Standaard onderhoud van twee auto's die ik snel even gezocht heb:
99jnd6, Corolla sedan 2009 met 115k op teller, beurt 120k: 259 (budget)/360(standaard) (grote beurt)
22htv3, Prius II 2009 met 118k op teller, beurt 120k: 297(b)/426(s)
Edit 1: Bij de 165k beurt liggen de prijzen weer wat dichter bij elkaar: 131(b corolla) vs 135 (b prius). Is de moeite waard om wat mee te spelen voor een aantal onderhoudsbeurten.
Beide auto's zijn te koop en binnen je budget.
Beurten via de afspraakplanner op toyota.nl (hier heb ik mijn eigen Toyota dealer gekozen, maar de prijzen zullen waarschijnlijk wel standaard zijn).
Afschrijving is lastig te zeggen, want wanneer ga je hem weer inruilen, maar ik vermoed dat de hybride uiteindelijk een hogere restwaarde zal hebben.
Spiff1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:56:
Hierbij weet ik niet of ik nu alles voldoende heb afgewogen. Een Prius en Corolla zijn natuurlijk wel erg verschillende auto's en ik heb met beide geen rijervaring. Voor deze ervaring denk ik dat het advies in deze thread kan helpen.
Met zo weinig km per jaar (tussen de 5 en de 9k) denk ik dat de genoemde Corolla goedkoper gaat zijn in jou geval, door het lagere standaard onderhoud en waarschijnlijk lagere houderschapsbelasting. De hogere kosten hiervan bij een Prius ga je met zo weinig kilometers per jaar waarschijnlijk niet terug verdienen met brandstofbesparing.
Als voor jou het milieu ook wat mag kosten en idem van het gemak van een automaat dan is de Prius wellicht toch wat voor je.
Nog een kleine kanttekening: de hybride heeft wel wat voordelen: geen startmotor, geen dynamo, geen versnellingsbak, minder belasting van de remmen (kan ook een nadeel zijn), startcyclus van de verbrandingsmotor is veel beter.
Ik heb zelf een aanmerkelijk oudere benzine Corolla gereden (bj 1991 of '92 denk ik). Hierna een tweetal Corolla diesels. De benzine rolla reed op zich prima, maar niet vergelijkbaar met mijn huidige Auris (bj 2014), logisch want er zit ruim 20 jaar ontwikkeling tussen. De hybride aandrijflijn van mijn Auris is identiek aan die van de Prius III.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hybride aandrijflijn. Ik rijd erg rustig, veel snelweg en aanmerkelijk meer dan jij (35 - 40 k per jaar). Dit maakt voor mij de hybride de goedkopere auto.
Buiten dat zou ik niet meer terug willen naar een handbak, dat zou voor mij (persoonlijk) wel wat geld mogen kosten.
Ga anders eens een proefrit in een Prius II en/of III maken, dan weet je hoe het rijd. Weet je ook meteen het verschil tussen de P-II en de P-III aandrijflijn, want de P-III is weer beter/verfijnder dan de P-II.
Succes met je keuze en afweging. (Persoonlijk hoop ik dat je voor een Prius gaat, ik vind het een geweldig stukje techniek

)
[
Voor 3% gewijzigd door
agravain op 04-05-2019 22:49
. Reden: Edit1: aanpassing onderhoudskosten na wat spelen met km standen in planner. ]