UPC Internet vragen & problemen topic deel II

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste
Acties:
  • 804.501 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/media/pc/global/core/logo_chello.gif

Chello vragen & problemen topic deel II

Mini FAQ
--------

Allereerst - hou het beschaafd, on-topic en constructief. Iedereen
begrijpt dat het frustrerend kan zijn als je internetverbinding niet
doet wat je zou willen, maar dit is niet de plek om te ranten of te
flamen. Als je een probleem post, hou je aan het GoT Algemeen Beleid en
post volledige info, wat je hebt gezocht over het probleem en wat je
zelf geprobeerd hebt om het op te lossen. Post je een mening, onderbouw
die dan.

Wat is chello internet?
-----------------------

Chello internet is internet over de televisiekabel via een EuroDOCSIS
modem *. Het maakt gebruik van het EuroDOCSIS 1.1 of 2.0
protocol. Verbinding tussen modem en PC gaat dmv Ethernet. Een 10Mbit/s
NIC werkt en is voldoende voor de eenvoudigere abonnementen, maar voor
Classic en Extreme is een 100Mbit/s NIC nodig om de verbinding volledig
te benutten. Aansluiten via USB is technisch mogelijk maar wordt niet
ondersteund (of aangeraden- snelheden zijn laag, storingsgevoeligheid
is hoog). Chello internet kan gecombineerd worden met UPC Digitale
Telefonie - alle nieuw geleverde modems hebben sinds begin dit jaar een
eMTA (telefoonaansluiting) - maar werkt uiteraard ook stand-alone.
* Muv een paar gebieden als Harderwijk, Borculo en Geldermalsen waar om
technische redenen nog Com21 gebruikt moeten worden en een beperkte
uitrol van chello DSL in Utrecht en Den Haag.

Wat zijn de huidige snelheden en prijzen?
-----------------------------------------

Alle snelheden zijn in kbit/s, indien geen datalimiet gemeld staat, is
die er ook niet.

chello Starter 384/128 EUR 14.95/maand (500MB datalimiet)Afgeschaft :z
chello Easy 1024/256 EUR 22.95/maand (1GB datalimiet)Afgeschaft :z
chello Light 3072/1024 EUR 32.95/maand
chello Power 6144/1536 EUR 39.95/maand
chello Classic 8192/1024 EUR 49.95/maand wordt niet meer verkocht, maar bestaande klanten houden het
chello Extreme 20480/2048 EUR 59.95/maand

Welke kabelmodems zijn in gebruik bij chello?
---------------------------------------------

Alle nieuwe installaties/DHZ pakketten worden geleverd met een Arris
TM502B VOIP/internetmodem. Andere modemtypes die in gebruik zijn, zijn
o.a.:
Arris TM502B
Scientific Atlanta Webstar EPX2203 (VOIP+internet)
Thomson TCM390 en TCM 420
Motorola SB5100E en SB5101E
en in een paar gebieden de bovengenoemde Com21.

UPC is bezig om te schakelen naar EuroDOCSIS 2.0 en alle modems die dat niet aankunnen weg te swappen. Hier en daar kom je ze nog tegen:
Arris TM202B
Motorola SB4100E, SB4200E
Terayon TJ720
Cornerstone CM200E

Welke systeemeisen worden gesteld om chello te gebruiken?
---------------------------------------------------------

Officieel:
- minimaal P120 en Win95 of PowerMac G3 en MacOS 8.1
- aanbevolen P3-1000 en WinXP of PowerMac G4 en MacOS 9 of hoger
Minder officieel:
- om aan te melden is een computer met een browser die Javascript ondersteunt nodig
- voor connectivity voldoet iedere computer met een ethernetaansluiting en een TCP/IP stack
- om de zwaardere abonnementen op volle snelheid te gebruiken is een 100Mb NIC met lage CPU usage, een OS met goede TCP/IP stack (dus niet Win9x of MacOS classic), een HDD die enigszins redelijk presteert en een CPU die het geheel kan aansturen nodig. Bij echt goede netwerkhardware is een P2-400 voldoende mits van voldoende RAM voorzien, maar met crappy Realtek NICs kun je op 20Mbit/s in de problemen komen met een 2000MHz P4/AXP.

Hoe moet de netwerkkaart ingesteld worden?
------------------------------------------

100Mbit/s half duplex.

'auto' zou in theorie beter zijn, aangezien de meeste modems full duplex aankunnen, maar autonegotiation werkt soms niet, met een duplex mismatch tot gevolg. Bij een duplex mismatch zijn er zoveel collisions dat maar 5% van de netto snelheid behaald wordt :o
Soms kan het voorkomen dat door een erg ranzige autonegotiation fout 100Mbit/s half duplex toch voor collisions zorgt, dan is 100Mbit/s full beter - kortom, probeer gewoon beide en kijk welke het beste werkt.

Welke OSsen worden door chello ondersteund?
-------------------------------------------

Windows vanaf 95, MacOS vanaf 8.1

Let op: niet ondersteund betekent niet dat je het niet mag gebruiken of dat je de helpdesk niet mag bellen, het betekent alleen dat de helpdesk niet je handje vast kan houden bij het zoeken naar IP instellingen etc. Als je zelf weet waar dat in te stellen kun je prima bellen.

Vista is vooralsnog niet ondersteund (komt vast wel)

Hoe meld ik een nieuwe computer aan op chello?
----------------------------------------------

Allereerst: let op volgorde. Die is belangrijk :o

- netjes is om te beginnen met een DHCP release op de oude PC voor het afsluiten.
- modem van stroom halen
- PC via ethernetkabel aan modem verbinden
- modem aanzetten
- PC resetten (of DHCP release/renew)
- je hebt nu als het goed is een IP dat met een 10 begint
- surfen naar http://chello.upc.nl (of http://62.179.105.77 )
- daar gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en aanwijzingen volgen (ook hier DHCP release/renew ipv reset mogelijk)
- als het goed is heb je nu een publiek IP en kun je het net op :)

Heb je een router, dan kun je een nieuwe PC zonder problemen gewoon achter de router hangen. De PC maakt geen directe verbinding met het chello netwerk, dus hoef je niets aan te melden.

Groot nieuws: UPC kijkt niet meer naar de PC MAC-adressen voor het krijgen van een IP adres :D

Nu is bovenstaande procedure veranderd in:
- modem van stroom halen
- PC via ethernetkabel aan modem verbinden
- modem aanzetten
- PC resetten (of DHCP release/renew)

Et voila, je hebt een publiek IP.

Dit werkt dus ook bij een router, spelcomputer of voor mijn part NetBSD-enabled toaster :+

Wat moet ik doen als ik geen verbinding heb?
--------------------------------------------

Begin met bepalen waar het probleem zit. Controleer of de LAN verbinding van de PC aanstaat (WinXP zet hem nogal eens vanzelf uit :X ), controleer de kabel tussen PC en modem, controleer of de modem aanstaat, of hij niet op standby staat en of de link (activity) en online (internet) LEDs aanstaan.

Op de PC mis? NIC aanzetten, evt drivers herinstalleren. Soms kunnen firewalls en overwoekerende virusscanners (Norton...) problemen veroorzaken, evenals sommige spyware.

Netwerkkabel? Vrij eenvoudig - stekkers goed aandrukken, anders kabel vervangen :z

Modem helemaal uit? Stroom erop zetten. Controleer stopcontact als dat niet werkt. De Motorla SB4100E heeft de onhebbelijke neiging om alle LEDs uit te doen in standby modus, bij specifiek deze modem standby-knop dus ook controleren als er geen LED brandt.

Modem op standby? Druk die irritante knop in (de Arris heeft meerdere standby-modi, dus misschien moet je meerdere keren drukken - pas als Online brandt is het in orde). De TJ720 en Webstar EPX2203 hebben (gelukkig...) geen standbymodus.
Standbymodus is gedisabled op alle modems muv de SB4100E en CM200E. De laatste paar daarvan verdwijnen komende maanden uit het netwerk.

Modem krijgt wel stroom, maar online brandt niet? Dan heb je mogelijk een signaalprobleem te pakken:

- controleer de coax kabels tussen eerste aansluitpunt (WCD/AOP) en modem. Er mag maximaal een splitter (de meegeleverde) tussenzitten en de kabels mogen samen maximaal 2m lang zijn.
- lees het modem uit op http://192.168.100.1 (muv TJ720, CM100 en Com21)- de exacte benaming verschilt, maar je bent op zoek naar drie waardes:

1) Forward Path (Downstream) SNR: moet altijd >29dB zijn, liefst >31dB (zeker bij 256 QAM modulation). Hieronder treedt packet loss op, dus trage verbinding, in extreme gevallen helemaal geen verbinding.
2) Received Signal Strength: tussen de -6 en 6dBmV is goed, tussen -14 en 14 kan nog goed gaan... Als de waardes nog slechter zijn gaat de modem simpelweg offline.
3) Return Path (Upstream): hoort <55dBmV te zijn, daarboven geeft aan dat er teveel demping is op de lijn - wat indicatie kan zijn van signaalproblemen op het retourpad (en bovendien kan het strepen op TV-beeld geven)

Als de modem niet reageert op dat IP of als die waardes goed zijn, maar niet online komt, is de modem waarschijnlijk iets raars aan het doen - reset even goed (minstens minuut van stroom). Helpt dat niet, dan kan een telefoontje naar de heldesk nodig zijn.

Zijn de waardes daarentegen slecht, dan heb je het probleem duidelijk te pakken. Meest waarschijnlijke oorzaak is te lange kabels binnenhuis en/of teveel splitters, of een kapotte/losse verbinding. Controleer dat allemaal (en let op, soms kan een 'foute' situatie een tijdje goed werken, maar hopeloos door de mand zakken als de modulatie opgeschroefd wordt om hogere snelheden te bieden). Zit alles goed aangesloten en dichtbij eerste aansluitpunt, dan kan er wel eens buitenhuis iets mis zijn -> bellen die helpdesk.

Modem staat netjes online, maar geen verbinding is mogelijk? Dan is waarschijnlijk iets mis met je IP. Controleer wat voor IP je PC of router (het eerste apparaat dat op de modem aangesloten staat) krijgt-

192-IP: ofwel je modem is offline, danwel een Motorla op standby, maar waarschijnlijker zit je op de PC te kijken als je een router hebt - kijk dan in de router, slim :z
10-IP: het chello netwerk herkent je MAC-adres niet. Nieuwe PC aangesloten of andere NIC in zelfde PC? Zie hierboven bij nieuwe PC. Anders DHCP release/renew en/of reset PC/router. Blijf je 10-IP houden? Meld je dan opnieuw aan als bij nieuwe PC. Lukt dat niet of houd je nog steeds 10-IP? Helpdesk bellen.
169-IP: dit geeft aan dat er geen IP via DHCP verkregen kan worden. Er is een simpele manier om na te gaan of dat aan de PC/router ligt of aan het chello netwerk - modem uit, PC/router uit, coax achterop modem losschroeven, modem aan, PC aan. De modem zal nu een 192-IP uitdelen. Krijg je dat niet? Dan probleem op router/PC (of ethernetkabel), meestal firewall of brakke Winsock, soms duplex mismatch. Krijg je wel die 192-IP? Dan modem+PC/router weer uit, coax er weer in, modem aan en PC aan. Opgelost? Mooi. Niet opgelost? Helpdesk bellen...

Zo, hopelijk info waar mensen wat mee kunnen. Probeer iig met bovenstaande je problemen zelf op te lossen, niet alleen voorkomt het onnodig bellen met de helpdesk, maar als je toch moet bellen heb je gelijk nuttige info en dus meer kans om goed geholpen te worden :)

Links:
Het Chello vragen & problemen topic (deel 1)
www.chello.nl
www.upc.nl
www.coax.nl - kabelinternet belangenvereniging
www.chelloo.com (de onofficiele 'fansite' voor chello :+ )
Cable Modem Troubleshooting Tips - erg goede pagina met algemene info en tips.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 24-01-2007 00:18 . Reden: Cornerstone modemtype verbeterd ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

misschien is dit wat voor in de startpost;

http://www.coax.nl

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik ben net uit de keuze tussen de volgende twee routers kunnen komen:

D-link DGL-4300 (ca. 170 euro)
Draytek 2900G (ca. 170 euro)

De Asus SL500 en SL1000 zijn ook genoemd als een goede keus in deel 1 van dit topic, maar hebben geen wireless en zijn dus voor mij geen echte optie. Op http://www.internetsharin...-147-ProdID-SL1000-11.php worden ze besproken, de snelheid is net iets minder dan de D-link voor normaal routen. De asus routers hebben echter een zeer snelle VPN/IPSEC, de D-Link moet dat missen.
Op http://www.internetsharin...ws-143-ProdID-2900G-9.php is te zien dat de draytek 2900G 16 Mbps als maximum heeft in WAN-LAN communicatie. Voor een extreme abonnement (20/2) schiet deze router dus net te kort.
Op http://www.internetsharin...191-ProdID-DGL4300-10.php is te zien dat de D-Link DGL-4300 vrij stabiel 93 Mbps kan routen, met uitschieters naar beneden tot net iets boven de 80 Mbps. Wireless is ook nog iets beter dan getest bij de 2900G.

Al met al: de asus modellen hebben prima prijs/kwaliteit voor routing+VPN, wil je een snelle router met wireless is de D-Link je ding, moet je zowel een VPN server als een access point in hetzelfde apparaat, dan biedt de draytek nog altijd redelijke prestaties. Ik twijfel nu tussen de SL-1000 + los access point en de D-Link.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb hier last van een vastlopend (?) modem. Het vorige topic heb ik doorgespit en ik kwam een aantal dingen tegen die wellicht mijn probleem veroorzaken. Kan iemand mij adviseren welke mogelijke oorzaak als eerste aan te pakken, om het probleem op te lossen.

Situatie:
AOP --> 1 mtr kabel --> Thomson 390 modem --> IPcop firewall/router --> switch --> 10 pc's
\--> 1 mtr kabel --> 1 mtr kabel --> tv/radio splitter --> versterker --> bekabeling en splitters --> 10 tv's

Probleem:
Geen enkele verbinding met internet meer op de meest willekeurige momenten. Dus niet alleen als er bijvoorbeeld P2P wordt gebruikt.

Geprobeerd:
- De webinterface van de router blijft te bereiken als er geen i-net verbinding meer is.
- De webinterface van het modem blijft te bereiken als er geen i-net verbinding meer is.
- Tracert loopt vast na de router.
- Disconnect/connect, router krijgt geen ip adres van het modem
- Router reset, router krijgt geen ip adres van het modem
- Modem reset, router krijgt een ip adres en probleem is opgelost.

Conclusie:
Probleem lijkt in het modem te zitten.

Mogelijke oorzaken:
1. Slecht signaal:
code:
1
2
3
4
5
6
Forward Path:                                          Return Path:     
Signal Acquired at 466.750 MHz                Connection: Acquired  
SNR: 27.0 dB                                           Frequency: 42.2 MHz  
Received Signal Strength: -16.0 dBmV       Power Level: 50.5 dBmV   
Micro-Reflections: 37 dBc                         Channel ID: 1     
Modulation: 64 QAM                                Modulation: 16 QAM}

2. Een te slappe voeding van het modem, het vorige topic maakte hier melding van.

3. Router en modem staan niet aangesloten op een geaard stopcontact. Overigens zijn er in het gehele huis ook geen geaarde contacten. Ook dit werd in het vorige topic als mogelijke oorzaak aangegeven.

Overige problemen:
A. Upload is in orde, download blijft steken op ca. 6996 Kbit/sec (getest met Chello tool). Maar dat vind ik niet zo heel erg.
B. TV signaal is niet al te best. Maar ook dat vind ik niet zo erg, bovendien kan dat probleem in brakke splitters en bekabeling zitten.

Vraag:
Hoe ga ik het wegvallen van de i-net verbinding oplossen? Welke van de drie mogelijk oorzaken kan ik het best als eerste gaan tackelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tropos op 25-01-2006 16:25 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-04-2023
Tropos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:28:
Vraag:
Hoe ga ik het wegvallen van de i-net verbinding oplossen? Welke van de drie mogelijk oorzaken kan ik het best als eerste gaan tackelen?
Het geaarde stopcontact. Is bij de thomson modem echt wel nodig!
Als dit niet mogelijk is in het huis, bel dan eens naar de helpdesk en leg je probleem uit.
Een modem swap zal dan echt geen probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Lukse op 25-01-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4MULA
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb een probleem met Chello Extreme en mijn Linksys router BEFSR81(Versie 1). Als ik mijn computer rechtstreeks aan de modem hang haal ik de volledige snelheid, maar zodra ik de modem met de router aansluit blijft hij hangen op 10Mbit.

Volgens mij kan mijn router 100Mbit aan, dit haal ik ook als ik op het netwerk bestanden verstuur maar zodra ik dus bestanden van internet wil downloaden komt de snelheid niet boven de 10Mbit uit.

Ik heb de laatste firmware op de router staan. De netwerkkaart staat op 100Mbit Half-Duplex.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Zou de router (is uit 2002) niet goed overweg kunnen met de Arris modem?

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Lukse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 21:57:
[...]

Als dit niet mogelijk is in het huis, bel dan eens naar de helpdesk en leg je probleem uit.
Dan zal het modem dus worden omgeruild naar een ander merk dat minder last heeft met niet-geaarde stopcontacten? Zit het probleem dus evt. in de router die lekspanning via UTP afvloeit naar het modem, of zit het in het niet-geaard zijn van het modem zelf? Indien het in die lekspanning zit, zou dan een andere NIC in de router ook het probleem kunnen oplossen?
4MULA schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:17:
Ik heb een probleem met Chello Extreme en mijn Linksys router BEFSR81(Versie 1). Als ik mijn computer rechtstreeks aan de modem hang haal ik de volledige snelheid, maar zodra ik de modem met de router aansluit blijft hij hangen op 10Mbit.

Volgens mij kan mijn router 100Mbit aan, dit haal ik ook als ik op het netwerk bestanden verstuur maar zodra ik dus bestanden van internet wil downloaden komt de snelheid niet boven de 10Mbit uit.

Ik heb de laatste firmware op de router staan. De netwerkkaart staat op 100Mbit Half-Duplex.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Zou de router (is uit 2002) niet goed overweg kunnen met de Arris modem?
De meeste routers hebben een 10Mbit WAN poort, wellicht jouw Linksys ook.

Edit: En dat heb je zelf dus ook al in je eigen topic geconcludeerd. Overigens is cross-posten niet echt de bedoeling op t.net, geloof ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Tropos op 25-01-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Laatst online: 09:23
Ik heb zelf de Draytek 2900 en deze bevalt prima, die 16Mbps is niet waar heb zelf contact met draytek gehad en hun zeiden dat het rond de 48 Mbit zou liggen.
Ik heb een classic abonnement en haal met deze router snelheden rondt de 950 kb/sec.
Basdoorn schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:12:
Ik ben net uit de keuze tussen de volgende twee routers kunnen komen:

D-link DGL-4300 (ca. 170 euro)
Draytek 2900G (ca. 170 euro)

De Asus SL500 en SL1000 zijn ook genoemd als een goede keus in deel 1 van dit topic, maar hebben geen wireless en zijn dus voor mij geen echte optie. Op http://www.internetsharin...-147-ProdID-SL1000-11.php worden ze besproken, de snelheid is net iets minder dan de D-link voor normaal routen. De asus routers hebben echter een zeer snelle VPN/IPSEC, de D-Link moet dat missen.
Op http://www.internetsharin...ws-143-ProdID-2900G-9.php is te zien dat de draytek 2900G 16 Mbps als maximum heeft in WAN-LAN communicatie. Voor een extreme abonnement (20/2) schiet deze router dus net te kort.
Op http://www.internetsharin...191-ProdID-DGL4300-10.php is te zien dat de D-Link DGL-4300 vrij stabiel 93 Mbps kan routen, met uitschieters naar beneden tot net iets boven de 80 Mbps. Wireless is ook nog iets beter dan getest bij de 2900G.

Al met al: de asus modellen hebben prima prijs/kwaliteit voor routing+VPN, wil je een snelle router met wireless is de D-Link je ding, moet je zowel een VPN server als een access point in hetzelfde apparaat, dan biedt de draytek nog altijd redelijke prestaties. Ik twijfel nu tussen de SL-1000 + los access point en de D-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tropos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:28:
[...]

Probleem:
Geen enkele verbinding met internet meer op de meest willekeurige momenten. Dus niet alleen als er bijvoorbeeld P2P wordt gebruikt.

[...]

Mogelijke oorzaken:
1. Slecht signaal:
code:
1
2
3
4
5
6
Forward Path:                                          Return Path:     
Signal Acquired at 466.750 MHz                Connection: Acquired  
SNR: 27.0 dB                                           Frequency: 42.2 MHz  
Received Signal Strength: -16.0 dBmV       Power Level: 50.5 dBmV   
Micro-Reflections: 37 dBc                         Channel ID: 1     
Modulation: 64 QAM                                Modulation: 16 QAM}
Dit is de oorzaak:
- DS SNR van 27dB (onder de 28dB ranzige packetloss te verwachten)
- Signal Strenght -16.0dBmV (nu is de modem *net* online, maar er hoeft maar een scheet op het netwerk te zijn en hij gaat offline)

Opmerkelijk: upstream Power Level is 'maar' 50.5dBmV, dus het probleem zit alleen in de downstream. Dit geeft al een belangrijke tip waar het probleem zit. US is 42MHz, DS is 466MHz, dus je hebt op hoge frequentie meer demping. Dat wijst op slechte kabels, slechte splitters of gewoon teveel kabels en splitters. Het zegt trouwens niet *waar* die
2. Een te slappe voeding van het modem, het vorige topic maakte hier melding van.
Wordt af en toe gemeld, maar Ockham's Razor toepassend is het waarschijnlijker dat de simpelste oorzaak (baggersignaal) hier de schuldige is. Sowieso wordt het belang van type modem en voeding gruwelijk overschat :z
3. Router en modem staan niet aangesloten op een geaard stopcontact. Overigens zijn er in het gehele huis ook geen geaarde contacten. Ook dit werd in het vorige topic als mogelijke oorzaak aangegeven.
Bij andere symptomen zou dit kunnen, maar aangezien de statuspagina's bereikbaar blijven is het hier duidelijk niet aan de orde.
Overige problemen:
A. Upload is in orde, download blijft steken op ca. 6996 Kbit/sec (getest met Chello tool). Maar dat vind ik niet zo heel erg.
Bij deze signaalwaardes zou ik packetloss door SNR de hoofdschuldige noemen. Evt kan je router ook beperkend zijn (CPU usage door NIC(s)), maar ga daar pas naar kijken als het signaalprobleem opgelost is :o
B. TV signaal is niet al te best. Maar ook dat vind ik niet zo erg, bovendien kan dat probleem in brakke splitters en bekabeling zitten.
Laat me raden, de commerciele zenders (hoge frequenties) hebben meer sneeuw dan de publieke zenders (lage frequenties). Dat zou precies passen in het beeld van goede upstream maar slechte downstream.
Vraag:
Zie hierboven. 100% zeker signaal.

Vraag is alleen waarom...
Situatie:
AOP --> 1 mtr kabel --> Thomson 390 modem --> IPcop firewall/router --> switch --> 10 pc's
\--> 1 mtr kabel --> 1 mtr kabel --> tv/radio splitter --> versterker --> bekabeling en splitters --> 10 tv's
Deze diagram is niet al te goed geparsed gok ik zo :+

Zie ik het goed als ik constateer dat de modem met 1m kabel op de AOP zit en dat op dezelfde AOP een meter kabel meermaals verlengd, gesplit en versterkt naar de TVs gaat?

Zo ja is het geen wonder dat TV beeld zo slecht is, nog los van het slechte signaal van je modem. Voor TV/radio is de gouden regel dat de versterker als eerste moet aangesloten zijn, anders zit je een al verslechterd signaal te versterken. Maar als die AOP echt je AOP is, dan zouden die downstream waardes in je modem zeker niet zo slecht mogen zijn. Bovendien is het wat vreemd dat een AOP twee uitgangen heeft (normaal heeft een AOP een enkele uitgang). Als dat ding echt de AOP is (plek waar groene C12 kabel het huis binnenkomt), controleer dan de kabel naar modem (omdraaien indien mogelijk). Heb je dat ook uitgesloten, dan is er werk aan de winkel voor UPC. Let op dat de meeste tools van de helpdesk alleen naar upstream waardes kijken, die zijn vermoedelijk in orde, dus geef nadrukkelijk aan dat de downstream waardes (op de modem gemeten) brak zijn. Probeer te bellen op moment dat de storing echt actief is, dan kan er bij een schommelend signaal geen twijfel bestaan ;)

Als ze trouwens melden DS signaal (ook wel CM Rx level/SNR genoemd) niet te kunnen uitlezen (goed mogelijk als het echt offline is), gewoon voorlezen wat je op je modem uitleest :z
Lukse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 21:57:
[...]

Euh, als dat echt zo nodig was, zou ik dit nu niet kunnen posten (Thomson TCM390, crappo Edimax routertje, 4 PCs, een Sparcstation en een Mac eraan, geen van allen geaard aangesloten). Maar dan heb ik geluk - soms (hangt af van fase van wisselstroom in huis tov fase van stroom in de wijkcentrale) gaat de boel door de lekstroom inderdaad dichtklappen.

Maar...

Hoezo modemswap geen probleem :? PCs die niet dubbelgeisoleerd zijn (=zowat alle non-laptops) dienen geaard aangesloten te zijn. Als je dat niet doet en er treden problemen op, is er maar een oplossing, namelijk alsnog voor aarding zorgen. De modem doet precies wat het moet doen, maar is niet berekend op 115V lekspanning. Dat in NL in oudere huizen nauwelijks geaarde stopcontacten aanwezig zijn is niet de schuld van de modem, diens fabrikant of de ISP :o

Overigens zijn er anecdotale aanwijzingen dat bepaalde modems eerder last krijgen van aardingsproblemen, maar als je het goed te pakken hebt, is er geen enkele modem die dat kan doorstaan. In zo'n geval merk je het gelijk: de modem komt netjes online als je de RJ45 er niet in hebt hangen, zodra de RJ45 erin gaat, vliegt de modem over de toeren :z
Tropos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 23:51:
[...]

Dan zal het modem dus worden omgeruild naar een ander merk dat minder last heeft met niet-geaarde stopcontacten?
Nee dus, zie boven. De modem hoeft zelf trouwens niet geaard aangesloten te worden, de voeding ervan is dubbelgeisoleerd en daarnaast nog via de coax geaard.
Zit het probleem dus evt. in de router die lekspanning via UTP afvloeit naar het modem, of zit het in het niet-geaard zijn van het modem zelf? Indien het in die lekspanning zit, zou dan een andere NIC in de router ook het probleem kunnen oplossen?
Nee, het probleem zit niet in de modem, de gebruikte NICs of kabels of wat dan ook, het zit gewoon in het feit dat niet-dubbelgeisoleerde apparaten (waaronder PCs dus) 115V lekspanning op de behuizing krijgen (tov 'echte' aarde) als ze niet geaard zijn aangesloten. Aangezien de 0V referentie voor bijvoorbeeld netwerkdoeleinden ook 115V volt verschilt van aarde op zo'n moment, is voor de modem het signaal over Ethernet niet een verschil tussen 0V en 3V, maar tussen 115V en 118V (omdat de modem via coax wel geaard is). Het is eerder een wonder dat modems ueberhaupt soms nog hiermee kunnen werken 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 26-01-2006 01:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 00:58:
[...]Maar als die AOP echt je AOP is, dan zouden die downstream waardes in je modem zeker niet zo slecht mogen zijn. Bovendien is het wat vreemd dat een AOP twee uitgangen heeft (normaal heeft een AOP een enkele uitgang). Als dat ding echt de AOP is (plek waar groene C12 kabel het huis binnenkomt), controleer dan de kabel naar modem (omdraaien indien mogelijk).
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Het AOP is een wit doosje. Onderaan het doosje zit een grijze kabel aangesloten. Dit lijkt de buitenlijn te zijn, want hij komt uit de vloer. [Opmerkelijk trouwens dat ie grijs is.] Rechtsboven zit een kabel die aangesloten zit op het modem, dit is de bijgeleverde kabel bij het modem. Linksboven zit een kabel aangesloten die naar de tv/radio splitter gaat.
Op het AOP staat 'Abonnee Overname Punt'. Verder staat er op Tratec Telecom, 60 MHz en TRPR-10/MI-FF/60. Tot slot is het AOP verzegeld.

Ik heb de kabel tussen AOP en modem net omgedraaid, ik krijg nu: SNR: 27.0 dB, Received Signal Strength: -15.7 dBmV, Power Level: 52.0 dBmV.

Dat de tv-signalen niet goed zijn, ligt ongetwijfeld aan het feit dat er zoveel brakke kabels en splitters tussen zitten. Overigens zijn het met name Ned 1,2 en 3 die storen. Maar nogmaals, dat vind ik vooralsnog geen UPC probleem, maar een eigen bekabelingsprobleem.

Het is dus niet zo dat alle tv-bekabeling achter het AOP (en dus splitter tv/internet) het internet-signaal kan storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tropos schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 01:42:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Het AOP is een wit doosje. Onderaan het doosje zit een grijze kabel aangesloten. Dit lijkt de buitenlijn te zijn, want hij komt uit de vloer. [Opmerkelijk trouwens dat ie grijs is.] Rechtsboven zit een kabel die aangesloten zit op het modem, dit is de bijgeleverde kabel bij het modem. Linksboven zit een kabel aangesloten die naar de tv/radio splitter gaat.
Op het AOP staat 'Abonnee Overname Punt'. Verder staat er op Tratec Telecom, 60 MHz en TRPR-10/MI-FF/60. Tot slot is het AOP verzegeld.
Dat is een AOP. Maar die grijze kabel klinkt niet goed - vermoedelijk is er ergens iets door iemand gelast. Maar dat doet er zolang jij het niet bent geweest, het is aan de netwerkkant van de AOP, dus verantwoordelijkheid UPC.
Ik heb de kabel tussen AOP en modem net omgedraaid, ik krijg nu: SNR: 27.0 dB, Received Signal Strength: -15.7 dBmV, Power Level: 52.0 dBmV.
Bij benadering hetzelfde. Dat is vermoedelijk het probleem niet dus (tenzij de hele kabel brak als wat is).
Dat de tv-signalen niet goed zijn, ligt ongetwijfeld aan het feit dat er zoveel brakke kabels en splitters tussen zitten. Overigens zijn het met name Ned 1,2 en 3 die storen. Maar nogmaals, dat vind ik vooralsnog geen UPC probleem, maar een eigen bekabelingsprobleem.
NL 1/2/3 storing geeft aan dat de versterker waarschijnlijk een ruisvloer versterkt. Maar idd, dat is kwestie van puzzelen ;) - als je die versterker direct op AOP aansluit en liever 1 grote splitter erachter dan allemaal losse splitters die doorgerege worden dan gaat het beter (dan zit je met langere kabels, maar een ster-topologie werkt altijd beter dan een rijg/bus-topologie).
Het is dus niet zo dat alle tv-bekabeling achter het AOP (en dus splitter tv/internet) het internet-signaal kan storen?
Nee, zo goed als zeker van niet. Dit is trouwens makkelijk uit te sluiten: koppel op een goed moment (middenin de nacht ofzo) de TVbekabeling geheel los van de AOP en controleer de signaalwaardes van de modem nogmaals. Enige uitzondering daarop is als je de versterker verkeerd om gemonteerd hebt, dan gaat het alle interferentie vanuit de binnenhuis fors versterken en terug de kabel op gooien. Maar ik betwijfel of dat de oorzaak is: dan zou de signal strength namelijk op peil blijven terwijl de SNR inzakt. Hier is het signaal gewoon zwak en daardoor is SNR niet fris.

Als ik het zo hoor denk ik dat hier een brakke las in de kabel naar het huis toe zit. Als dat zo is, moet een UPC netwerkmonteur erheen om het te vervangen 8)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

dion_b schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:54:
[...]

NL 1/2/3 storing geeft aan dat de versterker waarschijnlijk een ruisvloer versterkt. Maar idd, dat is kwestie van puzzelen ;) - als je die versterker direct op AOP aansluit en liever 1 grote splitter erachter dan allemaal losse splitters die doorgerege worden dan gaat het beter (dan zit je met langere kabels, maar een ster-topologie werkt altijd beter dan een rijg/bus-topologie).
Hirschmann is de naam _/-\o_
Als ik het zo hoor denk ik dat hier een brakke las in de kabel naar het huis toe zit. Als dat zo is, moet een UPC netwerkmonteur erheen om het te vervangen 8)
Uh oh. Moeten ze wel direct de juiste sturen, tenzij meting eerst moet gebeuren.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166251

Ik heb de laatste tijd het volgende probleem.

In Oktober heb ik een Asus WL520g router gekocht. Er zit 1 pc bedraad op via welke ik de router ook geconfigureerd had. Ook is er nog een pc die via een draadloze Asus netwerkkaart zich aanmeld op de router.

In de eerste maanden heb ik nergens last van gehad. Maar wat me opvalt is dat de laatste maand me internet er elke dag wel 1x uitvliegt. Ik krijg dan altijd een DNS error. Heb al geprobeerd andere DNS servers in te stellen maar dit werkt heel even maar niet heel erg lang.

Heb al contact gehad met de Chello helpdesk en die zeiden dat het kwam omdat me router op full duplex stond. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aanpas want volgens mij gebruikt een wireless router geen full/ half duplex. Zijn er meer mensen met dit zelfde probleem en is er iets tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 166251 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 18:48:

In Oktober heb ik een Asus WL520g router gekocht. Er zit 1 pc bedraad op via welke ik de router ook geconfigureerd had. Ook is er nog een pc die via een draadloze Asus netwerkkaart zich aanmeld op de router.

In de eerste maanden heb ik nergens last van gehad. Maar wat me opvalt is dat de laatste maand me internet er elke dag wel 1x uitvliegt. Ik krijg dan altijd een DNS error. Heb al geprobeerd andere DNS servers in te stellen maar dit werkt heel even maar niet heel erg lang.
Gebeurt dit alleen op een PC of op beide? In het eerste geval ligt het gewoon aan de verbinding tussen PC en router (of het nu bedraad is of niet). Verder is een DNS error iets anders dan internet down. Kun je nog wel op IP verbinding krijgen als DNS het niet doet?
Heb al contact gehad met de Chello helpdesk en die zeiden dat het kwam omdat me router op full duplex stond. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aanpas want volgens mij gebruikt een wireless router geen full/ half duplex.
Je wireless router zit met een 100Mb Ethernet verbinding vast aan de modem. Die is ofwel half, danwel full duplex :z

De helpdesk is niet in jouw interne netwerk (WLAN of niet) geinteresseerd, alleen in de verbinding met de modem, daar hadden ze het dus over. Standaard zit alles op autonegotiation, wat in theorie goed zou moeten gaan, maar soms ook niet. En als je een duplex mismatch krijgt, stort in het beste geval door alle collisions de snelheid van de verbinding in (3.5Mb op een 100Mb lijn), maar vaak gaan DHCP en/of DNS helemaal om zeep. Als dat vermoed wordt kun je het uitsluiten door de verbinding (de WAN verbinding van je router) hard op half-duplex in te stellen. Dan is een mismatch uitgesloten. Hoe je dat moet doen? Zie handleiding router...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
@ dion_b:

Bedankt voor de tips. Ik heb ook nog even getest met alleen de modemkabel aan het AOP aangekoppeld en ook dan, zijn de waardes in het modem vrijwel ongewijzigd.
Ik ga morgen de Chello Helpdesk maar eens bellen en hoop dat ik er met ze uitkom.

Edit: Zojuist de helpdesk gesproken. De medewerker kon mij vertellen dat het modem afgelopen tijd wel regelmatig op maximaal vermogen heeft gestaan en dat dat dus geen goed teken is. Maandag komt er een storingsmonteur langs om de boel nader te bekijken. Prima in orde dus vooralsnog.

[ Voor 36% gewijzigd door Tropos op 27-01-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13293

Anoniem: 166251 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 18:48:

Heb al contact gehad met de Chello helpdesk en die zeiden dat het kwam omdat me router op full duplex stond. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aanpas want volgens mij gebruikt een wireless router geen full/ half duplex. Zijn er meer mensen met dit zelfde probleem en is er iets tegen te doen.
Hallo dit probleem klinkt me HEEL bekend in de oren!
Ik heb er ook last van, heb welliswaar een Asus WL500g.
Wat ik geprobeerd heb is verschillende soorten firmware. Lijkt een tijd te helpen, maar na verloop van tijd ligt internet ineens op z'n bek. Wat ik dan doe is stroom van de router en modem halen, en daarna weer aansluiten... Tadaa weer internet.
Heb er de helpdesk eens over gebeld en ze dachten dat het aan de verbinding lag bij mij thuis (moden<->router) maar ik vermoed dat het de router is of misschien gewoon Chello.
Heb nog niet echt de tijd genomen om het op te lossen maar ben wel benieuwd!

Edit: dion ik zal ook eens kijken hoe het zit met mijn router... Interresant dat verhaal van je :) Hopelijk werkt het :9

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 13293 op 27-01-2006 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 13293 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 01:07:
[...]

Hallo dit probleem klinkt me HEEL bekend in de oren!
Ik heb er ook last van, heb welliswaar een Asus WL500g.
Wat ik geprobeerd heb is verschillende soorten firmware. Lijkt een tijd te helpen, maar na verloop van tijd ligt internet ineens op z'n bek. Wat ik dan doe is stroom van de router en modem halen, en daarna weer aansluiten... Tadaa weer internet.
Heb er de helpdesk eens over gebeld en ze dachten dat het aan de verbinding lag bij mij thuis (moden<->router) maar ik vermoed dat het de router is of misschien gewoon Chello.
Heb nog niet echt de tijd genomen om het op te lossen maar ben wel benieuwd!

Edit: dion ik zal ook eens kijken hoe het zit met mijn router... Interresant dat verhaal van je :) Hopelijk werkt het :9
Sowieso is het altijd handig om bij dit soort problemen eerst even rechtstreeks aan te sluiten op de modem met de PC. Als de problemen dan voortduren weet je dat het niets met de router te maken heeft, dus hoef je daar ook niet naar te kijken, zijn de problemen voorbij, dan heeft het sowieso *iets* met de router te maken en niet met de verbinding an sich :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89690

Daar was ik weer. Ik krijg Woensdag(01-02-2006) mijn Doe Het Zelf Pakket van chello extreme + freetime.
Ik heb nu een Vigor2200E in het vorige topic zeiden ze dat deze geen 20mbit via wan kan halen maar maximaal 6mbit(kan iemand dit bevestigen?)
verder heb ik nog een E-tech 4 Ports Router met geintergreerd ADSL modem. zou ik deze kunnen gebruiken voor mijn netwerk met chello dadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Dat over die Vigor heb ik idd ook eerder gelezen. Mbt je Etech, die kan je alleen als switch inzetten. Dat zou dan betekenen dat je sowieso nog een router ergens op de kop moet zien te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tropos schreef op zondag 29 januari 2006 @ 00:00:
Dat over die Vigor heb ik idd ook eerder gelezen. Mbt je Etech, die kan je alleen als switch inzetten. Dat zou dan betekenen dat je sowieso nog een router ergens op de kop moet zien te tikken.
Oke dat ga ik dan proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zat persoonlijk te denken aan een Hawking HBR49 DSL/Cable Router
http://www.hawkingtech.co...ID=36&FamID=43&ProdID=132
The 10/100M WAN port guarantees that you connect to the internet at the highest speed without data transfer bottleneck
Trekt hij nou 10mbit wan of 100mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127039

Anoniem: 89690 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 09:06:
Ik zat persoonlijk te denken aan een Hawking HBR49 DSL/Cable Router
http://www.hawkingtech.co...ID=36&FamID=43&ProdID=132

[...]

Trekt hij nou 10mbit wan of 100mbit?
Vlg. de datasheet op de door jou vermelde link is de maximale throughput van Wan naar Lan 35 Mbps. Persoonlijk zou ik dan toch wat gaan twijfelen of dit wel een geschikte router is voor Extreme. Maximaal in de specs van fabrikanten betekent immers vaak dat je blij mag zijn als je de helft haalt. Bovendien is de huidige 20 Mbps van Extreme natuurlijk geen eindstation. Dat zou best over een klein jaar 30 Mbps kunnen worden en dan zit je met deze router toch wel erg dicht tegen het door de fabrikant opgegeven maximum aan. Persoonlijk zou ik een Asus SL500 of SL1000 nemen, die een in tests bewezen Wan Lan througput van 83.3 Mbps heeft. Zie de test:

http://www.tomsnetworking...Details-ProdID-SL1000.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127039 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 10:31:
[...]

Vlg. de datasheet op de door jou vermelde link is de maximale throughput van Wan naar Lan 35 Mbps. Persoonlijk zou ik dan toch wat gaan twijfelen of dit wel een geschikte router is voor Extreme. Maximaal in de specs van fabrikanten betekent immers vaak dat je blij mag zijn als je de helft haalt. Bovendien is de huidige 20 Mbps van Extreme natuurlijk geen eindstation. Dat zou best over een klein jaar 30 Mbps kunnen worden en dan zit je met deze router toch wel erg dicht tegen het door de fabrikant opgegeven maximum aan. Persoonlijk zou ik een Asus SL500 of SL1000 nemen, die een in tests bewezen Wan Lan througput van 83.3 Mbps heeft. Zie de test:

http://www.tomsnetworking...Details-ProdID-SL1000.php
Ben ik helemaal met je eens.
Maar de prijs van die routers die jij noemt zijn 2/3x zo hoog als de router die ik heb gekozen.
En ik denk niet dat mijn vader bereid is om dat te gaan betalen :P

Ik heb ook nog de Sweex LC000060 gezien. op Chelloo.com waren er goede reacties over deze router. Ze zeiden dat ze met bedraad aangesloten 2.2mb's konden halen. oftewel 17/18mbit.
Via draadloos was de snelheid wel iets langzamer maar ik gebruik toch nog draad dus dat maakt niet uit.

Heeft iemand ervaring met deze router?

De Linksys BEFSR41 is eventueel ook nog een optie...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 89690 op 29-01-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89690 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 11:38:
[...]

Ben ik helemaal met je eens.
Maar de prijs van die routers die jij noemt zijn 2/3x zo hoog als de router die ik heb gekozen.
En ik denk niet dat mijn vader bereid is om dat te gaan betalen :P
Natuurlijk heb ik er begrip voor dat niet iedereen een budget van 80-130 euro heeft voor een router. Ik heb overigens de hele test op Tomsnetworking zojuist nog eens doorgelezen en het blijkt dat de Asus in werkelijkheid zo'n 30 tot 35 Mbps haalt van Wan naar Lan. Dit is overigens uitzonderlijk hoog voor een SOHO router, maar toch beduidend minder dan de specs van de fabrikant. Je kan dan zelf wel bedenken hoe het gesteld is met routers die de helft tot 2/3 goedkoper zijn.

Het gevolg van het gebruik van een budgetrouter zal dan ook al gauw zijn dat je de maximale snelheid van Extreme (bij lange na) niet zult halen. Nu niet bij 20 Mbps en zeker in de nabije toekomst niet als de snelheid richting 30 Mbps zal gaan. Naar mijn mening heeft het dan ook niet zoveel zin Extreme te combineren met een goedkope router. De router zal op zeker een bottleneck zijn als het op de snelheid aankomt. Nu is het prijsverschil met Classic weliswaar gering, maar bij alleen internet (dus zonder Freetime) is het nog altijd 10 euro/mnd. Wellicht is het dan ook te overwegen om in jouw geval Classic te nemen. Met een beetje redelijke router is daar toch ook wel 1000 kByte/s uit te persen. Of je moet er natuurlijk gewoon tevreden mee zijn als je met Extreme niet hoger komt dan 12-14 Mbits, dat is iets wat je zelf uitmaakt. Wil je echter Extreme volledig kunnen benutten, dan ontkom je er niet aan om een duurdere router te nemen.

Een ander punt bij goedkope routers is routing-latency, een probleem dat je ook veelvuldig tegenkomt bij de routers die je (gratis) krijgt bij een ADSL abo. Deze latency, gekoppeld aan de normale latency op internet, kan je internetbeleving behoorlijk vergallen. Aan de latency op internet kun je als gebruiker niks doen, maar aan de latency op je eigen netwerk des te meer. Vooropgesteld dat je de euro's ervoor (over) hebt natuurlijk. Vergeet ook niet dat 90 euro (de prijs van een SL500) neerkomt op 1.5 maand abonnementsgeld voor Extreme. Zo'n apparaat gaat jaren mee en aldus zijn de extra kosten per maand, gezien over een aantal jaren, te verwaarlozen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 29-01-2006 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127039 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:07:
[...]

Natuurlijk heb ik er begrip voor dat niet iedereen een budget van 80-130 euro heeft voor een router. Ik heb overigens de hele test op Tomsnetworking zojuist nog eens doorgelezen en het blijkt dat de Asus in werkelijkheid zo'n 30 tot 35 Mbps haalt van Wan naar Lan. Dit is overigens uitzonderlijk hoog voor een SOHO router, maar toch beduidend minder dan de specs van de fabrikant. Je kan dan zelf wel bedenken hoe het gesteld is met routers die de helft tot 2/3 goedkoper zijn.

Het gevolg van het gebruik van een budgetrouter zal dan ook al gauw zijn dat je de maximale snelheid van Extreme (bij lange na) niet zult halen. Nu niet bij 20 Mbps en zeker in de nabije toekomst niet als de snelheid richting 30 Mbps zal gaan. Naar mijn mening heeft het dan ook niet zoveel zin Extreme te combineren met een goedkope router. De router zal op zeker een bottleneck zijn als het op de snelheid aankomt. Nu is het prijsverschil met Classic weliswaar gering, maar bij alleen internet (dus zonder Freetime) is het nog altijd 10 euro/mnd. Wellicht is het dan ook te overwegen om in jouw geval Classic te nemen. Met een beetje redelijke router is daar toch ook wel 1000 kByte/s uit te persen. Of je moet er natuurlijk gewoon tevreden mee zijn als je met Extreme niet hoger komt dan 12-14 Mbits, dat is iets wat je zelf uitmaakt. Wil je echter Extreme volledig kunnen benutten, dan ontkom je er niet aan om een duurdere router te nemen.

Een ander punt bij goedkope routers is routing-latency, een probleem dat je ook veelvuldig tegenkomt bij de routers die je (gratis) krijgt bij een ADSL abo. Deze latency, gekoppeld aan de normale latency op internet, kan je internetbeleving behoorlijk vergallen. Aan de latency op internet kun je als gebruiker niks doen, maar aan de latency op je eigen netwerk des te meer. Vooropgesteld dat je de euro's ervoor (over) hebt natuurlijk. Vergeet ook niet dat 90 euro (de prijs van een SL500) neerkomt op 1.5 maand abonnementsgeld voor Extreme. Zo'n apparaat gaat jaren mee en aldus zijn de extra kosten per maand, gezien over een aantal jaren, te verwaarlozen.
Ik zal het met mijn vader overhebben. in iedergeval bedankt voor de uitleg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Anoniem: 127039 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:07:
[...]
...Een heleboel...
Ik heb overigens de hele test op Tomsnetworking zojuist nog eens doorgelezen en het blijkt dat de Asus in werkelijkheid zo'n 30 tot 35 Mbps haalt van Wan naar Lan.
...Een heleboel...
Let op dat dit komt door het van WAN naar LAN connecten, dan remt de router af door de SPI firewall en ACL filters. Als je van LAN naar WAN connect, zoals je in 90% van de gevallen zult doen, haalt ie wel de beloofde 83 Mbps. Het gaat alleen mis als je zelf een FTP server draait en iemand anders daarheen connect om vervolgens wat naar jou te uploaden (en dus een verdomd hoge upload heeft). In de praktijk connect jij vanuit je LAN naar een aantal computers op internet om op hoge snelheid te downloaden en verbinden anderen naar jou om je upload dicht te trekken, die is echter maar 2 Mbit, wat de router maar weinig zal afremmen.
Ik ga trouwens zelf voor de D-Link DLG4300, die is alleen nog duurder. Ik ben het helemaal eens met staaijtech, een goede router levert een stabiele en snelle verbinding op. Je betaalt voor je extreme 60 of zelfs 80 euro per maand, het zou zonde zijn als je door een slechte router per maand voor je gevoel 30 of 40 euro verliest aan routertje rebooten en het werken op halve snelheid. Spaar dan je abonnementsgeld 2 maanden op en koop een toprouter... :Y)
Vergelijk het met een auto: je koopt toch geen auto van 20.000 euro aanschaf en 200 euro per maand verzekering/wegenbelasting/benzine om er dan de goedkoopste bandjes van 30 euro het stuk onder te zetten zodat je regelmatig de bocht uitvliegt en maximaal 80 kunt rijden met een veilig gevoel?
Top Verbinding = Top Router

[ Voor 4% gewijzigd door OruBLMsFrl op 30-01-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
De monteur van UPC is net vertrokken. Het AOP bleek niet goed meer te zijn, die is dus vervangen. Voor wie het weten wilt de waardes zijn nu als volgt:
SNR: 31,0 dB; Received Signal Strength: -8,9 dBmV; Power Level: 55,0 dBmV.

Al met al netjes en snel opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zo, van Chello Classic naar de aanbieding Extreme + Freetime overgestapt. Vorige week al extreme en nu ook telefoon. Wel een probleem als je ISDN hebt en geen digitaal toestel. Maar even afwachten wanneer het gratis toestel komt.

Ik heb bij elkaar ruim een uur met de TD van UPC/Chello zitten kloten omdat het e.e.a. niet wilde werken. Volgens UPC was ik niet online maar ik zat vrolijk berichten op GoT te lezen. :)

Waardoor weet noch de TD noch ik waarom mijn nieuwe Arris modem herkend werd als mijn oude Thomson zelfs na een paar keer resetten. Eindelijk de Extreme snelheid.... alhoewel, die haal ik nog niet maar dat is nog even niet van belang.

Het vreemde is dat alle lampjes links naast 'tel2' niet branden terwijl dat volgens de TD wel moet. Ik zit er niet echt mee maar wat MOET branden ZAL branden. :)

Kan iemand me bevestigen dat álle lampjes inderdaad bij hem/haar branden? Dan kan ik zonodig nog even de TD bellen voor een omruil van het modem.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Overigens is een manual van de 402B op de website van ARRIS/Touchstone niet te vinden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tropos schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:43:
De monteur van UPC is net vertrokken. Het AOP bleek niet goed meer te zijn, die is dus vervangen. Voor wie het weten wilt de waardes zijn nu als volgt:
SNR: 31,0 dB; Received Signal Strength: -8,9 dBmV; Power Level: 55,0 dBmV.

Al met al netjes en snel opgelost!
\o/ - zo hoort het :)

(overigens zijn die signaalwaardes nog niet denderend, maar goed genoeg om geen problemen meer te hebben, ze schelen iig meer dan 4dB met wat je eerst had - dat zal wel een heel brakke AOP geweest zijn...)
Guardian Angel schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:21:
Overigens is een manual van de 402B op de website van ARRIS/Touchstone niet te vinden.
Op www.chelloo.com is er eentje te vinden, samen met meer info over de 402B
Het vreemde is dat alle lampjes links naast 'tel2' niet branden terwijl dat volgens de TD wel moet. Ik zit er niet echt mee maar wat MOET branden ZAL branden.
Wat 'links' naast tel2 moet branden hangt nogal af van hoe die modem hangt 8)7

Als daadwerkelijk niets brandt, dan krijgt je modem geen stroom, maar dan zou je ook niet kunnen bellen - ergo er moet *iets* branden...

Bij alle LEDs die zouden moeten branden staat een opschrift, geef even aan hoe Power, US, DS, Online en Tel1 branden.
Kan iemand me bevestigen dat álle lampjes inderdaad bij hem/haar branden? Dan kan ik zonodig nog even de TD bellen voor een omruil van het modem.
Het al dan niet branden van lampjes is geen reden voor een modemruil. Kun je bellen, gebeld worden en internetten? Dan werkt het. Evt status kun je trouwens veel uitgebreider op de embedded pagina bereiken: http://192.168.100.1

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het modem staat. :)

Hoewel volgens de TD tussen de standbyknop en tel2 ook lampjes moeten branden, branden ze niet. Op de site van Chello (bedankt voor de link !) is in de handleiding echter niets te vinden over die leds. Ik neem dus maar aan dat er geen functies aan gekoppeld zitten en dat er tot 3 maal toe een babylonische spraakverwarring tussen mij en de TD is geweest.

Ding doet het al is de DL wat laag gezien het maximum. Hier was de TD het mee eens en nu doe ik af en toe hun test om hun een uitdraai ervan te kunnen geven zoals men vroeg.

Ben i.i.g. een stapje verder. Dankjewel.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hmm ben benieuwt krijg morgen ook een monteur voor het AOP omdat de beeldkwaliteit van de tv (analoog) hier de laatste tijd enorm is gedaalt.

Gisteren bijv viel tv gelderland constant weg, NED 1 had enorme storingen enz. Kabels alles al een keer vervangen, andere hirschmann splitter ertussen enz, niks werkt.

Als ik aan het AOP punt zelf kom valt het beeld totaal weg dus ik verwacht dat het daar aan ligt. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 17:13:
Het modem staat. :)

Hoewel volgens de TD tussen de standbyknop en tel2 ook lampjes moeten branden, branden ze niet. Op de site van Chello (bedankt voor de link !) is in de handleiding echter niets te vinden over die leds. Ik neem dus maar aan dat er geen functies aan gekoppeld zitten en dat er tot 3 maal toe een babylonische spraakverwarring tussen mij en de TD is geweest.
Sterker nog, daar zitten helemaal geen LEDs 8)7

Gokje: verwarring idd over hoe de modem hangt, waardoor de TD bedoelde de LEDs tussen Power en Tel1 (die horen te branden), niet het lege stukje plastic tussen Tel2 en standby.
Ding doet het al is de DL wat laag gezien het maximum. Hier was de TD het mee eens en nu doe ik af en toe hun test om hun een uitdraai ervan te kunnen geven zoals men vroeg.
Tip: doe een second opinion op www.speedtest.nl - normaal gezien zou die marginaal trager moeten zijn dan test.net.upc.nl (omdat de route erheen iets langer is).

Verder zaak om even drie simpele dingen uit te sluiten:

- zoals uitgebreid genoemd hier routers die niet in de buurt van de 20Mb throughput komen
- CPU usage van NIC (kan bij AXP nog problemen geven :o ) - controleer tijdens downloadtest de CPU in Task Manager (<100% = OK)
- duplex mismatch. Stel de NIC/router die met modem verbindt hard in op 100Mb half duplex.
schnumi schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 17:18:
Hmm ben benieuwt krijg morgen ook een monteur voor het AOP omdat de beeldkwaliteit van de tv (analoog) hier de laatste tijd enorm is gedaalt.

Gisteren bijv viel tv gelderland constant weg, NED 1 had enorme storingen enz. Kabels alles al een keer vervangen, andere hirschmann splitter ertussen enz, niks werkt.

Als ik aan het AOP punt zelf kom valt het beeld totaal weg dus ik verwacht dat het daar aan ligt. :)
Klassiek geval van een kapotte kern van een kabel, de laagste frequenties (UPC Info, TV Gelderland, NL2, NL1) vallen dan als eerste weg. Als het aanraken van de AOP verandering brengt, zit daar het probleem - dus kan de monteur het er ook makkelijk oplossen :)

Enige wat ik me afvraag is hoe je chello verbinding in stand blijft - de upstream zit op een nog lagere frequentie dan UPC Info, dus zou het volledig dood moeten zijn...

Als je chello modem in de meterkast staat, maar je het hebt over een 'AOP' in de woonkamer, dan is het je wandcontactdoos in de woonkamer, *niet* de AOP (die in de meterkast zit) die problemen geeft. En die valt niet onder de verantwoordelijkheid van UPC (de Abonnee Overname Punt heet niet voor niets overname punt), maar onder je eigen verantwoordelijkheid. Als dat het geval is, zou ik aanraden de monteur af te zeggen en zelf de WCD proberen te repareren, want een UPC monteur is alleen bevoegd om datgene wat van UPC is te reparen...

Maar als je chello verbinding er net zo uit ligt als TV, dan is het goed en zal die monteur eea kunnen oplossen.

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 01-02-2006 20:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Van de routers heb ik inmiddels gelezen. Die zat er wegens de overstap niet tussen, moet ik nog doen. Ik zit wel goed met mijn Sitecom.

Ga op zoek wat AXP is, :) downloadtest check ik nu dubbel.
Duplex is correct, is op advies van de TD aangepast.

Een leeg stukje plastic zou kunnen Ik heb daar dan zeker last van backlightleakage. Ik zet er een schijnwerper op. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 20:04:
Van de routers heb ik inmiddels gelezen. Die zat er wegens de overstap niet tussen, moet ik nog doen. Ik zit wel goed met mijn Sitecom.
Mwoeah, die dingen hebben weer andere kuren. Zorg voor nieuwste firmware, want met oudere kunnen ze problemen krijgen met DHCP als er meer dan 1 server een offer doet (wat er dik in zit).
Ga op zoek wat AXP is, :)
Athlon XP :z - controleer gewoon je CPU usage tijdens test (vooral Realtek 8139-NICs zijn berucht)
downloadtest check ik nu dubbel.
Duplex is correct, is op advies van de TD aangepast.

Een leeg stukje plastic zou kunnen Ik heb daar dan zeker last van backlightleakage. Ik zet er een schijnwerper op. :)
Dan kan het wel eens wat spiegelen ja :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Chello internet en de digitale TV doen het nu. Haal met mijn extreme abonnement downstream echter maar ongeveer 1 Mbps (100 KB/s) op speedtest.nl en de chello test server. Dat is 1/20e van wat het zou moeten zijn :o

Hieronder de gegevens van mijn Arris modem:

Downstream
Freq/Power: 260.000 MHz -10 dBmV
Signal to Noise Ratio: 31 dB
Modulation: QAM64
--------------------------------------------------------------------------------
Upstream
Freq/Power: 49.800 MHz 53 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)
Symbol Rate: 2560 kSym/sec
Modulation: QAM16
--------------------------------------------------------------------------------
Status
System Uptime: 0 days 1h:27m:12s
Computers Detected: 1
CM Status: Telephony-AC Power Iso OFF Reg Complete
WAN Isolation: OFF-Access to WAN is allowed
Time and Date: WED FEB 01 21:32:25 2006

Er zit een D-link 4300DGL router tussen, ping naar tweakers is 9ms :D
Is er iets mis met deze waardes? Naar aanleiding van de startpost lijkt -10 dBmV aan de lage kant (tussen -7 en +7 maximaal voor goede verbinding), wat kan ik hieraan het beste doen, of zou dit niet zo'n drama moeten zijn?
Mijn router geeft 0 collisions aan (> 30k packets TX & RX), zowel voor WAN als LAN. Duplex handmatig instellen lijkt ook in firmware 1.6 nog niet te gaan. Chello upload test geeft 54 KB/s, maar speedtest.nl geeft 160, download 154 en 1100 Conn/min. Rustige server aan hogesnelheidslijn geeft 170 KB/s up en tussen 140-170 down. Alleen de downstream is dus slecht, up is prima :Y). Nam de verbinding toch al voor de 2 Mbps up ;)

[ Voor 32% gewijzigd door OruBLMsFrl op 01-02-2006 23:22 . Reden: Ik moet echt eens beter leren lezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De gegevens die ik uitlees (met dank aan dion_b) zijn identiek op de Downstream FreqPower na waar ik -1 dBmV uitlees, bij upstream haal ik 43 dBmV.

Ik heb geen benul wat dit inhoud maar misschien heb je er iets aan.

Oh, gisteren had ik dus ook een download probleem. Het bleek dat mijn Thomson bij UPC als aanwezig stond. Na het omzetten bij hen naar het nieuwe Arris modem werd de download weer als voorheen (overigens nog te laag. :) )

Ping T.Net 12ms

[ Voor 40% gewijzigd door Guardian Angel op 01-02-2006 23:19 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 19:24

MrDrako

nep ict'er

Ik heb sinds eergister een motorola 5100, gezien de problemen met p2p kwamen ze mijn thomson 390 netjes omruilen na wat gebedel van mijn over de telefoon.

Alleen nu komt mijn snelheid niet boven de OUDE classic waardes uit, 4 down, 1 up...
Iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Basdoorn schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:36:
Chello internet en de digitale TV doen het nu. Haal met mijn extreme abonnement downstream echter maar ongeveer 1 Mbps (100 KB/s) op speedtest.nl en de chello test server. Dat is 1/20e van wat het zou moeten zijn :o
Klinkt niet best. Krijg je dat ook op www.speedtest.nl ?
Downstream
Freq/Power: 260.000 MHz -10 dBmV
Signal to Noise Ratio: 31 dB
Modulation: QAM64
Bij QAM64 zijn die waardes prima - het zou beter kunnen, maar ze kunnen niet de oorzaak zijn van snelheidsproblemen.
Upstream
Freq/Power: 49.800 MHz 53 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)
Symbol Rate: 2560 kSym/sec
Modulation: QAM16
Ook prima.
Er zit een D-link 4300DGL router tussen, ping naar tweakers is 9ms :D
Is er iets mis met deze waardes? Naar aanleiding van de startpost lijkt -10 dBmV aan de lage kant (tussen -7 en +7 maximaal voor goede verbinding), wat kan ik hieraan het beste doen, of zou dit niet zo'n drama moeten zijn?
Mijn router geeft 0 collisions aan (> 30k packets TX & RX), zowel voor WAN als LAN. Duplex handmatig instellen lijkt ook in firmware 1.6 nog niet te gaan. Chello upload test geeft 54 KB/s, maar speedtest.nl geeft 160, download 154 en 1100 Conn/min. Rustige server aan hogesnelheidslijn geeft 170 KB/s up en tussen 140-170 down. Alleen de downstream is dus slecht, up is prima :Y). Nam de verbinding toch al voor de 2 Mbps up ;)
Allereers zou ik aanraden om een keer rechtstreeks met PC op modem te testen - dan weet je gelijk waar je moet kijken (en kun je duplex mode hard instellen, maar als je geen collisions hebt lijkt dat niet oorzaakt e zijn). Iig is hier iets vaags aan de hand, als je de upload haalt is de modem goed ingesteld, signaalwaardes zijn goed, dus zal wel een of andere rare configuratieprobleem zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45135

En de klaagzang gaat maar door, vandaag weer 2 keer met de Helpdesk aan de telefoon.. Ze weten het ook niet mails vol gegevens heb ik ze verstuurd, traceroutes etc..

Dit is extreme:

Resultaten download test

Uitleg over deze resultaten vindt u hier
Het telefoonnummer van de helpdesk is 0900-1580 (10 €cent/minuut)
Maximum snelheid voor chello extreme: 20480 Kbit/sec
Behaalde download snelheid: 3278 Kbit/sec
409.7 KByte/sec
51.2 x ISDN

De behaalde snelheid is: laag :(
Indien dit vaker voor komt (herhaal de test op verschillende tijdstippen op de dag en vergelijk de meet waarden) wordt U geadviseerd contact op te nemen met de helpdesk

Tijdstip van de meting 2006-02-01 16:55:47
Tijdsduur van download
(minus tijd opvullen TCP buffer) 49.63 seconden
Bestandsgrootte
(minus TCP buffer) 20333 Kbytes
Client software Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.Cool Gecko/20051111 Firefox/1.5

Dit was nog een gunstige test!

Met Classic haalde ik dik 1MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Alle problemen opgelost. Met de PC direct op het modem haal ik 2,25 MB/s of iets dergelijks, genoeg in de buurt van 20 Mbps voor mij in ieder geval. Ik heb nu een hub (jawel, geen switch) tussen de router en het modem geplaatst, dat forceert de half duplex modus. Dit loste mijn snelheidsproblemen met het downloaden op.
Mijn idee is dat het modem de pakketjes wel full duplex kan aannemen van de LAN kant, maar deze direct zonder controles/buffers overpompt naar de WAN kant, oftewel het kabelnetwerk. Omdat dat slechts half duplex is gaat het daar mis, wat verklaard waarom mijn router geen collisions zag, maar mijn snelheid wel inzakte naar 5% van het mogelijke.
Mijn setup is nu Modem -> Hub -> Router -> MediaPC+Switch -> 2 PC+Net Printer... gelukkig hoef ik de helpdesk niet meer te bellen, hoewel ze over de router inderdaad niet erg moeilijk deden. Het zonder router testen is natuurlijk hun goed recht, dit loste ook meteen mijn probleem op. Had gehoopt dat het modem nog op half duplex ingesteld kon worden met een truc, maar helaas.
Rond 21.00 trouwens 1,2 MBps down, 0,12 MBps up en 10 ms tweakers.net. Geen hoofdprijs, maar nog altijd stukken beter dan mijn oude ADSL lijn, die had nooit hoger dan 0,06 MBps up en een ping van >= 20 ms.

[ Voor 37% gewijzigd door OruBLMsFrl op 02-02-2006 21:14 . Reden: Eindsituatie geschetst voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Basdoorn schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 20:43:
Alle problemen opgelost. Met de PC direct op het modem haal ik 2,25 MB/s of iets dergelijks, genoeg in de buurt van 20 Mbps voor mij in ieder geval. Ik heb nu een hub (jawel, geen switch) tussen de router en het modem geplaatst, dat forceert de half duplex modus. Dit loste mijn snelheidsproblemen met het downloaden op.
8)7 leve de goede configuratiemogelijkheden van de routers... :+

Nouja, houtje-touwtje oplossing, maar het werkt wel. Kwestie van de routerfabrikant lastig te vallen voor nieuwe firmware waar duplex wel in te stellen is.
Mijn idee is dat het modem de pakketjes wel full duplex kan aannemen van de LAN kant, maar deze direct zonder controles/buffers overpompt naar de WAN kant, oftewel het kabelnetwerk. Omdat dat slechts half duplex is gaat het daar mis, wat verklaard waarom mijn router geen collisions zag, maar mijn snelheid wel inzakte naar 5% van het mogelijke.
Niet helemaal - de modem is staat niet op half duplex maar op autonegotiate. Dan zou het samen met de router uit moeten komen op 100Mb full, maar helaas is de autonegotiation protocol zo brak als maar zijn kan en zo te zien kiest de modem voor half en de router voor full. Half is altijd veilig om in te stellen zolang je weet dat dat de ander niet hard op full ingesteld is.
Mijn setup is nu Modem -> Hub -> Router -> MediaPC+Switch -> 2 PC+Net Printer... gelukkig hoef ik de helpdesk niet meer te bellen, hoewel ze over de router inderdaad niet erg moeilijk deden. Het zonder router testen is natuurlijk hun goed recht, dit loste ook meteen mijn probleem op. Had gehoopt dat het modem nog op half duplex ingesteld kon worden met een truc, maar helaas.
Reden dat de modem niet op iets anders kan dan 'auto' is compatibility - zodra je duplex mode instelt moet je ook snelheid hard instellen, en daar gaat het fout. Altijd op half staan zou geen probleem zijn, maar altijd op 100Mb niet (die modems worden ook gebruikt voor mensen met lagere abonnementen en zij kunnen wel eens 10Mb NICs hebben). Omdat de snelheid/duplexinstellingen niet individueel maar algemeen in de firmware geregeld worden is dat doen helaas geen optie.
Anoniem: 45135 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 16:06:
En de klaagzang gaat maar door, vandaag weer 2 keer met de Helpdesk aan de telefoon.. Ze weten het ook niet mails vol gegevens heb ik ze verstuurd, traceroutes etc..

[...]

*uitgebreide text van slechts een testresultaat*

[...]

Dit was nog een gunstige test!
OK, wat wil je met deze post :?

Dit topic is niet om te ranten maar voor chello-gebruikers om elkaar te helpen. Zoals je hierboven kunt lezen lukt dat af en toe best aardig, maar dan moet je zelf ook met info komen en niet van tevoren overtuigd zijn dat het probeem *nooit* aan jouw kant zou kunnen liggen. Misschien heb je ook een router die raar doet. Misschien is er een brakke kabel in de straat die UPC moet repareren, maar met zo weinig info kan geen hond dat met zekerheid zeggen :o
Met Classic haalde ik dik 1MB/s
Lijkt me ERG sterk. De modem staat bij classic sinds december op 8192Mbit/s ingesteld, wat exact 1MByte/s is. Dat is echter een brutosnelheid, er moet nog eea aan overhead vanaf, dus je gaat nooit 1MByte/s halen, al kun je er gelukkig wel vaak dicht in de buurt komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

As you wish.

Probleem

Ik haal erg lage snelheden en deze fluctueren ook nog eens enorm.

Apparatuur

- Chello Extreme abonnement
- Motorola SB5100E
- Stuk CAT5
- Intel GBIT pro NIC
- PC

Geschiedenis

Al een jaar of 5 maak ik gebruik van Chello internet. Al die jaren Chello Classic gehad en altijd de maximale snelheden behaald. Weinig problemen gehad.
Toen ik echter vorige week de aanbieding zag om te upgraden naar Extreme, voor 10 euro per maand meer, kon ik de verleiding niet weerstaan.

Gebeld naar de verkooplijn van UPC en binnen 3 minuten had ik Chello Extreme. Ik haalde echt fantastische snelheden, zo'n beetje het maximale haalbaar. Dit was echter van korte duur.
Na een half uur zakte de snelheid compleet in elkaar en begon enorm te slingeren. En zelfs enorme time-outs.

Af en toe kwam de oude snelheid nog voor een paar minuten terug, maar over het algemeen werd het steeds slechter.

Wat heb ik gedaan

Zo'n beetje alles wat ik kan doen:

- Modem herhaaldelijk herstarten
- Router er tussenuit (huidige situatie)
- NIC op 100 Mbps Half-Duplex (aangeraden door Chello, helpt niets)
- Herinstallatie Windows XP (dus zonder firewall etc geprobeerd)
- Windows in veilige modus gedraaid om te proberen
- Andere PC aan de modem gehangen
- Kabels vervangen
- En ongetwijfeld nog meer..

Wat zegt UPC?

Na herhaaldelijk bellen en met verschillende medewerkers alles te doorlopen hebben, komen we een beetje uit op een dood spoor. De modemwaardes lijken goed volgens de Helpdesk en volgens hun ligt het ook niet aan m'n pc.

Ik moest maar een mailtje sturen met traceroutes naar wat website's en download test resultaten.
Dat heb ik dus gedaan en hier zit ik dan met m'n trage bende

De vraag

Hoe komt dit toch ineens? Waarom was het het eerste half uur wel retesnel? Waarom heb ik heel soms een minuutje wel de goede snelheden? Wat is er aan de hand?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 45135 op 02-02-2006 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Er kan van alles en nogwat aan de hand zijn. Eerste vraag is wat de signaalwaardes zijn - timeouts wijzen op packetloss, packetloss kan door signaalproblemen komen (zie topicstart + verschillende posts hier voor hoe die waardes te vinden). Dat vermoeden wordt versterkt door de wisselvallige aard van de storing.

Grap is dat om hogere snelheden aan te kunnen capaciteit uitgebreid moet worden op het netwerk. Deels gaat dat door nieuwe onderdelen bij te plaatsen, maar waar mogelijk wordt de modulatie ook opgeschroefd naar QAM256, wat zo'n 4dB gevoeliger is voor SNR dan de oudere QAM64. Als je signaal nipt goed genoeg was voor QAM64, dan kun je na zo'n omzetting in problemen komen. Mogelijk is dat wat jij meegemaakt hebt. Overigens wordt modulatie voor een hele downstream interface (honderden modems) tegelijk ingesteld, het gaat niet per modem afzonderlijk, dus kan het niet direct met je upgrade te maken hebben.

Tweede vraag is wat die tracert's dan tonen (je noemt ze meermaals maar post ze niet...) - gaat het gelijk op de eerste hop mis? Dan ligt een kabelprobleem voor de hand. Gaat het verderop mis, dan is er mogelijk een capaciteits- of routeringsprobleem.

Derde vraag is waar je de snelheid meet en wat een andere meting aangeeft. Het zou zowaar kunnen dat de UPC Testserver overbelast is en dat daar je 'probleem' zit :z - geef sowieso de exacte meetwaardes.

Tenslotte is het geen overbodige luxe om te melden in welke gemeente je woont. Misschien is daar iets bijzonders aan de hand - misschien zijn er andere mensen uit die gemeente met chello op GoT, maar als jij het niet aangeeft (staat ook niet in je profiel), dan kan niemand dat ruiken. Overigens zou ik iets in de buurt van Oostvoorne gokken als ik de scoutingpagina die je als homepage opgeeft bekijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 03-02-2006 01:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check out the big brain on dion_b ;)

Postcode: 3235

Ok hierbij de mail die ik UPC verzonden heb

Geachte heer/mevrouw,
Geachte heer/mevrouw,

Referentie: Gesprek met Edward *, Helpdesk, 1 Februari 2006

Ik heb vandaag met de helpdesk gebeld omdat de snelheden die ik met Chello Extreme haal, uitermate teleurstellend zijn. We hebben alles doorgelopen wat via de telefoon mogelijk is en tot de conclusie gekomen dat het probleem niet bij mij ligt. Daar ik voor de ‘’upgrade’’ naar Extreme veel hogere, maar vooral constantere snelheden met Classic haalde.

De snelheden zijn echt zeer laag en fluctueren enorm!

Ik heb alles geprobeerd wat ik zelf kan, firewalls uit, router ertussenuit (Asus Sl1000, ligt het ook niet aan), antivirussoftware uit, 100 mbps half duplex mode, pc direct op kabelmodem, windows in veilige modus. Het mag allemaal niet baten en het lijkt met de dag erger te worden.

Ik betaal nu dus 10 euro per maand meer voor een abonnement waarmee ik de helft van de snelheden haal als met het goedkopere abonnement.

Onderstaande gegevens zou ik meezenden, in afspraak met Edward * van de Helpdesk.

Graag ontvang ik via mail een bevestiging van ontvangst.

Onderstaande url is een afbeelding van de grafiek van het programma DU-meter, tijdens het downloaden van de 20 mb van de UPC testservice.

http://img383.imageshack.us/img383/9098/dumetergraph2tr.jpg

UPC/chello Traceroute... Van test.net.upc.nl naar 80.56.172.**

traceroute to 80.56.172.** (80.56.172.**), 30 hops max, 40 byte packets
1 p2033154.net.upc.nl (212.142.33.154) 0.678 ms 0.465 ms 0.433 ms
2 pos11-0.am00rt04.brain.upc.nl (212.142.33.57) 42.288 ms 24.894 ms 2.059 ms
3 p50048.net.upc.nl (212.142.50.48) 4.475 ms 3.587 ms 3.715 ms
4 f172053.upc-f.chello.nl (80.56.172.**) 95.725 ms 78.761 ms 75.317 ms

Tracert van 80.56.172.** naar www.nu.nl [62.69.168.11]

1 6 ms 7 ms 9 ms 10.157.128.1
2 * 17 ms 15 ms p50129.net.upc.nl [212.142.50.129]
3 27 ms 11 ms 14 ms 213.46.183.89
4 46 ms 50 ms 54 ms 213.46.183.5
5 * 39 ms 38 ms 213.46.183.97
6 26 ms 24 ms 24 ms 213.46.183.78
7 65 ms 40 ms 46 ms ams-ix.ilse.nl [195.69.144.219]
8 31 ms 25 ms 22 ms 62.69.168.11

Tracert van 80.56.172.** naar www.upc.nl [212.142.22.205]

1 25 ms 14 ms 17 ms 10.157.128.1
2 16 ms 14 ms 18 ms p50129.net.upc.nl [212.142.50.129]
3 26 ms 41 ms 45 ms p14233067.net.upc.nl [212.142.33.67]
4 * 46 ms 42 ms p22205.net.upc.nl [212.142.22.205]
5 * * * Time-out bij opdracht.
6 35 ms 57 ms 42 ms p22205.net.upc.nl [212.142.22.105]

test.upc.nl

Resultaten download test

Maximum snelheid voor chello extreme: 20480 Kbit/sec
Behaalde download snelheid: 3278 Kbit/sec
409.7 KByte/sec
51.2 x ISDN

De behaalde snelheid is: laag

Postcode 3235
IP adres 80.56.172.**
Tijdstip van de meting 2006-02-01 16:55:47
Tijdsduur van download
(minus tijd opvullen TCP buffer) 49.63 seconden
Bestandsgrootte
(minus TCP buffer) 20333 Kbytes
Client software Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5

Speedtest.nl:

Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar Gegevens opgeslagen ? 250.4 KByte/sec
(=2003 kbps)
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar Gegevens opgeslagen ? 169.3 KByte/sec
(=1354 kbps)
Connection
Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland. Klaar Gegevens opgeslagen ? 165.0 Conn/min

Ping test Nederland 30.0 ms

CistroN ADSL speedtest:

Your current bandwidth reading is:

2.28 Mbps (ATM line rate)

which means you can download at 253.4 KB/sec. from our servers.

coax.nl Snelheidsmeter:

Er is 639.9 KiloBytes gedownload.

Tijdens de laatste 639.9 KiloBytes was
de snelheid 300.0 KiloBytes/s.

Dat is 2400 kbps. (2458 Kbps)
Modemwaardes:

Frequency 236000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 30 dB
Power Level -10 dBmV

Upstream Value
Channel ID 1
Frequency 43000000 Hz Ranged
Power Level 46 dBmV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 45135 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 01:31:
Check out the big brain on dion_b ;)

Postcode: 3235

Ok hierbij de mail die ik UPC verzonden heb

[...]
Pings zijn redelijk, maar er zit gewoon packetloss tussen. In de voorbeelden die je geeft begint de packetloss op de tweede hop, dus tussen de gateway en de eerstvolgende router in het UPC netwerk.

Komt het voor dat er al op de eerste hop packetloss optreedt?
Modemwaardes:

Frequency 236000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 30 dB
Power Level -10 dBmV
Bingo. Dit is exact de soort waarde die ik vermoedde - goed genoeg voor QAM64, slecht voor QAM256. Ergens in de modem staat iets over modulation (precies hoe de pagina's van een SB5100E eruit zien weet ik niet 1-2-3, maar het staat erin), is dat op de downstream 64 of 256?
Upstream Value
Channel ID 1
Frequency 43000000 Hz Ranged
Power Level 46 dBmV
Hij zendt zelfs vrij laag uit, wat aangeeft dat het upstreamsignaal voorbeeldig is.

Andere vraag die nu opkomt:
Als je jarenlang chello hebt gehad, heb je ooit een Com21 modem gehad. Die hebben andere eisen mbt kabellengtes e.d. dan de Eurodocsismodem die je nu hebt. Beschrijf even exact hoe de modem aangesloten zit op het eerste aansluitpunt in huis. Hoe lang is de coax in totaal tot op dat punt?
Mocht blijken dat dit trouwens niet geheel in orde is, dan kun je hier een paar dB winnen door het in orde te brengen. Goed nieuws daarbij is dat UPC je gratis de nodige kabels toestuurt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik haak brutaal hier op in als dit mag. :)

In mijn geval loopt van dat punt een coaxkabel naar de modem boven. Dat zal zo'n 3,5 meter zijn. Zou het verplaatsen van de modem naar beneden en het trekken van een netwerkkabel de verbinding aanzienlijk verbeteren? Het zou een heel gedoe worden om dit te veranderen want door >25 cm beton boren.... oops. :)

Ik zie in de 'postcoderesultaten' bij Chello Extreme trouwens vrijwel geen hoge resultaten. Ik hang ergens in de middenmoot met PC 3271.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 03-02-2006 08:02 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan nergens op de pagina's van het modem ''modulation'' vinden helaas..

Maar deze errors vind ik veelvuldig in het log:
code:
1
1970-01-01 00:02:58     3-Critical  0x0501BD64  SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing

code:
1
1970-01-01 00:00:56     3-Critical  0x0501BDC8  SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing

Data kloppen vaak niet ;)

Ik heb geen packetloss op de eerste hop, maar meestal de 2e en de 3e en dan de 5e of 6e.

Inderdaad heb ik een Com21 modem gehad, deze is een jaar geleden omgeruild voor de Motorola. Er is niets aan de kabels gewijzigd omdat het een jaar lang prima gewerkt heeft. De modem hangt direct aan de UPC splitter, met zo'n 30/40 cm COAX.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 45135 op 03-02-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 08:02:
Ik haak brutaal hier op in als dit mag. :)

In mijn geval loopt van dat punt een coaxkabel naar de modem boven. Dat zal zo'n 3,5 meter zijn. Zou het verplaatsen van de modem naar beneden en het trekken van een netwerkkabel de verbinding aanzienlijk verbeteren? Het zou een heel gedoe worden om dit te veranderen want door >25 cm beton boren.... oops. :)
Reken erop dat het zeker 1.5dB zou schelen, zowel up als down. Of het nodig is, is een tweede, want jouw waardes zagen er al goed uit.

Pragmatisch advies: voorlopig werkt het zo, dus voorlopig zo laten, maar zodra de gelegenheid zich voordoet, modem gewoon beneden neerzetten. Je kunt van UPC iig een korte coax en een lange UTP kabel krijgen als je meldt dat het ooit zo met lange coax geinstalleerd was.
Ik zie in de 'postcoderesultaten' bij Chello Extreme trouwens vrijwel geen hoge resultaten. Ik hang ergens in de middenmoot met PC 3271.
Let niet teveel op de test.net.upc.nl site, vergelijk liever op www.speedtest.nl

Sowieso krijg je bij die speedtests een vertekend beeld - de meeste mensen doen die tests omdat ze vermoeden dat er iets mis is (ook al ligt het probleem niet in de verbinding zelf), dus echt representatief zijn andermans resultaten niet. Beter is het om gewoon van de eigen resultaten uit te gaan, te meer omdat postcodegebieden alleen iets zeggen bij (analoge) netwerkstoringen. Snelheidsproblemen zitten meer ofwel binnenhuis, danwel hoger in het netwerk waar postcodes niet meer zo relevant zijn (dit itt packetloss, dat wel vaak haarfijn op locatie te herkennen is)
Anoniem: 45135 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:23:
[...]

Ik kan nergens op de pagina's van het modem ''modulation'' vinden helaas..
Grr... het zit er zeker ergens, maar ik kan je helaas niet vertellen waar (het kan ook een andere naam hebben, maar er zit een 64 of 256 voor of achter)
Maar deze errors vind ik veelvuldig in het log:
code:
1
1970-01-01 00:02:58     3-Critical  0x0501BD64  SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing

code:
1
1970-01-01 00:00:56     3-Critical  0x0501BDC8  SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing

Data kloppen vaak niet ;)
Tja, deze meldingen zijn waarheden als een koe. De 1970-data komen doordat synchronisatie met de timeserver niet gelukt is, en dat is ook wat de foutmeldiing aangeeft 8)7

Helaas valt daar niets uit te halen omdat je niet weet wanneer en hoe vaak dit gebeurt. Als dit soort meldingen meermaals per dag voorkomen, kan dat een downstream SNR probleem aangeven, maar eens per week ofzo is volstrekt normaal.
Ik heb geen packetloss op de eerste hop, maar meestal de 2e en de 3e en dan de 5e of 6e.
Dan klinkt het als een probleem waar UPC zich lekker in mag bijten, want dan zit het aan hun kant van de gateway ;o
Inderdaad heb ik een Com21 modem gehad, deze is een jaar geleden omgeruild voor de Motorola. Er is niets aan de kabels gewijzigd omdat het een jaar lang prima gewerkt heeft. De modem hangt direct aan de UPC splitter, met zo'n 30/40 cm COAX.
Dat "het heeft een jaar lang goed gewerkt dus kan er niets mis zijn" is een gevaarlijke houding. Voor alle berekeningen van wat het netwerk aankan wordt uitgegaan van correcte installaties, dus kun je bij een verandering opeens wel problemen krijgen - maar gelukkig is dat hier niet aan de orde, 40cm is zeer kort, ideaal zelfs ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:39:
[...]

Weer een informatief verhaal
De enige plek waar ik een ''64'' zie is deze, maar vrees dat het niet is wat we zoeken.
code:
1
HFC MAC Address     00:11:1A:00:**:64

en
code:
1
2
Known CPE MAC Address   Status
1   00:11:1A:00:**:64   Self

Sterretjes door mij, misschien post ik wel gevoelige info :P

Maar kan het zo zijn dat dit MAC adres een soort identifier is en als de modulatie naar 256 wijzigt, de laatste digits naar ''256'' veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als aardige vreemdeling in dit deel van de fora moet ik zeggen dat de uitleg aan een leek (op dit gebied) goed duidelijk zijn. Complimentje bij deze dus.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk dat ik het volgende mailtje krijg van Chello:

Geachte chello abonnee,

Valt het u ook op hoe razend snel internetten de laatste tijd gaat? Dat komt namelijk door de nieuwe up- en downloadsnelheden waarover wij u laatst berichtten. Ook voor uw chello breedband abonnement zijn deze sinds kort actief.

U kunt nu als nooit tevoren snel surfen, downloaden en - afhankelijk van uw chello abonnement - e-mails versturen, foto's uploaden en on-line gamen.

Maar ook de opslagcapaciteit van uw mailbox is uitgebreid. Kosteloos, net als de snelheidsverhoging. Hieronder nog even de details per type chello abonnement.

oude
snelheid oude mailbox nieuwe
snelheid nieuwe mailbox
easy: 850Kbs/256Kbs 10 MB 1 Mbps/256Kbs 30 MB
light: 2 Mbps/512Kbs 10 MB 3 Mbps/1 Mbps 50 MB
classic: 4 Mbps/1 Mbps 10 MB 8 Mbps/1 Mbps 50 MB
extreme: 20 Mbps/1 Mbps 10 MB 20 Mbps/2 Mbps 100 MB

Wij wensen u veel en extra snel internetplezier! En zodra we nieuwe verbeteringen hebben, bent u - uiteraard - de eerste die het van ons hoort!

Met vriendelijke groet,
UPC Nederland

Paul van Doorne
Director Marketing Internet

Terwijl ik nog dood leuk op de oude snelheid internet. Ik woon in Diemen en op de UPC site stond dat het een probleem gebied is. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ook aan jou de vraag: wat wil je hiermee? Dit is geen ranttoppic, maar eentje waar chello GoTters elkaar helpen. Met alleen een rant kan niemand jou helpen.

Je constateert zelf al dat je in een bekend probleemgebied zit. Aangezien het bekend is, wordt er ook aan gewerkt. Ik kan me geen manier bedenken waarop dat proces door iemand op GoT versneld kan worden. Verder citeer je een algemene mail die zo te zien naar alle chello-abonnees uitgegaan is (en een tijdje geleden ook, begin december iirc). Als jij hem nu pas krijgt zou het wel eens zo kunnen zijn dat de boel in Diemen ook op volle toeren draait :z
Simpele test: reset de modem en doe een speedtest ofzo...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry voor mijn post van gisteren. Ik bedoelde hier alleen maar een paar dingen mee te vragen maar die was ik in mijn woede vergeten.

Heb gisteren na dit mailtje het modem al gereset. Ik vroeg me eigenlijk af of er nog meer mensen zijn die op de oude snelheden internetten. Als ik bijvoorbeeld bij speedtest.nl test haal ik heel even iets wat in de buurt komt van de nieuwe snelheid en dan duikelt ie als een gek naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb ervaren dat om de snelheid goed te meten de beste manier is om van http://wwww.teamsixclan.com een bestandje van 1000 mb te downloaden (en dan na een minuut of 2-3 afbreken :) )

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Mensen toevallig ook hier personen die problemen hebben met de download snelheid?

Deze is sinds een nieuw IP adres opeens enorm gedaalt. Normaal met Light rond de 370, nu nog maar 180 maximaal. Ook mijn ping in games is enorm omhoog gegaan.

Eerst altijd rond de 20 tot 30 nu opeens boven de 100.

Op chelloo forum vond ik ook meer mensen met dit probleem, allemaal na een nieuw ip adres.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27195

Nog meer mensen die niet kunnen inloggen op hun ftp. Het is wel up, maar mijn inlog blijkt steeds fout te zijn. (en nee, geen typo) :?

Gister deed ie het nog. Ik gebruik het echt nooit, maar net nu ik het nodig heb. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111728

Ik heb even een vraag tussen door over chello extreme.

Ik woon in utrecht (3563 EV) en kan volgens de site Extreme aanvragen, maar dan wel via adsl2+.
De download snelheid geloof ik wel, maar was de techinsche begrensing van up niet gezet op 1,3 mbit up in Nederland omdat het anders de telefoonlijn zou storen.

Ik heb nu zelf Casema Mega, met gratis telefonie, dat bevalt me prima, maar ik was opzoek naar meer upload speed. Extreme is 2 mbit up volgens de site, kan dat bij chello opeens wel gehaald worden met ADSL2+ of kom ik dan bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Anoniem: 45135 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 13:13:
[...]

De enige plek waar ik een ''64'' zie is deze, maar vrees dat het niet is wat we zoeken.
code:
1
HFC MAC Address     00:11:1A:00:**:64

en
code:
1
2
Known CPE MAC Address   Status
1   00:11:1A:00:**:64   Self

Sterretjes door mij, misschien post ik wel gevoelige info :P

Maar kan het zo zijn dat dit MAC adres een soort identifier is en als de modulatie naar 256 wijzigt, de laatste digits naar ''256'' veranderen.
Qua gevoeligheid valt wel een beetje mee, maar als ik zo naar de mac adressen kijk lijk je wel het mac adres van je modem overgenomen te hebben op de pc !?

Hoe dan ook, de oplossing voor je probleem is en blijft toch het signaal beter bij het modem krijgen. Dus als het aan UPC ligt hen bellen, als het aan je eigen kabel ligt, kom dan van je luie kont af =) en ga die kabel vervangen/inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 109978 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:51:
[...]

Qua gevoeligheid valt wel een beetje mee, maar als ik zo naar de mac adressen kijk lijk je wel het mac adres van je modem overgenomen te hebben op de pc !?
Dat kan als er met USB aangesloten is (ten zeerste af te raden, nog los van iets anders haalt USB 1.1 in theorie max 11Mbit/s, in prakijk zou Classic er niet eens op volle toeren komen) :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 14:07

GekkeR

key = key

Paar dagen geleden chello extreme + digifoon besteld en eerder deze dag was het pakket binnengekomen.
Ik alles installeren + nakijken en jawel het werkte.
Meteen testen natuurlijk (FTP) en ook dat ging goed 2MiB/s down 240KiB/s up , niet mis :)

Tot ik mn eerste torrent had aangezet.
Huilen met de pet op , alle peers halen nog geen 3KiB/s naar mij toe (en ik ook niet naar de rest).

Ik voor de test nog even mn router in de demon modem gestoken.
En plop alles werkt weer (alle peers makkelijk 10+KiB/s).

Eenmaal terug op chello , weer testen en opeens toch 50KiB/s totaal.
Ik de peer lijst nakijken , 2 chello peers die beide 20KiB/s doen......

Ik had al het topic gelezen op het chelloo.com forum maar ik had niet verwacht dat het zo erg was.
Chello knijpt gewoon HARD extern BT verkeer (en waarschijnlijk ander extern P2P verkeer ook).
Dat kan toch gewoon niet ?
Neem je extreme , krijg je alsnog snelheden van starter .. LOL

Het was nog binnen 8 dagen van aanvragen dus ik kon het meteen opzeggen.
Maar ik was hier niet al te blij mee.

Zeer zonde , want chello KAN wel het snelste zijn van adsl/kabel hier in NL.
Ik had het hier nog nergens gezien (chello BT knijp) dus ik dacht ik zeg t even :(

reactie op pcdeal:
Helaas , ik heb alles geprobeerd (ik wilde die 2Mbit/s up juist voor BT).
BT is wat het meeste wordt gebruik voor anime en manga.
En dat is mijn enige verslaving , waar ik niet zonder mee kan leven :)

Klik hier voor een goed plaatje van het probleem (niet van mij , maar ik had PRECIES dat.
Chello verkeer snel , de rest bagger/niks.
Het is ook niet overal , hier in Arnhem noord (6815xx) is het iig WEL.
Andere kennis hier in de buurt heeft precies hetzelfde (kom ik nu pas achter aangezien hij geen BT gebruikt).

[ Voor 27% gewijzigd door GekkeR op 14-02-2006 22:26 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kan het niet zo zijn dat het met QoS te maken heeft? Je hebt telefonie, die gaat uiteraard voor op internetverkeer en zeker op P2P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:50:
Kan het niet zo zijn dat het met QoS te maken heeft? Je hebt telefonie, die gaat uiteraard voor op internetverkeer en zeker op P2P.
Telefonie is een stroompje van 64kbit/s, totaal verwaarloosbaar tegenover de 20480/2048kbit/s chelloverbinding. Bovendien zou dat FTP net zo hard moeten treffen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De laatste dagen was het signaal van mijn SB5101E iets verzwakt: SNR van 32.0 dB naar 31.1 dB en Power Lever Downstream van +0.5 dBmV naar -1.5 dBmV. Niks om je zorgen over te maken, maar ik besloot het dagelijks even in de gaten te houden.

Wie schetst mijn verbazing toen ik zojuist keek en de volgende waarden zag: SNR 36.5 dB en PLD +3.7 dBmV. Vooral het verschil in SNR is opvallend.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69549

Anoniem: 111728 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:06:
Ik heb even een vraag tussen door over chello extreme.

Ik woon in utrecht (3563 EV) en kan volgens de site Extreme aanvragen, maar dan wel via adsl2+.
De download snelheid geloof ik wel, maar was de techinsche begrensing van up niet gezet op 1,3 mbit up in Nederland omdat het anders de telefoonlijn zou storen.

Ik heb nu zelf Casema Mega, met gratis telefonie, dat bevalt me prima, maar ik was opzoek naar meer upload speed. Extreme is 2 mbit up volgens de site, kan dat bij chello opeens wel gehaald worden met ADSL2+ of kom ik dan bedrogen uit.
Chello Extreme via ADSL2+ heeft maar een 1 mbit upload!!! Dit staat nergens vermeld, alleen de mensen die dit abonnement hebben, hebben laatst een brief hierover gehad (kennis van mij woont in Utrecht)

• Sketchy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06-2023
GekkeR schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:30:
Paar dagen geleden chello extreme + digifoon besteld en eerder deze dag was het pakket binnengekomen.
Ik alles installeren + nakijken en jawel het werkte.
Meteen testen natuurlijk (FTP) en ook dat ging goed 2MiB/s down 240KiB/s up , niet mis :)

Tot ik mn eerste torrent had aangezet.
Huilen met de pet op , alle peers halen nog geen 3KiB/s naar mij toe (en ik ook niet naar de rest).

Eenmaal terug op chello , weer testen en opeens toch 50KiB/s totaal.
Ik de peer lijst nakijken , 2 chello peers die beide 20KiB/s doen......

Ik had al het topic gelezen op het chelloo.com forum maar ik had niet verwacht dat het zo erg was.
Chello knijpt gewoon HARD extern BT verkeer (en waarschijnlijk ander extern P2P verkeer ook).
Dat kan toch gewoon niet ?
Neem je extreme , krijg je alsnog snelheden van starter .. LOL

Klik hier voor een goed plaatje van het probleem (niet van mij , maar ik had PRECIES dat.
Chello verkeer snel , de rest bagger/niks.
Het is ook niet overal , hier in Arnhem noord (6815xx) is het iig WEL.
Andere kennis hier in de buurt heeft precies hetzelfde (kom ik nu pas achter aangezien hij geen BT gebruikt).
Ik woon sinds kort in Apeldoorn, dus redelijk in de buurt van Arnhem. Ben bij m'n vader gaan inwonen die chello classic heeft. Ik heb hier ook het probleem dat chello bij gebruik van bittorent gewoon tergend langzaam gaat, hij gaat alleen een beetje snel als er heel veel seeds zijn.Als ik de snelheden test dmv een 100mb bin bestand te downloaden gaan de snelheden gewoon goed. En het is geen router probleem oid want alles is correct geforward. Ik zat hiervoor op multikabel power wat gewoon perfect werkte met torrents, dus ik snap niet echt waarom chello nou zo tergend langzaam gaat.:(

Ik ben niet gek ik ben een raceauto BRRRRRMMMM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxy
  • Laatst online: 07-03 23:25
Anoniem: 69549 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:22:
[...]

Chello Extreme via ADSL2+ heeft maar een 1 mbit upload!!! Dit staat nergens vermeld, alleen de mensen die dit abonnement hebben, hebben laatst een brief hierover gehad (kennis van mij woont in Utrecht)
Maar het is wel logisch dat het niet hoger is via ADSL2+, aangezien dat volgens de ADSL2+standaard niet hoger kan/mag zijn dan 1Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:02:
De laatste dagen was het signaal van mijn SB5101E iets verzwakt: SNR van 32.0 dB naar 31.1 dB en Power Lever Downstream van +0.5 dBmV naar -1.5 dBmV. Niks om je zorgen over te maken, maar ik besloot het dagelijks even in de gaten te houden.

Wie schetst mijn verbazing toen ik zojuist keek en de volgende waarden zag: SNR 36.5 dB en PLD +3.7 dBmV. Vooral het verschil in SNR is opvallend.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Niet veel aan de hand :z

Als je stilstaat bij wat SNR betekent, dan zou duidelijk moeten zijn waarom dit onopmerkelijk is. SNR is de afstand tussen het signaal en de ruis. Als ruis gelijk blijft en signaalsterkte toeneemt, zal de SNR evenredig toenemen. En dat is exact wat je hier ziet - je received power level is van -1.5dBmV naar +3.7dBmV gestegen, een stijging van 5.2dB - en je SNR is van 31.1dB naar 36.5dB gestegen, dus 5.4dB.

Enige wat er gebeurd is, is dat de demping op de downstreampad gedaald is (=meestal goed), waardoor je SNR vanzelf stijgt. Mogelijk is dit het gevolg van natuurlijke schommelingen in het signaal, maar >5dB in positieve richting is vrij veel daarvoor, dus waarschijnlijk is er onderhoud gepleegd, mogelijk met oog op verhogen van de modulatie (wat de capaciteit ten goede komt :) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 18:44

TommyGun

Stik er maar in!

Euh zijn de speeds nou weer verhoogd of wat? Net met Chello Classic aan het leechen van een FTP met 1 mb/s. Op de site zag ik;

Snelheid
8192 / 1024 Kbps

Wist ik niks van?

// Hoger al gepost. Hm moet toch maar eens vaker m'n Chello mail box bekijken :+

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 20-02-2006 15:38 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Momenteel is het mogelijk dat je Chello verbinding niet zo goed werkt:

http://test.net.upc.nl/bb/

2 DHCP servers van Chello Arnhem liggen eruit.
Tevens deze mededeling:

''22 februari 2006

In de nacht van 22 februari op 23 februari 2006 vinden er tussen 1.00 en 7.00 uur werkzaamheden plaats aan ons netwerk. Hierdoor zal de signaaldoorgifte voor chello internet, Digitale telefonie en Digitale televisie kort onderbroken worden.

Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 45135 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:30:
Momenteel is het mogelijk dat je Chello verbinding niet zo goed werkt:

http://test.net.upc.nl/bb/

2 DHCP servers van Chello Arnhem liggen eruit.
Wat heeft dat met 'je' chello verbinding te maken :?

Sowieso staan er in Arnhem geen DHCP servers meer, dus niet gek dat ze eruit liggen 8)7
Tevens deze mededeling:

''22 februari 2006

In de nacht van 22 februari op 23 februari 2006 vinden er tussen 1.00 en 7.00 uur werkzaamheden plaats aan ons netwerk. Hierdoor zal de signaaldoorgifte voor chello internet, Digitale telefonie en Digitale televisie kort onderbroken worden.

Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak''
Waarschijnlijk worden extra netwerkonderdelen bijgeplaatst, daarvoor moet uiteraard hier en daar een kabeltje losgetrokken worden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zat erover te denken om mijn abo te downgraden (classic > 1tje lager, dus 8>3 mbit), maar dan moet ik weer voor een jaar erbij tekenen én dat kost me zelfs €30 downgradekosten... En eind dit jaar ga ik 6mnd naar het buitenland, dus dat jaar erbij schiet ook niet op, dan zou ik 2 of 3 maanden voor niks betalen.

Simpele vraag: is hier niets tegen te doen, of is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ben bang dat ik 'vastzit' aan mijn classic, met al die snelheidsverhogingen vind ik 3 mbit eigenlijk wel snel genoeg! én een stuk goedkoper :+

Maar gesteld dat ik 1 jan '07 wegga (kan 1 maand eerder of later zijn), levert de downgrade me €25 op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Laatst online: 02-07 22:52

996

Heb dit weekend mijn DHZ-pakket geopend en gemonteerd. Ben overgestapt van chello light naar chello-light in combinatie met freetime telefonie. Internetten werkt weer prima, televisie en radio doen het ook nog steeds. Maar . . . telefonie werkt niet. Heb een Arris modem, de lampjes bij tel 1 en tel 2 blijven maar knipperen ? Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je een tijdelijk Chello nummer aangevraagd?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Jazeker, ik heb het pakket via internet besteld en daar werd die vraag standaard al aangevinkt. Kon het zelfs niet uitzetten. Als ik dat nummer bel hoor ik "dit nummer is nu niet bereikbaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan is dat nog niet geactiveerd. Even de TD bellen (via de helpdesk). Had ik ook namelijk.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Thnx. Ga ik dat morgen maar eens doen. Was al bang dat ik iets verkeerd had aangesloten maar van de andere kant leek me dat ook weer niet logisch omdat internet wel prima werkt . . . :z Ga nu met een gerust hart slapen.

Edit 27-02-2006: inderdaad een foutje in de "UPC centrale", inmiddels opgelost, telefonie werkt nu ook !

[ Voor 20% gewijzigd door 996 op 27-02-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
dog4life schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:56:
Ik zat erover te denken om mijn abo te downgraden (classic > 1tje lager, dus 8>3 mbit), maar dan moet ik weer voor een jaar erbij tekenen én dat kost me zelfs €30 downgradekosten... En eind dit jaar ga ik 6mnd naar het buitenland, dus dat jaar erbij schiet ook niet op, dan zou ik 2 of 3 maanden voor niks betalen.

Simpele vraag: is hier niets tegen te doen, of is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ben bang dat ik 'vastzit' aan mijn classic, met al die snelheidsverhogingen vind ik 3 mbit eigenlijk wel snel genoeg! én een stuk goedkoper :+

Maar gesteld dat ik 1 jan '07 wegga (kan 1 maand eerder of later zijn), levert de downgrade me €25 op...
:?

Sinds ruim een maand zijn er geen downgradekosten meer. Je gaat dan wel een nieuw contract met binding period aan, maar die EUR 30 zijn dus al een tijdje niet meer van toepassing. Waar hoor je dat je die nog moet betalen?
996 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:28:
Heb dit weekend mijn DHZ-pakket geopend en gemonteerd. Ben overgestapt van chello light naar chello-light in combinatie met freetime telefonie. Internetten werkt weer prima, televisie en radio doen het ook nog steeds. Maar . . . telefonie werkt niet. Heb een Arris modem, de lampjes bij tel 1 en tel 2 blijven maar knipperen ? Iemand tips ?
Kan van alles en nogwat zijn, hoogstwaarschijnlijk iets waar UPC naar moet kijken.

Je kunt al een idee krijgen wat er mis is door naar de statuspagina van je modem te gaan (http://192.168.100.1) - daar kun je bij het tabblaadje CM State kijken waar de boel blijft hangen. Is dat bij Telephony - DHCP, dan krijgt de MTA (telefoonadapter) van de modem geen goed IP. Opnieuw aanmelden op http://chello.upc.nl kan dan soms helpen. Hangt het daarentegen op Telephony - Reg with Call Server, dan klopt ergens in de achterliggende systemen de info niet en moet het handmatig worden hersteld. Snelste manier om dat geregeld te krijgen is via de helpdesk.

Als daarentegen alles op 'Complete' staat, heb je waarschijnlijk gewoon sluiting binnenhuis. Probeer eens een enkele telefoon direct op Tel 1 te hangen op de modem (met RJ11 dus) en de modem te resetten. Dan gaat het allicht werken :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

996 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:28:
Serienummer en MAC-nummer aan telefonie helpdesk doorgeven.
dog4life schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:56:
Downgradekosten zijn sinds 16-01-2006 niet meer van toepassing. Je mag eenmaal in de drie maanden gratis downgraden. Je gaat een nieuw jaarcontract aan.

Verhuizen naar buitenland is een reden om contract vroegtijdig op te kunnen zeggen zonder afkoopsom. Afdeling Retention: daar moet je hiervoor zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door PcDealer op 04-03-2006 21:19 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PcDealer schreef op maandag 27 februari 2006 @ 01:59:
Downgradekosten zijn sinds 16-01-2006 niet meer van toepassing. Je mag eenmaal in de drie maanden gratis downgraden. Je gaat een nieuwe jaarcontract aan.

Verhuizen naar buitenland is een reden om contract vroegtijdig op te kunnen zeggen zonder afkoopsom. Afdeling Retention: daar moet je hiervoor zijn.
Aha, de laatste keer dat ik keek nog wel, en nu zag ik er niets over terug, goeie zaak dus!

En verhuizing naar het buitenland is een reden voor vroegtijdige opzegging, weet je of dat ook zo is met een ´vakantie´? (3-6mnd naar Amerika zonder vaste woon- of verblijfplaats (ik lijk wel een zwerver zo :+)).

Ik ga straks maar weer is bellen, toen ik net belde was de wachtrij te lang ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Ik ben sinds gisteren overgestapt van chello classic naar extreme. Ik haal echter nog steeds de snelheid van classic (300kb/s). Bellen met chello dus ..
Netwerkkaart staat op 100Mbit/full, modem gereset, provisioning doorgelopen, niks helpt
Nu heb ik op dit moment een Cornerstone CM200 modem (zonder E)
Ik zag die modem alleen niet in het lijstje van modems staan bovenaan dit topic. (wel een CM100)
In eerste instantie vond de helpdesk het niet nodig om een modemswap te doen. Maar nu ze er niet uitkomen zeggen ze dat het toch aan de modem ligt.
Kan iemand mij hier meer over vertellen of heeft iemand chello extreme en een Cornerstone CM200 modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

HappyGilmore schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:21:
Ik ben sinds gisteren overgestapt van chello classic naar extreme. Ik haal echter nog steeds de snelheid van classic (300kb/s). Bellen met chello dus ..
Netwerkkaart staat op 100Mbit/full, modem gereset, provisioning doorgelopen, niks helpt
Nu heb ik op dit moment een Cornerstone CM200 modem (zonder E)
Ik zag die modem alleen niet in het lijstje van modems staan bovenaan dit topic. (wel een CM100)
In eerste instantie vond de helpdesk het niet nodig om een modemswap te doen. Maar nu ze er niet uitkomen zeggen ze dat het toch aan de modem ligt.
Kan iemand mij hier meer over vertellen of heeft iemand chello extreme en een Cornerstone CM200 modem?
300 kb/s met classic? Das niet erg best, classic is 8 mbit. Dus minimaal 600 zou je wel moeten halen, toch?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

Freak187 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:24:
[...]

300 kb/s met classic? Das niet erg best, classic is 8 mbit. Dus minimaal 600 zou je wel moeten halen, toch?
Ja, klopt, meestal zit ik wel zo rond de 400 a 500 maar vandaag en gisteren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Freak187 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:24:
[...]

600? Ik trek 1 mb met Classic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Ik trek al over de 350 kb met light dus classic zou heel wat hoger moeten liggen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

Oke maar dat was mijn vraag eigenlijk niet. Heeft iemand ervaring met die Conerstone CM200 modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
HappyGilmore schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:37:
Oke maar dat was mijn vraag eigenlijk niet. Heeft iemand ervaring met die Conerstone CM200 modem?
Geen ervaring, maar ik weet wel dat die gevallen niet de 20Mbit halen, dus het is een telefoontje waard om een swap te regelen.
En als je afvraagt waarom dat niet meteen gedaan is - omdat Cornerstone/Arris zo vriendelijk is geweest om dezelfde MACreeks te gebruiken voor deze oude bakken als voor de nieuwe Arrissen die prima Extreme aankunnen. Dus is het niemand opgevallen...

Overigens fout in de topicstart, het is idd de CM200E, niet CM100E - reken maar dat het wel 'E' is, non-E is US-DOCSIS, en aangezien we in Europa zitten is EuroDOCSIS wel zo waarschijnlijk :z

Edit:
Maar als je maar 300kbit/s haalt is er wel veel meer mis, je zou met die modem makkelijk 10Mbit/s moeten kunnen halen, dus zit je er een factor 30 onder. Geen idee wat er mis is, misschien duplex mismatch EN twee firewalls ofzo? :X

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 03-03-2006 21:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

Aanstaande maandag krijg ik de modem swap. Als de monteur binnen is gaan de deur op slot en hij komt er pas uit als ik een beetje een redelijke 20Mbit verbinden heb!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 21:13
Even een vraagje. Ik weet dat het ongetwijfeld al besproken is maar toch heb ik een vraag. Ongeveer een maand geleden ben ik overgestapt van kpn adsl naar upc chello....maar het volgende valt op. Het bittorrent verkeer is niet vooruit te branden, echt waardeloos.

Ik weet dat het al eerder besproken is, en ook op internet zie ik veel discussie. Meeste zijn echter van enige tijd geleden. Mijn vraag: weet iemand een manier om deze bittorrent block te omzeilen? ik heb azureus al geinstalleerd en hier de encryptie aangezet. Lijkt echter niet te helpen. Iemand ideeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

xxxMaverick schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:10:
Even een vraagje. Ik weet dat het ongetwijfeld al besproken is maar toch heb ik een vraag. Ongeveer een maand geleden ben ik overgestapt van kpn adsl naar upc chello....maar het volgende valt op. Het bittorrent verkeer is niet vooruit te branden, echt waardeloos.

Ik weet dat het al eerder besproken is, en ook op internet zie ik veel discussie. Meeste zijn echter van enige tijd geleden. Mijn vraag: weet iemand een manier om deze bittorrent block te omzeilen? ik heb azureus al geinstalleerd en hier de encryptie aangezet. Lijkt echter niet te helpen. Iemand ideeen ?
Ik kan je als eerste http://www.utorrent.com/ aanraden. Meest aanbevolen torrent progje op dit moment. Maar een paar kb geheugen nodig en werkt lekker simpel en snel. Anyway, de port die ik gebruik is 49152 en trek hiermee altijd wel rond mijn max dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

TommyGun schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:22:
[...]

Ik kan je als eerste http://www.utorrent.com/ aanraden. Meest aanbevolen torrent progje op dit moment. Maar een paar kb geheugen nodig en werkt lekker simpel en snel. Anyway, de port die ik gebruik is 49152 en trek hiermee altijd wel rond mijn max dus :)
Het moet toch niet uitmaken of je Azareus gebruikt of Utorrent? De suggestie van de port 49152 is wel terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

HappyGilmore schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:03:
[...]

Het moet toch niet uitmaken of je Azareus gebruikt of Utorrent? De suggestie van de port 49152 is wel terecht
Voor je verbinding niet veel nee. Voor de speed van je systeem echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

xxxMaverick schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:10:

Op chelloo.com staat dat Chello moedwillig een tijdje het torrent verkeer heeft afgeknepen. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar bij mij thuis is het ook niet vooruit te branden. Ik heb zelf al iets van 6 jaar Chello. Ik begin er echt schoongenoeg van te krijgen. Tel daarbij op dat de nieuwsgroepen waardeloos zijn en zodoende zit ik sterk te neigen naar ADSL.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Freak187 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:18:
[...]

Op chelloo.com staat dat Chello moedwillig een tijdje het torrent verkeer heeft afgeknepen. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar bij mij thuis is het ook niet vooruit te branden. Ik heb zelf al iets van 6 jaar Chello. Ik begin er echt schoongenoeg van te krijgen. Tel daarbij op dat de nieuwsgroepen waardeloos zijn en zodoende zit ik sterk te neigen naar ADSL.
Is er toch iets niet goed bij jou thuis want ik haal, nogmaals, gewoon m'n max met torrents / nieuwsgroepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HappyGilmore schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:13:
Aanstaande maandag krijg ik de modem swap. Als de monteur binnen is gaan de deur op slot en hij komt er pas uit als ik een beetje een redelijke 20Mbit verbinden heb!! :+
Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 14:34
Ik heb geen vraag of probleem maar wou alleen ff zeggen dat alles hier perfect werkt.. 3 jaar geleden alles van UPC af laten sluiten omdat t doen nogal klote was... (werden op 64kbit gezet voor een maand) sindskort weer aangesloten aan de kabel met chello extreme en moet zeggen stukke verbeterd sinds die 3 jaar internet werkt goed en haal de 20 mbit down en de 2 mbit up zonder problemen.

ook digitale tv en telefonie werkt als is dat offtopic ;)

in Zeewolde dus geen problemen rond chello :P

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog steeds dezelfde problemen met mijn Asus WL520g router. Nou hoorde ik wat mensen hier zeggen dat het door duplex mismatch kan komen. Alleen ik heb nergens in mijn boekje plus op internet kunnen vinden hoe ik dit oplos. Ik moet nu ongeveer 2x per dag me router via het menu disconnecten en weer connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Greetoz schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:14:
[...](werden op 64kbit gezet voor een maand) [...]
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Datalimieten. Gelukkig al langere tijd afgeschaft bij chello (althans, op alles vanaf Light)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dion_b schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:13:
[...]

Datalimieten. Gelukkig al lagere tijd afgeschaft bij chello (althans, op alles vanaf Light)
Dan is het terecht en bekend. Had ie een hoger abbo moeten hebben als user er last van heeft. Moet er ook niet gezeurd worden.

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.