Even weer terug komen op mijn eerdere problemen met de Asus A6V Z92. Het beeld en geluid zijn naar mijn idee niet goed. In dit geval bedoel ik dus het beeld wat komt via de VGA-out naar een CRT monitor (wat doe je nog met een CRT monitor: wel, de gemiddelde TFT geeft nog steeds niet goed kleuren weer..., beter gezegd helemaal niet goed, maar dat terzijde en je hebt niet altijd de beschikking over Apple cinemadisplays en zo).
Ik vandaag naar de MyCom en heeft men daar geen CRT meer staan (daar waar ik hem gekocht heb), dus niks te controleren. Naar een andere MyCom (overigens verder prima service) en daar nog wel wat kleine CRT's staan. Dus, ding erin en checken. Zelfde probleem, naar mijn smaak en idee: geen 'strak' beeld. Maar hoe leg je dat in godsnaam uit? Onmogelijk blijkbaar. Ik: het beeld op de CRT moet net zo strak zijn als op de TFT en dat is het niet. MyComman: ik zie het niet. Ik: ik wel. Je ziet duidelijk dat de zwarte lijnen om de iconen van dingen als FireFox of BF2 in de quickstartbalk te dik zijn, te vet. Gewoon net niet goed (thuis 22" IIyama 511 1600×1200 @ 85Hz, doet het primalima op desktop compu met een 9800 pro unit, maar ook op ouwe Gforce 4 en Matrox G550, daar op een 17" iiyama 1024×768 @ 85Hz) En, ok, het is iets minder goed zichtbaar op zo'n kleine monitor, maar toch. Als ik dan iets DTP o.i.d. op de pc, moet het beeld als nog superstrak zijn. Er zit niet voor niets een X700 in, anders had ik wel een el cheapo laptop gekozen met een of ander onzinvideodingetje erin. Maar neen, men zag het niet. Maar ik zal binnenkort nog eens terug gaan als het wat rustiger is en ze eventueel de mogelijkheid hebben er een 'normale' pc naast te zetten of een andere laptop en dan het verschil te zien (aangezien het probleem zich ook op andere 'grotere' crt's voordoet op mijn werk)
Helaas doe ik van alles in de audio/video business, dus geluid is ook fijn als het goed is. Ik verwachtte niet van de Audio uitgangen van de laptop zelf dat het goed geluid zouden geven, dus afgelopen weekend toch maar een Sound Blaster Audigy 2 ZX PCMCIA ding erbij gekocht (ik was in Groningen en het was natuurlijk net iets voor zes uur, je kent het wel) dus niet getest. Ik zei nog: ik kan me niet voorstellen dat dit dingetje geen harddiskgereutel en dergelijke laat horen. Men was er van overtuigd dat dit niet zo zou zijn (niet kunnen testen natuurlijk, want dat hoor je vnl. en alleen over versterkers en vrijwel niet via je oortelefoontjes). Thuis gekomen afgelopen maandag: helaas, hetzelfde extra lawaai (welliswaar iets minder) als uit de normale audio uitgangen. Jammer, dan maar terug en kijken of hier in A'dam wel een usb-versie te krijgen is.
Dat was het geval. Nu zit ik dus weer thuis, en helaas. Geen harddiskgereutel, maar wel een statisch geluid. Via mijn normale PC hoor ik via de standaard uitgangen van het mobo niets (A7N8X mobo). Je hoort bij de laptop gewoon dat ie aan staat. Geen onbekend geluid, maar ik wil gewoon NIETS horen als er geen geluid hoort te zijn. Toch weer 130 euro en dat is dan toch een beetje jammer.
Ik ga nog even proberen met 2 verschillende Edirols van mijn werk (het computer gerelateerde merk van Roland) met zowel een USB als een Firewireversie van externe geluidskaarten. Ben erg benieuwd. Als ik hier nog steeds dat gereutel mee hoor, moet ik toch heel sjagerijnig op Asus worden, als in niet op Creative.
Anyway, ik heb hier even mijn frustratie geuit (ik ben misschien te kritisch en wil misschien te veel, maar heb er toch incl. extra geheugen 1250 e voor gelapt en als je de Audigy meerekent 1375) (staat er een mevrouw naast me in de winkel met zo'n blik van: is die laptop niet goed dan? wat ze ook vroeg... vraag ik: wat wilt u er mee dan? zij: emailen en typen. Ik: mevrouw, dan kunt u werkelijk waar alles kopen.. (waarschijnlijk verplaatst dat ding zich echt noooit meer dan 5 centimeter voor het afstoffen of zo en kun je beter zeggen dat ze het ding geen water moet geven) Verder zei ik tegen haar: het is een goede laptop, maar eh.. ik ben misschien wat veeleisend. Echter, toch vind ik dat het allemaal goed moet zijn.
Zo, even de frustratie geuit, dan ben ik toch nu erg nieuwschierig of er mensen zijn de deze laptops op CRT's ook gebruiken, want dat is blijkbaar dun gezaaid tegenwoordig en of men de zelfde problemen heeft.
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie