Eventjes wat anders tussendoor

mijn Starlet komt net bij de Toyota-dealer weg voor een APK keuring en een kleine beurt.
Totale kosten: 250 euro.
Voor een kleine beurt van een 21 jaar oude Starlet. Vorige kleine beurten bij dezelfde dealer kosten 100-150 euro. Als ik 'm bij de Vakgarage op de site wil aanmelden, doen ze een indicatie van 90 euro.
Overigens kwam over die 250 nog een handremkabelreparatie heen.
Dat vond ik behoorlijk wat geld voor een karretje die misschien eens het drievoudige waard is

Begrijp me goed, ik wil goed en veilig op weg zijn en kosten staan op de tweede plek. Deze auto is altijd dealer-onderhouden geweest, dat wil ik graag zo houden (veilig, vertrouwd gevoel, verkoopwaarde).
2 jaar geleden kwam Toyota ook met een eigen pechhulpverzekering. Deze kreeg je 'gratis' bij je Toyota, als je het onderhoud door de dealer laat doen. Goeie deal dus, en ook dat is een reden waarom ik mijn beurten niet door Beun de Haas laat doen.
Wat blijkt nou: sinds 1 januari 2018 heeft Toyota verschillende onderhoudspakketten. Budget, Standaard en Compleet. Als je bij mijn dealer nu vraagt om een kleine beurt, dan krijg je standaard (ha) het Standaardpakket. Het verschil tussen Budget en Standaard zit in de volgende dingen:
- Het testen van de claxon
- Het uitlezen van het diagnosesysteem (die mijn Starlet niet heeft)
- Het schoonmaken van de airco (die mijn Starlet niet heeft)
- Het controleren van scharnieren (motorkap en deuren, die vermoedelijk sowieso open moeten tijdens de kleine beurt)
- Toyota Pechhulp
Het prijsverschil tussen Budget en Standaard is, inclusief BTW, iets meer dan 110 euro. Daarvoor krijg je eigenlijk niks, + pechhulp.
Voor de volledigheid heb ik alle papieren er nog bij gepakt.
Kleine beurt 2014: €114 inclusief pechhulp ex btw
Kleine beurt 2016: €114 inclusief pechhulp ex btw
Kleine beurt 2018 budget: €110 exclusief pechhulp ex btw
Kleine beurt 2018 standaard €200 inclusief pechhulp ex btw
TLDR: Pechhulp is sinds dit jaar niet meer 'gratis', maar kost je gewoon 100 euro per beurt. Als je veel kilometers maakt en meerdere keren per jaar een beurt hebt kan je vanaf dit jaar beter weer terug naar de ANWB en budgetbeurten doen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 02-03-2018 16:00
]