Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.119 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

Cyphax

Moderator LNX
Blue_White_Army schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:33:
[...]

Tja windows ook, maar daar moet je ook codecs voor xvid voor installeren..... maw, chill out man :/
Dat gaat erg makkelijk, nogmaals: slechts ffdshow is al afdoende. Sowieso gaat het me er niet om dat het onder Windows ook niet out-of-the-box werkt, ik heb verder niets met Windows te maken.
Ik heb het gewoon met Ubuntu nog nieteens voor elkaar gekregen (ik heb het pakketje w32codecs geinstalleerd, via de packagemanager zoals het hoort), waar ik het met Slackware 5 minuten na installatie voor elkaar heb. Zonder 3rd party scripts als automatix. Ik kan me daar waanzinnig aan ergeren. Dit moet veel makkelijker kunnen allemaal en het moet ook zo gemaakt worden. Anders blijft het gewoon onvoldoende voor de thuisgebruiker.

Ik val nu met name Ubuntu een beetje aan omdat het zo hard aan het groeien is en omdat het een schitterende distro is. Ik zal de eerste zijn om 'm juichend te ontvangen en aan eenieder die het horen wil (en de rest :+) aan te raden maar je moet er toch ook kritisch naar kunnen kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyphax op 29-05-2006 14:46 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Cyphax schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:37:
[...]

Dat gaat erg makkelijk, nogmaals: slechts ffdshow is al afdoende. Sowieso gaat het me er niet om dat het onder Windows ook niet out-of-the-box werkt, ik heb verder niets met Windows te maken.
Ik heb het gewoon met Ubuntu nog nieteens voor elkaar gekregen (ik heb het pakketje w32codecs geinstalleerd, via de packagemanager zoals het hoort), waar ik het met Slackware 5 minuten na installatie voor elkaar heb. Zonder 3rd party scripts als automatix. Ik kan me daar waanzinnig aan ergeren. Dit moet veel makkelijker kunnen allemaal en het moet ook zo gemaakt worden. Anders blijft het gewoon onvoldoende voor de thuisgebruiker.

Ik val nu met name Ubuntu een beetje aan omdat het zo hard aan het groeien is en omdat het een schitterende distro is. Ik zal de eerste zijn om 'm juichend te ontvangen en aan eenieder die het horen wil (en de rest :+) aan te raden maar je moet er toch ook kritisch naar kunnen kijken.
Als je het zo ziet dan stel ik voor dat je iemand vraagt om een systeem te maken waar het wel in zit en dat je daar dan 130 euries voor neerlegt. Dit werkt helemaal tegen op de linux denk manier... Als er een distro is die het er wel in dumpt moeten ze er voor betalen anders hebben ze weer gekloot aan de broek zoals Kororaa nu alweer heeft. Dit is wel iets van een andere orde ik weet het, maar dat soort dingen krijg je wel...

Geef mij maar liever een leuk distro'tje en dan bak ik het zelf wel voor elkaar...

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dan is VideoLan niet legaal bezig, en ffdshow ook niet, als het per se geld moet kosten.
Was XviD trouwens niet ook gewoon in staat DivX af te spelen? XviD is gewoon verder open toch? Dan zijn we al een stap verder?

Ik wil het niet zelf voor elkaar MOETEN bakken, want dat betekent dat iemand zonder verstand van zaken (bijvoorbeeld mijn ouders) dus nooit van z'n leven dat aan de praat gaan krijgen. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Als je ouders kunnen googlen dan zouden ze het wel voor elkaar kunnen krijgen. Ok ik geef toe, voor n00bs (zoals ik ook nog wel ben) is het misschien lastig de eerste keer. Maar wat dan... je kan dan kiezen of 130 euries neerleggen voor een brakke Windows of een gratis alternatief waar je een beetje moeite voor moet doen om het voor elkaar te krijgen... Even via Google een guide opzoeken en dan is het zo klaar. Ok het is niet zo user friendly, maar het is in elk geval niet brak en duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Mijn ouders zouden dat absoluut niet voor elkaar krijgen. :)
Als ze dan toch netjes guides geschreven hebben, dan mis ik eigenlijk op de desktop een linkje naar een guide in het Nederlands die me uitlegt welke stap ik moet doorlopen om het recht te zetten. Als het echt niet zou mogen ofzo, dan waren er wel problemen mee geweest denk ik hoor. Maar als een VideoLan het mee mag leveren, dan zal het toch wel meevallen?
Het gaat er UITEINDELIJK om dat ze een goed alternatief willen zijn voor Windows. En met de marktpositie van Windows kan dat ALLEEN maar als ze echt BETER zijn op alle fronten. Ik moet zeggen dat op veel fronten Ubuntu absoluut veel beter is dan Windows maar dit zijn nou net die punten die erg belangrijk zijn. Gewoon maar vast blijven houden aan je "alleen maar open standaarden hier"-standpunt is gewoon in je eigen voet schieten in dit geval. :)

Dit gaat me te off-topic onderhand, waarvoor bij deze mijn excuses. :)
Ik vind het een erg interessante discussie maar laten we dan een topic openen hiervoor. Mijn uiteindelijke doel is hetzelfde als dat van de meesten hier: van Linuxdistributies zoals Ubuntu een beter OS maken dat voor iedereen geschikt is (al ben ik bang dat ik na een tijdje met Ubuntu gedraaid te hebben ik echt weer terug wil naar Slack). :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 29-05-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Als je echt op alle fronten beter wil zijn dan Windhoos dan moet je het GPL model lek schieten. Deze staat het (volgens mij) niet toe dat er non-GPL code wordt toegevoegd aan de GPL code. Volgens mij zitten ze daar bij Kororaa ook mee. Ze hebben het gedaan met de nvidea en ati drivers, maar nu dus op hun dak gekregen dat het niet mag...

Ik zou zeggen: open een nieuw topic :)

[ Voor 6% gewijzigd door TheFirepit op 29-05-2006 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Er zit zat niet-GPL code in ubuntu hoor. Probleem is dat de legaliteit van programmaas als VLC, Mplayer, enz in sommige landen twijfelachtig is. De oorzaak van alle problemen zijn gesloten bestandsformaten, en er is maar 1 manier om daar vanaf te komen: andere formaten gebruiken.

XviD speelt geen DivX, maar een mpeg-4 decoder speelt idd XviD, DivX, en alle andere ISO mpeg-4 conformerende bestanden. Ook in linux geldt dat als je simpelweg VLC installeert je gewoon alle filmpjes af kunt spelen.

Als je ouders ffdshow kunnen installeren kunnen ze ook VLC installeren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
Oke, ik zoek een alternatief OS voor naast mijn Windows XP installatie. Waarom? Daarom.

Wat wil ik kunnen doen in dit OS?
- Modern uiterlijk, ik hou wel van eyecandy.
- Goede ondersteuning voor AL mijn hardware(Workstation).
- Zonder gedoe de meeste (linux)applicaties kunnen draaien.
- Zonder poespas media afspelen(mp3/divx/mpg).
- Lid maken van Windows 2003 netwerkomgeving (aanmelden in domain).
- Moet (native - niet in een VM o.i.d. -) een email client met MS Exchange ondersteuning kunnen draaien.

Ik heb recentelijk Fedora C4 op m'n oude workstation geinstalleerd, na wat geklungel kon ik eindelijk een netwerkstation mounten echter een mp3 wilde hij niet afspelen.
SuSe 9.1 had het wat lastig met mijn oude videokaart maar misschien dat dit nu wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soyuz
  • Laatst online: 07-09 14:33
@magic45
Voor jouw wensen kom je bij KDE uit. Probeer Kubuntu eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
@magic45: Bij jou wensen komt eigenlijk met name SUSE in me op. Je zal bij alle linux distro's aanvullend de propietary codecs (mp3 etc.) en drivers (nvidia) moeten installeren, maar dat is goed gedocumenteerd, en een fluitje van een cent. MS Exchange ondersteuning weet ik zo niet uit mijn hoofd. Als mailclient komen bijvoorbeeld Kontakt, Evolution of Thunderbird in aanmerking. Die hebben vast wel lijstjes met wat ze ondersteunen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 31-05-2006 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:44:
Mijn ouders zouden dat absoluut niet voor elkaar krijgen. :)
Als ze dan toch netjes guides geschreven hebben, dan mis ik eigenlijk op de desktop een linkje naar een guide in het Nederlands die me uitlegt welke stap ik moet doorlopen om het recht te zetten. Als het echt niet zou mogen ofzo, dan waren er wel problemen mee geweest denk ik hoor. Maar als een VideoLan het mee mag leveren, dan zal het toch wel meevallen?
Het gaat er UITEINDELIJK om dat ze een goed alternatief willen zijn voor Windows. En met de marktpositie van Windows kan dat ALLEEN maar als ze echt BETER zijn op alle fronten. Ik moet zeggen dat op veel fronten Ubuntu absoluut veel beter is dan Windows maar dit zijn nou net die punten die erg belangrijk zijn. Gewoon maar vast blijven houden aan je "alleen maar open standaarden hier"-standpunt is gewoon in je eigen voet schieten in dit geval. :)

Dit gaat me te off-topic onderhand, waarvoor bij deze mijn excuses. :)
Ik vind het een erg interessante discussie maar laten we dan een topic openen hiervoor. Mijn uiteindelijke doel is hetzelfde als dat van de meesten hier: van Linuxdistributies zoals Ubuntu een beter OS maken dat voor iedereen geschikt is (al ben ik bang dat ik na een tijdje met Ubuntu gedraaid te hebben ik echt weer terug wil naar Slack). :)
ik ben het echt compleet met je eens. Als ik ubuntu installeer, dan doe ik dat omdat ik het beter vind, niet omdat MS slecht vind ofzo. Het interesseert mij, als gebruiker, absoluut niet of een wmv een open of gesloten standaard is. Ik wil het gewoon bekijken en dat moet zo'n min mogelijk moeite kosten. Ubuntu zou zich onderscheiden door automatisch alle formaten te ondersteunen. Bij windows moet je immers weer kloten met codecpacks ed.

Ik weet dat dit moeilijk is ivm licenties ed. Maar nu kan ik alle packages ook al gewoon installeren via wat anderen repository's. Je kan dit simpeler maken op deze manier: Nadat je ubuntu geinstalleerd heb en voor de eerste keer opstart, krijg je een schermpje met "Welcome to ubuntu" ofzo. Daar heb je dan de optie om "multimedia codecs" te installeren. Als ze daar nou bij zet dat het op eigen verantwoordelijkheid is en dat het afhankelijk is van het land waar je woont. Tachtig procent klikt toch wel op OK. Alle media bestanden werken zonder gekloot. Ubuntu is goed op weg, maar nog lang niet gebruikersvriendelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort Linux voor vast op mijn laptop installeren.
Het gaat om een:
Toshiba Satellite
Intel Celeron 1.30ghz
512MB
60GB

Ik wil:
  • Ook eyecandy natuurlijk en een gebruiksvriendelijke interface
  • Liefst MSN Messenger blijven gebruiken (gaat dit goed met Wine?)
  • Games zoals Transport Tycoon/Sims spelen
  • Stabiel internet
  • Opname in windows omgeving
  • Zonder problemen Divx/mp3 kunnen kijken/beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 08:34:
Ik ga binnenkort Linux voor vast op mijn laptop installeren.
Het gaat om een:
Toshiba Satellite
Intel Celeron 1.30ghz
512MB
60GB

Ik wil:
  • Ook eyecandy natuurlijk en een gebruiksvriendelijke interface
  • Liefst MSN Messenger blijven gebruiken (gaat dit goed met Wine?)
  • Games zoals Transport Tycoon/Sims spelen
  • Stabiel internet
  • Opname in windows omgeving
  • Zonder problemen Divx/mp3 kunnen kijken/beluisteren.
Wat vind je eyecandy? 3d desktops en dat soort spul of is een mooie standaard Gnome- of KDE-omgeving mooi genoeg voor je? Ik zou waarschijnlijk Ubuntu 6.06 installeren, en anders Suse 10.
Paar opmerkingen/vragen:
Wat is "Opname in windows omgeving"?
Waarom sta je erop dat je MSN blijft gebruiken? Dat is echt geen goed idee, omdat Wine absoluut veel minder stabiel is dan een native client zoals aMSN of Gaim of Kopete.
Transport tycoon: OpenTTD heeft een uitstekend werkende Linux port (ik heb 'm ook op de laptop ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:08:
[...]

Wat vind je eyecandy? 3d desktops en dat soort spul of is een mooie standaard Gnome- of KDE-omgeving mooi genoeg voor je? Ik zou waarschijnlijk Ubuntu 6.06 installeren, en anders Suse 10.
Paar opmerkingen/vragen:
Wat is "Opname in windows omgeving"?
Waarom sta je erop dat je MSN blijft gebruiken? Dat is echt geen goed idee, omdat Wine absoluut veel minder stabiel is dan een native client zoals aMSN of Gaim of Kopete.
Transport tycoon: OpenTTD heeft een uitstekend werkende Linux port (ik heb 'm ook op de laptop ;))
Ik bedoelde in een windows netwerk.
MSN is gewoon erg vertrouwd, Ik heb aMSN gebruikt en het was niet echt mijn ding. Natuurlijk ben ik bereid dit op te offeren voor Linux, maar evengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:14:
[...]

Ah, geen punt, sharen via Samba. :)
MSN is gewoon erg vertrouwd, Ik heb aMSN gebruikt en het was niet echt mijn ding. Natuurlijk ben ik bereid dit op te offeren voor Linux, maar evengoed.
Als je van Windows over wil stappen op Linux moet je er rekening mee houden dat veel van je software gewoon niet gaat werken (en tegelijkertijd veel ook wel, afhankelijk van wat je nu gebruikt (denk aan Firefox, Thunderbird, dat soort dingen)).
Wees vooral niet bang om eens iets anders te proberen wat je nog niet kent. :)
Het is misschien even wennen om bijvoorbeeld MSN te verruilen voor Gaim (ik roep maar wat, 't is de standaardclient bij de meeste Gnomegebruikers) maar als je echt teveel vast blijft houden aan de programma's die je gewend bent is het verstandiger bij Windows te blijven, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Heb sinds kort een Compaq Armada 1530D laptopje waar momenteel Windows 98 met Office 97 op staat. Nu heb ik daar geen cd van (laptop uit de container gered) en zat te denken aan een Linux distro met minimale systeemeisen en ruimtebeslag zoals DSL.

Specs:

Pentium 133MHz MMX 8)
80 Mb RAM
1,3 Gb HDD
floppydrive, cd-rom, geen USB, PCMCIA netwerkkaartje (nog aan te schaffen)

Ik wil er alleen maar op textverwerken, mailen, surfen, FTP-en en IM-en.

Op m'n andere laptop staat XP met de applicaties OpenOffice 2.0, Thunderbird, Firefox, Filezilla en Miranda IM die ik dus nu voor de bovenstaande bezigheden gebruik. Ik weet dat niet al die programmas in Linux-smaak te krijgen zijn, maar dat je een idee hebt van wat ik nu hoofdzakelijk gebruik.

Welke distro raden jullie mij aan? Ben een n00b, aleen wat met Knopppix gespeeld. Ik ben er niet zeker van of een en ander net zo soepel zal lopen als 98, wat het behoorlijk goed doet op het ding...

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:14:
[...]

Probeer GAIM eens, ik heb aMSN en GAIM allebei gehad en moet zeggen dat ik GAIM veel fijner vind werken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MAher schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:53:
Heb sinds kort een Compaq Armada 1530D laptopje waar momenteel Windows 98 met Office 97 op staat. Nu heb ik daar geen cd van (laptop uit de container gered) en zat te denken aan een Linux distro met minimale systeemeisen en ruimtebeslag zoals DSL.

Specs:

Pentium 133MHz MMX 8)
80 Mb RAM
1,3 Gb HDD

Op m'n andere laptop staat XP met de applicaties OpenOffice 2.0, Thunderbird, Firefox, Filezilla en Miranda IM die ik dus nu voor de bovenstaande bezigheden gebruik. Ik weet dat niet al die programmas in Linux-smaak te krijgen zijn, maar dat je een idee hebt van wat ik nu hoofdzakelijk gebruik.

Welke distro raden jullie mij aan? Ben een n00b, aleen wat met Knopppix gespeeld. Ik ben er niet zeker van of een en ander net zo soepel zal lopen als 98, wat het behoorlijk goed doet op het ding...
OpenOffice.org 2 is een ramp. Thunderbird en Firefox trouwens ook. :X
Ik heb 128MB RAM in m'n laptop en dat gaat wel, maar niet echt van harte. En dat is een Celeron 850, je hebt "slechts" een P133... Misschien is ZenWalk wel interessant voor je. Ik heb zelf op m'n laptop met zo weinig geheugen Slackware 10.2 draaien en dat draait nu als een trein op dat ding ('t is ook een retesnelle distro). ZenWalk is gebaseerd op Slackware, dat kon weleens redelijk draaien nog. Het zal best allemaal lukken maar als ik je een tip mag geven: gebruik voor je email bijvoorbeeld Pine, dat is console-based en vreselijk veel sneller. :)
Zelfde geldt voor bijvoorbeeld muziek: Orpheus is ook console-based. Gaim zou een redelijke vervanger zijn voor Miranda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Op oude machientjes moet je ook Opera zetten en geen FireFox/ThunderBird : Op de een of andere manier is Opera zo anders gemaakt kwa threads dat die veel sneller reageert :)

ZenWalk heeft inderdaad veel "low resources consuming" programma's die erbij zitten.

/EDIT : Ik dacht inderdaad aan Damn Small Linux ... foutje !!

Thnx @ dude onder mij :)

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 08-06-2006 12:56 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

quote: ZENWALK
These are the minimal hardware requirements to run Zenwalk in Xwindow mode, with correct performance (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow) :

* Pentium III class processor
* 128 Mb RAM
* 2Gb HDD
Lijkt toch nog wat zwaar, en bij de screenshots staat toch vrolijk FF en Tb ;) What about Dillo? in Damn Small Linux zit dat ingebakken iig. maar ik weet dus niet wat dat aan resources vreet.

Men heeft mij afgeraden om Linux erop te zetten omdat Win98 lichter zou zijn dan welke distro dan ook. Ik weet niet of dat klopt, maar aan de systeemeisen van Zenwalk te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MAher schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:49:
[...]

Lijkt toch nog wat zwaar, en bij de screenshots staat toch vrolijk FF en Tb ;) What about Dillo? in Damn Small Linux zit dat ingebakken iig. maar ik weet dus niet wat dat aan resources vreet.

Men heeft mij afgeraden om Linux erop te zetten omdat Win98 lichter zou zijn dan welke distro dan ook. Ik weet niet of dat klopt, maar aan de systeemeisen van Zenwalk te zien...
Windows 98 is als het al lichter is toch wel veel minder stabiel. Daar moet je ook nog net van houden. :P
IIG zou ik persoonlijk Slackware installeren en zoveel mogelijk gaan strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zenwalk all the way 8)

Ik boot op 70 MB RAM, met een heleboel desklets & conky :D.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Cyphax schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:07:
[...]

Windows 98 is als het al lichter is toch wel veel minder stabiel. Daar moet je ook nog net van houden. :P
IIG zou ik persoonlijk Slackware installeren en zoveel mogelijk gaan strippen.
In ieder bericht van jou zie ik wel Slackware staan :P. Ik ben op zoek naar een meer gevorderde distro, om als desktop te gebruiken, te python'en, te java'en en om veel van te leren hoe linux in elkaar zit. Ubuntu vond ik veel te gebruiksvriendelijk. Als er iets mis ging wist ik voor geen meter waar het aan zou kunnen liggen. Alles deed het (helaas) al na de install, X, alsa, tvkaart, nvidiadrivers.
Ik zoek dus echt een distro waar veel in te stellen is, veel te doen is voordat het werkt, veel documentatie over is en waar ik veel van leer. Ik kan goed met de command line om gaan, kan mijn eigen kernels compileren, weet wel redelijk dus hoe het allemaal in elkaar zit.
Is het trouwens de moeite waard om op een oude server een Linux From Scratch systeempje inelkaar te zetten? Of is dit echt verspilde tijd?

[ Voor 8% gewijzigd door Petok op 08-06-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
MAher schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:53:
*knip*

Specs:

Pentium 133MHz MMX 8)
80 Mb RAM
1,3 Gb HDD

*knip*

Hoi ;)
Zolang je op zo'n systeem geen X installeerd zal die goed te doen zijn. Je moet dan gaan voor een distro met een text-based installer, zoals bijvoorbeeld Debian of Slackware. FTP-en is text based goed te doen. Emailen denk ik ook nog wel (mutt). Textverwerken word geen wysiwyg, maar iets van nano of vim. Lijkt in de verste verte niet op OO.org. Voor jabber bestaan er wel text based clients, en voor internetten heb je lynx. Om een beetje door je mappen te zoeken kan je MidnightCommander gebruiken. Wat ik ff zou doen is wat zoeken naar screenshotjes van die programma's, dan kom je er wel achter of je dat wilt.

Installeer je X dan moet je als windowmanager bijvoorbeeld twm, icewm of fluxbox nemen. Applicaties als Firefox, en helemaal OO.org (Abiword zou je kunnen proberen) kan je op je buik schrijven. Opera is te proberen, en anders Dillo, maar dat is niet alles. Wat ik zou proberen is een text install van DSL, of Debian met alleen text based applicaties, maar qua echt gebruiken is dat niet mals. B)

Punt met windows 98 is, als je een linux distro uit hetzelfde bouwjaar neemt zal die ook nog wel draaien. De grafische omgeving is namelijk gemaakt op een pc uit die tijd. Nadeel van een OS van 8 jaar oud is alleen dat ie zo lek als een mandje is. De stabiliteit van windows98 gaat overigens best aardig als je geen gekke dingen doet. Een kale wm zal onder linux misschien nog even lekker draaien, (maar de bediening daarvan gaat wel even anders dan in windows.) Ga je echter moderne software installeren, bijvoorbeeld Firefox, dan ben je onder windows ook de sjaak.
Wil je die machine echt gebruiken, dan zou ik voor windows 98 met office 97 en opera gaan, maar dat mag je hier niet hardop zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Petok schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:43:
[...]

In ieder bericht van jou zie ik wel Slackware staan :P.
Ja komt door m'n icon :D
Hehehe het is ook OVERAL geschikt voor, zolang je er maar wat tijd in steekt om het naar jouw wensen te kneden. :D
Ik ben op zoek naar een meer gevorderde distro, om als desktop te gebruiken, te python'en, te java'en en om veel van te leren hoe linux in elkaar zit. Ubuntu vond ik veel te gebruiksvriendelijk. Als er iets mis ging wist ik voor geen meter waar het aan zou kunnen liggen. Alles deed het (helaas) al na de install, X, alsa, tvkaart, nvidiadrivers.
Ik zoek dus echt een distro waar veel in te stellen is, veel te doen is voordat het werkt, veel documentatie over is en waar ik veel van leer. Ik kan goed met de command line om gaan, kan mijn eigen kernels compileren, weet wel redelijk dus hoe het allemaal in elkaar zit.
Is het trouwens de moeite waard om op een oude server een Linux From Scratch systeempje inelkaar te zetten? Of is dit echt verspilde tijd?
Gevorderde desktop... hrm... ik zou Slackware installeren!
Moet ik dat nog onderbouwen?
- vreselijk transparant (zeer kneedbaar)
- uiterst gebruiksvriendelijk (Slackware vindt alles best, je mag alles, al kan het zijn dat je je installatie vergalt. Als je 'm goed opzet maakt dat niet zo gauw echt wat uit (zet /home op een andere partitie bijv.)
- snel
- zeer stabiel
Zelfde geldt ongetwijfeld voor bijvoorbeeld Debian maar Slackware staat mij veel meer aan. Ik ken het gewoon veel beter (de denkwijze erachter staat me enorm aan) en het voldoet aan je wensen. Waarom zou ik je iets anders aanraden? ;)

Het leukste is nog wel dat het je toch geen cent kost, dus je kunt het gewoon uitproberen en als het niet bevalt, dan probeer je iets anders. Kost je alleen wat tijd. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 09-06-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... als ik die 'denkwijze' zo lees, dan voorspel ik dat je nogal es een dependency hell tegenkomt. Dat lijkt me nou niet echt prettig.

Ik ben het met slackware eens dat apt soms ongewilde bijwerkingen heeft, maar om dan een package manager helemaal de deur uit te doen lijkt me wel wat overtrokken. Dan kan je beter wat slack-achtige veranderingen aanbrengen:
[list]
• kiezen uit versies / weergave van versieconflicten,
• vóór het toepassen alle veranderingen weergeven,
• configuratiefiles niet updaten, maar de file openen en tips geven wat er veranderd kan/moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Jesse schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:49:
[...]
Wil je die machine echt gebruiken, dan zou ik voor windows 98 met office 97 en opera gaan, maar dat mag je hier niet hardop zeggen.
Ook Hoi! ;)

Ik wil die machine 'echt' gebruiken, ik vrees dat ik in dit topic dan niet zoveel meer te zoeken heb. Text-based vind ik wel stoer maar niet practisch, zeker omdat ook af en toe anderen erop moeten kunnen werken.
Ik ga denk'k kmaar uitzoeken hoe ik een Ghostje kan maken ookal heb ik maar 1 partitie en is de geinstalleerde zooi groter dan de vrije ruimte op m'n schijf...

btw topictitel laat ruimte voor interpretatie: bijvoorbeeld Linux distro... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:58:
Hmm... als ik die 'denkwijze' zo lees, dan voorspel ik dat je nogal es een dependency hell tegenkomt. Dat lijkt me nou niet echt prettig.
Soms wel, inderdaad. Meestal niet echter, want voor erg veel van die dependencies zijn wel packages beschikbaar.
Ik ben het met slackware eens dat apt soms ongewilde bijwerkingen heeft, maar om dan een package manager helemaal de deur uit te doen lijkt me wel wat overtrokken. Dan kan je beter wat slack-achtige veranderingen aanbrengen:
Package manager de deur uit? Slackware heeft een prima package manager: pkgtool. :)
Daar komt bij dat slapt-get volgens mij bij Slackware 11 (volgende maand als 't goed is) zit, en er is ook nog swaret. Dan heb je ineens dezelfde functionaliteit als apt-get heeft. Incl. dependency-checks dus.
[list]
• kiezen uit versies / weergave van versieconflicten, Eh? Dat kan gewoon, je kunt packages gewoon updaten met updatepkg
• vóór het toepassen alle veranderingen weergeven,Dat hoeft dus niet, omdat de package manager niet echt iets verandert. Het installeert een package, klaar. :)
• configuratiefiles niet updaten, maar de file openen en tips geven wat er veranderd kan/moet worden.Doen andere package managers dat wel? Ik zie er het nut niet zo van in eigenlijk. :)
MAher schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:51:
[...]

Ook Hoi! ;)

Ik wil die machine 'echt' gebruiken, ik vrees dat ik in dit topic dan niet zoveel meer te zoeken heb. Text-based vind ik wel stoer maar niet practisch, zeker omdat ook af en toe anderen erop moeten kunnen werken.
Ik ga denk'k kmaar uitzoeken hoe ik een Ghostje kan maken ookal heb ik maar 1 partitie en is de geinstalleerde zooi groter dan de vrije ruimte op m'n schijf...

btw topictitel laat ruimte voor interpretatie: bijvoorbeeld Linux distro... :P
Waarom probeer je niet eerst een installatie? Dat is de enige manier om echt te weten te komen of ie voldoet aan jouw eisen. :)
Zeker als je een wat oudere distro installeert, met een oudere X-server en bijvoorbeeld fvwm2, dat is een vreselijk snelle window manager. :)
* Cyphax heeft dat weleens op een 386 gedaan met 8MB RAM.
Ging best aardig, met twm. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 09-06-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:51:
[...]

Package manager de deur uit? Slackware heeft een prima package manager: pkgtool. :)
Daar komt bij dat slapt-get volgens mij bij Slackware 11 (volgende maand als 't goed is) zit, en er is ook nog swaret. Dan heb je ineens dezelfde functionaliteit als apt-get heeft. Incl. dependency-checks dus.

[...]

[list]
• kiezen uit versies / weergave van versieconflicten, Eh?Dat kan gewoon, je kunt packages gewoon updaten met updatepkg
• vóór het toepassen alle veranderingen weergeven, Dat hoeft dus niet, omdat de package manager niet echt iets verandert. Het installeert een package, klaar. :)
• configuratiefiles niet updaten, maar de file openen en tips geven wat er veranderd kan/moet worden. Doen andere package managers dat wel? Ik zie er het nut niet zo van in eigenlijk. :)
Nee, deze 3 punten doet Apt niet. Maar volgens die denkwijze-link wil Slackware transparant zijn. Dat bereiken ze door geen grafische tooltjes automatisch configfiles te laten aanpassen, zodat je niet weet wat er achter de schermen gebeurt. Daarom noem ik dit 'Slack-achtige' veranderingen.

Ik voorzie een package manager die dependency checking doet, waarbij je packages kan selecteren, en waarbij je verschillende versies van zo'n package kan selecteren. Zodra je op Apply drukt gaattie niet meteen alles installeren, maar geeft alle veranderingen overzichtelijk weer, zodat je weet wat er gebeurt. Dan op Ok drukken brengt je naar het installatiescherm. Zodra dat klaar is worden alle relevante configfiles geopend, maar niets wordt automatisch aangepast (dat heeft vaak onbedoelde bijwerkingen zoals corruptie). Er wordt gewoon bij elke configfile een lijstje Musts en Mays gegeven.

Zo heb je geen dependency hell, kan je wel bepaalde versies van een package blijven gebruiken zolang dat geen dependency-conflicten oplevert, weet je precies wat er gebeurt, en sloopt de package manager niet je configfiles als je een beetje exotische opties gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:36:
[...]

Nee, deze 3 punten doet Apt niet. Maar volgens die denkwijze-link wil Slackware transparant zijn. Dat bereiken ze door geen grafische tooltjes automatisch configfiles te laten aanpassen, zodat je niet weet wat er achter de schermen gebeurt. Daarom noem ik dit 'Slack-achtige' veranderingen.

Ik voorzie een package manager die dependency checking doet, waarbij je packages kan selecteren, en waarbij je verschillende versies van zo'n package kan selecteren. Zodra je op Apply drukt gaattie niet meteen alles installeren, maar geeft alle veranderingen overzichtelijk weer, zodat je weet wat er gebeurt. Dan op Ok drukken brengt je naar het installatiescherm. Zodra dat klaar is worden alle relevante configfiles geopend, maar niets wordt automatisch aangepast (dat heeft vaak onbedoelde bijwerkingen zoals corruptie). Er wordt gewoon bij elke configfile een lijstje Musts en Mays gegeven.

Zo heb je geen dependency hell, kan je wel bepaalde versies van een package blijven gebruiken zolang dat geen dependency-conflicten oplevert, weet je precies wat er gebeurt, en sloopt de package manager niet je configfiles als je een beetje exotische opties gebruikt.
Dat is dus niet echt compatible met de Slackware-manier van denken. Dan kun je beter bijvoorbeeld Ubuntu installeren. Die heeft dat keurig aangepakt imo (Add/remove software), hulde. Toch gaat mijn Ubuntu-installatie (uit nieuwsgierigheid) over een maandje weer vervangen worden door Slackware 11, ik kan niet wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAher schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:51:
[...]
Je kunt ook FreeBSD proberen. Heb je ook (bijna) geen dependency problemen en je kunt er iedere desktop op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petok schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:43:
[...]

In ieder bericht van jou zie ik wel Slackware staan :P. Ik ben op zoek naar een meer gevorderde distro, om als desktop te gebruiken, te python'en, te java'en en om veel van te leren hoe linux in elkaar zit.
Cyphax predikte al Slackware. Laat ik daar Gentoo aan toevoegen.
Pluspunten: top-notch documentatie, packagemanager en community (de forums zijn echt geweldig).
Minpunt: de lange install, omdat je alles compileert.

Wil je echt helemaal van de grond af aan beginnen dan raad ik je aan om een Ubuntu te installeren en dan een partitie vrij te laten om Linux From Scratch op te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 13:14:
Kan Suse 10.1 eigenlijk ook al met dmraid booten voor SATA-fakeraid dualboot met windows? AFAIK werkt FreeBSD out of the box, en gentoo en ubuntu zijn redelijk onproblematisch aan de praat te krijgen met fakeraid. Wat zijn andere distro's?
Ik zou ook wel eens willen weten welke linux distributies nu goed werken met een sata-fakeraid setup.

Ubuntu heb ik helaas moeten wegstrepen als kanshebber. Suse lijkt mij nu een interessante 2e kandidaat. Misschien kan iemand anders hier meer over vertellen, of juist een andere distributie aanraden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
Ik wil linux gaan installeren voor mijn vriendin. Het gaat draaien op een pentium 3 600mhz laptop met 192mb ram en 12gb harddisk. Ze doet in principe alleen wat internetten/msnen/tekstverwerken en ze is op het moment windows xp gewend. Het handigst lijkt mij ubuntu omdat dat lekker gebruiksvriendelijk is. Alleen eigenlijk is de grootste vraag: met welke windowmanager zal de overstap het beste gaan. KDE of GNOME of voor de snelheid gaan en dan XFCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt, Gnome is behoorlijk eenvoudig - daar is ze binnen no-time aan gewend. KDE is wel beter te configureren en je kunt 'm wat meer op Windows laten lijken. Als dat te traag is kan je ook Xfce proberen, die lijkt alleen eigenlijk niet op Windows verder. Is wel erg eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik vind XFCE juist meer op Windows lijken, als je het startmenu bekijkt is Gnome toch een beetje anders en XFCE precies hetzelfde. Even de balken ala Windows instellen en niemand ziet het verschil.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Standaardconfiguratie van XFCE lijkt niet echt op Windows ;). Al kan je daar natuurlijk wel voor zorgen... En ook Gnome en KDE zien er na een beetje bijvijlen als Windows XP uit... De vraag is maar net of je dat wel wil.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:13:
Standaardconfiguratie van XFCE lijkt niet echt op Windows ;). Al kan je daar natuurlijk wel voor zorgen... En ook Gnome en KDE zien er na een beetje bijvijlen als Windows XP uit... De vraag is maar net of je dat wel wil.
Als je echt graag met Windows blijft werken zie ik niet zo gauw een reden om over te stappen op Linux om eerlijk te zijn. Als je toch in die mate vast zit aan een bepaald OS, dan is de kans groot dat je evenzeer vastzit aan bepaalde programma's en dan ga je waarschijnlijk balen omdat die onder Linux meestal niet draaien.

Daarom blijf ik erbij: ga niet voor de omgeving die het meest lijkt op Windows, ga voor de omgeving die je het prettigst vindt werken. Als het gaat tussen KDE en Gnome heeft de laatste mijn voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je de specs van die laptop ook al gezien? Dan lijkt Linux me een betere oplossing, vooral als je ziet wat ermee gedaan wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheZeroorez schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:33:
Heb je de specs van die laptop ook al gezien? Dan lijkt Linux me een betere oplossing, vooral als je ziet wat ermee gedaan wordt..
Heh we hebben wel over Ubuntu in eerste instantie. Als je echt denkt dat dat veel sneller is dan een niet teveel vervuilde installatie van XP, dan kom je bedrogen uit: dat scheelt op z'n hoogst een beetje. Sowieso zijn Gnome en KDE geen lichtgewichten.

Tevens wordt er met de laptop weinig bijzonders gedaan? Beetje tekstverwerken/internetten schreef 'ie?
Ik wil niet vloeken in de kerk maar ik vrees dat Windows XP + Office sneller is dan Ubuntu + OpenOffice.org (of neem je genoegen met Abiword? Die is prima, maar simpeler, ook qua features), en Firefox is ook al geen snelheidsmonster. Als het echt gaat om snelheid, dan installeer je niet Ubuntu maar iets als Zenwalk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, maar geen XP, en dat is wat jij zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheZeroorez schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:57:
Ja, maar geen XP, en dat is wat jij zegt ;)
Je begrijpt me verkeerd, wellicht druk ik me onduidelijk uit.

Mijn vraag aan savale: waarom Linux en niet XP? Als XP voldoet en het werkt, dan moet je OF niet overstappen. OF overstappen maar er rekening mee houden dat Linux niet Windows is. Ook de Window manager niet. Het lijkt er misschien wel op maar daar houdt het over het algemeen mee op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat snap ik ook wel, maar het lijkt mij dat het toch allemaal niet onwijs snel gaat met Windows erop, dus dan kun je toch ook overwegen er een Linux-versie op te gooien die wat minder op Windows lijkt, en lichter is? Dat is wat ik probeer te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheZeroorez schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:43:
Dat snap ik ook wel, maar het lijkt mij dat het toch allemaal niet onwijs snel gaat met Windows erop, dus dan kun je toch ook overwegen er een Linux-versie op te gooien die wat minder op Windows lijkt, en lichter is? Dat is wat ik probeer te zeggen ;)
Dat zou ik, mits z'n vriendin er ook voor open staat (anders wordt het ruzie) ook doen als ik savale was.

Ik heb wel gemerkt dat mensen niet snel open staan voor alternatieven op Windows... het is jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Cyphax schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:45:
[...]

Dat zou ik, mits z'n vriendin er ook voor open staat (anders wordt het ruzie) ook doen als ik savale was.

Ik heb wel gemerkt dat mensen niet snel open staan voor alternatieven op Windows... het is jammer, maar helaas.
Ik draai nu wel anders als 1 van de weinige zestien jarigen blij (na enige moeite) slackware op deze computer hoor. :*) Het bevalt me zeer goed, alleen vind ik het jammer dat de documentatie wat aan de magere kant is vergeleken met de (uber) documentatie van gentoo. Verder mis ik apt-get en/of portage heel erg, maarja ik heb wel weer veel geleerd van slackware.
Ik heb mijn vader en een vriend ook overgehaald om ubuntu te installeren. Zolang ze die command line maar niet zien raken ze niet in paniek. :?
Verder wil ik hier graag nog een server opzetten met Linux from scratch, alleen heb ik nog niet door of het echt de moeite waard is. Leer je nou echt hoe alles in elkaar zit, of is het gewoon een copy/paste commands boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Cyphax schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:45:
[...]

Het is in alles zo; "het is wat je gewend bent". Men wil vaak niet iets veranderen wat (naar hun idee) nog goed werkt. Als je dan Linux een keer laat zien dan hoeft er maar 1 ding fout te gaan en: "Ja, zie je nou wel! Daar snap ik dus niets van" of "Tja, dat was in windows wel gelukt..."

Maar ik zou zeggen, gooi Linux erop. Gooi er een windows-theme over... en ze is zo overgehaald :P

Vraagje; heb nu sinds een paar dagen Mandrive geïnstalleerd staan. Bevalt goed, maar er is iets fout gegaan. Ik wilde dus aMSN installeren, dus heb RPMdrake gestart en aMSN geselecteerd en geïnstalleerd. Tijdens de installatie viel mijn internet (wireless) ff weg. De installatie (zou) voltooid zijn.

Ik vrolijk op aMSN klikken in het K Menu, en.... toen.... niets! noppes! Dus ik kijk op \usr\share en ja hoor, gewoon een mapje: aMSN. Maar als ik RPMdrake weer start geeft die aan: "Niet geïnstalleerd" bij aMSN, en als ik dan weer installeer blijft dat staan. Geen foutmeldingen o.i.d. bij de installatie. Kan ook via de Konsole (rpm -e amsn) de software niet verwijderen. En een hard-delete van de map gaat al helemaal niet, want die is gelocked.

Kortom, Mandrive ziet niet dat de package al geïnstalleerd is en kan ´m dus niet nog een keer installeren.

Iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen?
KDE 3.14, Mandrive 2006.0
edit:
En nee, een reboot doet ook niets ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vegterb op 11-06-2006 23:37 ]

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Petok schreef op zondag 11 juni 2006 @ 23:24:
Ik draai nu wel anders als 1 van de weinige zestien jarigen blij (na enige moeite) slackware op deze computer hoor. :*) Het bevalt me zeer goed, alleen vind ik het jammer dat de documentatie wat aan de magere kant is vergeleken met de (uber) documentatie van gentoo. Verder mis ik apt-get en/of portage heel erg, maarja ik heb wel weer veel geleerd van slackware.
Documentatie? Slackbook is niet afdoende? Kijk eens naar slapt-get of swaret als je apt-get mist. :)
Ik heb mijn vader en een vriend ook overgehaald om ubuntu te installeren. Zolang ze die command line maar niet zien raken ze niet in paniek. :?
Goedzo! Mijn ouders hebben zoiets van "waarom" en mijn zusje heeft een PC met Linux die ik voor haar heb geinstalleerd. Ze zit altijd achter de PC van mijn ouders. Met Windows XP.
Ik heb bij veel mensen het idee geopperd of ze Linux niet willen proberen maar serieus: niemand staat er open voor.
Verder wil ik hier graag nog een server opzetten met Linux from scratch, alleen heb ik nog niet door of het echt de moeite waard is. Leer je nou echt hoe alles in elkaar zit, of is het gewoon een copy/paste commands boek?
LFS is leerzaam als je nadenkt bij wat je aan het doen bent. Gewoon klakkeloos commando's overtikken kan je wel doen, dan leer je niets en dan kom je vast te zitten op gegeven moment.
Als je de tijd erin wil steken, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Waarom zou ik een illegale windows versie installeren op haar laptop als ik spyware en virussen kan vermijden door ubuntu te installeren? :P
Dat het allemaal niet sneller wordt dan XP dat neem ik voor lief. Ik denk eerlijk gezegt dat de omgeving gnome of kde niet super veel uit zal maken. Misschien is KDE iets "mooier" te maken dus zal ik daar voor gaan. Geloof dat het wat betreft resources niet veel uit maakt.
Het grootste probleem is of ze gaat accepteren hoe openoffice werkt en de geinstalleerde msn variant e.d.
Ik heb al gezegd dat ze het minimaal 2 weken de kans moet geven om er aan te wennen. Natuurlijk zal het in het begin wat minder soepel gaan omdat ze het gewoon niet gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
savale schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:39:
Waarom zou ik een illegale windows versie installeren op haar laptop als ik spyware en virussen kan vermijden door ubuntu te installeren? :P
Ooh, ah, illegaal, dat is ook een goede reden. :)
Dat het allemaal niet sneller wordt dan XP dat neem ik voor lief. Ik denk eerlijk gezegt dat de omgeving gnome of kde niet super veel uit zal maken. Misschien is KDE iets "mooier" te maken dus zal ik daar voor gaan. Geloof dat het wat betreft resources niet veel uit maakt.
Gnome is wat rustiger en meer gericht op simplicity, en is wat spartaanser dan KDE, dat weer veel meer naar je eigen wens in te richten is. Het is echt blijft puur en alleen een kwestie van smaak, omdat beide omgevingen echt wel mooi in elkaar zitten. ;)
Het grootste probleem is of ze gaat accepteren hoe openoffice werkt en de geinstalleerde msn variant e.d.
Ik heb al gezegd dat ze het minimaal 2 weken de kans moet geven om er aan te wennen. Natuurlijk zal het in het begin wat minder soepel gaan omdat ze het gewoon niet gewend is.
Als ze welwillend is, is ze binnen een week gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zommes
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-04 16:46
- Het systeem:
P4 2,8 Ghz / 1 GB Ram / 250 GB HD
niet echt bijzonderheden, zit gewoon vast internet op en een DVD brander in.

- Mijn plan:
Vooral internetten, tekstverwerken en muziek luisteren. Gamen (als het niet teveel moeite kost) vind ik ook wel leuk, maar is niet noodzakelijk. Ik heb geen zin om daarvoor weer windows te moeten installeren.

Het moet vrij out of the box zijn, maar ik wil langzaamaan wel steeds meer van Linux te weten komen en uiteindelijk zelf alles(iig redelijk veel) in kunnen stellen. Ik gebruik nu Kubuntu 6.06, dat is wel relaxed, maar de enige distro die ik ken, dus ik heb niks om mee te vergelijken.

Well, what is your advice master...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Bevalt KUbuntu je, Zommes? Zo ja: lekker laten draaien. Ik zie niet echt dat andere distro's veel toegevoegde waarde gaan hebben als ie nu goed is.
Als je meer wilt weten over Linux pak je een handboek over Debian, daar is Ubuntu op gebouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zommes
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-04 16:46
Ja, hij bevalt zeker. Dus ik laat hem inderdaad maar gewoon draaien.

Ga ik maar eens aan dat handboek beginnen :) Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Even schaamteloos een podcast pluggen. Maar vannacht heeft The Linux Link Tech Show een interview met 2 mensen van het Fedora Core project. Volgende week 2 mensen van Gentoo en aangezien er een hoop Oeboentoe liefhebbers hier rondhuppelen ;) is het leuk om het interview met Marc Shuttleworth van 2 weken geleden te downloaden.

Ook voor mensen die nieuw zijn in het open source gebeuren is het leuk om te horen wat de mensen drijft die de verschillende distro's onderhouden. Het gebeuren rondom de interviews kan wat saai zijn maar de interviews zelf vind ik altijd een genot om te luisteren.

Tip: check de Calender op de site om te kijken welke aflevering je zou kunnen downloaden voor interviews met mensen van je beoogde distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 14:10
Weet iemand een linux live cd die alleen een shell bevat met de basis tools (e2fsck is in mijn geval erg belangrijk :P) zonder alle desktop environment rompslomp en bij gevolg dus erg klein en snel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Slax. Ook de normale versie (ze hebben er meerdere waaronder een minimale) boot naar de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Zommes schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:09:
- Het systeem:
P4 2,8 Ghz / 1 GB Ram / 250 GB HD
niet echt bijzonderheden, zit gewoon vast internet op en een DVD brander in.

- Mijn plan:
Vooral internetten, tekstverwerken en muziek luisteren. Gamen (als het niet teveel moeite kost) vind ik ook wel leuk, maar is niet noodzakelijk. Ik heb geen zin om daarvoor weer windows te moeten installeren.

Het moet vrij out of the box zijn, maar ik wil langzaamaan wel steeds meer van Linux te weten komen en uiteindelijk zelf alles(iig redelijk veel) in kunnen stellen. Ik gebruik nu Kubuntu 6.06, dat is wel relaxed, maar de enige distro die ik ken, dus ik heb niks om mee te vergelijken.

Well, what is your advice master...?
Ubuntu is de beste gratis linux distro als beginner IMHO, mandriva is verkozen door tux magazine als beste out-of-the-box distro maar is wel niet gratis (dacht ik). Als je op termijn alles wilt kunnen instellen is gentoo je ding.

Ikzelf ben 6 maand geleden begonnen met ubuntu en ben na een week overgestapt op gentoo omdat ubuntu te beperkend was. Ik heb wel ff op m'n tanden moeten bijten als linux newbie+gentoo maar nu 6 maand later ik heb echt al een goed inzicht hoe linux werkt. (ondermeer omdat je zelf alles moet+kunt instellen).

[ Voor 70% gewijzigd door Zubzub op 15-06-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zubzub schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:21:
[...]

Ubuntu is de beste gratis linux distro als beginner
Misschien is Suse ook een interessante optie. Die is ook vrij compleet en moet goed in elkaar zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Zubzub schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:21:...
Ubuntu is de beste gratis linux distro als beginner IMHO...
Ik geloof dat er op dit forum een groot aantal Ubuntu aanhangers zijn, het wordt de laatste tijd vaak aangeraden voor beginners. Ikzelf ben meer een SuSE man, een klein jaar geleden 9.3 gekocht en alles werkte out-of-the-box (I O+ SuSe), nu is XP een beetje aan het versloffen op mijn PC. Ik heb op een oude PC de gedownloade versie (9.2) geinstalleerd, werkte ook allemaal prima, maar dan moest je nog wat programma's zelf installeren. Dat is ook wel makkelijk, maar op een PC van honderden euro's, kon bij mij die paar tientjes voor een compleet OS er wel af. Heb nu 10.0 (ook gekocht) en nog geen moment spijt gehad, maar met Ubuntu geen ervaring, dus ook niet echt een mening. Voor beginners is SuSE volgens mij dus ook een goede optie.

offtopic:
edit:
Cyphax was me voor ( :( ), maar de boodschap is duidelijk iig.

[ Voor 6% gewijzigd door QuaQu op 15-06-2006 22:39 . Reden: Te laat... ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Welja gratis zoals ik dus zei :) niet gratis linux distro zou ik, zoals hierboven, suse of mandriva aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Zubzub schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 18:24:
Welja gratis zoals ik dus zei :) niet gratis linux distro zou ik, zoals hierboven, suse of mandriva aanraden.
OpenSUSE is zo gratis als het maar kan, en doet zeker niet onder voor Ubuntu.

Maar als Kubuntu je bevalt dan zou ik daar lekker mee doorgaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 17-06-2006 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik stiekem niet echt alles doorgelezen,maar zo snel als ik kon zien is het nog niet echt aan bod gekomen van wat ik nu precies zoek.

Waar ik dus al enige tijd op zoek naar ben is dus een linux os dat alleen als mail,web,ftp,enz dient...
Nou weet ik dat bijv clarkconnect dit kan, maar hier zit weer die functie van dhcp,firewall en de zooi in wat ik niet moet hebben *nu kan dat bij clarkconnect uit gezet worden, maar daar gaat het ff niet om*

Er zijn er wel een paar die dit kunnen maar zijn meer bedoeld voor gateway systeem/router en als funtie erbij mailserver enz, niet als hoofdzaak dit stoort me om een of andere reden, omdat het minder lekker lijkt te werken.

Zijn er voorbeelden te noemen van een os dat eig als kant en klare server geinstalleerd word, en via bijv een webpagina verder in is te stellen?

En dan nog warom? het kan toch makkelijk als je het zelf in stelt... ; nou hier heb ik altijd veel problemen mee en heb een btje liever gebruikersgemak dan uren howto's door te lezen en erachter te komen dat je 1ding vergeten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DHCP en firewall draaien in de meeste distro's die voor servertaken zijn bedoeld toch wel, daar kom je waarschijnlijk niet onderuit.
Je kunt 2 dingen doen: of gewoon Clarkconnect installeren en 'm even aanpassen zodat ie doet wat jij wilt, of een distro als Slackware of Debian installeren en dan alsnog zelf aan de slag gaan. Als je Webmin installeert kun je de boel ook nog eens makkelijk onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gnome & Ubuntu dapper drake.
Heerlijk aan te passen aan je eigen wensen en allerlei eye-cany!
Stabiel en werkt praktisch out of the box!

Ik heb een eigen splash-creen, login-screen en leuk thema ingesteld.
Check de schermafdruk van mn desktop omgeving:
http://corvuscorax.jubiiblog.nl/upload/Schermafdrukkie.jpg
hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Als je de foutmelding krijgt dat je bericht niet geplaatst kan worden omdat de vorige exact hetzelfde is moet je er niet iets bijzetten, maar gewoon op [x] drukken ;)

edit:
Bovendien is er een speciaal topic voor zulk soort screenshots ;)

[ Voor 20% gewijzigd door TheZeroorez op 22-06-2006 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry foutje...ik ben nieuw op dit forum... en het werkt allemaal ietsje anders dan diverse andere forums.

Dus...mijn oprechte XQ6!

Ff ter aanvulling...echt wel dat Ubuntu dapper drake vet sneller is dan XP met office...
Met booten en applicaties.
Degene die anders beweert loopt achter...

Ciao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohw jah en waar is dat topic om screenshots te showen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:43:
Ohw jah en waar is dat topic om screenshots te showen?
Welkom op GoT.

En je kunt het grote screenshottopic hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:34:
Sorry foutje...ik ben nieuw op dit forum... en het werkt allemaal ietsje anders dan diverse andere forums.

Dus...mijn oprechte XQ6!

Ff ter aanvulling...echt wel dat Ubuntu dapper drake vet sneller is dan XP met office...
Met booten en applicaties.
Degene die anders beweert loopt achter...

Ciao
Heel leuk dat je zo ondersteboven bent van Linux ;). Maar het is niet omdat dit een *nix-draadje is dat je je af moet zitten tegen de gevestigde waarden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:43:
[...]

Welkom op GoT.

En je kunt het grote screenshottopic hier vinden.
Even aanvullend, en dit is het edit-knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif :Y)

En ik draai inderdaad ook gewoon Windows, maar alle topics die in m'n myreact voorbijkomen moeten er gewoon aan geloven >:) Ik ben erachter dat het minder moeite kost om gratis Windows te draaien dan te gamen op Ubuntu, wat ik dan ook nogeens helemaal zou moeten leren, toen was de keuze snel gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben overigens niet echt een gamer, maar vanwege mn grafische kaart op mn nieuwe systeem wou ik 3D toch werkend zien.
Vandaar ben ik op zoek gegaan naar een aantal 3D games en een fantasy strategy game voor LINUX die wel leuk en goed waren.

Ik heb er niks voor hoeven leren, 3D rendering van mn grafische kaart deed het gelijk na installatie van het OS.

Dmv Apt-get zijn alle games zeer eenvoudig geinstalleerd. Hoef je niks voor te doen, alleen maar een game uitzoeken. Je hoeft niet eens naar de winkel te gaan...
Hier komen er een paar

- Vega Strike = Space Combat (3D)
- Billard-GL = Potje poolen (3D)
- Trigger = Rally racing (3D)
- SuperTux = een kloon van 'Super Mario' alleen dan met Tux
- Battle for Wesnoth = fantasy turn-based strategy game

Ik heb zelf nog helemaal geen gebruik gemaakt van Cedega of Wine, ik speel geen windows spellen.

Overigens heb ik een AMD64 systeem, dat word niet eens ondersteund onder XP...
die draait dan gewoon als een 32-bits...achterlopers.

Met LINUX heb ik ALLES gratis, niks illegaal en het is ECHT HELEMAAL VAN MIJ, ik mag ermee doen wat ik wil en er komt niemand van buitenaf in mn systeem knoeien!!!

Ook al heb je windows voor nix, er is altijd wel software waar je voor moet dokken
en een vaststaand feit: HET IS NOOIT VAN JEZELF MAAR BLIJFT VAN mikrozacht.
In de gebruikersovereenkomst staat namelijk dat de software eigendom blijft van de ontwikkelaar...
en daarmee ga je dus akkoord dat mikrozacht dagelijks in je systeem mag knoeien.
Dit is overigens feitelijk vastgesteld en door mikrozacht bevestigd.
Ignorance is a bliss...NOT!

Ciao

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, maar alleen die Linux- games draaien, of alles met Wine te gaan zitten fukken is gewoonweg niets. Ik wil gamen, en niet Spelletjes spelen onder Linux :/ Ik heb ook een A64 systeem, en zeker weten dat dat ondersteund wordt door XP, maar dan moet je er een speciale versie van hebben. (die ik niet heb, is lastiger met programma's, etc. kan ik net zo goed linux gaan draaien)

En nog wat, er is hier niets gekraakt ofzo aan Windows.. M'n ouders hadden gewoon een corporate liggen omdat m'n oom hun PC in elkaar gezet heeft :Y)

Nog een leuk spel wat ook onder linux werkt: Warsow, dat vind ik geweldig _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het nog illegaal om die Windows op je PC te zetten...

Ik ken wel meer lui die een corporate versie hebben en dat is voor binnen een bedrijf, die heeft namelijk voor een x-aantal keer licenties gekocht, VOOR BINNEN HET BEDRIJF.

Jij kunt er geen updates mee uitvoeren...

Sorry maar ik moet je toch echt teleurstellen met het feit dat er GEEN versie van XP is welke 64-bits systemen ondersteund...halloooo...
Dat zal pas ondersteund worden met de uitgave van "Viesta"...waar ik overigens de nieuwe beta van heb.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Sorry, het is geen corporate, gewoon XPPro in zo'n papiertje :)

Maar ik kan dus wel gewoon updaten ;)

edit:
Zullen we nu weer deze discussie laten voor wat het is? Het werkt, en jij kunt argumenten tegen geven, maar ik zit gewoon windows up te daten nu (danku voor reminder) Lekker ontopic weer :Y)

edit:
Wat's dit dan :?

[ Voor 66% gewijzigd door TheZeroorez op 23-06-2006 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je een OEM-versie...
Dan mag je je gelukkig prijzen dat je nog bij je ouders woont,
want je kunt updates uitvoeren omdat de pc van je ouders en je eigen pc via de router dezelfde IP hebben.

Mikrozacht heeft namelijk liever dat je PER PC een aparte installatie-CD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ooohw dat is dan nog niet zo oud...ehm... Ik neem dat terug... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:21:
Dan heb je een OEM-versie...
Dan mag je je gelukkig prijzen dat je nog bij je ouders woont,
want je kunt updates uitvoeren omdat de pc van je ouders en je eigen pc via de router dezelfde IP hebben.

Mikrozacht heeft namelijk liever dat je PER PC een aparte installatie-CD hebt.
Met is idd de OEM, ik had het allemaal verkeerd gezegd. De IP's zijn inderdaad hetzelfde ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Nu online
Hoi Allen, Ik heb hier naast me een oude Acer Extensa 355 staan. Leuk dingetje niet spannend om het zo maar te zeggen, batterij is zo dood als een pier dus technisch gesproken heb ik er niet veel aan. Toch wil ik windows ervan gooien en Linux erop zetten, om op mijn dooie gemak in de bank "lekker" te kunnen internetten of chatten oid.

Nu zit ik alleen met het volgende: Het bakbeestje is niet meer de snelste (geloof 133 P1) en heeft ook niet zo veel ruimte (geh. 16MB, HDD 2 GB), maar toch. Probeer er net DSL op te gaan zetten, heeft ie een cd nodig, heeft de laptop niet. Weet dat ik ws. met Xcfe aan de slag moet/mag, maar dat maakt mij niet uit, maar wil het liefst wel dat het een simpele installatie is.

Nu wil ik er toch iets van Linux op die simpel te installeren is via (draadloos) internet heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Simpel te installeren weet ik niet; maar ik zou wel voor een lightweight linux gaan, niet iets als fedora of suse of zo. Je zou kunnen kijken naar de laatste debian netinst; dan is het niet simpel te installeren, maar je kan het erg klein houden, en van floppy (:P) installeren. Misschien dat er ook nog andere zijn, maar die kan ik zo 1-2-3 niet bedenken.

edit:
Ik zie net dat DSL wel te krijgen is als USB-bootimage; dan zou je met wat prutsen de distributie naar de HDD kunnen kopieren vanuit de 'live' omgeving. Weer niet makkelijk, maar wederom, klein wel.

[ Voor 23% gewijzigd door GX op 27-06-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Nu online
thx GX, maar de laptop is zo oud dat het woord USB nog niet eens bekend is bij hem, maar dan ga ik denk ik gewoon Debian proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een OS voor een Laptop met een Pentium 3 500 Mhz, 64MB, en 1GB of kleiner HD Ruimte(heb een 6GB HD maar wil een Dual Boot met WinXP en die heeft swapruimte nodig :P VEEL swapruimte)

Het liefst een soort Media Center, of een met een goede GUI.
De pc gaat vooral voor Multimedia gebruikt worden, een goede boottijd zou ook welkom zijn.
En ik wil wat gaan prutsen met Linux.

Als ik een Sis Savage IX 8 MB graka heb zijn daar dan goed drivers voor te vinden?
Ik heb ook de Conceptronic Multimedia Remote Control, daar zit zo'n USB IR stickje bij. Moet ik dan naar Linux drivers gaan zoeken of kan dat gewoon met Lirc(hoe heet het ook al weer?)?

Edit: Oh ja, zit bij elke Linux distro automatische USB herkenning? (zoals in WinXP? Dat hij meteen je USB stick herkent, zonder drivers zoals in Win98SE)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:14:
Ik zoek een OS voor een Laptop met een Pentium 3 500 Mhz, 64MB, en 1GB of kleiner HD Ruimte(heb een 6GB HD maar wil een Dual Boot met WinXP en die heeft swapruimte nodig :P VEEL swapruimte)

Het liefst een soort Media Center, of een met een goede GUI.
De pc gaat vooral voor Multimedia gebruikt worden, een goede boottijd zou ook welkom zijn.
En ik wil wat gaan prutsen met Linux.

Als ik een Sis Savage IX 8 MB graka heb zijn daar dan goed drivers voor te vinden?
Ik heb ook de Conceptronic Multimedia Remote Control, daar zit zo'n USB IR stickje bij. Moet ik dan naar Linux drivers gaan zoeken of kan dat gewoon met Lirc(hoe heet het ook al weer?)?

Edit: Oh ja, zit bij elke Linux distro automatische USB herkenning? (zoals in WinXP? Dat hij meteen je USB stick herkent, zonder drivers zoals in Win98SE)
Hoe krijg je in hemelsnaam Win XP draaiend genoeg om er mee te werken als je maar 64 MB ram hebt :?

Maar wat ik zou zeggen omdat je een zeer weinig ram geheugen hebt. in ieder geval een XFCE grafische schil. Voor de rest van de dingen moet je eventjes op zoek naar drivers. Want volgens mij word jou IR remote niet standaard ondersteund door linux. Daarintegen je USB sticks worden prima ondersteund het werkt net als bij XP. Plug en Play dus

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
kijk eens naar geexbox! Echt een geniaal "os" start retesnel op en is perfect om even snel je fimpje of muziekje op te kijken... Wil je echter meer dan kun je misschien eens kijken naar xubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows XP kijkt niet of je 128 MB Ram hebt tijdens de installatie (itt MCE :( ) voor de rest gewoon veel swapruimte aanstellen en tweakguides zoeken, en services uitschakelen

Zijn er nog Distro's zoals GeeXboX die je gewoon kan installeren?
Edit: @bovenbuurman GeeXboX moet je van CD starten :(

Nog een klein vraagje, hecht Linux ( SuSe in dit geval) veel waarde aan RAM? Want ik lees in de Computer Totaal (stond wat in over Linux) dat je minimaal 256 MB RAM nodig hebt voor SuSe 10.
savale schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:29:
...perfect om even snel je fimpje of muziekje op te kijken...
Hoe kijk je muziek? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Suse zal niet lichter zijn dan XP, in tegenstelling nog, want de drivers zijn vaak anders enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben redelijk onbekend met linux, heb knoppix en Suse wel eens draaiende gehad, maar wil hier nu meer tijd insteken (WindowsXP is ook niet alles :+ ).

Ik zoek een distro die 24/7 kan draaien, redelijk makkelijk installeerbaar is en de volgende taken naar behoren kan uitvoeren:

1) Downloaden via Torrents (programma?)
2) Downloaden via Newsgroepen (programma?)
3) Remote op het netwerk kan aansturen (VNC ?)
4) Via mijn "Windows" netwerk kan berijken (Samba?)
5) Dowmload taken kan limiten (Netlimiter alternatief?)
6) DivX / XviD e.d. kan draaien
7) Zonder al teveel problemen een (Promise) satakaart met bijhorende schijven ondersteund
8 24/7 kan draaien
9 Firewall/antivirus
10 CD/DVD's branden (software?)

Mijn systeemspec's zijn de volgende:

CoolerMaster Centurion 5 "black"
AeroCool 550watt B&S line
Asus P4PE-X/SE
Intel Pentium IV 2800mhz "northwood"
1024mb PC2700 (Kingston)
Promise TX4 SATA 150 controller
1 x 40gb 7200rpm/2mb IDE (bootschijf)
2 x 160gb 7200rpm/8mb SATA
1 x 300gb 7200rpm/16mb SATA
NVIDIA GeForce 4 MX 440 64mb
NEC ND-4571 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart

Ik probeerde overigens laatst de distro PClinuxOS-p92 te installeren, maar blijft telkens hangen, iemand ook ervaring mee?

*Update: PClinuxOS eindelijk geboot gekregen zonder te "hangen", gerealiseerd door het handmatig aangeven van de resolutie. Mijn eerste indruk is dat het grafische gedeelte er goed (verzorgt) uit ziet.

Iemand zoiezo ervaring met PCLinuxOS (heb hier redelijk positieve dingen over gelezen)?

>>Meer informatie PClinuxOS>> http://www.pclinuxos.nl/
>>Review PClinuxOS>> http://www.tuxmachines.org/node/1345
>>Download locatie PClinuxOS>> http://pclinuxos.ethz.ch/.../live-cd/english/preview/

Wat raden jullie aan voor distro?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu 6.06 LTS 'dapper drake'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:48:
4) Via mijn "Windows" netwerk kan berijken (Samba?)
4) Dowmload taken kan limiten (Netlimiter alternatief?)
5) DivX / XviD e.d. kan draaien
6) Zonder al teveel problemen een (Promise) satakaart met bijhorende schijven ondersteund
7) 24/7 kan draaien
8 Firewall/antivirus
9 CD/DVD's branden (software?)
1. Er zijn zat programma's, aangezien ik zelf maar heel af en toe torrents download, heb ik de standaard client uit Ubuntu Dapper geinstalleerd.

2. Hier gebruik ik KLibido voor; ziet er netjes uit, simpel, en een GUI. Al wordt mijn laptop wel enorm traag als ik het gebruik. Maar dat ligt vast ook aan mijn laptop. :)

3. Geen idee, in Ubuntu zit een standaard RDP client, voor VNC is vast ook genoeg te vinden.

4. Zou ik niet weten.

5. VLC. Als je de codec geinstalleerd hebt, werkt het (bijna) met elk prorgamma, maar ik vind VLC echt een heerlijk programma. :)

6. Geen idee.

7. Volgens mij elke distributie. :)

8. Geen idee. Firewall doet onze StarOS server, zelf geen ervaring mee. En Antivirus gebruik ik momenteel eigenlijk niet..

9. K3b vind ik een erg goed programma, lijkt op Nero. Al is het standaad programma van Ubuntu ook prima.
Wat raden jullie aan voor distro?
Zoals misschien al wel duidelijk is; Ubuntu. Het is een prima distributie, gemaakt voor de wat minder ervaren gebruiker, en prima voor de desktop. Gebruik het zelf nu al ruim een jaar met erg veel plezier.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat miste je in Suse waardoor je terug ging naar WinXP?

Ik ben zelf ook een happy Ubuntu-er. Apt-get ftw! (of Synaptic voor de CLI-foben :P)

Azureus, Torrentflux (aanrader!), µTorrent (via wine), etc...

Geen idee, ben een simpele torrenter.

Als je Linux draait op een andere pc (werkt zelfs via Livecd) dan kan je met XDMCP inloggen. Dat is een stuk sneller dan VNC, omdat je de render-capabilities van je eigen pc gebruikt. Maar je kan ook VNC aanvinken in System > Administration > Remote Desktop (Ubuntu).

4) Via mijn "Windows" netwerk kan bereiken (Samba?)
Samba is het makkelijkst. Dan hoef je niks op je windows-systemen te installeren. In Ubuntu ga je gewoon naar System > Administration > Shared Folders en dan wijst de rest zich vanzelf.

5) Dowmload taken kan limiteren (Netlimiter alternatief?)
Hmm, nog nooit nodig gehad. Je kan het in elk programma apart limiteren.

6) DivX / XviD e.d. kan draaien
Ik gebruik zelf een combinatie van Totem, Mplayer en VLC. Totem ziet er mooi gnome-geïntegreerd uit maar kan naar mijn idee te weinig, Mplayer kan alles, maar is lelijk en ongebruiksvriendelijk, en VLC ligt daar tussenin. Met die combinatie kan je bijna alles afspelen (behalve nieuwe DRM-wmv).

7) Zonder al teveel problemen een (Promise) satakaart met bijhorende schijven ondersteund.
Ik weet niet hoe het nu zit, maar wat ik op een mailing list las, was dat Promise het liefst wil dat je een NDA van hun ondertekent en dan drivers schrijft en gratis aan hun geeft. Kortom, die drivers zijn er niet.

[norml]8)[/] 24/7 kan draaien
Heb je niks voor nodig :P

9) Firewall/antivirus
Antivirus heb je niet nodig, firewall alleen als je een programma draait dat luistert naar het internet (bijvoorbeeld een webserver) of, als je je lokale netwerk niet kan vertrouwen, VNC, XDMCP of Samba draait. Hier is een artikel over hoe je de Linux firewall configureert.

10) CD/DVD's branden (software?)
K3b is het uitgebreidst.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:47:
...

9) Firewall/antivirus
Antivirus heb je niet nodig, firewall alleen als je een programma draait dat luistert naar het internet (bijvoorbeeld een webserver) of, als je je lokale netwerk niet kan vertrouwen, VNC, XDMCP of Samba draait. Hier is een artikel over hoe je de Linux firewall configureert.
Dat is dom, zelfs onder linux.
antivirus: clamav
edit:
Hoewel de kans dat clamav iets anders vind dat w32 virussen nihil is.

offtopic:
@ Remco56

Er zijn ongeveer 8 virussen bekend in de geschiedenis van linux. Maar zoals een recente worm voor een lek in PHP liet zien hoeven niet alle virussen de kernel te targetten. Dit virus kwam binnen via installaties die hun PHP - XML module nog niet hadden geupdate. Hier ben je dus afhankelijk van je package-maintainers.
10) CD/DVD's branden (software?)
K3b is het uitgebreidst.
Dan heb je ook nog GnomeBaker (Gnome cd/dvd burner),
en xfburn (Xfce cd-burner. zal in de toekomst ook dvd's ondersteunen)

[ Voor 30% gewijzigd door psyBSD op 03-07-2006 18:33 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psyBSD schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:16:
[...]

edit:

offtopic:
Ik wil er niet te veel posts aan vuil maken, aangezien het off topic zal raken, maar waar wil je een virus vandaan halen voor Linux?
En dan in mijn situatie: Ik haal mijn programma's binnen via apt, mijn mail via google en yahoo, mijn media via private torrentsites... Er is voor mij geen enkel reëel gevaar.
Ik ga ook geen schuilkelder onder mijn huis bouwen voor een nucleaire oorlog, terwijl dat een reëler gevaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag, is Damn Small Linux eigenlijk XFCE? Kan ik daar ook Gnome of KDE aan zetten?
Want ik vind dat "klik rechts voor startmenu" zo irritant, ik heb liever een gewone knop (Tsja, ben Windows gewend ;) )
Of hoort dat "klik rechts voor startmenu" niet bij de GUI?

Edit: Zijn er ook Multimedia programma's met een grafische schil(zoals MCE) ? Maar dan zonder TV gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:40:
Ik heb een vraag, is Damn Small Linux eigenlijk XFCE? Kan ik daar ook Gnome of KDE aan zetten?
Want ik vind dat "klik rechts voor startmenu" zo irritant, ik heb liever een gewone knop (Tsja, ben Windows gewend ;) )

Edit: Zijn er ook Multimedia programma's met een grafische schil(zoals MCE) ? Maar dan zonder TV gebeuren.
De bedoeling is eigenlijk wel dat je de topicwaarschuwing onderaan niet overslaat. :)

Bij DSL zit Fluxbox in eerste instantie. Je kunt daar Gnome of KDE vast op installeren. En er zijn multimedia-applicaties zoals MythTV, zoek even een beetje rond om te zien wat er nog meer allemaal op de markt is. Kijk ook op Distrowatch.com voor meer informatie over DSL en andere distributies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Voor usenet moet je absoluut "Hellanzb" gebruiken. En ik raad je Ubuntu 6.06 aan.

[ Voor 10% gewijzigd door E-jey op 03-07-2006 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat miste je in Suse waardoor je terug ging naar WinXP?
Ik miste niet persé iets in Suse, maar ik heb de pc waar ik Suse op had geïnstalleerd verkocht en heb er daarna weinig meer mee gedaan, Windows werkte eigenlijk vervolgens wel makkelijk.

Omdat ik nu een PC (PIV) er bij gekregen heb (geruild voor een PIII) en Windows nou niet het meest stabiele platform vindt, wordt het tijd voor de overstap.
5) Dowmload taken kan limiteren (Netlimiter alternatief?)
Hmm, nog nooit nodig gehad. Je kan het in elk programma apart limiteren.
Ik heb zelf diverse searches losgelaten in o.a. google en kan eigenlijk geen echt alternatief vinden.

Het voordeel van netlimiter, tegenover elk programma apart limiteren, is dat je alle programma's direct naast elkaar hebt. Ook kun je bij geringe bandbreedte met de "scheduler" tijden aangeven wanneer bepaalde programma's veel of weinig bandbreedte mogen hebben.

* Ik ben overigens Ubuntu maar eens aan het downloaden (duurt wel lang wanneer je maar over een gedeelde 512/256 verbinding beschikt)

* Ben overigens ook bezig met PClinuxOS (om de tijd te doden) en het is op zich ook nog een aardig compleet en grafisch goede OS

*Die programma's (genoemd in het forum) ga ik zeker proberen, bedankt hiervoor!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:40:

Doe jij eens lief je Xfce opties goed doorkijken :P Je kan gewoon "een startknop" aanmaken !!

* nero355 weer juist geen start knop wil en rechtermuisknop fijn vindt :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psyBSD schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:16:
[...]

edit:

offtopic:
@ Remco56

Er zijn ongeveer 8 virussen bekend in de geschiedenis van linux. Maar zoals een recente worm voor een lek in PHP liet zien hoeven niet alle virussen de kernel te targetten. Dit virus kwam binnen via installaties die hun PHP - XML module nog niet hadden geupdate. Hier ben je dus afhankelijk van je package-maintainers.

[...]

Dan heb je ook nog GnomeBaker (Gnome cd/dvd burner),
en xfburn (Xfce cd-burner. zal in de toekomst ook dvd's ondersteunen)
Ahum...onder Ubuntu Dapper Drake is standaard een firewall,
verder heb ik als antivirus software 'avast' geïnstalleerd, maar dat is eigenlijk overbodig...ik heb in 1 jaar tijd 2 x een scan gedaan onder linux en NOOIT ook maar 1 virus gevonden...
Hier volgt de link naar avast voor linux-home users:
http://www.avast.com/eng/...st-for-linux-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik wil een klein servertje gaan opzetten thuis.
Het servertje zal een HP E-PC worden die draait op een 1,8Ghz processor. Geheugen is momenteel 256Mb, maar zal uitgebreid worden.

Hij moet de volgende taken gaan vervullen:
- Webserver, met PHP en MySQL ondersteuning
- FTP Server, met user beheer op snelheid, wie in welke map, enz.
- Samba Server, voor de connectie onder windows met mn desktop
- Torrent Client (Webbased)

Ik wil dit gaan zoeken in Linux, maar mn kennis is niet al te best op het gebied van Linux (vooral als we in de command modus gaan werken).

Een collega is laaiend enthousiast over Cent-OS, wat ie zelf op zn server heeft. Hij host dan wel meerdere websites en bij mij zal het bij 1 blijven, dus hoeft de nadruk niet daar te liggen.

Ik lees ook het een en ander over ClarkConnect, wat ook interessant lijkt.

In ieder geval wil ik de server webbased beheren, dus bijvoorbeeld via Webmin of een beter alternatief. Ook het Torrent gebeuren wil ik webbased gaan doen (hiervoor heb ik TorrentFlux al gevonden).

Kan iemand me een advies geven welke kant ik op moet? Er is zoveel op het gebied van Linux dat ik als starter op Linux Server gebied door de bomen het bos nie meer zie. 8)7

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
CentOS en Whitebox Linux zijn gebaseerd op het commerciële Red Hat Enterprise Linux. Als je dus iets grafisch zoekt, zou dat wat dat betreft geen verkeerde keus zijn. Je zou dan alleen wel zelf een webinterface moeten installeren.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

Ik heb pas een iMac II DV Graphite SE gekocht, nu wil daar graag linux op gaan draaien. Opzich geen probleem, debian en SuSe draaien beide prima in textmode.

Nu is het punt dat ik graag met X werk, daar wringt de schoen. Ik heb geen idee hoe ik mijn xorg.conf moet instellen om mijn xserver niet te laten vastlopen of (nog erger) een verspringend beeld te laten krijgen.

Nu is mijn vraag of iemand ook een Mac II DV Graphite SE heeft en welke distro hij/zij daarop draaid. Ook ben ik geintresseerd in zijn/haar xorg.conf.

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit niet het korte-vraagjes-topic is :)