🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik ben het er niet mee eens dat het zat profiel is, 2.5 mm is in de winter net aan....Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:10:
[...]
Ik heb een normale rijstijl, rijd al 20 jaar schadevrij. De IQ heeft een maximum snelheid van 150 km/uur. Soms rij ik rustig, maar soms ook pittig. Meestal de maximale snelheid die toegestaan is. Niet echt zuinig, gemiddeld 1:17 , volgens het boekje zou die 1:23 halen.
2.5 mm is zat profiel, autorijden is anticiperen.
Dat autorijden anticiperen is ben ik het helemaal met je eens, ook anticiperen op voldoende (goed) onderhoud!
Nee het is niet vreemd dat de vonkenplugjes wel 180.000 km mee gaan, de vraag is alleen als de ontsteking nog even optimaal functioneert als waar de auto voor gecertificeerd is.Onderhoud is overbodig. Toyota zegt dat ik bougies om de 90k moet vervangen, vreemd dat ze na bijna 180k nog goed werken. Auto start perfect, schokt niet. Motor klinkt prima, geen gepingel, getik, geratel.
Een auto is een gebruiksding. De mijne zit vol kleine deukjes (fietsers, parkeerschade) , ik was hem een keer per jaar en het kreng blijft rijden.
Voorbeeld, een auto werkt prima met een niet goed werkende EGR of Lambdasonde. Hoogstens krijg je een foutmelding op je dashboard. Echter, je motor kan door verkeerde waardes van deze sondes ongunstiger gaan verbanden waardoor hij toch door een uitlaatgas meting afgekeurd kan worden, dit terwijl hij op gevoel of gehoor prima loopt!
Kijk, hoelang jij je auto wil houden moet je helemaal zelf weten, ik heb nu twee Toyota's voor de deur staan. Een voor mijn vrouw, een Starlet 1.3 (idd. de bekende, misschien wel meest betrouwbare auto ter wereld, die mede door normaal onderhoud maar niet stuk wil gaan) En een hele jonge Avensis 2.0 CVT Wagon. De Starlet is zo oud dat hij op wordt gereden, d.w.z. er komt pas een andere als de kosten voor onderhoud zo hoog worden dat het eigenlijk niet mee rendabel is om er mee te rijden. De Avensis (onze gezinsauto) gaat er uit als hij een km of 120 duizend heeft gelopen. (hij staat nu op 42.000) Dant wordt het tijd voor een nieuwe, en mee ik mishandel hem niet.... Hij krijgt netjes onderhoud, wissel naar winterbandjes en hij verdient zelfs regelmatig een poetsbeurt!Ik ga hem dus 10 jaar houden, 270K , kijken of dat lukt zonder onderhoud. Remmen, banden vervang ik, de rest pas als het stuk gaat. Misschien een uitlaat, accu.
En ja, ik heb mijn vorige autos ook zo mishandeld. 2 ton met een peugeot 206, 2,5 ton met een bmw 316i en 3,5 ton met een golf 2.
Een Toyota die olie verbruikt, dat duit er al op dat er iets niet helemaal goed is...Het olieverbruik valt me zelf ook iets tegen, inderdaad. Maar ja, van die drie liter kruidvat motorolie per jaar (2,40 per liter) word ik ook niet echt arm. Toyota zelf zegt dat dit ruim binnen de marges valt. Pas als een auto 1 liter bij 1.000km of meer verbruikt is er sprake van een technisch probleem. 1:10.000 valt ruim binnen de specificaties.
Ben wel nieuwsgierig naar jou zuigerveren enzo... Het kan haast niet anders dat die hun werking niet meer goed doen. Overigens 1 liter op 1000Km wordt door een garage aangehouden als bovengrens van wat normaal is, maar feitelijk is dit niet normaal..... Zowel de Starlet en Avensis gebruiken hier geen olie.... Benzine en Ruitenwisservloeistof.... Meer gaat er niet in.
Een prijsverlaging op gebruikte auto's?Headshot_NL schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:52:
Binnenkort wil ik wat goedkoper gaan rijden. Ik zat te kijken naar een gebruikte Yaris Hybrid.
Om niet te veel achteruit te gaan in de opties wil ik gaan voor een Dynamic uitvoering.
Zijn er nog specifieke aandachtspunten bij dit model? Ik weet dat de techniek betrouwbaar is (prius) maar misschien zijn er dingen waar ik naar moet kijken bij een proefrit.
De dynamic modellen met een kilometerstand tot ongeveer 50K die ik nu voorbij zie komen kosten ongeveer €14.000. Zit er nog een prijsverlaging aan te komen of zal ik het voorlopig hiermee moeten doen?
Ik geloof niet dat je echt door hebt hoe deze markt dan werkt.
Gebruikte auto's kennen geen basisprijs, je kan wat handelen als je wel iets/niets hebt in te ruilen. Verder zou je het misschien op opties kunnen gooien, of bandjes... Maar een gebruikte auto is geen product wat collectief in prijs zakt. Een kwestie van vraag en aanbod.
[ Voor 62% gewijzigd door Bullet NL op 26-09-2015 19:10 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Het is ook niet zo dat de prijs van een tweedehands auto in eens in prijs gaat zakken bij een nieuw model..... daar zorgen de garages wel voor.... immers, anders alleen maar kapitaal vernietiging. Je kan er van uit gaan dat de showroomprijzen blijven staan, hoogstens dat er erder iets mogelijk is qua inruil of een korting bij geen inruil.Headshot_NL schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 19:22:
Nee ik snap inderdaad dat een prijs van een 2e hands auto niet vast staat. Dat is altijd afhankelijk van leeftijd, km's, uitvoering, opties, staat etc. Maar er is nu ook het nieuwe model yaris welke ook 2e hands aangeboden gaat worden. Dan zakt mogelijk de prijs van het vorige model, alleen ik volg het al een tijdje maar zie niet zo veel gebeuren.
Verwijderd
Over die banden. Ik heb jarenlang een Kever gereden. Zonder abs, esp, zelfs zonder driepuntsgordel. Ik weet dus dat Anticiperen het belangrijkst in een auto. En mijn toyota remt perfect, moest vorige maand nog een behoorlijke remtest doen, van 120 naar 30.Bullet NL schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 18:52:
[...]
Ik ben het er niet mee eens dat het zat profiel is, 2.5 mm is in de winter net aan....
[...]
Een Toyota die olie verbruikt, dat duit er al op dat er iets niet helemaal goed is...
[...]
En over die dat olieverbuik, dat verbaast me zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje, maar ik denk dat Toyota de volgende motorprogrammatuur heeft
10 if oliefilter older than 1 year or 15,000 km
20 then loose some oil everyday
30 goto 10
Remmen is 1, maar het contact van je banden met de weg is meer dan alleen remmen.Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:57:
[...]
Over die banden. Ik heb jarenlang een Kever gereden. Zonder abs, esp, zelfs zonder driepuntsgordel. Ik weet dus dat Anticiperen het belangrijkst in een auto. En mijn toyota remt perfect, moest vorige maand nog een behoorlijke remtest doen, van 120 naar 30.
Sterker, als jij op sliks zou rijden bij zomerdag (met een web en bandjes die lekker op temperatuur zijn) heb meer grip dan met profiel banden. Profiel alleen zegt dus niets, maar geloof mij nou maar een auto als een Aygo/IQ, die relatief weinig weegt met niet al te brede bandjes heeft zeker baad bij ruime profiel diepte, zeker in de seizoenen die nu voor onze deur staan.
Een remtest van 120 naar 30 in de zomer zegt daar dus helemaal niets over.
Maar goed, ik krijg een beetje het gevoel dat je vooral dwars wil zijn, iedereen zegt dat profiel belangrijk is, overigens, de algehele staat van je banden is belangrijk, dan wil jij hier toch het tegenovergestelde beweren?
Ik heb het al eerder geschreven, 2 mm profiel is een aantekening op je APK keuringsrapport, 1.6mm is het wettelijke minimum voor afkeur. Aanbevolen wordt om de profieldiepte ten alle tijde ruim boven de 2.1mm te houden.
ik heb bijna 20 jaar tussen de 80k en 120k km per jaar naast mijn werkzaamheden gereden, Ik heb diverse rijvaardigheid en race-cursussen gehad, heb ruime ervaring in auto's met/zonder ABS, TCS, enz enz enz. Als het zou moeten dan kan ik mezelf een enorme veer in mijn achterwerk steken, ik rij namelijk al meer dan 20 jaar schadevrij! Maar..... Dit alles zegt geen ene biet wanneer je het materiaal niet goed voor elkaar hebt.
Tja, misschien vertonen je zuigerveren enige vorm van slijtage (dit kan komen door dat kleine stukjes metaal uit het motorblok aanwezig blijft in de motorolie, overigens kan de oorzaak ook in andere dingen zitten, bijvoorbeeld het niet goed warmrijden enz enz.) Dit kan al bij relatief lage KM stand voorkomen wanneer niet tijdig de olie wordt vervangen! Je komt overigens in een vicieuze cirkel, het een zorgt voor een verergering van het ander.En over die dat olieverbuik, dat verbaast me zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje, maar ik denk dat Toyota de volgende motorprogrammatuur heeft
Verwijderd
Voor wat betreft de gewenste en vereiste profieldiepte van banden zijn de volgende punten van belang:
Nieuwe autobanden hebben normaliter een profiel van ongeveer 8 mm.
Bandenfabrikanten raden aan om zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van 3 mm, (wij van WC eend adviseren WC eend) Wanneer de profieldiepte kleiner is dan deze gewenste diepte, dan wordt met name de remweg langer en loopt men meer risico op en bij aquaplaning.
Veel garagebedrijven en bandenbedrijven raden aan de autobanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm.
Bij een APK-keuring wordt een minimale profieldiepte van 1,6 mm als veiligheidsnorm gebruikt. Wanneer de profieldiepte minder is, dan wordt het dringende advies gegeven de banden te gaan vervangen.
Volgens de Wet moet de minimale profieldiepte van autobanden 1 mm bedragen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 10:11 ]
Regeling voertuigen, artikel 5.2.27 lid 4.Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:56:
Volgens de Wet moet de minimale profieldiepte van autobanden 1 mm bedragen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Maar met 1,6mm profiel heb je al totaal geen grip als er wat water op de weg staat. Dus dat is vragen om een ongeluk.De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met
uitzondering van slijtage-indicatoren.
Verwijderd
zie voorbeeld:

dan nog het geval canvas schade. als je weet wat onze banden dagelijks te voorduren krijgen is het beste advies om deze elke 5 jaar te vervangen of als ze aan een gemiddelde profieldiepte van 2 mm zitten.
het gevaar voor een lekke band is ook minder want er zit genoeg 'vlees' op de band zelf. probeer anders eens te lopen met oude schoenen over een weg met spijkers, glas en steentjes.
hier een voorbeeld van een band die een stoeprand heeft geraakt. (gevaar voor klapband)

het fabeltje van nooit vervangen motorolie......filters......etc.....

toyota of niet. het is een techniek gemaakt door mensenhanden en ook deze motoren hebben verse olie nodig.
bougies vervangen? hoezo rijd en start perfect.......... ja en nee. bougies bestaan uit een porseleinen behuizing, deze krijgen na verloop van tijd scheurtjes en ander kleine defecten. wat kan er in het ergste geval gebeuren? deze kan breken en in de cylinderkamer belanden.
of vervuiling op het bougies word dusdanig groot dat deze de bougies kan laten ''smelten''

zie een auto niet als een gebruiksvoorwerp maar als een lichaam van een mens, als wij langer dan gebruikelijk met medische klachten rond blijven lopen dan kan dit chronisch worden. rijd lang met problemen met de auto en deze kunnen ook op lange duur tot hoge kosten leiden.
zorg gewoon dat banden, remmen, ophanging en vloeistoffen optimaal zijn en echt veel problemen zal een auto niet geven.
en misschien iets om over na te denken, bereken eens hoeveel wegcontact een band maakt van zijn gehele oppervlakte. schrik niet als je opeens tot besef komt dat deze heel wat minder is dat de omvang van de band zelf
Je ziet zelf geen verband tussen het niet-vervangen van je olie en je verhoogd olie- en brandstofverbruik? Klinkt mij namelijk als een heel voor de hand liggende verklaring. Op een paar probleem-motoren (naar Toyota's maatstaven dan) na, horen de gewone, economische motoren van Toyota echt geen olie te verbruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:57:
[...]
En over die dat olieverbuik, dat verbaast me zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje, maar ik denk dat Toyota de volgende motorprogrammatuur heeft
10 if oliefilter older than 1 year or 15,000 km
20 then loose some oil everyday
30 goto 10
Nu vind ik Screamer's standpunt ook weer wat extreem want iedereen moet het voor zich weten maar door geen preventief onderhoud te plegen doe je aardig af aan de betrouwbaarheid van je Toyota.
Verwijderd
Die 3 liter olie per jaar is niks mis mee, als ik bij toyota in de garantieperiode daarmee zou komen, zouden ze me lachend wegsturen. Het valt binnen de specificaties. En mijn auto verbruikt niet meer benzine dan normaal, als ik 90km per uur op de snelweg rij, rijdt ie netjes 1:25.
En over grip: ik heb een bmw drie serie gehad met achterwiel aandrijving. Dat is pas een gevaarlijk ding in de sneeuw, zelfs met nieuwe banden.
Anyway, mijn doel is (bijna) 300K te halen in 10 jaar en dan breng ik hem naar de autoweek, mogen ze hem helemaal uit elkaar halen.
Over wat er kan gebeuren. Wasmachines kunnen stuk gaan als je geen Calgon gebruikt (haha, onzinproduct). En een pitje in je voorruit wordt meteen een barst als je je verwarming aanzet als je de "experts" van Carglass mag geloven. Die voorbeelden van die olieplaatjes / bougies zijn extreme voorbeelden en die foto van die luchtbobbel op de band helemaal.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 13:18 ]
Je bedoelt de rubriek 'klokje rond'?Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:46:
Anyway, mijn doel is (bijna) 300K te halen in 10 jaar en dan breng ik hem naar de autoweek, mogen ze hem helemaal uit elkaar halen.
Dan halen ze hem niet uit elkaar hoor, ze meten de kwaliteit en kwantiteit van de vloeistoffen en zetten m even op de brug om onder de auto te kijken of ze bijzonderheden zien. Daarna rijden ze er een stukje mee en dan is het al klaar. Ze doen er zo'n 5 tot 6 op een dag.
Hoi!
Er is een terugroepactie geweest, vervanging van het remvloeistofreservoir.Headshot_NL schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:52:
Binnenkort wil ik wat goedkoper gaan rijden. Ik zat te kijken naar een gebruikte Yaris Hybrid.
Om niet te veel achteruit te gaan in de opties wil ik gaan voor een Dynamic uitvoering.
Zijn er nog specifieke aandachtspunten bij dit model?
Mijn Dynamic van 10-2012 staat inmiddels op dik 72.000 km. Na aankoop (in de winterkou en 14 dagen stilstaan) had ik een startprobleem. Daarna is er een software update geweest en is het probleem niet meer teruggekomen. Blijkbaar werd een lagere accuspanning van de 12 V accu al als een bootfailure gezien.
Verbruik is nu gemiddeld: 5,06 l / 100 km na al die kilometers. Ik rijd erg langzaam en gericht op een laag verbruik. De afgelopen 3 weken heb ik 5700 km gereden door D, CH, CZ, Pl, B en NL. Bij snelheden van > 110 km / h kom ik gemiddeld op 6,1 l / 100 km (doorrijden op de weg Berlijn - Warschau). Bij rustig rijden heb ik ook een tank 4,3 l / 100 km gehaald (cruisen van Praag, Leipzig, Berlijn). Een Prius heeft een lager verbruik dan de Yaris Hybrid!
This footer is intentionally left blank
Ja ik blijf het ook raar vinden dat een prius zuiniger is. Hij heeft dan een betere stroomlijn maar hij is ook een stuk zwaarder. Maar misschien heeft de 1.8 motor toch wat vermogen op reserve wat je niet vaak gebruikt.ajhaverkamp schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:11:
[...]
Er is een terugroepactie geweest, vervanging van het remvloeistofreservoir.
Mijn Dynamic van 10-2012 staat inmiddels op dik 72.000 km. Na aankoop (in de winterkou en 14 dagen stilstaan) had ik een startprobleem. Daarna is er een software update geweest en is het probleem niet meer teruggekomen. Blijkbaar werd een lagere accuspanning van de 12 V accu al als een bootfailure gezien.
Verbruik is nu gemiddeld: 5,06 l / 100 km na al die kilometers. Ik rijd erg langzaam en gericht op een laag verbruik. De afgelopen 3 weken heb ik 5700 km gereden door D, CH, CZ, Pl, B en NL. Bij snelheden van > 110 km / h kom ik gemiddeld op 6,1 l / 100 km (doorrijden op de weg Berlijn - Warschau). Bij rustig rijden heb ik ook een tank 4,3 l / 100 km gehaald (cruisen van Praag, Leipzig, Berlijn). Een Prius heeft een lager verbruik dan de Yaris Hybrid!
Ik kies toch voor de yaris omdat die een stuk lichter is en daardoor maandelijks iets goedkoper. Ook de extra ruimte in een prius heb ik niet nodig.
Het probleem met langere tijd stil staan heb je ook bij de prius. Mocht het voorkomen dan zet ik hem binnen aan een kleine druppel lader.
De terugroepactie kan ik toch zo nakijken door even Toyota te bellen en dit kenteken/chassisnummer na te vragen?
Dat durf ik niet te zeggen. Echter via terugroepregister.rdw.nl zie ik dat het referentiecode "BGG06" is. En via "https://www.toyota.nl/kentekencheck" zie ik dat mijn kenteken geen openstaande acties meer heeft. Wellicht kun je het op die manier ook checken.Headshot_NL schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:23:
[...]
De terugroepactie kan ik toch zo nakijken door even Toyota te bellen en dit kenteken/chassisnummer na te vragen?
Met 1 belletje maar de dealer weet je of er een terugroepactie open staat. Als er 1 open staat kan hij eigenlijk altijd nog kosteloos uitgevoerd worden. Dit kan de dealer je vast zo vertellen.
En even over het banden/onderhoud verhaal hier boven:
APK minimum is 1,6mm en er moet vanuit apk advies gegeven worden om te vervangen bij 2,5mm.
Verder ben ik benieuwd hoe lang de auto het nog volhoud. Bougies zullen onderhand echt wel versleten zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door rp87 op 27-09-2015 17:11 ]
Vroeger had ik dit fenomeen (grotere motor niet altijd minder zuinig) ook tussen de Corolla D-4D 1.4 van mijn vader en mijn Corolla Sedan D-4D 2.0 van mij: hij had consistent boven de 6.0L/100km en ik haalde consistent onder de 6.0L/100km met een vergelijkbaar traject. Ik vermoed dat het verschil erin zit dat de grotere motor minder van zijn (max) vermogen moet aanspreken en hierdoor efficiënter is.rp87 schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:08:
Een prius is inderdaad zuiniger op de snelweg dan een yaris. Dit heeft de prius te danken aan zijn lage luchtweerstand. In de stad zal echter de yaris zuiniger zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 27-09-2015 17:39 ]
Totdat je noodstop moet maken bij slecht weer. Als er dan zijzo'n knakenrijder zoals jij achterin zou klappen zou ik er persoonlijk voor zorgen dat alle schade op jou verhaald zou worden, mocht dat nodig zijn. Autorijden is en serieuze zaak, behandel dan je auto ook als zodanig.Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:10:
2.5 mm is zat profiel, autorijden is anticiperen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Zoals Arfman zegt, autorijden is een serieuze zaak. Persoonlijk ben ik voor een nieuwe regelgeving die autorijders/bezitters die als ze stranden door een mechanisch defect en bij blijk van nalatigheid en lak aan onderhoud dat ook "alle" gemaakte kosten. Berging/schoonmaak/wegafsluiting etc worden verhaalt op de knakenrijders. Je wilt autorijden. Prima. Veiligheid voor jezelf en derden mag hierbij niet tot een issue worden.Arfman schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:48:
[...]
Totdat je noodstop moet maken bij slecht weer. Als er dan zijzo'n knakenrijder zoals jij achterin zou klappen zou ik er persoonlijk voor zorgen dat alle schade op jou verhaald zou worden, mocht dat nodig zijn. Autorijden is en serieuze zaak, behandel dan je auto ook als zodanig.
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:38:
[...]
Zoals Arfman zegt, autorijden is een serieuze zaak. Persoonlijk ben ik voor een nieuwe regelgeving die autorijders/bezitters die als ze stranden door een mechanisch defect en bij blijk van nalatigheid en lak aan onderhoud dat ook "alle" gemaakte kosten. Berging/schoonmaak/wegafsluiting etc worden verhaalt op de knakenrijders. Je wilt autorijden. Prima. Veiligheid voor jezelf en derden mag hierbij niet tot een issue worden.
Ben het helemaal met jullie eens, ik kan er persoonlijk niet bij dat je wil bespraken op veiligheid, dat iemand zijn eigen motor mishandeld moet hij helemaal zelf weten. Maar op banden, wielen en het remsysteem zou je nooit moeten willen besparen.Arfman schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:48:
[...]
Totdat je noodstop moet maken bij slecht weer. Als er dan zijzo'n knakenrijder zoals jij achterin zou klappen zou ik er persoonlijk voor zorgen dat alle schade op jou verhaald zou worden, mocht dat nodig zijn. Autorijden is en serieuze zaak, behandel dan je auto ook als zodanig.
Maar goed, sommige mensen zijn nu eenmaal koppig en eigenwijs, te triest voor woorden eigenlijk.
Wanneer iemand vindt dat autorijden anticiperen is, moet hij/zij dit door trekken tot in alle aspecten, tijdig onderhoud op onderdelen die bewezen van belang zijn voor de veiligheid moet je gewoon uitvoeren. Zeggen dat autorijden anticiperen is en vervolgens zelf laakbaar zijn in triviaal onderhoud is naar mijn mening niets meer of minder dan jezelf ontzettend hypocriet opstellen.
[ Voor 12% gewijzigd door Bullet NL op 27-09-2015 20:48 ]
Verwijderd
Dus de apk is niet veilig, zo zo. 1.6mm is 1.6mm is de wettelijke eis...Arfman schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:48:
[...]
Ik vervang mijn remmen netjes op tijd hoor. De achterremmen zitten er 170.000 km op en waren nog prima volgens de apk keurmeester, heb er speciaal naar gevraagd. Ook de voorremmen waren nog goed genoeg voor de apk, maar die heb ik laten vervangen omdat ze bijna aan vervanging toe waren.
En over de knal (mij nog nooit overkomen, heb wel zo een asociale leaserijder achter op me gehad met zijn auto met abs, esp, winterbanden, volledig onderhouden, maar anticiperen ho maar.....)
Daar is de wa verzekering voor en zolang je auto nog apk gekeurd is en je auto aan de minimale technische eisen voldoet haha, is er niks aan de hand
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 21:51 ]
Natuurlijk, wanneer je auto aan de minimale APK specificaties voldoet kan je vol door knallen, deze specificaties zijn natuurlijk niet voor niets minimaal, vindt je zelf dan ook niet dat het veiliger is om zo ver mogelijk van deze minimale (afkeur) punten kan komen?Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:42:
[...]
Dus de apk is niet veilig, zo zo. 1.6mm is 1.6mm is de wettelijke eis...
Ik vervang mijn remmen netjes op tijd hoor. De achterremmen zitten er 170.000 km op en waren nog prima volgens de apk keurmeester, heb er speciaal naar gevraagd. Ook de voorremmen waren nog goed genoeg voor de apk, maar die heb ik laten vervangen omdat ze bijna aan vervanging toe waren.
En over de knal (mij nog nooit overkomen, heb wel zo een asociale leaserijder achter op me gehad met zijn auto met abs, esp, winterbanden, volledig onderhouden, maar anticiperen ho maar.....)
Daar is de wa verzekering voor en zolang je auto nog apk gekeurd is en je auto aan de minimale technische eisen voldoet haha, is er niks aan de hand
Verwijderd
Nogmaals, ik ben een goede autorijder, anticipeer goed op het verkeer, rij al meer dan 20 jaar meer dan 600.000 km schadevrij. Ik knal niet "vol door", de IQ is daar niet voor gemaakt. Goed weten wat je auto kan is belangrijk en als daar twee achterbanden van 2.5mm bij horen, dan is dat zo. Ik rij nog even een jaar door met deze banden en dan komen er twee nieuwe op. Die mogen dan weer 7 jaar en 200K mee als ik de auto zo lang zou houden.Bullet NL schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:59:
[...]
Natuurlijk, wanneer je auto aan de minimale APK specificaties voldoet kan je vol door knallen, deze specificaties zijn natuurlijk niet voor niets minimaal, vindt je zelf dan ook niet dat het veiliger is om zo ver mogelijk van deze minimale (afkeur) punten kan komen?
By the way, voor de liefhebber, dit zijn de bandjes:
http://www.bandenconcurre...-65-15-84T-F-73-3-C_042f/
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 23:13 ]
Hoe jij auto kan rijden of hoe goed jij anticipeert in het verkeer is toch geen antwoord op de vraag die ik hier boven stel? Overigens, Ik durf de stelling wel aan dat een extreem goede chauffeur met matig materiaal (wat dus tegen de afkeur aan zit mindere resultaten weet te halen dan een goede chauffeur met materiaal wat uitstekend is.Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:11:
[...]
Nogmaals, ik ben een goede autorijder, anticipeer goed op het verkeer, rij al meer dan 20 jaar meer dan 600.000 km schadevrij. Ik knal niet "vol door", de IQ is daar niet voor gemaakt. Goed weten wat je auto kan is belangrijk en als daar twee achterbanden van 2.5mm bij horen, dan is dat zo. Ik rij nog even een jaar door met deze banden en dan komen er twee nieuwe op. Die mogen dan weer 7 jaar en 200K mee als ik de auto zo lang zou houden.
By the way, voor de liefhebber, dit zijn de bandjes:
http://www.bandenconcurre...-65-15-84T-F-73-3-C_042f/
Maar goed, ik zal hem nog eens stellen; vindt jij het niet veiliger om qua specificaties (banden, remmen, etc) ver van de minimale eisen vandaan te blijven? Waar bij ik er dus vanuit ga dat APK afkeurpunten minimaal is.
FYI... Ik rij ook al meer dan 20 jaar schade vrij, meer dan 1.5 miljoen km (ik reken het net speciaal voor je uit).... Nooit geen brokken gemaakt, zelfs geen paaltje geraakt. Ik heb al jaren geen bekeuring gehad, ondanks dat ik zo veel km's heb gemaakt. Ik heb diverse rijvaardigheid trainingen gehad, waarbij ik ook nog een KNAF Racelicentie heb. (Ooit moeten behalen omdat ik o.a. op Zandvoort en Assen rondjes wou rijden in een Citroen AX cup.) Maakt mij dit een goede automobilist? Moah.... Dat oordeel laat ik graag over aan een ander, alleen al omdat ik vindt dat droge statistiekjes helemaal niets zegt over je verkeersinzicht. Misschien weten jij (of ik) ons zelf al meer dan 20 jaar met redelijk veel geluk door het verkeer te begeven.
Kortom, je schermt steeds met het meer dan twintig jarige bezit van je rijbewijs, maar feitelijk zegt dit helemaal geen ene biet. Al helemaal niet in relatie met de technische staat van je auto.
Dit zijn mijn zomerbanden; http://www.profiletyrecen....MI.225.55.017.W.PR3.01/1
En dit zijn mijn winterbanden die begin November onder mijn auto liggen; https://www.kwik-fit.nl/a...zak-lm32/br215-55v17lm32x
Beide erg goed getest, Mijn Avensis is staat rond sinds April op de Primacy 3 zomerbandjes, de Bridgestones gaat er dus in November onder. Ik heb een complete set liggen, LM velg met winterbanden.
Verwijderd
Hoop alleen dat je niemand mee neemt met een technisch onverantwoord en achterstallig onderhoud met je huidige auto. Met zo een auto zou ik zoiezo al niet de weg mee op willen.
Toyota of niet, ELKE auto heeft onderhoud nodig. Kun je dat niet dan moet je je afvragen of je de huidige auto wel kunt onderhouden. Rijden is leuk, onderhoud hoort hier ook bij.
Een klasse lager of enkel fiets zou een optie zijn.
Ach alsjeblieft zeg. Zelfs de allerbeste chauffeur kan in een onverwachte (hence het woord) situatie terecht komen. Een afrit die net iets gladder is dan je denkt, een auto voor je die een klapband krijgt, noem maar op. Als je dan net op de grens zit qua banden (en serieus, 1.6mm is misschien voor de APK prima maar dat zijn eigenlijk al slicks) lig jij gewoon met al je uitmuntende stuurmanskwaliteiten en anticipatievermogen in de kreukels.Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:11:
[...]
Nogmaals, ik ben een goede autorijder, anticipeer goed op het verkeer, rij al meer dan 20 jaar meer dan 600.000 km schadevrij.
Ik snap niet dat je al het geld wat je bespaart op onderhoud niet gebruikt om een setje fatsoenlijke banden te kopen. Ik kan er echt, echt, echt met mijn verstand niet bij dat er mensen met een mindset zoals jij rondrijden. Echt. Niet.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Laat ik een ding zeggen: 6 mm profiel is ook veiliger dan 4 mm, dus iedereen die zijn banden zo ver afrijdt dat er nog maar 4 mm profiel op zit is een gevaar op de weg.
(pas op: sarcasme)
Signatures zijn voor boomers.
Precies... Er is niets mis met het op een zo goedkoop mogelijke manier van autorijden, maar tot op een zekere hoogte. Autorijden kost gewoon geld, dat moet je er dan ook voor vrijmaken. Ik zie het ver weg blijven van APK keuringseisen dan ook totaal niet staan in relatie met veilig en anticiperend rijgedrag.Arfman schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:13:
[...]
Ach alsjeblieft zeg. Zelfs de allerbeste chauffeur kan in een onverwachte (hence het woord) situatie terecht komen. Een afrit die net iets gladder is dan je denkt, een auto voor je die een klapband krijgt, noem maar op. Als je dan net op de grens zit qua banden (en serieus, 1.6mm is misschien voor de APK prima maar dat zijn eigenlijk al slicks) lig jij gewoon met al je uitmuntende stuurmanskwaliteiten en anticipatievermogen in de kreukels.
Ik snap niet dat je al het geld wat je bespaart op onderhoud niet gebruikt om een setje fatsoenlijke banden te kopen. Ik kan er echt, echt, echt met mijn verstand niet bij dat er mensen met een mindset zoals jij rondrijden. Echt. Niet.
Iemand die echt aan veilig en anticiperend rijgedrag doet heeft ruim voor dat bandjes, remmen of anders APK afkeurspul al lang de boel vervangen.
Anticiperen = Is het zoveel mogelijk uitsluiten van risico's.... Verbruiksonderdelen van een auto helemaal oprijden is niet het uitsluiten van risico's.
Je begrijpt het sarcasme in mijn betoog hier boven toch wel? Juist de rijtrainingen en/of ervaringen doen er een stuk minder toe waneeer je gaat besparen op veiligheid.Maasluip schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:15:
(pas op: sarcasme)
[ Voor 9% gewijzigd door Bullet NL op 28-09-2015 08:28 ]
Tuurlijk heeft een auto onderhoud nodig, maar een beetje simpele Toyota komt erg ver zonder onderhoud.
Ik heb zelf ook een karig onderhoudsschema voor m'n oude MR2. Ik gebruik hem op het circuit, ik vervang wel ieder jaar de olie + filter. En remmen gaan eerder op dan je lief is (of weer krom gereden). Nieuwe bandjes moeten nu ook weer. Dus dat zit allemaal wel goed. Maar verder heb ik al 7 jaar niks anders vervangen, Nog nooit een bougie o.i.d.
De distributie riem heeft zijn kilometers nog niet gehaald (nog maar 20dkm ofzo) maar is wel allang over z'n jaren heen. Maar die ga ik ook niet preventief vervangen. Als die knapt is er wat schade, maar de motor is nog okee want het is een non-interference motor.
Dit is niet alleen vanwege de zwaardere omstandigheden, maar ook omdat ze vaak minerale olie gebruiken. Wij gooien overal minimaal half-syntheet in. Als je nog minerale olie gebruikt moet je niet langer dan 5000km mee gaan rijden in dergelijke omstandigheden.Metalfreak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:30:
[...]
Ik zag ooit het onderhoudskaartje in een Toyota Super Custom in Uganda hangen, daar stond op dat ze om de 3000km olie moesten vervangen
Ik heb trouwens ongeveer de europese versie van de Super Custom, en bij mij staat er ook een stickertje dat ik het luchtfilter moet controleren iedere 2000km in zware omstandigheden
Ik heb in het zuiden van Pakistan (in de woestijn) ook nog leuke discussies gehad. "In nederland vervangen we de olie om de 15000 of 20000km" de lokale mechanic: "nee.. je hebt het verkeerd begrepen, je moet er een 0 vanaf halen"
Maarja, wij leven niet in de woestijn, en we gebruiken geen minerale olie meer.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Wat was er gebeurt, zijn motorblok was er plots mee gestopt, toen we de contact sleutel omdraaiden om opnieuw te starten gebeurde er niets behalve een korte klik, wat bleek het blok zat vast, oorzaak achteraf gevonden een volledig verstopte olie filter ( die nooit werd vervangen) , krukas beschadigd en 2 zuigers vast gelopen. Blokje naar de haaien dus.
Toetje op het verhaal, hij is Automekanieker van beroep, en loopt sedertien met rode wangen rond.
Ik denk dat je wel kunt stellen dat het beter is om de olie te vervangen. Maar je kunt niet stellen dat alles maar in de soep gaat lopen als je het niet doet.
Wat betreft banden en remmen is het gewoon de veiligheid die voorop staat, en zou je dus wel tijdig moeten vervangen.
Dat had ik met mijn Yaris, niet de distributieriem maar de dynamo. Die begon op een gegeven moment wat herrie te maken. Naar de garage, die zeiden dat hij op het einde aan het lopen was. Maar hij deed het nog wel en we konden er gewoon mee doorrijden. Dus niets aan doen was hun advies. Dus wij hebben er 3 jaar niets aan gedaan. En toen was ik blij dat ik de ANWB wegenwachtservice had, want ik kwam toen om 1:30 in the middle of nowhere stil te staan toen ik iemand van de laatste trein in Groningen had opgehaald!null schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:58:
De distributie riem heeft zijn kilometers nog niet gehaald (nog maar 20dkm ofzo) maar is wel allang over z'n jaren heen. Maar die ga ik ook niet preventief vervangen. Als die knapt is er wat schade, maar de motor is nog okee want het is een non-interference motor.
Maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hem niet 3 jaar eerder heb laten vervangen. Het was even lastig, maar nooit gevaarlijk. Plus dat ik eindelijk eens echt gebruik kon maken van de wegenwacht met mijn Toyota!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Een oliefilter van pakweg 10 € t.o.v een motorblok van pakweg 2000 €, maak je even de afweging.!null schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:27:
Leuk, maar wat zegt dat nou eigenlijk? Want er zijn dus ook mensen (zoals hier) die al 170.000km rijden met dezelfde olie.
Ik denk dat je wel kunt stellen dat het beter is om de olie te vervangen. Maar je kunt niet stellen dat alles maar in de soep gaat lopen als je het niet doet.
Wat betreft banden en remmen is het gewoon de veiligheid die voorop staat, en zou je dus wel tijdig moeten vervangen.
Verwijderd
Dirt will accumulate in the oil. The filter will remove the dirt for a while, but eventually the filter will clog and the dirty oil will automatically bypass the filter through a relief valve. Dirty oil is thick and abrasive, so it causes more wear.
Additives in the oil like detergents, dispersants, rust-fighters and friction reducers will wear out, so the oil won't lubricate as well as it should.
Eventually, as the oil gets dirtier and dirtier, it will stop lubricating and the engine will quickly wear and fail. Don't worry, this isn't going to happen if you forget to change your oil one month and it goes over the recommended change interval by 500 miles. You would have to run the same oil through the engine for a long time -- many thousands of miles -- before it caused catastrophic failure.
Verwijderd
Verkeerde bezuiniging is dit alles. Remmen horen gewoon top in orde te zijn net als de banden. Ophanging net zo zoals veren en schokdempers. Motoren mag de eigenaar helemaal zelf weten. Maar nogmaals. Dat onderhoud uitstellen en dan lopen schreeuwen om hulp........ Motor niet onderhouden en dan kapot gaan? Prima. Elke kosten die er gemaakt worden om de auto te bergen dient de eigenaar dan zelf voor op te komen. Zoals berging, wegafzetting, etc. Plus een flinke boete voor veroorzaken van gevaar.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:04:
[...]
Een oliefilter van pakweg 10 € t.o.v een motorblok van pakweg 2000 €, maak je even de afweging.
Tuurlijk techniek kan kapot. Maar als blijkt dat de eigenaar de auto zodanig heeft verwaarloosd dan is het niet op een mechanisch defect te brengen.
Verwijderd
Ook een knakenrijder?PWM schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:43:
[mbr]De zin en onzin van onderhoud, olie e.d. kunnen hartstikke interessant zijn. Echter, het is niet Toyota specifiek. De discussie neemt nu wel erg veel ruimte in beslag. Indien mensen er over door willen gaan, wat prima is, lijkt een apart en generiek topic een betere plek[/]
Verwijderd
At least 120,000 miles in a Toyota as proven by davidgilmour....Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:13:
You would have to run the same oil through the engine for a long time -- many thousands of miles -- before it caused catastrophic failure.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2015 21:04 ]
Ja, want n=1 is de waarheid. Maar open alsjeblieft een eigen topic hierover, over hoe geweldig Toyota wel niet is omdat ze zonder onderhoud honderdduizenden KM's kunnen rijden ...Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:02:
[...]
At least 120,000 miles in a Toyota as proven by davidgilmour....
Ik zou hem binnenkort toch even vervangen, bij de 2 ton ofzo. Lijkt me een mooi onderhoudsintervalVerwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:02:
[...]
At least 120,000 miles in a Toyota as proven by davidgilmour....
Want het is zoals hierboven gezegd, maar weinig kosten om olie+filter te vervangen, op de kosten van een motorblok vervangen. En motorblokken zijn duur van Toyota, ook tweedehands.
Ik snap ook wel weer de fun van een test om onderhoud uit te sparen. Maar je kunt ook te ver gaan, zoals bijvoorbeeld met de uitgeharde achterbanden. Die moet je echt vervangen. De olie is nog soort van je eigen keus.
Verwijderd
Wie zegt dat? Ze komen door de APK zonder aantekening. Ze voldoen nog ruimschoots aan het wettelijke minimum! Kreeg geen advies om ze binnenkort te vervangen. Zelfs niet van de Kwikfit of all garages!
De APK zegt niet veel. Ze voldoen wel aan profieldiepte. En wellicht dat de leeftijd nu rond de 6 jaar zit of ouder? Maar met 170dkm weet je dat ze zijn uitgehard.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:51:
[...]
Wie zegt dat? Ze komen door de APK zonder aantekening. Ze voldoen nog ruimschoots aan het wettelijke minimum! Kreeg geen advies om ze binnenkort te vervangen. Zelfs niet van de Kwikfit of all garages!
Collega van me kocht ook een 10 jaar oude auto waar de originele achterbanden nog op zaten, met 120dkm op de teller. Die banden harden uit, waardoor ze daarna minder slijten. Maar hij had ook last van cupping e.d., of althans, dat vertelde ik hem maar, want dan kon je goed horen met het rijden.
Na het vervangen van de banden waren de geluiden weg en reed het beter.
Maar los van dat soort klachten, de kans op een klapband neemt toe. En die zie je niet aankomen.
Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van hun TSN510 navigatie systeem naar een ander model?
1.6 mm is afkeur, 2 millimeter is een aantekening op je APK, dan is 2.5 mm niet ruimschoots.... Zeker wanneer je het vergelijkt met een nieuwe band. 2.5mm is dan dus net aan....Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:51:
[...]
Nogmaals, uitveiligheidsoogpunt zou je zover mogelijk bij die 1.6 mm uit de buurt moeten blijven, zeker met de herfst en winter voor de deur. Begrijp me goed, dat jij voor jezelf een risico wil nemen moet je zelf weten. Het is alleen zo triest voor die andere weggebruiker waar jij het risico ook van vergroot.
[ Voor 71% gewijzigd door Bullet NL op 29-09-2015 08:33 ]
Nu weet ik het zeker; dit is gewoon een troll. Well played.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:51:
Zelfs niet van de Kwikfit of all garages!
Daar lijkt het wel op. Of je dat "well played" moet noemen, vraag ik me af.Arfman schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 08:44:
[...]
Nu weet ik het zeker; dit is gewoon een troll. Well played.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
De auto schudt. Zo hard dat je denkt dat de tomtom uit de houder gaat vallen.
Dit doet ie 20% van de tijd. Zowel met een koude als een warme auto. Zowel bij 60km/u als bij 120km/u. Ik kan het niet reproduceren, dat maakt het irritant.
Ik heb het idee dat alleen komt bij accelereren en bij een wat hogere snelheid (4de, 5de versnelling) . Donderdag ga ik naar de dealer, mits hij dan ook schudt.
Maar misschien dat iemand er toevallig ervaring mee heeft.
Het is dus niet trillen, maar echt schudden.
Zelf heb ik er niet zoveel verstand van, maar googlend kom ik uit bij de turbo, een cilinder oid of het vliegwiel. Iemand die er wat over kan zeggen?
Het gaat om een corolla e12 d4d 2.0 liter.
Hoi!
En als je de koppeling indrukt tijdens het schudden? Om te zien of het met motor meegaat of met wielen?
Kan ook nog iets met vliegwiel zijn trouwens.
Maar dan zou hij toch altijd moeten schudden? Of hoeft dat niet?ThinkPadd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:13:
Motorsteunen?
Kan ik daar zelf wat aan testen?
Ninjaedit?
Koppeling indrukken nog niet geprobeerd, dat zal ik morgen eens doen. Dank voor de tip!
Geen lampjes op het dashboard.
[ Voor 22% gewijzigd door EWK op 29-09-2015 20:26 ]
Hoi!
Nog niet, maar ik ben niet bepaald tevreden over de Touch & Go(?) in mijn Auris Lease Pro. Navigatie is verouderd en vooral de mediaplayer is bagger: hij kan niet omgaan met mappen op een usb stick, schakelt meteen over op BT als je telefoon verbonden wordt, geen flac ondersteuning, geen high-res ondersteuning etc etc.Bullet NL schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:05:
Je hebt hier in ook gewoon gelijk, maar goed. als mensen er niet aan willen...
Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van hun TSN510 navigatie systeem naar een ander model?
Ik denk aan een chinees geval. De kwaliteit van de apparaten loopt sterk uiteen, maar carjoying.com is een van de betere. Helaas hebben ze (nog) geen maatwerk voor een Auris en ben ik bang dat de FM tuner matig is. Ook de eindversterkers zijn vaak minder, maar daar gebruik ik de JBL Green Edge (klasse d) voor die al in mijn auto zit.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

De Prius (9½ jaar oud) heeft een klein jubileum gevierd.
En gelijk iets getest wat ik me altijd al afgevraagd heb. Nadat de meter op 100000 floepte, stopte ik 10 of 20m later. Ik heb zeker 100m achteruit gereden om te kijken of de meter terug zou floepen naar 99999, maar da tis niet het geval. Ik heb het vermoeden dat de meter optelt als je achteruit rijdt, maar ik heb niet de moeite genomen om meer dan één kilometer achteruit te rijden
Hoe dan ook, op naar de volgende ton, hoewel hij die bij dit gemiddelde jaarkilometrage misschien puur op basis van leeftijd niet gaat halen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Twee weken geleden heb ik een nieuwe Auris TS hybrid opgehaald, en met m'n stomme kop niet erop gelet dat er ook een + versie bestaat. Gevolg is oa dat ik nu een nutteloze knop voor spraakherkenning heb.
Ook de navigatie doet nogal eens raar. Zo wil hij je nog wel eens de snelweg afhebben om je vervolgens de eerstvolgende oprit weer te laten pakken
De dealer gaf aan dat de Go en Go+ twee aparte onderdeelnummers zijn, maar ik ben nog driftig op zoek naar een custom firmware voor iig de + functies.
Ook de instellingen die je zelf kan wijzigen vind ik erg karig, bijna alles dat interessant is (aantal keer easy-knipperen 3/5/7, of uitschakelen continue piep in R) moet door de dealer.
Verder rijdt de Auris uitstekend! Lekker cruisen, veel ruimte, prima audio en verder prima in de opties.
Motorsteunen, zoals is geopperd,EWK schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:08:
Iemand ervaring met het volgende?
De auto schudt. Zo hard dat je denkt dat de tomtom uit de houder gaat vallen.
Iemand die er wat over kan zeggen?
Het gaat om een corolla e12 d4d 2.0 liter.
Maar het kan ook iets zijn uit het rijwieldeel...
Banden/velg, ophanging, zelfs je remmen.
Ik zou (ook al doet hij het even niet) je auto gewoon even laten controleren.
Hmmm, ik zat aan de Touch & Go+ te denken, ik zal me eens in carjoying.com verdiepenVideopac schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:40:
[...]
Nog niet, maar ik ben niet bepaald tevreden over de Touch & Go(?) in mijn Auris Lease Pro. Navigatie is verouderd en vooral de mediaplayer is bagger: hij kan niet omgaan met mappen op een usb stick, schakelt meteen over op BT als je telefoon verbonden wordt, geen flac ondersteuning, geen high-res ondersteuning etc etc.
Ik denk aan een chinees geval. De kwaliteit van de apparaten loopt sterk uiteen, maar carjoying.com is een van de betere. Helaas hebben ze (nog) geen maatwerk voor een Auris en ben ik bang dat de FM tuner matig is. Ook de eindversterkers zijn vaak minder, maar daar gebruik ik de JBL Green Edge (klasse d) voor die al in mijn auto zit.
[ Voor 45% gewijzigd door Bullet NL op 29-09-2015 21:26 ]
Heb ik ooit bij een Focus gehad.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Volgens mij waren er in 2004 geen Priussen van onder de 10K... Die Yaris was mijn eerste auto (voordeel van op latere leeftijd je rijbewijs halen, je hoeft dan niet te beginnen in een aftandse barrel maar je kunt beginnen met een 3-jarige met 30K kilometer op de tellerMaasluip schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:01:
En daarom rij je Prius. Zodat je geen dynamo meer hebt die stuk kan gaan![]()
![]()
En trouwens, Prius heb ik altijd geen mooie auto gevonden (politiek correct!). Die achterkant staat me tegen. En voor mij moet een auto naast praktisch ook mooi zijn (mooi in mijn ogen in ieder geval...)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het stomme is dat mijn oude Yaris uit 2012 het wel had. Daar kon je gewoon mapjes aanmaken en die afspelen of alleen die map shuffle of repeat. Mijn 2015 Yaris kan dat niet.Videopac schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:40:
[...]
Nog niet, maar ik ben niet bepaald tevreden over de Touch & Go(?) in mijn Auris Lease Pro. Navigatie is verouderd en vooral de mediaplayer is bagger: hij kan niet omgaan met mappen op een usb stick, schakelt meteen over op BT als je telefoon verbonden wordt, geen flac ondersteuning, geen high-res ondersteuning etc etc.
Dat zijn wel heel weinig kilometers per jaar. Mijn (bijna) 3 jaar oude hybride Yaris staat ondertussen al op dik 72.000 km. Daar zitten 0 woon-werk kilometers bij. In de afgelopen 3 weken heb ik weer een rondje dierentuinen gedaan (Krefeld - Frankfurt - Heidelberg - Basel - Basel - Stuttgart - Munchen - Nurnberg - Praag - Praag - Dresden - Leipzig - Berlijn - Warschau - Warschau - Rostock - Rostock - Maagdenburg - Hannover - Krefeld - Frankfurt - Kerkrade - Antwerpen). Dat waren weer 5700 km, dat tikt lekker aan. De komende weken maak ik zo weinig kilometers dat 1x per maand tanken weer voldoende is. In mijn vakanties tikken de kilometers hard aan.JeroenH schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:15:
[afbeelding]
De Prius (9½ jaar oud) heeft een klein jubileum gevierd.
Toevallig de afgelopen weer heb ik me hier ook nog aan geergerd (Yaris Touch & Go). Het is of random (waarbij ik het gevoel heb dat er maar 5% van alle liedjes afgespeeld worden, ik hoor te vaak dezelfde nummers voorbij komen), of het is alfabetisch. Waardoor je dus ook regelmatig 2x hetzelfde nummer achter elkaar hoort omdat die 2x in de verzamelalbums voorkomt. Gewoon afspelen per mapje kan helaas niet. Het geluid is gelukkig best wel goed met mijn standaard 6 speakers.vinom schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:49:
[...]
Het stomme is dat mijn oude Yaris uit 2012 het wel had. Daar kon je gewoon mapjes aanmaken en die afspelen of alleen die map shuffle of repeat. Mijn 2015 Yaris kan dat niet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Wat je kan doen om het nog enigszins geordend te houden Is de tag van de nummers aan te passen. Bijvoorbeeld de album tag noem je op alle nummers !Muziek en dan komt die bovenaan onder je album te staan met jouw nummers.ajhaverkamp schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:01:
[...
[...]
Toevallig de afgelopen weer heb ik me hier ook nog aan geergerd (Yaris Touch & Go). Het is of random (waarbij ik het gevoel heb dat er maar 5% van alle liedjes afgespeeld worden, ik hoor te vaak dezelfde nummers voorbij komen), of het is alfabetisch. Waardoor je dus ook regelmatig 2x hetzelfde nummer achter elkaar hoort omdat die 2x in de verzamelalbums voorkomt. Gewoon afspelen per mapje kan helaas niet. Het geluid is gelukkig best wel goed met mijn standaard 6 speakers.
Ik heb jaren geleden hard gepiekerd hoe ik fatsoenlijk mijn muziek in de auto (MR-2 Roadster) kon luisteren: 1-DIN met telefoon of media player, 2-DIN met touchscreen, Car PC, etc etc.
Het probleem bij 2-DIN systemen is dat totaal niet nagedacht is over het gebruik, maar enkel dat het de taak doet. Denk aan touch-screen knoppen (niet "blind" te gebruiken), trage oplijsting en bizarre sorteringen.
Car PC done right is quasi onmogelijk als je niet veel tijd wilt steken in het finetunen, troubleshooten en aanpassen van het systeem.
En 1-DIN is zeer summier qua weergave, mogelijkheden en kwaliteit.
Uiteindelijk na maanden zoeken ben ik op een oplossing gestoten die ik vandaag nog steeds gebruik, een 1-DIN Alpine IDA-X305S met een losse iPod. Waarom ?
- goede geluidskwaliteit en degelijke bouw
- analoge manier van bediening (scrollwiel en knoppen)
- minimaal scherm maximaal benut
- correcte werking met gapless playback, ondersteuning voor lange nummers en hoge bitrate, etc.

(not my pics)
Dat in schril contrast met de af-fabriek zooi. In de iQ met TNS 510 gebruik ik mijn telefoon via Bluetooth om zo de standaard media player uit 1999 te vermijden.
"De beste occasion die je kunt kopen", ha!
http://www.autoweek.nl/video/4820/klokje-rond-toyota-prius
Computer says no
Misschien wat meer muziek op mijn telefoon pompen dan
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Had het gelezen javinom schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:35:
Lees maar een paar reactie terug voor een soort van work-around.
En we hebben nog de good old cd's haha.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Daar heb ik dan weer geen last van. Heb alleen 1x meegemaakt dat de auto meldde dat de camera niets kon zien, maar dat was logisch aangezien die recht in de laaghangende zon keek.wortelsoft schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:27:
Nee, ik heb wel op mijn 2015 Auris dat de veiligheidscamera radar combinatie last heeft van condens bij dat soort weer.
Bandenspanning was overigens wel in orde op alle banden.
Computer says no
De airco aan lost het probleem weer op, dus als je altijd de airco aan hebt merk je er niks van.Meekoh schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:10:
[...]
Daar heb ik dan weer geen last van. Heb alleen 1x meegemaakt dat de auto meldde dat de camera niets kon zien, maar dat was logisch aangezien die recht in de laaghangende zon keek.
Bandenspanning was overigens wel in orde op alle banden.
http://www.usatoday.com/s.../09/toyota-isis/73621844/
Weet alleen niet of Toyota er zo blij mee is....
Tja voor dat terrein zijn het goede en betrouwbare auto's.RocketKoen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:10:
Ook wel goede reclame voor de Landcruiser:
[afbeelding]
Maar als de VS of wie dan ook een paar van die auto's te pakken weet te krijgen (ik weet niet of er genoeg overblijft na een drone strike) mag het geen groot probleem zijn voor Toyota om erachter te komen waar ze vandaan komen.
In Australie worden vrij veel Toyota's gejat en men denkt dat deze uit elkaar gehaald worden en dan via containers hun weg naar het middenoosten vinden waar ze dan weer in elkaar gezet worden.
Zien er allemaal wel heel nieuw uit.........RocketKoen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:10:
[afbeelding]
De bak die vooraan rijd is het vorige model en kan dus al een paar jaar oud zijn.OgWok schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:48:
[...]
Zien er allemaal wel heel nieuw uit.........
Deadsy schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:34:
[...]
Tja voor dat terrein zijn het goede en betrouwbare auto's.
Maar als de VS of wie dan ook een paar van die auto's te pakken weet te krijgen (ik weet niet of er genoeg overblijft na een drone strike) mag het geen groot probleem zijn voor Toyota om erachter te komen waar ze vandaan komen.
In Australie worden vrij veel Toyota's gejat en men denkt dat deze uit elkaar gehaald worden en dan via containers hun weg naar het middenoosten vinden waar ze dan weer in elkaar gezet worden.
OgWok schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:48:
[...]
Zien er allemaal wel heel nieuw uit.........
Dit raadsel is opgelost.Deadsy schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:18:
[...]
De bak die vooraan rijdt is het vorige model en kan dus al een paar jaar oud zijn.
Het zijn alleen geen Land Cruisers maar Hiluxes. Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat die dingen al sinds jaar en dag de ruggengraat van de mobiliteit van allerlei militia vormen, al dan niet omgebouwd tot technical. Ook voor de gewone (rijke) Afrikaanse burger is de Japanse 4x4 (pickup) het voorkeursvervoersmiddel, met de Hilux als favoriet.RocketKoen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:10:
[afbeelding]

Die laatste is van de Iran-Irak oorlog. Die oorlog draaide bijna alleen maar om de 40 serie Landcruiser pickups (+ opgeschroefde wapens) en militairen met geweren. Aan beide zijde.
Ik ben in Iran geweest (met een 40 serie Landcruiser
[ Voor 38% gewijzigd door !null op 14-10-2015 10:41 ]
Verwijderd

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 10:43 ]
Of als je een betrouwbare auto zoekt die het ook onder moeilijke omstandigheden blijft doen: Kijk wat rebellen en terroristen in Afrika en het MO gebruikenVideopac schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:59:
Dit is gewoon het nadeel als je betrouwbare auto's maakt die het ook onder moeilijke omstandigheden blijven doen.
Geinig, je mag daar zonder kentekenplaten rijden!null schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:37:
Al tientallen jaren gaat het zo in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. LandCruiser of Hilux, het maakt niet uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die laatste is van de Iran-Irak oorlog. Die oorlog draaide bijna alleen maar om de 40 serie Landcruiser pickups (+ opgeschroefde wapens) en militairen met geweren. Aan beide zijde.
Ik ben in Iran geweest (met een 40 serie Landcruiser), en die gasten verafgoden die auto. Ze worden door opgeknapt zoals hier ook met liefde voor oldtimers wordt omgegaan.
Alleen als je een raketwerper op het dak hebtOgWok schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:41:
[...]
Geinig, je mag daar zonder kentekenplaten rijden
Gister een Prius+ aspiration 2012 gekocht. Een ex-lease auto met de nodige kilometers. Volgende week komen ze hem brengen i.v.m. sterretje in het voorraam.
We zijn gevallen voor de ruimte en rijgemak/comfort. Met 3 kids op de achterbank kan er ook nog iemand mee te spelen.
Verwijderd
Is dat niet gevaarlijk? normaal moeten ze toch op 2,5 bar max?ThinkPadd schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 19:52:
Niet vergeten om de reserveband ook periodiek eens op spanning te brengen.
Thuiskomertje wat in de kofferbak van m'n Yaris ligt kon nog minstens een bar bij in.
Gaat overigens belachelijk veel in zo'n bandje, bijna 4,5 bar
Oh, goed punt! We hebben hem van de tweede auto moeten gebruiken afgelopen zomer, dus ik zal die eens in de kofferbak gooien als we de winterbanden onder de Auris laten leggen...Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:07:
[...]
Is dat niet gevaarlijk? normaal moeten ze toch op 2,5 bar max?

Crosspost van het 'show je auto' topic.
Vond dat ie teveel wiebelde op de nurburgring, dus maar een schroefset van BC racing besteld en dr gisteren even onder geduwd, hij staat een 3-4cm lager dan origineel.
Inclusief de nieuwe velgen en banden.
Als ik nu niet oplet heb ik zodadelijk weer 2 circuitautos
leeg
Terugroepacties staat bij Toyota niet gelijk aan auto's die massaal in de fik vliegen.
In contrast met:
http://www.autoblog.com/2...g-non-deployment-gm-cars/
http://www.autoblog.com/2...l-90-deaths-163-injuries/
http://www.autoblog.com/2...ires-deaths-recall-video/
Goede keuze. Ga je veel plezier aan beleven.ducolwd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:37:
Ik mag mij als Toyota gebruiker melden.
Gister een Prius+ aspiration 2012 gekocht. Een ex-lease auto met de nodige kilometers. Volgende week komen ze hem brengen i.v.m. sterretje in het voorraam.
We zijn gevallen voor de ruimte en rijgemak/comfort. Met 3 kids op de achterbank kan er ook nog iemand mee te spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 21-10-2015 11:49 ]
Verwijderd
Weet ik al decennia lang hoor, je verzint er direct veel bij hoor.Phuncz schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:41:
Wat bedoel je met "weer van dat" ? Dat soort terugroepacties zijn niet verplicht als je geen zin hebt om te gaan. En als je punt over betrouwbaarheid van Toyota in het algemeen gaat, dan moet je ook wel realiseren dat het merk veel sneller terugroepacties organiseert in veel gevallen om mensen terug bij de dealer te krijgen (onderhoudje, winter-checkup, nieuwe wagen zelfs ?)
Terugroepacties staat bij Toyota niet gelijk aan auto's die massaal in de fik vliegen.
In contrast met:
http://www.autoblog.com/2...g-non-deployment-gm-cars/
http://www.autoblog.com/2...l-90-deaths-163-injuries/
http://www.autoblog.com/2...ires-deaths-recall-video/
Toch zijn er zaken die niet zouden mogen gebeuren met hun hoge betrouwbaarheids graad, echter de realiteit toont een ander beeld, mooi dat ze het aanpakken, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Eerst zeg je dat je het al decennia weet, maar je valt wel over de jaarlijkse terugroepactie en de blijkbaar hieraanverwante slechtere betrouwbaarheid ?Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:00:
Toch zijn er zaken die niet zouden mogen gebeuren met hun hoge betrouwbaarheids graad, echter de realiteit toont een ander beeld
Een foutloze auto afleveren is utopie, dat er een na later onderzoek blijkt dat één knopje de kans te heeft om een geurtje te produceren, lijkt me verre van een probleem dat zo'n statements verdient.Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:00:
mooi dat ze het aanpakken, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 21-10-2015 12:24 ]