Wat dacht je van de mogelijkheid om constant op 55mm (x1.6=88mm eq.) uit de hand een scherpe foto te maken met een sluitertijd van 1/15e van een seconde?

Zonder IS kan dat dus niet uit de hand.
Met IS hoef je in slecht verlichte situaties als de schemering, 's nachts en 's avonds geen statief/monopod mee te nemen om bijvoorbeeld op f/8 of f/11 een landschap te fotograferen.
Ook is IS ideaal natuurlijk voor in het bos, waar meestal ook weinig licht te vinden is.
En het helpt natuurlijk ook bij het gebruik van een CPL, waarbij de IS ervoor zorgt dat je door het verloren licht van de CPL niet meteen een ISO waarde omhoog hoeft te schroeven om tot een stabiele sluitertijd te komen.
Daarnaast zorgt IS op die brandpuntsafstanden altijd voor een stabieler beeld in je zoeker. Je merkt het altijd, je ziet je beeld nooit trillen, maar stilstaan / zweven, wat natuurlijk helpt om nauwkeuriger op een klein detail scherp te stellen.
Het stelt je dus in staat om bij minder licht toch nog genoeg DOF te krijgen om alles wat je scherp wilt hebben ook scherp te krijgen. Ideaal als je bijv. je statief hebt thuisgelaten en toch nog foto's wil maken van:
- het strand bij zonsondergang.
- een expositie in een museum.
- het mooie interieur van een kathedraal waar het licht slecht is door de kaarsverlichting en geringe lichtinval door het glas in lood
- een fontein of waterval op 1/8e om het stromende water mooi weer te geven,
- etc etc.
IS is dus geen gimmick op zulke brandpuntsafstanden, maar gewoon erg handig in vele praktische situaties. Vooral in Nederland is het niet altijd zonnig, en vandaag rondlopend in de namiddag, in het bewolkte Rotterdam was ik blij dat ik niet naar ISO800 moest om een paar gebouwen te fotograferen met m'n 24-105IS. Daarnaast heb je ook altijd in het achterhoofd de zekerheid en het gemak dat je moeiteloos naar 1/8e kan gaan op 28mm zonder dat je eigen trillingen een onscherpe foto oplevert.
I-d-e-a-a-l dus, en ik vind het niet vreemd dat Canon's laatste 3 lenzen allemaal met IS op de markt zijn gebracht. Er is gewoon vraag naar door de vele praktische voordelen.
[
Voor 47% gewijzigd door
guillaumemay op 21-04-2006 01:31
]