Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 156.519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Anoniem: 267624

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idutcher
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05-2024
60 incl btw :P

Heb op Conrad soldeer boutje bestelt en een klein bouwpakketje met een ic'tje er in. Ook leuk om mee te beginnen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348816

hey ik had een vraag over de ASURO kun je die nog uitbreiden met armen ofzo? dat wou ik eigenlijk weten voor dat ik hem ga kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 11:59

IWriteCode

Less = more

Heb sinds kort een pololu 3 pi robot... en de sample programma's doen het vrij aardig... vraag is nu... wat ga ik er nog meer mee doen... mensen suggesties?

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het echte hardware/robot werk. Ik heb tot nu toe alleen software geprogrammeerd op de computer (C++, php, sql en nog wat talen) en de lego mindstorm (nxt) maar wil nu ook gaan programmeren in de wat kleinere hardware. Daarmee bedoel ik micro controllers zodat ik daar weer servo`s etc. mee kan aansturen.

Dus het programmeren zou voor mij geen probleem moeten zijn maar ik echt geen idee hoe ik moet beginnen qua hardware. Als ik dan zou een micro controller koop wat moet ik dan nog meer hebben om echt aan het werk te kunnen gaan? En welke micro controller heb ik überhaupt nodig?

Kent iemand misschien ook een leuk/goed nederlands forum die specifiek over robots gaat?

Iemand tips voor deze programmeur zonder robot/hardware kennis?

(ik wil dus niet zo een robot-kit maar echt alles zelf doen.)

[ Voor 12% gewijzigd door esak op 17-03-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Koop dan een robot base (rp5/rp6) zonder besturingsprint. Kan je zelf een microcontroler bordje in elkaar flansen en helemaal zelf programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik moet volgende week het onderwerp voor mijn profielwerkstuk weten, maar weet nog niet wat ik precies ga doen. Allereerst even wat ik aan kennis heb:

- programmeren in C# en Java
- programmeren van microcontrollers
- basis kennis over electronica (dus begrijpen waar bv een elco voor dient, hoe een transistor werkt etc)

Ik zou graag iets ingewikkelds doen, maar dan wel iets waar je ook wat aan hebt. Het hij zelfstandig kan functioneren. Maar wat precies weet ik dus nog niet, en kan ik ook maar niet bedenken, iemand een idee?

Het mag best wat geld kosten (denk aan max paar honderd euro, exclusief de computer) en ik ben zeker bereid er veel tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Een robot die een complete kamer kan mappen en dit doorstuurt naar de PC? Vervolgens een andere robot die aan de hand van die data een parcours perfect moet aflopen.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-05-2010 15:12 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 11:59

IWriteCode

Less = more

De robot club van Bergen op Zoom organiseert elk jaar een robot wedstrijd: http://www.robotics-ccfz.nl/Robotrace.html

Het idee is een robot te maken die het volgende circuit volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.robotics-ccfz.nl/Racebaan.gif

De uitdaging zit onder andere in de brug die op het parcours aanwezig is. Misschien is dat iets voor je? Een robot maken die deel neemt dan wel kan nemen aan die race?

Ik ga zelf misschien mee doen met mijn 3pi robot... maar moet daar dan nog wat sensors op knutselen :-)

[ Voor 11% gewijzigd door IWriteCode op 11-05-2010 15:53 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
opzich een leuk idee, maar dan ben ik direct gelimiteerd tot een kleine robot, terwijl mijn interesse op het moment meer uit gaat naar een wat groter ding, maar dat met dat mappen van LED-maniak, in combinatie met de eisen voor jouw wedstrijd idee op een grotere schaal lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ben al weer wat verder, en heb nu alvast deze moter gekocht. Hij is behoorlijk krachtig, zelfs met een tandwiel aan het uiteinde kan je hem niet met de hand stil houden.

Maar ik denk toch dat ik wel een vertraging nodig heb, aangezien mijn robot vrij zwaar zal gaan worden. Nu heb ik op het internet gezocht, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik hem het beste kan vertragen. Het makkelijks lijkt mij om een wormwiel te gebruiken, wat vinden jullie hiervan?

De robot word trouwens ongeveer zoals deze, maar dan een stuk minder profesioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wormwiel heeft wel veel backslash maar voor rondreiden is dat niet zo'n probleem.
Je moet even kijken wat het makkelijkst in te bouwen is. Ik vind vertragingen er lastig omdat je dan weer lagers nodig hebt en tandwielen op assen moet klemmen. Een motor met ingebouwde vertraging is daarom makkelijker :)

Maar Conrad heeft ook veel tandwielen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73017

Hallo,

Heb dit topic aardig doorgesnuffeld. Ben bezig met deeltijd TI opleiding aan de HAN. Voor de minor robotica was de opdracht: bouw eens een hexapod.

Op deze site kun je het resultaat zien: www.han-hexapod.jimdo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

IWriteCode schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:42:
Heb sinds kort een pololu 3 pi robot... en de sample programma's doen het vrij aardig... vraag is nu... wat ga ik er nog meer mee doen... mensen suggesties?

[video]
Hoe handeld je robot lussen af?
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/r.saerens/RobotTrack.GIF
Ik zie dat je robot links altijd eerst kiest, maar in deze situatie (S = start, E = einde) zou hij dan oneindig blijven rondrijden...

[ Voor 29% gewijzigd door Big Womly op 06-09-2010 13:14 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Is er een manier om dit topic over te dragen die actief is met robots. Ik heb dit topic ooit gestart maar doe er niets mee.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ert
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 12:14
Ik ben over een paar weken jarig en zit te denken een robot te bouwen/programeren. Ik heb 0,0 ervaring en ben dus benieuwd wat jullie het handigst lijkt. Ik weet dat er al een tijd niets is gepost, maar ik doe een gok. Een Arduino/3pi lijkt me wel wat, maar heb je dan wel genoeg aan onderdelen in een basispakket en is het niet te moeilijk te programeren? Anders ga ik denk ik voor de Mindstorms NXT 2, het is een stuk eenvoudiger, maar ik ben bang dat het anders te moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Laatst online: 19-04 12:21
Om het topic even nieuws leven in te blazen. Een dezer dagen komt mijn Raspberry pi aan, vandaag bericht van DHL dat hij verzonden is..

Nu kan ik er een XBMC client van maken, of dit bordje gebruiken voor een robot.

Ik ben dit topic ooit 5 jaar geleden begonnen maar heb nog steeds geen fatsoenlijke robot gemaakt, dit blijft toch wel op mijn todo-lijstje staan en wil het daarom dit jaar nog afvinken.

Is de RP geschikt voor een beginnende robot-bouwer?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Denk dat het een stuk complexer is dan een Arduino om mee te beginnen. Ik heb ooit robots gebouwd met losse atmels en Bascom en dat vond ik aardig lastig, denk dat een mooi Arduino bordje mij ook zou helpen. Ik wacht persoonlijk even op m'n 3d-printer voor ik daar aan ga beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Ik denk dat je met een combinatie van een arduino/atmega en een raspberry wel wat leuks kan maken. Met de arduino doe je dan de low level control (motoren, sensoren, ledjes etc). De arduino kan je dan koppelen aan de raspberry die dan de high level control doet. Denk aan wifi verbinding en een webcam met image processing.

Ik heb ook al heel lang plannen om zoiets te bouwen, maar door geld en tijdgebrek (lees: overschot aan andere leuke hobbies) nog niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt eraan wat je doel is van je robot. Als je direct iets met image processing wil doen (bestaan daar uberhaupt al dingen voor die je op een RPI kan draaien? Niet echt iets wat je zelf wilt maken) dan heb je wel redelijk wat rekenkracht nodig. Maar voor de meeste simpele robotjes heeft een Arduino met standaard libs al meer dan genoeg rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Je kan toch op een raspberry pi linux draaien? Daarmee kun je met allerlei libraries in C oid dingen programmeren.
Maar je kunt natuurlijk ook (in eerste instantie) gewoon via de wifi je webcam beeld doorsturen zodat je op een andere pc het beeld ziet en kan sturen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben laatst voor andere doeleinden bezig geweest met een Phidgets bordje. Deze kun je gewoon aan de USB hangen en er zijn C-bibliotheken voor o.a. Linux. Ze zijn niet extreem duur ($77,60 voor 8 digitaal in, 8 a/d converters en 8 digitaal uit). Het werkt allemaal best leuk en makkelijk, als je er de juiste sensoren aan hangt. Alleen voor de aansturing van andere apparatuur heb je nog wel dingen als opto-couplers en zo nodig, want de digital-out komt niet verder dan het aansturen van een ledje. Maar ze verkopen nog meer types, dus misschien dat er wat bruikbaarders bij zit op dat vlak.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 15:07
*struikel* In de zoektocht naar een leuk onderwerp voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker kwamen we opeens in dit topic terecht. Daarbij hebben we lang getwijfeld of we moesten kicken, maar laten we wel wezen hoe episch en awesome zou het zijn als we hier een leuk item over konden maken. Dus toch maar een schopje omhoog.

Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken. :)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 23:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Suggestie: de kans lijkt me groot dat studenten die meedoen aan het robotvoetbal ook op tweakers zitten. Misschien dat je het ook via die invalshoek kunt proberen? (of als mogelijk onderwerp voor een later artikel)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 15:30

Loy

DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:33:
Suggestie: de kans lijkt me groot dat studenten die meedoen aan het robotvoetbal ook op tweakers zitten. Misschien dat je het ook via die invalshoek kunt proberen? (of als mogelijk onderwerp voor een later artikel)
Bijna raak. Ik (geen student meer though) zit zelf bij het AMIGO team, de zorgrobot. Of er mensen van het robotvoetbalteam op Tweakers zitten weet ik zo niet, maar ik kan het eens vragen.

Als Tweakers lang wil komen op de TU/e, dan ben je wat mij betreft zeer welkom. Beide teams zitten in hetzelfde lab, dus er kan vast gecombineerd worden. PM me voor contactdetails of kijk even op www.techunited.nl.

Chaos is more logic than you understand

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
Ik zit bij het robotvoetbalteam van Saxion (SmallSizeLeague), maar we zijn pas een week bezig (met het huidige team) om het stokje over te nemen van de vorige 3 semesters. En er is nog veel te doen aan re-design / programming om ze kwalificeerbaar te maken voor 2015. Weinig interesant op dit punt voor een GOTT denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Met toestemming van een mod geef ik dit topic een mega bumb :+
Ik vroeg me af of er nog mensen hiermee bezig zijn, momenteel ben ik zelf van plan om te beginnen met robotica en het programmeren ervan en vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die hier nog mee bezig zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:26
Om eerlijk te zijn op dit moment niet zo. Ik heb nog wel een Boe-bot liggen waar ik ooit wat mee wil. Ook heb ik nog een robotje look-a-like een Boe-bot gemaakt van een oude CD-Rom speler.
Maar, ja... tijd enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44
NIet meer zoveel...

Khad een lego NXT set gekocht + flink wat sensoren. Veel plezier aan beleefd en ook veel van geleerd maar door tijd gebrek kom ik er weinig meer aan toe.

Jammer, want het is best een leuk hobby

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Het lijkt me erg leuk om te doen, maar ik weet niet heel goed waar ik mee moet beginnen, het lijkt me wel leuk om een kleine droid te maken/kopen en dan zelf de software schrijven in C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:32
CrashOverDrive schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:36:
Ik zit bij het robotvoetbalteam van Saxion (SmallSizeLeague), maar we zijn pas een week bezig (met het huidige team) om het stokje over te nemen van de vorige 3 semesters. En er is nog veel te doen aan re-design / programming om ze kwalificeerbaar te maken voor 2015. Weinig interesant op dit punt voor een GOTT denk ik :P
Nou weer een half jaar verder, er zijn 8 nieuwe robots gebouwd en er is hard gewerkt aan de software en electro. Hier het voorlopige kwalificatie filmpje voor de wedstrijd in china dit jaar: YouTube: SSH - Qualification Video 2015

Er zal het komende half jaar nog hard gewerkt worden aan een vloeiend voetbal spel waar de robots ook mooi kunnen samenwerken.
zeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:27:
Onze vraag is: wie is er nog bezig met zijn hobby en wil met zijn of haar robot eventueel in een Gathering of the Tweakers hierover vertellen? Of misschien weet je wel iemand anders (een tweaker) die we kunnen vragen. Stuur me een DM als je kan helpen de robot aflevering waar te maken. :)
Misschien nu interesse? Reclame is voor ons ook altijd handig =P
Anoniem: 525104 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:22:
Het lijkt me erg leuk om te doen, maar ik weet niet heel goed waar ik mee moet beginnen, het lijkt me wel leuk om een kleine droid te maken/kopen en dan zelf de software schrijven in C
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met robotica en software. Dus mijn advies: begin heel simpel met enkel de aansturing van een autotje(bijv zoiets: http://www.dx.com/nl/p/sm...kaAno58P8HAQ#.VNotoPmG_HU)

Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44
lordprimoz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:17:
[...]

Laat die robot een beetje vooruit en achteruit rijden, vervolgens ook bochten laten draaien. Als je eenmaal zover bent kan je sensoren gaan toevoegen dat hij bijvoorbeeld een lijn kan volgen en objecten kan ontwijken(sonar).
eens!

Daarnaast: Neem een platform waar een grote community omheen bestaat. Als je dan tegen problemen aanloopt kan je hulp vragen aan de communtiy. Daarnaast is het handig als je wil zien hoe andere code hebben geschreven.

Zeker in het begin heb ik veel code gepikt om van te leren en experimenteren. :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor de nieuwe starters: ik zag vandeweek bij Conrad dat er een nieuwe variant van de Asuro bestaat, op basis van Arduino. Ik heb nooit doorgezet en zelfs de Asuro weggegooid bij een verhuizing, maar als ik nu opnieuw zou willen beginnen, dan is dat misschien een mooi startpunt. Een simpel robotje op basis van een breed ondersteund platform (Arduino). Je hoeft alleen niet meer zelf de robot in elkaar te solderen volgens mij.

We've got that ring of confidence

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
[html][norml][/norml][/html]