dion_b schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:30:
[...]
Volgens mij klok-klepelverhalen aan beide kanten hier
Je probleem met VPN is NAT, UPC Zakelijk 1-IP doet NAT, 5-IP niet, dat werkt met RIP. Je PCs zitten dan gewoon direct op internet zonder enige NAT. Bridged mode bij 5-IP slaat dus als varken op een tang. Als je niet meer RIP zou doen maar op layer 2 zou bridgen zou je max 1 IP aan kunnen sluiten

Bridge-mode bij 5-ip slaat wel degelijk ergens op. Zonder heb je namelijk je modem als router. Dat wil ik zelf liever niet, ik wil mijn juniper srx100 als router. Dus wat ik wil van 't modem is dat 'ie gewoon packets heen-en-weer schuifelt en verder doet alsof 'ie niet bestaat, en dat m'n subnet naar m'n srx100 gerouteerd wordt.
Maar dat kan tot dusverre niet, waarschijnlijk om onderstaande reden. Met 5 ip's krijgt je modem overigens een rfc1918-adres (10.0.0.0/8) via dhcp.
Heb je meer informatie over 't RIP-verhaal trouwens? Ik ben nog niet ver genoeg in m'n verhuizing dat ik dat gewoon aan kan sluiten en proberen namelijk.
Ik kan me trouwens voorstellen dat bridgen geen optie is bij 1-IP vast, aangezien om dat goed gerouteerd te krijgen die modem geheid meer doet dan alleen passief IP'tje krijgen van het netwerk.
Niet dat ik weet. Modem doet alleen DHCP. Maar het IP dat je krijgt is (in principe) vast en gebonden aan je MAC-adres, dus als je 'm bridget en je router doet dhcp kom je nergens. Je zou zeggen, stel 't dan statisch in maar dat kan ook weer niet want ze willen die adressen nog wel kunnen veranderen als dat technisch noodzakelijk is.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat dat probleem onoplosbaar is -- DSL-providers kunnen 't ook omdat de DSLAM een option 82 in de DHCP packet propt. Dat moet 't modem of de CMTS ook kunnen lijkt me.
[
Voor 9% gewijzigd door
CyBeR op 21-10-2012 21:43
]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.