Het scooter- en brommertopic

Pagina: 1 ... 31 ... 46 Laatste
Acties:
  • 280.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

fvdberg schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Vaag. Dus zuigerveren goed keerringen goed membraan goed... carburateur schoon/goed en nog niet willen... ding krijgt dus wel brandstof voldoende maar het wil echt niet... ik weet het dan ook echt niet meer.
Ik ook niet meer, maar ik heb een deal met iemand in Hilversum die de zwarte versie uit 2010 heeft met iets over de 15000km. Staan op het moment best veel Jets trouwens. In Vlaardingen een Sport X voor €250 en had ook nog het oudere model gezien voor €150.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scroeffie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-08 11:11
iemand ervaring met retro scooters riva btc etc wil men eerste scooter kopen
vespa zijn natuurlijk beter maar niet betaal baar ,ik heb een vriend die een senzo riva heeft en er zit al 10.000 km op rijd nog als nieuw hij doet wel optijd onderhoud
iemand ervaring met online scooter winkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Naar mijn idee zijn dat toch wel de merken die je liever links laat liggen. Maar het hangt er ook heel erg vanaf waar je je scooter voor gaat gebruiken, hoe lang je er mee wilt doen, of je zelf er aan kunt klussen. En vooral wat je budget is.

Die retro dingen zijn vaak een beetje een loterij qua kwaliteit en hebben vaak ook bijna geen restwaarde. Qua blok gebruiken ze hetzelfde basisontwerp als Kymco en Sym, maar dan van een lagere kwaliteit. Hierdoor slijt de boel harder of past het net niet lekker in elkaar.

Ik denk daarom persoonlijk dat je beter af bent door een jonge tweedehands A-merk scooter te kopen (waarbij Kymco en Sym qua betrouwbaarheid ver bovenaan staan).

Blader vooral even door dit topic heen en geef ons aan waar je de scooter voor nodig hebt en wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scroeffie
men budget is 1000 euro ,ik snap dat een vespa beter is maar daar zijn ook verhalen bekend .
beurten kan ik zelf doen is geen probleem wil de scooter niet gebruik voor werk gewoon met goed weer een keer naar de stad bv,ik vraag dit omdat je steeds meer van die retro scooters ziet rijden met name die modellen die lijken op vespa ,ik had zelf vroeger een aprillia sr na 25.000 moest er een nieuwe zuiger en cillinder op heb spijt dat ik em verkocht heb uiteindelijk, heeft me nooit in de steek gelaten
maar wil dit keer een 4takt scooter is wat zuiniger max 25kmh
of ik spaar door en voor 1500 euro heb ik een kymco agility < maar ben niet bekend met kymco
Sym Fiddle II 50s < ook voor 1500 euro maar geen ervaring met dit merk
ik wil gewoon iets zuinigs en betrouwbaar ,onderhoud is geen probleem
en t moet een beetje leuk er uitzien natuurlijk :)

maar nu lees ik ook op forums dat mensen problemen hebben met kymco scooters ,sommige komen uit china en sommige uit taiwan / er is gewoon teveel op de markt
ik denk dat je ook een grote groep mensen hebt die negatieve dingen zeggen over die retro scooters ,maar daar bij vertellen ze niet of ze wel op tijd onderhoud plegen etc etc ,ik kom uit een klein dorp en hier rijden geen vespas of kymco;s etc zelfs geen aprillia of beta's ,hier rijden alleen maar retro scooters het hele jaar door .

en welke online scooter winkel is betrouwbaar

YouTube: Kymco 2015 Agility 50 review and tips

[ Voor 4% gewijzigd door scroeffie op 21-01-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 16:00
budget van 1000 euro.... koop een jonge 2e hands merk scooter. Sym Kymco Vespa Piaggio
Vespa, allemaal goed.

De reden dat je veel leest over Kymco en Sym is omdat ze veel voorkomen.

De top-3 bij de snorfietsen in 2017: Piaggio, SYM, BTC
De top-3 bij de bromfietsen in 2017 Piaggio, SYM, Kymco

Over het gehele spectrum zijn de grootste leveranciersin 2017 Piaggio, Sym, Kymco en dan BTC

BTC = AGM, BTC en Turbho oftewel Asian Gear BV. allemaal chinese import meuk.

Ik heb veel liever een jong gebruikte Sym/Kymco/Piaggio van +/- 3-5 jaar oud.

voor zowel een oudere merkscooter van Piaggio, Sym of Kymco boven de 20.000 kilometers of een nieuwe chinees heb je het in nagenoeg alle gevallen over russisch roulette. Je moet zelf er aan kunnen sleutelen of domweg geluk hebben. een Sym of Kymco kan redelijk probleemloos de 30-40K halen.

Hier in het topic hebben we al zeker 2 voorbeelden,

mijn Sym Jet zit over de 40k heen en hoewel hij technisch echt wel minder aan het worden zijn kan je met een beetje TLC het nog wel goedkoop rijdend houden.

De restwaarde praat echter reparaties met veel zoekwerk of flinke investeringen aan onderdelen niet meer goed. MAW zodra je niet meer voor een 10 tje of 4 aan onderdelen het beestje op de weg kan houden is het klaar.

Ook de Sym Jet van @BdK9001 heeft een flinke km stand. en zit technisch en economisch op hetzelfde punt als de mijne

Dat zijn 2 takten..

Een 4 takt gaat langer mee in de praktijk

De Sym Cello waar mijn vriendin op rijdt is technisch in topstaat, en heeft vorige maand met 34k nieuwe zuigerveren gehad.
Het ding wordt dagelijks gebruikt en gaat zo als het er nu naar uit ziet zeker de 45K halen volgend jaar.

En kijk voor de grap eens op de sym en kymco bezorgscooters... wordt mee geragd bij het leven... de meesten staan ook tegen de 30k aan als ze er niet overheen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik heb vandaag m'n 'nieuwe' Sym Jet opgehaald. Dezelfde, maar dan in het zwart en met maar 15400km en een sublieme staat van onderhoud. Zelfs de bougiesleutel zit nog onder het zadel!

Hij rijdt ook echt als een heel andere scooter, maar dat mag ook wel als je bedenkt dat m'n oude Jet tegen de 40dkm zit met amper onderhoud en 9 eigenaren. Ik ga wel nog de varioring er uit halen dan kan ik meer iets minder toeren harder rijden. En uiteraard m'n LED-verlichting overzetten.

Vreemd trouwens, ondanks het feit dat beiden een Jet Sport X SR zijn, staat mijn oude als Sym Jet 50 (eerste toelating 16 mei 2008) op de verzekeringspolis tegen een cataloguswaarde van €1677, maar mijn nieuwe staat als Sym Jet Sport X SR (eerste toelating 23 april 2008) tegen een cataloguswaarde van €1799 8)7. Het allervreemdste is dat mijn polis voor de nieuwe €4 per jaar goedkoper is als de polis die voor de oude loopt

[ Voor 31% gewijzigd door BdK9001 op 22-01-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Jep. Komt door de lagere risico's met de sport x sr.. heb je aan mij te danken. Ik heb nog nooit schade gemeld. De mijne is ook een sport x sr bij de verzekering. Vreemd genoeg hebben de snelle jongens een aerox genomen in de tijd en de jet links laten liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door fvdberg op 22-01-2018 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ben sowieso blij dat ze de Jet links hebben laten liggen, anders was ik niet zo'n net exemplaar tegengekomen als ik gister heb opgehaald. Zal na werk ff foto's posten trouwens.

Wat ook leuk is, is dat alle jongetjes van 14-15 me nakijken op dat ding omdat 'ie er nog net wat stoerder uitziet dan de Speedfight 2 en 3 en ze geen idee hebben waar ik nou op rij :P

Overigens klinkt de nieuwe een stuk beter dan de oude op het eind. maar toen ik 'm net had klonk 'ie wel zo, dus ik vrees dat het 100% m'n eigen schuld is dat die nu echt op is. Duur en jammer leermomentje, maar bij de nieuwe ga ik me netjes aan de onderhoudsintervallen houden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Omdat er al lang geen plaatjes meer zijn gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ujy10nUwykHPlNpckVMgg2BR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ja gaaf :) zeker met die regen komen ze goed uit op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scroeffie
wat voor scooters zijn dit ze liijken op een speedfight !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
scroeffie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:31:
wat voor scooters zijn dit ze liijken op een speedfight !?
Jet SportX 50 SR volgens mij. De laatste is denk een orbit 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 22:25
Onlangs is er een VEC Ignition spoel uitgekomen voor Puch brommers met een Bosch ontsteking.
Meerdere mensen hebben hier goede ervaringen mee waaronder ikzelf.

Nu heeft mijn vader een Berini M21 uit 1955 met dezelfde Bosch ontsteking, alleen de VEC spoel vonkt niet.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Informatie en foto's:

Berini M21
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fnECW5/012.jpg

Vliegwiel van de Berini M21
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bBogRw/berini.jpg

Verschil tussen de verschillende ontstekingsspoelen
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/g3EzDb/spoel.jpg

Je ziet dat de originele spoel iets bredere schoentjes heeft ten opzichte van de de Puch Maxi spoel. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Alle hulp is welkom! :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@kaos- Ten eerste: wat een prachtig ding! :9~

Verder heb ik niet heel veel verstand van ontstekingen, maar als de spoel van de Berini groter is, lijkt het me niet ondenkbaar dat de grootte van de magneten op het vliegwiel ook afwijkt van die van de Puch. Wellicht dat de VEC daardoor niet het juiste 'signaal' krijgt, en daardoor een onvoldoende hoge spanning uitgeeft voor de bobine.

Weet je verder zeker dat de nieuwe ontsteking goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:00:
@kaos- Ten eerste: wat een prachtig ding! :9~
Thanks! :D Is een behoorlijk project geweest waar praktisch alles aangepakt is van de brommer. Hij is zogezegd in "showroom-staat".
BdK9001 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:00:
Verder heb ik niet heel veel verstand van ontstekingen, maar als de spoel van de Berini groter is, lijkt het me niet ondenkbaar dat de grootte van de magneten op het vliegwiel ook afwijkt van die van de Puch. Wellicht dat de VEC daardoor niet het juiste 'signaal' krijgt, en daardoor een onvoldoende hoge spanning uitgeeft voor de bobine.

Weet je verder zeker dat de nieuwe ontsteking goed is?
De ontsteking is gloednieuw, dus ik ga er vanuit dat deze werkt.
Het magnetisme wat gegenereerd wordt zou wel eens anders kunnen zijn omdat de schoentjes breder zijn van de originele Berini spoel. Er schijnen ook nieuwere vliegwiel types te zijn, dus daar maar eens naar kijken dan.

Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Om nog even terug te komen op de typegoedkeuringsnummers: ik ben er op gaan zoeken en vond de juiste EU-verordening, in bijlage VII staat het volgende over de opbouw van zo'n nummer: ik gebruik de typegoedkeuring van mijn Jet Sport X SR als voorbeeld

1. Het EG-typegoedkeuringsnummer bestaat bij typegoedkeuring van gehele voertuigen uit vier delen en bij typegoedkeuring van systemen, onderdelen en technische eenheden uit vijf delen, zoals hieronder is aangegeven. In alle gevallen worden de delen gescheiden door het teken „*”.

Deel 1: e1-92/61-00015/11

De kleine letter „e” gevolgd door het kengetal van de lidstaat die de EG-typegoedkeuring verleent:

1 voor Duitsland; 2 voor Frankrijk; 3 voor Italië; 4 voor Nederland; 5 voor Zweden; 6 voor België; 7 voor Hongarije; 8 voor Tsjechië; 9 voor Spanje; 11 voor het Verenigd Koninkrijk; 12 voor Oostenrijk; 13 voor Luxemburg; 17 voor Finland; 18 voor Denemarken; 19 voor Roemenië; 20 voor Polen; 21 voor Portugal;
23 voor Griekenland; 24 voor Ierland; 26 voor Slovenië; 27 voor Slowakije; 29 voor Estland; 32 voor Letland;
34 voor Bulgarije; 36 voor Litouwen; 49 voor Cyprus; 50 voor Malta.

Deel 2: e1-xx/xx-92/61-00015/11
Het nummer van de basisrichtlijn of -verordening. Bij de EG-typegoedkeuring van een geheel voertuig wordt deel 2 weggelaten.

Deel 3: e1-92/61-00015/11
Het nummer van de laatste wijzigingsrichtlijn of de laatste wijzigingsverordening die op de EG-typegoedkeuring van toepassing is. Bij EG-typegoedkeuringen van gehele voertuigen is dit de laatste richtlijn of verordening waarbij een of meer artikelen van Richtlijn 2007/46/EG zijn gewijzigd.

Deel 4: e1-92/61-00015/11
Een uit vier cijfers bestaand volgnummer (zo nodig met nullen beginnend) voor EG-typegoedkeuringen van gehele voertuigen of een uit vier of vijf cijfers bestaand volgnummer voor EG-typegoedkeuringen krachtens een bijzondere richtlijn of bijzondere verordening, om het basisgoedkeuringsnummer te vormen. Het volgnummer van elke basisrichtlijn of basisverordening begint bij 0001.

Deel 5: e1-92/61-00015/11
Een uit twee cijfers bestaand volgnummer (eventueel met een nul als eerste cijfer) om de uitbreiding aan te geven. De volgnummers beginnen voor elk basisgoedkeuringsnummer bij 00.

De Jet is dus een in Duitsland goedgekeurde scooter. Mijn Orbit daarentegen is met e4-2002/24*1412*00 de eerste variant van een in Nederland goedgekeurde scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:49

Stoney3K

Flatsehats!

kaos- schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Er schijnen ook nieuwere vliegwiel types te zijn, dus daar maar eens naar kijken dan.
Als ik het zo even bekijk is die hele vliegwielgroep hetzelfde als bij een Puch, dus je zou er zelfs het vliegwiel van een Maxi op kunnen zetten.

Goed kans dat het vliegwiel van een Berini origineel breder is waardoor je de schoenen van de spoel nodig hebt om genoeg magnetisme op te pikken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:10:
Om nog even terug te komen op de typegoedkeuringsnummers: ik ben er op gaan zoeken en vond de juiste EU-verordening
Dat is goed werk! En het bevestigd inderdaad mijn idee er over.

Nu zou het ook leuk zijn om die uitbreidingen op te kunnen vragen. want we weten dat er elke 3 jaar een uitbreiding verplicht is indien er niets wijzigt of eerder als er iets wijzigt. Vreemd genoeg lijken ze nergens openbaar op te vragen te zijn zonder gelijk een keuringsinstantie te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Stoney3K schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:50:
[...]

Als ik het zo even bekijk is die hele vliegwielgroep hetzelfde als bij een Puch, dus je zou er zelfs het vliegwiel van een Maxi op kunnen zetten.

Goed kans dat het vliegwiel van een Berini origineel breder is waardoor je de schoenen van de spoel nodig hebt om genoeg magnetisme op te pikken.
Ben er waarschijnlijk achtergekomen dat het vliegwiel 90 graden naar links staat gedraaid waardoor de timing heel anders wordt. Een puch maxi grondplaat erop zetten zal het denk ik verhelpen :)

Wordt vervolgd!

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
Meer projectplaatjes graag! Ik moet iets te lezen hebben in zuid Afrika ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Pfff de sym cello lekt olie. niet veel, hij zweet op de bovenste 2 tapeinden van de cilinder tussen de ring die onder de dopmoeren zit door. Die olie druppelt in de koelkap die om de cilinder zit.

Aangezien het ding alweer bijna 2000 km gereden heeft sinds de cilinder/zuiger revisie lagen er een paar druppels olie onder.

Zweten doet hij al sinds die revisie blijkbaar, en die paar druppeltjes per rit maakt toch een klein plasje.

Ik dacht ik trek hem even na, maar op de tapeinden zit er helemaal geen draad meer onder de moer.
Deze zijn behoorlijk uitgerekt. Moeten dus nieuwe in.

Scooterwinkel: welk blok hangt er onder?

Ik: Ja gewoon het nieuwe type Sym 4 takt met de kop zonder kleppendeksel.

Ja maar daar zijn 3 lengtes tapeinden voor gebruikt, en alle 3 heb ik niet op voorraad..

Online gekeken... bullshit eerste klas, er is maar 1 lengte... en vanaf 2009 tot heden gelijk dus 4 stuks online besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door fvdberg op 03-02-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
fvdberg schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:42:
Pfff de sym cello lekt olie. niet veel, hij zweet op de bovenste 2 tapeinden van de cilinder tussen de ring die onder de dopmoeren zit door. Die olie druppelt in de koelkap die om de cilinder zit.

Aangezien het ding alweer bijna 2000 km gereden heeft sinds de cilinder/zuiger revisie lagen er een paar druppels olie onder.

Zweten doet hij al sinds die revisie blijkbaar, en die paar druppeltjes per rit maakt toch een klein plasje.

Ik dacht ik trek hem even na, maar op de tapeinden zit er helemaal geen draad meer onder de moer.
Deze zijn behoorlijk uitgerekt. Moeten dus nieuwe in.

Scooterwinkel: welk blok hangt er onder?

Ik: Ja gewoon het nieuwe type Sym 4 takt met de kop zonder kleppendeksel.

Ja maar daar zijn 3 lengtes tapeinden voor gebruikt, en alle 3 heb ik niet op voorraad..

Online gekeken... bullshit eerste klas, er is maar 1 lengte... en vanaf 2009 tot heden gelijk dus 4 stuks online besteld.
Ghehe

Altijd leuk als mensen de expert uit proberen te hangen maar er helemaal naast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik vind het eigenlijk helemaal niet lachen. Die onzin kost me te veel ritjes en tijd. Ook maakt het dat ik ze niet meer aan mijn spullen laat sleutelen. En ook niets meer aan neem vab wat ze zeggen.

Ook bij scooters van anderen werp ik die beurtjes van die lui naast me neer. De grootste flauwekul staat er op die bonnen. Controlepunten die gewoon zinloos zijn en echt niet gedaan worden. Zet het dan ook niet op de bon. Of vraag een prijs die bij de hoeveelheid werk past. enkel olie peilen is geen beurt.

Schoonmoeder had omdat ze dacht mij te ontlasten haar kymco dj voor onderhoud bij de scooterzaak naast haar werk gebracht.

2 maandjes terug begon het ding moeilijk te starten en toen liet ze hem een beurtje geven. Tot en met de oliepomp was gecontroleerd. Wel moest er een nieuwe accu en nieuwe boegie in. Ook aan de afstelling hebben ze gezeten.

Je zou denken plausibel. Echter zat er een verse bougie in en die afstelling was prima. En die loopt met 3 maanden echt niet zo ver terug. Ik kreeg dat ook later pas te horen. 2 weken later komt het ding de brug niet meer op.

Zij dus weer met het ding naar die scooterboer.

ding ratelde inmiddels een beetje... ja de carburateur is versleten.. (keihin origineel, beetje geoccideert van buiten, van binnen gewoon schoon en goed.) en er zit een schotje los in de uitlaat kan geen kwaad... (uitlaatje van nog geen jaar oud....)

Vervolgens heeft ze een paar dagen gereden en ze kon alleen vol gas hem nog aan houden. Toen benaderde ze mij pas. En pas na wat doorvragen kwam dat verhaal er uit.

Mijn diagnose was compressie. Oftewel nieuwe zuigerveren. Het gerammel krukaslagers. Maw. Total loss vermoedelijke oorzaak: een defecte oliepomp.

Maar ik weiger om de shit van een ander op te lossen. En heb enkel geluisterd en niet gekeken.

Zij dus terug... ja hoor. Nieuwe zuiger met veren en advies mengsmering te tanken.

Ik gekeken: gebroken gaskabel op oliepomp, redelijk recentelijk. Oftewel waarschijnlijk om en nabij die beurt. Ze heeft dus zonder smering gereden. Verder 0,5mm speling op krukaslagers. En schurend geluid tijdens draaien.

Schoonmoeder is dus bijna 300 euro lichter en van de drup in de regen gekomen. Plus ze moet ook.nog eens de portemonnee trekken omdat die kymco elk moment er mee op kan houden en economisch al die 300 euro niet waard was. Issues die met enkel een pakking setje, een zuiger + zuigerveren a 10-15 euro en een oliepomp van een tientje of 4 op te lossen waren geweest. en een uur of 2 arbeidsloon max.

Professionals... in de brommerwereld lopen er momenteel weinig rond die ook echt nog kunnen sleutelen ipv alleen vervangen en beginnen bij het minst erge en werken het lijstje af. Ook zijn het van die broekies die ogen alsof ze het mbo nog niet hebben afgemaakt. Nog nat achter de oren

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 05-02-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 11:48

mvz

muziek verslaafde

Voor weinig een tomosje gekocht, die nog al wat problemen had.. de oude benzinekraan zat een drinkrietje in, waardoor de reservestand niets deed, en er ook niks gefilterd werd. Dus het kleine ronde benzinefiltertje op de carb ( D'o 15/15 ) zat geheel dicht.

verstopt

Gelijk dus een nieuwe kraan, en cilinder+kop 65cc van DMP besteld, inclusief setje sproeiers 60 tot 69.
Uiteindelijk is het 67 geworden, icm. 12mm ontgrensd spruitstuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fA7HcmvaYSWG9BqEfvx2q9sZ/thumb.jpg

oude zuiger
oude zuiger

oude cilinder
oudecilinder

nieuw zuiger
nieuwezuiger

kraantje en carb erop
kraancarb

eindresultaat met bullet uitlaat
done

en een filmpje van het lopende eindresultaat!
YouTube: Tomos A35 first time running DMP 65cc

:)

Op het tomos tellertje gaat hij nu het klokje rond tot de 0. :P

[ Voor 8% gewijzigd door mvz op 06-02-2018 19:58 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

mvz schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:44:
Op het tomos tellertje gaat hij nu het klokje rond tot de 0. :P
Jij durft zo hard met een dames brommertje ? Heb je een donor codicil ?

[ Voor 55% gewijzigd door TTLCrazy op 06-02-2018 07:05 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

TTLCrazy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Jij durft zo hard met een dames brommertje ? Heb je een donor codicil ?
Rijdt inderdaad niet erg lekker op die snelheden, wat wel fijn is, is dat 'ie veel sneller optrekt dan eerst.
Bij oversteken van wegen moest je eerst met je voeten mee duwen zo ongeveer.

Het is ook nog eens een laag-toerige cilinder, dus bij ~40 a 45 rijdt hij heel fijn en rustig nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvdberg
over een donorcodicil gesproken... mijn jet is weer 100%

Na dat gelazer met schoonmoeders haar DJ even de mijne als voorbeeld genomen dat nog niet alles opgegeven is met de diagnose dat de lagers op zijn.

Ik heb dus nieuwe lagers en keerringen gehaald voor de mijne.

Ik ben begonnen met het blok er onder vandaan te halen.
carburateur en oliepomp verwijderd zodat de gaskabel niet los hoefde

Ik heb de cilinder er af gehaald, pakkingen bleven wonder boven wonder heel!
Ook bij het membraan bleef de pakking heel.

vervolgens het carter van de sym jet gesplitst, oude lagers er uit, alles schoongemaakt
de nieuwe lagers er ingeperst met de nieuwe keerringen.

De boel in tegenovergestelde volgorde weer in elkaar gezet met wat vloeibare pakking tussen de carterhelften

het geheel weer gemonteerd met nieuwe rolletjes (7 gram)

Blok er weer onder gezet, en het monster leeft weer!

o my god.. wat een kracht heeft dat ding weer. vanuit stilstand trek ik de auto's weer weg bij het stoplicht. de 80 op de teller is alweer gezien tijdens mijn testritje net.

straks nog even de lagers en keerringen ophalen voor de de reductie. die moet ook nog gereviseerd worden zodat de speling op het achterwiel weg is.

ik ben totaal 28 euro aan lagers, keerringen en klein spul kwijt, en qua werk: 2 uurtjes. daar koop ik nog steeds geen andere voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Lekker man! Lagers zouden bij mijn oude (en mogelijk ook nieuwe) Jet ook nog wel het probleem kunnen zijn. Klinken versleten lagers toevallig een beetje alsof er ergens zand tussen knarst? Want dan is dat waarschijnlijk ook de oorzaak bij de oude Jet.

Nieuwe Jet rijdt nog steeds heerlijk, maar hij loopt onregelmatig stationair en produceert dan wat geluiden die ik van de andere Jet niet herken. Het lijkt dan alsof 'ie af en toe niet goed vonkt.

Hopen dat het snel weer wat warmer wordt dan kan ik nog even aan de slag met de oude Jet. Mocht dat succesvol zijn, kan ik daarna dezelfde operatie uitvoeren op de nieuwe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
Helemaal vergeten hier te posten;

Dit is wat de oude jet sport van BdK heeft bereikt vlak voor hij van eigenaar wisselde ;-)

Gaat de boeken in als een van de meest memorabele vakanties ooit

https://vimeo.com/177687395

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scroeffie
iemand ervaring met een navigatie systeem voor op de brommen/scooter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik plan meestal gewoon met google maps op fietsmodus en rij vervolgens zoveel mogelijk op de borden/gevoel tot ik geen fatsoenlijke borden tegenkom of het idee heb dat ik verkeerd zit. Dan stop ik ff om op m'n telefoon te kijken waar ik ben en waar ik heen moet.

Maar als je echte navigatie wilt kun je denk ik het beste gebruik maken van fietsnavigatiesystemen. Die zijn iig waterdicht en zullen je niet zomaar een autoweg op sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:00
Voor mij is het de eerste keer dat ik een brommer aan zal schaffen.
Kennis betreft zaken is dus minimaal.
Daarom is het altijd verstandig om iemand mee te nemen, maar wat ik mij afvroeg,

Ik heb hier bij enkele winkels gekeken voor een occasion en zag er niet zoveel staan.
Wat is jullie bron voornamelijk voor het aanschaffen van een 2de hands brommer ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

MdO82 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:29:
Voor mij is het de eerste keer dat ik een brommer aan zal schaffen.
Kennis betreft zaken is dus minimaal.
Daarom is het altijd verstandig om iemand mee te nemen, maar wat ik mij afvroeg,

Ik heb hier bij enkele winkels gekeken voor een occasion en zag er niet zoveel staan.
Wat is jullie bron voornamelijk voor het aanschaffen van een 2de hands brommer ?
Leuk dat je ook wilt gaan brommen/snorren!

Marktplaats is denk ik de voornaamste bron, maar gezien het enorme aanbod zit daar ook veel rommel tussen. Als alternatief kun je kijken tussen de zoekertjes bij de supermarkt of eens rondvragen in je omgeving of iemand er eentje over heeft.

Iemand meenemen is altijd verstandig, evenals goed naar de foto's kijken bij de advertenties en deze eventueel te vergelijken met foto's van hetzelfde type brommer/scooter op google images. Dan kun je een beetje inschatten of er veel aan geklust is. Zoals @fvdberg hierboven al aangeeft betekent onderhoud door een scooterzaak niet per sé dat het ook goed gedaan is

Ik gooi er gelijk even een aantal vervolgvragen in zodat we je nog beter op weg kunnen helpen:

- Ben je op zoek naar een brommer, of is een scooter ook goed?
- Waar ga je 'm voor gebruiken?
- Wordt het je primaire vervoersmiddel, of kun je indien nodig met de auto/fiets ov/lopen?
- Wil je zelf (leren) sleutelen, of dat uitbesteden?
- Wat is je budget?
- 45km of 25km?
- Woon of kom je veel in een milieuzone?

Ter illustratie: ik heb mijn vorige scooter eind 2016 gekregen van @vincenthart en het afgelopen jaar met adviezen van hier en de onderhoudshandleiding zoveel mogelijk klussen zelf gedaan. Daarvoor had ik voor het laatst in 2007 incidenteel aan een brommer gesleuteld en verder alleen maar fietsen. Desondanks is het allemaal vrij soepeltjes verlopen en heb ik een boel geleerd.

ik gebruik de scooter als dagelijks vervoer, maar mocht deze er geen trek in hebben, of als een sleutelsessie uit de hand loopt, heb ik altijd nog m'n schakelbrommer (die ik als hobby heb) en auto (normaal voor langere afstanden) om op terug te vallen. Hierdoor kan ik het risico nemen om een wat goedkopere (en soms ook brakkere) scooter te kopen en alles zelf te doen. Het kost wat tijd en moeite, maar de besparing en vooral voldoening zijn het mij meer dan waard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
BdK9001 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:08:
[...]

Leuk dat je ook wilt gaan brommen/snorren!

Marktplaats is denk ik de voornaamste bron, maar gezien het enorme aanbod zit daar ook veel rommel tussen. Als alternatief kun je kijken tussen de zoekertjes bij de supermarkt of eens rondvragen in je omgeving of iemand er eentje over heeft.

Iemand meenemen is altijd verstandig, evenals goed naar de foto's kijken bij de advertenties en deze eventueel te vergelijken met foto's van hetzelfde type brommer/scooter op google images. Dan kun je een beetje inschatten of er veel aan geklust is. Zoals @fvdberg hierboven al aangeeft betekent onderhoud door een scooterzaak niet per sé dat het ook goed gedaan is

Ik gooi er gelijk even een aantal vervolgvragen in zodat we je nog beter op weg kunnen helpen:

- Wordt het je primaire vervoersmiddel, of kun je indien nodig met de auto/fiets ov/lopen?
- Wat is je budget?
- 45km of 25km?

Ter illustratie: ik heb mijn vorige scooter eind 2016 gekregen van @vincenthart en het afgelopen jaar met adviezen van hier en de onderhoudshandleiding zoveel mogelijk klussen zelf gedaan. Daarvoor had ik voor het laatst in 2007 incidenteel aan een brommer gesleuteld en verder alleen maar fietsen. Desondanks is het allemaal vrij soepeltjes verlopen en heb ik een boel geleerd.

ik gebruik de scooter als dagelijks vervoer, maar mocht deze er geen trek in hebben, of als een sleutelsessie uit de hand loopt, heb ik altijd nog m'n schakelbrommer (die ik als hobby heb) en auto (normaal voor langere afstanden) om op terug te vallen. Hierdoor kan ik het risico nemen om een wat goedkopere (en soms ook brakkere) scooter te kopen en alles zelf te doen. Het kost wat tijd en moeite, maar de besparing en vooral voldoening zijn het mij meer dan waard 8)
Dank je voor je informatie.
Ga alles nog even op mijn gemak doorlezen :)

Ik zal gelijk antwoord geven op je vragen om een beeld te vormen :)
Ik zoek een brommer. De reden hiervoor is dat wij geen auto hebben en dat ik er dan tassen op kan doen voor eventuele boodschappen die ik regelmatig 8 kilometer verderop haal.
Voornamelijk woon-werkverkeer (ongeveer 18 kilometer enkele reis)
Zie boven geen auto en de afstanden voor fiets en lopen zijn te groot ;)
Binnen het durp doe ik het natuurlijk zonder want dat kan ik gerust fietsen.
Ik ben altijd nieuwsgierig dus wat dingen leren lijkt me oké als het niet te ingewikkeld gaat worden :+
- Wat is je budget?
Geen idee wat de prijzen zijn, maar dacht rond de €600 tot max €1000
- 45km of 25km?
45km 8)
Nee niet echt :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Volgens mij kun je tegenwoordig ook wel zadeltassen krijgen voor scooters. De folderbezorgdienst bij mij rijdt iig op scooters met zijtassen rond.

Maar in brommervorm is je keuze denk ik beperkt tot een Tomos, Peugeot Fox of goed opgeknapte Puch Maxi. Waarbij de Fox de brommer formfactor combineert met de aandrijftechniek van een scooter.

Als je een beetje leuk speelt met de helmbak, een rugzak en een tas op de treeplank krijg je ook nog best veel mee op een scooter trouwens :) maar zijtassen op een brommer is dan inderdaad wel handiger.

Scheelt in ieder geval dat je niet door een milieuzone gaat, dan is leeftijd en tweetakt of viertakt wat minder van belang. Voor €600-€1000 staat er genoeg te koop, daar moet wel iets voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
BdK9001 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:54:
Volgens mij kun je tegenwoordig ook wel zadeltassen krijgen voor scooters. De folderbezorgdienst bij mij rijdt iig op scooters met zijtassen rond.

Maar in brommervorm is je keuze denk ik beperkt tot een Tomos, Peugeot Fox of goed opgeknapte Puch Maxi. Waarbij de Fox de brommer formfactor combineert met de aandrijftechniek van een scooter.

Als je een beetje leuk speelt met de helmbak, een rugzak en een tas op de treeplank krijg je ook nog best veel mee op een scooter trouwens :) maar zijtassen op een brommer is dan inderdaad wel handiger.

Scheelt in ieder geval dat je niet door een milieuzone gaat, dan is leeftijd en tweetakt of viertakt wat minder van belang. Voor €600-€1000 staat er genoeg te koop, daar moet wel iets voor te vinden zijn.
Ik moet op mijn gemak even kijken.
En zo zie je maar dat ik het niet eens wist van de zadeltassen :P

Wat zou overigens nog meer een argument zijn om voor een scooter te kiezen ipv brommer ?
Maar dat van die tassen ga ik eens bekijken.

Even als voorbeeld ik neem regelmatig 6 flessen frisdrank mee van 2liter dat gaat eigenlijk net op de fiets :+

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 08-02-2018 14:02 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Dat is lastig.. t zijn 2 compleet verschillende werelden. Een scooter is iets comfortabeler, en door de vario rijdt het beter. wel lastiger sleutelen bij enkele types. dat maakt een brommer goedkoper qua onderhoud. En als je njet gaat opvoeren is een brommer voor boodschappen beter. Alhoewel ik heb ook regelmatig mn treeplank vol boodschappen tassen staan.blister met 6 flessen en een kratje bier past prima.

[ Voor 6% gewijzigd door fvdberg op 08-02-2018 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Koplamp was stuk, dus in true spirit van m'n tomos, wat toch een beetje een 'beun/hobby' mobiel is, maar een LED werklamp/spot erop gemonteerd 8)7 |:( :P :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZDdugxFICqi2hlwRykiunRV/thumb.jpg
De oude koplamp deed 't niet meer, omdat de bekabeling rot was.

Ook gelijk getest of zo'n Dellorto gaasfiltertje iets is, maar dat maakt toch echt teveel herrie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c8ia3LPUr5nHGqgXDAlf3cqH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Staat m heel gaaf! 8) Maar houd je er wel rekening mee dat zowel je tegenliggers als de heren in blauw niet blij worden van een floodlight voorop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Die tomos koplampen... heb ook zo een ding op de puch gehad... ben meermaals het glas verloren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Als je op hoge snelheid het gevoel krijgt dat de brommer wil zwabberen.. heb je dan ergens laterale speling op? bij visuele inspectie zit alles goed vast en is alles recht, echter bij de ~67km/h gps begint de Tomos te zoeken/zwabberen. Is dit een teken dat er een stevigere achterbrug nodig is? of is dit nou eenmaal inherent aan te snel willen op een klein brommertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
Misschien het balhoofd nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
de achterbrug hangt in een rubber. je zou kunnen proberen om de ketting iets losser te zetten.

En visueel recht... die bandjes met binnenband er in zijn nooit helemaal in balans. dat kan ook het zwabberen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 15:03

Krentenbol

Prutz0r

mvz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:36:
Koplamp was stuk, dus in true spirit van m'n tomos, wat toch een beetje een 'beun/hobby' mobiel is, maar een LED werklamp/spot erop gemonteerd 8)7 |:( :P :X
[afbeelding]
De oude koplamp deed 't niet meer, omdat de bekabeling rot was.
Ik ben eens met een LED looplamp op mijn voorkant getaped 11km gaan rijden omdat ik per se naar de stad verderop wilde. Ik vind dit nog bijzonder netjes opgelost :P

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Toch maar weer de originele koplamp gemonteerd, en de tijd genomen om de bekabeling te fixen.
Ziet er toch beter uit, ook gelijk een kap gescoord via ebay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/meIRYzTXUYOKNv2LatbopROZ/thumb.jpg

En even een klein acceleratie filmpje gemaakt met de nieuwe cilinder. >klik< ben zelf 95KG, dus vond het nog best netjes.. op de gps was dit net 70KM/h, en sneller durf ik niet op het moment, ivm gezwabber bij hoge snelheden.

Vandaag veel gestotter en inhouden, wat blijkt.. de benzineslang was te lang, waardoor er een knik is ontstaan.. :( inmiddels als gefixed met een nieuw stukje slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pArovVAszwrN01j1WnXgX6l1/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door mvz op 20-02-2018 17:19 ]

• fvdberg
Ook gelijk een klemmetje op dat slangetje gezet? (of een tie-rep) verder: nette tomos hoor

• fvdberg
BdK9001 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:55:
Lekker man! Lagers zouden bij mijn oude (en mogelijk ook nieuwe) Jet ook nog wel het probleem kunnen zijn. Klinken versleten lagers toevallig een beetje alsof er ergens zand tussen knarst? Want dan is dat waarschijnlijk ook de oorzaak bij de oude Jet.
beter laat of nooit - Ja Dat klinkt als knarsend zand. Maar het kan ook de variobus zijn die afgesleten is, en dus speling heeft.Die maakt ook zo een geluid dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Iemand verstand van sproeier/inhoud symptomen?
Op dit moment rijdt de brommer goed, tomos 65cc 2 taktje., en trekt vrij lineair door.
Echter heel soms, na een poosje langzamer rijden het gas plotseling opengooien, gaat de motor 'viertakten' en houdt wat in. Dit is echter niet constant, en komt niet altijd voor.

Valse lucht is uitgesloten door met deodorant rondom de pakkingen en koppelingen te spuiten.
Met sproeier 68 had ik dit niet, echter trok de brommer minder hoogtoerig op, en leek af en toe te smoren.
Nu zit er sproeier 66 in, en trekt de brommer met goede toeren op, en trekt goed door naar de top, op dit ene probleempje na dan. Starten met vrieskou en wegrijden is geen enkel probleem, en hij laat me nooit staan.

zou 66 zelfs nog te groot zijn? dat hij daarom inhoud en 'viertakt' ? of juist net te klein?

( viertakten, als in, ipv elke slag, werking elke 2 slagen, dus halvering van je motorgeluid/slagen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
mvz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:54:
zou 66 zelfs nog te groot zijn? dat hij daarom inhoud en 'viertakt' ? of juist net te klein?
Welke carburateur en welk spruitstuk heb je? Zonder die gegevens kan ik het je echt niet zeggen,

68 in een 15/15 mm carburateur met een 15mm spruitstuk is de keuze bij een standaard 50cc met HD kop
Dan loopt het echt hard en goed.

Persoonlijk zou ik op die 65 cc een 15mm spruitstuk en een 16mm carburateur met sproeier 74 zetten

Edit: een dellorto 15/15,las ik eerder, Veel grotere sproeier er in dus! denk in 70,72, 74

[ Voor 13% gewijzigd door fvdberg op 28-02-2018 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

fvdberg schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:48:
de achterbrug hangt in een rubber. je zou kunnen proberen om de ketting iets losser te zetten.

En visueel recht... die bandjes met binnenband er in zijn nooit helemaal in balans. dat kan ook het zwabberen veroorzaken
Ben erachter... er bleek een pasbus te missen.. grapje van de vorige eigenaar denk ik, de bout van het wiel kon je gewoon heen en weer bewegen, en het achtertandwiel liep aan tegen de achterbrug..
Uiteindelijk zelf de boel losgehaald en een nieuwe pasbus erop gezet, tesamen met nieuwe lagers voor en achter, en nieuwe remschoenen.. hij rijdt nu echt zo veel stabieler, wereld van verschil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 10:08
Is het eenvoudig te verklaren dat mijn scooter (Fly 4T) niet start met deze kou? De accu was slecht (lees : dood) maar kickstarten ging altijd nog, maar nu ineens geen leven meer in. Zou dit kunnen bijtrekken als het weer warmer wordt? Scooter heeft begin herfst nog een grote beurt gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Die van mij had er vanochtend ook weinig trek in. Had de afgelopen twee dagen stilgestaan, heb vanochtend bovengemiddeld vaak moeten kicken (accu vond deze temperaturen ook niet leuk, verlichting ging vrijwel helemaal uit wanneer de startmotor draaide.

Vanmiddag op de terugweg startte ie een stuk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 10:08
BdK9001 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:37:
Die van mij had er vanochtend ook weinig trek in. Had de afgelopen twee dagen stilgestaan, heb vanochtend bovengemiddeld vaak moeten kicken (accu vond deze temperaturen ook niet leuk, verlichting ging vrijwel helemaal uit wanneer de startmotor draaide.

Vanmiddag op de terugweg startte ie een stuk beter
Ja, maar als zelfs de kickstart geen leven geeft (en dus ook niet verzuipt oid.) is het misschien toch wel wat anders dan de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee hoor, een duidelijk een gevalletje arm mengsel.

In die ijskoude lucht zit verhoudingsgewijs meer zuurstof als in warme lucht. (meer lucht per volume).

Zeker met een kleine sproeier en een arme afstelling kan dat startproblemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

nino_070 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:47:
[...]

Ja, maar als zelfs de kickstart geen leven geeft (en dus ook niet verzuipt oid.) is het misschien toch wel wat anders dan de kou.
Ik moest ook behoorlijk lang doorstarten en kicken vanmorgen. Was bij elkaar wel twee miniuten bezig. Had m tot twee weken terug wel wat rijker staan, maar dan verzoop ie bij het eerste stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mijn 2011 Kymco Agility staat buiten in weer en wind zonder hoes.
Ook met dit weer, starten en lopen, gewoon op de elektrische start O-)
Smoort wel iets in het begin want koud maar verder probleemloos.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
de 4 takt syms van 2010 (Cello, 4.000 km) en 2012 (Fiddle II, 8.000 km) hier starten ook als een zonnetje.

Mijn 2 takt sym Jet (2006, 46.000 Km) heeft een iets te kleine sproeier, Die staat nog op de zomer afstelling. Sproeier 72... hij loopt perfect met sproeier 82 in, maar daarmee zuipt ie zo. oftewel met een koud blok mag ne een keer of 5 kicken... startmotor? ja aanwezig, maar niet bedraad tussen relais en startmotor.

De Quad (Unilli X2 2005, Minarelli Horizontaal 50cc 2 takt) startte vanmiddag prima, heb er heerlijk even mee buiten gespeeld... Bijna alle onderdelen binnen... dan gaat ie uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

En weer een nieuwe aanwinst erbij..
Een Daxje! ( skyteam ) met een 72cc (49cc opdruk) Na 1 rit de kentekenplaat verloren.. :(

todo: inhouden/raar stationair oplossen, denk afstelling, benzine lijkt goed.
Zit nu een sproeier 80 in, en heb 82 tot 90 besteld ter test, inclusief een inline benzinefilter ( zit nu geen filter in ). en knipperlichten in orde maken, die missen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t3DgMbaNh8MAuHNIjDSrVR48/thumb.jpg
Past zo heerlijk in de auto met die quick-release stuurvouw actie, dus ideaal om mee te nemen op vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j1NPNtM0BuNkhx5LhVh3OeV9/thumb.jpg

Hij loopt alleen wat raar stationair zoals >hier< te horen., alsof ie soms valse lucht trekt, maar een deo-test zorgt niet voor resultaat kwa valse lucht.

Nu in totaal dus al 3 brommers, en m'n vriendin geeft geen kik _/-\o_ O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sc1i0zMltNyEJBOiZ42jouyG/thumb.jpg

Ook de Tomos A35 met nieuwe lagers en pasbussen en banden even getest op top..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sDCThZckvBJ9hET8P2Mg1WiG/thumb.jpg

Durfde niet harder :>

[ Voor 9% gewijzigd door mvz op 05-03-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
mvz schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:51:
En weer een nieuwe aanwinst erbij..
Een Daxje! ( skyteam ) met een 72cc (49cc opdruk) Na 1 rit de kentekenplaat verloren.. :(
Cool! die staat ook nog op mijn wanted lijstje! samen met een Honda Ruckus(Zoomer hier in nl)

Heb je op die dax een 72cc kop zitten? of is je zuiger afgedraaid voor gebruik met een 50cc kop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
overigens is het hier al de hele week wild west... rollerbanken en motormuizen... vakanties zijn weer voorbij, sneeuw is weg... zonnetje aanwezig, recept voor die dingen

Heb dr dus ook weer op gestaan. Keurig 32 ongecorrigeerd.

Meneer agent probeerde me toen hij me naar de rollerbank begeleide wel uit de tent te lokken door naar de 50 door te trekken. Daar doe ik dus niet aan mee.. ik had op dat moment af kunnen slaan zelfs :)

De begrenzer deed keurig zijn werk. Wel vreemd dat mijn papieren niet gecontroleerd zijn. enkel in de rij staan, en achter elkaar de rollerbank op en af.. Mocht dus mijn weg vervolgen.

[ Voor 13% gewijzigd door fvdberg op 07-03-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:56:
overigens is het hier al de hele week wild west... rollerbanken en motormuizen... vakanties zijn weer voorbij, sneeuw is weg... zonnetje aanwezig, recept voor die dingen

Meneer agent probeerde me toen hij me naar de rollerbank begeleide wel uit de tent te lokken door naar de 50 door te trekken. Daar doe ik dus niet aan mee.. ik had op dat moment af kunnen slaan zelfs :)

De begrenzer deed keurig zijn werk. Wel vreemd dat mijn papieren niet gecontroleerd zijn. enkel in de rij staan, en achter elkaar de rollerbank op en af.. Mocht dus mijn weg vervolgen.
En nog steeds heb ik nooit een andere rollenbank dan die van de RDW gezien in m'n leven... Zouden de verschillen tussen de politieregio's zo groot zijn? Of verdient het korps hier al genoeg aan de lasergun langs de A12? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
kaos- schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:34:
Onlangs is er een VEC Ignition spoel uitgekomen voor Puch brommers met een Bosch ontsteking.
Meerdere mensen hebben hier goede ervaringen mee waaronder ikzelf.

Nu heeft mijn vader een Berini M21 uit 1955 met dezelfde Bosch ontsteking, alleen de VEC spoel vonkt niet.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Informatie en foto's:

Berini M21
[afbeelding]

Vliegwiel van de Berini M21
[afbeelding]

Verschil tussen de verschillende ontstekingsspoelen
[afbeelding]

Je ziet dat de originele spoel iets bredere schoentjes heeft ten opzichte van de de Puch Maxi spoel. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Alle hulp is welkom! :)
Ik kom even melden dat het probleem is opgelost!
De slobgaten van de grondplaat even wat wijder gevijld, dus het aantal graden vergroot waarin gedraaid kan worden.

Na 100x proberen was de bougie helemaal gaar geworden, dus even nieuwe bougie erin. Met een stroboscoop het tijdstip bepalen en lopen maar!

Naast mijn Puch Maxi kan nu ook de Berini genieten van een elektronische ontsteking!

Het verschil is toch wel erg groot met de standaard contactpunten set. Het trekt allemaal net even wat beter en de cilinder loopt gewoon mooier :9

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Goed werk! Ja de puch z two (maxi door piaggio gebouwd na de overname,

Die had ook electrische ontsteking en liep ook erg mooi. Snap de voordelen heel goed! Goede oplossing ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

om >dit< probleem op te lossen, vandaag even
nieuwe veerpoten gemonteerd op de Tomos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T575xiWX0G6o97FWO5yAYG1e/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ww75pPSqcUG0wcVuJHtxR3tH/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5YpqXRFe36lNiUjFKVhC0J79/thumb.jpg

Daarna even een stukje toeren met de Dax, maar ineens heb ik onderweg geen koppeling meer.. in de 3 naar huis gelimped, en daar erachter gekomen dat een moer losgeraakt was, van de stelschroef van de koppeling. Na het goed draaien van de schroef, en deze dan te borgen met de moer, kon er weer netjes gekoppeld worden.. voortaan maar toeren met gereedschap in de rugtas..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ecM8i6VqTBFdC1JNtl8OsXIc/thumb.jpg

Ook vandaag een Lifan 110cc motor met aansluittoebehoren op de kop getikt, welke er onder komt als de huidige 72cc motor af is, de krukaslager maakt iig geluid.. :) >:) :o

Al met al weer een zaterdagje wel spent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

fvdberg schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:56:

Zo jammer, sommige regio's zijn echt verpest door het constante politie optreden..
Hier gelukkig zeldzaam, ook helpt het mee om met excuses te komen als 'ach agent, ik ben 36, en rij voor mijn ontspanning.. 45 is me snel zat :)' en 'Ik ben geen knul van 16 meer, ik geniet liever van het uitzicht dan mijn snelheidsmeter'.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Wat een topweer ineens zo in de tweede helft van de middag 8)

Zo mooi zelfs dat ik de FS1 maar weer eens uit de mottenballen heb getrokken. Nadat ik de ketting en de kabels van een vers laagje olie had voorzien en een nieuw lampje in het remlicht gezet had maar eens de kickstart een zwieper gegeven. Bij de tweede poging sloeg ie aan en bleef ook draaien.

Dat maar gevierd door een kort rondje om het dorp te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
Hi, ik ben eigenaar van een nieuwe custom made lx50. Hier hebben ze een grijze ducati snel CDI ingezet met polini high speed varioset. Echter bij optrekken vanuit stilstand heb ik een snerpend geluid. Volgens mij het koppelingshuis. Dat zegt de leverancier ook. Zou vanzelf weggaan. Kan geen kwaad. Nou ik heb dik 250km gereden en heb het nog. Ik heb nog een ander bedrijf gebeld voor second opinie. Die zei "is een bekende kwaal zvan Piaggio, 9 van de 10 vespa hebben het, soms gaat het vanzelf over,beste is een ander koppelinghuis". Het is gewoon een irritant geluid. Mensen bij winkelcentra denken ook van "ziet er mooi uit maar klinkt niet goed". Ding is splinternieuw. Inprincipe zou ik een ander koppelingshuis van bijv. Polini kunnen kopen voor 22 euro. Maar dacht, laat ik eens verder kijken. Gelijk naar andere koppeling. Naast de koppeling van Malossi en Polini (rond de 60-80 euro) zag ik ook er 1 van Dr Pulley speciaal ook voor vespa. Wel een stuk duurder (200). iemand ervaring met een hit koppeling voor Vespa? Deze zou naast centrifugale krachten zoals bij een reguliere koppeling, ook gebruik maken van het koppel van de motor zelf. Werkt dit? Of is het marketing gepraat?

https://www.sip-scootersh...e=nl&Producer=VESPA#VESPA

[ Voor 10% gewijzigd door Lootbox op 12-03-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
dat klinkt alsof de gesinterde blokken op de klauwen van de koppeling wat hard/ruw zijn, komt inderdaad vaker voor, en komt inderdaad normaal gesproken vanzelf goed. kwestie van slijten, met 250 km zijn die dingen echt nog niet eens ingesleten op het koppeiingshuis.
geef het nog even dus!

Kans dat je dit geluid nog hebt met een nieuwe koppeling is aanwezig, immers die moet ook weer inslijten enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:44
@mvz, welke app heb je gebruikt met die track mode? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
fvdberg schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:36:
dat klinkt alsof de gesinterde blokken op de klauwen van de koppeling wat hard/ruw zijn, komt inderdaad vaker voor, en komt inderdaad normaal gesproken vanzelf goed. kwestie van slijten, met 250 km zijn die dingen echt nog niet eens ingesleten op het koppeiingshuis.
geef het nog even dus!

Kans dat je dit geluid nog hebt met een nieuwe koppeling is aanwezig, immers die moet ook weer inslijten enz enz
Ja of het koppelingshuis van piaggio zelf is te krap en niet glad _/-\o_ . Bedankt voor je reactie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 14:48
Sinds vanochtend doet mijn snelheidsmeter en kilometer teller het niet meer van m'n Kymco Agility 16. De kabel bij het voorwiel blijkt lost te zitten (zie foto's).
Ik kan hem met de hand vast duwen, en dan werkt het weer. Maar ik verwacht dat het dan weer snel lostrilt, aangezien de kabel niet geborgd zit.
Weet iemand hoe dit vast hoort te zitten? het lijkt alsof je het geribbelde gedeelte kan draaien (vastschoeven), maar dat kan niet...

https://photos.app.goo.gl/eCWsA10If6jBx1hW2

https://photos.app.goo.gl/JPAsamgEsk3HbpM43

[ Voor 28% gewijzigd door gabberjoost op 14-03-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-08 16:13
Wil een tweedehands scootertje aanschaffen om binnen Amsterdam te rijden dus bouwjaar moet >2011 zijn. Heb topics gelezen en advies gevraagd aan vrienden en daar is uit gekomen dat in mijn geval een geel kenteken 4 takt scooter het beste zou zijn.

Nu wil het van merk tot merk flink verschillen wat je er uiteindelijk aan hebt. Belangrijk zou zijn brandstof efficiëntie en de onderhoudskosten en eventuele kosten van onderdelen dus hoeveel werk een monteur eraan zou hebben. Kunnen jullie mij merken/types aanraden die wel betrouwbaar/degelijk zijn en tevens kostenefficiënt op gebied van o.a. onderhoud? Degene die ik heb gehoord zijn Piaggio (zip), Yamaha Neo's en Kymco...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Rara wat gaat hier gebeuren :9 :P >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gPkjYEO7uQJ5M6zWDC9JnKcJ/thumb.jpg

De Lifan 1P52FMH 110cc is binnen :+
Welke draden op welke kleuren moeten komen van de bestaande kabelboom is nog even uitzoeken..
Maar kwa ophangen / motormounts zou het plug en play moeten zijn aan het frame.
Murrays schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:12:
@mvz, welke app heb je gebruikt met die track mode? :)
het heet 'Speedometer' version 1.3 by TEKLABS ( www.teklabs.com.au )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
mvz schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:14:
Rara wat gaat hier gebeuren :9 :P >:)
[afbeelding]

De Lifan 1P52FMH 110cc is binnen :+
Welke draden op welke kleuren moeten komen van de bestaande kabelboom is nog even uitzoeken..
Maar kwa ophangen / motormounts zou het plug en play moeten zijn aan het frame.

[...]

het heet 'Speedometer' version 1.3 by TEKLABS ( www.teklabs.com.au )
Je gaat met een 110cc gewoon de straat op ja? })

* kaos001 rijdt ook gewoon dik boven de toegestane snelheid, maar 110cc is wel even andere koek :7

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

kaos- schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:45:
[...]

Je gaat met een 110cc gewoon de straat op ja? })

* mvz rijdt ook gewoon dik boven de toegestane snelheid, maar 110cc is wel even andere koek :7
Mja het klinkt heel veel 110cc, maar het blijft een viertaktje, dus rond de 6PK houdt het wel op.
Kwa topsnelheid zal het ook niet heeel erg veel meer zijn dan de 72cc die er nu op zit.

M'n 65cc Tomosje is denk ik nog altijd sneller, maarja 2takt he ;)

Oude blok was nogal gaar, druklager, krukaslager, speling, olie lekkage.. dus als ik dan in 1x alles nieuw er op steek is het klaar.

Verder houd ik de originele uitlaat, waardoor het geluid nog heel beschaafd en standard-achtig klinkt. ( geen lawaai )

Het mag misschien niet, maar in mijn uithoek is de controle nagenoeg nihil
Grote steden zal ik er ook niet mee bezoeken.

Inmiddels blokje eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YxU1ii8llpbSDp3c3pY1nWZw/thumb.jpg

Bedrading al even aangesloten ter test..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7RNI2i989oKkUxVEbSfo3je/thumb.jpg

Lijkt goed te gaan, met de originele kabelboom. Contactslot werkt, licht en schakelaars etc.
Nu de oude shipping-oil eruit halen, nieuwe olie erin doen, kleppen stellen, steppenbalk monteren en meer..
Maar draaien doet ie!! :)

[ Voor 28% gewijzigd door mvz op 17-03-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
Het gaat weer waaien vannacht. Windkracht 6 en 7. Ik heb de hoes er maar afgehaald. Onze auto's ervoor geparkeerd als Block.

Ik ben dit weer zo zat. Echt een kut winter. Nat en veel wind.

[ Voor 21% gewijzigd door Lootbox op 16-03-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en sinds vandaag ook weer eigenaar van een brommer *O*
het is een Tomos Revival geworden... alleen het is me even te koud om de uitlaat goed vast te zetten,
de oude benzine er uit gooien, en dan kijken of het beter start / loopt ;)

en het is weer voor erbij :P de Saxonette blijft voorlopig het vervoersmiddel voor woon/werk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
net 3 km kunnen lopen met de Jet.

Heel stuk vol gas gereden, de teller uit.

maar spontaan begon hij te sputteren en haperen alsof hij geen brandstof genoeg kreeg als het toerental voorbij de stationair sproeier kwam en de hoofdsproeier het over moest nemen. Heb hem vanaf dat moment ook niet over de 25 km per uur gekregen.

Stationair draaien en tot zo'n 4000 toeren deed hij nog redelijk om vervolgens bij het stoplicht uit te vallen. niet meer te starten...

Ik heb zo'n idee dat ik de carburateur kan gaan reinigen....maar tis nu echt te koud.

[ Voor 35% gewijzigd door fvdberg op 17-03-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-08 00:43
Vandaag een zip snor van een agent overgekocht, zip was pas 9 maanden oud.
Was niet vooruit te branden (alleen de ringen er uit en liep 29 GPS/Rollerbank, hij had het getest...)

Heb de rollen vervangen van 10gr. naar 6,5gr. en de CDI vervangen door een begrenzer met een stelschroef en een remote (Piaggio/Vespa V2)
Ze gaven op dat de ZIP hiermee onbegrensd 55 a 60 zou lopen i.c.m. een sproeier 80, had nog een 2,5mm varioring en had die er maar tussen gezet. (wil onder de 50km/h GPS blijven> 50+ SNOR WOK + invordering kenteken...)

Met sproeier de originele sproeier 75 en die 2,5mm ring haal ik al makkelijk 55km/h GPS met deze wind, wind mee 60+ km/h GPS... (gaat zeker naar de 70 km/h met sproeier 80)

Heb maar een paar extra ringen in verschillende diameters besteld zodat ik onder de 49km/h GPS blijf, hopelijk blijft de begrensde snelheid wel goed instelbaar en wordt deze niet te langzaam (die was nu wel goed 31 km/h GPS)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Met de jet bezig.

Benzine: check, tijdens het kicken komt er benzine door de slang
Lucht: check, luchtfilter schoon van binnen en werkt correct
Olie: check, er komt tijdens het starten olie uit de slang van de oliepomp.
Bougie: geen vonk behoorlijke koolafzetting parelvorming en dettonatie. Ook electrode afstand dikke mm.

Ngk iridium br8hix die, ik er dik 15k geleden heb ingedraaid en een ebay kloon blijkt te zijn... oeps.

Die heeft het dan nog lang uitgehouden voor rotzooi...

Koude bougie op een koude dag in dergelijk brakke staat is natuurlijk een recept voor stil vallen.

Tis zondag en kan dus geen nieuwe halen.

Dan maar de br5hsa uit de quad lenen. Wel wat heet maar met dit weer kan het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door fvdberg op 18-03-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
de jet is dood.

Jammer maar kan het niet veranderen.

Alles is aanwezig, maar zelfs met een andere bougie is de kracht van de vonk niet meer voldoende.
Het lijkt er op dat de bobine dood is. Zelfs vastpakken van de bougiekabel doet niks meer.

Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De stator heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven, bekijk die maar eens.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
daar geloof ik niet echt in. dan zou ik helemaal geen vonk hebben of zu ik ook op de andere aftakkingen problemen moeten hebben. Alles werkt alleen de vonk is te zwak. Maar ben dr beetje klaar mee, want hij wordt echt zichtbaar brakker en brakker.

edit: andere stator overgezet, zelfde probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 18-03-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
andere bobine van een minarelli er op gezet en het loopt. duidelijk de bobine dus. Maar een andere bobine heb ik niet meer voor de jet, en kopen is hij simpelweg niet meer waard.

[ Voor 36% gewijzigd door fvdberg op 18-03-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zijn er geen chinese bobines voor een paar dollar? :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Alles zit eronder :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dGb0kIbLxwi5wXuhbueY6LlB/thumb.jpg

Het is een PZ22 van DeNi geworden, met een sproeiertje 94. lekker goedkoop en 22mm kan geen kwaad :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jw1ZergvH7kCclpcuu1670WJ/thumb.jpg

De originele koppelingskabel klikt er zo in, en werkt gelijk prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bafcIkHpgVCnSk6IvyHa9vJJ/thumb.jpg

Originele uitlaat erop, we willen natuurlijk niet opvallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j2ryhBmECXwbzJGmvEX4NQv1/thumb.jpg

Dit moeten ze dus niet lezen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mi1lXLAHQgyTxAd7yu3bzxfZ/thumb.jpg

>hier< een filmpje met het draaiende eindresultaat

[ Voor 8% gewijzigd door mvz op 18-03-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
SMSfreakie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:09:
zijn er geen chinese bobines voor een paar dollar? :+
vast wel, maar het is een 2 takt scooter van 12 jaar oud die dik 45.000 KM heeft gedraaid.
Misschien zelfs wel meer, km teller kabel was defect bij aanschaf...

Ook letterlijk alles wat van aluminium is staat onder de bloemkolen (oxidatie). en elke kap heeft inmiddels wel krassen/schade. Tis een dikke ratlook optisch, een echte wolf in schaapskleren

Intern is het blok echter volledig netjes, en elke bout gaat los zonder te breken.

Maar als die bobine het enige was...

de glijbus van de vario die is ovaal uitgesleten en heeft een hobbel bij 35 km er uur,
en ook de kabelboom begint echt tegen te werken,

Heb veel van de losse delen al vervangen met die van een oudere jet die ik gesloopt heb,
Maar ook de hoofd kabel boom is op omdat de mantels uitgehard zijn en beginnen in te wateren.
Er zitten al meerdere nieuwe delen in, en het is gewoon de vraag welke ader het morgen begeeft.

Als ik die bobine vervang (is al de 2e) dan moet ik eigenlijk ook die kabelboom vervangen, en die variobus. maar ook de carburateur is een grote bloemkool.

en alles wat je verder nog tegen komt natuurlijk...

En dan zal je zien dat de cilinder die 6000 km terug nieuwe veren heeft gehad de pijp aan maarten geeft.

Ik heb dat ding voor 100 euro gekocht, in het kader als hij start dan neem ik hem.
Vervolgens heb ik hem opgelapt met wat onderdelen van een ouder type Jet die een in elkaar gedraaide cylinder had ivm een defecte oliepomp

Vervolgens heb ik er dik 35k mee gereden in 3 jaar zonder grote investeringen naast het normale onderhoud De Jet heeft het meer als prima gedaan en is gewoon een betrouwbare kilometer vreter geweest.

Ik denk dat het mooi geweest is met de Jet. Tijd om afscheid te nemen.
Oftewel kenteken opsturen naar het RDW en strippen.

Of iemand moet nog een snor frame zonder WOK zoeken van een jaar waar bijna alles nog mag ontbreken...

Erg leuk als basis... kappen er af, GY6 blok er onder... dikke sprinter van maken.

Voor de winter zei ik al dat ik hem deze winter nog door ging proberen te trekken, en dan erna wat anders ging zoeken.

Ook hebben we de witte Sym Cello brom nog staan die te koop staat, maar bij uitblijven van een realistisch bod heb ik wel iets wat betrouwbaar is en goed rijdt al is het tijdelijk.

Momenteel is er uitverkoop in Amsterdam, de ene na de andere goede aanbieding komt voorbij,

Ik wil eigenlijk iets compacts uit China met een gy6 blokje op 10 inch wieltjes. Niet te nieuw, liefst voor 1-1-2007 (net als de jet)
Als het maar geen grande retro is.

Heb al tijden zin in zo'n projectje...

Camo groen wrappen, alles smoken, maar zeker niet al te netjes laten ogen... beetje rat look achtig. Technisch wel 100 % en snel. dikst mogelijke cylinder er onder, snel nokkenasje en vario... maar om daar een nieuwe voor te pakken... Nee zoek bewust een ouwe.

Als ie maar start. De rest boeit me niet. Dat komt wel goed.
Misschien schuif ik er wel een 157QMJ met een Naraku 170 cc onder..

De Sym Cello is voorlopig toch nog niet weg.

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 18-03-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Passende bobine gevonden in de schuur.. Het start weer

Betrouwbaar is ie niet te noemen.hij valt random uit.

Ik heb het idee dat er iets met de zuigerveren niet goed is gegaan terwijl die oude bobine zijn laatste adem uit blies.

de nieuwe(re) bougie is na 10 minuten testen helemaal zwart en het ding het rookt een partij... niet te zuinig Kracht zit er totaal niet meer in, Zodra je gaat rijden is alle kracht weg en valt hij ook elke keer random uit alsof hij niet voldoende benzine krijgt.

Kan, als de compressie weg valt. het is toch een vacuüm gestuurd brandstofpompje.

Anyway het boeit me niet... Ik ben dr klaar mee.

Heb hem als loop/sloop op MP gezet. leuk voor iemand die zijn brom om wil bouwen naar snor of een wok heeft. als ie voor 1 april niet weg is stuur ik het kenteken op.

[ Voor 31% gewijzigd door fvdberg op 18-03-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

fvdberg schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:11:
Passende bobine gevonden in de schuur.. Het start weer

Betrouwbaar is ie niet te noemen.hij valt random uit.

Ik heb het idee dat er iets met de zuigerveren niet goed is gegaan terwijl die oude bobine zijn laatste adem uit blies.

de nieuwe(re) bougie is na 10 minuten testen helemaal zwart en het ding het rookt een partij... niet te zuinig Kracht zit er totaal niet meer in, Zodra je gaat rijden is alle kracht weg en valt hij ook elke keer random uit alsof hij niet voldoende benzine krijgt.

Kan, als de compressie weg valt. het is toch een vacuüm gestuurd brandstofpompje.

Anyway het boeit me niet... Ik ben dr klaar mee.

Heb hem als loop/sloop op MP gezet. leuk voor iemand die zijn brom om wil bouwen naar snor of een wok heeft. als ie voor 1 april niet weg is stuur ik het kenteken op.
Pffft, klote man... klinkt precies hetzelfde als mijn blauwe Jet :( Hij start, hij loopt, hij maakt een bak herrie en rook, maar komt niet van z'n plek. Daar ga ik maar een zomerprojectje van maken, tot die tijd dient ie als bak reserveonderdelen voor de zwarte Jet :P (tot nu toe is het steeds te koud, te nat of te druk geweest om de zo goed als nieuwe onderdelen over te zetten -_- )

Mocht je trouwens willen, ik heb de Orbit nog steeds staan, die start moeilijk en loopt op het moment met veel moeite 30, maar gezien je plannen maakt dat denk ik niet zoveel uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik weet het niet, ik wil inderdaad een gy6,en een Orbit is een gy6

Wel erg leuk, maar ik wil eens wat anders als een SYM en het moet een snor frame zijn.
Anders kan ik net zo goed op de cello blijven rijden.

Eigenlijk wil ik gewoon compleet wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hopelijk komend weekend beter sleutel weer... :|

todo:
Revival:
oude peut er uit.
carb reinigen.
lekkende knalpijp onder weg slopen. (hopen dat die los wil..)
indien los: andere er onder
indien vast: dunno exact.. mogelijk een nieuwe cylinder (liever niet :+)
accu halen / inbouwen
oliesensor en oliepomp controleren

Spartamet:
zooi van het frame afslopen en frame met kenteken op MP gooien.

Saxonette:
vastgelopen lager in t motorblokje vervangen
motor / achterwiel er weer onder hangen

Youngster:
afstelling controleren.
carb wisselen voor een gegarandeerd "goed" werkend exemplaar
bidden dat ze dan harder loopt dan 25~30... das immers wel erg karig voor een brom uitvoering ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik weet wel dat mijn volgende scooter/brommer een viertakt wordt. Sinds ik een andere baan heb rij ik noodgedwongen met een rugzak ivm laptop, maar daar trekt de geur van uitlaatgassen nogal in... En een tweetakt die niet op bedrijfstemperatuur is stinkt behoorlijk -_-

Ik heb ook nog een behoorlijke sleutellijst:

Bij de Sym Jet's omwisselen:
- Accu (die van de zwarte is praktisch dood)
- Zuiger (die van de blauwe heeft maar 60km gelopen)
- Vario + riem (die van de blauwe is maar iets meer dan een jaar oud, die van de zwarte mogelijk nog origineel)
- Voorrem (die van de zwarte loopt soms aan, de blauwe heeft ook veel meer bite)
- Wielen + banden ivm profiel
- Verlichting voor

Bij de zwarte Jet:
- Carburateur en bougie checken (heb bij lage toeren veel last van misfires, hierdoor heb ik stationair op +/- 4000 toeren gezet om te voorkomen dat 'ie afslaat. Gelukkig heb ik maar 1 stoplicht, dus maakt voor het verbruik niet echt uit), ook deze kunnen anders van de blauwe afkomen.
- Verlichting afstellen
- Uitlaat ontgrenzen (of wisselen met de blauwe)
- Veermechanisme regelen zodat de buddy openspringt als ik het slot gebruik (heb nu twee handen nodig)

Bij de Orbit:
- Kleptiming checken
- Kleppen stellen
- Zuigers voorrem schoonmaken
- Uitzoeken waarom 'ie altijd wijd wil gaan in bochten (mogelijk ligt dit aan de voorrem)
- Verlichting afstellen

FS1:
- Uitzoeken waarom 'ie sinds het einde van de laatste rit uitvalt bij gasgeven
- Spanningsregelaar plaatsen
- Stuur zonder roest monteren
- Lampje km-teller vervangen
- Chroompoets, chroompoets, chroompoets

En dat zijn dan alleen nog de gratis klussen...

Qua klussen die geld kosten:

FS1:
- Nieuwe ketting + tandwielen
- Snelle schijf

Orbit (alleen als timing + kleppen afstellen succesvol is):
- Nieuwe (grotere) cilinder (zit nu een 'Jymco' op) en kop (een van de schroefgaten voor het kleppendeksel is volledig stukgedraaid, dit zit nu oliedicht gebeund mbv vloeibare pakking en een dikke zelftappende schroef :X )
- Andere eindoverbrenging

Blauwe Jet:
- Blok voorzien van nieuwe lagers + keerringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
BdK9001 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:22:
Ik weet wel dat mijn volgende scooter/brommer een viertakt wordt. Sinds ik een andere baan heb rij ik noodgedwongen met een rugzak ivm laptop, maar daar trekt de geur van uitlaatgassen nogal in... En een tweetakt die niet op bedrijfstemperatuur is stinkt behoorlijk -_-
Er is wat nieuws:

https://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/

Iets duurder dan normale olie, maar wel een heel stuk schoner en beter.
Ik rij recreatief, dus ik wil lekker stinken, maar voor dagelijks gebruik is dit misschien best een interessante optie!

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

kaos- schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Er is wat nieuws:

https://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/

Iets duurder dan normale olie, maar wel een heel stuk schoner en beter.
Ik rij recreatief, dus ik wil lekker stinken, maar voor dagelijks gebruik is dit misschien best een interessante optie!
Klinkt goed! Maar eerst maar eens kijken hoe de boel ruikt na alle werkzaamheden. De blauwe Jet stonkt zelfs in de winter lang zo erg niet als de zwarte nu doet... En de FS1 ruikt zelfs lekker (en dat met dezelfde olie)

Heb thuis nog bijna 4 liter tweetaktolie staan, die maak ik sws nog op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Morgen kijken naar een potentieel interessant scootertje. Een AGM Retro (ZNEN Snail)

Toch een retro... Vind ze gewoon gaaf!
Zag er een rijden die mat olijfgroen met mat zwart gewrapped was... een plaatje....

De jet staat op marktplaats.

Heb vandaag 28 berichten gehad, ben nu halverwege met antwoorden.
Tot nu toe allemaal niet concreet,

Dromers die de kappen op een ander exemplaar met flinke schade willen zetten voor het vrouwtje of de onderdelen willen hebben.

16 jarige pikkies die de wildste plannen hebben - Nee ik verkoop geen zwaar opgevoerd lel aan een jongere, straks krijg ik de schuld als ze zich morsdood rijden.

of vragen als "ik kom uit limburg, kan je hem ook brengen voor weinig?"

Uhm ja,, is 400 km heen en weer, maal 0,19 cent... ronden we dat af op 80 euro,

"Uhm ja dan wordt ie wel erg duur... ow ja maar over 2 weken ben ik in (plaats 60 km verderop) als ik 60 euro betaal, wil je hem dan voor me vasthouden?"

Nee! mijn tuin staat vol met voertuigen...

Als die retro morgen wat wordt ga ik het helemaal niet afwachten.
Dan slijp ik de Jet door.

@BdK9001 Wil jij nog wat hebben? Dan leg ik het voor je apart.

Mijn kluslijstje is erg kort geworden aan de scooters...

Sym
- Cello brom is 100%, verkopen.
- Fiddle II snor heeft alleen een lasklusje aan het bok en moet een nieuw binnewerkje in ventiel achter
- Jet snor - Slopen of verkopen voor onderdelen.

Canta
- Uitlaat beter bevestigen
- Dynamosteun versterken
- Varioriem vervangen
- Nieuwe banden rondom
- GPS KM teller plaatsen
- Radio + speakers plaatsen
- Scharnier lassen bijrijdersportier.
- beugeltjes voor scharnierpunt motorklep lassen.
- Ander slot bestuurdersdeur plaatsen
- Wrappen (olijfgroen/camo print dak)

Project quad

- On hold tot alle belangrijke delen compleet zijn. medio Juli verwacht ik verder te gaan.

Project GY6

- Technisch 100% maken
- 100 cc big bore kitje plaatsen (zo iets)
- Begrenzen
- Wrappen (mat olijf groen/mat zwart)

[ Voor 33% gewijzigd door fvdberg op 21-03-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@fvdberg Ja Marktplaatsers zijn raar volk...

Ik wilde eigenlijk de cilinder van je overnemen, maar ik zag in je advertentie dat die juist gaar is :P Dus heb de man uit Hoofddorp even een berichtje gestuurd.

Onder de blauwe Sym ligt nu een Tecnigas Silent (of iets vergelijkbaars), zonder zichtbare begrenzer, maar hij is nooit boven de 8500 toeren gekomen. Zou jouw Gianelli Go daar verbetering in kunnen opleveren?

Verder zou ik iig de accu willen overnemen, ik ga nog even verder denken wat ik nog meer wil hebben, maar dat is denk ik vooral afhankelijk van hoeveel effect de nieuwe cilinder heeft en hoe de zwarte jet het doet na een kleine beurt.

Ik zat ook te kijken naar een GY6 big bore kit voor de Orbit, maar dan 80cc. Die mag ik van mezelf pas kopen als ik de huidige setup fatsoenlijk heb weten af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
die gianelli go zit qua sweet spot rond die 8 k en alleen als het hele spul goed warm is gereden kan je door naar de 10k. Dat red je dus alleen op een droge warme zomerdag na een km of 8 doortrekken.

Nu reed ik met sproeier 72, waardoor hij te arm rijdt.en dus vermogen mist. Met sproeier 82 heeft het ding 93 gehaald toen ie vrijwillig op de politie rollerbank gezet kon worden.

Als ik hem ga slopen kan ik je die uitlaten enz. toesturen. Ik heb er toch geen toepassing voor omdat ik van de 2 takten af ga. En marktplaats kent enkel mafketels blijkbaar in dat ondersegment.

De accu gaat naar de quad. Die kan ik je helaas dus niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik wil m ook best op komen halen anders, scheelt jou weer moeite :) kan dan evt ook de Tecnigas meenemen, dan heb je iig nog een complete scooter in onderdelen.

Ik denk dat het alleen maar goed is dat ie pas na goed warmrijden richting de 10k gaat, hoef ik wat minder op m'n rechterhand te letten s ochtends.

Volgens mij ligt de sweetspot bij allebei de Sym's nu eerder bij de 6,5k, dus met die Go zou ik flinke vooruitgang boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vandaag eindelijk eens tijd gehad om te sleutelen :+

todo:
Revival:
oude peut er uit.
carb reinigen.
lekkende knalpijp onder weg slopen. (hopen dat die los wil..)
indien los: andere er onder
indien vast: dunno exact.. mogelijk een nieuwe cylinder (liever niet :+)
accu opladen en testen anders: accu halen / inbouwen
oliesensor en oliepomp controleren

Spartamet:
zooi van het frame afslopen en frame met kenteken op MP gooien.

Saxonette:
vastgelopen lager in t motorblokje vervangen
motor / achterwiel er weer onder hangen

Youngster:
afstelling controleren.
carb wisselen voor een gegarandeerd "goed" werkend exemplaar
bidden dat ze dan harder loopt dan 25~30... das immers wel erg karig voor een brom uitvoering ;)

verder helaas niet gekomen met de Todo..
wel nog van een 2de revival even de spanningsregelaar / gelijkrichter vervangen voor een donor exemplaar..

morgen even kijken voor een uitlaat bij de brommertboer :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
BdK9001 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:48:
Ik wil m ook best op komen halen anders, scheelt jou weer moeite :) kan dan evt ook de Tecnigas meenemen, dan heb je iig nog een complete scooter in onderdelen.

Ik denk dat het alleen maar goed is dat ie pas na goed warmrijden richting de 10k gaat, hoef ik wat minder op m'n rechterhand te letten s ochtends.

Volgens mij ligt de sweetspot bij allebei de Sym's nu eerder bij de 6,5k, dus met die Go zou ik flinke vooruitgang boeken.
Ik verstuur goedkoop. Zakelijke tarieven. Ik heb niks meer aan die uitlaten. Doe ze beide rustig voor je in een doos.

Voor die prijs kan je niet rijden. 7 euro en moeite? Ik verstuur dagelijks.

Die gianelli go is wel roestig. Nog wel hard. En heeft wat krasjes maar dat had je al gezien.

Vreemd dat die tecnigas zo laag zit qua sweet spot. Misschien zit er toch nog ergens wat in...

Voordeel is wel dat die gianelli erg stock oogt en zelfs de e keur zichtbaar er op heeft staan. Ook bij lage snelheden klinkt hij braaf. Daarom heb ik die er onder gezet.

Komt nog van mn rode jet red devil af die ik in januari 2016 heb gestript. Dus geen idee hoe oud die is.. ooit bij opvoeren.nl gekocht. Dacht eerst dat het een miskoop was.. tot ie er onder zat.

Marktplaats gaat hem toch niet worden vrees ik.

Biedingen van 35 euro...

alleen die ixil uitlaat is al veel meer waard. Net als die achterband.

Eens kijken of ik die 130 onder de fiddle II kwijt kan
Pagina: 1 ... 31 ... 46 Laatste