Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 53 ... 167 Laatste
Acties:
  • 921.816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:30
Die kunnen wel aardige kilometerstanden halen, echter zie je er nog wel eens een staan met richting de 3 ton op de teller en koppakking lek oid.

Wat ik zou aanraden is er eentje uit België te halen. Daar zijn de dieseltjes veel populairder geweest, en staan ze voor prima prijzen met veel lagere kilometerstanden. Daar vind je hier alleen maar dieseltjes voor met minstens 3 ton op de teller.
Invoeren kost een beetje tijd en geld, maar valt mee.

Ik heb er over nagedacht, maar ik rij er net niet genoeg voor.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

ajhaverkamp schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:45:
[...]

Hoe regel je dat? Als je accu leeg zou zijn, gaat je auto bij het starten de volgende keer juist extra zijn best doen om de accu weer op te laden. En dat is met een koude motor niet zo slim. Deze stap lijkt mij dus slecht voor je vebruik.
Hoe je dat regelt? Dat kan op meerdere manieren. Degene die ik voorheen veel gebruikte is dat als ik 50 rijd in de bebouwde kom en je laat even je gas een beetje los, zodat je toerental tot ongeveer halverwege het 2e gedeelte komt (1e gedeelte is 'charge') dan zie je dat hoe op elektrisch overschakelt (even je display omzetten dat hij aangeeft wat hij gebruikt). Daarna kan je weer (rustig) gas geven.

De tweede methode die ik sinds kort gebruik nalv dit onderwerp is bij het verkeerslicht (als deze op rood staat) de EV-modus inschakelen. Dan accelereer je sneller (en tot hogere toeren) met de elektrische motor dan als je alleen ECO-stand gebruikt.

Als je de volgende keer de auto start is je motor sowieso koud en zal hij niet/nauwelijks gebruik maken van de accu. Naarmate je rit vordert laadt hij wel weer op. En je profijt heb je al gehad. Als je met een volle accu start, loop je de kans er niet optimaal gebruik van gemaakt te hebben als hij weer kan opladen door remmen op de motor.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Bacchus schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:53:

1. Hier is discussie over mogelijk: Plankgas is onzuinig maar gematigd vlot optrekken betekent ook dat je eerder in een zuinige modus kunt rijden.

2. Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens: In principe is het elektrische pad minder efficiënt dan het mechanische pad. Met name 's winters heb je echter wel een punt, aangezien de motor 's morgens toch vrij lang moet draaien voor hij warm is.

3. Daarnaast helpt een hoge bandenspanning ook enorm voor je efficiëntie. Hoger dan wat in je portier staat is echter slecht voor de grip (dus veiligheid) en slijt harder. Lager wil je zeker niet, dat is slecht voor alles.
Discussie over punt 1 hoeft voor mij niet. Ik heb beiden uitgebreid geprobeerd onder verschillende omstandigheden, maar rustig accelereren levert (bij mij) veel meer besparing op dan snel accelereren en daarna zsm zuinig rijden. Dat was bij mij echt een slok op een borrel.

Punt 2: Waarom is het elektrische pad dan minder efficiënt?

Punt 3: Mee eens. Ik zet ze nu meestal op 2.7 bar. En dat gripverlies merk ik niets van en als je er op Googled dan zijn de meningen daar ook zeer over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:07

Arfman

Drome!

Iemand tips voor goede zomerbanden onder mijn Yaris (XP90, uit 2006). 15" zit er onder.

De huidige banden vertonen droogtescheurtjes, heb dit laten controleren en kan er nog veilig op rijden maar wil me vast oriënteren :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Volgens mij zijn die nummers op de band ook met een flinke marge opgekalkt. 9 van de 10 mensen pompen hun banden namelijk op nadat hun banden flink zijn opgewarmd. Terwijl je deze eigenlijk 30 minuten lang moet afkoelen.

Oftewel, als je het op de juiste manier doet (met koude banden) dan is 2.7 koud, gelijk aan 2.3 normaal.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:08

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tripl3 D schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:52:
[...]
Hoe je dat regelt? Dat kan op meerdere manieren. Degene die ik voorheen veel gebruikte is dat als ik 50 rijd in de bebouwde kom en je laat even je gas een beetje los, zodat je toerental tot ongeveer halverwege het 2e gedeelte komt (1e gedeelte is 'charge') dan zie je dat hoe op elektrisch overschakelt (even je display omzetten dat hij aangeeft wat hij gebruikt). Daarna kan je weer (rustig) gas geven.

De tweede methode die ik sinds kort gebruik nalv dit onderwerp is bij het verkeerslicht (als deze op rood staat) de EV-modus inschakelen. Dan accelereer je sneller (en tot hogere toeren) met de elektrische motor dan als je alleen ECO-stand gebruikt.
Blijkbaar heb je daar bij de Prius meer grip op dan bij de Yaris. EV-modus doet daar niks, motor slaat toch bij het minste of geringste weer aan. Ik rij ook een heel aantal kilometer door de bebouwde kom als ik naar huis rijd (van de ringweg naar het centrum van A'dam). Daarvan rijd je dus een groot deel elektrisch. Echter slaat na een tijdje toch de motor aan (kachel zet ik al uit om dat uit te sluiten als reden) omdat de (vrij kleine) accu leeg begint te raken. Dan begint de motor met een verhoogd toerental te draaien om hem weer deels de vullen. Dat kan ik niet onderbreken om af te dwingen dat hij enkel dmv remenergie regeneratie mag worden opgeladen. (In de file zal de motor ook altijd na een x aantal minuten aanslaan om de accu op te laden, daar kun je in de Yaris niks aan doen (muv uitzetten auto)). Afdwingen dat de auto dus uitgezet kan worden met bv 50% in de accu lukt niet bij de Yaris. Dat is een kwestie van toeval.
Als je de volgende keer de auto start is je motor sowieso koud en zal hij niet/nauwelijks gebruik maken van de accu. Naarmate je rit vordert laadt hij wel weer op. En je profijt heb je al gehad. Als je met een volle accu start, loop je de kans er niet optimaal gebruik van gemaakt te hebben als hij weer kan opladen door remmen op de motor.
Auto starten met een redelijk lege accu zal bij de Yaris altijd resulteren in de draaiende motor die met een verhoogd toerental gaat draaien om de accu op te laden. Ik kan dus een paar 100 meter rijden met de koude motor, (ook met uitgeschakelde kachel) die zal draaien omdat de motor op temperatuur wil komen om een schone verbranding te realiseren en daarna wachten bij het verkeerslicht. Dan zal de motor niet afslaan, maar doordraaien. Totdat er weer energie in de accu zit en/of de motor een hogere temperatuur heeft. Wat die exacte waardes zijn, durf ik niet te zeggen. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe meer de auto zijn best zal doen om de motor op temperatuur te krijgen en te houden. Ook al betekent dat draaien bij stilstand met een volle accu. Bij een temperatuur van > 20 graden draait hij daarom ook een stuk minder bij stilstand.

TLDR: In de Yaris doet de auto toch vooral wat hij zelf wil met energiemanagement en heb je daar als bestuurder heel weinig invloed op. Wellicht dat dat met de Prius iets anders ligt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 15:12
Tripl3 D schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:17:
Punt 2: Waarom is het elektrische pad dan minder efficiënt?
Dat zit met name in het rendement van de accu: Een NiMH-accu kan maar iets van 2/3e van de elektrische energie die je erin steekt weer terug opleveren. De rest wordt warmte. Daarbij zit er ook een klein beetje verlies in de generator, motor en een extra rondje door het PSD maar die verliezen zijn maar een paar procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ajhaverkamp schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:40:
[...]

TLDR: In de Yaris doet de auto toch vooral wat hij zelf wil met energiemanagement en heb je daar als bestuurder heel weinig invloed op. Wellicht dat dat met de Prius iets anders ligt.
Ik heb zowel in de Prius als in de Yaris (als in de Auris) gereden.

De Yaris is sneller op temperatuur dan de grotere broers, wat waarschijnlijk de reden is dat deze ook sneller en langer stationair gaat draaien om de motor warm te krijgen (en accu op te laden)

De accu heeft ook waarschijnlijk minder vermogen waardoor deze sneller is opgeladen maar ook sneller leeg loopt. Ik kon nog in EV mode komen bij de Prius met 2 streepjes, bij de Yaris weigert ie dat resoluut.

Daarentegen is het wel logisch omdat dit juist goed past bij de Yaris welke vooral voor stadsverkeer is ontworpen.

Eigenlijk vind ik het ook niet heel belangrijk, want ik ga er maar van uit dat Toyota deze keuzes heeft gemaakt na veel testen. Net zoals ik waarschijnlijk niet sneller kan focussen dan de autofocus van mijn camera, ga ik er van uit dat de motormanagement wel weet wat ie moet doen.

Enkel die <2km ritjes om die kratten bier in te slaan in de winter.. daar is de management niet op berekend :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Op onze eerste Auris Hybrid hadden we dakdragers. Mijn zoon zeilt in een Optimistje en die moet soms mee naar ander zeilwater. De eerste Auris 5 deurs. Daar hadden we een dakdrager van Thule op met zogenaamde squarebars van 127 cm breed. Heel fijn met een bootje van 115 cm breed!

De nieuwe Auris TS hybrid heeft echter geïntegreerde dakrails en moet er dus een compleet nieuwe set dakdragers op. Vervelend detail daarbij was dat de dakdragers geen 127 cm breed meer zijn, maar slechts 108 cm, oftewel, net te smal voor de boot :( (of ik moet hem omgedraaid vervoeren, maar dan is de aerodynamica nog veel beroerder....)

Ik ga nu proberen om de squarebars van 127 cm een beetje te modificeren zodat deze toch op het dak passen. Dat is een kwestie van de sleuf waar de voetjes invallen wat verder in te slijpen.
Het 'wrange' is dat op de 5 deurs Auris hybrid wel een squarebar van 120 cm geleverd wordt... Dat verwacht je in eerste instantie niet, want Auris = Auris denk je...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Afgelopen weekend weer een stuk gereden (Zoetermeer -> Wormer voor open dag kleding zaak). En wat een rust was het weer. Even doorkachelen met 125-130 op de A4, en dan kom je bij Hoofddorp, en dan is het 45 op Elektrisch :p (Schipholtunnel dicht, dus kan weinig anders).

Merk wel dat ik in de Prius een stuk relaxder rij. Enige nadeel wat ik dan weer heb is dat ik geen toerenteller, eco stand oid heb. (2004 Business) Dus het is wat meer uitzoek / aanvoel werk.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:04
Nou, het lijkt er op dat ik "over de heuvel" ben qua verhoogd brandstofverbruik bij koud weer: https://www.spritmonitor.de/en/detail/630076.html

ik heb wel een spritmonitor-vraagje. Bij sommige auto's op spritmonitor staat ook een "Monthly Consumption" (zoals hier, zie rechter kolom). Ik kom er echter niet achter hoe ik dat bij mij aanzet. Iemand een idee?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben ook over de heuvel. Voor de derde keer alweer een lager verbruik dan de vorige tankbeurt.
Ik heb daar ook het maandverbruik. Het enige verschil wat ik met jou zie is dat jij de overige kosten ook in spritmonitor hebt gezet, waarschijnlijk maakt hij dan standaard een grafiekje met de verdeling daarvan.
Als je in je profiel kijkt (edit vehicle data) dan staan daar onderin bij Privacy options wat vinkjes, daar kun je bepaalde informatie uitzetten. Ik zou daar eens met spelen en kijken wat het doet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik niet :)

De laatste tankbeurten, sinds 1-2-2015:
20,49
19,77
20,24
19,84
19,64
De laatste was dus redelijk slecht. Wellicht toch omdat die gereden is op de Duitse E10? Normaal zie ik daar weinig effect van terug. Tanken in Duitsland betekent bij mij vaak ook veel rijden in Duitsland en daar is het niet altijd even plat als hier in NL. Dus schommelt het verbruik daar toch aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Volgende week maar even de zomerbandjes onder de Yaris laten zetten (deze week zat al vol) en gelijk ook het remvloeistofresevoir laten vervangen. Kon wel 2 1/2 duren zei de dealer, dus dan toch maar een leenbakje mee. Er op wachten is dan geen optie. Daarvoor duurt het me te lang.

Zaterdag op en neer geweest van Groningen naar Amsterdam. Bij terugkomst was de tank alweer leeg. Deze Yaris Hybride heeft sowieso een klein tankje vind ik. Ik heb nooit meer dan 30 liter getankt en dan brand het lampje al. Zaterdag brandde het lampje nog niet en ging er 27 liter in. Maar toen heb ik ook met 140 op de cc gereden en ja dan gaat het hard met de benzine.

Sowieso is de Hybride Yaris niet extreem zuinig. Ik zit nu op 1 op 16,83 qua verbruik. Die 140 km/h was een uitschieter. Normaal houd ik de powermeter altijd in de eco zone. Ik ben er ook achter dat wanneer je het gaspedaal met een fluwelen voetje bediend je ook volledig elektrisch kunt rijden net onder de 60 km/h. Maar het is erg lastig om het gaspedaal in die stand te houden zodat de motor niet weer bijspringt en je rijd dan echt als een bejaarde. :p

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 10:05
rimave schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:16:
Zaterdag op en neer geweest van Groningen naar Amsterdam. Bij terugkomst was de tank alweer leeg. Deze Yaris Hybride heeft sowieso een klein tankje vind ik. Ik heb nooit meer dan 30 liter getankt en dan brand het lampje al. Zaterdag brandde het lampje nog niet en ging er 27 liter in. Maar toen heb ik ook met 140 op de cc gereden en ja dan gaat het hard met de benzine.

Sowieso is de Hybride Yaris niet extreem zuinig. Ik zit nu op 1 op 16,83 qua verbruik. Die 140 km/h was een uitschieter. Normaal houd ik de powermeter altijd in de eco zone. Ik ben er ook achter dat wanneer je het gaspedaal met een fluwelen voetje bediend je ook volledig elektrisch kunt rijden net onder de 60 km/h. Maar het is erg lastig om het gaspedaal in die stand te houden zodat de motor niet weer bijspringt en je rijd dan echt als een bejaarde. :p
Tsja, met 140 km/h zijn bijna alle auto's onzuinig. :P
En 60km\h elektrisch kun je ook met cc doen ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Bacchus schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:58:
[...]

Dat zit met name in het rendement van de accu: Een NiMH-accu kan maar iets van 2/3e van de elektrische energie die je erin steekt weer terug opleveren. De rest wordt warmte. Daarbij zit er ook een klein beetje verlies in de generator, motor en een extra rondje door het PSD maar die verliezen zijn maar een paar procent.
Oké, dat van die 2/3e efficiency begrijp ik wel, maar als je accu vol zit omdat je afremde op je motor is het sowieso voordeliger om de accu leeg te trekken dan weer benzine te gaan verbruiken.
Want dat gecombineerde verbruik op de snelweg zet volgens mij ook nauwelijks zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:46:
[..]

ik heb wel een spritmonitor-vraagje. Bij sommige auto's op spritmonitor staat ook een "Monthly Consumption" (zoals hier, zie rechter kolom). Ik kom er echter niet achter hoe ik dat bij mij aanzet. Iemand een idee?
Volgens mij gaat dat vanzelf, ik heb hem ook met mijn Yaris P1 terwijl ik mij niet kan herinneren dat ik naar die optie gezocht heb.

Denk dat je gewoon meer tankbonnetjes moet invoeren. Ik heb er nu 33 in staan en heb hem wel. Jij hebt er 26 en nog niet, wellicht dat hij bij 30 tankbonnetjes erin komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tripl3 D schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:03:
[...]

Oké, dat van die 2/3e efficiency begrijp ik wel, maar als je accu vol zit omdat je afremde op je motor is het sowieso voordeliger om de accu leeg te trekken dan weer benzine te gaan verbruiken.
Want dat gecombineerde verbruik op de snelweg zet volgens mij ook nauwelijks zoden aan de dijk.
Op de snelweg zijn de benzine-atkinsonsmotoren helemaal in hun element en zijn ze dus het meest efficient om te gebruiken. En de elektromotor zal het verbruik afvlakken voor de kleine acceleraties.

Sowieso is het Hybride-concept bedacht om het uitstoot te verminderen, niet om zuiniger te rijden. Want als dat echt het doel was, dan hadden ze Pulse&Glide wel softwarematig ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ThinkPadd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:11:
[...]

Volgens mij gaat dat vanzelf, ik heb hem ook met mijn Yaris P1 terwijl ik mij niet kan herinneren dat ik naar die optie gezocht heb.

Denk dat je gewoon meer tankbonnetjes moet invoeren. Ik heb er nu 33 in staan en heb hem wel. Jij hebt er 26 en nog niet, wellicht dat hij bij 30 tankbonnetjes erin komt?
Klinkt best aannemelijk, of misschien als je er minimaal voor elke maand van het jaar eentje hebt, dat heb ik ook nog niet. Ik ga vanavond eens kijken in de settings en anders wacht ik het rustig af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Meekoh schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:46:
[...]

Tsja, met 140 km/h zijn bijna alle auto's onzuinig. :P
En 60km\h elektrisch kun je ook met cc doen ;)
True, maar ook de cc houd hem niet netjes vast, dus na een kilometer springt de benzinemotor weer aan.
Het ligt echt heel gevoelig bij de Yaris om ook op 60 km/h elektrisch te rijden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

In ieder geval moet de weg vlak zijn (of aflopen), anders kun je het zeker vergeten. Sowieso gaat het makkelijker op de CC. In Duitse Baustelle (Werk aan de weg) is het meestal max 60 en dan tuf je vaak elektrisch.

1:16,83? Dan rijd je te hard :) Ik heb slechts 2 tankbeurten die slechter dan dat zijn, 1:16,64 en 1:15,88. De eerste was mijn 6de tankbeurt in de winter. De andere een dodelijk saai stuk van Duitsland naar Denemarken en weer terug richting Hamburg. Daar heb ik bewust stukken hard (140 km/u of zo) gereden.

[ Voor 42% gewijzigd door ajhaverkamp op 23-03-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10

Meneer aard

Porsche rulez!

Zijn er hier toyota rijders met een 2.0 (150 pk) die ze hebben laten chippen? Ik rijd nu zo`n 1,5 jaar een 2.0 automaat maar ik begin me steeds meer te ergeren aan het karakter van de motor..Ik kom van een 2.2 uit de camry waar je onderin best een bult koppel hebt, en had overigens erger voorgesteld de 2 ltr dan, dat die wat minder zou hebben..

Maar je moet het ding toch redelijk (zoals vele vvti blokjes) in de toeren schoppen wil die lekker aan het gas hangen. Dicht slippen krijgt ie geen kans, veel lange ritten, vaak in de toeren schoppen en lekker warm laten worden.
Minder warm wordt ik van de opties die ze bieden om te chippen, het gaat naar 160-165pk en 220 nm koppel. In het koppel ben ik meer geïnteresseerd maar om nou enkel een 220 (nou ja, 228) nm koppel te winnen vind ik nogal marginaal bij veel tuners..Heb nog niet echt een jap specialist gevonden, ze zitten allemaal rond de 600 euro voor een chiptuning..Maar volgens mij is er veel meer uit te halen uit een direct ingespoten 2.0.

Suggesties anyone?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een Porsche kopen? ;)

(n.a.v. je account-onderschrift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

-tom-562

Oliesjeik

Meneer aard schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:33:
Zijn er hier toyota rijders met een 2.0 (150 pk) die ze hebben laten chippen? Ik rijd nu zo`n 1,5 jaar een 2.0 automaat maar ik begin me steeds meer te ergeren aan het karakter van de motor..Ik kom van een 2.2 uit de camry waar je onderin best een bult koppel hebt, en had overigens erger voorgesteld de 2 ltr dan, dat die wat minder zou hebben..

Maar je moet het ding toch redelijk (zoals vele vvti blokjes) in de toeren schoppen wil die lekker aan het gas hangen. Dicht slippen krijgt ie geen kans, veel lange ritten, vaak in de toeren schoppen en lekker warm laten worden.
Minder warm wordt ik van de opties die ze bieden om te chippen, het gaat naar 160-165pk en 220 nm koppel. In het koppel ben ik meer geïnteresseerd maar om nou enkel een 220 (nou ja, 228) nm koppel te winnen vind ik nogal marginaal bij veel tuners..Heb nog niet echt een jap specialist gevonden, ze zitten allemaal rond de 600 euro voor een chiptuning..Maar volgens mij is er veel meer uit te halen uit een direct ingespoten 2.0.

Suggesties anyone?
Benzine zonder turbo? Lekker zo laten. Is nagenoeg niks mee te winnen door enkel chiptuning

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onderweg naar 1000 km op een tank. Kijken of het dit keer lukt. Paar langere stukken voor de boeg, dus wie weet.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CAzpEjWWsAI9FBV.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
rimave schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:16:
Ik heb nooit meer dan 30 liter getankt en dan brand het lampje al. Zaterdag brandde het lampje nog niet en ging er 27 liter in. Maar toen heb ik ook met 140 op de cc gereden en ja dan gaat het hard met de benzine.
Er zit een 36 liter tank in volgens het internet. Mijn Auris begint 9 liter voor het einde (45liter) al te knipperen.
Dan kan je nog 100 km lang een tank station zoeken zonder al te nerveus te worden :)
Verbruik hangt vooral af van de snelheid. 100 op de teller en de CC aan scheelt een hoop. Kou, regen, wind en winterbanden hebben allemaal een nadelige invloed.

Rustiger optrekken niet al te diep in het powergebied scheelt ook nog wat. Over het al dan niet elektrisch rijden maak ik me geen enkele zorgen dat regelt Toyota maar.

Merk wel dat als het rustig is op de weg ik ook rustiger rij. De laatste tijd veel achter slakken gereden die 60 rijden op een 80 weg dan is een laag gemiddelde gebruik voor de rest van de rit al weer mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

timovd

Voorsprong door techniek

JeroenH schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:54:
Onderweg naar 1000 km op een tank. Kijken of het dit keer lukt. Paar langere stukken voor de boeg, dus wie weet.

[afbeelding]
Goed werk met een buitentemperatuur van 9 graden C. Ik rijd veel stadsverkeer, dus 1000 heb ik nog nooit gehaald.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb recent 1004 kilometer op een tank gehaald met mijn '00 Yaris. Er ging toen precies 44,7 liter in, wat wel eng dicht bij de opgegeven tankinhoud van 45 liter komt, maar een gemiddelde van 22,4 km/l met dit weer is geen teleurstelling. Heb nu alle zuinigheidsdoelen wel bereikt met deze wagen en voor deze laatste heb ik voor het eerst serieuze aanpassingen moeten doen. Weer terug naar 5W30 olie, nieuwe bakolie, rijden zonder ventilatie of radio, banden extra hard opgepompt, overdag zonder lichten gereden, geen reservewiel meegenomen en al mijn ritten zo plannen dat ik absoluut geen file tegen zou komen en slechts één stoplicht. Het doel is bereikt, maar het is niet voor herhaling vatbaar. :P

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor olie rijd je normaal op dan? Ik heb er 10W40 in zitten bij mijn '01 Yaris. Weet nog niet wat ik er van het zomer (dan wil ik het weer gaan vervangen, na een jaar) in ga gieten, weer 10W40 of toch ook terug naar 5W30...

En heb je bakolie zelf vervangen?

Die van mij wil ik misschien ook eens vervangen, maar ligt er beetje aan hoe moeilijk/makkelijk dat is. Staat nu 70K op de klok en volgens mij is de bakolie nog nooit vervangen. Soms heb ik wel eens moeite om hem in de 1 of in de R te krijgen, zou bakolie vervangen dan helpen denk je?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

ThinkPadd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:25:
Wat voor olie rijd je normaal op dan? Ik heb er 10W40 in zitten bij mijn '01 Yaris. Weet nog niet wat ik er van het zomer (dan wil ik het weer gaan vervangen, na een jaar) in ga gieten, weer 10W40 of toch ook terug naar 5W30...
Tot zo'n 2 ton heb ik op 5W30 gereden, toen 40000 op 10W40. Dat wordt aangeraden door Toyota in de onderhoudsvoorschriften, maar de mijne gebruikt geen druppel dus het was meer omdat het in de voorschriften staat dan dat het nodig is. Ik wissel om het half jaar, zo'n 20000 kilometer, trouwens. Aan het einde van de winter en aan het einde van de zomer.
En heb je bakolie zelf vervangen?
Nope. :)
Die van mij wil ik misschien ook eens vervangen, maar ligt er beetje aan hoe moeilijk/makkelijk dat is.
Stelt niet zo heel veel voor hoor. :) Je kan prima bij de aftapplug vanaf de onderkant van de auto. Het vullen is alleen een hel, zoals bij zoveel auto's. De vulplug zit aan de zijkant en het makkelijkst is het om het luchtfilterhuis eruit te halen. Het voordeel is dan weer wel dat je er bijna onmogelijk teveel olie in kunt doen. Het belangrijkste is wel dat de auto waterpas staat.
Staat nu 70K op de klok en volgens mij is de bakolie nog nooit vervangen.
Ik doe die van mij elke anderhalf jaar, dus om de 60000 kilometer ongeveer.
Soms heb ik wel eens moeite om hem in de 1 of in de R te krijgen, zou bakolie vervangen dan helpen denk je?
Ja, daarom vervang ik 'm zo vaak. Met wat oudere olie gaat het schakelen van 1 naar 2 en vice versa al gauw moeilijker. Wat het niet oplost, dat is gewoon karakter van de bak, is het bijna onmogelijk naar de eerste versnelling kunnen gaan als de auto niet (bijna) helemaal stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks :) Denk dat ik er ook weer 5W30 in ga gooien, net wat dunner en daardoor wat zuiniger denk ik. 5W30 is volgens mij de voorgeschreven olie.

Bakolie dan misschien ook maar een keer (laten) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
timovd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:09:
Goed werk met een buitentemperatuur van 9 graden C. Ik rijd veel stadsverkeer, dus 1000 heb ik nog nooit gehaald.
Vandaag een flink stuk gereden met behoorlijk slecht weer (ook met 2 + 2 inzittenden + bagage) - dat verhoogt het verbruik dan weer een stuk, da's jammer. Volgens de (niet echt betrouwbare) boordcomputer nu over 350 km 4,5 L/100 km. De 1000 is nog mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

bouwfraude schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:55:
[...]

Er zit een 36 liter tank in volgens het internet. Mijn Auris begint 9 liter voor het einde (45liter) al te knipperen.
Dan kan je nog 100 km lang een tank station zoeken zonder al te nerveus te worden :)
Dat hadden we de eerste keer dat we onze Auris reden (model 2007) in februari 2012. Koud weekend, winterbanden eronder, geen idee nog van verbruik. We gingen naar het zuiden (richting Breda, vanaf Delfzijl). Volgegooid bij vertrek (doen we altijd, we hebben hier vlakbij een zeer goedkope pomp).
Via de A7, A6 en A27 naar het zuiden. De heenweg was druk (zaterdag ochtend), dus doorrijden was niet echt een optie. De terugweg was een stuk drukker, dus even kijken naar het gebruik met 120, 130, etc. Toen we een kilometer of 60 voor huis waren, begon dat lampje te knipperen.. (moesten nog een kilometer of 30 snelweg en de rest provinciaal). Uiteindelijk hebben we de maandag daarop (voor het werk) de tank volgegooid, ging net geen 45 liter in (van de 55 liter)... Dus dat lampje gaf veel te vroeg aan dat we moesten tanken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Bij Toyota is het "tank empty" lampje eerder een "20% remaining" lampje. Afhankelijk van de tankgrootte (35L -> 55L) kun je dan nog 60-100km probleemloos rijden in normale omstandigheden (dus niet 3 passagiers, bergop en sleurhut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
In mijn CT (qua tank, aandrijving en verbruik vergelijkbaar met de Prius III en Auris HSD) kan ik amper 32l bijvullen op het moment dat het lampje aangaat. De tank schijnt toch echt 45l te zijn. Dat is dus meer richting de 30%..
Je kan met al deze auto's beter dan 5,0l/100km rijden, dus in principe heb je een actieradius van 900km, beter dan de meeste andere benzineauto's. Van-lampje-naar-lampje doe je echter maar een dikke 600km, heel gemiddeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de Prius kan ik uit ervaring zeggen dat het als het laatste blokje begint te knipperen er nog zo'n 9-10 liter in zit. Voor mij genoeg om nog makkelijk 200 km te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn brandstofmeter loopt van vol (1/1) tot R, dat zal op reserve slaan. Dus als de meter op 0 staat, ga je rijden op het reserve gedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3769/10074333885_5201bc980f_n.jpg2013-10-03-18h13m00.IMG_0914 by A.J. Haverkamp, on Flickr

Echter gaat het tanken-lampje al branden als je onder 1/4 komt met de meter. Ik zorg dus ook dat ik dan een tankstation ga zoeken. De actieradiusstand op de BC gaat dan ook al richting 0. In de praktijk kom je dus niet eens op het reservegedeelte en tank je zelden meer dan 30 liter. En de tank zou 36 liter groot moeten zijn. Waarvan zo'n 6 a 7 liter als reserve. Toyota heeft dit wel heel conservatief ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even ter compensatie van al dat zuinige rijden, een lekkere dorstige Toyota voor bij de lunch! :P

Afbeeldingslocatie: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02423/GT86-1_2423337b.jpg

Blijft een leuk ding die GT86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja je zou bijna denken dat het een hypermiler-topic is hier :7
Heb je een GT86 ? Want dan hoor ik graag meer erover, zoals of je betere banden hebt genomen en hoe dan het rijgedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 18:29

Metalfreak

Hoije woh!

PaT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:32:
Even ter compensatie van al dat zuinige rijden, een lekkere dorstige Toyota voor bij de lunch! :P

[afbeelding]

_/-\o_

Als ik 'm kon betalen op dit moment, zou ik mijn Lexus er meteen voor inruilen. Misschien volgend jaar eens kijken hoe de prijzen staan...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Phuncz schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:34:
Ja je zou bijna denken dat het een hypermiler-topic is hier :7
Heb je een GT86 ? Want dan hoor ik graag meer erover, zoals of je betere banden hebt genomen en hoe dan het rijgedrag is.
Hahaha, dat zou ik wel willen, een GT86...
Nee, helaasch...bij ons voor de deur staat ook zo'n spaarpot Auris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 10:05
PaT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:32:

[afbeelding]

Even voor de grap opgezocht wat dat zou kosten :P
Leaseprijs inclusief toeslagen
1,335.15

Dat is dus incl. Brandstof en excl. bijtelling.
Past niet in het budget helaas ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 30-03-2015 14:49 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Troost jezelf... ik denk dat de GT86 bij 99% van de bezoekers van dit topic op wat voor manier dan ook niet in hun budget past :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Meekoh schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:46:
[...]

Even voor de grap opgezocht wat dat zou kosten :P
Leaseprijs inclusief toeslagen
1,335.15

Dat is dus incl. Brandstof en excl. bijtelling.
Past niet in het budget helaas ;w
Kun je ook een flink huis voor kopen (en dat als maandbedrag voor de hypotheek dan :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor die prijs lease je ook een Tesla. Dat heb ik dan liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PaT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:12:
Troost jezelf... ik denk dat de GT86 bij 99% van de bezoekers van dit topic op wat voor manier dan ook niet in hun budget past :P
Budget? Als in leasebudget? Er zijn mensen die gewoon zelf hun nieuwe auto betalen :) Tot mijn verbazing is er zelfs een automaat leverbaar. Echter is de kofferbak te klein voor mijn gebruik. En met 45 jaar in zo'n auto gaan rijden is wel heel erg midlife-crisis, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ajhaverkamp schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:03:
[...]

Budget? Als in leasebudget? Er zijn mensen die gewoon zelf hun nieuwe auto betalen :) Tot mijn verbazing is er zelfs een automaat leverbaar. Echter is de kofferbak te klein voor mijn gebruik. En met 45 jaar in zo'n auto gaan rijden is wel heel erg midlife-crisis, toch?
Wie moet er dan in rijden? Een twintiger kan dat niet betalen. (En zij die het wel kunnen hebben vooral ook een logootje op de motorkap nodig.)

[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 30-03-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ajhaverkamp schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:03:
[...]

Budget als in het geld dat je er voor beschikbaar heb. Is het niet leasebudget, dan wel de aanschafprijs en onderhoudskosten die voor de meesten te hoog zullen zijn?

Of heb jij ruim 40, bijna 50 duizrnd euro 'over' om 'even' een GT86 aan te schaffen? In dat geval behoor je tot die ene procent... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 30-03-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bacchus schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:09:
[...]

Wie moet er dan in rijden? Een twintiger kan dat niet betalen. (En zij die het wel kunnen hebben vooral ook een logootje op de motorkap nodig.)
Geloof het of niet, maar het ding is wel bedoeld als instapper voor jongeren. In Amerika kost het trio FRS/BRZ/GT86 ook niet zo gek veel, net als in sommige Europese landen trouwens. Er worden (werden?) in België meer GT86's per maand verkocht dan in een heel jaar in Nederland. Hier is 'ie door alle energielabels en slurptaksen zo duur dat Toyota er niet eens iets van marketing voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
AtleX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:05:
[...]

Geloof het of niet, maar het ding is wel bedoeld als instapper voor jongeren. In Amerika kost het trio FRS/BRZ/GT86 ook niet zo gek veel, net als in sommige Europese landen trouwens. Er worden (werden?) in België meer GT86's per maand verkocht dan in een heel jaar in Nederland. Hier is 'ie door alle energielabels en slurptaksen zo duur dat Toyota er niet eens iets van marketing voor doet.
Inderdaad, in de VS heeft de BRZ een niet veel hogere instapprijs dan de Prius. ($25,7k vs $24,2k)
Hier is dat gat wel even groter: €42,9k vs €27,6k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PaT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:50:
[...]

Budget als in het geld dat je er voor beschikbaar heb. Is het niet leasebudget, dan wel de aanschafprijs en onderhoudskosten die voor de meesten te hoog zullen zijn?

Of heb jij ruim 40, bijna 50 duizrnd euro 'over' om 'even' een GT86 aan te schaffen? In dat geval behoor je tot die ene procent... ;)
Ja. Echter heb ik het er niet voor over. En omdat ik zo netjes op mijn centjes let, zou ik het me kunnen permiteren. (Soort van vicieuze cirkel, niet al je geld uitgeven, waardoor je geld overhoud dat je zou kunnen uitgeven, echter geef je het juist niet uit). Mijn Yaris kostte bijna de helft, die heb ik een kleine 3 jaar gelden ook nieuw gekocht. In 2000 kocht ik een VW Lupo 3L nieuw. Mijn auto is vooral nodig om mijn andere hobby (fotografie) mogelijk te maken, die kost mij nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, er zijn toch echt momenten geweest (ik denk tweemaal) dat ik een heel eind zou komen, om een GT86 aan te kunnen schaffen (of op z'n minst een zeer jong gebruikte). En dan ben ik nog geen 30. Maar goed, in ons geval had het beide keren een doel. En dat was geen leuke auto kopen. Gelukkig wat nuttiger besteed, denk ik :P
Als je op jonge leeftijd zoveel geld spaart heb je daar extra hard je best voor gedaan denk ik, en ben je vaak ook al verstandig genoeg om het niet uit te geven aan een nieuwe auto die vooral afschrijft enzo. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar gelukkig schrijft zo'n wagen ook af, zodat we er over 5 jaren eentje kunnen kopen aan € 15.000 :)

Een compleet nieuwe auto kopen is leuk, de eerste x maanden. Mijn nieuwe Corolla Sedan van 2008 hebben ze tweemaal gedeukt in het eerste half jaar en toen ik hem na 2 jaar weer verkocht (yolo-momentje) kreeg ik amper 3/5de ervoor terug, in zeer goede staat met 50.000km. Voor mij een lange tijd geen splinternieuwe auto meer, ik spaar wel door voor mijn droomhuisje :)

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 30-03-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

AtleX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:05:
[...]

Die prijs hier in NL is ook echt absurd. 42.000 euro vind ik ook belachelijk, maar als 'ie tweedehands onder de 20k komt begint het interessant te worden :) En dat zeg ik als dertiger ja, er komen nog zat jaren dat ik in saaie auto's kan rijden :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ach ik heb voor veel minder geld denk ik veel gavere dingen gedaan, door een oude roestige maar epische Toyota te kopen en het gebruiken waar hij goed in is. Dat brengt me bij een link die ik hier al eerder had kunnen delen :P

3B through the clouds - rijden op +5000 meter hoogte

neemt niet weg dat ik alsnog graag een GT86 over het circuit zou sturen :P

Edit: en de vetste foto konden ze niet gebruiken, want die hadden ze al eerder op de voorkant geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://www.toyotatrails.com/trails/2013/0102/images/jf13coverlg.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 30-03-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 05-10 20:24
Vette foto!

En ja Toyota's geven ruim op tijd aan dat je moet tanken.. Net gaf mijn Auris HSD (eerste generatie) ook aan dat hij "low fuel" had (25 km actieradius). Maar er ging net 35 liter in uit mijn hoofd. Heb al regelmatig getankt terwijl de actieradius al eventjes op 0 stond :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

!null schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:53:
Ach ik heb voor veel minder geld denk ik veel gavere dingen gedaan, door een oude roestige maar epische Toyota te kopen en het gebruiken waar hij goed in is. Dat brengt me bij een link die ik hier al eerder had kunnen delen :P

3B through the clouds - rijden op +5000 meter hoogte

neemt niet weg dat ik alsnog graag een GT86 over het circuit zou sturen :P

Edit: en de vetste foto konden ze niet gebruiken, want die hadden ze al eerder op de voorkant geplaatst:

[afbeelding]
Die oude Landcruisers zijn tegenwoordig ook verre van goedkoop hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Toch een heel stuk goedkoper dan een GT86, en geen afschrijving :P

Nadat we deze geweldige reis hebben gemaakt, en 50.000km meer op de teller hadden gezet, hebben we onze BJ45 Landcruiser verkocht voor meer dan we hem gekocht hadden :+

Alleen piekfijne exemplaren komen tot een waarde van 25K ofzo. Die van ons was niet zo perfect, en een heel stuk minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 22:04

Bullet NL

Eigen Wijs

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Avensis (Wagon) b.j. 2011/2012 met een 2.0 VTT-I en een 1.8VTT-i beide in combinatie met de CVT-Automaat?

Vandaag is er mij door een Toyota dealer een Avensis Wagon 2.0 VVT-i CTV door de neus geboord, gisteren wezen proefrijden, overtuigt geraakt van deze combinatie (ik heb nu het model er voor, maar dan als 2.0 zonder automaat) Na de proefrit heeft de dealer mij een prijs voor mijn eigen auto gegeven, daar hij aan gaf dat hier nog "ruimte" in zat heb ik een tegenbod gedaan. Hij moest dit vandaag met zijn collega (waarschijnlijk directeur) overleggen en zou er vanmorgen op terug komen. Na maar niets gehoord te hebben en een belletje vandaag van mij bleek dat hij de auto vandaag aan een ander heeft verkocht.

Ik behoorlijk teleurgesteld omdat deze auto mij echt iets leek, maar ik mijn ogen vandaag eigenlijk geen kans meer heb gehad, al was het maar om de vraagprijs te bieden. Afijn, nu ben ik dus opzoek naar een ander model met ongeveer evenveel km's (50 a 70 duizend) en het liefst weer een 2.0 (omdat deze ervaring goed was). Het gaat overigens om een auto van na de 2011 facelift.

Nu staan er op internet echter vooral heel veel 1.8 liters te koop, het grote voordeel van mijn huidige 2.0 is dat hij heerlijk smeuïg te rijden valt, bijna als een diesel, puur op koppel dus.
Het grote verschil van tussen de 2.0 en 1.8 is 152pk-196Nm/4000tpm vs. 147pk-180Nm/400tpm en 200Kg meer trekgewicht voor de 2.0 (vermoedelijk iets zwaarder uitgevoerde remmen)

Mijn vraag is dus, zal ik die 5pk en 16Nm koppel merken in combinatie met de CVT automaat?

Wat denken jullie?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Bullet NL schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:28:
Het grote verschil van tussen de 2.0 en 1.8 is 152pk-196Nm/4000tpm vs. 147pk-180Nm/400tpm en 200Kg meer trekgewicht voor de 2.0 (vermoedelijk iets zwaarder uitgevoerde remmen)
Mijn vraag is dus, zal ik die 5pk en 16Nm koppel merken in combinatie met de CVT automaat?
Ik denk dat niet alleen het extra vermogen het verschil voor je zal maken maar meer dat de 1.8 daar meer toeren voor nodig heeft. Dat zal zenuwachtiger aanvoelen/klinken. Ben je van plan iets te gaan trekken, dat je het trekgewicht aanhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Bacchus schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat niet alleen het extra vermogen het verschil voor je zal maken maar meer dat de 1.8 daar meer toeren voor nodig heeft. Dat zal zenuwachtiger aanvoelen/klinken. Ben je van plan iets te gaan trekken, dat je het trekgewicht aanhaalt?
Volgens de specificaties behalen beide motoren hun maximale koppel op 4000 tpm, natuurlijk zal het koppelverloop iets anders zijn..... Maar ga je dat merken? Ik heb geen idee.... Ook vanwege de CVT-automaat....

Het is inderdaad de bedoeling dat er ooit een caravan achter komt te hangen ;-)

De 1.8 liter mag al 1600kg trekken, de 2.0 liter gaat daar met 200 kg overheen, 1800kg dus....

Komt ook nog bij, de 1.8 liter bij Toyota was vroeger een Lean-Burn motor, met als doel brandstof besparing.... Geloof me, het laatste waar ik bij een auto naar kijk is hoe zuinig hij is ;) Maar goed, ik heb geen idee als dit nog steeds zo is bij de huidige 1.8

[ Voor 17% gewijzigd door Bullet NL op 03-04-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Bullet NL schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:28:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Avensis (Wagon) b.j. 2011/2012 met een 2.0 VTT-I en een 1.8VTT-i beide in combinatie met de CVT-Automaat?

Vandaag is er mij door een Toyota dealer een Avensis Wagon 2.0 VVT-i CTV door de neus geboord, gisteren wezen proefrijden, overtuigt geraakt van deze combinatie (ik heb nu het model er voor, maar dan als 2.0 zonder automaat) Na de proefrit heeft de dealer mij een prijs voor mijn eigen auto gegeven, daar hij aan gaf dat hier nog "ruimte" in zat heb ik een tegenbod gedaan. Hij moest dit vandaag met zijn collega (waarschijnlijk directeur) overleggen en zou er vanmorgen op terug komen. Na maar niets gehoord te hebben en een belletje vandaag van mij bleek dat hij de auto vandaag aan een ander heeft verkocht.

Ik behoorlijk teleurgesteld omdat deze auto mij echt iets leek, maar ik mijn ogen vandaag eigenlijk geen kans meer heb gehad, al was het maar om de vraagprijs te bieden. Afijn, nu ben ik dus opzoek naar een ander model met ongeveer evenveel km's (50 a 70 duizend) en het liefst weer een 2.0 (omdat deze ervaring goed was). Het gaat overigens om een auto van na de 2011 facelift.

Nu staan er op internet echter vooral heel veel 1.8 liters te koop, het grote voordeel van mijn huidige 2.0 is dat hij heerlijk smeuïg te rijden valt, bijna als een diesel, puur op koppel dus.

Wat denken jullie?
0-100kmh in 10.3 of 10.7s

Wat trekgewicht betreft. Heb je een BE rijbewijs? Anders maakt het weinig uit.
Max toelaatbare massa van die auto is 2020 resp. 2050kg.
Dus met een B rijbewijs mag je met de 1.8L 30kg meer trekken dan de 2L (vanwege het maximum van 3500 kg)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

RocketKoen schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 00:42:
[...]
0-100kmh in 10.3 of 10.7s

Wat trekgewicht betreft. Heb je een BE rijbewijs? Anders maakt het weinig uit.
Max toelaatbare massa van die auto is 2020 resp. 2050kg.
Dus met een B rijbewijs mag je met de 1.8L 30kg meer trekken dan de 2L (vanwege het maximum van 3500 kg)
Yup, heb E achter B ;)
Qua acceleratie, dat zou mij een worst wezen.... Mijn huidige Avensis zou in iets meer dan 9 seconden op de 100 moeten zitten. Die seconde extra heb ik wel qua tijd....
Het gaat mij meer om het koppelverloop, vroeger had je van die mooie koppelgrafriekjes.... Hoeveel koppel heeft een motor bij een bepaald toerental. Dat kan ik van de Avensis helemaal nergens terug vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Lijkt me dat een testrit in een 1.8 cvt al jouw vragen gaat beantwoorden Bullet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Het is de 2.0 geworden! Deze motor is veel soepeler dan de 1.8, 42000 km, ik kan weer even voorruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:12
Hmm jammer.. Ik dacht zonder problemen de 300.000 km op de klok te zetten, tot ik wat geklapper linksachter hoorde. Wat blijkt: Na 22 jaar en 299.250 km is de beugel waarmee de stabilisatorstang vastzit weggerot en op een een stompje na verdwenen. Het geklapper was de stab stang die tegen de bodem aankomt.
Begint de auto toch langzaam uitelkaar te vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cmndr_adama schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:20:
Hmm jammer.. Ik dacht zonder problemen de 300.000 km op de klok te zetten, tot ik wat geklapper linksachter hoorde. Wat blijkt: Na 22 jaar en 299.250 km is de beugel waarmee de stabilisatorstang vastzit weggerot en op een een stompje na verdwenen. Het geklapper was de stab stang die tegen de bodem aankomt.
Begint de auto toch langzaam uitelkaar te vallen :P
Duct tape! Die laatst 750km moeten nog gemaakt kunnen worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
Done :+

Ik heb wel een beugeltje laten bestellen via Toyota (die zijn niet echt goed verkrijgbaar) maar dat duurt een paar dagen, dus nu maar rustig over drempeltjes & door de bocht. Die 300k km komt er wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cmndr_adama schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:30:
[...]

Done :+

Ik heb wel een beugeltje laten bestellen via Toyota (die zijn niet echt goed verkrijgbaar) maar dat duurt een paar dagen, dus nu maar rustig over drempeltjes & door de bocht. Die 300k km komt er wel ;)
Toen de uitlaat van de Starlet gebroken was, was die niet provisorisch gepatched met duct tape maar met tie-wraps... Netjes gedaan door de ANWB :D (natuurlijk gelijk naar de garage gereden toen die open was waar ze hem weer netjes gelast hebben :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Binnenkort komt de eerste lange rit voor de Auris van mijn ouders eraan!

Zoetermeer -> Stresa

1047 km

Als we even kijken naar de Forester die ze hadden, 1 op 10:

100 liter verbruik dus ongeveer

Auris, rijden ze gemiddeld 1 op 18 mee (90% cruise control uiteraard) komen we op ongeveer:

58 liter verbruik uit.

Nu is dit misschien eenegzins optimistisch, maar we hebben er wel zin in om te zien hoe het verbruik gaat zijn op dit stuk.

Iemand dingen om rekening mee te houden? in de gaten te houden voor deze afstanden in een Hybrid tov een "normale" auto?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

lanerios schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:01:
Iemand dingen om rekening mee te houden? in de gaten te houden voor deze afstanden in een Hybrid tov een "normale" auto?
Nee, niets bijzonders..

Afgelopen februari naar Fiss in Oostenrijk gereden, ongeveer dezelfde afstand. De Auris reed het lekkerst op de Autobahn rond de 160 km/u. 1:18 haalde ik toen niet helemaal, maar ik kwam toch uit op een heel nette 1:13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PaT schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:27:
[...]

Nee, niets bijzonders..

Afgelopen februari naar Fiss in Oostenrijk gereden, ongeveer dezelfde afstand. De Auris reed het lekkerst op de Autobahn rond de 160 km/u. 1:18 haalde ik toen niet helemaal, maar ik kwam toch uit op een heel nette 1:13.
Als je normaal gesproken 1:18 haalt, vind ik 1:13 niet netjes... Mijn Auris rijdt gemiddeld 1:15 (woon-werk verkeer) en ik haal ook 1:13 op de snelweg in Duitsland. Zeker omdat je naar alle waarschijnlijkheid niet de volledige 1000km 160 gereden hebt (leer mij die Duitse autobahn kennen, met een beetje geluk heb je maar de helft van het aantal kilometers geen wegwerkzaamheden :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:46:
[...]

Als je normaal gesproken 1:18 haalt, vind ik 1:13 niet netjes... Mijn Auris rijdt gemiddeld 1:15 (woon-werk verkeer) en ik haal ook 1:13 op de snelweg in Duitsland. Zeker omdat je naar alle waarschijnlijkheid niet de volledige 1000km 160 gereden hebt (leer mij die Duitse autobahn kennen, met een beetje geluk heb je maar de helft van het aantal kilometers geen wegwerkzaamheden :p)
Wat ik niet vermeldde was het feit dat we de nodige files tegen kwamen op die reis..

Overigens, wat is "niet netjes"? Met de Auris Hybrid I reden we normaal ook rond de 1:20 in Nederland, maar daar stond de teller na de terugreis uit Fiss toch echt op 1:10 (en daar zat geen file en serieus hele lange stukken 160-170 km/u bij)

En voor dat soort bijzondere ritten zal het verbruik me echt aan mijn reet roesten...die ene keer per jaar.
Waar ik gewoon blij mee ben is dat ik wegrijd met een volle tank, in Duitsland 1 keer tank en dan gewoon naar mijn bestemming in Oostenrijk kachel zonder problemen of extra stops. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
PaT schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:51:
[...]

Wat ik niet vermeldde was het feit dat we de nodige files tegen kwamen op die reis..

Overigens, wat is "niet netjes"? Met de Auris Hybrid I reden we normaal ook rond de 1:20 in Nederland, maar daar stond de teller na de terugreis uit Fiss toch echt op 1:10 (en daar zat geen file en serieus hele lange stukken 160-170 km/u bij)

En voor dat soort bijzondere ritten zal het verbruik me echt aan mijn reet roesten...die ene keer per jaar.
Waar ik gewoon blij mee ben is dat ik wegrijd met een volle tank, in Duitsland 1 keer tank en dan gewoon naar mijn bestemming in Oostenrijk kachel zonder problemen of extra stops. .
Dat is dan inderdaad misschien wel iets voor lanerios om rekening mee te houden: Als je verbruik je wel boeit, wil je je kruissnelheid matigen. Ik vind het zelf vooral interessant dat langzamer rijden ook minder inspannend is en ik dus frisser aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:19:
Dat is dan inderdaad misschien wel iets voor lanerios om rekening mee te houden: Als je verbruik je wel boeit, wil je je kruissnelheid matigen. Ik vind het zelf vooral interessant dat langzamer rijden ook minder inspannend is en ik dus frisser aankom.
Cue ruzie met mensen die claimen bij lage snelheden in slaap te vallen, en die langzame sukkels rijden in de weg enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat het "harde" rijden bijzonder weinig scheelt als je niet 's nachts rijdt. Regelmatig kom je een auto die je in eerste instantie met 30-50kmh verschil inhaalt gewoon weer tegen verderop. Op de lange afstanden voor de vakanties rij ik vaak ergens tussen de 100 en 120 als kruissnelheid met een bijzonder gunstig verbruik als gevolg, plus dat ik met die snelheden erg lang door kan blijven rijden. Cruise control aan, muziekje aan, af en toe wat eten tijdens het rijden, soms heel even de benen strekken en weer door.

Heb het wel eens met een vriend getest, over 350km naar Winterberg, hij fors doorrijden en ik 100 op de teller van de Aygo met cruise control aan. Verschil: krap een half uur. Verbruik was bij hem significant hoger dan normaal en bij mij lager :) Ook voor de grap een keer Arnhem-Veenendaal op die manier gedaan door de week, overdags, scheelde 30s.

Bij inhalen natuurlijk wel even bijpoten, iets met geen anderen tot last zijn. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

PaT schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:27:
[...]

Nee, niets bijzonders..

1 op 12,9 haal ik ook op de autobahn met zo'n 150 a 160 km/u op de klok....
Mijn huidige (oude) Avensis is alleen niet echt zuinig in stadsverkeer.
Ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe, de 2.0 CVT combinatie zou zuiniger moet zijn.
De CVT laat de motor met stadsverkeer net 1000 tpm lopen.
Bij 130 a 140 Km/u rijd maakt hij net geen 1750 tpm, mijn huidige doet bij 4000 tpm in zijn 5 ongeveer 160Km/u

Ik verwacht dus nog al wat winst qua brandstofkosten, aan de andere kant.... Boeit het me totaal niet, peut moet er toch in..... snel rijden is leuk!

Overigens, ik vindt dat stevig doorrijden helemaal niet vermoeiend, voor mijn werk heb ik jaren gehad dat ik tussen de 90.000 en 110.000 km per jaar reed (naast mijn werk) Ik woonde er bijna in, auto rijden is voor mij ontspanning.

Afijn, iedereen zijn ding, maar mij zie je niet op de rechterbaan met 100km/u op de cruise control.
Overigens blijf ik niet links rijden, begrijp mij niet verkeerd.... Na het inhalen keurig naar rechts! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bullet NL op 15-04-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bullet NL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:07:
[...]
Ik verwacht dus nog al wat winst qua brandstofkosten, aan de andere kant.... Boeit het me totaal niet, peut moet er toch in..... snel rijden is leuk!
Oh, absoluut! Snel rijden is heerlijk! (mijn top in de Yaris was 180, was best wel spannend in zo'n klein autootje :p) (we hebben de Auris nog niet echt uitgeprobeerd, aangezien we nog niet echt lange stukken op een lege snelweg hebben gereden, aangezien de laatste vakanties allemaal "van de snelweg af" waren...)

Maar wat neographikal ook al zei, ik rijd liever iets langzamer, "kachel" lekker rustig door en bij inhalen gaat wel degelijk het gas erop (en dan merk je dat je een best krachtige auto zit want dan wil hij heeeeel erg graag :D). En wij rijden best wel vaak naar Hongarije en we hebben ook eens vergeleken. Voluit op de snelweg in Duitsland (was 150 met die Yaris) en max 130 (op de teller) in Duitsland. Dezelfde weg gereden, op zondag, dus weinig vrachtverkeer. In het eerste geval moesten we 2x extra tanken in Duitsland en de tijd die we dus "wonnen" verloren we weer op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:15:
[...]
Oh, absoluut! Snel rijden is heerlijk!
Hier ben ik het ook best mee eens maar op de snelweg moet je (met een moderne auto) voor enige snelheidservaring tegen de 200 km/u rijden. Dan haal ik meer voldoening uit kronkelende rivierdijkjes en bergweggetjes, waar je je met 60 km/u al een snelheidsduivel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bacchus schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:29:
[...]

Hier ben ik het ook best mee eens maar op de snelweg moet je (met een moderne auto) voor enige snelheidservaring tegen de 200 km/u rijden. Dan haal ik meer voldoening uit kronkelende rivierdijkjes en bergweggetjes, waar je je met 60 km/u al een snelheidsduivel voelt.
Dat klopt, die 180 in de Yaris was vele malen "spannender" dan 180 in de Auris...

En bergweggetjes en kronkelende weggetjes ben ik verslaafd aan (ik heb vorig jaar dan ook die vakantie gepland via zo veel mogelijk van dat soort weggetjes :p) Maar ook dat vond ik leuker met de Yaris dan met de Auris. Die Auris is zo verdomd comfortabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

JeroenH schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:41:
[...]

Cue ruzie met mensen die claimen bij lage snelheden in slaap te vallen, en die langzame sukkels rijden in de weg enz.
Ik erger me aan mensen die links staan en zo traag optrekken dat ze langs rechts ingehaald worden. Maar mensen die consequent traag (lager dan max toegelaten) rijden op het linkervak doen me dan weer niets en vind ik ook helemaal niet erg. Maar zodra je het linkervak opgaat, hoor je je verantwoordelijkheid te nemen en niet al je achterliggers forceren mee te hypermilen.

Op de linkerbaan kom je niet zomaar en daar hoor je ook niet zijn zonder goede reden, trager rijden telt dus niet, daar is het rechtervak voor. Maar in mijn ogen is het grote gevaar op de weg van de laatste 5 jaren de mensen die niet geconcentreerd bezig zijn met het rijden. Ik heb echt schrik van mensen die over de weg zwalmen en lukraak remmen, waarschijnlijk met hun telefoon bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
cmndr_adama schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:30:
[...]

Ik heb wel een beugeltje laten bestellen via Toyota (die zijn niet echt goed verkrijgbaar) maar dat duurt een paar dagen
Vandaag nog even gebeld, hopelijk morgen zijn de beugeltjes binnen - duurt dus helaas wel lang :/
Dit weekend moet ik samen met vriendin naar Eindhoven voor een expositie. Aangezien ik zo'n afstand een beetje een te groot risico vind neem ik m'n pa's Yaris diesel maar eens mee. Ik heb daar (behalve een blokje om) nog niet mee gereden, dus ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onderweg naar 1000 km op een tank (45 l), eindelijk lijkt het te gaan lukken:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/2015-04-23%2023.31.36.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Goed bezig: Het weer leent zich er ook wel voor. Warm genoeg om de motor snel op te warmen, zeker als je netjes met de neus naar het zuiden hebt geparkeerd, en koel genoeg om de airco uit te laten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:27:
zeker als je netjes met de neus naar het zuiden hebt geparkeerd,
Holy crap, zou dat een merkbare factor zijn? Daar had ik nou nog nooit over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51

jdh009

FP ProMod
Bacchus schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:27:
Goed bezig: Het weer leent zich er ook wel voor. Warm genoeg om de motor snel op te warmen, zeker als je netjes met de neus naar het zuiden hebt geparkeerd, en koel genoeg om de airco uit te laten,
Gewoon uit interesse: Scheelt dat zo veel in verbruik dat dit echt significant merkbaar is op zo'n afstand?

[ Voor 0% gewijzigd door jdh009 op 24-04-2015 10:30 . Reden: typo ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jdh009 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:29:
Gewoon uit intresse: Scheelt dat zo veel in verbruik dat dit echt significant merkbaar is op zo'n afstand?
Warm(er) weer scheelt absoluut, airco natuurlijk ook. Maar de parkeerrichting... dat weet ik niet. Het voelt aan als een klein effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Lol.... Veel te fanatiek.... Ik vind minder brandstof verbruiken prima, maar dan moet het wel min of meer vanzelf gaan.... Ik met nu al dat de sportknop regelmatig aan gaat en de automaat in de stand zelf flipperen staat.... Gewoon omdat het leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bullet NL schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:36:
Gewoon omdat ik persoonlijk dat leuker vind.
Fixed that for ya :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Het effect op het verbruik is natuurlijk beperkt en sterk afhankelijk van de ritafstand maar ik merk duidelijk dat de zon een sterke invloed heeft op het opwarmen. (Eerder op temperatuur, eerder afslaan bij stops)

Verbruik vind ik persoonlijk eigenlijk minder interessant dan het comfort van minder krabben, een sneller opwarmende cabine en wat meer stilte door nog minder motorgeluid. Met name in de bergen (meer uitstraling 's nachts en instraling overdag) in hartje winter is het effect opvallend maar ook in het vroege voorjaar in de lage landen is het wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Dat maakt toch geen plantje uit.....

Ik merk alleen dat ik me niet zo druk maak over het verbruik.
Andere dingen aan een auto vindt ik veel belangrijker.... Ik ben de afgelopen week behoorlijk overtuigd geraakt van een automaat. De auto verbruikt er waarschijnlijk geen druppel benzine minder om, maar het gemak is fantastisch.

Besparen is prima, ik moet het alleen niet bewust doen. Ik geniet te veel van de voorwaartse verplaatsing als ik het gas (te)diep in trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je onderschrijft mijn opmerking 100% ;)

Maar goed, lijkt me geen nuttige discussie (excuus voor het aanzwengelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:07

Arfman

Drome!

Afgelopen tank met de Yaris (XP90, 1.3) 1:15.8 gereden. Snelweg, ritje Apeldoorn erbij, woon-werk, 0,0 aan bezuinigen gedaan (behalve ruim uitrollen voor stoplichten als dat mogelijk was). Af en toe airco aan als het warm was. Ik ben wel tevreden met dat verbruik :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zijn er mensen met ervaring met een iQ ?

Ik denk eraan om een 1.33 dual-VVTi met CVT te nemen als daily, naast mijn MR2 Roadster. Ervaringen hierover zijn welkom :)

De 1.4 D-4D wil ik niet, turbo-diesel ben ik geen fan van (piekvermogen en betrouwbaarheid). Er is ook een 1.0 VVTi maar die lijkt me dan weer te lam boven de 90km/u en met wat extra passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je argumenten wat betreft de piekvermogen en betrouwbaarheid snap ik niet helemaal. Tenminste, niet bij deze wagens. Bij de Yaris is de turbodiesel de snelste (op de T-sport na). En de iQ met turbodiesel kan echt heel zuinig rijden. Beetje afhankelijk van hoeveel kilometers per jaar je doet natuurlijk.

Je hebt ook zo'n (oudere) review van fifth gear, die er heel erg over te spreken is. Lijkt me ook wel een fijne wagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 21:45
Ik rijd IQ. Geen auto om met 4 personen in te rijden, of je moet 2 kleine koters hebben. Voor de rest vind ik het een hele fijne auto, al haal ik met mijn rijstijl net de 1 op 17. Scheuren hoef ik niet, dat doe ik wel op de motor.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

!null schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:04:
Je argumenten wat betreft de piekvermogen en betrouwbaarheid snap ik niet helemaal.
Turbo-motoren zijn in mijn ervaring en met de ervaring van een paar auto-mechaniekers in de familie, niet de betrouwbaarste motoren. Turbo's lijken een nogal gevoelig component en aangezien hij nooit 10.000km per jaar gaat maken en vaak maar korte ritten (<10km) lijkt het me niet verstandig om een turbo-diesel te nemen.

Zuinigheid kan me absoluut niet boeien, daar ben ik niet serieus genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik deel je mening, je hebt te maken met veel meer componenten, veel meer geregel en gestuur, hogere compressie (blokken staan meer onder druk), vergt wat meer kennis en respect voor het materiaal (goed warm rijden maar ook uitrijden/af laten koelen). Plus turbo's zijn over het algemeen wat gevoeliger. Die blokken moeten gewoon eigenlijk goed warm worden eer ze optimaal lopen. Koude start voor een benzine is al niet lekker, maar een diesel vind dat helemaal niet grappig. En zeker veel korte ritjes is echt funest.

Plus dan heb je heel het milieugebeuren nog. Dan begin je al met de EGR klep, uitlaatgassen opnieuw de inlaat in sturen wat dus een enorme aanslag van vuil, roet en smeer geeft waardoor je eigenlijk de motor dicht laat slippen. Met een goede rijstijl en regelmatig schoonbranden (goed doortrekken als die warm is, volgas want dan gaat de EGR pas volledig dicht) en niet volgens het nieuwe rijden want daar sloop je op termijn heel het blok mee. Van drijfstanglagers tot wat dan ook. Krijgt allemaal gigantisch op zijn flikker (hence het brommen onder belasting bij te lage toeren).

Zuinig rijden is een, maar je kan ook doorslaan... Rustig meerijden met het verkeer, anticiperen, op de ideale toeren rijden (zeg tussen de 2000 en 3500 toeren bij een diesel) en rustig met het gas.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joopieboy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:31:
niet volgens het nieuwe rijden want daar sloop je op termijn heel het blok mee.
Ik ben benieuwd of zo'n opmerking bewijsbaar is, of slechts anecdotisch ("...een monteur vertelde me...", "...je leest op forums...", etc.).

Ik heb zelf geen idee, maar ik zou wel eens bewijs (als in reparatiegetallen en motortechnische onderbouwing van iemand met een degelijke achtergrond in de materie) willen zien. Het voelt vaak een beetje als verjaardagspraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JeroenH schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:18:
[...]

Ik ben benieuwd of zo'n opmerking bewijsbaar is, of slechts anecdotisch ("...een monteur vertelde me...", "...je leest op forums...", etc.).

Ik heb zelf geen idee, maar ik zou wel eens bewijs (als in reparatiegetallen en motortechnische onderbouwing van iemand met een degelijke achtergrond in de materie) willen zien. Het voelt vaak een beetje als verjaardagspraat.
Ik geloof het niet zo, ik rijd met mijn lease golf (1.6 turbo diesel) bluemotion al 130 dkm als een oud wijf (M/V) wat betekend dat er veel dagen zijn dat ik de hele dag niet boven de 2000 toeren uitkom, met de uitzondering dat ik soms rem op de motor en dan wel boven de 2000 toeren uitkom. Gaan soms zelfs weken voorbij dat ie geen snelweg (lees: 120 km/u of harder) ziet.

Er is een hele hoop aan te merken op de Golf V, maar het blok loopt nog steeds als een zonnetje en motorisch nog geen enkel spatje extra onderhoud nodig gehad, verbruikt ook geen druppel olie.

Het klinkt bij mij altijd een beetje als smoesje om het gas dieper in te kunnen trappen onder het mom van "behoud van de auto" maar ja daar is de Golf niet voor, ding is toch niet vooruit te branden dus dan is hypermilen een leukere bezigheid tijdens het werk. :P Mijn record op de bc is aan het eind van de dag gemiddeld 1:30 gereden te hebben. (bult af even de airco aan, en daarna weer uit :+ ) en dat was met 30+ temperatuur buiten, anders red je dat sowieso niet.

En dat milieubewuste compenseer ik wel weer als ik in de MG zit. :Y) >:)

[edit] WTH doe ik in het Toyota topic? 8)7 :P)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1 ... 53 ... 167 Laatste