NielsOveres schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:54:
Grotendeels vanwege de maat.
Een compact (point and shoot) camera is over het algemeen vrij klein.
Dus hij rust in principe op je vingers. Bij een dSLR camera heb je hem ook daadwerkelijk met je handen beet, dus naar mijn idee ook veel stabieler.
Daarnaast (afgezien van de wazige foto's soms, alhoewel dit het meeste voor komt bij weinig ligt. En ja, ik ben altijd het haasje om bij dat soort gelegenheden te fotograferen.) laat de zoom ook vaak al veel te wensen over.
Zelf als ik foto's ga vergelijken van compact camera's en dSLR camera's dan zie ik het veelal meteen. Ik vind ze ook een stuk beter ogen.
Ja, de basis beginselen zou je ook kunnen leren op een compact camera, maar of ik er dan ook enthousiast van wordt (om verder te gaan met fotograferen), dat denk ik niet.
Voor zover ik heb kunnen merken bij dSLR camera's zijn ze ook gewoon een stuk sneller om mee te werken. En dan bedoel ik natuurlijk niet het uit de tas halen en foto's maken.
Ook is het voor mij zo dat wanneer je de knop van de dSLR indrukt, je niet de gehele camera naar beneden duwt waardoor meteen je foto al mislukt (ook het probleem bij mij op het moment met de compact camera).
Overigens als je de grotere compact camera's neemt, dan kom je al gauw in de buurt van de dSLR camera's. Dus kun je net zo goed die stap ook meteen maken.
Ik snap absoluut wat je bedoeld en er zijn ook heel veel redenen te bedenken waarom je zo'n stap juist niet moet maken. Het lijkt mij gewoon interessanter om op deze manier beter te leren fotograferen. Met een compact camera vind ik het ook gewoon niet interessant om te doen.
Oei, dit wordt heel moeilijk, maar ik ga toch door. Niels, ik denk dat je een DSLR wilt om de verkeerde redenen. Het verschil tussen een foto, gemaakt met een P&S en een met een DSLR is vaak meer dan alleen het apparaat. Normaalgesproken worden DSLR's gekocht door mensen met meer dan gemiddelde belangstelling en ervaring in fotografie. Die mensen maken, gemiddeld, betere foto's en dat zie je. Ik bedoel dit positief, maar het komt missschien hard over: Als je een camera "naar beneden duwt" waardoor je foto mislukt, worden je foto's NIET beter met een DSLR. Dan kan je net zo goed een baksteen aan je P&S binden. Maak je dan betere foto's?
P&S-camera's heb je tegenwoordig in heel veel smaken. De kwaliteit is over het algemeen heel aardig. Als je, zonder enige kennis - en ik zeg niet dat jij geen kennis hebt - met en DSLR aan de gang gaat, maak je SLECHTERE foto's dan met een gemiddelde P&S, dat garandeer ik je. Het aantal instellingmogelijkheden is gewoon te groot om te gokken.
Een DSLR wordt pas interessant als je tegen de beperkingen van P&S aanloopt. Bijvoorbeeld reactietijd is korter (bij actiefoto's van belang) of meer behoefte aan handmatige instellingen (je wilt bv een portret maken met veel licht maar toch een onscherpe achtergrond => klein diafragma = grote lensopening), of je wilt de ene keer partyfoto's maken met een groothoeklens en de andere keer "wildlife" doen met extreem tele, waardoor je meerdere objectieven wilt inzetten.
Welke camera en eventuele objectieven je nodig hebt, hangt puur af van wat je ermee wilt gaan doen -en hoeveel geld je ervoor overhebt. Natuurlijk is een DSLR het "neusje van de zalm", maar een meegeleverde kitlens levert bijvoorbeeld niet het bereik (10-12x) wat tegenwoordig voor een fatsoenlijke compactcamera heel gewoon is. Een "beetje" objectief kost minstens het bedrag waarvoor je een leuke compact kan kopen... Er zijn zat mensen die, na aankoop van een DSLR, gillend teruggaan naar een compact, omdat het gewoon te ingewikkeld is. Een compact levert gewoon, gemiddeld genomen, "vanzelf" heel aardige foto's, terwijl een DSLR, zelfs als alles "automatisch" staat ingesteld, veel meer inzicht van de fotograaf veronderstelt.
De door jou aangehaalde "basisbeginselen" kan je - uit boeken, van internet, een fotoclub - jezelf ook eigen maken
zonder over een camera te beschikken. Als je al een camera hebt, zoals jij, ben je dus in het voordeel, want je kan het meteen in praktijk brengen. Wedden dat ik, met jouw camera, scherpe foto's van jouw vriendin kan maken