Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste
Acties:
  • 416.853 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:05

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

KnoxNL schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:59:
Iedereen heeft tegenwoordig maar de focus op verbruik liggen. het lijkt er wel op dat autorijden ook een beetje leuk moet zijn, helemaal niet meer telt tegenwoordig. Wat maakt mij het nou uit dat ik wat meer brandstof moet kopen.
Dit dus....... het verbruik kan mij echt geen drol schelen.
Omdat iemand anders zo vriendelijk is geweest om zijn auto tegen mijn Avensis te parkeren heeft hij de afgelopen week bij Louwman Autoschade gestaan. Ik kreeg twe hybrides mee als leenauto.
En ik moet zeggen.... het doet mij niets.... mijn eigen Avensis blinkt niet uit in rijdynamiek vergeleken met een pak weg Duits premium model. Maar de rijbeleving van een non hybride Toyota vind ik veel fijner/leuker dan een Hybride.

Bedoel, ik heb zelf een CVT maar die is echt veel fijner dan de Hybride automaat in de Yaris (nieuw, 150km op de teller) en een nog jonge Auris TS.

Ik begreep dat er tussen de nieuwe Corolla 1.8 hybride en de 2.0 hybride een behoorlijk verschil zit, ik hoop maar dat de 2.0 maar een beetje op mijn 2.0 lijkt qua rijdynamiek en comfort.

Nee...... hybrides, niet als spaarmotor..... hoop dat de RAV4 4x4 beter rijd

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:26
Bullet NL schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:26:
[...]
Ik begreep dat er tussen de nieuwe Corolla 1.8 hybride en de 2.0 hybride een behoorlijk verschil zit, ik hoop maar dat de 2.0 maar een beetje op mijn 2.0 lijkt qua rijdynamiek en comfort.
Ik heb alleen de 2.0 hybride Corolla gereden, maar die voelt veel dynamischer aan dan mijn Avensis (ook een 2.0 CVT).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:22

Bommes

Capo del formaggio

bouwfraude schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:17:
[...]

Nee hoor, mijn grande punto had een verbruiks meter en een 1.4 bij hogere snelheden liet die
bedroevend lage waardes zien.Als je 100 bleef rijden ging het wel maar erboven ging het hard achteruit.
Ik schreef al dat ik me vergist had, ik had de 1.2 16V in mijn Bravo (Trofeo uitvoering)

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik vind rij-eigenschappen ook belangrijk. Persoonlijk vind ik mijn Auris 2013 het best rijden met 2,6 bar in de banden. Ik waardeer het comfort en de rust. Minder vind ik het audiosysteem, de stoelen en de wegligging/bochtengedrag. De CVT vind ik meer dan prima: ja, je hebt wat geluid als je het gaspedaal diep indrukt, maar de algemene beleving is beter en natuurlijker dan bijvoorbeeld een VAG DSG (nog afgezien van de complexiteit, het gewicht en het gebrek aan betrouwbaarheid van die laatste). Het pookje vind ik briljant: duidelijker en eenvoudiger kan niet. Ik heb dan ook niets met het pookje in de nieuwe Auris en de nepversnellingen in sommige CVT auto's. Bonusklacht: schakelflippers aan het stuur: bij een goede automaat (CVT, DSG, die ZF in BMW's en Jaguars) is er geen enkele reden om zelf te schakelen.

NB: de nieuwe Corolla is echt wel een stuk beter dan de Auris.

Videopac wijzigde deze reactie 05-05-2019 11:29 (4%)

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

Acties:
  • +3Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:47
Spiff1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:56:
Onderhoud en afschrijving heb ik nooit goede data voor kunnen vinden. Van Toyota's vind ik alleen onderhoudsprijzen van nieuwe types.
Standaard onderhoud van twee auto's die ik snel even gezocht heb:
99jnd6, Corolla sedan 2009 met 115k op teller, beurt 120k: 259 (budget)/360(standaard) (grote beurt)
22htv3, Prius II 2009 met 118k op teller, beurt 120k: 297(b)/426(s)
Edit 1: Bij de 165k beurt liggen de prijzen weer wat dichter bij elkaar: 131(b corolla) vs 135 (b prius). Is de moeite waard om wat mee te spelen voor een aantal onderhoudsbeurten.
Beide auto's zijn te koop en binnen je budget.
Beurten via de afspraakplanner op toyota.nl (hier heb ik mijn eigen Toyota dealer gekozen, maar de prijzen zullen waarschijnlijk wel standaard zijn).

Afschrijving is lastig te zeggen, want wanneer ga je hem weer inruilen, maar ik vermoed dat de hybride uiteindelijk een hogere restwaarde zal hebben.
Spiff1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:56:
Hierbij weet ik niet of ik nu alles voldoende heb afgewogen. Een Prius en Corolla zijn natuurlijk wel erg verschillende auto's en ik heb met beide geen rijervaring. Voor deze ervaring denk ik dat het advies in deze thread kan helpen.
Met zo weinig km per jaar (tussen de 5 en de 9k) denk ik dat de genoemde Corolla goedkoper gaat zijn in jou geval, door het lagere standaard onderhoud en waarschijnlijk lagere houderschapsbelasting. De hogere kosten hiervan bij een Prius ga je met zo weinig kilometers per jaar waarschijnlijk niet terug verdienen met brandstofbesparing.
Als voor jou het milieu ook wat mag kosten en idem van het gemak van een automaat dan is de Prius wellicht toch wat voor je.
Nog een kleine kanttekening: de hybride heeft wel wat voordelen: geen startmotor, geen dynamo, geen versnellingsbak, minder belasting van de remmen (kan ook een nadeel zijn), startcyclus van de verbrandingsmotor is veel beter.

Ik heb zelf een aanmerkelijk oudere benzine Corolla gereden (bj 1991 of '92 denk ik). Hierna een tweetal Corolla diesels. De benzine rolla reed op zich prima, maar niet vergelijkbaar met mijn huidige Auris (bj 2014), logisch want er zit ruim 20 jaar ontwikkeling tussen. De hybride aandrijflijn van mijn Auris is identiek aan die van de Prius III.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hybride aandrijflijn. Ik rijd erg rustig, veel snelweg en aanmerkelijk meer dan jij (35 - 40 k per jaar). Dit maakt voor mij de hybride de goedkopere auto.
Buiten dat zou ik niet meer terug willen naar een handbak, dat zou voor mij (persoonlijk) wel wat geld mogen kosten.

Ga anders eens een proefrit in een Prius II en/of III maken, dan weet je hoe het rijd. Weet je ook meteen het verschil tussen de P-II en de P-III aandrijflijn, want de P-III is weer beter/verfijnder dan de P-II.

Succes met je keuze en afweging. (Persoonlijk hoop ik dat je voor een Prius gaat, ik vind het een geweldig stukje techniek :) )

agravain wijzigde deze reactie 04-05-2019 22:49 (3%)
Reden: Edit1: aanpassing onderhoudskosten na wat spelen met km standen in planner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:39

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik mag mij hier nu ook melden met 2 Toyota’s, ik heb 2x een Prius 3 gehad en sinds een maand een CHR Hybrid en sinds vorige week een Yaris voor mijn vriendin gekocht als vervanging van de Skoda Citigo.

Ik had nooit verwacht dat Hybrid mij zo enorm zou bevallen, daarom bleef de keuze beperkt na de Prius omdat het weer een Hybrid moest zijn.
Een proefrit met de Corolla beviel overigens ook erg goed, maar de hatchback is net iets te krap en een station net wat te groot. (Sedan ben ik nog niet over uit)

De mooiste verpakking was dan ook de CHR en wat een enorm verschil met de Prius, veel meer gevoel bij het sturen en het maakt een autoritje ook opeens leuk.
Iets compacter wellicht dan de Prius 3, maar alle gadgets en veiligheids opties maken een hoop goed 8)

Het laatste tankverbruik aan de pomp met de CHR is 1 op 19,57. Die 1 op 20 gaan we dus nog wel halen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13-10 13:23
-Sander- schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:57:
Ik mag mij hier nu ook melden met 2 Toyota’s, ik heb 2x een Prius 3 gehad en sinds een maand een CHR Hybrid en sinds vorige week een Yaris voor mijn vriendin gekocht als vervanging van de Skoda Citigo.

Ik had nooit verwacht dat Hybrid mij zo enorm zou bevallen, daarom bleef de keuze beperkt na de Prius omdat het weer een Hybrid moest zijn.
Een proefrit met de Corolla beviel overigens ook erg goed, maar de hatchback is net iets te krap en een station net wat te groot. (Sedan ben ik nog niet over uit)

De mooiste verpakking was dan ook de CHR en wat een enorm verschil met de Prius, veel meer gevoel bij het sturen en het maakt een autoritje ook opeens leuk.
Iets compacter wellicht dan de Prius 3, maar alle gadgets en veiligheids opties maken een hoop goed 8)

Het laatste tankverbruik aan de pomp met de CHR is 1 op 19,57. Die 1 op 20 gaan we dus nog wel halen :9
Is die CHR helemaal nieuw of al wel ingereden?
Ik rij 25km per dag, waarvan wel 15km snelweg is denk ik, maar dan haal ik de 1 op 18 nog niet met mijn Corolla, maar deze is nog niet ingereden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:28

Metalfreak

Hoije woh!

KnoxNL schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:59:
Iedereen heeft tegenwoordig maar de focus op verbruik liggen. het lijkt er wel op dat autorijden ook een beetje leuk moet zijn, helemaal niet meer telt tegenwoordig. Wat maakt mij het nou uit dat ik wat meer brandstof moet kopen.
Dit ja, auto's kies je ook grotendeels op gevoel. Als je je autokeuze af gaat laten hangen van een volledig ingevulde Excel-lijst, dan haalt dat meteen wel écht alle fun uit autorijden. Soms moeten keuzes ook niet altijd 100% verstandig zijn :P

Maar ik moet zeggen dat het in dit topic ook wel extreem is. In het BMW-topic zul je dit niet zo gauw zien. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:43
Metalfreak schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:22:
[...]

Dit ja, auto's kies je ook grotendeels op gevoel. Als je je autokeuze af gaat laten hangen van een volledig ingevulde Excel-lijst, dan haalt dat meteen wel écht alle fun uit autorijden. Soms moeten keuzes ook niet altijd 100% verstandig zijn :P

Maar ik moet zeggen dat het in dit topic ook wel extreem is. In het BMW-topic zul je dit niet zo gauw zien. ;)
Mensen die wel op basis van logica en verstandige keuzes een auto kopen komen dan ook niet vaak bij een BMW uit dus dat is niet vreemd :+

Gamertag: Finraziel42

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11-10 15:31
Spiff1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:07:
[...]
Toch mis ik de vrijheid van een auto en wil ik er weer een tweedehands auto kopen. Na veel uitzoekwerk twijfel ik tussen types: Toyota Corolla 1.6 (2005-2009) of Toyota Prius 1.5 (2006-2009). Ik rij dus niet veel, ik schat op 5000 tot 9000 km per jaar, vooral snelweg, en vraag me dus af of de duurdere aanschafprijs van de Prius het voordeel van lager verbruik rechtvaardigheid.
Tussen die twee denk ik dat de Corolla het op totale kosten wint van de Prius. Zoals eerder aangegeven iets dat je met Excel goed kunt inschatten.
Aangezien je aangeeft dat je vooral snelweg gaat rijden (en met < 9.000 km/j verwacht ik dan ook maar enkele tientallen ritten) en je naar een Corolla of Prius kijkt, vraag ik me af of het niet logischer is om op de momenten dat je hem nodig hebt een auto te huren. Eventueel via een systeem als Greenwheels.
• Zuinig in verbruik (Edit: goedkoop om te rijden, in verhouding tot aanschafprijs)
Tsja, op die manier gesteld verslaat de Prius de Corolla wel. De Prius wordt relatief beter gewaardeerd (hoge tweedehandsprijs tov de concurrentie) en heeft lage lopende kosten. (brandstof en slijtage) Maar let vooral ook op dat een auto die stilstaat ook nog altijd geld kost. (verzekering, belasting, vast onderhoud en afschrijving)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 21:39

-Sander-

///M Powerrrrrr

Loei123 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:58:
[...]

Is die CHR helemaal nieuw of al wel ingereden?
Ik rij 25km per dag, waarvan wel 15km snelweg is denk ik, maar dan haal ik de 1 op 18 nog niet met mijn Corolla, maar deze is nog niet ingereden.
Niet nieuw gekocht, maar met de kop eraf 11 maand oud en 20dkm.
Hoe hard rij je op de snelweg? Boven de 120 neemt de luchtweerstand nogal toe met dito verbruik.. tijdswinst is nihil.
Juist die 10km veel het hybride systeem (goed) gebruiken.

Wat heb je onder de Corolla liggen qua maat? Op de CHR heb ik 18” en is wellicht zelfs ook nog zwaarder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loei123
-Sander- schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:42:
[...]

Niet nieuw gekocht, maar met de kop eraf 11 maand oud en 20dkm.
Hoe hard rij je op de snelweg? Boven de 120 neemt de luchtweerstand nogal toe met dito verbruik.. tijdswinst is nihil.
Juist die 10km veel het hybride systeem (goed) gebruiken.

Wat heb je onder de Corolla liggen qua maat? Op de CHR heb ik 18” en is wellicht zelfs ook nog zwaarder?
De CC staat op 125, maar dat haal je toch niet in de spits dus meestal 100/110 terwijl de CC dan zelf mee remt en gast met de rest van het verkeer.

Ik heb er 17" 225 breed onder liggen. Volgens mij weegt de auto 1265 kilo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Finraziel
Bacchus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:17:
Aangezien je aangeeft dat je vooral snelweg gaat rijden (en met < 9.000 km/j verwacht ik dan ook maar enkele tientallen ritten) en je naar een Corolla of Prius kijkt, vraag ik me af of het niet logischer is om op de momenten dat je hem nodig hebt een auto te huren. Eventueel via een systeem als Greenwheels.
Dat wordt heel snel een stuk duurder dan je denkt hoor... Ik heb net eens berekend hoeveel je kwijt bent voor een jaar Greenwheels als je de auto één keer per maand voor een dag nodig hebt en daarop 500 km rijdt (om aan 6k op jaarbasis te komen). Waarschijnlijk een erg onrealistische situatie die nogal in het voordeel van Greenwheels uitvalt denk ik... Goedkoopste optie ben je nog steeds 2088 euro kwijt (en dat is in de kleinste autoklasse).

Ik rij nu twee jaar in mijn Yaris die ik voor 1600 gekocht heb, reparatie van 200 en verder alleen 20 euro voor de APK vorig jaar, zo'n 36 euro per maand aan wegenbelasting + verzekering... dus dat is 2684 euro op 2 jaar of 1342 per jaar. 6000 km zou me met de 1 op 18 die ik ongeveer rij ongeveer 10 cent per km kosten oftewel 600 euro per jaar. Daarmee is mijn auto als ik hem nu in de prak zou rijden nu al goedkoper dan die greenwheels optie, terwijl deze altijd voor de deur staat en beschikbaar is zonder vooruit te moeten plannen, kan ik zooi er in laten liggen en nooit rotzooi van een ander... en verwacht ik eigenlijk dat de auto nog jaren probleemloos door zal rijden dus wordt hij alleen maar goedkoper.

Uiteraard rij ik dus wel een wat oudere auto, maar dat kan net met Toyota's prima. Wil je graag een nieuwere auto dan wordt de afschrijvingscomponent op de auto iets groter, maar aan de andere kant kun je er ook juist nog weer langer mee doen waarschijnlijk.

Overigens heb ik voordat ik deze auto kocht ook een jaartje zonder auto gedaan en met enige regelmaat een aygo van Bo-rent gehuurd als ik bij familie aan de andere kant van het land op bezoek ging. Daar bespaarde ik wel wat mee omdat ik ook gewoon minder reed, maar ik merkte ook juist dat ik er veel minder door op uit ging. Overal moet je namelijk eerst plannen dat je wel een auto hebt en bovendien ging het toch altijd meespelen dat je dan weer zoveel extra uit moest geven aan de auto. Ik ben van mezelf al niet zo ondernemend dus daardoor bleef ik helemaal vooral maar thuis. Uiteindelijk ben ik dus erg blij dat ik gewoon weer een eigen auto heb en op elk willekeurig moment kan beslissen dat ik ergens naar toe wil en er zo in kan springen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Schiet niet erg op met de kilometers..

Van 102 km woon/ werk km's per dag bij mijn vorige werk, naar ongeveer 15km loopt het allemaal wat minder hard op.. :)
Nog los van alle ritjes die ik toen naar klanten reed door heel het land. Nu is het enkel rond om mijn standplaats dat ik zakelijk rijd.

Deze Yaris half februari gekregen, zeg nu dus ongeveer 2,5 maand dat ik er mee rond rijd.
Dat maakt iets meer dan 21 duizend per jaar als het zo blijft gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Zojuist kwam ik erachter dat ik nodig olie moet bijvullen van m'n Toyota Avensis stationwagon uit 2003. Er zit een 1.8 vvti benzinemotor in. De peilstok is helemaal droog en ik wil er dus nu tijdelijk wat bijgooien en dan over niet al te lange tijd alles laten verversen. Hij moet namelijk binnenkort toch gekeurd worden voor APK. Kan ik daar gewoon 5w30 ingooien, en maakt het merk nog iets uit?

Als de peilstok droog is, hoeveel olie moet ik dan minimaal bijvullen? Ik vermoed dat ik niet genoeg heb aan 1 liter, klopt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
darkdesign schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:31:
Kan ik daar gewoon 5w30 ingooien, en maakt het merk nog iets uit?
Als het goed is, staat dat op het dekseltje?

Het mooiste is natuurlijk als je dezelfde olie er in doet (voor zover er nog wat in zit :P ).

Lethalis wijzigde deze reactie 08-05-2019 16:55 (17%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vandaag eindelijk accoord om een auto te bestellen, dus ik heb de offerte voor de Corolla station in Phantom Brown zoals ik in Baarn gezien heb naar onze wagenparkbeheerder gestuurd..... nou afwachten of het leasebedrag acceptabel is (waarschijnlijk wel) en dan tot hij geleverd wordt....

fotootje (maar dan zonder dakkoffer):

Iets uitgebreidere specs:
- Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Business Intro
- kleur Phantom brown
- Protect interieurbescherming
- Trekhaak met afn. kogel horizontaal incl 7-polige trekhaakkabelset
- Laadvloerbescherming (incl bagagerail)

Verwachte levertijd volgens dealer eind juli als er nu besteld wordt, maar aangezien hij hier nog de molen door moet verwacht ik dat hij net op tijd besteld gaat worden om hem eind augustus te kunnen rijden (als mijn huidge auto er uit moet)

edit: leasebedrag goedgekeurd door de baas, dus hij wordt volgende week ergens besteld 8) _/-\o_

gwystyl wijzigde deze reactie 10-05-2019 15:16 (48%)

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Finraziel
Zo, mijn 17 jaar oude Yaris mag ook weer een jaartje door :)
Dit keer niet geheel zonder kleerscheuren, de stang van de remdrukbegrenzer was afgebroken... Vervangen zou €300 kosten, maar ze konden hem ook lassen voor €60. Top :) Samen met APK en beurtje (olie en filters vervangen en zo) €227 verder. Niet slecht bij de Toyota dealer (Mengelers Maastricht) zelf lijkt me d:)b
Sowieso tot nu toe erg fijne service, lijkt niks uit te maken dat ik daar met mijn oude goedkope autootje kom... word prima behandeld en ze denken goed mee zoals nu met dat lassen ook blijkt (niet gewoon maar blind vervangen). Toppie :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• agravain
Finraziel schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:33:
Sowieso tot nu toe erg fijne service, lijkt niks uit te maken dat ik daar met mijn oude goedkope autootje kom... word prima behandeld en ze denken goed mee zoals nu met dat lassen ook blijkt (niet gewoon maar blind vervangen). Toppie :)
Dat is ook een vorm van klanten binding. Doet mijn dealer ook: denkt mee, stelt alternatieven voor zoals revisie of reparatie in plaats van te vervangen, etc. Zeker voor een oude auto kunnen dat toch goedkopere opties zijn.

• Rain supreme
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-07 17:54
darkdesign schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:31:
Zojuist kwam ik erachter dat ik nodig olie moet bijvullen van m'n Toyota Avensis stationwagon uit 2003. Er zit een 1.8 vvti benzinemotor in. De peilstok is helemaal droog en ik wil er dus nu tijdelijk wat bijgooien en dan over niet al te lange tijd alles laten verversen. Hij moet namelijk binnenkort toch gekeurd worden voor APK. Kan ik daar gewoon 5w30 ingooien, en maakt het merk nog iets uit?
Vaak gebruik ik de Esso 'olie selectie tool' om de juiste olie te achterhalen: https://lubes.mobil.com/B...engineoils_which-oil.aspx

Voor jouw auto krijg ik als resultaat 5W30 en (na indrukken v/d knop "zie alle adviezen") 0W40. Volgens mij is 0W40 vaak goedkoper dan 5W30. In dat geval zou ik 0W40 kiezen.

Rain supreme wijzigde deze reactie 10-05-2019 00:07 (4%)

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:30

WCA

Voorheen: GreNade

Vandaag weer een afspraak gemaakt voor mijn private lease aygo'tje, toch weer uitstekend geholpen. tegen een kleine vergoeding een leenauto mee, supertof

It's easier to try, than to prove it can't be done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb niet veel verschillende merken gereden, maar bij Toyota maakt het voor mijn gevoel niet uit of ik er met m'n lease-Ausrissen kwam of met het 2e hands Yarisje van mijn vrouw kom. Ik heb het gevoel met beide auto's gelijk behandeld te worden. Bij BMW had ik destijds een instapper-1-serie in de lease. En daar kreeg ik echt het gevoel toch als wat minder aangezien te worden (want, simpele kleine instapper...). Maar goed, dat zal vooral de dealer/garage zijn en hoe die je behandeld. Dat zegt weinig over het merk zelf. Misschien dat een gemiddelde Toyota dealer iets beter in klantenbinding is (die dingen gaan tenslotte een miljoen jaar mee en nooit stuk, dus als je ze eindelijk eens nodig hebt...) :+

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:08
Wat betreft de garage, ik zit bij Lexus (dus ik neem aan zelfde 'core values' als Toyota) en de service springt er echt wel bovenuit. Super aardig, veel extra's, luxe, doen niet moeilijk over kleine kosten/opmerkingen die ik heb. En ze geven gewoon een LS of RX mee van 1,5 ton aan een twintiger die zijn CT'tje aflevert voor een kleine beurt. Dus zeker weten gelijke behandeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 17-09 20:48

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

Het is denk ik heel erg dealer afhankelijk.. afgelopen 12 jaar kan ik er niet meer echt over mee praten maar mijn eerste auto was een Hyundai Lantra uit 97. Was toen ik hem kocht nog maar 2500 euro en had geen garantie erop. Maar toen 3 maanden later de koppelingscylinder kapot ging en ik dus niet meer kon schakelen hebben ze de auto thuis komen halen (+/- 15 km van de garage). En zijn ze toen hij een paar uur later gemaakt was ook mij weer thuis komen ophalen. Kreeg bij de garage vervolgens zo de sleutels in mijn handen gedrukt en mocht zonder iets te betalen weer gaan. Dat was een Mazda garage destijds, bestaat al lang niet meer maar aan hun service zal het niet gelegen hebben!

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
OverlandingNL Twitter | OverlandingNL Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Divak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:05:
En ze geven gewoon een LS of RX mee van 1,5 ton aan een twintiger die zijn CT'tje aflevert voor een kleine beurt. Dus zeker weten gelijke behandeling.
Dat is aardig mijn garage heeft tegenwoordig Aygo's zelf de oude Yaris was nog leuker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-10 05:52
Tjonge doe ik mijn vouwwagen achter mijn 2005 avensis wagon en werken de knipperlichten ineens niet meer?
Ik kijken zekering stuk.
Nou ja kan gebeuren denk ik dus een nieuwe erin en ja hoor gebeurd het weer.
Blijkt er in mijn vouwwagen 4 knipperlampjes in te zitten dit kan hij dus niet aan.
Ze doen het dan even en houden er dan mee op soms zonder de zekering stuk te maken.
Kon mijn vorige van 20 jaar oud toch veel meer aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

tafmaf schreef op maandag 13 mei 2019 @ 05:48:
Tjonge doe ik mijn vouwwagen achter mijn 2005 avensis wagon en werken de knipperlichten ineens niet meer?
Ik kijken zekering stuk.
Nou ja kan gebeuren denk ik dus een nieuwe erin en ja hoor gebeurd het weer.
Blijkt er in mijn vouwwagen 4 knipperlampjes in te zitten dit kan hij dus niet aan.
Ze doen het dan even en houden er dan mee op soms zonder de zekering stuk te maken.
Kon mijn vorige van 20 jaar oud toch veel meer aan.
Ik zou toch maar eens kijken als er niet meer met de vrouwwagen aan de hand is, bijvoorbeeld de kabelboom door laten meten. Voor het zelfde geld is er meer aan de hand, bijvoorbeeld schade door een steenmatter.
De richtingaanwijzers/alarmlichten verbruiken niet zoveel vermogen dat dit lijd tot het stuk gaan van een zekering.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• holygame
  • Laatst online: 21:21
Sinds vorige week dinsdag trotse eigenaar van deze 2006 Prius Tech edition. Wat een verademing in tegenstelling tot mijn vorige Franse roest bak.

3000Wp + SolarEdge Optimizers + Gilze Rijen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
holygame schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:31:
Sinds vorige week dinsdag trotse eigenaar van deze 2006 Prius Tech edition. Wat een verademing in tegenstelling tot mijn vorige Franse roest bak.
Grappig dat je dit zo verwoordt... mijn Toyota Auris uit 2014 heeft nu al meerdere roestplekjes gehad.

Uit een Zweeds onderzoek is gebleken dat bepaalde Toyota's 1 van de meest roestende auto's zijn :/

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-10 05:52
Bullet NL schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:43:
[...]

Ik zou toch maar eens kijken als er niet meer met de vrouwwagen aan de hand is, bijvoorbeeld de kabelboom door laten meten. Voor het zelfde geld is er meer aan de hand, bijvoorbeeld schade door een steenmatter.
De richtingaanwijzers/alarmlichten verbruiken niet zoveel vermogen dat dit lijd tot het stuk gaan van een zekering.
Ken nog 2 Toyota rijders die het zelfde probleem kennen.
En ook in combi met een Holtkamper vouwwagen.
Maar 4 knipperlichten op een vouwwagen is natuurlijk ook best wel een overkill aan licht.
Haal aan iedere kant 1eruit gaat alles goed.
Trouwens gebeurt als ik alles tegelijk laat knipperen als alarm lichten.

tafmaf wijzigde deze reactie 13-05-2019 16:34 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
Ik meld me hier spoedig graag als Toyota rijder, want heb morgen een testrit met een Toyota Auris Touring Sports. Betreft de 1.8 Hybrid uit 2014 met 140K op de teller (ex-lease auto). Wil hem kopen wegens gezinsuitbreiding. Auto ziet er verder prima uit maar heb nog nooit hybride gereden (wel langzame DSG uit een Polo, dus hoge toerentallen van de CVT kan ik wel aan wennen).

Heeft iemand nog specifiek advies voor de testrit, naast de standaarddingen:
- Testen van elektronica (incl. bandenspanningsmeters waarvan ik las dat ze een beetje instabiel zijn)
- Correct sluiten van deuren, etc.

De auto heeft periodiek onderhoud gehad (elke 15k), ogenschijnlijk zonder grote reparaties. Wat zouden grote onderhoudspunten kunnen zijn die rond de 140k kmstand op komen? Ik las over een risico van roest op remschijven omdat ze weinig gebruikt worden, dus zal hier ook even op letten.

Alvast dank voor al het advies!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JDillinger schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:13:
Ik las over een risico van roest op remschijven omdat ze weinig gebruikt worden, dus zal hier ook even op letten.
Schrik daar niet teveel van, want bijna alle hybrides lijken dit in min of meerdere mate te hebben. Sowieso als een auto weinig gebruikt wordt, krijg je daar meer aanslag.

Let wel op roest aan de onderzijde van de portieren en eventuele (aankomende) roestplekjes i.v.m. kleine beschadigingen (heb ik helaas last van bij mijn Auris).

Japanse roestbak :P

Voor de rest... tsja, het hybride rijden is vooral een kwestie van gewenning. Ik rij zelf gewoon een ouderwetse handbak, maar heb wel meerdere keren een hybride mee gekregen als vervangend vervoer.

Je moet er niet mee willen racen :) Het reageert wat traag allemaal, maar als het eenmaal gaat moet je weer opletten dat je niet op je voorligger knalt. Want in tegenstelling tot de overige weggebruikers die moeten schakelen heb jij geen vertraging tijdens het optrekken.

Been there, done that :o Kwam met de schrik vrij haha.

Ik maar gassen en denken "dat ding wil echt niet" en vervolgens zat ik bijna in iemand zijn kofferbak :+

Het is gewoon een fijne cruiser moet je maar denken. Als je gewoon rustig rijdt, dan brengt de Auris Hybrid je simpelweg comfortabel van A naar B. En zuinig ook.

En je bent niet eens zo traag, het voelt alleen zo. Bij het optrekken verlies ik het echt van de hybrid met mijn handbak... maar het is dus wel zo dat ik de eerste meters sneller ben. Daarna word ik genadeloos ingehaald door de hybrid.

Maar gevoelsmatig is het gewoon gek in de hybrid, omdat hij niet meteen reageert.

PS
Let even op - omdat het een ex lease bak is - of de banden en ook het standaard onderhoud volgens Toyota op het eind wel gedaan is. Ik zie bij collega's met lease auto's vaak dat ze het laatste (half)jaar bar weinig aandacht krijgen als ze er uitgaan. Dan heeft de leasemaatschappij geen zin meer er geld in te steken. Maar goed, dat geldt in het algemeen voor alle lease auto's en is dus niet specifiek voor Toyota.

Lethalis wijzigde deze reactie 13-05-2019 23:03 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
Auto ziet er verder prima uit maar heb nog nooit hybride gereden (wel langzame DSG uit een Polo, dus hoge toerentallen van de CVT kan ik wel aan wennen).
Op zich valt het hoge wel mee qua toerental (5.000 rpm bij plankgas), het is vooral wennen aan de link met je gaspedaalstand ipv de snelheid.
Lethalis schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:56:
Je moet er niet mee willen racen :) Het reageert wat traag allemaal,
[...]
En je bent niet eens zo traag, het voelt alleen zo. Bij het optrekken verlies ik het echt van de hybrid met mijn handbak... maar het is dus wel zo dat ik de eerste meters sneller ben. Daarna word ik genadeloos ingehaald door de hybrid.

Maar gevoelsmatig is het gewoon gek in de hybrid, omdat hij niet meteen reageert.
Met een hybride is het juist eenvoudig bovengemiddeld vlot te rijden, zeker in die eerste meters. Het is inderdaad vooral dat een gevoel van snelheid ontbreekt, naar mijn idee vooral vanwege het ontbreken van schakelmomenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lethalis schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:56:

Je moet er niet mee willen racen :) Het reageert wat traag allemaal, maar als het eenmaal gaat moet je weer opletten dat je niet op je voorligger knalt. Want in tegenstelling tot de overige weggebruikers die moeten schakelen heb jij geen vertraging tijdens het optrekken.
.
Volgende keer een keertje op powermode zetten, dan hangt de auto zo nerveus aan het gas, ook bij het stoplicht ben je dan zo snel weg in vergelijking met de rest. De traction control van de auto is alleen dusdanig goed dat je hem niet kan laten slippen bij rechtdoor weg rijden. Enkel bij volgas wegtrekken in een bocht krijg je het binnenste wiel aan het slippen. Maar dan nog heb je geen torque steering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Volgende keer een keertje op powermode zetten, dan hangt de auto zo nerveus aan het gas, ook bij het stoplicht ben je dan zo snel weg in vergelijking met de rest.
Heb ik ook weleens gedaan, maar toen maakte hij vooral veel herrie en had ik nog steeds niet het gevoel in mijn stoel gedrukt te worden.

Ik rij veel in de stad en dan heb ik nog weleens dat ik sta te wachten en de auto ergens toch nog even snel tussen wil voegen... en met mijn handbak kan ik dat praktisch met piepende banden doen (voor zover de ESP dat niet voorkomt).

Misschien niet zo netjes van mij, maar met de hybrid willen dat soort dingen niet echt.

Het gaat dan dus puur om die eerste reactie. De hybrid is uiteindelijk wel sneller als die eenmaal gaat, maar dan heb je dus het gevoel al te laat te zijn.

Ik vond hem niet echt geschikt voor het gemiddelde "als niemand mij ertussen laat, dan moet ik hem er maar met een beetje timing tussen gooien" rijden in Rotterdam :X

Lethalis wijzigde deze reactie 14-05-2019 11:34 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loei123
Lethalis schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Heb ik ook weleens gedaan, maar toen maakte hij vooral veel herrie en had ik nog steeds niet het gevoel in mijn stoel gedrukt te worden.

Ik rij veel in de stad en dan heb ik nog weleens dat ik sta te wachten en de auto ergens toch nog even snel tussen wil voegen... en met mijn handbak kan ik dat praktisch met piepende banden doen (voor zover de ESP dat niet voorkomt).

Misschien niet zo netjes van mij, maar met de hybrid willen dat soort dingen niet echt.

Het gaat dan dus puur om die eerste reactie. De hybrid is uiteindelijk wel sneller als die eenmaal gaat, maar dan heb je dus het gevoel al te laat te zijn.

Ik vond hem niet echt geschikt voor het gemiddelde "als niemand mij ertussen laat, dan moet ik hem er maar met een beetje timing tussen gooien" rijden in Rotterdam :X
Mijn ervaring met de PWR MODE is dat het dan wel mogelijk is.
Bij het kietelen van het gaspedaal wordt direct het koppel van de elektromotor aangesproken waardoor je gemiddeld toch wel vlugger bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mijn Yaris heeft geen PWR mode.. :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vond de PWR mode in de Auris(sen) erg zenuwachtig. Reageert wel sneller op het gas dan in Eco mode maar uiteindelijk niet sneller, meer de beleving omdat je minder gas hoeft te geven. Maar plankgas leverde dezelfde snelheidsbeleving op in ieder geval.

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lethalis schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Heb zelf geen ervaring met de Auris maar wel met de Lexus CT en Prius 4. Zoals ik zie, de traction control is dusdanig goed dat je de wielen enkel kan laten slippen met stuuruitslag en niet met de wielen rechtdoor. Dus wel als je voor een stoplicht staat en volgas wegtrekt rechtsaf.

De power delivery is verder vrij lineair waardoor het niet snel aanvoelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:57:
[...]
De power delivery is verder vrij lineair waardoor het niet snel aanvoelt.
Toch win je het met de hybride wel van schakelbakjes de meeste laten wel wat steekjes vallen bij het snel opschakelen.
Bij de IS heb ik de indruk dat de E-motor echt beter zijn best doet in de sportmodus.
Voor duwtjes in de rug, de BMW 5 series met 8 cilinders voelen wel vlot aan alleen wat minder soepel.

• Bacchus
bouwfraude schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:58:
[...]
Bij de IS heb ik de indruk dat de E-motor echt beter zijn best doet in de sportmodus.
Volgens Lexus verhogen ze dan ook de maximale spanning op de MG2 van 500 V naar 650 V in sportmodus. Toyota heb ik dat nooit horen stellen voor de Prius powermodus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11-10 15:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er circuleert een grafiekje van de vermogensafgifte van de 2ZR-FXE motor in de Prius (en CT200 en Auris):

(blauwe lijn, de rode is de oude 1.5 motor).
Daar zie je dat vanaf zo'n 3800 toeren er een flinke sprong in koppel is. Alsof daar het Atkinsonprincipe overboord gezet wordt.
Dat merk ik ook, als je een beetje meer gas geeft dan is het vooral meer lawaai wat @Lethalis zegt, maar als je even echt gas geeft dan heb je toch wel een goede acceleratie. Ik had het toevallig vandaag bij invoegen op een klaverblad. Er zat net een vrachtwagen naast me en ik geef een beetje gas, meh, dus ik geef volgas, wauw.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:22
@Lethalis Meer gas geven dus. Gewoon compleet vloeren, ook al vanaf stilstand. Dat ben je niet gewend omdat dat met handbank en koppeling niet kan.

Juist omdat het (e)CVT's zijn en je de elektro ondersteuning hebt, maakt dat ze juist wat gretiger zijn in de tussensprints.
Om het allemaal even uit te vergroten, bijvoorbeeld een Lexus GS450h (zeg maar een Prius op steriods) verslaat de nodige Porsches op tussensprints. Want hij heeft geen last van in de juiste versnelling te moeten staan of tegen het bereik van de versnelling aan te lopen.

En als je keer op keer volledig foutloos (dus zonder schakelfouten en wielspin) in 10 seconden naar de 100 kan, dan ben je sneller dan de meeste brandstofauto's in de praktijk.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:07
michaeltb schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:23:
Weet iemand of het nodig is om de olie te vervangen van eCVT auris hybrid touring uit 2014? Hij heeft nu ongeveer 175.000 km gelopen. Ik kan nergens documentatie hierover terug vinden dus neig eigenlijk om de olie te laten zitten..
Sinds een vorig jaar augustus ben ik ook in het bezit van een Auris Hybride uit eind 2015 (facelift model). Omdat ik altijd geïnteresseerd ben in techniek en onderhoud zat ik ook met de vraag over het verversen van de olie van de eCVT automaat. Met wat vrienden besproken die veel kennis van auto's hebben en die gaven ook aan dat bij veel fabrikanten er altijd over lifetime (longlife) olie wordt gesproken van de automaatbak en die dus niet vervangen zou hoeven te worden. Bijv. bij de bekende ZF automaat die o.a. BMW en Mercedes gebruiken. Vraag je het BMW: die zeggen geen onderhoud nodig. Vraag je het ZF: zeker wel olie verversen en ze hebben ook kleine onderhoudsbeurten voor hun bakken.

En eigenlijk is het ook simpel: olie verouderd nu eenmaal en verliest dan langzaam smerende en koelende werking. Ik heb toen 6 Toyota dealers in NL gemaild met de vraag over olie verversen en ook hoeveel olie er dan in moest (via filmpjes op youtube waar de olie wordt vervangen kun je gewoon zien dat er een goede 4 liter olie in gaat): ik kreeg van allen te horen dat Toyota NL het verversen van de olie niet voorschrijft, en qua hoeveelheid olie kreeg ik verschillende hoeveelheden terug, de meeste fout. Daarna met Toyota NL contact gehad, goed gesprek met duidelijk ook een autoliefhebber. En die gaf al aan dat ze dit per land bekijken, bij.v Toyota Oostenrijk en Zwitserland schrijven het wel voor, want ja, meer bergen dus waarschijnlijk zwaarder gebruik. Inderdaad, waarschijnlijk, want je weet niet hoe iemand zijn auto gebruikt en je mag ook de grens over. Sommigen rijden hem heel rustig, andere rijden misschien wel vaak vol gas en hoge toeren. Ook was hij het met me eens dat het de bak hoogstens ten goede komt om wel zo nu en dan (bijv. iedere 100K / 150K KM) de olie te laten vervangen. Prijs om dit te laten doen bij de dealer: 85 euro.

Voor mij was het dus duidelijk: die bak krijgt verse olie! Dat is 2 weken geleden gebeurd bij mijn lokale dealer, ik heb er zelf bij gestaan en die monteur gaf al aan dat ze daar nog nooit een eCVT bak olie hadden ververst en ze peilen dat verder ook niet. De bakken gaan sowieso weinig kapot, maar bij echt hoge KM-standen (3ton+) lopen de kansen op een keer een probleem gewoon op, wat simpel te voorkomen is, zonde! Ook de handelaar waar ik de auto kocht (hij verkocht vooral ex lease Auris hybrides, omdat die zo snel verkochten) gaf al aan: die auto's zijn technisch zeer goed, zet alleen een keer nieuwe olie op de automaat om die ook lang in topconditie te houden.

Toen bij mij de olie werd vervangen hebben we de oude opgevangen en verschillende mensen van die dealer kwamen ook kijken: de oude olie was (nu 150K gelopen, in 3,5 jaar, dus veel lange stukken) echt donker met een beetje schuim erop. Nieuwe bakolie is roze van kleur...

Lang verhaal kort: voor die +/- 85 euro zou ik altijd iedere 100 - 150K KM de olie laten verversen. Doe je dat niet dan gaat het waarschijnlijk ook redelijk lang goed door de simpele opzet van de eCVT (in elkaar draaiende tandwielen), maar zou het ding kapot gaan: hij zit zo in het hybride systeem verwerkt dat je met zeer hoge kosten komt als hij vervangen moet worden, meestal zal dat financieel total loss betekenen.

Overigens is dit topic ook op Toyota Hybride forum aan bod geweest waar iemand met een Prius III zijn bak olie bij 160K heeft laten vervangen en de oude olie naar een lab heeft gestuurd om te analyseren, die zat qua smeringwaarde nog net boven de minimumeisen van die olie. Dus die olie heeft gewoon niet het eeuwige leven, logisch want wonderolie bestaat niet.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:05
Had ik net voor mijzelf besloten om het niet te vervangen, breng je me weer aan het twijfelen haha.. 85 euro is trouwens wel een koopje!

https://www.bobistheoilgu...eads.php/topics/3096522/1

Hierboven een linkje naar een prius rijder met 750k km op de klok. Die heeft om ongeveer de 200k km de bakolie vervangen. Ik denk dat dit de termijn is die ik ook ga aanhouden. Dat heeft voor hem immers ook gewerkt. Hij heeft hem weggedaan omdat de motor veel olie begon te verbruiken. De bak deed het nog prima :).

De mijne heeft nu 180k km gelopen, onlangs de motorolie zelf vervangen. Wel een speciaal oliedopje besteld want jemig hij zat heul heul erg vast... 8)7

michaeltb wijzigde deze reactie 17-05-2019 12:26 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:07
Zou hem ook zeker laten vervangen, om de 200K als je hem zeer zuinig gebruikt is nog altijd veel beter dan nooit. Gezien de zeer geringe kosten (en die waren bij de 6 aangeschreven dealers redelijk gelijk (+/- 80 tot 90 euro) doe ik het zeker iedere 150K KM, misschien wel 100K KM.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agravain
Zat er al serieus over te denken om de PSD olie te laten vervangen bij mijn volgende beurt (195K). Deze berichtjes komen daarom net op tijd :). Vond de opmerkingen over olie die gedurende de levensduur van de auto mee gaat al apart. Het zou erg lullig zijn als je auto daar juist op sneuvelt over een paar jaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Zo..... Om letterlijk tegengas te geven...….

Zo.... Toyota heeft weer bewezen dat het ook echte fijne auto's kan maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Ik mag hem van mijn vriendin niet kopen helaas :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Uthog schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:19:
Ik mag hem van mijn vriendin niet kopen helaas :P
Andere vriendin zoeken dus.....
Heel simpel!

Hmmm, Een Camry Station (ik weet die is er nog niet) met dit BWM blok.....
Mijn Avensis kruipt langzaam richting de 100k km..... Een andere auto begint langzaam te kriebelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:32
Bullet NL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Andere vriendin zoeken dus.....
Heel simpel!

Hmmm, Een Camry Station (ik weet die is er nog niet) met dit BWM blok.....
Mijn Avensis kruipt langzaam richting de 100k km..... Een andere auto begint langzaam te kriebelen.
Dat heb ik ook met mijn Avensis!
Wat als wij nou eens gewoon even onze auto's ruilen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
Bullet NL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:21:
Zo.... Toyota heeft weer bewezen dat het ook echte fijne auto's kan maken Toyota badges/stickers op een BMW kan plakken.
FTFY :+
Ondanks dat. Doe mij er maar één :o

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

zetje01 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:25:
[...]

Dat heb ik ook met mijn Avensis!
Wat als wij nou eens gewoon even onze auto's ruilen?
Zolang ik nergens op achteruit gaat is dat een mogelijke optie.
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:50:
[...]

Hmmm, Magna Steyr is de fabrikant van de Supra, een auto met een Toyota koets en logo met veel BMW componenten.

De auto schijnt overigens wel een Toyota afstelling te hebben.
Maar goed, ik denk dat de Supra meer Toyota is dan een Pro-Ace, laten we dan ook niet moeilijk doen over de Aygo wat natuurlijk ook een samenwerking is.

Het gaat mij er vooral om dat ik dit veel liever zie dan een Prius, wat in de basis natuurlijk een aardslelijk hok is. Natuurlijk kun je over smaak twisten. Bedoel is een T27 Avensis wel of niet mooi. Maar dan nog, ik heb liever dit soort speledingentjes dan emotieloze hybride gestroomlijnde bushokjes op wielen.

Hoe groen een hybride ook kan zijn, hoe zuinig en kosten efficiënt, ik heb de laatste tijd alleen veel last van hybride-locatievervuilers die met 80 a 90km per uur over de snelweg sukkelen waarbij ze complete aderverkalking veroorzaken op de snelweg.

Waar je van Mitsenbutsie Outlanders PHEV rijders nog kan zeggen dat ze hun auto ten goede misbruiken door op de linkerbaan met 160 zoveel mogelijk benzine te consumeren zijn veel andere hybrideadepten een langzaamverkeerplaag.

Het is niet voor niets dat autofabrikanten zijn begonnen met anti-collision systemen sinds de opmars van Hybride wereldverbeteraars. Het is onmogelijk om dit af te doen als toeval!

Benzinepowerrrrrrr!

Bullet NL wijzigde deze reactie 17-05-2019 22:15 (87%)

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
Van mij mogen ze ook de JDM motor hier uitbrengen. 2.0T met 250pk is een leuk instapmodel.
En daarna nog een GRMN versie met de M3 motor en misschien 2 elektro motoren aan de voorkant.

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:48
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:50:
[...]

Een echte BMW motor is het geloof ik niet meer.
Toyota heeft de motor uitgebreid getest in Japan en op verzoek van Toyota zijn toen enkele aanpassingen gedaan.
Dus een BMW motor improved by Toyota.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
Ik meld me hier spoedig graag als Toyota rijder, want heb morgen een testrit met een Toyota Auris Touring Sports. Betreft de 1.8 Hybrid uit 2014 met 140K op de teller (ex-lease auto).
..
Dank voor de adviezen/berichten! Heb de auto gekocht, en kan hem donderdag ophalen. Nu al veel zin in om mee op vakantie te gaan.

Een ding wat me opviel tijdens de testrit was een hoge pieptoon afkomstig van (volgens mij) het accusysteem. Ik hoorde de pieptoon opkomen op momenten dat ik gas gaf, en weer weggaan op het moment dat ik gas los liet, en kwam vanaf het accucompartiment (onder de achterbank?). De pieptoon is nauwelijks hoorbaar, en lijkt op zeer hoge coil whine (zeg maar 18-20 kHz). Moest mijn vriendin er 6 keer op wijzen voordat ze (dacht dat ze) hem hoorde, dus waarschijnlijk horen de meesten mensen hem sowieso niet. Als je praat of de radio aanhebt dan valt hij sowieso weg tegen de achtergrond.

Is er iemand die dit herkend? Rij eigenlijk altijd met de radio aan dus zal hem in principe niet horen, maar ben toch benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agravain
Bij mij komt de piep vanuit het vooronder. Heeft te maken met de elektromotor of de converter onder de motorkap vermoed ik. Bij de Toyota experience van afgelopen weekend hoorde ik het bij vrijwel alle hybride modellen die af en aan reden voor de testritjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:54
Is idd de aansturing van de elektromotor, die wordt elektronisch aangestuurd (pwm even simpel gezegd) en dat gaat hoogfrequent. Dat of de electronica alsin spoelen of andere electronica en het vermogen waarmee geschakeld wordt kun je horen idd. :)

• Lethalis
  • Niet online
JDillinger schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:44:
[...]
Is er iemand die dit herkend? Rij eigenlijk altijd met de radio aan dus zal hem in principe niet horen, maar ben toch benieuwd.
Moet je eens opletten als je buiten loopt en een Auris of Prius voorbij rijdt. Buiten is het namelijk een stuk beter hoorbaar ;)

En anders raampje open... kan je het ook niet missen denk ik.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:02
Ook bij 250k de versnellingsbakolie laten verversen. Dealer vind dit niet raar. Nu al op de 374k

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij mijn Yaris deed ik het om de 60000 kilometer ofzo. Veel te vaak, maar het kostte me geen knoop en het is een kleine moeite. Bij mijn huidige Swift moet het officieel om de 45000 en zelfs dat houd de bak niet heel. Het is voor mij al de derde versnellingsbak(revisie) en dan heb ik nog geluk. :X Ik heb nog een Yaris in de garage staan en daar doe ik het nu gemiddeld om de 3000 maar die ziet ook iets ander gebruik dan een beetje rondrijden op de Nederlandse snelweg. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:19:
@ tank inhoud discussie:
Iemand een idee wat de totale inhoud is van een Yaris Hybrid?
Google zegt 36, als ik ga tanken nadat het lampje aan is gegaan kan er net 30 liter in.
Dus als die 36 liter totaal klopt dan is het ook wel een erg veilig lampje.
Rijd je die 6 liter nog op dan is dat toch zeker 100 km meer range.
@Bommes schopje van dit oude bericht: ik vond het ook irritant om voor m'n gevoel te snel te moeten tanken omdat ik niet 'durfde' onder de R te rijden.

Stoute schoenen aangetrokken, twee liter benzine in een jerrycan, en gaan. Het antwoord is: ja, er ging in mijn geval totaal 35,6 liter benzine in de tank. Nadat de boordcomputer "0 km" aangaf kon ik nog 91,9km rijden (maar dat was dan ook vooral 'binnendoor', omdat ik dit niet op de snelweg wilde doen ;)).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spiff1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-10 14:06
agravain schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:38:
[...]

Standaard onderhoud van twee auto's die ik snel even gezocht heb:
99jnd6, Corolla sedan 2009 met 115k op teller, beurt 120k: 259 (budget)/360(standaard) (grote beurt)
22htv3, Prius II 2009 met 118k op teller, beurt 120k: 297(b)/426(s)
Edit 1: Bij de 165k beurt liggen de prijzen weer wat dichter bij elkaar: 131(b corolla) vs 135 (b prius). Is de moeite waard om wat mee te spelen voor een aantal onderhoudsbeurten.
Beide auto's zijn te koop en binnen je budget.
Beurten via de afspraakplanner op toyota.nl (hier heb ik mijn eigen Toyota dealer gekozen, maar de prijzen zullen waarschijnlijk wel standaard zijn).

[...]
Nog bedankt voor de nuttige tips om de vergelijking te kunnen maken. Ik ben even gaan spelen met de onderhoudskosten voor verschillende jaren/kilometerstanden en hier viel meteen iets op waar ik geen verklaring voor heb. Ik heb de afsprakenplanner op Toyota.nl gebruikt.
Als je verschillende bouwjaren Toyota Prius Gen-II met elkaar vergelijkt met dezelfde kilometerstand (bijv. 160km) zijn de kosten voor budgetonderhoud bij een 2007 versie €493, terwijl dit bij 2008 en 2009 €135 zou zijn. Heeft iemand een verklaring waarom dit verschil zo groot is?

Kentekens om te vergelijken:
Toyota Prius II (2007) - 62TRRS
Toyota Prius II (2008) - 34GLD4
Toyota Prius II (2009) - 37HNG6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kuhlie schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:17:
[...]

@Bommes schopje van dit oude bericht: ik vond het ook irritant om voor m'n gevoel te snel te moeten tanken omdat ik niet 'durfde' onder de R te rijden.

Stoute schoenen aangetrokken, twee liter benzine in een jerrycan, en gaan. Het antwoord is: ja, er ging in mijn geval totaal 35,6 liter benzine in de tank. Nadat de boordcomputer "0 km" aangaf kon ik nog 91,9km rijden (maar dat was dan ook vooral 'binnendoor', omdat ik dit niet op de snelweg wilde doen ;)).
Vergeet niet dat benzine ook je brandstofpomp smeert en koelt en je ook genoeg brandstof moet hebben om de brandstofdruk op peil te houden. ;) En, dat lampje gaat branden op een niveau dat je ook als je bergaf of -op rijd je pomp nog genoeg kan aanzuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spiff1 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:05:
[...]

Nog bedankt voor de nuttige tips om de vergelijking te kunnen maken. Ik ben even gaan spelen met de onderhoudskosten voor verschillende jaren/kilometerstanden en hier viel meteen iets op waar ik geen verklaring voor heb. Ik heb de afsprakenplanner op Toyota.nl gebruikt.
Als je verschillende bouwjaren Toyota Prius Gen-II met elkaar vergelijkt met dezelfde kilometerstand (bijv. 160km) zijn de kosten voor budgetonderhoud bij een 2007 versie €493, terwijl dit bij 2008 en 2009 €135 zou zijn. Heeft iemand een verklaring waarom dit verschil zo groot is?

Kentekens om te vergelijken:
Toyota Prius II (2007) - 62TRRS
Toyota Prius II (2008) - 34GLD4
Toyota Prius II (2009) - 37HNG6
Gezien de kosten zou ik zeggen dat dat het verschil tussen een grote en een kleine onderhoudsbeurt is. Maar waarom 2008 en 2009 dan klein hebben?
Die auto's zijn nu 10, 11 en 12 jaar oud, als ik kijk naar de Prius III (de II zal niet gek veel anders zijn) is het luchtfilter en remvloeistof vervangen en transmissieolie controleren elke 4 jaar. Misschien dat het dat is.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• agravain
Even de bon van mijn auto erbij gepakt, dit is weliswaar een Auris TS, maar deze heeft de aandrijflijn van een Prius 3:
Er wordt onderhoud op 15K of 1x per jaar gepleegd. Alle /5k beurten zijn klein, alle /0k beurten zijn groot. Of op jaarschema: alle oneven jaren zijn kleine beurten en alle even jaren zijn grote beurten.
Als je een 12 jaar oude prius met 160k hebt, is dat gemiddeld 13,3K per jaar, dus is een jaarlijks onderhoud wel logisch. Dan zit je tegen het equivalent van een 180K beurt (groot) aan te kijken. De 11 jaar oude prius komt dan op een kleine beurt uit (165K equivalent), de 10 jaar oude zit op een grote beurt (150K equivalent).

Een 160K beurt is geen reguliere beurt op kilometer basis (150K en 165K wel). Misschien wordt er dan gekeken (als ze bij Toyota in onderhoud zijn en als Toyota dit bijhoud) wat de vorige beurt was, klein of groot. Misschien heeft de 2010 prius als laatste een grote beurt gehad, omdat er bijvoorbeeld veel meer of minder mee is gereden dan voorheen.

Gezien de prijzen lijkt het inderdaad een verschil van kleine vs grote beurt te zijn, zoals @Maasluip al aangeeft. Verder staat er op mijn bon: "Versnellingsbakolie controleren (iedere 60.000km/4jaar), alleen bij zichtbare lekkage". Dit wordt dus in mijn ogen alleen gecontroleerd als er lekkage wordt geconstateerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VeNoMke
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 08-10 20:06
Hey allen,

Aan de eigenaars van een auris TS hybrid, 2 vragen:
- weet er iemand hoe je bij het de filter voor de koeling van de batterij komt? Ik heb tot nu toe 2x een waarschuwing gekregen dat ik op onderhoud moet bij de dealer voor controle van het koelsysteem van de hybridebatterij. 2x bleek dat er een rugzak voor de koelopening zat en gaat de foutmelding vanzelf terug weg na een nachtje stilstaan. Maar na even dichter kijken merk ik ook dat het filter achter het roostertje voor de helft vol zit met stof. Is er een eenvoudige manier om dit filter te bereiken/reinigen?
- Ik heb sinds kort een krakend geluid in mijn vering, na wat speurwerk online komt dit nog voor bij dit model (rubbers die uitdrogen?). Heeft iemand een richtprijs van wat het kost om te laten smeren?

-insert witty signature here -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:26
Mag voor het eerst aan een leaseauto en vandaag een proefrit gemaakt in de Corolla TS 1.8, erg mooie auto. Wel even wennen aan de CVT. Had vooraf wel gelezen wat ik kon verwachten, maar toch ff wennen dat de motor af en toe naar veel toeren springt. Kan ik wel vergeven aangezien het verder fijn reed en ik graag een automaat wil. Bovendien standaard veel opties die er op zitten.
Nu rij ik een focus uit 2005 dus kan ook niet anders dan een vooruitgang zijn :') offerte meegenomen en indienen en als ie goedgekeurd wordt ga ik ervoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agravain
VeNoMke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
Hey allen,

- weet er iemand hoe je bij het de filter voor de koeling van de batterij komt? Ik heb tot nu toe 2x een waarschuwing gekregen dat ik op onderhoud moet bij de dealer voor controle van het koelsysteem van de hybridebatterij. 2x bleek dat er een rugzak voor de koelopening zat en gaat de foutmelding vanzelf terug weg na een nachtje stilstaan. Maar na even dichter kijken merk ik ook dat het filter achter het roostertje voor de helft vol zit met stof. Is er een eenvoudige manier om dit filter te bereiken/reinigen?
Bekijk deze video eens. Denk dat je al een heel eind komt. Het rooster zit op dezelfde plaats als bij mijn 2014 Auris. Denk dat het losmaken etc ook wel vergelijkbaar zal zijn. Succes en laat even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
JDillinger schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:44:
[...]
Een ding wat me opviel tijdens de testrit was een hoge pieptoon afkomstig van (volgens mij) het accusysteem. Ik hoorde de pieptoon opkomen op momenten dat ik gas gaf, en weer weggaan op het moment dat ik gas los liet, en kwam vanaf het accucompartiment (onder de achterbank?). De pieptoon is nauwelijks hoorbaar, en lijkt op zeer hoge coil whine (zeg maar 18-20 kHz). Moest mijn vriendin er 6 keer op wijzen voordat ze (dacht dat ze) hem hoorde, dus waarschijnlijk horen de meesten mensen hem sowieso niet. Als je praat of de radio aanhebt dan valt hij sowieso weg tegen de achtergrond.
Als je wat ouder wordt hoor je die hele hoge tonen niet meer. Je hoort wel de VFD en de elektromotor geluidjes maken. Net als in een tram maar dan zachter.
Een filmpje over leeftijd en frequenties: YouTube: How Old is Your Hearing? - Interactive Test for Your Ears

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loei123
Nu mijn Corolla gespoten wordt i.v.m. schade heb ik een CH-R mee als leenauto.

Ik moet zeggen dat ik altijd onder de indruk was van deze auto, maar nu ik de Corolla ben gewend ben ik er toch minder van gecharmeerd.

Vooral het interieur van de Corolla lijkt van een net iets hoger niveau dan in de CH-R.

Wel heeft deze CH-R het JBL geluidssysteem wat wel errug hard gaat! 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VeNoMke
agravain schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:17:
[...]

Bekijk deze video eens. Denk dat je al een heel eind komt. Het rooster zit op dezelfde plaats als bij mijn 2014 Auris. Denk dat het losmaken etc ook wel vergelijkbaar zal zijn. Succes en laat even weten of het gelukt is.
Bedankt! Het is gelukt, het lijkt simpel en dat is het ook.
Enkel het loskrijgen van de achterbank was met een bang hartje omdat je er toch tamelijk hard aan moet trekken. Voor de rest heel makkelijk alles terug in elkaar gekregen. Die Japanners hebben dat goed bekeken _/-\o_

Weer een trip naar de garage gespaard! :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michaeltb
VeNoMke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
Hey allen,

- Ik heb sinds kort een krakend geluid in mijn vering, na wat speurwerk online komt dit nog voor bij dit model (rubbers die uitdrogen?). Heeft iemand een richtprijs van wat het kost om te laten smeren?
Is het kraken aan de voortrein en vooral als de auto EN stuurt EN inveert? Zo ja, draagarm rubbers en stabilisator stang rubbers inspuiten met bijvoorbeeld silicionenspray. Is denk ik wel tijdelijk, maar ik rijd nu 2 maanden zonder gekraak _/-\o_ . Even op de brug en zonder iets los te halen alles inspuiten. Dus twee draagarm rubbers per kant en 2 stabilisator stang rubbers van beide kanten inspuiten. Kost je 2 euro silicionenspray van de action :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:32
michaeltb schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Is het kraken aan de voortrein en vooral als de auto EN stuurt EN inveert? Zo ja, draagarm rubbers en stabilisator stang rubbers inspuiten met bijvoorbeeld silicionenspray. Is denk ik wel tijdelijk, maar ik rijd nu 2 maanden zonder gekraak _/-\o_ . Even op de brug en zonder iets los te halen alles inspuiten. Dus twee draagarm rubbers per kant en 2 stabilisator stang rubbers van beide kanten inspuiten. Kost je 2 euro silicionenspray van de action :*)
... èn een brug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michaeltb
Ok brugje huren dan 12,50. Ik heb de luxe dat ik zelf een brug tot mijn beschikking heb :).

Anders vraag je toch even of de monteur alles even smeert tijdens een onderhoudsbeurt. Half uurtje werk? Dus ~50 euro?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VeNoMke
michaeltb schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Jep, vooral naar links draaien + nemen van een heuvel(tje) of remmen.
Goeie tip _/-\o_ Alleen heb ik geen brug ter beschikking... Dus ga nog even moeten kijken hoe ik dat opgelost krijg.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Over piep gesproken...(een paar posts omhoog)...hier last van een soort gefluit. Het is niet constant qua frequentie. Ook lijkt het alleen aanwezig te zijn vanaf 100KM/U en lijkt het weg te vallen bij achter grote vrachtwagens te rijden.

Dus...iets met rijwind?
Verder lokaliseren nog niet gelukt en gaat op gehoor waarschijnlijk ook niet lukken.

Wat kan dit zijn? Hoe pak je dit aan?
Toyota RAV4 (2017)

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Met tape wat naden afplakken. Elke keer gaan rijden en kijken of het dan weg is. Zo niet, andere naad afplakken en weer gaan rijden.

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:39
VeNoMke schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:46:
[...]

Jep, vooral naar links draaien + nemen van een heuvel(tje) of remmen.
Goeie tip _/-\o_ Alleen heb ik geen brug ter beschikking... Dus ga nog even moeten kijken hoe ik dat opgelost krijg.
Mijn Auris heeft 't zelfde euvel, ben benieuwd of je er zelf in slaagt om het te verhelpen, dus laat 't even weten.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11-10 14:36
Ik heb voor mijn Aygo de radio vervangen alleen de antenne past helemaal niet dus heb verloopkabel nodig, er bestaan best veel van die kabels en mijn kennis met dit soort dingen is erg beperkt.

De oude heeft een uitstekende antenne aansluiting dus dat past prima, de nieuwe heeft een gat/ingang.

Wie heeft de gouden tip?

https://tweakers.net/ext/f/xzBNuTFwP9DQaQGwqDmu0Yvb/thumb.jpg

Het liefst rij ik langs een winkel vrijdag zodat ik de kabel ook gelijk heb, welke winkel raden jullie aan? (regio Amersfoort tot aan Harderwijk).

mugen4u1987 wijzigde deze reactie 30-05-2019 13:07 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:56
mugen4u1987 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:05:
Ik heb voor mijn Aygo de radio vervangen alleen de antenne past helemaal niet dus heb verloopkabel nodig, er bestaan best veel van die kabels en mijn kennis met dit soort dingen is erg beperkt.

De oude heeft een uitstekende antenne aansluiting dus dat past prima, de nieuwe heeft een gat/ingang.

Wie heeft de gouden tip?

[Afbeelding]

Het liefst rij ik langs een winkel vrijdag zodat ik de kabel ook gelijk heb, welke winkel raden jullie aan? (regio Amersfoort tot aan Harderwijk).
Jij hebt een ISO naar DIN adapter nodig.

Ze zijn er in meerdere soorten en maten. Elke autoshop of elektronica zaak heeft deze liggen.

kendo wijzigde deze reactie 30-05-2019 13:22 (4%)

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11-10 14:36
kendo schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:18:
[...]

Jij hebt een ISO naar DIN adapter nodig. [Afbeelding]

Ze zijn er in meerdere soorten en maten. Elke autoshop of elektronica zaak heeft deze liggen.
_/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rain supreme
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-07 17:54
Saturnus schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:11:
Over piep gesproken...(een paar posts omhoog)...hier last van een soort gefluit. Het is niet constant qua frequentie. Ook lijkt het alleen aanwezig te zijn vanaf 100KM/U en lijkt het weg te vallen bij achter grote vrachtwagens te rijden.

Dus...iets met rijwind?
Verder lokaliseren nog niet gelukt en gaat op gehoor waarschijnlijk ook niet lukken.

Toyota RAV4 (2017)
Al wat verder gekomen met de oorzaak van het geluid lokaliseren @Saturnus ? Wat u aandraagt is niet genoeg om te zeggen dat het per se iets met de isolatie (rijwind) te maken heeft.

Wat voor RAV4 is het (hybride of geen hybride, 4WD of 2WD, boven de 100 km/u wanneer u het gas erop houdt of ook als u het gas los laat en daarbij van bijv. 120 km/u vertraagt naar 105 km/u)? Lijkt het geluid van achter u te komen, van voren of kunt u dit niet opmaken? Waar denkt een passagier die achterin zit dat het geluid vandaan komt? Hoort u het gemakkelijk of alleen als u de radio en/of ventilatie laag zet of uitzet? Wordt het geluid erger als u de ventilatie harder zet?

Vervolgens kunt u wat u achterhaalt hebt communiceren met een Toyota dealer of een andere zaak die u eventueel het werk gunt om het op te lossen.

Succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
AtleX schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:57:
Met tape wat naden afplakken. Elke keer gaan rijden en kijken of het dan weg is. Zo niet, andere naad afplakken en weer gaan rijden.
Rain supreme schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Al wat verder gekomen met de oorzaak van het geluid lokaliseren @Saturnus ? Wat u aandraagt is niet genoeg om te zeggen dat het per se iets met de isolatie (rijwind) te maken heeft.

Wat voor RAV4 is het (hybride of geen hybride, 4WD of 2WD, boven de 100 km/u wanneer u het gas erop houdt of ook als u het gas los laat en daarbij van bijv. 120 km/u vertraagt naar 105 km/u)? Lijkt het geluid van achter u te komen, van voren of kunt u dit niet opmaken? Waar denkt een passagier die achterin zit dat het geluid vandaan komt? Hoort u het gemakkelijk of alleen als u de radio en/of ventilatie laag zet of uitzet? Wordt het geluid erger als u de ventilatie harder zet?

Vervolgens kunt u wat u achterhaalt hebt communiceren met een Toyota dealer of een andere zaak die u eventueel het werk gunt om het op te lossen.

Succes.
Bedankt voor de tips. Het 'onderzoek' zal lang duren, ik rijd er zelf ook niet mee en heb niet veel tijd, maar komt langzaam aan wel.

Het is een RAV4 2017 Hybrid 2WD. Voor wat ik gehoord heb heeft gas loslaten geen invloed. Geluid lokaliseren is erg moeilijk. Waarschijnlijk wel van voren maar soms is het achterin de auto (met de oren naar voren) juist beter te horen. Het geluid is niet erg gemakkelijk te horen, maar je kent het wel...als je het eenmaal gehoord hebt.... :/
Ik meen dat de ventilatie er geen invloed op had maar zal dat nogmaals testen. :)

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12-10 21:13
Even een vraagje;
Ik heb een iPhone XR en een Toyota Yaris (2015) zonder multimediasysteem. Als ik de iPhone aansluit via USB en vervolgens op ‘media’ klik zou hij normaal gesproken gewoon Spotify, navigatie audio en telefoon over de auto-luidsprekers moeten afspelen. Echter, sinds kort doet hij dit bij mijn iPhone steeds vaker niet meer en krijg ik in de auto de melding ‘ERROR’ of ‘NO SONGS’. Andere smartphones doen het soms wel en soms niet en een andere kabel heb ik ook geprobeerd.

Weet iemand wat dit probleem is en hoe het opgelost kan worden? Hou niet van radio namelijk 😜

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Heb je een originele Apple kabel gebruikt ? Sommige namak willen na een iOS update wel eens stoppen met werken. Ik gebruik mijn toestel in een Auris met multimedia-systeem via Bluetooth, straks eens proberen met een USB kabel. Ik heb de recentste update, misschien is er iets uitgeschakeld sindsdien.

Phuncz wijzigde deze reactie 04-06-2019 07:12 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12-10 21:13
Phuncz schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:12:
Heb je een originele Apple kabel gebruikt ? Sommige namak willen na een iOS update wel eens stoppen met werken. Ik gebruik mijn toestel in een Auris met multimedia-systeem via Bluetooth, straks eens proberen met een USB kabel. Ik heb de recentste update, misschien is er iets uitgeschakeld sindsdien.
Ja, meerdere originele kabels geprobeerd. Opladen werkt overigens wel altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

TweakTweet schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Ja, meerdere originele kabels geprobeerd. Opladen werkt overigens wel altijd.
Ik heb het getest met mijn Xr met de laatste nieuwe update (12.3.1) en daar werkte het zoals verwacht op, zonder problemen.

• Desutoroiya
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 19:02
Beste mede Toyota gebruikers,

Ik rij een Aygo uit 2017. Tijdens het rijden schieten er gelijk 3 dashboard lampjes aan:
  • Motor
  • Aandrijf- en stabiliteitsregeling
  • Bandenspanning
Ik heb zelf nul kennis hiervan, dus had hem bij de garage gebracht. Hier bleek na het testen dat er een storing was met de lambda sensor. Echter binnen een week heb ik het zelfde probleem weer. Mij lijkt het raar dat dit het zelfde probleem is.

Ik vroeg me af, hebben mensen dit vaker gezien? Bij de garage zeggen ze (waar ik mijn twijfels bij heb) dat zeldzaam is.

https://discord.gg/HCQxJaU || Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Vraagje over airbaglampje op het dashboard van Toyota Yaris. Ik heb de auto nog niet zo lang en ik weet niet meer zeker of ik het lampje eerder heb gezien.

Op het midden van het dashboard zitten twee lampjes, een passenger OFF lampje en een lampje waarop een kindje in maxicose zit met een streep erdoor en de tekst ON erbij. Deze brandt als de auto op contact staat. Is dit een waarschuwingslampje dat er iets niet goed is, of betekent dit: LET OP, de passagiersairbag is ingeschakeld. Nu mag je geen kinderen in maxicose op de passagiersstoel zetten...

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat laatste. In mijn Prius moet ik handmatig de airbag aan de bijrijderskant uitzetten. Of dat in de Yaris ook zo is zal ongetwijfeld in het instructieboekje staan.

Maasluip wijzigde deze reactie 06-06-2019 08:04 (86%)

Open Source landkaart

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Het laatste inderdaad, Toyota's laten actief de status van airbags zien. Dit om zoals Maasluip ook schrijft te voorkomen dat iemand per ongeluk een kinderzitje als een Maxicosie op een bijrijder stoel zet.

• bouwfraude
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:11:
Dus...iets met rijwind?
Toyota RAV4 (2017)
De dakrails, dat zijn notoire fluiters.

• Desutoroiya
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 19:02
Desutoroiya schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:05:
Beste mede Toyota gebruikers,

Ik rij een Aygo uit 2017. Tijdens het rijden schieten er gelijk 3 dashboard lampjes aan:
  • Motor
  • Aandrijf- en stabiliteitsregeling
  • Bandenspanning
Ik heb zelf nul kennis hiervan, dus had hem bij de garage gebracht. Hier bleek na het testen dat er een storing was met de lambda sensor. Echter binnen een week heb ik het zelfde probleem weer. Mij lijkt het raar dat dit het zelfde probleem is.

Ik vroeg me af, hebben mensen dit vaker gezien? Bij de garage zeggen ze (waar ik mijn twijfels bij heb) dat zeldzaam is.
Mijn auto is weer klaar. Blijkt een software probleem te zijn. Dit probleem komt voor bij 1 op 10 Aygo's van dit type.
Echter hebben ze alleen de lambda sensor vervangen.
Software heeft nog geen update hiervoor, volgens de garage zijn ze er wel mee bezig. 8)7

https://discord.gg/HCQxJaU || Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

• Jetro
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-10 16:20
Even eentje uit de oude doos,

Ik heb een RAV4 uit 2004 met 2.0 vvti motor.
De auto rijd heerlijk zolang je onder de 2500 toeren blijft.
Kom je daarboven begint de motor zich te melden met een brommend geluid, dit wordt steeds harder naarmate je harder gaat rijden. Het is niet heel erg hard maar toch storend. Snelweg rijden is geen pretje.

Nou heb ik de auto net en weet niet of dit normaal is, ik ben ook een diesel gewend die bij 130 fluisterstil is.

Voordat ik van alles uit de kast haal, wil ik vragen of dit normaal is, misschien iemand hier die ook een 2.0 vvti uit 2004 rijd ? Hoe is die op de snelweg ?

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:32

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jetro schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:20:
Ik heb een RAV4 uit 2004 met 2.0 vvti motor.
De auto rijd heerlijk zolang je onder de 2500 toeren blijft.
[ ... ]
Voordat ik van alles uit de kast haal, wil ik vragen of dit normaal is, misschien iemand hier die ook een 2.0 vvti uit 2004 rijd ? Hoe is die op de snelweg ?
Ik herken dit niet, zojuist 1200 km gereden over Franse tolwegen met de snelheid tussen 90 en 120. Het is een RAV4 uit 2001 met automaat, toerental blijft altijd tussen 2 en 3000. Tenzij kickdown, dan gaat het tot 4000 en meer, maar overlast heb ik nooit ervaren. Kan het zijn dat jouw banden zoemen? Of ligt het aan het wegdek?

Specs

• Jetro
Banden zijn nieuw, Michelin crossclimate.

Geluid komt denk ik van de motor.

• !null
@Jetro En op lagere snelheden boven de 2500rpm maakt hij het geluid ook? Of alleen op de snelweg?
Als het een handgeschakelde is, kun je op de snelweg eens in z'n 4 rijden. Ja hoge toeren, maar gewoon om het verschil te merken.

• Jetro
Is toeren gerelateerd, boven 2500 begint het.

Ik wil eigenlijk alleen weten of het normaal is dat een RAV4 niet echt stil is op de snelweg.
Anders ga ik iets zoeken wat er niet is.

• !null
Jetro schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:43:
Is toeren gerelateerd, boven 2500 begint het.

Ik wil eigenlijk alleen weten of het normaal is dat een RAV4 niet echt stil is op de snelweg.
Anders ga ik iets zoeken wat er niet is.
Dus ook bij lagere versnellingen gebeurt het? Als je 50 rijdt ofzo.

Op de snelweg met 130 kun je last hebben van allerlei andere dingen, zoals hoger afrolgeluid of windgeruis e.d.

Misschien heb je wel een gaatje in je uitlaat o.i.d.

Maar ga gewoon naar een garage, want het is onzinnig om te verwachten dat de auto stil is op de snelweg als die een probleem heeft.

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True