Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 94 ... 163 Laatste
Acties:
  • 881.434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hele mooie jonge Toyota Yaris Hybrid van 2017 gevonden met erg weinig kilometers op de teller. Morgen proefritje maken. Heel benieuwd of het wat is. Moet ik nog ergens op letten?

[ Voor 12% gewijzigd door wolly_a op 15-03-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:27
Bacchus schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Hoe bedoel je? Je kan altijd een nieuwe radio met Carplay in je auto hangen, toch? Dat de standaard radio het niet doet zou goed kunnen en dan is de kans niet groot dat je dat met bv. een firmware-update kan inschakelen.
Dank voor je reactie! Ik vroeg me af of standaard gemonteerde radio/navigatie unit te upgraden is naar CarPlay. Maar wat zover ik nu weet kan dat niet en zal ik eventueel een andere aftermarket unit moeten aanschaffen. Ik weet alleen niet of dan alle functionaliteiten worden overgenomen. Even puzzelen verder.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 21:00
Loei123 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Wanneer is deze besteld?

De dealer verwacht dat ik de 1e week van april in de Touring Sports rij.
Eind januari.. ik heb zo het idee dat de TS eerst wordt geleverd en de HB pas later..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 11:30

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Heeft iedereen de volgende terugroepactie al meegekregen?
Referentiecode producent LGG84
Meldende producent/distributeur Louwman & Parqui B.V.
Referentiecode RDW MGP180579
Publicatiedatum RDW 04-01-2019

Merk/Type
- TOYOTA AURIS
- TOYOTA AVENSIS
- TOYOTA COROLLA

Categorie defect Motorrijtuigen - motor inclusief brandstof-, smeer- en koelsysteem
Omschrijving defect Er kan een scheur ontstaan op de hoek van de kunststof behuizing van het koolstoffilter.

Materiële gevolgen Lekkage van brandstof en/of brandstofdampen, waardoor brandgevaar ontstaat.

Mogelijk gevaar Brand met letselschade

Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal de koolstoffilterbehuizing vervangen.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet www.toyota.nl/klantenservice
Meer informatie via telefoonnummer 0800-0369

Opmerkingen RDW Geen
Mitigerende maatregel gaat een brief zijn blijkbaar. Ik had nog niks vernomen van mijn merkdealer, maar toevalligerwijs kwam ik dit tegen door een Tesla-artikel op Tnet waarbij verwezen werd naar de opendata van de RDW.

"Leuk, even eigen nummerbord intikken....WAT IS DEZE?!"

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Het is dit weekend gelukt! Ik heb een relatief jonge Toyota Yaris Hybrid van eind 2017 gekocht met slechts 8000 km op de teller. Het proefritje was prettig. Het voelde meteen al goed en het reed fijn. Het idee dat je auto geen geluid maakt bij starten en wegrijden is even wennen, net als het geluid van de verbrandingsmotor bij flink optrekken, maar dat is niet eens storend.

Ik kwam 2 dingen tegen die ik nog even moet bekijken... Het knipperlicht kort indrukken geeft maar één keer knipperen. Veel auto’s dan dan 3 keer knipperen, wat handig is bij het wisselen van rijbaan. Dit lijkt me een instelling ergens.

En de auto heeft alle technische floepjes, zoals verkeersbordenherkenning, lane assistant, botspreventie, etc., maar het grote display heeft geen navigatie. Volgens de verkoper kon dat wel, maar dan moest er een extra module ingebouwd worden. Ik weet nog niet of dit meerwaarde heeft. Bij mijn huidige auto heb ik een Pioneer Appradio die het beeld van de telefoon op het scherm toont. Daardoor kan ik perfect met Waze navigeren.

Ben heel benieuwd wanneer ik ‘m kan ophalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:20

Bommes

Capo del formaggio

wolly_a schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:57:
Het is dit weekend gelukt! Ik heb een relatief jonge Toyota Yaris Hybrid van eind 2017 gekocht met slechts 8000 km op de teller. Het proefritje was prettig. Het voelde meteen al goed en het reed fijn. Het idee dat je auto geen geluid maakt bij starten en wegrijden is even wennen, net als het geluid van de verbrandingsmotor bij flink optrekken, maar dat is niet eens storend.

Ik kwam 2 dingen tegen die ik nog even moet bekijken... Het knipperlicht kort indrukken geeft maar één keer knipperen. Veel auto’s dan dan 3 keer knipperen, wat handig is bij het wisselen van rijbaan. Dit lijkt me een instelling ergens.

En de auto heeft alle technische floepjes, zoals verkeersbordenherkenning, lane assistant, botspreventie, etc., maar het grote display heeft geen navigatie. Volgens de verkoper kon dat wel, maar dan moest er een extra module ingebouwd worden. Ik weet nog niet of dit meerwaarde heeft. Bij mijn huidige auto heb ik een Pioneer Appradio die het beeld van de telefoon op het scherm toont. Daardoor kan ik perfect met Waze navigeren.

Dat knipperlicht is normaal, dat heeft mijn 2019 Yaris ook niet/zo. Indrukken is 1 keer knipperen.
Diverse reviews praten/schrijven daar ook over.
Ik heb wel een touch 2 navigatie werkt goed, maar het blijft wel een flinke stap terug in de tijd als je de touchscreens van nu gewoon bent. Reageert allemaal een beetje traag en half zeg maar.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 16:37
R20141016 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:49:
Hebben toyota's ook een GPS update nodig ivm 6 april 2019?
Heeft iemand al zijn / haar garage gebeld? ;-)
Ik heb geprobeerd eind vorig jaar een nieuwe set dvd’s met kaarten te kopen (fw updates zijn onderdeel van de kaarten). Overigens niet voor de fw update maar gewoon omdat ik de nieuwste kaarten wilde (die dan vanuit Toyota dan al wel min 1 jaar oud zijn).
Vanuit de kaartupdate site zegden ze dat er een update was en toen bleek voor mijn systeem geen update te zijn (2011, B9030) en ik moest met Toyota contact opnemen en die verwezen me weer naar de dealer. De laatste update bleek uit 2017 en misschien dat er een update in mei 2019 te zijn. Het lijkt erop dat ze na 6 jaar dus gestopt zijn met updates waar ik toch wel ontstemd over ben (een auto koop je niet voor 6 jaar).
De dealer om alternatieven gevraagd maar die had hij ook niet. Een OEM radio werd afgeraden (en dan bedoel ik een gevestigd merk en niet een Chinese android). Een andere Toyota radio wist hij ook niet of dat kon.
Waarschijnlijk ga ik gewoon mijn telefoon gebruiken; die zijn WEL up to date, betere file meldingen en kosten dan ook nog eens niets.

Kortom Toyota heeft hiermee bij mij geen goede beurt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
EricTC schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:26:
[...]

Ik heb geprobeerd eind vorig jaar een nieuwe set dvd’s met kaarten te kopen (fw updates zijn onderdeel van de kaarten). Overigens niet voor de fw update maar gewoon omdat ik de nieuwste kaarten wilde (die dan vanuit Toyota dan al wel min 1 jaar oud zijn).
Vanuit de kaartupdate site zegden ze dat er een update was en toen bleek voor mijn systeem geen update te zijn (2011, B9030) en ik moest met Toyota contact opnemen en die verwezen me weer naar de dealer. De laatste update bleek uit 2017 en misschien dat er een update in mei 2019 te zijn. Het lijkt erop dat ze na 6 jaar dus gestopt zijn met updates waar ik toch wel ontstemd over ben (een auto koop je niet voor 6 jaar).
De dealer om alternatieven gevraagd maar die had hij ook niet. Een OEM radio werd afgeraden (en dan bedoel ik een gevestigd merk en niet een Chinese android). Een andere Toyota radio wist hij ook niet of dat kon.
Waarschijnlijk ga ik gewoon mijn telefoon gebruiken; die zijn WEL up to date, betere file meldingen en kosten dan ook nog eens niets.

Kortom Toyota heeft hiermee bij mij geen goede beurt gemaakt.
Dat is volgens mij bij meer merken een probleem.
En als er al updates zijn, kosten ze vaak nog meer dan een nieuwe tomtom.

Helaas hebben veel lease maatschappijen in Nederland tegenwoordig de eis dat er navigatie in hun auto's zit. (ik zit bij arval, en daar is dat sinds 2015 verplicht). Dus ook een groot deel van de jonge occasions op de markt heeft ingebouwde navigatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:21:
[...]

Dat knipperlicht is normaal, dat heeft mijn 2019 Yaris ook niet/zo. Indrukken is 1 keer knipperen.
Diverse reviews praten/schrijven daar ook over.
Ik heb wel een touch 2 navigatie werkt goed, maar het blijft wel een flinke stap terug in de tijd als je de touchscreens van nu gewoon bent. Reageert allemaal een beetje traag en half zeg maar.
Zowel knipperlicht als navigatie zijn niet onoverkomelijk. Het touchscreen is niet in staat om een soortgelijk iets als Apple Carplay of Mirrorlink te doen, zodat ik Waze lekker kan blijven gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
De navigatie bij Toyota Yaris is gewoon slecht. Kaarten lopen minimaal 2 jaar achter en zijn erg duur. Scherm heeft E.g. lage resolutie. Module gaat je meer dan 600 euro kosten.

Koop een iPhone/Android houder en zet daar Google Maps oop en je hebt altijd up-to-date kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 08:38
[...] net als het geluid van de verbrandingsmotor bij flink optrekken, maar dat is niet eens storend.
Stel je voor dat je in een sportvliegtuigje zit en het is heel normaal ineens. :) Serieus: Je went er inderdaad aan.
Ik dacht inderdaad dat het tegenwoordig instelbaar is maar op mijn '18 heb ik het ook op de één-keer-stand staan omdat ik niet altijd precies drie keer wil. (Op snelwegtempo knipper ik eerder richting vijf, wegrijden van langsparkeren is één wel genoeg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Bacchus schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:49:
[...]

Stel je voor dat je in een sportvliegtuigje zit en het is heel normaal ineens. :) Serieus: Je went er inderdaad aan.

[...]

Ik dacht inderdaad dat het tegenwoordig instelbaar is maar op mijn '18 heb ik het ook op de één-keer-stand staan omdat ik niet altijd precies drie keer wil. (Op snelwegtempo knipper ik eerder richting vijf, wegrijden van langsparkeren is één wel genoeg.)
Thnx! Neuh, maar beide dingen kan ik prima aan wennen straks. Bij de proefrit was het kort even wennen, maar na een paar minuten was allemaal heel normaal.

Het motorgeluid is ook absoluut geen probleem. Ik zie bij heel veel reviews dat ze daar een beetje op afgeven, maar die reviewers zijn veelal van die gasten die alles vergelijken bij de dikke BMW van 150K.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

wolly_a schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:57:
[...]Het motorgeluid is ook absoluut geen probleem. Ik zie bij heel veel reviews dat ze daar een beetje op afgeven, maar die reviewers zijn veelal van die gasten die alles vergelijken bij de dikke BMW van 150K.
Ik heb ooit in een ver verleden en Fiat Uno gehad, een 1.5 met een vergelijkbare variomaat/ccvt. Daarmee was ik dat variëren van toeren wel al gewend.
Wel blijft het "starten" vreemd. Sleutel omdraaien en alleen het ready lampje gaat aan.
Dat ze hierbij nog de ouderwetse sleutel blijven gebruiken.. 8)7

Voor mij was het of een Auris station of deze Yaris. Beide via de zaak in de lease met een vervelende eigenbijdrage regeling.
De Auris zou bijna 350 netto in de maand gaan kosten aan bijtelling en bijdragen.
Deze Yaris kwam op 190 euro netto.
Woon werk is 7 km... Dus ik vind het wel goed zo 8)
En nu bijna 2 duizend kilometer verder moet ik eigenlijk zeggen dat ik het wel een leuk autotje vind, het rijd in de stad echt perfect en op de snelweg valt het me nog niet eens tegen.
Gemiddeld verbruik vind ik dan wel tegen vallen.
Nu 6,2L op 100km, mijn Clio diesel die ik hier voor had deed gemiddeld 4,8L op 100km.

Alleen met onze grote hond (43kg Amerikaanse bulldog) is het niet echt heel praktisch.. :S

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:16:
[...]

Ik heb ooit in een ver verleden en Fiat Uno gehad, een 1.5 met een vergelijkbare variomaat/ccvt. Daarmee was ik dat variëren van toeren wel al gewend.
Wel blijft het "starten" vreemd. Sleutel omdraaien en alleen het ready lampje gaat aan.

Voor mij was het of een Auris station of deze Yaris. Beide via de zaak in de lease met een vervelende eigenbijdrage regeling.
De Auris zou bijna 350 netto in de maand gaan kosten aan bijtelling en bijdragen.
En nu bijna 2 duizend kilometer verder moet ik eigenlijk zeggen dat ik het wel een leuk autotje vind, het rijd in de stad echt perfect en op de snelweg valt het me nog niet eens tegen.
Nu 6,2L op 100km, mijn Clio diesel die ik hier voor had deed gemiddeld 4,8L op 100km.

Alleen met onze grote hond (43kg Amerikaanse bulldog) is het niet echt heel praktisch.. :S
Dat verbruik valt me wel een beetje tegen. Ik rij nu met mijn Kia Rio 5,9L op 100km, je zou verwachten dat zo’n hybride dat beter gaat kunnen. De specs van 3,3L op 100km klonken wel heel rooskleurig, maar 4,5 tot 5 zou toch moeten kunnen, zou je zeggen.

Grote hond is geen issue voor ons gelukkig 😀 Hoogstens een keertje de hond van mijn ouders.

Auris is ook een mooie auto, maar te duur vond ik. Ik kon dat voor mezelf niet verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Voor dat verbruik moet ik wil zeggen dat ik bijna alleen maar in de stad rijd.
Woon werk is zoals ik al schreef ongeveer 7 km, veel verkeer(slichten) druk stuk dus veel optrekken en remmen.
Niet echt gunstig voor het verbruik dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Bommes schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:16:
[...]

Goede afweging.
Je kunt nog overwegen om (bij mooi weer) woon-werk op de fiets te doen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
7km dagelijks zou voor mij sowieso de fiets zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43

Crazy D

I think we should take a look.

Met de Yaris hybride van mijn vrouw (2014 model zeg ik even uit mijn hoofd) zit het tussen de 4 en 6 liter per 100, beetje afhankelijk van de route. Veel stoplichten, optrekken en afremmen is stuk nadeliger dan rustig een lange weg met 80 door kunnen rijden zonder af te remmen. 3,3 per 100 vind ik erg rooskleurig dat is misschien als je als een bejaarde optrekt (oftewel 0 - 50 in 40 seconde) en 75 op de teller waar je 80 mag, 2 km voor een stoplicht alvast gas los om af te remmen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@Crazy D Langzaam optrekken is slecht voor je verbruik in een Yaris Hybrid. Zo erg zelfs dat je beter bovengemiddeld vlot kunt optrekken om daarna uit te rollen. (pulse and glide)
De principes van zuinig rijden zijn simpel: Stop geen energie in het systeem waarvan je weet dat je die weer kwijt moet. Stel je in op "Remmen (inclusief regeneratief remmen) zijn er enkel om ongelukken te vermijden."
Je kruissnelheid is wel wat op de snelweg je verbruik het zwaarste beïnvloedt, 75 km/u is gevaarlijk langzaam maar tussen 90 en 110 km/u ben je veel zuiniger af dan met 120/130, zeker met de mindere stroomlijn van een Yaris tov een Prius.
Een F1-coureur zal in de praktijk de 3,3 l/100km van de NEDC wel kunnen overtreffen maar dat is eerder topsport dan praktisch dagelijks rijden.

Nog een leuke trouwens: Echte hypermilers doen hun best zo min mogelijk de accu te gebruiken, het opladen en ontladen van de accu is namelijk veel minder efficiënt dan de energie rechtstreeks te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Bacchus op 18-03-2019 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

!null schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:39:
7km dagelijks zou voor mij sowieso de fiets zijn.
Ik werk als projectstuurder bij Brabant water en daarbij moet ik diverse werkzaamheden bezoeken in een aantal gemeenten rondom mijn standplaats.
Woon/werk naar het kantoor is dan wel maar 7km, de diverse gemeenten en verschillende bezoeken/overleggen zijn meestal wat verder.
Vandaar toch de zakelijke auto.
Maar in de zomer zal het echt wel eens de fiets of de motor worden.. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Vandaag mijn Toyota Yaris Hybrid opgehaald! Wat een heerlijke ervaring om mee te rijden. Alle mogelijke negatieve punten die ik tegenkwam, zijn eigenlijk helemaal geen probleem. Het motorgelijk bij flink optrekken wordt veel genoemd als loeien, maar is eigenlijk helemaal niet zo storend.

Kortom, ik ben blij en gelukkig met mijn aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@wolly_a Mooi zo! Gefeliciteerd! Gezien het groeiende aantal dat je ervan ziet rondrijden, ondanks de pittige prijs, zijn er meer mensen die er zo over denken. :)

Oh, enneh: Pics!

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 26-03-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Chaser2600 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:35:
Iemand zijn GT86 al naar de dealer gebracht voor de recall?
Het daadwerkelijke issue lijkt beperkt te zijn en met name bij Toyota lijkt het aantall GT86's dat problemen heeft na de reparatie aan de hogere kant te liggen.

Overigens heb ik zelf nog geen brief/oproep ontvangen voor de recall, maar bij de RDW staat deze al wel vermeld.
Ik ben druk bezig er 1 bij elkaar te sparen.
Tot over een jaar of 10. ;w

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42

Ah, je hebt de nieuwere variant. Ik heb de X (2014) Yaris Hybrid gehad. Een erg fijne wagen. _/-\o_
Ik heb er wel betere (LED) lampjes in gezet. De standaard halogeen lampjes vondt ik qua lichtopbrengst niet zo best. In ieder geval veel rijplezier met de Yaris!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Bacchus Thnx! Nu ik er op let, zie ik ook steeds meer Toyota Hybrides rondrijden en verbazingwekkend veel Yarissen. Ik zal 'm snel eens goed op de foto zetten en dan zal ik de foto's posten.

@rimave Ik had de keuze tussen één van de laatste van het 2014 model of het nieuwere model, voor dezelfde prijs met hetzelfde aantal kilometers. Toen was de keuze niet zo moeilijk. Ik begreep dat Toyota in het nieuwere model nog weer meer heeft verbeterd, waaronder veel op het gebied van comfort en geluid in de auto. Ik heb nog niet in de avond gereden, dus de lichtopbrengst van de verlichting heb ik nog niet bekeken. Als het vanavond donker is, zal ik daar eens naar kijken. Beetje knappe verlichting voor de veiligheid is natuurlijk wel een dingetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

rimave schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:07:
[...]

Ik ben druk bezig er 1 bij elkaar te sparen.
Tot over een jaar of 10. ;w
Daarover: https://www.motortrend.co...86-is-coming-report-says/
Toyota's European marketing boss has confirmed that the company will indeed build a new GT86, as it's known in Europe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45
Gisteren bevestiging gehad dat mijn Corolla TS gisteren van de vrachtwagen is gerold.
Nog één tot anderhalf week wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Loei123 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:54:
Gisteren bevestiging gehad dat mijn Corolla TS gisteren van de vrachtwagen is gerold.
Nog één tot anderhalf week wachten.
Afgelopen weekend samen met mijn vader een proefrit gemaakt in de Touringsport 2.0. Prachtige auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
creapYYY schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:10:
[...]

Afgelopen weekend samen met mijn vader een proefrit gemaakt in de Touringsport 2.0. Prachtige auto!
Helaas wordt het voor mij de 1.8, wel de Style uitvoering die van al het nodige is voorzien. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:43
creapYYY schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:10:
[...]

Die heb ik ook proefgereden. Wat mij betreft een enorme stap vooruit kwa rijbelevenis. Echt een hele leuke auto om te rijden. Helaas komt de 2 liter Hybride niet als sedan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Eddye Een 135 kW Corolla Hybrid sedan zou wel gaaf zijn. Alleen zou dat in Nederland voor geen meter verkopen. Om de een of andere reden rijden we hier liever een hondenhok station dan een sedan. Daarbij hebben de meeste mensen hier bij "hybride" een associatie met zuinig en ecologisch verantwoord en niet met sterk of snel. En de enkeling die wel een snelle sedan kan waarderen, gunt Toyota over het algemeen geen blik waardig en kijkt enkel naar de oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
@Bacchus Helemaal waar, helaas. Toch zie je af entoe nog wel een Lexus ES300h rijden. Maar ja, die is een tikkie duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
We gaan zien hoe de Camry hybrid het gaat doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eddye schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Die heb ik ook proefgereden. Wat mij betreft een enorme stap vooruit kwa rijbelevenis. Echt een hele leuke auto om te rijden. Helaas komt de 2 liter Hybride niet als sedan in Nederland.
Dat is de laatste generatie Prius ook, gaat harder door de bocht dan een gemiddelde Audi die zo over de voorwielen de bocht uitgaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Loei123 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:54:
Oei, veel schade? Zonde van je nieuwe auto!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Arfman schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Oei, veel schade? Zonde van je nieuwe auto!
Hahaha, netjes er af gereden hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDevil79
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 13:23

DutchDevil79

I race, therfore I am

Chaser2600 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:35:
Iemand zijn GT86 al naar de dealer gebracht voor de recall?
Het daadwerkelijke issue lijkt beperkt te zijn en met name bij Toyota lijkt het aantall GT86's dat problemen heeft na de reparatie aan de hogere kant te liggen.

Overigens heb ik zelf nog geen brief/oproep ontvangen voor de recall, maar bij de RDW staat deze al wel vermeld.
Nog geen brief ontvangen. Wel al contact gehad met een Toyota Dealer en die hebben wel gezegd dat mijn GT86 erbij zit. Mijn gegevens door gegeven en moest wachten op de officiële brief.

Had het ook gezien van de berichten uit Amerika. Zou te maken hebben met de Boxer techniek waar Toyota monteurs minder kaas van hebben gegeten. Blok terug in elkaar zetten blijkt dan best riskant te zijn. Maar ik ga er vanuit dan men hier toch wel capabele monteurs moet hebben. Ook nog geen bericht over gezien dat het fout is gegaan in België/Nederland.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wolly_a schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:00:
Vandaag mijn Toyota Yaris Hybrid opgehaald! Wat een heerlijke ervaring om mee te rijden. Alle mogelijke negatieve punten die ik tegenkwam, zijn eigenlijk helemaal geen probleem. Het motorgelijk bij flink optrekken wordt veel genoemd als loeien, maar is eigenlijk helemaal niet zo storend.

Kortom, ik ben blij en gelukkig met mijn aankoop!
Gefeliciteerd. Waar ik aan m'n oude Yaris Hybrid irriteerde was de small armleuning. Ik had die bijna vervangen door een bredere. Uiteindelijk heb ik maar een bredere leuning gehaald, waar een grote auto omheen gebouwd was. (Prius+ ;) )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@kmf Je bedoelt een armsteun in het midden? Die ontbreekt bij mijn versie. Dat was waarschijnlijk een duurdere optie. Ik mis 'm nog niet erg en als 'ie erin zou zitten dan zou ik heel graag willen dat 'ie wel ver genoeg naar voren kan schuiven. Veel armsteunen van auto's waar ik wel eens in rijd, hebben vaak de armsteun te kort of te ver naar achteren, waardoor deze niet echt prettig is.

Wel mooi dat je dankzij het onberen van een armsteun, kon upgraden naar een Prius+. Je moet wat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DUX schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:18:
Heeft iedereen de volgende terugroepactie al meegekregen?
Mja, ik heb al de Toyota dealer gebeld en het Toyota Informatie Center gemaild, maar tot nu toe nog weinig nuttig antwoord gekregen.

Ik kwam er ook toevallig achter toen ik de open RDW data aan het testen was voor mijn werk (ben programmeur van een garagepakket). Had ook wel even zoiets van "WTF" :)

Van de dealer begreep ik dat er wel vaker maanden overheen gaan voordat je iets hoort.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Dat is volgens mij omdat ze soms al wel weten dat er mogelijk een fout zit in een bepaald iets maar dat het wat tijd kost om voor de hele wereld ook daadwerkelijk de oplossing uit te rollen. Dan is hij dus al wel aangemeld maar als de oplossing nog niet voor handen is kan dat dus nog even duren..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DutchDevil79 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Nog geen brief ontvangen. Wel al contact gehad met een Toyota Dealer en die hebben wel gezegd dat mijn GT86 erbij zit. Mijn gegevens door gegeven en moest wachten op de officiële brief.

Had het ook gezien van de berichten uit Amerika. Zou te maken hebben met de Boxer techniek waar Toyota monteurs minder kaas van hebben gegeten. Blok terug in elkaar zetten blijkt dan best riskant te zijn. Maar ik ga er vanuit dan men hier toch wel capabele monteurs moet hebben. Ook nog geen bericht over gezien dat het fout is gegaan in België/Nederland.
Ja laten we ervan uitgaan dat Amerikanen meer weten van grote V8 motoren ;-)
Of misschien juist de reden waarom we hier nog geen oproep hebben ontvangen.. ik begreep dat het al sinds eind vorig jaar speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Lethalis schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:50:
Van de dealer begreep ik dat er wel vaker maanden overheen gaan voordat je iets hoort.
Daar ga ik natuurlijk niet op wachten. Ik heb voor 10 april een afspraak bij de garage voor dit specifieke euvel en doe meteen de zomerbandjes er weer op.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 28-03-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DUX schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:23:
[...]
Daar ga ik natuurlijk niet op wachten. Ik heb voor 10 april een afspraak bij de garage voor dit specifieke euvel en doe meteen de zomerbandjes er weer op.
Tsja, mijn dealer doet niks totdat hij de onderdelen heeft van Toyota.

Dus ik ben benieuwd hoe je dat dan voor elkaar krijgt (zonder ervoor te betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
Er is een melding gedaan door Toyota HQ over een grote terugroepactie:
https://automotive-online...toyota-tot-terugroepactie

Gaat om alle 5 deurs Aygo's, C1's en 107's tussen 2005 en 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 03-05 14:48

WCA

mugenmarco schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:13:
Er is een melding gedaan door Toyota HQ over een grote terugroepactie:
https://automotive-online...toyota-tot-terugroepactie

Gaat om alle 5 deurs Aygo's, C1's en 107's tussen 2005 en 2013.
En hebben ze vanaf 2014 met het redesign, dan toevallig een nieuw soort lijm gebruikt? Of wisten ze er van, en doet het probleem zich nu pas voor? :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
GreNade schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:22:
[...]

En hebben ze vanaf 2014 met het redesign, dan toevallig een nieuw soort lijm gebruikt? Of wisten ze er van, en doet het probleem zich nu pas voor? :P
Ja blijkbaar haha.

Maar ik geloof dat ze inmiddels wel een ander soort lak gebruiken waardoor het lak (bovenlaag) niet zomaar los laat als je door de wasstraat rijd, model 2005 tot 2014 heeft daar ook last van (vooral de rode lak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Lethalis schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:52:
Tsja, mijn dealer doet niks totdat hij de onderdelen heeft van Toyota.

Dus ik ben benieuwd hoe je dat dan voor elkaar krijgt (zonder ervoor te betalen).
We gaan het meemaken. Ik verwacht - als jij dat zo zegt - dat ik ondanks de geaccepteerde afspraak dat ze me zonder reparatie weer naar huis sturen.

Maar de relatie met de garage ligt inmiddels al best gevoelig dus wie weet hoe ze reageren. "Ze staan op scherp om me vanaf nu correct te ontzorgen", in hun eigen woorden. Ik zit bij deze Toyota-merkdealer omdat ze het dichtstbij zitten, we er al jaren komen als familie, en omdat het schadeherstelpunt op dezelfde locatie is. Desalniettemin hebben ze in drie jaar tijd met mij persoonlijk als klant al meer dan tien vervelende situaties veroorzaakt waardoor ik toch maar ben klagen wat dit voor service is. De situaties liepen uiteen van achtergelaten gereedschap, het ontkennen van bestellingen tijdens een beurt, tot aan het kwijtraken van mijn winterbanden. Allen onder begeleiding van slecht communiceren.

Het gaat weer goed met de autobranche want blijkbaar kunnen ze zich broddelwerk permitteren. Ik doe altijd volledige service en betaal daar ook flink voor dus ik verwacht op z'n minst dat men zich aan het woord houdt. Anders hadden ze maar moeten zeggen dat ze de afspraak niet willen of dat het geen zin heeft om te komen, vind ik, en dat zal ik duidelijk maken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DUX schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:15:
[...]
Maar de relatie met de garage ligt inmiddels al best gevoelig dus wie weet hoe ze reageren. "Ze staan op scherp om me vanaf nu correct te ontzorgen", in hun eigen woorden.
Mja, ik zit ook al bij mijn derde Toyota dealer, omdat ik onbeschoft behandeld ben bij twee andere.

N=1, maar ik vond mijn Renault dealer een stuk vriendelijker...

Ironisch genoeg heeft mijn huidige Toyota dealer slechtere reviews dan de vorige twee, maar gaat het tot nu toe wel beter. Wel vind ik hem ook duurder dan Renault.

Ik denk er soms aan om ze vaarwel te zeggen en maar gewoon naar een onafhankelijke garage te gaan in de buurt voor het standaard onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

GreNade schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:22:
[...]

De lijm droogt uit, waardoor het probleem zich nu pas voor begint te doen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:40
Hier twee maanden geleden al bij de dealer geweest voor deze recall. Geen nieuwe ruit, maar opnieuw gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 03-05 14:48

WCA

Videopac schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:38:
[...]

De lijm droogt uit, waardoor het probleem zich nu pas voor begint te doen.
Precies, daar komen ze nu achter. Nu vraag ik me af, of de 2014 versie dezelfde soort lijm gebruiken, of dat ze die per toeval niet meer gebruikt hebben in het nieuwe model. Indien de nieuwe versie deze lijm ook heeft, gaan ze dan de recall pas over een paar jaar doen?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Lethalis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:16:
[...]
Mja, ik zit ook al bij mijn derde Toyota dealer, omdat ik onbeschoft behandeld ben bij twee andere.
N=1, maar ik vond mijn Renault dealer een stuk vriendelijker...
[...]
Ik denk er soms aan om ze vaarwel te zeggen en maar gewoon naar een onafhankelijke garage te gaan in de buurt voor het standaard onderhoud.
Tussen Toyota en Renault is mijn ervaring juist andersom: Met name op het gebied van proactief communiceren. Maar ook dat is een enkele ervaring bij twee hele specifieke dealers.

Het lastige van BOVAG-garages is dat de meeste vooral handig zijn met Europese merken. Dat wil niet zeggen dat ze je onderhoud niet kunnen doen maar zodra het wat minder standaard wordt, kost het ze veel tijd en jou dus veel geld. Ik kan me met name een lambda-sensor-geval herinneren met dagen doorlooptijd, uren werk en honderden euros aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Toyota is al een tijdje bezig met die recalls. Niks nieuws aan dus beetje jammer dat peugot er nu pas mee komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Het schijnt dat het probleem zich alleen voor doet bij de 5 deurs versie, maar het achterraam is toch bij zowel de 3 als de 5 deurs hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DutchDevil79 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Vandaag ook langs de dealer geweest.
Blijkbaar zijn er maar een handvol dealers in Nederland getraind voor de reparatie.
Daarbij komt dat mijn GT86 uit België komt en dus niet door een Nederlandse dealer is geleverd. Je komt dan sowieso achteraan in de rij omdat dealers eerst hun eigen klanten voorrang geven.
Geen probleem voor mij.. laat ze eerst maar een paar keer oefenen ;-)
Men was er wel van overtuigd dat ik een brief ga krijgen als het zover is... Ff afwachten nog dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loei123
Vrijdag de nieuwe Corolla TS opgehaald in de Style uitvoering en kleur Precious Silver.
Wat een super auto!
Hij rijdt werkelijk fantastisch en zowel van buiten als van binnen ziet alles er beter uit.
De afwerking in het interieur is ook super, al het harde plastic is weg!

Zal proberen vandaag wat foto's te posten.

Ik ben er blij mee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Gefeliciteerd @Loei123
Ik ben benieuwd naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Loei123 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:06:
Vrijdag de nieuwe Corolla TS opgehaald in de Style uitvoering en kleur Precious Silver.
Wat een super auto!
Hij rijdt werkelijk fantastisch en zowel van buiten als van binnen ziet alles er beter uit.

Sweet!
Mijne komt volgende week bij de dealer binnen.. weekje erna hoop ik hem dan ook te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Loei123 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:06:
Wat een super auto!

Hoe bevalt het entertainmentsysteem? Ik las dat het nogal ouderwets aan deed in vergelijking met de concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
D.deJong schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:33:
[...]

Hoe bevalt het entertainmentsysteem? Ik las dat het nogal ouderwets aan deed in vergelijking met de concurrentie.
Gaat in ieder geval mijn voordeel zijn.. ik ken de concurrentie niet :+ de Auris van 2013 die ik nu rij loopt keihard achter op updates dus de navi etc. is sowieso beter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
D.deJong schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:33:
[...]

Ik kom dus ook van een Auris en dit systeem is 3423235 keer beter dan dat.
Voor mijn doen is de navigatie vlot en prettig, helemaal niks mis mee.
Als ik kijk naar de Arona van een collega kan ik me voorstellen dat die het systeem in de Corolla ouderwetser vind, Apple Carplay en Android Auto heeft de Corolla niet, al zou dat met een update wel moeten komen (moet al wel ingebouwd zitten).
De instructies bij het HUD zijn ook echt van toegevoegd waarde, niet enkel een gimmick imo.

Door de vorige Auris had ik zelf zeer grote twijfels over het speaker systeem, die is echt ruk in de Auris.
Mijn Corolla heeft het 6 speaker systeem (had de Auris ook) maar dat hebben ze ontzettend verbeter met veel meer laag en natuurlijk de helderheid van DAB+, ik was er aangenaam door verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
Wat vinden jullie er van dat in NL de Corolla TS geen stuurwielverwarming en voorruitverwarming heeft, maar in DE hebben ze deze opties wel.

Ik zit er hard over te denken om, mocht ik voor een Corolla willen gaan, bij een dealer net over de grens langs te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Arbitrator op 09-04-2019 08:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:05
De buurman had een paar weken geleden zijn station Corolla launch edition al, ik ben hem meteen gaan bewonderen en heb er ook even ingezeten.

Materiaalgebruik viel me toch tegen anno 2019, echt ontzettend veel hard plastic.
Stoelen minder fijn dan in mijn huidige wagen, en:

De buurman gaf aan dat het navigatie/multimedia systeem nog aardig buggy is en dat hij hoopt dat er snel updates komen.

Al met al heb ik besloten dat ik nog minimaal een jaar mijn eigen auto rijd voordat ik opnieuw lease ga overwegen. Ik heb er net veel in geinvesteerd qua onderhoud en daar wil ik nog van genieten, plus dat ik in e huidige markt met de voowaardes waar ik me aan moet houden echt geen auto vind die ik graag zou willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
KnoxNL schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:56:
De buurman had een paar weken geleden zijn station Corolla launch edition al, ik ben hem meteen gaan bewonderen en heb er ook even ingezeten.

Materiaalgebruik viel me toch tegen anno 2019, echt ontzettend veel hard plastic.

De buurman gaf aan dat het navigatie/multimedia systeem nog aardig buggy is en dat hij hoopt dat er snel updates komen.

Al met al heb ik besloten dat ik nog minimaal een jaar mijn eigen auto rijd voordat ik opnieuw lease ga overwegen. Ik heb er net veel in geinvesteerd qua onderhoud en daar wil ik nog van genieten, plus dat ik in e huidige markt met de voowaardes waar ik me aan moet houden echt geen auto vind die ik graag zou willen rijden.
Geen probleem, over 2 maanden is de Camry er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123

Ik heb zelf de Style uitvoering en ik ben zeer te spreken over het materiaal gebruik.
Er is geen alu-look maar echt aluminium gebruikt, alles is zacht en er kraakt werkelijk niks.

Ik heb de auto sinds vrijdag maar heb zelf nog geen problemen met de navigatie gehad, dus dat zou nog kunnen komen.

De stoelen in mijn auto zijn een van de beste die ik ooit heb gehad, maar volgens mij heb ik dan ook andere dan de First Edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met welke andere gelijkaardige en gelijkgeprijsde auto's vergelijk je dit ? Is de Launch Edition de basis-uitvoering ? Hier ben ik wel benieuwd naar want mijn ervaring in de nieuwe Corolla was dat het toch alweer een aardige stap vooruit qua afwerking is. Je moet ook wel realistische verwachtingen hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Phuncz op 09-04-2019 09:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loei123
Hierbij wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LiwbrO6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sK3OLe3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NFg9CJu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8odD1MF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lkw0B9F.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Loei123 op 09-04-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik vergelijk met een 13 jaar oude auto in de klasse Passat/BMW 3/etc die ik vorig jaar voor 9000 euro heb gekocht.

In 13 jaar had ik verwacht dat daar niet veel verschil in zou zitten of dat de nieuwe corolla zelfs beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
KnoxNL schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:12:
Ik vergelijk met een 13 jaar oude auto in de klasse Passat/BMW 3/etc die ik vorig jaar voor 9000 euro heb gekocht.

In 13 jaar had ik verwacht dat daar niet veel verschil in zou zitten of dat de nieuwe corolla zelfs beter zou zijn.
Toen was de nadruk op emissie en dus gewicht ook een stuk minder.
Je verwachting zal dus bijgesteld moeten worden met dat gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zag zondag de nieuwe Corolla hatchback, ik was aangenaam verrast. Op de foto's vond ik hem niet denderend, maar in het echt ziet hij er erg goed uit.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Arbitrator schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:42:
Wat vinden jullie er van dat in NL de Corolla TS geen stuurwielverwarming en voorruitverwarming heeft, maar in DE hebben ze deze opties wel.

Ik zit er hard over te denken om, mocht ik voor een Corolla willen gaan, bij een dealer net over de grens langs te gaan.
Tja soms moet men keuzes maken.. in DE kosten auto's sowieso een heel stuk minder.. belasting is daar heel anders. Als ze alle opties hier op een Corolla duwen dan wordt hij 5k duurder.. en koopt niemand hem meer.
Lang leven NL.

Net als dat safety sence wat je eerst voor 2k bij moest kopen, maar tegenwoordig krijg je geen 5 sterren Ncap meer als dat niet standaard is.. dus is het standaard. maar links of rechts om moet je er echt voor betalen.
Sommige zaken krijg je gewoon door je strot geduwd ook al wil je het misschien niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:16

Bullet NL

Eigen Wijs

Mad-Matt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:26:
Ik zag zondag de nieuwe Corolla hatchback, ik was aangenaam verrast. Op de foto's vond ik hem niet denderend, maar in het echt ziet hij er erg goed uit.
kofferruimte is alleen zo klein..
de Toyota dealer hier in de gemeente (een kleintje) heeft er ongezien 22 verkocht aan klanten, dat is ongekend voor hem wist hij mij te vertellen. nu hij demo en showroom modellen heeft is het extreem druk.

mij zwager heeft afgelopen zaterdag een TS 1.8 exclusieve besteld in de kleur brons.
Ik ben benieuwd....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Op de hatchback vind ik die brons nog wel te doen (zelfs in two-tone), maar voor de TS lijkt het me geen mooie kleur. Gelukkig verschillen smaken :).
Ik heb ongeveer alle uitvoeringen gereden tijdens de introductie in Baarn en daar ook veel verschillende kleuren gezien. Veel kleuren zijn nieuw, en de lokale Toyota dealer had ze alleen nog maar in de folder op papier ipv op de stalen die ze van de andere kleuren hebben. Alsnog is het lastig om je een hele auto voor te stellen op basis van zo'n klein stukje.

Ik ben op zoek naar een nieuwe lease auto, en er zijn nog twee kandidaten over. De Corolla TS Business intro (waarschijnlijk in Phantom Brown) en de Mazda 3 sedan (komt pas in juni/juli, en ik moet eind augustus wisselen).
De Mazda heeft wel Android Auto en een nog mooier materiaal gebruik dan de Toyota, maar er is geen station van. Ik heb nu een Honda Civic station, en hik nog een beetje op twee gedachten.
De Corolla rijdt verder ook erg fijn, dus de keuze is erg lastig. Wie haalt me over om voor de Toyota te kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
@gwystyl Ik ben zelf erg blij dat ik voor de Corolla ben gegaan, heb ook getwijfeld over de Mazda 3.
Ik heb dus de TS variant, ontzettend veel ruimte in dat ding!
Over het materiaalgebruik zou ik ook twijfelen tussen het verschil van de Toyota en de Mazda.
Daar bedoel ik mee te zeggen, bij de Corolla hebben ze echt goede materialen gebruikt en ik vraag me af of de Mazda dat echt zo veel beter heeft of dat ze aan elkaar gewaagd zijn in dat aspect.

Verder komt de 3 met een leuk klinkende 2.0 motor met een normale automaat.
De Corolla heeft natuurlijk een CVT/PSD automaat, niet erg sportief maar met de nieuwe motor is het wel erg stil allemaal, bij een snelheid van 95 heb ik de auto de benzinemotor al wel uit zien zetten om elektrisch verder te rijden. 8)
Bij snelheden van 110 draait de benzinemotor regelmatig enkel starionair i.c.m. de elektromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Loei123 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:03:
De Corolla heeft natuurlijk een CVT/PSD automaat, niet erg sportief maar met de nieuwe motor is het wel erg stil allemaal, bij een snelheid van 95 heb ik de auto de benzinemotor al wel uit zien zetten om elektrisch verder te rijden. 8)
Bij snelheden van 110 draait de benzinemotor regelmatig enkel starionair i.c.m. de elektromotor.
Dat is interessant, dan is de electrische aandrijving toch ook sterker dan bij de 1.8 HSD, dit was me nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Loei123 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:03:
Is dat in de eco stand, of gewoon in de ‘normaal’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Bullet NL schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:06:
[...]

Niet bijster veel kleiner als een Auris kofferbak volgens mij?.
Then again, mij boeit dat echt helemaal niks ik rij hem toch zakelijk... de keren dat ik de auto vol heb liggen kan ik bijna op 1 hand tellen. Toevallig de auto afgelopen week volgeladen met 8 monitoren (in doos) en 25 toetsenborden en muizen haha. Maar dat gebeurd bijna nooit :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik rij ook zakelijk, en vandeweek moet ik nog een keer 170kg grondstoffen ophalen (17 emmers van 10 liter). Dat gebeurt niet wekelijks, maar wel ongeveer 10x per jaar denk ik.
Familiebezoek met overnachting en vakantie met tent en peuter vreet ook ruimte, maar al minder dan toen hij baby was (denk ik).
Ik kan dus 90% van de tijd ook prima zonder heel veel ruimte, maar juist die keren dat het nodig is, is het wel erg fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 09-04-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

TgR_KILLER schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:56:
[...]

Niet bijster veel kleiner als een Auris kofferbak volgens mij?.
Then again, mij boeit dat echt helemaal niks ik rij hem toch zakelijk... de keren dat ik de auto vol heb liggen kan ik bijna op 1 hand tellen. Toevallig de auto afgelopen week volgeladen met 8 monitoren (in doos) en 25 toetsenborden en muizen haha. Maar dat gebeurd bijna nooit :p
De kofferbak van een Auris is mij ook veel te klein.
Destijds toen mijn oudste nog in de maxicosi zat heb ik ooit een toenmalige Auris mee gehad.
Ik ben met 1,96 niet de kleinste, maar in de Auris kon de stoel niet ver genoeg naar achteren om een maxicosi achter mij zelf te zetten zonder daar last van te hebben.

Nee..... Auto's moeten groot zijn, veel ruimte in de kofferbak (liefst een station) en een zo'n groot mogelijk motor.

Wanneer de nieuwe Camry als TS op de markt was gekomen had ik heb gekocht. Heb regelmatig een aanhanger van 1600+ kg achter de auto. Serieus trekgewicht is voor mij ook een eis zoals je begrijpt

Het is dat ik mijn vrouw niet mee krijg, anders had ik een Tunda op de oprit gezet. 8) :+
mijn Buurman heeft net een nieuwe Land Cruiser besteld. Die zijn ook machtig, alleen de prijs....

Kom Toyota..... Bouwen die Camry TS........ ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phuncz schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:31:
[...]

Dat is interessant, dan is de electrische aandrijving toch ook sterker dan bij de 1.8 HSD, dit was me nog niet duidelijk.
Eddye schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:52:
[...]

Is dat in de eco stand, of gewoon in de ‘normaal’?
Dit is wel in Eco stand inderdaad.
Mijn auto is trouwens de 1.8 niet de 2.0.

[ Voor 32% gewijzigd door Loei123 op 10-04-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
@Loei123 En in de eco stand is je auto nog vlot zat, neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Eddye schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:39:
@Loei123 En in de eco stand is je auto nog vlot zat, neem ik aan :)
Eerlijk gezegd merk ik minder verschil tussen de Eco en Power stand dan in de Auris.
De auto voelt ook minder snel aan, maar is even snel volgens de gegevens.

Het optrekken verloopt gewoon anders, meer lineair dan ineens de wat flinke boost die de Auris gaf.

Overigens is het zoals je zegt, vlot genoeg in de Eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
@Loei123 Mooi dat je auto je bevalt :)
Ik moet zelf nog even geduld hebben, waarschijnlijk pas eind juni..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Merk je ook wat van de kunstmatige eerste versnelling die ze hebben proberen in te bouwen bij de Corolla? Ik heb het tijdens proefritten niet gemerkt, zowel met de 2.0 als 1.8. Ik heb een half jaar geleden oid met de C-HR gereden, en ik weet niet meer of die nou meer als elastiek optrok dan de Corolla of niet.
Toen ik van de Power Challenge terugkwam zei ik tegen de verkoopster dat ik de auto vlot genoeg vond, dus dat ik niet echt de meerwaarde zag (voor mij) voor de 2.0. "oh, maar je hebt nu in de 2.0 gereden, die is inderdaad lekker vlot"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:06:
[...]

De kofferbak van de touring is toch zo klein niet? Ik rijd momenteel zelf een Octavia en volgens mij zijn ze qua liters even groot (598 vs 610). De Corolla vond ik eigenlijk een van de grootste positieve verrassingen van de beurs in Brussel/Geneve afgelopen maanden. Ruim, goed ontwerp en gewoon goed in elkaar gezet. Enkel de ruimte op de achterbank is wat minder dan bij de Octavia, maar overall vind ik het geen gekke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

DUX schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:15:
[...]

We gaan het meemaken. Ik verwacht - als jij dat zo zegt - dat ik ondanks de geaccepteerde afspraak dat ze me zonder reparatie weer naar huis sturen.
Update op bovenstaand! Een verrassende ontmoeting, want ik werd vriendelijk onthaald en keurig geholpen! Ik heb nog melding gemaakt dat ik "iemand anders kende die ook contact met de garage had en waar het recall-onderdeel nog niet beschikbaar zou zijn" maar de beste man was op de hoogte van de terugroepactie en even ging dubbelchecken n.a.v. mijn vraag en het onderdeel was keurig uit de fabriek gekomen? Verder nog een paar opmerkingen gemaakt over de wagen die men ook even gaat nakijken en vervolgens kreeg ik een goede leenauto mee. Prima, zo hoort een bezoek aan de dealergarage te zijn! Een klein plusje hebben ze al verdiend.

Benieuwd naar de ervaring vanmiddag bij het ophalen :)
Mad-Matt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:26:
Eens! Ik zat net ook even te loeren in de showroom naar de vijfdeurs hatchback en vond het een mooie wagen om te zien. Mooier dan de sedan die ernaast stond. Vond het wel verwarrend dat je van één model auto blijkbaar een sedan-uitvoering hebt, een hatchback én een station. In hoeverre kun je dan nog spreken van één automodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43

Crazy D

I think we should take a look.

J0YR1D3R schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:29:
[...]

De kofferbak van de touring is toch zo klein niet? Ik rijd momenteel zelf een Octavia en volgens mij zijn ze qua liters even groot (598 vs 610). De Corolla vond ik eigenlijk een van de grootste positieve verrassingen van de beurs in Brussel/Geneve afgelopen maanden. Ruim, goed ontwerp en gewoon goed in elkaar gezet. Enkel de ruimte op de achterbank is wat minder dan bij de Octavia, maar overall vind ik het geen gekke auto.
Misschien meer te maken met hoe die ruimte beschikbaar is? Liters zegt me nooit iets, als de 1 een Volvo-model-langwerpige doos is, en de ander een stylish schuin aflopend dak etc. Dan kan het qua liters elkaar misschien weinig ontlopen maar de 1e is beter bruikbaar dan de 2e.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

J0YR1D3R schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:29:
[...]

Correct, kofferbak van de TS is niet klein. Maar we hadden het over de hatchback, die is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:59:
[...]

Misschien meer te maken met hoe die ruimte beschikbaar is? Liters zegt me nooit iets, als de 1 een Volvo-model-langwerpige doos is, en de ander een stylish schuin aflopend dak etc. Dan kan het qua liters elkaar misschien weinig ontlopen maar de 1e is beter bruikbaar dan de 2e.
Laat ik het zo zeggen, de bruikbaarheid van de Octavia is zeer hoog en die van de Corolla leek mij aardig vergelijkbaar :)
Bullet NL schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:02:
[...]
Correct, kofferbak van de TS is niet klein. Maar we hadden het over de hatchback, die is niet groot.
Dat is zo, maar daarom bestaat er een TS toch? ;) Elke hatchback heeft een (veel) kleinere kofferbak tov een station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
gwystyl schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:10:
Merk je ook wat van de kunstmatige eerste versnelling die ze hebben proberen in te bouwen bij de Corolla? Ik heb het tijdens proefritten niet gemerkt, zowel met de 2.0 als 1.8. Ik heb een half jaar geleden oid met de C-HR gereden, en ik weet niet meer of die nou meer als elastiek optrok dan de Corolla of niet.
Toen ik van de Power Challenge terugkwam zei ik tegen de verkoopster dat ik de auto vlot genoeg vond, dus dat ik niet echt de meerwaarde zag (voor mij) voor de 2.0. "oh, maar je hebt nu in de 2.0 gereden, die is inderdaad lekker vlot"....
Dan is alleen bij de Amerikaanse benzine versies.
De Corolla Hybrid 1.8 en 2.0 hebben gewoon een PSD, net als de vorige Auris Hyrbrid.

Wel is deze sterkverbeterd.
Bij wat meer gas geven gaat hij niet meteen vol in de toeren zitten paar tussen de 3 en 4k toeren, veel aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

DUX schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:52:
[...]

Update op bovenstaand! Een verrassende ontmoeting, want ik werd vriendelijk onthaald en keurig geholpen! Ik heb nog melding gemaakt dat ik "iemand anders kende die ook contact met de garage had en waar het recall-onderdeel nog niet beschikbaar zou zijn" maar de beste man was op de hoogte van de terugroepactie en even ging dubbelchecken n.a.v. mijn vraag en het onderdeel was keurig uit de fabriek gekomen? Verder nog een paar opmerkingen gemaakt over de wagen die men ook even gaat nakijken en vervolgens kreeg ik een goede leenauto mee. Prima, zo hoort een bezoek aan de dealergarage te zijn! Een klein plusje hebben ze al verdiend.

Benieuwd naar de ervaring vanmiddag bij het ophalen :)

[...]

Eens! Ik zat net ook even te loeren in de showroom naar de vijfdeurs hatchback en vond het een mooie wagen om te zien. Mooier dan de sedan die ernaast stond. Vond het wel verwarrend dat je van één model auto blijkbaar een sedan-uitvoering hebt, een hatchback én een station. In hoeverre kun je dan nog spreken van één automodel?
Vroeger was dat heel normaal (ben 37)
Alleen vaak bij de wat grotere modellen, Vectra, Mazda 626. (al zijn de huidige auto's ongeveer net zo groot)
Dan had je een liftback, station en een sedan.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

DUX schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:52:

De rest van de auto is toch gewoon hetzelfde, interieur, dashboard. Enkel de achterkant waar de bagage zit ziet er anders uit. In de jaren 90 was het veel gebruikelijker om meerdere carrosserie varianten te hebben:
golf hatchback, golf station, golf 3-deurs, golf cabrio, golf sedan (bora)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Brilsmurfffje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:12:
[...]

De rest van de auto is toch gewoon hetzelfde, interieur, dashboard. Enkel de achterkant waar de bagage zit ziet er anders uit. In de jaren 90 was het veel gebruikelijker om meerdere carrosserie varianten te hebben:
golf hatchback, golf station, golf 3-deurs, golf cabrio, golf sedan (bora)
De sedan heeft een andere neus, beide de sedan en TS hebben ook een andere wielbasis.

Verder snap ik niet wat er verwarrend moet zijn aan drie verschillende uitvoeringen van één model auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Loei123 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:17:
De sedan heeft een andere neus, beide de sedan en TS hebben ook een andere wielbasis.

Verder snap ik niet wat er verwarrend moet zijn aan drie verschillende uitvoeringen van één model auto.
Oh maar ik betrek het ook heel erg op mezelf, hoor: niemand anders hoeft dat verwarrend te vinden. Het voelt voor mij alsof de uitvoeringen en modellen wel erg in elkaar overlopen waardoor het een het begrip "model" een beetje vervaagt voor mij. Maar goed, vandaag stond ik er ook wel heel oppervlakkig bij want ik ben niet op zoek naar een auto, en met wat meer moeite en onderzoek zou ik er wellicht anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
DUX schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:26:
[...]

Oh maar ik betrek het ook heel erg op mezelf, hoor: niemand anders hoeft dat verwarrend te vinden. Het voelt voor mij alsof de uitvoeringen en modellen wel erg in elkaar overlopen waardoor het een het begrip "model" een beetje vervaagt voor mij. Maar goed, vandaag stond ik er ook wel heel oppervlakkig bij want ik ben niet op zoek naar een auto, en met wat meer moeite en onderzoek zou ik er wellicht anders over denken.
Dat snap ik opzich wel, maar dit gebeurt toch al ontzettend lang met auto modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Mad-Matt schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:48:
Vroeger was dat heel normaal (ben 37)
Alleen vaak bij de wat grotere modellen, Vectra, Mazda 626. (al zijn de huidige auto's ongeveer net zo groot)
Dan had je een liftback, station en een sedan.
Ook de Corolla is tegelijkertijd in veel uitvoeringen beschikbaar geweest: 3-deurs en 5-deurs hatchback, sedan en station zeker. En dan werd er ook nog een coupé (Levin of Trueno?) verkocht maar die hebben we (meestal?) in Nederland niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Bacchus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:49:
[...]

Ook de Corolla is tegelijkertijd in veel uitvoeringen beschikbaar geweest: 3-deurs en 5-deurs hatchback, sedan en station zeker. En dan werd er ook nog een coupé (Levin of Trueno?) verkocht maar die hebben we (meestal?) in Nederland niet gehad.
Je had vroeger een Corolla; Hatchback 3 deurs en 5 deurs, de 5 deurs liftback (kruising tussen sedan en hatchback) de sedan en station.

Dus 5 verschillende uitvoeringen alleen al op basis van de “koets”, verschillende motoren. Een 1.3, 1.6, en 1.8 liter benzine motor. Daarnaast hebben ze een poosden 2.0 liter diesel gehad. En dan nog de verschillende uitvoeringen. De i, de Xli de GTXi de GTSi enz.....

De prijslijsten van Toyota waren in deze tijd ook veel langer dan de laatste jaren.

Ik zat eind jaren 80 op mijn fiets samen met mijn vriendjes om bij de verschillende garages in onze stad autofolders te scoren.... We hadden een hele collectie van A tot V..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
gwystyl schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:15:
Ik rij ook zakelijk, en vandeweek moet ik nog een keer 170kg grondstoffen ophalen (17 emmers van 10 liter). Dat gebeurt niet wekelijks, maar wel ongeveer 10x per jaar denk ik.
Familiebezoek met overnachting en vakantie met tent en peuter vreet ook ruimte, maar al minder dan toen hij baby was (denk ik).
Ik kan dus 90% van de tijd ook prima zonder heel veel ruimte, maar juist die keren dat het nodig is, is het wel erg fijn.
Maar dan rij je hem niet puur zakelijk toch maar ook privé? ik ga in ieder geval zakelijk niet kamperen :P ik rij de auto van de zaak gewoon niet privé.
Bullet NL schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:08:
[...]

*knip*

Wanneer de nieuwe Camry als TS op de markt was gekomen had ik heb gekocht. Heb regelmatig een aanhanger van 1600+ kg achter de auto. Serieus trekgewicht is voor mij ook een eis zoals je begrijpt

Het is dat ik mijn vrouw niet mee krijg, anders had ik een Tunda op de oprit gezet. 8) :+
mijn Buurman heeft net een nieuwe Land Cruiser besteld. Die zijn ook machtig, alleen de prijs....

Kom Toyota..... Bouwen die Camry TS........ ;) :9
Daarom rij ik privé wel Land Cruiser ;) alle ruimte die ik nodig heb, heb ik in de auto van de zaak niet nodig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

TgR_KILLER schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:25:
[...]

Maar dan rij je hem niet puur zakelijk toch maar ook privé? ik ga in ieder geval zakelijk niet kamperen :P ik rij de auto van de zaak gewoon niet privé.
Ja ik bedoelde dat ik een lease auto rij en niet privé en auto gekocht heb (maar dat had je vast al door)
Ik heb getwijfeld ook puur zakelijk (in jouw definitie) te gaan rijden, maar ook privé vind ik ruimte wel erg prettig, en een tweede auto van fatsoenlijk formaat wordt me te duur
[...]

Daarom rij ik privé wel Land Cruiser ;) alle ruimte die ik nodig heb, heb ik in de auto van de zaak niet nodig haha.
Nice :)
Pagina: 1 ... 94 ... 163 Laatste