JelkeBart schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 19:20:
Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe, tweedehands, auto. Mijn huidige auto is een Corsa uit 2002 en die is met 185000 kilometers op de teller en de nodige kosten dit jaar aan zijn einde.
Omdat ik er er redelijk klaar mee ben dat het elk jaar weer een verrassing is welk obscuur onderdeel er stuk is en de kosten van de beurt opdrijft, ben ik toe aan een Toyota.
Ik heb een beetje vergelijkbare situatie, Astra uit 2002, met wat minder kilometers, maar wel steeds weer wat kaduuk.
Ik rij niet veel (laten we zeggen 5k per jaar ofzo, zou zomaar meer kunnen worden, maar daar ga ik nog niet al te hard vanuit), dus wat dat betreft is een hybride zinloos en kost het alleen meer belasting. De grote maar: Ik heb nu automaat, en wil er niet op achteruit gaan, dus wil ik weer een automaat. En als ik rondkijk naar tweedehands automaten van iets boven de 10k (hoop nog wat inruil te krijgen op mijn Astra, en dan uiteindelijk rond de 10k uit te komen), die fatsoenlijke uitrusting hebben, uit 2011/2012 of recenter, dan kom je toch erg snel op hybrides uit.
Auris is dan vooral model tot 2012, Yaris is wat nieuwer. Er is ook wel een enkele Auris 2013 binnen budget, die als voordeel heeft dat hij net in een lagere gewichtsklasse valt.
En dat is dus mijn grootste probleem gezien ik niet veel kilometers maak: Auris zit in de gewichtsklasse van een tank, en dat scheelt toch wel redelijk op wegenbelasting tov een Yaris. Heb ik een Auris nodig qua formaat? Mwah, met wat opmeten bij mezelf en collega met Auris, is de conclusie dat ik een mountainbike zonder voorwiel in de kofferbak van Auris kwijt kan (met achterbanken plat), en bij een Yaris lukt dat uiteraard niet. Waarschijnlijk wel met achterwiel eruit, dus dat is een stukje gemak voor als ik mountainbike ergens naartoe meeneem. En natuurlijk ook als ik stel planken in de bouwmarkt moet ophalen.
Nu zit ik dus een beetje te twijfelen, Yaris die goedkoper in de wegenbelasting is en iets nieuwer voor hetzelfde geld, of een Auris waar je gewoon wat meer ruimte krijgt. Uiteraard gaan er ook nog proefrit uiteraard komen, maar toch maar vraag hier: hebben mensen nog argumenten waarom ik de één of de ander beter kan kiezen?