en qua blok: euro3

Mocht je van die zoomer af willen... geef een gil :)
Dank, en nee ik woon zelf niet in Amsterdam, maar mijn vriendin wel.
Dat wordt dus fietsen of een speciale ontheffing.

Zoomers uit Amsterdam gaan voor 1250 op marktplaats weg, dat was een jaar geleden 2400e.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
1250? standaard zoomers (ruckus in de us)gaan atm al voor minder. En dan hebben we het over vraagprijzen. Heel eerlijk gezegd... de zoomer is zeldzaam maar waarom er zo veel voor wordt betaald.. tja een eigenwijs motorblok trekt apartelingen aan denk ik.

Het motorblok, hoe degelijk ook heeft een cilinder die een geheel is met het onderblok. Cilinder wisselen is dus geen optie.

Kleppen stellen bij dat blok is ook echt een crime. Je komt er zowat niet bij.

En de brandstofinjectie is ook zo een dingetje... zolang het werkt is het goed maar als het gezeur oo levert... oei... maar ondanks dat zie je ze met mizarre km standen... 45.000 is niets. Als er een ander merk op stond was hij waardeloos.
Een ruckus heeft dan nog een waarde van zo een 800 -1000 euro op dit moment bij particuliere verkoop.

De zoomer is een eigenwijs collectersitem. Op en top honda. Je haat het of je houdt ervan... ik vind ze gaaf met 1 kanttekening... dat motorische deel. ik zoek een gare en Ik zou er een gy6 onder zetten. Ff langs het rdw en gaan.

Een ontheffing op die zoomer ga je nooit van zijn leven krijgen. Helaas dus voor je vriendin. En stijlloos want de zoomer is gewoon schoon genoeg.

[ Voor 15% gewijzigd door fvdberg op 09-01-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Voor mensen die niet een dure HPI elektronische ontsteking willen, maar geen gezeur meer willen met contactpunten en condensatoren is er net wat nieuws uitgekomen:

http://www.vecignitions.com/data/english/tv2e.html

Afbeeldingslocatie: https://www.puchshop.de/image/cache/data/electrisch/2018/puch-vec-spoel-4-900x672.jpg

Heb er maar eentje besteld, ben benieuwd! :D

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

kaos- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:41:
Voor mensen die niet een dure HPI elektronische ontsteking willen, maar geen gezeur meer willen met contactpunten en condensatoren is er net wat nieuws uitgekomen:

http://www.vecignitions.com/data/english/tv2e.html

[afbeelding]

Heb er maar eentje besteld, ben benieuwd! :D
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen hiermee! Als het bevalt haal ik er ik ook een voor de FS1.

edit: hoewel 10k RPM misschien wat krap bemeten is voor m'n snelle setup

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 10-01-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:13:
[...]
Wat is je setup dan?

Ikzelf heb een Airsal 70cc, 15mm bing carb, standaard filter en rs sigaar uitlaat. Daarmee zal ik de nooit 10k RPM nooit halen toch? B)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:29

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen hiermee! Als het bevalt haal ik er ik ook een voor de FS1.

Voor je FS1 zou ik eerder een CDI ontsteking halen. Bewezen goed en betrouwbaar!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

kaos- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Wat is je setup dan?

Ikzelf heb een Airsal 70cc, 15mm bing carb, standaard filter en rs sigaar uitlaat. Daarmee zal ik de nooit 10k RPM nooit halen toch? B)
Mijn setup komt het meest overeen met die in de linkerkolom. Op termijn wil ik er misschien ook nog een snelle schijf aan toevoegen. Ik heb namelijk de cilinder met 'FS1' stempel (zie de lijst verderop op die pagina), dus een zeer hoogtoerige.

Denk inderdaad dat je met een 70cc op een Maxi-blok niet zo hoog in de toeren gaat komen

@-tom-562 Misschien idd wel verstandiger, maarja, de portemonnee wil ook wat :P Voorlopig loopt ie lekker met de standaardontsteking, dus verander ik nog ff niks

Voor wat de Jet betreft ben ik weer wat stappen dichterbij wat het probleem zou kunnen zijn: zuigerveren! Mijn problematiek lijkt namelijk het erg op wat er in dit topic is beschreven, vooral ook omdat de problemen minder snel voorkomen wanneer ik maar halfgas rijd dan als ik volgas ga. En temperatuur is een duidelijke invloed want de afgelopen twee dagen trok ie de hele weg prima, maar vandaag begon de power vanaf de helft van de heenweg merkbaar af te lopen.

Ik wil dus in ieder geval nieuwe veren en waarschijnlijk ook wel een nieuwe zuiger (vast geen slecht plan gezien z'n leeftijd). Nu overweeg ik om er maar gelijk een volledige cilinderkit (goedkoop) of cilinderkit (naruku) van te maken zodat ik in 1x klaar ben. Is dat handig? Of kan ik beter stap voor stap gaan? (wat wel weer meer tijd kost aan wachten op bestellingen)

[ Voor 44% gewijzigd door BdK9001 op 10-01-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Als de wand niet beschadigd is honen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

BdK9001 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:20:
Als je kijkt naar hoe hard een ontgrensde 50cc loopt kunnen ze misschien beter een 30cc categorie in het leven roepen.
Daar dacht ik ook aan toen ik weer ingehaald werd op m'n speed-pedelec.

De snorfietsers die ik heb ingehaald in 10.000km passen in mijn woonkamer, en dan hoef ik er niet eens stoelen bij te pakken.

Waarschijnlijk omdat je met 30cc te weinig koppel overhoudt, en het toerental nog verder omhoog moet.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
fvdberg schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:53:
Als de wand niet beschadigd is honen.
zal het nog even aanvullen.

Vervangen van de gietijzeren cilinder van de jet is in veel gevallen niet nodig. enkel de zuigerveren van het zuigertje zal je moeten doen.

een cilinderhoon er even doorheen is wel aan te raden als hij heel erg glimt of ondiepe krassen heeft, maar niet altijd nodig. Als het hoonbeeld nog te zien is zou je kunnen overwegen om dit niet te doen.

een cilinderhoon kost je een euro of 15 en kan gewoon in de boormachine. beetje steady houden en het gaat voor licht ophonen goed. haal hem er echt gewoon maar 1 of 2x door.

Qua veren:
Je kan een los setje veren kopen, maar niet elke winkel heeft dat zo op voorraad.

als je zeker wil weten dat het goed is zou ik een zuigertje + veren nemen: https://www.cityparts.nl/...diameter-zuiger-39mm.html

en dan een voetpakking: https://www.cityparts.nl/...gineel-12191-t5c-000.html

De koppakking kan je hergebruiken, is een metalen.

Verder kan je in het geval van krassen naar een overmaat zuigerveren gaan, 39.2 of 39.5 MM. In dat geval kan je niet meer met de hoonspin af. Kotteren wordt het dan. Ik zou dit alleen even laten doen. Kost je ook de kop niet, tientje of 3 maximaal. Wel moet je dan ook overmaat zuigerveren hebben. en dat is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Oh, dat valt weer mee dan! Ben morgen vrij dus zal dan de boel ff opentrekken.

Edit: Heb het maar meteen besteld, ook direct een vers membraan erbij gedaan en een spanningsregelaar voor de FS1 (zodat m'n remlicht en tellerverlichting eindelijk eens langer dan 200km heel blijven). Jammer dat de levertijd op de zuiger er waarschijnlijk voor zorgt dat ik de boel pas na het weekend heb. Ah well, dan de Orbit maar eens verder onder handen nemen :P

[ Voor 100% gewijzigd door BdK9001 op 11-01-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
[...]

De VEC wonderspoel zit op de Puch Maxi en hij vonkt als een gek :7
Je moet wel je elektrodenafstand op 0,8mm zetten anders brandt je bougie kapot na verloop van tijd.

Fantastisch apparaat dit!

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

kaos- schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:13:
[...]

De VEC wonderspoel zit op de Puch Maxi en hij vonkt als een gek :7
Je moet wel je elektrodenafstand op 0,8mm zetten anders brandt je bougie kapot na verloop van tijd.

Fantastisch apparaat dit!
Gaaf! Ben benieuwd hoeveel meer performance je gaat krijgen :*)

Ben nu de tank van de FS1 aan het voorbereiden op TankCure, ben benieuwd hoe 'ie straks loopt op Euro95 Roestvrij :P

Onderdelen voor de Sym komen gelukkig morgen al binnen, dus wordt een lekker klusweekendje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik ben met de canta bezig.

Ik ben er een nieuw uitlaat traject onder aan het hangen.

De oude demper hangt aan de motor en gaat na het spruitstuk met een 28 mm uitwendige pijp met 90 graden gebogen bocht een demper in van 45 cm lang en 10 cm rond.

Om de demper zit een plaatstalen buis met lucht ingang en uitgang en is bedoeld als simpele kachel.

Onder de demper zit weer een 28 mm buis met een bocht naar een kort stukje flexibel.

Onder de canta hangt een 28 mm buis die voor het achterwiel uit komt.

Er zijn een aantal redenen waarom ik de uitlaat anders wil hebben:

1. We hebben een standkachel (eberspacher benzine) en gebruiken dus de warmte van de uitlaat niet als verwarming. Deze warmte komt nu allemaal onder de motorklep uit.

2. De demper is best zwaar (kilo of 5) en hangt enkel aan 2 tapeindjes en 1 steun. De demper trilt lekker met de motor mee en is een potentieel probleem punt... Het is de reden dat de oude kop zijn tapeinden waren uit gelubberd.

3. De motor is behoorlijk aangepast inmiddels en de uitlaat geeft te veel restrictie.

Er zit een andere ontsteking op. de lifan heeft een restrictie op 4000 toeren in de meegeleverde CDI. een toerenbegrenzer dus. De ontsteking die ik gebruik is een generic chinees zonder toerenbegrenzing.
De gouverneur is verwijderd

Ik heb ivm. zwevende kleppen bij 5200 toeren een set sterkere klepveren geplaatst. (28 Nm)

Het blok draait nu met een standaard dempertje 6500 toeren. zonder demper tot de kleppen zweven bij 9000 toeren.

Met de huidige pijp komt hij echter zonder de toerenbegrenzing nog steeds amper over de 4000 toeren heen. Daarmee haal je in de praktijk maximaal een km of 40 mee icm de huidige comex bak/cardan en vario.

Ik heb verder geen idee hoe veel die bak vertraagd is, ze zijn er tussen de 8 en 11 x. een keer of 10 is hij zeker wel.

De uitlaatdemper geeft te veel restrictie. Ook heeft hij zijn beste tijd wel gehad. Er hebben al meerdere mensen aan zitten bakken en braden en ook momenteel is hij lek..

4. Zonder de demper oogt de motorruimte ordentelijker

Wat ga ik doen? Simpel. Een grotere diameter pijp, minder gewicht aan de motor en minder restrictie.

Er komt een akrapovic kloon als demper onder

Deze komt achter voor het achterwiel te hangen. Dwars en dan schuin. Qua diameter ga ik naar 38MM dikwandige pijp toe (34 MM inwendig)

De uitlaat poort heb ik qua diameter van 28 mm aangepast naar een ovale poort met het equivalent van 32 MM. Ik heb de standaard uitlaatklep van 31 mm in de kop geslepen zitten.

Ik zou kunnen upgraden naar 35 mm, en dan de poort rond uitfrezen, maar met het equivalent van 35 of 36 mm blijft er vrij weinig wanddikte over.

Ook wil ik nog enigszins levensduur overhouden op het blokje.. Ik heb daar dus niet voor gekozen. 31 mm is mooi zat.

De uitlaat zelf is een chinese akrapovic kloon type slip on die verkocht is als 38 mm, echter is dit 38 mm uitwendig, het is 1,5 mm dik metaal, dus in de praktijk is de pijp qua aansluiting inwendig maar 35 mm i

De adapter hiervoor is 1.5 mm qua dikte, oftewel inwendig houd je van de 35 mm pijp die er in gaat is dus 32 mm. over. Dat komt mooi uit in dit geval. Precies wat we nodig hebben.

tussen de pijp die ik 90 graden buig en het spruitstuk komt een stuk RVS flexibele uitlaatslang.

[ Voor 11% gewijzigd door fvdberg op 12-01-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:01:
[...]

Gaaf! Ben benieuwd hoeveel meer performance je gaat krijgen :*)
Ben qua topsnelheid 5 km/h omhoog gegaan, dus dat is best netjes voor alleen een ontsteking die gewijzigd is. B)

Ook loopt hij gewoon een stuk netter dan voorheen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Mijn GY6 based scooter laten ‘tunen’ en het resultaat is top!

- 72 cc cilinder Naraku
- Power1 vario en rolletjes, nu iets van 7 grams ipv stock 8,8
- Sproeier 90
- variabele 32 - maxspeed CDI
- vanaf volgende week een NCY RVS uitlaat ipv de inmiddels krokante stock

Voldoende om lekker vlot op te trekken!

[ Voor 18% gewijzigd door AvWijk op 13-01-2018 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

kaos- schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:49:
[...]

Ben qua topsnelheid 5 km/h omhoog gegaan, dus dat is best netjes voor alleen een ontsteking die gewijzigd is. B)

Aah lekker hoor :D
fvdberg schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:32:
ik ben met de canta bezig.

Ik ben er een nieuw uitlaat traject onder aan het hangen.

De oude demper hangt aan de motor en gaat na het spruitstuk met een 28 mm uitwendige pijp met 90 graden gebogen bocht een demper in van 45 cm lang en 10 cm rond.

Om de demper zit een plaatstalen buis met lucht ingang en uitgang en is bedoeld als simpele kachel.

Onder de demper zit weer een 28 mm buis met een bocht naar een kort stukje flexibel.

Onder de canta hangt een 28 mm buis die voor het achterwiel uit komt.

Er zijn een aantal redenen waarom ik de uitlaat anders wil hebben:

1. We hebben een standkachel (eberspacher benzine) en gebruiken dus de warmte van de uitlaat niet als verwarming. Deze warmte komt nu allemaal onder de motorklep uit.

2. De demper is best zwaar (kilo of 5) en hangt enkel aan 2 tapeindjes en 1 steun. De demper trilt lekker met de motor mee en is een potentieel probleem punt... Het is de reden dat de oude kop zijn tapeinden waren uit gelubberd.

3. De motor is behoorlijk aangepast inmiddels en de uitlaat geeft te veel restrictie.

Er zit een andere ontsteking op. de lifan heeft een restrictie op 4000 toeren in de meegeleverde CDI. een toerenbegrenzer dus. De ontsteking die ik gebruik is een generic chinees zonder toerenbegrenzing.
De gouverneur is verwijderd

Ik heb ivm. zwevende kleppen bij 5200 toeren een set sterkere klepveren geplaatst. (28 Nm)

Het blok draait nu met een standaard dempertje 6500 toeren. zonder demper tot de kleppen zweven bij 9000 toeren.

Met de huidige pijp komt hij echter zonder de toerenbegrenzing nog steeds amper over de 4000 toeren heen. Daarmee haal je in de praktijk maximaal een km of 40 mee icm de huidige comex bak/cardan en vario.

Ik heb verder geen idee hoe veel die bak vertraagd is, ze zijn er tussen de 8 en 11 x. een keer of 10 is hij zeker wel.

De uitlaatdemper geeft te veel restrictie. Ook heeft hij zijn beste tijd wel gehad. Er hebben al meerdere mensen aan zitten bakken en braden en ook momenteel is hij lek..

4. Zonder de demper oogt de motorruimte ordentelijker

Wat ga ik doen? Simpel. Een grotere diameter pijp, minder gewicht aan de motor en minder restrictie.

Er komt een akrapovic kloon als demper onder

Deze komt achter voor het achterwiel te hangen. Dwars en dan schuin. Qua diameter ga ik naar 38MM dikwandige pijp toe (34 MM inwendig)

De uitlaat poort heb ik qua diameter van 28 mm aangepast naar een ovale poort met het equivalent van 32 MM. Ik heb de standaard uitlaatklep van 31 mm in de kop geslepen zitten.

Ik zou kunnen upgraden naar 35 mm, en dan de poort rond uitfrezen, maar met het equivalent van 35 of 36 mm blijft er vrij weinig wanddikte over.

Ook wil ik nog enigszins levensduur overhouden op het blokje.. Ik heb daar dus niet voor gekozen. 31 mm is mooi zat.

De uitlaat zelf is een chinese akrapovic kloon type slip on die verkocht is als 38 mm, echter is dit 38 mm uitwendig, het is 1,5 mm dik metaal, dus in de praktijk is de pijp qua aansluiting inwendig maar 35 mm i

De adapter hiervoor is 1.5 mm qua dikte, oftewel inwendig houd je van de 35 mm pijp die er in gaat is dus 32 mm. over. Dat komt mooi uit in dit geval. Precies wat we nodig hebben.

tussen de pijp die ik 90 graden buig en het spruitstuk komt een stuk RVS flexibele uitlaatslang.
Stevige klus weer! het hogere toerental, is dat voor meer enelhied, of vooral meer trekkracht?

Ik ben vandaag ook weer lekker aan het klussen geweest. Om de postbode niet te missen eerst maar eens aan de slag gegaan met de Orbit. Daarbij de treeplank vervangen door een heel exemplaar en nog wat aangerommeld met de afstelling van de carb in de hoop 'm gestart te krijgen. met succes!

Daarna alvast de Jet ontmanteld zodat ik gelijk kon gaan monteren zodra de nieuwe zuiger binnen was. Dat ging allemaal vrij soepel - iets te zoepel zelfs. Nu heb ik ergens valse lucht, waarschijnlijk bij het membraan. Maar dat is een klus voor morgen, ik heb het inmiddels best wel koud :P

[ Voor 66% gewijzigd door BdK9001 op 13-01-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:22:
[...]
Stevige klus weer! het hogere toerental, is dat voor meer enelhied, of vooral meer trekkracht?
Snelheid want trekkracht heeft de Canta ook standaard met het nieuwe blok al. voldoende zelfs. Zelfs helling op zakt hij minimaal in toeren. Maar extra snelheid is echt wel gewenst omdat nog geen 40 Km of 32 km helling op gewoon niet van deze tijd is. En nee daar doet de gouverneur die er standaard op zit ook weinig aan. Het is echt de vario die dat veroorzaakt.

De nieuwere canta's rijden 45 Km, door een lagere vertraging in de Comex bak.

Qua begrenzingen heb je met originele honda bobines uit een paar smaken: 1. 4000 toeren 2. 6500 toeren 3: onbeperkt.

Voor nu heb ik 1, die zat op het nieuwe blok en 3. Die had ik van het oude blok.

Als het geheel klaar is zet ik er misschien 2 op, afhankelijk van hoe het geheel zich houdt. De Comex bak kan maar 9 PK aan, en daar zitten we nu een pk of 2 boven. Met 6500 toeren blijft hij rond de 9 pk en verwacht ik tussen de 55 en 60 km uit te komen. Dan kunnen we lekker mee rijden met het verkeer.

Maar of dat nodig is.. eerst zien of het geheel wel de 6500 toeren haalt met de 22 mm DB killer in de uitlaat. Want het toerental is echt afhankelijk van de hoeveelheid restrictie in de uitlaat bij de honda.

Willen we een keer wel sneller dan hoef ik enkel de DB killer te verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door fvdberg op 13-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Pfoe met minder dan 40 km/u een helling op is ook gewoon gevaarlijk.

Ik zit inmiddels wel geheel zonder geduld met de Jet. Gisteren keurig het membraan opnieuw geplaatst en zie daar hij loopt stationair een stuk normaler. Maar helaas zijn de problemen die ik op wilde lossen met de nieuwe zuiger niet weg en zit ik na een tijdje gereden te hebben nog steeds met hoog stationair (ondanks een bijna dichte luchtschroef en de stationairschroef best ver uitgedraaid) en matige performance. Toen ik aan de slag ging met de nieuwe zuiger viel me wel op dat de bougie erg wit was en dat er geen begrenzer te zien is in de uitlaat. Misschien toch nog steeds een te kleine sproeier? Maar dat lijkt me dan weer stug omdat ik een jaar geleden nog met een sproeier 72 reed en nu met 80. @fvdberg ik meen me te herinneren dat jouw Jet sproeier 84 had toch?

Vanmiddag ga ik de cilinder nog een keer loshalen en opnieuw monteren om valse lucht bij de voetpakking uit te sluiten. Als dat een beetje verschil maakt koop ik nog wel wat grotere sproeiers erbij, maar als het niks uithaalt wordt het een enkeltje Marktplaats. Of nouja eigenlijk een dubbel ticket Marktplaats want de Orbit blijft ook een verschrikking om normaal te laten rijden. Van de opbrengst haal ik dan een wat recentere 4-takt scooter. Hoewel ik wel weinig scooters zo mooi vind als de Jet Sport X, maar degenen die te koop staan hebben bijna allemaal wel wat...

[ Voor 13% gewijzigd door BdK9001 op 15-01-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orDian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 16:26
gop1 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:46:
Met koude motor is het toerental veel te hoog, waardoor de scooter wil wegrijden. Bij warme motor is het echter goed. Als ik de stationairschroef echter uitdraai zodat de motor koud goed loopt, dan is het toerental bij warme motor weer te laag.
Het lijkt erop dat hij te veel lucht krijgt. In het begin is de choke nog actief aangezien hij koud is, waardoor je een rijker mengsel krijgt dan wanneer de choke niet meer actief is. Naarmate hij langer aanstaat krijg je een armer mengsel doordat de choke stopt.
Je moet hem dus even afstellen, dit doe je als hij warm is gelopen. Eerst je luchtstelschroef helemaal indraaien(rechtsom) en dan 1.25 tot 1.5 slag uitdraaien. Dan zorg je ervoor dat hij blijft lopen met de stationairschroef.
1) Als hij nu blijft lopen ga je aan de luchtstelschroef draaien tot je merkt dat hij de hoogste toeren heeft. Let op, je stelt de luchtstoefschroef af met slagjes van 1/8 of 1/4, ga hier niet 2 slagen aan lopen draaien..
2) Te hoge toeren? Dan moet je even weer de stationairschroef afstellen. Daarna even wat gas geven en weer kijken of je nog met je luchtstelschroef (stap 1) het motortje sneller kan laten lopen.
Blijven herhalen tot hij niet meer sneller gaat lopen.

Verder zou het ook nog zo kunnen zijn dat je valse lucht krijgt. Dit kun je testen door met remreiniger(droogt rubber uit) bij het spruitstuk in de buurt te spuiten.Wanneer je spuit en hij gaat ineens sneller lopen dan trekt hij valse lucht.
Ipv remreiniger kun je ook gebruik maken van haarlaak of deo.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:32:
@fvdberg ik meen me te herinneren dat jouw Jet sproeier 84 had toch?
Nee, sproeier 84 zit in de Cello.
De Jet heeft sproeier 82

witte bougie... krijgt het ding wel voldoende benzine? - wit duidt op een te arm mengsel,

Oftewel - te kleine sproeier, valse lucht uit pakking of keerring

of heel stom... vies brandstoffilter of lek membraan in de vacuum gestuurde brandstofpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
orDian schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Het lijkt erop dat hij te veel lucht krijgt. In het begin is de choke nog actief aangezien hij koud is, waardoor je een rijker mengsel krijgt dan wanneer de choke niet meer actief is. Naarmate hij langer aanstaat krijg je een armer mengsel doordat de choke stopt.
Je moet hem dus even afstellen, dit doe je als hij warm is gelopen. Eerst je luchtstelschroef helemaal indraaien(rechtsom) en dan 1.25 tot 1.5 slag uitdraaien. Dan zorg je ervoor dat hij blijft lopen met de stationairschroef.
1) Als hij nu blijft lopen ga je aan de luchtstelschroef draaien tot je merkt dat hij de hoogste toeren heeft. Let op, je stelt de luchtstoefschroef af met slagjes van 1/8 of 1/4, ga hier niet 2 slagen aan lopen draaien..
2) Te hoge toeren? Dan moet je even weer de stationairschroef afstellen. Daarna even wat gas geven en weer kijken of je nog met je luchtstelschroef (stap 1) het motortje sneller kan laten lopen.
Blijven herhalen tot hij niet meer sneller gaat lopen.

Verder zou het ook nog zo kunnen zijn dat je valse lucht krijgt. Dit kun je testen door met remreiniger(droogt rubber uit) bij het spruitstuk in de buurt te spuiten.Wanneer je spuit en hij gaat ineens sneller lopen dan trekt hij valse lucht.
Ipv remreiniger kun je ook gebruik maken van haarlaak of deo.
Succes!
Bedankt voor je antwoord. Hij start de afgelopen dagen ook zeer lastig, ik moet de stationairschroef ver dichtdraaien voordat ie wil starten. Als ie dan eenmaal loopt moet ik hem weer indraaien zodat ie blijft lopen. Bij warme motor valt ie nu sowieso uit.
Ik zal binnenkort eens de luchtschroef afstellen en de choke doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 18:56
gop1 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Hij start de afgelopen dagen ook zeer lastig, ik moet de stationairschroef ver dichtdraaien voordat ie wil starten. Als ie dan eenmaal loopt moet ik hem weer indraaien zodat ie blijft lopen. Bij warme motor valt ie nu sowieso uit.
Ik zal binnenkort eens de luchtschroef afstellen en de choke doormeten.
Klinkt misschien gek hoor, maar ik kan van mijn pa zn sym orbit 2 herrineren dat er een stationair sproeier in zit, is die misschien niet te groot?

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@gop1 Probeer het eens met de mengselschroef (het is geen luchtschroef want 4-takt) helemaal dicht. Ik kreeg mijn Orbit 1 ook niet goed gestart tot ik die helemaal dicht zette. Controleer ook even of de vacuumslang tussen je carb/spruitsuk en je tank niet verstopt zit.

Als koud je toerental hoog is doet de choke in ieder geval zijn werk, misschien ook de moeite om even te checken of je koppelingsveren nog strak zijn.

@-tom-562 Wat is eigenlijk de status van je Kymco Nexxon? Na de foto is het erg stil geweest daarover ;). Ik zag tijdens mijn zoektocht naar een eventuele opvolger voor de Jet op marktplaats een aantal Kymco Activ's te koop staan, dus moest er ineens aan denken.

De Activ staat in ieder geval op de shortlist want het is een betaalbare zuinige 4-takt met een eigenzinnig uiterlijk en voldoende beenruimte. Onder de €500 zijn er namelijk bar weinig leuke scooters die dezelfde maat treeplank hebben als de Jet, en al helemaal weinig 4-takt van een betrouwbaar merk. Ik zou dan uitkomen bij een People S, Fiddle of Allo, maar die laatste heeft zo'n raar breed stuur. En alles wat gebaseerd is op de Agility en Orbit zit voor geen meter tenzij ik alleen mn hakken op de treeplank heb en de rest van m'n voet voorbij het schutbord steek.

[ Voor 49% gewijzigd door BdK9001 op 16-01-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:29

-tom-562

Oliesjeik

BdK9001 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:06:
@gop1 Probeer het eens met de mengselschroef (het is geen luchtschroef want 4-takt) helemaal dicht. Ik kreeg mijn Orbit 1 ook niet goed gestart tot ik die helemaal dicht zette. Controleer ook even of de vacuumslang tussen je carb/spruitsuk en je tank niet verstopt zit.

Als koud je toerental hoog is doet de choke in ieder geval zijn werk, misschien ook de moeite om even te checken of je koppelingsveren nog strak zijn.

@-tom-562 Wat is eigenlijk de status van je Kymco Nexxon? Na de foto is het erg stil geweest daarover ;). Ik zag tijdens mijn zoektocht naar een eventuele opvolger voor de Jet op marktplaats een aantal Kymco Activ's te koop staan, dus moest er ineens aan denken.

De Activ staat in ieder geval op de shortlist want het is een betaalbare zuinige 4-takt met een eigenzinnig uiterlijk en voldoende beenruimte. Onder de €500 zijn er namelijk bar weinig leuke scooters die dezelfde maat treeplank hebben als de Jet, en al helemaal weinig 4-takt van een betrouwbaar merk. Ik zou dan uitkomen bij een People S, Fiddle of Allo, maar die laatste heeft zo'n raar breed stuur. En alles wat gebaseerd is op de Agility en Orbit zit voor geen meter tenzij ik alleen mn hakken op de treeplank heb en de rest van m'n voet voorbij het schutbord steek.
Nog niks mee gedaan :P Komt in het voorjaar (sowieso heeft de FS1 dan prio 1). In het voorjaar moet ik ff een ander blok op de kop zien te tikken, maar ik heb een YX 150cc blokje op het oog, moet alleen een uitlaat bij (wordt wss een pitbike uitlaat) en een dikke carburateur.
M'n pa heeft een People S gehad, en dat reed echt goed.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

-tom-562 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:39:
[...]

[...](sowieso heeft de FS1 dan prio 1)[...]
Gelukkig maar ;) Hier hetzelfde hoor. Van het weekend is m'n tankcure uitgehard en mag er weer benzine in. Maar voordat de tank er weer op gaat maak ik mooi gebruik van dat ik goed bij het frame kan nu, kan ik de boel ff goed schoonmaken (als het ooit weer droog is :P)

People S staat nu ook op de shortlist! Maar heb ook deze gevonden. Dat is helemaal aantrekkelijk, gewoon mijn kappen, spiegels en achterwiel overzetten en gaan :D Met een beetje geluk kan ik er op de Orbit heen en die inruilen. Geen 4-takt, maar wel een geweldige 2-takt met extreem lage km-stand :D Plus dat ik letterlijke voor alle onderdelen een reserve heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
goede deal! wel snel wezen anders koop ik hem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:44:
goede deal! wel snel wezen anders koop ik hem!
Heb m een bericht gestuurd, want zelfs met alles netjes luchtdicht gemonteerd (getest met startvloeistof) wil ie nauwelijks vooruit. Het enige wat ik nog zou kunnen veranderen is de stand van de gasnaald, die staat nu wat aggressief, maar lijkt me sterk dat ie daardoor nauwelijks boven de 37 uit wil.

Ah well, afwachten dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Inderdaad. Dat is vreemd. De mijne had overigens ook kuren. Hij ging niet over de 35 heen behalve als hij warm was zonder aankondiging...of direct na het starten als je hem in 1 x door trok

Qua toerental was het met 4500 klaar. Oorzaak: Mijn rollen hadden een plat afgesleten kant. Nieuwe rollen er in gezet en hij gaat weer. Overigens gelijk de keerringen meevervangen van de vliegwiel en vario kant. Probleem was namelijk 2 ledig. De vorrige set versleten rollen gaf namelijk hele andere problemen...

Met andere woorden: Weet je zeker dat de keerringen nog goed zijn? Je snelheid geeft wel aan dat ie rond de 4500 toeren ophoudt.

[ Voor 41% gewijzigd door fvdberg op 16-01-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Volgens de toerenteller gaat ie tot 7000-7500, maar er zit gewoon geen power in. Eigenlijk precies hetzelfde als voor ik alles ging vervangen. Wat wel opvalt is dat het geen zin heeft om meer dan half gas te geven, dat voegt niks toe

Keerringen zouden een goede boosdoener kunnen zijn

[ Voor 34% gewijzigd door BdK9001 op 16-01-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Geen power en wel toeren equals lekkage dus inderdaad zuigerveren of keerringen. Versleten zuigerveren kunnen lekke keerringen veroorzaken ivm de te hoge onderdruk. Ze worden er gewoon uitgeperst. Is bij mij ook de reden van de lekke keerringen geweest. Al heb ik de zuigerveren al enkele maanden geleden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Aah crap! Naja ik hield er iig al rekening mee dat dat zo zou zijn. Waarschijnlijk eigen schuld doordat ik te lang met lekke zuigerveren heb gereden. Maar als ik een ruwe schatting doe van hoeveel dat ding gelopen heeft zal het wel een stuk over de 30.000km zijn waarschijnlijk zelfs eerder richting 40.000km en onderhoud heeft ie duidelijk weinig gehad.

Dan vrees ik dat ik m als loop/sloop op marktplaats moet gooien en de H8 LED-kit los ga verkopen. Alleen nog ff afwachten of de verkoper van die andere Jet gaat reageren

@fvdberg het lijkt er op dat we beiden pech hebben. Die Jet van Marktplaats is al verkocht :(

[ Voor 8% gewijzigd door BdK9001 op 17-01-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
tja keerringen zijn op zich zo vervangen. tis alleen zo jammer dat ik ze destijds zo bij de laman heb gehaald en de maten niet heb opgeschreven.. en ook het briefje en bonnetje kwijt ben.

je zal ze er dus eerst uit moeten wurmen om de nummers over te nemen. je kan er gewoon vanaf de buitenkant bij door zowel je vliegwiel er af te trekken en je vario er af te halen.

kosten... paar euro per stuk.. euro of 3-4 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
kaos- schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:49:
[...]

Even een tip van mijn kant. Die VEC ontsteking moet je meten op het moment dat je gas geeft. Stationair heeft hij namelijk een voorontsteking van 2,0mm , geef je gas dan gaat hij naar 1,2mm.

Let wel, dit is gemeten met de grondplaat in de 'midden' stand. Dus de schroeven centraal in de slobgaten.

Het voordeel dat hij een kleine curve heeft is dat je makkelijker start en vlotter optrekt.
Mijn 5 km/h extra winst zal dus nog veel hoger uitvallen omdat ik de voorontsteking totaal verkeerd had staan. Dus een update kwa topsnelheid volgt nog. :7

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:44:
tja keerringen zijn op zich zo vervangen. tis alleen zo jammer dat ik ze destijds zo bij de laman heb gehaald en de maten niet heb opgeschreven.. en ook het briefje en bonnetje kwijt ben.

je zal ze er dus eerst uit moeten wurmen om de nummers over te nemen. je kan er gewoon vanaf de buitenkant bij door zowel je vliegwiel er af te trekken en je vario er af te halen.

kosten... paar euro per stuk.. euro of 3-4 denk ik.
Fatsoenlijk monteren kan ook gewoon vanaf de buitenkant? Want als het met een tientje of wat opgelost kan zijn is dat natuurlijk wel de moeite van het proberen waard!

Ik zal straks thuis eerst met wat startvloeistof checken of het inderdaad lekt daar en dan eens kijken of ik ze er uit gefriemeld krijg.

Ik heb hier in ieder geval de juiste maten gevonden :)

@kaos- Dat is wel een leuke ontdekking om te doen :D

[ Voor 14% gewijzigd door BdK9001 op 17-01-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Jep want de keerring zit aan de buitenkant. Anders zou het krukaslager geen smering krijgen. Je kan ze beter ff bij een zaak die lagers e.d. verkoopt halen. De prijzen in je link zijn iets wat aan de hoge kant.

[ Voor 39% gewijzigd door fvdberg op 17-01-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik ga ze daar idd niet bestellen, maar was de enige plek waar ik de jusite maten kon vinden. Wilde uit werk langs Loef in Houten, maar die was dicht helaas. Bij Destil (zit vlak bij werk) hebben ze die maten iig niet online staan, dus heb ze gemaild. Anders bestel ik ze bij Zandri, daar zijn ze iig goedkoper.

Irritante is dat de maten 15.6X25.5X7 en 20X31X7 gewoon maar weinig voorkomen. Of dat winkels hun maten afronden waardoor je niet zeker weet of je de goede hebt. Maar heb geen haast, morgen storm, dus dat wordt sws niet klussen en daarna ben ik 3 dagen vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Iemand hier de storm getrotseerd vandaag? ik ben iig met de auto want mijn scooters kwamen zonder storm al amper vooruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2611
  • Laatst online: 10-09 20:18

Jeroen2611

Hi mum!

Ja ik! Ik heb met de scooter vandaag ongeveer 30 KM gereden in totaal. Er lagen overal dikke takken en blaadjes op het fietspad, dus heb voor het merendeel op de rijbaan gereden.
Al met al was het wel te doen zolang je met de benen open reed om maar niet opzij te worden getrokken 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik ben alleen even naar de bank geweest gisteren tijdens de storm. zolang je de snelheid niet te hoog opvoerde was het prima te doen

wat wel jammer is, dat is dat de glazenwasser in de storm heeft staan zemen.

[ Voor 29% gewijzigd door fvdberg op 19-01-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

[insert lijst met scheldwoorden] de nieuwe keerringen hebben niks uitgehaald :/

Oftewel tijd om een nieuw bromding te zoeken en hopen dat iemand nog wat geld over heeft voor mijn twee gare scooters...

Ik heb tegen beter weten in m'n oog laten vallen op een Kymco Activ. Wat qua onderdelen natuurlijk een even grote ramp is als de Jet. Dus ik marktplaats nog even verder naar een leuke 4-takt onder de €400 die ik rijdend mee kan nemen. Er staan veel Agility's te koop, maar die hebben hetzelfde euvel als de Orbit: ik kan m'n voeten niet lekker kwijt op de treeplank. People S staat in ieder geval op het lijstje, maar de meesten zijn wel wat te duur.

Mochten jullie nog tips hebben qua modellen: graag!

Wat ik zelf gevonden heb (gesorteerd op prijs):
- Een andere Jet Sport
- Een Zip2000 4-takt
- Een People S 80cc
- Een Kymco Activ met 10000km
- Een Agility 16 inch
- Een Kymco Activ met 13500km
- Een Kymco Super 8
- Een andere Kymco Super 8

[ Voor 49% gewijzigd door BdK9001 op 19-01-2018 20:30 . Reden: Marktplaats afgestruind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Ik ben ook klaar met die lage snelheid. Onder mijn Vespa zitten winterbanden en dan nog een windscherm. Meestal rijdt die nu tussen 35-40 op de teller. Veel te langzaam dus. Wel lichte 5.2 gram rollen.
Er wordt een Sport Ducati Onbegrensde CDI Grijs samen met een Polini Varioset en iets zwaardere polini rollen ingezet. Verder toch besloten om de originele gespoten velgen met Schwalbe all-weather banden er weer op te laten zetten. Winterbanden rijdt gewoon niet lekker. Het hobbelt en gevoel met het wegdek heb je al helemaal niet. En zo zware winter hebben we nou ook weer niet. Bovendien laat ik mijn vespa gewoon staan als het enigszins vriest of sneeuw lig. Heb hem niet dageliijks nodig voor woon-werk verkeer. Daar heb ik de Mercedes voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:04:
[insert lijst met scheldwoorden] de nieuwe keerringen hebben niks uitgehaald :/

Oftewel tijd om een nieuw bromding te zoeken
Vaag. Dus zuigerveren goed keerringen goed membraan goed... carburateur schoon/goed en nog niet willen... ding krijgt dus wel brandstof voldoende maar het wil echt niet... ik weet het dan ook echt niet meer.
Pagina: 1 ... 30 ... 46 Laatste