Waar schrijf ik dat ik het niet snap? Ik maak duidelijk dat het voor mij niet hoeft, dat is totaal iets anders. Ik vind het niet nodig om op de autokosten te besparen, zoals ik al eerder schreef, had Toyota een model boven de Avensis gehad dan had hij hier waarschijnlijk op de oprit gestaan.
Ik bespaar honderden euro's (250 à 600) per maand door een beetje op autokosten te letten. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld ieder jaar twee weken aan extra vakantiedagen kunnen kopen, naar de VS vliegen en die twee weken alle skiresorts van de Rocky's uit gaan testen.
Dit is allemaal erg fijn voor je, maar ik hoef niet naar de VS om alle skin resorts uit te testen, ondanks dat ik gek op skiën was en ben is dit een gepasseerd station voor mij.
(Maar voel je bijzonder welkom om onze overheid te spekken door accijnzen, dikke bijtelling en wegenbelasting die je via je leasemaatschappij uiteraard ook gewoon betaalt en daarnaast allerlei olie-prinsdommen in stand te houden.)
Daarom, ik betaal gewoon extra, niets mis mee toch? Ik tank ook V-Power en als de bandjes moeten worden vervangen kies ik per definitie voor een A-Merk. Allemaal omdat dit voor mij een stukje kwaliteit geeft, daar hou ik van. Bijtelling betaal ik overigens, ik koop om de zoveel jaar een jong gebruikte... Heb niets meer met welke lease markt te maken. Daarom ben ik blij dat het hele bijtelling systeem op de kop gaat. Zodat er over een jaar of 2 a 3 weer een gezonde stroom auto's op de markt komen die niet helemaal zijn uitgeknepen onder het mom van besparing en lage bijtelling. Liever een dikke 2+ liter dan een bespaar 1.4 turbo motortje die in zijn grensgebied loopt.
We hebben het gezien bij de Diesels van VW, ze kunnen gewoon niet schoner, dus ze gaan tukjes uithalen om maar te verkopen... De lage bijtelling op heel veel auto's is gewoon concurrentie vervalsing. Weg met dit soort belastingvoordelen, gewoon iedereen een gelijkwaardig tarief geven. En als dit nu 22 of 25% is maakt me niet uit, je hoort qua brandstof auto's niet te concurreren op belastingvoordelen.
Zoals hierboven al werd geschreven, eclectische auto's vallen nog steeds in een andere bijtellingsklase, niet meer dan terecht. Zo zou dit ook met waterstof auto's moeten zijn. puur een stimulans voor de industrie om schonere (waar ik helemaal niets tegen hen) vervoersmiddelen te ontwikkelen. Prima, maar al die achterlijke voordelen op benzine of dieselmotoren... Bah...
Olie prinsdommen? Jonguhhh, das wel heel diep.... Maar dan stap je even voor het gemak voorbij aan het feit dat de hele olie-industrie ons heel veer vooruitgang heeft gegeven en dan bedoel ik niet alleen mobiliteit... Dus wanneer je wat aan die olie prinsdommen zou willen doen moet je ook geen synthetische kleding meer dragen, synthetische producten uit je leven bannen en ga zo maar door. Natuurlijk is de productie van brandstoffen voor een belangrijkdeel verantwoordelijk voor de totale wereld productie van olie, maar wat dacht je van alle petrochemie... Die pakken bijna net zo'n groot aandeel...
De discussie gaat nu wel heel diep, maar de stelling die jij opwerpt van het instant houden van olie-prinsdommen is natuurlijk vrij gemakkelijk te weerleggen.