Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 93 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In mijn Prius wordt meestal 5W30 gegooid, maar volgende keer vraag ik wel naar 0W20.
5W40 zou ik ook niet accepteren.
En ja, ik vind het ook vreemd dat een dealer zijn eigen specificaties niet kent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
ThinkPadd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:19:
@weebl15 Heb je een foto van wat er in je boekje staat?
Ik weet dat bij onze Yaris (2001 en ons huidige 2006 model ook) er een schemaatje in het boekje staat, die eigenlijk vrij breed is, heeft te maken met buitentemperatuur. Aanbevolen bij ons wordt 5W30, maar 10W40 e.d. kan ook. Omdat hij wat zweette heb ik er 10W40 in gedaan en nu is het zweten over.
Oeps, volgens mij heb ik net met m'n domme kop met de rapporteer knop "gereageerd" op je bericht. Kan ik dit ergens ongedaan maken?

Maar: in de handleiding staat 0W20 aanbevolen, 5W30 mag in uitzonderingen maar gelijk 0W20 bij de wissel daarop. Desondanks staat er ook zo'n grafiekje bij met zelfs 15W40 nog vermeld, mits het temperatuurbereik tot de volgende wissel in het aangegeven kader blijft. Boekje ligt nu in de auto, zal zo een foto maken als ik em terug heb.

Als Toyota in haar handleiding echter zo expliciet 0W20 vermeld vermoed ik dat dit toch echt het beste is voor de motor en het brandstofverbruik. Tenzij je elke dag vertoeft in gebieden waar de temperatuur constant boven de 40 graden is. Maar dan heb je haast überhaupt geen multigrade olie nodig.

Blijkbaar wordt de afgelopen 10 jaar al 0W20 voor bijna alle Toyota motoren aanbevolen, behalve de allernieuwste modellen waar ze voor 0W16 gaan. Lijkt dat de dealer niet helemaal met de tijd mee is gegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door weebl15 op 13-02-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat het een dergelijk plaatje is. En daar zie je dat je zelfs 20W-50 zou kunnen gebruiken als het niet kouder dan -7 wordt.
Maar ik zou zeker niet voorbij de 5W-30 gaan. Dit zijn moderne motoren, geen olieboten. Dikke olie is niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://priuschat.com/attachments/2012-06-02-10-11-01-jpg.38263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Desutoroiya

Vooropgesteld, niet alle hybrides werken hetzelfde. Voor Toyota geldt dat ze altijd elektrisch wegrijden en de ICE inschakelen zodra nodig. Nodig kan zijn om bijv. omdat je meer kracht nodig hebt, binnenverwarming of anderszins.

De EV-knop is vrijwel overbodig en hooguit zinvol als je de auto zeer korte afstand wilt verplaatsen en je in staat bent je voet te beheersen.

Al met al levert hybride rijden (eco stand maakt niets uit) je altijd fikse besparing op. Ook zonder dat je de moeite neemt om op een speciale manier te gaan rijden.

Hybrides remmen op de motor en geven dus aanzienlijke besparing op remblokslijtage. Keerzijde is wel weer dat ze eerder kunnen gaan roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
@Maasluip Alleen heeft 20W50 alleen maar nadelen.
En je linkt naar een plaatje van een Prius motor, wat wat anders is dan de 3 cilinder in de Aygo.
Hoe dan ook loont het met al deze motoren om zo dun mogelijk te gaan. 0w20 zal nog weer zuiniger zijn.
Ik heb zelf 0w30 in m'n (4 cilinder) Yaris.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Maasluip schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:20:
Ik gok dat het een dergelijk plaatje is. En daar zie je dat je zelfs 20W-50 zou kunnen gebruiken als het niet kouder dan -7 wordt.
Maar ik zou zeker niet voorbij de 5W-30 gaan. Dit zijn moderne motoren, geen olieboten. Dikke olie is niet nodig.

[Afbeelding]
Er worden vier oliesoorten genoemd, alles ertussen in zal dus ook wel kunnen. De expliciete melding om zelfs 5W-30 te vervangen door 0W-20 doet mij overkomen als onverstandig om iets anders te gebruiken dan 0W-20.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a5uu5eN.png

[ Voor 32% gewijzigd door weebl15 op 13-02-2019 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:09:
@Desutoroiya

Vooropgesteld, niet alle hybrides werken hetzelfde. Voor Toyota geldt dat ze altijd elektrisch wegrijden en de ICE inschakelen zodra nodig. Nodig kan zijn om bijv. omdat je meer kracht nodig hebt, binnenverwarming of anderszins.

De EV-knop is vrijwel overbodig en hooguit zinvol als je de auto zeer korte afstand wilt verplaatsen en je in staat bent je voet te beheersen.

Al met al levert hybride rijden (eco stand maakt niets uit) je altijd fikse besparing op. Ook zonder dat je de moeite neemt om op een speciale manier te gaan rijden.

Hybrides remmen op de motor en geven dus aanzienlijke besparing op remblokslijtage. Keerzijde is wel weer dat ze eerder kunnen gaan roesten.
Rij je zelf een Toyota hybride? Want je geeft nogal wat zaken aan die niet waar zijn. Een Toyota hybride rijdt niet altijd elektrisch weg. Zoals al eerder aangegeven kiest het motormanagement systeem zelf wat op dat moment de beste keus is.

Hybride zal ook niet voor iedereen goedkoper zijn, het is maar net met welke auto je vergelijkt.

Het verhaal over roestende remmen is natuurlijk ook onzin. Je gebruikt je remmen alsnog. Ook gaat het eventuele roesten niet zo snel dat dat een verschil maakt tussen wel/niet hybride.

P.s. ja ik rij een Toyota hybride. Een Auris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
Miyamoto schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:41:
[...]

Rij je zelf een Toyota hybride? Want je geeft nogal wat zaken aan die niet waar zijn. Een Toyota hybride rijdt niet altijd elektrisch weg. Zoals al eerder aangegeven kiest het motormanagement systeem zelf wat op dat moment de beste keus is.

Hybride zal ook niet voor iedereen goedkoper zijn, het is maar net met welke auto je vergelijkt.

Het verhaal over roestende remmen is natuurlijk ook onzin. Je gebruikt je remmen alsnog. Ook gaat het eventuele roesten niet zo snel dat dat een verschil maakt tussen wel/niet hybride.

Ik rij zelf ook een Auris en kan wel beamen dat als ik de auto 's ochtends start en ik de eerste 5 minuten geen meter hoef te rijden de motor wel blijft draaien. >:)

Elektrisch wegrijden werkt enkel zoals de EV stand, met een zeer voorzichtige rechtervoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RooT

Lees je eens in op het toyotahybrideforum.nl. Je zult lezen dat de remmen wel degelijk vrijwel niet gebruikt worden en dat roestvorming een daardoor vaker voorkomend verschijnsel is. Overigens te voorkomen door zo nu en dan stevig te remmen (bij voorkeur pookje in stand N).

Een Toyota rijdt welvoegelijk elektrisch weg. Maar bij koud weer gaat ook direct de motor draaien. Als je in de zomer de moeite neemt om rustig weg te rijden dan zal de ICE niet gestart worden.

Niks theorie gewoon praktijk vanuit vele jaren. En wat dat goedkoper betreft. Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Om EV weg te rijden in de Auris en Yaris moet je wel echt als een bejaarde wegrijden hoor. Heb het een paar keer geprobeerd en geteld, en dan viel ik slaap zeg maar zo langzaam moest ik wegrijden. Zou wellicht wel verklaren waarom je bij sommige stoplichten die toch echt een tijdje groen staan, toch maar 3 auto's ziet wegrijden..... Het stoplicht sprong op oranje terwijl de kont van m'n Auris TS er nog niet door was zeg maar. Daar moet je het wat mij aangaat niet van hebben. Wel de mooie doorgaande wegen, toevallig door dorpjes heen, waar je dan rustig 55 op de teller rijdt en dan 2 km elektrisch rijdt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:12

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn Auris rijdt ook zelden elektrisch weg. Jammer, maar geen groot probleem.
Een groot voordeel t.o.v. start/stopsystemen van traditionele motoren vind ik dat de airco en stuurbekrachtiging altijd blijven werken en dat je bij groen licht meteen weg rijdt i,p.v. met een hapering en dat je ruiten meteen beslaan als je bij een stoplicht stil staat. Een hybride is zoveel prettiger in het gebruik wat dat betreft.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Miyamoto schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:41:
[...]

Ik rijd zelf ook een Auris TS Hybride en daarvoor een gewone Auris Hybride (in totaal 6 jaar Hybride Toyota's) en het is wel degelijk waar dat er in vergelijking met andere auto's sneller roest op de remschijven blijft zitten.
Je hoort het gewoon wanneer je remt, dan rem ik een paar keer flink hard en dan is de roest wel weer weg geremd. Daarna is het remmen gewoon weer stilletjes. Heb ik met andere auto's zeker niet zo sterk gehad als bij de Hybrides (toyota en honda). Maargoed, dat mag de pret niet drukken. Ik lach mij krom als ik mijn brandstofverbruik naast die van mijn collega's zet. _O-

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Het ligt er een beetje aan wat je elektrisch wegrijden noemt:
Een brandstofmotor kan geen (bruikbaar) draaimoment leveren in stilstand en aangezien de Toyota hybrides geen koppeling hebben, kan er dus geen vermogen van de brandstofmotor via een mechanisch pad naar de wielen. De nodige kracht om een Toyota hybride van stilstand naar beweging te krijgen komt dus per definitie altijd uit de elektromotor. Dat wil niet zeggen dat de brandstofmotor niet draait of dat het gebruikte vermogen uit de accu komt of dat zodra de auto zelfs maar een beetje beweegt de brandstofmotor wel via het mechanische pad vermogen levert.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Bacchus schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:20:
Raam open en niets anders horen dan het gezoem van je banden :) Om dat te bereiken moet je heeeeeeeeel traag rijden. De techniek van de hybride is sowieso dat de elektromotor zoveel mogelijk helpt, dat is de reden dat ze zuinig zijn.

Piepende remmen van het roest heb ik trouwens nooit gehad, wel veel roest (punt). Als ze er niet tegen kunnen hadden ze geen remmen moeten worden :P

Exact expert nodig?

• !null
Tja de hoofd elektromotor (MG2) is wel krachtig, maar kan maar een pk-tje of 40 (precieze nummer zou ik moeten opzoeken) uit de accu halen. De rest komt van de benzinemotor, al dan niet via MG1 (de kleinere elektromotor)
De meeste mensen willen met meer optrekken dan 40pk maar het kan zeker zonder de benzine motor.

Als je de accu (en de motor aansturing, en waarschijnlijk bekabeling en ergens nog een grote zekering :P ) dan zou je meer eruit kunnen trekken elektrisch. De elektrische motor heeft genoeg pk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bacchus schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:20:
Een brandstofmotor kan geen (bruikbaar) draaimoment leveren in stilstand en aangezien de Toyota hybrides geen koppeling hebben, kan er dus geen vermogen van de brandstofmotor via een mechanisch pad naar de wielen.
Nee, juist vanwege de HSD kan de brandstofmotor vanaf stilstand vermogen leveren! Bij stilstand kan de brandstofmotor ruim 2.700 toeren draaien en dat vermogen kan volledig naar de wielen.
Dat neemt niet weg dat de eerste reactie van de HSD is om de elektromotor aan te zwengelen. De brandstofmotor komt normaal gesproken pas in als je het gaspedaal hard genoeg indrukt.

• !null
@Maasluip Hij bedoelt stilstand van de brandstofmotor. Wanneer je voor een stoplicht wacht en deze is uitgeschakeld.

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:26:
Nee, juist vanwege de HSD kan de brandstofmotor vanaf stilstand vermogen leveren! Bij stilstand kan de brandstofmotor ruim 2.700 toeren draaien en dat vermogen kan volledig naar de wielen.
Maar dat vermogen wordt bij stilstand eerst omgezet in elektrische energie die vervolgens wordt opgeslagen in de batterij of naar de elektromotor gestuurd, afhankelijk of je blijft stil staan of gaat wegrijden.
Het probleem met de verbrandingsmotor van de HSD is dat het een Atkinson motor is, waar koppel wordt ingeruild voor lager verbruik. Dit wordt weer opgevangen door de elektromotoren.
Als je een HSD achteruit laat rijden doet deze dat op de elektromotor, al dan niet gevoed door de verbrandingsmotor.
Ook heb ik mijn toerental (zonder gas te geven) bij stilstand nooit op 2700 toeren zien staan. Meestal zit dat rond de 1500 (zo uit mijn hoofd).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

agravain schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:04:
[...]

Maar dat vermogen wordt bij stilstand eerst omgezet in elektrische energie die vervolgens wordt opgeslagen in de batterij of naar de elektromotor gestuurd,
Niet noodzakelijk allemaal.
afhankelijk of je blijft stil staan of gaat wegrijden.
Ook heb ik mijn toerental (zonder gas te geven) bij stilstand nooit op 2700 toeren zien staan. Meestal zit dat rond de 1500 (zo uit mijn hoofd).
Zonder gas niet nee. 1300-1350 toeren is normaal bij opwarmen. Ik heb het over het maximum wat de brandstofmotor kan draaien als je stil staat. Dat merk je vooral bij vol gas optrekken, dan gaat de motor niet direkt naar 5200 toeren (sterker nog, pas als je harder dan 100 rijdt kun je 5200 toeren zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@agravain slaat de spijker op de kop, met een kleine nuance: Geen enkele cylindermotor (Otto, Atkinson noch Diesel) kan in stilstand enig vermogen of betekenisvolle kracht leveren. In een ouderwetse auto los je dat op met een koppeling en een startmotor. In een Toyota hybride door het (in eerste instantie gehele) gehele vermogen (direct danwel indirect via de accu) door het elektrisch pad te sturen. Hoe sneller de wielen draaien, hoe meer vermogen er door het (efficiëntere) mechanische pad zal kunnen en gaan.

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:09:
Zonder gas niet nee. 1300-1350 toeren is normaal bij opwarmen. Ik heb het over het maximum wat de brandstofmotor kan draaien als je stil staat. Dat merk je vooral bij vol gas optrekken, dan gaat de motor niet direkt naar 5200 toeren (sterker nog, pas als je harder dan 100 rijdt kun je 5200 toeren zien).
Dat zou kunnen, ik weet dat er grenzen zijn aan toerentallen van de (elektro)motoren door het HSD principe. Waar die bij welke snelheid precies liggen weet ik niet, omdat ik zuinig wil rijden (daarom heb ik nu een hybride) zoek ik die grenzen eigenlijk nooit op. Ben tijdens het inlezen over de HSD techniek wel eens een site (of misschien wel meerdere) tegen gekomen waar dit grafisch met schuifjes te bekijken is.

edit:
Op deze website staat het mooi uitgelegd, maar is helaas wel in Flash gemaakt, dus werkt mogelijk niet meer in elke browser.

[ Voor 9% gewijzigd door agravain op 14-02-2019 13:47 . Reden: toevoegen linkje ]

• !null
Als je het hebt over 100% belasting accelereren en een motor die dus onder 100% belasting op 5000+ rpm zit, dan levert deze motor teveel vermogen om door MG1 af te romen en naar MG2 te sturen.
Dit betekent dat je nooit 5200rpm kan bereiken bij stilstand, maar alleen als je al rijdt (misschien boven de 50km/u ofzo) zodat een deel van het vermogen van de brandstofmotor direct naar de aandrijving gaat. Dit is de enige manier om volledig vermogen uit de benzine motor halen, half elektrisch, half mechanisch.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:45:
Als je het hebt over 100% belasting accelereren en een motor die dus onder 100% belasting op 5000+ rpm zit, dan levert deze motor teveel vermogen om door MG1 af te romen en naar MG2 te sturen.
Dit betekent dat je nooit 5200rpm kan bereiken bij stilstand, maar alleen als je al rijdt (misschien boven de 50km/u ofzo)
De grens is 118 km/h en is een puur mechanische restrictie. MG1 mag niet meer dan 10.000 toeren draaien. Dat gebeurt bij stilstand als de motor 2.777 toeren draait en bij 118 km/h als de motor 5.200 toeren draait.
Het vermogen is geen probleem. De vermogensopname (of afgifte) van de MG's wordt door de HSD geregeld en als die minder is dan wat de brandstofmotor theoretisch kan leveren dan wordt er gewoon minder brandstof ingespoten.

• !null
Inderdaad. Maar naast max rpm voor MG1 is het vermogen wat MG1 op kan nemen ook een stuk minder dan piekvermogen van de brandstofmotor, en moet de brandstofmotor zijn vermogen ook deels mechanisch kwijt en niet via MG1.

Bij Lexus zit er trouwens gewoon nog een tweede planeetwielen set achter die een tweede versnelling heeft, zodat je nog een heel stuk harder kan zonder dat MG1 te snel draait.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

Ik weet overigens niet waar jullie wonen dat mensen zo snel optrekken, hier in Twente is iedereen zo sloom dat ik vrijwel altijd op de elektromotor mee kan tuffen bij een stoplicht, zeker tot 30km/h accelereert dat snel genoeg.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Loei123
Arfman schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:11:
Ik weet overigens niet waar jullie wonen dat mensen zo snel optrekken, hier in Twente is iedereen zo sloom dat ik vrijwel altijd op de elektromotor mee kan tuffen bij een stoplicht, zeker tot 30km/h accelereert dat snel genoeg.
Ik woon zelf ook in Twente, maar als ik puur elektrisch optrek ben ik echt wel het overige verkeer aan het ophouden.

Ik vind het zelf ook irritant traag.

• Arfman
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

Als ik door de stad rij wordt ik zelfs nog vaak opgehouden ook al trek ik electrisch op 8)7

Overigens hou ik er niet echt rekening mee, als het kan trek ik sneller op, heb zelf ook een hekel aan dat getreuzel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Vraagje!

De auto van mijn zus is leeg en ze vroeg of ik haar kan helpen. Ik heb een Toyota Auris Hybrid uit 2014 en een setje startkabels, maar ik vraag me af of dat bij zo'n hybride auto ook zomaar gaat.

Ik heb net al wat gezocht, maar kan niet heel veel vinden, behalve één post in dit topic waarin wordt gezegd dat het wordt afgeraden om starthulp te verlenen aan een andere auto. (maar geen uitleg waarom niet). In de handleiding van de auto zelf staat alleen hoe je starthulp van iemand anders kunt krijgen, maar niet andersom..

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als je het veilig wilt doen je de accu (in de Auris) geheel moet loskoppelen en dan verbinden met de accu van je zus.

Terzijde: aanduwen zal niet lukken want automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
PvT.Arj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:19:
Vraagje!

De auto van mijn zus is leeg en ze vroeg of ik haar kan helpen. Ik heb een Toyota Auris Hybrid uit 2014 en een setje startkabels, maar ik vraag me af of dat bij zo'n hybride auto ook zomaar gaat.

Ik heb net al wat gezocht, maar kan niet heel veel vinden, behalve één post in dit topic waarin wordt gezegd dat het wordt afgeraden om starthulp te verlenen aan een andere auto. (maar geen uitleg waarom niet). In de handleiding van de auto zelf staat alleen hoe je starthulp van iemand anders kunt krijgen, maar niet andersom..

Iemand hier ervaring mee?
Zelf wel gedaan om met mn volle Auris hybride mn lege GS450h te jumpstarten.
In het boekje oid stond wel dat 1 persoon de Auris in P moet laten revven (mogelijk zodat de kleine 12v accu niet leeg gaat) maar alles ging verder prima. Vervolgens even 20km of zo gaan rijden met de gejumpstarte auto om de accu op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Een hybride heeft een 12v accu die niet door een dynamo wordt bijgeladen, maar alleen door een dc-dc converter wordt bijgeladen vanuit de hoog voltage accu, onafhankelijk van of de benzine motor draait of niet.
Wel handig als de auto aan staat, want dat is dan de beveiliging dat hij de hoog voltage accu wel kan laden met benzine motor als die heel erg leeg zou raken.

Ga je een andere hybride jumpstarten, dan hoeft die hybride alleen maar de spanning omhoog te krijgen zodat het systeem mag starten (dat doet ie niet onder bepaald voltage). Dan wordt bij die geredde hybride dan de 12v accu weer bijgeladen vanuit de hoog voltage accu. Kan allemaal weinig kwaad.

Ga je met een hybride een gewone auto starten, dan gaat er aardig wat stroom doorheen. Kun je denken dat de 12v accu uit de hybride dat niet leuk vindt, maar ja, hij levert maar zoveel stroom als hij kan en voor die ene keer zal het weinig kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
PvT.Arj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:19:
Vraagje!

Nee, de 12V accu van een hybrid is er voor verlichting/elektronica en andere 12V dingen.
Het is geen startaccu. Er zitten ook zekeringen in het circuit dus afhankelijk van de plek waar
je de stoom vanaf tapt vliegen die er misschien uit.
Toyota raad het af in het handboek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0HpJmQuJ4mlvzV4ZnxnIkhdd/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, dat is natuurlijk wel het beste. En die aansluiting zal ook wat bescherming bieden.

Ik heb wel eens iemand met een Honda Civic hybrid geholpen met zo'n lithium jump start packje. Voltage ging omhoog, waarna het systeem ging werken en motor werd gestart vanuit hoog voltage accu (soepelste start die er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Laatst online: 12-06 14:55
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb voor de zekerheid toch maar even de auto van mijn buren geleend om mn zus te helpen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Iemand nog tips om het olieverbruik van de Starlet (P9, 4EFE blok, 1996) van m'n broertje wat te verminderen? In 1,5 maand tijd loopt het oliepeil terug van max naar min :X Staat nu 174k op, hij rijdt er zo'n 17k per jaar mee. Het blok is aan de zijkant en onderkant gewoon droog. Uitlaat is flink zwart, dus olie wordt verbrand. Zuigerveren/klepseals versleten lees ik als mogelijke oorzaak.

Hij kiepert er nu 10W40 Techno olie van de Action in om het een beetje betaalbaar te houden, maar met duurdere Eurol 10W40 was het verbruik hetzelfde. Een blokrevisie is de auto niet meer waard vermoed ik.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Even een vraagje, ik rij nu sinds een maand in een Auris TS hybride, bevalt erg goed. Ik heb in de eindejaarsopruiming bij de lokale dealer een 9mnd oude demo met nog geen 18k km op de klok aangeschaft. Mooie uitvoering met panorama dak, leder en alle nodige opties.
Heerlijk comfortabele reisauto met automaat en laag verbruik, tot nu toe rond de 5l/100km.

Mij valt nu na een maand eigenlijk het volgende op, de hybride accu laadt eigenlijk nooit helemaal vol. Op de displays blijven er altijd 2 balkjes onder het maximum leeg, dus tot 75%. Moet de accu niet af en toe tot 100% laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Joost79 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:16:
Even een vraagje, ik rij nu sinds een maand in een Auris TS hybride, bevalt erg goed. Ik heb in de eindejaarsopruiming bij de lokale dealer een 9mnd oude demo met nog geen 18k km op de klok aangeschaft. Mooie uitvoering met panorama dak, leder en alle nodige opties.
Heerlijk comfortabele reisauto met automaat en laag verbruik, tot nu toe rond de 5l/100km.

Mij valt nu na een maand eigenlijk het volgende op, de hybride accu laadt eigenlijk nooit helemaal vol. Op de displays blijven er altijd 2 balkjes onder het maximum leeg, dus tot 75%. Moet de accu niet af en toe tot 100% laden?
Nee, zeker bij dit soort hybrides moet je je niet blind staren op de balkjes. De auto regelt dat allemaal zelf!

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Mocht je erop staan alle balkjes een keer gekleurd te zien, dan kan ik aanraden een keer een lange steile afdaling te rijden. Zelfs dan vraag ik me af hoe vol de accu is, de weergave is niet noodzakelijk accuraat.

De display is vooral handig voor de pijltjes, die wil je namelijk zo veel mogelijk allemaal uit hebben staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het BMS zorgt er voor dat de accu nooit voller raakt dan 80% en leger dan 20%. Dit im de levensduur van de accu te verlengen. Dit is bij alle EV(achtigen) het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
Bij de Toyota hybrides is het zelfs: geen balkjes= 40%, alle balkjes= 80%. Tijdens normaal bebruik in Nederland zal je eigenlijk nooit de bovenste 2 balkjes vol krijgen en minder dan 2 balkjes leeg krijgen zonder dat de motor de accu zal laden... Je moet de auto eigenlijk ook niet voor langere tijd in de N laten staan, want dan kan de accu niet geladen worden.... Maar tegen die tijd begint ie al heel duidelijk te piepen tegen je dat je h’m in P of D moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Joost79 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:16:

Nee, sterker nog het zit zo:

De balkje die je ziet is 80%!
Dus als alle balkjes vol zijn (een berg af en remmen ;)) zou de accu voor 80 vol zitten. 100% doet ie nooit. Als je meer dan de 80% vol hebt, gaat de elektromotor brommen (draaien en overbodige energie verbranden, niet van schrikken, das normaal).

De batterij is normaal dus maar voor 60% vol. Dat hoort zo.
Het systeem zal proberen om hem tussen de 20 en 60 te laten schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Na een lange zoektocht uitgekomen bij een toyota auris hybride uit 2015. Nu twijfel ik alleen nog over de kilometerstand en de uitvoering. Is er hier iemand die zijn mening wil geven over de opties:

LEASE
LEASE PRO met 15.000 kilometer meer (ong 150.000 op de teller)

De laatste heeft LED koplampen, stoelverwarming, parkeersensoren, leren bekleding; hoe groot is die meer waarde tov 15.000 extra kilometers en boven de (psychologische?) grens van 150.000KM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 09:10
nextnext schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:28:
Na een lange zoektocht uitgekomen bij een toyota auris hybride uit 2015. Nu twijfel ik alleen nog over de kilometerstand en de uitvoering. Is er hier iemand die zijn mening wil geven over de opties:

LEASE

De laatste heeft LED koplampen, stoelverwarming, parkeersensoren, leren bekleding; hoe groot is die meer waarde tov 15.000 extra kilometers en boven de (psychologische?) grens van 150.000KM
Als ze hetzelfde kosten zou ik voor de PRO uitvoering gaan. De extra kilometers zijn bij een Toyota niet heel interessant, ik heb zelf een Prius met stoelverwarming en lederen bekleding en ben daar erg blij mee. heb laatst in een Auris met stoffen bekleding gezeten en vond dat echt veel minder dan de leren stoelen in mijn Prius.Maar, rij ze beide dan weet je hoe ze aanvoelen. Die km grens/verschil zou ik helemaal niets mee doen :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Dankjewel voor je reactie, dat de extra kilometers niet zo interessant zijn wilde ik even horen; dat denk ik zelf eigenlijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Lease Pro heeft ook dual-zone klimaatregeling (best wel onzin, naar mijn mening), een deels met leer bekleed dashboard (staat wel mooi, naar mijn mening) en betere audio: JBL luidsprekers inclusief subwoofer en aparte eindversterker. Het klinkt op zich best goed, alleen is de eenheid in het dasboard zeer matig, maar dat geldt voor alle Aurissen of zelfs vrijwel alle Toyota's.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Videopac schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:48:
Lease Pro heeft ook dual-zone klimaatregeling (best wel onzin, naar mijn mening), een deels met leer bekleed dashboard (staat wel mooi, naar mijn mening) en betere audio: JBL luidsprekers inclusief subwoofer en aparte eindversterker. Het klinkt op zich best goed, alleen is de eenheid in het dasboard zeer matig, maar dat geldt voor alle Aurissen of zelfs vrijwel alle Toyota's.
Volgend mij is het JBL systeem geschrapt op dat bouwjaar i.v.m. gewichtsverlies en emissie eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Guusz schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:23:
Je moet de auto eigenlijk ook niet voor langere tijd in de N laten staan, want dan kan de accu niet geladen worden.... Maar tegen die tijd begint ie al heel duidelijk te piepen tegen je dat je h’m in P of D moet zetten.
Heel spannend als je net in de N stand een wasstraat in wordt getrokken. Maar we waren er gelukkig doorheen voordat hij helemaal uitviel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
nextnext schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:28:

LEASE

Ik heb een Auris uit 2013 met de HIR2 koplampen.
VERSCHRIKKELIJK.
Zoek maar eens. Toyota heeft de goed werkende lampen vervangen voor de HIR2 (9012) standaard, welke alleen door Philips gemaakt worden.
Ik heb er nu aftermarket LED in zitten, wat al een verschil maakt. Maar het lichtbeeld (identiek tussen LED en halogeen) is slecht. Dode hoeken links en rechts, zo erg dat ik in de ochten m'n mistlampen aan doe om er zeker van te zijn geen bosjes te raken in de wijk.
Met de stock halogeenlamp is de lichtsterkte ook nog eens laag. M'n aygo gaf een beter beeld.

Dus zeker voor de stock led-lampen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Heb zelf ook een Lease PRO uit 2015( in 2015 kwam de refresh uit). Prima bak.
Ik heb zelf geen problemen met de LED koplampen. Ik kan gewoon alles prima zien! Mistlicht gebruik ik echt nooit. Heb je in NL ook nauwelijks nodig.

edit: Als het een refresh model is dan zou ik er zeker voor gaan (te herkennen aan de radio antenne).
De refresh heeft een haaienvin als antenne in plaats van een spriet.
Refresh model is ook iets zuiniger dan zijn voorganger.

[ Voor 60% gewijzigd door Meekoh op 18-02-2019 14:13 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Is dat voor het 2015 model nog steeds een probleem met die HIR2? Gegoogled op HIR2 en Auris maar kan zo gauw niet vinden welke exemplaren daar last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Meekoh schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:06:
Heb zelf ook een Lease PRO uit 2015( in 2015 kwam de refresh uit). Prima bak.
Ik heb zelf geen problemen met de LED koplampen. Ik kan gewoon alles prima zien! Mistlicht gebruik ik echt nooit. Heb je in NL ook nauwelijks nodig.

edit: Als het een refresh model is dan zou ik er zeker voor gaan (te herkennen aan de radio antenne).
De refresh heeft een haaienvin als antenne in plaats van een spriet.
Refresh model is ook iets zuiniger dan zijn voorganger.
Het verschil tussen LED en halogeen waar ik het over heb gaat over aftermarket LED in de standaard projector behuizing waar de HIR2 9012 lampen in gaan.

Als je led vanaf de fabriek hebt, heb je ene hele andere lampbehuizing en dus geen problemen. Zo ook bij het pre-facelift model.
Dus:
Stock LED - Prima!
Stock HIR2 - Vervangen voor aftermarket LED (aliexpress)

Of het facelift model nog steeds de 9012 heeft (als je geen stock led hebt), volgensmij wel.
Ik vraag nu of de dealer m'n lampen ander wil afstellen. Hoop dat dat mogelijk is. Helaas kon ik zelf niet bij de stelschroeven zonder het eea weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
Jheroun schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Heel spannend als je net in de N stand een wasstraat in wordt getrokken. Maar we waren er gelukkig doorheen voordat hij helemaal uitviel :)
Haha inderdaad, maar als de HV-accu redelijk vol is en je zet de verlichting en climate control uit, moet ie het wel 15 à 20 minuten volhouden zonder dat ie gaat zeuren. De airco compressor kan zo’n 3 kW aan vermogen trekken als ie vol koelt(in de zomer bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
ixl85 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Het verschil tussen LED en halogeen waar ik het over heb gaat over aftermarket LED in de standaard projector behuizing waar de HIR2 9012 lampen in gaan.

Als je led vanaf de fabriek hebt, heb je ene hele andere lampbehuizing en dus geen problemen. Zo ook bij het pre-facelift model.
Dus:
Stock LED - Prima!
Stock HIR2 - Vervangen voor aftermarket LED (aliexpress)

Of het facelift model nog steeds de 9012 heeft (als je geen stock led hebt), volgensmij wel.
Ik vraag nu of de dealer m'n lampen ander wil afstellen. Hoop dat dat mogelijk is. Helaas kon ik zelf niet bij de stelschroeven zonder het eea weg te halen.
Mijn Auris is van 2018, met stock HIR2 Halogeen, echt briljant is de lichtopbrengst inderdaad niet. Maar ben zelf al voornemens om er een set Ali-leds in te zetten, nog iemand tips wat betreft de Ali-leds in een Auris? (moet het LED topic nog doorspitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Joost79 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Mijn Auris is van 2018, met stock HIR2 Halogeen, echt briljant is de lichtopbrengst inderdaad niet. Maar ben zelf al voornemens om er een set Ali-leds in te zetten, nog iemand tips wat betreft de Ali-leds in een Auris? (moet het LED topic nog doorspitten)
Er zijn niet veel 9012 setjes omdat het niet zo standaard is als een H7, ofzo.
Hierbij mijn ervaring:
ixl85 in "LED Verlichting auto+motor"

Ben er erg blij mee en het lichtbeeld is perfect. Dimlicht is beter. Borden zijn beter zichtbaar, maar bijv het cut-off point ook (waar de behuizing geen licht meer toe laat). Maar dat is logisch, gezien de lampen een beter licht geven, zie je dat dus beter.
Grootlicht lijkt iets minder ver te schijnen als je in de verte naar donkere bomen schijnt. Echter lijkt het tegendeel waar te zijn als je reflecterende oppervlakte hebt (zoals een bord, reflector). Al met al veel beter dan de halogeen. Post je ervaringen in het LED topic!

Ga binnenkort de mislampen ook vervangen. Had de H16 lampen gekocht, maar EU versie. Ik dacht, EU auto, dus zal die wel nodig hebben. Maar ik had de JP versie nodig. Het design van de auto komt uit JP, dus H16 JP is dan wat je nodig hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Thanks, scheelt weer een berg leeswerk :)

Meteen zo'n setje besteld, zal ervaringen ook delen.

Mistlampen laat ik nog even zitten, eerst deze eens afwachen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:56
Wat zijn hier de ervaringen met de MR2 W30? ('99 - '07). Ik overweeg na bijna 7 jaar (1e en 2e auto) het Citroën kamp te verlaten. Eigenlijk vooral omdat mijn C4 VTS best vaak stuk gaat, kleine lullige dingen die veel geld kosten, hij weegt veel en zuipt veel. Los daarvan is het een heerlijk comfortabele auto met een prachtig uiterlijk.

Het enige dat ik doe is naar m'n werk rijden (kwartiertje over binnenwegen) in m'n eentje en in het weekend een lekker stukje sturen, maar dat lijkt me vele malen leuker in een MR2 die 400kg minder weegt. Heel sporadisch moet ik eens naar het westen of zuiden des lands voor m'n werk. Veel lange afstanden zal hij niet maken.

Wat betreft zwakke punten kan ik niet veel vinden:
  • beperkte bagageruimte. In mijn geval amper een probleem, als er achter de voorstoelen een weekendtas en een koepeltentje passen, voorin is wat ruimte te winnen met een spuitbusje schuim i.p.v. een reservewiel.
  • roest subframe achter
  • de inhoud van de pre-cat die de motor ingezogen wordt, daar schade veroorzaakt waardoor de motor olie gaat zuipen
  • geen aanhanger kunnen trekken (doe ik zo nu en dan wel eens, maar niet vaak).
Verder
  • Ik wil er sowieso eentje hebben met een hardtop, lijkt me in de winter wat comfortabeler/warmer. Als de hardtop erop zit, kan de softtop dan gewoon opgevouwen blijven zitten of moet die er geheel uit en in de schuur ofzo?
  • Hoe doen deze auto's het verder met roest? Zijn er bekende plekken waar ik naar moet kijken?
  • Ik ben 2.03 lang, ik moet nog gaan proef zitten in een willekeurige W30 hier in de buurt, maar hoe zit het met ruimte binnen in?

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 21-02-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

FastFred schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:40:
  • Als de hardtop erop zit, kan de softtop dan gewoon opgevouwen blijven zitten of moet die er geheel uit en in de schuur ofzo?
  • Ik ben 2.03 lang, ik moet nog gaan proef zitten in een willekeurige W30 hier in de buurt, maar hoe zit het met ruimte binnen in?
De softtop kan opgevouwen blijven zitten. Het vinyl vzn het dak onderhoud je best regelmatig, dan blijft ie mooi soepel en zwart, met 303 Aerospace Protectant bv.
2 meter lengte zou normaal moeten passen maar je probeert het best eens.
Ik heb jarenlang plezier gehad van een puntgave van 2005 met hardtop. Ik kan wel aanraden om voor een model van de refresh (2003 en later) om een aantal problemen op te lossen. Echt onder de 7L/100km zal je qua verbruik niet snel komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Met achterwielaandrijving en middenmotor zul je wel even voorzichtig moeten opbouwen als je alleen maar voorwielaandrijving gewend bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
@Phuncz Dank, maar 7l/100 is meer dan prima, ik haal momenteel de 8l/100 met moeite. Een MR2 is hoe dan ook goedkoper in wegenbelasting en brandstof dan wat ik nu heb.

@!null I know, enige ervaring met achterwielaandrijving is een Smart Fortwo, maar dat is jaren geleden. Ik kart wel relatief veel, ook in de regen, dus overstuur is mij niet vreemd. Het zal sowieso wennen zijn.

Deze wagen stond mij wel aan: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/mr2/43593232

Het is een 2002 model, maar lijkt wel het facelift model te zijn? Modeljaar 2003, bouwjaar 2002, dus dat kan.

En met 6-bak en een limited slip diff (was dat optioneel of zou dat later ingebouwd zijn, of een foutje in de specs?)

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 21-02-2019 22:08 ]

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-09 22:38
Duitse specs kunnen sowieso afwijken van NL specs.. dus who knows :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@FastFred 6 bak en lsd kwam geloof ik optioneel vanaf facelift. Wel leuke opties zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Voor zover ik inmiddels heb begrepen is de 6-bak pas leverbaar sinds de facelift, dus die auto is inderdaad een facelift model.

Ik ga morgenmiddag bij de dichtsbijzijnde MR2 kijken, niet om te kopen, maar om te kijken of ik er fatsoenlijk in pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Even een giga noob-vraagje hier, ik ben op zoek naar een nieuwe auto waarbij mijn oog op de Auris TS is gevallen als mogelijkheid. Nou is deze voor zover ik snel zie maar in 1 kleur zwart uitgebracht, alleen het kleurverschil lijkt tussen deze 2 auto's wel erg groot. Is dit gewoon een kwestie van kwaliteit foto's en belichting of zijn het daadwerkelijk andere kleuren?

https://www.alphabetoccas...-sports-lease-pro-hv418x/
https://www.autotrader.nl...8-4b7c-b522-3550abfb41e8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Kluifjes Het zou me verbazen als er meer dan één metallic zwart is geweest, Toyota is niet zo van de vele kleuren zwart. De "Night Sky Black" van de Alphabet is in ieder geval de normale metallic zwart op de Auris. De andere wordt niet zo precies gespecificeerd, ook niet bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 22:24
Vandaag met de vrouw in de nieuwe RAV4 gezeten en verrast hoe netjes die in elkaar zit. Ik snap alleen niet waarom ze zo fout zijn gegaan met het scherm in de middenconsole; die voelt nog steeds gedateerd aan. Kom op Toyota, jullie zitten nota bene in Japan!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
Ballebek schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:31:
Vandaag met de vrouw in de nieuwe RAV4 gezeten en verrast hoe netjes die in elkaar zit. Ik snap alleen niet waarom ze zo fout zijn gegaan met het scherm in de middenconsole; die voelt nog steeds gedateerd aan. Kom op Toyota, jullie zitten nota bene in Japan!
Wat vind je er gedateerd aan?
De interface? Het ontwerp van het scherm?

VInd het zelf jammer dat het zo hoekig is, doen ze bij Lexus toch beter.
Wel goed dat er echte knoppen bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Bommes

Capo del formaggio

Mijn nieuwe zakelijke auto is een Toyota Yaris hybride.
Het is een Active uitvoering met een Touch 2 multimedia systeem.
Ik heb van de week een Mijn Toyota account gemaakt en de Toyota app op mijn telefoon geïnstalleerd.
Na het invullen van het vin nummer staat je auto geregistreerd en kun je via die app wat instellingen van je auto veranderen en ook navigatie doelen ingeven en versturen naar je auto.
In de App krijg ik hierbij geen foutmeldingen, sterker nog: de app feliciteert mij na het versturen van een navigatie bestemming.. :P

Er komt echter niets aan op het navigatie systeem...
Deze is via mijn gsm en bluetooth internet tethering verbonden met het internet maar toch komt er niets vanuit de app op het navigatie systeem terecht.

Heb ik ergens een instelling gemist misschien? Of werkt dit gewoon niet en is dat een bekend probleem?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Deadsy schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:51:
[...]

Wat vind je er gedateerd aan?
De interface? Het ontwerp van het scherm?

VInd het zelf jammer dat het zo hoekig is, doen ze bij Lexus toch beter.
Wel goed dat er echte knoppen bij zitten.
Toyota is berucht om zijn gedateerd (ogende) navigatie / mediasystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ballebek schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:31:
Kom op Toyota, jullie zitten nota bene in Japan!
Wat bedoel je daar precies mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
!null schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:20:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? :)
Ik denk dat Japanners qua IT en al dat soort ongein voorop moeten lopen :P

Vanmiddag voor het eerst de nieuwe Corolla op kenteken gezien.. Duurt niet lang meer of ze gaan in het straatbeeld komen denk ik.
Hopelijk komt de mijne ook snel haha.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Japan is mega geavanceerd en tegelijkertijd ook zo ouderwets. Als je er geweest bent begrijp je dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
TgR_KILLER schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat Japanners qua IT en al dat soort ongein voorop moeten lopen :P

Vanmiddag voor het eerst de nieuwe Corolla op kenteken gezien.. Duurt niet lang meer of ze gaan in het straatbeeld komen denk ik.
Hopelijk komt de mijne ook snel haha.
Ik meende vrijdagmiddag ook een Corolla sedan te hebben gezien,
Ik zag hem eerst aan voor een CH-R, tot ik in de binnenspiegel keek toen hij mij voorbij was.

Vrijdag ook contact gehad met de dealer, maar meer dan "eind maart" komt ik niet qua afleverdatum voor mijn Corolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:20

Meneer aard

Porsche rulez!

Jullie ook al opgevallen; https://www.autoweek.nl/a...l/toyota-prijst-de-camry/ ?

Ben benieuwd wat de verkoop gaat doen. Als ex-camry rijder (gen4) staat deze weer op de short-list voor mijn opvolger over 1,5 jaar. Heb daar nog steeds een zwak hart voor.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Denk dat de verkoop niet veel beter gaat zijn dan de Avensis.. al was die er niet als Hybride, maar dat is ook geen USP meer in deze tijd.

Ik vind het een enorm mooie auto daar niet van, maar voor het geld zijn er ook zoveel andere opties. b.v. een RAV4 Hybride.. Lexus IS.. en zat bij andere merken. Ben erg benieuwd dat wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

TgR_KILLER schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:31:
Denk dat de verkoop niet veel beter gaat zijn dan de Avensis.. al was die er niet als Hybride, maar dat is ook geen USP meer in deze tijd.

Ik vind het een enorm mooie auto daar niet van, maar voor het geld zijn er ook zoveel andere opties. b.v. een RAV4 Hybride.. Lexus IS.. en zat bij andere merken. Ben erg benieuwd dat wel..
Geen station is sowieso slecht voor de aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Loei123 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Ik meende vrijdagmiddag ook een Corolla sedan te hebben gezien,
Ik zag hem eerst aan voor een CH-R, tot ik in de binnenspiegel keek toen hij mij voorbij was.

Vrijdag ook contact gehad met de dealer, maar meer dan "eind maart" komt ik niet qua afleverdatum voor mijn Corolla.
Ik kreeg vandaag een uitnodiging voor de introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Nog wat: bij een onderhoudsbeurt wil de dealer altijd brandstofreiniger in de tank kieperen. Wat is dat? Is het nodig? En als zoiets nodig is, is dit dan beter dan bv. BP Ultimate te tanken?

En mijn “premium” (not) mediasysteem belt nu na een paar minuten automagisch naar nummer 10000000. Hebben meer mensen dit probleem? Mijn telefoon: Nokia 8. Mijn auto: Auris uit 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Videopac schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:42:
[...]

Geen station is sowieso slecht voor de aantallen.
Betwijfel dat het heel veel uitmaakt eigenlijk.. Toen de Auris TS kwam werd de Avensis station ook nog maar weinig verkocht.. denk dat de Corolla dat ook wel doet, die komt zelfs weer als Sedan.. de Camry gaat echt gewoon upperclass sedan zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Videopac schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:18:
Nog wat: bij een onderhoudsbeurt wil de dealer altijd brandstofreiniger in de tank kieperen. Wat is dat? Is het nodig? En als zoiets nodig is, is dit dan beter dan bv. BP Ultimate te tanken?
Wat zegt de dealer daarvan? Ik neem aan dat je dit gevraagd hebt, maar mss zit ik er compleet naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

!null schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:53:
Japan is mega geavanceerd en tegelijkertijd ook zo ouderwets. Als je er geweest bent begrijp je dit soort dingen.
Is daarom het een hoog kwaliteitsmerk? Wat maakt het uit als de kwaliteit maar goed is.
Ik ken mensen met een nieuwe Renault Captur.. ze hadden eerst een Prius, ik vermoed dat ze stilletjes teru verlangen naar alleen Prius rijden... zoveel problemen met die Captur. Een maandmorgen auto... ok... maar dan maken ze wel erg veel auto's op maandag morgen bij Renault .
Tja, Toyota heeft ook zijn call back hoor je dan van uit het het Franzosen kamp... klopt , welk merk niet, maar ze rijden dan tenminste bijna altijd nog... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

route99 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:34:
[...]
Wat zegt de dealer daarvan? Ik neem aan dat je dit gevraagd hebt, maar mss zit ik er compleet naast...
Die zegt natuurlijk dat zijn eigen meuk erg belangrijk en het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat zegt niks, je wilt een technisch onderbouwd verhaal, wat doet die meuk nu en zijn alle 95+ % NL-ers die het niet gebruiken nu zo dom....
Imho; Die additionele handel is goud waar wat ze je kunnen aansmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Videopac schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:18:

En mijn “premium” (not) mediasysteem belt nu na een paar minuten automagisch naar nummer 10000000. Hebben meer mensen dit probleem? Mijn telefoon: Nokia 8. Mijn auto: Auris uit 2013.
In de huidige brandstoffen zit Ethanol, standaard 5% maar ook 10% vaak. Dat heeft zijn zijn effect op de motor qua vervuiling. Zelfde met direct injectie, ook een bekend probleem. Zodoende gooien ze er vaak reiniger bij. 98 tanken is af en toe goed voor de motor maar heeft niet de eigenschappen van zo een middel.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:36
Hebben toyota's ook een GPS update nodig ivm 6 april 2019?
Heeft iemand al zijn / haar garage gebeld? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
R20141016 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:49:
Hebben toyota's ook een GPS update nodig ivm 6 april 2019?
Heeft iemand al zijn / haar garage gebeld? ;-)
Wat gaat er op 6 april gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Apart weer, ik gebruik Google i.c.m. mijn Kenwood HU, heb er geen last van ga ik vanuit haha.
En mijn nieuwe lease auto die onderweg is heeft hier hopelijk geen last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al een tijdje kriebelt het... Zal ik mijn Kia Rio uit 2014 wegdoen en gaan voor iets nieuwers? Ik vind de nieuwere Kia’s erg duur geworden, een Nissan Micra nieuw model vond ik mooi, maar sinds kort lonk ik een beetje naar de Toyota Yaris Hybrid. Een fonkelnieuwe is me net te duur, maar ik zie er ook genoeg met net 10.000-20.000 op de teller van 2017/2018.

Aangezien dat in dit topic de Toyota Guru’s zitten, zijn er dingen waar ik op zou moeten letten? En waarom moet ik dit wel/niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wolly_a schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:11:
Al een tijdje kriebelt het... Zal ik mijn Kia Rio uit 2014 wegdoen en gaan voor iets nieuwers? Ik vind de nieuwere Kia’s erg duur geworden, een Nissan Micra nieuw model vond ik mooi, maar sinds kort lonk ik een beetje naar de Toyota Yaris Hybrid. Een fonkelnieuwe is me net te duur, maar ik zie er ook genoeg met net 10.000-20.000 op de teller van 2017/2018.

Aangezien dat in dit topic de Toyota Guru’s zitten, zijn er dingen waar ik op zou moeten letten? En waarom moet ik dit wel/niet doen?
Het Toyota HSD systeem is zo rocksolid dat als er geen lampjes branden en je niks geks merkt bij het rijden je er geen kat in de zak mee koopt.

Bij zulke nieuwe auto's met een lage km stand zijn zaken als roest nog geen issue, je zou nog kunnen kijken naar de banden. is er veel slijtage op de voorwielen dan is er flink mee gehoekt en gescheurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
wolly_a schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:11:
Niet doen omdat het een flinke initiële investering is.
Wel doen omdat de kosten verder (verbruik, onderhoud, afschrijving) laag zijn. (verzekering en mrb weet ik niet zo)
Wel doen vanwege de ruimte, comfort, rust, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Irritatiepuntje voor mij persoonlijk is de voorruit, die beslaat te makkelijk als de airco uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Thnx @Brilsmurfffje en @Bacchus ... Dat zijn dingen waar ik iets mee kan. Banden is inderdaad een goede en relatief eenvoudig te controleren. Bij mijn Kia Rio heb ik ook dat de voorruit vrij makkelijk beslaat, dus ik denk dat dat voor mij niet zo'n verschil is. Het schijnt dat de airco van de Yaris wat minder effectief werkt als je in de ECO modus rijdt, misschien dat dat wel een verschil maakt.

Ik ga alle gevonden opties eens op een rij zetten om te kijken of het me/ons wat lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Met de airco aan is er niets aan de hand maar ik ben gewend dat ik in koel/nat weer langer zonder airco kan voor de ruiten beslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:31:
In Nederland is hybride wel een voorwaarde vanwege de lagere BPM en het is nog zuiniger ook.
Zie ook het belachelijke verschil tussen de LC500 en LC500h in prijs.
(Ik zag onlangs een witte LC rijden)

[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 14-03-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@bouwfraude Nu is dat dan ook wel een heel extreem voorbeeld. Een niet-hybride Avensis zal nooit 1:8,7 gaan verbruiken. Het tarief voor > 156 gram CO2/km (grofweg 1:14,5) is ook dubbel zoveel als het tarief voor 139-156.

Het verschil in BPM tussen bijvoorbeeld een ES300h en een Avensis 1.8VVT-i is € 1.271.
Het verschil in BPM tussen de LC500 en LC500h is € 54.536. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:41
Zijn er tweakers die weten of een RAV4 uit 2017 uit te rusten is met Apple CarPlay? Ik zit aan een tweedehands te denken maar mijn info tot nu toe is dat modificatie niet mogelijk is. Alvast dank voor reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Nou vanmorgen even contact gehad met de dealer.. De Corolla hatchback die ik besteld heb wordt week 17 verwacht, nog even wachten tot eind april dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iemand zijn GT86 al naar de dealer gebracht voor de recall?
Het daadwerkelijke issue lijkt beperkt te zijn en met name bij Toyota lijkt het aantall GT86's dat problemen heeft na de reparatie aan de hogere kant te liggen.

Overigens heb ik zelf nog geen brief/oproep ontvangen voor de recall, maar bij de RDW staat deze al wel vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
TgR_KILLER schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:09:
Nou vanmorgen even contact gehad met de dealer.. De Corolla hatchback die ik besteld heb wordt week 17 verwacht, nog even wachten tot eind april dus..
Wanneer is deze besteld?

De dealer verwacht dat ik de 1e week van april in de Touring Sports rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
mcmiles schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:52:
Zijn er tweakers die weten of een RAV4 uit 2017 uit te rusten is met Apple CarPlay? Ik zit aan een tweedehands te denken maar mijn info tot nu toe is dat modificatie niet mogelijk is. Alvast dank voor reacties.
Hoe bedoel je? Je kan altijd een nieuwe radio met Carplay in je auto hangen, toch? Dat de standaard radio het niet doet zou goed kunnen en dan is de kans niet groot dat je dat met bv. een firmware-update kan inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:45
2600 euro aan kosten, al is het meeste normaal onderhoud/slijtage onderdelen:

4 nieuwe banden
Remschijven + blokken voor
Grote beurt
APK
Aircoreiniger
Brandstofreiniger
Waterpomp heeeeeeeeeeel klein beetje kalkaanslag maar moet dus eigenlijk vervangen inc multiriem

En dan nog rammel in dashboard: Kan geen kwaad, maar doet wel gruwelijk afbreuk aan rijervaring. Probleem: Slecht ontworpen klemmetjes waar e.e.a. mee vastzit. Oplossing: nieuwe klemmetjes van een euro per stuk, maar wel 400 euro aan arbeidskosten omdat het hele dashboard uit elkaar moet 8)7

Al met al ga ik dit jaar maar weer niet met vakantie denk ik ;(

Wel de IS300H business line premium inc een hele hoop opties meegehad als leenauto.
Prachtige bak, maar de CVT is nog steeds luidruchtig en de stoelen vind ik minder dan degene in de mijne.

Dat gezegd hebbende, wel een offerte opgevraagd om te kijken of ik hem zakelijk kan gaan rijden.

Zal erom hangen, ben bang dat het net niet in budget past.

[ Voor 21% gewijzigd door KnoxNL op 15-03-2019 17:07 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 166 Laatste