Zojuist bij Canon in Tiel geweest en even met de
17-55/2.8 IS kunnen spelen.
USM motor, snel, maar een kleine ring voor scherpstellen. De zoomring zit aan de voorkant van het objectief en de scherpstelring zit aan de kant van de body. De zoomring is zeer breed en werkt prettig, maar de focusring is wat smaller (vond ik niet opvallend prettig). Wat opviel is dat het laatste stukje van de de zoomring (van 20mm terug naar 17 mm) versneld ging alsof je een auto van een klein heuveltje laat rollen (hij wil gewoon naar 17 mm toe). Of dit kwam vanwege het afgeragde exemplaar of vanwege de lens weet ik niet.
De bouw. Het objectief voelt licht, maar niet fragiel aan. De lens wordt beduidend langer bij in en uitzoomen, maar de frontlens draait niet mee. De IS motor voel je bij het gebruik. Qua degelijkheid is het objectief niet te vergelijken met een 17-40/4.0.
Optisch. Dit heb ik uiteraard niet kunnen testen, maar de vervormingen vielen enorm mee. Bij het richten op een lichtbron was er wel duidelijk flare waar te nemen, maar ik vraag mij af welk objectief dit niet heeft. Bij het plaatsen van een lichtbron net buiten het beeld liep het contrast uiteraard terug.
Prijs. Voor zover ik een richtprijs aan het objectief kan geven denk ik aan een going prijs van 1149,- (stuur je pre-order nu in

). Hier komt nog wel een zonnekapje bij van 6 tientjes. Al met al denk ik dat Canon een heel mooi objectief op de markt heeft gezet, maar denk ik dat de prijs op dit moment nog wel te hoog ligt.
85 mm/ 1.2 L USM
Hier kan ik heel kort over zijn. Die verdomde fotograaf van Canon heeft het enige exemplaar de hele tijd in gebruik gehad. Mijn collega heeft er wel even mee kunnen spelen. Zijn indruk was dat het een superobjectief is (geloof me, hij kan het weten), maar hij vond de snelheid van de AF motor nog steeds niet super.
In andere topics meer over andere producten