Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 58 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Prius 2016:

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/361/154/2/S3611542/slug/l/prius-01-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/361/217/3/S3612173/slug/l/015-2016-toyota-prius-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/361/217/2/S3612172/slug/l/014-2016-toyota-prius-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/361/154/3/S3611543/slug/l/prius-interior-1.jpg

Nogal "out-of-this-world" design. Ik vind het design van de zijkant wel mooi.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Zijkant, voorkant en interieur vind ik mooi. Maar de achterkant weet ik niet of ik aan kan wennen. Het is iig veel van de Mirai.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:27
!null schreef op donderdag 10 september 2015 @ 00:24:
Zijkant, voorkant en interieur vind ik mooi. Maar de achterkant weet ik niet of ik aan kan wennen. Het is iig veel van de Mirai.
Bij de voorkant weet ik niet waar ik naar moet kijken, ik bedoel wat de neus is.
Maar ik vind de voorkant niet lelijk. De zijkant en interieur vind ik gewoon mooi.

De achterkant vind ik niet mooi en dat puur vanwege dat dubbel stuk glas en dan bedoel ik dat stuk boven het Toyota teken.

Maar het pluspunt eraan vind ik dat het niet zo een 13 in een dozijn model is zoals bij zoveel lease modellen.

Maar ik denk dat de Prius en Mirai sowieso moeten opvallen en dat ze daarom dergelijke gewaagde designs ervoor gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Deadsy op 10-09-2015 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Al goed dat de Toyota's van de laatste jaren afgestapt zijn van het kenmerkende saaie design dat ze zo lang gehanteerd hebben.
Ook deze bevalt me, al koop ik deze auto's voornamelijk voor de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:00
Deadsy schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:35:
[...]

Bij de voorkant weet ik niet waar ik naar moet kijken, ik bedoel wat de neus is.
Maar ik vind de voorkant niet lelijk. De zijkant en interieur vind ik gewoon mooi.

De achterkant vind ik niet mooi en dat puur vanwege dat dubbel stuk glas en dan bedoel ik dat stuk boven het Toyota teken.

Maar het pluspunt eraan vind ik dat het niet zo een 13 in een dozijn model is zoals bij zoveel lease modellen.

Maar ik denk dat de Prius en Mirai sowieso moeten opvallen en dat ze daarom dergelijke gewaagde designs ervoor gebruiken.
Gaat het hier wel om een dubbel stuk glas? Nadat jij dat zei begin ik er ook aan te denken. Wat ik eerst zag was gewoon 1 stuk glas maar dan een soort van spoiler waar ook de lampen aan bevestigd zijn.
Ik vind het model zeker mooi, hopelijk ook onder de kap een grote verbetering op de zeer slechte prius(1?)..
Althans enige foto's wat ik gezien heb zijn die hierboven, zelf heb ik totaal niks meer met toyota, wel een toyota starlet gehad en dat zijn ontiegelijk goede auto's (laatste model in bezit gehad kuch kuch, spreken we alsnog over 1998). Uiteraard anno 2015 niet de mooiste en luxe meer, maar wel 1 die zonder onderhoud makkelijk door de apk's heen gaat en zo de 1.000.000km tikt, af en toe een distributie riem, nieuwe bandjes en olie verversen en gaan met de banaan, meeste toyota's die daarna gekomen zijn hebben allemaal wel zijn kwaaltjes, en dan vooral de prius wat een rampe bak, geluk hebben als je niet aan de kant komt te staan...

Gewoon jammer dat electronica en auto's niet echt samen gaan, zie de laatste audi's, bmw's, toyota's, opels alles heeft tegenwoordig zijn kwaaltjes.. ''vroegah'' was het nog simpel en van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

JeroenC schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:34:
[...]

Gaat het hier wel om een dubbel stuk glas? Nadat jij dat zei begin ik er ook aan te denken. Wat ik eerst zag was gewoon 1 stuk glas maar dan een soort van spoiler waar ook de lampen aan bevestigd zijn.
Ik vind het model zeker mooi, hopelijk ook onder de kap een grote verbetering op de zeer slechte prius(1?)..
Althans enige foto's wat ik gezien heb zijn die hierboven, zelf heb ik totaal niks meer met toyota, wel een toyota starlet gehad en dat zijn ontiegelijk goede auto's (laatste model in bezit gehad kuch kuch, spreken we alsnog over 1998). Uiteraard anno 2015 niet de mooiste en luxe meer, maar wel 1 die zonder onderhoud makkelijk door de apk's heen gaat en zo de 1.000.000km tikt, af en toe een distributie riem, nieuwe bandjes en olie verversen en gaan met de banaan, meeste toyota's die daarna gekomen zijn hebben allemaal wel zijn kwaaltjes, en dan vooral de prius wat een rampe bak, geluk hebben als je niet aan de kant komt te staan...

Gewoon jammer dat electronica en auto's niet echt samen gaan, zie de laatste audi's, bmw's, toyota's, opels alles heeft tegenwoordig zijn kwaaltjes.. ''vroegah'' was het nog simpel en van goede kwaliteit.
Je kunt zeggen wat je wil van de Prius, maar niet dat die onbetrouwbaar is. Uit alle onderzoeken blijkt juist dat het een hele betrouwbare auto is. Ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt / wat je bron is?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Rij nu zelf een paar jaar een prius 2 en wat een genot is dat.
Apk komt ie iedere keer zo doorheen.
Doet wat ie moet doen en heeft me nog niet in de steek gelaten.
Electronica en auto's gaan steeds beter bij elkaar passen.

Die nieuwe prius ziet er ook weer goed uit vindt ik, vindt het alleen een raar gezicht bij de koplampen van de zinkant?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:00
Videopac schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:50:
[...]

Je kunt zeggen wat je wil van de Prius, maar niet dat die onbetrouwbaar is. Uit alle onderzoeken blijkt juist dat het een hele betrouwbare auto is. Ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt / wat je bron is?
Nou mijn bron was eerst mijn oom die op het begin toen de prius kwam het van de zaak kreeg, binnen 1 maand was die afgekeurd en kreeg hij een nieuwe prius ( een aantal collega's hadden ook motorische problemen / ophanging en sommige weer niet, het is dus niet dat elke prius slecht was. ).
Direct toen de opel ampera kwam zijn ze daarheen overgestapt en geen geklaag meer gehoord. Uiteraard is de ampera een tikkeltje nieuwer maar dat wilt niks zeggen ( zie mijn super ervaringen met de toyota starlet, zeer oud maar zeer betrouwbaar ). Naar mijn weten ( heeft mijn oom / collega's volgens mij geen last van gehad ) was een slechte accu. Maar dit meen ik me weer in het nieuws gelezen te hebben.
Uiteraard ook genoeg ellende in het nieuws geweest over de prius (goed dat ze het openbaar gemaakt hebben, slecht dat al die kwaaltjes aanwezig waren/zijn )

Maar ik zie een reactie boven mij iemand praten over de prius2, waar ik het dan over moet hebben is de prius 1 ( ik wist niet eens dat er een prius 2 was maar goed dat ter zijde ! )

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 11-09-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

JeroenC schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:54:
[...]

Nou mijn bron was eerst mijn oom die op het begin toen de prius kwam het van de zaak kreeg, binnen 1 maand was die afgekeurd en kreeg hij een nieuwe prius
Ik wil je graag geloven, maar dit vind ik een vaag verhaal (ongeacht welke auto dan ook).
( een aantal collega's hadden ook motorische problemen / ophanging en sommige weer niet, het is dus niet dat elke prius slecht was. ).
Direct toen de opel ampera kwam zijn ze daarheen overgestapt en geen geklaag meer gehoord. Uiteraard is de ampera een tikkeltje nieuwer maar dat wilt niks zeggen ( zie mijn super ervaringen met de toyota starlet, zeer oud maar zeer betrouwbaar ). Naar mijn weten ( heeft mijn oom / collega's volgens mij geen last van gehad ) was een slechte accu. Maar dit meen ik me weer in het nieuws gelezen te hebben.
Uiteraard ook genoeg ellende in het nieuws geweest over de prius (goed dat ze het openbaar gemaakt hebben, slecht dat al die kwaaltjes aanwezig waren/zijn )
Ik weet niet welk nieuws jij bedoeld, maar voor zover ik weet is de Prius niet in het nieuws geweest vanwege (onevenredig veel) ellende.
Maar ik zie een reactie boven mij iemand praten over de prius2, waar ik het dan over moet hebben is de prius 1 ( ik wist niet eens dat er een prius 2 was maar goed dat ter zijde ! )
De nu aangekondigde Prius is de Prius-4; de Prius-1 was een sedan die niet lijkt op de Prius-2 en Prius-3 (die wel wat van elkaar weg hebben, maar toch heel verschillend zijn).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Prius staat zeer hoog genoteerd op de betrouwbaarheids barometer, onodig om dan nog met onzin te zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
JeroenC schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:34:
[...]

Dat het 1 stuk glas is met dan een rood stuk opgeplakt is inderdaad logischer.
Maar dat dit onderste stuk doorzichtig is vind ik niets.

De lampen zijn geloof ik geen onderdeel van de klep, op een foto zag ik langs de lampen een naad lopen.

Verwijderd

Hoe zit het met de distributieketting van de 1.0 motor van Toyota. Na hoeveel km gaat die stuk?
is 300.000 haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:50:
Hoe zit het met de distributieketting van de 1.0 motor van Toyota. Na hoeveel km gaat die stuk?
is 300.000 haalbaar?
Die wordt niet preventief vervangen. De verwachte levensduur is ongeveer gelijk aan die van de rest van het motorblok.
Mocht hij toch versleten zijn dan ga je dat vanzelf horen (geratel).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 13 september 2015 @ 02:20:
[...]

Die wordt niet preventief vervangen. De verwachte levensduur is ongeveer gelijk aan die van de rest van het motorblok.
Mocht hij toch versleten zijn dan ga je dat vanzelf horen (geratel).
Ja, ik las dat i.t.t. de distributieriem deze niet preventief vervangen hoeft te worden.
Maar wat gebeurt er als die knapt, motorschade?
En wat is de verwachte levensduur van het beroemde daihatsu 1.0 blok dat door zoveel fabrikanten waaronder toyota wordt gebruikt? 3 ton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:50:
is 300.000 haalbaar?
Inderdaad wordt die (meestal) niet preventief vervangen. Wel is het zo dat een ketting na verloop van tijd wel slijt en langer wordt. De nokkenas-timing gaat dan iets afwijken; ook al zit er een kettingspanner op de ketting.

De nokkenaslagering heeft met een ketting meer te lijden dan een distributie met een riem. Een ketting is zwaarder dan een riem en de middelpunt vliedende krachten die bij een ronddraaiende ketting optreden zijn een stuk hoger. Vooral bij hogere toerentallen. Bij een ketting distributie is het handig het motorolie-niveau op max. te houden. De ketting neemt dan de meeste olie mee en wordt het beste gesmeerd.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:19:
[...]

Inderdaad wordt die (meestal) niet preventief vervangen. Wel is het zo dat een ketting na verloop van tijd wel slijt en langer wordt. De nokkenas-timing gaat dan iets afwijken; ook al zit er een kettingspanner op de ketting.

De nokkenaslagering heeft met een ketting meer te lijden dan een distributie met een riem. Een ketting is zwaarder dan een riem en de middelpunt vliedende krachten die bij een ronddraaiende ketting optreden zijn een stuk hoger. Vooral bij hogere toerentallen. Bij een keting distributie is het handig het motorolie-niveau op max. te houden. De ketting neemt dan de meeste olie mee en wordt het beste gesmeerd.
Wat gebeurt er als de ketting breekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Vliegende kleppen en andere peperdure ellende. Je hebt al al vrij snel over total loss, zeker bij oudere auto's...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:29:
Vliegende kleppen en andere peperdure ellende. Je hebt al al vrij snel over total loss, zeker bij oudere auto's...
Ok, dus de motor en ketting zijn zo gebouwd dat deze in principe levenslang mee gaan, net zoals de motor. Daarom is er geen vervanging nodig. Als je geluk hebt dan gaat de ketting los zitten voordat ie breekt. Daarmee geeft ie een signaal af dat je hem moet vervangen. Moet ik dat zo lezen?

Ik las dat de Seat Mii een distributieriem heeft die pas na 240.000km vervangen moet worden, dat is ook bijna levenslang voor zo een 1.0 stadsautotje.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Of na zoveel jaar, het is van rubber dus dat verouderd. :) Maar een ketting hoor je wel rammelen hoor als ie begint te slijten.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je de distributieketting vervangt moet je wel ook alle tandwielen waar hij over loopt vervangen.
Hierdoor ben je al snel €1000 kwijt.
Maar de meeste auto's belanden op de sloop lang voordat die ketting is versleten. Zolang je tenminste zorgt dat er genoeg (en schone) olie in je motor zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Onderhoud, roestpreventie, etc. Vaak bij oudere leeftijd gaan mensen beknibbelen op onderhoud en worden er zaken niet gedaan (brandstoffilter wordt vaak overgeslagen, etc etc) en dan als ze kapot gaan worden ze vaak gesloopt of ingeruild. Maar een ketting is een dure ingreep idd, duur materiaal en een lastig iets om te vervangen. Distributieriem schuif je in feite er zo op...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:38:
[...]

Ok, dus de motor en ketting zijn zo gebouwd dat deze in principe levenslang mee gaan, net zoals de motor. Daarom is er geen vervanging nodig. Als je geluk hebt dan gaat de ketting los zitten voordat ie breekt. Daarmee geeft ie een signaal af dat je hem moet vervangen. Moet ik dat zo lezen?

Ik las dat de Seat Mii een distributieriem heeft die pas na 240.000km vervangen moet worden, dat is ook bijna levenslang voor zo een 1.0 stadsautotje.
Slap zal een ketting niet gauw gaan staan. Op de losse kant zit namelijk een kettingspanner op veer of oliedruk, of beide. Als de kettingspanner de ketting niet meer strak kan houden is die (ketting) wel heel erg versleten. Breekt de ketting, dan heb je in ieder geval een aantal verbogen kleppen, die door een zuiger zijn geraakt en krom staan. Dan ben je klaar voor een cylinderkop revisie en da's duur. Kromme kleppen vervangen, event. gescheurde klepgeleiders vervangen en kleppen slijpen.
Inderdaad zie je ook dat de distributieriemen steeds langer mee gaan. Geen slechte ontwikkeling natuurlijk.
Blijft wel spelen dat niet bij alle auto's de kapjes en dekseltjes, die de riem moeten beschermen tegen vocht, vuil en zand, net zo goed zijn als de bescherming die een ketting in een motor heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door OgWok op 13-09-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:26:
Als je de distributieketting vervangt moet je wel ook alle tandwielen waar hij over loopt vervangen.
Hierdoor ben je al snel €1000 kwijt.
Maar de meeste auto's belanden op de sloop lang voordat die ketting is versleten. Zolang je tenminste zorgt dat er genoeg (en schone) olie in je motor zit.
Ok, dus dan klopt het dat ie onderhoudsvrij is en levenslang (minimaal 8-12 jaar) meegaat. En vervangen heeft geen zin, want dat is te duur. Een distributieriem vervangen kost €300 , een ketting €1000. Als je an plan bent om een 1.0 liter auto 719.999 km te houden kun je beter een Seat Mii kopen, die gaat zo lang mee voor slechts €600 (2xwisselen) aan diatributieriemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 15:49:
[...]

Ok, dus dan klopt het dat ie onderhoudsvrij is en levenslang (minimaal 8-12 jaar) meegaat. En vervangen heeft geen zin, want dat is te duur. Een distributieriem vervangen kost €300 , een ketting €1000. Als je an plan bent om een 1.0 liter auto 719.999 km te houden kun je beter een Seat Mii kopen, die gaat zo lang mee voor slechts €600 (2xwisselen) aan diatributieriemen.
Ik denk niet dat de rest van je auto >700kkm mee gaat :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Snap niet helemaal waar je met je redenering heen wilt. Een 1.0 liter motor gaat geen 719K KM mee.
Er zijn genoeg (duurdere) modellen auto's met distributieriem, waarbij het vervangen een stuk duurder is dan € 300,--.
Dat het vervangen van een distributieketting (met tandwielen etc) in een Toyota 1.0 liter motor € 1000,-- gaat kosten is een veronderstelling. Daar heb je, eigenlijk, niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

De Seat Mii 1.0 heeft ook zo zijn problemen: zo is de motor slecht bestand tegen (strenge) vorst. Daarnaast heeft de 1.4 veel meer pit, ABS en betere remmen (geventileerde schijfremmen voor). Al zou ik absoluut voor een Yaris gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Videopac schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:47:
[...]

De Seat Mii 1.0 heeft ook zo zijn problemen: zo is de motor slecht bestand tegen (strenge) vorst. Daarnaast heeft de 1.4 veel meer pit, ABS en betere remmen (geventileerde schijfremmen voor). Al zou ik absoluut voor een Yaris gaan.
Zeker. Een Toyota Yaris of een Seat Mii; natuurlijk de Yaris. Overigens wat kan bij de Mii motor slecht tegen vorst? (Lijkt me wat sterk dat de hele motor na flinke vorst de geest geeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op maandag 14 september 2015 @ 07:25:
[...]

Zeker. Een Toyota Yaris of een Seat Mii; natuurlijk de Yaris. Overigens wat kan bij de Mii motor slecht tegen vorst? (Lijkt me wat sterk dat de hele motor na flinke vorst de geest geeft.)
Kan zo snel geen betere link vinden, maar weet wel dat dat destijds in Duitsland best wel een issue was:
http://www.autobild.de/ar...chtwagentest-2321146.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Videopac schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:06:
[...]

Kan zo snel geen betere link vinden, maar weet wel dat dat destijds in Duitsland best wel een issue was:
http://www.autobild.de/ar...chtwagentest-2321146.html
Ja zeker, als door korte ritten condens van de carterventilatie in het smeercirquit komen en bevriezen, èn daardoor de smering blokkeren........ da's drama. Hoor de VW/Seat dealer al zeggen: "meneer, dat hebben ze allemaal; € 800,-- graag" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:12:
[...]

Ik denk niet dat de rest van je auto >700kkm mee gaat :P
Sowieso: als de Mii vanaf 720k km goedkoper wordt vanwege de distributie, zou ik hem lekker laten staan. 720k km in een Mii wens je niemand toe ;) Niet dat het een slechte of oncomfortabele auto is, maar die auto's zijn daar niet voor bedoeld natuurlijk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:08

Meneer aard

Porsche rulez!

OgWok schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:21:
[...]

Ja zeker, als door korte ritten condens van de carterventilatie in het smeercirquit komen en bevriezen, èn daardoor de smering blokkeren........ da's drama. Hoor de VW/Seat dealer al zeggen: "meneer, dat hebben ze allemaal; € 800,-- graag" ;)
Dat is meer in de categorie lekker rijden als gebruiksvoorwerp en lekker niks aan het onderhoud doen. Gewon de juiste olie aan de hand van voorgeschreven viscositeit en klimaat..En niet beknibbelen daarop.
Af en toe wanneer die warm is lekker aan het gas gaan hangen is iets wat tegenwoordig ook op het hart gedrukt moet worden. Alles slipt dicht met die eco hokken, rommel blijft te koud ook op de snelweg. Krijg je meer koolafzetting en weet ik nog meer..

Vanavond even gedacht snel het lampje te vervangen..God miljaar :( wat een avontuur zeg, halve auto uit elkaar om even een lampje te vervangen..De kleine indiaanse handjes waren niet meer voorradig toen ze die auto verkochten..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Meneer aard schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:34:
Af en toe wanneer die warm is lekker aan het gas gaan hangen is iets wat tegenwoordig ook op het hart gedrukt moet worden. Alles slipt dicht met die eco hokken, rommel blijft te koud ook op de snelweg. Krijg je meer koolafzetting en weet ik nog meer..
Dat lees ik mensen wel eens beweren, maar goed onderbouwd bewijs heb ik daar nog nooit voor gezien. De vorige eigenaar van mijn auto reed zuinig (dus rustig) en ik rijd zuinig (dus rustig). Ik ervaar met mijn "eco-hok" (...) niets van de problemen die jij schetst.

Overigens nog maar 83 km en dan heeft de Prius een jubileum:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Capture.JPG

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@JeroenH, ik dacht dat jij een 2006'er had? Dit is het display van een 2004-2005.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je maakte me nu aan het twijfelen, dus even op het kentekenbewijs gekeken. Datum eerste toelating: 09-01-2006. "Oud" model nog net even in het nieuwe jaar op kenteken gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:26:
Je maakte me nu aan het twijfelen, dus even op het kentekenbewijs gekeken. Datum eerste toelating: 09-01-2006. "Oud" model nog net even in het nieuwe jaar op kenteken gezet?
Lijkt me ook niet dat je een 2006 model al op 9 jan geleverd krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

JeroenH schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:26:
Heel goed mogelijk. Ik ken ook geen 2006+ers in jouw kleur. Helaas, want het is een mooie kleur.

Heb je donkere remlichten? < 2006
Heb je hybride logo's op je voorspatschermen? >= 2006
Heb je een glad dashboard? < 2006
Heb je een chromen lip in je grille? >= 2006

enzovoort ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:22:
[...]

Lijkt me ook niet dat je een 2006 model al op 9 jan geleverd krijgt.
Jawel hoor. Het principe is dat als in jaar X een nieuwe versie geleverd wordt dit tot modeljaar X+1 gerekend wordt. En dan kan het zelfs zo zijn dat de introductie al in jaar X-1 gebeurt en er vanaf het voorjaar in jaar X geleverd wordt.
Dus een model 2006 kan al vanaf 2005 geleverd worden. Dat betekent natuurlijk niet dat alle auto's die in 2006 geleverd worden altijd modeljaar 2006 zijn. Het kan best oude voorraad of een demoauto van modeljaar 2005 zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Mijn ex Corolla Sedan model 2008 werd ook op 11 januari 2008 geleverd, het is weldegelijk mogelijk.
Deze was in juni of juli 2007 besteld en was voor september 2007 verwacht :X

[ Voor 29% gewijzigd door Phuncz op 15-09-2015 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Meestal is bij auto's het "modeljaar 2015" al halverwege 2014 beschikbaar. Dit zal ongetwijfeld komen door gebroken boekjaren oid.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

JeroenH schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:42:
[...]

Dat lees ik mensen wel eens beweren, maar goed onderbouwd bewijs heb ik daar nog nooit voor gezien. De vorige eigenaar van mijn auto reed zuinig (dus rustig) en ik rijd zuinig (dus rustig). Ik ervaar met mijn "eco-hok" (...) niets van de problemen die jij schetst.

[afbeelding]
Wil je met alle plezier geloven. Maar haal het kleppendeksel er eens af en maak daar een foto van wat je dan ziet. Hier die foto posten ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OgWok schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:16:
Wil je met alle plezier geloven. Maar haal het kleppendeksel er eens af en maak daar een foto van wat je dan ziet. Hier die foto posten ook mooi.
Nou dat dacht ik niet hoor :) If it works, don't fix it. Mijn Priusje voelt zich kennelijk lekker bij hoe de vorige eigenaar en ik hem behandel(d)en, geen reparaties of storingen en wel een laag verbruik, dus daar ga ik natuurlijk niets aan veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een "eco hok" wordt juist veel sneller warm vanwege de vaak veel lagere motorinhoud. En tenzij je nooit op de snelweg komt maak je ook veel meer toeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Juist niet. Een ecohok heeft weinig verbruik en weinig verbruik betekent ook weinig restwarmte. Natuurlijk warmt een klein blok sneller op dan een groot blok, maar mijn Fiat Punto diesel begon bij -10 na 5 minuten pas iets van warme lucht te produceren terwijl mijn Peugeot 404 dat al na een halve minuut doet.
Maar met een Prius kun je dit niet vergelijken. Een Prius laat de verbrandingsmotor draaien met als doel warmte te genereren. Die motor moet opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Een Prius is ook Fly-By-Wire. Een "ecohok" met een handbak en een humane control unit zal een toerental, een versnelling en een gasstand ondervinden die ergens vanuit ervaring, het gevoel voor techniek door een onderbuik gekozen worden.

Bij een Prius heeft de bestuurder niet veel meer in te brengen dan een stand van een gaspedaal waarmee een verzoek naar het vooronder wordt gestuurd om een bepaald vermogen te leveren. Het motormanagement zoekt daar volgens bepaalde strategieen de meest optimale parameters bij. De strategieën zijn daarbij: behoud van het blok, levensduur van de accu en een zo schoon mogelijke verbranding. Uit dat laatste volgt ook zijn lage verbruik. De eerste twee dragen bij aan de betrouwbaarheid. De motor draait in ieder geval enkel en alleen dan als ie een substantieel nuttige bijdrage aan het gevraagde vermogen kan leveren. Kan die dat niet, dan gaat ie gewoon uit en zal de accu het vermogen leveren.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PaT schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:08:
Meestal is bij auto's het "modeljaar 2015" al halverwege 2014 beschikbaar. Dit zal ongetwijfeld komen door gebroken boekjaren oid.
Heeft niet veel met boekjaren te maken, wel met de traditioneel lagere afzet in de laatste maanden van het kalenderjaar: veel mensen willen een auto van een nieuw kalenderjaar. Om de omzet in de laatste maanden van een kalenderjaar wat op te krikken wordt het nieuwe modeljaar vaak aan het eind van de zomer geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:08

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

[afbeelding]
Veel plezier verder met je eco hok ;)
Maar de problemen die ik schets komen nu nog niet aan de orde, In mijn vrienden groep hebben enkele een garage, allemaal komen ze problemen tegen met dicht geslipte motoren, spul wat niet lekker meer trekt. Puur omdat het te koud blijft waardoor er toch teveel koolafzetting plaats vind. Dit door te lage toeren, als gebruiksvoorwerp zien, en niet lekker in de toeren laten klimmen.

Men moet ook meer eens gaan kijken naar het juiste onderhoud per geval, jammer dat veel garages daar niet op in spelen. Goed voorbeeld is de T5 van mijn moeder, ding word voor een diesel te weinig gebruikt, ze maakt wel km`s maar 70% is stads verkeer..Ding wordt amper warm. Met enige regelmaat draait ie wel een flinke snelweg rit maar als je daar de door VW gestelde onderhouds intervallen pakt dan moet je om de 2 jaar olie vervangen..Ja me neus die dopes zijn al na een jaar uit gewerkt..
Mooi naar 15k/1 jaar gezet en olie verbruik is nu nihil. Regelmatig een additief in de diesel klaar..

Wat hierboven ergens vermeld wordt over afzetting in het kleppendeksel heeft pas zin als men te vaak en heel laat de termijnen niet in acht neemt..Dan gaat het koolstof inderdaad daar afzetten..Enigste remedie is spoelen spoelen en nog eens spoelen.
Heb je nou een smart, dan is het helemaal mooi daar zit niet eens es een carter plug..Daar wordt de olie afgezogen 8)7 Alle zooi blijft mooi onderin hangen...vind je het gek dat die dingen na 100k de pijp aan maarten geven.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je opmerking over de Smart klopt niet, heeft gewoon een carter plug: http://www.smartcarofamer...smart-s-oil-filter-35232/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik denk dat zo'n dichtgeslibt blok er vooral in mee te maken heeft dat mensen hun olie niet verversen.
Vooral als er in het onderhoudsboekje staat "15.000km/1jaar" dan kiezen ze voor de optie die het langste duurt ipv zoals het hoort.
Daar komt dan ook de relatie tussen mensen die weinig rijden en dichtgeslibte blokken vandaan.

Paar leuke voorbeeldjes die ik zelf heb meegemaakt.
Opa zit niet zo vaak meer in de auto, want ver rijden kan hij niet meer. Alleen af en toe een ritje naar de super als het regent of naar verjaardagen van familie in de buurt.
Op een dag deed zijn auto het niet meer. Ik er naar kijken. Nadat ik de accu had opgeladen wilde hij weer starten, maar de hele auto stond te schudden. Bleek hij er ook al jaren geen verse olie in gedaan te hebben.

En dan broertjelief met zijn eerste auto. Hij klaagde over het waarschuwingslampje dat zijn ruitenwisser vloeistof op was. Ook nadat hij die had bijgevuld bleef het lampje aan. Hij was van plan een zwarte marker te pakken om het op te lossen.
Lampje zag er zo uit:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://www.subaru.ca/content/7907/Media/General/webimage/maint_Engine_low_oil_%20level_%20warning.jpg

Daar reed hij dus al 3 maanden mee rond. Een garage had hij alleen gezien voor de APK, maar een onderhoudsbeurt leek hem maar geldverspilling.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Wow, dus geeneens even in het boekje kijken waar het lampje voor is?
En dat met die stift, meen je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deadsy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:55:
yup...
Maar het punt dat ik wilde maken. Dat een auto stuk gaat wil niet zomaar zeggen dat het een slecht ontwerp is. De eigenaar is regelmatig het probleem :P

TheS4ndm4n#1919

• Deadsy
RocketKoen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:56:
[...]

yup...
Maar het punt dat ik wilde maken. Dat een auto stuk gaat wil niet zomaar zeggen dat het een slecht ontwerp is. De eigenaar is regelmatig het probleem :P
God, ik dacht dat zoiets alleen in The Simpsons voorbij kwam.

Dat er mensen zijn die een waarschuwings lampje zien en er niets meedoen vind ik al erg, maar dit, wow.

Verwijderd

Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voerde al in 2008 een kruistocht tegen, zoals hij het noemt, ‘de olieverversmaffia’. Zijn eigen auto rijdt al 350.000 km op dezelfde olie. Hij heeft een peilstok uitgevonden met een chip die aanwijzingen geeft wanneer het foute boel is met de kwaliteit van de motorolie.

De Fiat 850 Spider Club meldde in 2008 dat de ANWB betrokken was bij proeven waarbij Renault testwagens moeiteloos 150.000 km reden zonder olie te verversen. Shell verklaarde meteen dat de olie een volstrekt ontoelaatbaar vervuilingsniveau had. De drie testwagens reden vervolgens probleemloos door. Detroit-diesel ontwikkelde overigens in de zestiger jaren al een tweetaktdiesel waar olie verversen slechts om de 80.000 km nodig was.

De oliën zijn de laatste decennia, door toevoeging van hoogwaardige dopes, kwalitatief beter geworden. Mijn tip is duidelijk: nooit meer olie verversen! Als je dat niet aandurft: begin voorzichtig en sla steeds één beurt over. Beter voor het milieu en je portemonnee!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 00:13 ]

Verwijderd

Tja persoonlijk ga ik die gok niet nemen, voor een 5 euro per liter koop je Shell Helix Ultra, in het geval van de Aygo ben ik voor 23 euro klaar met een wissel. Ik lever het weer netjes in bij de milieustraat om de schade wat te beperken :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Deadsy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:55:
[offtopic] Ja, hoor net zo makkelijk. Is tie kapot, dan koop je gewoon nieuw. Overigens had mijn broer vroeger de nijging de banden op 4 á 5 bar te zetten......... 8)7 Rijdt lekker zuinig, heeft me tijden gekost, hem te overtuigen, dat niet meer te doen. Rijdt overigens verschrikkelijk; een en al gebonk.

Verwijderd

OgWok schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:48:
[...]

[offtopic] Ja, hoor net zo makkelijk. Is tie kapot, dan koop je gewoon nieuw. Overigens had mijn broer vroeger de nijging de banden op 4 á 5 bar te zetten......... 8)7 Rijdt lekker zuinig, heeft me tijden gekost, hem te overtuigen, dat niet meer te doen. Rijdt overigens verschrikkelijk; een en al gebonk.
Is 2.8 bar acceptabel?

• JeroenH
Hangt dat niet van je banden af? Daar staat het maximum op. Ik doe eigenlijk altijd het maximum + 0,1 bar. Lijkt mij een mooi compromis tussen zuinigheid, veiligheid, slijtage en rijcomfort.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hangt af van je belading ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

[...]

[afbeelding]
100.000km ? Das is niks voor een Prius :P

Mijn collega die hier tegenover me op kantoor zit heeft tot 299.999km gereden, toen bleef de km teller staan (foutje in de software van de teller). UIteindelijk is er in 11 jaar tijd bijna 500.000 km gereden met deze Prius II uit 2004. Op het einde begon het ding wel olie te verstoken; ongeveer 1 liter per 2000 km. Toen heeft hij de Prius ingeruild en een Auris hybride gekocht.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Hangt inderdaad van je auto/banden/belading af.

Bij mijn Avensis 2.0 cvt wordt 2.8 bar geadviseerd (staat in het geval van mijn Toyota in de deurpost op een tabel) bij redelijke belasting qua gewicht en snelheden boven de 160 Km/u

Aangezien ik dat regelmatig haal heb ik ze dus netjes op 2.8 bar staat...

[ Voor 7% gewijzigd door Bullet NL op 16-09-2015 09:39 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
EXX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:22:
[...]

Mijn collega die hier tegenover me op kantoor zit heeft tot 299.999km gereden, toen bleef de km teller staan (foutje in de software van de teller). UIteindelijk is er in 11 jaar tijd bijna 500.000 km gereden met deze Prius II uit 2004. Op het einde begon het ding wel olie te verstoken; ongeveer 1 liter per 2000 km. Toen heeft hij de Prius ingeruild en een Auris hybride gekocht.
Wow, nu kom je niet makkelijk in de buurt van de levensduur van de tractieaccu maar rond de 500 dkm schijnt hij toch wel minder te worden. Heeft je collega daar niets van gemerkt?

• JeroenH
EXX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:22:
Nee klopt, net lekker ingereden ;)
UIteindelijk is er in 11 jaar tijd bijna 500.000 km gereden met deze Prius II uit 2004.
Die van mij is nu bijna tien jaar oud. 500k, wauw. Dat ga je op een gegeven moment toch wel merken in wat mechanische onderdelen zou ik denken. Wel met de originele accu neem ik aan?

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ja, orginele accu. Hier en daar waren wat mechanische onderdelen vervangen; wat normaal is gezien de leeftijd en km stand.

In het verbruik was niets te merken van accudegeneratie. Het kan dus best zijn dat de accu niet meer 100% was, maar daar merkte hij dus niks van mbt het gedrag van de auto. De auto was uiteindelijk wel gewoon op, gezien het olieverbruik en nog wat kleinere (mechanische) zaakjes

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• JeroenH
Niet zo gek.

Goede auto, die Prius d:)b

• kmf
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb mijn Prius met 104.000 km gekocht. Ik meld me wel als ik de 200.000 heb gehaald. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Die van mij stond gisteren gedurende 1000 meter op 303030. Op naar de 333333! ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Mijn PrII stond op 116000, nu 233000 nog weinig slijtageproblemen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
En mijn Auris stond vandaag op 5000 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn toyota iq staat op 170.000 kilometer. Heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Is 6 jaar oud. Slechts 2 x de voorbanden vernieuwd, 2 koplampjes en 2 remblokjes. De auto rijdt probleemloos. Op de banden en remblokes na dus alles origineel. Complimenten aan Toyota dat ze een onderhoudsvrije auto op de markt hebben gezet. Alhoewel zij dus in het boekje zetten dat de auto al 11 beurten zou moeten hebben gehad rijdt de wagen probleemloos, start altijd en is al twee keer foutloos door de apk gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:38:
Mijn toyota iq staat op 170.000 kilometer. Heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Is 6 jaar oud. Slechts 2 x de voorbanden vernieuwd, 2 koplampjes en 2 remblokjes. De auto rijdt probleemloos. Op de banden en remblokes na dus alles origineel. Complimenten aan Toyota dat ze een onderhoudsvrije auto op de markt hebben gezet. Alhoewel zij dus in het boekje zetten dat de auto al 11 beurten zou moeten hebben gehad rijdt de wagen probleemloos, start altijd en is al twee keer foutloos door de apk gekomen.
Nog nooit een onderhoudsbeurt?? Dat lijkt me niet heel gezond...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Lekker voor je olie/brandstoffilter/interieurfilter en andere zaken die ik persoonlijk periodiek even zou laten checken ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Meldt je auto eens aan bij Autoweek: ik ben wel benieuwd wat de staat van je auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik kreeg trouwens vandaag de brief v.w.b. de recall voor mijn Auris 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je auto komt nog door de APK met 6 jaar oude achterbanden waar 170kkm op zit?
Of heb je voor met achter gewisseld?

Wat je olie en filters verversen betreft. Je kan ook 20 jaar roken zonder kanker te krijgen. Wil niet zeggen dat het een goed idee is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:58:
[...]

Je auto komt nog door de APK met 6 jaar oude achterbanden waar 170kkm op zit?
Of heb je voor met achter gewisseld?

Wat je olie en filters verversen betreft. Je kan ook 20 jaar roken zonder kanker te krijgen. Wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Ja, originele achterbanden met 170K.
Arfman schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:44:
Lekker voor je olie/brandstoffilter/interieurfilter en andere zaken die ik persoonlijk periodiek even zou laten checken ...
Ik heb een bezinemotor, geen brandstoffilter dus. Ik heb jaren lang een vw Kever gereden. Die had ook geen interieurfilter.
Videopac schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:52:
[...]

Meldt je auto eens aan bij Autoweek: ik ben wel benieuwd wat de staat van je auto is.
Ik ga de auto 10 jaar houden, dan heb ik 270.000 op de teller, dan geef ik die jongens wel even een belletje.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 23:45 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:43:
[...]

[...]

Ik heb een bezinemotor, geen brandstoffilter dus. Ik heb jaren lang een vw Kever gereden. Die had ook geen interieurfilter.
Ik ben benieuwd wat je profiel dan achter is...

En ik was blij dat mijn interieur filter verschoond was, met de laatste beurt. Rook toch weer een heel stuk frisser! (wij roken niet dus daar wordt hij niet vies van)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:43:
[...]

[...]

[...]

Ik ga de auto 10 jaar houden, dan heb ik 270.000 op de teller, dan geef ik die jongens wel even een belletje.
Benzinemotor, dus geen brandstoffilter?! Vertel hoe je dit weet.

Volgens mij zit deze er in:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pkwteile.de/thumb?m=1&id=2221645&lng=nl&e=53

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:13
OgWok schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:44:
[...]

Benzinemotor, dus geen brandstoffilter?! Vertel hoe je dit weet.

Volgens mij zit deze er in:

[afbeelding]
Ja, dat was dus ook mijn idee. Een benzine auto heeft toch ook een brandstoffilter. :?
Ik wil ook niet weten hoe de olie van deze iQ er uit zien (als er nog genoeg olie inzit überhaupt).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Arfman
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Het zal wel zo'n "olie wisselen is een mythe" gast zijn. Gelukkig niet mijn auto maar met achterbanden van 7 jaar/170k km ben je imo wel crimineel bezig, dat kan gewoon niet goed/veilig zijn :X

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ex-collega van mij reed een Peugeot 406 op gas. Wisselde ook nooit olie, vulde alleen bij (1 liter op 5000 km of zo).
Ik zou er ook niet zo bang van worden met een benzineauto. Als je ziet dat er al moderne dieselmotoren zijn met een interval van 35.000 km vraag ik me echt af waarom benzinemotoren nog op 15.000 km zitten.

• Metalfreak
  • Laatst online: 23:16

Metalfreak

Hoije woh!

Maasluip schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:21:
Ex-collega van mij reed een Peugeot 406 op gas. Wisselde ook nooit olie, vulde alleen bij (1 liter op 5000 km of zo).
Ik zou er ook niet zo bang van worden met een benzineauto. Als je ziet dat er al moderne dieselmotoren zijn met een interval van 35.000 km vraag ik me echt af waarom benzinemotoren nog op 15.000 km zitten.
Er zijn ook genoeg auto's met benzinemotoren met intervallen van 30.000 km hoor ;) De VW Polo die ik in 2005 kreeg, had dat al. Nu haalde ik dat op dat moment ook binnen een jaar, maar goed.

Vind het best een nadeel als er een nieuwe auto wordt verkocht met een onderhoudsinterval van 15.000 km.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie het ja. Geeft voor mij toch aan dat dat onderhoudsinterval bij veel merken gewoon een cash-cow is en niet vanwege noodzaak is.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

rimave schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:49:
[...]

Ja, dat was dus ook mijn idee. Een benzine auto heeft toch ook een brandstoffilter. :?
Ik wil ook niet weten hoe de olie van deze iQ er uit zien (als er nog genoeg olie inzit überhaupt).
In NL zal het wel loslopen met benzine met vuil erin, dus het filter wordt niet snel smerig. Maar voor andere landen is het wel heel verstandig een benzinefilter te hebben.

• Metalfreak
  • Laatst online: 23:16

Metalfreak

Hoije woh!

OgWok schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:29:
[...]

In NL zal het wel loslopen met benzine met vuil erin, dus het filter wordt niet snel smerig. Maar voor andere landen is het wel heel verstandig een benzinefilter te hebben.
Ik zag ooit het onderhoudskaartje in een Toyota Super Custom in Uganda hangen, daar stond op dat ze om de 3000km olie moesten vervangen :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mijn Auris heeft een interval van 20.000km. Het is meestal wel zo dat ze bij een nieuwe auto wel zeggen dat de eerste beurt na zo'n 10.000km is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• technopeuter
Top Gear had toch een toyota die ze lieten rijden zonder olie? ging ook goed!
Okie vervangen is 90% BS en zelf vaak ook schadelijk
Filters moeten worden vervangen maar juist toen ging de ontsteking stuk (had niks met elkaar te maken zeiden ze in de garage, ik vind stilstaan een dag na een grote beurt wel byzonder)

diskeltische lurker

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

technopeuter schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:07:
........
Okie vervangen is 90% BS en zelf vaak ook schadelijk
........
OK. Wat is daar schadelijk aan; verlicht mij.

Verwijderd

Arfman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:59:
Het zal wel zo'n "olie wisselen is een mythe" gast zijn. Gelukkig niet mijn auto maar met achterbanden van 7 jaar/170k km ben je imo wel crimineel bezig, dat kan gewoon niet goed/veilig zijn :X
Zo zo, dan zal ik de APK keurmeester aanklagen. 2,4 en 2,5 milimeter zit er nog op, speciaal naar gevraagd.
Mijn kilometers zijn overigens 95% snelwegkilometers en ik rol altijd uit, remmen doe ik nauwelijks aan. Het nieuwe rijden he. Dus slijten doen ze ook nauwelijks.

En de olie is schoon, want hij verbruikt wel wat olie, ik doe een litertje per 10.000 erin. Dus theoretisch 'wissel' ik de olie dan om de 30K, 1 jaar. >:)

Over dat brandsroffilter: dan is deze onderhoudsvrij, alleen bij dieselmotoren wordt ie om de 60K vervangen bij toyota, bij benzine nooit, zie bijlage links onderaan:
http://data.toyota.nl/hom...ijsten/onderhoud%20iQ.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:38:
[...]

Zo zo, dan zal ik de APK keurmeester aanklagen. 2,4 en 2,5 milimeter zit er nog op, speciaal naar gevraagd.
Mijn kilometers zijn overigens 95% snelwegkilometers en ik rol altijd uit, remmen doe ik nauwelijks aan. Het nieuwe rijden he. Dus slijten doen ze ook nauwelijks.

En de olie is schoon, want hij verbruikt wel wat olie, ik doe een litertje per 10.000 erin. Dus theoretisch 'wissel' ik de olie dan om de 30K, 1 jaar. >:)

Over dat brandsroffilter: dan is deze onderhoudsvrij, alleen bij dieselmotoren wordt ie om de 60K vervangen bij toyota, bij benzine nooit, zie bijlage links onderaan:
http://data.toyota.nl/hom...ijsten/onderhoud%20iQ.pdf
Toe maar, 2,4 en 2,5 mm...
En die theoretische oliewissel is natuurlijk onzin, maar dat weet je zelf ook wel.

Verwijderd

Videopac schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:50:
[...]

Toe maar, 2,4 en 2,5 mm...
En die theoretische oliewissel is natuurlijk onzin, maar dat weet je zelf ook wel.
Apk minimum is 1,6 mm. Hij komt door de keuring zonder zelfs een aantekening. En de voorbanden , daar zit natuurlijk de meeste remwerking op. Die vervang ik om de 80K.

• technopeuter

diskeltische lurker

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:38:
[...]

Dan zou ik toch eens naar je remschijven kijken... Ik heb een jaar "het nieuwe rijden" gereden en toen kon ik mijn remschijven laten vervangen omdat er putten in kwamen (ik heb die dingen gezien, dat waren geen mooie schijven meer, maar meer schijven met het oppervlak van een golfbal).

• RocketKoen
Die gast soldeert een stukje hoog corrosies metaal op je peilstok. Noemt het een chip en verkoopt het voor €77.

Hoe het werkt: Als je olie verzuurt gaat dat stukje metaal eerder kapot dan je motor. Dus je zou je olie pas hoeven te verversen als het chipje van kleur verandert.

Bij Kassa reageert een professor:
Toch reageren wetenschappers sceptisch op de ‘methode De Groot’. Eén van hen is Anton Van Beek, verbonden aan de Technische Universiteit Delft en deskundig op het terrein van de tribologie (alles wat met wrijving, smering en slijtage te maken heeft). Van Beek onderschrijft het nut van het meten van de zuurgraad, maar volgens hem is dat niet genoeg. Hij legt uit dat motorolie toevoegingen bevat, ook wel dope of additieven genoemd. Het is noodzakelijk en tegelijkertijd bij zijn weten onmogelijk, om de hoeveelheid additieven te meten. Er zijn er simpelweg teveel: Additieven die een smerende werking hebben, die voorkomen dat olie schuimt, dat er vuil op de cilinderwand neerslaat, dat de katalysator vervuilt, en ga zo maar door. Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt. Wil je dus olie besparen, door niet te verversen, dan ben je meer geld kwijt aan benzine, óf moet je toch vaker dan anders je olie bijvullen.
Zeker als je lange stukken rijdt kun je veel meer kilometers maken voordat de olie vervangen moet worden. Maar als je door blijft rijden tot je olie zuur is, help je je motor in de vernieling (zei het langzaam).

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:28:
[...]

Dan zou ik toch eens naar je remschijven kijken... Ik heb een jaar "het nieuwe rijden" gereden en toen kon ik mijn remschijven laten vervangen omdat er putten in kwamen (ik heb die dingen gezien, dat waren geen mooie schijven meer, maar meer schijven met het oppervlak van een golfbal).
Is ook naar gekeken bij de recente apk, toen ik de blokken liet vervangen na 166K. De schijven waren nog dik in orde. Ja, je leest het goed, de originele remblokjes gingen 166K mee en 6 jaar en hij kwam ermee door de Apk.
Wat een oplichter 77 euro voor een chippie. Mijn motorblok rijdt al 170K probleemloos, zonder enig chippie van 77 euro. Vertrouwde oude daithatsu techniek uit de jaren '70.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 13:43 ]

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:38:
[...]

Is ook naar gekeken bij de recente apk, toen ik de blokken liet vervangen na 166K. De schijven waren nog dik in orde. Ja, je leest het goed, de originele remblokjes gingen 166K mee en 6 jaar en hij kwam ermee door de Apk.
Hmmm, ik ben bijna nieuwsgierig naar je rijgedrag. Ik kom helaas te vaak rijdende chicanes tegen die meer aan het besparen zijn dan dat ze oog hebben voor de rest van het verkeer.
Maar serieus, 1.6 mm is afkeur, 2 mm is een aanbeveling om te vervangen. Met het Hollandse weer (regenbuien enzo) zou ik er voorzorgen dat je altijd voldoende profiel hebt. De Bandjes afrijden is misschien wel leuk voor je bankrekening, maar een band van 1.6 a 2 mm profiel heeft al duidelijk een mindere handeling dan een die 2 a 3x zoveel profiel heeft.

Overigens hebben banden ook een maximale leeftijd, banden krijgen vaak naar een jaar of 6 droogte scheurtjes. Niet aan te raden om daar mee te blijven rijden (ondanks dat het profiel nog goed is)

Autorijden hoor je verstandig te doen, ook het onderhoud.... Wil je goedkoop uit zijn, koop dan geen auto...
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:38:
[...]

[...]

Wat een oplichter 77 euro voor een chippie. Mijn motorblok rijdt al 170K probleemloos, zonder enig chippie van 77 euro. Vertrouwde oude daithatsu techniek uit de jaren '70.
177km zonder olie te vervangen gaat prima, echter.... Een automotor slijt inwendig, fijne metaaldeeltjes blijven onder in het carter hangen, bovendien wordt de werking van het oliefilter ook minder. Lang met olie door rijden is dan ook geen probleem, er komt echter een moment dat de smerende werking van olie dusdanig minder wordt dat dit schadelijk voor de motor gaat zijn. Dat jij dit misschien nog niet ervaart zegt niet over de staat van jou motor met één die wel gewoon vanaf het begin zijn aanbevolen onderhoud heeft gehad. Dat jij dus elke 10 k aan KM een liter olie bij je motor in gooit wil dus niet zeggen dat dit er op neer komt dat je in de 4 a 5 jaar zelf je motorolie hebt vervangen. Immers, de slijtagesporen blijven gewoon aanwezig, de liter die je er bij gooit zal worde vermengt met de oude olie die al in het blok zit en daardoor ook direct mindere eigenschappen hebben voor de motor dat "echt" verse olie.

[ Voor 38% gewijzigd door Bullet NL op 23-09-2015 13:53 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
RocketKoen schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:25:
Bij Kassa reageert een professor:
[...]
Dat verhaal klopt wel een beetje met davidgilmour's waarneming van olieverbuik, wat je bij een vrij jong compacte Japanner niet zou verwachten.

• JeroenH
Precies, ik heb mijn banden moeten vervangen omdat ze uitgedroogd waren, niet omdat te weinig profiel had (<10000 km per jaar). Het risico op een klapband, zeker in het koudere seizoen (band kouder, rubber stugger), werd me te groot.

Verwijderd

Bullet NL schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:47:
[...]

Hmmm, ik ben bijna nieuwsgierig naar je rijgedrag. Ik kom helaas te vaak rijdende chicanes tegen die meer aan het besparen zijn dan dat ze oog hebben voor de rest van het verkeer.
Maar serieus, 1.6 mm is afkeur, 2 mm is een aanbeveling om te vervangen.

Autorijden hoor je verstandig te doen, ook het onderhoud.... Wil je goedkoop uit zijn, koop dan geen auto...

177km zonder olie te vervangen gaat prima, echter....
Ik heb een normale rijstijl, rijd al 20 jaar schadevrij. De IQ heeft een maximum snelheid van 150 km/uur. Soms rij ik rustig, maar soms ook pittig. Meestal de maximale snelheid die toegestaan is. Niet echt zuinig, gemiddeld 1:17 , volgens het boekje zou die 1:23 halen.

2.5 mm is zat profiel, autorijden is anticiperen.

Onderhoud is overbodig. Toyota zegt dat ik bougies om de 90k moet vervangen, vreemd dat ze na bijna 180k nog goed werken. Auto start perfect, schokt niet. Motor klinkt prima, geen gepingel, getik, geratel.

Een auto is een gebruiksding. De mijne zit vol kleine deukjes (fietsers, parkeerschade) , ik was hem een keer per jaar en het kreng blijft rijden. >:)

Ik ga hem dus 10 jaar houden, 270K , kijken of dat lukt zonder onderhoud. Remmen, banden vervang ik, de rest pas als het stuk gaat. Misschien een uitlaat, accu.
En ja, ik heb mijn vorige autos ook zo mishandeld. 2 ton met een peugeot 206, 2,5 ton met een bmw 316i en 3,5 ton met een golf 2.

Het olieverbruik valt me zelf ook iets tegen, inderdaad. Maar ja, van die drie liter kruidvat motorolie per jaar (2,40 per liter) word ik ook niet echt arm. Toyota zelf zegt dat dit ruim binnen de marges valt. Pas als een auto 1 liter bij 1.000km of meer verbruikt is er sprake van een technisch probleem. 1:10.000 valt ruim binnen de specificaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 19:23 ]

• RocketKoen
3 liter olie per jaar. Dat gaat er bij mij ook in. Maar dan wel eerst de oude 3 liter er uit (want hij verbruikt helemaal niks). En die is al 15 jaar oud.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 58 ... 166 Laatste