negerzoen schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:34:
Het hoort bij fotograferen om een moment tegen te komen waar je geen foto kan maken. Dat onderdrukken door kapitalen spenderen in lenzen die erg lichtsterk zijn, IS hebben, supersnelle AF hebben, niet te zwaar zijn, minimale CA hebben, etc, is, vind ik, in veel gevallen kapitaalvernietiging.
Ik kan me hier best in vinden eigenlijk, met twee kanttekeningen:
- Als fotograaf komt het zelden voor dat je geen foto _kan_ maken, alleen moet je soms compromissen maken die je liever had voorkomen. Denk aan erg lange sluitertijden of gedwongen manual focus omdat je AF niet lockt. In dat geval lijkt me dat een slechte foto altijd nog beter is dan geen foto. Waar iedere fotograaf echter mee te maken heeft, is dat je vroeg of laat tegen de grenzen van je apparatuur aanloopt. Dat kan zijn in termen van resolutie en/of microcontrast van je lenzen, de AF capabilities van je body en lenzen of de hoge ISO prestaties van je body (of film).
- Iedereen loopt ergens tegen die grenzen aan en het verleggen van die grenzen d.m.v. aanschaf van duurdere apparatuur kent een duidelijk afnemend grensnut: om de laatste stapjes verder te komen, moet je vaak onevenredig veel geld uitgeven. Voor ieder ligt het punt waarop die hoeveelheid gewoon teveel wordt ergens anders, maar ik denk dat veel hobby-fotografen (waaronder ikzelf ook, mea culpa) teveel focussen op de hardware en te weinig op de vraag hoe erg de beperkingen van die hardware precies voor ze zijn. Sommigen hebben de geldpest en nemen alleen genoegen met dure L-zooms met IS en profi-bodies, anderen bedenken dat ze met een goedkopere zoom praktisch dezelfde platen kunnen schieten en houden een hele hoop geld in de zak. De ene manier is niet beter dan de andere; het gaat erom dat je er zelf lol in hebt en dat je je zelf niet te beperkt voelt in wat je doet.
Fairy schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:05:
PS wat me wel opvalt is dat dit exemplaar van deze 50mm 1.4 bij het focussen meer geluid lijkt te maken en tevens iets trager lijkt met de focus. Of zou deze nog 'los' moeten komen?
Nee, een objectief wordt niet zomaar sneller. Het is geen motorblok waar de braampjes even vanaf moeten slijten

Houd er wel rekening mee dat de lichtomstandigheden en het contrast van het onderwerp heel bepalend zijn voor de focussnelheid, misschien dat het hem daar in zit.
[Voor 14% gewijzigd door koraks243 op 01-05-2006 19:09]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot