Best jammer ja, ik had ook gehoopt dat het snel een lekker groot en actief topic zou worden.xychix schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:55:
wat een stilte aan het robo front
Dus hier maar even een tussenstand van mijn robotarm:
1:De arm zoals hij er nu bij staat. Er zit nog maar één motor op. Ik heb er wel meer liggen, maar een van de asjes voor de wormwielen die ik af heb laten draaien is krom gebogen bij het aanbrengen van de worm. (als in: type tandwiel

2: Een close-up van het aandrijvings mechanisme.
Ik ga de as en de grote tandwielen aan de zijkant vast zetten aan de staanders, zodat de arm vrij om de as kan draaien.
Overbrenging (tanden)
worm 1 : wormwiel 20
klein tandwiel 12 : groot tandwiel 40
De arm heeft al wat beschadigingen opgelopen, maar dat laat ik zo. De staanders moet ik nog even oppoetsen.

3: De controller die ik heb gemaakt om de arm aan te sturen via een LPT poort. Ik heb het geheel niet echt doorgerekend (geen idee hoe ik dat precies moet doen) en ik denk ook niet dat het in serie zetten van spanningsregelaars zomaar kan zonder extra condensatoren enzo. (Mijn advies is dus: niet na maken
De ingangspanning is 30+ volt (uit mijn lab-voeding) dat wordt aan één kant omgezet in +/- 5 volt voor het aansturen van een ULN2803 (achtvoudige darlington array) en aan de andere in 24 volt voor de aansturing van de stappen motoren.
De print is nog niet af, maar op het moment heb ik toch maar 1 motor om aan te sturen.

4: De onderkant van van de printplaat.
het ziet er allemaal niet zo netjes uit, maar het werkt wel.
De 25 pins sub-d connector zit aan de verkeerde kant van de printplaat. Dit is omdat ik het geheel op een brakke-zondag in elkaar heb gezet, en toen alles heb gebaseerd op het spiegelbeeld van de pin-layout

5: Van deze lamp heb ik het idee voor mijn robotarm afgekeken. Er komt tussen de twee lange profielen van de arm dus nog een arm (maar dan met maar 1 motor)
De lamp is zo gebalanceerd dat het geheel in evenwicht is en blijft hangen in de stand waarin je hem zet. Dit ga ik ook proberen te doen, zodat de arm veel kracht over heeft om dingen op te tillen. (Hij kan zowiezo niet vrij roteren vanwege de worm/wormwiel combinatie)
Ik weet nog niet precies ik er als 'hand' op ga zetten, maar ik denk dat ik een verwisselbaar systeem probeer te maken (voor bv een grijper of een magneet spoel)

En nu wil ik wel weten hoe het mel al die asuros gaat
Of zijn het echt van die dingen die leuk zijn om in elkaar te zetten en een middagje mee te rommelen, om ze vervolgens ergens in een kast stof te laten happen?