Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 66 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
TgR_KILLER schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:06:
Vandaag 1 op 29.3 gereden onderweg naar huis.. nog nooit zo zuinig gereden :P..techniek is soms mooi xD
Wow, dat is in een Yaris HSD toch? Wel indrukwekkend. Daar waren het ook ideale omstandigheden voor: geen verwarming noch airco nodig, motor is toch redelijk vlot op temperatuur, met een beetje geluk hoef je niet op het water te rijden als je tussen de buien door mikt. En donderdagavond is een drukke spits, dus zolang er geen ongeval op je route is kun je ook met een rustig gangetje doorkachelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bacchus op 03-06-2016 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bacchus schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:28:
[...]

Wow, dat is in een Yaris HSD toch? Wel indrukwekkend. Daar waren het ook ideale omstandigheden voor: geen verwarming noch airco nodig, motor is toch redelijk vlot op temperatuur, met een beetje geluk hoef je niet op het water te rijden als je tussen de buien door mikt. En donderdagavond is een drukke spits, dus zolang er geen ongeval op je route is kun je ook met een rustig gangetje doorkachelen.
Mwah, het is heeeeel netjes hoor, maar soms als ik van moeders naar huis rij (ritje van 12 km oid), dan komt mijn boordcomputer ook tot dat soort waarden. Ik doe dan wel mijn stinkende best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. In een AURIS Hybride overigens. Dat is dan veel 50 en 80km weg. Daar zijn de HSD's echt in hun element.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Je weet dat (strikt genomen) elektrisch rijden minder zuinig is dan rechtstreeks op de benzinemotor, hè. ;)
(Er zit extra verlies in het laden en ontladen van de accu en de energie moet een keer extra door het PSD.)

50-80 km/u is inderdaad een erg efficiënte snelheid (overigens ook met een klassieke aandrijving) maar in de spits moet je op deze wegen toch veel stoppen en dat is dan weer niet efficiënt. (ook je HSD blijft via de elektronica; verlichting, radio, airco nog wat energie gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55
In de spits met file is mijn Auris HSD super zuinig. Tijdje terug vanaf Eindhoven naar Rotterdam gereden met veel file en toe kwam ik bijna op 1:23. Normaal op zomer banden zit ik tussen 1:19 en 1:20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jij rijdt van Eindhoven naar Rotterdam over 80/50-wegen? Met het pontje bij de Kop van het Land? Dat redt je niet binnen een spits. TgR_KILLER reed 1:29, dan steekt 1:23 toch schril af.

[ Voor 17% gewijzigd door Bacchus op 03-06-2016 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:30:
[...]

Edit: De WT-USB unit is ook gewoon met die oudere 5+7 aansluiting te koop: http://www.amazon.com/Ada...e-Connector/dp/B0188RXZGC
Kan op eBay alleen de 3.5mm variant (zonder USB) vinden.

Maar denk dat een unit met de nieuwere 6+6 connector + bovengenoemd verloopkabeltje een beter idee is, dan kun je hem later ook in een nieuwere Toyota hergebruiken.
Dank! Heb de 5+7 versie van amazon besteld voor 25 euro, super deal vergeleken met de yatour. Gaat in onze Corolla Verso binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Heb gisteren nog even wat zitten klooien, maar hij doet geen ID3-tags van bestanden weergeven. Maarja dat is het enige nadeel wat ik kon vinden tot nu toe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Spijtig maar daar valt nog mee te leven voor sommigen denk ik. Mijn TNS510 ondersteunt nog niet eens RDS informatie via de FM radio, dat dacht ik dat 10 jaar geleden wel standaard was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Bacchus schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:23:
Jij rijdt van Eindhoven naar Rotterdam over 80/50-wegen? Met het pontje bij de Kop van het Land? Dat redt je niet binnen een spits. TgR_KILLER reed 1:29, dan steekt 1:23 toch schril af.
Moet je teleurstellen een Yaris HSD is niet zooo zuinig, (Auris/ Prius met de 1.8 hybride zijn sowieso zuiniger). Mijn Yaris HSD heb ik een jaartje geleden moeten verkopen, rijd privé nu een nieuwe Yaris 1.3.

Maar die 1 op 29 (en dag later 1 op 33.3) heb ik met de Prius Plugin gereden :+ dat zijn dan over afstanden van 60km ofzo en gewoon 130 op de snelweg, kan veel zuiniger dus.

Woon/Werk doe ik met de Plugin gewoon 0/100 :+ helemaal niks dus :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:35
Ik als verse Toyota bezitter heb een vraag over onderhoud. Sinds december heb ik een Yaris 1.3 uit 2003 (68k op de teller, 1 vorige eigenaar). Nu heb ik afgelopen maand wat onderhoud laten doen. Zomerbanden eronder en pas apk met groot onderhoud. Gelukkig weinig aan de hand, airco doet het nu weer nadat er wat blokkeerde plus vulling. En verder wat kleine dingetjes als herbevestigen van accu en mistlampen stellen.

Ik verwacht per jaar ca 12000 te rijden.

Wel nu, de vraag 😉: Wat is een goede vuistregel om aan te houden voor het moment van onderhoud? En dan bedoel ik vooral groot onderhoud, want jaarlijks een beurtje is sowieso wel een aanrader, lijkt me..

Ik hoor verschillende verhalen namelijk, sommigen gaan uit van de voorgeschreven x aantal kilometers of periode om weer klein/groot onderhoud te laten doen. En anderen vinden dat dat wel anders ligt bij bepaalde merken zoals een Toyota (Yaris).

Alle adviezen of ideeën zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou me daar helemaal niet zo druk over maken. Reparaties komen en gaan, de periodieke beurten zijn voor een groot deel geldklopperij.
Als je elk jaar een beurt laat doen en een beetje in de gaten houdt wat er vervangen wordt (niet dat ze elke beurt de bougies vervangen) dan gaat het altijd goed. Je moet toch elk jaar een APK keuring hebben, dan kun je ook een kleine beurt laten doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou sowieso jaarlijks de olie en het oliefilter laten verversen zodat de motor gelukkig blijft. Dat is het belangrijkste. De rest gewoon vervangen zodra het nodig is. Zaken zoals remvloeistof e.d. zijn wel vaste periodes voor (elke 2 jaar bijv.).

Ik weet niet hoe handig je bent trouwens, maar zaken zoals luchtfilter en interieurfilter kun je makkelijk zelf doen, is niet veel meer dan een kap loshalen en filter eruit halen en nieuwe erin. Op die manier kun je besparen op onderhoud en toch een goed onderhouden auto hebben.

Wij hadden ook een 1.3 (uit 2001), ik kocht m'n onderdelen altijd bij www.bogijn.nl die was erg scherp geprijsd. Luchtfilter was bijv. maar €4,20 en een interieurfilter €7,28. Ruitenwissers ook op internet bestellen, in lokale winkels/garage betaal je daar veel te veel voor. Ik had via diezelfde site twee wissers voor de voorkant voor 20 euro op de mat liggen, bij een lokale winkel heb je daar soms nog niet eens één wisserblad voor.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Over onderdelen gesproken. Ik heb net de voorruitwisser vervangen van m'n toyota yaris. Op internet kan ik alleen bosch Aerotwin wipers vinden die ik eigenlijk niet zo mooi vind... Internetwinkels bieden wat dat betreft weinig opties...

(qua effectiviteit en geluid is de bosch Aerotwin wel superieur aan de stock wissers. Dus ik laat het maar zo.)

de stock
Afbeeldingslocatie: https://assets.passionperformance.ca/photos/1/7/0/170526_2015_Toyota_Yaris.jpg

de aerotwin
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/ZYMAAOSwuAVWupOs/$_35.JPG

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
ThinkPadd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:41:
Ik zou sowieso jaarlijks de olie en het oliefilter laten verversen zodat de motor gelukkig blijft. Dat is het belangrijkste. De rest gewoon vervangen zodra het nodig is. Zaken zoals remvloeistof e.d. zijn wel vaste periodes voor (elke 2 jaar bijv.).

Ik weet niet hoe handig je bent trouwens, maar zaken zoals luchtfilter en interieurfilter kun je makkelijk zelf doen, is niet veel meer dan een kap loshalen en filter eruit halen en nieuwe erin. Op die manier kun je besparen op onderhoud en toch een goed onderhouden auto hebben.

Wij hadden ook een 1.3 (uit 2001), ik kocht m'n onderdelen altijd bij www.bogijn.nl die was erg scherp geprijsd. Luchtfilter was bijv. maar €4,20 en een interieurfilter €7,28. Ruitenwissers ook op internet bestellen, in lokale winkels/garage betaal je daar veel te veel voor. Ik had via diezelfde site twee wissers voor de voorkant voor 20 euro op de mat liggen, bij een lokale winkel heb je daar soms nog niet eens één wisserblad voor.
Dank voor de reactie, en Maasluip ook!

Toevallig vandaag de rekening gekregen van het (groot) onderhoud plus apk. 400€.. (3,25 uur werk en airco check plus vulling maakt al 125 en 85 excl btw). Weet niet of ik er blij mee moet zijn of juist niet :9. Maar voorlopig kan ie er tegen aan, en grote beurt zal even niet meer hoeven.

Heb opzich wel redelijk rechterhanden, maar ben vrij onervaren nog met doe het zelden qua auto. Maar liefst ga ik op termijn wel bijv zelf olie vervangen ( misschien bij m'n ouders' buurman, die heeft een garage (Saab monteur)), woon zelf nu in een appartement zonder schuur of werkplaatsje oid.

Goede tip van de luchtfilters, dat moet ook prima te doen zijn. Sowieso even op een rij zetten wat termijnen zijn voor terugkerende ingrepen als vloeistoffen, bougies enzo.

Is een grote beurt nog nuttig binnen de komende 2 jaar, of kan ik wel toe met kleine beurtjes samen met apk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik heb het voordeel dat mijn auto altjid bij ons op de zaak door het onderhoud kan.. Maar ik hou mij wel aan fabriekschema. Om het jaar grote dan wel kleine beurt. Maar goed ik rij over het algemeen nieuwe auto's en heb er gratis Toyota Eurocare bij dan.

Mijn oude Corolla die ik jaren reed verving ik ook enkel de olie en t filter en hoognodige voor de jaarlijkse APK (auto was uit '96).

Ik zou met jou auto gewoon kijken wat je zelf wil, kleine beurt (voornamelijk olie enzo) kan je met de APK mee pakken, dan is APK soms zelfs gratis.

Grote beurt zou ik om de x jaar doen.. nemen ze toch vaak wel dingen mee waar je zelf niet op komt om die op tijd te vervangen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

OgWok

U.N.C.L.E.

@JeyJey: meeste filters zijn goed te doen. Oliefilter wil wel eens flink vast zitten en op een lastige plaats.

Als je het zelf doet ben je in ieder geval 3,25 uur garagearbeidsloon kwijt. Persoonlijk denk ik dat de aircocheck en vulling de "nieuwe winstpakker" is van de garages, na het ruitensproeierreservoir.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
OgWok schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:24:
@JeyJey: meeste filters zijn goed te doen. Oliefilter wil wel eens flink vast zitten en op een lastige plaats.

Als je het zelf doet ben je in ieder geval 3,25 uur garagearbeidsloon kwijt. Persoonlijk denk ik dat de aircocheck en vulling de "nieuwe winstpakker" is van de garages, na het ruitensproeierreservoir.
Als ze die laatste dan ook eens deden, hè.. Ik heb toch al vaak zat aan het begin van de winter (zomer) na een beurt dat ik het reservoir er nog verdacht rood (blauw) uit vind zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Ik zou gewoon het onderhoudsschema wat aangeraden wordt door Toyota aanhouden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik hou altijd het onderhoudsinterval aan voor longlife olie :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Auris antenne is door een niet zo vriendelijke buur meegenomen vermoed ik. Kan ik een random schroefantenne op ebay bestellen en deze er weer op zetten of heeft de 'stock' antenne nog enige voordelen? Zelfs zonder antenne heb ik overal in de randstad nog bereik maar esthetisch klopt het niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
!null schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:42:
Ik hou altijd het onderhoudsinterval aan voor longlife olie :+
Welke olie gebruik jij? Bij mij zit er iig Shell Helix in, maar welke precies weet ik zo snel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeyJey schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:51:
[...]

Welke olie gebruik jij? Bij mij zit er iig Shell Helix in, maar welke precies weet ik zo snel niet
Ik heb er nu Total Quartz 9000 energy in, 0w30 in Yaris 1.0. (iets meer dan 30 euro voor 5 liter uit Duitsland) Maar ik heb daar al veel te veel kilometers en ook tijd mee gedaan. Dus wordt binnenkort vervangen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na 50.000km (en het is dus helemaal geen long-life olie)

Bij m'n oude diesel vervang ik het wel vaker, door het allergoedkoopste (bouwmarkt of action). Daar wordt de olie gewoon snel smerig. Maarja, dan doe je max 7000km/jaar o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 08-06-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:35:
Mijn Auris antenne is door een niet zo vriendelijke buur meegenomen vermoed ik. Kan ik een random schroefantenne op ebay bestellen en deze er weer op zetten of heeft de 'stock' antenne nog enige voordelen? Zelfs zonder antenne heb ik overal in de randstad nog bereik maar esthetisch klopt het niet helemaal...
M'n vader heeft van mij tijden geleden een felblauwe antenne gekregen van Aliexpress. Werkt geweldig. Totaal geen problemen mee.

Overigens vraagje, mijn ouders zitten te kijken naar een wat grotere auto. Nu er vaker een rolstoel mee moet, en wat andere dingen wordt een Auris toch te klein. Echter zitten ze te twijfelen. Een Auris TS, of toch een Prius. Let wel op, dit wordt een 2e hands, dus geen nieuwe.

Iemand die tips heeft? Ik zou zeggen Prius, maar ik rij er zelf een, dus ben wat bevooroordeeld :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

corset schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:13:
[...]

M'n vader heeft van mij tijden geleden een felblauwe antenne gekregen van Aliexpress. Werkt geweldig. Totaal geen problemen mee.

Overigens vraagje, mijn ouders zitten te kijken naar een wat grotere auto. Nu er vaker een rolstoel mee moet, en wat andere dingen wordt een Auris toch te klein. Echter zitten ze te twijfelen. Een Auris TS, of toch een Prius. Let wel op, dit wordt een 2e hands, dus geen nieuwe.

Iemand die tips heeft? Ik zou zeggen Prius, maar ik rij er zelf een, dus ben wat bevooroordeeld :+
Prius+ een optie?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
"Nieuwe" Auris TS user meld zich nu ook.

@Corset,
Bij de TS is er bijna geen "drempel" in de kofferbak, bij de prius (+) dacht ik het wel. Lijkt me een voordeel bij het in en uitladen.

Ik heb een touch 2 + go maar krijg het geluid van de flitsmeister app niet lekker hier over heen. Android 6.0, telefoon, is gekoppeld via BT, er is data overdracht en ik kan bellen en spotify streamen.
Als ik "Forceer geluid via telefoon" heb uitstaan hoor ik niets over mn navigatie, staat deze aan dan gaat het geluid wel over mijn telefoon. Ik heb ook niet echt kunnen vinden hoe het wel zou moeten werken dus weet niet of er nog meer aan gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

In dit geval zou ik gewoon letterlijk proberen wat het handigst is.
Prius III is wel duidelijk ruimer dan een Prius II i.i.g.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
[...]

Gewoon kijken wat handiger is en makkelijker past.. Auris TS heeft wel een grotere (diepere) kofferbak, en meer hoogte in de kofferbak natuurlijk.

Op ruimte wint een TS het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkraver8
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 18:29

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

Hey allemaal, ik heb sinds een paar maanden een toyota avensis uit 2006. Top bakkie en hij rijdt super, alleen gaat na +/- 50km gereden te hebben het motorlampje branden. Ik ben er al een aantal keren mee naar de garage geweest maar tot nu toe geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Darkraver8 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:54:
Hey allemaal, ik heb sinds een paar maanden een toyota avensis uit 2006. Top bakkie en hij rijdt super, alleen gaat na +/- 50km gereden te hebben het motorlampje branden. Ik ben er al een aantal keren mee naar de garage geweest maar tot nu toe geen oplossing.
Wat zegt de garage dan? Wat voor fout lezen ze uit?

Eventueel kun je dit ook zelf doen met smartphone en bluetooth ODBII stekker voor 10$ ofzo uit China.

En rijdt hij dan anders, gebeurt er iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkraver8

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

!null schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Wat zegt de garage dan? Wat voor fout lezen ze uit?

Eventueel kun je dit ook zelf doen met smartphone en bluetooth ODBII stekker voor 10$ ofzo uit China.

En rijdt hij dan anders, gebeurt er iets?
Wat ze bij de garage hebben uitgelezen weet ik niet precies, maar ik heb zelf idd zo'n ODB2 stekker en die gaf me het volgende:
P0430 Catalyst System Efficiency below Threshold Bank 2.
Ik vermoed dat dat bij de garage hetzelfde was.

Wat ze tot nu toe gedaan hebben is:
- een toevoeging bij de benzine wat de internals schoon zou maken
- sensors schoongemaakt
- software update

al dit heeft nog niet geholpen, en de statuscode is er ook eentje die allerlei oorzaken kan hebben.

De auto rijdt niet anders dan normaal, enkel het lampje wat gaat branden. dus het lijkt mij dat er een slechte sensor ergens zit.
Het lampje negeren is ook geen optie, want straks is er wel iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Darkraver8 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:46:
De auto rijdt niet anders dan normaal, enkel het lampje wat gaat branden. dus het lijkt mij dat er een slechte sensor ergens zit.
Er wordt wel eens een lambda sensor vervangen lees ik hierover. Dat is prijzig, maar erger nog is het vervangen van de katalysator, dat is pas echt prijzig en zou het op kunnen lossen.

Je wil echter niet dat men de katalysator vervangt en dan het probleem terug komt. De vraag is, verbruikt de auto veel olie of buitensporig veel benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkraver8

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

!null schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:51:
[...]

Er wordt wel eens een lambda sensor vervangen lees ik hierover. Dat is prijzig, maar erger nog is het vervangen van de katalysator, dat is pas echt prijzig en zou het op kunnen lossen.

Je wil echter niet dat men de katalysator vervangt en dan het probleem terug komt. De vraag is, verbruikt de auto veel olie of buitensporig veel benzine?
Ik merk geen buitengewoon benzineverbruik. (+/- 7,5L op 100km)

Katalysator vervangen lijkt me idd geen wenselijke optie :P
Wat me het meest opvalt is dat het lampje niet meteen komt na een reset, maar pas na x km gereden te hebben. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dat doet mij lijken op een sensor die over een bepaalde afstand de efficientie berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Darkraver8 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:57:
[...]

Ik merk geen buitengewoon benzineverbruik. (+/- 7,5L op 100km)

Katalysator vervangen lijkt me idd geen wenselijke optie :P
Wat me het meest opvalt is dat het lampje niet meteen komt na een reset, maar pas na x km gereden te hebben. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dat doet mij lijken op een sensor die over een bepaalde afstand de efficientie berekent.
Geggooled op de die foutcode kwam ik het volgende tegen:

YouTube: P0420 Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1, P0430 Bank 2, Toyota RAV4 2001, OBD II

http://www.autocodes.com/p0430_toyota.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Darkraver8 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:46:
[...]

Wat ze bij de garage hebben uitgelezen weet ik niet precies, maar ik heb zelf idd zo'n ODB2 stekker en die gaf me het volgende:
P0430 Catalyst System Efficiency below Threshold Bank 2.
Ik vermoed dat dat bij de garage hetzelfde was.

Wat ze tot nu toe gedaan hebben is:
- een toevoeging bij de benzine wat de internals schoon zou maken
- sensors schoongemaakt
- software update

al dit heeft nog niet geholpen, en de statuscode is er ook eentje die allerlei oorzaken kan hebben.

De Avensis heeft 2 lambda sensors (voor en na de kat), bij jou is een van de twee waarschijnlijk vervuild c.q. zijn werking aan het opgeven. Na +/- 180.000 a 200.000 km komen er de eerste tekenen dat hij vervangen zal moeten worden.
Het kan op zich geen kwaad, het is meer een milieu dingentje. Op een gegeven moment kan een auto te veel CO2 gaan uitstoten omdat zijn brandstof verbranding niet meer optimaal is. Wel een afkeur dingentje, je kan de melding dus door een garage bedrijf (of via ODB en juiste software) uitzetten.

Op een gegeven moment zal je zien dat je CO2 uitstoot omhoog zal gaan, wat uit eindelijk tot afkeur zal leiden. Voor een optimale verbranding is het dus aan te raden om hem te vervangen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lambda sensor vervangen valt dan nog mee. Maar wordt de CO waarde niet hoger ipv CO2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik kan me van mijn E10 herinneren dat het vervangen van de lambda-sensor door de garagist (VAG-georiënteerd overigens) als moeizaam werd beschreven; het ding scheen goed vastgekoekt te zitten. Daarbij was het vervangingsonderdeel (origineel, hij kon geen namaak vinden) ook lastig leverbaar en kostbaar. Bij mij ging dat nav de APK vier-gassen-test.

"Veel" CO2 duidt inderdaad op volledige verbranding en is dus goed, veel CO of roet duidt op onvolledige verbranding en is dus slecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 10-06-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:48:
Lambda sensor vervangen valt dan nog mee. Maar wordt de CO waarde niet hoger ipv CO2?
Ligt eraan welke het is, als de eerste kapot gaat kan de auto te rijk dan wel te arm lopen. De tweede doet niet veel meer dan het controleren van de werking van de kat, als die eraan gaat krijg je van die catalyst efficiency below threshold achtige ODB meldingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als het een Lambda sensor is, kijk je best online naar een vervanger van Denso of Bosch, zo heb ik er voor 20€/st. gekocht jaren geleden, terwijl de originele meer dan 300€/st. kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Denso is toch de OEM leverancier van Toyota voor veel onderdelen?

Als je trouwens op http://www.toyodiy.com/parts/ je chassisnummer invult kun je met wat zoeken het onderdeelnummer wel achterhalen trouwens, maakt het zoeken wat makkelijker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Denso en Nipparts zijn ook Toyota huismerken inderdaad. Nou is 20 euro voor een lambda sensor wel heel erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja inderdaad, dit was wel 5 jaren geleden vanuit de VS via eBay. Ik vinds helaas geen link en mijn historiek bij eBay lijkt niet zover terug te gaan. Zie wel dat je het van een verkoper met goede reputatie haalt, want er zijn zelfs namaak in de omloop. Als er geen stekker aan zit (zoals bij mijn exemplaren), zie dat je zeker een aansluitschema hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
Ik heb het vorige model Auris (2011) maar kijk wel jaloers naar de kofferbak van de nieuwere Auris TS :)
Daar past een hoop spul in en vrij vlakke laadvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
bouwfraude schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Ik heb het vorige model Auris (2011) maar kijk wel jaloers naar de kofferbak van de nieuwere Auris TS :)
Daar past een hoop spul in en vrij vlakke laadvloer.
Dat is precies het probleem :) Een rolstoel, en de 2013 Auris zit vol :-( En dat is nogal ruk naar Center Parcs oid :p

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet iemand hoe je de spanning van de multiriem kunt bijstellen bij een 2006 Yaris met 2SZ-FE motor?
ThinkPadd in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:03:
Weet iemand hoe je de spanning van de multiriem kunt bijstellen bij een 2006 Yaris met 2SZ-FE motor?
ThinkPadd in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"
Dat lange stuk draadeind in je foto. Waar halverwege de alternator aan vast zit.
Dat is de verstelbout. Als je hem zo verstelt dat je alternator meer naar links (op de foto) gaat dan staat je riem strakker.

*denk ik*

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

OgWok

U.N.C.L.E.

Maar wel eerst de centrale bout van de dynamo (zeg maar hoofdbout), die, ongeveer, tegenover het stelmechanisme zit losmaken (hij hoeft er niet uit). Anders maak je de stelbout/mechanisme stuk.

Die centrale bout is op de foto ^^ niet te zien. Vaak zit er ook op het stelmechaniek een blokkeerbout. De stelbout moet met een sleutel niet zwaar draaien, als je de multiriem wilt stellen.

Beetje kruipolie op de stelbout is ook niet verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.ebaystatic.com/images/g/bCoAAOSwnLdWtYP-/s-l225.jpg

Links op foto zit de "hoofdbout", rechts bout voor stelmechanisme.

[ Voor 27% gewijzigd door OgWok op 15-06-2016 08:13 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 23:32

Andre21

Inmiddels 39....

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een Yatour of Dension apparaatje in een Avensis uit 2007 (of vergelijkbaar).
Ik lees dat zoiets op de cd-wisselaar moet worden aangesloten. Maar waar komt het apparaat zelf dan? In het handschoenenkastje ofzo?

Of zijn er alternatieven? Ik kan nu wel elke x weer een mp3 cd gaan branden, maar daar wil ik eigenlijk een beetje af. Mooiste zou zijn als ik vanaf mn telefoon gewoon ergens heen kan streamen ofzo..

Ik laat me graag voorlichten door jullie

Blender....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OgWok schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:35:
Maar wel eerst de centrale bout van de dynamo (zeg maar hoofdbout), die, ongeveer, tegenover het stelmechanisme zit losmaken (hij hoeft er niet uit). Anders maak je de stelbout/mechanisme stuk.

Die centrale bout is op de foto ^^ niet te zien. Vaak zit er ook op het stelmechaniek een blokkeerbout. De stelbout moet met een sleutel niet zwaar draaien, als je de multiriem wilt stellen.

Beetje kruipolie op de stelbout is ook niet verkeerd.

[afbeelding]

Links op foto zit de "hoofdbout", rechts bout voor stelmechanisme.
Thanks, dat was in het andere topic ook al opgemerkt, goed dat je het zegt. Ga er binnenkort even naar kijken, het is nu hondenweer en kan helaas niet overdekt sleutelen.

Andre21 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:17:
Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een Yatour of Dension apparaatje in een Avensis uit 2007 (of vergelijkbaar).
Ik lees dat zoiets op de cd-wisselaar moet worden aangesloten. Maar waar komt het apparaat zelf dan? In het handschoenenkastje ofzo?

Of zijn er alternatieven? Ik kan nu wel elke x weer een mp3 cd gaan branden, maar daar wil ik eigenlijk een beetje af. Mooiste zou zijn als ik vanaf mn telefoon gewoon ergens heen kan streamen ofzo..

Heb dit in onze Yaris 2006 gebouwd, gaat met jouw Avensis vast ook prima werken: ThinkPadd in "Het grote Toyota-topic"

Het kastje heb ik achter de radio gepropt, de USB-kabel laat ik ergens bij een vakje eruit komen.
Streamen kan ook wel, dan moet je een Bluetooth ontvangertje aan de 3.5mm aansluiting hangen. Je kunt dan alleen niet volgende/vorige nummer enzo, als je dat wilt zul je een duurdere module zoals een Dension gateway moeten kopen zoals wat Arfman heeft: Arfman in "Het grote Toyota-topic"

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Met mijn Aygo

Ik moet soms heen en weer rijden op 1 dag ongeveer 550km dat red ik eigenlijk altijd net op 1 tank.
Mijn display geeft dan aan dat ik dan rond de 10-15km nog kan rijden en als ik dan tank doe ik er ruim 30 liter in.

Maar ben dan wel benieuwd, als die display 0 aangeeft, sta ik dan ook echt stil? De benzine meter geeft 0 blokjes nog over.
Of heb je nog wel een beetje een backup over op die kilomet aantal nog over?

Gewoon nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Andre21 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:17:

Ik heb zelf een Yatour in mijn Lexus gezet, is heel eenvoudig te installeren en het kastje zelf heb ik onder aan het dashboard geplakt met dubbelzijdige tape. Zo zit het makkelijk bereikbaar en ook netjes vast aan het dashboard.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Joostje123 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:02:
Met mijn Aygo

Ik moet soms heen en weer rijden op 1 dag ongeveer 550km dat red ik eigenlijk altijd net op 1 tank.
Mijn display geeft dan aan dat ik dan rond de 10-15km nog kan rijden en als ik dan tank doe ik er ruim 30 liter in.

Maar ben dan wel benieuwd, als die display 0 aangeeft, sta ik dan ook echt stil? De benzine meter geeft 0 blokjes nog over.

Gewoon nieuwsgierigheid.
Zeer waarschijnlijk heb je nog 5 liter over als de boordcomputer 'leeg' meldt. Dat klopt ook ongeveer met de 30 liter die je tankt in je 35 l tankinhoud.
Afhankelijk van je gemiddelde verbruik kun je dus nog heel wat kilometers rijden. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van leegrijden 'tot de laatste druppel' De kans is groot dat je dan een keer onaangenaam wordt verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Joostje123 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:02:
Met mijn Aygo

Gewoon nieuwsgierigheid.
He, huh? 550km op 35 L? Dat komt op 6,5 L per 100 km? Dan plank je flink door of niet? Ik haal met mijn Prius ruim over 1000 km op een tank. Da's dan wel 45L, maar toch, maar ook een auto die bijna anderhalf keer zo zwaar is en ook wel eens voor korte ritjes gebruikt wordt.

Wat een verschil :?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik doe hier met Yaris 2006 (1.3) ook niet veel beter dan: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/760332_31.png of Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/760332.png . Ik reken meestal op 600km op een tank (45L).
De vorige Yaris P1 (2001, 1.3) deed het iets beter: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/627548_31.png of Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/627548.png

Al heb ik met de nieuwe Yaris nog maar 4x getankt, dus dat cijfer wordt hopelijk nog wel wat positiever :X
Vooral stadsverkeer is echt killing voor je verbruik. Met die oude Yaris op vakantie naar Duitsland/Oostenrijk en een volle tank op een snelweg verreden was al een veel zuiniger verbruik.

En jij zult met het hybride-systeem van de Prius ook wel trucjes doen om zoveel mogelijk op het hybride-systeem te rijden gok ik?

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met al die Yarissen kun je makkelijk zuiniger rijden. Maar als je in de praktijk vaak boven de 100 of 110km/u komt wordt het wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:23:
[...]

He, huh? 550km op 35 L? Dat komt op 6,5 L per 100 km? Dan plank je flink door of niet? Ik haal met mijn Prius ruim over 1000 km op een tank. Da's dan wel 45L, maar toch, maar ook een auto die bijna anderhalf keer zo zwaar is en ook wel eens voor korte ritjes gebruikt wordt.

Wat een verschil :?
550km op 30 liter blijkbaar dus. Ja ik geef wel gas als ik 550km op 1 dag moet rijden.
Henk007 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:15:
[...]

Zeer waarschijnlijk heb je nog 5 liter over als de boordcomputer 'leeg' meldt. Dat klopt ook ongeveer met de 30 liter die je tankt in je 35 l tankinhoud.
Afhankelijk van je gemiddelde verbruik kun je dus nog heel wat kilometers rijden. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van leegrijden 'tot de laatste druppel' De kans is groot dat je dan een keer onaangenaam wordt verrast.
Thanks, nee dat wil ik ook niet, maar was benieuwd of ik na die 0 km op de boordcomputer ik nog backup had of dat het dan al was. Liever gewoon volgooien hoor, alleen weet niet iets beter waar ik aan toe was.
Want dacht in eerste instantie dat er maar 30 liter in kon. Maar tank is blijkbaar 35 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
!null schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:38:
Met al die Yarissen kun je makkelijk zuiniger rijden. Maar als je in de praktijk vaak boven de 100 of 110km/u komt wordt het wel lastig.
Klopt, als je op een N-weg ofzo hobbelt dan is het wel zuinig ja (dan lukt 1:20 zonder moeite). Maar bij ons is het met name stadsverkeer (85%) en af en toe eens snelweg (15%). Voor de verbruikscijfers dus niet heel gunstig.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2016 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

!null schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:38:
Iedereen die 100 rijd moeten ze een snelwegverbod geven.... veel te gevaarlijk wanneer je daar met 130km/u achter op komt, vrachtwagens en auto's met aanhangers e.d. kun je veel makkelijker qua snelheid inschatten.

Het is rond uit bezopen om uit krenterigheid anderen in het verkeer in gevaar te brengen.
Let wel, ik zeg natuurlijk niet dat jij dit doet, maar ik vind wel dat mensen die niet mee willen in het verkeer op de snelweg dit maar op de B wegen moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Bullet NL schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:20:
[...]

Iedereen die 100 rijd moeten ze een snelwegverbod geven.... veel te gevaarlijk wanneer je daar met 130km/u achter op komt, vrachtwagens en auto's met aanhangers e.d. kun je veel makkelijker qua snelheid inschatten.

Het is rond uit bezopen om uit krenterigheid anderen in het verkeer in gevaar te brengen.
Let wel, ik zeg natuurlijk niet dat jij dit doet, maar ik vind wel dat mensen die niet mee willen in het verkeer op de snelweg dit maar op de B wegen moeten doen...
Meestal herken je de modellen wel Opel Aguilla, Suzuki Celerio dan ga je automatisch naar links een Aygo valt niet in dat profiel en is gevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
[...]

Wat een dom gezwets. Jij rijdt nooit in de randstad zeker?

Ik rij iedere dag naar mn werk met 100. Weet je waarom? Omdat je maar 100 mag B)

En dan nog zijn er genoeg plekken waar je harder mag maar waar de helft van de mensen nauwelijks harder rijden. Onveilig is het ook niet want er zijn dan genoeg andere rijbanen over. Bijvoorbeeld A4 bij hoofddorp, je mag 130 maar de helft rijdt lekker 100. En dat is hun goed recht. Ook op tweebaans A5 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

!null schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:14:
[...]

Wat een dom gezwets. Jij rijdt nooit in de randstad zeker?

Ik rij iedere dag naar mn werk met 100. Weet je waarom? Omdat je maar 100 mag B)

En dan nog zijn er genoeg plekken waar je harder mag maar waar de helft van de mensen nauwelijks harder rijden. Onveilig is het ook niet want er zijn dan genoeg andere rijbanen over. Bijvoorbeeld A4 bij hoofddorp, je mag 130 maar de helft rijdt lekker 100. En dat is hun goed recht. Ook op tweebaans A5 ook.
Ik rij regelmatig in de randstad, ondanks dat ik er zelf niet woon.
De discussie is ook niet 100 rijden waar je 100 maximaal mag, maar 100 rijden waar het overige autoverkeer 130 rijd.

De A4 en A2 richting het zuiden zijn vanwege het aantal rijstroken niet echt goede voorbeelden.
Rij maar eens over de A27, A6, A28, A7, A50, A59, A58 enz... De normale twee baans autosnelweg, ik zie het dagelijks... andere bestuurders die het relatief langzame verkeer niet goed kunnen inschatten.

Overigens, er zijn voorbeelden dat artikel 5 ingezet is vanwege het feit dat mensen te langzaam rijden op de autosnelweg.

Stel.... iemand rijd op zijn navigatie systeem exact 130km, iets wat hij mag doen....
Een ander persoon is krenterig en wil vanwege overtuiging niet hard rijden, laten we zeggen 100 op de teller waar het overige verkeer dus 130 rijd...
100 op de teller minus de afwijking die elke Toyotateller heeft komt dus op +/-95 werkelijke kilometers. Stel dat de auto waar de langzame rijden in rijd ook nog eens op winterbandjes staat (op een of andere manier maken veel mensen dan gebruik van een band met een iets kleiner hoogte verhouding (bijvoorbeeld 50 ipv 55) dan wordt het verschil nog groter...

We hebben het hier dus zomaar over 35 tot 40 km verschil, bij gelijkwaardige voertuigen.

Je bent in mijn ogen levensgevaarlijk bezig wanneer jij je als bestuurder niet mee beweegt op de gemiddelde snelheid in het verkeer.

Dus jah, Krenterigheid, en jammer genoeg zijn dit veel mede Toyota bestuurders, zorgt voor een verhoogde gevaarzetting in het verkeer. Rij dus met het verkeer mee ipv vast willen houden aan je eigen snelheid!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:28:
En jij zult met het hybride-systeem van de Prius ook wel trucjes doen om zoveel mogelijk op het hybride-systeem te rijden gok ik?
Wel wat truukjes ja, maar niet extreem, ik ga bv. niet kort achter vrachtwagens hangen zoals je wel eens leest.

He wat lekker meedenkend en samenwerkend met je medeweggebruikers. Kennelijk "moet" (...) jij 130 rijden, maar mogen anderen van jou geen 100 rijden. Jij rijdt vast ook veel beter dan gemiddeld, hmmm? De rest kreeg zijn rijbewijs bij een pakje boter, eh? We delen de weg met zijn allen vriend, als we allemaal een beetje rekening houden met elkaar gaat het allemaal een stuk beter.

Gozijdank rijd ik geen 100 anders mag ik Bullet NL de snelweg niet op, poe hee.

Ik kan slecht tegen mensen die denken zaken voor anderen uit te moeten maken.
Bullet NL schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:31:
Heel verhaal waaruit blijkt dat meneer verkeersexpert is
Rij dus met het verkeer mee ipv vast willen houden aan je eigen snelheid!
Luister naar wat je zegt man. Mensen die 100 (of 90. of 110. of wat voor snelheid dan ook die anders dan de jouwe) zijn ook verkeer. Daar dienen anderen (en hoe naar je het ook zult vinden, jij dus ook) rekening mee moeten houden.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2016 19:42 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52
[...]

De discussie is ook niet 100 rijden waar je 100 maximaal mag, maar 100 rijden waar het overige autoverkeer 130 rijd.

De A4 en A2 richting het zuiden zijn vanwege het aantal rijstroken niet echt goede voorbeelden.
Rij maar eens over de A27, A6, A28, A7, A50, A59, A58 enz... De normale twee baans autosnelweg, ik zie het dagelijks... andere bestuurders die het relatief langzame verkeer niet goed kunnen inschatten.

Overigens, er zijn voorbeelden dat artikel 5 ingezet is vanwege het feit dat mensen te langzaam rijden op de autosnelweg.

Stel.... iemand rijd op zijn navigatie systeem exact 130km, iets wat hij mag doen....
Een ander persoon is krenterig en wil vanwege overtuiging niet hard rijden, laten we zeggen 100 op de teller waar het overige verkeer dus 130 rijd...
100 op de teller minus de afwijking die elke Toyotateller heeft komt dus op +/-95 werkelijke kilometers. Stel dat de auto waar de langzame rijden in rijd ook nog eens op winterbandjes staat (op een of andere manier maken veel mensen dan gebruik van een band met een iets kleiner hoogte verhouding (bijvoorbeeld 50 ipv 55) dan wordt het verschil nog groter...

We hebben het hier dus zomaar over 35 tot 40 km verschil, bij gelijkwaardige voertuigen.

Je bent in mijn ogen levensgevaarlijk bezig wanneer jij je als bestuurder niet mee beweegt op de gemiddelde snelheid in het verkeer.

Dus jah, Krenterigheid, en jammer genoeg zijn dit veel mede Toyota bestuurders, zorgt voor een verhoogde gevaarzetting in het verkeer. Rij dus met het verkeer mee ipv vast willen houden aan je eigen snelheid!
De max snelheid is een max snelheid. Je hebt het recht omdat te rijden. Echter je hebt net zoveel recht om 90 te rijden. Als je met 130 km/u niet kan zien dat iemand 90 rijdt, rijd je dus te hard en moet je dus langzamer gaan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
[...]

Haha man, dat was de discussie helemaal niet! Dat maak jij er ineens van :o
Juist, niet goed kunnen inschatten. Dat geldt voor zowel de langzame als de snelle bestuurders, en dat is het echte probleem.
Nooit gebeurd voor iemand die 100 rijdt. Kom niet aan met die onzin.
Ze geven zeker al die vrachtwagens ook Artikel 5, iedere dag? :+
Stel....

Ik vraag me echt af of je ook de hele dag aan vrachtwagens ergert, met een nog groter snelheidsverschil... Daar crash je toch ook niet de hele tijd achterop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
pacificocean schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:41:
De max snelheid is een max snelheid. Je hebt het recht omdat te rijden. Echter je hebt net zoveel recht om 90 te rijden. Als je met 130 km/u niet kan zien dat iemand 90 rijd, rijd je dus te hard en moet je dus langzamer gaan rijden.
Precies! De maximumsnelheid is precies dat: de maximum snelheid. Geen verplichte snelheid zoals sommigen hier schijnen te denken.

-edit-

Ik ben benieuwd of Bullet NL zijn eigen brandstof betaalt...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:43:
[...]

Precies! De maximumsnelheid is precies dat: de maximum snelheid. Geen verplichte snelheid zoals sommigen hier schijnen te denken.

-edit-

Ik ben benieuwd of Bullet NL zijn eigen brandstof betaalt...
Ja zeker, Shell V Power, alleen het beste is goed genoeg voor mijn Toyota... Die opvallend genoeg zuiniger is op V-Power dan op de normale rond 95 van Shell.

Maar, lezen jullie wel? Ik schrijf nergens dat iemand 130 "moet" rijden, ik geef alleen aan waarom ik doelbewust te langzaam rijden gevaarlijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bullet NL schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:48:
Ja zeker, Shell V Power, alleen het beste is goed genoeg voor mijn Toyota... Die opvallend genoeg zuiniger is op V-Power dan op de normale rond 95 van Shell.
Andere discussie, maar je weet dat als je dat dubbelblind test dat geen enkel verschil maakt?
Maar, lezen jullie wel? Ik schrijf nergens dat iemand 130 "moet" rijden, ik geef alleen aan waarom ik doelbewust te langzaam rijden gevaarlijk vindt.
Met "moeten" bedoelde ik dat jij het denkt het recht te hebben 130 te rijden, maar anderen denkt een snelwegverbod op te moeten leggen als ze 100 rijden. Dat argument werkt twee kanten op, als ik 100 rijd (of soms NOG LANGZAMER OMGWTFBBQ) dan denk ik wel eens "jemig wat rijden sommige van die mensen hard. Best gevaarlijk."

Nogmaals: we delen de weg. Maar ik denk dat ik er met jou niet uit ga komen. Maar het begon met mijn verbazing dat je een Aygo naar de 7L per 100km kunt trappen. En die verbazing heb ik nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zelfrijdende auto's kunnen niet snel genoeg komen om dit soort discussies te vermijden. Zelf rij ik vaak tegen de maximum snelheid omdat ik me in het verkeer verantwoordelijk voel om de vlotheid van het verkeer niet tegen te werken. We zijn met teveel op de openbare weg en door allemaal aan een ander eind van het touwtje te trekken, komen we de maatschappij niet ten goede. Echter is een snelweg om grote stukken snel te kunnen overlappen, dan ga je niet traag rijden (om wat voor reden dan ook), dan voeg je je maar rechts in bij de vrachtwagens die gekend zijn trager te rijden.

Hetzelfde met rode lichten en mensen die links blijven plakken in een traag voertuig: mieter op naar rechts, links is om voertuigen in te halen die traag zijn, niet een gereserveerde strook voor mensen die anderen een lesje willen leren in "geduld" (lees: eigenwijs zijn). Als je zonodig de maatschappij in de weg wilt liggen, start een blog of doe wat hobbies thuis, dan kun je je protest uitvoeren zonder de maatschappij tegen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@BulletNL, hoe moet dat wel niet binnen de bebouwde kom, waar veel kleindere (en daardoor minder zichtbare) voertuigen ook 30 a 40 km/u langzamer rijden dan jij? Zijn die dan ook levensgevaarlijk bezig? Ze hebben immers niet eens kreukelzones en kunnen ook nog eens van alle kanten komen?

Het voordeel van de snelweg is toch wel dat alle beweging zich min of meer in dezelfde richting afspeelt. Als je daar al moeite hebt met het inschatten van de snelheden van anderen (hoger of lager) dan vraag ik me af waar het probleem werkelijk ligt.

OnTopic: Prius 2006 met 312000 op de teller doet het nog altijd prima.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Ik kom inderdaad regelmatig situaties tegen dat 100 km/u rijden op de snelweg levensgevaarlijk is, zoals bij filevorming, bij een ongeval, werkzaamheden, voorwerpen, dieren of personen op de rijbaan, bij slecht zicht, sneeuw of ijzel.
Waar ik het serieus met BulletNL eens ben, is dat een groot snelheidsverschil gevaarlijk is. Aangezien een hoge snelheid op zich al meer risico met zich meebrengt, ben ik er echter eerder voorstander van dat de snelle rijder zijn snelheid naar beneden toe aanpast. (Daarbij zijn er genoeg auto's die geen 130 kunnen) De verhoging van de algemene limiet van 120 km/u naar 130 km/u vind ik dan ook ongeveer het meest stompzinnige stukje wetgeving van de afgelopen tien jaar. Ik zou hem, zeker in de spits, eerder de andere kant op aanpassen: 6u-9u en 16u-19u in heel de randstad en Brabant max 100 km/u. Dat is goed voor doorstroming, veiligheid, milieu en de economie (muv die van de oliemaatschappijen).
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:28:
Ook in een (stekkerloze) Prius komt alle energie uiteindelijk uit de getankte benzine en gaat alle energie uiteindelijk op in warmte. De enige truc die een Prius kan uithalen die in een niet-hybride niet werkt is kinetische energie terug omzetten in chemische energie (regeneratief remmen). Alle andere technieken om zuinig te rijden werken ook met conventionele aandrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:28:
@BulletNL, hoe moet dat wel niet binnen de bebouwde kom, waar veel kleindere (en daardoor minder zichtbare) voertuigen ook 30 a 40 km/u langzamer rijden dan jij? Zijn die dan ook levensgevaarlijk bezig? Ze hebben immers niet eens kreukelzones en kunnen ook nog eens van alle kanten komen?
Ik heb het toch ook niet over situaties in de bebouwde kom? Iedereen die hier structureel te hard rijd moeten ze zeer hard straffen.

Iedereen kan toch wel inzien dat de gevaarsetting enorm van elkaar afwijkt?
Het voordeel van de snelweg is toch wel dat alle beweging zich min of meer in dezelfde richting afspeelt. Als je daar al moeite hebt met het inschatten van de snelheden van anderen (hoger of lager) dan vraag ik me af waar het probleem werkelijk ligt.
Ja hallo, vertel dit tegen de malloten die het fout doen. Ik heb nergens geschreven dat ik het zelf niet kan. Ik zie bijna dagelijks anderen in de problemen komen omdat langzaam verkeer niet op snelheid wordt geschat.

Een mooi voorbeeld, de typische zondagrijder.......
OnTopic: Prius 2006 met 312000 op de teller doet het nog altijd prima.
Min T27 Avensis Wagon 2.0 CVT doet het ook prima. 55.000 km op de klok, de zomerbanden worden nu echt minder en gaan voor de vakantie periode vervangen worden. 4 nieuwe bandjes, ik heb ze goed door gewisseld, het slijtagepatroon is bij alle vier het zelfde.

Eens even een onderzoekje doen als ik nu voor Goodyear, Michelin of Bridgestone ga.... Bandjes zijn belangrijk!

Overiges, premium benzine maakt wel degelijk uit.... misschien niet zo zeer bij lage belasting, maar ik heb regelmatig de volle 1800kg nodig die mijn auto mag trekken. Dan merk je het verschil echt wel. Ik kom trouwens ook verder met 1 liter premium brandstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:33:
Ook in een (stekkerloze) Prius komt alle energie uiteindelijk uit de getankte benzine en gaat alle energie uiteindelijk op in warmte. De enige truc die een Prius kan uithalen die in een niet-hybride niet werkt is kinetische energie terug omzetten in chemische energie (regeneratief remmen). Alle andere technieken om zuinig te rijden werken ook met conventionele aandrijvingen.
Het laagste verbruik zie ik als ik het hybridesysteem zoveel mogelijk buitenspel zet. Klinkt tegenstrijdig, maar de omzetting van elektriciteit in kinetische energie en vooral andersom zijn niet verliesloos. Op afritten en bij stoplichten rol ik zoveel mogelijk uit zonder dat de accu ontlaad of oplaad*, dat scheelt echt.

Zo zit ik op dit moment op 4,0L per 100km. Goed voor mijn portemonnee, goed voor het milieu, etc.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Office%20Lens%2020160622-080118.jpg

* Mits de verkeerssituatie het toelaat natuurlijk. Vanzelfsprekend houd ik rekening met de overige weggebruikers.

Ik ben het 100% met Bacchus eens dat 100km/u in Nederland prima is. Hoe lang is de gemiddelde autorit hier? 20 km? 30 km? Als daarvan twee derde snelweg is heb je het over een single digit aantal minuten snelheidswinst bij 130 km/h. En onderzoek na onderzoek toont aan dat er meer en zwaardere ongelukken gebeuren bij dergelijke veel hogere snelheden - en dan natuurlijk nog het veel hogere brandstofverbruik en fijnstofuitstoot. We wonen in Nederland mensen, niet in de VS waar de dichtsbijzijnde supermarkt 150km verderop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:28:
Ik vind het maar een onzinnige discussie dit. Hij heeft het over de autosnelweg en jij haalt de bebouwde kom erbij om zijn verhaal uit z'n verband te trekken. Mij is bij mijn rijlessen geleerd de doorstroming te bevorderen binnen de verkeersregels. Dat betekent dat je 80km/u rijdt waar je 80km/u mag en 120km/u waar je 120km/u mag (en om de moraalridders even voor te zijn: natuurlijk moet je blijven nadenken of de max snelheid werkelijk veilig is, er zijn genoeg situaties waarbij je lager moet rijden vanwege de veiligheid).

Dat vrachtwagens rechts 80km/u (of eigenlijk 90km/u) rijden is natuurlijk logisch. Als jij 100km/u genoeg vindt, ga dan 90km/u rijden tussen de vrachtwagens. Is nog zuiniger en je irriteert de bestuurder die gewoon 130km/u wil rijden niet. En het tijdsverschil tussen 90km/u en 100km/u is nog veel kleiner, dus dat kan geen argument zijn :P
Zoals ik al zei: uit z'n verband rukken van zijn reactie. Mensen die 100km/u op de autosnelweg rijden, doen net zolang over het inhalen van een vrachtwagen als vrachtwagens onderling. En rara waarom mogen die vrachtwagens vaak niet inhalen tijdens de spits? Je belemmert de doorstroom als er geen reden is om zoveel langzamer te gaan rijden. Zoals ik al zij: blijf dan rechts rijden met een nog iets lagere snelheid: iedereen blij :) Voor het milieu is dat veel beter dan dat je zo'n rij auto's achter je verzamelt die allemaal weer terug naar de kruissnelheid van 130 moeten als jij eindelijk weer rechts rijdt (waar je hoort :P).
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:15:
Het onzinnige aan de discussie vind ik het zeggen dat iedereen die 100 km/h rijdt (inhalen met die snelheid wordt nog niet eens genoemd) een snelwegverbod zou moeten krijgen.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die 100km/u rijdt op de autosnelweg, maar wel met 130 vrachtwagens inhaalt. Kom op zeg, wees eens realistisch: 9 van de 10 keer rijden ze 100 omdat ze niet harder durven. Dat kun je zien aan de houding achter het stuur en het totale gebrek aan overzicht wanneer ze de auto naar links gooien zo van "hij remt maar voor me". Je mag anderen niet hinderen, doe je dat toch, dan had je nog even moeten wachten met inhalen. Bovendien heb je met rijlessen ook geleerd dat je een inhaalactie zo snel mogelijk moet afronden. Dat is dus niet met 100km/u een vrachtwagen inhalen die 90 rijdt.
Toevallig gisteren nog 90 km over de autosnelweg gereden met mijn oldtimer Peugeot. Niet harder dan 100. Geen enkel moment dat ik vond dat het gevaarlijk was, geen enkel moment gezien dat mensen naar mij aangaven dat het gevaarlijk was.
Het. Is. Niet. Gevaarlijk. Punt.
Ik beweer ook niet dat 90km/u rijden gevaarlijk is. In tegendeel: ook ik heb dat geregeld gedaan met bijzondere lading of met een aanhanger erachter. Maar met zo'n snelheid vertoon ik me, zeker in druk verkeer, niet op de linkerbaan. Het gaat tegen alle doorstroomadviezen in om dat wel te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 22-06-2016 14:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JeroenH schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Ik ben het 100% met Bacchus eens dat 100km/u in Nederland prima is. Hoe lang is de gemiddelde autorit hier? 20 km? 30 km? Als daarvan twee derde snelweg is heb je het over een single digit aantal minuten snelheidswinst bij 130 km/h. En onderzoek na onderzoek toont aan dat er meer en zwaardere ongelukken gebeuren bij dergelijke veel hogere snelheden - en dan natuurlijk nog het veel hogere brandstofverbruik en fijnstofuitstoot. We wonen in Nederland mensen, niet in de VS waar de dichtsbijzijnde supermarkt 150km verderop is.
Sorry hoor, maar wat is dit nu voor rare gedachte gang... Dat jij misschien niet meer tijd in je oud verblijft wil niet zeggen dat dit ook voor anderen geld.

Er zijn genoeg mensen die het hele land door rijden, natuurlijk, randstad = druk, maar in het overige deel van het land is met 130 helemaal niets mis.

Overigens, dat er bij hogere snelheden meer ongelukken is grote onzin... Wanneer je gaat kijken waar en op welke wegen de meest ongelukken (met name dodelijke ongelukken gebeuren) blijkt dit dat dit de B wegen zijn. Dus de 60/80 km/u wegen zijn relatief onveilig. Op de snelweg is de impact van een ongeluk we vaak groot, ivm het feit dat er veel mensen in een korte tijd over de betreffende weg rijden.

Maar nogmaals, een snelweg, waar harder wordt gereden is echt niet onveiliger. Het enige steekhoudende bezwaar is dat auto's die harder rijden meer verbruiken.... Maar goed, hoger verbruik = meer accijns = goed voor Nederland.

Echt... je rekent met je "feitjes" bij jezelf af....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het onzinnige aan de discussie vind ik het zeggen dat iedereen die 100 km/h rijdt (inhalen met die snelheid wordt nog niet eens genoemd) een snelwegverbod zou moeten krijgen.
Toevallig gisteren nog 90 km over de autosnelweg gereden met mijn oldtimer Peugeot. Niet harder dan 100. Geen enkel moment dat ik vond dat het gevaarlijk was, geen enkel moment gezien dat mensen naar mij aangaven dat het gevaarlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:15:
Een vrachtwagen rijd ook met 90 over de snelweg, dus nee ik zie ook niet in dat dat gevaarlijk zou zijn. Inhalen met die snelheid wordt een ander verhaal of je moet er ruimschoots de ruimte voor hebben.
Ik heb wel eens met 100 over de snelweg gekacheld, omdat ik een tv in de auto had die een stukje uitstak. De achterklep zat wel met een touwtje vast, maar ik vond het niet raadzaam harder te gaan rijden. Ik moet zeggen dat het niet erg fijn rijd met die langszoefende auto's die 20/30 km/h harder rijden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Grrrrrene schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Ik vind het maar een onzinnige discussie dit. Hij heeft het over de autosnelweg en jij haalt de bebouwde kom erbij om zijn verhaal uit z'n verband te trekken. Mij is bij mijn rijlessen geleerd de doorstroming te bevorderen binnen de verkeersregels. Dat betekent dat je 80km/u rijdt waar je 80km/u mag en 120km/u waar je 120km/u mag (en om de moraalridders even voor te zijn: natuurlijk moet je blijven nadenken of de max snelheid werkelijk veilig is, er zijn genoeg situaties waarbij je lager moet rijden vanwege de veiligheid).

Dat vrachtwagens rechts 80km/u (of eigenlijk 90km/u) rijden is natuurlijk logisch. Als jij 100km/u genoeg vindt, ga dan 90km/u rijden tussen de vrachtwagens. Is nog zuiniger en je irriteert de bestuurder die gewoon 130km/u wil rijden niet. En het tijdsverschil tussen 90km/u en 100km/u is nog veel kleiner, dus dat kan geen argument zijn :P
Helemaal juist! Op de snelweg moet de de doorstroming niet tegen gaan, je mee in de verkeersflow....
Ik heb helemaal niets tegen besparen, bedoel, ik maak zelf dankbaar gebruik van mijn zonnepanelen, maar om dit door te trekken in idioterie en andere mensen in gevaar te brengen vindt ik gewoon bezwaarlijk.
[...]

Zoals ik al zei: uit z'n verband rukken van zijn reactie. Mensen die 100km/u op de autosnelweg rijden, doen net zolang over het inhalen van een vrachtwagen als vrachtwagens onderling. En rara waarom mogen die vrachtwagens vaak niet inhalen tijdens de spits? Je belemmert de doorstroom als er geen reden is om zoveel langzamer te gaan rijden. Zoals ik al zij: blijf dan rechts rijden met een nog iets lagere snelheid: iedereen blij :) Voor het milieu is dat veel beter dan dat je zo'n rij auto's achter je verzamelt die allemaal weer terug naar de kruissnelheid van 130 moeten als jij eindelijk weer rechts rijdt (waar je hoort :P).
Precies, ga geen 100 rijden, maar zoek een vrachtwagen op en profiteer daar dan van, maar ga in geen geval deze vrachtwagen inhalen!

Maandag had ik ook weer zo'n idioot.... Achter een vrachtwagen aanhangen, met 90 km/h hem zo zonder goed in de spiegels te kijken naar links drukken terwijl daar het overige verkeer gewoon 130 km/u rijd.

Het is verschrikkelijk dat mensen die 100km/u willen rijden met de zelfde snelheid een of meerdere vrachtwagens gaan inhalen. Als iemand 100 wil rijden, zorg dan in godsnaam niet dat hij/zij zich de woede op de hals haalt van anderen die last van hem/haar hebben.

Echt.... Bij het inhalen dien je het voertuig te versnellen naar een aanvaardbaar tempo zodat je achter opkomend verkeer niet in gevaar brengt. Niet met de zelfde snelheid je auto naar links pleuren en denken... ach.... Ze remmen wel voor me...

Pure egoïsme is het!

En het spijt me om te zeggen, het zijn heel vaak de zelfde type bestuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor degene die het een onwijs interessante discussie vinden, is er de mogelijkheid hier een apart topic voor aan te maken. Dit topic is bedoelt voor Toyota gerelateerde zaken, en dat gaan we vanaf nu weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hij heeft het over de autosnelweg en jij haalt de bebouwde kom erbij om zijn verhaal uit z'n verband te trekken.
offtopic:
Volgens mij was de stelling van Bullet NL dat een snelheidsverschil van 30 km/u gevaarlijk is, tenzij het om hele grote goed zichtbare voertuigen gaat. Ik zie niet in waarom dit op de snelweg heel erg anders zou zijn dan binnen de bebouwde kom, waar de snelheidsverschillen met fietsers (langzaam, slecht zichtbaar) vaak nog veel groter zijn. Ik heb daarom het idee dat de begrippen ergernis en gevaar ergens door elkaar gehaald worden.

Maar laten we deze discussie voortzetten in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 14, of is er een betere plek voor? Ook daar is het op zich een vrij afgezaagd onderwerp geworden..

On topic: kudo's voor mijn dorpsgenoot JeroenH. Ik heb eenmaal zo mijn best gedaan met pulse & glide technieken dat ik op een hele tank 3.8 wist te halen, maar over de afgelopen 165k komt mijn gemiddelde neer op Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/369360_5.png.

Dit gemiddelde is afgelopen jaar wel gestegen vanaf 5.2 gemiddeld omdat ik per trein ben gaan forensen en de auto vrijwel alleen nog voor relatief korte ritjes wordt gebruikt. En als ik langere ritten doe, dan wil ik nog wel eens flink doorrijden. Denk aan flinke stukken 150 tot 170. Op zulke ritten gaat het verbruik naar 6.5 tot zelfs tegen de 7. Als mijn vriendin later terug bobt rond de 120, dan zakt het verbruik toch weer onder de 5.4.

@PWM: je bedoelde toch hopelijk niet dat Prius verbruikscijfers ook naar een eigen topic moeten?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:37:
On topic: kudo's voor mijn dorpsgenoot JeroenH. Ik heb eenmaal zo mijn best gedaan met pulse & glide technieken dat ik op een hele tank 3.8 wist te halen, maar over de afgelopen 165k komt mijn gemiddelde neer op [afbeelding].
3.8L is een hele mooie score, die heb ik nog nooit gehaald. Daar moet je redelijk extreem voor hypermilen (inderdaad pulse & glide), maar ergens wordt in mijn optiek ook wel het punt bereikt dat het ding ook gewoon een gebruiksvoorwerp is: een metalen doosje op wielen om van A naar B te komen. Die 4.0L die ik nu haal kan ook alleen maar omdat het zomer is: niet alleen zijn de huidige temperaturen gunstig voor het verbruik (hoog genoeg dat motor snel op temperatuur is, maar niet zo hoog dat de airco altijd aan hoeft), maar ook pakken we met dit weer voor korte ritjes vrijwel altijd de (bak)fiets. 's Winters is het verhaal heel anders, dan zit ik regelmatig boven de 5L per 100km op een tank. Maar gemiddeld overall kom ik dan maar een paar tienden boven de fabrieksopgave uit en daarmee heb ik het idee dat ik het niet onaardig doe.

Zonder echt extreem te gaan is dat wel het beste wat ik met mijn gebruikspatroon er uit kan halen denk ik. Ik zou graag een plugin-mogelijkheid willen, maar dat wordt iets voor de volgende auto. Ik heb me een tijdje verlekkerd aan die retrofit-kits waarmee je een 10kWh accu in de kofferbak erbij krijgt. Mensen rijden daarmee 1 of 2L per 100km (+ opladen), maar dat kost over de € 10000 en dat kan gewoon niet verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Tijdens mijn vroegere woonwerk verkeer, reed ik zo'n 50 km/dag met dezelfde verbruikservaring als jij. Een beetje doorrijden: > 5. Rustig mee met de vrachwagens: richting 4.5 of beter. Later werden het langere ritten en kwam 4.2 in zicht, dankzij de grote stukken 100 op de A12. Ging ik "doorrijden", dan werd het weer 5.2 of zo.

Die 3.8 heb ik gehaald met forensen buiten de spits en met routes buiten de snelweg om. Regelmatig dagen gehad met 3.1 tot 3.5 gemiddeld, helaas is dat weer omhoog getrokken door die paar keer dat ik toch over de snelweg moest.

Als je de ruimte hebt om Pulse & Glide toe te passen en als je de watertemperatuur zo snel mogelijk boven de 70 graden kan krijgen, kun je bizarre cijfers halen. Heb zelfs wel eens 2.8 gehaald op een ritje van 22 km, maar daarbij vertrok ik met warme motor en kwam ik bijna niemand tegen onderweg, dus ik kon de glides erg ver uitsmeren.. ;-)

Ik had laatst nog iemand op bezoek die zo'n 10kWh kit van AEP geplaatst had. Daar rijdt ie alweer een paar jaar mee rond. Hij had zoveel zonnepanelen dat ie het overschot liever in zijn auto stopte dan het terug te leveren. Zijn verbruiksmeter stond op 0.7 over iets van 5000 kilometer.

PS: Ik heb die recordtank hier uitgebreider beschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door TwOkkie op 22-06-2016 15:45 . Reden: msg+=link ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik beweer ook niet dat 90km/u rijden gevaarlijk is. In tegendeel: ook ik heb dat geregeld gedaan met bijzondere lading of met een aanhanger erachter. Maar met zo'n snelheid vertoon ik me, zeker in druk verkeer, niet op de linkerbaan. Het gaat tegen alle doorstroomadviezen in om dat wel te doen.
Ja, maar verkeer is een vloeiend iets en daar kun je van alles verwachten. Vrachtwagens halen zelfs wel met minder snelheidsverschil in. Ik zeg ook niet dat het goed is, ik ageer alleen tegen alle gedachtes dat mensen in personenwagens die bewust niet de maximumsnelheid rijden van de weg moeten.
Niet omdat iemand er last van heeft en niet omdat het gevaarlijk zou zijn en niet om welke reden dan ook.
Als je je er echt aan stoort dan moet je maar bij de politie gaan werken en een feitcode opzoeken om iemand er op te bekeuren. Zolang je dat niet doet moet je er maar mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:38:
Ik had laatst nog iemand op bezoek die zo'n 10kWh kit van AEP geplaatst had. Daar rijdt ie alweer een paar jaar mee rond. Hij had zoveel zonnepanelen dat ie het overschot liever in zijn auto stopte dan het terug te leveren. Zijn verbruiksmeter stond op 0.7 over iets van 5000 kilometer.
Ja dat zou ik ook echt wel willen, maar zoals gezegd kan ik dat financieel niet verantwoorden, zeker niet met mijn jaarkilometrage. De volgende auto die ik koop heeft absoluut een gro(o)t(er) accupack af fabriek ingebouwd ;)
PS: Ik heb die recordtank hier uitgebreider beschreven.
Wat goed dat jij die stages en de ontstekening in de gaten houdt, dat doe ik allemaal niet. Ik heb wel een BT ODB2 plug en de Torque app, en ik kijk daar voor de grap wel eens op, maar niet structureel.

Verder heb ik nog wat van je geleerd wat ik niet wist:
Deze tipt werkt ook door in de koude start! De eerste 10 tot 60 seconden dat de benzinemotor draait, sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, rijdt een Prius ook vrijwel electrisch. Je benzinemotor draait dan wel, maar in een hele oneconomische stand: met een ontstekingstijdstip dat ná het bovenste dode punt ligt. Dit doet ie om een milieutechnische reden: het mengsel is dan nog veel heter als het de uitlaat ingaat, waar het de katalysator heetstookt om die zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen. Tijdens dat heetstoken loopt de motor eigenlijk heel inefficient en kan die weinig vermogen leveren. Ga je dan toch rijden, dan neem je een flinke hap uit je stroomvoorraad in de accu.

Met een ScanGauge2 kan je dit ook zien: De IGN-waarde is dan negatief. Ik wacht altijd even tot die positief wordt, voordat ik wegrijdt. Ik heb het nog niet empirisch bewezen maar heb wel sterk de indruk dat de eerste kilometers ondanks het even stationair draaien, toch zuinger verlopen. Doe ik dat niet, dan zit ik vaak toch tegen twee paarse balkjes aan te kijken met een motor die stroom staat op te wekken. Ik probeer dat dus zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik heb de twee winters dat we deze auto hadden altijd de ruiten gekrabd met de motor uit omdat ik niet stilstaand benzine wilde verstoken, maar als ik bovenstaande zo lees zou het dus prima zo kunnen zijn dat dat juist gunstig is voor het overall verbruik. Interessant, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik krab eigenlijk altijd mijn ruiten met draaiende motor. Een Prius kent eigenlijk geen 'stationair' zoals ouderwetse auto's dat hebben. De motor gaat immers gewoon uit als ie niet echt nodig is. Als ie draait, dan heeft dat altijd een doel. Bij koude motor en stilstand is dat: Opwarmen! Ik denk zelfs dat het ontbreken van rijwind er dan zorgt dat het koelwater sneller opwarmt. Bovendien sta je sowieso niet voor niks te draaien, want de accu wordt er ook nog een beetje mee bijgeladen. De energie die je niet "verliest" aan warmte, wordt zo toch wel bewaard voor later.

Bij een traditionele setup draait de motor stationair zonder enige belasting en met net genoeg peut om niet af te slaan. Dan is het inderdaad zonde om met draaiende motor te krabben.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:40:
Een Prius kent eigenlijk geen 'stationair' zoals ouderwetse auto's dat hebben.
Nee dat klopt, en daar had ik nog wel eens iets grappigs mee. Ik heb vorig jaar een keer mijn binnenlampje laten branden (stom). Resultaat: 12V-accu plat. Toyota hulpdienst laten komen, en die hadden het met startkabels snel gefixt.

Zegt die man "nu moet u wel even een half uurtje rijden meneer". Ik: "nee hoor, het is een Prius, die accu wordt wel bijgeladen uit de hybride-accu, ik laat de de auto gewoon een tijdje zo staan, komt wel goed."

Interessant genoeg snapte hij niet goed waar ik het over had, en ik kon toch maar beter even gaan rijden. Ik heb het maar zo gelaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Als je maar wel de boel op 'Ready' en in de D of P laat staan, zodat je de HV-accu niet plat trekt, is er inderdaad niks aan de hand. Zou je hem in de N zetten, dan kan de motor niet gestart worden als de HV accu leeg begint te raken. Als die echt plat gaat, krijgt alleen een Toyota-dealer met een speciale 200V lader hem weer aan de praat. Het gerucht gaat dat daar zelfs maar 1 exemplaar van is in Nederland.

Oh, en je moet bij de auto blijven natuurlijk. Je kan er zo mee wegrijden...

[ Voor 0% gewijzigd door TwOkkie op 22-06-2016 18:28 . Reden: ... in D *of P* laten staan ... ik wist dat ik iets vergat ... ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:25:
Als je maar wel de boel op 'Ready' en in de D laat staan, zodat je de HV-accu niet plat trekt, is er inderdaad niks aan de hand. Zou je hem in de N zetten, dan kan de motor niet gestart worden als de HV accu leeg begint te raken.
Dat is niet zo. Start je Prius maar eens als hij koud is en laat hem gewoon een tijdje staan. De motor zal gewoon aanspringen ook al staat hij in N!
Ik denk dat stage s1a van de warmup gewoon voorrang krijgt en de motor altijd gestart wordt. N is ook niets meer dan een computerbitje, het is niet zo dat de verbinding tussen de motor en de HSD losgekoppeld wordt.
Als de motor warm is dan klopt het wel: dan zal de motor niet aan gaan als je hem in N hebt.
En ik zou het eens moeten proberen, maar volgens mij gaat hij in P ook gewoon aan. Zeker als je warmte voor de verwarming nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt ook in N slaat mijn motor af en toe eens aan op bij te laden als ik ergens moet staan wachten, met de airco aan zelfs nog eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:49:
Dat is niet zo. Start je Prius maar eens als hij koud is en laat hem gewoon een tijdje staan. De motor zal gewoon aanspringen ook al staat hij in N!
Zeker weten van niet. Er verschijnen zelfs waarschuwingen op mijn display als ik dit probeer.
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:14:
Klopt ook in N slaat mijn motor af en toe eens aan op bij te laden als ik ergens moet staan wachten, met de airco aan zelfs nog eerder.
Is dit ergens veranderd dan? Ik weet 100% zeker dat een Prius 1 en 2 (dus 1997 t/m 2009) niet aan kan slaan in de N omdat daar de electromotoren "stroomloos" worden gemaakt. Daardoor kan de auto vrij rollen, maar is er dus ook geen tegendruk als MG1 aangeslingerd wordt om de benzinemotor op gang te brengen.

Zouden jullie eens kunnen experimenteren met dit gegeven? Ik dacht vrij zeker te weten dat dit inherent was aan het ontwerp, dus zelfs al zou het in de P3 en later veranderd zijn, dan vraag ik me af hoe dat kan.

Edit: Bedoelen jullie misschien P? Ik schreef "in D", maar dit moet natuurlijk "in D of P" zijn. In de P kan het systeem nog al zijn truukjes doen omdat een pin in de aandrijflijn voorkomt dat de auto uit zichzelf gaat rollen.

offtopic:
Ik schrok wel de allereerste keer dat de motor aan sloeg in de P. Er zit namelijk wel een beetje speling rond die pin. Als je dan niet je voet op de rem hebt, voelt het heel even alsof de auto er ineens uit zichzelf vandoor wil gaan..

[ Voor 23% gewijzigd door TwOkkie op 22-06-2016 18:33 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
datadevil schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:56:
[...]

Dank! Heb de 5+7 versie van amazon besteld voor 25 euro, super deal vergeleken met de yatour. Gaat in onze Corolla Verso binnenkort :)
Vandaag ingebouwd, twee schroeven laten vallen achter de radio maar verder goed gegaan..Ben er tevreden mee, zeker voor die prijs.
Ik moet wel de radio erg hard zetten als ik hem met minijack op mijn telefoon aansluiten, wat wel opletten is als je terugschakelt naar FM, je wordt dan bijna de auto uitgeblazen.
Nu nog hopen dat die 2 schroeven niet gaan rammelen of iets mollen onderin de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TwOkkie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:23:
[...]

Zeker weten van niet. Er verschijnen zelfs waarschuwingen op mijn display als ik dit probeer.
Je hebt gelijk, ik heb het net geprobeerd bij het starten. In N slaat de motor niet aan. In P wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 22-06-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:54:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb het net geprobeerd bij het starten. In N slaat de motor niet aan. In P wel.
Normaal gesproken mag geen enkele automaat in N starten, hij blijft wel draaien als hij aan staat en je zet de auto in N. Bij een hybride zal de verbrandingsmotor uit gaan in N, zal zelf starten indien nodig. Maar wanneer je hem een "power off" geeft zal je hem in P moeten starten.

[ Voor 28% gewijzigd door Bullet NL op 22-06-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een Prius kun je niet kiezen hoe je hem start, hij gaat automatisch in P na het stoppen.
Wat ik bedoelde was als je hem na het starten in N zet dan gaat de motor niet draaien.
Maar als de motor draait en je zet hem in N dan blijft de motor draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Bullet NL schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:29:
Bij een hybride zal de verbrandingsmotor uit gaan in N,
Niet bij een Toyota hybride. Als de motor toevallig draaide bij het inschakelen van de N, zal deze blijven draaien. Bij het uitschakelen wordt de motor namelijk "opgevangen" door MG1 om het schokvrij te laten gebeuren. In de N zijn beide elektromotoren in feite kortgesloten en kunnen dus niks. Dus ook niet stoppen.

Zet maar eens in de D, geef gas met je linkervoet op de rem tot de motor aanslaat. Zet hem nu in de N en de motor blijft draaien. Via OBD2 kun je dan ook zien dat er geen stroom wordt opgewekt. Dit is daarmee het dichtste benadering van stationair draaien bij een ouderwetse auto.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Misschien ben ik gek dat ik de discussie niet volg :P

Waarom zou het wel of niet starten van de motor te maken moeten hebben met of hij in D / N / P staat? dat is de 'versnellingsbak'.

Een 'normale' auto kan de motor toch ook draaien of uit gaan in welke modus je ook staat qua versnelling :P

Als de auto vind dat hij de motor nodig heeft om stroom op te wekken of voor welk ander doel dan ook dan zal de motor aan gaan.. ongeacht in welke modus je hem hebt staan. Auto moet je wel starten natuurlijk anders doet ie niks :P

[ Voor 3% gewijzigd door TgR_KILLER op 23-06-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik wat lang in de file moest staan, merkte ik dat de tractie batterij zo goed als leeg was, ik stond al op P, en even later begon de motor te draaien aan een verhoogd toerental tot de batterij 40 procent was bijgeladen, toen was het weer rustig (dat heb je bij een file).

Mijn Prius 3 is nog nooit vanzelf in P gegaan, bij een stop blijf ik op de rem duwen anders kruipt hij langzaam vooruit, voor P dien ik steeds op de knop te drukken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TgR_KILLER schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:11:
Misschien ben ik gek dat ik de discussie niet volg :P

Waarom zou het wel of niet starten van de motor te maken moeten hebben met of hij in D / N / P staat? dat is de 'versnellingsbak'.

Een 'normale' auto kan de motor toch ook draaien of uit gaan in welke modus je ook staat qua versnelling :P

Als de auto vind dat hij de motor nodig heeft om stroom op te wekken of voor welk ander doel dan ook dan zal de motor aan gaan.. ongeacht in welke modus je hem hebt staan. Auto moet je wel starten natuurlijk anders doet ie niks :P
Een Prius (algemeen hybride Toyota/Lexus) is daar wat anders in. De motor wordt gestart door MG1 en dat kan alleen als de auto niet in N staat. De motor uitzetten wordt ook alleen gedaan als de auto niet in N staat.
Technisch gezien is het niet zo'n probleem maar er is gewoon besloten bij Toyota dat als de versnellingsbak in N staat de MG's niet kunnen draaien en dus kan de motor niet starten.
Dat de motor niet uit gaat moet een andere reden hebben. Een reden die ik kan verzinnen is dat je de HSD in problemen kunt brengen als je te hard rijdt zonder lopende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Heb er nooit goed op gelet I guess, rij al 6/7 jaar bijna niks anders als hybride :P

Nu zakelijk een plugin.. das wel tof hoor.. gewoon optrekken tot 80 oid zonder dat de motor aan gaat. Dat doet een "normale" HSD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik wou niet reageren, iets met topic vervuiling maar mijn handen jeuken gewoon..Het is allemaal best met dat 100 km/h maar je moet wel anticiperen. Als je op een 2 baans weg vol naar links duikt met 100 zonder enige vorm van accelereren dan heb je een makke in de kop. Een vrachtwagen rijd doorgaans max 82-83. Met uitzondering daargelaten naar 90 (voor de gem nederlander al snel 95-100 op de teller).

Het kan allemaal best, maar wat mensen vergeten is verkeersveiligheid!. Officieel hoor je voor de wet met minimaal 10 km/h een voertuig in te halen. Alles leuk dat hypermilen maar breng aub anderen niet in gevaar..
Alles best met 100 km/h maar denk eens voorruit. Iets wat voor de gem. automobilist te hoog gegrepen is.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarbij meneer aard net als meneer Bullet allebei al zelf vaststellen dat het helemaal niet om de snelheid gaat maar om het inzicht :+
Dus volgens mij is er ook geen discussie nodig

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 23-06-2016 21:07 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 166 Laatste