Ik wil ook eens met Linux gaan spelen, maar ben een absolute leek op dit gebied. Op Windows-gebied kan je me zowat alles vragen, maar van Linux weet ik net hoe het er uit ziet en een paar basiscommando's.
Wat ik er mee wil doen, is voorlopig 'gewoon' als werkplek gebruiken, dus beetje tekstverwerken, veel mailen, veel browsen. Geen fancy dingen als IRC, WWW-servers etc. Dat kan later altijd nog wel. Hiernaast een beetje experimenteren etc.
Systeem is een P4 op 3 Ghz met 512 MB RAM, en verder geen exotische hardware (RADEON 9600, Creative-soundcard etc etc). Wel heb ik veel USB-devices (Webcam, Canon-scanner, USB-modem voor Inet (@Home), cardreader en nog wat minder belangrijk spul). Printer is een Deskjet 970Cxi, het zou fijn zijn als ook die zou werken (HP heeft voor dit model geen Linux-drivers afaik).
In ieder geval het USB-modem en de cardreader (voor mijn werk) moet werken, dat is een harde eis. De rest is niet zo'n ramp als die niet werken.
Een andere eis is dat het moet passen binnen 8.4 GB, dit is namelijk de grootte van de schijf waar ik het op wil (mijn primaire 200 GB is voor Windows, en dat moet ook zo blijven).
De laatste eis is dat een quadro-boot met mijn bestaande Windows 2000/2003 en Windows XP-installatie mogelijk moet zijn, maar dit lijkt me niet zo'n groot probleem?
Nu heb ik uiteraard wat onderzoek gedaan, en ik ben er al achter dat voor beginners de beste distributies Fedora, Mandrake en Ubuntu zijn. Welke van de drie kan ik het beste kiezen?
Het moet dus out-of-the-box al redelijk bruikbaar zijn, maar er moet ook de gelegenheid zijn om wat te spelen met instellingen en programma's etc.
Iemand advies over welke distributie nu te nemen voor deze Linux-leek?
[
Voor 5% gewijzigd door
wildhagen op 18-04-2006 15:26
]