Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste
Acties:
  • 436.134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:26
flessuh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:09:
Zo, ik wordt binnenkort ook een Toyota rijder.. Van Fiat Panda naar een Avensis uit 2010 :P

Nou zit er alleen een beetje vreemd pakket aan opties op, en nu weet ik dat dingen als cruise control en regen/licht sensor wel te retrofitten zijn... heeft iemand hier ervaring mee en nog tips van waar op te letten?

Kan niet wachten tot hij geleverd wordt in ieder geval oOo
Alvast gefeliciteerd en welkom bij de Toyo club :)
Avensis is een ijzersterke auto, ga je nog veel plezier aan beleven.

Retrofitten van cruise control is zeker mogelijk, dan komt het vaak neer op een Goldcruise die aan de linkerkant van het stuur zit.

Dat stickje dat Toyota monteert aan de rechterkant werkt volgens mij ook prima maar die kan je dacht ik niet retrofitten. Mijn oude Mazda 6 had de CC op het stuur zitten en dat vond ik toch wel irritant. Met dat stickje haal je hem er makkelijker af. Regensensor monteren heb ik geen kennis van.

Mijn Avensis Verso uit 2003 heeft overigens ook geen cruise control, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nou niet echt mis. Te druk hier in Nederland 8)

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:43
Headshot_NL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:09:[...]Ik kan me niet herinneren waar ik die gezien moet hebben? Waren die al te zien bij de eerste Yaris Hybrid?
Vroeger hoefde vooral alleen de bandenspanning, oliepeil, accu, brandstofmeter en verlichting te controleren , met de aanvullingen van de laatste jaren komt nu ook het checken van dit soort batterijtjes erbij. Voor €4,95 koop je bij de Action een simpele multimeter die dat prima kan.

Loop ff na via de handleiding of online waarom je geen melding kreeg, want das tuurlijk ook handig. Die optie zit mogelijk niet in iets oudere types? Iets om zelf te doen, jij weet exact wat je hebt.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
route99 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

Vroeger hoefde vooral alleen de bandenspanning, oliepeil, accu, brandstofmeter en verlichting te controleren , met de aanvullingen van de laatste jaren komt nu ook het checken van dit soort batterijtjes erbij. Voor €4,95 koop je bij de Action een simpele multimeter die dat prima kan.

Loop ff na via de handleiding of online waarom je geen melding kreeg, want das tuurlijk ook handig. Die optie zit mogelijk niet in iets oudere types? Iets om zelf te doen, jij weet exact wat je hebt.
De Yaris is inmiddels al verkocht. Batterij is inderdaad een euro en makkelijk te vervangen. Gaat me er meer om dat je dus blijkbaar zomaar stil kan komen te staan. En als je niet weet wat je moet doen kan je geen kant op. Dit heb ik overigens ook niet in het boekje terug gevonden.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-01 16:07

Arfman

Drome!

In mijn Yaris en Prius piept de auto een keer als je hem uitzet en de batterij van de afstandsbediening bijna leeg is. Toevallig gisteren nog vervangen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-01 09:27

-tom-562

Oliesjeik

flessuh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Ah duidelijk. Nou ja die is toch niet zo te missen door mij of vanaf de bijrijdersstoel zou ik zeggen...

Maar betekent wel dat de pookjes ook los nog wel te krijgen zijn voor retrofit. Als de rest er in zit :)
Die cruise control sticks zijn voor een paar euro te bestellen bij AliExpress :P ik weet alleen niet of je nog wat moet inleren o.i.d.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• route99
Headshot_NL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:21:
[...] Gaat me er meer om dat je dus blijkbaar zomaar stil kan komen te staan. En als je niet weet wat je moet doen kan je geen kant op. Dit heb ik overigens ook niet in het boekje terug gevonden.
Dat laatste is erg jammer. Dat 1e is gewoon toch de moderne vorm dat je eea in de gaten moet houden. Die "sleutel" kan natuurlijk alleen contact maken met het start systeem van de auto als zowel de batterij van de "sleutel" nog OH is en de accu van de auto ook OK is. Is een van de 2 leeg.. dan heb je een probleem.
Dat is de "moderne" versie van wat je vroeger deed met dat lijstje wat ik al noemde, waar ik bijna 45 jaar geleden mee begon met mijn 1e auto...
Oja, ik breng verder altijd mijn auto naar de garage want voor de rest heb ik er de ballen verstand van hoe ik een motor moet repareren, daar blijf ik altijd mooi vanaf......... _/-\o_
(behalve.. dat lijstje .... 8) dat check ik wel altijd... ;) )

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-01 11:48

flessuh

Set sail for fail!

-tom-562 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Die cruise control sticks zijn voor een paar euro te bestellen bij AliExpress :P ik weet alleen niet of je nog wat moet inleren o.i.d.
Daarom laat ik het liever doen door een dealer/garage. Mocht er iets mee zijn kan je iig naar iemand wijzen ;)

https://www.dutchsolarboat.com

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-01 20:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb in mijn huidige Civic een OBD II adapter zitten. Voornamelijk voor de hobby, want ik was benieuwd wat ik met Torque uit zou kunnen lezen voor een paar euro. Die adapter wil ik ook in de Corolla gaan zetten als ik hem volgende week ophaal. Weet iemand toevallig waar de OBD II poort zit en welke info je hiermee uit kan lezen? Bij de Civic kwam ik niet veel verder dan verbruik, stand gasklep en toerental :(.

edit: als het vergelijkbaar is met de laatste Auris zou hij achter een klepje links naast het stuur moeten zitten. Daar zit hij bij de Civic ook, dus dat wordt de eerste plek waar ik ga kijken :)

gwystyl wijzigde deze reactie 16-08-2019 11:55 (19%)

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Met de "OBD Fusion" app kan ik met het bijgekochte Toyota pack vele honderden statistieken uitlezen van mijn Auris 2013, tot de gegevens van de individuele hybride batterij cellen.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Phuncz schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:03:
Met de "OBD Fusion" app kan ik met het bijgekochte Toyota pack vele honderden statistieken uitlezen van mijn Auris 2013, tot de gegevens van de individuele hybride batterij cellen.
Dat klinkt hoopgevend.... ik heb Torque Pro al eens gekocht dus ik ga eerst kijken wat die kan weergeven, maar anders stap ik over op OBD Fusion.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:27
-tom-562 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Lekker verkopen via marktplaats, met de opmerking 'Let op: verbruikt een beetje olie'. Zeker niet via zo'n opkoopsite. Dan krijg je er een appel en een ei voor en gaat 'ie voor het 5 dubbele op de boot richting Afrika.
Meen je dit nou? :S

Hij gaf al aan dat om dit probleem op te lossen het meer dan 2000 euro gaat kosten, als je dan alleen gaat melden dat hij een beetje olie verbruikt lieg je keihard en dat vind ik persoonlijk echt bullshit.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Prima, dan verkoop je hem met de boodschap dat hij olie zuipt, dan zul je 'm vast snel verkocht krijgen :P Toyota geeft zelf aan dat een olieverbruik van alles boven de 1:1000 acceptabel is.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Vlassie1980
-tom-562 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:19:
Prima, dan verkoop je hem met de boodschap dat hij olie zuipt, dan zul je 'm vast snel verkocht krijgen :P Toyota geeft zelf aan dat een olieverbruik van alles boven de 1:1000 acceptabel is.
Ik vind dat echte zulke bullsh*t he. Alsof het normaal is dat je na 1 of 2 tankbeurten een liter olie erin moet dumpen.... Het is goed met die fabrikanten, echt waar.

Als dat het geval is dan is je motor gewoon stuk, op den duur gaan er ook allerlei andere zaken kapot vanwege alle onverbrande olie en troep. Bijvoorbeeld lambdasondes of de katalysator. Heb zelf een Mazda 6 gehad met ook olieverbruik, lambdasonde aan gort en de auto ging als een gek bokken en inhouden.

Blij toe dat mijn huidige Avensis Verso geen druppel pakt en de olie mooi helder is. Als ik bij die Mazda de peilstok eruit trok was de olie pikzwart, als er überhaupt al wat aan de peilstok zat haha. Collega van me reed een keer achter en zei dat mijn auto abnormaal stonk.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:07

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb ooit zo een motor gehad, tijdens toertochten wilde ook niemand achter mij rijden, snap er niets van.. :P

Toen ik op een motorweekend met het motorforum ging met dat ding was er op het eerste vertrekpunt nog discussie, iemand anders wilde perse achteraan de groep rijden.
Okay jij je zin, dus het groepje voegt in op de snelweg, ik als een na laatste, mister eigenwijs achter mij.
Ik trek het ding vol open, schakel op en leg bijna heel de invoeg strook in een mistwolk.
Mister eigenwijs had ongeveer 20 seconden nodig om mij in te halen en te gebaren dat ik maar achterop moest rijden.
Na dat weekend werd ik ook ineens "pluimpje" genoemd en had ik geen discussie's meer omver het achter aan rijden.

Was overigens geen Toyota.. maar een yamaha broertje. :+
Daar ging per tankbeurt bijna een halve liter olie in, en die tankbeurten waren elke 250 km.. :X

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Ik vind dat echte zulke bullsh*t he. Alsof het normaal is dat je na 1 of 2 tankbeurten een liter olie erin moet dumpen.... Het is goed met die fabrikanten, echt waar.

Als dat het geval is dan is je motor gewoon stuk, op den duur gaan er ook allerlei andere zaken kapot vanwege alle onverbrande olie en troep. Bijvoorbeeld lambdasondes of de katalysator. Heb zelf een Mazda 6 gehad met ook olieverbruik, lambdasonde aan gort en de auto ging als een gek bokken en inhouden.

Blij toe dat mijn huidige Avensis Verso geen druppel pakt en de olie mooi helder is. Als ik bij die Mazda de peilstok eruit trok was de olie pikzwart, als er überhaupt al wat aan de peilstok zat haha. Collega van me reed een keer achter en zei dat mijn auto abnormaal stonk.
Ach, je moet net geluk hebben. Mijn Avensis zoop dus wel aardig wat olie. Ook bij jou blok komt het vaker voor :p

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

-tom-562 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Ach, je moet net geluk hebben. Mijn Avensis zoop dus wel aardig wat olie. Ook bij jou blok komt het vaker voor :p
Jij had de 2.4 Avensis toch? Die van mij is ook niet zuinig met olie. Ook een 2.4.

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:05

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Mijn Avensis lust ook geen olie, echter..... ik heb een tijd een Opel als lease auto gehad, daar ging om de 1000 km een liter olie in..... Was normaal...
Olie verbruik is bij Toyota's inderdaad ongewoon.... Bij auto's in het algemeen niet.

Cogitationis poenam nemo patitur

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ciris schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:03:
[...]

Jij had de 2.4 Avensis toch? Die van mij is ook niet zuinig met olie. Ook een 2.4.
Jup!
Bullet NL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:07:
[...]

Mijn Avensis lust ook geen olie, echter..... ik heb een tijd een Opel als lease auto gehad, daar ging om de 1000 km een liter olie in..... Was normaal...
Olie verbruik is bij Toyota's inderdaad ongewoon.... Bij auto's in het algemeen niet.
Ehmm, volgens mij zijn de generatie VVTi blokken van begin/halverwege '00 toch redelijk bekend vanwege hun olieverbruik :P

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Headshot_NL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:09:
[...]
Ik kan me niet herinneren waar ik die gezien moet hebben? Waren die al te zien bij de eerste Yaris Hybrid?
Bij de eerste Auris Hybride (2011) kwam een tekst in beeld: low key batt.
De Yaris moet het doen met een controle lampje blz. 406:
(Knippert gedurende 15 seconden geel.)
Controlelampje Smart entry-systeem met
startknop
Geeft aan dat de batterij van de elektroni-
sche sleutel bijna leeg is.
 Vervang de batterij. (Blz. 361)

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
bouwfraude schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Bij de eerste Auris Hybride (2011) kwam een tekst in beeld: low key batt.
De Yaris moet het doen met een controle lampje blz. 406:
(Knippert gedurende 15 seconden geel.)
Controlelampje Smart entry-systeem met
startknop
Geeft aan dat de batterij van de elektroni-
sche sleutel bijna leeg is.
 Vervang de batterij. (Blz. 361)
Gek, nooit gezien. Maar het rare is dat het na dit probleem ook weken goed heeft gewerkt. Net als keyless entry wat ook nog werkte.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• Finraziel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:25
-tom-562 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Jup!

[...]

Ehmm, volgens mij zijn de generatie VVTi blokken van begin/halverwege '00 toch redelijk bekend vanwege hun olieverbruik :P
Ik weet niet of je dan specifiek op grotere blokken doelt maar de 1.0 VVTi in mijn 2002 Yaris verbruikt echt helemaal niks aan olie... Olie blijft ook praktisch dezelfde kleur houden. Opels die ik vroeger had was het in no time zwart wat er aan de peilstok bleef plakken.

Gamertag: Finraziel42

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Finraziel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Ik weet niet of je dan specifiek op grotere blokken doelt maar de 1.0 VVTi in mijn 2002 Yaris verbruikt echt helemaal niks aan olie... Olie blijft ook praktisch dezelfde kleur houden. Opels die ik vroeger had was het in no time zwart wat er aan de peilstok bleef plakken.
Het 'begon' al bij de blokken in de Corolla (1.4) en b.v. de 1.8/2.0 Avensis. 1.0 weet ik dan zo niet, maar dat is officieel ook weer een Daihatsu blok :+

• bouwfraude
  • Niet online
Headshot_NL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Gek, nooit gezien. Maar het rare is dat het na dit probleem ook weken goed heeft gewerkt. Net als keyless entry wat ook nog werkte.
Volgens de handleiding kunnen stoorsignalen uit de omgeving ook nog invloed hebben.
Er was een plek op het parkeerterrein waar de afstandsbediening het een stuk slechter deed. Ik moest echt dichterbij gaan staan. Geen idee waarom.

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:51
Iemand hier met een Toyota CH-R, ik heb zo'n ding al een tijdje zakelijk maar voor m'n gevoel missen er allerlei opties in het menu van het display (navi/entertainment systeem). Bij "Vehicle Settings" is alles leeg, kan zijn dat het zo hoort, maar komt op mij erg vreemd over.

• juliusyoup
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:53
Over een paar weken heb ik ook een Toyota, een Yaris 1.0 uit 2013. Hierboven las ik over cruise control inbouwen, weet iemand waar ik mij daarover zou kunnen inlezen? Lijkt me leuk om te doen, maar het moet wel haalbaar zijn.

• route99
Het kan wel, maar ik vind zelf het risico te groot, je zit er wel mee op de weg...
Vooral het inregelen is een behoorlijke klus waar je ook best veel inzicht moet hebben in hoe eea zich gaat gedragen.
Soms moet je dat niet willen, maar met de auto moet het veilig zijn en dan probeer ik liever mijn besparingen op een ander gebied te doen.
Eea puur ter overweging....dus geen weblink voor hoe het kan....

• Vlassie1980
Toch een beetje een issue met mijn Avensis Verso 2.0:

Hij houdt af en toe in bij het accelereren en bij stationair draaien schommelt het toerental soms ook eventjes. Het is niet permanent. Hij heeft hier al wat langer last van maar tijdens de vakantie in Noorwegen de afgelopen weken heb ik er gek genoeg geen last van gehad. De garage waar ik hem altijd breng voor onderhoud dacht aan een bobine die niet meer helemaal top meer was. Ik heb een bobine toen van ze te leen gekregen voor het geval het erger werd maar die heb ik dus weer ingeleverd omdat het probleem amper meer voorkwam.

Maar de laatste dagen heeft hij dit dus weer. Bij het uitlezen geeft hij ook geen foutmeldingen omdat het schijnbaar nog steeds binnen de marges valt en er geen meldingen in de ECU worden weggeschreven. Motorstoringslampje heeft ook niet gebrand enzo. Er is dus alleen een vermoeden dat 1 van de 4 bobines niet goed is. Maar ik heb ook geen zin om alle 4 de bobines te laten vervangen. En voor hetzelfde geld zit het hem in de bougies of de bougiekabels of is het een compleet anders iets.

Het is wel iets in de ontsteking, maar heb even geen idee hoe ik dit op kan laten lossen zonder serieus de portemonnee te trekken...

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

route99 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:02:
Het kan wel, maar ik vind zelf het risico te groot, je zit er wel mee op de weg...
Vooral het inregelen is een behoorlijke klus waar je ook best veel inzicht moet hebben in hoe eea zich gaat gedragen.
Soms moet je dat niet willen, maar met de auto moet het veilig zijn en dan probeer ik liever mijn besparingen op een ander gebied te doen.
Eea puur ter overweging....dus geen weblink voor hoe het kan....
Wanneer je voor een orginele Toyota cruisecontrol gaat wordt deze gewoon mee genomen in het motormanagement, steeltje plaatsen is niet zo moeilijk, het stelt niet zo heel veel voor.

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:46:

Hij houdt af en toe in bij het accelereren en bij stationair draaien schommelt het toerental soms ook eventjes. Het is niet permanent. Hij heeft hier al wat langer last van maar tijdens de vakantie in Noorwegen de afgelopen weken heb ik er gek genoeg geen last van gehad. De garage waar ik hem altijd breng voor onderhoud dacht aan een bobine die niet meer helemaal top meer was. Ik heb een bobine toen van ze te leen gekregen voor het geval het erger werd maar die heb ik dus weer ingeleverd omdat het probleem amper meer voorkwam.

Maar de laatste dagen heeft hij dit dus weer. Bij het uitlezen geeft hij ook geen foutmeldingen omdat het schijnbaar nog steeds binnen de marges valt en er geen meldingen in de ECU worden weggeschreven. Motorstoringslampje heeft ook niet gebrand enzo. Er is dus alleen een vermoeden dat 1 van de 4 bobines niet goed is. Maar ik heb ook geen zin om alle 4 de bobines te laten vervangen. En voor hetzelfde geld zit het hem in de bougies of de bougiekabels of is het een compleet anders iets.

Het is wel iets in de ontsteking, maar heb even geen idee hoe ik dit op kan laten lossen zonder serieus de portemonnee te trekken...
Lambdasonde? Even je auto via ODB uit laten lezen, als hij inhoud moet dat vast terug zijn te vinden.
Tis overigens een klacht die je wel voorbij ziet komen bij defecte / minder goed werkende Lamdasondes.

• Vlassie1980
Bullet NL schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Lambdasonde? Even je auto via ODB uit laten lezen, als hij inhoud moet dat vast terug zijn te vinden.
Tis overigens een klacht die je wel voorbij ziet komen bij defecte / minder goed werkende Lamdasondes.
Auto was al uitgelezen en gaf geen meldingen destijds, kan hem wel weer een keer uit laten lezen maar denk niet dat het de lambdasonde is. Mijn vorige Mazda had ook eens een defecte lambdasonde en toen ging hij echt veel meer bokken en inhouden. Dat is nu niet het geval.

Bij deze is 2 jaar terug al eens de lambdasonde vervangen want het storingslampje ging toen ook branden en dat is hier ook niet het geval...

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Vorige week 2 dagen in een nieuwe Corolla TS Hybrid gereden, omdat mijn Auris aan onderhoud toe was.

Ik zal wel een freak of nature zijn in hoe ik gebouwd ben. Met mijn lengte van 1m89 ben ik niet onwijs lang, maar ik vond hoe ik in die Corolla zat in sommige opzichten nog lastiger dan hoe ik in mijn Auris (2014) zit.

Een deel heeft met de vorm van de stoelen te maken. Deze zijn in de nieuwe Corolla nog uitgesprokener van vorm en ik merk dat de rugleuning eigenlijk te kort is. Bovenaan de stoelen drukt er van alles tegen mijn schouders aan, omdat het voor mij te laag zit. Dit zorgt ervoor dat mijn schouders naar voren worden gedrukt.

Een ander probleem is dat ik de stoel in een halve ligpositie moet plaatsen, omdat ik anders met mijn hoofd tegen het dak aan kom. In de Corolla zit namelijk een veel dikkere balk in het dak dan bij mijn Auris. En hij zit helaas precies daar waar mijn hoofd zit. Ik moet de stoel namelijk vrij ver naar achteren schuiven, zodat mijn benen een beetje normaal passen.

Ondanks dat ik de auto voor de rest echt prima vond - zelfs het hybride rijden vond ik prettiger dan voorheen met een Auris Hybrid (ik rij zelf een handgeschakelde Auris) - zou ik dus geen Corolla kopen.

Ik ben bij de dealer even in wat andere auto's gaan zitten en zit eigenlijk alleen in een Toyota RAV4 goed, maar die valt nogal buiten mijn budget.

Er stond ook een Honda HRV en daar zat ik met mijn hoofd helemaal tegen het dak aan, terwijl de stoel in zijn laagste positie stond :/ Ik dacht eerst dat de hendel kapot was, totdat bleek dat de stoel wél hoger kon...

In auto's van de VAG groep zat ik wel goed (een oudere Skoda Octavia, een VW Tiguan, zelfs een VW Up waar ik echt zee-en van ruimte in had :| ).

Alleen elke vezel in mijn lijf verzet zich tegen VAG... ik wil gewoon een betrouwbare auto. Geen abonnement op de garage. Alle ellende die ik over de TSI motoren heb gelezen brrr.

Mijn huidige Auris zit ook niet super, maar daar pas ik tenminste nog wel gewoon in... dus voorlopig even doorrijden. Ik heb alleen geen flauw idee wat mijn volgende auto zou worden.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Lethalis schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:06:
Vorige week 2 dagen in een nieuwe Corolla TS Hybrid gereden, omdat mijn Auris aan onderhoud toe was.

Ik zal wel een freak of nature zijn in hoe ik gebouwd ben. Met mijn lengte van 1m89 ben ik niet onwijs lang, maar ik vond hoe ik in die Corolla zat in sommige opzichten nog lastiger dan hoe ik in mijn Auris (2014) zit.

Een deel heeft met de vorm van de stoelen te maken. Deze zijn in de nieuwe Corolla nog uitgesprokener van vorm en ik merk dat de rugleuning eigenlijk te kort is. Bovenaan de stoelen drukt er van alles tegen mijn schouders aan, omdat het voor mij te laag zit. Dit zorgt ervoor dat mijn schouders naar voren worden gedrukt.

Een ander probleem is dat ik de stoel in een halve ligpositie moet plaatsen, omdat ik anders met mijn hoofd tegen het dak aan kom. In de Corolla zit namelijk een veel dikkere balk in het dak dan bij mijn Auris. En hij zit helaas precies daar waar mijn hoofd zit. Ik moet de stoel namelijk vrij ver naar achteren schuiven, zodat mijn benen een beetje normaal passen.

Ondanks dat ik de auto voor de rest echt prima vond - zelfs het hybride rijden vond ik prettiger dan voorheen met een Auris Hybrid (ik rij zelf een handgeschakelde Auris) - zou ik dus geen Corolla kopen.

Ik ben bij de dealer even in wat andere auto's gaan zitten en zit eigenlijk alleen in een Toyota RAV4 goed, maar die valt nogal buiten mijn budget.

Er stond ook een Honda HRV en daar zat ik met mijn hoofd helemaal tegen het dak aan, terwijl de stoel in zijn laagste positie stond :/ Ik dacht eerst dat de hendel kapot was, totdat bleek dat de stoel wél hoger kon...

In auto's van de VAG groep zat ik wel goed (een oudere Skoda Octavia, een VW Tiguan, zelfs een VW Up waar ik echt zee-en van ruimte in had :| ).

Alleen elke vezel in mijn lijf verzet zich tegen VAG... ik wil gewoon een betrouwbare auto. Geen abonnement op de garage. Alle ellende die ik over de TSI motoren heb gelezen brrr.

Mijn huidige Auris zit ook niet super, maar daar pas ik tenminste nog wel gewoon in... dus voorlopig even doorrijden. Ik heb alleen geen flauw idee wat mijn volgende auto zou worden.
Ik ga binnenkort meemaken hoe de Corolla zit bij langere ritten, maar tijdens de paar proefritten die ik gedaan heb, heb ik geen last gehad van de zittingen. Ik hoor over het algemeen juist dat de stoelen van de Corolla fijner zitten dan die van de Auris. Ik vind de iets uitgesprokener vorm juist wel fijn.

Dat met je hoofd tegen een balk aanzitten heb ik meestal bij auto's met open dak/panoramadak, maar haast nooit bij dicht dak.

Wat betreft andere betrouwbare auto's (met fijne stoelen?): Honda Civic generatie 9 (rij ik nu, nieuwe Civic heeft minder fijne stoelen imho), Kia Ceed, Mazda 3, Volvo V40?

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-01 10:48
Lethalis schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:06:

[...]
Afhankelijk van hoeveel geld je uit kan/wil geven, heb je altijd de optie om bij een interieurspecialist aan de stoelen te laten sleutelen/compleet andere stoelen te laten monteren. Ten opzichte van de aanschafprijs van een nieuwe auto is dat geen halsbedrag, volgens mij.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:29

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlassie1980 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Auto was al uitgelezen en gaf geen meldingen destijds, kan hem wel weer een keer uit laten lezen maar denk niet dat het de lambdasonde is. Mijn vorige Mazda had ook eens een defecte lambdasonde en toen ging hij echt veel meer bokken en inhouden. Dat is nu niet het geval.

Bij deze is 2 jaar terug al eens de lambdasonde vervangen want het storingslampje ging toen ook branden en dat is hier ook niet het geval...
Probeer eerst eens 4 nieuwe bougies. Zijn de kosten niet. Zit het probleem daarin, dan ben je goedkoop klaar.
Heb vergelijkbare problemen een paar keer meegemaakt.

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

gwystyl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

Wat betreft andere betrouwbare auto's (met fijne stoelen?): Honda Civic generatie 9 (rij ik nu, nieuwe Civic heeft minder fijne stoelen imho), Kia Ceed, Mazda 3, Volvo V40?
Volvo V40 betrouwbaar? :? Staat Volvo al niet jaar en dag tussen de merken met hoogste kans op pech?
daarzo:
https://images.auto55.be/...ouwbaarheid-auto-2019.jpg

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
Bommes schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:09:
@BacchusBij een Yaris kan 50 km/u enkel op de elektromotor, paar kilometer per uur harder ook nog wel maar 70 km/u is uitgesloten.
De Auris kan dat wel, de Yaris echt niet.

En die verbruikswaardes: 5,7 L / 100 km is mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 8000 km . (2019 Yaris, vanaf nieuw in bezit)
Het lukte mij ook nog bij 60 km/h. Cruisecontrol vastzetten op 60 km/h. Even een stoot gas geven zodat je 65 km/h rijdt en gas abrupt loslaten zodat de Yaris terugvalt op de cc. Dan gaat ie elektrisch rijden. Dit werkte niet altijd trouwens. Ik moest ook vaak de cc vastzetten net onder de 60 km/h. Op 58 of 57 km/h.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-01 11:48

flessuh

Set sail for fail!

Joindry schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:44:
[...]

Volvo V40 betrouwbaar? :? Staat Volvo al niet jaar en dag tussen de merken met hoogste kans op pech?
daarzo:
leuke voor mij dat ik van een Fiat naar een Toyota ga.. even naar de andere kant van de lijst :+

then again, met mijn "geluk" wil dat nog niks zeggen :X

https://www.dutchsolarboat.com

• Vlassie1980
flessuh schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:43:
[...]

leuke voor mij dat ik van een Fiat naar een Toyota ga.. even naar de andere kant van de lijst :+

then again, met mijn "geluk" wil dat nog niks zeggen :X
FIAT = Fix It Again Tony...

Mijn schoonvader heeft een Fiat Stilo gehad... Dan zeg ik genoeg.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vlassie1980 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

FIAT = Fix It Again Tony...

Mijn schoonvader heeft een Fiat Stilo gehad... Dan zeg ik genoeg.
Ik heb ook een Stilo gehad, en daar in iets meer dan 2 jaar 120.000 km bijgezet (230k --> 350k). Er gingen een paar koplampen stuk, maar verder heeft het ding alleen maar standaard onderhoud gehad. Dat is miscchien een voordeel van een oude auto kopen (hij was al 7 of 8 jaar toen ik hem kocht); de echt slechte auto's zijn er dan al niet meer. Aan de andere kant zijn mensen nog heel angstig om een auto te kopen met een tellerstand > 200.000, omdat onderhoudskosten dan meestal wel hoger zijn dan bij een nieuwe. Als je daar de lage afschrijving tegenover zet (omdat bijna iedereen bang is voor oude Fiats blijkbaar), vallen de TCO nog erg mee....
Misschien heb ik ook gewoon geluk gehad, want ik heb ook een paar Franse auto's gehad, waar vooral fans van Japanse en Duitse auto's met een grote boog omheen lopen: een Citroën Xantia en Renault Laguna II (wel na facelift model). Beide ook 100-120k mee gereden met normale slijtage-onderdelen en standaardonderhoud.
Joindry schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:44:
[...]

daarzo:
OK, Volvo is niet meer wat het geweest is, maar de stoelen zijn iig wel fijn 8)

gwystyl wijzigde deze reactie 19-08-2019 18:03 (11%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:47

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
juliusyoup schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:23:
Over een paar weken heb ik ook een Toyota, een Yaris 1.0 uit 2013. Hierboven las ik over cruise control inbouwen, weet iemand waar ik mij daarover zou kunnen inlezen? Lijkt me leuk om te doen, maar het moet wel haalbaar zijn.
Ik heb bij onze Yaris uit 2006 een John Gold GC90 (met CM7-bediening) ingebouwd. De set kostte mij +/- €400 (gekocht bij 'kew.nl'). Vond het inbouwen opzich meevallen, heb een elektronisch gaspedaal dus daar kon ik de cruise tussen pluggen. Was alleen even puzzelen met stroom aftappen (bij radio gedaan) en snelheidspuls vinden (zat in kabelboom radio). Als je een beetje handig bent met elektronica dan moet je er wel uit kunnen komen.

Ik zou even goed kijken/zoeken op fora zoals yarisworld.com. In de VS hoeven ze bij mijn model Yaris alleen een pookje te monteren aan de stuurkolom, omdat de ECU al op cruise is voorbereid. Misschien heb jij het geluk dat dat bij jouw auto ook zo kan. Zie bijv. hier: http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=37205

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-08-2019 07:26 (22%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

gwystyl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:01:
[...]

OK, Volvo is niet meer wat het geweest is, maar de stoelen zijn iig wel fijn 8)
Imho is Volvo niet meer wat het geweest is nog van toen het deel werd van de Ford groep. Nog voor het Chinese tijdperk dus.

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:22

Luchtmassameter al eens gereinigd? Dit wil, ook zonder MM lampje, deze klachten nog wel eens veroorzaken.

Join het GoT Pulse-Team!

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Bacchus schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Afhankelijk van hoeveel geld je uit kan/wil geven, heb je altijd de optie om bij een interieurspecialist aan de stoelen te laten sleutelen/compleet andere stoelen te laten monteren. Ten opzichte van de aanschafprijs van een nieuwe auto is dat geen halsbedrag, volgens mij.
Heb je nog tips voor goede interieurspecialisten in Zuid Holland?

Zelf heb ik op diverse termen gezocht, zoals autobeklederij en stoffeerders... maar ik vind nog niet veel dat mij aanspreekt.

Focus zal op de ergonomie moeten liggen, dus daar moeten ze wel verstand van hebben.

Ik koop een auto overigens het liefst als de kop er af is (ongeveer 3 jaar oud). Naar de Corolla keek ik ook vooral met dat idee ("over 3 jaartjes misschien").

Maar goed. Als ik nu naar een tweedehands VW Golf oid zou overstappen is dat ook niet gratis. Dus een keertje gaan praten met iemand die mijn huidige Auris kan aanpassen, kan ook geen kwaad (daar heb ik namelijk al wat geld inzitten... nieuwe banden, nieuwe remschijven en blokken, zitting stoel al een keer vervangen omdat hij doorgezakt was).

Ik hoopte dat de Corolla beter zou zitten...

PS
Ik hoorde af en toe een hoge pieptoon linksvoor tijdens het rijden. Hoop nog steeds dat het door de afgesleten remmen kwam... Toyota dealer zegt dat er speling zit op de stuurkolom en dat dit heel duur is om te fixen (maar zegt ook dat het geen kwaad kan).

Hoor het momenteel niet, dus wacht het even af... maar als ik wéér een dure reparatie aan mijn Auris van amper 5 jaar oud heb, begin ik het wel zat te worden (stoelzitting en rail was ook stuk gegaan, ik weeg maar 75kg... flimsy stuff). Nu zak ik vaker door stoelen, maar toch (wel 75kg zonder vet, dus zit voor mijn gevoel op mijn botten... Ikea eetkamerstoel overleefde het ook niet na een jaartje).

Lethalis wijzigde deze reactie 19-08-2019 22:22 (27%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Bacchus
rimave schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:52:
Het lukte mij ook nog bij 60 km/h. Cruisecontrol vastzetten op 60 km/h. Even een stoot gas geven zodat je 65 km/h rijdt en gas abrupt loslaten zodat de Yaris terugvalt op de cc. Dan gaat ie elektrisch rijden. Dit werkte niet altijd trouwens. Ik moest ook vaak de cc vastzetten net onder de 60 km/h. Op 58 of 57 km/h.
Ik heb er toen ik vorige week met de auto was ook even op geprobeerd te letten en mijn ervaring is ongeveer dit. Op een vlakke weg zonder noemenswaardige tegenwind kun je ongeveer 60 km/u zonder motor een constante snelheid aanhouden. Als je heel weinig gas geeft, te weinig om de snelheid vast te houden, kun je net als bij de Auris en Prius tot 70 km/u "elektrisch", dwz het EV-lampje springt aan.
Lethalis schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:05:
[...]
Heb je nog tips voor goede interieurspecialisten in Zuid Holland?

Zelf heb ik op diverse termen gezocht, zoals autobeklederij en stoffeerders... maar ik vind nog niet veel dat mij aanspreekt.
Ik heb er geen ervaring mee, weet zelfs niet of het de gebruikelijke term is. :X De niet-standaard-dingen die ik heb laten doen, stofferen en tinten, regelde de leasemaatschappij ism een dealer altijd ergens.

Bacchus wijzigde deze reactie 20-08-2019 07:17 (24%)

• charrel
  • Laatst online: 25-01 11:10

charrel

@r1200r lc @hue addict

luchtmassameter al is gereinigd? Die sensor net na het luchtfilter huis, die van ons had ongeveer hetzelfde met een berg vermogensverlies uiteindelijk tijdens onze vakantie vorig jaar. Uiteindelijk een hele berg aan obd foutcode's. De vrouw rijd er meestal in, dus de eerste symptomen niet heel erg meegekregen toen.

Van de week de airbag ontstekers en airbag computers laten vervangen van onze 2.0 avensis uit 2005 voor de terugroep acties, keurig netjes gedaan maar nu kraakt er van alles in het dashboard. Van de week weer even terug dus.

• Vlassie1980
@charrel @Denman
Dank voor jullie suggesties, ik zal dat eens voorstellen bij mijn garage :)

Denk toch dat het zoiets is:

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 20-08-2019 10:11 (44%)

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Vlassie1980 ik heb de vorige twee filmpjes die in dit topic naar die gast gelinkt werden bekeken, maar ik kon ze niet afkijken..... ik ga echt over mijn nek van de manier van presenteren/filmen/het accent....

• Vlassie1980
gwystyl schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:19:
@Vlassie1980 ik heb de vorige twee filmpjes die in dit topic naar die gast gelinkt werden bekeken, maar ik kon ze niet afkijken..... ik ga echt over mijn nek van de manier van presenteren/filmen/het accent....
Ik vind die gast wel lachen, legt op zijn lekkere rauwe manier uit wat je zoal kunt doen en verder is hij gewoon to the point :+

• Vlassie1980
De Avensis Verso begon afgelopen weekend wel heel erg te bokken en stotteren en sloeg stationair ook na 30 seconden af.

ANWB er maar naar laten kijken, gaf wederom geen foutmeldingen dus dat maakte het wat lastiger. Als hij loopt dan loopt hij wel netjes op 4 cilinders, Wegenwacht vermoed de luchtmassameter. Morgen maar even naar de garage.

• charrel
  • Laatst online: 25-01 11:10

charrel

@r1200r lc @hue addict

Vlassie1980 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:08:
De Avensis Verso begon afgelopen weekend wel heel erg te bokken en stotteren en sloeg stationair ook na 30 seconden af.

ANWB er maar naar laten kijken, gaf wederom geen foutmeldingen dus dat maakte het wat lastiger. Als hij loopt dan loopt hij wel netjes op 4 cilinders, Wegenwacht vermoed de luchtmassameter. Morgen maar even naar de garage.
Bij ons liep de motor nog wel maar met 70pk minder of zo. De warmte maakte het ook erger, schoonmaken is zo gedaan hoor. Even een busje reiniger halen, sensor eruit, door sprayen en dan als ie droog is de sensor er weer in zetten. Is eenvoudig zelf te doen.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Toch nog even een halve dubbelpost: gwystyl in "Keuze leaseauto - Deel 5"

Nu ben ik echt Toyota-rijder.... bevalt goed tot nu toe; ben druk bezig met instellingen prutsen en kijken wat ik fijn vind om aan informatie voor mijn neus te hebben tijdens het rijden.

Ik heb al een poging gedaan om MirrorLink aan de gang te krijgen, maar hoewel dat gelukt leek te zijn, kreeg ik Waze niet in beeld. Via Wi-Fi werkt het helemaal nog niet, dus moet ik de USB-stick uit het dashboard halen als ik Mirrorlink wil. Ik denk dat ik dus toch met een telefoon in autohouder ga rondrijden tot Android Auto (if ever) ondersteunt wordt.

Ik ben nog niet helemaal vriendjes met de navigatie, maar gelukkig kan ik in de MyT Toyota app adressen naar de navigatie toesturen.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:07

Bommes

Capo del formaggio

gwystyl schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:32:
Toch nog even een halve dubbelpost: gwystyl in "Keuze leaseauto - Deel 5"

Ik ben nog niet helemaal vriendjes met de navigatie, maar gelukkig kan ik in de MyT Toyota app adressen naar de navigatie toesturen.
En hoe vind je dat dat werkt??
Ik heb een Toyota Touch 2 systeem, ook daar kan ik een bestemming naar toe sturen via de toyota app.
Echter staan ze dan ergens verstopt in je favorieten, moet je nog 3 menu's door voordat je ze gevonden hebt.
Was wat logischer geweest als het gewoon meteen als bestemming in de navi zou staan, of middels een pop-up in beeld met de vraag of je daar werkelijk heen wil.
Ik vind het in ieder geval zo omslachtig dat ik het niet gebruik, mede ook omdat ze in de favorieten lijst blijven staan, dus die wordt steeds groter om doorheen te zoeken naar de bestemming die je er net heen hebt gestuurd.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bommes schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

En hoe vind je dat dat werkt??
Ik heb een Toyota Touch 2 systeem, ook daar kan ik een bestemming naar toe sturen via de toyota app.
Echter staan ze dan ergens verstopt in je favorieten, moet je nog 3 menu's door voordat je ze gevonden hebt.
Was wat logischer geweest als het gewoon meteen als bestemming in de navi zou staan, of middels een pop-up in beeld met de vraag of je daar werkelijk heen wil.
Ik vind het in ieder geval zo omslachtig dat ik het niet gebruik, mede ook omdat ze in de favorieten lijst blijven staan, dus die wordt steeds groter om doorheen te zoeken naar de bestemming die je er net heen hebt gestuurd.
Eén nadeel is in ieder geval dat ik geen eerder verstuurde bestemmingen opnieuw kan sturen terwijl er wel een lijst in de MyT app staat met vorige ritten. Verder is het opzoeken van een adres en versturen naar de auto wel makkelijk.
Bij mij wordt de bestemming volgens mij wel gelijk in de navigatie ingevoerd (TT2+ MY17 heb ik volgens mij), maar dat zal ik vanmiddag nog ff dubbelchecken (heb net het adres waar ik vanmiddag heen moet naar de auto gestuurd).

Ik zou het heel fijn gevonden hebben als je de Tune/Scroll knop zou kunnen gebruiken om door adressen/favorieten te bladeren en die te selecteren, maar dat kan blijkbaar niet. Alleen met het aanraken van het scherm vind ik niet zo handig omdat ik (tijdens het rijden) niet fijn bij de pijltjes omhoog en omlaag helemaal aan de rechterkant van het scherm kan.

edit: @Bommes je hebt gelijk; hij was niet gelijk ingesteld, maar de routes die in de app stonden, stonden onder favorieten. Da's dus ook niet echt een hele praktische optie :'(

gwystyl wijzigde deze reactie 26-08-2019 20:43 (5%)

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:06

Falcon

Q.A. Engineer (DevOps)

Ben eigenlijk nog steeds prima tevreden met onze Prius Wagon.

1 punt begin me echt een beetje aan te irriteren, kras gevoeligheid van het kunststof interieur.

Verder prima en leuk om even bij het stoplicht gaspedaal helemaal in te drukken (droog weer ;))

"You never come second by putting other people first"

• diedbase
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:46
Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een auto die ze nodig heeft voor haar werk. Ik verwacht dat ze/we er 10.000-15.000 per jaar mee gaan rijden. Het budget is max 5000 euro.

Voor ons zijn betrouwbaarheid, veiligheid en (lage) kosten de belangrijkste factoren. Ik heb wat vooronderzoek gedaan op de car reliability index (UK), het jaarlijks TUV report (duitsland) en de tests van de ANWB en kwam tot de conclusie dat een tweedehands Yaris een goede optie lijkt. Nou heb ik een aantal vragen:

1. Zie ik nog goede alternatieven over het hoofd?
2. Ik neig naar het >2005 model gezien iets ruimer en veiliger, is dat terecht? zijn er andere specificaties waar ik op moet letten? Airco en 1.3L motor zijn tot nu toe de enige vereisten.
3. Zijn er bepaalde reparaties te verwachten bij bepaalde kilometerstanden? Distributieriem bv?
4. Andere tips of suggesties?

Ik zoek nu naar modellen met <100.000 km, maar dat is redelijk random gekozen.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:52
diedbase schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:09:

Voor wat het waard is: mijn redenering bij het kopen van een tweedehands auto was "liever iets meer km's, en hoger bouwjaar dan minder km's maar oudere auto". Meer km's in minder tijd betekent in de regel waarschijnlijk meer lange ritten en dus snelweg km's met warme motor. En minder vorming van roest omdat de auto beter 'droog wordt gestookt', maar ook minder slijtage aan schokdempers, koppeling, etc, dan in stadsverkeer.

Blijft natuurlijk altijd een gok, maar ik zou een Yaris ook wel met >100.000 durven te kopen, zeker van eerste eigenaar met goede onderhoudshistorie.

Je kunt een automaat overwegen, zeker als je er zo veel mee op pad gaat. Maar dat is ook deels (mijn) persoonlijke voorkeur.

MJV wijzigde deze reactie 26-08-2019 20:22 (7%)

• Termi
  • Laatst online: 17:02
ConZito schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:41:
Iemand hier met een Toyota CH-R, ik heb zo'n ding al een tijdje zakelijk maar voor m'n gevoel missen er allerlei opties in het menu van het display (navi/entertainment systeem). Bij "Vehicle Settings" is alles leeg, kan zijn dat het zo hoort, maar komt op mij erg vreemd over.
Ik rij rond in een C-HR, wat is alles leeg? Alles leeg vind ik wel heel vreemd klinken.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

• diedbase
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:46
MJV schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:20:
[...]

Voor wat het waard is: mijn redenering bij het kopen van een tweedehands auto was "liever iets meer km's, en hoger bouwjaar dan minder km's maar oudere auto". Meer km's in minder tijd betekent in de regel waarschijnlijk meer lange ritten en dus snelweg km's met warme motor. En minder vorming van roest omdat de auto beter 'droog wordt gestookt', maar ook minder slijtage aan schokdempers, koppeling, etc, dan in stadsverkeer.

Blijft natuurlijk altijd een gok, maar ik zou een Yaris ook wel met >100.000 durven te kopen, zeker van eerste eigenaar met goede onderhoudshistorie.

Je kunt een automaat overwegen, zeker als je er zo veel mee op pad gaat. Maar dat is ook deels (mijn) persoonlijke voorkeur.
Thx voor je reactie! Zat inderdaad naar de transmissie te kijken, is een automaat storingsgevoeliger als de auto ouder wordt vergeleken met handgeschakeld?

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:52
Durf ik niet te zeggen. Met mijn vorige auto's (Corsa B uit '00, Almera ook '00) beide automaat nooit problemen. Je hebt in ieder geval geen problemen met koppelingsplaten. En beide modellen hadden een distributieketting i.p.v. riem die lang (zoniet een autoleven) meegaat. Maar dat is niet bij alle automaten het geval. Hoe dat bij zo'n Yaris zit zou je even moeten opzoeken.

• Finraziel
Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een auto die ze nodig heeft voor haar werk. Ik verwacht dat ze/we er 10.000-15.000 per jaar mee gaan rijden. Het budget is max 5000 euro.

Voor ons zijn betrouwbaarheid, veiligheid en (lage) kosten de belangrijkste factoren. Ik heb wat vooronderzoek gedaan op de car reliability index (UK), het jaarlijks TUV report (duitsland) en de tests van de ANWB en kwam tot de conclusie dat een tweedehands Yaris een goede optie lijkt. Nou heb ik een aantal vragen:

2. Ik neig naar het >2005 model gezien iets ruimer en veiliger, is dat terecht? zijn er andere specificaties waar ik op moet letten? Airco en 1.3L motor zijn tot nu toe de enige vereisten.
3. Zijn er bepaalde reparaties te verwachten bij bepaalde kilometerstanden? Distributieriem bv?

Enige wat ik bij zou willen dragen... onderschat de 1.0 niet. Als je een goede 1.0 tegenkomt, probeer hem gewoon eens. Ik weet niet waarom je een 1.3 wil, maar mijn 2002 1.0 trekt echt super. Wat helpt is dat hij wanneer je wil door mag naar zo'n 6200 rpm of zo. Als ik er zin in heb trek ik hem in zijn 2 naar de 80 en dan in de 3 invoegen op de snelweg en dan accelereert er niemand sneller dan ik (ok die ene keer dat ik een duidelijk racebakkie tegenkom, maar geen 'reguliere' auto's). Het is niet nódig om zo hard door te trekken overigens, maar het is leuk en ik blijf het gewoon lachen vinden hoe hard dat 1.0 blokkie trekt :)
Ook inhalen op de snelweg is geen enkel probleem en hoewel ik meestal gewoon lekker rond de 100 tuf zat hij die ene keer dat ik me aan iemand irriteerde en er gewoon vandoor wou ook zo op de 150.

Mijn Yaris overigens ook met zo'n 210k op de teller gekocht en rij er al 2,5 jaar probleemloos mee rond, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik zelf maar zo'n 5k per jaar rij (wel praktisch allemaal snelwegkilometers, mijn yarisje staat door de week gewoon altijd stil en ik ga er geen boodschappen mee doen of zo).

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Finraziel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:29:
[...]

Enige wat ik bij zou willen dragen... onderschat de 1.0 niet. Als je een goede 1.0 tegenkomt, probeer hem gewoon eens. Ik weet niet waarom je een 1.3 wil, maar mijn 2002 1.0 trekt echt super. Wat helpt is dat hij wanneer je wil door mag naar zo'n 6200 rpm of zo. Als ik er zin in heb trek ik hem in zijn 2 naar de 80 en dan in de 3 invoegen op de snelweg en dan accelereert er niemand sneller dan ik (ok die ene keer dat ik een duidelijk racebakkie tegenkom, maar geen 'reguliere' auto's). Het is niet nódig om zo hard door te trekken overigens, maar het is leuk en ik blijf het gewoon lachen vinden hoe hard dat 1.0 blokkie trekt :)
Ook inhalen op de snelweg is geen enkel probleem en hoewel ik meestal gewoon lekker rond de 100 tuf zat hij die ene keer dat ik me aan iemand irriteerde en er gewoon vandoor wou ook zo op de 150.

Mijn Yaris overigens ook met zo'n 210k op de teller gekocht en rij er al 2,5 jaar probleemloos mee rond, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik zelf maar zo'n 5k per jaar rij (wel praktisch allemaal snelwegkilometers, mijn yarisje staat door de week gewoon altijd stil en ik ga er geen boodschappen mee doen of zo).
De 1.0 is eigenlijk gewoon te licht voor een Yaris, leuk dat hij toeren wil maken, maar dat maakt hem niet comfortabeler. De 1.0 was al krap aan voor de eerste generatie Yaris, voor de 2e generatie is hij gewoon te licht. En als ik zie voor welke prijzen je een 2e generatie Yaris kan kopen zou ik de 1e links laten liggen.

• Bacchus
[Yaris / 10-15 dkm/j, 5000 EUR]
Ik ben ook erg gecharmeerd van de Japanse concurrenten: Honda Jazz en Mazda2. Als je weinig tot geen snelweg verwacht, zou een Aygo ook leuk kunnen zijn.
Als je weinig tot geen snelweg rijdt, dan zou ik de 1.3l-eis laten vallen.
Volgens mij hebben al Toyota's motoren een ketting tegenwoordig.

[/quote]

• Vlassie1980
Vlassie1980 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:08:

Even weer een update: Het wordt steeds minder leuk in ieder geval.

Ik wilde vanmorgen naar mijn universele garage rijden om nog eens naar de luchtmassameter te laten kijken. Maar toen ik net de hoek om was begon hij opeens in te houden en viel spontaan uit. Koelvloeistoflampje ging blauw knipperen en hij wilde niet meer starten. Dus weer de ANWB erbij gehaald. Deze monteur merkte al op dat hij ook geen storing kon vinden, mijn suggestie met de luchtmassameter was ook niet de goede want na het afkoppelen was er geen verschil. Uiteindelijk heeft de wegenwacht de auto toch redelijk goed rijdend aan de praat gekregen.

Vervolgens maar naar de Toyo dealer gereden hier in de buurt, die zit een stuk dichterbij en daar gevraagd om storing uit te lezen. Ook met hun speciale apparatuur konden ze geen storing vinden. Het is dus erg lastig om de oorzaak te vinden, ik vreesde in eerste instantie dat de ECU defect was maar dat was niet waarschijnlijk. Lijkt meer op een probleem ergens in de kabelboom wat ze echt moeten gaan zoeken, dus dan zou ik de auto achter moeten laten en hun erin laten rijden voor verder onderzoek. Gaat dus aardig in de kosten lopen vrees ik :(

Lastig verhaal in ieder geval.... Ik ben er ook totaal niet comfortabel mee om de auto te pakken want ik ben echt bang dat hij weer stil valt.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Vlassie1980 Ja, dat zijn de rottigste klussen, geen foutmelding en wel een auto die beroerd rijdt. Dan moet er flink wat geluk bij komen on net dat ene defect te vinden. Sterkte in ieder geval, het geluk is de wereld nog niet uit!

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:51
Termi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:26:
[...]

Ik rij rond in een C-HR, wat is alles leeg? Alles leeg vind ik wel heel vreemd klinken.
Niets als in geen selecteerbare opties, maar ik begrijp inmiddels dat je een user account moet aanmaken en dan verbinden met wifi om allerlei magie te laten gebeuren. Wat we niet gaan doen omdat die CH-R er toch uit gaat :D

• Vlassie1980
OgWok schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:19:
@Vlassie1980 Ja, dat zijn de rottigste klussen, geen foutmelding en wel een auto die beroerd rijdt. Dan moet er flink wat geluk bij komen on net dat ene defect te vinden. Sterkte in ieder geval, het geluk is de wereld nog niet uit!
Gisteren met een monteur in mijn auto een stuk gereden. Hij ging toen ook weer inhouden, hij heeft een aantal zaken gecheckt en de slangen nagelopen.

Het blijft lastig, het is in ieder geval niet de luchtmassa meter want die hadden ze verwisseld met een ander en hij reed nog steeds even tot.

Bougies lijken goed te zijn, geen scheuren en het goede type.

Blijft nog over:
Injectoren
Bobine
Of toch de bougies

Injectoren reinigen kost al aardig wat. Ik zit eraan te denken om eerst maar eens Wynn's Injectie cleaner erin te gooien. Baat het niet dan schaadt het niet.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlassie1980 schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:25:
[...]

Gisteren met een monteur in mijn auto een stuk gereden. Hij ging toen ook weer inhouden, hij heeft een aantal zaken gecheckt en de slangen nagelopen.

Het blijft lastig, het is in ieder geval niet de luchtmassa meter want die hadden ze verwisseld met een ander en hij reed nog steeds even tot.

Bougies lijken goed te zijn, geen scheuren en het goede type.

Blijft nog over:
Injectoren
Bobine
Of toch de bougies

Injectoren reinigen kost al aardig wat. Ik zit eraan te denken om eerst maar eens Wynn's Injectie cleaner erin te gooien. Baat het niet dan schaadt het niet.
Is het benzine filter al eens vervangen?

• Vlassie1980
OgWok schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:47:
[...]

Is het benzine filter al eens vervangen?
Moet ik even vragen, ga morgen weer even langs de garage. Ook maar even vragen wat ze denken over additieven om problemen op te lossen.

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Vlassie1980 schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:19:
[...]

Moet ik even vragen, ga morgen weer even langs de garage. Ook maar even vragen wat ze denken over additieven om problemen op te lossen.
Toevallig geen schade aan de kabelbomen door ongedierte zoals een steenmatter?
Kan je ook de meest idiote storingen van krijgen...

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:47

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Massakabel die slecht is kun je ook vreemde storingen van krijgen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Vlassie1980
Ik woon niet in een gebied waar marters voorkomen. Heb ze hier althans nog nooit gezien 😁

Het stotteren is niet constant maar treedt soms op.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlassie1980 schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:19:
[...]

Wat ik zo even zag, is dat er een filter in de tank zit (een soort platte rechthoekige zak) en nog een filter bij de motor. Ik kan zo even niet goed zien of er een service luikje zit om het filter uit de tank te halen (dus zonder de tank te laten zakken).
Aan de andere kant zou je wel een foutmelding verwachten als het injectie systeem een te lage of wisselende druk detecteert.

• Vlassie1980
OgWok schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:48:
[...]

Wat ik zo even zag, is dat er een filter in de tank zit (een soort platte rechthoekige zak) en nog een filter bij de motor. Ik kan zo even niet goed zien of er een service luikje zit om het filter uit de tank te halen (dus zonder de tank te laten zakken).
Aan de andere kant zou je wel een foutmelding verwachten als het injectie systeem een te lage of wisselende druk detecteert.
Dat is het hem dus, hij heeft nog helemaal geen storingen gegeven.

Maar bedankt voor de suggestie 🙂

Update: Inmiddels naar de garage geweest en we hebben een injectie cleaner erin gegooid, nu even lekker veel rijden deze week en dan aankijken of het stotteren minder gaat worden.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 02-09-2019 11:30 (13%)

• Vlassie1980
Inmiddels 3 dagen verder na het toevoegen van de injector cleaner. De auto rijdt weer als een zonnetje :)
Geen gestotter en inhouden meer. Hopelijk ben ik niet te enthousiast maar als het euvel wat vervuilde injectoren waren dan scheelt dat een hoop zoeken naar andere zaken.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 16:43
Zwanzig!!!

Van de week is mijn Avensis 1.6 twintig jaar oud geworden en APK goedgekeurd.
(Okay, er moesten twee nieuwe banden op. Kan de beste auto's overkomen.)

Zwanzig, en technisch perfect!

• Finraziel
zetje01 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 00:36:
Zwanzig!!!

Ik zat me dus serieus even af te vragen of 'zwanzig' straattaal was die ik nog niet kende of zo. Echt vet zwanzig man! *Googlegoogle* oh... ja... Hij praat Duits... :+
Maar gefeliciteerd :)

• zetje01
Finraziel schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:06:
[...]

Ik zat me dus serieus even af te vragen of 'zwanzig' straattaal was die ik nog niet kende of zo. Echt vet zwanzig man! *Googlegoogle* oh... ja... Hij praat Duits... :+
Maar gefeliciteerd :)
Oeps, sorry!

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Finraziel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:29:
[...]

Not sure if serieus,

Letterlijk alles is sneller dan een yaris 1.0. Het gevoel van snelheid hebben is niet hetzelfde dan effectief snel zijn.

Met dikke s8 of dergelijk zit je gewoon 250 te knallen zonder dat je door hebt.
In een fiat panda van 40 jaar oud lijkt het racy omdat het rammelt en davert langs alle kanten.
Zegt meer over de kwaliteit van de wagen.

Je bent gewoon de traagste op straat en je bent de enige die zitten gassen o’dat alle andere wagens gewoon rijden omdat zij genoeg vermogen hebben en jij alles uit de kast moet halen om mee te kunnen...

Source: vriendin heeft yaris 2nd gen 1.0 dus ik weethoe traag die dingen zijn.( die valt dan nog onder de snellere yarisjes) Ze revven wel maar daarmee is alles ook al gezegd. En naar die 150 geraken duurt ook eeuwen.

Ik heb niks tegen kleine wagentjes maar je moet wel realist blijven...

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Ik vond mijn Starlet ook altijd best snel, maar zoals @SadisticPanda aangeeft is dat vooral ook de beleving, als is een Starlet in zijn klasse nog relatief vlot, maar dat is iets anders dan snel.

Toen mijn Starlet al iets meer op leeftijd was, en dus iets langzamer (topsnelheid was niet meer wat het ooit was, maar door o.a. slijtage aan de koppeling de sprints ook niet meer) ben ik er een keer uitgetrokken door een VW Up.... Toen was de illusie wel echt over :P

180 in dat ding voelde als supersnel (achteraf waarschijnlijk levensgevaarlijk, een Starlet heeft letterlijk 0 veiligheidssystemen en driver assist dingen, echt 0).

In de IS250 voelt 200 als 120 in de Starlet, nou ja, niet eens eigenlijk, en als het moet rijdt je er een hele hoop spul uit. Ben ik nog steeds niet echt "snel", maar wel sneller dan wat je gemiddeld op de weg tegen komt.

Lang verhaal kort: Doordat je die Yaris op zijn staart moet trappen om een beetje bij te blijven, voelt het als snel, maar dat is het niet :P

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Op GoT was toch ook iemand die een Starlet P9 (1.3) had en die het wel een 'potente' wagen vond :+
Zo'n 1.0 is gewoon niet snel, maar je kan wel prima met het verkeer mee komen als je het ding gewoon toeren laat maken. Maar snel, dat zeker niet. Tegenwoordig zit iedere instap lease diesel al onder de 10 sec. op de 100 km/h, daar moest je vroegah gewoon een sportwagen of een GTI voor kopen :+

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Snel blijft toch een relatieve term, geen absolute. Ik had een iQ 1.33 en die vond ik snel als stadswagentje :) Maar 100pk op 1.000kg is ook wel niet onaardig in vergelijking met alles "non-hot" hatch en non-turbo. Het was niet zo snel als de MR-2's die ik heb gehad maar ook die waren niet snel volgens de meesten. Het is gewoon relatief wat je snel vind, zo vind ik een Nissan GT-R R35 wel de definitie van "snel" maar dan komt er weer een motorrijder om de hoek die daar een andere mening over heeft... Het is maar in vergelijking met wat.

• bouwfraude
  • Niet online
SadisticPanda schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:30:
[...]

Letterlijk alles is sneller dan een yaris 1.0. Het gevoel van snelheid hebben is niet hetzelfde dan effectief snel zijn.
De garage had wat oudere Yaris-jes 1.0 als leenauto, dat voldeed prima, tot 60/80 ofzo was het vlot
genoeg en ze konden 120. Nu hebben ze Aygo's maar dat rijdt een stuk minder fijn.
Die Polo 3 cilinder dieseltjes van een paar jaar terug redden de 10 seconden niet op de 100.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

bouwfraude schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:39:
[...]

De garage had wat oudere Yaris-jes 1.0 als leenauto, dat voldeed prima, tot 60/80 ofzo was het vlot
genoeg en ze konden 120. Nu hebben ze Aygo's maar dat rijdt een stuk minder fijn.
Die Polo 3 cilinder dieseltjes van een paar jaar terug redden de 10 seconden niet op de 100.
Tuurlijk niet, maar dat doet Yaris ook niet. 12.9 naar 100. Wel top van 165 plus ging best hard. Das nog sneller dan een yaris 1.0.

• Finraziel
Ik bedoelde uiteraard 'snel voor een 1.0'.

Maar jongens, vergeet even niet, jullie zijn carguys... Als je referentiekader van 'snel' is een A8 waar je 250 in doet zonder het in de gaten te hebben, ja logisch dat je een Yaris 1.0 dan langzaam vindt. Mijn opmerking was gericht op een niet-carguy (want anders ben je niet aan het kijken voor een Yaris lijkt me).

Mijn ervaring is in ieder geval dat er bijvoorbeeld bij het optrekken de snelweg op bijna niemand is die in de praktijk sneller optrekt dan ik. De keren dat het gebeurt zijn het eigenlijk altijd auto's die ook heel duidelijk echt snel zijn (zoals vanmiddag een Audi S5). Ik kan ook prima optrekken om gewoon zodra ik in kan voegen al op de snelheid te zitten die ik wil rijden, niet zoals die prutsers die superlangzaam in gaan voegen.

Op de snelweg rij ik meestal zo'n 105 op de teller omdat ik het gewoon relaxt vind, maar als ik eens in haal terwijl het druk is op de snelweg en ze gaan daar 120 dan accelereert hij makkelijk snel genoeg om hem op die snelheid er tussen te zetten zonder dat er iemand voor mij moet remmen.

Maar goed, het enige dat ik maar wou zeggen, als je op zoek bent naar een Yaris en je ziet een mooie 1.0, probeer het gewoon lekker zelf in plaats van te luisteren naar gearheads op een forum die eigenlijk alles onder de 200 pk maar matig vinden. De auto is ook duidelijk sneller dan de 1.4 corsa die ik daarvoor gehad heb (wel een ouder model) en het zou dus best kunnen dat iemand met soortgelijke ervaring denkt "die 1.4 voldeed al nauwelijks, ik ga echt niet naar een 1.0" en die gedachtegang klopt dus gewoon niet. Wil je een bak om in Duitsland 250 mee te knallen dan kijk je uiteraard niet naar een Yaris.

De auto is in ieder geval voor mij meer dan voldoende, ook om 300 km snelweg mee te pakken. Zeggen dat het het traagste ding op de weg is is ook belachelijk, slaat nergens op (misschien dat jouw vriendin hem dan gewoon lui gereden heeft of er iets anders mee mis is). Ik heb in ieder geval echt wel tragere auto's gereden (maar als jij altijd racebakken rijdt dan is jouw beeld misschien gewoon incompleet van het lagere segment).

• zetje01
@Finraziel
Ik heb niks tegen Yaris, of 1.0 liter of tegen jou, en ben blij dat je tevreden bent met je wagen, maar:

Als ik een beetje mijn best er voor doe, trek ik ook veel sneller op dan mijn mede-weggebruikers.
Iederéén kan sneller optrekken dan dat hij gewoonlijk doet.

Het idee, dat als je merkt dat jij sneller optrekt dan de rest, betekent niet gelijk dat je een snelle auto hebt.
Het betekent enkel dat je sneller optrekt dan de rest.
En dat snelle trekken is niet per se een eigenschap van je auto, maar kan net zo goed je rijstijl zijn.

(Misschien tik je vaak 5000 toeren aan, terwijl de meeste mensen zelden 3000 toeren doen.)

• Finraziel
zetje01 schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:31:
@Finraziel
Ik heb niks tegen Yaris, of 1.0 liter of tegen jou, en ben blij dat je tevreden bent met je wagen, maar:

Als ik een beetje mijn best er voor doe, trek ik ook veel sneller op dan mijn mede-weggebruikers.
Iederéén kan sneller optrekken dan dat hij gewoonlijk doet.

Het idee, dat als je merkt dat jij sneller optrekt dan de rest, betekent niet gelijk dat je een snelle auto hebt.
Het betekent enkel dat je sneller optrekt dan de rest.
En dat snelle trekken is niet per se een eigenschap van je auto, maar kan net zo goed je rijstijl zijn.

(Misschien tik je vaak 5000 toeren aan, terwijl de meeste mensen zelden 3000 toeren doen.)
Mijn hele punt is dus juist dat ik voorheen ook auto's gereden heb die dat niet konden of waar ik echt omlaag moest schakelen op de snelweg als ik in wou halen zonder een veel groter gat te laten vallen om op snelheid te komen.

Goed, ik rij waarschijnlijk oudere auto's dan de meesten hier dus misschien is dit iets wat deze eeuw niet meer zo voorkomt, maar mijn vorige oude kleine autootjes met lichte motoren uit de jaren 90 (Corsa, Fiat Uno) waren ook echt zwak. Deze (2002) Yaris is ondanks zijn kleinere motor inhoud beduidend krachtiger.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16:30
De obsessie van sommigen (zoals autojournalisten en sommige fabrikanten) op zeer hoge snelheden en absurde acceleratietijden is echt van de zotte.

Die snelheden kun je nergens (verantwoordelijk!!!!!) rijden en in 3 seconden op de 100 is toppunt van zinloosheid want je staat net iets sneller nog langer bij het volgende stoplicht te wachten.

Het is dezelfde waanzin als die van trouwstoeten die menen het hele verkeer naar hun hand te mogen zetten.

• zetje01
Finraziel schreef op zondag 8 september 2019 @ 07:49:
[...]

Mijn hele punt is dus juist dat ik voorheen ook auto's gereden heb die dat niet konden of waar ik echt omlaag moest schakelen op de snelweg als ik in wou halen zonder een veel groter gat te laten vallen om op snelheid te komen.

Goed, ik rij waarschijnlijk oudere auto's dan de meesten hier dus misschien is dit iets wat deze eeuw niet meer zo voorkomt, maar mijn vorige oude kleine autootjes met lichte motoren uit de jaren 90 (Corsa, Fiat Uno) waren ook echt zwak. Deze (2002) Yaris is ondanks zijn kleinere motor inhoud beduidend krachtiger.
Okay, duidelijk. Fel bakkie, dus.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:21
Ik ga mij ook wagen aan een Toyota, een nieuwe Corolla Touring Sport en dan de 2.0 hybrid in business uitvoering in het emotional red.
Na 12 jaar in diverse skoda’s (octavia, Superb en daarna een rapid) te hebben gereden en geen zin meer te hebben in een uitlopend model Octavia en na wat rondkijken kwam de Corolla ook naar boven als potentiële kandidaat.
Ik ben gisteren gelijk maar eens gaan kijken bij de dealer en na een uitgebreid praatje met een verkoper kon ik ook meteen een proefrit maken, wat rijd dat goed zeg komende uit een rapid met 95pk.
Het wachten kan beginnen maar ik hoop dat omdat het een voorraadmodel in Zeebrugge is en mijn huidige auto 1 oktober 4 jaar is dat het niet lang zal duren

• bouwfraude
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:31:
@Finraziel
Een eerste generatie Focus gehad met een 1.6 en 100pk die begon pas te leven boven de 3000 toeren.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

D.deJong schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:31:
Ik ga mij ook wagen aan een Toyota, een nieuwe Corolla Touring Sport en dan de 2.0 hybrid in business uitvoering in het emotional red.
Zo wil ik hem ook gerust hebben :9~ Veel plezier ermee !

Dit weekend nog twee vrachtwagens vol met Supra’s gezien komende vanaf Duitsland. Ze worden dus waarschijnlijk gebouwd in DE ofwel de motor gemonteerd daar.

• Bacchus
Zwanzig!!!

Ni-ju bedoel je? ;) Zeker in ons klimaat wel netjes: De roest-duivel loert altijd. :D
bouwfraude schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:11:
Een eerste generatie Focus gehad met een 1.6 en 100pk die begon pas te leven boven de 3000 toeren.
Volgens mij snapt tegenwoordig geen enkele automobilist (met de autojournalisten voorop) meer hoe een ongeblazen motor werkt.

Bacchus wijzigde deze reactie 09-09-2019 08:37 (95%)

• zetje01
Bacchus schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:27:
[...]

Ni-ju bedoel je? ;) Zeker in ons klimaat wel netjes: De roest-duivel loert altijd. :D
Dat moest ík dan weer even googlen. Ni-ju ja!

Tsja, de roest ... dat is iets wat grotendeels buiten je zelf ligt. Moet je mazzel mee hebben.

Waar je meer invloed op hebt, is bijvoorbeeld dat de originele schokbrekers en koppeling er nog aan zitten.
De motor(olie) krijgt zijn beurtjes, (om de twee jaar, de laatste jaren) maar is altijd transparant bij controle.
De 4A-FE motor schijnt zo goed als onverwoestbaar te zijn, lees ik her-en-der.
Versnellingsbak nooit wat aan gedaan.
(Okay, hij heeft slechts 150k gelopen, maar dat betekent ook vééél korte ritjes)

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Bacchus schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:27:

Volgens mij snapt tegenwoordig geen enkele automobilist (met de autojournalisten voorop) meer hoe een ongeblazen motor werkt.
De IS250 is ook ongeblazen, dat is 1 van de dingen die ik zo leuk vind.

• Vlassie1980
Phuncz schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:09:
[...]

Zo wil ik hem ook gerust hebben :9~ Veel plezier ermee !

Dit weekend nog twee vrachtwagens vol met Supra’s gezien komende vanaf Duitsland. Ze worden dus waarschijnlijk gebouwd in DE ofwel de motor gemonteerd daar.
Een Supra is gewoon een BMW Z4 met een Toyo logo erop :+
Dus dat verklaart een hoop...
Zwanzig!!!

Had ik de mijne nog maar, dat ding was inderdaad onverwoestbaar. Je zit er nog wel een tijdje aan vast denk ik :)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:13 (33%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vlassie1980 schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:11:
[...]

Een Supra is gewoon een BMW Z4 met een Toyo logo erop :+
Dus dat verklaart een hoop...
Zover was ik al maar voor mij is het wel nieuws dat deze in Duitsland bij BMW en dus niet in Turkije of het VK bij Toyota gemaakt worden voor Europa. Het kon namelijk zijn dat er veel van de onderdelen naar Toyota-fabrieken verscheept werden. Maar blijkbaar steekt BMW deze in elkaar.

• bouwfraude
  • Niet online
Phuncz schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:22:
[...]
Zover was ik al maar voor mij is het wel nieuws dat deze in Duitsland bij BMW
Toyota has confirmed with an official press release that the two-door coupe is now on the assembly lines at Magna Steyr’s Graz plant in Austria. The first example to roll off the production line is a phantom matte grey Supra with VIN 20201 where “2020” marks the model year and “1” shows it’s the very first production model.

• Vlassie1980
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:45:
Inmiddels 3 dagen verder na het toevoegen van de injector cleaner. De auto rijdt weer als een zonnetje :)
Geen gestotter en inhouden meer. Hopelijk ben ik niet te enthousiast maar als het euvel wat vervuilde injectoren waren dan scheelt dat een hoop zoeken naar andere zaken.
Nou, het probleem met inhouden is weer terug van weggeweest ☹️

Sinds ik weer heb getankt en de injectie cleaner uit de tank is doet hij het weer om de zoveel tijd. Vooral bij accelereren vanuit lage toeren.

Nog steeds geen idee wat het kan zijn, in ieder geval niet de luchtmassa meter. Hij geeft ook nog steeds geen storing en is niet uit te lezen.

Lambda, brandstof filter misschien?

Het is in ieder geval zwaar irritant.

• sinasappel
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:24:
[...]

Nou, het probleem met inhouden is weer terug van weggeweest ☹️

Sinds ik weer heb getankt en de injectie cleaner uit de tank is doet hij het weer om de zoveel tijd. Vooral bij accelereren vanuit lage toeren.

Nog steeds geen idee wat het kan zijn, in ieder geval niet de luchtmassa meter. Hij geeft ook nog steeds geen storing en is niet uit te lezen.

Lambda, brandstof filter misschien?

Het is in ieder geval zwaar irritant.
Ik heb niet al je berichten gelezen maar waar tank je precies? Ik kan me van een vriend van me herinneren dat hij altijd bij een 'noname' tankstation tankte, de auto ging steeds slechter rijden. De garage had zo'n beetje alle vervangen (injectoren/boegies/brandstof filter etc). Toe de man van de garage vroeg waar hij tanke en hem het advies gaf om bij een genormeerd tank station te tanken was het euvel na 3x tanken over. Blijkbaar had die 'noname' garage geen schone brandstof (klopt ook aangezien het niet goedgekeurde brandstof van Shell/BP vaak is). Wellicht klinkt het bullshit maar ik had me er ook over zitten verbazen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat is echt borrelpraat :p

Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True