Heb op Conrad soldeer boutje bestelt en een klein bouwpakketje met een ic'tje er in. Ook leuk om mee te beginnen dacht ik.
Verwijderd
Less = more
Dus het programmeren zou voor mij geen probleem moeten zijn maar ik echt geen idee hoe ik moet beginnen qua hardware. Als ik dan zou een micro controller koop wat moet ik dan nog meer hebben om echt aan het werk te kunnen gaan? En welke micro controller heb ik überhaupt nodig?
Kent iemand misschien ook een leuk/goed nederlands forum die specifiek over robots gaat?
Iemand tips voor deze programmeur zonder robot/hardware kennis?
(ik wil dus niet zo een robot-kit maar echt alles zelf doen.)
[ Voor 12% gewijzigd door esak op 17-03-2010 21:04 ]
- programmeren in C# en Java
- programmeren van microcontrollers
- basis kennis over electronica (dus begrijpen waar bv een elco voor dient, hoe een transistor werkt etc)
Ik zou graag iets ingewikkelds doen, maar dan wel iets waar je ook wat aan hebt. Het hij zelfstandig kan functioneren. Maar wat precies weet ik dus nog niet, en kan ik ook maar niet bedenken, iemand een idee?
Het mag best wat geld kosten (denk aan max paar honderd euro, exclusief de computer) en ik ben zeker bereid er veel tijd in te steken.
[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-05-2010 15:12 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het idee is een robot te maken die het volgende circuit volgt:

De uitdaging zit onder andere in de brug die op het parcours aanwezig is. Misschien is dat iets voor je? Een robot maken die deel neemt dan wel kan nemen aan die race?
Ik ga zelf misschien mee doen met mijn 3pi robot... maar moet daar dan nog wat sensors op knutselen :-)
[ Voor 11% gewijzigd door IWriteCode op 11-05-2010 15:53 ]
Less = more
Maar ik denk toch dat ik wel een vertraging nodig heb, aangezien mijn robot vrij zwaar zal gaan worden. Nu heb ik op het internet gezocht, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik hem het beste kan vertragen. Het makkelijks lijkt mij om een wormwiel te gebruiken, wat vinden jullie hiervan?
De robot word trouwens ongeveer zoals deze, maar dan een stuk minder profesioneel.
Je moet even kijken wat het makkelijkst in te bouwen is. Ik vind vertragingen er lastig omdat je dan weer lagers nodig hebt en tandwielen op assen moet klemmen. Een motor met ingebouwde vertraging is daarom makkelijker
Maar Conrad heeft ook veel tandwielen e.d.
Verwijderd
Heb dit topic aardig doorgesnuffeld. Ben bezig met deeltijd TI opleiding aan de HAN. Voor de minor robotica was de opdracht: bouw eens een hexapod.
Op deze site kun je het resultaat zien: www.han-hexapod.jimdo.com
Hoe handeld je robot lussen af?IWriteCode schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:42:
Heb sinds kort een pololu 3 pi robot... en de sample programma's doen het vrij aardig... vraag is nu... wat ga ik er nog meer mee doen... mensen suggesties?
[video]
Ik zie dat je robot links altijd eerst kiest, maar in deze situatie (S = start, E = einde) zou hij dan oneindig blijven rondrijden...
[ Voor 29% gewijzigd door Big Womly op 06-09-2010 13:14 ]
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Nu kan ik er een XBMC client van maken, of dit bordje gebruiken voor een robot.
Ik ben dit topic ooit 5 jaar geleden begonnen maar heb nog steeds geen fatsoenlijke robot gemaakt, dit blijft toch wel op mijn todo-lijstje staan en wil het daarom dit jaar nog afvinken.
Is de RP geschikt voor een beginnende robot-bouwer?
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Verwijderd
Ik heb ook al heel lang plannen om zoiets te bouwen, maar door geld en tijdgebrek (lees: overschot aan andere leuke hobbies) nog niet aan begonnen.
Verwijderd
Maar je kunt natuurlijk ook (in eerste instantie) gewoon via de wifi je webcam beeld doorsturen zodat je op een andere pc het beeld ziet en kan sturen bijvoorbeeld.
Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Bijna raak. Ik (geen student meer though) zit zelf bij het AMIGO team, de zorgrobot. Of er mensen van het robotvoetbalteam op Tweakers zitten weet ik zo niet, maar ik kan het eens vragen.DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:33:
Suggestie: de kans lijkt me groot dat studenten die meedoen aan het robotvoetbal ook op tweakers zitten. Misschien dat je het ook via die invalshoek kunt proberen? (of als mogelijk onderwerp voor een later artikel)
Als Tweakers lang wil komen op de TU/e, dan ben je wat mij betreft zeer welkom. Beide teams zitten in hetzelfde lab, dus er kan vast gecombineerd worden. PM me voor contactdetails of kijk even op www.techunited.nl.
Chaos is more logic than you understand
Verwijderd
Ik vroeg me af of er nog mensen hiermee bezig zijn, momenteel ben ik zelf van plan om te beginnen met robotica en het programmeren ervan en vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die hier nog mee bezig zijn:)
Maar, ja... tijd enzo...
Khad een lego NXT set gekocht + flink wat sensoren. Veel plezier aan beleefd en ook veel van geleerd maar door tijd gebrek kom ik er weinig meer aan toe.
Jammer, want het is best een leuk hobby
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Verwijderd
Nou weer een half jaar verder, er zijn 8 nieuwe robots gebouwd en er is hard gewerkt aan de software en electro. Hier het voorlopige kwalificatie filmpje voor de wedstrijd in china dit jaar: YouTube: SSH - Qualification Video 2015CrashOverDrive schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:36:
Ik zit bij het robotvoetbalteam van Saxion (SmallSizeLeague), maar we zijn pas een week bezig (met het huidige team) om het stokje over te nemen van de vorige 3 semesters. En er is nog veel te doen aan re-design / programming om ze kwalificeerbaar te maken voor 2015. Weinig interesant op dit punt voor een GOTT denk ik
Er zal het komende half jaar nog hard gewerkt worden aan een vloeiend voetbal spel waar de robots ook mooi kunnen samenwerken.
Misschien nu interesse? Reclame is voor ons ook altijd handig =Pzeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:27:
Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met robotica en software. Dus mijn advies: begin heel simpel met enkel de aansturing van een autotje(bijv zoiets: http://www.dx.com/nl/p/sm...kaAno58P8HAQ#.VNotoPmG_HU)Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:22:
Het lijkt me erg leuk om te doen, maar ik weet niet heel goed waar ik mee moet beginnen, het lijkt me wel leuk om een kleine droid te maken/kopen en dan zelf de software schrijven in C
Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).
eens!lordprimoz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:17:
[...]
Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).
Daarnaast: Neem een platform waar een grote community omheen bestaat. Als je dan tegen problemen aanloopt kan je hulp vragen aan de communtiy. Daarnaast is het handig als je wil zien hoe andere code hebben geschreven.
Zeker in het begin heb ik veel code gepikt om van te leren en experimenteren.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
We've got that ring of confidence
[html][norml][/norml][/html]