De 128MB bij de Nederlandse webshops klopt niet! Ik heb zelf de Asus A6T al binnen met typenummer AP008B en er zit gewoon 256MB in en niks TC oid. MiMo ontbreekt voor zo ver ik weet.
EDIT:
Review klaar, geniet ervan zou ik zeggen.
Asus A6T-AP008B (Turion TL52; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) survey door Don ParanoiD
Algemene beoordeling |                             | Featureset |                             |
Prestaties |                             | Beeldkwaliteit |                             |
Bouwkwaliteit en robuustheid |                             | Ergonomie |                             |
Warmte- en geluidsproductie |                             | Mobiliteit en accuduur |                           |
Prijs |                               | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds juli 2006
Aankomst en verpakking
De aankomst van het paketje was goed. De Laptop zat goed ingepakt. Eenmaal uit de doos zag ik nog een doos met daarin de Laptop goed verpakt. Verder zit er veel in de doos. Zowordt namelijk een draagtas en Logitech muisje (welliswaar met Asus opdruk en met draad) meegeleverd. Verder zitten er handleidingen in Engels en Nederlands in de verpakking, een quick start guide, S-Video naar composiet en telefoonkabel bij. Verder vinden we natuurlijk nog alle CD's met drivers en 3 Windows XP schijven van Asus in 3 talen: Nederlands, Engels en Frans.
Inhoud van de laptop zelf
Hier volgen de specificaties van de Laptop:
AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6 GHz 2x512KB L2 cache
1024 MB DDR-II Ram op 667 MHz (1 dimm, 1 slot vrij)
nVidia GeForce Go 7600 256MB (450 core/400 mem)
100 GB HDD op 5400rpm
DVD-Ram station (DVD+-RW Duallayer brander)
Verdere specificaties:
WLAN 802.11b/g, Gigabit LAN, 56K Modem, Touchpad met scroll, Webcam, Microfoon, AudioDJ
Aansluitingen:
AC-in, S-Video Out, DVI-D, VGA, Audio out, Mic in, S/PDIF Digital Audio out, PCMCIA 2.1 Slot, 4in1 cardreader.
Performance
De laptop is perfect voor gamers met een beperkt budget. De mid-end GeForce Go 7600 heeft met zijn dedicated 256MB geen enkel probleem om nieuwe games op de native resolutie met veel details aan te draaien. Ook merk je niks van de mischien toch wat tragere Turion in vergelijking met de Core Duo (overigens is de combinatie Turion+GF 7600 sneller dan Core Duo+Mobility Radeon X1600 in tests). Het voordeel van de Turion 64 X2 is dat hij 64-bit is en voor de mensen lang van de laptop plezier willen hebben is dat niet geheel nutteloos. HDTV in 1080p gaat perfect met nVidia PureVideo en het is dan ook een genot. Deze laptop is verder ook geschikt voor Media Center met een kleine uitbreiding (HDDVD speler en TV Tuner) doordat er een DVI poort op zit voor HDTV's en er een Digital Audio uitgang aanwezig is. In energie zuinig stand loopt de CPU op 800MHz en daar merk ik eigenlijk niks van in Windows.
3Dmark 06 score:
2211 - 3dmarks
879 - SM2.0 score
811 - HDR/SM 3.0 score
1199 - CPU Score
Behuizing
Deze oogt zeer sterk en dat is hij ook wel (zeker vergeleken met die Acer laptop van mijn buren). Ook ziet die behuizing er mooi strak (enzeker als je alle stickers er van af haalt..). Haast alle aansluitingen zitten op de goed positie: Lucht naar achteren geblazen, DVD links (dus zit niet in de weg bij de muis), DVI en VGA ook achter. LAN, modem, audio aansluitingen, PCMCIA en cardreader rechts. Alle USB poorten zitten helaas aan de achterkant, ze hadden van mij wel 2 aan de zijkant of voorkant mogen doen. Verder kun je de AudioDJ knoppen gebruiken als de laptop is gesloten. Hiermee kun je dan CDtjes afspelen zonder windows te booten (helaas speelt hij geen MP3 CD's af). Verder zitten er aan de voorkant lampjes voor accu/netstroom, accu status, maien WLAN aan/uit. Verder zijn er knoppen voor: power, touchpad aan/uit, Internet, Mail en is er een knop om de status te veranderen om zo energie te besparen. Via Fn toetsen kun je volume, brightness en WLAn aan/uit regelen. Het touchpad vind ik fijn werken en heeft een scroll stukje. Ook het toetsenbord werkt goed. Helaas zit de Fn toets links van Ctrl waardoor je soms Fn+C doet ipv van Ctrl+V, jammer Asus, daar kon toch wel wat beter over worden nagedacht, ook Ctrl+Alt+Del lijdt hieronder...... Verder zit er een Mic en webcam boven het beeld dat overigens mooi spiegeld en 15,4" widescreen groot is met 1280x800
Warmte
De laptop wordt niet heel warm. Na een aantal uren gamen lag de gemiddelde temperatuur tussen 65-70 graden celcius. De laptop word zelf van de bovenkant niet erg warm. De lucht wordt mooi naar achteren geblazen waardoor je er niet veel last van hebt. De fan staat weinig aan en stoort mij niet.
Accu
De accu houdt het op energie besparende stand ongeveer 3 uur uit. Ik was op dat moment aan het internetten met WLAN aan. Dat vind ik dus acceptabel. Er zullen wel betere scores zijnmet andere CPU's, maar toch voldoende voor mij. De CPU klokt mooi terug naar 800 MHz X2. Het mooiste moet nog komen: de GPU. Op de accu klokt het geheugen terug naar 135MHz DDR (270 effectief) en de core naar 0MHz. Ja dat lees je goed 0MHz. Ik gok dat de 7600 chip word uitgeschakeld en er verder word gegaan op de geïntegreerde GF 6150 die dan nog wel gebruik maakt van het geheugen van de 7600.
Conclusie
Ik ben zeer tevreden over mijn laptop. Een mooie prijs voor zoveel laptop terwijl het meeste om mee te vergelijken toch wel200 euro of meer duurder is. Helaas dat Bluetooth moet ontbreken (tenminste ik heb het niet kunnen vinden), maar verder is de laptop helemaal perfect en vind ik het een van de beste keuzes van dit moment als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Ik kan het echt iedereen aanraden!
Update: Vista
Ik heb Windows Vista 64-bit op de laptop gezet om het te testen en het is te gebruiken. Software die niet kan worden gevonden is: LAN (WLAN wel!), Mic+webcam, SM-bus controller, AMD Drivers. Verder loopt het goed maar niet heel soepel, maarja het is een beta dus veel kun je niet verwachten. De laptop is dus eigenlijk compleet gebruikbaar in Vista, al zou ik het alleen met de accu gebruiken.
Foto's:
Klik hier!
Negatieve eigenschappen:

Geen Buetooth
Fn links van de Ctrl | Positieve eigenschappen:

Dualcore Turion + 64-bit
GeForce 7600 256MB
5400 rpm HDD standaard
Muis+draagtas
2 Jaar garantie standaard |
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]
[