"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Nou precies, ik heb voor alles behalve de banden akkoord gegeven, maar met bladeren bij Kwikfit etc. ga ik daarvoor niet heel veel lager uitkomen. Dus als het tot vervanging moet komen mogen ze dat ook van me doen.EWK schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:05:
Er zitten ook dingen bij die je zelf prima kunt regel voor veel minder geld. Dat interieurfilter bijvoorbeeld, of twee bandjes regelen via bijvoorbeeld pneus of autobandenmarkt.
Scheelt een hoop geld, maar wel wat meer gedoe. Dat zijn keuzes.
En dan inderdaad gedoe; dat is een grote afweging voor mij. Ik heb een 9 maanden oude tweeling en wat andere zaken die spelen, dus elke minuut is kostbaar. De prijzen die Toyota rekent zijn in ieder geval voor de banden schappelijk, dus het moet allemaal maar.
Het lampje zelf? Dat heb ik afgelopen zomer gedaan (allebei tegelijk gedaan natuurlijk), en met wat pielen bleek dat goed te doen.lanerios schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:08:
Morgen naar de dealer! Durf zelf nog niet aan om de koplamp in de Prius 2 te vervangen, dus wordt voor me geregeld. Gelukkig
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoi!
Of is het aan de binnenzijde van het wiel beschadigd?
Dat weet ik niet.ThinkPadd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:29:
Hoe kun je een band hebben die beschadigd is tot op het staaldraad?
Niet vaak genoeg, dat is me nu duidelijk...Kijk je nooit hoe je banden eruit zien?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als ik in dezelfde kwaliteits- en zuinigheidsklasse kijk scheelt het me minder dan dat. Plus dat ik eerlijk waar niet zou weten wanneer ik naar nog een garage zou moeten, kan pas over twee weken of zo.EWK schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:23:
Ik zou verder kijken dan de kwik fit en eens kijken op de sites die ik aangaf. Scheelt mij elke keer weer meer dan €40 per band.
Het is niet anders... en wie weet is het nog te repareren, dan kan ik eind van de zomer op mijn gemak eens kijken naar twee nieuwe banden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja, een gaatje in het loopvlak kunnen ze wel reparerenArfman schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:09:
Banden laten repareren?!
Interieurfilter vervangen is een kwestie van een minuut werk (waarbij het meeste werk nog gaat zitten in het uitmesten van het dashboardkastje
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Aangezien dit je eerste beurt/apk is had de auto een hoop van die problemen waarschijnlijk al toen je hem kocht.JeroenH schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:30:
[...]
Dat weet ik niet.
[...]
Niet vaak genoeg, dat is me nu duidelijk...
Zal niet de eerste keer zijn dat iemand zijn auto verkoopt als hij een dure reparatie aan ziet komen. En dan hoopt dat de koper (of handelaar) dat niet ziet.
Zo had ik een keer een proefrit in een auto "met nieuwe APK". Daar zaten 2 vuist grote gaten in de uitlaat, die met ducttape waren dichtgemaakt.... Die handelaar had dat blijkbaar nog niet gezien (zegt hij). Herstel zou >€1000 kosten. De auto had hij voor €600 gekocht (inruil).
De volgende dag was hij van de website af. Die is dus waarschijnlijk door naar de schroot.
Ook heb ik het idee dat ik nu tegen het "nieuwe-tandarts-effect" aanloop. Mensen die switchen van tandarts merken dat de nieuwe tandarts ineens van alles vindt waar hun vorige tandarts het nog nooit over gehad heeft.
En "met APK" zegt geen donder natuurlijk, maar daarmee zeg ik hier vast niet iets wat nog niet bekend is
Ook eens zoiets meegemaakt met een auto die mijn vriendin kocht, een Fiat Seicento met lage kilometerstand en toegegeven, alles zag er nog goed uit, maar pas bij het naar huis rijden viel op dat de kilometerstand niet opliep. Terug ermee, de garage dit nagekeken via de NAP, bleek dat ding al heel wat jaren bij de APK geweest te zijn met exact dezelfde kilometerstand. Garage heeft het netjes opgelost door het geld terug te geven en de auto weer in te nemen. Via RDW.nl toen een tijd lang nog gecontroleerd, maar volgens mij heeft die auto nooit meer een nieuwe eigenaar gekregen. Denk dat de vorige eigenaar ook heeft gedacht dat het op een gegeven moment niet meer geloofwaardig zou zijn, die lage kilometerstand.RocketKoen schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:06:
[...]
Aangezien dit je eerste beurt/apk is had de auto een hoop van die problemen waarschijnlijk al toen je hem kocht.
Zal niet de eerste keer zijn dat iemand zijn auto verkoopt als hij een dure reparatie aan ziet komen. En dan hoopt dat de koper (of handelaar) dat niet ziet.
Zo had ik een keer een proefrit in een auto "met nieuwe APK". Daar zaten 2 vuist grote gaten in de uitlaat, die met ducttape waren dichtgemaakt.... Die handelaar had dat blijkbaar nog niet gezien (zegt hij). Herstel zou >€1000 kosten. De auto had hij voor €600 gekocht (inruil).
De volgende dag was hij van de website af. Die is dus waarschijnlijk door naar de schroot.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Om dat nieuwe tandarts effect niet tegen te komen kun je ook nog ergens anders langs. Je hebt een redelijk lijstje met dingen en dan ook nog eens niet bij de goedkoopste garage.JeroenH schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:17:
Ik heb de auto een jaar geleden particulier aangeschaft. De prijs was mooi, dus tsja. Zelfs met dit er bovenop kan ik ermee leven. Dit kost me nu de bovengrens aan wat ik als jaarlijkse onderhoudskosten begroot had. Ik hoop dat het de komende drie jaar wat minder kost.
Ook heb ik het idee dat ik nu tegen het "nieuwe-tandarts-effect" aanloop. Mensen die switchen van tandarts merken dat de nieuwe tandarts ineens van alles vindt waar hun vorige tandarts het nog nooit over gehad heeft.
En "met APK" zegt geen donder natuurlijk, maar daarmee zeg ik hier vast niet iets wat nog niet bekend is
Ik zou die airco reiniging niet doen, dat kan altijd nog en heeft geen relatie met de andere werkzaamheden.
Band zal wel beschadigd zijn. Check of vraag even of ze denken dat dit door slechte uitlijning komt.
Ashoes is denk ik 50 euro ofzo, en zou uur werk moeten zijn denk ik, misschien anderhalfuur.
Plaatsen interieurfilter mag vrijwel niks kosten (anders lekker zelf doen), multiriem ook niet te veel (half uurtje max)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het is niet anders. Misschien is het volgend jaar anders.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ze hebben wel al mijn dagtellers gereset, grrmmbbll
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wat bedoel je hiermee? Iets Michelin specefiek?Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:20:
Ja, dan leg je Michelin eronder en zijn die vroegtijdig afgestorven (scheurtjes).
Ze zijn nog binnen de 6 jaar dus aan het uitdrogen, dat is wel enigzins vlot.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Voordeel is wel dat in mijn formaat (175/65 R14) die bandjes geen drol kosten, 5 tientjes de band ofzo
Heb er nu Yokohama BlueEarth o.i.d. onderliggen. Yokohama's zijn niet echt supergoede banden toch? Maar toch rijden ze voor mij prima, ook op nat wegdek prima grip.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2015 12:22 ]
Zo heb je van Goodyear supergoeie sportieve banden. Maar de Goodyears die onder m'n MR2 zaten bij aankoop waren levensgevaarlijk, een paar druppels regen en je kon het gaspedaal niet eens meer aankijken of er was al overstuur.
Ik ben zelf echt geen fan van die banden, te hard, met nat weer niet goed tot zelfs niet veilig met de Eco versie. Maar testen laten een ander beeld zien, zelfde met die bandenlabels wat een doorgestoken kaart is.
Kijk eens verder naar andere merken en gebruikerservaringen, veel meer waard.
Yokohama is gewoon prima, je moet alleen niet de Eco banden hebben, ik rij zelf op de Advans en dat is super, nat iets minder maar dat is om ze meer hardcore voor droog weer zijn. Dunlop hetzelfde, kunnen beter tennisballen maken, hoewel de sportbanden zoals de sport max echt goed zijn. Ze slijten alleen enorm hard.
Onder veel Kia's en veel andere soortgelijke ligt een bepaald type band, even merk en type kwijt maar die zijn dikke prima ondanks dat het 'eco' is...
Edit: Hankook Eco Kinergy waren het, worden afgewaardeerd op het feit dat ze nat slechter presteren, maar presteren exact hetzelfde volgens de tabel als de Continentals, alleen de uitleg is anders en Continental wordt de hemel ingeprezen terwijl die er bekend om staan dat ze in nat weer ineens de grip kunnen verliezen. Hankooks blijven bestuurbaar en blijf je voelen wat ze doen.
Zelfde met bandenlabels, foekie woekie bandjes lijken op het label net zo goed te zijn als bijvoorbeeld een Bridgestone, maar zet ze er maar eens onder en dan weet je wat voor drama ze zijn.
Maar goed, kijk eens verder dan je neus lang is, en zoek eens verder.
[ Voor 50% gewijzigd door Joopieboy op 22-02-2015 12:58 ]
Verwijderd
U bedoelt synthetisch rubber, natuurrubber gebruiken ze daar al lang niet meer voor autobanden me dunkt.Joopieboy schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:12:
Michelin heeft een bepaald type natuurrubber wat idd na verloop van jaren, veel zonlicht edg sneller last heeft van droogtescheurtjes. Maar Michelin is voor velen wel hét merk, maar er is zoveel meer wat ook gewoon goed is of zelfs beter.Vredestein, Bridgestone, Pirelli, noem het maar op. Zelfs Hankook is prima op wat rolgeluid vaak na en zo nog zat. Tuurlijk zijn er zat banden van de bekendere merken die ook niet alles zijn. Zoals veel eco banden zoals de Michelin Energy Saver, drama eerste klas... Maar voor sommigen misschien goed genoeg. En niet alle banden zijn even denderend voor alle type auto's.
In line with high growth of (the) auto industry in new emerged countries and the global trend towards more performance requirement from tires, i.e. tires which are safer, last longer and deliver fuel savings, the demand for more technological synthetic rubber are forecast to increase as these are necessary to deliver more performances in a single tire and be at the same time environmentally friendly," said Michelin in its press release announcing the joint venture.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2015 12:55 ]
Niet heel gek he!null schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:31:
Mwah, ieder merk heeft hele goede banden en slechte, ook Yokohama. Toyota Nederland gebruikt dacht ik meestal Yokohama.
Ik heb me nooit echt druk gemaakt om banden.. Onder de Yaris liggen nog de af fabriek banden, vraag me niet welke dat zijn. Zitten nu op 30k km afgelopen beurt hoefden ze in ieder geval nog niet vervangen te worden. En onder de E10 liggen Yokohama's maar ja kon die met aardig wat korting krijgen dus was de keus niet moeilijk. Rij zon beetje niet met dat ding (staat alweer 3 maand stil...) dus als er maar rubber onder ligt vind ik het best.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Verwijderd
Enkel opletten dat ze je niet naaien met de montage prijzen en diverse opties die ze er zo graag bij gooien.
Ik heb ook wel eens een band gehad die beschadigd was tot het canvas. Was bijna niet te zien vanaf de buitenkant van de auto, want het was aan de binnenkant. Bleek dat de uitlijning niet meer goed was, waardoor hij was gaan schuren. (we hadden een kleine kop-staart botsing gehad, waarbij we dachten dat alleen de kentekenplaat een beetje verbogen was (onze voorkant tegen een trekhaak), mogelijk dat dit de belijning uit het lood heeft getikt). Was een dure eerste beurt ... (had de auto nog geen jaar, 2 nieuwe banden + 2 nieuwe remschijven vanwege flinke roest door te weinig gebruik, dat hadden ze er niet bijgezegd bij de rijlessen....)ThinkPadd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:29:
Hoe kun je een band hebben die beschadigd is tot op het staaldraad? Kijk je nooit hoe je banden eruit zien?
Of is het aan de binnenzijde van het wiel beschadigd?
De enige banden met droogtescheurtjes die we hadden zaten onder de aanhanger. Die gebruiken we zo'n 3 a 4 keer per jaar. Dus toen hebben we de banden van de Starlet eronder gedaan (waren nog niet aan vervangen toe, maar waren ook zeker niet nieuwArfman schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:24:
Ik snap niet waarom mensen doorrijden op banden met droogtescheurtjes. Ben ik dan echt zo anaal dat ik dan uit veiligheidsoverwegingen die dingen meteen had laten vervangen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als je onder 9 van de 10 auto's kijkt die al een paar dagen stil staan zit er roest op de remschijven.
Lijkt er op dat je genaaid bent bij de garage...
Overigens zitten er nu Michelin Energy Savers onder. Een paar posts hoger noemt iemand dat "Michelin Energy Saver, drama eerste klas", is dat ook te onderbouwen? Ik heb geen bal verstand van auto's/banden. Als ik de volgende eisen/wensen heb:
- Weinig km per jaar, hooguit 10000km
- Auto vanaf nu waarschijnlijk nog drie/vier jaar in bezit, zou fijn zijn als de banden dat halen
- Rijstijl die de grenzen niet opzoekt
- Vierseizoenen
- Geen verre buitenlandtrips
- Zuinig
4 seizoenenbanden zijn per definitie een drama.JeroenH schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:28:
OK, discussie over banden. Ja, de banden hebben droogtescheurtjes, maar wat ik verzuimde te vermelden was dat de monteur mij vertelde dat het beginnend was. Met mijn jaarkilometrage en rijstijl kan het nog wel even. Toyota levert inderdaad standaard Yokohama banden, maar ze kunnen op verzoek alles plaatsen - maar ze zijn met banden toch wel wat duur, kwam ik achter na wat zoeken. Komend najaar vervang ik de twee voorste of misschien wel alle vier. Maar niet bij Toyota
Overigens zitten er nu Michelin Energy Savers onder. Een paar posts hoger noemt iemand dat "Michelin Energy Saver, drama eerste klas", is dat ook te onderbouwen? Ik heb geen bal verstand van auto's/banden. Als ik de volgende eisen/wensen heb:Wat zou dan een aardige band zijn?
- Weinig km per jaar, hooguit 10000km
- Auto vanaf nu waarschijnlijk nog drie/vier jaar in bezit, zou fijn zijn als de banden dat halen
- Rijstijl die de grenzen niet opzoekt
- Vierseizoenen
- Geen verre buitenlandtrips
- Zuinig
Als je niet afhankelijk bent van de auto. Leg er gewoon zomerbandjes onder. Die ene week dat het echt winter is in Nederland laat je de auto dan staan.
Niet dat ik tegen winterbanden ben. Maar met 10kkm per jaar zijn je banden uitgedroogd voordat het profiel op is als je 2 setjes banden hebt.
Vraagje. Ik heb een geweldige EV knop, alleen wat doet het nou precies? Wanneer is het handig te gebruiken? Wanneer niet? Ik snap er geen fuck van, en er wordt van alles beweerd
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Je forceert de auto ermee in elektrische modus. Ik gebruik het wel eens als ik de auto alleen even een paar meter hoef te verplaatsen, zodat hij niet start en onnodig de motor laat lopen. Buiten dat lijkt de consensus te zijn dat je er niet veel aan hebt.lanerios schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:55:
Vraagje. Ik heb een geweldige EV knop, alleen wat doet het nou precies? Wanneer is het handig te gebruiken? Wanneer niet? Ik snap er geen fuck van, en er wordt van alles beweerd
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, kan, dat doe ik wel af en toe. Maar zodra je langere tijd in de file of langzaam verkeer staat, en vooral als er zware verbruikers aan staan (achterruitverwarming en vooral airco) dan zal de auto al heel snel de motor starten. Ook als de verwarming aan staat zal de motor al snel gestart worden omdat je warmte aan het koelsysteem onttrekt, en de auto dat op een bepaald minimaal niveau wil houden. Dus ik laat het meestal zitten.lanerios schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:01:
dus zou het dan niet handig zijn voor file rijden? misschien blondjes opmerking
Wanneer ik de knop nog wel eens gebruik, bedenk ik me net, is als de auto een heel enkele keer bij het wachten voor een rood stoplicht de motor niet uitzet (ondanks dat hij wel warm is). Dan forceer ik met de EV-knop het uitschakelen van de motor.
Nee hoor, want hij heeft de remschijven laten zien. Als je roest hebt op je remschijven (wat al gebeurt met een nacht stil staan met dit weer...) moet je even goed (niet hard, maar liever wat langer) remmen om ze schoon te maken. Als je dat niet doet, en nooit niet doet (= het nieuwe rijden...), krijg je gaten. Er zaten gewoon putten in die schijven...RocketKoen schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:20:
Roest op de remschijven. Dat verhelpt zichzelf toch gewoon door te remmen?
Als je onder 9 van de 10 auto's kijkt die al een paar dagen stil staan zit er roest op de remschijven.
Lijkt er op dat je genaaid bent bij de garage...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik gebruik het zelf voornamelijk wanneer ik de wijk in rij (30km zone) en in parkeergarages. Is toch wat minder uitlaatgassen die er uit zo'n garage gezogen hoefen te worden.lanerios schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:01:
dus zou het dan niet handig zijn voor file rijden? misschien blondjes opmerking
Computer says no
Maarre... met al die discussies over banden: iemand concrete tips voor een bepaald merk en type banden voor een Yaris Hybride dan? En belangrijker: waar te halen + te monteren?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Helaas, prius 2 heeft geen eco knop/modusTgR_KILLER schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:31:
Ik gebruik die EV knop echt NOOIT, in geen 1 hybride waar ik in rijd. Heb wel altijd de auto in ECO staan. In een file etc. snapt hij zelf ook wel dat hij de motor niet aan hoeft te zetten en rijd je sowieso elektrisch.
Ik heb een toyota yaris uit 2001 (1.0)
Hierin zit een cassette bandjes speler en daaronder zit een cd speler van toyota in.
Onder mijn unit heb ik links een bakje zitten voor de rechts mijn sigarettenaansteker zitten
Nu wil ik deze gaan vervangen voor een aftermarket radio van JVC of iets dergelijks.
Hier heb ik dus een nieuw frame voor nodig.
Ik heb op rond zitten kijken en kwam tot de conclusie dat ik op ebay het goedkoopste uit was.
Nu kwam ik deze tegen:
http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item5400ea03ad
Maar ook deze:
http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item5400ea0865
Welke moet ik nou hebben?
of hebben jullie een beter idee?
Ik heb al op internet rondgezocht maar weet niet precies wat nou de beste oplossing is..
Alvast bedankt!
Marciej123
This footer is intentionally left blank
Signatures zijn voor boomers.
De eco-knop doet niets, behalve het gaspedaal minder sensitief instellen.lanerios schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:49:
[...]
Helaas, prius 2 heeft geen eco knop/moduswas het maar zo'n feest
En dat is voor mij nou juist de pure winst. Juist door te snel te accelereren zuipt de auto veel meer brandstof. Dat scheelt echt flink.timovd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:09:
[...]
De eco-knop doet niets, behalve het gaspedaal minder sensitief instellen.
Eerste driekwart jaar met mijn Hybride acceleerde ik veel harder en trok daardoor veel sneller op dan de gemiddelde andere auto (rijstijl die ik mijzelf had aangeleerd in de Passat).
Nu de laatste maanden echt op dat accelereren aan het letten en dat betaalt zich echt terug in je verbruik (zeker op een stuk met veel rotondes of stoplichten, waardoor je regelmatig moet optrekken.
Door die eco-knop is mijn acceleratie veel beter onder controle te houden.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Dan doet hij toch wattimovd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:09:
[...]
De eco-knop doet niets, behalve het gaspedaal minder sensitief instellen.
Ik was overigens vergeten dat de Prius 2 die niet had xD had ik moeten weten, heb er maanden lang in 1 gereden. Ik rij teveel verschillende hybrides atm
Wat ik ook wel eens doe is de temperatuur een paar graden omhoog en de ventilator wat lager zetten. Dan blijft het ook warm.
bumpmarciej123 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:40:
Hey mensen,
Ik heb een toyota yaris uit 2001 (1.0)
Hierin zit een cassette bandjes speler en daaronder zit een cd speler van toyota in.
Onder mijn unit heb ik links een bakje zitten voor de rechts mijn sigarettenaansteker zitten
Nu wil ik deze gaan vervangen voor een aftermarket radio van JVC of iets dergelijks.
Hier heb ik dus een nieuw frame voor nodig.
Ik heb op rond zitten kijken en kwam tot de conclusie dat ik op ebay het goedkoopste uit was.
Nu kwam ik deze tegen:
http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item5400ea03ad
Maar ook deze:
http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item5400ea0865
Welke moet ik nou hebben?
of hebben jullie een beter idee?
Ik heb al op internet rondgezocht maar weet niet precies wat nou de beste oplossing is..
Alvast bedankt!![]()
Marciej123

Volgens mij zijn het exact dezelfde framepjes. En gaan ze ook allebei passen en werken.
Bedankt!!null schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:42:
[...]
Volgens mij zijn het exact dezelfde framepjes. En gaan ze ook allebei passen en werken.
Ik heb opeens 2 niet werkende koplampen (dus de Xenon) in mijn prius 2004 Business. Ik heb gekeken naar de zekering (1 lamp is net vervangen, dus lijkt me niet dat ze opeens allebei tegelijk kapot zijn), maar kan deze niet vinden. Als ik kijk naar de legenda op de zekerings deksel (als je snapt wat ik bedoel) dan zie ik dat het om een 40 zekering gaat.
Echter als ik dat kaartje volg, dan kom ik uit op zekeringen onder een soort doorzichtig plastic deksel, en kan daar voor zover ik zie geen zekeringen in zien.
kan iemand mij misschien hiermee verder helpen?
Sorry als het een erg domme vraag is
Want dat laatste komt wel vaker voor.
En gezien ze meestal op dezelfde zekering zitten, kan het niet aan de zekering liggen als eentje wel brand en de ander niet.
Dus brand er nu 1 of allebei niet?
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 03-03-2015 13:15 ]
Ik heb 2x Xenon
1,5 week geleden ging er 1 uit.
Deze is door de dealer gratis vervangen.
Nu gister opeens werken geen van beide niet meer. Dus ik denk zekering. Echter kan ik dus nergens de correcte zekering vinden
Wij hadden ook eens een probleem met beide koplampen van de Yaris (deden het niet). Dus wij dachten eerst ook aan de zekering. Toen bleek dat ik meen ook de radio erbij zat. En die deed het dus wel. Dus het kon nooit de zekering zijn. We hadden toen gewoon een computer die volledig van slag was (uiteindelijk met mist achterlicht (= dimlicht) en stadslicht (= mist achterlicht) naar de garage gereden.... en de starlet erachter aan, want ik had geen achterlicht
Voor de rest heerlijke auto!
Ik heb net een nachtelijke rit naar Oostenrijk achter de kiezen en mis het prettige lichtbeeld van Xenon eigenlijk best wel.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Je loopt tegen het probleem aan dat auto's na 2006 met achteraf Xenon moeten zijn voorzien van een wis/was installatie. Tevens moet een auto met Xenon voorzien zijn van een automatisch koplamp hoogteverstelling. Dus niet handmatig via het bekende wielletje links op het Toyota dashboard.PaT schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:34:
Heeft iemand een idee wat het zou kosten om xenon in te laten bouwen in een Toyota Auris HSD uit 2013? Ik kan er op het www niet al te veel over vinden behalve wat retrofit bedrijfjes.
Ik heb net een nachtelijke rit naar Oostenrijk achter de kiezen en mis het prettige lichtbeeld van Xenon eigenlijk best wel.
Cogitationis poenam nemo patitur
Dan maar gewoon die lichtstraal op standje +2 zetten
Is die regelgeving niet weer versoepeld in 2011? Iets in de richting van "als het minder 2000 lumen doet, zal het wel goed zijn"?Bullet NL schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:39:
[...]
Je loopt tegen het probleem aan dat auto's na 2006 met achteraf Xenon moeten zijn voorzien van een wis/was installatie. Tevens moet een auto met Xenon voorzien zijn van een automatisch koplamp hoogteverstelling. Dus niet handmatig via het bekende wielletje links op het Toyota dashboard.
Echter wel ballast nodig, zoals in de productomschrijving genoemd.
Met name een rechtspiegel compleet en een linker koplamp.
Ik denk het wel; mijn Auris van 2013 heeft xenon zonder wisgebeuren.Bacchus schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:01:
[...]
Is die regelgeving niet weer versoepeld in 2011? Iets in de richting van "als het minder 2000 lumen doet, zal het wel goed zijn"?
Al is xenon wel end-of-life qua verlichtingstechniek.
Nieuwe auto's hebben inderdaad vaak led.
[ Voor 13% gewijzigd door Videopac op 10-03-2015 22:09 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wat bedoelen ze met de balast? En hoeveel vermogen zouden deze trekken? Normaal dimlicht is 70 Watt dacht ik.JeroenH schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:03:
Ik wist niet dat LED-dimlicht al mogelijk was, maar dat lijkt wel zo te zijn.
Echter wel ballast nodig, zoals in de productomschrijving genoemd.
Gewichtje om de lamp automatisch op de juiste hoogte te houden, zodat verblinden niet (of minder) voorkomt.
Een stuk minder dan 70 Watt iig.En hoeveel vermogen zouden deze trekken? Normaal dimlicht is 70 Watt dacht ik.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Dan heb je ofwel geen xenon af-fabriek maar de gewone verlichting ofwel een dealer-geplaatst kitje ongereglementeerd.Videopac schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:02:
Ik denk het wel; mijn Auris van 2013 heeft xenon zonder wisgebeuren.
Onderstaande is een Auris 2013 met xenon, let op het duidelijke uitstulping onder de koplamp.
Tip: daar zit de sproeier onder die eruit komt geschoven.

Zelfs lasers tegenwoordig !Al is xenon wel end-of-life qua verlichtingstechniek.
Nieuwe auto's hebben inderdaad vaak led.
Sowieso kan je de auto's met full LED headlights op één hand tellen momenteel.
Leuk verzonnen maar zo werkt het niet. Dit is een ballast:Videopac schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:16:
[...]
Gewichtje om de lamp automatisch op de juiste hoogte te houden, zodat verblinden niet (of minder) voorkomt.

Automatische hoogteregeling gebeurt electronisch, niet door een "gewichtje".
[ Voor 48% gewijzigd door Phuncz op 10-03-2015 23:19 ]
Maar LED kan prima op lage voltages werken. Echter zijn het wellicht toch hogere voltages voor de hi-power LEDs. Maar ik begrijp dus niet wat de "ballast" zou moeten doen voor LED.
dubbel Xenon defect. Op advies (geen automatische verstelling e.d.) is de Xenon eruit gehaald en vervangen door normale verlichting. Bespaart later ook gigantisch in de kosten.
En uiteraard, allemaal onder garantie
Dank voor de correctie. Ik was kennelijk alles behalve scherp gisteravond...Phuncz schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 23:11:
[...]
Dan heb je ofwel geen xenon af-fabriek maar de gewone verlichting ofwel een dealer-geplaatst kitje ongereglementeerd.
Onderstaande is een Auris 2013 met xenon, let op het duidelijke uitstulping onder de koplamp.
Tip: daar zit de sproeier onder die eruit komt geschoven.
[afbeelding]
[...]
Zelfs lasers tegenwoordig !Maar dat wil nog niet zeggen dat xenon compleet afgedaan heeft op alle auto's.
Sowieso kan je de auto's met full LED headlights op één hand tellen momenteel.
[...]
Leuk verzonnen maar zo werkt het niet. Dit is een ballast:
[afbeelding]
Automatische hoogteregeling gebeurt electronisch, niet door een "gewichtje".
Ik heb orginele xenon, en ook die uitstulpingen. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die koplampsproeiers aan krijg
Wel denk ik dat xenon steeds minder toegepast zal worden op nieuwe auto's, omdat voor betere/duurdere verlichting led nu een goed alternatief is.
Geen idee hoe dat bij de Auris ging, maar mijn vorige Octavia sproeide altijd een keer als ik de ruitensproeiers aanzette. Dat deed ie gelukkig maar 1 keer en niet iedere keer als ik sproeide. Dan had ik die tank nog vaker moeten bijvullen.Videopac schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:35:
[...]
Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die koplampsproeiers aan krijg
Ik heb ook een leuke vraag. Voor mijn Auris TS wil ik dakdragers. Voor mijn vorige Auris Hybrid waren die dragers van Thule en was de dwarsbalk 127 cm breed. Heel fijn, want het bootje dat ik soms moet vervoeren is 115 cm breed, dus dat paste prima. Met de configurator van Thule kom ik nu ineens op een lastdrager van 108 cm, oftewel, net te kort
Thule al gemaild, kan daar geen bredere op, maar dat schijnt niet te kunnen. Vervolgens maar gaan kijken naar de originele dakdragers van Toyota. Verschrikkelijk duur (260 euro!), maar goed, als die breder zijn, dan moet dat maar. Is er werkelijk NERGENS te achterhalen hoe breed die dingen zijn. De accessoirefolder van Toyota maakt er geen letter vuil aan en ook de montage handleiding zegt er niets over.
De importeur is nu aan het zoeken voor mij. Stilletjes hoop ik dat ze er toevallig 1 in de koepel van Louwman hebben staan, dan kunnen ze hem gewoon even opmeten...
LED's hebben graag een "driver", om te beletten dat ze zichzelf opbranden als ze ongelimiteerd stroom kunnen trekken. Ook kun je met slimmere drivers dingen doen zoals PWM (frequentiegestuurd flikkeren) wat je wel eens ziet bij Audi achterlichten in de achteruitkijkspiegel.!null schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:02:
Nee we hadden het over LED.
Dat denk ik ook wel, LED zal uiteindelijk (misschien nu al ?) goedkoper dan xenon zijn.Videopac schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:35:
Wel denk ik dat xenon steeds minder toegepast zal worden op nieuwe auto's, omdat voor betere/duurdere verlichting led nu een goed alternatief is.
Als ze het begeven is dat omdat de driver (ballast) kapot is. Maar die kun je prima op een makkelijk toegankelijke plaats monteren, terwijl de lamp zelf tegenwoordig vaak onbereikbaar is.
Dan maakt de prijs van de lamp niet zoveel uit, als dat betekent dat iedereen weer zelf zijn verlichting kan repareren ipv dat een monteur een uur bezig is om je halve auto te demonteren.
Dat gaat sneller hoor. Als je LED's zonder driver aansluit (en je zet er genoeg in serie dat ze niet meteen doorbranden) dan wordt de stroom alleen beperkt door de weerstand van je bedrading. Dan smelt je zekering dus.JeroenH schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:16:
Goede vraag, geen idee. Het zal geen ballast zijn zoals een gasontladingslamp die nodig heeft. Wellicht is het een spannings- (of eigenlijk: stroom-)stabilisator. LEDs willen geen hogere stroom dan een bepaald maximum, anders gaat de levensduur hard achteruit.
Je kan een simpele weerstand gebruiken als driver. Maar dat is niet echt zuinig.
Je kan een spoel gebruiken. Dat lijkt nog het meest op een ballast. Maar dan kun je niet snel meer schakelen.
In de praktijk zit je met een buck-converter. Een simpele schakeling met een paar transistoren. Hiermee kun je precies instellen welke spanning en stroom de LEDs krijgen.
Waar ik nu nog naar zoek zijn LED's voor het stadslicht in dezelfde kleur. Standaard zitten er daar nog gloeilampjes en dat is echt geen gezicht.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Kap ook open gehad en stuurbekrachtigingspomp draait ook nog netjes mee. Ik kon verder ook geen lekkage van stuurbekrachtigingsolie ontdekken rondom de pomp. Onderkant auto ook niet.
Zal één dezer dagen het oliepijl van de stuurbekrachtigingsvloeistof eens checken.
Ik dacht ook aan rem die aanliep, maar dan zou de auto naar één kant trekken toch? En ik ruik ook geen remmerij lucht ofzo.
Auto maakt verder ook geen rare geluiden ofzo. Heb ook wel eens met een VW Transporter gereden met halfgare stuurbekrachtigingspomp, dat was bij het insturen net of je een asfaltfrees aanzette, wat een lawaai
Iemand nog punten die ik kan checken? Het voelt nu alsof je met hele zachte banden rijdt. Het sturen gaat ook weer niet enorm zwaar ofzo, maar wel zwaarder dan een tijdje terug hebben we het idee.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2015 22:09 ]
Hoe?
- Sowieso ECO-stand
- Vrijwel alleen remmen op de motor (tenzij het echt niet anders kan)
- Proberen bij acceleratie zo veel mogelijk buiten het power-gedeelte van je 'toerenteller' te blijven
- Waarom airco als het grootste gedeelte van het jaar je blazers voldoen?
- Maximum 100? Dat is dus geen minimum! (90-95 kan al een hoop schelen)
- Maximum 130? Hoeveel win je qua tijd als je dit rijdt tov bijvoorbeeld 110? (Dit scheelt helemaal een berg in verbruik)
- Zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dat wil zeggen dat als ik bij mijn bestemming kom mijn accu zo goed als leeg is gereden.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Hoe regel je dat? Als je accu leeg zou zijn, gaat je auto bij het starten de volgende keer juist extra zijn best doen om de accu weer op te laden. En dat is met een koude motor niet zo slim. Deze stap lijkt mij dus slecht voor je vebruik.Tripl3 D schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:25:
- Zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dat wil zeggen dat als ik bij mijn bestemming kom mijn accu zo goed als leeg is gereden.
Gisteren bij het wisselen van de winter- naar zomerbanden is meteen de recall uitgevoerd waarbij het remvloeistofreservoir preventief wordt vervangen. Betreft een Yaris FH 2012, onderdeelnr 47220-0D181. Uiteraard kostenloos. Echter duurde de hele actie daardoor bijna 2 uur, maar dat was van te voren al netjes gecommuniceerd door mijn dealer.
Enige nuance op deze: Je wil bij voorkeur helemaal niet remmen. Dat betekent dat je een klein beetje gas geeft om uit het charge-gedeelte te blijven en op die manier uitrolt. Tweede keuze is regeneratief remmen maar de grens met het (te vermijden) frictieremmen is niet zichtbaar en verschuift afhankelijk van je snelheid.Tripl3 D schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:25:
- Vrijwel alleen remmen op de motor (tenzij het echt niet anders kan)
Hier is discussie over mogelijk: Plankgas is onzuinig maar gematigd vlot optrekken betekent ook dat je eerder in een zuinige modus kunt rijden.- Proberen bij acceleratie zo veel mogelijk buiten het power-gedeelte van je 'toerenteller' te blijven
Deze zou ik graag onderstrepen. Met name in de spits is het verschil in verbruik tussen 110 en 130 gigantisch en de tijdswinst nihil. Daarbij is 110 veel relaxter rijden: Je rijdt over het algemeen op een op trucks na lege rechterstrook en hebt alle tijd om een gaatje te vinden als je er even een moet inhalen.- Maximum 130? Hoeveel win je qua tijd als je dit rijdt tov bijvoorbeeld 110? (Dit scheelt helemaal een berg in verbruik)
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens: In principe is het elektrische pad minder efficiënt dan het mechanische pad. Met name 's winters heb je echter wel een punt, aangezien de motor 's morgens toch vrij lang moet draaien voor hij warm is.- Zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dat wil zeggen dat als ik bij mijn bestemming kom mijn accu zo goed als leeg is gereden.
Samenvattend is het de truc van efficiënt hybride rijden om zo min mogelijk gebruik te maken van het hybride systeem. ;-)
Daarnaast helpt een hoge bandenspanning ook enorm voor je efficiëntie. Hoger dan wat in je portier staat is echter slecht voor de grip (dus veiligheid) en slijt harder. Lager wil je zeker niet, dat is slecht voor alles.
Helaas, er zat nog genoeg vloeistof in (netjes op de markering van 'hot' stond ie). Ook was de vloeistof nog glashelder.!null schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:35:
Inderddaad de vloeistof checken. Andere dingen zoals een riem die niet meewerkt enzo, dat zou je direct horen. En het lijkt me sterk dat het stuurhuis ineens droog staat ofzo.
Verder nog onder de auto gekeken, de stofhoezen e.d waren ook allemaal nog heel. Alle wielen nog opgekrikt en lopen ook allemaal soepel...
Tsja
Misschien uitlijning? Al zitten deze banden/wielen er al een jaar onder zonder eraf te zijn geweest en hebben we geen stoeprandjes gepakt met 30km/h ofzo. Profiel is ook nog voldoende aanwezig.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2015 16:04 ]
In de zomer zat ik meer in de buurt van 1 op 20.
Maar ik doe niet bijzonder veel om dat te halen. Gewoon bandjes iets harder oppompen, 100 waar ik 100 mag (idem voor 130), veel cruisecontrol gebruiken. Verder niet plankgas optrekken, lekker uitrollen etc.
Maargoed ik rijd bijna alleen maar op 100 snelwegen, ik rij alleen 120/130 als ik naar mijn schoonouders ga.
edit:
Deze is overigens bijna aan het eind van het leascontract. Volgende is alweer besteld, nieuwe modelletje Auris TS Hybrid
[ Voor 13% gewijzigd door Meekoh op 19-03-2015 16:19 ]
Computer says no
Wat bedoel je met stofhoezen?ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:54:
[...]
Helaas, er zat nog genoeg vloeistof in (netjes op de markering van 'hot' stond ie). Ook was de vloeistof nog glashelder.
Verder nog onder de auto gekeken, de stofhoezen e.d waren ook allemaal nog heel. Alle wielen nog opgekrikt en lopen ook allemaal soepel...
Tsja
Misschien uitlijning? Al zitten deze banden/wielen er al een jaar onder zonder eraf te zijn geweest en hebben we geen stoeprandjes gepakt met 30km/h ofzo. Profiel is ook nog voldoende aanwezig.
Want het is wel de moeite waard om de ashoezen te controleren. Als de ashoezen scheurtjes hebben en de homokineten droog lopen (vet eruit) dan kan het ook zwaarder gaan sturen en gaan je homokineten kapot.
Anders is het misschien toch je stuurbekrachtigingspomp of iets in je stuurhuis.
Een uitlijner zal je iig kunnen vertellen of je stuurkogels fuseekogels enzo nog in orde zijn.
Ik bedoelde ashoezen, excuses. Dat soort dingen heb ik gecheckt, maar alle rubbers waren nog heel. Zag ook nergens vet/olie, of sporen daarvan. Alles netjes kurkdroog van de onderkant.!null schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:04:
[...]
Wat bedoel je met stofhoezen?
Want het is wel de moeite waard om de ashoezen te controleren. Als de ashoezen scheurtjes hebben en de homokineten droog lopen (vet eruit) dan kan het ook zwaarder gaan sturen en gaan je homokineten kapot.
Anders is het misschien toch je stuurbekrachtigingspomp of iets in je stuurhuis.
Een uitlijner zal je iig kunnen vertellen of je stuurkogels fuseekogels enzo nog in orde zijn.
Misschien binnenkort maar eens laten uitlijnen.