Toon posts:

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:
  • 151.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• yoow007
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-11-2016
Ik heb ook met Mindstorms gewerkt. Beviel goed maar ik vond het geen uitdaging. Daarom heb zelf een Propellor proto board gekocht. Met Octo coller processor(dus lekker snel). Voor een prijs van ongv. 40 voor het board. Is te programeren met C en Spin. Als alles goed gaat werken ga ik waarschijnlijk met het Wk Robocupjunior mee doen.Deze robot moet een lijn volgen en groen en silveren poppetjes zien genaamd Rescue.
Bedankt voor de tips voor de kleuren sensoren. :*) Zit allen nog even te twijfelen of ik een foto risistor zal kopen en daar 3 kleuren leds omheen plaats.

[Voor 9% gewijzigd door yoow007 op 07-02-2009 17:26]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:34
TCS230 is een goede kleuren sensor, gebruik hem zelf ook op mijn minibot incl een lumiled om het object goed te belichten.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Fawn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 09:08
Rond m'n twaalfde ben ik een tijdje aan het knutselen geweest met kleine bouwpakketjes van robotjes die het licht opzoeken en bepaalde toongeratoren/alarmsysteempjes.
Nu ben ik gisteren 18 geworden en er werd aan me gevraagd wat ik daarvoor zou willen krijgen.
Het lijkt me heel leuk om weer eens een bouwpakket te krijgen om daarmee te spelen, maar ik merk dat het toch aardig lastig is om wat te vinden.
Ik zoek een simpel robot bouwpakketje voor 40-50 euro, waarbij een optie om hem in te programmeren heel erg welkom zou zijn. Heeft iemand aanraders?

Ik kwam op deze robot uit:
ShadowrunR schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:04:
Iemand al ervaring met de PRO-BOT128 van bij Conrad? Ziet er op het eerste zicht wel interessant uit.
Meer info: http://www.c-control-pro....OT128/PRO-BOT128-Info.pdf. Alle informatie lijkt voorlopig in het duits te zijn.
Maar het blijkt dat de chip die de zaak aanstuurt (25 euro) en de kabel voor de verbinding met de pc (14 euro) er niet bij in zit, dus dat je daar nog niet veel mee kan beginnen.

Ik vond ook de Asuro Robot Kit. Die lijkt me iets beperkter en ligt maar net binnen het budget.
Weet iemand of die wel compleet geleverd wordt bij Conrad? (dus inclusief zaken als chip en verbinding met pc)

EDIT: Ik heb het hele forum doorgelezen op zoek naar de Asuro. Het lijkt me dat die wel all-inclusive wordt geleverd door conrad. Er wordt nogal eens gezegd dat hij niet heel stevig is/niet altijd goed werkt, maar dat neem ik voor lief, aangezien het niet een heel duur ding is.
Is deze robot ook programmeerbaar in Linux?
Is Conrad de beste winkel om hem bij te kopen? (Is Conrad gewoon geschikt voor particulieren of moet je een instantie/bedrijf zijn om er te kopen?)
Weet iemand nog een net iets goedkoper alternatief voor deze robot? (rond de 40 euro)

[Voor 30% gewijzigd door Fawn op 20-03-2009 18:18]

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-11 23:12

it0

Mijn mening is een feit.

http://www.makershed.com/...ils.asp?ProductCode=MKPO1

Buiten je budget maar je kan er ook zoveel meer mee en lijkt me de juiste stap voorwaarts van waar je nu bent.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat zijn je eisen? Denk dat de asuro wel goed is om mee te beginnen met dit budget. Je leert ook wat c programmeren, dat kan later nog handig zijn :)

Waarschijnlijk kan je hem wel onder linux programmeren aangezien er een atmel avr op zit maar het kan zijn dat ze een apart programma bijleveren, lees handleiding alvast!

Daarnaast kan het niet kwaad om gewoon ff te googlen. Er zijn een hoop internationale robotshops en de dollar is vrij goedkoop.
Ook leuke kits, helaas in ponden: http://www.therobotshop.com/catalog/robot-kits/intermediate

[Voor 25% gewijzigd door Mr_gadget op 21-03-2009 15:03]

• Fawn
it0 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:51:
http://www.makershed.com/...ils.asp?ProductCode=MKPO1

Buiten je budget maar je kan er ook zoveel meer mee en lijkt me de juiste stap voorwaarts van waar je nu bent.
Dank je voor je tip. Deze robot ziet er een stuk sneller en manouvreerbaarder uit. Het is wel jammer dat hij al geassembleerd is, ik heb liever een bouwpakket. Daarnaast ziet hij wat over mn budget, en met de Orangutan USB Programmer van 25 dollar en de verzendkosten erbij wordt het toch echt iets te prijzig.

Ik heb gevonden in de handleiding dat Asuro ook gewoon in Linux te programmeren is. Ik denk dat ik voor de Asuro kies. Met een paar kortingscodes voor Conrad die op het internet te vinden zijn, kan ik de prijs van het pakket van 50 euro waarschijnlijk omlaag krijgen naar 30 euro.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Fawn schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:21:
[...]

Dank je voor je tip. Deze robot ziet er een stuk sneller en manouvreerbaarder uit. Het is wel jammer dat hij al geassembleerd is, ik heb liever een bouwpakket. Daarnaast ziet hij wat over mn budget, en met de Orangutan USB Programmer van 25 dollar en de verzendkosten erbij wordt het toch echt iets te prijzig.

Ik heb gevonden in de handleiding dat Asuro ook gewoon in Linux te programmeren is. Ik denk dat ik voor de Asuro kies. Met een paar kortingscodes voor Conrad die op het internet te vinden zijn, kan ik de prijs van het pakket van 50 euro waarschijnlijk omlaag krijgen naar 30 euro.
Ik heb naar die asuro gekeken en zoals eerder gezegd bevat hij een atmel brein, dat is erg handig omdat de linux tools goed zijn en erg uitbreidbaar. dus je kan bv een 2e atmel bijzetten oid en zodoende hem gaan uitbreiden met extra cpu/memory/sensoren.

• ? ?
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
..

[Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:47]

• Fawn
Ik heb uiteindelijk de Asuro toch maar zelf besteld bij Conrad.
Hoop dat ik iets meer mazzel heb met hun verzendtijden! :9

• ? ?
  • Niet online
..

[Voor 109% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:46]

• ? ?
  • Niet online
..

[Voor 126% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:46]

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

era.zer schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:12:
De aansturing via de rumblepad verloopt prima
[afbeelding]

Zeer tof om mijn software eindelijk *alive* te zien worden :)
Weet iemand soms een Nederlandse shop waar je een pan/tilt mechanisme kunt kopen, of hoe je dat eenvoudig zelf in elkaar kan steken. Misschien eens een paar printers slopen en kijken of er iets bruikbaars qua casing in zit.
Ik weet niet of je het ergens kan kopen, maar uiteindelijk zijn het maar 2 servo's die haaks op elkaar staan.

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
era.zer schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:12:
De aansturing via de rumblepad verloopt prima
[afbeelding]

Zeer tof om mijn software eindelijk *alive* te zien worden :)
Weet iemand soms een Nederlandse shop waar je een pan/tilt mechanisme kunt kopen, of hoe je dat eenvoudig zelf in elkaar kan steken. Misschien eens een paar printers slopen en kijken of er iets bruikbaars qua casing in zit.

Het uiteindelijke doel is om een voertuig te maken, met camera, via wifi/gprs aan te sturen mét mijn airsoft m4a16 erop gemonteerd (boys will be boys) 8)

Zitten er hier mensen in een "robotclub"? Ok club klinkt zo nerdy, maar het lijkt me interessanter om zoiets met anderen te doen waarop iedereen zijn eigen focus heeft.
Voor pan/tilt op een camera kan je het beste servo's gebruiken, omdat je daarmee de draaihoek kan afregelen.

Hier hebben ze een setje, en op die site kan je ideeën opdoen voor constucties:
http://www.lynxmotion.com...productID=287&CategoryID=
http://www.antratek.nl/4WD1.html (nl verkoper)

Ik heb ooit zoiets gemaakt voor twee standaard servo's van conrad:

Gewoon een alu strip en een beetje buigen, boren, zagen en vijlen.
De strip buigt door als er teveel gewicht op rust, maar het was genoeg om een beetje mee te klooien. (en een stukje goedkoper dan $35)

De HCC heeft een robotclub, misschien is dat iets voor jou?

p.s.
Een airsoft wapen op een robot klinkt een beetje onverantwoord imho.

• ? ?
  • Niet online
..

[Voor 98% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:46]

• ? ?
  • Niet online
..

[Voor 104% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:46]

• huub8
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-06 17:57
Ik zou graag de robot die beschreven staat op deze website http://www.societyofrobot...by_step_robot_step1.shtml na willen bouwen, maar hiervoor heb ik de op die website staande onderdelen dus nodig, weet iemand een (web)winkel waar je van dit soort electronica kan kopen?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

huub8 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:11:
Ik zou graag de robot die beschreven staat op deze website http://www.societyofrobot...by_step_robot_step1.shtml na willen bouwen, maar hiervoor heb ik de op die website staande onderdelen dus nodig, weet iemand een (web)winkel waar je van dit soort electronica kan kopen?
www.aavrs.nl voor de microcontrollers en de programmer
www.voti.nl voor sensoren
www.dickbest.nl voor de rest
www.dealextreme.com voor de servo.

Als je geen programmeer ervaring hebt zou ik voor een arduino gaan of een basic stamp.

• huub8
Ik heb wel enigzins programeer kennis, maar dan alleen in php en javascript, wel zou ik graag meer talen leren dus ik ben bereid er veel tijd (en waarschijnlijk ergenis :)) in te steken.

• Fawn
Ik heb mijn Asuro eindelijk helemaal in elkaar gezet!
Hij kwam foutloos door de zelftest.
Ik heb nog een vraagje over de (seriële) zender;
Hij zou met een variabele weerstand zo ingesteld moeten worden dat hij bij reflectie tegen een wit vel papier zijn eigen gestuurde tekens correct ontvangt, maar in de open ruimte zichzelf niet ontvangt.
Nu had ik hem zo ingesteld, maar dit is haast niet foutloos te krijgen. Ik heb dan ontzettend veel last van ruis, en het flashen gaat vaak fout. (checksum errors)
Nu heb ik de regelweerstand zo ingesteld dat hij vooral een sterk signaal afgeeft, maar hij onvangt zijn eigen signaal nu ook altijd.
Het flashen lijkt beter te gaan. Ik moet de zender nog wel heel dicht bij de Asuro in de buurt houden.
Zitten hier nadelen aan? Kan het ding zichzelf gaan storen bij een te sterk signaal?

Is de asuro trouwens zo mis te flashen dat hij beschadigd raakt en niet meer opnieuw te flashen valt?
Of staan de systeembestanden van het apparaatje los van het gedeelte dat je kunt flashen.

• maarten2
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-04-2009
Ik ben hier voor het eerst, leuke topic :D.
Ik wou altijd al is een robot arm maken, ik ben nu een Beetje aan het bedenken hoe ik dat het goedkoopst kan doen. Ik heb hier een tekening die ik ff snel heb gemaakt

Het is wel in autocad/paint gemaakt

Ik kan het van hout of staal maken, moet ik nog ff kijken wat ik kan “lenen” van school :D
De stroom woord gewoon lekker simpel met hier een daar wat relais, knoppen en motortjes van CD spelers enz.
Als je nog wat verbeter punten heb hoor ik dat graag. Ik ga het thuis in inventor nog helemaal goed uittekenen. Als ik er klaar me ben zal ik hem op internet zetten :D

Nu zag ik net ook zo’n BEAM bot (dat wil ik nu ook :9~ ) maar ik heb niet zo veel verstand daar van kan iemand mij een simpel tekeningetje geven, met wat uit leg enz.
8)7

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Hoe groot moet die arm worden dat je veren gaat gebruiken?
Die motor wordt of een servo (sterk) of een stappenmotor(accuraat)

Als je die zelf wilt aansturen dan moet je dat waarschijnlijk gaan doen met een microcontroller. Ben je daar bekend mee? Je hebt al een robotarm voor nog geen 50 euro.

Een beam bot werkt meestal zo dat er een condensator wordt opgeladen, meestal door de zon en dan vervolgens die stroom het circuit wordt ingeschoten. Dit is meestal een simpel ic die dan de motoren aanstuurt.
Daarnaast zijn beam bots freeform, d.w.z. dat er geen printplaat wordt gebruikt maar alles direct aan elkaar wordt gesoldeerd.

Als je beam bot in google in tikt vindt je meer dan genoeg links.

• maarten2
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-04-2009
ik denk +/- 30 cm groot. ik heb ook al iets gelezen over die beam bot, dat die stap voor stap iets doen, ik denk dat ik dat ook met die arm ga doen, want het is meer voor de show. :D

ik weet nog niet wat voor motor ik moet gebruiken, ik heb daar nog niet zo veel verstand van, wat raad jij mij aan, en heb je ook motors met een soort rem? Dan heb ik die veren niet meer nodig

ik wil die arm wel zelf maken, dat is wel zo leuk, toch :D

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Jij denk in DC motors.

Een servo is in principe een dc motor maar er zit ook een pot meter op en nog wat meer electronica. Zodat gemeten kan worden in welke stand hij staat. Een servo is meestal gelimiteerd tot een hoek van 180 tot 270 graden, maar ook dit is aan te passen. 1 servo op dealextreme kost tussen de 5 en 10 euro. Door hun tandwielen (vertraging) berensterk.
Je moet een servo aansturen dmv een Pulse Width Modultation signaal. Dat betekent je dus pulsen geeft.
Geef je 50% van de tijd pulsen van staat de servo in het midden. 0% pulsen helemaal naar links, 100% pulsen helemaal naar rechts.

Een stappenmotor werkt totaal anders, Hier kan je de motor per stap controleren. Om de motor te laten draaien moet je de motor dus continu stappen laten zetten.
Je hebt 2 types, unipolair en bi polair, wederom op internet/wikipedia genoeg over te lezen.
Hier heb je een microcontroller/ic voor nodig om deze aan te sturen.
Ze zijn veel zwakker en duurder maar aan de andere kant wel veel nauwkeuriger. Ook dit hangt van het aantal stappen af per 360 graden wat kan gaan van 45 tot 200 afhankelijk van de motor.

Jou zou ik een servo aanraden om mee te beginnen.

Maar als ik jou was zou ik me eerst in de microcontrollers verdiepen, want daar moet alles mee worden aangestuurd.. de arduino is momenteel erg hip, maar er is veel meer keuze...

• DarkSavior
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03-11-2015
it0 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:33:
Maar als ik jou was zou ik me eerst in de microcontrollers verdiepen, want daar moet alles mee worden aangestuurd.. de arduino is momenteel erg hip, maar er is veel meer keuze...
Als je werkelijk interesse hebt in elektronica, dan raad ik je aan geen Arduino gebruiken. Met een beetje meer moeite leer je de taal C. Daar kan je veel meer mee, bovendien ben je zo wat gebonden aan de library van de Arduino zelf.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

DarkSavior schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 17:43:
[...]

Als je werkelijk interesse hebt in elektronica, dan raad ik je aan geen Arduino gebruiken. Met een beetje meer moeite leer je de taal C. Daar kan je veel meer mee, bovendien ben je zo wat gebonden aan de library van de Arduino zelf.
Wiring (de taal van Arduino) is gewoon een afgeleide van C dus dat valt wel mee. En je kan alsnog in C verder programmeren als je wil volgens mij.

Dit is ook nog wel een leuk robotarmpje om te hacken:

47 dollar!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

DarkSavior schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 17:43:
[...]

Als ik naar de vragen kijk en naar de topic titel, denk ik dat je beter eerst simpel kan beginnen. Zoals gezegd de stap van wiring naar C is klein, maar de kans dat als je meteen met C of assembler begint je zo low-level begint en tegen zoveel problemen aanloopt dat een gemiddeld persoon het meteen opgeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
Ik zou dit graag eens willen uitproberen: http://www.se7ensins.com/forums/hardware-customizations/123221-tut-rapid-fire-sleeper-and-programmer-works-cod5.html niet om online te gebruiken maar gewoon voor de grap tegen vrienden etc. Echter heb ik geen idee waar ik deze onderdelen kan kopen, bij conrad kan ik alles vinden op de chip na... Verder zou ik ook best wat meer uit willen geven voor een programmer die meerdere soorten chips waar onder de gebruikte in die website uiteraard (de 12f683 8-bit).

Weet iemand waar je mischien zo'n programmer (of de losse onderdelen) en die chip kan kopen?

[Voor 22% gewijzigd door huub8 op 05-05-2009 20:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Ik heb eindelijk maar de stap genomen om ook te beginnen.
De Asuro besteld bij conrad. N

Nu maar hopen dat ik een beetje een vaste hand heb voor het solderen. En dat ik kan wachten tot mijn examens afgelopen zijn :D

• 147846
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-02-2015
Ik heb ook de stap genomen om te beginnen met het maken van een simpel robotje. Ik wil dit stap voor stap doen, dus eerst 2 motorjes, een PIC (oid), wat kleine componentjes die misschien nodig zijn en dan simpelweg paar meter vooruit rijden om vervolgens om te draaien en het opnieuw doen. Ik geloof dat ik op deze manier goed stap voor stap steeds verder kan gaan in plaats van mezelf in een keer in het diepe gooie en iets proberen te maken wat simpelweg teveel is op het begin.

Hebben jullie tips hierover? Is dit een goede manier om te beginnen? Ik neem aan dat je als je hiermee begint het later kan uitbreiden met het ontwijken van objecten etc? Ik heb al een goede kennis over het programmeren dus dat moet denk geen probleem zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ik heb woensdagavond ook de ASURO bij Conrad besteld..
Donderdagavond de verzendbevestiging, en zaterdag in huis gekregen...
Gisteravond in elkaar gezet, en alles werkte in 1 keer :)

Alles met de engelstalige handleiding gedaan (van de site van Conrad geplukt), kom ik op het einde erachter, dat op de CD-ROM ook een Nederlandstalige staat... 8)7

Het in elkaar zetten ging opzich allemaal goed, al waren de asjes een beetje lastig om te solderen aan de PCB, ik denk dat mijn soldeerbout niet warm genoeg word om dat ding zo warm te krijgen, dat de tin lekker vloeit. Maar al met al is het nog aardig gelukt.

Bij de weerstandjes werd het even moeilijk, aangezien er iets niet bij zat. maar ik ook wat over bleek te hebben. Toen ik deze ging na-meten bleken deze precies de juiste te zien. (met dus andere kleurcodes)

Zoals gezegd, werkte alles verder in 1 keer. Alleen moet ik de IR ontvanger bijna tegen de PCB aanhouden, wil ik iets ontvangen...Dit is toch niet normaal? Ik werk overigens met de USB-IR. Omdat ik geen seriele poort heb. En op dat USB ding is niks in te stellen met een pot-meter ofzo (zoals bij die seriele).

Nu zit ik een beetje te spelen met wat programmeer-code..
Iemand misschien een site met leuke voorbeelden? Heb al een tijdje lopen zoeken, maar vind (afgezien van duitse sites, wat ik niet beheers) helemaal niks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-12 11:41
TripleQ schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:52:
Nu zit ik een beetje te spelen met wat programmeer-code..
Iemand misschien een site met leuke voorbeelden? Heb al een tijdje lopen zoeken, maar vind (afgezien van duitse sites, wat ik niet beheers) helemaal niks.
Er staan voorbeelden in de Engelse handleiding, weet niet of je die al gezien hebt? Hoofdstuk 9 is dat. In 9.2 staan kant en klare stukjes code.

Het lijkt me wel een grappig apparaatje, zoek al een tijdje een leuk robotje om mee te beginnen en mss is deze wel geschikt. Niet te duur, en overmorgen jarig dus wat verjaardagsgeld over hiervoor wellicht. Of zijn er mensen met betere suggesties? Ik heb iig nog geen robotje gezien met zoveel mogelijkheden voor zo'n lage prijs.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Dankje.
Maar die handleiding ken ik zo ongeveer al uit mijn hoofd bijna (naja, overdreven dan).
Overigens ook in de nederlandse staan wel veel voorbeelden, hoe je alle functies moet aanspreken etc...

Maar ik was eigenlijk op zoek naar wat kant en klare "Eind programma's" Die wat leuks laten zien :)
Maar ben er vandaag achter gekomen dat zelf prutsen eigenlijk ook wel leuk is,

Aangezien het nu te laat is, om wat te spelen met de motortjes(ivm geluid productie), ben ik nu met wat input aan het kloten...
De switches, maar ook vooral de communicatie via de IR poort. Beetje berichtjes overzenden, van de ASURO naar de pc, en weer terug :)

Overigens was ik het werken op mijn Windows computer alweer zat, dus ben ik wat gaan prutsen met de linux tools op de cdrom. Maar daar kwam ik niet echt verder mee, aangezien dat RPM bestanden zijn, en ik met Ubuntu werk. Ik vond hiervoor deze site

http://wiki.ubuntuusers.de/ASURO

Dit in combinatie met hetgeen in de handleiding staat heeft geleid tot een werkend ontwikkel/flash platform onder Ubuntu

[edit]
Of dit trouwens een goede keus voor jou is?
Voor de prijs hoef je het niet te laten... Maar het is allemaal wel vrij gammel, en kan volgens mij niet echt een stootje hebben.

Ik weet niet of je van het solderen houd, maar daar ben je na 1 avondje wel mee klaar, en daarna is het alleen maar programmeren / bedenken wat je er allemaal nog mee kunt doen.

[Voor 14% gewijzigd door TripleQ op 01-06-2009 00:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Ik heb hem vorige week maandag al besteld.
Wel een ontvangsbevestiging van het geld, maar daarna niks meer. Op de site is ook niks meer terug te vinden van mijn bestelling. Ja.. Ik ben ingelogd :P
Komt dit bekend voor?

• robotter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-06-2009
Ik wil graag beginnen in de robot wereld.

ooit wil ik eens een robot van scratch bouwen maar ik denk dat het beter is om eerst een seen bouwpakket te kopen en die opbouwen herlaas is de cooclste robot die ik heb gezien geen bouwpakket maar voorgeassembleerd.

Budget is ondeveer 140 euro

Ik heb geken naar:

Boe-bot (iets aan de hoge prijs voor mijn 150)
Robby rp6 (135 euro)
asuro (50 euro)
Pro-bot 128 (82euro bouwpakket=40 + C-CONTROL PRO UNIT MEGA 128 = 26 euro + usb programmeer kabel = 16 euro)

of zijn er nog andere suggesties of tips (mogen ook een klein beetje duurder maar dan met motivatie waarom ik dei dan zou moeten kopen) ik wil er graag iets van leren zodat ik later eentje van scratch kan opbouwen

[Voor 12% gewijzigd door robotter op 25-06-2009 17:01]

• DarkSavior
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03-11-2015
Ik ben ooit begonnen met Asuro. Kostte 50 euro.. gesoldeerd en alles werkte en daarna niks meer mee gedaan.

• PA9CW
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 30-04-2011
Ik zou voor de RP6 gaan. Ik heb de beschrijving gelezen en het ziet er indrukwekkend uit. Ook leuk om rupsbanden te hebben. Dat is weer eens wat anders. En in Linux te gebruiken. Dat is helemaal MOOI :-)

Of alleen het RP6 onderstel met motoren en tandwielen, voor 39,99 en dan zelf verder opbouwen. Misschien wel met een Arduino ? Hier te koop. Dan ben je nog goedkoper uit.

[Voor 42% gewijzigd door PA9CW op 27-06-2009 21:36]

• dvvelzen
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-10 21:54
Ik weet niet of dit de "handigste" plek is voor (ver)koop van 2e hands robotica, maar ik wil mijn set voor een leuk prijsje van de hand doen. Misschien dat er wat mensen zijn die interesse hebben in de robotica, dit topic volgen, maar het nieuw te duur vinden.

de 'te koop' post staat bij highflow op dit moment: linkje

• BlackBurn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-11 11:40

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

dvvelzen schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:54:
Ik weet niet of dit de "handigste" plek is voor (ver)koop van 2e hands robotica, maar ik wil mijn set voor een leuk prijsje van de hand doen. Misschien dat er wat mensen zijn die interesse hebben in de robotica, dit topic volgen, maar het nieuw te duur vinden.

de 'te koop' post staat bij highflow op dit moment: linkje
Als je wat spulletjes los kwijt wil heb ik wel interesse. Kun je mij contacten, kan zo 1,2,3 geen mailadres of andere manier vinden om contact te leggen.

If it is broke, fix it. If it ain't broke, make it better!

• FredSki
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-01-2018
Hallo allemaal. Ik ben ook bezig met een robot. Heb reeds een OOPIC, maar ik wil eigenlijk een linux based platform gebruiken. Mijn ideaal is een linux OS, programmeer omgeving in Python, energie zuinig, minimaal 3 onboard PWM kanalen en een zooitje GPIO's. Verder wil ik wireless (wifi of zigbee), een onboard camera en on board geluid. Ik heb de Glomation GESBC-9260S Embedded Single Board Computer gevonden. Die kan ik omgerekend voor EUR 100,- naar Nederland halen. Het is echter een ARM platform en python op ARM schijnt lastig te zijn. Verder zit er geen audio onboard (maar wel USB, dus die kan ik altijd toevoegen). Weet iemand een SBC of mini-itx x86 platform welke minimaal 3 pwm kanalen kan leveren. Ik weet wel dat de fan aansturing op moederbordjes gebruikt kunnen worden voor pwm, maar ik heb er wel 3 nodig (2 wielen en een roterend " hoofd". De wielen zijn DC motoren en het hoofd een servo). Alternatief is een goedkoop x86 mini-itx bordje en de reeds aanwezige OOPIC via i2c aansturen om zo alle I/O via de OOPIC af te handelen, maar ik heb voorkeur voor een enkelvoudige oplossing.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Energiezuinig = arm denk ik dus misschien kan je beter uitzoeken wat precies het probleem met phyton is?
Ik ben zelf bezig met een asus wl-500g router met openwrt, dit is mips maar ik heb geen idee hoe de python ondersteuning is. Audio is hierop toe te voegen met een usb stick.
Verder is beagleboard erg leuk misschien ook een optie? Het heeft wel een redelijke community. Of je moet kijken naar een pc104 oplossing..

• _Danny_
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06-05-2016
FredSki schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:09:
Hallo allemaal. Ik ben ook bezig met een robot. Heb reeds een OOPIC, maar ik wil eigenlijk een linux based platform gebruiken. Mijn ideaal is een linux OS, programmeer omgeving in Python, energie zuinig, minimaal 3 onboard PWM kanalen en een zooitje GPIO's. Verder wil ik wireless (wifi of zigbee), een onboard camera en on board geluid. Ik heb de Glomation GESBC-9260S Embedded Single Board Computer gevonden. Die kan ik omgerekend voor EUR 100,- naar Nederland halen. Het is echter een ARM platform en python op ARM schijnt lastig te zijn.
Wil je de aansturing van je GPIO ook vanuit python doen? Dat maakt het (denk ik) lastig, ik vermoed dat je daarvoor een library nodig hebt en de vraag is of die al bestaat?
Welke problemen zijn er tussen Python en ARM?
Verder zit er geen audio onboard (maar wel USB, dus die kan ik altijd toevoegen). Weet iemand een SBC of mini-itx x86 platform welke minimaal 3 pwm kanalen kan leveren. Ik weet wel dat de fan aansturing op moederbordjes gebruikt kunnen worden voor pwm, maar ik heb er wel 3 nodig (2 wielen en een roterend " hoofd". De wielen zijn DC motoren en het hoofd een servo).
Heb je al externe motoraanturing voor de wielen, of enkel DC-motoren? In het laatste geval zou ik toch een externe besturing nemen in de vorm van PIC of AVR die serieel aan te sturen is. Dat geeft je meer speelruimte en mogelijkheden op je linux module.

De PWM aansturing voor de servo is niet zo spannend. Die kan je waarschijnlijk zelfs wel op een GPIO poort doen, hoewel een hardwarematige PWM natuurlijk weinig CPU kost.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een microntroller voor de hardware aansturing (motoren, servo e.d.) en een linux bordje voor netwerk/audio/video e.d.

• FredSki
Heb je al externe motoraanturing voor de wielen, of enkel DC-motoren? In het laatste geval zou ik toch een externe besturing nemen in de vorm van PIC of AVR die serieel aan te sturen is. Dat geeft je meer speelruimte en mogelijkheden op je linux module.
Ja, ik heb al H-bridges op basis van de L293 voor de aansturing. Heb dus alleen een PWM kanaal nodig om het aan te sturen. De wielen hebben een terugkoppelingsloop waarbij middels het circuit van een computermuis de daadwerkelijke verplaatsing van ieder wiel wordt gemeten.

Een PC moederbord voor je H/W aansturing is idd een groot vat met compromissen. Door m;n OOPIC te gebruiken voor de H/W aansturing en sensor uitlezing los ik wel heel veel op ja, maar zoals gezegt wil ik erst nog een moedige poging ondernemen alles met 1 oplossing te doen. Ik zit trouwens ook nog met een schuin oog naar ROS te kijken.

• _Danny_
Ja, ik heb al H-bridges op basis van de L293 voor de aansturing. Heb dus alleen een PWM kanaal nodig om het aan te sturen. De wielen hebben een terugkoppelingsloop waarbij middels het circuit van een computermuis de daadwerkelijke verplaatsing van ieder wiel wordt gemeten.
Zoek eens naar de mini2440 op ebay, die heeft volgens mij alles wat je nodig hebt en kost minder dan 100 euro.

• FredSki
_Danny_ schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:13:
Zoek eens naar de mini2440 op ebay, die heeft volgens mij alles wat je nodig hebt en kost minder dan 100 euro.
He bedankt voor de tip. Is idd een wreed aantrekkelijk bordje. Echter, ik zie maar 1 x PWM (een PWM Beeper??), en ik moet 2 onafhankelijke DC motoren aansturen welke ieder hun eigen H-bridge heeft. Heb ff rond zitten zoeken, maar nergens blijkt uit dat dit bordje dat aankan.

• _Danny_
FredSki schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:14:
[...]
He bedankt voor de tip. Is idd een wreed aantrekkelijk bordje. Echter, ik zie maar 1 x PWM (een PWM Beeper??), en ik moet 2 onafhankelijke DC motoren aansturen welke ieder hun eigen H-bridge heeft. Heb ff rond zitten zoeken, maar nergens blijkt uit dat dit bordje dat aankan.
Die omschrijving betreft een buzzer die op het bordje zit (daar is er inderdaad maar 1 van ;) ) De processor heeft vijf 16-bit timers, vier daarvan hebben een eigen output pin. Het is ff zoeken maar met de datasheets en schema's die hier te vinden zijn is er wel uit te komen. Als ik het zo bekijk is er wel een nadeel; twee van de PWM output pins worden in ieder geval voor de aansturing van de camera module gebruikt. :/ De andere twee heb ik niet zo gauw kunnen vinden. Als je er een RTOS op zet kan je de PWM natuuurlijk ook in software doen (eventueel op interrupt basis m.b.v. de hardware timers) Dan kan je willekeurige I/O pinnen gebruiken.

• 317050
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 30-04-2014
Zo heb vandaag een stap gezet en maar een boe-bot kit besteld.

Nu de vraag, gaat hij het ook goed doen met oplaadbare batterijen ? (6v vs 4,8v)

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 07-12 14:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Misschien doe ik hie rnog wat leuke ideëen op.
Was van plan voor NLT mijn Wiimote op een mindstorms robot aan te sluiten, en dan de robot besturen met wat spare ledjes die ik heb (had ooit IR-ledjes nodig, maar die winkelier moest eraf, dus kon ik een hele zooi voor een paar cent meenemen) en de IR-sensor van de wiimote.
Ik heb al in mijn hoofd heel structureel hoe het moet gaan werken.
Nu nog de taal leren waarin we gaan programmeren.

@incyi
Ik geloof dat dat niets uitmaakt.
Officieel hebben die oplaadbare batterijen een lager voltage, maar de interne weerstand is ook lager, waardoor ze uiteindelijk net zo goed werken. Dat heb ik tenminste ooit moeten leren voor natuurkunde.

[Voor 21% gewijzigd door Amanoo op 06-09-2009 20:15]

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-12 08:16

virus.elektro

profesionele monitor sloper

incyi schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 22:32:
Zo heb vandaag een stap gezet en maar een boe-bot kit besteld.

Nu de vraag, gaat hij het ook goed doen met oplaadbare batterijen ? (6v vs 4,8v)
ja het werkt maar vraag niet hoe, makkelijker is om gewoon 6 inplaats van 4 batterijen aan te sluiten dat werkt beter en betrouwbaarder. op de boe-bot zit een spaningsregelaar dus het maakt niet zo heel veel uit wat je aansluit. alles tussen de 5 en 10 volt is goed.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• 317050
Oke, hij is nog niet binnen ik zie het wel. Heb nog een aantal kleine zonnepanelen. Die wil ik later gebruiken om de batterijen op te laden. Moet nog eerst uit zoeken hoe dat het handigst is.

Edit:
Zie net dat mijn paneeltjes 4V 80mA zijn, en heb er 3 stuks van.

[Voor 16% gewijzigd door 317050 op 06-09-2009 23:39]

• roborobbie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06-12 16:30
Leuk om te zien dat dit topic nog steeds actief is. Ik ben het 1 januari 2006 begonnen.

Welke robot-projecten zijn er al afgerond? heb toen een asuro gemaakt, en die staat nog steeds in de kast omdat ik de softwarekant niet goed kreeg.. is er hier een asuro-goeroe die mij het kan uitleggen?

misschien leuk om een opsomming te maken van alle projecten hier, met filmpjes erbij?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• arie_papa
  • Laatst online: 26-10 09:43

arie_papa

Running on Ubuntu

Gave topic.
Krijg al jeuk om er ook aan te beginnen, maar hoeveel kans van slagen geven jullie een complete elektronica nono?? Krijg wel wat draadjes aan elkaar gesoldeerd, maar heb echt de ballen verstand van elektronica / weerstanden enz, maar juist door zoiets lijkt me het wel een leerzaam iets.
Hoeveel ervaring doe je op als je bijvoorbeeld de asuro bouwt? Dan bedoel ik niet de soldeerervaring, maar het snappen van wat er gebeurt e.d.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• 317050
Wat doen jullie uiteindelijk met alle robot's die jullie hebben gemaakt ?

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
incyi schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:18:
Wat doen jullie uiteindelijk met alle robot's die jullie hebben gemaakt ?
In of op een kast zetten, en er eigenlijk niet meer naar om kijken.

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07-12 13:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb een paar weken terug een Asuro gemaakt met Basic programming. Werk nog aan de Ultrasound kit. Eigenlijk nog niet veel mee bezig geweest door drukke eigen bezigheden.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:22

Nicap

Tsssk....

Die japanners lopen volgens mij echt ver voorop met het maken van robots. Check ook dit filmpje:
http://www.collegehumor.com/video:1775304

Excuus als ie al gepost is, maar wilde hem jullie niet onthouden.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• 317050
Mijn boe-bot word nu opgeladen d.m.v. 2 kleine zonnepaneeltjes. Heb het vandaag zo een 8 uur lang laten opladen in gemiddeld licht. Lampje van power op mijn robot brand wel maar zit nog niet genoeg sap in om de servo's aan te sturen. Morgen weer een dag met wat licht. Ik zie wel hoeveel dagen hij nodig heeft om op te laden.

En in de tussen tijd ben ik bezig om een 2*16 karakter lcd aan te sluiten. Ben van plan om dit na te bouwen.
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=258

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:12

IWriteCode

Less = more

Tijd om ook een eerste stap in de grote boze robotwereld te zetten :-) Het idee is om een simpel robotje te maken dat naar het licht rijdt (origineel!) zonder ergens tegen aan te botsen...

Dus gisteren een Tamiya bulldozer set besteld...

Dit moet als onderstel gaan dienen voor mijn eerste robot projectje... verder vond ik op website van de CAROLL robot de schemaatjes voor wat goedkope sensors... dus bij farnell een berg(je) onderdelen besteld...

Een Arduino wordt de brein van het hele gebeuren... ... nu wachten op levering van de onderdelen... en nog even wat tijd zoeken om het een en ander in elkaar te draaien...

Less = more

• xp7amrkr
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-11 11:00

xp7amrkr

De enige echte!

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar vond het wel leuk om hier te melden. Zelf ben ik al vele jaren bezig met robotjes en ben al geruime tijd lid van Dutch Robot Games, de Nederlandse 'Robotwars' en ben redelijk op de hoogte van alles dat daar gaande is.

Komende Zondag 25 Oktober is Dutch Robot Games te vinden in het winkelcentrum Leidschendam waar er meerdere gevechten en demo's gehouden zullen worden. Ikzelf zal daar ook bijzijn.
Klik hier of hier voor meer informatie.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Gisteren mijn eerste afstandsdetector in elkaar gesoldeerd:

Deze sensor is gebaseerd op een IS471F en gebouwd volgens het schema van Kronos Robotics. De IR LED wordt aangestuurd door de IS471F en ook weer door de IS471F gedetecteerd. Afhankelijk van de voorschakelweerstand is de detectieafstand tussen de 1 en 10 cm...

Vanavond wat tijd zoeken om te kijken of ie het doet :) En op welke afstand objecten worden gedetecteerd... :) Dit zou ergens rond de 10 cm moeten zijn...

[Voor 14% gewijzigd door IWriteCode op 21-10-2009 12:19]

Less = more

• swets
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01-12 13:45
Fastman schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:49:
Ziezo, alles in een:
[video]
[afbeelding]

pan/tilt bestuurbaar via een logitech rumblepad.
joystick, snelheid, assen en servo's vrij te kiezen.
zoiets heb ik jaren gelden al eens gebouwd, kon ik ik via me homepage me webcam besturen....

alleen heb ik toe vrij veel moeite gedaan de camera om zijn eigen as te laten draaien.... leek me mooier...

[Voor 32% gewijzigd door swets op 27-10-2009 16:33]

http://www.arjan-swets.com

• rationator
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-12-2009
Spam

[Voor 90% gewijzigd door Sprite_tm op 08-12-2009 21:35]

• idutcher
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-09 13:02
Leuk topic dit, ik doe Elektro maar dat is meer huisinstallaties waar ik verder niet zo veel mee heb, een paar jongens uit men klas doen ook printplaten enzo drm lijkt het mij ook wel wat om te doen.

Ik heb al flink dit topic door zitten lezen ( en wat ik vooral leuk vind is programmeren) men kennis daarvan is niet zo heel groot kan een klein beetje PHP en daar houd het dan ook mee op. Waar ik op uitkwam is Arduino maar ik zou echt niet weten welk pakket ik moet kopen, of beter gezegd, waar ik echt het aller simpelste pakket van Arduino kan bestellen. En heb ik daarbij ook nog een Speciale USB kabel nodig of andere toebehoren ?

Ik wil zo snel mogelijk aan de gang :9 ! Alvast bedankt !!

• PA9CW

• idutcher
Bedankt !^^

Alleen jammer dat ik geen starters pakket ( met boek) onder de 70 euro kan bestellen, wat ik toch iets te duur vind ><

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hou samenkopen.net in de gaten daar staan vaak goedkope arduino's..En wat staat er in het boek? Er is ergens een gratis arduino boek te downloaden..en met tutorials op internet kom je ook een eind als je de basis van electronica snapt.

• PA9CW
http://www.arduino.nu/
Hier staan twee verschillende (werk)boeken in pdf vorm. Zijn ook in het nederlands. Scheeld weer wat euro's.
Als je er nog meer wil hebben ( in het engels ) dan even Googlen.

• PA9CW

• idutcher
60 incl btw :P

Heb op Conrad soldeer boutje bestelt en een klein bouwpakketje met een ic'tje er in. Ook leuk om mee te beginnen dacht ik.

• lennardi
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-03-2010
hey ik had een vraag over de ASURO kun je die nog uitbreiden met armen ofzo? dat wou ik eigenlijk weten voor dat ik hem ga kopen

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Heb sinds kort een pololu 3 pi robot... en de sample programma's doen het vrij aardig... vraag is nu... wat ga ik er nog meer mee doen... mensen suggesties?

Less = more

• esak
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 28-09 17:00
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het echte hardware/robot werk. Ik heb tot nu toe alleen software geprogrammeerd op de computer (C++, php, sql en nog wat talen) en de lego mindstorm (nxt) maar wil nu ook gaan programmeren in de wat kleinere hardware. Daarmee bedoel ik micro controllers zodat ik daar weer servo`s etc. mee kan aansturen.

Dus het programmeren zou voor mij geen probleem moeten zijn maar ik echt geen idee hoe ik moet beginnen qua hardware. Als ik dan zou een micro controller koop wat moet ik dan nog meer hebben om echt aan het werk te kunnen gaan? En welke micro controller heb ik überhaupt nodig?

Kent iemand misschien ook een leuk/goed nederlands forum die specifiek over robots gaat?

Iemand tips voor deze programmeur zonder robot/hardware kennis?

(ik wil dus niet zo een robot-kit maar echt alles zelf doen.)

[Voor 12% gewijzigd door esak op 17-03-2010 21:04]

• Jut
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-11 05:13
Koop dan een robot base (rp5/rp6) zonder besturingsprint. Kan je zelf een microcontroler bordje in elkaar flansen en helemaal zelf programmeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
Ik moet volgende week het onderwerp voor mijn profielwerkstuk weten, maar weet nog niet wat ik precies ga doen. Allereerst even wat ik aan kennis heb:

- programmeren in C# en Java
- programmeren van microcontrollers
- basis kennis over electronica (dus begrijpen waar bv een elco voor dient, hoe een transistor werkt etc)

Ik zou graag iets ingewikkelds doen, maar dan wel iets waar je ook wat aan hebt. Het hij zelfstandig kan functioneren. Maar wat precies weet ik dus nog niet, en kan ik ook maar niet bedenken, iemand een idee?

Het mag best wat geld kosten (denk aan max paar honderd euro, exclusief de computer) en ik ben zeker bereid er veel tijd in te steken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:07

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Een robot die een complete kamer kan mappen en dit doorstuurt naar de PC? Vervolgens een andere robot die aan de hand van die data een parcours perfect moet aflopen.

[Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-05-2010 15:12]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

De robot club van Bergen op Zoom organiseert elk jaar een robot wedstrijd: http://www.robotics-ccfz.nl/Robotrace.html

Het idee is een robot te maken die het volgende circuit volgt:

De uitdaging zit onder andere in de brug die op het parcours aanwezig is. Misschien is dat iets voor je? Een robot maken die deel neemt dan wel kan nemen aan die race?

Ik ga zelf misschien mee doen met mijn 3pi robot... maar moet daar dan nog wat sensors op knutselen :-)

[Voor 11% gewijzigd door IWriteCode op 11-05-2010 15:53]

Less = more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
opzich een leuk idee, maar dan ben ik direct gelimiteerd tot een kleine robot, terwijl mijn interesse op het moment meer uit gaat naar een wat groter ding, maar dat met dat mappen van LED-maniak, in combinatie met de eisen voor jouw wedstrijd idee op een grotere schaal lijkt mij wel wat.

• huub8
Ben al weer wat verder, en heb nu alvast deze moter gekocht. Hij is behoorlijk krachtig, zelfs met een tandwiel aan het uiteinde kan je hem niet met de hand stil houden.

Maar ik denk toch dat ik wel een vertraging nodig heb, aangezien mijn robot vrij zwaar zal gaan worden. Nu heb ik op het internet gezocht, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik hem het beste kan vertragen. Het makkelijks lijkt mij om een wormwiel te gebruiken, wat vinden jullie hiervan?

De robot word trouwens ongeveer zoals deze, maar dan een stuk minder profesioneel.

• huub8
Niemand?

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wormwiel heeft wel veel backslash maar voor rondreiden is dat niet zo'n probleem.
Je moet even kijken wat het makkelijkst in te bouwen is. Ik vind vertragingen er lastig omdat je dan weer lagers nodig hebt en tandwielen op assen moet klemmen. Een motor met ingebouwde vertraging is daarom makkelijker :)

Maar Conrad heeft ook veel tandwielen e.d.

• hifiman
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-02-2014
Hallo,

Heb dit topic aardig doorgesnuffeld. Ben bezig met deeltijd TI opleiding aan de HAN. Voor de minor robotica was de opdracht: bouw eens een hexapod.

Op deze site kun je het resultaat zien: www.han-hexapod.jimdo.com

cd=AA maestro, versterker- audio analogue meastro, speakers=Audio Physic virgo2 (modified) projector: barco 701s

• Big Womly
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-11 13:28

Big Womly

Live forever, or die trying

IWriteCode schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:42:
Heb sinds kort een pololu 3 pi robot... en de sample programma's doen het vrij aardig... vraag is nu... wat ga ik er nog meer mee doen... mensen suggesties?

[video]
Hoe handeld je robot lussen af?
http://users.telenet.be/r.saerens/RobotTrack.GIF
Ik zie dat je robot links altijd eerst kiest, maar in deze situatie (S = start, E = einde) zou hij dan oneindig blijven rondrijden...

[Voor 29% gewijzigd door Big Womly op 06-09-2010 13:14]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roborobbie
Is er een manier om dit topic over te dragen die actief is met robots. Ik heb dit topic ooit gestart maar doe er niets mee.

• k0ert
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-05 09:16
Ik ben over een paar weken jarig en zit te denken een robot te bouwen/programeren. Ik heb 0,0 ervaring en ben dus benieuwd wat jullie het handigst lijkt. Ik weet dat er al een tijd niets is gepost, maar ik doe een gok. Een Arduino/3pi lijkt me wel wat, maar heb je dan wel genoeg aan onderdelen in een basispakket en is het niet te moeilijk te programeren? Anders ga ik denk ik voor de Mindstorms NXT 2, het is een stuk eenvoudiger, maar ik ben bang dat het anders te moeilijk is.

• roborobbie
Om het topic even nieuws leven in te blazen. Een dezer dagen komt mijn Raspberry pi aan, vandaag bericht van DHL dat hij verzonden is..

Nu kan ik er een XBMC client van maken, of dit bordje gebruiken voor een robot.

Ik ben dit topic ooit 5 jaar geleden begonnen maar heb nog steeds geen fatsoenlijke robot gemaakt, dit blijft toch wel op mijn todo-lijstje staan en wil het daarom dit jaar nog afvinken.

Is de RP geschikt voor een beginnende robot-bouwer?

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:03

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Denk dat het een stuk complexer is dan een Arduino om mee te beginnen. Ik heb ooit robots gebouwd met losse atmels en Bascom en dat vond ik aardig lastig, denk dat een mooi Arduino bordje mij ook zou helpen. Ik wacht persoonlijk even op m'n 3d-printer voor ik daar aan ga beginnen...

• wouterdeg
  • Laatst online: 20-07-2014

wouterdeg

S.C.Heerenveen

Ik denk dat je met een combinatie van een arduino/atmega en een raspberry wel wat leuks kan maken. Met de arduino doe je dan de low level control (motoren, sensoren, ledjes etc). De arduino kan je dan koppelen aan de raspberry die dan de high level control doet. Denk aan wifi verbinding en een webcam met image processing.

Ik heb ook al heel lang plannen om zoiets te bouwen, maar door geld en tijdgebrek (lees: overschot aan andere leuke hobbies) nog niet aan begonnen.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:43
Het ligt eraan wat je doel is van je robot. Als je direct iets met image processing wil doen (bestaan daar uberhaupt al dingen voor die je op een RPI kan draaien? Niet echt iets wat je zelf wilt maken) dan heb je wel redelijk wat rekenkracht nodig. Maar voor de meeste simpele robotjes heeft een Arduino met standaard libs al meer dan genoeg rekenkracht.

• wouterdeg
  • Laatst online: 20-07-2014

wouterdeg

S.C.Heerenveen

Je kan toch op een raspberry pi linux draaien? Daarmee kun je met allerlei libraries in C oid dingen programmeren.
Maar je kunt natuurlijk ook (in eerste instantie) gewoon via de wifi je webcam beeld doorsturen zodat je op een andere pc het beeld ziet en kan sturen bijvoorbeeld.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

• Parody
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ik ben laatst voor andere doeleinden bezig geweest met een Phidgets bordje. Deze kun je gewoon aan de USB hangen en er zijn C-bibliotheken voor o.a. Linux. Ze zijn niet extreem duur ($77,60 voor 8 digitaal in, 8 a/d converters en 8 digitaal uit). Het werkt allemaal best leuk en makkelijk, als je er de juiste sensoren aan hangt. Alleen voor de aansturing van andere apparatuur heb je nog wel dingen als opto-couplers en zo nodig, want de digital-out komt niet verder dan het aansturen van een ledje. Maar ze verkopen nog meer types, dus misschien dat er wat bruikbaarders bij zit op dat vlak.

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:08
*struikel* In de zoektocht naar een leuk onderwerp voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker kwamen we opeens in dit topic terecht. Daarbij hebben we lang getwijfeld of we moesten kicken, maar laten we wel wezen hoe episch en awesome zou het zijn als we hier een leuk item over konden maken. Dus toch maar een schopje omhoog.

Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken. :)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Suggestie: de kans lijkt me groot dat studenten die meedoen aan het robotvoetbal ook op tweakers zitten. Misschien dat je het ook via die invalshoek kunt proberen? (of als mogelijk onderwerp voor een later artikel)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Loy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 13:38
DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:33:
Suggestie: de kans lijkt me groot dat studenten die meedoen aan het robotvoetbal ook op tweakers zitten. Misschien dat je het ook via die invalshoek kunt proberen? (of als mogelijk onderwerp voor een later artikel)
Bijna raak. Ik (geen student meer though) zit zelf bij het AMIGO team, de zorgrobot. Of er mensen van het robotvoetbalteam op Tweakers zitten weet ik zo niet, maar ik kan het eens vragen.

Als Tweakers lang wil komen op de TU/e, dan ben je wat mij betreft zeer welkom. Beide teams zitten in hetzelfde lab, dus er kan vast gecombineerd worden. PM me voor contactdetails of kijk even op www.techunited.nl.

Chaos is more logic than you understand

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:29
Ik zit bij het robotvoetbalteam van Saxion (SmallSizeLeague), maar we zijn pas een week bezig (met het huidige team) om het stokje over te nemen van de vorige 3 semesters. En er is nog veel te doen aan re-design / programming om ze kwalificeerbaar te maken voor 2015. Weinig interesant op dit punt voor een GOTT denk ik :P

• Vaniska
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:31
Met toestemming van een mod geef ik dit topic een mega bumb :+
Ik vroeg me af of er nog mensen hiermee bezig zijn, momenteel ben ik zelf van plan om te beginnen met robotica en het programmeren ervan en vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die hier nog mee bezig zijn:)

WoW / FFXIV Tweakers Discord https://discord.gg/9XrdKmBy

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:49
Om eerlijk te zijn op dit moment niet zo. Ik heb nog wel een Boe-bot liggen waar ik ooit wat mee wil. Ook heb ik nog een robotje look-a-like een Boe-bot gemaakt van een oude CD-Rom speler.
Maar, ja... tijd enzo...

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:49
NIet meer zoveel...

Khad een lego NXT set gekocht + flink wat sensoren. Veel plezier aan beleefd en ook veel van geleerd maar door tijd gebrek kom ik er weinig meer aan toe.

Jammer, want het is best een leuk hobby

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Vaniska
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:31
Het lijkt me erg leuk om te doen, maar ik weet niet heel goed waar ik mee moet beginnen, het lijkt me wel leuk om een kleine droid te maken/kopen en dan zelf de software schrijven in C

WoW / FFXIV Tweakers Discord https://discord.gg/9XrdKmBy

• lordprimoz
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 28-11 17:38
CrashOverDrive schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:36:
Ik zit bij het robotvoetbalteam van Saxion (SmallSizeLeague), maar we zijn pas een week bezig (met het huidige team) om het stokje over te nemen van de vorige 3 semesters. En er is nog veel te doen aan re-design / programming om ze kwalificeerbaar te maken voor 2015. Weinig interesant op dit punt voor een GOTT denk ik :P
Nou weer een half jaar verder, er zijn 8 nieuwe robots gebouwd en er is hard gewerkt aan de software en electro. Hier het voorlopige kwalificatie filmpje voor de wedstrijd in china dit jaar: YouTube: SSH - Qualification Video 2015

Er zal het komende half jaar nog hard gewerkt worden aan een vloeiend voetbal spel waar de robots ook mooi kunnen samenwerken.
zeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:27:
Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken. :)
Misschien nu interesse? Reclame is voor ons ook altijd handig =P
Vaniska schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:22:
Het lijkt me erg leuk om te doen, maar ik weet niet heel goed waar ik mee moet beginnen, het lijkt me wel leuk om een kleine droid te maken/kopen en dan zelf de software schrijven in C
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met robotica en software. Dus mijn advies: begin heel simpel met enkel de aansturing van een autotje(bijv zoiets: http://www.dx.com/nl/p/sm...kaAno58P8HAQ#.VNotoPmG_HU)

Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:49
lordprimoz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:17:
[...]

Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).
eens!

Daarnaast: Neem een platform waar een grote community omheen bestaat. Als je dan tegen problemen aanloopt kan je hulp vragen aan de communtiy. Daarnaast is het handig als je wil zien hoe andere code hebben geschreven.

Zeker in het begin heb ik veel code gepikt om van te leren en experimenteren. :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07-12 15:06

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor de nieuwe starters: ik zag vandeweek bij Conrad dat er een nieuwe variant van de Asuro bestaat, op basis van Arduino. Ik heb nooit doorgezet en zelfs de Asuro weggegooid bij een verhuizing, maar als ik nu opnieuw zou willen beginnen, dan is dat misschien een mooi startpunt. Een simpel robotje op basis van een breed ondersteund platform (Arduino). Je hoeft alleen niet meer zelf de robot in elkaar te solderen volgens mij.

We've got that ring of confidence

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee