Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste
Acties:
  • 417.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
@JeroenH Inderdaad, je kunt dan net even wat minder hard de bocht om dan normaal :D

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-10 21:40
I believe it ;)

Maar het lijkt me meer dat buiten (uiteraard) het hoge gewicht en het fysiek grote formaat van de combinatie het flink achterwaarts gelegen zwaartepunt onprettig rijdt. Maar zoals gezegd, ik heb nog nooit met een aanhanger gereden, dus ik heb geen idee.

Illusion is the ultimate weapon

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07:49

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

JeroenH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:32:
Ik heb nog nooit met een aanhanger gereden, rijdt het niet beroerd met een gewicht achter je auto dat hoger is dan het gewicht van je auto zelf?
Hier in Nederland wil het prima. Je moet natuurlijk niet met een caravan van 1800kg de Alpen in gaan.

Nu heb ik er meestal en huifaanhanger of paardentrailer in NL achter hangen.
Dat valt wel mee dus.....

Cogitationis poenam nemo patitur

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-09 20:48

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

JeroenH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:32:
Ik heb nog nooit met een aanhanger gereden, rijdt het niet beroerd met een gewicht achter je auto dat hoger is dan het gewicht van je auto zelf?
Ik heb nog nooit met zo'n zware aanhanger gereden ;) de auto mag hem trekken dat is wat anders.
Zwaarste wat ik er ooit achter heb gehad is 1000 kilo en dat merkt ie niet eens. Auto zelf weegt met ons erin ook tegen de 2200 KG.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
OverlandingNL Twitter | OverlandingNL Instagram

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

TgR_KILLER schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:27:
[...]

Ik heb nog nooit met zo'n zware aanhanger gereden ;) de auto mag hem trekken dat is wat anders.
Zwaarste wat ik er ooit achter heb gehad is 1000 kilo en dat merkt ie niet eens. Auto zelf weegt met ons erin ook tegen de 2200 KG.
Tja... Avensis + laadgewicht = +/- 2050kg, aanhanger + last = +/- 1650kg... Samen 3700kg = B+E
Ik denk dat de meeste mensen in dit topic niet eens E achter B hebben.
Niet dat het belangrijk is, zo spannend is het ook weer niet.

Maar blijkt wel dat we allemaal anders naar onze Toyota kijken.... Ik heb hem dus duidelijk niet als spaarmobiel. Het ding, ondanks dat het maar een simpel station is, moet vooral werken.

Ik heb voor de lease qua merken van alles gereden, Ford Mondeo's, Focus, Opel Vectra, Peugeot 506, 308SW (zeer maar dan ook zeer slechte auto's), Seat Leon FR (stuiterbak!), en heb een diverse voorloop auto's gehad, Golfjes, Passat,, Audi A3 enz.
Wat heet heb ook nog een paar week zo'n Audi A2 spaarmobiel gehad, kon de motorkap niet eens van open....

Het waren niet allemaal pechbakken, de Peugeot's wel.... Wat een klere auto's waren dat. Heb ook 2x met een defecte Mondeo gestaan, één hogedruk inspuiting kapot en de tweede keer iets met de aandrijflijn.

Maar goed, destijds deed ik zo'n 90.000km in een rustig jaar en 120.000km in een druk jaar, naast mijn werk op bij klanten te komen in de Benelux! Een auto mocht na een iets meer dan een jaar of uiterlijk 2 jaar weer terug naar de lease maatschappij. Afijn.... Mijn rijbewijs heb ik in 1995 gehaald, 3 week na dat ik 18 ben geworden.

Op dat moment reed mij pa in een Carina E (zo uit mijn hoofd, laatste model voor de Avensis) Er moet toen een dus Corolla voor mij komen, dik 28 duizend gulden! . Dat werd dus een GTSi model Corrola E10 van 1,5 jaar oud worden, man... wat heb ik een tijd gehad met dat ding.... Op mijn twintigste kreeg ik dus een lease auto, eerst de GTSi er een poosje naast gehouden, maar goed. Wat moest ik met twee auto's? Afijn, na heel veel leasebakken dus weer terug op het "Toyota" nest. Nu mijn tweede Avensis, Tja.... Wat het hier na gaat worden. De RAV4 (2019) maakt een grote kans, overigens geen nieuwe meer. Ik rij zo'n 15 a 17k km per jaar, ik koop gewoon weer een jong gebruikte die naar mijn smaak is. Dan heb ik de grootste afschrijving in elk geval niet meer ;) Overigens scheurt mijn vrouw met haar Yaris (lekker compact in de stad aldus vrouwlief) zo'n 20 a 22k km per jaar.....

Maar zoals ik al eerder schreef, verbruik is voor mij niet van belang, ik vind de betrouwbaarheid van een Toyota veel belangrijker, De Camry en later de Carina's sleurden de caravan toen ik een kleine jongen was met speels gemak de Alpen door. Heb sinds dien altijd een Toyota tik gehad. Leasen en Toyota
's gingen nooit goed samen, andere merken waren in mijn eigen lease tijd op een of andere manier altijd beter (financieel op papier voor de zaak). Altijd een zwak voor het Japanse merk gehad dus, ondanks dat de auto's uit Engeland kwamen ;)

Afijn.... Als het echt aan mij zou liggen kocht ik een zo groot mogelijke Toyota, A, ik heb ruimte nodig, B, groot is beter >:)

Jammer dat overzeese modellen hier in het land daarom ook niet "gewoon" verkocht worden.
Als laatste ;) Ik ben van mening dat een hybride motorisch voor mij iets toe moet voegen. Meer pk's beter koppel, zoals al eerder aangehaald, beter prestaties met een aanhanger o.i.d.. Met de Prius zetten ze helemaal in op "zuinig rijden" iets wat ze handig naar de Yaris en Corolla (Auris) hebben weten te ver markten. Prima voor de mensen die het milieu hoog hebben, of die op de (brandstof)centen zitten. Echt, helemaal niets mis mee.

Maar niet voor mij, als in de Avensis een 3.0 v6 had gelegen had ik hem zeer waarschijnlijk gehad. En dat dat ding 1 op 10 rijd i.p.v. 1 op 14.... Boeien. Ik lig er niet wakker van. Zeer waarschijnlijk zal het gemiddelde verbruik sowieso bij mij niet echt gunstig zijn. Wanneer ik van Groningen in het Twentse moet zijn, pak ik de A31 in Duitsland, bij Nieuweschans de grens over en bij Enschede tik ik Nederland weer aan. Dan moet het hele stuk door Duitsland heen ook zo snel mogelijk. Gewoon domweg omdat het kan en omdat het leuk is. Zie het als een hobby of van mij part vind je het idioot. Dat kan dan dat echt mijn uitlaat oxideren. In Nederland hou ik me veel meer aan de snelheidslimieten, maar ben wel een vlotte verkeersdeelnemer. oOo

Heb overigens (niet dat ik er trots op ben) mijn laatste bekeuring gehad op de dag dat ik mijn dochter moet inschrijven na haar geboorte in het gemeentehuis, dat is nu al 8 jaar geleden. En toch bestrijd ik de boete nog steeds, Agent met laser pistool op 400meter afstand, ik trek op achter een andere auto aan, deze auto trekt voor mij weg (ik zat letterlijk op de roséwolk, had geen haast) Echter de auto die voor me bij het verkeerslicht staat te wachten, slaat een zij weg in. Ik kom op mijn dooie gemak richting meneer agent rijden, en krijg een bon voor 11km te hard rijden. Terwijl ik 100% zeker weet dat ik nooit boven de 55km op de teller heb gereden. Afijn... je verliest het. Ik herken meneer Agent nu nog steeds.... -O-

Afijn, lekker belangrijk allemaal, m'n glas wijn is op. De Yaris staat bij Louwman voor een grote beurt, die halen we morgenmiddag weer op. De Avensis staat lekker op de oprit te slapen. Eens kijken als hij morgen wil starten.... Duh.... O-)

Ken je dat verhaal van die Toyota die niet wil rijden??? Nee.... Dat klopt! Zo'n Toyota bestaat niet..... :+

:Z :Z :Z

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:20

vhal

ಠ_ಠ

Bullet NL schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 01:32:
[...]
Ken je dat verhaal van die Toyota die niet wil rijden??? Nee.... Dat klopt! Zo'n Toyota bestaat niet..... :+
Ik geloof niet dat de D-4D in de Auris nou zo'n succesnummer was... :+

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• Padje87
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-10 20:13
Auto staat vandaag bij de garage, volgens mijn vrouw piept er geregeld wat onder de motorkap en vooral bij koude motor. Ik kan niet terug vinden of de aygo 1.0 dynamic blue uit 2010 met 70k een ketting of riem heeft maar zou dat het kunnen zijn? Ze gaan er wel naar kijken.

Van de zomer is wel de condensor vervangen, zou dat een oorzaak kunnen zijn?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Er zit, ook al heb je een distributieketting, sowieso nog een multiriem (vroeger bekend als 'v-snaar') in waar dynamo en bijv. aircopomp mee worden aangedreven. Riem wat strakker laten zetten en gepiep is over.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Die van mij (Auris 1.3 Now uit 2014) startte een week geleden anders niet :+

Maar goed, een accu kan altijd een keer te zwak zijn. Hij moet eigenlijk vervangen worden, maar is natuurlijk zo'n extra sterke start/stop accu die niet echt goedkoop is.

Anyways, ik vind de Corolla's in de VS ook leuker. Dikkere motoren er in, veel meer opties (elektrisch verstelbare stoelen met lendensteun bijvoorbeeld), enzovoorts.

Maar goed, dat kost in Nederland allemaal teveel geld.

In de VS zou ik waarschijnlijk ook een Camry rijden ipv een Corolla.

Nederland is simpelweg geen fijn land qua belastingen op auto's.

Lethalis wijzigde deze reactie 04-01-2019 09:29 (8%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:28
Maar zoals ik al eerder schreef, verbruik is voor mij niet van belang, ik vind de betrouwbaarheid van een Toyota veel belangrijker,
Dan zit je wat dat betreft met de hybrides in principe ook goed: Met name de Prius scoort consequent heel goed in zelfs de ADAC's pechstatistieken.
Als laatste ;) Ik ben van mening dat een hybride motorisch voor mij iets toe moet voegen. Meer pk's beter koppel, zoals al eerder aangehaald, beter prestaties met een aanhanger o.i.d.. Met de Prius zetten ze helemaal in op "zuinig rijden" iets wat ze handig naar de Yaris en Corolla (Auris) hebben weten te ver markten. Prima voor de mensen die het milieu hoog hebben, of die op de (brandstof)centen zitten. Echt, helemaal niets mis mee.
Om precies te zijn is de Prius ontwikkeld voor een lage uitstoot en natuurlijk helpt een laag verbruik daar ook bij. Hybride kan ook helpen om sterke acceleratie en hoge trekkrachten (voor een bepaald verbruik) te krijgen maar onder het Toyota-merk zie je die inderdaad niet in Nederland, dan moet je naar een Lexus RX450h à 70 mille.

• !null
  • Nu online
De hybrides lijken gemiddeld betrouwbaarder (er zit ook geen koppeling / dynamo / starter op).
En met de elektromotor heb je alleen maar meer trekkracht.

En als je weet hoe die eCVT werkt, dat is wel een geniaal stukje techniek waarbij er juist altijd koppel voorhande is. Daar komt een gewone brandstofmotor niet bij in de buurt, tenzij die fors groter is.

Neem een GS450h, die heeft gewoon ongeveer 650pk aan motoren zitten, en maakt daarmee 350pk :P

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:37

-tom-562

Oliesjeik

Bullet NL schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:18:
En weer gaat het over het verbruik...….. Boeien....
Ik vindt het doodzonde dat de RAV4 of zelfs de nieuwe Corolla TS niet met een flinke normale motor wordt geleverd (in de RAV4 het liefst 4x4) met 2 ton trekgewicht.... Een Camry TS (station) met een 3.0V6 ofzo...+/- 1800 a 2000Kg trek gewicht als het kan..... Niets, nix geen hybridehok.... Gewoon een trouwe benzine motor met veel pk's/koppel....

Die druppel benzine kan mij echt gestolen worden. Ik weet van mij zelf dat ik het gaspedaal toch dieper dan noodzakelijk intrap op sneller van a naar b te komen als het maar enigsins kan.
We wonen in het verkeerde land :p in de USA en het Midden Oosten rijden er alleen maar Japanners met dikke motoren :p ik heb dan een Avensis T25 2.4 gehad, dat is redelijk dik maar uiteindelijk ook 'net niet' qua dikke motor (behoorlijk hoogtoerig nog). Vandaar nu dus weer een Volvo 5-cilinder met turbo :p
Als Toyota weet een Avensis/Camry uitbrengt met een echt dikke motor, zoals idd een 3 liter V6 of een goed geblazen +2 liter blok, en goede stoelen levert, dan ga ik wel weer terug naar Toyota :+
BTW er staat nu in Nederland nu een Toyota Blade Master G te koop, dat zijn pas auto's. Dat is gewoon een Auris met een 3.5L V6 onder de motorkap :o :D

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• !null
  • Nu online
@-tom-562 Tja dan moet je zo'n Camry uit US importeren. Met diezelfde 3.5 v6 of de hybride.
Maar vraag me af hoeveel het kost alles bij elkaar. Dan kun je waarschijnlijk beter een Lexus GS kopen o.i.d.

• Okars
  • Registratie: oktober 2008
  • Niet online
Verrek nog aan toe, ik kan nergens naafdoppen voor een Toyota Prius Wagon vinden. :{

Ik heb een Prius Wagon uit 2013 met 16" velgen. Daar zitten velgkappen op, die an sich wel mooi zijn, maar toen die eraf gingen laatst voor een bandenwissel, kwamen er prachtige roestvrijstalen velgen tevoorschijn! :o maar zonder naafdoppen dus.

Nieuw bij Toyota kosten ze 25€ per stuk :o wat me een beetje overdreven lijkt. Maar als ik op internet ga speuren, kan ik gewoon niets vinden wat specifiek voor mijn auto is. Heel idioot.

Iemand ervaring mee?

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-10 14:12
Volgens mij is de naaf 60mm, dus waarschijnlijk past elke naafdop van 60mm wel, zoiets als https://nl.aliexpress.com...-4414-80a1-06962c83fc47-0. Even nameten maar.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Okars
  • Registratie: oktober 2008
  • Niet online
Ik ga wel even meten, want je komt dus doppen tegen van 57mm tot 62mm en alles ertussenin... :{

-edit- okay, gemeten. De buitenmaat voor een naafdop (of naafkap) voor een Toyota Prius Wagon (of Prius+ of Prius v, hoe je hem ook maar wil noemen) met 16" velgen is 60mm precies. Het binnenste gedeelte, de klemmaat zeg maar, is 58mm.

Okars wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:31 (50%)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Weet je heel zeker dat dat rvs velgen zijn en niet gewoon zilverkleurig?

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:04
De Avensis Verso is weer door de APK, buiten een defect kentekenplaat lampje was alles in orde.
Denk alleen dat de koplampen op den duur wel eens gepolijst mogen worden omdat ze aardig dof beginnen te worden, schijnt dat ze na het polijsten weer als nieuw zijn.

• DVL14
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-01 13:21
Ben aan het kijken naar een Toyota Auris (station) met maximaal 60.000km op de teller van een jaar of 4 oud. Prijzen liggen zo rond de 17k. Nu zie ik dat de 2016 versie een facelift heeft gekregen. Ik neig dan ook naar een 2016 model. Maar die auto’s gaan al snel richting de 19k. Zo blijft het budget maar opschuiven 😩

Zijn er behalve wat uiterlijke verschillen nog andere verschillen?Nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf van deze auto? Bepaalde zaken die als zwak bekend staan bij deze auto?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Vlassie1980 Polijsten kun je ook zelf doen, stelt niet heel veel voor. Bij onze vorig Yaris ook eens gedaan: ThinkPad in "Het grote auto detailing topic"

Voor het mooie moet er daarna eigenlijk een UV-coating op (die schuur je er namelijk af).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• !null
  • Nu online
De Yaris heeft daar inderdaad heel erg last van bij de oudere modellen. Overigens zijn immitatie koplampen maar 50 euro per stuk en er makkelijk zelf in te zetten.
Die van mij waren ook wel eens gepolijst, maar later zat afstel mechanisme helemaal vast (en dat is van kunststof)

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

!null schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:00:
De Yaris heeft daar inderdaad heel erg last van bij de oudere modellen. Overigens zijn immitatie koplampen maar 50 euro per stuk en er makkelijk zelf in te zetten.
Die van mij waren ook wel eens gepolijst, maar later zat afstel mechanisme helemaal vast (en dat is van kunststof)
Waar zie jij koplampen voor 50 euro per stuk dan?

Gevonden, zet je ze er echt zo gemakkelijk in dan?

Echter wel voor 80 euro p.st. ipv 50....

Bullet NL wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:33 (10%)

• !null
  • Nu online
@Bullet NL
https://www.winparts.nl/v...005-12/c28-515-13323.html

Tijdje terug dat ik het heb gedaan maar ging volgens mij aardig makkelijk. MAAR daarna wil je wel jaar garage om af te stellen met zo'n lichtbak. Werd bij mij meegenomen met apk.

!null wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:20 (38%)

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

!null schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:19:
@Bullet NL
https://www.winparts.nl/v...005-12/c28-515-13323.html

Tijdje terug dat ik het heb gedaan maar ging volgens mij aardig makkelijk. MAAR daarna wil je wel jaar garage om af te stellen met zo'n lichtbak. Werd bij mij meegenomen met apk.
Waarom zijn deze nou zoveel goedkoper dat die onze Yaris nodig heeft?

https://www.winparts.nl/v...-heden/c28-515-13322.html

• !null
  • Nu online
Bullet NL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Waarom zijn deze nou zoveel goedkoper dat die onze Yaris nodig heeft?

https://www.winparts.nl/v...-heden/c28-515-13322.html
Weet ik niet, beide hebben elektrische verstelling. Misschien meer materiaal of dat de auto nog nieuwer is. Het is iig een ander product dus niet rechtstreeks te vergelijken.
Bij de eerste Yaris zijn ze echt heel vaak dof.

Maar er is na plaatsing ook nog handmatige afstelling nodig trouwens. Die van ons schenen tegen de blaadjes van de bomen toen ze er net in zaten :o (volgende dag ging hij toch al naar garage)

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Gisteren een nieuwe 2019 Corolla Hatchback 1.8 hybride besteld. De eerste zakenwagen die ik zelf mocht uitzoeken. Hiervoor een hele berg auto's van de zaak gereden maar allemaal tijdelijk en wat maar op voorraad stond (voornamelijk ex lease).

Nog even tot maart wachten maar hopelijk is hij dan al binnen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

TgR_KILLER schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:26:
Gisteren een nieuwe 2019 Corolla Hatchback 1.8 hybride besteld. De eerste zakenwagen die ik zelf mocht uitzoeken. Hiervoor een hele berg auto's van de zaak gereden maar allemaal tijdelijk en wat maar op voorraad stond (voornamelijk ex lease).

Nog even tot maart wachten maar hopelijk is hij dan al binnen.
Gefeliciteerd, mijn zwager heeft de TS 2.0 Hybride besteld.
Fijne KM's gewenst, levering direct na introductie?

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Bullet NL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:16:
[...]

Gefeliciteerd, mijn zwager heeft de TS 2.0 Hybride besteld.
Fijne KM's gewenst, levering direct na introductie?
Thanks!

Ga ik wel vanuit ja ;) de Auris die ik nu ook zakelijk rij moet eruit.. is 6 jaartjes oud nu.
de 2.0 viel buiten budget.. Met deze config heb ik 81 cent over haha. Dus net binnen budget :9

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:24
Ik heb morgen een testrit met een Toyota AurisTouring Sports 1.8 Hybrid uit 2013 met 120K op de teller. Auto ziet er verder prima uit maar heb nog nooit hybride gereden.

Moet ik nog ergens op letten?

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

wodkabuikje schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:11:
Ik heb morgen een testrit met een Toyota AurisTouring Sports 1.8 Hybrid uit 2013 met 120K op de teller. Auto ziet er verder prima uit maar heb nog nooit hybride gereden.

Op het verkeer? En indien hij leeg is de brandstof meter.....
Tis een probleemloze auto....

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Bullet NL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Op het verkeer? En indien hij leeg is de brandstof meter.....
Tis een probleemloze auto....
En... je hebt alleen je rechtervoet nodig... niet denken met je linkervoet de koppeling in te drukken. :+

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08-10 09:14

Even opletten of Toyota Safety Sense het goed doet als dit als optie ooit is aangekocht. Je merkt overigens direct tijdens het rijden als hier iets mis mee is want dan krijg je een soort Line of sight foutmelding.

Verder zou ik even checken of hij nog recentelijk een beurt heeft gehad, moet om de 15K dus vervelend als je direct daarvoor terug moet.

Uiteraard verder de standaard dingen, elektrische ramen nakijken, panorama dak als die er is etc.

Ik heb de mijne nieuw in de lease ontvangen en nu 120K opzitten in 3 jaar. Probleemlos. 1x een fout melding gehad met Safety Sense maar is na schoonmaken door dealer verholpen. Verder een klapband maar dat kan natuurlijk elk merk/auto overkomen.

Heerlijke reis auto.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als ie het heeft, de banddruksensoren, deze geven vaak problemen en zijn duur om te repareren. Als je de wagen aan zet (Power knop drukken) en een melding krijgt op het display tussen de wijzers dat er iets mis is met die sensoren, spreek dit met de dealer af om te fixen.
Check typische zaken zoals problemen met vering, of er de juiste velgen en banden onder zitten, etc.

Phuncz wijzigde deze reactie 19-01-2019 07:27 (14%)

• Lethalis
  • Niet online
KRGT schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:37:
[...]

En... je hebt alleen je rechtervoet nodig... niet denken met je linkervoet de koppeling in te drukken. :+
Been there, done that :$ _O-

En kijk uit met die rechtervoet... Eerst wil de auto niet, maar als hij gaat, dan gaat het aan 1 stuk door. Als je voorganger schakelen moet, zal je merken dat je op hem afrijdt, terwijl je dat niet gewend bent.

Althans, dat gebeurde mij op een gegeven moment. Je denkt "waarom mindert hij vaart?", maar hij is gewoon aan het schakelen.

Zo'n hybrid is wel even wennen :P

Het schijnt dat de nieuwe Auris en Prius directer / natuurlijker reageren.

Lethalis wijzigde deze reactie 19-01-2019 08:05 (47%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:32
Vooral in de eco stand heb je de vertraging, in power reageert de auto veel sneller (en nerveuzer) op het gas. De normaal mode zal er wel ergens tussen in zitten (heb ik geen ervaring mee). Ik heb zelf vrijwel altijd de eco mode aan staan.

agravain wijzigde deze reactie 19-01-2019 08:38 (7%)

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:53
Ik heb best interesse in de nieuwe Corolla. Vind hem mooi, compleet, en in de 2.0 variant snel genoeg.

Helaas is het bedrijf waar ik werk nogal milieugeorienteerd (waar in de basis niks mis mee is), maar de 2.0 valt dus alweer af vanwege de maximale co2 uitstoot die mijn leasewagen mag hebben (115).

Dus ik houd mijn mobiliteitsvergoeding maar weer en blijf mijn privewagen rijden. Ik ben niet bereid zoveel in te leveren qua prestaties.

• wodkabuikje
Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga overal op letten, ben benieuwd :)

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Ik heb de 1.8 Hybride altijd meer dan snel genoeg gevonden though.. Zou niet weten waarom het veel sneller moet. Rij al sinds 2008 in allerlei hybrides van Toyota en heb bijna alle motor uitvoeringen wel gehad.

Met de Auris hoef je inderdaad buiten de 'normale' dingen niet echt op iets speciaals te letten. Gewoon kijken of hij zijn beurten heeft gehad en controleer alle elektronica. maar roesten ofzo zal hij echt nog niet doen dan is er wel heel erg iets mis :P en van echte problemen met het hybride deel heb ik nog nooit wat gehoord.

Ik rij overigens altijd in de eco stand.. de power stand is mij veel te nerveus.

• KnoxNL
TgR_KILLER schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:00:
Ik heb de 1.8 Hybride altijd meer dan snel genoeg gevonden though.. Zou niet weten waarom het veel sneller moet. Rij al sinds 2008 in allerlei hybrides van Toyota en heb bijna alle motor uitvoeringen wel gehad.
Het "moet" niet sneller, maar zoals altijd is het lastig om als je eenmaal iets hebt een stapje terug te doen. Ik ben bang dat ik me eraan zou gaan ergeren.

• wodkabuikje
Net terug van de proefrit en de auto rijdt erg lekker. Stuk snelweg mee gepakt om te kijken hoe dat ging. Was om de 1 of andere reden bang dat hij daar moeite mee zou hebben maar niets is minder waar. In de bebouwde kom nog even de power mode aangezet, optrekken gaat wel snel dan ja :)

De vrouw wil er nog een nachtje over slapen maar we zijn in principe akkoord en maandag even bellen om het bevestigen :)

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:32
Veel plezier met je nieuwe auto. Denk dat je er veel plezier aan gaat beleven. Zelf maak ik er ook een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden.

• wodkabuikje
Thanks! Dat zuinig rijden lijkt me wel wat. Blijf tegenwoordig al vaak op de rechterbaan hangen omdat ze op de linkerbaan allemaal lopen te douwen en te remmen, etc. Rechts rijdt veel relaxter, alleen jammer dat vrachtwagens net niet iets sneller gaan.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Zuinig rijden doe ik dan weer niet aan :P rij wel in Eco stand omdat ik de auto daar gewoon fijner en relaxer in vind rijden. Maar rij altijd 120/130 waar dat kan.

In de Land Cruiser heb ik iets grotere banden dan standaard en matched de km teller ook de GPS snelheid.. 130 is echt 130 (waar de meeste auto's dan tussen de 120/125 gps rijden) dus ben je eigenlijk altijd sneller. Vind ik net zo lekker rijden.

Then again, ik rij zelden in de spits op de snelweg.. Woon dichtbij de zaak en probeer afspraken verder weg zo te plannen dat ik de spits mijd :p

• KnoxNL
Ik snap echt heel goed dat men een sport maakt van zuinig rijden. Leuk om mee bezig te zijn.

Zelf ben ik nu 35 en ik rijd al sinds mijn 18e. Toch heb ik vorig jaar pas mijn 2e auto gekocht. Mijn eerste was een Starlet waar ik dus 16 jaar in gereden heb.

Heb vorig jaar wel besloten omdat de financiën het toelaten iets sportievers terug te kopen, en hoewel ik ook wel eens een week zuinig mogelijk heb gereden om te kijken wat ik zou kunnen halen, ben ik daarna weer "normaal" gaan rijden. Dat rijd toch het lekkerste.

Dus ik ben het wel eens met de stelling dat als je van zuinig rijden een sport wilt maken dat je ook een auto moet nemen die erbij past :)

• wodkabuikje
We zijn recentelijk met de zaak verhuisd. Ik heb 6 jaar lang geen snelweg gezien maar nu dus weer wel. Vertrek redelijk vroeg om 7 uur maar op volle snelheid rijden op de linkerbaan kan je wel vergeten (A58).

Privé buiten de spits rijd ik altijd minimaal de toegestane snelheid als het kan. Ben benieuwd of ik nu anders ga rijden.

In het dorp kan ik gewoon de EV knop indrukken? Kan daar maar weinig over vinden?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

KnoxNL schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:40:
Ik snap echt heel goed dat men een sport maakt van zuinig rijden. Leuk om mee bezig te zijn.

Zelf ben ik nu 35 en ik rijd al sinds mijn 18e. Toch heb ik vorig jaar pas mijn 2e auto gekocht. Mijn eerste was een Starlet waar ik dus 16 jaar in gereden heb.

Heb vorig jaar wel besloten omdat de financiën het toelaten iets sportievers terug te kopen, en hoewel ik ook wel eens een week zuinig mogelijk heb gereden om te kijken wat ik zou kunnen halen, ben ik daarna weer "normaal" gaan rijden. Dat rijd toch het lekkerste.

Dus ik ben het wel eens met de stelling dat als je van zuinig rijden een sport wilt maken dat je ook een auto moet nemen die erbij past :)
Mijn ervaring is anders: ik ben ook al 35 maar ik heb al een 2nd-gen en 3rd-gen MR-2's gehad als daily en nu heb ik een Auris HSD waar ik trouwens niet actief mee bezig ben om zuinig te rijden. Het is wel dat de hybride wagens nogal de nadruk leggen op verbruik in veel van de gegevens die de wagen je geeft, dus het word je wel constant meegegeven.

Als je kijkt wat een auto je kost en wat de running costs zijn (brandstof, onderhoud, verzekering, etc.) dan merk je dat onderhoud wel veelal OK is in vergelijking met anderen (want Toyota) maar dat brandstof wel een punt is waar je zelf bepalend bent (rijgedrag, plaats tewerkstelling, soms wisselen met ander vervoer). Dit lukt niet voor iedereen zo makkelijk natuurlijk, maar wat cijfers:

Als je bijvoorbeeld jaarlijks 25.000km doet met een wagen en je moet daarvoor elke 500km tanken voor 60€, dat is 3.000€ per jaar en over 5 jaar is dat 15.000€.
Als je bijvoorbeeld jaarlijks 15.000km doet met een wagen en je moet daarvoor elke 750km tanken voor 60€, dat is 1.200€ per jaar en over 6 jaar is dat 6.000€.
Een verschil van 9.000€ euro over een realistisch traject van 5 jaren door niet je werkgever te ver te zoeken en een zuinigere auto te kiezen. Daar subsidieer je een aardig stuk van je volgende wagen mee.

Gisteren in het Brussels Autosalon geweest en overal eens gesnuffeld aan de Corolla 2019. Ze konden me nog steeds niet zeggen of de 2.0L hybrid meer elektrisch vermogen en/of batterijcapaciteit heeft dan de 1.8L hybrid. Wel ziet het er zéér aardig uit voor een Toyota, van binnen en van buiten. Ik zag in het top-model ook een HUD verwerkt, dat had ik nog niet gezien. Afwerking van zetels is goed, met leer, alcantara én stof (van buiten naar binnen).

De laadruimte achteraan is drastisch kleiner tov. mijn 2013 Auris HSD doordat de 12V batterij niet meer bij het rechterachterwiel zit maar in het midden van de koffer onder de vloer. En verder niets behalve piepschuim... Hierdoor is de vloer van de laadruimte even hoog als de opening van de kofferbak.

• Lethalis
  • Niet online
wodkabuikje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:39:
Thanks! Dat zuinig rijden lijkt me wel wat. Blijf tegenwoordig al vaak op de rechterbaan hangen omdat ze op de linkerbaan allemaal lopen te douwen en te remmen, etc. Rechts rijdt veel relaxter, alleen jammer dat vrachtwagens net niet iets sneller gaan.
Ik ben bijna 38 en ik ben veel te ongeduldig om rustig te rijden. Okee, als het echt een chaos is op de snelweg en ik mensen domme dingen zie doen waarbij ze elkaar bijna van de weg rijden (blijft Rotterdam hier) dan ga ik ook rechts rijden en vaart minderen.

Het moet wel veilig blijven.

Toevallig vrijdag werd ik daar nog aan herinnerd, toen ik rustig met 90 over de linkerbaan reed op een weg waar je 80 mag. Op een gegeven moment reed ik naast een dikke SUV en die kwam zonder te kijken, ook zonder knipperlicht, ineens mijn baan op.

Ik schrok nogal en gaf gas bij om hem snel voorbij te zijn. En inderdaad, hij kwam naar links zonder blikken of blozen. En zonder richting aan te geven.

Tsja, als ik dan op zo'n manier bijna van de weg word gereden, dan rij ik de rest van de route ook wat rustiger :/

En vanochtend bracht ik mijn vriendin naar haar werk... Zelfde weg, ik weer 90, ging alvast links rijden omdat ik de volgende afslag linksaf moest. Kwam er een Porsche Carrera echt met een noodvaart rechts aan mij voorbij om vervolgens ook linksaf te gaan 8)7 Hij moest behoorlijk in de ankers om op tijd voor de stoplichten te remmen.

Rechts ingehaald worden terwijl je zelf al te hard rijdt...

Het is blijkbaar echt malloot boven malloot.

Maar ja. Precies 80 rijden op die weg vind ik zelf ook lastig... Ik zou alleen nooit iemand rechts inhalen en ook nooit zomaar van richting veranderen zonder te kijken en richting aan te geven.

Meh. Ik vind het soms wel lastig, zeker wanneer ik mijn gezin bij me heb en zie wat er allemaal om mij heen op de weg gebeurt. Het is gewoon niet veilig.

Het gaat zo vaak maar net op het nippertje goed wat ik zie...

Maar gefeliciteerd met de auto alvast ;)

• Soldaatje
  • Laatst online: 09:38
Ter info: de Aygo kan mogelijk de ruit van de achterportieren verliezen omdat het niet goed gelijmd is, dit kan je gratis laten checken bij de dealer.
https://car-recalls.eu/listing/toyota-aygo-2005-2014/

Soldaatje wijzigde deze reactie 20-01-2019 12:16 (5%)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Phuncz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:11:
De laadruimte achteraan is drastisch kleiner tov. mijn 2013 Auris HSD doordat de 12V batterij niet meer bij het rechterachterwiel zit maar in het midden van de koffer onder de vloer. En verder niets behalve piepschuim... Hierdoor is de vloer van de laadruimte even hoog als de opening van de kofferbak.
Dat is dan wel een behoorlijk design fout als je t mij vraagt. De ruimte onder de vlakke laadvloer was juist handig voor meuk in te stoppen die je niet wilt laten slingeren in de kofferbak. Nou ja qua liters maakt het denk ik niets uit, aangezien volgens mij dat soort opberggaten niet meegenomen worden bij de berekening maar in de praktijk scheelt het toch weer iets.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
Phuncz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:11:
[...]
Gisteren in het Brussels Autosalon geweest en overal eens gesnuffeld aan de Corolla 2019. Ze konden me nog steeds niet zeggen of de 2.0L hybrid meer elektrisch vermogen en/of batterijcapaciteit heeft dan de 1.8L hybrid. Wel ziet het er zéér aardig uit voor een Toyota, van binnen en van buiten. Ik zag in het top-model ook een HUD verwerkt, dat had ik nog niet gezien. Afwerking van zetels is goed, met leer, alcantara én stof (van buiten naar binnen).

Ik probeer zelf al heel lang uit de zoeken of de 1.8 hybride dezelfde CVT krijgt als de 2.0 (dus met "versnellingen").
Het enige verschil zouden dan de flippers achter het stuur zijn.
Als het een normale CVT wordt, voor mij geen dealbreaker, maar ik wil het gewoon graag weten en zelfs de importeur kan er niets over zeggen...

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Lethalis schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Ik ben bijna 38 en ik ben veel te ongeduldig om rustig te rijden.
Ah ok, ik ben dus niet de enige. :+ Ben 36 en dacht ook wel dat zoiets met de jaren er wel vanaf zou slijten, nee dus. Heb niet voor niets nu een auto met 300+PK. Maar moet wel zeggen dat als ik in de CT200h van mijn vriendin rijd, ik wel een stuk rustiger rijd omdat die wagen zich er wat meer voor leent, maar als het mijn dagelijkse vervoer zou zijn, zou dat er ook zo vanaf zijn denk ik.

Ik kan me dus echt niet voorstellen om op de snelweg achter een vrachtwagen te gaan hangen met 85, fuck die benzinekosten. Autorijden kost geld, live with it. >:)

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-10 19:50
Bij een CVT bestaan er geen versnellingen. Je kunt hooguit de CVT vastzetten op een aantal vooraf gekozen verhoudingen.

Zinloze optie. De CVT zelf weet prima wat het moet doen om een optimale versnelling te bewerkstelligen. Hooguit bij bergaf (echte bergen althans) heeft vastzetten zin.

• Loei123
  • Nu online
TonVH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:49:
Bij een CVT bestaan er geen versnellingen. Je kunt hooguit de CVT vastzetten op een aantal vooraf gekozen verhoudingen.

Zinloze optie. De CVT zelf weet prima wat het moet doen om een optimale versnelling te bewerkstelligen. Hooguit bij bergaf (echte bergen althans) heeft vastzetten zin.
Klopt helemaal, maar de sensatie van optrekken is met een CVT voor mijzelf wel minder leuk dan met een reguliere versnellingsbak/automaat.
De 2.0 hybride heeft dus vaste posities die versnellingen simuleren, ik kan echter nergens achterhalen of de 1.8 hybride dit ook heeft.

• Finraziel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:32
Metalfreak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Ah ok, ik ben dus niet de enige. :+ Ben 36 en dacht ook wel dat zoiets met de jaren er wel vanaf zou slijten, nee dus. Heb niet voor niets nu een auto met 300+PK. Maar moet wel zeggen dat als ik in de CT200h van mijn vriendin rijd, ik wel een stuk rustiger rijd omdat die wagen zich er wat meer voor leent, maar als het mijn dagelijkse vervoer zou zijn, zou dat er ook zo vanaf zijn denk ik.

Ik kan me dus echt niet voorstellen om op de snelweg achter een vrachtwagen te gaan hangen met 85, fuck die benzinekosten. Autorijden kost geld, live with it. >:)
Ik ga ook geen 85 achter een vrachtwagen hangen inderdaad, maar als ik lange stukken rij dan meestal wel rond de 105-110. Dat echter eigenlijk vooral omdat ik dan een stuk relaxter aankom. De tijden dat ik rij kan ik dan meestal best lange stukken gewoon rechts blijven voor ik weer een vrachtwagen in moet halen (en dan geef ik wel wat gas bij om met de linkerbaan mee die voorbij te gaan). Als ik 130 ga rijden dan ben ik continu bezig met inhalen en weer terug naar rechts. Ik win daar (op een stuk van 3 uur) maar heel weinig tijd mee, maar kom veel vermoeider aan. Deels zal dat ook zitten in de auto die ik rij (een oude Yaris) en zal het in een modernere luxe wagen een stuk relaxter zijn, maar ook dan moet je toch steeds bezig zijn met van baan wisselen. Tenzij je gelijk zo hard rijdt dat je gewoon strak op de linkerbaan blijft natuurlijk :+

Gamertag: Finraziel42

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:01

Arfman

Drome!

Ik blijf ook vaak rechts omdat het qua reistijd voor mij persoonlijk geen zier uitmaakt (nog geen 2 minuten op een ritje van 35 minuten, meermaals getest), omdat het zuiniger is en vooral omdat het veel relaxter rijdt. Als ik adaptieve CC had gehad was het helemaal perfect geweest, lekker op de CC meegolven met het verkeer rechts.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Arfman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:04:
Ik blijf ook vaak rechts omdat het qua reistijd voor mij persoonlijk geen zier uitmaakt (nog geen 2 minuten op een ritje van 35 minuten, meermaals getest), omdat het zuiniger is en vooral omdat het veel relaxter rijdt. Als ik adaptieve CC had gehad was het helemaal perfect geweest, lekker op de CC meegolven met het verkeer rechts.
Daarom vind ik een goede stereo ook zo belangrijk in de auto, lekker genieten van een muziekje op de rechterbaan.

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Finraziel schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Ik ga ook geen 85 achter een vrachtwagen hangen inderdaad, maar als ik lange stukken rij dan meestal wel rond de 105-110. Dat echter eigenlijk vooral omdat ik dan een stuk relaxter aankom. De tijden dat ik rij kan ik dan meestal best lange stukken gewoon rechts blijven voor ik weer een vrachtwagen in moet halen (en dan geef ik wel wat gas bij om met de linkerbaan mee die voorbij te gaan). Als ik 130 ga rijden dan ben ik continu bezig met inhalen en weer terug naar rechts. Ik win daar (op een stuk van 3 uur) maar heel weinig tijd mee, maar kom veel vermoeider aan. Deels zal dat ook zitten in de auto die ik rij (een oude Yaris) en zal het in een modernere luxe wagen een stuk relaxter zijn, maar ook dan moet je toch steeds bezig zijn met van baan wisselen. Tenzij je gelijk zo hard rijdt dat je gewoon strak op de linkerbaan blijft natuurlijk :+
Mwah, rijden is voor mij een actieve bezigheid, dan vind ik het toch leuker om iets te doen te hebben in plaats van wat passief op de rechterbaan te hangen. En inderdaad in een IS350 is dat helemaal niet zo inspannend hoor, sterker nog, ik voel me juist veel vermoeider als ik de hele tijd op de rechterbaan blijf hangen met het gevoel nergens te komen. En heel hard rijden doe ik alleen in Duitsland, maar in mijn auto is 180 nog een relaxte cruisesnelheid daar :)

• !null
  • Nu online
@Loei123 @Phuncz
Wat betreft een sterker elektrisch vermogen, ik denk dat ze dat wat lastiger kunnen zeggen zelfs als ze de cijfers hebben. De elektromotor zal sowieso wel groter zijn bij meer motor vermogen, dat is in ieder geval wel het geval als je van 1.8 (prius) naar 2.5 (camry) gaat bijvoorbeeld. Sowieso gaan er dan altijd meer pk's omgezet worden in elektrisch.
Echter, als het in dezelfde auto is (begrijp ik?), is de kans groot dat accu pakket nog hetzelfde is, en de accu bepalend hoeveel vermogen er bovenop het motorvermogen komt.

Versnellingen met een eCVT zijn grappig maar nutteloos en vooral langzamer :)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:16
@Loei123 De 1.8 HSD simuleert geen versnellingen. Deze heeft ook geen CVT maar een PSD, wat qua ervaring op een CVT lijkt maar mechanisch een stuk anders werkt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-10 21:40
Arfman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:04:
Te veel mensen denk dat harder rijden veel tijd scheelt. Zeker in NL is dat een illusie. Per maand zijn de keren dat ik harder van 100 rijd om een hand te tellen. Zeker op mijn forensroute scheelt het me minder dan een uur per maand, maar het kost me veel meer brandstof en het levert me stress op. Gewoon lekker rechts, BNR nieuwsradio aan, en het werk verschijnt vanzelf :)

Illusion is the ultimate weapon

• Loei123
  • Nu online
Tassadar32 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:47:
@Loei123 De 1.8 HSD simuleert geen versnellingen. Deze heeft ook geen CVT maar een PSD, wat qua ervaring op een CVT lijkt maar mechanisch een stuk anders werkt.
Interessant!
Heb je hier een bron van?

• !null
  • Nu online
Tassadar32 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:47:
Alleen noemt iedereen de PSD ook gewoon een CVT. Dus jullie hebben het over hetzelfde.
Het wordt ook wel eens een eCVT genoemd. En het is ook wel een CVT bak gezien toerentaal in een PSD ook variabel gemaakt is.

• Loei123
  • Nu online
Dat zou wel betekenen dat ze voor de 1.8 en 2.0 andere versnellingsbakken bouwen, wat ik wel vreemd zou vinden eigenlijk. Het is wel mogelijk natuurlijk.

• Jheroun
  • Laatst online: 12:21
@Loei123 Een prius heeft geen versnellingsbak. Ik had dit linkje nog ergens, met links naar nog meer info: http://eahart.com/prius/psd/

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat je er gevoeglijk van uit kunt gaan dat alle Toyota hybrides (dus ook de 2.0 Corolla) de PSD hebben en dat anderen (bijvoorbeeld de Avensis) een CVT hebben.

Maasluip wijzigde deze reactie 21-01-2019 16:09 (8%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• !null
  • Nu online
Nogmaals: Iedereen heeft het over de hybrides dat ze een CVT bak hebben en in principe klopt dat gewoon.
De PSD is geen typische versnellingsbak nee, met de elektromotoren erin, maar nog steeds wel een CVT bak.
Loei123 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:04:
Dat zou wel betekenen dat ze voor de 1.8 en 2.0 andere versnellingsbakken bouwen, wat ik wel vreemd zou vinden eigenlijk. Het is wel mogelijk natuurlijk.
Nou nee, dat is een aanname. Wat hij bedoelt met een PSD is gewoon wat je gewend bent als CVT in een Toyota hybride, al vanaf 1999.
De vraag is of deze bak anders is voor de 2.0. Dat wil zeggen kan hij meer motorvermogen elektrisch afnemen en doorgeven aan elektromotor (van MG1 naar MG2 in de PSD). En of dan de accu ook iets groter zou zijn om meer ampere te leveren, waardoor het gecombineerd vermogen stijgt.

Ze zouden vrij makkelijk dezelfde bak en accu aan de 2.0 kunnen knopen. Sowieso denk ik dat het verschil klein zal zijn aan elektrische zijde, tenzij ze aan die 2.0 ineens al het spul hebben hergebruikt voor de 2.5 Camry hybrids e.d.

• Loei123
  • Nu online
Wat ik bedoel is dat de 2.0 hybride wordt geleverd met schakelflippers achter het stuur.
Deze uitvoering heeft dus een vorm van versnelling, ongeacht welk type versnellinsbak er gebruikt wordt.

Ik ben dus benieuwd of de 1.8 dezelfde versnellingsbak heeft met "versnelling" alleen dan zonder de schakelflippers.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:09:
Nogmaals: Iedereen heeft het over de hybrides dat ze een CVT bak hebben en in principe klopt dat gewoon.
De PSD is geen typische versnellingsbak nee, met de elektromotoren erin, maar nog steeds wel een CVT bak.
Nee, er is niets CVT (Continu Variabele Transmissie) aan de PSD. De PSD heeft vaste tandwielen die altijd in aangrijping zijn. Het voelt als een CVT omdat het toerental van de brandstofmotor net zoals bij een CVT geen echte relatie met de rijsnelheid heeft, maar je kunt het toch echt geen CVT noemen.
Een CVT werkt met een trek-duw band en poelies die de overbrengsverhouding kunnen veranderen. Een PSD heeft niets van dat alles.
Loei123 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:13:
Wat ik bedoel is dat de 2.0 hybride wordt geleverd met schakelflippers achter het stuur.
Deze uitvoering heeft dus een vorm van versnelling, ongeacht welk type versnellinsbak er gebruikt wordt.
Dat hebben ze o.a. in de Lexus IS300 F-sport ook. Maar die heeft geen ander systeem dan de andere IS300's. Er wordt dus alleen die versnellingen gesimuleerd. Zou wel eens willen ervaren hoe dat rijdt en of die ook echt vast zijn (en dus niet het meest optimale toerental opzoeken).

Maasluip wijzigde deze reactie 21-01-2019 16:14 (28%)

Open Source landkaart

• Loei123
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:13:
[...]
Dat hebben ze o.a. in de Lexus IS300 F-sport ook. Maar die heeft geen ander systeem dan de andere IS300's. Er wordt dus alleen die versnellingen gesimuleerd. Zou wel eens willen ervaren hoe dat rijdt en of die ook echt vast zijn (en dus niet het meest optimale toerental opzoeken).
Ik ben dus ook heel benieuwd, en hoop dat de 1.8 hetzelfde systeem krijgt.
Hier wordt wel e.e.a. uitgelegd:
YouTube: The World's First DCVT Transmission - How It Works

• !null
  • Nu online

Ik ben dus benieuwd of de 1.8 dezelfde versnellingsbak heeft met "versnelling" alleen dan zonder de schakelflippers.
Uiteindelijk is het een software truucje, dat plaats vindt in de Hybride ECU die de PSD beheert.
Dat truucje kan Toyota op iedere Toyota / Lexus hybride toepassen. Het is maar net of ze die sportiviteit willen.
[...]

Nee, er is niets CVT (Continu Variabele Transmissie) aan de PSD. De PSD heeft vaste tandwielen die altijd in aangrijping zijn. Het voelt als een CVT omdat het toerental van de brandstofmotor net zoals bij een CVT geen echte relatie met de rijsnelheid heeft, maar je kunt het toch echt geen CVT noemen.
Een CVT werkt met een trek-duw band en poelies die de overbrengsverhouding kunnen veranderen. Een PSD heeft niets van dat alles.
Nope, CVT is een verzamelnaam. Hoeft geen band te zijn, kan ook ketting of elektrisch zoals in de PSD.
Anders stel ik voor dat je wikipedia even aanpast :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie

En het toerental is dus inderdaad continu variabel / traploos

• Loei123
  • Nu online
!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:19:
[...]
Uiteindelijk is het een software truucje, dat plaats vindt in de Hybride ECU die de PSD beheert.
Dat truucje kan Toyota op iedere Toyota hybride toepassen.
Het is meer dan een truucje, de nieuwe transmissie heeft een fysieke eerste versnelling.
Wel interessant om die video eens te bekijken.
In Amerika rijden ze al met deze uitvoering, gezien de 2.0 met schakelflippers wordt geleverd vermoed ik dat die dezelfde zal krijgen.

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Sowieso kun je bij die Lexus alleen de maximum versnelling kiezen en zoekt de software het verder wel uit, het is niet zoals bij een RC-F dat het echt per direct de versnelling bedient.

Daarbij is het niet alleen voorbehouden aan de F-sport, alle varianten hebben dat. Een NX300h heeft dat bijvoorbeeld ook. ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:19:
[...]

Nope, CVT is een verzamelnaam. Hoeft geen band te zijn, kan ook ketting of elektrisch zoals in de PSD.
Anders stel ik voor dat je wikipedia even aanpast :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie
Ik zie daar toch echt alleen maar CVT's zoals ik hem heb uitgelegd, niet de PSD van Toyota.
Daar wordt een "electrische CVT" genoemd, dat is diesel-elektrische aandrijving (dieselmotor drijft een generator aan die weer de wielen aandrijft) en de ECVT waar de E staat voor de speciale koppeling met ijzerpoeder.

Open Source landkaart

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Over de nieuwe Corolla 2.0 HSD:

Foto van Toyota

Dit is het interieur wat ik ook gezien en in gezeten heb. Hetgeen mij opviel is de toerenteller in de linkerkant van het klokkenhuis. Ik heb een paar keer moeten kijken en ik ben onder de motorkap gaan kijken om te bevestigen maar ze hebben voor tenminste de 2.0 HSD de power-meter toch echt vervangen voor een toerenteller (0-8.000 rpm, rode zone = vanaf 6.000). De versnellingspook is ook iets meer klassiek en in mijn ogen wel een upgrade. Er zit een EV mode knop juist voor de pook, die zie je op de afbeelding rechts van de pookknop en hoes.

Phuncz wijzigde deze reactie 21-01-2019 17:17 (3%)

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Phuncz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:16:
Over de nieuwe Corolla 2.0 HSD:
ze hebben voor tenminste de 2.0 HSD de power-meter toch echt vervangen voor een toerenteller (0-8.000 rpm, rode zone = vanaf 6.000). De versnellingspook is ook iets meer klassiek en in mijn ogen wel een upgrade. Er zit een EV mode knop juist voor de pook, die zie je op de afbeelding rechts van de pookknop en hoes.
Toerenteller zal wel varieren met de drive modus in de sportstand een teller in normal en eco wat anders.
Pook lijkt weer klassieker dan de digistick in de praktijk maakt het niet zoveel uit. Alles went na een tijdje.

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Maasluip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Ik zie daar toch echt alleen maar CVT's zoals ik hem heb uitgelegd, niet de PSD van Toyota.
Daar wordt een "electrische CVT" genoemd, dat is diesel-elektrische aandrijving (dieselmotor drijft een generator aan die weer de wielen aandrijft) en de ECVT waar de E staat voor de speciale koppeling met ijzerpoeder.
Je hebt gelijk, de hybrides van Toyota worden in de volksmond wel als CVT weg gezet,
Alleen de Avensis heeft een echte CVT, den Auris/Prius hebben een planetair tandwielstelsel waar de electromotor direct op verbonden is. Een technisch heel ander principe dat de techniek die door gaat als Continu Variable Transmissie.

Je zou er zelfs een discussie over kunnen voeren als een PSD een transmissie is omdat hij een component in zich heeft (elektromotor) welke voor aandrijving zorgt. In het geval van de Toyota's kan de auto namelijk ook geheel exclusief of deze elektromotor voortbewegen.

Mijn Avensis heeft dus een echte CVT, net als in sommige Audi's ook zit. Het "gieren" van de 2.0 is eigenlijk ook compleet afwezig. De toerenteller komt in de normale drive stand vrijwel nooit boven de 3000tpm. Wat de auto enorm comfortabel maakt. Natuurlijk hoor je in de sportstand de motor veel meer, maar dit is ook echt als sportstand bedoeld.

Ik heb best veel auto's gehad, maar deze benzine motor/cvt combinatie is gewoon erg goed. Een aanrader, ook een betrouwbare aanrader voor iemand die een relatief ruime auto zoekt.

Overigens, de 1.8 en de 2.0 schelen maar een paar paartje, maar het verschil in beleving is enorm. de 1.8 moet wel veel meer toeren maken. Op papier niet eens, maar je hoort, merkt, voelt in de praktijk een heel andere gevoel wanneer je van de 1.8 in de 2.0 stapt.

Ik heb in beide gereden toen ik voor de aanschaf stond van mijn huidige auto, ik heb zeer bewust voor de 2.0 gekozen. Niet de meest zuinige motor, wel een hele fijne.

De nieuwe Corolla heeft bij zowel de 1.8 als 2.0 een echte 1ste versnelling. Toyota heeft iets nieuws ontwikkeld, zogezegd een versnellingsbak/PSD combinatie met een echte versnellingen en een planetairtandwielstelsel waar direct een elektromotor in is gebouwd.

Tijdens optrekken vertrekt de auto dus ook echt vanuit z'n 1, dan schakelt hij vervolgens naar de PSD die een CVT karakter heeft.

Dit heeft als voordeel dat ze de bakverhouding anders hebben kunnen indelen, met o.a. als doel om de motor minder lawaai in het hogere toeren gebied tijdens optrekken te geven.

Bullet NL wijzigde deze reactie 21-01-2019 19:10 (52%)

• !null
  • Nu online
@Maasluip huh, een diesel generator met niets meer dan een stroomkabel tussen beide motoren accepteer jij nog als CVT, maar voeg daar een tandwiel aan toe (dus stroomkabel en tandwiel) en dan is het geen CVT meer?

@Bullet NL CVT is gewoon verzamelnaam. Toerental kunnen regelen op hoeveelheid belasting en afzonderlijk van snelheid wielen is gewoon een CVT. Riem, ketting, elektrisch, planeetwielen, maakt niet uit.
Kan inderdaad ook alleen op MG2 en accu elektrisch rijden, dan is hij niet in CVT bedrijf nee. Maar als de accu leeg is gebruikt hij MG1 om toerental van de motor te bepalen en ook nog om te zetten in koppel middels MG2.
Dat het niet met een ketting gaat maar met een stroom kabel en een tandwiel maakt weinig uit.

• Bullet NL

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:22:

@Bullet NL CVT is gewoon verzamelnaam. Toerental kunnen regelen op hoeveelheid belasting en afzonderlijk van snelheid wielen is gewoon een CVT. Riem, ketting, elektrisch, planeetwielen, maakt niet uit.
Kan inderdaad ook alleen op MG2 en accu elektrisch rijden, dan is hij niet in CVT bedrijf nee. Maar als de accu leeg is gebruikt hij MG1 om toerental van de motor te bepalen en ook nog om te zetten in koppel middels MG2.
Dat het niet met een ketting gaat maar met een stroom kabel en een tandwiel maakt weinig uit.
Bij een CVT denkt iedereen aan de duwband van de gebroeders van Doorne, Toyota maakt in haar benamingen voor de hybride's bewust geen gebruik van de kreet CVT, al was het maar omdat de techniek die Toyota gebruikt veel complexer is.

Een transmissie uit een Prius, Auris of de nieuwe Corolla kan je niet simpel weg wegzetten als CVT.

Als voorbeeld, de technieken die hier worden genoemd ( Wikipedia: Continu variabele transmissie ) zijn niet gelijkwaardig als de "Toyota transmissie".....

Een motor is een motor.... Maar loopt hij op benzine, diesel, stroom of waterstof....
Een CVT is een variabele transmissie, maar niet elke variabele transmissie is een CVT...

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Bullet NL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:30:
[...]

Bij een CVT denkt iedereen aan de duwband van de gebroeders van Doorne
De metalen duwband is een latere ontwikkeling, DAF en later de Volvo 66 en 343 etc. hadden twee kunststof riemen die om verschuivende polies liepen. (jarretel aandrijving) Naarmate de achterwielen sneller draaiden trok die poelie door de middelpuntvliedende kracht naar elkaar toe om zo een groter verzet te creëren.
Wat het gieren van een CVT betreft dat hangt ook een beetje van de motor af de 2.5 in een Lexus houdt de toeren redelijk laag als je het gaspedaal niet door de aanslag heen trapt, eenmaal op snelheid is 100 km/u 1200 rpm ofzo.

• !null
  • Nu online
Bullet NL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:30:
[...]

Bij een CVT denkt iedereen aan de duwband van de gebroeders van Doorne, Toyota maakt in haar benamingen voor de hybride's bewust geen gebruik van de kreet CVT, al was het maar omdat de techniek die Toyota gebruikt veel complexer is.
We hebben het hier toch over definities? Niet wat iedereen denkt of mate van complexiteit.
Overigens vind ik hem geniaal simpel :P
Een transmissie uit een Prius, Auris of de nieuwe Corolla kan je niet simpel weg wegzetten als CVT.

Als voorbeeld, de technieken die hier worden genoemd ( Wikipedia: Continu variabele transmissie ) zijn niet gelijkwaardig als de "Toyota transmissie".....
Omdat ie van Toyota is? Nee dat is ook niet de reden.
Een motor is een motor.... Maar loopt hij op benzine, diesel, stroom of waterstof....
Een CVT is een variabele transmissie, maar niet elke variabele transmissie is een CVT...
Ah dus je noemt hier mee de Toyota PSD wel een variabele transmissie. Weet je wat, hij is zelfs continu variabel!

Overigens, iedereen denkt inderdaad dat het CVTs zijn en daarin hebben ze gelijk. Je trapt het gaspedaal in en hij gaat zelf zijn toeren variabel regelen. Of dat nou met ketting of elektrisch gebeurt maakt geen zak uit.
Enige uitzondering is als hij alleen op MG2 draait als er voldoende sap in de accu zit.
Loei123 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Ik ben dus ook heel benieuwd, en hoop dat de 1.8 hetzelfde systeem krijgt.
Hier wordt wel e.e.a. uitgelegd:
YouTube: The World's First DCVT Transmission - How It Works
Dit is een heel mooi stukje techniek.
Maar alleen voor gewone motoren, dit zal men niet gebruiken in hybride auto's, want dan heb je inderdaad de PSD met elektromotoren er nog bij in. En dan hebben ze die 1e versnelling niet nodig vanwege de elektropower om koppel te maken.

Overigens werkt het faken van versnellingen wel hetzelfde. Dat legt hij uit in zijn andere filmpje over die DCVT.

!null wijzigde deze reactie 21-01-2019 19:55 (19%)

• TonVH
CVT = Continue Variabele Transmissie

Vroeger (tot circa 2013) gebruikte Toyota de term eCVT voor hun systeem van CVT.

Voor de rest is het miere(n)geneuk want het gaat om het principe en dat is bij beide gelijkwaardig namelijk een eindeloze versnelling zonder schakelmomenten.

TonVH wijzigde deze reactie 21-01-2019 19:53 (7%)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:22:
@Maasluip huh, een diesel generator met niets meer dan een stroomkabel tussen beide motoren accepteer jij nog als CVT,
Nou nee, dat zou ik ook nooit een CVT noemen.

Open Source landkaart

• !null
  • Nu online
Haha ok, wikipedia wel :P

Ok, hypotetische situatie: Ik sloop een differentieel of zelfs complete achteras uit een Landcruiser of iets dergelijks, en ik ga daar een verschrikkelijk inefficiente versnellingsbak van maken. Ik knoop een motor (die voor het gemak de hele tijd vol gas gaat) rechtstreeks aan de plek van het cardanas. En bijvoorbeeld de linker uitgang (waar origineel linkerwiel op zat) van de as gaat naar de wielen toe om aan te drijven. Met de rechter uitgang van de as ga ik remmen om het toerental te beinvloeden. Rem ik niet, dan staat de motor in zijn vrij te draaien. Hoe meer ik rem, hoe meer er vermogen/koppel naar andere uitgang gaat en dus minder toeren van de motor.

Een verschrikkelijke creatie, zeker, maar wel een CVT. .

!null wijzigde deze reactie 21-01-2019 20:47 (3%)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je probeert het maar te noemen zoals je wil, maar in feite heb je nu een PSD van Toyota gemaakt. En anders kun je elk differentieel wel een CVT noemen.
Een CVT vind de dingen die in een DAF of Audi of dergelijke auto zitten. Een PSD vind ik geen CVT.

Open Source landkaart

• Loei123
  • Nu online
Bullet NL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:57:
[...]
De nieuwe Corolla heeft bij zowel de 1.8 als 2.0 een echte 1ste versnelling. Toyota heeft iets nieuws ontwikkeld, zogezegd een versnellingsbak/PSD combinatie met een echte versnellingen en een planetairtandwielstelsel waar direct een elektromotor in is gebouwd.

Tijdens optrekken vertrekt de auto dus ook echt vanuit z'n 1, dan schakelt hij vervolgens naar de PSD die een CVT karakter heeft.

Dit heeft als voordeel dat ze de bakverhouding anders hebben kunnen indelen, met o.a. als doel om de motor minder lawaai in het hogere toeren gebied tijdens optrekken te geven.
Ik weet niet wat je met CVT karakter bedoelt, maar de 2.0 heeft iig gesimuleerde versnelling, vandaar ook de schakelflippers.
!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:52:
Dit is een heel mooi stukje techniek.
Maar alleen voor gewone motoren, dit zal men niet gebruiken in hybride auto's, want dan heb je inderdaad de PSD met elektromotoren er nog bij in. En dan hebben ze die 1e versnelling niet nodig vanwege de elektropower om koppel te maken.

Overigens werkt het faken van versnellingen wel hetzelfde. Dat legt hij uit in zijn andere filmpje over die DCVT.
Voor zover ik weet wordt in ieder geval de 2.0 hybride wel geleverd met deze versnellingsbak.

• !null
  • Nu online
Loei123 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:43:

Voor zover ik weet wordt in ieder geval de 2.0 hybride wel geleverd met deze versnellingsbak.
Toyota (en Lexus) gebruikt altijd de PSD bij hybrides. Kijk even hoe die werkt. Dat is dus een versnellingsbak waar de elektromotoren bij in zitten. Yaris Hybrid of grote Lexus V8 hybrid, maakt niet uit, altijd zelfde principe. Als je er een andere bak (zoals deze DCVT) waar gaan dan de elektromotoren?

• Loei123
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:49:
Toyota (en Lexus) gebruikt altijd de PSD bij hybrides. Kijk even hoe die werkt. Dat is dus een versnellingsbak waar de elektromotoren bij in zitten. Yaris Hybrid of grote Lexus V8 hybrid, maakt niet uit, altijd zelfde principe. Als je er een andere bak (zoals deze DCVT) waar gaan dan de elektromotoren?
Dan ben ik wel heel benieuwd hoe ze daar de versnellingen in hebben verwerkt.
Tijd om de andere video te bekijken dus.

Loei123 wijzigde deze reactie 22-01-2019 08:40 (4%)

• !null
  • Nu online
Loei123 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:39:
[...]

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe ze daar de versnellingen in hebben verwerkt.
Tijd om de andere video te bekijken dus.
Juist, andere video checken.

Zoals gezegd, is een software truucje die je op iedere CVT kan toepassen (DCVT in video, of zelfs op PSD bij hybride)

En zoals gezegd, het wordt er alleen maar langzamer van (maar zal sneller voelen voor mensen)

• Loei123
  • Nu online
Bedankt voor de info @!null .
Nu ben ik dus nog benieuwd of de techniek met versnelling wordt toegepast op de 1.8 hybride. :P

Loei123 wijzigde deze reactie 22-01-2019 09:58 (4%)

• D3nnisd
  • Laatst online: 09:07
Hi! Normaal verblijf ik in het VW topic, maar nu verhuis ik even hierheen. Mijn vriendin heeft een Aygo uit 2010. Gister ochtend wilde ie niet starten(motor maakte 1 omwenteling en toen werd het hele dashboard donker). Na starthulp van de Toyota service deed ie het weer, deze hebben hem doorgemeten en gaven aan dat het waarschijnlijk de telefoonoplader was in het aansteker socket. Deze schakelt zich uit na contact, maargoed...

Vanochtend weer moeilijk starten.

Vermoeden gaan uit naar de accu, maar zou het iets anders kunnen zijn bij deze auto? Dynamo lijkt me niet, lampje gaat niet branden verder.

Mijn dank is groot!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:37
D3nnisd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:11:
Hi! Normaal verblijf ik in het VW topic, maar nu verhuis ik even hierheen. Mijn vriendin heeft een Aygo uit 2010. Gister ochtend wilde ie niet starten(motor maakte 1 omwenteling en toen werd het hele dashboard donker). Na starthulp van de Toyota service deed ie het weer, deze hebben hem doorgemeten en gaven aan dat het waarschijnlijk de telefoonoplader was in het aansteker socket. Deze schakelt zich uit na contact, maargoed...

Vanochtend weer moeilijk starten.

Vermoeden gaan uit naar de accu, maar zou het iets anders kunnen zijn bij deze auto? Dynamo lijkt me niet, lampje gaat niet branden verder.

Mijn dank is groot!
Of de accu is op of je hebt ergens een lekstroom. Heb je gisteren de telefoonoplader uit de aanstekeraansluiting gehaald?

Edit: koud weer is vaak accuproblemen. Als de accu al oud is zou ik die vervangen, kost ook niet de hoofdprijs.

Videopac wijzigde deze reactie 22-01-2019 10:25 (6%)

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• D3nnisd
  • Laatst online: 09:07
Videopac schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Of de accu is op of je hebt ergens een lekstroom. Heb je gisteren de telefoonoplader uit de aanstekeraansluiting gehaald?
Hi ! Thanks voor de snelle reactie.

Ja , dit is gebeurd , zodoende. Op de accu zelf staat in het plastic het volgende nummer geperst: 29092009

Zou dit de productie datum zijn? Het kijkglaasje voor de accu geeft echter nog groen aan.

Dank!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:37
D3nnisd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Hi ! Thanks voor de snelle reactie.

Ja , dit is gebeurd , zodoende. Op de accu zelf staat in het plastic het volgende nummer geperst: 29092009

Zou dit de productie datum zijn? Het kijkglaasje voor de accu geeft echter nog groen aan.

Dank!
https://www.anwb.nl/experts/auto/72/waarom-een-lege-accu

Tijd voor een nieuwe accu!

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• !null
  • Nu online
@D3nnisd Dat lijkt inderdaad originele accu te zijn uit 2009, dus die heeft het netjes vol gehouden, nette leeftijd. Vervangen en verder niks doen.

• KnoxNL
Note to self: Achterwielaandrijving + sneeuw = levensgevaarlijk. Ben blij dat ik het gehaald heb!

• TonVH
Kom, kom, vroeger had je vrijwel niks anders.

Juist voorwielaandrijving maakt dat mensen minder stuurbeheersing opdoen. Maar ook daarbij kan het heel goed fout gaan en is correctie wel heel erg moeilijk. Dit in tegenstelling tot achterwielaandrijving.

Soortgelijk effect zie je dat veel mensen denken "ik heb winterbanden, dus kan ik voor scheuren".

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

KnoxNL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:21:
Note to self: Achterwielaandrijving + sneeuw = levensgevaarlijk. Ben blij dat ik het gehaald heb!
Wel of geen winterbanden? Met achterwielaandrijving zijn winterbanden echt onmisbaar.

Maar dan heb je juist meer controle over je auto dan met voorwielaandrijving.

Metalfreak wijzigde deze reactie 22-01-2019 18:35 (12%)

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Metalfreak schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:34:
[...]

Wel of geen winterbanden? Met achterwielaandrijving zijn winterbanden echt onmisbaar.

Maar dan heb je juist meer controle over je auto dan met voorwielaandrijving.
Heb vorig jaar met de sneeuw genoeg achterwiel aandrijvers zoveel problemen zien hebben..

Ik had expres de Land Cruiser mee naar het werk genomen vandaag i.p.v. de Auris van de zaak.. Geen problemen gehad met de sneeuw :+

• !null
  • Nu online
Even wat gewicht achterin leggen zal ook helpen.

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True