Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Het spanningsverschil tussen de emitter en basis is vast, omdat het eigenlijk gewoon een diode is. Een normale waarde hiervoor is bijvoorbeeld 0,7V. Als je 5V aan de basis legt via een weerstand, dan is de maximale spanning op de emitter hoogstens 5 - 0,7 = 4,3V. En dat is als er geen spanning over de weerstand valt, wat in de praktijk niet voorkomt en dus nog een lagere spanning veroorzaakt. Je hebt voor je weerstand en LED dus hoogstens 4,3V in dat geval, hoeveel spanning je ook aan de collector legt. Deze schakeling (collector aan voedingsspanning, weerstand aan emitter) heet niet voor niets emittervolger: de emitter volgt de basisspanning (-0,7V).Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:24:
Iemand die me kan uitleggen waarom het mijne niet werkt, en dat van Scud_racer en real_FireFly wel? Ik zou namelijk graag weten waarom, altijd interessant. Misschien maak ik die fout dan niet meer in het vervolg
Als je de emitter aan de 0V legt is het wat anders, je basis is nog steeds 0,7V hoger dan de 0V van de emitter, 0,7V dus en de rest van de 5V valt over de 10k weerstand. De collector is weer ietsje hoger, zeg 1,4V. Dan heb je voor je weerstand en LED opeens 12 - 1,4 = 10,6V, een stuk meer dus.
Elektronica onderdelen (prima winkel!)DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:18:
hmm.., ik vandaag ook weer ff wat onderdeeltjes gehaald.
k kan nu 3 H-bruggen maken en een AVR progger. maarjah, k heb dus alleen de AVR nog nietdie hadden ze weer niet bij de radio piet in arnhem. iemand een idee waar ik dat ding wel kan vinden (omgeving arnhem en niet bestellen bij conrad ofso)?
http://www.elektronica-on....nl/?page=producten&id=54
(hadden ook attiny2313 enzo maar nu alleen nog 2 atmega's, misschien komen ze weer en anders zijn ze wel te bestellen).
AAVRS:
http://www.aavrs.nl/
Als je een week de tijd en een credit card hebt, heel veel goedkope AVRs bij futurlec:
http://www.futurlec.com/ICAtmel.shtml
('t zijn allemaal wel online shops maar bij electronica-onderdelen heb je ze de volgende dag in huis)
[ Voor 11% gewijzigd door madwizard op 06-01-2006 21:36 ]
Bedanktmadwizard schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:29:
[...]
Het spanningsverschil tussen de emitter en basis is vast, omdat het eigenlijk gewoon een diode is. Een normale waarde hiervoor is bijvoorbeeld 0,7V. Als je 5V aan de basis legt via een weerstand, dan is de maximale spanning op de emitter hoogstens 5 - 0,7 = 4,3V. En dat is als er geen spanning over de weerstand valt, wat in de praktijk niet voorkomt en dus nog een lagere spanning veroorzaakt. Je hebt voor je weerstand en LED dus hoogstens 4,3V in dat geval, hoeveel spanning je ook aan de collector legt. Deze schakeling (collector aan voedingsspanning, weerstand aan emitter) heet niet voor niets emittervolger: de emitter volgt de basisspanning (-0,7V).
Als je de emitter aan de 0V legt is het wat anders, je basis is nog steeds 0,7V hoger dan de 0V van de emitter, 0,7V dus en de rest van de 5V valt over de 10k weerstand. De collector is weer ietsje hoger, zeg 1,4V. Dan heb je voor je weerstand en LED opeens 12 - 1,4 = 10,6V, een stuk meer dus.
Eventueel eens vragen naar de AT90S8353. Dat was de naam van de vorige versie van die chip. Echter is de hele chip wel 99% gelijk volgens mij. Ik gebruik die namelijk ook in mijn projecten, en vaak moet ik in programma's gewoon instellen dat ik met een ATmega8353 werk.DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:26:
nouw, k zoek de ATmega8353, maar die konden ze bij radio piet dus niet eens vinden..., maarjah, ze hebben wel vaker dingen niet...
[ Voor 19% gewijzigd door Ibex op 06-01-2006 21:47 ]
De nieuwe tiny en mega series waar het nummer hetzelfde is als de oude 90 serie, zijn in ieder geval compatible met hun voorgangers. Dat wil zeggen, er is een fuse bit waarmee ze exact gelijk zijn. Als je die fuse bit niet set zijn ze nog steeds grotendeels gelijk, maar kunnen er subtiele verschillen zijn. Ook hebben ze meestal nieuwe functionaliteit. Als je niet per se een specifiek type nodig hebt zou ik gewoon een geschikte en beschikbare AVR nemen uit de nieuwe series, ze hebben vaak handige functies erbij gekregen ten opzichte van hun voorgangers, zoals een interne gecalibreerde oscillator en een pin change interrupt voor alle I/O pins.Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:44:
Eventueel eens vragen naar de AT90S8353. Dat was de naam van de vorige versie van die chip. Echter is de hele chip wel 99% gelijk volgens mij. Ik gebruik die namelijk ook in mijn projecten, en vaak moet ik in programma's gewoon instellen dat ik met een ATmega8353 werk.
hhmm..., misschien toch maar die ATmega32 bestelle, dies best goedkoop ( 5€ - 6€ ), en kan t zelfde
edit: en 2 stuks besteld, incl kristallen en voetjes
[ Voor 12% gewijzigd door DP Kunst op 07-01-2006 00:42 ]
die hadden ze daar niet. ze hadden vrij weinig moet k zegge. dus die condensatortjes haal k wel gewoon bij de radio piet (iets wat ze wel hebbeIbex schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 10:56:
Vergeet de 2 22pF condensatortjes niet voor bij het kristal.
k heb de AVR progger bijna af nu, alleen nog ff de printerkabel eraan soldere
Althans, zo heb ik het gedaan
[ Voor 6% gewijzigd door Ibex op 07-01-2006 12:58 ]
nog ff een vraagje. ik heb nu 3 van deze H-bruggen gemaakt. kan ik de inputs direct aan de microcontroller hangen, of moet daar nog een transistortje tussen. en als er 1 tussen moet, welke moet ik dan hebben?
handig schema!DaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:22:
en ik ook. op circuitsonline stond dat ook. k heb nu een 10 polige breekstekker op het printje met de progger zitten. strax komt er ook nog 1 op de print met de microcontrollers...
nog ff een vraagje. ik heb nu 3 van deze H-bruggen gemaakt. kan ik de inputs direct aan de microcontroller hangen, of moet daar nog een transistortje tussen. en als er 1 tussen moet, welke moet ik dan hebben?
Als ik zo'n een H-brug direct op de parallele poort aansluit en de andere aansluitingen op de stroombron en motor, gaat dit dan werken of kan ik mijn parallele poort dan makkelijk opblazen?
Verwijderd
http://linuxdevices.com/news/NS4228247530.html
Denk aan Wifi gebruik (Webcam/remote
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 14:01 ]
Verwijderd
Verder is dit wel een uber1337 topic. Ik zit er ook aan te denken een asuro te kopen.
Verwijderd
Heeft iemand deze ondertussen gebouwd ? ik wil er mogelijk ook een aanschaffen. Ik heb een soldeerbout en tin (ongeveer 2x gebruikt).Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:39:
Ik keek zonet op conrad.nl en zag de robot ASURO.'
---------------------------------------------------------------------------
''Asuro is een bij het Duitse Centrum voor Lucht- en Ruimtevaart .......... alsmede cursussen voor volksuniversiteiten.
Technische specificaties:
Voedingsspanning 4 potloodbatterijen of -accu's
Gewicht ca. 165 g (incl. accu's of batterijen)
Afm. (lxbxh) 117 x 122 x 45 mm.
Omvang levering:
Bouwpakket
Software
RS-232 kabel
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.''
-------------------------------------------------------------------------
Hij kost 49,95 dus nog betaalbaar, maar is dit bouwpakket wel geschikt voor een beginner zonder ervaring zoals ik? En wat kan ik zoal met deze robot?
Wel veel programmeer ervaring dus daar mag het niet stuk lopen.
Ik hoop dat deze robot mij iets over electro kan leren waarna ik mogelijk meer dingen snap en zelf kan bedenken.
wat is een H brug nu precies ? als er 5v op brain staat draaid de motor de andere kant on dan wanneer deze stroom er niet op staat ??
Ik moet zowiezo maar eens op zoek naar een lijst met onderdelen.
wat doet bv een led (behalve lichtgeven) wat doet een weerstand? (weerstand bieden? en dat is? amperage terug dringen ? pas stroom doorlaten boven bepaald voltage? ) heeft iemand een overzicht van als deze basisonderdelen ? van transistoren tot ledjes.... en dan in baby-taal ?
[ Voor 14% gewijzigd door xychix op 07-01-2006 17:36 ]
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
- spanning op de ene ingang laat het motortje linksom draaien.
- spanning op de andere ingang laat het motortje de andere kant op draaien.
- spanning op geen van beide ingangen laat je motortje gewoon stil staan.
- spanning op beide ingangen doet het zaakje kortsluiten, dus pas daar mee op !!
Verwijderd
Er zijn H bruggen die daar tegen kunnenDaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 17:38:
- spanning op beide ingangen doet het zaakje kortsluiten, dus pas daar mee op !!
Dan krijg je een soort actief remmen, werkt alleen niet erg goed. Heb je ook niet echt nodig op een robot(je), door z'n lage snelheid stopt ie toch wel vrij snel.
die dingen zijn loeisterk!
Verwijderd
Dat ik daar zelf niet op kwam, goeie oplossingHammerT schreef op Wednesday 04 January 2006 @ 18:12:
een alternatief is gebruik maken van een fled
Zo maar eens verder met het modden van de servo en icm een FLED die ik vast nog wel ergens heb liggen een robot(je) bouwen.
Ik ga eerst iets anders bouwen, begint met de letter J
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 18:28:
[...]
Dat ik daar zelf niet op kwam, goeie oplossing![]()
![]()
Zo maar eens verder met het modden van de servo en icm een FLED die ik vast nog wel ergens heb liggen een robot(je) bouwen.
offtopic:
Ik ga eerst iets anders bouwen, begint met de letter J
en eindigt op oint. en je bent niet de enigste die dat ff gaat doen

nu eens die H-bruggen in elkaar zette..
Ik zal even uitleggen wat ik weet, als ik mis ben, dan zal men mij wel even verbeteren. Ik leg het wel even uit vanuit een theoretisch standpunt. Vaak komt er in de praktijk iets meer bij kijken, maar als je de basis snapt, kom je er welxychix schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:33:
wat doet bv een led (behalve lichtgeven) wat doet een weerstand? (weerstand bieden? en dat is? amperage terug dringen ? pas stroom doorlaten boven bepaald voltage? ) heeft iemand een overzicht van als deze basisonderdelen ? van transistoren tot ledjes.... en dan in baby-taal ?
• Spanning (Volt). De spanning is een verschil van lading gemeten tussen twee punten. Zolang er geen verbinding is tussen deze twee punten, zal er geen stroom lopen.
• Stroom (Ampere). De stroom zijn de electronen die door de geleider lopen.
• Vermogen (Watt). Dit is wat een component "verbruikt". Te berekenen met de formule P (in Watt) = U (in Volt) maal I (in Ampere). Vaak hebben componenten een maxima in Watt uitgedrukt. Dit is de energie die een component maximaal kan "verdragen".
• Diode. Een diode is een component welke de stroom maar in 1 richting doorlaat. Dus in de opstelling (5V)----|>|-----(0V) kan de stroom lopen tussen de twee punten met een spanningsverschil. Staat de diode echter omgekeerd, kan de stroom niet lopen tussen de twee punten. Echter, een diode kan ook maar een beperkte spanning verdragen. Zou de diode bvb tussen 100000V en 0V worden geplaatst, dan is de spanning zo groot, dat de diode ze toch niet kan tegenhouden, in welke richting ze ook staat.
• Led. Een diode die licht geeft als ze geleid. Als ze spert, geeft ze geen licht.
• Weerstand. De naam zegt het zelf, een weerstand biedt weerstand aan de stroom die erdoor wil lopen. Hierdoor krijg je een spanningsval over een weerstand. Stel de opstelling (10V) ----[10 Ohm]----(meetpunt X) ------ [10Ohm] -------- (0V). Hier zal op het meetpunt X een spanning van 5V ten opzichte van de 0V gemeten worden. Dit omdat in deze opstelling de weerstanden een spanningsval van 5V veroozaken. De waarden van weerstanden in serie, mag je optellen. De totale waarde van 2 weerstanden parrallel is te berekenen met de formule 1/(weerstandTotaal) = 1/(weerstand1) + 1/(weerstand2). Bovendien heb je de formule U = R.I welke wil zeggen dat de spanning in Volt over een weerstand (spanning tussen de twee uiteindes van de weerstand) gelijk is aan zijn weerstandswaarde in Ohm, maal de stroom in Ampere die erdoor vloeit. Deze regel is altijd waar. Op deze manier kan je ook de stroom door een weerstand weten, als je zijn waarde in Ohm kent, en weet hoeveel spanning erover staat.
• De transistor. Dit is simpel voorgesteld een electronische schakelaar. Deze is echter stroomgestuurd! Je hebt een Collector, een Basis en een Emitter. Zoals het zichzelf noemt, stuurt de Basis de transistor, en gaat de stroom van de Collector naar de Emitter lopen. Echter, de transistor is stroomgestuurt, dus er moet een stroom naar de Basis lopen eer de transistor zal schakelen. Daardoor wordt er meestal een weerstand voor de Basis gezet, die er zal voor zorgen dat er stroom zal lopen. Echter, dit component heeft een pak regels en formules, dus hierbij zal je per situatie wellicht andere opstellingen nodig hebben.
• Condensator. Dit is een component welke je kan opvatten als een tijdelijke batterij. Het is een component welke je kan opladen, en daarna een ogenblik zelf als batterij kan fungeren. De eigenschap van deze component is dat het spanningsveranderingen tegengaat. De condensator zal er alles proberen aan doen om een spanningsverschil op te vangen. De condensator zet je parrallel over een component, en niet in serie. Door een condensator vloeit er immers normaal geen stroom. (uitzonderingen daargelaten, en wisselspanning laten we ook eventjes buiten beschouwing). Deze kan je dus gebruiken bij een component waar je liever hebt dat de spanning mooi constant blijft.
Zo, ik hoop dat je hier iets mee bent. Fouten zijn voorbehouden, maar ik denkt dat ik wel vrij juist ben. Het is simpel uitgelegd, en in de praktijk komt er vaak wat meer bij kijken, maar dat is afhankelijk van situatie tot situatie. Maar als je de basis kent, kom je er meestal zelf wel uit
[ Voor 7% gewijzigd door Ibex op 08-01-2006 13:35 ]
handig schema!DaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:22:
en ik ook. op circuitsonline stond dat ook. k heb nu een 10 polige breekstekker op het printje met de progger zitten. strax komt er ook nog 1 op de print met de microcontrollers...
maar mijn vraag:
Als ik zo'n een H-brug direct op de parallele poort aansluit en de andere aansluitingen op de stroombron en motor, gaat dit dan werken of kan ik mijn parallele poort dan makkelijk opblazen?
tnx dit help zeker.. ik heb het allemaal ooit op de havo wel moeten weten bij natuurkunde en nu komt t langzaam weer boven.
[ Voor 88% gewijzigd door xychix op 08-01-2006 15:37 ]

Erg jammer dat er wer precies 1 weerstandje miste, Moet ik die of helemaal bij een huiskamerwinkel in bussum ( 5 kilometer verder maar nooit open) gaan halen of bestellen en weer 6 euro verzendkosten betalen.. aaaahhh...
dus als iemnd deze heeft liggen..
r12, die is 12 k ohm, ( brown, red, orange, gold)
1N4148
470Ω (yellow, violet, black, gold)
10kΩ (brown, black, orange, gold)
Hop in een envelop en mail me even voor het adres en wat je ervoor wilt hebben, dan maak ik het gelijk over..
ps.: laten we het topic op beginnersniveau houden.. Een beginner is iemand die al eens een paar ledjes op plankje hebben gesoldeerd maar niet snappen hoe het werkt..
even voor het programmeren/afbeelden, wat gebruiken jullie om screenhots te posten? gewoon knippen/plakken in paint en uploaden of kan het sneller?
Wil eenieder de en robotje maakt zijn vootgang bijhouden met foto's en hiermee dus kleinen howto's maken?
{zelfreflecie/ Wt ben ik veeleisend vandaag /Zelfrefletie}
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
* Mr GAmba Nee ik heb hier geen aandelen in
Signature unavailable
hier fikt je paralelle poort zeker neit mee op. ik heb er nu 1 in elkaar zitten en dat ding is zo gevoelig he!!Mr_gadget schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:35:
[...]
handig schema!
maar mijn vraag:
k had de plus in mn ene hand, en dan met een vinger van mn andere hand op de poorten voor motor linksom of rechtsom deed de motor al draaien.
Verwijderd
maar nu kan ik geen condensatoren vinden boven de 220 n(ano?)Farad... Nu heb ik verder gekeken bij elco's. Het lijkt me dat dit ook een soort condensatoren zijn, alleen dan met een (veel) hogere capaciteit. Klopt dit? Kan ik gewoon elco's kopen i.p.v. condensatoren?
Prima, maar ik denk dat ook de meer geavanceerde vragen hier best thuis kunnen. Zo blijft het voor iedereen een aantrekkelijk topic. Maargoed, we kunnen de drempel in ieder geval laag houden zodat iedereen zich hier kan thuisvoelenroborobbie schreef op zondag 08 januari 2006 @ 20:46:
ps.: laten we het topic op beginnersniveau houden.. Een beginner is iemand die al eens een paar ledjes op plankje hebben gesoldeerd maar niet snappen hoe het werkt..
Iemand die trouwens een goed boek weet over robotica? En dan meer over de hardware-kant van het robot's bouwen. Hoe je bvb intelligentie hardwarematig kunt implementeren, en hoe je het hardwareontwerp zo efficient mogelijk maakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Ibex op 09-01-2006 10:02 ]
Of het was een boek uit de For Dummies serie OF het was een boek... damn.. ik kan het me niet meer heugen. Maar het was meesters, ik heb het nog op de mailling list van mijn toenmalige studie Kunstmatige Intelligentie gezet.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Robot builders bonanza, Gordon McComd, uitgeverij McGraw Hill, ISBN: 0-07-136296-7
Edit, heb hier nog een rare liggen:
Odour detection by mobile robots
ISBN:981-02-3791-X
Nog een edit:
fotootje van een Beam ding dat ik lang geleden is aan begonnen ben maar nooit heb afgemaakt vind je hier
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 11:32 ]
Verwijderd
signaalconditionering dmv bijvoorbeeld een brug van wheatstone ?Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:24:
Iemand die trouwens weet hoe ik met behulp van een temperatuursensor (veranderende weerstand die rond de 10kOhm ligt) een spanning van 5 tot 0 volt kan laten varieren? Als ik ze in serie zet, daalt de
spanning maar een 10 tal milivolt, en dat is iets te weinig...
edit: nog meer info
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 12:25 ]
Maargoed, een nieuwe vraag. Iemand een idee hoe ik een cardan kan maken op een goedkope manier. Eventueel iets "misbruiken" als cardankoppeling is ook prima. Ducktape houdt het helaas maar een 20 starts vol als cardankoppeling. Een veer zou misschien nog gaan, maar ik twijfel of ik sterke veren heb, want de veer voor een balpen knapt gewoon af.
[ Voor 9% gewijzigd door Ibex op 10-01-2006 16:28 ]
kun je in de assen boren, of zijn ze daar te dun voor? anders zou je door beide assen aan t uiteinde een pinnetje kunnen maken, en dan 2 H vormpjes om de pinnetjes?
zij:
1
2
| ___________|| ||___________ || || |
boven:
1
2
3
| ________ __________ || ________ ___||___ |
[ Voor 3% gewijzigd door DP Kunst op 10-01-2006 17:21 ]
(bestelnr. 191152 - 89)
Echter vind ik 40 euro voor zo'n dingetje redelijk duur. Is iemand toevallig een andere goedkopere tegen gekomen (wielen, rupsbanden, etc.. maakt niet uit, als het maar incl motoren en tandwielen enz... is)ONDERSTEL ROBBY RP5 ROBOT
Bestnr.: 191152 - 89
Prijs slechts 39,95 EUR
* Incl. 2 motoren
Uniek multifunctioneel Robby RPS onderstel voor de constructie van een eigen robot. Ook uitermate geschikt om zelf een modelbouwvoertuig te bouwen. Dit onderstel is mechanisch volledig, maar wordt zonder elektronica geleverd.
# Technische specificaties:Voedingsspanning 6 penlitebatterijen of -accu's
# Afm. (lxbxh) 190 x 130 x 60 mm.
# Omvang levering:Voorgemonteerd plastic chassis
# Twee 6 V motoren
# Zelfsmerende lagers
# Aandrijfwerk
# Rupsaandrijving en rupsbanden.
Rupsbanden hebben in ieder geval de voorkeur. Het draaien daarmee gaat vele malen gemakkelijker.
goed idee! morgen langs de intertoysIbex schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:
Duur is het inderdaad. Ik had het mijne van de leraar, en die had het van een of ander speelgoedtankje in de winkel. Daarvan de bovenkant gesloopt, en het onderstel was ongeveer zoals dat artikel hierboven.
Rupsbanden hebben in ieder geval de voorkeur. Het draaien daarmee gaat vele malen gemakkelijker.

op de site:
je gooit toch niet een webshop dicht omdat je op vakantie bentwegens de kerstdagen, oud en nieuw, en mijn wintersportvakantie, kunnen pakketjes vertraging oplopen.
dinsdag 27 december om 20:00 is het laatste moment waarop de betalingen gecontroleerd worden. als de betaling op dit moment binnen is wordt uw pakket de volgende dag verstuurd. hierna worden tot maandag 9 januari geen bestellingen verwerkt.

maar volgens mij is t niet echt een professionele webshop... k heb nog neit eens een orderbevestiging gehad ofso
Verwijderd
Eerste hindernis is al dat het geld van Postbank naar Rabo moet.
Welkom bij de club, ik heb die van mij al bijna af!! Jammer geen foto's gemaakt..
Heb je ook gelijk de extensionboard besteld van 7 euro? Ik kan op internet geen voorbeeldschakelingen vinden, maar dat komt omdat ik geen duits lees..
Wel een makelijk te bouwen ding, en hij kan al veel .. lijn volgen, bumper/collision sensors.. Hij is geweldig..
please... zet al je bevindingen op het forum dan kan ik ook meeleven..
Meerdere Asuro eigenaren?
duur ?Ibex schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:
Duur is het inderdaad. Ik had het mijne van de leraar, en die had het van een of ander speelgoedtankje in de winkel. Daarvan de bovenkant gesloopt, en het onderstel was ongeveer zoals dat artikel hierboven.
voor mijn onderstel heb ik 250 euro betaald, de 2 motoren waren nog eens een extra 15 euro het stuk

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Op de middelbare school hadden we diverse meetdingetjes aan de computer. Als ik me goed herinner was er ook 1 die afstand meette door een draadje over een wieletje. Op de as daarvan zat een hoekverdraaiingssensor (idee van oude balmuis). Maar ik denk niet dat je dat voor handen hebt. Met huis-tuin en keuken spullen wordt het wel lastig. Maar het klinkt een beetje als een school opdracht. Hebben ze op school heen speeltjes voor zoiets?
Ik zit niet op school, het is gewoon een hobbyproject, ik zoek gewoon een oplossing, ik zou het heel gek vinden als er niet een standaard component was wat dit niet kan, en dan hoef ik niet eerst zelf te gaan prutsen.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:40:
[Flauwe modus] Met een schuifmaat [/flauwe modus]
Op de middelbare school hadden we diverse meetdingetjes aan de computer. Als ik me goed herinner was er ook 1 die afstand meette door een draadje over een wieletje. Op de as daarvan zat een hoekverdraaiingssensor (idee van oude balmuis). Maar ik denk niet dat je dat voor handen hebt. Met huis-tuin en keuken spullen wordt het wel lastig. Maar het klinkt een beetje als een school opdracht. Hebben ze op school heen speeltjes voor zoiets?
Ik heb overwogen om staaf langs een potmeter te laten schuiven waardoor hij draait, maar ik denk dat dit niet zo goed gaat werken aangezien de veren behoorlijk snel weer intrekken.
Het idee van een scharnier en een optische sensor zou misschien wel een uitkomst zijn.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Jup, ik heb er ook een.roborobbie schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:48:
![]()
![]()
Een mede Asuro eigenaar..
Meerdere Asuro eigenaren?
Ik heb alleen geen idee of ik het apparaat ooit nog iets *nuttigs* kan laten doen. Maar microcontrollers begin ik steeds meer te waarderen. Jammer dat het niet echt makkelijk/goedkoop/milieuvriendelijk is om zelf printplaten te maken, anders bestelde ik nog een paar van die AVR-dingen.
Niets...
Verwijderd
Laat maar google heeft genoeg foto's van dit ding..mdhsoftware schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:59:
[...]
Jup, ik heb er ook een.Leuk dingetje om mee te beginnen, het programmeren van microcontrollers in C had ik al op school gehad. Vergeleken bij de microcontroller die we daar hadden is de Asuro wel super makkelijk
![]()
Ik heb alleen geen idee of ik het apparaat ooit nog iets *nuttigs* kan laten doen. Maar microcontrollers begin ik steeds meer te waarderen. Jammer dat het niet echt makkelijk/goedkoop/milieuvriendelijk is om zelf printplaten te maken, anders bestelde ik nog een paar van die AVR-dingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 15:11 ]
Verwijderd
Een schuifpotentiometer?Johnny schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:55:
Ik wil meten hoe ver een springveer is uitgerekt. Wat voor soort sensor zou ik daar voor moeten gebruiken? De veer zal maximaal een paar centimeter uitrekken, een soort potentiemeter die niet draait maar schuift dus, bestaat zoiets en hoe heet het het dan?
Afhankelijk van hoeveel centimeter je beweging wilt natuurlijk te verkrijgen bij elke zichzelf respecterende elektronicaboer..
zelfs in sommige (heel!!) oude cdspelers zitten zo'n dingen.. heb er nog ergens zo eentje liggen.
Andere soorten metingen lineaire verplaatsing, zoals je al zei optisch, geen idee hoe zo'n schuifmaat werkt eigenlijk, ik veronderstel ook optisch? je kan ook is naar een LVDT kijken maar denk dat je dan wel is kan verschieten van de kosten
Ik heb hem geflashed met de firmware en begin nu met programmeren..Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:11:
[...]
Laat maar google heeft genoeg foto's van dit ding..
Ze zijn wel streng want er is geen hex bestandje meegeleverd om er even snel mee te spelen, ze willen dat je die zelf programmeerd..
Maar dat ga ik liever een andere keer doen, is er iemand die een compleet werkend programmatje heeft??? kan ik alvast wat aankl**ten..
Flashen werkt niet onder tl-licht, dan krijg je het bericht : asuro damaged!!
Ja zo'n ding bedoel ikVerwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:47:
[...]
Een schuifpotentiometer?
Afhankelijk van hoeveel centimeter je beweging wilt natuurlijk te verkrijgen bij elke zichzelf respecterende elektronicaboer..
zelfs in sommige (heel!!) oude cdspelers zitten zo'n dingen.. heb er nog ergens zo eentje liggen.
Andere soorten metingen lineaire verplaatsing, zoals je al zei optisch, geen idee hoe zo'n schuifmaat werkt eigenlijk, ik veronderstel ook optisch? je kan ook is naar een LVDT kijken maar denk dat je dan wel is kan verschieten van de kosten
Die schuifpotentiometers werken volgens mij met een half-geleidend materiaal zoals koolstof. Ik bedenk trouwens net dat ze ook in vrijwel alle versterkers met een equalizer zitten.
Ik betwijfel alleen of ze wel goed werken naast een veer, want zoals ik ze ken geven ze altijd best wat frictie bij het verschuiven, en misschien slijten ze wel heel snel.
Maar ik kan weer even vooruit.
Om nog iets nuttigs te vragen. Iemand een idee wanneer Robot builder's bonanza third edition uitkomt? Op amazon.com staat hij nu in pre-release, maar ik ben niet van plan een maand ofzo te wachten.
[ Voor 91% gewijzigd door Ibex op 11-01-2006 20:40 ]
Verwijderd
http://www.disney.com
Spam/werving is nog steeds iets waar we op GoT niet aan doen.
[ Voor 54% gewijzigd door Sprite_tm op 11-01-2006 22:11 ]
Stonden ook af en toe wel leuke dingen bij, zoals de hovercraft (fan, plastic zak, plankje, batterij, klaar)!
Dit zijn wel allemaal ERG makkelijke dingen, dus echt voor beginners.
Link link linkjoswillems86 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:19:
Tijdje terug was hier ook een topic, wat je nog kon maken met oude hardware.
Stonden ook af en toe wel leuke dingen bij, zoals de hovercraft (fan, plastic zak, plankje, batterij, klaar)!
Dit zijn wel allemaal ERG makkelijke dingen, dus echt voor beginners.

Bestuurbaar met de pc. Ben van plan om er zelf software voor te gaan schrijven en wat sensors toe te voegen om uiteindelijk een uitgebreide versie van de koffieroer robot (heb ik hier op got gezien) te creeren. Suikerklontjes toevoegen, melk erin gieten, lepeltje pakken, roeren en klaar
Of plaatsen op een rupsvoertuig, camera toevoegen en maanlandertje gaan spelen.
Iemand nog meer leuke ideetjes?
[ Voor 14% gewijzigd door WouterG op 12-01-2006 18:00 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ziet er leuk uit! Waar heb je hem gekocht?Tomcat schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:59:
Ik heb begin deze week deze robotarm besteld:
[afbeelding]
Bestuurbaar met de pc. Ben van plan om er zelf software voor te gaan schrijven en wat sensors toe te voegen om uiteindelijk een uitgebreide versie van de koffieroer robot (heb ik hier op got gezien) te creeren. Suikerklontjes toevoegen, melk erin gieten, lepeltje pakken, roeren en klaarMisschien valt zelfs de senseo er nog bij te modden.
Of plaatsen op een rupsvoertuig, camera toevoegen en maanlandertje gaan spelen.
Iemand nog meer leuke ideetjes?
Ik vraag me overigens wel af of hij staat is dat blikje gevuld op te tillen, staat wel mooi maar of het lukt
Het blikje staat erbij om te laten zien hoe groot/klein de arm in het echt is.Mr_gadget schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:54:
[...]
Ziet er leuk uit! Waar heb je hem gekocht?
Ik vraag me overigens wel af of hij staat is dat blikje gevuld op te tillen, staat wel mooi maar of het lukt
[ Voor 3% gewijzigd door GeniusJennis op 12-01-2006 19:59 ]
Specs: http://specs.tweak.to/14067
Was ook al op zoek gegaan, maar nog niet kunnen vinden.
Edit: Gevonden!
Oude hardware -> leuke speeltjes
[ Voor 17% gewijzigd door j86 op 12-01-2006 20:12 ]
Ik vrees dat zoiets heel duur is. Servomotoren zijn sowieso al heel duur, en er zitten er een pak in die arm verwerktVerwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:20:
Ben toch ook wel benieuwd wat dat ding kost.
Lynx 5 Robotic Arm ComboL5BC-KT: Lynx 5 Robotic Arm Combo Kit for BS2 / SSC-12
* Lynx 5 Arm, Basis, Gripper Kit
* SSC-12 Servo Controller
* Mini Atom Bot Board
* Programmeer Kabel voor het Bot Board
* Basic Stamp 2 Microcontroller
* Basic Stamp Programmeer Manual
* Voeding van Lynxmotion met converter voor europees gebruik
Kit for BS2 / SSC-12 L5BC-KT € 327,33 (€ 389,53 incl)
Dat is niet degene die ik besteld hebt, deze is volgens mij niet geschikt voor de pc maar voor een microprocessor. Ik heb hem hier besteld: http://www.active-robots....robots/robotic-arms.shtmlDaNiEl KuNsT schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:18:
van http://www.robotwinkel.nl
[...]
Lynx 5 Robotic Arm Combo
Kit for BS2 / SSC-12 L5BC-KT € 327,33 (€ 389,53 incl)
En ja, hij is erg duur. Maar ik ben nu bezig met een opleiding waar een stukje industriele besturing in zit en na deze opleiding wel ik technische automatisering gaan doen dus het is echt een leerprojectje voor me.
[ Voor 18% gewijzigd door WouterG op 12-01-2006 23:20 ]
nog ff een vraagje, die ATmega32, welk kristal moet k daar bij gebruike? 8MHz of 16MHz. ze staan allebij in de datasheet, maar k snap neit wat ze er precies bedoele...
nouwjah, maar eens kijken hoe k dat dan regel...
Er zit ook gewoon een interne oscillator in van max 8Mhz, die heeft dus geen externe componenten nodig. Deze is wel minder precies dan een kristal maar voor veel toepassingen maakt dat niet uit. In dit geval waarschijnlijk ook niet.DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:11:
fijn, heb ik dus de L versie gekregen (staat niet op de site) en k had al 2 16MHz kristallen
nouwjah, maar eens kijken hoe k dat dan regel...
Trouwens, als je die L versie op 4.5-5.0V zet kun je em volgens mij wel op 16Mhz draaien. In de datasheet wordt bij 'external clock drive' de max frequentie aangegeven, afhankelijk van de voedingsspanning. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen L en niet-L dus ik denk dat het kan op 5V.
[ Voor 23% gewijzigd door madwizard op 14-01-2006 12:18 ]
Speed grades:
- 0 - 8 MHz for ATmega32L
- 0 - 16 MHz for ATmega32
k gok t er maar niet op...
Ja maar dat gaat waarschijnlijk over de hele spanningsrange. Een ATmega32L haalt niet in alle gevallen 16Mhz, de ATmega32 wel. Maar bij de electrical characteristics wordt er geen onderscheid gemaakt, terwijl dat wel gebruikelijk is in datasheets als ze echt verschillen. Ik zou het er iig wel op gokken. Het is niet echt een andere processor maar met lagere spanningen is het gewoon lastiger hogere kloksnelheden te halen.DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:24:
bovenaan de datasheet, bij de summary zeg maar, staat wel:
Speed grades:
- 0 - 8 MHz for ATmega32L
- 0 - 16 MHz for ATmega32
Ik denk dat het allemaal wel te doen is als je een beetje gaat zoeken naar tutorials.
C en java verschillen elkaar toch niet zoveel op dit niveau. Java heeft wat leukere nieuwe functies en C is een stuk basischer.
Ook word C vaker gebruikt bij microcontroller projecten en kan je dus door c te leren makkelijker doorgaan met nieuwe projecten
maargoewd, met die uC wil niet helemaal lukke. k kan nu het programmatje erin flashen met ponyprog, ik kan het er weer uithalen, maar het ding zelf doet verder niets. k heb gewoon het voorbeeld grbuikt van www.AVRbeginners.net , maar k moet zeggen dat het niet heel erg beginners is (geen uitleg over aansluiting, alleen met zo'n speciaal bord
k heb nu de VCC en de AVCC aan de +5v
de 2 GND's aan de Ground
de XTAL1 en XTAL2 aan een kristal, en die weer via 2 22pF condensatortjes aan de GND
verder de reset met een 4,7K weerstand aan de +5v en via een drukschakelaar aan de GND
aan PB0, PB1 en PB2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de GND
aan PA0, PA1 en PA2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de +5v (precies andersom dus als die andere om te testen of t zo wel werkt)
1
2
3
4
5
6
7
8
| .org 0x0000 rjmp main main: ldi r16, 0xFF out DDRB, r16 loop: rjmp loop |
dit heb ik in een .hex bestand staan die ik in ponyprog laadt, waarom werkt het niet
madwizard, kun je me anders even toevoegen op msn ?
Ik wist niet dat er ook een java runtime was voor de AVR, heb er nog nooit iemand in zien programmeren iig. Java is wel een hogere programmeertaal dan C, C is vrij direct om te zetten naar machinecode, net even hoger dan assembler maar nog steeds dicht bij de processor. Java leunt erg op de runtime en is object georienteerd, wat voor een microcontroller (dat toch maar een simpel ding is vergeleken met een PC) misschien voor wat veel overhead zorgt. Maar goed ik heb er geen ervaring mee verder. Wel is de AVR erg op C geoptimaliseerd, er is goed over de instructieset nagedacht om veel voorkomende constructies in C makkelijk te kunnen implementeren. C is dus in ieder geval een goede keus. Assembler is ook een optie, voor de die-hard optimalisaties. Maar de C compilers produceren ook best goede code. AVR Studio, de gratis IDE van Atmel heeft sinds kort ook ondersteuning voor avr-gcc, waarmee je dus C kunt programmeren (en simuleren+debuggen!) in de IDE.roborobbie schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:24:
Ik hb dus de Asuro robot, moet hem programmeren in C, maar het kan ook met java heb ik begrepen..( atmel uC) Nu heb ik 0,0 verstand van programmeren dus heb ik nog een schone lei.. Is het dan handiger om java te leren dan C, omdat java me een recentere taal lijkt?
Dat klopt iig, kristal werkt wel alleen als de juiste fuse bits geset zijn, anders wordt de interne oscillator gebruikt. Maar misschien wist je dat al (ik had het ook al een keer gezegd).DaNiEl KuNsT schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:04:
k heb nu de VCC en de AVCC aan de +5v
de 2 GND's aan de Ground
de XTAL1 en XTAL2 aan een kristal, en die weer via 2 22pF condensatortjes aan de GND
verder de reset met een 4,7K weerstand aan de +5v en via een drukschakelaar aan de GND
Beide manieren zullen werken (met de juiste codeaan PB0, PB1 en PB2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de GND
aan PA0, PA1 en PA2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de +5v (precies andersom dus als die andere om te testen of t zo wel werkt)
DDRB is het Data Direction Register B. Deze geeft alleen aan in welke richting de data op poort B gaat. Een 1 in een bit geeft aan dat die poort een output is, een 0 dat het een input is. Je zet alle bits op 1, wat betekent dat alle pins van poort B een output zijn. Dat is goed, maar je hebt nog niet aangegeven wat de output dan moet zijn. Dat staat in PORTB. Standaard zal die wel 0 zijn, zodat je nu alle outputs aan GND hebt. Als je LEDs dan via een weerstand op GND staan heb je natuurlijk geen spanning over de LED. Wat je dus nog moet toevoegen is out PORB, r16. Daarmee zet je de pins op output 1, oftewel VCC (5V).code:
1 2 3 4 5 6 7 8 .org 0x0000 rjmp main main: ldi r16, 0xFF out DDRB, r16 loop: rjmp loop
Zal ik morgen doen, eerst even slapenmadwizard, kun je me anders even toevoegen op msn ?
Weet iemand goede referentiesites voor programmeren in C? heb wel de uitleg van suro maar die is zo beknopt.. Ik wil graag ook weten wat het doet als ik iets type in plaats van zomaar aannemen..
Zijn er al mensen met nieuwe foto's van hun robots?
Was het veel/moeilijk werk om het te solderen? En kunnen jullie even wat foto's posten? Ik ben erg benieuwd
Verder is er een goede duitse community en engelse ook, er is ook een wiki ASURO (Another Small and Unique Robot from Oberpfaffenhofen
De asuro is redelijk goedkoop voor wat hij kan. Je krijgt er alles bij dus je hoeft alleen een soldeerbout te hebben en tin/litze..
kopen dus dan heb ik er ook weer een genoot bij die kan helpen programmeren..
Via de wiki kom je ook op sites waar mensen de asuro laten balanceren, ook heel gaaf..
Verwijderd
Ik heb er trouwens ook direct een 30 W soldeerbout bij gekocht (4 euro) en ook maar een standaard.
Vanmiddag een Asuro besteld, en soldeerbout gekocht.
Lamme lui btw bij Conrad, ik belde om te vragen of ze um op voorraad hadden zodat ik even langs kan komen.
Ja is op voorraad maar je kan niet langs komen.
Ehmm?
Hij is op voorraad om te kunnen bestellen.
WTF?
nvm
Letop: Dat USB IR ding HOEF je niet te kopen, alleen waarneer je geen seriele poort op je mobo hebt.
Heb hier en daar wat C voorbeeldjes bekeken. Heb nog nooit in C geprogrammerd alleen Java op school. Maar weer eens een nieuwe uitdaging.
Als Conrad ff opschiet dan kunnen we zo ongeveer samen bouwen hier :-)
Eigenlijk zou Tweakers.net geld moeten krijgen voor deze reclame:P toch weer een stuk of 4-5 mensen die een Asuro kopen door dit tropic ;-)
Voor de mensen die het nog niet wisten:
http://www.arexx.com/arex...ram=p_asuro_downloads.dat
kan je test progie downloaden om te chekken of je ding werkt
[ Voor 28% gewijzigd door Maxxi op 16-01-2006 21:37 ]
Verwijderd
Zou gemakkelijker zijn, omdat ik dan beide accu's in 1 nachtje ongestoord kan laten opladen.
Verwijderd
Ik zit vooral met gebrek aan tijd. Maar het lijkt me de moeite waard om eens een zaterdag middag voor uit te trekken.
Verwijderd
Gewoon in serie op 12V opladen.Ibex schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:58:
Hm, ik heb hier 2 6V loodaccu's die ik in serie schakel om die 12V te gebruiken om mijn boot te voeden. Nu, ik wil die accu's opladen, en heb hiervoor een loodaccu lader voor 2, 6 of 12V. Nu hoor je me al komen; moet ik de twee accu's een voor een opladen op de 6V stand, of kan ik de twee accu's in serie geschakeld op de 12V stand opladen?
Zou gemakkelijker zijn, omdat ik dan beide accu's in 1 nachtje ongestoord kan laten opladen.
Loodaccu's (en NiMH / NiCD cellen ook) kan je prima in serie opladen. Zo'n beetje elke ups / "penlitelader" / accupack werkt op die manier.Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:08:
Ik zou ze niet op 12v zetten, want dat kan de accu niet hebben. Je zou ze dan aan 6v zetten maar ik weet niet ofdat de oplader dat trekt. Het beste is om ze even los te maken en elk afzonderlijk op te laden.
Verwijderd
Na het eten zal ik foto's maken en posten en ga ik beginnen met bouwen.
Er zit alleen geen (Nederlandse) handleiding bij, dus moet ik de engelse printen. En dat duurt lang, want m'n printer kan zo'n groot bestand nauwelijks aan.
Dan heb je hem zeker niet bij Conrad gehaald. Want daar staat:Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:25:
Asuro is binnen!!
Na het eten zal ik foto's maken en posten en ga ik beginnen met bouwen.
Er zit alleen geen (Nederlandse) handleiding bij, dus moet ik de engelse printen. En dat duurt lang, want m'n printer kan zo'n groot bestand nauwelijks aan.
Omvang levering:]
Bouwpakket
Software
RS-232 kabel
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
[ Voor 3% gewijzigd door souderkeamer op 17-01-2006 19:08 ]
Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?
Verwijderd
weet er iemand of ik een robot van en pc kan maken
volgens mij wel maaar ik weet het niet zeker
en als het toch zou kunnen zou je me dan a ub willen vertellen hoe het moet
want ik heb toch nog een paar oude pc 's staan
[ Voor 12% gewijzigd door shiwa729 op 18-01-2006 15:36 ]
Verwijderd
Het tweede antwoord is : Nee, vergeet het maar.
In principe kan je best een pc gebruiken voor een robot. Maar een pc heeft zelf geen actuatoren (motortjes ed) en de aansturing van evt. aangesloten actuatoren is niet eenvoudig. Daar komt dan nog het probleem van de energievoorziening bij.
Kortom het kan wel, maar is zeker niet makkelijk en er is al helemaal geen eenduidige werkwijze voor zoals je vraagt.
Je moet dan echt verstand hebben van electronica en programmeren. Ik denk dat je het gewoon uit je hoofd moet zetten.
Je kan beter beginnen met iets simpelers zoals een bouwpakket. Hierboven bijv. staat een stukje over de Asuro van Conrad.
Edit:
Asuro is klaar!!
Hier een filmpje van de Selftest:
http://www.johandegeus.nl/files/Video2.avi (tnx to Knutselsmurf aka mijn broer voor de hosting.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 16:42 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
[html][norml][/norml][/html]