Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 64 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:01
Dit is misschien een onnozele vraag, excuses vooraf als dat zo is. Valt te voorspellen hoeveel een auto ongeveer waard zal zijn over bijvoorbeeld twee jaar? Ik hou van financieel plannen, een schatting zou echt mooi zijn voor spaarplannen. Er zijn van die mooie grafiekjes bij carsom en zomoto die de waarde voorspellen. Waar wordt die verwachte waarde eigenlijk op gebaseerd? Als het simpel gezegd om een goed onderhouden auto (hopelijk) zonder schade gaat, kan ik dan bijvoorbeeld 2-3K van deze verwachte waarde afhalen en zo tot een geschatte inruilwaarde komen?

Ik weet dat het een raar verhaal is, maar ik vroeg me gewoon af of hier iets zinnigs over gezegd kan worden.

edit: de KM stand natuurlijk belangrijk. Het zal niet boven de 120K zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 28-03-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Wat voor auto hebben we het over?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Een toyota prius executive uit 2010 in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
mister_S schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:31:
Dit is misschien een onnozele vraag, excuses vooraf als dat zo is. Valt te voorspellen hoeveel een auto ongeveer waard zal zijn over bijvoorbeeld twee jaar? Ik hou van financieel plannen, een schatting zou echt mooi zijn voor spaarplannen. Er zijn van die mooie grafiekjes bij carsom en zomoto die de waarde voorspellen. Waar wordt die verwachte waarde eigenlijk op gebaseerd? Als het simpel gezegd om een goed onderhouden auto (hopelijk) zonder schade gaat, kan ik dan bijvoorbeeld 2-3K van deze verwachte waarde afhalen en zo tot een geschatte inruilwaarde komen?

Ik weet dat het een raar verhaal is, maar ik vroeg me gewoon af of hier iets zinnigs over gezegd kan worden.

edit: de KM stand natuurlijk belangrijk. Het zal niet boven de 120K zijn.
Ik ben niet zo goed in waardes schatten.. er kan in 2 jaar natuurlijk ook ontiegelijk veel gebeuren met een auto. Een schade oid gaat snel mee wegen. Kleur en aanbod t.z.t. ook. Maar gaat het om een auto die je nu al rijd? Of wil je iets kopen en nu op het oog hebt? Als je natuurlijk een auto goedkoper koopt hou je er over 2 jaar vanzelf meer aan over.. betaal je nu de hoofdprijs dan krijg je sowieso minder terug..

Ik zou gewoon even kijken wat auto's van die KM stand en leeftijd etc nu doen op t internet.. haal daar nog een 2-3k vanaf en je zit aardig safe denk ik. maar again, zitten nogal wat variabelen aan :)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Meestal raakt een auto elk jaar een gelijk percentage van zijn waarde kwijt. Met een paar extra dipjes elke keer als de teller er 100.000 bij krijgt (psychologisch effect).

Dus als een auto 5 jaar op de markt is en nu te koop staat voor gemiddeld 50% van de nieuwprijs, dan is hij over nog een keer 5 jaar waarschijnlijk nog 25% waard.

Het percentage zelf is heel erg afhankelijk van de auto. Auto's met hoge onderhoudskosten zakken over het algemeen sneller in waarde.

En met een financieel plan moet je altijd rekening houden met de mogelijkheid dat je pech hebt en je auto totalloss raakt. Aangezien je een 6 jaar oude auto niet meer all-risk gaat verzekeren.

[ Voor 17% gewijzigd door RocketKoen op 29-03-2016 07:12 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mister_S schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:17:
Een toyota prius executive uit 2010 in dit geval.
Okee, tja de Prius is een mooi voorbeeld, want die kent gewoon weinig afschrijving. Kijk maar wat een Prius uit 2006 of 2007 doet, echt bizar weinig afschrijving.

Dus je moet wel wat incalculeren, maar de afschrijving zal laag zijn. Wat zeggen de bronnen die je nu raadpleegt? Voor bijvoorbeeld over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het plan is eigenlijk om over ongeveer drie jaar over te stappen op een premium auto, oftewel "een dikke bak". Deze zullen we dan (hopelijk) jaren blijven rijden. Hier hebben we ook een aparte potje voor. Tijdens mijn zoektocht naar mijn huidige Prius kwam ik allemaal mooie grafiekjes tegen op verschillende sites van de autowaarde. Ik vroeg me dus eigenlijk af waar ze dit op baseren en of ik hier gebruik van kan maken. Er moet toch enige logica in zitten als een algoritme een waarde kan bepalen?
Maar ik snap het al, te veel variabelen :) Het zou wel handig zijn geweest om een idee te hebben, als je meer/minder moet sparen kun je natuurlijk ook minder/meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

RocketKoen schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:09:Aangezien je een 6 jaar oude auto niet meer all-risk gaat verzekeren.
Natuurlijk wel. Het verschil in premie is verwaarloosbaar en bij een schade door eigen schuld ben je alsnog gedekt voor de financiële gevolgen. Heeft mij al een keer flink uit de brand geholpen bij een total loss verhaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Arfman schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:24:
[...]

Natuurlijk wel. Het verschil in premie is verwaarloosbaar en bij een schade door eigen schuld ben je alsnog gedekt voor de financiële gevolgen. Heeft mij al een keer flink uit de brand geholpen bij een total loss verhaal.
Het verschil tussen beperkt casco en all-risk voor mijn 16 jaar oude Yaris zou €11 per maand zijn bij allsecur (€38 om €49).

Maar de belangrijkste reden om geen all-risk meer te nemen op een 6 jaar oud auto, is dat je bij elke verzekering de dagwaarde krijgt. En dat is vaak significant minder dan wat je er voor hebt betaald.
Maar je premie blijft hetzelfde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
All risk voor mijn prius is toch een stuk duurder dan wa+casco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mister_S schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:20:
Het plan is eigenlijk om over ongeveer drie jaar over te stappen op een premium auto, oftewel "een dikke bak". Deze zullen we dan (hopelijk) jaren blijven rijden. Hier hebben we ook een aparte potje voor. Tijdens mijn zoektocht naar mijn huidige Prius kwam ik allemaal mooie grafiekjes tegen op verschillende sites van de autowaarde. Ik vroeg me dus eigenlijk af waar ze dit op baseren en of ik hier gebruik van kan maken. Er moet toch enige logica in zitten als een algoritme een waarde kan bepalen?
Maar ik snap het al, te veel variabelen :) Het zou wel handig zijn geweest om een idee te hebben, als je meer/minder moet sparen kun je natuurlijk ook minder/meer uitgeven.
Haha, premium, kuch kuch. De echt goede en luxe auto's hebben het woord premium niet nodig, de rest dat dat woord in de mond neemt probeert gewoon heel hard premium te zijn.

Maarre, er zijn inderdaad veel variabelen. Een auto die laag is in gebruikskosten, zoals een Prius maar ook een kleine zuinige hatchback blijft vaak populair. En imago van de auto is ook een ding.

De afschrijving van de Prius is gewoon erg laag, dus wat zeggen de tabellen? Als ze zeggen dat hij over 3 jaar de helft waard is dan zal dat zeker niet het geval zijn.

Trouwens, een ideetje als je over 3 jaar een echt fijne auto wil hebben en daar nu voor aan het sparen bent. Tesla Model 3 zal dan goed beschikbaar zijn, wellicht zelfs occassions waar de kop vanaf is.
Dat zal fijn rijden zijn. En alle mogelijke gadgets aan board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik wist het niet beter te omschrijven dan "premium" :) "Eén van die pooierbakken" klinkt niet zo lekker. Denk aan een Lexus of een Mercedes C-klasse.
Volledig elektrisch zal helaas niet gaan omdat we van plan zijn lange reizen te maken wanneer ons dochtertje oud genoeg is (en dus begrijpt waar ze heen gaat). Een Tesla zal waarschijnlijk te duur zijn, zelfs het budget model. Een auto is toch een gebruiksvoorwerp voor mij, al houd ik wel van comfort en technologie.
Volgens bijvoorbeeld carsom is de waardedaling 25-30% over drie jaar. Is dit dan realistisch te noemen voor een Prius?

[ Voor 8% gewijzigd door mister_S op 29-03-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Als een Merc C tegenwoordig toch al als een pooierbak bestempeld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

RocketKoen schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:13:
[...]

Het verschil tussen beperkt casco en all-risk voor mijn 16 jaar oude Yaris zou €11 per maand zijn bij allsecur (€38 om €49).

Maar de belangrijkste reden om geen all-risk meer te nemen op een 6 jaar oud auto, is dat je bij elke verzekering de dagwaarde krijgt. En dat is vaak significant minder dan wat je er voor hebt betaald.
Maar je premie blijft hetzelfde.
De dagwaarde is altijd nog significant meer dan de 100 euro van de sloop voor een wrak :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat wil je meer premium hebben dan een Prius?
Geen koppeling die stuk kan gaan
Geen startmotor die stuk kan gaan
Geen dynamo die stuk kan gaan
Geen V-snaar die je moet vervangen
Geen distributieriem die je moet vervangen (ketting)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Arfman schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:58:
[...]

De dagwaarde is altijd nog significant meer dan de 100 euro van de sloop voor een wrak :)
Voor mijn auto zou ik €1500 krijgen bij all-risk.
Dus voor die €11/maand is dat 11 jaar aan premies. Alleen voor het geval dat ik een aanrijding zelf veroorzaak. Waarbij de auto ook nog eens totalloss is.

In Nederland zijn er ongeveer 100.000 aanrijdingen per jaar gemeld bij de politie. En er staan in Nederland ongeveer 8 miljoen auto's op naam.
Als ik er even van uit ga dat er bij elke aanrijding 1 schuldige is, kom je op 1 aanrijding per autoverzekering per 80 jaar.

Nu weet ik niet of er bij die 100.000 per jaar ook eenzijdige aanrijdingen zijn meegerekend. Maar ook al is dat niet zo. Als je een stilstaand object niet kan ontwijken moet je je rijbewijs maar inleveren ;)

Het geld in mijn zak stoppen is dus ruim 7x zo verstandig dan een all-risk verzekering in mijn geval.
Pas als je 80 jaar aan premie terug krijgt wordt het interresant.
Of je moet een brokkenpiloot zijn. Maar dan ga je dat ook snel genoeg terug zien in je premie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het is een prachtige wagen, het heeft zelfs mijn hoge verwachtingen overtroffen, maar een IS300h bijvoorbeeld is een stuk beter afgewerkt en luxer. Ik zou iedereen blind een Prius aanraden, maar een mens moet ook genieten wanneer hij nog relatief jong is en dat financieel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
Maasluip schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:05:
Wat wil je meer premium hebben dan een Prius?
Geen koppeling die stuk kan gaan
Geen startmotor die stuk kan gaan
Geen dynamo die stuk kan gaan
Geen V-snaar die je moet vervangen
Geen distributieriem die je moet vervangen (ketting)
Op zich heeft een Prius natuurlijk wel een elektrische motor en dynamo ;) maar dat zijn wel veel zwaardere uitvoeringen dan die van een pure brandstof-auto en gaan dus minder makkelijk stuk.

Ik weet nog wel wat ik meer premium wil dan een (huidige) Prius eigenlijk: Niet meer tanken maar gewoon lekker thuis of op kantoor opladen en zonder met een kabel te moeten stoeien. En, toch minstens op de snelweg, gewoon veilig iets anders kunnen gaan doen dan autorijden.

(En de gemiddelde Nederlander definieert premium als vier ringen door de neus of een ster op de motorkap, natuurlijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 30-03-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Let's agree to disagree Koen :)

Voor nog geen tientje per maand in mijn geval ben ik verzekerd tegen grote schade. Mijn toyotas zijn ook redelijk meer waard dan 1500 euro, dat scheelt ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
!null schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:23:
De afschrijving van de Prius is gewoon erg laag
Inderdaad, ik heb sinds een paar weken een automatische zoekopdracht op marktplaats staan voor "mijn auto" (zelfde model, bouwjaar en km-stand) en soms staan er een paar aangeboden op marktplaats voor vraagprijzen die even hoog of hoger zijn dan wat ik er twee jaar geleden voor betaalde. Mijn afschrijvings-/spaarplan is het raam uit, maar wel op een fijne manier :) Blijkbaar zijn mensen er achter aan het komen dat de Prius een heel fijne occassion is.
Bacchus schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:50:
Ik weet nog wel wat ik meer premium wil dan een (huidige) Prius eigenlijk: Niet meer tanken maar gewoon lekker thuis of op kantoor opladen
Hier idem. Voor na de Prius zit ik te denken aan een Leaf of een Ampera (gebruikt). Liever een Leaf, maar toch... het gedoe als je wat verder weg wil trekt me niet. Daarvoor ben ik misschien niet (meer) genoeg pionier.
en zonder met een kabel te moeten stoeien.
Sja, dat heb ik minder. Parkeren, uitstappen, inpluggen, weglopen. Ik heb voor mijn werk wel eens met Ampera's gereden, en heb het inpluggen nooit als probleem ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2016 10:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
De eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik geen ervaring heb met inpluggen maar het lijkt me een in principe overbodige handeling en het lijkt me potentieel vandalisme-gevoelig om een kabel los op straat (of in mindere mate: op een oprit) te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daar maak ik me ook wel zorgen om. Ik neem aan dat zo'n stekker vergrendeld kan worden aan je auto (want anders hebben buurtkinderen de grootste lol om 's avonds jouw stekker uit je auto te trekken). Of je zou daar misschien een alarm op kunnen zetten. Er moet iets op te bedenken zijn.

Met een chip in de stekker en de auto zou je zelfs kunnen zorgen dat niemand wat met die kabel kan, behalve jijzelf. Dan is hij net zo vandalisme-proof als een buitenlamp / tuinlamp...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bij de elektrische auto's die ik ken zit de stekker tijdens het laden zowel aan de auto als aan de laadpaal vergrendeld, dat is dus geen enkel probleem. Alleen bij de Leaf kan de stekker aan de autozijde verwijderd worden (gekke ontwerpbeslissing), maar er zit een oogje voor een klein hangslotje waarmee je dat kunt voorkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2016 11:42 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bacchus schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:46:
De eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik geen ervaring heb met inpluggen maar het lijkt me een in principe overbodige handeling
Lijkt me niet echt bepaald overbodig met een elektrische auto :+

Volgens mij bedoel je meer dat je het een irritante handeling vind die volgens jou graag overbodig zou moeten zijn (of omdat je kan tanken, of je bedoelt wireless chargen).

Laat ik benzine tanken nou ook net zo'n irritante handeling vinden die overbodig zou moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla was toch ook al bezig met een chargingrobot die zichzelf aansluit? Zolang je maar binnen het bereik van de kabel staat moet dat automatisch te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

!null schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:25:
[...]
Laat ik benzine tanken nou ook net zo'n irritante handeling vinden die overbodig zou moeten zijn :P
Ik niet, want dan krijg ik weer een tankbonnetje. Kan ik mooi alle gegevens weer in mijn Excelscheet zetten en leuke grafiekjes maken. Na bijna 3,5 jaar en bijna 80000 km heb ik nu 164 tankbonnetjes (in een doosjes en ingescanned als PDF). In deze tijd van het jaar rijd ik niet zoveel, ik heb nog maar 4 getankt dit jaar.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@!null: Ik bedoel het met een kabel stoeien zoals ik het in een eerder bericht beschreef. Ik snap dat een accu niet vanzelf vol raakt maar ik kan me betere manieren bedenken dan een kabel. Draadloos is er daar één van maar ik kan me ook een minder omslachtig (meer geautomatiseerd) fysiek contact voorstellen.

Naar een plaats rijden waar ik in principe helemaal niets te zoeken heb om daar met een slang een bijzonder vluchtige, giftige, redelijk schaarse en ronduit mileubelastende vloeistof in mijn voertuig te laden, vind ik nog een stap vervelender dan bekabeld opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk :)

Tja de robot armen voor thuis toepassingen zie ik niet snel werkelijkheid worden.

Misschien dat als de nieuwe generatie van EV's (nieuwe Leaf, nieuwe Model 3 enzo) rekening gaan houden met draadloos laden, dat het iets kan worden voor op je oprit. Ik zie het ook wel zitten, maar ik zou een kabel inpluggen ook niet erg vinden.

Een kabel blijft toch het simpelst en goedkoopst te realiseren.
ajhaverkamp schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:53:
[...]

Ik niet, want dan krijg ik weer een tankbonnetje. Kan ik mooi alle gegevens weer in mijn Excelscheet zetten en leuke grafiekjes maken. Na bijna 3,5 jaar en bijna 80000 km heb ik nu 164 tankbonnetjes (in een doosjes en ingescanned als PDF). In deze tijd van het jaar rijd ik niet zoveel, ik heb nog maar 4 getankt dit jaar.
Haha, nou ik wordt niet blij van tankbonnetjes hoor. En als je laad aan een laadpaal kun je dit gewoon opvragen van de laadsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een kabel is ook nogal een stuk efficiënter dan een (lucht)spoel. De schattingen over het verlies bij draadloos laden lopen uiteen (zal ook afhangen van uitvoering, luchtspleet, etc.) maar tussen de 20 en 30% lijk je wel kwijt te zijn. Dat is nogal wat als bv. een 90kWh accu van een Tesla vol aan het laden bent. Bij elke laadbeurt een kleine 20 tot 30kWh weggooien? Poeh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26

Tripl3 D

Brother in Arms

mister_S schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:20:
Als je dan toch een richtbedrag wilt, hou dan 20% afschrijving per jaar aan (Dus 0-1 jaar oud 80% nieuwwaarde, 1-2 jaar oud 64% van de nieuwwaarde enz.).
Voor de meeste auto's gaat dit aardig op en is het minder dan is het waarschijnlijk mooi meegenomen.
Zoek maar eens de nieuwwaarde op van een auto van enkele jaren oud en vergelijk die prijs met de gemiddelde prijs op Autotrack/Gaspedaal/enz. Dan kom je aardig in de richting.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

JeroenH schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:10:
Een kabel is ook nogal een stuk efficiënter dan een (lucht)spoel. De schattingen over het verlies bij draadloos laden lopen uiteen (zal ook afhangen van uitvoering, luchtspleet, etc.) maar tussen de 20 en 30% lijk je wel kwijt te zijn. Dat is nogal wat als bv. een 90kWh accu van een Tesla vol aan het laden bent. Bij elke laadbeurt een kleine 20 tot 30kWh weggooien? Poeh...
De echte oplossing is dan ook gerobotiseerd die accu's verwisselen bij Tesla "tankstations". Je rijdt er in met je Tesla, een robot haalt je lege accu eruit en plaatst een opgeladen nieuwe en jouw accu wordt daarna opgeladen voor iemand anders. Dat zou dan niet langer moeten duren dan 1 a 2 minuten, net zoals traditioneel tanken. Lijkt mij een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet of dat DE oplossing is. Ik zou zoiets alleen op vakantie kunnen gebruiken, maar dan pak ik toch de camper of het vliegtuig, dus heb ik het eigenlijk totaal niet nodig.

Voor mij is de huidige oplossing eigenlijk goed, thuis opladen en altijd met vol rijbereik. Dan ben je dus ook een stuk onafhankelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Arfman schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:17:
[...]

De echte oplossing is dan ook gerobotiseerd die accu's verwisselen bij Tesla "tankstations". Je rijdt er in met je Tesla, een robot haalt je lege accu eruit en plaatst een opgeladen nieuwe en jouw accu wordt daarna opgeladen voor iemand anders. Dat zou dan niet langer moeten duren dan 1 a 2 minuten, net zoals traditioneel tanken. Lijkt mij een goede oplossing.
Dit deden ze toch met die Renault's van Better Place oid? Dat was nou niet bepaald een doorslaand succes.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

"Doorslaand succes" heeft net zoveel met uitvoering, timing als concept te maken. Zolang er maar een paar auto's van gebruik kunnen maken, kan er geen groot netwerk van uitrollen, dat heeft tijd nodig en tussen-oplossingen nodig.

Sowieso is onze maatschappij en mentaliteit er niet afgestemd op het kunnen succesvol toepassen van een goed idee dat geen aanlooptijd nodig heeft. Kijk naar de hybrides nu, die als tussenoplossing voor electrische auto's zijn gekomen: men heeft (vaak onterecht) schrik van de korte range dus men overweegt het nog niet eens. Dus een hybride met benzine motor, heeft Henk zijn benzinemeter nog steeds met x honderd kilometers range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
Ik heb een toyota aygo uit 2007, me airco stinkt wat dus ik wil hem reinigen. Vorige week is de auto voor een kleine beurt geweest en daarbij is ook het interieur filter vervangen.

Ik heb van Motip een bus airco cleaner gekocht, deze zijn niet al te duur (10 euro) dus ik wil het gokje wel wagen om het zelf te doen. nu moet ik met een buisje in de luchtinlaat van de airco stoppen om vervolgens de hele buis leeg te spuiten. Ik ben niet zo goed met auto's, heb geen idee waar dit zich bevind.
Ik heb google/forums en youtube geraadpleegd, alleen kom ik niet echt verder..

ik heb alleen het volgende gevonden, weet niet of dat kan/mag? Het is wel het zelfde principe.

weet iemand van jullie waar de luchtinlaat van de airco zit?
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/mcgbUYPi69I/maxresdefault.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Zaratrass op 04-04-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Da's de luchtuitlaat op de foto. ;) De luchtinlaat zit doorgaans onder de paravan, dat rooster onderaan je voorruit. Dat stuk plastic eraf halen en dan zie je aan de passagierszijde van de auto een sleuf zitten. Daar haalt je ventilatie, en dus de airco, de buitenlucht vandaan.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
AtleX schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:25:
Da's de luchtuitlaat op de foto. ;) De luchtinlaat zit doorgaans onder de paravan, dat rooster onderaan je voorruit. Dat stuk plastic eraf halen en dan zie je aan de passagierszijde van de auto een sleuf zitten. Daar haalt je ventilatie, en dus de airco, de buitenlucht vandaan.
Thanks voor de info, weet je of dat plastic onderaan de vooruit makkelijk eraf te halen is?

Er zit een plastic slang bij spuitbus, misschien is het niet eens nodig. Zal er morgen eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang bljft een airco onderhoudsvrij? Ik dacht dat ie 10% per jaar achteruit ging dus na een jaartje of 10-12 is die bijna aan een beurt toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
Mijn , nu nog huidige, aygo is van 2013 en heb ik in 2015 een airco beurt gegeven want het begon echt te stinken. Mijn aygo dáarvoor was van 2007 en heb ik nooit iets aan gemerkt ...

23 april a.s. onze 2 nieuwe aygo's ophalen *O* (zoals aangekondigd op 27 februari j.l. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

manii schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:10:
Ik heb een toyota aygo uit 2007, me airco stinkt wat dus ik wil hem reinigen. Vorige week is de auto voor een kleine beurt geweest en daarbij is ook het interieur filter vervangen.

Ik heb van Motip een bus airco cleaner gekocht, deze zijn niet al te duur (10 euro) dus ik wil het gokje wel wagen om het zelf te doen. nu moet ik met een buisje in de luchtinlaat van de airco stoppen om vervolgens de hele buis leeg te spuiten. Ik ben niet zo goed met auto's, heb geen idee waar dit zich bevind.
Ik heb google/forums en youtube geraadpleegd, alleen kom ik niet echt verder..

ik heb alleen het volgende gevonden, weet niet of dat kan/mag? Het is wel het zelfde principe.

weet iemand van jullie waar de luchtinlaat van de airco zit?
[afbeelding]
Als je een keer een flink stuk rijd met de airco aan, dan is het verstandig om de airco tien minuten o.i.d. voordat je de rit beëindigt uit te zetten, dan droogt de condensor door de rijwind, gaan de bacteriën dood en is de stank weg.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

deethan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:09:
[...]

Als je een keer een flink stuk rijd met de airco aan, dan is het verstandig om de airco tien minuten o.i.d. voordat je de rit beëindigt uit te zetten, dan droogt de condensor door de rijwind, gaan de bacteriën dood en is de stank weg.
Tot zover de theorie :+

Ik heb dit een tijdje gedaan met mijn vorige auto, maar als je airco eenmaal stinkt, dan helpt dit niet meer. Dan is (laten) reinigen echt de enige oplossing.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan

deethan

the best is yet to come

PaT schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:55:
[...]

Tot zover de theorie :+

Ik heb dit een tijdje gedaan met mijn vorige auto, maar als je airco eenmaal stinkt, dan helpt dit niet meer. Dan is (laten) reinigen echt de enige oplossing.
Ik heb 25 jaar in een garage gewerkt, en deze tip werkte altijd, tenzij er iets anders mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, dat is een mooie disclaimer waar je alles onder kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan

deethan

the best is yet to come

!null schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:40:
[...]

Haha, dat is een mooie disclaimer waar je alles onder kan schuiven.
Tsja, bij Japanners gaat niet zo gauw iets mis.
Ik ben ook een keer in een zevenpersoons Amerikaan meegereden waarvan de airco lek was, daar ben ik zeven dagen ziek van geweest, en de rest van de meereizende meute idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Tja dat is lastig. De Prius II is in ieder geval een behoorlijk probleemloze auto, ook op hoge km standen. De Prius 3 moet zichzelf misschien iets meer bewijzen, al is het natuurlijk geen probleem wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Wat zijn velen van jullie toch bezig met "goedkoop" auto rijden.... Ik heb meer dan 20 jaar geleden het al opgegeven om te veel met autokosten bezig te zijn, het is nu eenmaal apparaat wat alleen maar geld kost. De tijd die ik er in door breng moet dan maar zo leuk mogelijk zijn..

En jah.... Ik tank V-Power, rijd structureel harder dan mag, had tot een aantal jaar terug maandelijks fanmail (sta inmiddels al 5 jaar droog qua snelheidsboetes), auto's kunnen mij ook niet groot genoeg zijn, een Land Cruiser 100 is een beetje onnodig voor mij, maar had Toyota in Nederland een station model boven de Avensis dan had ik hem zeer waarschijnlijk gehad ;)

Ik ben er ook totaal niet mee bezig wat mijn auto over 3 jaar waard zou zijn, ding kost geld, wil je er geen geld in steken, ga dan lekker met de bus of trein....

Overigens, met Shell V Power kom ik verder op een liter benzine dan met witte pomp benzine.. Goedkoop is dus niet altijd beter..

[ Voor 7% gewijzigd door Bullet NL op 05-04-2016 17:59 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Vochtprobleem in de Auris opgelost (eindelijk) :)

Na het monteren van nieuwe achterlichten was het probleem minder maar nog wel aanwezig. Zaterdag de kofferbak leeggehaald en interieur losgehaald. Toen zag ik een wit rooster zitten bij de achterwielen waarvan het rubber vergaan was, water druppelde zo naar binnen als ik de tuinslang erop zette. Naar mijn beun gereden en samen met hem de achterbumper eraf gehaald en de roosters aan beide kanten goed afgekit. Auto is nu al niet meer muf (lekker in het zonnetje staan drogen zaterdagmiddag) en is weer aangenaam om in te rijden <3

@GZfan: sorry, ook ik kijk niet op die manier naar auto's. Gewoon kopen wat je mooi vindt, je leeft maar 1 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:33:
Twijfel, twijfel...

Ik ben van plan om tussen nu en een paar maanden een Prius te kopen.
Op dit moment rijden we een Seat Leon 1.4 TSI uit 2008. Rijdt lekker. Echter: Deze kost wat betreft onderhoud en brandstof gewoon meer dan het ons waard is.

Nu dus aan het oriënteren op een Prius. Maar wat is wijsheid? Een Prius II kan je met 100k op de klok kopen voor rond de 7500, van de eerste eigenaar.
Een Prius III is weer een stukje nieuwer, en duurder...

Ik kom er niet goed uit..
Als ik de aanschaf, prognose van afschrijving, verzekering, motorrijtuigenbelasting, prognose van onderhoud, brandstof en banden op een rijtje zet, kost een Prius II uit 2006 over 7 jaar á 20k km 37000 euro. Een Prius III uit 2009 komt dan rond de 41000 uit.

Een verschil van 4000 euro over 7 jaar...

Dus... Wie kan advies geven?
Is een Prius III het prijsverschil waard?
Die laatste vraag kan ik je niet beantwoorden, maar ik rijd een Prius 2 uit 2006 en die kan ik je van harte aanbevelen. Ik kocht hem twee jaar terug met ongeveer 85000 km op de teller van de eerste eigenaar en het is sindsdien een probleemloze auto geweest. Woon/werk, uitstapjes, trips naar België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, no problem.

Echt zuinig ook, als je hem rijdt zoals hij bedoeld is. Over de afgelopen twee jaar rijd ik gemiddeld 4,8L per 100km, en met de nu weer wat stijgende temperaturen zakt het verbruik daar flink onder (foto van vandaag):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Office%20Lens%2020160405-181530.jpg

(BC is ietwat optimistisch, meestal is het verbruik aan de pomp zo'n 0,2L per 100km hoger)

Wat ik links en rechts hoor is de Prius 3 bij vergelijkbaar gebruik niet of nauwelijks zuiniger. De vorige eigenaar van mijn P2 (nu eigenaar van een P3) mailt me af en toe om verbruikscijfers te vergelijken, en hij is ietwat teleurgesteld dat zijn auto niet zuiniger is dan degene die hij weggedaan heeft.

Voordelen van de P2 zoals ik die ervaar: zuinig, comfortabel, stil, ruim (tweelingkinderwagen + vakantiespullen voor een week passen erin!), betrouwbaar. De auto lijkt zijn waarde goed te behouden; als ik zoek op marktplaats naar "dezelfde auto" (bouwjaar, uitvoering, kmstand) dan staan daar af en toe vraagprijzen die hoger liggen dan wat ik er twee jaar terug voor betaalde. Dat is fijn :) Ik heb geen idee hoe dat met de P3 zit.

Nadelen: uitzicht naar voren (A-stijlen zijn dik), uitzicht naar achteren (dwarsbalk in de achterruit), en in de bergen verandert mijn heerlijk stille Prius in een jankend monster (motortoerental). De bergen zijn duidelijk niet zijn terrein. Die eerste twee nadelen heeft de P3 volgens mij identiek, die laatste geen idee. Aan het uitzicht ben ik gewend en in de bergen kom ik niet vaak, dus persoonlijk kan ik er niet mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, ik heb zelf wel een gigantische Landcruiser gehad, heb nu nog een (Toyota) 4x4 camper en heb ook nog een MR2 voor het circuitwerk (al staat die even stil op het moment). En daarvoor rijdt ik altijd Celica's.

Maar met de tijd komt inzicht dat er wel vrij veel geld in gaat zitten in de maandelijkse lasten. Ook al waren het vrij betrouwbare wagens, dagelijks naar m'n werk rijden met 1 op 9 versus 1 op 18 maakt een enorm verschil, te samen met wegenbelasting, dure bandjes etc.
Daarom ben ik gewoon een zuinige Yaris gaan rijden. Dat scheelt enorm in de kosten, die dan naar de leukere auto's kan.

En een Avensis, sorry daar wordt ik niet warm van :+

Kortom, ieder z'n meug.

@JeroenH, je bedoel P3 => P2 in 2e alinea onder plaatje?

@GZFan, ik kan wat mensen met een P2 en ik wilde net gaan schrijven dat er hier nog niet zoveel zijn met een P3.
Ik denk dat een P3 ook prima bevalt, alleen betwijfel ik of hij de meerprijs waard is. Ook kan hij nauwlijks betrouwbaarder zijn dan een P2, want veel beter komt het denk ik niet.

Wel is het zo dat de P3 een 1.8 liter benzine motor erbij heeft en de P2 een 1.5 liter benzine motor. Maar niet echt super noodzakelijk gezien de elektromotor. Wellicht is het lekker als je inderdaad vaak in de bergen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:06:
@JeroenH, je bedoel P3 => P2 in 2e alinea onder plaatje?
Hmmm, wat? :P

Thanks, aangepast.
Wellicht is het lekker als je inderdaad vaak in de bergen rijdt.
Op vlak terrein is de P2 echt prima stil, daar houdt de motor zich wel koest, helemaal geen klachten over. Maar in de bergen voelt hij zich duidelijk niet thuis. Het gaat prima vooruit, en prima omhoog, maar hij wil er flink wat toeren voor maken. Omdat ik niet gewend was merkte ik het sterk op.

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenH op 05-04-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

!null schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:06:

En een Avensis, sorry daar wordt ik niet warm van :+
Ik wordt van geen één auto warm, maar tis wel fijn als hij aan je eisen voldoet...
Ik ben alleen niet zo bezig met dat hele zuinigheidsgedoe... Gewoon lekker rossen, wanneer ik in Zuid-Frankrijk of Italië moet wezen doe ik dat ook het liefst zo snel mogelijk, ipv zo zuinig als het maar kan....
Ik ben ook totaal niet met afschrijving bezig, nu zit dat met Toyota over het algemeen wel goed, vind betrouwbaarheid veel belangrijker, kan er niet tegen als iets stuk gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja joh ieder zijn ding. Ik heb graag grip op mijn uitgaven, dus ik let wel op dat soort zaken. Geld wat niet naar de auto gaat kan naar leuke dingen of de hypotheek in (wat op termijn ook erg leuk is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JeroenH schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:25:
Ja joh ieder zijn ding. Ik heb graag grip op mijn uitgaven, dus ik let wel op dat soort zaken. Geld wat niet naar de auto gaat kan naar leuke dingen of de hypotheek in (wat op termijn ook erg leuk is natuurlijk).
Maar het één sluit het ander niet uit, je hoeft niet continu met het verbruik van je auto bezig te zijn om je hyptheek versnelt af te lossen. Iets wat ik hier overigens ook doe. Het lijkt er alleen of dat de hybrides van Toyota een extra zuinige modes bij veel mensen hebben weten te triggeren.... Daar heb ik dus niet zoveel last van. Ook in de tijd toen ik nog aan leasauto's deed... Gewoon een dikke auto, heb nog nooit 20% of lager aan bijtelling gehad ;)

Het is dus niet zo dat je geen grip op je uitgaven hebt wanneer je iets minder met verbruik of restwaarde bezig bent. Ik vindt echter andere dingen aan een auto belangrijk dan verbruik....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had dat vroeger ook. Maar nu is mijn piemel groter dus hoeft dat allemaal niet meer zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een hybride is nauwelijks langzamer als je Avensis, zeker als je de latere hybrids met 1.8 pakt. Als je dan een station neemt (Auris is wat kleiner, Prius wagen is wel ruimer denk ik) dan lever je dus niet in op ruimte en op snelheid. En volgens sommige is het comfortabeler met de automaat.
Hoe dan ook heb je in ieder geval koppel genoeg.

En als bonus krijg je er een zuinige auto voor, zoveel nadelen zijn er dus niet. Het is gewoon een enorm verstandige auto, waarbij het me verbaasd dat mensen nog onzuiinigere auto's kopen om van A naar B te komen.
En dan heb ik het expliciet over een vergelijking met andere huis tuin en keuken auto's.

Want sportief is de Prius natuurlijk niet, dus een vergelijking met sportievere auto's gaat niet op.

Ik kan m'n Yaris trouwens ook inruilen voor een Prius en zou er nauwelijks meer door gaan betalen (maandelijks), en waarschijnlijk netto zelfs iets zuiniger. En dan een grotere auto hebben die comfortabeler rijdt. Knap staaltje techniek vind ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:43:
Ik had dat vroeger ook. Maar nu is mijn piemel groter dus hoeft dat allemaal niet meer zo...
Ik weet niet of je hier nog een serieuze reactie op verwacht, of...? :P

Maar goed, ik zit een beetje tussen jullie standpunten in. Soms vind ik het leuk om met mijn auto zo zuinig mogelijk te rijden, te kijken hoe ver ik kan gaan. Dat is best uitputtend rijden trouwens, want je moet continu ver vooruit kijken, anticiperen, kijken wat anderen doen en proberen af te leiden of je al gas moet loslaten of niet... En soms wil ik gewoon ff lekker doorrijden naar huis. Wat mij betreft moet een auto beide dingen goed kunnen: zuinig rijden en een beetje leuk bochtengedrag en een bult vermogen/koppel om mee te komen op de linkerbaan. Ligt aan mijn mood dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38
Prius 3-rijder hier. Voordeel van Prius 3 vind ik dat je tot +/- 68 km/uur elektrisch kan rijden in plaats van tot +/- 50 km/h, en dat hij iets minder toeren schijnt te maken bij hard optrekken dan de Prius 2 (minder gejank). Verder staan hier de verschillen tussen de Prius 2 en 3 goed beschreven.

De belangrijkste reden dat ik vorig jaar een Prius 3 heb gekocht en geen Prius 2 is dat ik een auto jonger dan 6 jaar wilde rijden. Dan kom je al snel uit op een Prius 3. Geen spijt van. Het grootste nadeel vind ik dat je niet goed kunt zien waar de voor- en achterkant eindigen, wat lastig is met parkeren.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

timovd

Voorsprong door techniek

De Prius 2 kan ook tot 70km/h elektrisch rijden, alleen niet met de EV-knop; dat gaat tot 50.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grrrrrene schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:49:
Ik weet niet of je hier nog een serieuze reactie op verwacht, of...? :P
Nee hoor, het was zelfs een vrij onaardige opmerking, sorry daarvoor. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ben blij dat mijn auto voldoet aan mijn verwachtingen, jij bent blij dat jouw auto voldoet aan jouw verwachtingen. Mooi toch :)

@Coffeemonster en timvd: als je je verdiept in zuinig rijden met de Prius, dan kom je er achter dat je beter zo weinig mogelijk geforceerd elektrisch kunt rijden. Het klinkt misschien tegenintuïtief, maar hoe meer je het hybridesysteem buitenspel zet, hoe zuiniger je kunt rijden. Het de cyclus regeneratief remmen-elektrisch rijden is niet zonder verliezen. Uitrollen in een tempo dat er geen elektriciteit wordt opgewekt is het devies.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 06-04-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38
Dat kost lijkt me nog meer moeite dan alleen elektrisch rijden (ik gebruik de EV-modus nooit), omdat als je het gas loslaat, je altijd iets stroom regenereert (zie meter). Je zou dan iets gas moeten bijgeven. Meestal rijd ik elektrisch aan het eind van de rit, waarna bij de volgende rit de eerste paar kilometers altijd de ICE meedraait om warm te worden. Of in de file, maar dan is het prettig dat de ICE niet steeds uit en aan hoeft. Sowieso kun je een grote winst halen met het Nieuwe Rijden, zoals bij elke auto.

@timovd: Dan heeft mijn ex-zwager dat blijkbaar nooit geprobeerd, want mijn info kwam van hem vandaan. Bij de Prius 3 werkt de EV-modus overigens ook tot 50 km/h.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Coffeemonster schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:59:
Dat kost lijkt me nog meer moeite dan alleen elektrisch rijden
In het begin wel, maar na een tijdje wordt het een tweede natuur. Ik let er nauwelijks meer bewust op. En als het te druk is doe ik het ook niet of minder, ik wil geen mensen in de weg rijden.
(ik gebruik de EV-modus nooit), omdat als je het gas loslaat, je altijd iets stroom regenereert (zie meter).
Als je naar je meter kijkt, dan zie je dat er een bepaalde stand van het gaspedaal is waarbij geen stroom opgewekt of verbruikt wordt. Dat is het magische punt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JeroenH schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:43:
Beetje jammer, heeft niets met piemels te maken hoor, gewoon een andere opvatting van autorijden.
In zeker zin is het met zuinig rijden net zo, de gene die het zuinigste weet te rijden heeft de grootste. Kijk de discussie er maar op na in dit topic.

Van mij hoeft dat allemaal niet zo, autorijden moet fun zijn, overigens denk ik dat de mensen de auto rijden leuk vinden over het algemeen met een ontspannen gevoel achter het stuur zitten. Nu heb ik het niet over de petje die nog maar net hun rijbewijs hebben, maar voor een grote groep mensen gaat het denk ik wel op.

Toen ik heb vanaf mijn 18e (en dat is al weer een poosje terug) heel veel km´s voor mijn werk gemaakt, de laatste werkzame jaren zo´n 80 a 90k km´s per jaar naast mijn werk. Je ziet veel te veel malloten op de weg die totaal niet ontspannend zitten te sturen, die zijn zo overdreven met rijden bezig dat ze heel veel op en rond de weg ontgaan.

En dan heb ik het nog niet over de ultrazuinigen die 80km op de snelweg gaan rijden zodat al het vrachtverkeer in de ankers moet om er vervolgens zo verantwoordelijk mogelijk langs te hoeken. Prima dat je dan zuinig wil rijden, maar ga gewoon met de flow mee... En zorg dat je geen bepalende factor bent op de weg.

Zo is het ook met de hybrides van Toyota, ik vind de Auris TS hybride best een geinige auto, leuk om te zien, genoeg opties... Maar probleem voor mij is gewoon dat het ding geen drol mag trekken. Even los van het feit dat Toyota niet de mooiste auto's maak, maar de Prius slaat wat dat betreft alles. Mijn Avensis is ook niet mooi, maar daar kan je tenminste nog van zeggen dat hij functioneel is! ;)

Ach jah, iedereen zijn ding... De brandstof die anderen besparen pomp ik met veel plezier door de benzinepomp heen...

Autorijden is leuk, af en toe het gas eens lekker diep in trappen ook.... Als ik zuinig had willen zijn was ik wel op de fiets gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bullet NL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:17:
Beetje jammer, heeft niets met piemels te maken hoor,
Ik had me een paar posts hoger al verontschuldigd. Helaas spreek je jezelf in je post nogal tegen... "ieder zijn ding" maar wel "malloten", "overdreven", "autorijden moet fun zijn", "...ga gewoon...", "...zorg dat...".

Zoals ik in mijn post al schreef "zoveel mensen, zoveel wensen". Maar goed, nu maar weer over Toyota, want dat is waarvoor we hier (denk ik dan) zijn. Misschien dat ik bij de dealer wel eens een keer een Prius 4 meevraag voor een proefrit, ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

Bullet NL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:17:
[...]

Van mij hoeft dat allemaal niet zo, autorijden moet fun zijn, overigens denk ik dat de mensen de auto rijden leuk vinden over het algemeen met een ontspannen gevoel achter het stuur zitten. Nu heb ik het niet over de petje die nog maar net hun rijbewijs hebben, maar voor een grote groep mensen gaat het denk ik wel op.

Toen ik heb vanaf mijn 18e (en dat is al weer een poosje terug) heel veel km´s voor mijn werk gemaakt, de laatste werkzame jaren zo´n 80 a 90k km´s per jaar naast mijn werk. Je ziet veel te veel malloten op de weg die totaal niet ontspannend zitten te sturen, die zijn zo overdreven met rijden bezig dat ze heel veel op en rond de weg ontgaan.
Dat is de reden dat ik eigenlijk altijd op de begrenzer rijdt. Gewoon vast zetten op 85 (provinciale weg), 75 (ringweg), of 55 (bebouwde kom). Dan tuft die auto lekker rustig door, ik kan me ontspannen (hoef niet continue te kijken of ik niet aan het meerijden ben) en genieten van het rijden.
En dan heb ik het nog niet over de ultrazuinigen die 80km op de snelweg gaan rijden zodat al het vrachtverkeer in de ankers moet om er vervolgens zo verantwoordelijk mogelijk langs te hoeken. Prima dat je dan zuinig wil rijden, maar ga gewoon met de flow mee... En zorg dat je geen bepalende factor bent op de weg.
Mensen die niet eens 90 rijden op de snelweg, vind ik hebben niets op de snelweg te zoeken. Ga dan de provinciale weg rijden, daar mag je maar 80... Ik kan me vreselijk ergeren aan mensen die niet "doorrijden" (en dat is heel wat anders dan te hard rijden!) 2km voor het stoplicht al kruipend vooruit gaan zodat je niet hoeft te remmen (waardoor ik mijn stoplicht voor links/rechtsaf mis), 65 rijden waar je 80 mag (en 65 rijden waar je 50 mag...). Maar ook mensen die elk gaatje benutten om in te halen om vervolgens weer in de ankers te moeten omdat de rij auto's in zijn geheel even hard rijdt...
Zo is het ook met de hybrides van Toyota, ik vind de Auris TS hybride best een geinige auto, leuk om te zien, genoeg opties... Maar probleem voor mij is gewoon dat het ding geen drol mag trekken. Even los van het feit dat Toyota niet de mooiste auto's maak, maar de Prius slaat wat dat betreft alles. Mijn Avensis is ook niet mooi, maar daar kan je tenminste nog van zeggen dat hij functioneel is! ;)
Ik vind mijn Auris (uit 2007) een mooie auto! Over de Prius ben ik het mee eens (en ik vind stations in het algemeen vreselijk), maar gelukkig verschillen smaak vaak, anders zou het zo saai worden, als iedereen dezelfde auto gaat rijden (het is al saai genoeg met al die grijze auto's die je tegenwoordig ziet!)
Ach jah, iedereen zijn ding... De brandstof die anderen besparen pomp ik met veel plezier door de benzinepomp heen...

Autorijden is leuk, af en toe het gas eens lekker diep in trappen ook.... Als ik zuinig had willen zijn was ik wel op de fiets gegaan....
Als ik echt leuk auto wil rijden, pak ik niet zo'n grote auto, dan is een kleine cabrio toch beter :D En daar rijden we dan ook graag mee om, ongeacht de benzineprijs :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JeroenH schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:45:
[...]

Ik had me een paar posts hoger al verontschuldigd. Helaas spreek je jezelf in je post nogal tegen... "ieder zijn ding" maar wel "malloten", "overdreven", "autorijden moet fun zijn", "...ga gewoon...", "...zorg dat...".

Zoals ik in mijn post al schreef "zoveel mensen, zoveel wensen". Maar goed, nu maar weer over Toyota, want dat is waarvoor we hier (denk ik dan) zijn. Misschien dat ik bij de dealer wel eens een keer een Prius 4 meevraag voor een proefrit, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Ik spreek mezelf nergens tegen, ik verkondig alleen mijn mening, dat ik daarbij een aantal classificaties geef aan opvatting van mij, dat mag toch? Tis tenslotte "mijn" mening.

Ik ben ook blij dat er per 2017 paal en perk wordt gesteld aan de oneerlijke concurrentie betreffende belastingvoordeel op bijtelling komt. Ik ben bang voor de Prius/Auris/Yaris hybride rijder die zijn auto 2e hand koopt dat er na dat jaar alleen veel minder modellen beschikbaar komen. De feitelijke oneerlijke subsidie op bijtelling is dan van de baan. Kortom, alleen de mensen die echt van brandstof besparen houden gaan dan nog opzoek naar een dergelijk model.

Ik kan sowieso niet zo goed meer tegen al het (financieel) bespaar van heel veel mensen, ik ben ziek, zit niet voor mijn lol thuis, kom ook niet meer uit deze situatie, je leeft maar één keer, maak het dan zo leuk mogelijk. Geld kan je niet mee nemen, doe verantwoord, maar maak het wel leuk.... Je moet gewoon van elke euro die je uitgeeft kunnen genieten, morgen kan het wel te laat zijn...

[ Voor 25% gewijzigd door Bullet NL op 06-04-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, laat ik dan voor mezelf spreken. Ik heb een Landcruiser gehad en daarmee door Azië getoerd voor een jaar. Ik rij graag op het circuit met de MR2. En nu hebben we een 4x4 camper erbij. Dus ik denk dat ik wel genoeg lol beleef aan het autorijden.

Maar waarom zou ik vervolgens niet willen besparen op het dagelijkse ritje? Is een bewuste keus, zodat er geld overblijft voor het echt leuk auto rijden. Andere zaken die voor mij meespelen:
- luchtverontreiniging. Ik zou voor hetzelfde geld ook mijn zware diesel camper voor woon-werk verkeer kunnen gebruiken als mijn Yaris, maar dat doe ik bewust niet
- Een zuinige auto rijdt vaak ook wat onthaastend. Met de sportwagens reed/rijdt ik altijd steevast te hard omdat ik me toch weer laat uitlokken door wat de auto kan.

Overigens, straks is alle bijtelling gelijk zeg je, maar is er nog steeds de lage bijtelling voor elektrische auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:32
Bullet NL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:05:
[...]

Ik kan sowieso niet zo goed meer tegen al het (financieel) bespaar van heel veel mensen, ik ben ziek, zit niet voor mijn lol thuis, kom ook niet meer uit deze situatie, je leeft maar één keer, maak het dan zo leuk mogelijk. Geld kan je niet mee nemen, doe verantwoord, maar maak het wel leuk.... Je moet gewoon van elke euro die je uitgeeft kunnen genieten, morgen kan het wel te laat zijn...
Net alsof mensen besparen omdat dat zo ontzettend veel lol oplevert. Ik zou ook het liefste in een dikke auto flink doorrijden iedere dag. Maar ik ga nog liever met mijn gezin op vakantie, motor rijden en andere hobby's bekostigen. Door regelmatig als een suffe kut van A naar B te rijden is dat beter mogelijk. Blijkbaar zit jij ziek thuis met een uitkering waardoor je als Bill Gates kan leven maar de meeste mensen maken het zo leuk mogelijk door hun geld uit te geven aan de zaken die voor hun het belangrijkste zijn, en daar zullen toch echt keuzes bij gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, als hij niet iedere dag hoeft te rijden, dan maakt het verbruik een stuk minder uit he. En dan is het niet gek dat je voor wat meer auto kiest.

Maar als je 30.000km per jaar doet, zit er een enorm verschil tussen 1 op 10 of 1 op 20 rijden. Daar zit zoveel verschil tussen in maandeiljkse lasten, dat je daar best makkelijk een sportwagen kan hebben in de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Los van mijn situatie, ik zeg toch nergens dat iemand het fout doet als hij op zijn manier zuinig wil rijden, moet hij vooral doen, ik geef alleen een voorbeeld aan wanneer ik er last van heb (de 80/90 rijder op de snelweg) Ik motiveer alleen maar mijn standpunten, ik rij nu zo'n 15k km per jaar, alleen maar privé km's ik wil dat zo leuk en vooral praktisch mogelijk doen. Ik heb gelukkig toen ik begon met werken een verzekering af kunnen sluiten wanneer ik arbeidsongeschikt zou worden, mijn vrouw werkt en heeft een goede baan. Het is dus niet zo dat ik alle eindjes bij elkaar hoef te knopen, gelukkig niet, ik weet ook wel dat ik vanuit dit oogpunt een "gemakkelijke" situatie heb.

Ik herhaal het nog maar eens, ik begrijp ook wel dat mijn zienswijze grotendeels door mijn situatie wordt bepaald, maar alles wat je vandaag kan besteden aan leuke dingen hoef je morgen niet meer te doen, het kan maar zo zijn dat je leven er morgen heel anders uit ziet. Natuurlijk, een financieel verstandig huishoudboekje is heel belangrijk... Maar voor de rest, leef vandaag, de doelstelling voor morgen kan er heel ander uit zien..

En zo is het met auto's ook, natuurlijk zit er een hele rationele beslissing is, maar ik koop een auto niet om te besparen, dan had ik hem namelijk beter niet kunnen kopen (ondanks dat ik er toch behoorlijk afhankelijk van ben). die 1 op 13 of 1 op 15 die ik kan halen maakt mij persoonlijk geen biet uit... Liever 1 op 12 met lol dan 1 op 15 en er constant mee bezig te zijn.

Ik moet wel zeggen dat mijn huidige T27 Avensis een stuk zuiniger is dan de T25 van een poos terug, nu ben ik van handbank naar CVT gegaan, maar sluit niet uit dat omdat het toch een andere motor is er ook qua efficiëntie een slag door Toyota is gemaakt, mij rijstijl is namelijk niet veranderd.

[ Voor 23% gewijzigd door Bullet NL op 06-04-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Bullet NL: Waar jij niet snapt dat mensen graag besparen op autorijden, snap ik niet dat je meer geld dan nodig uitgeeft aan van A naar B komen. Ik bespaar honderden euro's (250 à 600) per maand door een beetje op autokosten te letten. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld ieder jaar twee weken aan extra vakantiedagen kunnen kopen, naar de VS vliegen en die twee weken alle skiresorts van de Rocky's uit gaan testen.

(Maar voel je bijzonder welkom om onze overheid te spekken door accijnzen, dikke bijtelling en wegenbelasting die je via je leasemaatschappij uiteraard ook gewoon betaalt en daarnaast allerlei olie-prinsdommen in stand te houden.)

[ Voor 22% gewijzigd door Bacchus op 06-04-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Bacchus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:08:
@Bullet NL: Waar jij niet snapt dat mensen graag besparen op autorijden,snap ik niet dat je meer geld dan nodig uitgeeft aan van A naar B komen
Waar schrijf ik dat ik het niet snap? Ik maak duidelijk dat het voor mij niet hoeft, dat is totaal iets anders. Ik vind het niet nodig om op de autokosten te besparen, zoals ik al eerder schreef, had Toyota een model boven de Avensis gehad dan had hij hier waarschijnlijk op de oprit gestaan.
Ik bespaar honderden euro's (250 à 600) per maand door een beetje op autokosten te letten. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld ieder jaar twee weken aan extra vakantiedagen kunnen kopen, naar de VS vliegen en die twee weken alle skiresorts van de Rocky's uit gaan testen.
Dit is allemaal erg fijn voor je, maar ik hoef niet naar de VS om alle skin resorts uit te testen, ondanks dat ik gek op skiën was en ben is dit een gepasseerd station voor mij.
(Maar voel je bijzonder welkom om onze overheid te spekken door accijnzen, dikke bijtelling en wegenbelasting die je via je leasemaatschappij uiteraard ook gewoon betaalt en daarnaast allerlei olie-prinsdommen in stand te houden.)
Daarom, ik betaal gewoon extra, niets mis mee toch? Ik tank ook V-Power en als de bandjes moeten worden vervangen kies ik per definitie voor een A-Merk. Allemaal omdat dit voor mij een stukje kwaliteit geeft, daar hou ik van. Bijtelling betaal ik overigens, ik koop om de zoveel jaar een jong gebruikte... Heb niets meer met welke lease markt te maken. Daarom ben ik blij dat het hele bijtelling systeem op de kop gaat. Zodat er over een jaar of 2 a 3 weer een gezonde stroom auto's op de markt komen die niet helemaal zijn uitgeknepen onder het mom van besparing en lage bijtelling. Liever een dikke 2+ liter dan een bespaar 1.4 turbo motortje die in zijn grensgebied loopt.

We hebben het gezien bij de Diesels van VW, ze kunnen gewoon niet schoner, dus ze gaan tukjes uithalen om maar te verkopen... De lage bijtelling op heel veel auto's is gewoon concurrentie vervalsing. Weg met dit soort belastingvoordelen, gewoon iedereen een gelijkwaardig tarief geven. En als dit nu 22 of 25% is maakt me niet uit, je hoort qua brandstof auto's niet te concurreren op belastingvoordelen.

Zoals hierboven al werd geschreven, eclectische auto's vallen nog steeds in een andere bijtellingsklase, niet meer dan terecht. Zo zou dit ook met waterstof auto's moeten zijn. puur een stimulans voor de industrie om schonere (waar ik helemaal niets tegen hen) vervoersmiddelen te ontwikkelen. Prima, maar al die achterlijke voordelen op benzine of dieselmotoren... Bah...

Olie prinsdommen? Jonguhhh, das wel heel diep.... Maar dan stap je even voor het gemak voorbij aan het feit dat de hele olie-industrie ons heel veer vooruitgang heeft gegeven en dan bedoel ik niet alleen mobiliteit... Dus wanneer je wat aan die olie prinsdommen zou willen doen moet je ook geen synthetische kleding meer dragen, synthetische producten uit je leven bannen en ga zo maar door. Natuurlijk is de productie van brandstoffen voor een belangrijkdeel verantwoordelijk voor de totale wereld productie van olie, maar wat dacht je van alle petrochemie... Die pakken bijna net zo'n groot aandeel...

De discussie gaat nu wel heel diep, maar de stelling die jij opwerpt van het instant houden van olie-prinsdommen is natuurlijk vrij gemakkelijk te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Bullet NL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:03:
[...]
had Toyota een model boven de Avensis gehad dan had hij hier waarschijnlijk op de oprit gestaan.
Mag ik je de Camry, Crown, Century en/of gerelateerde Lexussen GS en LS aanraden? De Toyota's zul je zelf moeten importeren omdat Louwman er niet zoveel in ziet maar ze bestaan wel.
Dit is allemaal erg fijn voor je, maar ik hoef niet naar de VS om alle skin resorts uit te testen, ondanks dat ik gek op skiën was en ben is dit een gepasseerd station voor mij.
Je kan serieus niets leukers met een paar duizend euro per jaar dan een grotere/luxere auto op je oprit zetten om er af en toe in te rijden?
Daarom, ik betaal gewoon extra, niets mis mee toch?
Zeker niet, ik weet alleen leukere doelen voor mijn geld.
Dus wanneer je wat aan die olie prinsdommen zou willen doen moet je ook geen synthetische kleding meer dragen, synthetische producten uit je leven bannen en ga zo maar door. Natuurlijk is de productie van brandstoffen voor een belangrijkdeel verantwoordelijk voor de totale wereld productie van olie, maar wat dacht je van alle petrochemie... Die pakken bijna net zo'n groot aandeel...
In de basis mee eens maar: Als ik jaarlijks 50 kg aan petrochemische producten koop die geen brandstoffen zijn is het veel en daarvan is een deel gerecycled. Ten opzichte van de kleine 1.000 kg aan brandstoffen die ik jaarlijks verstook is dat een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bacchus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:51:
[...]
Je kan serieus niets leukers met een paar duizend euro per jaar dan een grotere/luxere auto op je oprit zetten om er af en toe in te rijden?
Oef, als jij voor een paar duizend euro per jaar kunt besparen door zuinig te rijden, moet je wel heel erg veel kilometers rijden, zonder tankpas van de baas...

Ik heb vorig jaar 18509 kilometer gereden en 1903,70 euro betaald. Een paar duizend is minimaal 2000 euro, dus dan zou ik zo zuinig moeten rijden dat ik ik zelfs geld toe krijg!

In 2015 zat ik gemiddeld op 15,017 km/l. Wat volgens mij helemaal niet verkeerd is gezien de fabrieksopgave 14,1km/l is. En dat is wat ik wel bijhoud. Maar ik ga niet expres maar 80 rijden op de snelweg omdat dat zuiniger is. Ik ga wel maar 120 rijden op de snelweg (zelfs als je 130 mag) omdat ik bij 130 echt richting de 1 op 10 ga, terwijl dat bij 120 boven de 1 op 12 zit. Ik vermijd snelwegen wel, als het enigszins mogelijk is. Het zuipt benzine en je ziet ook niet eens iets van de omgeving...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jouw Auris zit dan ook eerder aan de economische kant van de schaal maar vergeet niet dat je ook als privérijder meer kosten dan brandstof hebt. Mijn huidige Clio kost me netto 400 €/m, mijn vorige CT kostte me 650 €/m, een IS zou me tegen de 1.000 €/m kosten. (netto leasebedrag+verbruikskosten en bijtelling bij elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wailing_Banshee schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:32:
Ik heb vorig jaar 18509 kilometer gereden en 1903,70 euro betaald.
Was dat op je fiets? Dat kunnen niet de totale kosten van een auto zijn. Brandstof, verzekering, onderhoud, MRB, parkeren, afschrijving/sparen voor de volgende. Mijn Prius kost me toch wel € 350 in de maand als ik alles optel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bacchus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:23:
Jouw Auris zit dan ook eerder aan de economische kant van de schaal maar vergeet niet dat je ook als privérijder meer kosten dan brandstof hebt. Mijn huidige Clio kost me netto 400 €/m, mijn vorige CT kostte me 650 €/m, een IS zou me tegen de 1.000 €/m kosten. (netto leasebedrag+verbruikskosten en bijtelling bij elkaar)
Fucking hell, voor dat geld ga je toch zelf wat kopen? :X Ik kan me niet voorstellen dat iemand die privé rijdt dat soort maandelijkse kosten zou accepteren aan een auto. Ik betaal per maand zo'n 100 euro MRB + verzekering en qua onderhoud ben ik nog geen jaar boven de 1000 euro uitgekomen, maar laat ik het afronden op wederom 100 euro per maand. Dan blijven er resp. 200, 450 en 800 euro over voor brandstof en afschrijving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Grrrrrene schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:01:
[...]

Fucking hell, voor dat geld ga je toch zelf wat kopen? :X Ik kan me niet voorstellen dat iemand die privé rijdt dat soort maandelijkse kosten zou accepteren aan een auto. Ik betaal per maand zo'n 100 euro MRB + verzekering en qua onderhoud ben ik nog geen jaar boven de 1000 euro uitgekomen, maar laat ik het afronden op wederom 100 euro per maand. Dan blijven er resp. 200, 450 en 800 euro over voor brandstof en afschrijving...
Waarbij een Clio iets meer dan 200eu, een CT rond de 450eu en een IS ruim 600eu afschrijft per maand en de eerste twee rond de 250eu en de laatste rond de 350eu aan brandstof verstookt. Vertel mij maar wat voordeliger is. (obv 40dkm/j)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Daarom zeg ik: iemand die privé rijdt zal nooit dat soort bedragen uitgeven. Hoe is dat privé te verantwoorden, dat je per maand 1000 euro kwijt bent aan je auto? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Wij hebben sinds een tijdje een nieuwe Yaris Now en zo af en toe wil de auto niet meteen starten als we de sleutel gewoon doordraaien. Je hoort dan een soort elektrisch zoem geluidje, de volgende keer doet hij het vaak wel weer als we de sleutel rustig draaien.

Is dit een kwestie van te snel de sleutel door draaien of is er toch wat anders aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Zal toch iets met de startmotor zijn, of de startrelais/solenoid. Maar ik neem aan dat je er nog garantie op hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:32:
[...]

Oef, als jij voor een paar duizend euro per jaar kunt besparen door zuinig te rijden, moet je wel heel erg veel kilometers rijden, zonder tankpas van de baas...

Ik heb vorig jaar 18509 kilometer gereden en 1903,70 euro betaald. Een paar duizend is minimaal 2000 euro, dus dan zou ik zo zuinig moeten rijden dat ik ik zelfs geld toe krijg!
Uhh? Als ik brandstof en MRB tel kom ik daar al boven. 18.509 km met 1:15 aan 1,40 per liter is al € 1.727. MRB is minstens € 45 per maand, dan kom je al op € 2.267.
Ik denk dat je ergens een paar posten vergeten bent.

Ik rij met mijn Prius 3 met ongeveer dezelfde kilometers iets van 200 euro per maand, exclusief afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

OgWok

U.N.C.L.E.

TweakTweet schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:49:
Wij hebben sinds een tijdje een nieuwe Yaris Now en zo af en toe wil de auto niet meteen starten als we de sleutel gewoon doordraaien. Je hoort dan een soort elektrisch zoem geluidje, de volgende keer doet hij het vaak wel weer als we de sleutel rustig draaien.

Is dit een kwestie van te snel de sleutel door draaien of is er toch wat anders aan de hand?
Terug naar de garage toch? Lijkt me niet normaal.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:43:
[...]

Was dat op je fiets? Dat kunnen niet de totale kosten van een auto zijn. Brandstof, verzekering, onderhoud, MRB, parkeren, afschrijving/sparen voor de volgende. Mijn Prius kost me toch wel € 350 in de maand als ik alles optel.
Bacchus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:23:
Grrrrrene schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:01:
[...]

Maasluip schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:58:
[...]

Uhh? Als ik brandstof en MRB tel kom ik daar al boven. 18.509 km met 1:15 aan 1,40 per liter is al € 1.727. MRB is minstens € 45 per maand, dan kom je al op € 2.267.
Ik denk dat je ergens een paar posten vergeten bent.

Ik rij met mijn Prius 3 met ongeveer dezelfde kilometers iets van 200 euro per maand, exclusief afschrijving.
Ik heb expres geen extra kosten zoals belasting en verzekering meegenomen, want het maakt helemaal niet uit hoe zuinig je rijdt hoeveel je daarvoor betaald. Zuinig rijden zie je alleen terug op de benzine rekening (Ik parkeer wel zuinig, ik heb in 2015 totaal iets van 14 euro parkeergeld betaald, waarvan 10 euro in één keer, in Utrecht) En we hadden het over besparen door zuinig te rijden. Niet besparen door een klein autootje te nemen (weinig belasting) waar je niet in rijdt (goedkope verzekering).

Als ik alles op tel, kom ik op ongeveer 300 euro per maand (exclusief afschijving, dat heb ik nooit begrepen...)

Nou, als ik deze post pak:
Bacchus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:08:
@Bullet NL: Waar jij niet snapt dat mensen graag besparen op autorijden, snap ik niet dat je meer geld dan nodig uitgeeft aan van A naar B komen. Ik bespaar honderden euro's (250 à 600) per maand door een beetje op autokosten te letten. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld ieder jaar twee weken aan extra vakantiedagen kunnen kopen, naar de VS vliegen en die twee weken alle skiresorts van de Rocky's uit gaan testen.
Als ik 250 à 600 euro per maand wil besparen door op auto kosten te letten, moet ik zelfs met alles erop en eraan, ongeveer gratis gaan rijden, of zelfs geld toe krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wij zitten nu ook te twijfelen over het inruilen van onze Yaris hybride.
Met een gezinsuitbreiding begint deze qua formaat toch een beetje tegen te werken.

Een Auris TS of Prius Wagon kijken we naar. De TS heeft wat minder beenruimte achter, de Wagon is zwaarder.
Bij de Wagon viel het me wel op dat de afschrijving enorm is. Een Executive model van 38k is na 4 jaar maar 18k waard. 5000 per jaar dus.
Grrrrrene schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:14:
Daarom zeg ik: iemand die privé rijdt zal nooit dat soort bedragen uitgeven. Hoe is dat privé te verantwoorden, dat je per maand 1000 euro kwijt bent aan je auto? :o
Je vergeet de afschrijving.

[ Voor 39% gewijzigd door kmf op 07-04-2016 08:29 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:58:
[...]

Als ik 250 à 600 euro per maand wil besparen door op auto kosten te letten, moet ik zelfs met alles erop en eraan, ongeveer gratis gaan rijden, of zelfs geld toe krijgen...
Nee, dus niet. Ik reken met een afschrijving van 300 euro, en dan wil ik die auto lang rijden. Mijn vorige auto (Fiat Punto) had ook zoiets aan afschrijving. Dat is dus 1,5x zoveel als het totaal van de rest van de kosten.
Als je een dure auto hebt en die ook nog eens elke 3 jaar vervangt, dan kan afschrijving makkelijk het dubbele zijn, plus dat brandstofkosten het dubbele zijn (t.o.v. wat ik in mijn Prius doe), verzekering hoger.
Dan kun je dus die 250 à 600 besparen.

Dus dat je lage brandstofkosten hebt (nou ja... 1:15 voor een Auris vind ik niet echt super, ik rij 1:23) is echt niet het grootste deel van je kosten. Als je een oud barrel van 500 euro rijdt dan heb je nauwelijks afschrijving en dat bespaart pas geld (en als je onderhoud hebt dan koop je de volgende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe bereken je de afschrijving? Dat is toch geheel afhankelijk van de aanschafprijs van de auto en hoe lang je van plan bent de auto te gaan rijden?
Maasluip schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:37:
[...]
Dus dat je lage brandstofkosten hebt (nou ja... 1:15 voor een Auris vind ik niet echt super, ik rij 1:23) is echt niet het grootste deel van je kosten. Als je een oud barrel van 500 euro rijdt dan heb je nauwelijks afschrijving en dat bespaart pas geld (en als je onderhoud hebt dan koop je de volgende).
Ik denk niet dat jij een Auris uit 2007 hebt, benzine. Ik zag dat jij een Prius reed, ja, die is een stuk zuiniger. Dat kun je niet met een gewone benzine auto gaan vergelijken. 1:15 als de fabrieksopgave 1:14 is, vind ik wel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:53:
[...]

Hoe bereken je de afschrijving? Dat is toch geheel afhankelijk van de aanschafprijs van de auto en hoe lang je van plan bent de auto te gaan rijden?
Ja. Het is onmogelijk om dat exact te bepalen voordat je de auto verkocht hebt. Je kunt er wel een redelijke gooi naar doen.
[...]

Ik denk niet dat jij een Auris uit 2007 hebt, benzine. Ik zag dat jij een Prius reed, ja, die is een stuk zuiniger. Dat kun je niet met een gewone benzine auto gaan vergelijken. 1:15 als de fabrieksopgave 1:14 is, vind ik wel zuinig.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je best een auto kunt rijden die per jaar een paar duizend euro duurder is. Dat ligt niet (helemaal) aan de brandstofkosten maar vooral aan de afschrijving. Daarom is zeggen dat je x aan je auto hebt uitgegeven en x zijn alleen de brandstofkosten een beetje onzinnig.

Als het je niet boeit en je rijdt in een goedkoop oud barrel, dan rij je goedkoop. Als je graag in een grote nieuwe auto rijdt, dan rij je duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Wailing_Banshee schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:53:
[...]

Yup, Komt ook nog bij dat de ene auto meer af schrijft dan de andere. Daarbij, naar mate een auto ouder wordt gaat de afschrijving omlaag, een auto van 4 jaar oud schrijft dus harder af dan een auto van 8 jaar oud.(in veel gevallen) Daarnaast is de KM stand ook belangrijk, Koop je een Prius met +/- 100.000 km, dan je rijd 10 k per jaar, dan schrijft blijft hij na 4 jaar meer zijn waarde behouden dan wanneer je een Prius met 160000 km koopt en het zelfde aantal per jaar rijd. Eigenlijk moet je er vanuit gaan dan een auto met meer dan 200000 km harder af gaat schrijven (i.v.m. groot onderhoud en specifiek in het geval met de prius,extra risico i.v.m. accupakket. (ja ik weet dat er Priussen zijn die met gemak 350000 km rijden met het originele accupakket).
Maasluip schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:14:
[...]

Ja. Het is onmogelijk om dat exact te bepalen voordat je de auto verkocht hebt. Je kunt er wel een redelijke gooi naar doen.

[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je best een auto kunt rijden die per jaar een paar duizend euro duurder is. Dat ligt niet (helemaal) aan de brandstofkosten maar vooral aan de afschrijving. Daarom is zeggen dat je x aan je auto hebt uitgegeven en x zijn alleen de brandstofkosten een beetje onzinnig.

Als het je niet boeit en je rijdt in een goedkoop oud barrel, dan rij je goedkoop. Als je graag in een grote nieuwe auto rijdt, dan rij je duur.
Natuurlijk, komt bij dat grote auto's bijna per definitie harder afschrijven.

Kijk maar eens naar het procentuele verschil na 4 jaar (t.o.v. nieuw) met een Aygo en een Prius 3, dan zal je zien dat deze laatste veel harder afschrijft. Grofweg kan je zeggen dat kleine auto's beter hun waarde behouden. Maar goed, ik maak me hier niet zo druk om. Ik koop een auto die me op dat moment voldoet, rij er een paar jaar in om hem vervolgens weg te doen wanneer ik hem zat ben. Verandering van spijs doet leven ;)

Toen ik nog lease reed had ik om de 2 jaar een nieuwe auto, de lease maatschappijen hadden liever een auto van 2 jaar oud en 160k km dan één van 2 jaar en een paar mand met 180 a 200k km. Ik heb destijds verschillende merken gereden, maar bij het ene merk kreeg ik eerder een telefoontje dat het weer tijd was dan bij het andere. Ze wouden ook nooit een vastcontract datum opnemen in een leasecontract. Dat wil met 40k/5 jaar nog wel.... maar met 100k/jaar wordt dit iets anders. Dan word er gewoon periodiek gekeken wanneer het juiste moment was om een auto weer terug te roepen.

Was qua auto's wel een leuke tijd, lekker door wisselen.

[ Voor 47% gewijzigd door Bullet NL op 07-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Afschrijving kun je historisch een beetje inschatten door op tweedehandssites op te zoeken wat de vraagprijzen (Autoweek Carbase heeft ook een schatting) voor oudere versies van je auto zijn. Voor de eerste vier jaar is 60% afschrijving in totaal een aardig uitgangspunt. Oudere auto's gaan inderdaad wat minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:14:

[...]

Je vergeet de afschrijving.
De afschrijving heb je volledig zelf in de hand. En dat die zo hoog is in de eerste jaren maakt ook dat er zo weinig nieuwe auto's particulier verkocht worden en het gros van de nieuw op kenteken gezette auto's een leaseauto is. Iemand die zijn auto particulier koopt, zal op z'n minst kijken naar auto's van een paar jaar oud, zodat de ergste afschrijving achter de rug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bacchus schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:29:
Afschrijving kun je historisch een beetje inschatten door op tweedehandssites op te zoeken wat de vraagprijzen (Autoweek Carbase heeft ook een schatting) voor oudere versies van je auto zijn. Voor de eerste vier jaar is 60% afschrijving in totaal een aardig uitgangspunt. Oudere auto's gaan inderdaad wat minder hard.
Afschrijven is een feit, toyota is tot nu toe het meest waardevast.
Maar niemand neemt het rijgenot mee alleen maar over de centjes, het klinkt hier echt ouderwets Hollands.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Supertip schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:14:
[...]

Afschrijven is een feit, toyota is tot nu toe het meest waardevast.
Maar niemand neemt het rijgenot mee alleen maar over de centjes, het klinkt hier echt ouderwets Hollands.
Nee hoor. Hoewel...

Wij hebben onze Auris zeer goedkoop kunnen kopen (ongeveer 2/3e van de prijs) omdat wij één speciale eis hadden. Ik wilde een Auris uit de eerste serie (die wilde ik al in 2006, maar toen waren ze nog niet eens uit :p), van max 4 jaar oud (eerste APK gehad), met niet meer dan 50.000 km op de teller. En 3-deurs...

Uiteindelijk is het een geworden met 30K km op de teller, 4 1/2 jaar oud, die een half jaar te koop heeft gestaan, omdat het een 3-deurs was :p
Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig een 5-deurs, zelfs die mini auto's als de Aygo heeft standaard 5 deuren... Ik reed laatst een Yaris uit 2016. Lekker autootje, ik zou hem zo kopen als ik het geld had om hem naast de Auris en de Mazda te kunnen houden, maar wel in 3-deurs. Als ik over mijn schouder keek, keek ik standaard tegen de deurstijl aan... In mijn Auris zie ik de hele deurstijl niet eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
5-deurs is enorm veel praktischer met kinderen. En daardoor is de verkoopwaarde beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 07:55:
5-deurs is enorm veel praktischer met kinderen. En daardoor is de verkoopwaarde beter.
En laten wij daar nou net niet naar kijken (kinderen en verkoopwaarde)... Ik wilde een auto hebben die ik wilde gebruiken, en niet een die ik weer goed kan verkopen (ik heb dan ook geen grijze auto :p)

Ik heb nog wel zitten kijken naar de Auris hybrides, maar die vind je gewoon niet met 3-deurs uitvoering. Zelfs Yarissen met 3 deuren zijn een uitzondering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:39:
[...]
Ik heb nog wel zitten kijken naar de Auris hybrides, maar die vind je gewoon niet met 3-deurs uitvoering. Zelfs Yarissen met 3 deuren zijn een uitzondering...
De Auris Hybrid is nooit met 3 deuren op de Nederlandse markt gebracht. Ik weet niet zeker of hij zelfs ooit geproduceerd is. Inderdaad een gemis, naar mijn smaak. In die lijn zou ik (hoewel Honda's halfbakken CR-Z ontzettend geflopt is) een coupé (Levin?) of coupé-achtige 3-deurs (à la 3D E10) hybride hatchback wel een warm hart toedragen.

[ Voor 38% gewijzigd door Bacchus op 08-04-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou zeggen, ga even bij Lexus shoppen voor een hele mooie hybride coupe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bacchus schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:50:
[...]

De Auris Hybrid is nooit met 3 deuren op de Nederlandse markt gebracht. Ik weet niet zeker of hij zelfs ooit geproduceerd is. Inderdaad een gemis, naar mijn smaak. In die lijn zou ik (hoewel Honda's halfbakken CR-Z ontzettend geflopt is) een coupé (Levin?) of coupé-achtige 3-deurs (à la 3D E10) hybride hatchback wel een warm hart toedragen.
Ik ben gewoon verknocht aan hatchbacks... Coupé's vind ik zonde van de ruimte :p

En helaas is het steeds vaker zo dat hatchbacks stations worden. Ook Toyota doet daar aan mee. Een nieuwe Auris gaat er hier niet komen, ze worden alleen maar langer gemaakt. Dan ga ik wel weer terug naar de Yaris (die is tegen die tijd net zo groot als mijn Auris nu is :p)

Pagina: 1 ... 64 ... 166 Laatste