Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 156.523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:56

drooger

Falen is ook een kunst.

Je kan nog makkelijker doen:

Maak een robot met 2 rubsbanden aan de zijkanten, zorg voor een plat vlak ertussen. Zet daar je pc op, et voilá.

Een robot-pc. Dan nog een afstandsbediening ervoor maken, zodat je de pc vanuit je bed naar de andere kant van de kamer kan sturen, zal vast wel ergens handig voor zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RammY schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:38:
LOL @ The Koffieroer robot :)
Vond hm toevallig laatst nog weer ergens op mn HDD :)

Maareuh over robots gesproken.

Mn papz kwam laatst thuis met een leuk geval :P
Maar nu heb ik geen software die deze robot arm aan kan sturen :(

Het gaat dus om deze arm: De Scorbot ER-3!!
[afbeelding]

Zit dikke kast bij die ik serieel aan kan sturen.. alleen de software aansturing voor de ER-3 is er dus niet :(
late reactie Rammy maar die moet je met basic aansturen ofzo, lekker simpel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47

Ibex

^^ met stom.

Hm, wat kan je nu in feite met die kits zoals bijvoorbeeld de Asuro?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben door dit topic ook maar eens aan het klooien geslagen.

Ik ga proberen een soort van robotarm te bouwen.
Uit een oude matrixprinter heb ik 2 stappenmotoren en de aansturings printplaat 'gescavenged'
Die stappen motoren heb ik nu aan m'n parallelepoort hangen en ik heb een VB progje geschreven (aan de hand van de howto) om ze te laten draaien. Maar ik vraag me af hoe snel zo'n stappenmotor door brandt.

Kan ik bijvoorbeeld dit doen:[code]:
code:
1
2
3
4
5
 ___
/   \
| O-|----------XXXXXX
\___/
  as   arm   gewicht
Stel de as ligt horizontaal en het gewicht aan de arm zou normaal naar beneden draaien. brandt de spoel dan door als je probeert de arm omhoog te houden door constant spanning op een van de spoelen te houden?

Uit de transformator van de printer komt een 25,5 v lijn (stappenmotor), en een 5v lijn voor de aansturing. maar als ik die 25,5 volt gebruik (met de oorspronkelijke printplaten) worden die stappenmotoren loei heet en ik ben bang dat ze doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Ik denk dat dat sterk afhangt van het moment (Kracht*arm) dat je de motor laat leveren. Wellicht dat je op internet de specificaties kan vinden. Als je dan weet hoeveel Nm (Newton Meter) de motor leveren kan, weet je wanneer het fout gaat. Voor het geval dat je het niet weet: Nm = kracht * arm = gewicht (kg) * 9,81 (valversnelling op aarde) * arm (meters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134662

voor een stappenmotor is het heel normaal dat ze loei heet worden als een spoel bekrachtigd blijft. dat heb ik namelijk ook met mijn unipolaire stappenmotors. zelfs zo heet dat je er geen hand meer op kunt houden maar ze branden niet door (tenminste de mijne niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Anoniem: 46308 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:33:
Ik denk dat dat sterk afhangt van het moment (Kracht*arm) dat je de motor laat leveren. Wellicht dat je op internet de specificaties kan vinden. Als je dan weet hoeveel Nm (Newton Meter) de motor leveren kan, weet je wanneer het fout gaat. Voor het geval dat je het niet weet: Nm = kracht * arm = gewicht (kg) * 9,81 (valversnelling op aarde) * arm (meters).
Specificaties kon ik op internet niet vinden, er staat wel een type nummer op maar dat levert niks op.
De ene is gemaakt in japan de ander in west-duitsland met een weerstand van res. 24 en 24,4 ohm beide hebben een draaihoek van 7.5 graden.
Anoniem: 134662 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:53:
voor een stappenmotor is het heel normaal dat ze loei heet worden als een spoel bekrachtigd blijft. dat heb ik namelijk ook met mijn unipolaire stappenmotors. zelfs zo heet dat je er geen hand meer op kunt houden maar ze branden niet door (tenminste de mijne niet).
Zo warm worden die van mij ook, en dat die van jou nog niet doorgebrand zijn is (voor ons beide) goed nieuws ;)

Ik heb geen zin om naar de rommelmarkt te moeten om een matrix printer te zoeken.
Die dingen zijn best handig voor onderdelen. Oud genoeg om geen priegel-electronica (smd) te bevatten en compleet met tandwielen en ander loopwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stappenmotors hoeven niet duur te zijn hoor. ik heb de mijne via internet gekocht voor 3 euro per stuk. deze kunnen dan wel geen extreme hoge toerentallen aan maar hebben wel al flink wat koppel (Holding Torque 2,96KG-cm ) zijn unipolair en kunnen makkelijk 24V aan.

nog wat specs:
1.8 Degrees, 200 step/rev
Voltage 23,6V DC
Current/Phase 0,22A
Ressistance/Phase 107 Ohm
Shaft dimensions 1/4" 18mm lang&flat end
Holding Torque 2,96KG-cm
Nema 23 size
Already has thrust bearings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Waar heb je ze vandaan? en heb je iets mee gemaakt wat in dit topic zou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ze gekocht bij http://www.damencnc.nl/ daar kan je van alles krijgen ook driver voor stappen motoren. Verder ben bezig zelf een soort van industriele robot te bouwen in het klein. Tot nu toe heb ik alleen nog maar het draaiplateau klaar.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/rcjbakker/pics/draaitafel.JPG

Hier is dus nog de bedoeling dat hier nog een verticale en een horizontale as bijkomt.
Alles wordt aangestuurd via de printerpoort met Visual Basic.
Dit is dus heel wat anders dan de Asuro waar je veel over hoort in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Zoiets wil ik dus ook maken. hoewel ik nog maar ff niet aan het roterende deel denk.

Ik heb uit die printer ook een tandriem met tandwielen, en daarmee was ik van plan iets te maken waarbij die stappenmotors op die tandwielen werken terwijl ze aan een andere arm vast zitten. (die wel op de as van het tandwiel zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het is misschien goed om ook eens naar servo's te kijken. Deze zijn ervoor gemaakt om in een bepaalde stand te blijven staan. Helaas is het aansturen een stuk lastiger. Ze moeten aangestuurd worden met een blokpuls, ik geloof dat in een tijdsspanne van 20msec. 0,5msec hoog 0 % is en 1,5msec 100%.

Servo's zijn wel een stuk prijziger als stappenmotoren maar als je de aansturing goed hebt werkt het als een tiet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 16:17
servo != servo.

Je bedoelt waarschijnlijk modelbouwservo's. 'echte' servos zijn gelijkspanningsmotoren die met bijvoorbeeld een encoder teruggekoppeld worden naar de besturing, zodat de besturing weet hoe ver de motor is en wat er eventueel bijgestuurd moet gaan worden.

Een modelbouwservo is een compleet geheeltje waarin motor, overbrenging, aansturing en terugkoppeling in een mooi (zwart) huisje zitten. De terugkoppeling is met een potmeter, dus het lijkt mij dat deze er nog wel eens wat naast zitten, laten we zeggen, een graad of 5. (gokje). Heb hier wel modelbouwservo's liggen, maar moet nog even een besturing inelkaar trappen om zoiets te gaan proberen.

Prijs valt bestwel mee hoor. Een standaardservo met tupperwaretandwieltjes kost een eurootje of zes/zeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
rooiekool schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:44:
Prijs valt bestwel mee hoor. Een standaardservo met tupperwaretandwieltjes kost een eurootje of zes/zeven.
heb je daar een linkje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 16:17
miniK0bo schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 03:41:
[...]

heb je daar een linkje van?
zelf heb ik ze bij conrad vandaan. geen directe link (deeplinken geeft gezeur met cookies enzo), wel productnummer:
228771 - 89 - TOP LINE SERVO ES-30 MPX - €5,95
www.conrad.nl, bovenaan bij bestelnr invullen.
(qua levertijd stellen ze me trouwens ernstig teleur: vaak minstens een week)

volgens de datasheet heeft deze een nauwkeurigheid van +/-8 graden, dat is dus 16 graden!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
www.conrad.nl > modelbouw > afstandbesturingstechniek > servo's en toepehoren > standaard servo's

http://www1.nl2.conrad.co...=1207051&zhmmh_area_kz=8B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Anthor schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:02:
Ik ben door dit topic ook maar eens aan het klooien geslagen.

Ik ga proberen een soort van robotarm te bouwen.
Uit een oude matrixprinter heb ik 2 stappenmotoren en de aansturings printplaat 'gescavenged'
Die stappen motoren heb ik nu aan m'n parallelepoort hangen en ik heb een VB progje geschreven (aan de hand van de howto) om ze te laten draaien. Maar ik vraag me af hoe snel zo'n stappenmotor door brandt.

Kan ik bijvoorbeeld dit doen:[code]:
code:
1
2
3
4
5
 ___
/   \
| O-|----------XXXXXX
\___/
  as   arm   gewicht
Stel de as ligt horizontaal en het gewicht aan de arm zou normaal naar beneden draaien. brandt de spoel dan door als je probeert de arm omhoog te houden door constant spanning op een van de spoelen te houden?

Uit de transformator van de printer komt een 25,5 v lijn (stappenmotor), en een 5v lijn voor de aansturing. maar als ik die 25,5 volt gebruik (met de oorspronkelijke printplaten) worden die stappenmotoren loei heet en ik ben bang dat ze doorbranden.
Hoe heb je motoren precies op je parallele poort aangesloten? Met relais?
Ik wil al een tijdje lego motoren erop aansluiten maar ik kan maar geen goed veilig schema vinden... |:( Zou je het schema kunnen uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 20-01-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Anoniem: 46308 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:02:
Bouwverslag Asuro

Hieronder staat een verslagje van het bouwen van mijn Asuro robot kit.
Bij gebrek aan digitale camera zullen jullie het met webcamfoto's moeten doen.

[afbeelding]

Alles ligt klaar om te beginnen.
Uiteraard zie je de Asuro kit uitgepakt. Ik heb er direct maar een soldeerbout bijgekocht en een standaard. Ook had ik geen tin. Ik de heb de kleinste hoeveelheid gekocht die ik kon vinden. Dat is 1mm doorsnede 1 meter lang (0,95 euro). Dit is genoeg!
Rechtsonder zie je de handleiding. Deze werd niet meegeleverd zoals Conrad zegt op de site De enige mogelijkheid is om de Engelse (of Duitse) handleiding zelf uit te printen. Dat is trouwens nog een flink pak papier, 78 pagina's.

[afbeelding]

Op deze foto ligt de PCB op een cdrom. Dan krijg je een goed idee van de grootte van het ding.

Toen kon het bouwen beginnen.
In de handleiding wordt aangeraden om een tafelklemmetje oid (a third hand) te gebruiken. Ik ben erachter gekomen dat een levende derde hand nog beter werkt. Gelukkig had mijn huisgenoot er daar 2 van, dus kon hij mij goed helpen. (Bedankt!!)
Het solderen is op zich goed te doen. Bij mijn soldeerbout zat maar 1 punt en dat is een hele dikke, 4mm. Toch was het ook daar best wel mee te doen.
Iets lastiger is soms het zoeken van de juiste onderdelen. Daarbij is enige electroniva kennis wel zeer gewenst. Ook daarbij kon mijn huisgenoot (ook mede Tweaker trouwens) wederom mijn tekorten oplossen.

[afbeelding]

De infrarood module is klaar. Ik heb trouwens bewust niet de USB module erbij gekocht, ondanks dat ik 'em wel graag op de USB poort wil zetten. De USB module kost nl. 20 euro extra, en dan heb je 2 IR modules waarvan 1 nutteloos. En een kabel voor USB=> Serieel (RS 232) is veel goedkoper.
Het solderen van dit dingetje is vrij makkelijk.

[afbeelding]

En hier zit Asuro bijna in elkaar.
Er ontbreken nog een aantal onderdelen:
De chips. Die hoef ik er alleen maar op de drukken.
De halve tafeltennisbal. Hier zit 'ie er wel los onder, maar ik moet om nog wel vastlijmen.
De motortjes moeten ook nog vastgelijmt worden.
Het batterijenblok zit nog los. Maar dat bindbandje kan niet weer los, dus als ik em strak aantrek kan ik niet meer de batterijen vervangen. Ik denk dat ik het batterijenblok ook vast moet lijmen en de bindband weg moet gooien.
En dan mist er nog 1 onderdeel:

[afbeelding]

een weerstand. Nummer 23 (1 MegaOhm, 5%) om precies te zijn. Door iets te veel gepruts was een pootje afgebroken van die weerstand. En helaas hadden we die niet liggen. Mijn huisgenoot neemt die a.h.g.i. vandaag mee van school (oeh, dat mag niet).

Zodra die er is kan ik em afmaken en beginnen met het software gebeuren. I'll keep you informed!
Ik ben benieuwd hoe je het robotje een lijn laat volgen, heb je hem al geprogrammeerd.. Die van mij moet ik nog programmeren maar dat moet ik eerst leren..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Roborobbie, Je hebt heel wat los gemaakt met dit topic ;)

En Mr_gadget:

Ik heb stappenmotoren, ik weet niet of die lego motoren dat ook zijn.

Howto: [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml]
(misschien ook wat voor de startpost)

Ik ze aangesloten via een printplaat die ik uit dezelfde printer heb als de stappenmotoren. Het principe is denk ik hetzelfde als de uln2003 uit de Howto, maar bij mij zit er een ander IC op dat kaartje (sta401a)
Aan die printplaat zat een 16 aderige flatcable die ik aan een stuk 'eilandjes printplaat' heb gesoldeerd. op die plaat komen ook een parallele poort connector en het voedingsstekkertje van de printplaat met transformator van de printer uit.

Ik stuur ze aan via een een visual basic programma, wat ik mbv het voorbveeld uit de Howto gemaakt heb.

Als jouw motoren normale zijn, dan moet je denk ik met H-bruggen aan de slag.

Van die H bruggen weet ik nog niet zo veel, maar ik kwam in dit topic wel een linkje tegen naar een site waarin staat hoe je er een moet maken, maar die site is nogal onduidelijk (veel fouten in de plaatjes enzo). Omdat ik waarschijnlijk ook nog 2 normale motoren aan wil sturen, heb ik alvast geprobeerd te kijken hoe ik zo'n H brug op een printplaatje krijg.

Hier kwam ik op uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/hbrug.gif

Je kijkt hier op de kant met de eilandjes (dus waar je op moet solderen, de transistoren zitten aan de andere kant, maar omdat het uit maakt waar de platte kant zit heb ik ze er even doorheen gezet.

M1 en M2 aansluitingen voor de motor
S1 en S2 signaal draden (voor mij dus vanuit de paralelle poort)
+ en - Voedingsdraden
Blauw: transistor 2n3906
Rood: transistor 2n3904
Geel: Weerstand 47 K Ohm of meer

Misschien kan er iemand nog even kijken of het helemaal klopt.
Ik weet ook nog niet wat voor voltages en amperages dit nou precies aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Tip voor mensen die bij Conrad besteld hebben:
als je accept-giro als betaalwijze gekozen hebt, en voor het eerst besteld.
dan sturen ze je bestelling niet op, dan moet je zelf bellen.

Waarom is me bestelling er nog niet?
U besteld voor het eerst en dan is accept giro niet mogelijk, alleen rembors a 5,- euro.
Waarom is dat nergens vermeld?
Dat staat in de algemenen voorwaarden..

*zucht* raar he dat conrad failiet is, als je nie teens een bericht krijgt dat ze je bestelling niet uitvoeren!

ps. product ophalen mag ook niet!

[ Voor 4% gewijzigd door Maxxi op 20-01-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

lordsnow

I know nothing

Tip voor mensen geintresseerd in LEGO Mindstorm robots: kijk eens in alt.binaries.e-book.technical

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Anthor schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 21:13:

Ik weet ook nog niet wat voor voltages en amperages dit nou precies aan kan.
makkelijk in de datasheet te vinden, 40v 200ma :)
Klein motortje mag ik hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 14:22
die H-bruggen kun je dus al opblazen met een cd-rom speler motortje kwam ik net achter, btj jmmr is dat, maar wat doe je eraan.

net even een stuk alluminium profiel gehaald en wat schroefjes voor het geheel, eens kijke wat ik er va kan maken ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roborobbie schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 20:40:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je het robotje een lijn laat volgen, heb je hem al geprogrammeerd.. Die van mij moet ik nog programmeren maar dat moet ik eerst leren..
Ik moet binnenkort opnieuw beginnen!
1 van de motortjes is stuk, en daar heb ik Conrad over gebeld. Ik kon alleen de hele Asuro terugsturen (Ja echt, helemaal in elkaar gezet) en dan krijg ik a.h.g.i. een nieuwe terug. Dus dan mag ik em nog een keer bouwen.

In de handleiding staat trouwens precies hoe je dat programma'tje om een lijn te volgen kan maken.
In gewone mensentaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Zet motortjes aan op snelheid 120
punt 1
als signaalrechts < signaallinks dan{
zet motortje rechts op snelheid 100, links op 120}
als signaallinks < signaalrechts dan{
zet motortje rechts op snelheid 120, links op 100}
ga naar punt 1

Ik heb de handleiding nu niet bij de hand, maar daar staat de echte C code wel in.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 46308 op 21-01-2006 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Anoniem: 46308 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:01:
Ik moet binnenkort opnieuw beginnen!
1 van de motortjes is stuk, en daar heb ik Conrad over gebeld. Ik kon alleen de hele Asuro terugsturen (Ja echt, helemaal in elkaar gezet) en dan krijg ik a.h.g.i. een nieuwe terug. Dus dan mag ik em nog een keer bouwen.
Als je het van de positive kant bekijkt heb je gewoon een keertje gratis mogen oefenen :)

/edit
Ik ben ook alvast even op bezoek geweest bij de lokale alu-boer.

[ Voor 8% gewijzigd door Anthor op 21-01-2006 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
en al weer een stukje verder:

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/robot01.jpg

aan de 2 uiteindes komen 2 poten die strax omhoog en omlaag kunnen bewegen
dan moet ik de motortjes er in bouwen, en als laatste de aansturing maken ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Check de volgende site.. een robot dinosaurs van 2 meter..:

http://www.kolumbus.fi/robman/robotit.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.kolumbus.fi/robman/HPIM0807.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Opletten met aluminium, want dat is een redelijk moeilijk te bewerken metaal. Althans, als je de harde soort hebt toch. En bovendien kan je het zo goed als niet solderen. 't Is maar even vermelden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb net even een test opstelling gemaakt van wat losse stukjes aluminium die ik nog had liggen.
Niet echt bijzonder, twee tandwielen met een tandriem waar ook twee stappen motoren op staan.
Ik heb ook maar wat nieuwe stappenmotoren besteld. (die waar smoody het over had.) Als die binnen zijn kan ik wat gerichter gaan ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/DSC01953.JPG
Ibex schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:28:
Opletten met aluminium, want dat is een redelijk moeilijk te bewerken metaal. Althans, als je de harde soort hebt toch. En bovendien kan je het zo goed als niet solderen. 't Is maar even vermelden :).
M'n alu-skills kan je hier zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
k zaag het met een fijn hout-figuurzaagje en k zet alles aan elkaar met boutjes en moertjes ;)
er zit nog wel wat speling in het geheel, maar als k het strakker aandraai loopt t weer niet soepel.

overigens kun je voor de draaiende delen het beste moertjes gebruiken met een soort plastic / rubber randje erin, deze draaien er niet af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bedoelt die moeren met een nylon ring in. ja die zijn daar inderdaad ideaal voor en zijn niet eens veel duurder dan een gewoon moertje.

trouwens bij stappenmotor.nl heb je ook veel keuze voor stappenmotoren ze zijn helaas ook iets duurder maar dat komt omdat de motoren ook krachtiger zijn (meer koppel Nm).

Helaas ligt mijn project al 2 weken stil door tentamens die ik moet maken :r . Maar volgende week ga ik weer volop verder :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Het is jouw eerste keer niet zo te zien :). Maargoed, het kan een handige tip zijn.
Ikzelf bij mijn boot dacht ook van, aluminium is licht en zacht, en zal wel gemakkelijk te bewerken zijn. Nou, dat viel toch wat tegen hoor. Ik heb het spul moeten "lassen" met epoxylijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Owja, ik dacht bij mijn eigen, ik deel eventjes enkele van mijn modules van mijn duikbootproject met mijn mede-robot-bouwers :). Het kan best dat de printplaatjes wat optimaler konden ontworpen zijn, maar ze zijn geheel op papier ontworpen, en ik vond ze al aardig compact zo uit mijn hoofd :).

• Een voedingsmodule.
Deze is ontworpen voor gebruik met twee 7805 spanningsregulatoren. Eventjes de eigenschappen:

- ingangsspanning tussen 9 V en de 35 V
- 1x 5 V gestabiliseerd voor microcontrollers
- 1x 5 V gestabiliseerd voor lichte verbruikers (bvb servo's)
- 1x 7-33 V ongestabiliseerd (enkel een paar condensatortjes) voor grotere verbruikers.
- Bescherming tegen ompoling dmv 2 grote diodes.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/3.png
Afbeelding ongeveer op ware grote (gebruik de pennetjes van de 7805 als referentie) en dient in spiegelbeeld geetst te worden. Dit is het bovenaanzicht (kant van de componenten).

Oranje zijn de diodes. De diodes bij nummer 1 (ingang) en nummer 2 (GND) dienen voldoende stroom te kunnen verdragen (alle stroom moet daar door). Ook de diodes bij nummer 5 (de 7-35 V) en bij nummer 6 (GND) moeten voldoende groot zijn (toevoer naar de spaningsregulatoren). De diodes bij nummer 3 (eerste 5V) en bij nummer 4 (tweede 5V) zijn enkel ter bescherming en daar loopt normaal geen stroom door. Het roze en blauw zijn condensatoren. Roze is 100nF en blauw is 10µF.

• L293B motordriver
Deze module is ontworpen voor gebruik met de L293B. Samen met de 4 diodes is het een perfecte aansturing voor een motor. Er zijn 2 toevoerlijnen voor spanning. 1 voor de chip (5V) en 1 voor de motor (tot 36 V). De chip kan 1 A aan, maar ik denk niet dat de printplaat dit aankan. De eigenlijke aansturing is met 2 datalijnen:
00: stoppen
01: links
10: rechts
11: stoppen
De dataingangen kunnen direct aan een microcontroller worden gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/5.png
Ongeveer op ware grootte (gebruik de L293B als referentie), ook hier dient het in spiegelbeeld te worden geetst. Dit is het bovenaanzicht (kant van de componenten). De chip is met zijn neus (pin 1) naar de aansluitingen onderaan gericht..

Het bauw zijn draadbruggen, het roze zijn diodes. Deze zijn als beveiliging en hoeven normaal bijna geen stroom door te laten. De aansluitingen zijn van links naar rechts (gezien op de afbeelding): GND, 0-36 V motorspanning, 5V voeding voor de chip, datalijn 0, datalijn 1.

Eventueel kan een koelvin op de chip worden gezet wanneer deze hoge stromen moet kunnen verdragen. De koelvin dient verbonden te worden met de 4 GND-pennen van de chip in het midden.

Zo, ik hoop dat iemand er gebruik zal kunnen van maken :). Sorry voor de brakken kwaliteit van de schetsen, maar ik heb ze ook op deze manier gebruikt :). De gaatjes doorslaan op de printplaat, en dan met een etsvaste stift de baantjes overtekenen. Owja, het gebruik van deze schakelingen is geheel op eigen risico :).

[ Voor 71% gewijzigd door Ibex op 23-01-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heej hoe gaat het met diegene die een asuro hebben gekocht voldoet i een beetje aan de verwachting. kan je er ook al wat extra's mee of kan je hem alleen maar door de kamer laten rijden. ben eigenlijk toch wel benieuwd wat jullie er van vinden ik heb er helaas geen. ik heb gekozen voor een zelf te ontwikkelen robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn Asuro is vandaag opgehaald door SelektVracht, nu maar hopen dat ik snel een nieuwe krijg. (zie boven).

Een huisgenoot heeft ook een Asuro nu, dus willen we straks proberen die 2 asuro's met elkaar te laten communiceren.

En over zelf maken:
Dat lijkt mij ook wel erg gaaf om te doen, maar het onbreekt mij daarvoor aan een aantal dingen:
Electronica kennis
Werkplaats
Geld

Ik bedenk ook net dat ik mijn profielwerkstuk ook over robots heb gedaan. Ik heb toen met een klasgenoot een robotje gebouwd die een lijn moest volgen. Het resultaat was vrij slecht, maar het was wel leuk om te doen. Ik kan het verslag zelf niet meer vinden, maar ik zal die (nu ex) klasgenoot vragen of hij het nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
vandaag mn 2 L293B's opgehaald. strax eens kijken hoe ze werken. kan ik deze gewoon met de 2 sturingspinnen aan de uitgangen van de uC hangen, ja toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 17:43:
vandaag mn 2 L293B's opgehaald. strax eens kijken hoe ze werken. kan ik deze gewoon met de 2 sturingspinnen aan de uitgangen van de uC hangen, ja toch ?
Ja het zijn logische inputs.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Waar kan ik een snelcursus sjieke startposts vinden.. We hebben nu al 10 pagina vol nuttige info, alleen de startpostziet er niet uit. ik wil hem even mooi maken.. Handige tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
beetje offtopic :)
maar ik denk dat je dat het best met html tables kan doen.

/edit
Mijn stappenmotoren zijn binnen.
Ik ben nu nog bezig met het uitzoeken van tandwielen enzo voor een overbrenging.
Mijn echte ontwerp kan ik pas gaan maken als ik een keuze heb gemaakt. ivm met budget enzo.

[ Voor 60% gewijzigd door Anthor op 27-01-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

<prentje van een 600px breed>

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Lees de regeltjes even door:
Subtitel 1

Toedeliedo, inhoud...

Subtitel 2

Nog wa inhoud :).

Layout by Ibex :p.

[ Voor 22% gewijzigd door Ibex op 27-01-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
oh wat haat ik jullie nu :p Nu zit ik weer met de "bouwkriebels"

Ik zou dolgraag eens zo een robotarm bouwen (een relatief grote, 40cm ofzo die een 2kg kan opheffen)

maar de prijzen van die dingen .... En nogmaar niet te spreken over het feit dat ik voor geen meter C ken of PIC's/microcontrollers kan programmeren...

Zou ongelooflijk tof zijn wel, ik zou de robotarm aan de muur hangen en op de muur rails monteren zodat die heel men kot door kon rijden :p

Zie je nu! nu heb je me weer aan het denken gezet over wat voor coole dingen ik er op zou willen :D

Afstandssensor (lasermeter) Bewegingsdetectie, spotlights erop... ok die spotlights zijn 2 3000candela ledjes maar kom...

Enkel spijtig van die waanzinnige prijs van die robot armen..

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Voor mensen die van foto's houden:

*knip*

De namen van de url's wijzen voor zich :).

[ Voor 42% gewijzigd door Ibex op 18-02-2010 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Is de duikboot nou robot, of gewoon radiografisch bestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Te zien hoe je het opneemt denk ik. Hij is radiografisch (door software op de computer) bestuurd, maar alles verloopt volledig digitaal met microntrollers, bytes, seriele poorten, logische schakelingen, servo's enzovoorts. Een robotje in een andere vorm dus in feite :).

[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 31-01-2006 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Voor de geinteresseerden.. Lego komt met een nieuwe versie van Mindstorms ,namelijk Mindstorms Next . Heb er net een filmpje van gezien, kan je precies al wat meer mee dan de oude ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94388

Hey wij hebben ook een leuke robot gebouwd. Het is een robotbal die bestuurd wordt dmv een mobiele telefoon icm bluetooth. Voor plaatjes, filmpjes en nuttige informatie zie: http://www.iball.tk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoer ding man!

btw, waar komt die muziek vandaan in het filmpje? Een orkestversie van 'Eye of the tiger'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Zeker mooi gedaan.

Zo'n bal deed trouwens ook een keertje mee met robotwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 23:10
Bij robots moet ik om de eoa reden meteen aan de senster denken ...

Afbeeldingslocatie: http://www.senster.com/ihnatowicz/senster/sensterphotos/senster9-lrg.jpg

hier meer over deze "robot"

dit is ook wel een interessante site over robotica / cybernetica

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 02-02-2006 00:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

Is het nu alweer een dood topic. :X
En het begon nog wel zo leuk O-)

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
ja idd erg zonde..

Ik ben al best een end met me Asuro, laatse dingen solderen.
Hebben meer mensen last van het "later niet meer terug kunnen vinden" van een weerstand?
M.a.w spul kwijt raken:P

best een gepruts btw. iemand um al werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
mijn asuro werkt al wel. ik moet hem alleen nog programmeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eergisteren een eerste stuk poot gefreesd op m'n cnc.
Ben momenteel bezig met een manier om te detecteren wanneer de poot de grond raakt, en in welke mate (dus niet gewoon een schakelaartje).
Probleem is dat ik momenteel zonder plastic zit en dus even niet verder kan frezen, maar dat komt wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doen jullie zo lang over het in elkaar zetten van die Asuro? Ik had em in 1 (lange) avond in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ga denk ik volgende week een asuro bestellen, ik kijk er al een paar weken naar uit! :P

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik ben ook al aan het bouwen, maar ik wacht nog even met foto's (zodat ik wat anders kan maken als het mislukt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149481

Heej,

Alle mensen die een robot hebben of willen bouwen kunnen zich registreren op robotportal. Daar zijn nog meer mensen die ook robots bouwen.

Een link naar www.robotportal.be

Ikzelf heb ook de asuro en ben aangemeld op robotportal.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat voor soldeerbout raden julllie aan voor de asuro? is 20 Watt genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

20 Watt is meer dan genoeg. En een soldeerbout met potlood punt (vorm) is raadzaam.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een bouwverslag van de Robot Asuro: :9

http://www.robotportal.be/forum/content.php?article.1

(srry voor dubbel post O-) )

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Zijn er mensen die toevallig een fabrikant weet (liefs een die samples aanbiedt) die chips heeft om kanteling en versnelling te meten?

Ik ben aan het denken voor een systeem voor autostabilisatie. Als de boot naar 1 kant draait door een bepaalde oorzaak, dat hij zelf zijn stablilisatoren kan verstellen om hem terug stabiel te krijgen. En ook om de boot langzaam te laten optrekken, dus zorgen dat de motor niet opeens 100% van zijn kracht gebruikt, maar hij langzaam opspint.

En ik zou mijn duikboot zo ontzettend graag in metaal maken. Lekker stevig en krachtig :9.

[ Voor 14% gewijzigd door Ibex op 16-02-2006 11:52 ]

Alstublieft.

Sommigen ervan kan je samplen.Wel "moeilijke" packages om te solderen, maar met een fijne bout en wat geduld kom je ver.
Have fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Hier twee wipjes van mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/Arm/Bovenarm-delen.jpg
Ik heb twee sleuven in de lange stukken moeten maken. Dit is omdat ik nadat ik mijn bestelling voor tandwielen had geplaats, erachter kwam dat de as waar twee wormwielen op komen (dus niet de wormen) het bovenste deel van het aluminium profiel zou snijden. (anders had ik die T stukjes gewoon op het profiel gezet)

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/Arm/Bovenarm-testfit.jpg
Op de onderste foto hangt de arm gebalanceerd op de as.
Vanaf de hoofd-as is het 11,5 cm naar het einde van de stappenmotoren en 43 cm naar het andere uiteinde. De delen op de lange arm zitten nog niet vast, maar liggen daar om het geheel in balans te houden.

Ik moet voordat ik verder kan helaas een paar afgedraaide asjes hebben, en het kan wel even duren voordat ik die heb geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13
Yukkie schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:03:
Ik ga denk ik volgende week een asuro bestellen, ik kijk er al een paar weken naar uit! :P
Ja ik ga volgende week ook maar zo'n ding bestellen, ik was al heel lang van plan om zo'n BASIC Stamp pakketje te bestellen van parralax, maar vond ik toch te duur, maar die asuro is mooi cheap om mee te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Hoe zit dat nou met die asuro, moet je daar per sé die infrarood module bij kopen om hem te programmeren?? of kan het ook via een seriele poort ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
bij de asuro krijg je er een seriele ir-adapter bij.. wil je het een usb variant dan moet je die bijbestellen.. het kan volgens mij ook via de laptop-ir.. je hebt hoedanook ir nodig voor de asuro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Dank je, ik heb bij conrad ook vast even die handleiding gedownload, daar zag ik het later ook al instaan dat er een seriele adapter bij zit (die je ook nog zelf in elkaar moet solderen :)), en ik heb hier nog wel een bakkie met een seriele poort dus dit is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Als de asuro je nou gaat vervelen, kun je proberen dze te evenaren.. http://www.robo-garage.com/english/robo/index.html

hier een video-link: http://www.robo-garage.co.../chroino_wmv/chroino4.asf

Deze robot kan zitten en opstaan, met twee benen..

• Anthor
  • Niet online
roborobbie schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:54:
Als de asuro je nou gaat vervelen, kun je proberen dze te evenaren.. http://www.robo-garage.com/english/robo/index.html

hier een video-link: http://www.robo-garage.co.../chroino_wmv/chroino4.asf

Deze robot kan zitten en opstaan, met twee benen..
De enryu van die site komt iets kleiner over dan dat hij is:
http://www.primidi.com/categories/sidebars/2004/03/26.html

en wat filmpjes:
http://www.dottocomu.com/b/archives/000744.html

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
MMmz,
Ik moet denk ik ook maar een asuro bestellen.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

gister asuro binnen gekregen. maar ik mis een aantal weerstandjes :| echt wazige shit. en als je een fout maakt is het ook een hell :( strax maar even de missende weerstandjes halen en dan maar hopen dat t werkt.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Weet je hoe vaag dat is.
Je koopt wat en dan is het niet compleet :S :S :S
Ik wil hem ook gaan bestellen maar wil eerst een aantal filmpjes zien e.d.

D'r zijn al diverse filmpjes voorbij gekomen hoor, hier in het topic. Bij miste er trouwens helemaal niks.
Die fouten zijn zeker bij de weerstanden. Daar heb ik ook het een en ander fout gedaan. Kwam ook omdat het inmiddels tegen 1 uur 's nacht was en ik om 19:00 begonnen was. Die weerstanden is echt zaak om heeeeeel goed op te letten. Wellicht ook beter om ze eerst uit te zoeken en dan pas te solderen. Dan zie je tenminste op tijd dat je rood en bruin door elkaar hebt gehaald oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

het is an sich wel wazigh ja, maar goed, ik heb een investering gedaan van 15 cent :P en toen deed-ie het helemaal. pff, wat een werk is dat solderen zeg! en je moet het ook niet op een avondje doen als je niet helemaal helder meer bent, dan ga je geheid fouten maken. weerstanden door elkaar halen ja, transistoren ging ook fout en van een ledje ook de polariteit verkeerd om gedaan. En dat is helemaal zwaar klote :P nu dat programmeren onder de knie krijgen.
@wouter: hoe heb ji die asjes vast gezet? gelijmt of ook gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 46308 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:18:
D'r zijn al diverse filmpjes voorbij gekomen hoor, hier in het topic. Bij miste er trouwens helemaal niks.
Die fouten zijn zeker bij de weerstanden. Daar heb ik ook het een en ander fout gedaan. Kwam ook omdat het inmiddels tegen 1 uur 's nacht was en ik om 19:00 begonnen was. Die weerstanden is echt zaak om heeeeeel goed op te letten. Wellicht ook beter om ze eerst uit te zoeken en dan pas te solderen. Dan zie je tenminste op tijd dat je rood en bruin door elkaar hebt gehaald oid.
I know.
Maar ik wil filmjes zijn van meer functionaliteiten :P
Ik ga hem denk ik wel bestellen.
--------------------------------
Afbeeldingslocatie: http://www.arexx.com/data/images/asuro/extension.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.arexx.com/data/images/asuro/lcd_panel.jpg

Die ultasone afstandsmeter kan je zelf maken. En Dat LCD scherm komt later op de markt.

[ Voor 17% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 24-02-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Yukkie: Ik heb ze vastegsoldeerd. Kostte wel wat moeite en zowel de asjes als de PCB waren loeiheet. Maar toen zaten ze ook wel goed vast.

Mijn vervagende Asuro is trouwens nu onderweg, dus als ik komende week weer thuis ben kan ik em weer in elkaar gaan zetten.

@_Automatic_: is daar eigenlijk ook een schema en een onderdelenlijst van? Lijkt me wel stoer om die erop te bouwen.

Trouwens, omdat ik zelf WB'er ben leek het me ook wel stoer om een behuizing om de Asuro te maken. Alleen had ik nog niet helemaal bedacht hoe ik dat aan de voorkant kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
@wouterdeg

Geen idee.
Ik zag hem op een info site staan. Ik ga wel even zoeken.

EDIT:

Wazig. Ik kan er verder niets over vinden maar het wordt als voorbeeld gegeven wat je met het extention board kan.

[ Voor 45% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 24-02-2006 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

die ultrasone afstands meter komt volgens mij uit het boek mehr späß mit der/das/die/den Asuro ;) die komt binnenkort ook in het engels op die/der/das/den markt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Nog maar even een ongegeneerde kick omhoog:
Ik ben nu een beetje aan het kijken naar progseltjes voor die asuro en natuurlijk om zelf dingen te programmeren. maar mijn god, tis toch moeilijker dan ik verwacht had. Zeker ook omdat zo goed als alle documentatie op internet over die Asuro in het Duits is en dat is niet mijn sterkste kant. (gewoon rond uit slecht)

Nou ben ik dus een beetje de code uit de handleiding aan het copiëren en plakken om te kijken wat het doet. Nou, bij mij niets dus :?

bijvoorbeeld dit stukje code:

C:
1
2
3
4
5
6
7
#include "asuro.h"
int main(void) {
while (1) {
if (PollSwitch()>0) {StatusLED(RED);}
else {StatusLED(GREEN);}
}
}

Volgens de handleiding moet de status LED van de asuro rood worden als je op een van de collision detectors (volgens mij een van de 6 switches aan de voorkant? andere knop achtigen zitten er niet op) drukt. De compiler gaf al meteen een fout melding bij de eerste regel, dat is dus al vreemd, ipv met #include "asuro.h" wordt de code wel gecompileerd met #include <ASURO.h>.
als ik vervolgens de asuro flash en aanzet, en ik druk op een van die knopjes, gebeurt er niets. De status led blijft mooi groen. Zelfs als ik Rood en groen omdraai, is de LED groen als de asuro het programma start :?

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 27-02-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voeg me toe op msn dan kan ik je helpen, heb zelf een asuro en weet veel van de programmering.
frits _ stam *apestaart* hotmail . com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De code die je hebt gegeven staat inderdaad exact zo in de handleiding.

Ik kan het nu zelf niet proberen, ik moet eerst m'n vervangende Asuro nog in elkaar zetten. Wat ik wel weet van het proberen met die vorige met de defecte motor is dat er soms ook nog
code:
1
Init();
na de
code:
1
int main(void){
staat. Kijk maar op pag. 66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thnx voor de hulp :) als dank hier mijn eerste (nuttige :P ) progseltje. niet echt moeilijk en ook niet erg uitgebreid maar toch ben ik bere(n)trots!

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include "ASURO.H"

int main(void) {
Init();
while (1) {

if (PollSwitch() > 0 ) /* Als er een knopje ingedrukt is, geeft de pollswitch een waarde aan hoger dan 0*/
    {
        StatusLED(RED);     /* statusled is rood*/
        BackLED(OFF,OFF);   /* achterlichtjes  uit */
        MotorDir(BREAK,BREAK); /*  motor doet niets */
    }

else                        /*als er geen knopjes ingedrukt zijn */
    {
        BackLED(ON,ON);         /*achterlichtjes aan */
        StatusLED(GREEN);       /*statusled groen */
        MotorDir(FWD,FWD);      /* de richting is vooruit voor beide motortjes */
        MotorSpeed(120,120);    /* snelheid is 120; halve snelheid, wederom voor beide motortjes */
    }
}
}

Volgende stap is dmv een while of for lus de Asuro achteruit laten rijden voor een bep. tijd als een van de knopjes word ingedrukt.

@frits297: ik zet je er zo bij op msn! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

was dat Init() inderdaad het probleem? (Het wordt op GoT over het algemeen wel gewaardeerd als je ook de uiteindelijke oplossing post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Oplossing zie je boven je, het is een werkend programma. Het was idd dat "Init()" commando wat er miste. Ik ben er alleen nog niet geheel achter wat de functie daarvan is :X net als die "While(1)" en "int main(void)" overigens, maar aangezien ik het in zo goed als elk script terug zie voor de Asuro, neem ik aan dat het gewoon manditory is. (overigens zou ik het niet erg vinden als iemand die stukjes code uit wil leggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

int main (void) betekent dacht ik dat je daar feitelijk een function begint die je main noemt. Main is daarbij een gereserveerde naam, want deze functie wordt dus direct uitgevoerd. Dit weet ik echter niet 100% zeker.

Dat while(1) is om een eeuwige loop te maken. Tussen haakjes staat dan een voorwaarde en als die waar is, loopt de loop. Omdat 1 altijd waar is, is het een eeuwige loop. Gelukkig heeft Asuro wel een aan/uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiwa729
  • Niet online
hallo ik heb nog een vraagje over de asuro
bij die asuro moet je daar eht solderen kan je niet iets anders in de plaats doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-04 17:13

Ikke!

aka Netfinity

Pritstift geleid niet en blijft niet zitten. :+
Als het een zelfbouwding is, zul je hem toch echt moeten (laten) solderen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je moet echt solderen voor de Asuro. Je krijgt allemaal losse elektro onderdeeltjes die je op de lege pcb moet solderen.

Maar wat is het probleem? Het is een mooie gelegenheid om te leren solderen en dat staat zelfs in de handleiding uitgelegd. Ik heb zelf ook bij de Asuro direct een goedkope soldeerbout, tin en een goede standaard gekocht. Was bij elkaar een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144879

Ik heb ook al eens robotjes gemaakt :)
Gewoon karretje met lego gebouwt, 2 motors er in (op voorwielen), en 3 2-aderige kabels er uit. Dit aan een mooie sturing waarmee 'k de 2 motors afzonderlijk kon besturen (gewone knopjes toen nog, was +- 10 jaar, en ziek thuis :P), en dan nog 2 draadjes voor 2 ledjes aan de voorkant (ofwel links, ofwel rechts, door ompoling).
Door dit topic krijg'k weer zin om zoiets nog eens te doen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Zijn er eigelijk nog personen die iets anders dan een asuro aan het bouwen zijn (en dit topic nog volgen)?

En is er iemand met een behoorlijke hoeveelheid electronica kennis die ik kan mailen om een ontwerpje te bespreken? (via irc kan ook) Mijn stappenmotor aansturingskaartje werkt namelijk niet meer (Door dit principe) ;)
Ik had een kortsluiting waardoor er een transistor oid is doorgefikt
Ik was al bezig met het ontwerpen van een nieuw kaartje, maar daar is dus wat meer vaart achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Eaxfer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:51
over robots gesproken: http://www.sony.net/SonyInfo/QRIO/

dit robotje van sony kan lopen rennen vallen en zelfs praten.

http://www.sony.net/SonyInfo/QRIO/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

mja, wel leuk zo'n prefab robot van sony, maar dat mist gewoon de dimensie van iets wat je zelf in elkaar gezet hebt en al dan niet zelf verzonnen. (ik heb dan wel een asuro, maar heb meer respect voor mensen die zelf de electronica voor zo iets verzinnen etc.) Bij zo'n robot kijk je er naar, doet er een dag/week iets mee en dan is er de lol vanaf volgens mij. Ik ben nu al trots dat ik die asuro helemaal in elkaar gesoldeerd hebt (zonder noemenswaardige foutjes :P ) en je wil niet weten hoe ik mij voelde toen de lampjes gingen branden nav. mijn eerste programma'tje. dat geeft echt een kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine sneak preview speciaal voor GOT:

down low
Up high

More will follow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 118825 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:54:

down low
Up high

More will follow..
Klopt het dat er nog geen controller aan zit? Ik zie 12 servos maar aan alle losse draadjes te zien heb je die nog niet aan gesloten en ik kan op die zespoot niets vinden waar ze in kunnen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaar ook het "sneak preview" gedeelte.. genius :p :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Anoniem: 118825 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:54:

down low
Up high

More will follow..
Dat gaat echt meesterlijk worden,
jammer dat ik dit topic al volg, anders had ik het wel gebookmarked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129568

Ik heb al wat ge-googled enzo, maar ik kon het niet echt vinden:
Wat is ongeveer de prijs van een Lego Mindstorms basispakket?

Naar aanleiding van dit topic lijkt het me leuk hier eens wat mee te beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
kijk eens op lego punt ennel, daar heb je ook nxt.

Lego nxt komt in augustus uit en is veel gevavanceerder dan de mindstorms.. kosten zijn ongeveer 200 euro voor een pakketje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 10:51
roborobbie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:17:
kijk eens op lego punt ennel, daar heb je ook nxt.

Lego nxt komt in augustus uit en is veel gevavanceerder dan de mindstorms.. kosten zijn ongeveer 200 euro voor een pakketje..
De laatste keer dat ik keek was het nog 300, de huidige versie kan je wel voor 250 vinden in de lokale speelgoedwinkel ;)

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

wat een stilte aan het robo front

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Let op: