Volgens mij heeft de T-sport compressor een L (voor "Lift") in zijn VVTL-i, daar komen ook 50 van zijn extra pk's vandaan. Dat is Toyota's implementatie van de VTEC waar Honda's boomklevertjes (CRX idd) zo beroemd mee geworden zijn.
Dat klopt voor de gewone T-sports ja, inderdaad het L-tje van lift. Maar als je er echter "compressor" achter schrijft dan zit er ook daadwerkelijk een compressor opBacchus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:31:
Volgens mij heeft de T-sport compressor een L (voor "Lift") in zijn VVTL-i, daar komen ook 50 van zijn extra pk's vandaan. Dat is Toyota's implementatie van de VTEC waar Honda's boomklevertjes (CRX idd) zo beroemd mee geworden zijn.
En vrij makkelijk naar de 250pk te krijgen lijkt mij, waarna je wel wil stoppen denk ik, omdat je anders een sterkere motor moet gaan opbouwen.
Maar zoals gezegd erg zeldzaam. De normale T-sport is wel gewoon te vinden en ook al leuk.
Nee VVTI is gewoon variabele kleptiming, gewoon een modernere motorregeling.
ciris schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:42:
Het VVVT-I was van zichzelf toch al Toyota's versie van V-TEC?
VTEC staat wel voor variabele klep timing (onder andere) maar dat is meer van het type aan/uit boven een bepaald toerentaal. Net als de Lift in VVTLi.
Latere I-Vtec e.d. is volgens mij wel 1 op 1 vergelijkbaar met VVTLi.
In jaren 80 en 90 had Toyota trouwens TVIS (tot 94) en ACIS (94 tot 98) wat beide ook toerentaal gestuurd was en rond de 4000rpm omging.
De TVIS omschakeling is in een lange versnelling duidelijk hoorbaar trouwens, op een 4A-GE uit 1985. (bij snel optrekken hoor je het niet zo)
[ Voor 33% gewijzigd door !null op 09-01-2017 10:52 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Alleen is TVIS weer iets anders, daarbij wordt er geschakeld tussen een kort en een lang inlaattraject.
Volgens mij hebben de meeste moderne Toyota motoren dat nog steeds. Mijn Avensis (2.4 liter) iig wel, die schakelt ergens rond de 3000/3500 toeren naar een ander inlaattraject, dat merk je ook tijdens het rijden, loopt dan makkelijker door de toeren heen en begint wat harder te trekken.
Volgens mij hebben de meeste moderne Toyota motoren dat nog steeds. Mijn Avensis (2.4 liter) iig wel, die schakelt ergens rond de 3000/3500 toeren naar een ander inlaattraject, dat merk je ook tijdens het rijden, loopt dan makkelijker door de toeren heen en begint wat harder te trekken.
Vaak bu'j te bang!
Ook de T-sport met compressor had een lift-'L'-etje (2ZZ-GE) en is dus functioneel vergelijkbaar met VTEC, Toyota heeft het alleen anders geïmplementeerd dan Honda.!null schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:43:
[...]
Dat klopt voor de gewone T-sports ja, inderdaad het L-tje van lift. Maar als je er echter "compressor" achter schrijft dan zit er ook daadwerkelijk een compressor opdie voor nog eens 30 extra pk zorgt en een stuk meer koppel wat erg welkom is. Dus in de praktijk waarschijnlijk ook veel sneller.
Toch gekozen voor een Yaris.. 2013, 68000 gereden en alle opties behalve velgen (zitten wieldoppen op, boeit me niet
)
Rijdt geweldig, de Prius met solar roof etc was toch meer een slagschip dan dat ik echt zoiets had van "yes, dit is hem!'
Donderdag wordt hij opgehaald in Noordwijk, normaal zou ik Den Haag doen, maar de service van Noordwijk + de manier waarop de dealer alles regelde. Geweldig.
Rijdt geweldig, de Prius met solar roof etc was toch meer een slagschip dan dat ik echt zoiets had van "yes, dit is hem!'
Donderdag wordt hij opgehaald in Noordwijk, normaal zou ik Den Haag doen, maar de service van Noordwijk + de manier waarop de dealer alles regelde. Geweldig.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Gefeliciteerd!
Ik weet niet uit welk bouwjaar je Avensis is en of het al een VVT(L)i is maar het lijkt me sterk dat ze het nog op die ouderwetse manier hebben opgelost. Er zal wel iets anders omschakelen.
Je hebt dus ook nog ACIS, en dat is eigenlijk een soort van buffervaatje langs de runner (vanaf de luchtinlaatplenum naar de cilinder) waar toegang naar toe open of dicht wordt gezet.
Ik heb TVIS op mijn oude MR2 (1985) en daar zie je zichtbaar twee runners vanaf de luchtinlaatplenum naar iedere cilinder. Eentje daarvan werd vrolijk dichtgezet onder de 4K toeren.-tom-562 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:09:
Alleen is TVIS weer iets anders, daarbij wordt er geschakeld tussen een kort en een lang inlaattraject.
Ik weet niet uit welk bouwjaar je Avensis is en of het al een VVT(L)i is maar het lijkt me sterk dat ze het nog op die ouderwetse manier hebben opgelost. Er zal wel iets anders omschakelen.
Je hebt dus ook nog ACIS, en dat is eigenlijk een soort van buffervaatje langs de runner (vanaf de luchtinlaatplenum naar de cilinder) waar toegang naar toe open of dicht wordt gezet.
Ja klopt natuurlijk, is dezelfde basis motor. Maar zoals je het schreef leek het meer alsof de compressor (versie) er iets mee te maken had.Bacchus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:26:
[...]
Ook de T-sport met compressor had een lift-'L'-etje (2ZZ-GE) en is dus functioneel vergelijkbaar met VTEC, Toyota heeft het alleen anders geïmplementeerd dan Honda.
2AZ-FSE, , VVTi met directe injectie. Blok heeft idd niet 2 zichbare runners, maar idd zo'n 'buffervaatje', iets anders maar het idee erachter is hetzelfde (variabel inlaatspruitstuk/lengte/inhoud!null schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:27:
Gefeliciteerd!
[...]
Ik heb TVIS op mijn oude MR2 (1985) en daar zie je zichtbaar twee runners vanaf de luchtinlaatplenum naar iedere cilinder. Eentje daarvan werd vrolijk dichtgezet onder de 4K toeren.
[...]
Ja klopt natuurlijk, is dezelfde basis motor. Maar zoals je het schreef leek het meer alsof de compressor (versie) er iets mee te maken had.
Vaak bu'j te bang!
hoorde van mensen, de Toyota verzekering is een goede prijs! moet je doen!
Dan krijg je de offerte, rustig 10 euro duurder dan de concurrent
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Verwijderd
Dat vind ik toch opmerkelijk. Hoeveel scheelt het in jouw ervaring? Je kunt in jouw geval niet zeggen dat het aan het leren rijden in een hybride ligt, tenzij je de Yaris eerst reed en daarna de 1.8L hybride, dan zou het zo kunnen zijn dat je beter overweg kan met hybrides. In welke volgorde heb je ze gereden?TgR_KILLER schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:33:
[...]
Yaris Hybride is niet zuiniger als een Prius of Auris.. ligt sowieso aan je rechtervoet maar de 1.8 hybride combi is toch echt zuiniger in de praktijk imho.
En ik heb ze allemaal meer dan genoeg gereden.
Mogelijk is de aandrijflijn (de 1.8L) uit de Prius langer doorontwikkeld. Of hebben ze voor de Yaris de aandrijflijn uit de eerste serie Prius gebruikt (ook 1.5L), die is minder modern.
Klopt, heb je zeker gelijk in. Maar hoewel het effect kleiner is, zal het er alsnog wel zijn. De Yaris hoort dus zuiniger te zijn, zou ik zeggen.AndRo555 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:45:
[...]
Gewicht speelt een veel minder grote rol bij een hybride dan bij een normale aandrijflijn. Met een hybride recupereer je namelijk energie bij het remmen, bij de rest niet. Al die kinetische energie gaat verloren in de remschijven en dat is meer energie bij een zwaardere wagen. Bij een hybride gaat die terug naar de batterij om dan weer gebruikt te kunnen worden om op te trekken. Gewicht speelt daarbij een veel kleinere rol.
Toyota gebruikt Atkinson motoren die met name zuinig zijn bij deellast. De hybride module levert vermogen als er veel van de motor gevraagd wordt, waardoor de mechanische motor langer en vaker onder deellast condities kan blijven werken. Dat maakt de auto zuinig en geeft lagere emissies.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Dat vind ik toch opmerkelijk. Hoeveel scheelt het in jouw ervaring? Je kunt in jouw geval niet zeggen dat het aan het leren rijden in een hybride ligt, tenzij je de Yaris eerst reed en daarna de 1.8L hybride, dan zou het zo kunnen zijn dat je beter overweg kan met hybrides. In welke volgorde heb je ze gereden?
Mogelijk is de aandrijflijn (de 1.8L) uit de Prius langer doorontwikkeld. Of hebben ze voor de Yaris de aandrijflijn uit de eerste serie Prius gebruikt (ook 1.5L), die is minder modern.
[...]
Klopt, heb je zeker gelijk in. Maar hoewel het effect kleiner is, zal het er alsnog wel zijn. De Yaris hoort dus zuiniger te zijn, zou ik zeggen.
De motor in een Yaris is kleiner dan in een Auris/Prius, maar een Yaris is ook lichter. De vraag is in hoeverre het lagere gewicht van de auto opweegt tegen de kleinere Atkinson motor die daardoor moeilijker veel in deellast te laten werken. Als je de auto iets zwaarder belast maar niet extreem zwaar, dan zou het kunnen dat het hybridevoordeel dat je wel zou hebben met de 1.8 teniet gedaan wordt met de 1.5 omdat je daarvoor de motor net te zwaar belast.
Verder:
Ik lees reviews van mensen die zelfs met een IS300h 1:16/17 verbruiken. Dat zet mij aan het denken: stel dat je de 2.5 uit een IS300h zonder hybride module in bv een Auris zou stoppen. Die motor is tam afgesteld en heeft een laag specifiek vermogen, maar waarschijnlijk wel voldoende voor een Auris zonder hybride module en accu's: zou een 1.8 hybride werkelijk zoveel zuiniger zijn dan zo'n 2.5 zonder?
(dit zijn zo van die gedachtekronkels die ik heb).
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Had ik ook. Bij mijn was (en is?) de ANWB het goedkoopst. Krijg je er ook nog wegenwacht bij. Niet dat je die nodig hebt, want ik onderhoud mijn Toyota bij de dealer, dus Toyota Assistence (niet dat je die nodig hebt, want: Toyota). Nadeeltje: ik moet elke maand zo'n blaadje vanuit mijn brievenbus in de oudpapierbak mikken.corset schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:50:
hoorde van mensen, de Toyota verzekering is een goede prijs! moet je doen!
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Voor lange afstanden zou het kunnen werken. In stadsverkeer is hybride natuurlijk wel gewenst.Videopac schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:59:
Verder:
Ik lees reviews van mensen die zelfs met een IS300h 1:16/17 verbruiken. Dat zet mij aan het denken: stel dat je de 2.5 uit een IS300h zonder hybride module in bv een Auris zou stoppen. Die motor is tam afgesteld en heeft een laag specifiek vermogen, maar waarschijnlijk wel voldoende voor een Auris zonder hybride module en accu's: zou een 1.8 hybride werkelijk zoveel zuiniger zijn dan zo'n 2.5 zonder?
(dit zijn zo van die gedachtekronkels die ik heb).
Maar ik denk niet dat je er echt zuiniger mee zou rijden in de praktijk.
Plus, dat als je het daadwerkelijk uit zou willen voeren moet je dus eigenlijk zelf een hele Atkinson regeling op de motor na gaan bouwen, want de gene van Toyota verwacht er een elektromotor bij
Verder op de theorie: Atkinson betekent onderin wat magertjes qua koppel (wat normilatir geen probleem is vanwege elektromotor), maar dat is bij een groot motorvolume (2.5 in een Auris) niet echt een issue.
Je hebt ook een Lexus met 5 liter V8, die onderin het toerental (als je niet volgas gaat) ook Atkinson regeling toepast, dus zonder hybride aandrijflijn
Daarbij ook nog dat de elektromotor van de Yaris minder krachtig is dan die van de PriusVideopac schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:59:
[...]
Toyota gebruikt Atkinson motoren die met name zuinig zijn bij deellast. De hybride module levert vermogen als er veel van de motor gevraagd wordt, waardoor de mechanische motor langer en vaker onder deellast condities kan blijven werken. Dat maakt de auto zuinig en geeft lagere emissies.
De motor in een Yaris is kleiner dan in een Auris/Prius, maar een Yaris is ook lichter. De vraag is in hoeverre het lagere gewicht van de auto opweegt tegen de kleinere Atkinson motor die daardoor moeilijker veel in deellast te laten werken. Als je de auto iets zwaarder belast maar niet extreem zwaar, dan zou het kunnen dat het hybridevoordeel dat je wel zou hebben met de 1.8 teniet gedaan wordt met de 1.5 omdat je daarvoor de motor net te zwaar belast.
En de 1.8 is gewoon zuiniger (per pk) dan de 1.5.
Signatures zijn voor boomers.
De benzinemotor EN de elektromotor van de Yaris is zwakker dan de Prius. Mijn ervaring is dat in de stad de Yaris zuiniger is dan de Prius, maar op de snelweg is de Prius weer zuiniger.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Dat vind ik toch opmerkelijk. Hoeveel scheelt het in jouw ervaring? Je kunt in jouw geval niet zeggen dat het aan het leren rijden in een hybride ligt, tenzij je de Yaris eerst reed en daarna de 1.8L hybride, dan zou het zo kunnen zijn dat je beter overweg kan met hybrides. In welke volgorde heb je ze gereden?
Ik heb zelf 4 jaar met de Prius 3 gereden, dan Yaris en nu de Prius+
Met de Prius (lease) kan ik zonder moeite te doen net zo zuinig rijden als de Yaris. En dat is met airco constant aan e.d.
De Prius+ daarentegen is ongeveer gelijk aan de Yaris. Maar dan moet ik wel in de stad mijn best doen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De Prius+ lijkt net wat te zwaar voor de 1.8 hybride. Toyota zou echt veel meer klanten kunnen trekken door die 2.5 hybride ook in de Prius(+) en Avensis te stoppen.kmf schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:20:
[...]
De benzinemotor EN de elektromotor van de Yaris is zwakker dan de Prius. Mijn ervaring is dat in de stad de Yaris zuiniger is dan de Prius, maar op de snelweg is de Prius weer zuiniger.
Ik heb zelf 4 jaar met de Prius 3 gereden, dan Yaris en nu de Prius+
Met de Prius (lease) kan ik zonder moeite te doen net zo zuinig rijden als de Yaris. En dat is met airco constant aan e.d.
De Prius+ daarentegen is ongeveer gelijk aan de Yaris. Maar dan moet ik wel in de stad mijn best doen.
Mwah, zelfs volgeladen gaat de Prius+ prima mee in ECO-stand. PWR is helemaal geen probleem.
Maar volgeladen betekent ook dat die niet heel zuinig meer is.
Maar volgeladen betekent ook dat die niet heel zuinig meer is.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik houd een beetje contact met de vorige eigenaar van mijn P2. Hij heeft een P3, en hij rapporteert dat hij er zich over verbaast hoeveel moeite hij moet doen om het verbruik van de P2 te evenaren. Hij had er op gerekend dat de P3 iets zuiniger zou zijn, maar dat valt (in ieder geval bij deze twee auto's en chauffeurs) dus tegen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Maar de P3 is wel groter toch? Waarschijnlijk een nog betere Cw waarde ook, maar ik bedoel, hij heeft er een iets ruimere auto voor terug gekregen?
Wel vreemd, het lijkt in ieder geval niet te staven met wat andere bevinden, die weer zeggen zuiniger te rijden met de 1.8
Je hebt trouwens ook nog hybride Camry's (in Amerika). Dat zijn behoorlijke slagschepen, ik denk eigenlijk groter en/of zwaarder dan een IS300h. Maar daar ligt ook de 2.5 hybride lijn in.
Wel vreemd, het lijkt in ieder geval niet te staven met wat andere bevinden, die weer zeggen zuiniger te rijden met de 1.8
Je hebt trouwens ook nog hybride Camry's (in Amerika). Dat zijn behoorlijke slagschepen, ik denk eigenlijk groter en/of zwaarder dan een IS300h. Maar daar ligt ook de 2.5 hybride lijn in.
Dat lijkt me vooral in stroomlijn te zitten, die is in de Prius wat radicaler dan de wat behoudender vormgeving van de Yaris.kmf schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:20:
[...]
De benzinemotor EN de elektromotor van de Yaris is zwakker dan de Prius. Mijn ervaring is dat in de stad de Yaris zuiniger is dan de Prius, maar op de snelweg is de Prius weer zuiniger.
Dit is trouwens de nieuwe Camry, dikke bak! Mag wel weer naar Europa komen (mocht altijd wel)

Ja ik vind het ook vreemd. Maar het is maar een steekproef van één, misschien is zijn P3 iets onder de maat qua zuinigheid, misschien is zijn/mijn P2 bovengemiddeld zuinig, misschien rijdt hij op een andere manier dan hij denkt dat hij doet, misschien is zijn gebruik van de auto veranderd op een manier die over het hoofd ziet, etc. etc. etc.!null schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:02:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Alleen dat zwarte mascara-lijntje vanachter!null schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:05:
Dit is trouwens de nieuwe Camry, dikke bak! Mag wel weer naar Europa komen (mocht altijd wel)
[afbeelding]

En nog een foto van de voorkant:

Vanmiddag 2 proefritten gedaan:
- Kia Carens 2.0 uit 2006
- Avensis Verso 2.0 uit 2003
Waarom ik in godsnaam ook maar Kia in overweging heb genomen zeg.... Die auto was ondanks de jongere leeftijd en lagere kilometerstand volledig afgetrapt. Toen ik vervolgens in de Avensis Verso plaats nam was alles beter. Hij voelde echt goed en degelijk aan.
Zoals eerder aangegeven zoek ik een MPV omdat we in de zomer 3 kids achterin hebben zitten: Dochter van 8, zoon van 3 en kleine Vlassie
De kans is groot dat ik voor die Avensis Verso ga en ik na anderhalf jaar Mazda ergernis weer terugkeer bij het beste automerk
Nog specifieke zaken aan een Avensis Verso waar ik op moet letten? Las dat ze 4 lambda's hebben, maar die kosten maar 200 euro in plaats van de 600 bij een Mazda
- Kia Carens 2.0 uit 2006
- Avensis Verso 2.0 uit 2003
Waarom ik in godsnaam ook maar Kia in overweging heb genomen zeg.... Die auto was ondanks de jongere leeftijd en lagere kilometerstand volledig afgetrapt. Toen ik vervolgens in de Avensis Verso plaats nam was alles beter. Hij voelde echt goed en degelijk aan.
Zoals eerder aangegeven zoek ik een MPV omdat we in de zomer 3 kids achterin hebben zitten: Dochter van 8, zoon van 3 en kleine Vlassie
De kans is groot dat ik voor die Avensis Verso ga en ik na anderhalf jaar Mazda ergernis weer terugkeer bij het beste automerk
Nog specifieke zaken aan een Avensis Verso waar ik op moet letten? Las dat ze 4 lambda's hebben, maar die kosten maar 200 euro in plaats van de 600 bij een Mazda
Zit ook in de RAV4, die je hier in NL kunt kopen.!null schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:02:
This footer is intentionally left blank
Het effect is er inderdaad nog altijd, weliswaar veel minder. Dat maakt dat de andere invloeden relatief meer impact hebben dan en dan heb ik het voornamelijk op rol en lucht weerstand. Dat laatste is een stuk in het voordeel van de Prius, die vanaf de grond af gebouwd is met zuinigheid in gedachten en dus ook een erg lage luchtweerstand heeft (Cd =0.24 voor de nieuwste generatie en 0.25 voor de vorige). Die van een Yaris is 0.29 en de Yaris heeft niet zoveel meer frontaal oppervlak als een Prius. Om nog maar te zwijgen in een verschil aan banden, waar e Prius misschien op wat zuinigere banden is afgeleverd. Of alleen al op de juiste druk staan.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Klopt, heb je zeker gelijk in. Maar hoewel het effect kleiner is, zal het er alsnog wel zijn. De Yaris hoort dus zuiniger te zijn, zou ik zeggen.
Alles bij elkaar geen directe reden dat een Yaris Hybrid zuiniger zou moeten zijn als een Prius omdat die enkel wat kleiner en lichter is.
[ Voor 7% gewijzigd door AndRo555 op 11-01-2017 20:27 ]
In Dubai rijden die dingen (Camry hybrid) ook rond, paar keer als taxi gehad. Is qua formaat gelijk aan de Lexus IS en inderdaad exact dezelfde motorisering (223pk hybride aandrijflijn). Jammer dat ze die niet in NL leveren want vind het een een stuk fraaier ogen dan de Avensis.ajhaverkamp schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:33:
[...]
Zit ook in de RAV4, die je hier in NL kunt kopen.
Gelukkig is Toyota met de C-HR wel wat spannender geworden, mogen ze van mij best doortrekken naar een aantal andere modellen.
Ik vind de Yaris Hybrid niet echt zuinig op de snelweg. Ik rijd dagelijks 160 km snelweg heen en terug en na 420 km is de tank leeg en gaat er ongeveer 28 liter weer in. Wanneer ik provinciale wegen rijd (nu niet echt een optie, want dan ben ik erg lang onderweg) dan heb ik wel eens 700 km op een tank gehaald.
Trouwens die nieuwe Camry is een prachtige wagen!
Zelf zou ik nog wel eens een FJ Cruiser willen rijden. Alleen door z'n gewicht nogal duur in de wegenbelasting en hij lust ook wel een slokje.
Trouwens die nieuwe Camry is een prachtige wagen!
Zelf zou ik nog wel eens een FJ Cruiser willen rijden. Alleen door z'n gewicht nogal duur in de wegenbelasting en hij lust ook wel een slokje.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Volgens mij is een Camry echt wel groter dan een IS hoorkazuka schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:46:
[...]
In Dubai rijden die dingen (Camry hybrid) ook rond, paar keer als taxi gehad. Is qua formaat gelijk aan de Lexus IS en inderdaad exact dezelfde motorisering (223pk hybride aandrijflijn). Jammer dat ze die niet in NL leveren want vind het een een stuk fraaier ogen dan de Avensis.
Gelukkig is Toyota met de C-HR wel wat spannender geworden, mogen ze van mij best doortrekken naar een aantal andere modellen.
Die Camry's zijn daar de standaard taxi's (paar jaar geledne heb ik er ruim een half jaar gezeten). Sowieso hebben ze daar veel toffere Toyota's, zoals de Aurion (de sportieve tegenhanger van de Camry)
Vaak bu'j te bang!
Vond het weinig schelen met mijn eigen IS. Iets meer beenruimte achterin in de Camry die geloof ik een paar cm langer is maar voor de rest merkte ik weinig verschil. Zijn beiden D-segmenters volgens mij?-tom-562 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:58:
[...]
Volgens mij is een Camry echt wel groter dan een IS hoor
Die Camry's zijn daar de standaard taxi's (paar jaar geledne heb ik er ruim een half jaar gezeten). Sowieso hebben ze daar veel toffere Toyota's, zoals de Aurion (de sportieve tegenhanger van de Camry)
Als ik de oude (Nederlandse) Camry (t/m 2004) vergelijk met de nieuwe (vanaf 2005) IS250, dan is de Camry 240mm langer, dat is best veel in voor autobegrippen. En dan kan ik me voorstellen dat het nieuwere model Camry (die je in Dubai veel ziet) groter is
Vaak bu'j te bang!
Yaris Hybride moet het ook niet van snelweg hebben binnendoor is hij denk ik ongeveer net zo zuinig als de 1.8 motoren. Maar ik let daar niet bij alle auto's op voornamelijk omdat ik een groot deel enkel zakelijk rijd en dan reken ik dat niet steeds uit.
Prive heb ik de Auris Hybride (2010), Yaris Hybride (2012) gehad. Maar zakelijk heb ik vanaf 2008 ongeveer alles gereden. Verschillende Auris hybrides zowel nieuwe als oude, Prius 2, Prius 3 en de Plug in.
Plugin steekt er wel met kop en schouders bovenuit natuurlijk
100 rijden puur electrisch zonder dat de motor aan springt.
Prive heb ik de Auris Hybride (2010), Yaris Hybride (2012) gehad. Maar zakelijk heb ik vanaf 2008 ongeveer alles gereden. Verschillende Auris hybrides zowel nieuwe als oude, Prius 2, Prius 3 en de Plug in.
Plugin steekt er wel met kop en schouders bovenuit natuurlijk
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Als ik de 2017's vergelijk, dus de uitlopende Camry met de huidige IS:-tom-562 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:08:
Als ik de oude (Nederlandse) Camry (t/m 2004) vergelijk met de nieuwe (vanaf 2005) IS250, dan is de Camry 240mm langer, dat is best veel in voor autobegrippen. En dan kan ik me voorstellen dat het nieuwere model Camry (die je in Dubai veel ziet) groter is
Is de Camry 485 cm ipv 468 cm (+17 cm, +4%)
Biedt hij 99 cm ipv 82 cm beenruimte (+17 cm, +20%) op de achterbank.
Heeft hij 435 l ipv 306 l kofferruimte (+130, +40%)
Dat is echt wel een klasse groter.
Beset Auto Kenners... iets wat ik niet ben.
Op het moment mag ik mooi rijden met de bus van de zaak maar dit zal in eind jan, begin feb toch eindigen en wordt er verwacht dat ik eigen vervoer aanschaf(geen probleem als je het mij vraagt).
Nu heb ik zelf al vooral zitten kijken naar een Toyota Yaris(1995-2001 tussen die range zeg maar).
Maar is dit de beste keus voor woon-werk verkeer?
Ik heb gewoon 40 uur werk week dus met 33KM heen en 33KM terug(66KM*5=330KM in de week).
Ook zijn de trainingen die ik volg in Utrecht dus dat zou die ook aan moeten kunnen zonder problemen.
Wat ik vooral wil weten is de persoonlijke ervaringen die jullie hebben met een Yaris en wat eventuele problemen met een Yaris zijn(veel voorkomend).
En wat eventueel een andere 'betere' optie kan zijn.
Ook licht het budget rond de 2000-2500 dus er is een aardige bedrag beschikbaar voor een eerste autootje(zit nog spaar geld achter voor evt. onderhoud vervanging van radio)
Op het moment mag ik mooi rijden met de bus van de zaak maar dit zal in eind jan, begin feb toch eindigen en wordt er verwacht dat ik eigen vervoer aanschaf(geen probleem als je het mij vraagt).
Nu heb ik zelf al vooral zitten kijken naar een Toyota Yaris(1995-2001 tussen die range zeg maar).
Maar is dit de beste keus voor woon-werk verkeer?
Ik heb gewoon 40 uur werk week dus met 33KM heen en 33KM terug(66KM*5=330KM in de week).
Ook zijn de trainingen die ik volg in Utrecht dus dat zou die ook aan moeten kunnen zonder problemen.
Wat ik vooral wil weten is de persoonlijke ervaringen die jullie hebben met een Yaris en wat eventuele problemen met een Yaris zijn(veel voorkomend).
En wat eventueel een andere 'betere' optie kan zijn.
Ook licht het budget rond de 2000-2500 dus er is een aardige bedrag beschikbaar voor een eerste autootje(zit nog spaar geld achter voor evt. onderhoud vervanging van radio)
De Yaris is er vanaf 1999. De Yaris is in principe een vrij probleemloze auto. Ook distributieketting ipv riem, dus daar hoef je ook niet op te letten bij aanschaf.Plainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:20:
Toyota Yaris(1995-2001 tussen die range zeg maar).
Wel zie je vaak parkeerschades op de achterbumper, waardoor die wel eens wil beginnen met roesten. Nog steeds geen ramp.
Kijk de auto verder na op roest, want roest duidt eigenlijk meestal op schade. Van zichzelf roesten de auto's namelijk juist weinig.
Wat voor snelwegen zul je rijden? Of juist veel binnendoor?
Ik heb de 1.3 en de 1.0 gehad. Als je veel snelwegen hebt met max 100 (of 80 wegen) dan kan de 1.0 wel uit. Ga je harder rijden dan gaat hij een stuk meer verbruiken. Dus verwacht je dagelijks 120 te gaan rijden o.i.d. dan is er geen reden om de 1.0 te rijden. Die moet dan namelijk hoorbaar hard werken en gaat bijna net zoveel gebruiken als de 1.3
Waarbij de 1.3 een stuk prettiger rijdt en eigenlijk wel lekker vlot is.
Maar de meeste mensen rijden gemiddeld maar iets van 1 op 15 a 16 met de 1.3. Ik heb er echter wel eens 1 op 21 mee gehaald, maar dan moest ik rijden als een oma.
De 1.0 kun je 1 op 20 mee rijden, maar dan moet je wel rustig rijden.
Na mijn werk toe is het meeste geval 80 wegen waarvan ongeveer 900meter snelweg is waar je 130 mag(nooit gehaald met de huidige bus).!null schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:43:
[...]
De Yaris is er vanaf 1999. De Yaris is in principe een vrij probleemloze auto. Ook distributieketting ipv riem, dus daar hoef je ook niet op te letten bij aanschaf.
Wel zie je vaak parkeerschades op de achterbumper, waardoor die wel eens wil beginnen met roesten. Nog steeds geen ramp.
Kijk de auto verder na op roest, want roest duidt eigenlijk meestal op schade. Van zichzelf roesten de auto's namelijk juist weinig.
Wat voor snelwegen zul je rijden? Of juist veel binnendoor?
Ik heb de 1.3 en de 1.0 gehad. Als je veel snelwegen hebt met max 100 (of 80 wegen) dan kan de 1.0 wel uit. Ga je harder rijden dan gaat hij een stuk meer verbruiken. Dus verwacht je dagelijks 120 te gaan rijden o.i.d. dan is er geen reden om de 1.0 te rijden. Die moet dan namelijk hoorbaar hard werken en gaat bijna net zoveel gebruiken als de 1.3
Waarbij de 1.3 een stuk prettiger rijdt en eigenlijk wel lekker vlot is.
Maar de meeste mensen rijden gemiddeld maar iets van 1 op 15 a 16 met de 1.3. Ik heb er echter wel eens 1 op 21 mee gehaald, maar dan moest ik rijden als een oma.
De 1.0 kun je 1 op 20 mee rijden, maar dan moet je wel rustig rijden.
Nu schoot mij ook te binnen dat ik aardig lang ben(1.96m) zal dit problemen veroorzaken denk je(of ben jezelf ook zo lang(er))?
Dus waarschijnlijk wordt het een 1.0 als ik zo doorlees wat jij zegt.
Al moet ik zeggen een 1.3 lijkt me leuk aangezien die wat vlotter is maar haal ik er waarschijnlijk niet uit.
Ik ben 1m91 en het is prima. Maar je moet toch effe gaan proefzitten met 5cm langer.
Opzich, als je vrij constant 80 rijdt de meeste tijd, dan gaat die 1.3 ook heel zuinig zijn. Zal nog steeds iets meer kosten, maar niet veel en wel beter rijden.
Met 80 rijden (en niet te veel stoplichten) kun je dus 1 op 21 halen met een 1.3 zoals ik wel eens heb gedaan. Maar dat is niet realistisch, dat was puur voor de test.
Opzich, als je vrij constant 80 rijdt de meeste tijd, dan gaat die 1.3 ook heel zuinig zijn. Zal nog steeds iets meer kosten, maar niet veel en wel beter rijden.
Met 80 rijden (en niet te veel stoplichten) kun je dus 1 op 21 halen met een 1.3 zoals ik wel eens heb gedaan. Maar dat is niet realistisch, dat was puur voor de test.
Ik heb een Yaris uit 2001 gehad, een 1.3 (Luna). Ik heb het vanaf het eerste moment tot het laatste moment een fantastisch wagentje gevonden (de enige reden dat ik nu een Auris rijd is omdat ik die vond met een lagere prijs dan dat ik voor een nieuwe jonge Yaris wilde neerleggen, extreem goedkoop dusPlainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:50:
[...]
Na mijn werk toe is het meeste geval 80 wegen waarvan ongeveer 900meter snelweg is waar je 130 mag(nooit gehaald met de huidige bus).
Nu schoot mij ook te binnen dat ik aardig lang ben(1.96m) zal dit problemen veroorzaken denk je(of ben jezelf ook zo lang(er))?
Al moet ik zeggen een 1.3 lijkt me leuk aangezien die wat vlotter is maar haal ik er waarschijnlijk niet uit.
Ik zou echter nooit voor de 1.0 gaan. Ook al rijd ik eigenlijk alleen B-wegen en autowegen. Je wilt soms ook op B-wegen eens snel kunnen reageren (die trekker inhalen bijv.)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Yaris 1.3 uit 2001 deden wij 1:15½ mee, kwam met name omdat we voornamelijk stadsverkeer er mee reden. Op lange stukken snelweg ging het naar 1:17 - 1:18. Zie hier het Spritmonitor account wat ik bijhield.
Wij hebben destijds bewust naar de 1.3 gekeken i.p.v. de 1.0, omdat die 1.3 net wat meer puf over heeft op de snelweg.
Prima karretje, nooit gedoe mee gehad. Mis hem soms nog steeds wel een beetje, onze huidige Yaris XP9 voelt toch stukken groter, die P1 was meer een kart wat dat betreft
Wij hebben destijds bewust naar de 1.3 gekeken i.p.v. de 1.0, omdat die 1.3 net wat meer puf over heeft op de snelweg.
Prima karretje, nooit gedoe mee gehad. Mis hem soms nog steeds wel een beetje, onze huidige Yaris XP9 voelt toch stukken groter, die P1 was meer een kart wat dat betreft
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 09:07 ]
Een trekker kan je(lijkt mij) met gemak inhalen met een 1.0.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:03:
[...]
Ik heb een Yaris uit 2001 gehad, een 1.3 (Luna). Ik heb het vanaf het eerste moment tot het laatste moment een fantastisch wagentje gevonden (de enige reden dat ik nu een Auris rijd is omdat ik die vond met een lagere prijs dan dat ik voor een nieuwe jonge Yaris wilde neerleggen, extreem goedkoop dus)
Ik zou echter nooit voor de 1.0 gaan. Ook al rijd ik eigenlijk alleen B-wegen en autowegen. Je wilt soms ook op B-wegen eens snel kunnen reageren (die trekker inhalen bijv.)
Vaak rijden die dingen nog geen eens 40KM/u dus even er langs zou geen probleem moeten zijn
Had idd de Linea Luna ook al een paar keer voorbij zien komen op occasions.ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:05:
Yaris 1.3 uit 2001 deden wij 1:15½ mee, kwam met name omdat we voornamelijk stadsverkeer er mee reden. Op lange stukken snelweg ging het naar 1:17 - 1:18. Zie hier het Spritmonitor account wat ik bijhield.
Ik weet alleen nog niet wat het handigste is met de aanschaf.
Een oude collega(van uit stage) weet een bedrijf waar je aangeeft wat je wilt en ze zoeken het op en kopen het in voor je.
Niet tevreden zoeken ze verder etc.
Of toch particulier kopen.
[ Voor 39% gewijzigd door Plainside op 13-01-2017 09:10 ]
Volgens mij zou je met jouw lengte geen problemen in de hoogte moeten hebben en mocht je stoel niet ver genoeg naar achteren kunnen voor je benen, dan kun je de rails een stukje verplaatsen.
Wat ik me kan herinneren van een Yaris-I die ik wel sporadisch reed is dat hij een bescheiden accuutje heeft dat na enkele weken stilstaan wat hulp nodig had om te starten. Verder vond ik het een hele degelijke auto, zowel in de positieve als de negatieve zin van het woord "niet spannend." (Maar zoals ThinkPad schrijft met een opvallend goede wegligging.)
Qua motorisering ligt het aan je rijstijl denk ik: Een ontspannen bestuurder (zoals ik jou nu inschat) kan prima overweg met de 1.0, zo veel meer vermogen heeft de 1.3 nu ook weer niet. (63 kW vs 52 kW)
Wat ik me kan herinneren van een Yaris-I die ik wel sporadisch reed is dat hij een bescheiden accuutje heeft dat na enkele weken stilstaan wat hulp nodig had om te starten. Verder vond ik het een hele degelijke auto, zowel in de positieve als de negatieve zin van het woord "niet spannend." (Maar zoals ThinkPad schrijft met een opvallend goede wegligging.)
Qua motorisering ligt het aan je rijstijl denk ik: Een ontspannen bestuurder (zoals ik jou nu inschat) kan prima overweg met de 1.0, zo veel meer vermogen heeft de 1.3 nu ook weer niet. (63 kW vs 52 kW)
Is een Corolla van die bouwjaren geen betere optie? Net wat ruimer/comfortabeler, en ook te krijgen met de 1.3
Vaak bu'j te bang!
Shovels, ja, die rijden 30-40 (als je geluk hebt!), maar trekkers zitten meestal rond de 55.Plainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:06:
[...]
Een trekker kan je(lijkt mij) met gemak inhalen met een 1.0.
Vaak rijden die dingen nog geen eens 40KM/u dus even er langs zou geen probleem moeten zijn
Precies mijn gevoel! Ik miste dat gevoel soms in de Auris...ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:05:
Wij hebben hem zelfs een keer 2 weken in de koudste winter van de afgelopen jaren niet gebruikt en daarna startte hij weer als normaal. Dus dat herken ik helemaal niet. Ik heb 1 keer problemen met de accu gehad en dat bleek aan de dynamo te liggen (die opgehouden was...)Bacchus schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:13:
Wat ik me kan herinneren van een Yaris-I die ik wel sporadisch reed is dat hij een bescheiden accuutje heeft dat na enkele weken stilstaan wat hulp nodig had om te starten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Heb nog niet naar de Corolla gekeken.-tom-562 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:22:
Is een Corolla van die bouwjaren geen betere optie? Net wat ruimer/comfortabeler, en ook te krijgen met de 1.3
Mijn Moeder heeft nu een Corolla station(weet het model niet precies Of eeen compleet ander model ben geen kenner des autos).
Maar dat ding kan ff goed optrekken, al zijn er wel aardig wat problemen mee geweest helaas(ook dure met de koppeling).
Iemand in C-BBG Eerste auto, had ook nog een Dacia Logan voorgeschoteld.
Ziet er naar mijn menening niet slecht uit.
En maakt idd de opmerking dat het misschien slimmer is om naar een nieuwer model te kijken(weet het zelf zo niet)?
De dacia
[ Voor 23% gewijzigd door Plainside op 13-01-2017 09:51 ]
Dacia valt voor mij af, iedereen in de familie/kennisen kring heeft problemen met Renault gehad, dus ik heb er 0 vertrouwen in.
Heb zelf een Prius 2004 2 jaar geleden gekocht, 5000 euro, zijn nu al stuk goedkoper te vinden. Ik kan je garanderen dat je daar veel plezier van gaat hebben
Heb zelf een Prius 2004 2 jaar geleden gekocht, 5000 euro, zijn nu al stuk goedkoper te vinden. Ik kan je garanderen dat je daar veel plezier van gaat hebben
Ik heb onlangs ook een 1.0 gekocht maar inmiddels is die wel doorgeschoven naar de vriendin.Plainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:50:
[...]
Na mijn werk toe is het meeste geval 80 wegen waarvan ongeveer 900meter snelweg is waar je 130 mag(nooit gehaald met de huidige bus).
Elk hobbeltje in de weg voel je omdat het vaak kleine autootjes zijn. verder heb je echt wel snel problemen om trekkers/auto's in te halen omdat je alles uit dat kleine blok probeert te persen.
Onlangs een Volvo 440 uit 1995 aangeschaft wat echt geweldig rijd. Comfortabel, meer power, meer luxe. Wegenbelasting is rond de 100 euro per kwartaal omdat het maar een auto is van circa 1000 kg.
Qua verbruik schiet een 1.0 ook aardig op als je een beetje vlot wil doorrijden. Ik zat op 1:15, wat ik ook haal met de volvo.
Zoek eens een 440 uit ''95/''96 met weinig kilometers, 1.6.
Die zul je vinden rond de 1000 euro, waardoor je nog 1000 over hebt voor dat beetje extra verbruik. En je hebt zeker weten meer plezier eraan.
Ik heb de 1.0 en ik zie het probleem niet echt. Ja hij heeft weinig vermogen en er zijn luxere auto's. Maar ik heb geen probleem om in te halen. Sterker nog, zodra ik me irriteer aan verkeer op de snelweg dan vind je mij op de linker baan om er voorbij te gaan, tussen de BMW's en Audi's haha. Gewoon doortrekken die handel en toeren maken.
Soms zit de hele auto vol met mensen en bagage, gewoon doortrekken en invoegen in z'n 3.
Zoals gezegd, als je dagelijks veel 120 a 130 gaat rijden, is de 1.0 totaal de verkeerde auto, maar de 1.3 kan wel.
Leuk zo'n oude Volvo, maar het is net als die Dacia, je gaat maandelijks een stuk meer betalen, ook door het hogere verbruik. Daarnaast schrijft een Yaris bijna niet af, dus het is te simpel om alleen naar aanschafprijs te kijken.
Zoals ik ook al in het andere topic zei, mijn Yaris kan ik 70.000km en 2 jaar later voor hetzelfde bedrag weer verkopen.
Soms zit de hele auto vol met mensen en bagage, gewoon doortrekken en invoegen in z'n 3.
Zoals gezegd, als je dagelijks veel 120 a 130 gaat rijden, is de 1.0 totaal de verkeerde auto, maar de 1.3 kan wel.
Leuk zo'n oude Volvo, maar het is net als die Dacia, je gaat maandelijks een stuk meer betalen, ook door het hogere verbruik. Daarnaast schrijft een Yaris bijna niet af, dus het is te simpel om alleen naar aanschafprijs te kijken.
Zoals ik ook al in het andere topic zei, mijn Yaris kan ik 70.000km en 2 jaar later voor hetzelfde bedrag weer verkopen.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-01-2017 10:17 ]
Vind het idd nogal een kromme vergelijking, een 440 is een stuk groter en voor een andere doelgroep gebouwd, logisch dat die comfortabeler/groter/sneller is.
Qua betrouwbaarheid/onderhoud durf ik te beweren dat de Toyota een stuk gunstiger is. Die Volvo heeft o.a. een Renault blok en zijn ontzettend roestgevoelig. Verder zal die Volvo krap aan 1:15 halen op de snelweg, in de bebouwde kom zal het ding een stuk meer gebruiken (want inefficiente CVT automaat).
Verder kan je idd die Toyota over 2 jaar met nauwelijks afschrijving doorverkopen, die 440 dan gewoon totaal afgeschreven
Qua betrouwbaarheid/onderhoud durf ik te beweren dat de Toyota een stuk gunstiger is. Die Volvo heeft o.a. een Renault blok en zijn ontzettend roestgevoelig. Verder zal die Volvo krap aan 1:15 halen op de snelweg, in de bebouwde kom zal het ding een stuk meer gebruiken (want inefficiente CVT automaat).
Verder kan je idd die Toyota over 2 jaar met nauwelijks afschrijving doorverkopen, die 440 dan gewoon totaal afgeschreven
Vaak bu'j te bang!
Aantal dingen die je aanhaalt kloppen niet, ontzettend roestgevoelig? Ja er is in de wielkasten wel eens roest, maar dit is vrij snel te zien. Verder geen bekende plekken bij dit type.-tom-562 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:22:
Vind het idd nogal een kromme vergelijking, een 440 is een stuk groter en voor een andere doelgroep gebouwd, logisch dat die comfortabeler/groter/sneller is.
Je gaat er al van uit dat het een automaat word, wat inderdaad iets meer verbruikt. een 1.6 handbak kan prima.
Totaal afgeschreven? Hier trek je wel een hele snelle conclusie.
Dus 2 jaar geleden een volvo 440 kopen voor 1000 euro en nu niks meer voor kunnen krijgen? Waarom vind je er dan nog genoeg vanaf 500 tot 2500 euro..
Dit argument is echt onzin, prima te verkopen over 2 jaar voor minimaal 75% van aankoopprijs.
Ik zeg ook niet dat je dit moet kopen, geef alleen aan dat er nog meer bestaat dan een yaris wat wellicht het overwegen waard is. En ja, comfort kost iets meer (ong. 10 euro extra wegenbelasting per maand + evt. extra benzine) .. dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
Tja, als ik iets anders (comfortabelers) zou overwegen zou het dan toch echt een Corolla zijn, of een Carina E/Avensis/Mazda 626
Bewezeb goed en betrouwbaar.
Verder is het gewoon een feit dat dat een kleine Japanner gewoon véél minder afschrijft. Zelfs voor een Starlet van (nu inmiddels) bijna 25 jaar oud vragen ze nog gerust >1000 euro
Overigens, ik heb even snel gezocht, er staan 3 440's duurder dan 1000 euro te koop op gaspedaal.nl, en dat zijn auto's respectievelijk 38k, 57k (alletwee boven de 2000 euro) en 138k (1950 euro) gelopen hebben. In totaal staan er 18 te koop in Nederland. Dus 'genoeg' is ietwat overdreven imo
Verder is het gewoon een feit dat dat een kleine Japanner gewoon véél minder afschrijft. Zelfs voor een Starlet van (nu inmiddels) bijna 25 jaar oud vragen ze nog gerust >1000 euro
Overigens, ik heb even snel gezocht, er staan 3 440's duurder dan 1000 euro te koop op gaspedaal.nl, en dat zijn auto's respectievelijk 38k, 57k (alletwee boven de 2000 euro) en 138k (1950 euro) gelopen hebben. In totaal staan er 18 te koop in Nederland. Dus 'genoeg' is ietwat overdreven imo
Vaak bu'j te bang!
Ik zou een Logan meer vertrouwen dan een Renault aangezien het wat meer uitontwikkelde techniek is maar het is nog steeds van een andere klasse van betrouwbaarheid dan Toyota. Daarbij is hij flink zwaarder, groter en dorstiger dan de Yaris.
De 440 zou ik nooit overwegen: Zonder ABS of airbags is het een rijdende doodskist naar huidige maatstaven.
Voor Plainside's eisen lijkt een '99 Yaris 1.0 me een prima auto waar weinig op aan te merken valt. Alternatieven zou ik in Japan zoeken: Honda Jazz, Mazda2 zijn enigszins vergelijkbaar maar iets jonger, hebben waarschijnlijk wat meer "karakter" maar zijn niet zo onkreukbaar als de Yaris.
Tenzij hij zelf denkt regelmatig of langer met meer dan twee personen met de auto op pad te gaan, is groter niet nodig.
De 440 zou ik nooit overwegen: Zonder ABS of airbags is het een rijdende doodskist naar huidige maatstaven.
Voor Plainside's eisen lijkt een '99 Yaris 1.0 me een prima auto waar weinig op aan te merken valt. Alternatieven zou ik in Japan zoeken: Honda Jazz, Mazda2 zijn enigszins vergelijkbaar maar iets jonger, hebben waarschijnlijk wat meer "karakter" maar zijn niet zo onkreukbaar als de Yaris.
Tenzij hij zelf denkt regelmatig of langer met meer dan twee personen met de auto op pad te gaan, is groter niet nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 13-01-2017 12:09 ]
Onlangs een nieuwe update voor mijn navigatie (TNS510) Western Europe gekocht, ik heb hier nu de oude liggen (2008-2009 V1 pz445-sw333-08), kan ik daar iemand nog een plezier mee doen?
[ Voor 4% gewijzigd door bregweb op 13-01-2017 20:12 ]
Hattrick: Thorgal Eagles
Welke versie heb jij draaien? Is 2017-2 al uit trouwens?bregweb schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:11:
Onlangs een nieuwe update voor mijn navigatie (TNS510) Western Europe gekocht, ik heb hier nu de oude liggen (2008-2009 V1 pz445-sw333-08), kan ik daar iemand nog een plezier mee doen?
Ik had trouwens een leuk geintje, vocht in de ruiten elektronica aan de bestuurders kant (Avensis T27)
De vrouw (ja echt) heeft mijn auto gewassen in de wasstraat, wat heel lief was.....
Ze had alleen het raam aan de bestuurderskant een klein eindje open gelaten (per ongeluk)
Als resultaat kreeg ik via de 4 knoppen in de bestuurdersportier de ramen niet meer open.
Ook sprongen de deuren willekeurig op slot....
Afijn, gevalletje waterschade, via de Toyota dealers koste het geintje 580 euro excl. btw. en montage...Heb ik hem uit een via de sloop uit een 2016 model Arvensis kunnen verkrijgen, incl. verzending 60 euro.....
Rond uit belachelijk dat een dergelijke schakelmodule zo duur moet zijn via de dealers....
[ Voor 50% gewijzigd door Bullet NL op 15-01-2017 02:57 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Ook met ABS en airbaigs is een 440 onveilig, naar huidige maatstaven, ook de auto-ontwerpen zijn veel beter geworden. De opvolger van de 440, de S40 haalde net 4 sterren, de eerste generatie Yaris ruim 4 (EuroNCAP). Nu heb je met meer massa wel een voordeeltje, maar dat blijkt vrij beperkt te zijn. Ik ga altijd voor een zo nieuw mogelijk model.Bacchus schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:07:
Ik zou een Logan meer vertrouwen dan een Renault aangezien het wat meer uitontwikkelde techniek is maar het is nog steeds van een andere klasse van betrouwbaarheid dan Toyota. Daarbij is hij flink zwaarder, groter en dorstiger dan de Yaris.
En wat Renault betreft: juist de laatste jaren heeft Renault een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt (ja, echt). Een Scenic 3 is echt stukken beter dan een Scenic 2. Ook Dacia is niet echt betrouwbaar. Vergeet niet dat Dacia's vooral goedkoop gebouwd moeten worden.
Ik ben het helemaal met je eens dat een Yaris 1.0 een hele goede keuze is. Sowieso heeft de Yaris 1 alles mee wat mij betreft: alle Toyota voordelen, relatief veilig en hij ziet er nog leuk uit ook.
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 22-01-2017 17:26 ]
Gisteren de 250.000 km gehaald op mijn 2005 T25 avensis!
Inmiddels overigens alweer 250.500

En hij weegt niks. Lekker goedkoop op de wegenbelastingVideopac schreef op zondag 15 januari 2017 @ 07:39:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens dat een Yaris 1.0 een hele goede keuze is. Sowieso heeft de Yaris 1 alles mee wat mij betreft: alle Toyota voordelen, relatief veilig en hij ziet er nog leuk uit ook.
Ik heb zelf nu 3,5 jaar een Yaris 1.0 uit 2000. En het is inderdaad een heel fijn wagentje.
Het gebrek aan vermogen merk ik totaal niet. Maar ik reed hiervoor dan ook in een Golf Bluemotion (niet van mij). Bij zo'n diesel moet je het gaspedaal ook vloeren als je wilt invoegen.
Alleen bij >120km/u gaat hij echt lawaai maken. Op het niveau dat de radio een stukje harder moet of dat het storend is als je met een mede passagier (of aan de telefoon) wilt praten. Niet fijn als je dat elke dag hebt.
Na een weekend met de Yaris te hebben gereden (Hybrid 2013) ben ik er erg blij mee, meer tevreden dan de Prius eigenlijk. Bevalt goed, rijdt lekker, radio doet het goed. Precies zoals ik wil
Hmm, ben uiteindelijk niet echt tevreden over mijn China/Aliexpress CD-wisselaar adapter. Bluetooth werkt goed, net zoals de AUX, alleen afspelen van USB-stick heeft kuren.. Mogelijk dat ik toch zo'n Android radio wil.
Vroeg mij alleen af, moet ik dan ook zo'n dubbel-DIN bevestigingskit kopen? Gaat b.v. om deze radio:
https://www.aliexpress.co...adio-RDS/32720912538.html
(al die China android radio's zijn volgens mij hetzelfde).
De originele radio zit met 4 schroeven aan de achterkant vast (schroeven richting het schutbord). Lijkt mij niet dat ik dit zo in mijn auto kan hangen
Edit:
Volgens mij moet het gaan, en heb ik mij vergist. Origineel zit het bedienigspaneel van de climate control er ook aan vast, die zit weer vastgeschroefd aan de auto
Vroeg mij alleen af, moet ik dan ook zo'n dubbel-DIN bevestigingskit kopen? Gaat b.v. om deze radio:
https://www.aliexpress.co...adio-RDS/32720912538.html
(al die China android radio's zijn volgens mij hetzelfde).
De originele radio zit met 4 schroeven aan de achterkant vast (schroeven richting het schutbord). Lijkt mij niet dat ik dit zo in mijn auto kan hangen
Edit:
Volgens mij moet het gaan, en heb ik mij vergist. Origineel zit het bedienigspaneel van de climate control er ook aan vast, die zit weer vastgeschroefd aan de auto
[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 16-01-2017 10:26 ]
Vaak bu'j te bang!
Kan nog makkelijk het tweevoudige bij....MoiZie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:42:
Gisteren de 250.000 km gehaald op mijn 2005 T25 avensis!Inmiddels overigens alweer 250.500
Diesel of benzine?
Ben zelf ook aan het kijken naar '03 Avensis Verso. Terug naar good old Toyota
Diesel. En op 230000 km de katalysator, turbo en nog een veel te duur item laten vervangen...Vlassie1980 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:39:
[...]
Kan nog makkelijk het tweevoudige bij....
Diesel of benzine?
Ben zelf ook aan het kijken naar '03 Avensis Verso. Terug naar good old Toyota

Turbo komt niet veel aan, EGR en Roetfilter is wel een issue, verder komt je koppeling er vaak aan en als je pech hebt je dubbelmassa vliegwiel, dat zijn dure jongens als je het zelf niet kan of iemand weet. Verder wordt je onderstel ouder, etc. Dan zijn remmetjes ineens niet zo spannend meer.
Maar je hebt wel weinig afschrijving en kunt voor weinig geld hele leuke auto's kopen.
Maar je hebt wel weinig afschrijving en kunt voor weinig geld hele leuke auto's kopen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Yep, dat is mijn versieBullet NL schreef op zondag 15 januari 2017 @ 02:51:
[...]
Welke versie heb jij draaien? Is 2017-2 al uit trouwens?
Hattrick: Thorgal Eagles
Weet iemand misschien wat de beste manier is om parkeersensoren vooraan te (laten) plaatsen in een Prius 3? Ik wil best wat betalen om het zo origineel mogelijk te laten lijken, maar eigenlijk niet te veel. Het is een parelmoer witte auto.
Bij m'n Auris zat er aan de originele radio aan beide kanten een beugel vastgeschroefd. Die kon ik er afhalen en aan m'n nieuwe Android radio bevestigen. Met die beugels eraan is het geheel makkelijk met vier grote schroeven aan het dashboard vast te maken.-tom-562 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:18:
Hmm, ben uiteindelijk niet echt tevreden over mijn China/Aliexpress CD-wisselaar adapter. Bluetooth werkt goed, net zoals de AUX, alleen afspelen van USB-stick heeft kuren.. Mogelijk dat ik toch zo'n Android radio wil.
Vroeg mij alleen af, moet ik dan ook zo'n dubbel-DIN bevestigingskit kopen?
Vanmiddag een Avensis Verso uit 2003 met 147.000 op de teller aangeschaft inclusief aankoopkeuring. Zag er van onder nog steeds goed uit ondanks zijn leeftijd. Dealer onderhouden etc..
Ook nog 6 maanden BOVAG garantie erbij.
Volgende week kan ik hem ophalen, na mijn Mazda debacle eindelijk weer terug bij good old Toyota
Ook nog 6 maanden BOVAG garantie erbij.
Volgende week kan ik hem ophalen, na mijn Mazda debacle eindelijk weer terug bij good old Toyota
www.gijsbosman.nlnokiaan958GB schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:39:
Door wie heb je de aankoopkeuring laten doen?
Gisteren heeft mijn 2013-Auris een grote onderhoudsbeurt gehad, plus airco reinigen, plus brandstofreiniger (waar is dat eigenlijk goed voor?), plus ruitenwissers (had even geen zin om te kijken of dat on-line wellicht goedkoper kon). En achteruitrijpiep uitgeschakeld. Hij rijd nu nog lekkerder en superstil.
Enige dat ik nog heb is wat windgeruis aan bestuurderszijde ter hoogte van de B-stijl. Verder: is het mogelijk om die Casio-piepjes van de parkeersensoren te vervangen door aangenamer klinkende acoustische signalen?
Enige dat ik nog heb is wat windgeruis aan bestuurderszijde ter hoogte van de B-stijl. Verder: is het mogelijk om die Casio-piepjes van de parkeersensoren te vervangen door aangenamer klinkende acoustische signalen?
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en had al eerder besloten dat het een Toyota Prius ging worden. Nu heb ik afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in een Prius Aspiration uit 02-2011 (geïmporteerd door de dealer) met 95.000km op de teller.
Auto rijdt prima, geen kraakjes, geen piepjes, van binnen is alles als nieuw. Wel wat kleine lakbeschadigingen te zien, maar deze werden opgelost tijdens het rijklaar maken. Krijg er ook vier nieuwe banden bij. De prijs wordt €10800 inclusief levenslange garantie op de hybride accu.
Nu zag ik dat ze ook een Prius Executive hebben staan. Deze is wel uit 08-2010 (origineel NL auto) en heeft 109.000km op de teller. Vraagprijs is een stuk hoger, maar als ik voor elkaar kan krijgen dat ze hier ook 7% korting op geven net als bij de Prius Aspiration zou het €11600 worden, dus €800 duurder.
Ik zit een beetje in een dilemma welke ik moet nemen (even van uitgaande dat ik de prijs ook omlaag kan trekken bij de Prius Executive). De Executive heeft veel extra's (navigatie, Bluetooth, leder, achteruitrijcamera, parking assistance, adaptive cruise control, pre-collision safety, stoelverwarming, dimmende achteruitkijkspiegel, LED lampen en meer ... Voor €800 meer lijkt het een koopje toch? Maar je gaat dan wel achteruit qua bouwjaar en KM-stand.
Mijn eisen vooraf waren vooral: betrouwbaar (wil er echt 8-10 mee vooruit, wissel niet snel van auto), zuinig met lage maandlasten, automaat, cruise control. Al deze dingen zitten ook op de Aspiration, maar toch knaagt die Executive wel een beetje
Tips?
Edit: Twee kanttekeningen bij de Executive. Ik moet hier nog een proefrit in maken (hopelijk morgen al). Op de RDW site zie ik dat er nog een terugroepactie staat voor deze auto. Ik neem aan dat de dealer dat nog even gaat fixen, uberhaupt slecht dat het nog openstaat aangezien het een dealer onderhouden auto is ...
Auto rijdt prima, geen kraakjes, geen piepjes, van binnen is alles als nieuw. Wel wat kleine lakbeschadigingen te zien, maar deze werden opgelost tijdens het rijklaar maken. Krijg er ook vier nieuwe banden bij. De prijs wordt €10800 inclusief levenslange garantie op de hybride accu.
Nu zag ik dat ze ook een Prius Executive hebben staan. Deze is wel uit 08-2010 (origineel NL auto) en heeft 109.000km op de teller. Vraagprijs is een stuk hoger, maar als ik voor elkaar kan krijgen dat ze hier ook 7% korting op geven net als bij de Prius Aspiration zou het €11600 worden, dus €800 duurder.
Ik zit een beetje in een dilemma welke ik moet nemen (even van uitgaande dat ik de prijs ook omlaag kan trekken bij de Prius Executive). De Executive heeft veel extra's (navigatie, Bluetooth, leder, achteruitrijcamera, parking assistance, adaptive cruise control, pre-collision safety, stoelverwarming, dimmende achteruitkijkspiegel, LED lampen en meer ... Voor €800 meer lijkt het een koopje toch? Maar je gaat dan wel achteruit qua bouwjaar en KM-stand.
Mijn eisen vooraf waren vooral: betrouwbaar (wil er echt 8-10 mee vooruit, wissel niet snel van auto), zuinig met lage maandlasten, automaat, cruise control. Al deze dingen zitten ook op de Aspiration, maar toch knaagt die Executive wel een beetje
Tips?
Edit: Twee kanttekeningen bij de Executive. Ik moet hier nog een proefrit in maken (hopelijk morgen al). Op de RDW site zie ik dat er nog een terugroepactie staat voor deze auto. Ik neem aan dat de dealer dat nog even gaat fixen, uberhaupt slecht dat het nog openstaat aangezien het een dealer onderhouden auto is ...
[ Voor 9% gewijzigd door Kyran op 29-01-2017 10:15 ]
Uiteindelijk gaat het erom wat jij prettig vindt. Wijsheid is dus waar jezelf content mee bent, niet wat de rest ervan vindt lijkt mij
Rij nu sinds november de Prius+ vanwege de ruimte en heb niets meer dan ++.
Waar ik vandaan kom? Een MB B-klasse, een 7zits MB was iets teveel van het goede en qua bijtelling valt bijvoorbeeld een Opel Safira weer een stuk hoger uit.
Ik rij een Prius Executive met allemaal die opties.
Navigatie is goed, heeft ook TMC, het kost alleen iets van 250 euro om die bij de dealer te laten updaten en verwacht niet dat nieuwe wegen er in de volgende (jaarlijkse) update al op staan. Op marktplaats zijn die updates voor een kwart van de prijs te vinden, geen idee van hoe legaal ze zijn.
Bluetooth is vooral leuk voor de telefoon, voor de muziek is het naadje, vooral door hoe de radio externe bronnen ziet, namelijk als een 6-CD wisselaar. Er is ook nog een USB-optie, die is net zo waardeloos en die heb ik voor dik 200 euro laten inbouwen

Zit er ook het solar dak op? Achter het (optionele?) glazen sunroof zit een zonnepaneel dat het interieur kan ventileren. Het helpt zeker in de zomer.
Ik zou het die 800 euro wel waard vinden. Het verschil in leeftijd in kilometers zou voor mij geen negatieve waarde hebben.
Ik heb die terugroepacties (het zijn er 2) ook al ruim een half jaar open staan. Ik heb bij de dealer geïnformeerd, maar je wordt er voor opgeroepen (waarschijnlijk krijgen zijn op gegeven moment de onderdelen toegestuurd), je kunt niet zomaar naar de dealer gaan en zeggen "fix even die terugroepacties".Edit: Twee kanttekeningen bij de Executive. Ik moet hier nog een proefrit in maken (hopelijk morgen al). Op de RDW site zie ik dat er nog een terugroepactie staat voor deze auto. Ik neem aan dat de dealer dat nog even gaat fixen, uberhaupt slecht dat het nog openstaat aangezien het een dealer onderhouden auto is ...
Dit zijn de acties: Er kunnen haarscheurtjes ontstaan in de lasnaad van de gordijnairbagontstekers en brandstoftankkoolstoffilter kan scheuren.
Ik wist niet dat de navigatie TMC had, dat is wel erg lekker dan
Werkt het een beetje? Rij vaak in behoorlijk file gevoelige delen van het land (Utrecht - Den Bosch).
TMC werkt denk ik zo goed als TMC is. Als er ergens een verstoring is (file of afsluiting) dan krijg je automatisch een alternatieve route te zien en als de file weg is dan gaat hij weer terug naar de originele route.
Prima dusMaasluip schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:02:
TMC werkt denk ik zo goed als TMC is. Als er ergens een verstoring is (file of afsluiting) dan krijg je automatisch een alternatieve route te zien en als de file weg is dan gaat hij weer terug naar de originele route.
Ik wist niet dat hier TMC bij zat, dus dan hoef ik mijn TomTom ook niet meer mee te sleuren
Bedankt allemaal voor de tips. Ik neig zelf naar de Executive. Gewoon een hele complete auto, KM-stand maak ik me geen zorgen over en 6 maanden ouder gaat ook geen verschil maken qua levensduur.
Morgen even proefrit aanvragen en kijken of ik me bij jullie als Toyota rijders kan aansluiten binnenkort
Edit: Het betreft trouwens een versie zonder 'sunroof'
[ Voor 3% gewijzigd door Kyran op 29-01-2017 15:03 ]
Kort door de bocht: Ik zou de executive een meerprijs van 800 euro wel waard vinden en zou me niet druk maken om een enkel ouder bouwjaar of amper 15 dkm extra.
Zeker als je ook geen parkeersensoren op de aspiration hebt, is de achteruitrijcamera een enorme meerwaarde. Leer en stoelverwarming vind ik niet boeiend, ACC lijkt me heel fijn, ik ben persoonlijk een enorme fan van LED-koplampen.
Ik word de laatste tijd steeds kritischer over ingebouwde navi al is de TNS een van de betere:
* Irritant update-beleid (in mijn telefoon levenslang inclusief, automatisch, doorlopend)
* Matige GUI (ouderwets, omslachtig, vaak onhandige audio-bediening via touchscreen)
* TMC is o.a. vanwege zijn extreem beperkte bandbreedte lang niet zo nauwkeurig als TomTom Live o.i.d.
Van de andere kant:
* TNS heeft een fijne stembegeleiding en ik kan de symbolische weergave ook erg waarderen in complexe verkeerssituaties.
Zeker als je ook geen parkeersensoren op de aspiration hebt, is de achteruitrijcamera een enorme meerwaarde. Leer en stoelverwarming vind ik niet boeiend, ACC lijkt me heel fijn, ik ben persoonlijk een enorme fan van LED-koplampen.
Ik word de laatste tijd steeds kritischer over ingebouwde navi al is de TNS een van de betere:
* Irritant update-beleid (in mijn telefoon levenslang inclusief, automatisch, doorlopend)
* Matige GUI (ouderwets, omslachtig, vaak onhandige audio-bediening via touchscreen)
* TMC is o.a. vanwege zijn extreem beperkte bandbreedte lang niet zo nauwkeurig als TomTom Live o.i.d.
Van de andere kant:
* TNS heeft een fijne stembegeleiding en ik kan de symbolische weergave ook erg waarderen in complexe verkeerssituaties.
Audiobediening van de Priusnavigatie is ook erg beperkt. Er zijn wat standaardzinnetjes ("ga naar huis" en zo), maar die moet je dan ook maar net kennen en om in de onscreen help te gaan zoeken naar de goede zin duurt langer dan gewoon doen wat je wil.
Net te laat volgens mij. Was nu iemand een proefrit mee aan het maken. Als ze er niet uitkomen bellen ze zo weer terug.
De Aspiration staat voor nu in ieder geval wel gereserveerd voor mij.
De Aspiration staat voor nu in ieder geval wel gereserveerd voor mij.
Dit heeft nauwelijks met bandbreedte te maken, maar het is een compleet andere manier van dataverzameling, die ook nog eens extreem veel beperkter is (vooral in Nederland).Bacchus schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:35:
Hoi!
Voor filemeldingen en omleidingen e.d. kun je ook de app 'Waze' gebruiken op je smartphone. Die ziet waar andere Wazers rijden en kan dan tijdig een omweg adviseren als er ongeregeldheden zijn op je te rijden route.
Als we straks zonder meerkosten in de gehele EU mobiel internet kunnen gebruiken (roaming) dan is een offline navigatiesysteem nauwelijks nog interessant
Als we straks zonder meerkosten in de gehele EU mobiel internet kunnen gebruiken (roaming) dan is een offline navigatiesysteem nauwelijks nog interessant
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 11:12 ]
TMC gebruikt de RDS informatie van de ANWB verkeerscentrale. In principe dus de filemeldingen die je ook op de radio hoort.EWK schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:50:
[...]
Dit heeft nauwelijks met bandbreedte te maken, maar het is een compleet andere manier van dataverzameling, die ook nog eens extreem veel beperkter is (vooral in Nederland).
En dat is dan weer op basis van de gegevens van Rijkswaterstaat. Dus eigenlijk alleen A en N wegen.
Internet diensten als TomTom, Google en Waze gebruiken data van hun gebruikers. Dat werkt dus overal, zolang er maar andere gebruikers zijn.
Wellicht geheel persoonlijk, maar ik zie echt 0,0 meerwaarde in een ingebouwd navigatiesysteem.ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:11:
Voor filemeldingen en omleidingen e.d. kun je ook de app 'Waze' gebruiken op je smartphone. Die ziet waar andere Wazers rijden en kan dan tijdig een omweg adviseren als er ongeregeldheden zijn op je te rijden route.
Plak al jarenlang een telefoonhouder met zuignap op mijn voorruit en slinger dan Google Maps aan. Dat werkt altijd zonder gezeik, is altijd actueel en trekt amper bandbreedte. Enige nadeel is dat je wanneer je in het buitenland komt je roaming aan moet zetten maar dat heb ik ook maar 1 keer per jaar
Rijkswaterstaat geeft lang niet alle info (van alle lussen e.d.) vrij. Daarom merk je ook dat in Duitsland TMC veel meer info geeft dan in Nederland.RocketKoen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:19:
[...]
TMC gebruikt de RDS informatie van de ANWB verkeerscentrale. In principe dus de filemeldingen die je ook op de radio hoort.
En dat is dan weer op basis van de gegevens van Rijkswaterstaat. Dus eigenlijk alleen A en N wegen.
Internet diensten als TomTom, Google en Waze gebruiken data van hun gebruikers. Dat werkt dus overal, zolang er maar andere gebruikers zijn.
Maar je kunt ook TomTom en Google (=waze) niet op een hoop gooien. De laatste gebruiken inderdaad info uit algemene bronnen en mensen die hun app aan hebben staan.
Tomtom gebruikt data van o.a. algemen bronnen, connected PNA's, apps, maar vooral trackt het de bewegingssnelheid van alle miljoenen telefoons/devices met een simkaartje van Vodafone.
Daarnaast is roaming vanaf binnenkort uberhaupt voorbij.Vlassie1980 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Wellicht geheel persoonlijk, maar ik zie echt 0,0 meerwaarde in een ingebouwd navigatiesysteem.
Plak al jarenlang een telefoonhouder met zuignap op mijn voorruit en slinger dan Google Maps aan. Dat werkt altijd zonder gezeik, is altijd actueel en trekt amper bandbreedte. Enige nadeel is dat je wanneer je in het buitenland komt je roaming aan moet zetten maar dat heb ik ook maar 1 keer per jaar
Hoi!
Eens maar die bevestiging.. Ik zou graag eens een sjiekere oplossing zien dan zo'n zuignap. Een arm uit het dashboard is maar marginaal beter maar het moet toch ook gewoon netjes kunnen?Vlassie1980 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Wellicht geheel persoonlijk, maar ik zie echt 0,0 meerwaarde in een ingebouwd navigatiesysteem.
Android radio? Dat komt binnenkort ook in mijn Avensis
Vaak bu'j te bang!
Kijk in het Chinese autoradio topic. Voor de Chinese 2DIN-radios (= net-niet echte DIN) zijn framepjes te koop om ze in te bouwen in de meest voorkomende modellen. De Prius-3 valt daar waarschijnlijk ook onder.
Ow ja, dat is inderdaad ook een nadeel... Als het heet is pleurt die houder van de voorruit...Bacchus schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:21:
[...]
Eens maar die bevestiging.. Ik zou graag eens een sjiekere oplossing zien dan zo'n zuignap. Een arm uit het dashboard is maar marginaal beter maar het moet toch ook gewoon netjes kunnen?
De houders van Brodit zijn meestal wel nette oplossingen die niet gelijk vallen bij wat hitte. Zowel met schroefbevestiging als met een klem op de ventilatieroosters. Voordeel van Brodut is dat je een auto specifiek deel heb en eventueel een specifiek deel voor je smartphone. Past het dus altijd perfect.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Misschien met een Brodit ProClip, vond het zelf te luxe voor mijn corolla e80Bacchus schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:21:
[...]
Eens maar die bevestiging.. Ik zou graag eens een sjiekere oplossing zien dan zo'n zuignap. Een arm uit het dashboard is maar marginaal beter maar het moet toch ook gewoon netjes kunnen?
edit: wat PaT zegt
Zelf kies ik ook voor een houder op ventilatierooster wanneer dit mogelijk is, blijft je telefoon ook meteen koel in de zomer
[ Voor 16% gewijzigd door Bear op 30-01-2017 15:55 ]
done done on to the next one... psn: Bear-H6O
Helaas was de Executive net verkocht. Voor nu ga ik voor de Aspiration en misschien over een paar jaar switchen naar iets met meer luxe. Die €10.800 zat eigenlijk al boven mijn budget en de Executive was verkocht voor €12.000.
Het wordt dus een Toyota Prius, bouwjaar 2011, 95.000 op de teller, 6 maanden BOVAG, levenslang hybride accupakket garantie bij Van Ekris, vier nieuwe banden, wat hele kleine spot repairs, verder van binnen en buiten in prima staat. Reed zonder piepjes en kraakjes, remde zonder extra geluiden en onder motorkap leek alles wel nieuw.
Cruise controle, climate control, key-less entry zit er op en dat was voor mij voor nu genoeg
Eerste echte serieuze auto dus kan ook niet meteen alles hebben.
Binnen twee weken kan ik het ophalen
Het wordt dus een Toyota Prius, bouwjaar 2011, 95.000 op de teller, 6 maanden BOVAG, levenslang hybride accupakket garantie bij Van Ekris, vier nieuwe banden, wat hele kleine spot repairs, verder van binnen en buiten in prima staat. Reed zonder piepjes en kraakjes, remde zonder extra geluiden en onder motorkap leek alles wel nieuw.
Cruise controle, climate control, key-less entry zit er op en dat was voor mij voor nu genoeg
Brodit ga ik ook voor kijken, de Avensis Verso die ik heb gekocht heeft nog zo'n houder erop zitten. Die wilde ik eerst weg laten halen totdat ik bij een maat van me zag dat het eigenlijk best wel handig is en gewoon met schroeven / tie-raps is vast te zetten.PaT schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:53:
De houders van Brodit zijn meestal wel nette oplossingen die niet gelijk vallen bij wat hitte. Zowel met schroefbevestiging als met een klem op de ventilatieroosters. Voordeel van Brodut is dat je een auto specifiek deel heb en eventueel een specifiek deel voor je smartphone. Past het dus altijd perfect.

De cockpit van mijn toekomstige Toyo
Ik gebruik zelf Ram Mount X-grip. Stevig, valt er nooit van af (nou ja één keer in ruim een jaar tijd), schudt niet als een gek, prima kwaliteit 
Heeft zelfs een Jeep rit over een kiezelstenen in de USA overleefd zonder problemen
Heeft zelfs een Jeep rit over een kiezelstenen in de USA overleefd zonder problemen
De telefoon houder (voor op het raam) van de action blijft ook zitten met terrein rijden
Kyran schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:55:
Helaas was de Executive net verkocht. Voor nu ga ik voor de Aspiration en misschien over een paar jaar switchen naar iets met meer luxe. Die €10.800 zat eigenlijk al boven mijn budget en de Executive was verkocht voor €12.000.
Cruise controle, climate control, key-less entry zit er op en dat was voor mij voor nu genoegEerste echte serieuze auto dus kan ook niet meteen alles hebben.
Lijkt me een prima auto!
Voor zo'n nieuwere auto zou ik altijd voor een pasklare oplossing gaan, geen dubbel-DIN met los frame, dat is veel minder mooi. Intern zijn al die China radio's nagenoeg vergelijkbaarVideopac schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:56:
Kijk in het Chinese autoradio topic. Voor de Chinese 2DIN-radios (= net-niet echte DIN) zijn framepjes te koop om ze in te bouwen in de meest voorkomende modellen. De Prius-3 valt daar waarschijnlijk ook onder.
Vaak bu'j te bang!
Vanmorgen mijn Avensis Verso opgehaald bij Toyota Pluym in Delfgauw.
Auto voelt goed aan, lekker wat meer overzicht op de weg omdat je wat hoger zit. Hij is wel wat spartaans ( geen audiobediening op het stuur, geen cruise, geen climate control ) maar dat is hem snel vergeven als hij net zo betrouwbaar blijkt als mijn 1st gen Avensis wagon waarmee ik 6,5 jaar zonder enig mankement heb rondgereden.
Gaat om dit exemplaar: http://www.toyota-pluym.n...-Verso/2.0I-LINEA-LUNA-5P
Ben blij dat ik weer een mooie Toyota in bezit heb, Kunnen gerust nog heel wat kilometers bij.
Auto voelt goed aan, lekker wat meer overzicht op de weg omdat je wat hoger zit. Hij is wel wat spartaans ( geen audiobediening op het stuur, geen cruise, geen climate control ) maar dat is hem snel vergeven als hij net zo betrouwbaar blijkt als mijn 1st gen Avensis wagon waarmee ik 6,5 jaar zonder enig mankement heb rondgereden.
Ben blij dat ik weer een mooie Toyota in bezit heb, Kunnen gerust nog heel wat kilometers bij.
Maar waar vind je dat voor beetje kwaliteit.. Mijn volgende auto heeft waarschijnlijk ook geen schermpje wat ik wel wil hebben oa voor achteruitrij camera. En daarnaast heb je vaak meteen bluetooth etc. erop zitten.-tom-562 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:10:
[...]
Voor zo'n nieuwere auto zou ik altijd voor een pasklare oplossing gaan, geen dubbel-DIN met los frame, dat is veel minder mooi. Intern zijn al die China radio's nagenoeg vergelijkbaar
Wat ik vooral vond is gewoon een 2 din radio met los frame. Als je beetje kwaliteit wil wat pasklaar voor je auto is gemaakt wordt dat lastig zoeken, ik heb het niet zo snel gevonden in ieder geval. Paar merken waar ik nooit van had gehoord via webwinkels die ik niet ken. En toen ik naar reviews ging zoeken bleek al heel snel dat ik me daar niet aan moest wagen.. en originele radio kost helemaal veel geld helaas.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Aliexpress. Bijna al die China Android radio's zijn intern hetzelfde. Voor de meeste Toyota's zijn pasklare oplossingen te krijgen
Chique kleur! Nette wagen!Vlassie1980 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:26:
Vanmorgen mijn Avensis Verso opgehaald bij Toyota Pluym in Delfgauw.
[ Voor 75% gewijzigd door -tom-562 op 02-02-2017 15:07 ]
Vaak bu'j te bang!
Heb eigenlijk nog nooit wat besteld via Aliexpress.. Al heb ik er wel wat over gehoord af en toe.-tom-562 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:05:
Aliexpress. Bijna al die China Android radio's zijn intern hetzelfde. Voor de meeste Toyota's zijn pasklare oplossingen te krijgen
Zag even te kijken en staan inderdaad ook 2 radio's op voor de auto die ik wil gaan kopen, enkel is er maar 1 meer leverbaar.. Maar een Hengfa radio van $425.. Is dat beetje betrouwbaar?
Android radio met alles erop en eraan heb ik nog nooit gebruikt
Zag op die site trouwens ook achteruitrij camera's vanaf 10 euro... auto zaak waar ik laatst was kon je ff 300 euro aftikken xD
Carjoying en Pumpkin zijn de betere merken omdat die enige support leveren en Android 5.1.1 als OS gebruiken. Veel leveranciers zitten nog op 4.4.x of WinCE. Ook is er verschil in CPU, schermgrootte, resolutie, geheugen etc.-tom-562 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:05:
[...]
Tegenwoordig koop je voor de meeste auto's ook gewoon de quadcore/android 5.1 modellen. Op het XDA forum is veel support te vinden, voor ieder merk, ofja, voor ieder type (MTCB of MTCB etc.)Videopac schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:25:
[...]
Carjoying en Pumpkin zijn de betere merken omdat die enige support leveren en Android 5.1.1 als OS gebruiken. Veel leveranciers zitten nog op 4.4.x of WinCE. Ook is er verschil in CPU, schermgrootte, resolutie, geheugen etc.
Vaak bu'j te bang!