Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 50 ... 167 Laatste
Acties:
  • 921.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Arfman

Drome!

Zo, zaterdag de Yaris opgehaald bij dealer Peterman in Oldenzaal :)
Verhaal: Arfman in "Het grote Toyota-topic"

Anyway, altijd leuk om een "nieuwe" auto op te halen. We kwamen binnen en zagen hem gelijk al staan in de showroom. Zag er erg goed uit. Even een kopje koffie gedronken en de papierhandel rondgemaakt.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de aflevering. Alle punten die ik aan had gegeven tijdens de proefrit waren opgelost (spiegelkapje, balanceren/uitlijnen) en zelfs de lelijke lijmvlek van de navi was weg. Er was een heel nieuw (nouja, goed tweedehands) stuk dashboard ingezet waardoor hij er eigenlijk bijna als nieuw uitziet. Netjes gepoetst (als enorme detailingfetisjist zie ik nog wel wat waxresidu hier en daar maar dat mag de pret niet drukken), koplampen gepolijst en dus weer helder en gewoon 100% tevreden dus.

Pics van de proefrit vorige week (zal nieuwe maken als het weer een beetje weer is)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EXRozKh.jpg

Gelijk de Dension Gateway ingebouwd.

Eerst de zijtrim loshalen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UcUdBCA.jpg

Dan de trim rond het dashboard:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0iV3fjM.jpg

Radio met 4 schroeven loshalen, bovenste stuk losklikken en de Dension op de CD changer input achterop aansluiten (kind kan de was doen):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hYMasm2.jpg

En alles weer netjes dicht, Dension in het handschoenenvakje gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SYWTVPh.jpg

Dension gekoppeld aan m'n Android telefoon, Bluetooth Connect & Play geinstalleerd en zodra ik nu de auto start en de telefoon zich koppelt opent Spotify en gaat verder met spelen waar ik gebleven was d:)b

Natuurlijk ook een paar stukjes gereden dit weekend en hij stuurt weer lekker strak na het uitlijnen. Motortje doet inderdaad onderin de toeren iets meer dan de 1.3 in de P1 maar je merkt wel dat hij wat "lui" is, komt goed als ik er elke dag mee over de snelweg tuf.

Erg blij mee tot nu toe, heerlijk karretje!

Bye bye Yaris P1, iets meer dan 4 jaar en 40.000 veilige en probleemloze kilometers mee rondgereden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8ZtMR6m.jpg

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik zag net een Prius met een aanhanger rijden! Even zijn kenteken in Google Keep geknikkerd en thuis op rdw.nl gekeken, maar mooi dat daar trekgewicht 0 kg staat.

Dan ben je toch illegaal bezig, of niet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
@Arfman, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

@JeroenH, dat lijkt me ook, tenzij de aanhanger maar 50kg woog ofzo :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:53:
@JeroenH, dat lijkt me ook, tenzij de aanhanger maar 50kg woog ofzo :+
Het was zeker geen zware aanhanger, ongeveer zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.solide-aanhangwagens.nl/images/aanhangwagens/750mr/enkelasser-aanhanger.jpg

Zeker wel meer dan 50 kg dus :) En daarbij: 50 kg aanhangergewicht > 0 kg trekgewicht en dat mag niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De RDW site klopt ook niet helemaal. Onze Auris TS hybride mag 345 kg trekken (zie http://pers.toyota.nl/per...auris-touring-sports/170/). Volgens de RDW site is dat ook 0 als ik ons kenteken invoer.

Ik vermoed dat voor de Prius hetzelfde geldt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anders moet je VWE eens proberen, daar staat de Auris TS wel met 345KG (2-KTR-96).

Wacht, op RDW staat de 2-KTR-96 ook met 345KG. :+ Maar ik dacht dat de Prius echt 0 KG mocht trekken?

[ Voor 40% gewijzigd door S_Chief op 11-01-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bij de Prius die ik zag rijden staat op die site "niet geregistreerd". En ik weet wat van enig grasduinwerk toen ik mijn Prius net had gekocht dat Toyota zelf 0 kg opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SChief schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:16:
Anders moet je VWE eens proberen, daar staat de Auris TS wel met 345KG (2-KTR-96).

Wacht, op RDW staat de 2-KTR-96 ook met 345KG. :+ Maar ik dacht dat de Prius echt 0 KG mocht trekken?
Apart, mijn -nieuwere- Auris TS hybrid staat ook op die site met 0 / niet geregistreerd. :?

Zou die registratie er pas komen als je daadwerkelijk hem aanschaft met trekhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Prius is door Toyota niet van een Homologatie voorzien voor de montage van een trekhaak , dit is voor hun hybride's blijkbaar ook niet aan de orde.

http://forum.belgiumdigit...-een-trekhaak-431531.html

In tegenstelling tot de meeste andere hybrides, kan de Auris Touring Sports worden voorzien van een trekhaak. Het maximale aanhanger-gewicht bedraagt 345 kg. Dat is voldoende voor een (zeer) lichte aanhanger of een fietsendrager.

Volgens de Toyota-importeur is het niet mogelijk om een trekhaak te laten monteren onder een Toyota Prius. Men geeft de volgende redenen op:

● Bij lage snelheden is de elektromotor vooral aan zet en bij hoge snelheden vooral de 1.5 liter benzinemotor.
● Bij het trekken van een caravan zijn hogere snelheden/toerentallen nodig, en is dus het gebruik van de benzinemotor noodzakelijk.
● De benzinemotor heeft onvoldoende trekkracht om een aanhangwagen of caravan te trekken die in dit segment gebruikelijk is.

Overigens is het wel mogelijk om op de Prius een fietsdrager te monteren. Hiervoor is een speciale montagesteun ontwikkeld.
De Toyota-importeur benadrukt dat hybride-auto’s niet per definitie ongeschikt zijn voor het trekken van een caravan. Zustermerk Lexus levert bijvoorbeeld de RX en GS met hybride-aandrijving, die wél voorzien kunnen worden van een trekhaak. Beide auto’s zijn namelijk voldoende gemotoriseerd.

De Honda-importeur komt met dezelfde redenatie. De Honda Civic Hybrid is bedoeld om zuinig en milieuvriendelijk mee te rijden. Er is gekozen voor een kleine, zuinige benzinemotor. Deze krijgt tijdens het accelereren assistentie van een 15 kW elektromotor. De capaciteit van het accupakket is afgestemd op het rijden zonder aanhangwagen of caravan. Bij het trekken van een zware last zal het accupakket sneller leeg raken, met als gevolg minder koppel, een hoger brandstofverbruik en meer schadelijke emissies. Ook komt er weinig terecht van het bijladen van het accupakket tijdens het rijden, als de motor voortdurend zwaar wordt belast. Vandaar dat ook de Civic Hybrid geen caravantrekker is.

Kort gezegd zijn hybridemodellen als de Prius en Civic Hybrid uitgerust met een relatief kleine benzinemotor, die te licht is voor het trekken van een caravan. Bovendien raken de accu’s te snel uitgeput bij het trekken van een zware last, waardoor de elektrische ondersteuning niet meer naar behoren functioneert.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Is er overigens een manier om te zien met welke opties mijn Yaris precies is geleverd? En weet iemand of de knoppen van de stuurbediening verlicht horen te zijn?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:57

Griffin

Is mythical

SChief schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:16:

Waarom word mijn Auris als voorbeeld gebruikt :( ;) :>
En ja de auris mag wat trekken, maar 345KG is natuurlijk helemaal niets, gewoon bedoeld als fietsendrager lijkt me. menig aanhanger is al zwaarder.
Arfman schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:41:
Is er overigens een manier om te zien met welke opties mijn Yaris precies is geleverd? En weet iemand of de knoppen van de stuurbediening verlicht horen te zijn?
Afgelopen donderdag een nieuwe Yaris Hybride (4000km op de teller) als leenauto gehad en deze had dat ook niet. Misschien is het uitvoering gebonden maar ik vond het iig best vervelend vooral als je de auto nog niet kent qua layout.

[ Voor 34% gewijzigd door Griffin op 12-01-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarschijnlijk horen die niet verlicht te zijn. In mijn 2012 model zijn ze het namelijk ook nog steeds niet :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik download altijd de brochures e.d. Misschien een optie?

In mijn Yaris Hybride is er trouwens ook geen led op het stuur. Nou moet ik zeggen dat ik dat niet eens echt merk. Die layout is niet zo moeilijk te onthouden en met de omgevingslicht zie ik voldoende (panoramadak)

Ik heb wel een beetje bekrompen gevoel met het nachtelijk rijden, omdat onder de dashboard alles zo donker is.
Daarom heb ik maar met een led-setje de vloeren wat blauw laten verlichten. Geeft toch een wat ruimtelijker gevoel. Ook handig als je wat heb laten vallen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Voor de Auris (TS) rijders. Hebben jullie ook in het cluster met de interieurverlichting (zeg maar in je dak) een klein lampje wat continu brandt? Ik heb geen panoramadak, voor de duidelijkheid.

Ik vroeg mij af waarom dat lampje er zit en of het uitgeschakeld kan worden. Ik bedoel dus niet de de normale inschakelbare verlichting. In dat paneel zit een klein transparant stukje waar ook licht doorheen komt.

Op pagina 298 van deze handleiding bedoel ik dus het stukje boven de roze pijltjes van de eerste afbeelding, zo'n beetje halverwege het paneel.

[ Voor 24% gewijzigd door PaT op 12-01-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ajhaverkamp schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:46:
[...]

Waarschijnlijk horen die niet verlicht te zijn. In mijn 2012 model zijn ze het namelijk ook nog steeds niet :)
Duidelijk, dankjewel :)
kmf schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:40:

Ik download altijd de brochures e.d. Misschien een optie?
Ja, maar die zijn vaak alleen van de nieuwste modellen te vinden. Daarnaast is de Sol standaard b.v. niet met spiegelverwarming geleverd maar misschien heeft die van mij dat wel. Bij andere merken kun je met VIN nummers soms nog wel wat opzoeken, ik vroeg me af of dat er ook was voor Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 12:57

Griffin

Is mythical

PaT schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:46:
Voor de Auris (TS) rijders. Hebben jullie ook in het cluster met de interieurverlichting (zeg maar in je dak) een klein lampje wat continu brandt? Ik heb geen panoramadak, voor de duidelijkheid.

Ik vroeg mij af waarom dat lampje er zit en of het uitgeschakeld kan worden. Ik bedoel dus niet de de normale inschakelbare verlichting. In dat paneel zit een klein transparant stukje waar ook licht doorheen komt.

Op pagina 298 van deze handleiding bedoel ik dus het stukje boven de roze pijltjes van de eerste afbeelding, zo'n beetje halverwege het paneel.
Ja die heb ik en ik denk dat het lampje er zit om licht te werpen op je middenconsole. Ik heb niets gevonden dat het uit kan maar eerlijk gezegd boeit het mij niet omdat ik mijzelf er niet aan stoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Arfman schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:52:
[...]

Duidelijk, dankjewel :)

[...]

Ja, maar die zijn vaak alleen van de nieuwste modellen te vinden. Daarnaast is de Sol standaard b.v. niet met spiegelverwarming geleverd maar misschien heeft die van mij dat wel. Bij andere merken kun je met VIN nummers soms nog wel wat opzoeken, ik vroeg me af of dat er ook was voor Toyota.
Gewoon even Louwman opbellen, die kunnen aan de hand van je kenteken precies zien wat en hoe. Ze bieden prima service. Ik heb ze zelf benaderd om na te gaan of mijn auto wel origineel Nederlands was (dealer kon het niet vinden). Letterlijk binnen 2 minuten geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Griffin schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:44:
[...]

En ja de auris mag wat trekken, maar 345KG is natuurlijk helemaal niets, gewoon bedoeld als fietsendrager lijkt me. menig aanhanger is al zwaarder.
Voor een fietsendrager hoef je geen aanhangergewicht te hebben want een fietsendrager is geen aanhanger. Ik heb onder mijn Prius ook een trekhaak, voor een fietsendrager.

Overigens vind ik de Prius III helemaal niet underpowered voor een aanhanger. Waarom zou een Golf met een 85 pk benzinemotor wel sterk genoeg zijn voor 1100 kg aanhangergewicht en een Prius met een 100 pk benzinemotor niet? Toyota wil het gewoon niet testen, dat is het punt.

Op het Priuschat forum is een leuk draadje Prius pulling an RV? What do you pull !!. De eerste post is van iemand die met 860 kg rijdt en deed 1:10,8 , maar wel bergop.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 22:04

Bullet NL

Eigen Wijs

Lol....das het sfeerlichtje..... Dat had die Skoda van je natuurlijk niet.....
Auto's op niveau, o.a. die van Toyota hebben een klein ledje wat licht over de middenconsole uitstrooit, puur voor de sfeer in het donker....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Maasluip schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:53:
[...]

Overigens vind ik de Prius III helemaal niet underpowered voor een aanhanger. Waarom zou een Golf met een 85 pk benzinemotor wel sterk genoeg zijn voor 1100 kg aanhangergewicht en een Prius met een 100 pk benzinemotor niet? Toyota wil het gewoon niet testen, dat is het punt.
Omdat een Prius (en andere Toyota Hybrides) een atkinson motor hebben. Deze is efficient maar heeft als nadeel weinig trekkracht te hebben in de lage toeren. Deze wordt gecompenseerd door de elektromotor.

De 85pk van een prius is dus anders dan een 85pk van een Golf. Die is er wel sterk genoeg voor, maar is niet zo fijn voor de levensduur van de electromotor/accu blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 12-01-2015 12:12 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bullet NL schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:01:
[...]

Lol....das het sfeerlichtje..... Dat had die Skoda van je natuurlijk niet.....
Auto's op niveau, o.a. die van Toyota hebben een klein ledje wat licht over de middenconsole uitstrooit, puur voor de sfeer in het donker....
:')

Je blijft natuurlijk gewoon een pauper :) :+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Die van de Prius is om licht te laten schijnen op de "versnellingspook". Stel je voor dat je niet meer weet wat voor en achteruit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

kmf schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:14:
[...]

Die van de Prius is om licht te laten schijnen op de "versnellingspook". Stel je voor dat je niet meer weet wat voor en achteruit is.
Hmm, dat zal het bij de Auris dan ook wel zijn....Wat mij betreft een beetje onnodig en een klein beetje hinderlijk bij nachtelijke ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kmf schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:11:
[...]

Omdat een Prius (en andere Toyota Hybrides) een atkinson motor hebben. Deze is efficient maar heeft als nadeel weinig trekkracht te hebben in de lage toeren. Deze wordt gecompenseerd door de elektromotor.

De 85pk van een prius is dus anders dan een 85pk van een Golf. Die is er wel sterk genoeg voor, maar is niet zo fijn voor de levensduur van de electromotor/accu blijkbaar.
Ook dat waag ik te betwijfelen. Goed, in het voorbeeld van de 85pk Golf is het een TSI, maar de Golf VI met atmosferische 1.6 motor (102 pk) mocht ook 1200 kg trekken en die haalt 148 Nm bij 3800 1/min. De benzinemotor van de Prius haalt 142 Nm bij 2800 1/min. Het verschil is marginaal en het is zeker niet weinig trekkracht bij lage toeren. De Golf VI 1.4 (80 pk, 132 Nm) mag 800 kg trekken.
Ik blijf erbij: een Prius kan technisch gezien makkelijk een normaal trekgewicht krijgen, alleen wil Toyota er gewoon niet aan.

@PaT: ik zit er ook nog altijd over te denken om hem eruit te halen of misschien te vervangen door een oranje LEDje.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 12-01-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PaT schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:16:
[...]

Hmm, dat zal het bij de Auris dan ook wel zijn....Wat mij betreft een beetje onnodig en een klein beetje hinderlijk bij nachtelijke ritten.
Mwah, ik merkte er niet veel van. Onnodig vond ik het wel, zeker omdat je ook al in het dashboard de "schema" al hebt. En het is zo'n "handige" schema dat je echt snel leert. In tegenstelling tot de "standaard" layout van een Yaris hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 22:04

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Dan doe jij je ogen toch gewoon dicht? Wat zeg ik, als jij net goed kan rijden als dat je kan karten zou ik als ik jou was mijn rijbewijs gewoon inleveren op het gemeentehuis.

Ik heb er totaal geen last van, in mijn Avensis is het lampje amber gekleurd. Het stoort mij totaal niet, vooral omdat het licht rechtstreeks van het plafon op de middenconsole/pook regio schijnt en niet eens in mijn blikveld zit.

Maar goed, wat ik al schreef... ex-Skoda rijders moeten natuurlijk nog een beetje wennen aan de luxe die een Toyota met zich mee brengt. En jij bent natuurlijk zo'n klein mannetje dat omdat jij het stuur zo dicht bij je moet hebben je de stoel op de voorste stand hebt staan, waardoor jij met je bolletje natuurlijk onder het ledje zit.

Kortom, tis geen Toyota probleem, tis een PaTprobleem...
}) :)F *; <3 :+

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bullet NL schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:24:
[...]

Dan doe jij je ogen toch gewoon dicht? Wat zeg ik, als jij net goed kan rijden als dat je kan karten zou ik als ik jou was mijn rijbewijs gewoon inleveren op het gemeente huis.

Ik heb er totaal geen last van, in mijn Avensis is het lampje amber gekleurd. Het stoort mij totaal niet, vooral omdat het licht rechtstreeks van het plafon op de middenconsole/pook regio schijnt en niet eens in mijn blikveld zit.

Maar goed, wat ik al schreef... ex-Skoda rijders moeten natuurlijk nog een beetje wennen aan de luxe die een Toyota met zich mee brengt. En jij bent natuurlijk zo'n klein mannetje dat omdat jij het stuur zo dicht bij je moet hebben je de stoel op de voorste stand hebt staan, waardoor jij met je bolletje natuurlijk onder het ledje zit.

Kortom, tis geen Toyota probleem, tis een PaTprobleem...
}) :)F *; <3 :+
Ik ook van jou! *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Sticker erop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Er stond gewoon ergens in de folder "verlichte middenconsole en versnellingspook".

En in plaats van al die knopjes van een LED te voorzien hebben ze er een spotje boven gehangen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Watervaste stift eroverheen ? :P

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

RocketKoen schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:42:
Er stond gewoon ergens in de folder "verlichte middenconsole en versnellingspook".

En in plaats van al die knopjes van een LED te voorzien hebben ze er een spotje boven gehangen ;)
Inderdaad... Ik vind het belachelijk dat ze alle moeite hebben gedaan om elk knopje van een perfect gedimd LED'je te voorzien, maar de belangrijkste pook in de wagen moet het doen met een flauw lichtje in het plafond :/

In plaats van hun kans te grijpen om de aanduiding in het blauw assortie te laten oplichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik wil eigenlijk zwak gloeiend licht in de pook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@moderrator
In de inleiding vermeldt dat Toyota de tweede grootste fabricant is ter wereld.

Volgens mijn bronnen zijn ze echter de grootse fabricant, en staan ze dus op 1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry

http://driving.ca/toyota/...t-automakers-in-the-world

http://www.chinadaily.com...5/16/content_17511345.htm

Bij deze,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:18:
@moderrator
In de inleiding vermeldt dat Toyota de tweede grootste fabricant is ter wereld.

Volgens mijn bronnen zijn ze echter de grootse fabricant, en staan ze dus op 1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry

http://driving.ca/toyota/...t-automakers-in-the-world

http://www.chinadaily.com...5/16/content_17511345.htm

Bij deze,
De TS is ook van 2005 :P
Toen waren ze het nog niet

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Au au au!! :F

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/prius_consumptions_5_9_L.PNG

Veel korte ritjes, er heeft een stuk iemand anders in de auto gereden, en het was een kleine tank (nog geen 20L), dus mogelijk een relatief grote onnauwkeurigheid bij het tanken.

Maar toch: au.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Griffin schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:44:
[...]
:D _O- Zocht gewoon op Google Images en toen kwam ik 'em tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Arfman schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:41:
Zo, zaterdag de Yaris opgehaald bij dealer Peterman in Oldenzaal :)
Verhaal: Arfman in "Het grote Toyota-topic"

Anyway, altijd leuk om een "nieuwe" auto op te halen. We kwamen binnen en zagen hem gelijk al staan in de showroom. Zag er erg goed uit. Even een kopje koffie gedronken en de papierhandel rondgemaakt.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de aflevering. Alle punten die ik aan had gegeven tijdens de proefrit waren opgelost (spiegelkapje, balanceren/uitlijnen) en zelfs de lelijke lijmvlek van de navi was weg. Er was een heel nieuw (nouja, goed tweedehands) stuk dashboard ingezet waardoor hij er eigenlijk bijna als nieuw uitziet. Netjes gepoetst (als enorme detailingfetisjist zie ik nog wel wat waxresidu hier en daar maar dat mag de pret niet drukken), koplampen gepolijst en dus weer helder en gewoon 100% tevreden dus.

Pics van de proefrit vorige week (zal nieuwe maken als het weer een beetje weer is)

[afbeelding]

Gelijk de Dension Gateway ingebouwd.

Eerst de zijtrim loshalen:
[afbeelding]

Dan de trim rond het dashboard:
[afbeelding]

Radio met 4 schroeven loshalen, bovenste stuk losklikken en de Dension op de CD changer input achterop aansluiten (kind kan de was doen):
[afbeelding]

En alles weer netjes dicht, Dension in het handschoenenvakje gemonteerd:
[afbeelding]

Dension gekoppeld aan m'n Android telefoon, Bluetooth Connect & Play geinstalleerd en zodra ik nu de auto start en de telefoon zich koppelt opent Spotify en gaat verder met spelen waar ik gebleven was d:)b

Natuurlijk ook een paar stukjes gereden dit weekend en hij stuurt weer lekker strak na het uitlijnen. Motortje doet inderdaad onderin de toeren iets meer dan de 1.3 in de P1 maar je merkt wel dat hij wat "lui" is, komt goed als ik er elke dag mee over de snelweg tuf.

Erg blij mee tot nu toe, heerlijk karretje!

Bye bye Yaris P1, iets meer dan 4 jaar en 40.000 veilige en probleemloze kilometers mee rondgereden.

[afbeelding]
Als ik die auto zie, heb ik gewoon weer zin om een Yaris te kopen...

En wij zijn dus niet de enige die zo'n ding in het dashboard weggewerkt hebben. We moesten er wel een gat in boren om de kabel te kunnen leggen (van de CD speler naar het kastje).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik heb het handschoenenvakje losgeklikt, kabel + Dension erin gelegd en het vakje weer teruggezet. Geen gaatje nodig gelukkig. Nu alleen de Dension nog vastmaken.

Heeft iemand een idee hoe ik een microfoon kan wegwerken vanaf het handschoenenvak naar de binnenspiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Arfman schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 08:54:
Ik heb het handschoenenvakje losgeklikt, kabel + Dension erin gelegd en het vakje weer teruggezet. Geen gaatje nodig gelukkig. Nu alleen de Dension nog vastmaken.

Heeft iemand een idee hoe ik een microfoon kan wegwerken vanaf het handschoenenvak naar de binnenspiegel?
Net zoals ik m'n 5-meter usb-kabel voor mijn dashcam heb weggewerkt? Via de rubber in de portiekstijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:26:
[...]

De TS is ook van 2005 :P
Toen waren ze het nog niet
Na 10 jaar kan een update weleens van pas komen, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

kmf schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:02:
[...]

Net zoals ik m'n 5-meter usb-kabel voor mijn dashcam heb weggewerkt? Via de rubber in de portiekstijlen.
Als ik eenmaal bij de portieren ben is het simpel, maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik daar kom. Het hele dashboard is zo'n beetje dicht richting de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Arfman schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:17:
[...]

Als ik eenmaal bij de portieren ben is het simpel, maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik daar kom. Het hele dashboard is zo'n beetje dicht richting de deuren.
Welke Yaris heb je? dat is best wel handig om te weten.

Dat klepje van de dashboardkast moet je openklappen, in de ruimte die daardoor ontstaat tussen kastje en klepje kan je een kabel doorheen jassen en naar je portier leiden. Daarna kan het klepje nog steeds dichtgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Tot nu toe kachelt de Prius 2 lekker voort. Geen gezeik qua problemen, al sinds 03-01 niet hoeven tanken met elke dag Zoetermeer -> Frederik H Den haag.
Was met de Subaru wel anders, en ik heb een stuk meer luxe. Wat ik wel merk is dat de voor en achter bumper erg laag zijn, en dus moet oppassen met stoepjes.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

kmf schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:37:
[...]

Dat klepje van de dashboardkast moet je openklappen, in de ruimte die daardoor ontstaat tussen kastje en klepje kan je een kabel doorheen jassen en naar je portier leiden. Daarna kan het klepje nog steeds dichtgooien.
Yaris P2 (zie bovenaan deze pagina). Ik ga het eens even bekijken, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:59:
[...]

Na 10 jaar kan een update weleens van pas komen, :)
Bij een Toyota is dat toch niet nodig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Bij een Toyota is dat toch niet nodig? :P
Na 10 jaar wil ik toch wel weer eens een andere Toyota!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 11:35
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:00:
[...]

Na 10 jaar wil ik toch wel weer eens een andere Toyota!
Mijn Avensis moet donderdag weer voor een APK, ding is 15 jaar oud en heeft 195.000 gelopen. Aan de ene kant hoop ik dat hij gewoon weer door de APK komt zonder extra kosten. Maar aan de andere kant ben ik ook wel weer op zoek naar iets anders, hij ziet er niet meer zo modern uit en heeft ook al wat gebruikerssporen.

Er zit nu zowat elke maand wel een kaartje tussen mijn ruit van een autokoper of ik hem wil verkopen. Niet zo gek, Toyo's zijn populair in Afrika. Kan hij mooi tussen de leeuwen en olifanten rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:29:
[...]

Mijn Avensis moet donderdag weer voor een APK, ding is 15 jaar oud en heeft 195.000 gelopen. Aan de ene kant hoop ik dat hij gewoon weer door de APK komt zonder extra kosten. Maar aan de andere kant ben ik ook wel weer op zoek naar iets anders, hij ziet er niet meer zo modern uit en heeft ook al wat gebruikerssporen.

Er zit nu zowat elke maand wel een kaartje tussen mijn ruit van een autokoper of ik hem wil verkopen. Niet zo gek, Toyo's zijn populair in Afrika. Kan hij mooi tussen de leeuwen en olifanten rijden :+
Met APK verkoopt een stuk makkelijker hoor :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vlassie1980 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:29:
[...]

Tja, er zit een verschil tussen willen en moeten :p Ik moet niet een andere Toyota, ik wil er gewoon een. En stuur mij zo'n kaartje, kunnen wij een (oude) nieuwe Toyota kopen :p De Starlet moet ook weer voor de APK binnen volgende week en 2 maanden... Maar die Starlet staat niet zo vaak aan de weg (eigen oprit en hij wordt meestal alleen op vrijdag voor woon-werk verkeer gebruikt). En trouwens, zoveel verkeer komt er bij ons zowiezo niet langs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:17:
[...]

Met APK verkoopt een stuk makkelijker hoor :P
Aan die opkopers maakt het volgens mij niet zoveel uit, die zijn overal wel blij mee.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:19:
[...]

Tja, er zit een verschil tussen willen en moeten :p Ik moet niet een andere Toyota, ik wil er gewoon een. En stuur mij zo'n kaartje, kunnen wij een (oude) nieuwe Toyota kopen :p De Starlet moet ook weer voor de APK binnen volgende week en 2 maanden... Maar die Starlet staat niet zo vaak aan de weg (eigen oprit en hij wordt meestal alleen op vrijdag voor woon-werk verkeer gebruikt). En trouwens, zoveel verkeer komt er bij ons zowiezo niet langs :D
Het was gisteren de 4e die ik had --> Kwartet :)
Dat heb je met Toyo's, onverwoestbaar dus je zit er wel aan vast 8)

[ Voor 57% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-01-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd dat ze er dan toch zoveel verkopen hé, als de meesten maar blijven rondbollen in hun overjaarse Toy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Gelukkig wacht niet iedereen tot het ding uit elkaar valt en koopt zich af en toe een nieuwe wagen. #firstworldproblems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

kmf schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:37:
[...]

Dit was inderdaad een goede tip. Dashboardkastje eruit, dan kun je bij het portier komen, instaptrim + zijtrim even los en vanaf daar kun je de kabel gewoon langs je interieur rubber leiden. Bij de voorruit even achter het hemeltje drukken en klaar is Kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:06:
Vreemd dat ze er dan toch zoveel verkopen hé, als de meesten maar blijven rondbollen in hun overjaarse Toy.
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers
De cijfers zijn redelijk stabiel. Het ene jaar wat meer dan het andere. Maar ik zie geen trend van minder verkochte auto's. Iets wat je wel zou verwachten als auto's veel langer meegaan.

Maar misschien wordt het wel gecompenseerd doordat meer mensen een auto hebben.
Of dat onze auto's die vroeger naar de sloop gingen, nu naar het buitenland gaan. En wij kopen liever een nieuwe "zuinigere" auto (lees: met lage bijtelling).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar het aantal auto's op de weg stijgt jaar over jaar. Van 6,3 miljoen in 2000 tot 7,9 miljoen in 2014. Met een gelijkblijvende instroom stijgt de leeftijd dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:12
Arfman schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Yaris P2 (zie bovenaan deze pagina). Ik ga het eens even bekijken, bedankt :)
Tsskkk dat accepteren wij als Toyota fans natuurlijk niet he! XP90 / (X)P9 it is, en je vorige was een XP10 / (X)P1 :P

Wikipedia: Toyota Yaris

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Iemand ervaring met de ruitenwissers die het heel slecht doen? Als in, alleen stadje max, standje 0 tot en met 4 doet hij nauwelijks of heeeel langzaam. Mijn noob-gedachte is dat het de ruitenwissermotor zal zijn, maarja, dan denk ik ook weer:
1 ding is heel en werkt
2 ding ia kapot en werkt niet

Maar hij werkt dus een beetje.

Het gaat om een Corolla (E12 :9)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ThinkPadd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:34:
[...]

Tsskkk dat accepteren wij als Toyota fans natuurlijk niet he! XP90 / (X)P9 it is, en je vorige was een XP10 / (X)P1 :P

Wikipedia: Toyota Yaris
Sorry!

Iemand een idee waar ik een nieuwe (of hele goede) pookknop kan bestellen voor mijn Yaris P9? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
EWK schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:44:
Iemand ervaring met de ruitenwissers die het heel slecht doen? Als in, alleen stadje max, standje 0 tot en met 4 doet hij nauwelijks of heeeel langzaam. Mijn noob-gedachte is dat het de ruitenwissermotor zal zijn, maarja, dan denk ik ook weer:
1 ding is heel en werkt
2 ding ia kapot en werkt niet

Maar hij werkt dus een beetje.

Het gaat om een Corolla (E12 :9)
Misschien loopt de motor heel zwaar. Even voelen of het ding ook erg warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

|:(

Ik wist dat ik er "origineel" of "OEM" bij had moeten zetten :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Over goedkoop spul gesproken. Het is best vervelend dat Toyota de Yaris in meerdere revisies en namen in verschillende markten heeft uitgebracht.

Het is niet makkelijk iets non-OEM te vinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan lijkt me de Toyota dealer een goede kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Maasluip schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:38:
Dan lijkt me de Toyota dealer een goede kanshebber.
Dat snap ik, maar ik had gehoopt op een goede knop van de sloop oid, maar al die onderdelensites geven of geen resultaten of je moet gelijk je gegevens achterlaten, heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nou, de Avensis is weer door de APK heen zonder ook maar iets te vinden. Volgens de monteur kon hij nog jaren mee en was er geen roest. Enige puntje was het lampje van de kentekenplaat :)

Dus nog maar even doorrijden met die bak. 195K inmiddels. T22 Linea Terra 1.6 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-01-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Arfman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:48:
[...]

Dat snap ik, maar ik had gehoopt op een goede knop van de sloop oid, maar al die onderdelensites geven of geen resultaten of je moet gelijk je gegevens achterlaten, heb ik geen zin in.
Bel van Deijne even .:) Kleine onderdelen doen ze daar ook nog weleens versturen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Je kunt Japoto ook eens proberen. Daar hebben wij ook wel eens onderdelen weggehaald voor onze Starlet.

Maar ik vind die pook wel gaaf :D
Vlassie1980 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:05:
Enige puntje was het lampje van de kentekenplaat :)
Dat valt niet onder de noemer: prullenbak vol, dus een nieuwe? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als vervolg op mijn vragen in dit topic wil ik er nog wel verder op in gaan.

Waarom haalt mijn Yaris HDS het verbruik van een Prius niet. Ik kom met veel moeite nog niet eens gemiddeld op 1:20, terwijl een Prius toch makkelijk beter dan 1:22 lijkt te doen.

Bij vol gas geven zie ik trouwens wel netjes de motor op precies 4800 rpm gaan draaien (middels de scangauge), het toerental waarop de 1.5 motor zijn maximale vermogen van 75 PK afgeeft. Normaal versnel ik niet met volgas. Dan probeer ik toch wel in de ECO-band te blijven op de "toerenteller". Dat lukt prima op gehoor en gevoel na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ajhaverkamp schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:05:

Tijdens het rijden op een constante snelheid laat het scherm op het dashboard wel zien dat er constant geschakeld wordt naar op- en ontladen van de accu. Maar misschien is dat wel normaal? Ikzelf zou verwachten de accu na een tijdje vol zit op 80 % en dat er dan niks meer mee gebeurt totdat je afremt en weer versneld. Zoeken naar een optimale snelheid/toerental ICE lukt ook niet. Dit laden/onladen gaat maar door. Ik heb niet gecheckt met scangauge op de MGS dan ook echt wisselen van draairichting. Wellicht toont het scherm gewoon onzin.
Nee, dat is normaal. De ICE (verbrandingsmotor) zoekt het voor hem zuinigste toerental/brandstofhoeveelheid om ongeveer voldoende vermogen te leveren. Dan kan hij net iets te veel of te weinig vermogen leveren voor de snelheid die je rijdt, het overschot gaat dan naar de accu of het tekort wordt uit de accu gehaald. Dan is de accu even later wat te vol en dan zoekt hij een punt op dat hij weer een beetje uit de accu erbij kan halen, of andersom is de accu wat te leeg en zoekt hij een punt om een beetje bij te laden. Zo probeert hij de lading van de accu rond de 80% te houden.
Er zijn ook punten waar er helemaal niet op- of ontladen wordt, dan levert de ICE op dat zuinige punt precies zoveel vermogen om op snelheid te blijven, maar een beetje meer wind of helling en je bent al van dat punt af.

Er is ook een Prius forum met een gedeelte voor de Yaris FH. Alle hybrides van Toyota (in Nederland) zijn daar vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik ken het forum, ik heb daar ook wel eens wat gepost. De Yaris is ook daar echter in de minderheid tov de Prius en Auris. Het is natuurlijk ook een kleiner wagentje en wordt veel door mensen gebruikt die er weinig grote afstanden mee afleggen. Gekkies zoals ik die in maart 2014 even een vakantierondje van 7500 km door Frankrijk/Spanje en Duitsland maken, kom je weinig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Het blijft vreemd, gezien mensen op spritmonitor er wel degelijk veel zuiniger mee kunnen rijden.
Ook al denk ik dat de Prius wel een betere body heeft qua luchtweerstand.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mijn vader rijdt ook zo'n beetje 1:20 met z'n Yaris FH. Hij let niet echt op verbruik volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Arfman schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:37:
Mijn vader rijdt ook zo'n beetje 1:20 met z'n Yaris FH. Hij let niet echt op verbruik volgens mij.
En wat is zijn normale reisgedrag? Lange afstanden over de snelweg of 3x in week naar de bakker verderop in het dorp? En is die 1:20 volgens de (liegende) boordcomputer of echt met tankbonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het is meer 3x naar de bakker. Geloof dat er in 2 jaar nog geen 8k km op de teller staat. Ik zal hem eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mijn Yaris FH is wel zuiniger dan mijn Prius in het verkeer waar ie in uitblinkt. Namelijk stadsverkeer. Maar op de snelweg bij lange afstanden was mijn Prius zuiniger.

In verhouding is ie zuiniger in de stad, maar ja... 1:20 haal ik met dit weer niet... 1:15 is meer gemiddelde nu... In de zomer was dat wel 1:20

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 16-01-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Tja wij rijden ook rond de 1:20 veel beter zal het niet worden met onze hybride yaris.
Echter vreemd genoeg, op vakantie naar Frankrijk lastdrager achterop auto bomvol 3 personen kamperen met tent.
Auto plat op straat, drempels schrapen dus.
Ongeveer 3200 km gereden, heen en terug weg rond de 135/140 kmpu gereden.
Ta ta gebruik 1:19,4 en echt nergens naar gekeken gewoon gassen, niet slecht toch.

Ik heb wel het gevoel dat in de bergen 90 km wegen de hybride yaris een stukje zuiniger is als in ons pannenkoeken land.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de winter rijdt mijn Aygo ook een stuk minder zuinig (gemiddeld 4 km minder per liter). Waarschijnlijk door de koudere temperaturen dat alles wat minder speling heeft dan wel olie die minder vloeibaar is (meer wrijving).

Het verbruik in de winter is minimaal 1:22 en in de zomer soms wel 1:30. Gemiddeld zit ik nu op 1:25,5 (53 metingen op basis van aantal liter getankt en km stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:48:
In de winter rijdt mijn Aygo ook een stuk minder zuinig (gemiddeld 4 km minder per liter). Waarschijnlijk door de koudere temperaturen dat alles wat minder speling heeft dan wel olie die minder vloeibaar is (meer wrijving).

Het verbruik in de winter is minimaal 1:22 en in de zomer soms wel 1:30. Gemiddeld zit ik nu op 1:25,5 (53 metingen op basis van aantal liter getankt en km stand).
Je motorblok komt gewoon op temperatuur.
Maar als je veel korte ritjes maakt dan heeft dat in de winter best invloed.
Al is het blok van een aygo al binnen een paar minuten warm volgens mij.
Mijn 1L vvti blok is meestal warm voordat ik op de snelweg zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:56

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction meldt.

Heb vorige week een Corolla E11 1.3 16v (4E-FE) gekocht, 164k km op de teller. Terra uitvoering, dus veel kaler komen ze niet. Centrale vergrendeling bouw ik er zelf in, dat vind ik wel echt een must. Met het gemis van airco kan ik opzich wel leven, en raamslingers zijn ook geen hele grote ramp. Ook moet er nog een trekhaak onder (iemand trouwens nog tips voor een gebruikte trekhaak? onderdelenlijn e.d hebben wel haken, maar 150km enkele reis rijden, dat gaat me wat te ver), evt. maar een nieuwe trekhaak kopen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02
Ik heb een probleempje met mijn 2014 Auris Hybrid, misschien dat iemand een idee heeft.

Ik heb het ding nu sinds augustus en heb heel af en toe het probleem dat ik hem niet gestart krijg. Het begint dan al dat, wanneer ik de power-knop indruk, er enkel de tekst 'Power On' staat zonder dat de rest van het dashboard oplicht. Ik moet dan nog een keer drukken voordat dat gebeurt, maar vervolgens blijft 'Power On' staan, krijg ik geen 'Ready' lampje/piep en krijg ik hem niet in een versnelling. Er blijft dan terugkomen, 'Shift to P position to start'. Dat helpt in ieder geval niet.

Alles uit en weer opnieuw beginnen werkt ook vaak niet. Pas als ik het een aantal keer probeer (of lang genoeg wacht tussendoor?) lukt het me om de boel te starten.

Nu heb ik het idee dat ik iets verkeerd of te snel doe, maar ik ben er nog niet achter wat precies. Het komt namelijk maar heel zelden voor (keer of 5 tot nu toe, sinds augustus dus) en ik krijg het ook nog niet gereproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand ervaring met een krakend koppelingspedaal bij een Yaris P1 uit 2001? Ik hoorde het laatst in de auto een beetje kraken als ik de koppeling intrapte, maar met de deur open op de parkeerplaats hoorde ik het buiten de auto nog veel duidelijker.

Het is niet dat de koppeling zelf iets mis mee is (godzijdank niet :P ) maar meer het pedaal die een likje vet moet hebben ofzo. Komt wellicht ook door het koude weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jep, had ik ook. Heb gewoon een beetje vet op het scharnier gedaan en sindsdien heb ik er geen last meer van. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Had ik ook met mijn Yaris P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

The Realone schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:34:
Ik heb een probleempje met mijn 2014 Auris Hybrid, misschien dat iemand een idee heeft.

Ik heb het ding nu sinds augustus en heb heel af en toe het probleem dat ik hem niet gestart krijg. Het begint dan al dat, wanneer ik de power-knop indruk, er enkel de tekst 'Power On' staat zonder dat de rest van het dashboard oplicht. Ik moet dan nog een keer drukken voordat dat gebeurt, maar vervolgens blijft 'Power On' staan, krijg ik geen 'Ready' lampje/piep en krijg ik hem niet in een versnelling. Er blijft dan terugkomen, 'Shift to P position to start'. Dat helpt in ieder geval niet.

Alles uit en weer opnieuw beginnen werkt ook vaak niet. Pas als ik het een aantal keer probeer (of lang genoeg wacht tussendoor?) lukt het me om de boel te starten.

Nu heb ik het idee dat ik iets verkeerd of te snel doe, maar ik ben er nog niet achter wat precies. Het komt namelijk maar heel zelden voor (keer of 5 tot nu toe, sinds augustus dus) en ik krijg het ook nog niet gereproduceerd.
Rempedaal ingedrukt? En het was op P-shift op moment dat je power drukt? En ik moet altijd effe een seconde of twee rempedaal intrappen totdat alles "geboot" is voordat ik het los kan laten. Laat ik te snel los, dan krijg ik jouw probleem. (uitzetten, effe wachten en weer aan verhelpt het)

Dit was bij een Prius en nu bij mijn Yaris hybride trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02
Dat vraag ik mij af eigenlijk. Het is zo'n automatisme dat ik niet eens weet wanneer ik de rem intrap, bij de indrukken van de knop of het in drive zetten.
En het was op P-shift op moment dat je power drukt?
Die snap ik niet. ;)
En ik moet altijd effe een seconde of twee rempedaal intrappen totdat alles "geboot" is voordat ik het los kan laten. Laat ik te snel los, dan krijg ik jouw probleem. (uitzetten, effe wachten en weer aan verhelpt het)
Maar je hoeft het rempedaal toch niet per se in te trappen om de auto te starten? Pas bij het schakelen naar drive, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

The Realone schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Dat vraag ik mij af eigenlijk. Het is zo'n automatisme dat ik niet eens weet wanneer ik de rem intrap, bij de indrukken van de knop of het in drive zetten.

[...]

Die snap ik niet. ;)

[...]

Maar je hoeft het rempedaal toch niet per se in te trappen om de auto te starten? Pas bij het schakelen naar drive, toch?
P-shift is dus "koppeling" in parkeerstand. Maar ja, je moet bij een automaat perse rempedaal in trappen om auto te starten (omdat je anders zomaar vooruit zal kruipen.
Alleen heeft Toyota er een extra zekerheid in gebouwd. Je moet rempedaal in EN op parkeerstand om het goed te starten.
Zonder rempedaal is namelijk enkel "system power on". Je kan dan muziek luisteren, maar motor en airco gaan niet aan etc.

En daarnaast heeft het systeem een seconde of twee nodig om op te starten. (bij de Prius startte ie allerlei pompen al op het moment dat je in de buurt van de auto komt zodat ie sneller opstart. Bij de Yaris gebeurt dat pas bij echt drukken op start)

Wat ik me dus aangeleerd heb is om eerst op te starten alvorens ik mijn veiligheidsgordel omdoet. Kan het systeem effe wakker worden terwijl ik veiligheidsgordel omdoet :)

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 19-01-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Bij mijn prius is het rempedaal intrappen en op powerknop drukken.
Ook niet te kort op de powerknop drukken of zonder rempedaal want dan start ie alleen het systeem op en niet de hele auto.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Realone schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:34:

Heb hetzelfde voorgehad met mijn Prius 3, de oorzaak was een defecte startbatterij, eenmaal deze was vervangen , nooit meer een probleem gehad met Shift to P position to start.

Het bleek dat de batterij na wat stilstand zijn kracht verloor, en het systeem in de war stuurde bij een eerste startpoging na bv 1 of 2 dagen stilstand.

Bij korte ritten kwam het probleem niet voor.

http://priuschat.com/thre...ion.101355/#axzz3PGafOYt3

Je hebt nog ruim garantie, even naar de dealer dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

kmf schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:03:
[...]
Dit was bij een Prius en nu bij mijn Yaris hybride trouwens.
Bij de Yaris moet je niet aan de pook gaan trekken als hij nog bezig is met opstarten/booten. Dat vind hij niet leuk. Echter heeft de Prius/Auris een ander soort "pook".

@kmf: mijn stap 1 is altijd de gordel :)

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 19-01-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ajhaverkamp schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:48:
[...]

Bij de Yaris moet je niet aan de pook gaan trekken als hij nog bezig is met opstarten/booten. Dat vind hij niet leuk. Echter heeft de Prius/Auris een ander soort "pook".
Daarom gewoon aanleren: rempedaal+start -> veiligheidsgordel -> rempedaal+D
(die stond sowieso al in P, anders had je niet af kunnen sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Als je maar lang genoeg in andere auto's rijdt en op een gegeven moment klaar bent met alle ellende, dan ga je vanzelf een keer kijken naar een Toyota. Zaterdag ga ik een Yaris Hybrid Dynamic ophalen als boodschappenkar. Een dynamic is al ruim uitgerust, extra zijn panodak, navi en fietsdrager toegevoegd.

Het rijdt... anders, maar kan de rust, comfort, verbruik en betrouwbaarheid wel waarderen nu. Zeker ten opzichte van zijn voorganger, een '05 Mini Cooper.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NwLPdrnLr3G3jr0W1G0PdAD22emwF55QTHmiXYymVd0=w983-h553-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-j_Y1xnvTvRg/VLlaEm9r_mI/AAAAAAAAPEI/CO1Kh9Aolk8/w983-h553-no/20150116_192436.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-NiFLWT5UHww/VLlaGU7o1OI/AAAAAAAAPEU/I-1lxnib05w/w983-h553-no/20150116_192447.jpg

We zullen zien hoe de ladyshave op vier wielen zich houdt 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mooie wagen hoor, zeker als "boodschappenkarretje". Veel rijplezier toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Wel grappig eigenlijk. je hoort van iedereen voordat je een Prius koopt "Lol je koopt een prius! Kansloos autotje" Totdat ze erin zitten, en zien hoe zuinig het is. Dan is het opeens "Oh, dit is eigenlijk wel heel leuk" :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sorry, ik ben echt overtuigd van de hybride techniek, maar zeker niet in de vorm van de Prius. Welke mafkees bedacht heeft dat een centraal klokkenpaneel "handig" is, zouden ze gelijk een andere baan moeten geven. Voor geen goud ga ik in een Prius zitten. Geef mij de Auris maar. Zelfde mooie techniek, maar met een normale verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
De Prius 2 heeft voor mij het beste display voor de bestuurder. Weinig info, gewoon wat je nodig hebt en niks extras. Geen onzin gegevens waar 99% van de bestuurder toch niks mee doet.
Gelukkig heb ik ook geen klokkenpaneel, maar alles digitaal en zit het gewoon recht voor me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PaT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:57:
Sorry, ik ben echt overtuigd van de hybride techniek, maar zeker niet in de vorm van de Prius. Welke mafkees bedacht heeft dat een centraal klokkenpaneel "handig" is, zouden ze gelijk een andere baan moeten geven. Voor geen goud ga ik in een Prius zitten. Geef mij de Auris maar. Zelfde mooie techniek, maar met een normale verpakking.
Als bestuurder heb je dan ook niet voor niets een Headsup display.

En de Prius rijdt net wat zuiniger dan een Auris. De Auris welke ik een tijdje reed als vervangende auto voelde ook ietwat slomer aan. Waarschijnlijk door de hogere luchtweerstand.

Maar mijn volgende upgrade zal waarschijnlijk wel een Auris zijn. Heb de ruimte waarschijnlijk wel nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 20-01-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Toink schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:24:
Als je maar lang genoeg in andere auto's rijdt en op een gegeven moment klaar bent met alle ellende, dan ga je vanzelf een keer kijken naar een Toyota. Zaterdag ga ik een Yaris Hybrid Dynamic ophalen als boodschappenkar. Een dynamic is al ruim uitgerust, extra zijn panodak, navi en fietsdrager toegevoegd.

Het rijdt... anders, maar kan de rust, comfort, verbruik en betrouwbaarheid wel waarderen nu. Zeker ten opzichte van zijn voorganger, een '05 Mini Cooper.

Plaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

We zullen zien hoe de ladyshave op vier wielen zich houdt 8).
Mooie auto zeker, en ook handig zo'n anti-viezigheid kleurtje ;)
De Pano-dak heeft me al behoedt van heel veel ingebrande vogelschijt. Hoewel sommige vogels toch echt wel snipers zijn. Die presteren het om de weinige lakgebieden te raken :/

Tip van de bakker: de velgen worden vrij snel vies. Dus die niet vergeten mee te waxen.

(ik ben trouwens nog steeds niet echt gecharmeerd door dat grijze stuk kunstof op de console. Ook de armsteun is ook niet echt nuttig in vergelijking met die van een Prius. Ik ben nog aan het peinzen of ik een aftermarket armsteun ga nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 20-01-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Is de Yaris Hybrid overigens geen automaat? Die versnellingspook ziet er nogal traditioneel handbediend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PaT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:28:
Is de Yaris Hybrid overigens geen automaat? Die versnellingspook ziet er nogal traditioneel handbediend uit.
Yaris Hybrid is ook gewoon automaat, maar helaas is de pook in de reguliere automaatvorm uitgevoerd.
Ik vind de H-automaat van de Prius veel handiger voor blind schakelen EN die nam ook minder plek in beslag.

Maar ja... ik denk dat het voor de Yaris zo gedaan is om kosten te drukken (de non-hybrid automaatvariant heeft ook zelfde schakeling) en om de conservatieve mensen niet te veel te laten ontwennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-10 11:35
Wij hebben sinds een jaartje een Toyota Aygo uit 2008. De vrouw is er helemaal verliefd op geworden en vind het heerlijk rijden. Binnenkort voor de keuring, maar ik verwacht regulier onderhoud en geen extra kosten.

Vorige week heb ik mijn lease-bak (Alfa Romeo Giulietta) ingeleverd en vanaf 2-feb ga ik met de Aygo naar mijn werk rijden (10 minuutjes van huis). Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen :)

Maar... de Aygo is kwa kofferbak een stuk kleiner en gezien wij graag klussen en af en toe een plaatje hout bij de Gamma halen is dat nog wel een puntje waar ik mee zit. Het past (bijna) nooit in de kofferbak. Ik zie 2 opties voor de Aygo, een trekhaak of dakdragers.
Wat zouden jullie doen en waarom en waar kan je dat het goedkoopst regelen? (trekhaken nieuw zijn duur!).
Pagina: 1 ... 50 ... 167 Laatste