Vaak bu'j te bang!

Ik was een inbouw autoradio gewend, waar ik eenvoudig via bluetooth muziek heen kon streamen, en dit wil ik ook in mijn Avensis, en dan met behoud van muziekbesturing aan het stuur. In mijn zoektocht heb ik diverse kastjes gevonden die dit kunnen faciliteren, en het merk dat ik het meeste terug zie komen is Yatour. Er is ook model voor mijn type Avensis te krijgen, maar ik zie het niet zo zitten om het zelf in te bouwen. Zijn er mensen uit regio Brabant die ergens een Yatour in hebben laten bouwen en daar goede ervaringen mee hebben?
Binnenkort ga ik ook mijn 'nieuwe' (2de hands) Avensis (T27 model) ophalen, met een hele minimale autoradio. Ik ben ook van plan dit te upgraden naar een mooie Kenwood/Alpine/Pioneer 2Din. Ook met behoud van de knoppen op het stuur. Waarschijnlijk ook maar direct een achteruitrijcamera installeren.
Nee, niet laten doen, maar in mijn IS200 destijds zelf gedaan. Stelt eigenlijk geen reet voor. Je sluit de Yatour aan op je CD-wisselaaringang en that's it. Je moet alleen even weten hoe je je dashboard uit elkaar haalt, maar dat staat vast op Youtube.Rival24 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:03:
Zijn er mensen uit regio Brabant die ergens een Yatour in hebben laten bouwen en daar goede ervaringen mee hebben?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Verwijderd
Ik heb het uiteindelijk laten doen omdat ik speakers voor heb laten vervangen en een extra versterker achter de radio heb laten inbouwen. De yatour die ik niet bij hunzelf had gekocht wilden ze er wel bijplaatsen als toch alles open lag.
Op YouTube zijn inderdaad wel wat filmpjes te vinden. Niet heel veel trouwens en veelal gedaan door mensen uit het oostblok met de daarbij behorende taal.
Heb mijn handgeschakelde Auris ter controle naar de dealer gebracht en ben met een leenauto naar mijn werk gereden, een Auris TS Hybrid.
Mooie auto, ook nettere stoelen als in die van mij. Al zat ik alsnog niet optimaal, is toch iets met de gehele zitpositie en mijn lange benen. Dus weet nu al dat mijn stoel aanpassen weinig zin zal hebben.
Maar dat hybrid gebeuren. Ik heb hem na nog geen 5 minuten maar in de sport stand gezet, want in eco gebeurt er echt helemaal niks. Vervolgens had ik nog steeds totaal geen gevoel bij wat de auto doet.
Collega's zeggen dat het wennen is, zo'n hybrid. Maar ik denk niet dat ik er ooit aan zou kunnen wennen. Motor maakt ook op de gekste momenten een teringherrie, terwijl er weinig gebeurt. Het is een totale disconnectie tussen wat ik hoor en wat ik voel.
Niet hoeven schakelen vind ik wel prettig, maar dat hybrid gebeuren is niet aan mij besteedt

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Radio uitbouwen is simpel. Op youtube staat een prima tutorial, is 5 minuten werk.Rival24 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:03:
Hi, ik ben nieuw in dit topic. Ik heb inmiddels afscheid genomen van mijn trouwe Mitsubishi Carisma, en over een paar dagen ben ik eigenaar van een Toyota Avensis 1.8 station uit 2005. De auto is op elk vlak 10 keer comfortabeler dan wat ik gewend was, maar er is 1 nadeel: de autoradio.
Ik was een inbouw autoradio gewend, waar ik eenvoudig via bluetooth muziek heen kon streamen, en dit wil ik ook in mijn Avensis, en dan met behoud van muziekbesturing aan het stuur. In mijn zoektocht heb ik diverse kastjes gevonden die dit kunnen faciliteren, en het merk dat ik het meeste terug zie komen is Yatour. Er is ook model voor mijn type Avensis te krijgen, maar ik zie het niet zo zitten om het zelf in te bouwen. Zijn er mensen uit regio Brabant die ergens een Yatour in hebben laten bouwen en daar goede ervaringen mee hebben?
Overigens kan je via Aliexpress zo'n vergelijkbaar kastje als Yatour kopen, voor ongeveer 30/35 euro. Dus aux/USB/Bluetooth (ook als carkit te gebruiken). Deze had ik ook in mijn Avensis
Vaak bu'j te bang!
Teringherrie? Niet meer dan wanneer je met je schakelbak even doortrekt.Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:02:
Collega's zeggen dat het wennen is, zo'n hybrid. Maar ik denk niet dat ik er ooit aan zou kunnen wennen. Motor maakt ook op de gekste momenten een teringherrie, terwijl er weinig gebeurt. Het is een totale disconnectie tussen wat ik hoor en wat ik voel.
Maar het zal toch wel zo zijn dat dat alleen gebeurt als je op het gaspedaal drukt. Als je dat niet doet zal de brandstofmotor echt niet hard gaan draaien.
Signatures zijn voor boomers.
Het is echt wel heel anders. Je benzinemotor gaat bij de hybride meteen naar een maximum toerental en blijft daar terwijl je langzaam versnelt, bij een handbak loopt het toerental gewoon geleidelijk op tezamen met je snelheid. En om te versnellen zal je toch echt je gaspedaal moeten intrappen.Maasluip schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:14:
[...]
Teringherrie? Niet meer dan wanneer je met je schakelbak even doortrekt.
Maar het zal toch wel zo zijn dat dat alleen gebeurt als je op het gaspedaal drukt. Als je dat niet doet zal de brandstofmotor echt niet hard gaan draaien.
Het is een kwestie van wennen, dat klopt wel, maar ik vind de 1.8 benzinemotor in de hybrides misschien ook wel net wat tekort komen wat betreft vermogen. Ben benieuwd wat die nieuwe 2.0 motor uit de nieuwe Auris en Lexus UX gaat doen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Waarom is een hybride niet aan je besteed als uit je betoog blijkt dat je een CVT-transmissie niet zo prettig vind? De relatie tussen die twee is niet bepaald 1:1, dus ik snap je niet helemaal?Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:02:
maar dat hybrid gebeuren is niet aan mij besteedt
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Een Toyota hybrid bedoel ikAtleX schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:59:
[...]
Waarom is een hybride niet aan je besteed als uit je betoog blijkt dat je een CVT-transmissie niet zo prettig vind? De relatie tussen die twee is niet bepaald 1:1, dus ik snap je niet helemaal?
Inderdaad geen idee hoe het bij andere merken is.
Als je bij Toyota wil blijven lijkt me dat wel een redelijk verband...AtleX schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:59:
[...]
Waarom is een hybride niet aan je besteed als uit je betoog blijkt dat je een CVT-transmissie niet zo prettig vind? De relatie tussen die twee is niet bepaald 1:1, dus ik snap je niet helemaal?
Maar ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe HSD gaat werken. Ik vind het ook jammer dat Toyota niet wat meer elektro doet en wat minder verbrandingsmotor. Ik heb een app aan tijdens het rijden en je ziet vaak dat hij zelfs bij het optrekken nog aan het opladen is. Dan denk ik ook "als je nu bij het optrekken wat meer vermogen uit de accu haalt hoef je een stuk minder toeren te draaien". Dan is de acceptatie ook een stuk hoger.
Mijn klachten zijn dat hij niet altijd in zijn eerste versnelling wil en ik vind hem relatief zwaar schakelen. Volgens hun komt dat omdat ik "een Renault gewend ben en die altijd heel soepel schakelen". En daarnaast omdat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is. Dus dat het voor kan komen als ik eerst in zijn achteruit rij en daarna weer in de eerste versnelling wil.
Wat vinden jullie daarvan?
Ik heb er nog steeds een beetje een gek gevoel bij. Kan hem wel voor second opinion ergens anders na laten kijken, maar ja... dan kost het ook meteen geld.
Wel heb ik het gevoel dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft. Dus hoe kouder het buiten is, hoe stroever hij schakelt.
[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 19-03-2018 15:49 ]
Probeer bij het naar de 1 schakelen eens de koppeling een keer indrukken, dan op laten komen en dan weer indrukken voordat je schakelt. Bij Volvo's was dat altijd een dingetje.
En anders: neem een hybride Auris, dan heb je dat soort problemen niet
Dat opnieuw de koppeling indrukken heb ik inderdaad al eerder geprobeerd en dat werkt. Alleen welke conclusie kun je daar aan verbinden?Maasluip schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:01:
Hard wordend vet? Kan natuurlijk een dingetje zijn. Het niet gesynchroniseerd zijn van de achteruit heeft er niks mee te maken dat je niet naar de 1 zou kunnen schakelen.
Probeer bij het naar de 1 schakelen eens de koppeling een keer indrukken, dan op laten komen en dan weer indrukken voordat je schakelt. Bij Volvo's was dat altijd een dingetje.
Daar zat ik eerst echt nog aan te denken, maar daar ben ik sinds vandaag van genezenEn anders: neem een hybride Auris, dan heb je dat soort problemen niet
Ik zou zeggen dat de koppelingsplaten dan niet mooi vrij komen. Maar ik ben geen automonteur.Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:05:
[...]
Dat opnieuw de koppeling indrukken heb ik inderdaad al eerder geprobeerd en dat werkt. Alleen welke conclusie kun je daar aan verbinden?
Had ik bij mijn Corolla ook wel eens last van, maar dan bij het in zijn achteruit zetten. Kan me alleen niet herinneren of dat ook (enigszins) temperatuur gerelateerd was.Maasluip schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:01:
Probeer bij het naar de 1 schakelen eens de koppeling een keer indrukken, dan op laten komen en dan weer indrukken voordat je schakelt.
In de sport stand trekt mijn hybride juist wel lekker op moet ik zeggen, maar ik ben ook niet zoveel gewend na jaren dieselen.
Klinkt altijd beetje armoedig, zo'n lekkere "KGGGRRK"

Zo te lezen ben je niet bekend met de techniek van de CVT en hybride aandrijving. Dan begrijp ik wel dat je raar opkijkt, komende van een handgeschakelde wagen, om dan zonder enige uitleg in een hybride met CVT gezet te worden.Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:02:
Maar dat hybrid gebeuren. Ik heb hem na nog geen 5 minuten maar in de sport stand gezet, want in eco gebeurt er echt helemaal niks. Vervolgens had ik nog steeds totaal geen gevoel bij wat de auto doet.
Niet hoeven schakelen vind ik wel prettig, maar dat hybrid gebeuren is niet aan mij besteedt
Ten eerste de CVT techniek: Wikipedia: Continu variabele transmissie
De versnellingsbak zorgt voor de vermogensopbouw, niet de motor. Naargelang de vraag naar vermogen (stand gaspedaal en het huidige vermogen) zal de motor meer of minder toeren maken, zonder op te bouwen. De CVT gaat dit echter opbouwen. Voordeel: verbruik, betrouwbaarheid, ease of use.
Als je nog steeds niet snapt hoe het werkt, beeld je dan in dat je een boot bestuurt, het gaspedaal is de gashendel. Het duurt ook even voordat zo'n boot op snelheid is ondanks dat de motor een constant toerental maakt naargelang het gashendel.
De (huidige) Toyota hybride met CVT is eigenlijk niet gericht om snel en snappy te reageren, alhoewel de PWR mode daar wel wat aan kan doen is het nog steeds niet voldoende. Maar aan de stoplichten ben ik toch altijd degene die het snelste van zijn plaats is dus zo traag zal het wel niet zijn. Veel mensen luisteren naar de motor en snappen niet wat er gebeurd zonder de techniek te kennen, dan weet je ook niet dat je dat geluid moet negeren bij een CVT.
Ik vindt dat er een enorm verschil zit tussen de hybride auto's met een CVT die niet echt een CVT is, en de echte CVT automaten die in de Avensis of RAV4 liggen.AtleX schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:59:
[...]
Je merkt aan alle kanten dat de 2.0liter motoren samen met de CVT die in deze auto's liggen een prima combinatie zijn. De hybride oplossing met een planetair tandwielstelsel vind ik ook afstandelijke rijden.
In mijn Avensis ligt een echte CVT die door programmering losse versnellingen heeft, daarnaast heeft de automaat in de "zoek het maar uit stand" veel meer de neiging tot reageren als een echte automaat. Geen gegil qua toerental maar een mooie lineaire versnelling waarbij er bij echt gas geven ook een "kick-down" voelbaar is.
Je moet het wel heel bond maken wil je de toerentellen met de 2.0 / CVT combi boven de 3500 rpm bij normaal gebruik krijgen, tenzij je de sportstand inschakelt, maar dan doet de auto ook wonderbaarlijke dingen op de tussensprint.
Echt, mijn advies; wil je weten hoe een echte moderne CVT automaat rijd, vraag een dealer eens een Avensis 2.0 mee met een CVT.....
Zoals ik hierboven ook al schrijf, er zit behoorlijk wat verschil in de echte CVT automaten en de Hybride semi-CVT automaten.Phuncz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:01:
[...]
De (huidige) Toyota hybride met CVT is eigenlijk niet gericht om snel en snappy te reageren, alhoewel de
PWR mode daar wel wat aan kan doen is het nog steeds niet voldoende. Maar aan de stoplichten ben ik toch altijd degene die het snelste van zijn plaats is dus zo traag zal het wel niet zijn. Veel mensen luisteren naar de motor en snappen niet wat er gebeurd zonder de techniek te kennen, dan weet je ook niet dat je dat geluid moet negeren bij een CVT.
Ik kan alleen maar het advies geven om het verschil zelf te ervaren.
[ Voor 22% gewijzigd door Bullet NL op 19-03-2018 20:36 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Een "echte" of een "semi" CVT ? Die "versnellingen" hebben toch maar een placebo effect ? Wat is het nut van 'stappen' in een CVT ?Bullet NL schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:32:
[...]
Zoals ik hierboven ook al schrijf, er zit behoorlijk wat verschil in de echte CVT automaten en de Hybride semi-CVT automaten.
Die versnellingen simuleert hij alleen in manueel mode, in "normale" stand werkt alleen de kick-downfunctie.Phuncz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:12:
[...]
Een "echte" of een "semi" CVT ? Die "versnellingen" hebben toch maar een placebo effect ? Wat is het nut van 'stappen' in een CVT ?
Komt natuurlijk wel bij dat die 2.0 152 pk heeft en dat je bij een Prius / Auris hybride wel heel erg fors moet gaan optrekken wil hij de elektromotor erbij nemen. Want zoals gezegd: als je een beetje normaal optrekt doet die elektromotor eigenlijk maar heel weinig. En dan heb je een motor die maar 99 pk levert.Bullet NL schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:32:
[...]
Ik vindt dat er een enorm verschil zit tussen de hybride auto's met een CVT die niet echt een CVT is, en de echte CVT automaten die in de Avensis of RAV4 liggen.
Je merkt aan alle kanten dat de 2.0liter motoren samen met de CVT die in deze auto's liggen een prima combinatie zijn. De hybride oplossing met een planetair tandwielstelsel vind ik ook afstandelijke rijden.
Ja, en ik denk dat die 99 pk voor de Auris/Prius/CT200h eigenlijk net wat te weinig is. Bedenk wel dat die auto's tegen de 1500kg wegen, dat in combinatie met slechts 99pk is niet de beste combinatie.Maasluip schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:45:
[...]
Komt natuurlijk wel bij dat die 2.0 152 pk heeft en dat je bij een Prius / Auris hybride wel heel erg fors moet gaan optrekken wil hij de elektromotor erbij nemen. Want zoals gezegd: als je een beetje normaal optrekt doet die elektromotor eigenlijk maar heel weinig. En dan heb je een motor die maar 99 pk levert.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat is wat ik zeg: als je een beetje normaal optrekt werkt die elektromotor helemaal niet mee. Sterker nog: vaker zie ik de accu opladen dan ontladen bij het optrekken. Alleen als je echt veel gas geeft (denk aan meer dan 4000 toeren) dan gaat hij de elektromotor gebruik om mee op te trekken. Maar dan maak je dus toch al veel toeren.!null schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:42:
Er zit ook een elektromotor bij. Dat maakt een hoop goed.
Ik heb er wel over gelezen, maar dat neemt niet weg dat het gewoon akelig voelt om in zo'n auto te rijden. Dat is simpelweg mijn eigen mening. Toen ik de auto terugbracht naar de dealer, heb ik geprobeerd rustig te rijden en dan "gaat het wel".Phuncz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:01:
[...]
Zo te lezen ben je niet bekend met de techniek van de CVT en hybride aandrijving. Dan begrijp ik wel dat je raar opkijkt, komende van een handgeschakelde wagen, om dan zonder enige uitleg in een hybride met CVT gezet te worden.
De (huidige) Toyota hybride met CVT is eigenlijk niet gericht om snel en snappy te reageren, alhoewel de PWR mode daar wel wat aan kan doen is het nog steeds niet voldoende.
Wil je echter een beetje lol hebben tijdens het autorijden en bijvoorbeeld wat gas bij geven in een bocht, just for fun, dan doet de Auris Hybrid iets wat niet prettig voelt, namelijk ineens ruk geven als die motor weer aanspringt.
Het gaat niet vloeiend allemaal.
En dat ligt niet aan de CVT an sich, maar gewoon aan hoe Toyota het implementeert. Een collega van mij heeft een Honda Civic Hybrid met CVT en die rijdt naar mijn mening veel fijner. Die vertrekt gewoon vloeiend.
Voor de rest heb ik ook niks tegen een automaat an sich. Mijn vader had vroeger een Toyota Camry met 3 liter motor en dat ging echt als de brandweer. Met kickdown als je een beetje lol wou hebben.
Daar was echt helemaal niks mis mee
Lastig om te zeggen. Als zij het niet als een probleem ervaren zou ik er niet wakker van liggen.Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:43:
Mijn klachten zijn dat hij niet altijd in zijn eerste versnelling wil en ik vind hem relatief zwaar schakelen. Volgens hun komt dat omdat ik "een Renault gewend ben en die altijd heel soepel schakelen". En daarnaast omdat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is. Dus dat het voor kan komen als ik eerst in zijn achteruit rij en daarna weer in de eerste versnelling wil.
Persoonlijk vind ik Renaults totaal niet prettig schakelen, in de Megane van mijn ouders reed ik dikwijls weg in de 3e versnelling terwijl ik de 1e versnelling wilde hebben...
Dat is normaal, hoe kouder de bak hoe stroever hij schakelt. Ik gok dat je het probleem bijna niet ervaart na een stuk rijden?Wel heb ik het gevoel dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft. Dus hoe kouder het buiten is, hoe stroever hij schakelt.
Wat is de kilometerstand van de auto? Als dat meer dan +/- 150.000 kilometer is dan kan het soms helpen om de bakolie te vervangen.
Als het probleem een stuk erger gaat worden dan moet je het denk ik vooral zoeken in de koppeling, niet in de bak.
Dat is normaal. Omdat je stil staat kunnen de versnellingen niet synchroniseren (omdat de secundaire as stil staat). Als je dan even de koppeling op laat komen staat je primaire as van de bak in een andere positie en dat kan helpen om hem in de versnelling te krijgen.Lethalis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:05:
[...]
Dat opnieuw de koppeling indrukken heb ik inderdaad al eerder geprobeerd en dat werkt. Alleen welke conclusie kun je daar aan verbinden?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Stond hij in power mode? Want dan worden die hybrides zo nerveus, kan je hem beter in normal zetten gebruikt hij minder electro power.Lethalis schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:26:
[...]
Ik heb er wel over gelezen, maar dat neemt niet weg dat het gewoon akelig voelt om in zo'n auto te rijden. Dat is simpelweg mijn eigen mening. Toen ik de auto terugbracht naar de dealer, heb ik geprobeerd rustig te rijden en dan "gaat het wel".
Wil je echter een beetje lol hebben tijdens het autorijden en bijvoorbeeld wat gas bij geven in een bocht, just for fun, dan doet de Auris Hybrid iets wat niet prettig voelt, namelijk ineens ruk geven als die motor weer aanspringt.
Het gaat niet vloeiend allemaal.
En dat ligt niet aan de CVT an sich, maar gewoon aan hoe Toyota het implementeert. Een collega van mij heeft een Honda Civic Hybrid met CVT en die rijdt naar mijn mening veel fijner. Die vertrekt gewoon vloeiend.
Voor de rest heb ik ook niks tegen een automaat an sich. Mijn vader had vroeger een Toyota Camry met 3 liter motor en dat ging echt als de brandweer. Met kickdown als je een beetje lol wou hebben.
Daar was echt helemaal niks mis mee
Hangt er maar helemaal vanaf hoe je er naar kijkt.....!null schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:42:
Er zit ook een elektromotor bij. Dat maakt een hoop goed.
Zoals @Maasluip ook schrijft, de elecotromotor doet vooral besparen, prima....
Maar er zijn genoeg mensen onder ons die net iets mee gang in de auto willen hebben, dan is die 99pk net iets de moah…. Ik verwacht ook dat ze dit bij de nieuwe Auris met een 180pk 2.0 liter motor veel beter bij voor elkaar hebben.
Kijk bijvoorbeeld naar alles wat als hybride uit Duitsland komt.... tis allemaal 180 plus pk...
De Toyota Hybrides zijn leuk voor de mensen die op hun centen zitten, maar de markt is veel groter.
Het verbruik kan mij echt helemaal niets schelen, wanneer ik lang afstanden draai doe ik dat liever zo snel mogelijk dan braaf met 100km/u tuffen.
het zal mij mijn uitlaat roesten als mijn auto 1 op 12 a 13 loopt of 1 op 20,7865.... Ik druk liever extra op de sportknop van de automaat dan dat ik verbruiksgegevens bij ga houden.
Kortom.... De hele gedachte achter de Prius gaat ook aan mij voorbij. Wanneer Toyota een nieuw model Carmy (station) op de markt zou brengen met een 3.0liter v6 met 320pk.... dan had ik niet lang hoeven twijfelen.
Ik rij Toyota omdat ze betrouwbaar zijn, weinig extra kosten maken anders dan regulier onderhoud..... Maar voor zuinigheid? dan pak ik wel mijn fiets.....
En dan werkt zo'n hybride gewoon heel goed. Ik hoor er eigenlijk juist weinig mensen over klagen, of juist positief over zijn. Zo ook een collega van me, hij en zijn vrouw vonden het Toyota hybride rijden juist leuk, omdat je altijd zo vlot weg bent bij het stoplicht en toch zuinig rijdt.
En die Camry's zijn er gewoon. Met 3.5 liter V6. Of 2.5 liter hybride.
Alleen even importeren
Precies, beetje een herhaalplaat zo. Jij (Bullet NL) bent de uitzondering, de meeste mensen zien een auto als vervoermiddel wat vooral zo betrouwbaar en goedkoop mogelijk moet rijden. Jij vindt 1 op 10 rijden prima, ik geef dat geld liever aan een andere hobby uit. Ik kan zonder moeite 1 op 17 in de winter rijden met mijn Prius en dan rij ik echt niet als een ouwe sok. Doe ik dat wel, rij ik 1 op 20.!null schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:25:
Ja leuk die mening heb je al heel vaak gedeeld.
Het is soms inderdaad een beetje afstandelijk in de Normal stand. ECO gebruik ik nooit want de gaspedaalmapping is dan echt waardeloos maar de PWR stand maakt dat weer goed, reageert dan lekker vlot, zeker als de accu's vol zijn. Een Prius (of Auris Hybride) is geen bochtenmonster maar zeer zeker ook geen zwabberboot, zeker niet met de 17" zomerbanden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Daarin is de CT200h dan weer een stuk beter, die ligt wel goed in de bochten met dezelfde aandrijflijn.Arfman schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:47:
[...]
Een Prius (of Auris Hybride) is geen bochtenmonster maar zeer zeker ook geen zwabberboot, zeker niet met de 17" zomerbanden.
Maar verreweg de meeste kilometers die ik doe zijn niet voor mijn plezier en na vele tientduizenden kilometers in MR-2 SW20 en ZZW30's doorgebracht te hebben, is mijn conclusie dat het verkeer in mijn regio dusdanig ontoereikend is voor sportief rijden dat het gewoon geen argument meer is voor mij.
Niet als station...…!null schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:25:
En die Camry's zijn er gewoon. Met 3.5 liter V6. Of 2.5 liter hybride.
Alleen even importeren

Anders had ik hem al lang gehad.... Vind de USA versie van de Camry 2018 trouwens best een mooie auto.
Tja, nergens anders ter wereld zijn ze zo gek op stationcars als in Nederland. Waarom vraag ik me nog altijd af...Bullet NL schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:54:
[...]
Niet als station...…![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Anders had ik hem al lang gehad.... Vind de USA versie van de Camry 2018 trouwens best een mooie auto.
De ruimte.... overigens, heb gisteren een RAV4 uit 2016 bekeken, 2 liter/CVT/4x4 combinatie...Metalfreak schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:01:
[...]
Tja, nergens anders ter wereld zijn ze zo gek op stationcars als in Nederland. Waarom vraag ik me nog altijd af...
Auto's moeten groot zijn ;-)
Dit laatste brengt tevens de twijfels bij de RAV4, hij is kleiner dan de Avensis, het scheelt maar een beetje.... Was overigens vrij duidelijk achter het stuur, standaard kan de stoel niet ver genoeg naar achter, met mijn 196cm liep ik al tegen het einde van de stoel rail aan. Dit was volgens de dealer vrij gemakkelijk te verhelpen.
Volgende week maar eens een proefritje maken, de vorige RAV4 vond ik in vergelijking met een Avensis een behoorlijke stuiterbak, ben benieuwd naar deze.
Ik merk dat hij soepeler schakelt op het moment dat het warmer is buiten. Dus als het 10 graden is bijvoorbeeld, in plaats van 2 ofzo. Nu rij ik vooral veel korte stukken, dus geen idee hoe het is als ik echt een tijd ermee rij.DaWaN schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:58:
[...]
Dat is normaal, hoe kouder de bak hoe stroever hij schakelt. Ik gok dat je het probleem bijna niet ervaart na een stuk rijden?
Wat is de kilometerstand van de auto? Als dat meer dan +/- 150.000 kilometer is dan kan het soms helpen om de bakolie te vervangen.
Als het probleem een stuk erger gaat worden dan moet je het denk ik vooral zoeken in de koppeling, niet in de bak.
Dat is normaal. Omdat je stil staat kunnen de versnellingen niet synchroniseren (omdat de secundaire as stil staat). Als je dan even de koppeling op laat komen staat je primaire as van de bak in een andere positie en dat kan helpen om hem in de versnelling te krijgen.
De kilometerstand is maar 58000, bouwjaar 2014. Vrij nieuwe auto dus en de dealer begon ook een heel verhaal tegen mij van "met die 1.3 liter Auris hebben we echt nooit problemen".
Wel fijn dat je zegt dat het normaal is. Ik moet mij er nog eens in verdiepen hoe het precies werkt, zodat ik het zelf ook snap van die primaire en secundaire as
Voor de rest: het onrustig lopen stationair wordt volgens de dealer waarschijnlijk veroorzaakt door de airco pomp die niet continu aan staat. Dus het kan gebeuren dat wanneer je stil staat, je ineens de aircopomp hoort aanslaan en dat je daardoor het idee krijgt dat hij onrustig is.
Ik heb nu paar keer even zonder airco gereden en ik moet zeggen dat de hele auto zich dan beter gedraagt. Hij loopt rustiger en trekt ook beter weg. Blijkbaar heeft die airco nog best veel invloed daar op.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
OkeeArfman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:20:
Elke handgeschakelde Toyota die ik heb gehad (2 x Yaris, 1 x Auris) had issues met in de achteruit krijgen of in de 1e versnelling. Even de koppeling opnieuw laten opkomen en het was verholpen.
Tsja, als de techniek niet of weinig veranderd is, waarom zou het dan anders zijn?!null schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:13:
Ik herken dat van hem niet in 1 keer in z'n achteruit krijgen, maar dat is dan bij oudere auto's met hoge kilometerstanden. Zou het niet verwachten op zo'n jonge occasion.
Het gebeurt ook niet altijd, maar af en toe. Genoeg dat het mij opvalt, maar omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is, kan het dan blijkbaar gebeuren dat de tandwielen in de versnellingsbak niet goed in elkaar kunnen grijpen.
Best kans dat mijn vorige auto (een Renault Twingo uit 2008) hier in principe ook last van had, maar ik er minder van merkte omdat je hem er makkelijker doorheen kon duwen (arme tandwieltjes).
Mja, mijn eerste angst was vooral de koppeling.!null schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:07:
Ik dacht meer dat het iets was wat met de jaren/kilometers kwam.
Met name omdat de auto van een ouder echtpaar is geweest (volgens de dealer) en er een trekhaak opzit. Dan is mijn eerste gedachte toch een beetje dat er iets met de koppeling is.
Deze slipt echter niet, voor zover ik het zelf heb getest (70 gaan rijden, in zijn 6 zetten, planken en kijken wat het toerental doet... maar er gebeurt niks).
Al doende leert men zeggen ze....
Is gewoon een Toyota dingetje ofzo
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Denk dat een dingetje is van meer merken. Heb het met mijn Focus ook. De achteruit is, in de meeste versnellingsbakken, ook een heel simpel mechaniek; uit de middeleeuwen, laat ik maar zeggen. Geen zorgen over maken.TgR_KILLER schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:02:
Ik had het met mijn oudere Corolla's maar ook met mijn hagelnieuwe Yaris ook.. Soms wil hij niet in 1 keer in zijn achteruit.. even terug naar neutraal, opnieuw koppeling in trappen en dan gaat hij wel vlekkeloos.
Is gewoon een Toyota dingetje ofzoniks om je zorgen over te maken in ieder geval.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Gamertag: FinrazielNL
Dat kan kloppen met een 1.3Lethalis schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:11:
Deze slipt echter niet, voor zover ik het zelf heb getest (70 gaan rijden, in zijn 6 zetten, planken en kijken wat het toerental doet... maar er gebeurt niks).
Daar had ik beter over na moeten denken idd
Maar goed, beperkt budget en ik wou toch een jonge C segment auto.

[img][/img]

Meer foto's: http://www.motortrend.com...toyota-corolla-hatchback/
Ik vind het een mooie vooruitgang, ook het interieur ziet er weer wat beter uit. Deze ga ik toch zeker overwegen in de toekomst als jonge tweedehands.
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 24-03-2018 09:56 ]

2.0 liter geblazen motor?De nieuwe RAV4 is praktisch net zo lang als het uitgaande model, al neemt de wielbasis met 3 centimeter toe. Dat betekent: meer interieurruimte, ruimte die niet alleen ten goede komt aan die van de benen van de inzittenden, maar ook aan diens inpaklust. De bagageruimte neemt namelijk iets toe. In de breedte groeit de RAV4 een bescheiden centimeter.
Op de internationale motorenlijst zet Toyota een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5-liter grote benzinemotor die is gekoppeld aan een nieuwe elektromotor. Ook plaatst Toyota een nieuwe geblazen 2,0-liter grote benzinemotor op de menukaart, een blok dat zowel aan een handbak als aan een automatische transmissie valt te koppelen. Exacte technische specificaties en informatie voor de Nederlandse markt volgen in een later stadium, zo staat nog niet definitief vast of de benzineversie (non-Hybrid) naar ons land komt. De Hybrid komt uiteraard wel onze kant op.
Zonder hybride???
Dat is goed nieuws! Ik vind het er overigens niet verkeerd uit zien.
Toyota is lekker bezig de laatste tijd!!!
De huidige Auris was ook al in diverse landen te koop onder de naam CorollaPhuncz schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:53:
Een lading foto's van de Amerikaanse "Auris" (daar heet ie deze keer "Corolla Hatchback")
Maar mooie wagen

[ Voor 28% gewijzigd door Freezerator op 28-03-2018 12:07 ]
Ja dat snap ik, heb zelf namelijk ook een Corolla Sedan gehad vroeger en gezeten in veel verschillende Corolla's ('80-'00). Maar mijn punt was eigenlijk dat de Toyota Auris vroeger in de US "Scion iM" heette.Metalfreak schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:01:
[...]
De huidige Auris was ook al in diverse landen te koop onder de naam Corolla
Maar mooie wagen
[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 28-03-2018 16:32 ]
Klopt, is het 'jongeren merk' van Toyota.Eddye schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:38:
Is Scion geen 'submerk' van Toyota? Ik meen eens gelezen te hebben over een Scion GT86 i.p.v. een Toyota GT86.
Dat is net zo dat de Land Cruiser 'Prado' serie in de US als Lexus GX word verkocht.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Haha, ik oordeel niet. Ik rij een Yaris en PriusLethalis schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:30:
[...]
Daar had ik beter over na moeten denken idd
Maar goed, beperkt budget en ik wou toch een jonge C segment auto.
Nieuwe Auris ziet er goed uit, beter dan de 2016 Prius, dat blijft toch een lelijk ding imo.
Nieuwe Auris ziet er wat mij betreft ook echt goed uit. Zo in de bovenstaande kleur (en uitvoering?) is de achterkant ook wel gaaf. Moest er in het begin een beetje aan wennen, maar lijkt nu eigenlijk wel primaArfman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:36:
[...]
Haha, ik oordeel niet. Ik rij een Yaris en Prius
Nieuwe Auris ziet er goed uit, beter dan de 2016 Prius, dat blijft toch een lelijk ding imo.
Ben ook erg benieuwd naar de station uitvoering, hoe die er uit gaat zien. Als die ook prima is dan kan ie m'n huidige TS t.z.t. wel eens gaan vervangen.
En dan hopelijk de 2.0 hybride met 180pk
Scion FR-S en nadat Toyota het merk Scion heeft gedropt heet het ie nu Toyota 86, dus precies zoals ie in Japan heet...Eddye schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:38:
Is Scion geen 'submerk' van Toyota? Ik meen eens gelezen te hebben over een Scion GT86 i.p.v. een Toyota GT86.
Ik hoop overigens dat er een nieuwe Gundam uitvoering van de nieuwe Auris komt!
AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.
Ja, de Prius IV vind ik ook niet echt een vooruitgang qua design. Blijf dus voorlopig nog mijn Prius III rijden. De nieuwe 2019 RAV4 daarintegen vind ik wel heel mooi.Arfman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:36:
[...]
Haha, ik oordeel niet. Ik rij een Yaris en Prius
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
De Prius……. Blijft toch een beetje een vreemd ding naast de nieuwe Auris, waarom zou je een Prius willen rijden als de nieuwe Auris straks beschikbaar is met de zelfde techniek?EXX schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:32:
[...]
Ja, de Prius IV vind ik ook niet echt een vooruitgang qua design. Blijf dus voorlopig nog mijn Prius III rijden. De nieuwe 2019 RAV4 daarintegen vind ik wel heel mooi.
Heb zelf een Prius Wagon. Laatst een paar dagen een leen Auris Wagon mee gehad van de garage. Prius is van binnen echt een stuk ruimer, stoelen zijn wat breder, meer ruimte boven en rond je hoofd etc. Verder was het verbruik op de snelweg slechter op de cc dan bij mijn eigen auto. Dat kan natuurlijk prima aan de banden, het weer, de stand van de maan etc liggen. Hoe dan ook, vind de Auris iets mooier maar niet mooi genoeg om de praktische voordelen van de Prius er voor in te leveren.Bullet NL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:29:
[...]
De Prius……. Blijft toch een beetje een vreemd ding naast de nieuwe Auris, waarom zou je een Prius willen rijden als de nieuwe Auris straks beschikbaar is met de zelfde techniek?
Kan de dealer daar middels een software aanpassing mn knippperlicht automatisch 3x laten knipperen als ik de hendel kort aantik? Dus dat ik zegmaar niet door zn klik zet, maar gewoon een tikje geven.
Indien ja, hoeveel kost me zoiets?
Ik heb zo'n soort kastje in laten bouwen:vosss schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:55:
Even een kort vraagje over mijn Avensis T25;
Kan de dealer daar middels een software aanpassing mn knippperlicht automatisch 3x laten knipperen als ik de hendel kort aantik? Dus dat ik zegmaar niet door zn klik zet, maar gewoon een tikje geven.
Indien ja, hoeveel kost me zoiets?
Ander merk, idee het zelfde.
https://www.rideround.nl/...rlicht-type-ii-nieuw.html
Edit, de easyblink was het.
hier staat jouw typenummer ook bij, origineel toyota accessoire.
https://www.marktplaats.n...rlicht-module-toyota.html
[ Voor 17% gewijzigd door EWK op 01-04-2018 22:20 ]
Hoi!
Dankje. Daar moet dus klaarblijkelijk iets voor gekocht worden.EWK schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:16:
[...]
Ik heb zo'n soort kastje in laten bouwen:
Ander merk, idee het zelfde.
https://www.rideround.nl/...rlicht-type-ii-nieuw.html
Edit, de easyblink was het.
hier staat jouw typenummer ook bij, origineel toyota accessoire.
https://www.marktplaats.n...rlicht-module-toyota.html
Kan een leek met 2 linkerhanden dit inbouwen/aansluiten?
Geen garanties, maar ik denk het wel. Op YouTube staan wel filmpjes hoe je dit inbouwt. Bekijk er eens een paar en schat in of je dit lukt. Als het je niet lukt, kun je altijd nog naar een garagevosss schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:32:
[...]
Dankje. Daar moet dus klaarblijkelijk iets voor gekocht worden.
Kan een leek met 2 linkerhanden dit inbouwen/aansluiten?
Hoi!
Begin deze week heb ik mijn Toyota Aygo BJ 2013 met 101.000 km opgehaald! Leuke auto en rijdt heerlijk.
Wat mij erg opvalt is dat de auto een tikkend (naaimachine) geluid maakt. Dit bij zowel een koude/warme motor! Via YouTube heb ik een filmpje hiervan kunnen vinden: YouTube: 2006 Toyota Aygo Tickover.
Ik lees op internet dat dit veel voorkomt bij de Aygo/C1/107. Het zal te maken hebben met kantelende zuigers, maar wat kan ik er aan doen om dit te verminderen/te verhelpen?
Ik las iets over TSL olieversterker, dit kan je toevoegen aan de olie waarbij je een betere smering hebt. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Verder:
De Aygo heeft +/- 12 maanden stil gestaan. Ik ben dus van plan om de komende periode elke week de olie even te controleren. Na 400 km te hebben gereden, gisteren even gedaan! Olie zit iets boven het minimum, moet ik nu al olie bijvullen? Of nog even weekje wachten om te zien of gelijkt blijft of dat die zakt? Ik weet helaas niet welke olie de garage erin heeft gedaan! Maar als ik moet bijvullen (of wat is jullie advies) dan gewoon de standaard olie gebruiken: 5W30? Ondanks ik niet weet wat er nu in zit?
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2018 10:01 ]
Als ik de peilstok en oliebak bekijk, is het erg helder van kleur!
Bel de garage op en vraag gewoon welke olie ze er in hebben gedaan.Erik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:12:
De olie en de filter is vervangen in januari. De auto heeft toen een klein beurtje gehad samen met een APK (tot 2020).
Als ik de peilstok en oliebak bekijk, is het erg helder van kleur!
Mijn enige ervaring met een Aygo is die van mijn schoonmoeder. Is wat ouder, uit 2007 volgens mij.
Klinkt als een grasmaaier en zuipt olie
Geen idee of hij tikt echter.
Dat is mij ook wel eens opgevallen bij incidentele Aygo's die hier rondrijden..... deed mij aan een drijfstang geluid denken. Je zou eens goed kunnen letten op het olieverbruik.Erik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:51:
Leuk z’n Toyota Topic!
Begin deze week heb ik mijn Toyota Aygo BJ 2013 met 101.000 km opgehaald! Leuke auto en rijdt heerlijk.
Wat mij erg opvalt is dat de auto een tikkend (naaimachine) geluid maakt. Dit bij zowel een koude/warme motor! Via YouTube heb ik een filmpje hiervan kunnen vinden: YouTube: 2006 Toyota Aygo Tickover.
Ik lees op internet dat dit veel voorkomt bij de Aygo/C1/107. Het zal te maken hebben met kantelende zuigers, maar wat kan ik er aan doen om dit te verminderen/te verhelpen?
Ik las iets over TSL olieversterker, dit kan je toevoegen aan de olie waarbij je een betere smering hebt. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Verder:
De Aygo heeft +/- 12 maanden stil gestaan. Ik ben dus van plan om de komende periode elke week de olie even te controleren. Na 400 km te hebben gereden, gisteren even gedaan! Olie zit iets boven het minimum, moet ik nu al olie bijvullen? Of nog even weekje wachten om te zien of gelijkt blijft of dat die zakt? Ik weet helaas niet welke olie de garage erin heeft gedaan! Maar als ik moet bijvullen (of wat is jullie advies) dan gewoon de standaard olie gebruiken: 5W30? Ondanks ik niet weet wat er nu in zit?
Bijvullen met "andere" olie liever niet. (Verschillende oliesoorten verdragen elkaar soms slecht) Maar als het pijl te laag is wel bijvullen; een oliebeurt laten uitvoeren en een liter van dezelfde olie erbij kopen om bij te vullen.
Genoeg moderne auto's waarbij je nauwelijks nog waarneemt dat er olie wordt verbruikt.Erik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:41:
Ik zal de garage morgen even bellen wat voor olie en van welk merk erin zit. Elke auto verbruikt toch wel wat olie, maar wat kan je aanhouden bij een Aygo 1L op?
Wel is het zo dat auto's met kleine motoren relatief hard moeten werken en daardoor ook weer meer olie verbruiken.
https://www.anwb.nl/auto/...009-01-01/2012-02-06/1450
Daar staat wel iets over een ratelend geluid?
En het nieuwere model (vanaf 2014) heeft als euvel olieverbruik, dus is wellicht iets dat je bij dit model ook in de gaten moet houden.
Zoals ik al meldde, die van mijn schoonmoeder wordt ook vaker bijgevuld. Heb geen idee hoeveel echter. Weet alleen wel dat het een issue is.
De Auris had al de techniek van de Prius 3 en sinds deze beschikbaar is zijn de verkoopcijfers van de Prius in Nederland flink omlaag gegaan. Prius was in verhouding wel wat groter (langere wielbasis) maar ook vrij duur.Bullet NL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:29:
[...]
De Prius……. Blijft toch een beetje een vreemd ding naast de nieuwe Auris, waarom zou je een Prius willen rijden als de nieuwe Auris straks beschikbaar is met de zelfde techniek?
Vorig jaar hakte de C-HR aardig in de verkoopcijfers van de Auris.
Ja daarom!Lethalis schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:29:
[...]
Genoeg moderne auto's waarbij je nauwelijks nog waarneemt dat er olie wordt verbruikt.
Wel is het zo dat auto's met kleine motoren relatief hard moeten werken en daardoor ook weer meer olie verbruiken.
https://www.anwb.nl/auto/...009-01-01/2012-02-06/1450
Daar staat wel iets over een ratelend geluid?
En het nieuwere model (vanaf 2014) heeft als euvel olieverbruik, dus is wellicht iets dat je bij dit model ook in de gaten moet houden.
Zoals ik al meldde, die van mijn schoonmoeder wordt ook vaker bijgevuld. Heb geen idee hoeveel echter. Weet alleen wel dat het een issue is.
Ik wou graag een foto toevoegen van oliepijl, maar helaas lukt het niet! Zit een min en max op, olie zit over de hele breedte tot de max maar onderin (bij de min) is het donker en word hoe meer je naar de max gaat lichter van kleur.
We kunnen de conclusie wel trekken dat er genoeg olie in zit toch? Auto heeft hele nacht stil gestaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Erik_F op 02-04-2018 14:06 ]
Trek de peilstok er uit, maak hem schoon met een doek en doe hem terug. Haal hem er dan weer uit en kijk waar hij staatErik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:05:
[...]
We kunnen de conclusie wel trekken dat er genoeg olie in zit toch? Auto heeft hele nacht stil gestaan.
https://www.lpggids.com/oliepeil-controleren/
Zie je een afbeelding, zelfde peilstok als in mijn Aygo zit. Qua olie hangt die op het bovenste bobbeltje (max)
Heb er vandaag TSL Olieversterker in gedaan. Omdat die van mij redelijk tikt. Het zou door deze toevoeging minder moeten worden en het is erg goed voor je blok, althans dat heb ik gehoord van een Toyota dealer.
Heb in zowel de Prius 3 als de Auris gezeten. Prijs was tweedehands ongeveer hetzelfde maar de Prius vonden we toch een flinke klap ruimer van binnen, zowel het zitgedeelte als de kofferbak. Prius 3 heeft bijna (voor mijn gevoel dan) het laadvermogen van een Auris station.bouwfraude schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:43:
[...]
De Auris had al de techniek van de Prius 3 en sinds deze beschikbaar is zijn de verkoopcijfers van de Prius in Nederland flink omlaag gegaan. Prius was in verhouding wel wat groter (langere wielbasis) maar ook vrij duur.
Vorig jaar hakte de C-HR aardig in de verkoopcijfers van de Auris.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je nog extra additieven aan je motorolie toe zou moeten voegen. Het lijkt mij dat aan een goede motorolie al de nodige additieven zijn toegevoegd? Wat mij betreft is het geldklopperij net zoals het geval is met de zogenaamde premium brandstoffen. Zo'n klein 3-cilindertje is nu eenmaal wat luidruchtig en klinkt niet bepaald verfijnd.Erik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:22:
Heb er vandaag TSL Olieversterker in gedaan. Omdat die van mij redelijk tikt. Het zou door deze toevoeging minder moeten worden en het is erg goed voor je blok, althans dat heb ik gehoord van een Toyota dealer.
Slijtage ga je, helaas, niet te niet doen met een olietoevoeging. Rijden met een minder zware voet helpt waarschijnlijk meerErik_F schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:22:
De garage hier uit de buurt heeft het ook bevestigd evenals de Toyota dealer zelf. Echter hebben ze mij geadviseerd dit zelf te bestellen en zelf toe te voegen bij de olie.
We gaan het meemaken! Wel klinkt de motor al aardig stiller! Met name koude start, tikt niet veel meer! Dus dat is al een vooruitgang.
Dat is de praktische insteek.Arfman schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:47:
[...]
Heb in zowel de Prius 3 als de Auris gezeten. Prijs was tweedehands ongeveer hetzelfde maar de Prius vonden we toch een flinke klap ruimer van binnen, zowel het zitgedeelte als de kofferbak. Prius 3 heeft bijna (voor mijn gevoel dan) het laadvermogen van een Auris station.
Maar veel mensen vinden de Prius niet mooi en kijken daarom naar de Auris of CHR.
PS
Nu het 18 graden is buiten schakelt mijn auto veel soepeler, dus het heeft echt met de temperatuur te maken. Bizar dat het zoveel invloed heeft.
Gamertag: FinrazielNL
Verwijderd
Mja, dat klopt niet helemaal. Met koude lucht kan een auto meer vermogen hebben. Met warme lucht kan een auto minder vermogen hebben. Andersom komt niet (vaak) voor.Finraziel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:43:
Merkte zelf ook dat mijn Yaris 1.0 2002 ineens weer een pak meer power heeft nu de temperaturen wat oplopen. Doet toch wel wat met zo'n auto'tje, die winter
Alleen is het zo dat mijn Auris Hybrid zoveel verbuikt met het warm stoken van het blok / interieur als het onder de 8 graden komt dat het de rest van de rit niet meer goed komt met het verbruik.Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:51:
[...]
Mja, dat klopt niet helemaal. Met koude lucht kan een auto meer vermogen hebben. Met warme lucht kan een auto minder vermogen hebben. Andersom komt niet (vaak) voor.
Misschien niet bijzonder informatief, maar ik kan dit ook bevestigenArfman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:20:
Elke handgeschakelde Toyota die ik heb gehad (2 x Yaris, 1 x Auris) had issues met in de achteruit krijgen of in de 1e versnelling. Even de koppeling opnieuw laten opkomen en het was verholpen.
Heeft er trouwens iemand een idee wat een set nieuwe remschijven/blokken gaat kosten voor een Yaris bij Toyota? Mijn blokken zijn nog in orde maar één schijf begon wat slepend geluid te maken de laatste tijd, ben er al een keer mee naar een lokale garage geweest en die vertelden me dat - hoewel ze nog even meekunnen - een APK meester er misschien wat van kan zeggen bij een volgende beurt (beetje roestvorming/ouderdom). Laten jullie zoiets origineel Toyota vervangen of kan een merkloze garage dat ook prima? Het zijn natuurlijk maar gewone slijtageonderdelen.
[ Voor 30% gewijzigd door Cyclonist op 03-04-2018 22:03 ]