Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 45 ... 167 Laatste
Acties:
  • 921.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:06:
6600km dan heb je nog wel meer gedaan dan alleen die route denk ik?
Zelf heb ik zo'n heen route (maar dan vanaf de randstad) eens in 33 uur gedaan (inclusief pitten langs de weg) :+ doel was Marokko bereiken met de Celica. In 3 weken 8000km gedaan haha, maar lekker comfortabel en met airco.

[afbeelding]
De A stond op 0 toen we vertrokken en 6605km toen we weer thuis kwamen. En de GPS is altijd meegegaan... Alleen die trip naar Gibraltar was met een andere auto. Dus die route is zo'n 7000km waarvan we 6600 met de eigen auto hebben gereden.

En we zijn ook al eens naar Malaga gereden, in 27 uur (inclusief een hazeslaapje bij Madrid :P). Doel was zo snel mogelijk bij Malaga te komen... We waren toen wel heel erg blij dat we dat niet meer met de Yaris hebben moeten doen, maar met de Auris (de Yaris had geen Airco en CC...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ik heb te snel gekeken, de route ziet er idd wel uit als iets langer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Wat ben ik toch blij met mn Prius 3. Wat glijd dat ding als een koning over de weg. Het enige wat me tot nu toe tegenvalt is het rijden onder 'EV' wat boven de 35 km p/u alweer uit schiet. Daar had ik wel iets meer van verwacht.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:12
Ik heb het weekend niet uitgebreid met Torque kunnen spelen, maar wel een beetje. Hier een paar bevindingen:
  • Verbinding met de cheapo OBD2-adapter van dx.com is robuust en snel. Geen één keer uitval oid gehad.
  • De Prius geeft wel de koelwatertemperatuur door, niet de olietemperatuur.
  • De kW in/uit van de tractie-accu is interessant om naar te kijken (later meer daarover).
  • Ik heb de track recorder plugin geïnstalleerd, maar nog niets mee kunnen doen. Komt ook nog, ziet er aardig uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:32
TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:43:
[...]

Ik zou sowieso niet de boordcomputer voorwaarheid aanhouden, die doet ook aan inschatten etc. Je echte verbruik weet je pas als je tankt.

Daarnaast zijn energielabels ook maar papiertjes die weinig zeggen. Dus misschien ligt het ook wel gewoon aan de banden. Dat iets met een testje zuinig is betekend niet dat het in het dagelijkse leven ook zuinig is. Daarnaast zijn de banden misschien gewoon enorm slecht in de regen en juist wel goed met droog weer? Kan allemaal meespelen he.

Uitlijnen / balanceren etc. helpt altijd natuurlijk.
Plus dat een paar dagen natuurlijk zoveel variabelen hebben dat je dat nooit op deze manier kunt interpreteren binnen dit korte tijdsbestek... Rij eerst een jaar en dan kun je er pas wat zinnigs over zeggen. Misschien heb je deze dagen wel net iets vlakker gereden , had je de wind mee, was de temperatuur de ideale temperatuur, zo'n fijne dag dat de stoplichten net allemaal groen worden als je eraan komt, minder afremmen/optrekken (bijvoorbeeld route met meer of minder rotondes), etc etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:16
RoyK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:00:
Wat ben ik toch blij met mn Prius 3. Wat glijd dat ding als een koning over de weg. Het enige wat me tot nu toe tegenvalt is het rijden onder 'EV' wat boven de 35 km p/u alweer uit schiet. Daar had ik wel iets meer van verwacht.
De EV-knop is dan ook waardeloos, tenzij je met een koude motor heel stilletjes weg wilt sluipen. In alle andere gevallen kun je beter (tot 70 km/u) op je gaspedaal elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:46:
De EV-knop is dan ook waardeloos, tenzij je met een koude motor heel stilletjes weg wilt sluipen. In alle andere gevallen kun je beter (tot 70 km/u) op je gaspedaal elektrisch rijden.
Precies, ik gebruik de knop eigenlijk alleen als ik de auto even moet verzetten, of als ik met een heel volle accu vanaf de hoofdweg mijn wijk in draai. Verder laat ik hem met rust, je gaat er over het geheel niet zuiniger van rijden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bacchus schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:46:
[...]

Een andere use-case is tijdens file-rijden. Als je WEET dat je toch niet verder kan, dan kan je met de EV-mode voorkomen dat de benzinemotor aansluit voor niks (die slaat immers snel aan in verwachting dat die snel in actie moet komen)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kmf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:11:
Een andere use-case is tijdens file-rijden. Als je WEET dat je toch niet verder kan, dan kan je met de EV-mode voorkomen dat de benzinemotor aansluit voor niks (die slaat immers snel aan in verwachting dat die snel in actie moet komen)
Slaat die ook in EV-modus niet alsnog aan als de temperatuur van blok/katalysator te laag wordt? Of blokkeer je dat ook met de EV-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

JeroenH schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:14:
[...]

Slaat die ook in EV-modus niet alsnog aan als de temperatuur van blok/katalysator te laag wordt? Of blokkeer je dat ook met de EV-modus?
Dat doet ie inderdaad wel (als accu te laag wordt), maar in de EV-modus slaat ie niet aan vanwege het feit dat je gaat rijden. Subtiel verschilletje

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

En handig voor het parkeren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Phuncz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:23:
En handig voor het parkeren lijkt me.
Ik gebruik het idd wel eens in een ondergrondse parkeergarage (ikea). Luchtvervuiling en zo.

Maarre. ik vraag me nu wel af of andere hybride-rijders nu ook "stilte" associeren met "modern". Als ik een motor hoor ronken bij de stoplichten of kabaal maakt bij het wegrijden denk ik nu toch vaak "jee, wat een ouderwets bakkie" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:32:
[...]
Maarre. ik vraag me nu wel af of andere hybride-rijders nu ook "stilte" associeren met "modern". Als ik een motor hoor ronken bij de stoplichten of kabaal maakt bij het wegrijden denk ik nu toch vaak "jee, wat een ouderwets bakkie" :P
Dat zijn niet alleen hybride-rijders hoor... Dat denk ik al heel erg lang... En ik heb ook nooit begrepen waarom mensen hun auto zo toetakelen dat ze heel veel herrie maken (maar ja, ik ben een vrouw en zal dat dus waarschijnlijk ook nooit begrijpen!) Ik zou daarom ook het liefst vol electrisch willen rijden... (maar die staatsloterij wil maar niet over de brug komen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
kmf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:11:
Mwah, ook dat doe ik door rustig met mijn gaspedaal om te gaan. Ik rij regelmatig de file op de A27 voor de Merwedebrug (met een CT200h dan wel): De file begint meestal ergens bij het tankstation en dan haal ik toch ongeveer het midden van KP Gorinchem voor de ICE weer aanslaat. Op dat moment tik ik dan toch regelmatig de 3,8 l/100km gemiddeld sinds Utrecht/Lage Weide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kmf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:32:
Nu even niet vergeten dat je nog met één poot in de hedendaagse wereld zit met je benzineslurpende hybride :P

En verplicht kijkvoer: http://southpark.cc.com/full-episodes/s10e02-smug-alert

Maar serieus, als je bij een stoplicht fatsoenlijk vertrekt, maakt een Toyota hybride ook behoorlijk wat lawaai met zijn CVT die de rpm ergens boven de 4.000 houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Phuncz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:16:
nMaar serieus, als je bij een stoplicht fatsoenlijk vertrekt, maakt een Toyota hybride ook behoorlijk wat lawaai met zijn CVT die de rpm ergens boven de 4.000 houdt.
Dan verschilt onze definitie van fatsoenlijk waarschijnlijk ;) Ik zie via Torque bij optrekken bij een verkeerslicht in de stad zeker geen 4000rpm op het scherm, althans niet op de ICE.

Ik heb een tijd terug wel de absurde situatie gehad dat ik stond te wachten voor een open brug. Toevallig was de tractieaccu aan de lege kant en kennelijk het blok/de katalysator koud, dus mijn Prius stond met draaiende motor te wachten terwijl de meeste moderne auto's om me heen hun motor stilgezet hadden :$

Meestal werkt het goed, soms niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Maar serieus, als je bij een stoplicht fatsoenlijk vertrekt, maakt een Toyota hybride ook behoorlijk wat lawaai met zijn CVT die de rpm ergens boven de 4.000 houdt.
Als ik met 4.000 rpm op de ICE wegtrek bij een stoplicht, acht ik dat zwaar onfatsoenlijk maar ik blijf wel alles dat niet minstens een GTI/RS/Cupra met flipperbak is voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn excuses, mijn definitie van "fatsoenlijk" is dan bedoeld als "vlot" ipv. "milieubewust", daar zal de verwarring zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Phuncz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:49:
Mijn excuses, mijn definitie van "fatsoenlijk" is dan bedoeld als "vlot" ipv. "milieubewust", daar zal de verwarring zitten :P
Met een direct beschikbare koppel van 200+nm en een vloeiende automaat is "vlot" nogal een relatief begrip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar de meesten benutten dat niet in een Toyota hybride, of zo is mijn ervaring toch. Over het algemeen wordt er rustig mee gereden, ook aan de stoplichten. Mijn punt was dan ook dat hybrides ook genoeg lawaai maken met de benzinemotor "op stoom", wat ook gebeurt als je vlot vertrekt aan het stoplicht.

Ik vond de 2014 Auris Hybrid niet echt vlot vertrekken aan het stoplicht tenzij je behoorlijk op het gaspedaal drukt. En dan hoor je die motor ergens rond de 4.000rpm draaien, wat je sowieso goed kunt horen, ook buiten de auto. Ik bedoel niet van 0 tot 20km/u maar eerder van 40-80km/u.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 14-07-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Een Toyota-hybride stimuleert m.i. idd om rustig rijden en biedt weinig snelheidssensatie. Van de andere kant kun je je zonder veel misbaar bovengemiddeld vlot en, als je het (tijdelijke) motorgeluid voor lief neemt, zelfs redelijk snel door het verkeer bewegen.
In het gebied 40-80 km/u is het koppel-/vermogen-voordeel van de hybride zo'n beetje afgevlakt maar dat noem ik ook geen wegtrekken bij een stoplicht meer. Bij een maximale 0-100-acceleratie komen ergens bovenin dit bereik ook de 150-170pk handgeschakelde benzineauto's weer langszij om ongeveer een seconde eerder bij de 100 km/u te zijn.
Van de andere kant kan ik met andere ongeblazen benzineauto's ook niet onder de 4.000 rpm blijven als ik vlot wegtrek bij een stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inderdaad, de Toyota hybrides nodigen uit rustig te rijden. Het is eigenlijk ook heel anders rijden, omdat het geluid en toeren per minuut niet meer waarschuwingssignalen zijn dat je moet schakelen. Voor mij was het snel gewend (Playstation-generatie voordeel ?), mijn vader heeft meer moeite met de "power-button" zoals je het gaspedaal beter kunt noemen :)

Vlot zijn ze zeker, inhalen is makkelijk en snel te doen. Zuinig en constante acceleratie zijn mooie argumenten. Ik heb mijn vader ook kunnen overtuigen ze serieus te nemen als opvolger voor zijn huidige 1ste generatie Auris, anders was het alweer een diesel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ah jammer, ik dacht dat de EV mode je een tijdelijke keuze gaf om volledig electrisch te rijden tot een km of 50. Vandaag met de kids van school halen was het wel leuk om op EV mode door de woonwijk te sluipen voor een parkeerplekje. Altijd weer leuk om mensen te laten schrikken als je plots in hun ooghoeken verschijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RoyK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:44:
Ah jammer, ik dacht dat de EV mode je een tijdelijke keuze gaf om volledig electrisch te rijden tot een km of 50. Vandaag met de kids van school halen was het wel leuk om op EV mode door de woonwijk te sluipen voor een parkeerplekje.
Oh, maar dat kan wel hoor, als je iets zoals dit installeert die je HV-accu steeds bijgeladen houdt. Kost wel een paar centen (rond de € 4000 voor het kleinste 2kWh model meen ik) maar dan heb je ook wat. Een full-electric wordt je Prius er niet van, maar bij lage snelheden kan je wel elektrisch rijden, en overall halen mensen verbruiken van 1-2 l per 100 km + natuurlijk het e-verbruik.

De nerd in mij zegt doen :P maar het is toch wel erg veel geld, en daarbij kan ik de kofferruimte die het inneemt niet missen.
Altijd weer leuk om mensen te laten schrikken als je plots in hun ooghoeken verschijn haha.
Kun je beter niet doen... Veel mensen zijn al 'bang' voor de e-auto's die geen geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

haha tja wat moet ik dan? claxonnerend door de straat tetteren? :) ik zoek gewoon een parkeerplekje. Voor 4000 euro koop ik wel een 2e autotje voor erbij.. een leuke Ygo ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Plankgas ? Sjonnie uitlaat ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RoyK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:14:
Voor 4000 euro koop ik wel een 2e autotje voor erbij.. een leuke Ygo ofzo :D
Puur financieel is zo'n set niet interessant natuurlijk, tenzij je wel heel veel kilometers maakt. Aan de andere kant; mijn Prius kostte me € 6700. Voor nog geen € 11k een semi-elektrische auto, dat is toch niet gek.

Maar het kietelt voornamelijk mijn Tweakers-klier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoyK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:44:
Ah jammer, ik dacht dat de EV mode je een tijdelijke keuze gaf om volledig electrisch te rijden tot een km of 50.
Met "een km of 50" bedoel je zeker "tot 50 km/h?" Want 50 km elektrisch rijden lukt je met een Prius Plug-in nog niet eens.

En die EV mode is juist wel ervoor om tot 50 km/h elektrisch te kunnen rijden. Tenminste in een Prius III is het zo dat als je niet in EV mode zit en je komt tot voorbij het middelste balkje in je HSI display dat de brandstofmotor aan gaat. In EV mode kun je de volledige brede balk van je HSI display gebruiken.
Ga je harder dan 50 of trek je nog harder op (power mode) dan gaat EV mode uit.

Afbeeldingslocatie: http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/HSI/h_sshi.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik rij een Prius 3 uit 2010. Als ik hem in EV zet.. en de 35km p/u passeer schakelt hij zichzelf uit. Excessieve speed, zegt hij dan. Uiteraard kan ik wel elektrisch rijden maar de EV mode springt in ieder geval uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde Prius, maar dat gebeurt pas als je voorbij de 50 km/h komt, uiteraard met alles op bedrijfstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ook mijn prius was ev-mode gelimiteerd tot 35km/u. Ik vraag me dus af er niet een paar firmware update waren geweest die dit heeft aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heeft dit niets te maken met airco of iets dergelijks dat actief is ? Dat kan ook wat vermogen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Das een goeie. Daar zal ik op letten. Zeker met die warme dagen en je een oase van hitte in stapt gaat die airco toch echt even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Phuncz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:33:
Heeft dit niets te maken met airco of iets dergelijks dat actief is ? Dat kan ook wat vermogen opnemen.
Nee, bij mij was het een keiharde limiet ongeacht energiegebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

is de software te updaten? En zo ja, moet de garage dat doen of kan ik dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoyK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:45:
Ik rij een Prius 3 uit 2010. Als ik hem in EV zet.. en de 35km p/u passeer schakelt hij zichzelf uit. Excessieve speed, zegt hij dan. Uiteraard kan ik wel elektrisch rijden maar de EV mode springt in ieder geval uit.
Dat is alleen tijdens de opwarmfase. Als je al een tijdje hebt gereden (5 minuten moet met dit weer voldoende zijn) kun je in EV mode tot 50 km/h rijden.
Anders is er iets mis met je auto (of je geeft gas tot in het power gebied).

Lees dit stukje maar eens door. Alleen als je nog niet in stage 4 zit kun je in EV mode niet harder dan 35 km/h.
Ik kan eens een filmpje maken als het je echt niet lukt, maar geloof me: het moet werken of je auto heeft een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

thanks Maasluip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 14:41
Ik probeer uit te vinden wat voor automaat er in de verso zit van bj 2007 - 2008

Is dit alleen mmt of ook cvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nog steeds niet zoveel met Torque kunnen spelen als ik had gewild, maar net toch weer eventjes getest. Ik heb wat pittiger rondgereden dan ik normaal gesproken doe, maar de ICE komt niet boven de 2750 rpm (het rode pijltje) uit hoor. Als ik hem op 4k wil hebben moet ik naar mijn idee best aso rijden :X

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Screenshot_2014-07-16-21-01-16.png

Ook nog even in EV rondgereden (accu was toch groen :) ). Maximaal 34kW getrokken bij optrekken, en maximaal 22 kW teruggewonnen bij remmen. De 0,5kW op moment van screenshot nemen was bij stilstand, met verlichting en radio aan, airco uit.

Toch geinige info allemaal :)

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeelding doet het hier helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jurk738 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:45:
Afbeelding doet het hier helaas niet..
Je hebt gelijk, ik zat te stuntelen met de public link van dropbox. Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
JeroenH schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:18:
Ik heb nog steeds niet zoveel met Torque kunnen spelen als ik had gewild, maar net toch weer eventjes getest. Ik heb wat pittiger rondgereden dan ik normaal gesproken doe, maar de ICE komt niet boven de 2750 rpm (het rode pijltje) uit hoor. Als ik hem op 4k wil hebben moet ik naar mijn idee best aso rijden :X

[afbeelding]

Ook nog even in EV rondgereden (accu was toch groen :) ). Maximaal 34kW getrokken bij optrekken, en maximaal 22 kW teruggewonnen bij remmen. De 0,5kW op moment van screenshot nemen was bij stilstand, met verlichting en radio aan, airco uit.
Inderdaad leuke data. Ik had met name niet verwacht dat je zoveel vermogen (50A?!) uit de accu trekken kan, dacht dat die enigszins beperkt was. Heb je een meetpunt dat aangeeft of en hoeveel je je frictieremmen gebruikt? Ik zou wel willen leren het gebruik daarvan te minimaliseren namelijk, wat vooral onder de 20 km/u lastig blijkt, helemaal als je moet voelen of horen wanneer ze aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:30:
Inderdaad leuke data. Ik had met name niet verwacht dat je zoveel vermogen (50A?!) uit de accu trekken kan, dacht dat die enigszins beperkt was. Heb je een meetpunt dat aangeeft of en hoeveel je je frictieremmen gebruikt? Ik zou wel willen leren het gebruik daarvan te minimaliseren namelijk, wat vooral onder de 20 km/u lastig blijkt, helemaal als je moet voelen of horen wanneer ze aanslaan.
In de Prius PID die ik voor Torque heb zie ik de optie "Friction Brake Power (kW)" als optie die te meten valt. Ik weet niet of die waarde ook daadwerkelijk doorgegeven wordt (ik zou niet weten hoe de auto dat zou kunnen meten), maar dat klinkt hoopvol.

Ik zet het metertje erbij en zal eens kijken of daar iets op af te lezen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verdraaid het werkt!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Screenshot_2014-07-17-19-34-42.png

Op een kort ritje net maximaal 9kW op de mechanische remmen geremd. Ik heb het gedrag nog niet goed kunnen analyseren, maar het lijkt erop dat de mechanische remmen een klein beetje beginnen met remmen bij het begin van de remactie, en al snel weer terugzakken naar 0 kW. Mogelijk een verzekering tegen falen van regeneratief remmen? Daarna wordt regeneratied geremd, en bij de laatste 5 km/h naar 0 komen de mechanische remmen weer op.

Geinig. Ik vraag me wel nog steeds af hoe die waarde gemeten wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 17-07-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het echt pas de laatste 5 km/h? Want je ziet dat vanaf ongeveer 30 km/h de terugleverbalk terugloopt terwijl je even hard remt. Dat zou betekenen dat je bij lage snelheden dus echt harder elektrisch kunt remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
JeroenH schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 21:40:
Op een kort ritje net maximaal 9kW op de mechanische remmen geremd. Ik heb het gedrag nog niet goed kunnen analyseren, maar het lijkt erop dat de mechanische remmen een klein beetje beginnen met remmen bij het begin van de remactie, en al snel weer terugzakken naar 0 kW. Mogelijk een verzekering tegen falen van regeneratief remmen? Daarna wordt regeneratied geremd, en bij de laatste 5 km/h naar 0 komen de mechanische remmen weer op.

Geinig. Ik vraag me wel nog steeds af hoe die waarde gemeten wordt.
Aan de ene kant zal er zo een waarde berekend worden uit de invoer van gewenste remvermogen door de positie van het rempedaal, verminderd met het elektrisch beschikbare remvermogen. Aan de andere kant zal er een elektrisch "iets" zijn dat bij een bepaalde spanning via een druk op de remleiding een vastgestelde vertraging (en dus remvermogen) biedt. Mogelijk gewoon via een calibratie.
Maasluip schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 07:10:
Is het echt pas de laatste 5 km/h? Want je ziet dat vanaf ongeveer 30 km/h de terugleverbalk terugloopt terwijl je even hard remt. Dat zou betekenen dat je bij lage snelheden dus echt harder elektrisch kunt remmen.
Dat interpreteer ik juist andersom: Een kleine terugleverbalk = weinig elektrisch remmen. Dat is ook logisch met hoe elektrisch remmen werkt. Ter vergelijking: een fietsdynamo levert ook weinig vermogen als het langzaam draait. Bij lage snelheden schakelt de auto meer over op frictieremmen maar ik had dat bij veel hogere snelheden dan 5 km/u verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien levert het niets meer qua energie op vanaf een bepaald niveaun, misschien doordat het voltage te laag is ? Het zou verklaren waarom het laatste gedeelte met de frictieremmen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien begonnen de frictieremmen al bij een hogere snelheid te remmen, die 5 km/h was een schatting. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken met Track Recorder, zodat we alle metertjes in één keer kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Gisteren mijn pikzwarte Prius lekker gewassen en glimt hij weer.. Maar wel een paar lelijke krassen ontdekt. Ik ben eens gaan google en kom deze pen steeds weer tegen. Te koop bij o.a de blokker voor nog geen tientje. Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van krasjes?

YouTube: Mantis Scratch Repair Pen TVC

Ik wil liever weg blijven bij het polijsten omdat je dan toch iets van je lak afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Er is niets mis met polishen zolang je er niet als een gek tegenaan gaat. Alsq je het weg wilt hebben, zul je altijd moeten polishen, anders vul je het op met een andere substantie. Persoonlijk heb ik daar meer "schrik" van doordat dat anders kan gaan verkleuren over tijd, kan loslaten of moeilijk weg te krijgen als het niet goed lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

De basis van die producten is vaak op siliconen basis, en dat is iets wat je absoluut niet op je lak wilt hebben. :P

Maar met goed polijsten is niks mis mee, maar veel doen het verkeerd (te grof waardoor je zeker bij zwart enorme 'spinnenwebben' gaat zien). Je kan vaak met een goeie sealant en wax al het een en ander maskeren iig.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Vanmorgen even bij de Toyota dealer langsgeweest om de lamme knipperlichtschakelaar van mijn Avensis te vervangen.

In de showroom stond een mooie Prius II uit 2007 met 170.000 op de teller. Even ingezeten en gekeken en de ruimte binnenin viel me positief mee. Alleen de bagageruimte achterin is niet al te ruim, ik heb een dochter van 5 en een kleine van 4 maanden, met die kinderwagen wordt het dan wel wat passen en meten.

Lastig.... Budget is er eigenlijk ook niet en voor die oude Avensis krijg ik geen pepernoot meer, maar het verbruik, de lagere wegenbelasting, de vele accesoires en de automaat spreken me toch erg aan. Nadeel is dus wel de kleinere bagageruimte en het niet mogen trekken van een aanhanger/caravan. (heb ik met deze Avensis ook nooit gedaan)

Over 1 a 2 jaar maar eens verder kijken.... Die Priusjes blijven volgens mij wel rijden en staan niet bekend om vele storingen. Accupakket blijft ook nog vele jaren goed volgens de verkoper, en dat was geen talking suit maar wel een oprechte vent...

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-07-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kan de tweelingkinderwagen aardig kwijt in de kofferbak van de P2, en dat ding is me toch enorm groot :D Ik heb de auto er op uitgezocht. Trekhaak is persoonlijk, ik heb voorheen nog nooit met een aanhanger gereden en heb de behoefte ook nu niet. Mocht ik ooit ruimte te kort komen (vakanties?) dan scoor ik wel een dakkoffer op marktplaats. Als ik ooit echt per sé een aanhanger moet trekken dan huur ik wel een auto, dat kan ik dan makkelijk bekostigen van de bespaarde kosten op brandstof.

Accu geen zorgen over maken, zeker niet bij slechts 170000. Nadeel van die kilometerstand is juist dat de auto eerst nog moet worden ingereden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat inrijden-grapje snap ik niet: ofwel rijd je hem in de eerste 10.000 kilometer ofwel heeft het geen nut, zoals nog wel eens gezegd wordt. Maar een auto die na 170.000km nog steeds niet rijdt zoals hij hoort, daar moet een merk zich om schamen...

Sowieso bij de garage checken wat er rond zo'n kilometerstand allemaal vervangen moet worden en sowieso zaken als remschijven laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is een grapje waarmee ik wilde aangeven dat Priusen met hoge kilometerstanden niet vermeden hoeven te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Vraagje aan de hybride rijders. Brengen jullie je auto naar de dealer voor onderhoud of kan een universele garage dat ook? Heeft het elektrische deel eigenlijk onderhoud nodig, of is dat alleen een kwestie van de accucellen controleren ofzo?
De Prius+ lijkt me een goede kandidaat om mijn huidige Peugeot 406 break tzt op te volgen. Maar ik was wel wat verbaasd dat de Prius elke 15dkm een beurt nodig heeft. Mijn 406: elke 30dkm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn gok is dat de Prius ook wel blijft werken bij iedere 30dkm een beurt, maar zou ik niet mee experimenteren wanneer er nog sprake is van garantie. Ik zou wel braaf de interval volgen omtrent de CVT bak.

Hoe dan ook, van de Prius II weet ik dat ze ook bij normale garages onderhouden kunnen worden, identiek aan een normale auto. Echter wanneer er een storing is in het hybride systeem kunnen ze weinig, maar dan kun je altijd nog naar de dealer. De Prius 3 zal niet anders zijn, zelfs voor de plug-in versies vermoed ik.

Edit: bij m'n neef in de universele garage hebben ze er ook een paar in onderhoud. Gewoon onderhoud zoals een normale auto, en het hybride systeem hoeft nooit wat.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 21-07-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Er zijn ook wel van die zogenaamde toyotaspeciaistengarage waar je goedkoper je toyota kan laten onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bacchus schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 07:57:
[...]

Dat interpreteer ik juist andersom: Een kleine terugleverbalk = weinig elektrisch remmen. Dat is ook logisch met hoe elektrisch remmen werkt. Ter vergelijking: een fietsdynamo levert ook weinig vermogen als het langzaam draait. Bij lage snelheden schakelt de auto meer over op frictieremmen maar ik had dat bij veel hogere snelheden dan 5 km/u verwacht.
Ik bedoel dus: een grotere remvertraging. Dat merk ik namelijk dat als je langzamer gaat, je harder kunt remmen (= een grotere remvertraging hebt) in het elektrische gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik zie in het onderhoudsschema dat er behalve het uitlezen inderdaad geen specifieke hybride zaken zijn. En een kleine beurt is behalve wat inspecties eigenlijk niet meer dan een olie wissel.
Voor het meeste onderhoud lijkt de dealer dus niet perse nodig maar lijkt prima te kunnen bij een universeel/specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Volgens mij staat voor mijn Yaris P1 ook een interval van 15dkm. Laatste beurt (kleine) heb ik echter gewoon zelf gedaan. Setje nieuwe bougies erin, luchtfilter, interieurfilter, olie vervangen, oliefilter. Al met al iets meer dan een uurtje werk (en 60 euro aan onderdelen, ipv een beurt waarbij alleen olie + filter wordt vervangen a 150 euro ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 05-10 20:24
Beurt kan je inderdaad zelf doen.. Doen zoveel mensen. Maar met een nieuwe auto zou ik dat dus niet doen (nu is een P1 niet echt nieuw meer :) ) want dan ben je straks je fabrieks garantie kwijt als er wat gebeurd. Sowieso krijg je, als je het via fabrieks schema doet, meteen eurocare pasje erbij. Scheeld weer een ANWB abbo.

Nu haal ik op beide auto's de 15k beurten sowieso niet, ik rijd geen 15k per jaar :P dus ze gaan beide voor de jaar beurt weg. en de Corolla krijgt dan meteen verse APK.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik heb al wat zitten kijken naar onderhoudsvideo's. Een aantal dingen zijn inderdaad prima zelf te doen: oliewissel, oliefilter etc.
Voor het vervangen van de bougies moet wel eerst het hele ruitenwissergebeuren gedemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heb van de week voor het eerst mn luchtfilter vervangen. Als ik eerder had geweten hoe makkelijk dat was... Vier klemmetjes los, filter vervangen en weer vier klemmetjes vast zetten.
Wil voor mn vakantie eigenlijk het brandstoffilter nog vervangen, maar wat ik zo googlede is dat wat lastiger ivm ontluchten enzo.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik meld mij hier ook maar eens.

Zelf heb ik tijden in een Skoda Octavia Combi gereden, maar met een nieuwe relatie kwam er ook een nieuwe auto in het gezin en dat was een Toyota Auris Hybrid.(1) Hoewel minder praktisch vind ik dit wel de beter ogende hybride t.o.v. de Prius. Aanvankelijk heb ik erg moeten wennen aan het dashboard, dat zat bij de Octavia echt beter in elkaar.

Maar nu ik er ruim een jaar in rij ben ik het Aurisje echt wel gaan waarderen. Afgelopen winter richting Oostenrijk heb ik heerlijk met 170 km/u over de Autobahn kunnen cruisen zonder een centje pijn. Je merkt echt dat de Auris een laag zwaartepunt heeft en dat is erg prettig voor de stabiliteit.

Het knappe vind ik dat Toyota toch weet te bewegen om zo zuinig mogelijk rijden na te streven. Ongemerkt ga je toch je best doen om in het eco gebied te blijven en de power zone te vermijden voor zover dat kan. Ook probeer ik zoveel mogelijk volledig elektrisch te rijden, maar dat is soms best lastig zonder een gevaar op de weg te worden. Wat trek je dan traaaaaaaaaaaaaag op :)

Al met al krijg ik steeds vaker de "Excellent" score te zien na het uitschakelen en staat het gemiddeld gebruik volgens de boardcomputer op 4.9l/100km. En dat dus met een benzineauto!
Begin februari 2015 gaat deze Auris er uit. Een vervanger moest net zo zuinig zijn, maar dan wel een beetje fatsoenlijke kofferruimte hebben. We hebben nog gekeken naar een Octavia Combi met DSG (want die automaat is eigenlijk ook wel erg fijn), maar dan haal je dat verbruik bij lange na niet. Het wordt dus voor 99,9% zeker een Auris Hybrid Station. Als het goed is maken we zaterdag een testrit en dan gaan we eens kijken of een volledig nieuwe of een auto van een jaar oud interessant is.

Hoe zijn de ervaringen met de Auris Station? Rijdt die ongeveer net zo als de oude Auris 5 deurs? Zijn er verder nog dingen die significant anders zijn of waar we op moeten letten met die auto?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PaT schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:33:
Ook probeer ik zoveel mogelijk volledig elektrisch te rijden,
Je weet dat dat voor je verbruik niet heel veel zin heeft? Mogelijk verslijt je accu ook sneller, hoewel ik zelf denk dat dat wel meevalt.
maar dat is soms best lastig zonder een gevaar op de weg te worden. Wat trek je dan traaaaaaaaaaaaaag op :)
Als de acceleratie vergelijkbaar is met die van Prius vind ik dat wel meevallen hoor. Ik gebruik de EV-mode niet zo veel, maar als ik het niet doe heb ik absoluut niet het idee dat ik iemand in de weg rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PaT schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:33:

Hoe zijn de ervaringen met de Auris Station? Rijdt die ongeveer net zo als de oude Auris 5 deurs? Zijn er verder nog dingen die significant anders zijn of waar we op moeten letten met die auto?
Let vooral op de achterstoelen. Volgens mij was de beenruimte daarvan flink verminderd tbv een grotere kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij de Yaris kun je de achterbak heen en weer schuiven om meer achterbak te creeeren. Zoiets is zeker niet mogelijk in de Auris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

JeroenH schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:08:
[...]

Als de acceleratie vergelijkbaar is met die van Prius vind ik dat wel meevallen hoor. Ik gebruik de EV-mode niet zo veel, maar als ik het niet doe heb ik absoluut niet het idee dat ik iemand in de weg rijd.
Ik zet hem nooit in de EV mode, maar je kan in het display in het klokkenhuis zien of hij elektrisch, op de motor of beide rijdt. Wil ik hem puur elektrisch laten optrekken zonder assistentie van de verbrandingsmotor, dan heb ik serieus een meter of 400 nodig om op de 50 km/u te komen.
kmf schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:33:
[...]

Let vooral op de achterstoelen. Volgens mij was de beenruimte daarvan flink verminderd tbv een grotere kofferbak.
Ga ik doen! Die plek is nog niet heel belangrijk met alleen een zoon van bijna zeven, maar het moet natuurlijk niet TE krap worden :)

[ Voor 23% gewijzigd door PaT op 23-07-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
PaT schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:54:
Ga ik doen! Die plek is nog niet heel belangrijk met alleen een zoon van bijna zeven, maar het moet natuurlijk niet TE krap worden :)
Nuja, je zal er ook rekening mee moeten houden dat je zoon nog een jaar of 11 à 12 wordt terwijl je nog steeds deze auto wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

!null schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:38:
Bij de mijn Yaris kun je de achterbak heen en weer schuiven om meer achterbak te creeeren. Zoiets is zeker niet mogelijk in de Auris?
Fixed :) Bij de Hybride Yaris kan dat in elke geval niet.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik neem trouwens wel aan dat de TS tov de normale Auris wat minder zuinig is door de vorm en extra gewicht.
!null schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:38:
Bij de Yaris kun je de achterbak heen en weer schuiven om meer achterbak te creeeren. Zoiets is zeker niet mogelijk in de Auris?
Niet bij de hybride. Daar is het accupakket ingebouwd onder de stoelen. (ik heb geen idee of deze ook indirect voor stoelverwarming zorgt)

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 23-07-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

kmf schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:37:
Ik neem trouwens wel aan dat de TS tov de normale Auris wat minder zuinig is door de vorm en extra gewicht.
Wat ik wel begreep van diverse reviews is dat de Auris 2 weer zuiniger is dan de Auris 1. Als de Station dan net zo zuinig is als de Auris 1 5 deurs vind ik het best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

kmf schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:37:
Niet bij de hybride. Daar is het accupakket ingebouwd onder de stoelen. (ik heb geen idee of deze ook indirect voor stoelverwarming zorgt)
Nee, eerder koeling. Als je een tijd aardig stroom trekt/opwekt, gaat er een fan onder de achterbank blazen. Je moet dus ook opletten dat je daar de boel niet blokkeert.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:20
Hier maar eens proberen;

Mijn vader rijdt een Toyota Auris Hybride uit 2010 (kan ook 2009 zijn).
Hij heeft daarin het JBL speaker systeem. De luidspreker linksachter werkte niet meer dus heeft de garage er naar laten kijken.

Deze geven aan dat deze defect is en dat er een nieuwe set besteld moet worden (Kosten € 505,-).
Over de kosten zijn ze nog in discussie, want een speakerset hoort natuurlijk langer mee te gaan.

Wat ik raar vind is dat Toyota schijnbaar niet alleen een linker achter speaker kan bestellen maar dat er een complete set besteld moet worden? Iemand die daar wat meer over weet?

En heeft iemand een idee waar ik zo'n set goedkoper zou kunnen bestellen? Heb al wat lopen zoeken, maar kan het niet echt vinden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Robbie T schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:32:
Mijn vader rijdt een Toyota Auris Hybride uit 2010 (kan ook 2009 zijn).
Hij heeft daarin het JBL speaker systeem. De luidspreker linksachter werkte niet meer dus heeft de garage er naar laten kijken.

Deze geven aan dat deze defect is en dat er een nieuwe set besteld moet worden (Kosten € 505,-).
Over de kosten zijn ze nog in discussie, want een speakerset hoort natuurlijk langer mee te gaan.
Eens dat ie langer mee moet gaan. Tenzij er een dikke scheur in de conus zit, denk ik dat er nog best een mouw aan die speaker te passen moet zijn met een beetje elektro-handigheid. Grote kans dat het een probleem met de kabel of een draadje in de speaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
€505 vind ik wel pittig overigens voor alleen een speaker. Dan vervangen ze de gehele radio/versterker lijkt mij?

Probeer eens een andere luidspreker op de aansluiting aan te sluiten en dan te kijken of er geluid uit komt. Misschien is het wel een slechte verbinding ergens.

Misschien dat je op een autosloop een vervangend onderdeel kan vinden?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:52:
€505 vind ik wel pittig overigens voor alleen een speaker. Dan vervangen ze de gehele radio/versterker lijkt mij?

Probeer eens een andere luidspreker op de aansluiting aan te sluiten en dan te kijken of er geluid uit komt. Misschien is het wel een slechte verbinding ergens.

Misschien dat je op een autosloop een vervangend onderdeel kan vinden?
Toyota geeft aan dat ze alleen een nieuwe set kunnen bestellen en geen losse speakers. Wat wordt besteld is in feite dus een compleet nieuwe speakerset exclusief kabels en versterker. Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2ephh93.jpg

Een andere luidspreker aansluiten of de speaker op een andere plek aansluiten word lastig want we gaan niet zelf daar mee lopen kloten. Garage heeft er inmiddels naar gekeken, mijn vader heeft een goede verstandhouding met die garage dus we vertrouwen ze erop dat de speaker inderdaad defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een luidspreker die kapot/defect is, klinkt er ook naar. Als er geen geluid uit komt krijgt hij ofwel geen signaal, ofwel geen stroom (kabels/versterker). Maar eentje die niet meer speelt door "iets" is het eerste wat ik hoor (ha pun intended :P).
Het kan natuurlijk ook een gebroken kabel zijn bij bv. de crossovers, maar dat lijkt mij nog steeds een kabelbreuk. Laat je dus geen 505€ afzetten hiervoor. Als je natuurlijk niet handig genoeg bent of je wilt niet zelf aan de auto gaan onderzoeken wat er mis is, dan heb je natuurlijk weinig keuze. De garage gaat ze je ook niet gratis inbouwen als je zelf met speakers afkomt vermoed ik, dan rekenen ze je gewoon werkloon aan.

Sowieso bizar dat het niet door de garage gemaakt wordt onder garantie, of heeft Nederland geen 5 jaar op Toyota ?

Een setje goedkoper krijgen (nieuw) zal niet evident zijn, de Toyota garage kan ze al aan een lage prijs bezorgen (als ze willen aan lage marge), want dit is natuurlijk specifiek. Eventueel kun je opzoeken welke speakers dit zijn en enkel een speakertje of een setje bestellen online.

[ Voor 96% gewijzigd door Phuncz op 25-07-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Phuncz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:28:
Sowieso bizar dat het niet door de garage gemaakt wordt onder garantie, of heeft Nederland geen 5 jaar op Toyota ?
3 jaar/100.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Een luidspreker die kapot/defect is, klinkt er ook naar. Als er geen geluid uit komt krijgt hij ofwel geen signaal, ofwel geen stroom (kabels/versterker). Maar eentje die niet meer speelt door "iets" is het eerste wat ik hoor (ha pun intended :P).
Daar roep je inderdaad iets. Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk; als de speaker stuk zou zijn zou ik nog wel iets moeten horen, maar is het niet zuiver (ruisen, kraken enzovoort).

Helaas, toyota levert 3 jaar garantie. Vader heeft al wel gebeld met rechtsbijstand, die geven ook aan dat zo'n set een levensduurverwachting heeft van 7 jaar. Waardoor de kosten dus 4/7 zouden moeten zijn.
Aangezien de goede verstandshouding heeft mijn vader ze dit nogmaals voorgelegd, voor met de rechtsbijstand te komen. (Ook zoiets, zou dan om een bedrag gaan wat een paar euro onder het minimale aanname bedrag zit.)
Een setje goedkoper krijgen (nieuw) zal niet evident zijn, de Toyota garage kan ze al aan een lage prijs bezorgen (als ze willen aan lage marge), want dit is natuurlijk specifiek. Eventueel kun je opzoeken welke speakers dit zijn en enkel een speakertje of een setje bestellen online.
Helaas kan ik niet ontdekken welke speakers het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Robbie T schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 00:29:
Daar roep je inderdaad iets. Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk; als de speaker stuk zou zijn zou ik nog wel iets moeten horen, maar is het niet zuiver (ruisen, kraken enzovoort).
Yep, een luidspreker heeft namelijk niet veel onderdelen: Wikipedia: Elektrodynamische luidspreker

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Midrange-speaker.png/392px-Midrange-speaker.png

1. Magneet
2. Cooler (niet altijd aanwezig)
3. Spoel
4. Ophanging
5. Membraan

Een magneet is een magneet, die gaat niet "defect" tenzij hij breekt, maar dat is buiten het metalen frame het stevigste aan de hele luidspreker.
De spoel gaat ook niet ineens stoppen met werken, tenzij de draden naar de terminals over zijn. Maar die kans is klein.
De ophanging zie je grootendeels van de buitenkant en kan enkel door ouderdom of fysieke schade kapot en dan zie je het meteen
Het membraan kan bijna exclusief door fysieke schade kapot gaan.

Hetgeen meestal gebeurt, is dat er een kabel naar de luidspreker over is. Zo had ik een tijdje geleden ook de kabel over die naar de crossover (doosje dat signaal splitst naar tweeter en mid-range speaker), deze was door het trillen en/of toeslaan van de deur losgekomen aan één van de terminals. Maar vaak gaat het bij de speaker zelf of bij de versterker los. Dit kun je echter makkelijk meten met een beetje verstand van electronica en een multimeter.

Het tweede probleem dat vaak gebeurt is een versterker-faal, meestal gaan ze volledig niet meer of krijg je minder goede werking, maar het is niet ongehoord dat één uitgang het niet meer doet. Dit is iets waar het moeilijker wordt om op te lossen, want ik vermoed dat deze in de headunit (radio) ingebouwd zit.

Maar dat is mijn punt ook: de kans dat het een "defecte" speaker is, is enorm klein. Veel garages doen wat symptoombestrijding en gokken maar wat omdat ze het niet weten. Misschien heeft die garage er langer dan 5 minuten naar gekeken en geconstateerd dat de versterker en bedrading niet de oorzaak zijn. Maar dat moet je gaan achterhalen door serieus door te vragen. Ik ga uit van het meest voorkomende: dat men geen moeite heeft gedaan. Sowieso als de speakers vervangen worden, vraag ALLE speakers om mee te nemen en ook de "defecte" speaker. Dan kunnen ze tenminste geen andere Auris (die van personeel misschien ?) voorzien van beter geluid voor 0€. En als die defecte speaker toch nog gewoon blijkt te gaan, kun je het setje online verkopen en zo het meeste of alle kosten terughalen.

Zo had een kennis een tijdje geleden issues met zijn auto, verloor vermogen. Turbo kapot want deze kreeg geen olie meer, dus vervangen turbo, 1000€ erdoor. Eerste red flag...
Een week later hetzelfde probleem (jah duh), weer turbo vervangen maar onder garantie gelukkig. In orde zo ? Ja. WTF RED FLAG !!
2 weken later lampje olie, onmiddellijk aan de kant. Geen olie meer ! Garage: oliefilter vervangen en olie bijvullen. :X :X RED FLAG RED FLAG !!!
Ondertussen wilt de garage de hele motor vervangen... Shotgunning it, dus.
Japanse auto, 100-200k km dus dan gaat het geen lemon zijn of zo.

Als ze nu in het begin hadden gekeken naar de oorzaak waarom de turbo kapot was, ipv. gewoontjes doen alsof een lampje kapot is en het te vervangen, hadden ze al die BS kunnen oplossen door erachter te komen dat er iets mis is met het oliecircuit, vermoedelijk de pomp want nergens lekte de auto olie. Maar dat is natuurlijk meer werk dan op het eerste zicht kijken, snel dat factuurtje opmaken en hoppa, volgende klant graag ! Ben ik blij dat ik een eerlijke garage heb met bekwaam personeel, want het lijkt een zeldzaamheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 26-07-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Phuncz schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:16:
[...]

Yep, een luidspreker heeft namelijk niet veel onderdelen: Wikipedia: Elektrodynamische luidspreker

[afbeelding]

1. Magneet
2. Cooler (niet altijd aanwezig)
3. Spoel
4. Ophanging
5. Membraan
(...)
_/-\o_ _/-\o_ Zo! wat een uitgebreide reactie. Thanks!

Ik heb inmiddels zelf de defecte luidspreker kunnen beluisteren.
De speaker doet het nog wel, echter is het geluid een factor 5 lager dan de andere luidsprekers. Betekent dit dat de luidspreker toch defect is of zit er ergens anders wat mis?

[ Voor 65% gewijzigd door Robbie T op 26-07-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het kan allerlei redenen hebben denk ik. De balans staat ook goed ingesteld hoop ik ?
Maar het kan een slechte of foute bedrading zijn, evenals een probleem met de versterker. Om het te weten te komen, zouden de luidsprekers verwisseld moeten worden van kant om te elimineren dat het probleem aan de luidspreker ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Phuncz schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:21:
Het kan allerlei redenen hebben denk ik. De balans staat ook goed ingesteld hoop ik ?
Maar het kan een slechte of foute bedrading zijn, evenals een probleem met de versterker. Om het te weten te komen, zouden de luidsprekers verwisseld moeten worden van kant om te elimineren dat het probleem aan de luidspreker ligt.
`
De balans staat goed ingesteld. Garage moet maar eens nader onderzoek gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteravond heb ik met Torque en de Track Recorder Plugin een filmpje gemaakt. Best grappig om te zien. Het exporteren in een format waarin ook de wijzertjes te zien zijn is nogal obscuur, zodra ik dat voor elkaar heb zal ik hem hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Robbie T schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:12:
[...]

`
De balans staat goed ingesteld. Garage moet maar eens nader onderzoek gaan doen.
Ik heb het even bij mijn vader afgetoetst die veel herstelling en installatie van car audio en electronica deed en hij zei eigenlijk hetzelfde als mij. Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wil bij m'n Yaris P1 de multiriemen eigenlijk nog even vervangen. Aangezien distributie via een ketting loopt zit de waterpomp ook op deze multiriem.

Daardoor durf ik de multiriemen eigenlijk niet goed te vervangen. Ik ben bang dat de waterpomp gaat lekken nadat de nieuwe multiriem erop zit namelijk :/ Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo zou de waterpomp lekken? Dan heb je het wel heel strak gedaan :P
Je moet het gewoon niet te strak doen. Dat kun je op gevoel doen, of je kunt zo'n riemspanning meter dingetje kopen. Maar piepen = te slap, dus dan strakker. Maar er moet nog wel wat beweging in zitten, anders sloop je de (lagers van de) poelies.

Heb je stuurbekrachtiging? Hij moet bij mij ook gebeuren maar omdat ik stuurbekrachtiging heb loopt hij over de motorsteun heen. Dus dan moet het blok even een krik eronder krijgen en de motorsteun los schroeven. Geen big deal, maar ben er nog niet aan toe gekomen. Sowieso kost het weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De bedoeling is om hem gewoon op de goede spanning erom te leggen inderdaad. Maar heb een aantal verhalen gelezen van mensen die het afraden, omdat de nieuwe riem minder uitgerekt is, en daardoor strakker erom zit. En dat sloopt de lagers van je waterpomp = lekkage.

Heb wel eens eerder zo'n riem erom gelegd (bij een Peugeot, stuurbekrachtiging en dynamo zaten daar op) dus weet hoe het moet. Maar omdat de waterpomp er nu ook bij zit.
Vanaf de poelie op het blok loopt er 1 riem naar voren toe, daar zit dynamo en waterpomp. De andere riem zit op dezelfde poelie op het blok, en loopt naar achteren toe richting dashboard. Op die riem zit de stuurbekrachtiging.

En stuurbekrachtiging inderdaad, vandaar dat het ook 2 riemen zijn. Bij mij (2NZ-FE 1.3 blok) hoeft dat niet dacht ik, tenminste dat las ik op het Yarisclub forum.

Heb de riemen al in huis, maar ben er nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Als een waterpomp dan gaat lekken was ie al niet goed...

Maar hoe oud is ie, hoelang zit er al op, is die al eens eerder vervangen? Beste is vaak om voor een paar tientjes dat ding mee ter vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik herken het verhaal ThinkPad, als bij mij de distributieriem vervangen wordt, adviseren ze ook altijd een nieuwe waterpomp te plaatsen. Ook in verband met de spanning van de riem.
Ik laat die pomp echter om en om vervangen, elke 200k ipv 100k.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja iedere distri wissel hoeft ook niet, maar als je weinig rijdt en na 10 jaar de 2e wissel nog niet gehaald is dan is het verstandiger om die te vervangen. :) Je zit dan sowieso met de leeftijd van de riem.

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 29-07-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 15:42

Metalfreak

Hoije woh!

EWK schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:23:
Ik herken het verhaal ThinkPad, als bij mij de distributieriem vervangen wordt, adviseren ze ook altijd een nieuwe waterpomp te plaatsen. Ook in verband met de spanning van de riem.
Ik laat die pomp echter om en om vervangen, elke 200k ipv 100k.
Ja, ach, bij mij zei de man die de distributieriem heeft vervangen dat de waterpomp niet aan vervanging toe was. Twee maanden later naar de Toyota-garage voor normale beurt: "de waterpomp lekt een beetje". Nou ja, even gekeken, er lagen welgeteld twee druppels oude opgedroogde koelvloeistof bovenop de waterpomp die net zo goed bij het vullen van het koelsysteem daar terecht hadden kunnen komen. Die maar eens weggepoetst en verder geen enkel spoor van lekkage meer tegengekomen. Toyota garage vroeg er zo'n 400 euro voor om te vervangen :X

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 16:31:
Wil bij m'n Yaris P1 de multiriemen eigenlijk nog even vervangen. Aangezien distributie via een ketting loopt zit de waterpomp ook op deze multiriem.

Daardoor durf ik de multiriemen eigenlijk niet goed te vervangen. Ik ben bang dat de waterpomp gaat lekken nadat de nieuwe multiriem erop zit namelijk :/ Iemand ervaring?
Waarom zou hij stuk gaan?

Als je gewoon de instructies volgt voor de spanning van de snaar (meestal opgegeven in aantal mm uitwijking tussen twee punten) dan komt het gewoon goed.

Bij mijn wagen heb ik na 200K de originele!! (toen ik hem kocht) multiriemen gewisselt en mijn pomp heeft het ook overleefd.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Auto is uit 2001, staat nog maar 60K op. Kleine en grote beurten zijn echter altijd netjes tot moment dat ik hem kocht bij dealer uitgevoerd (netjes alles afgestempeld). Geen idee of waterpomp daardoor ook al eens vervangen is.

Ga het binnenkort gewoon maar proberen, als ik jullie verhalen begrijp dan moet het waarschijnlijk wel goed komen.

Als hij op de distributie zou zitten is het begrijpelijk dat je hem gelijk mee vervangt als je dat los hebt liggen. Maar omdat hij bij op een multiriem zit is het wat minder belangrijk/spannend.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Ik word een beetje moedeloos van mijn queeste voor gewone BT audiostreaming in mijn 2007 Auris.

Ik heb een iPod integration kit laten installeren omdat mij verteld werd dat je er dan van alles en nog wat op kon aansluiten met adapters en whatnot. Dus ik een dockBoss Air gekocht (http://www.ipodhoes.nl/ca...etooth-audio-adapter.html) die precies lijkt te doen wat ik wil: gewoon via Bluetooth audio streamen naar mijn Toyota radio/navigatie.

Helaas, ik kan wel connecten naar de dockBoss maar de radio ziet geen CD changer input, wat ik ook probeer.

Kan iemand mij helpen om dit toch voor elkaar te krijgen? Ben ondertussen in staat om die Apple rotzooikit uit mijn auto te slopen en alles op de brandstapel te gooien en maar gewoon te accepteren dat wat ik wil blijkbaar zo ontzettend bijzonder is dat het niet mogelijk is.

Alle suggesties zijn welkom!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Arfman schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:31:
Ik word een beetje moedeloos van mijn queeste voor gewone BT audiostreaming in mijn 2007 Auris.

Ik heb een iPod integration kit laten installeren omdat mij verteld werd dat je er dan van alles en nog wat op kon aansluiten met adapters en whatnot. Dus ik een dockBoss Air gekocht (http://www.ipodhoes.nl/ca...etooth-audio-adapter.html) die precies lijkt te doen wat ik wil: gewoon via Bluetooth audio streamen naar mijn Toyota radio/navigatie.

Helaas, ik kan wel connecten naar de dockBoss maar de radio ziet geen CD changer input, wat ik ook probeer.

Kan iemand mij helpen om dit toch voor elkaar te krijgen? Ben ondertussen in staat om die Apple rotzooikit uit mijn auto te slopen en alles op de brandstapel te gooien en maar gewoon te accepteren dat wat ik wil blijkbaar zo ontzettend bijzonder is dat het niet mogelijk is.

Alle suggesties zijn welkom!
OK. voor de beeldvorming:
Je hebt een iPod connectie kit. Daarmee kan je wel direct je iPod/iPhone op aansluiten en het werkt?

Maar je wilt gewoon draadloos via BT connecten. Daarom heb je zo'n dockBoss er tussen gezet?
Heb je bij dockBoss zelf om hulp gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

kmf schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:35:
[...]

OK. voor de beeldvorming:
Je hebt een iPod connectie kit. Daarmee kan je wel direct je iPod/iPhone op aansluiten en het werkt?
Ik heb geen iDevice, ik wil "gewoon" BT streamen. Mij is verteld dat ik via deze tussenweg dat voor elkaar zou moeten kunnen krijgen.
Maar je wilt gewoon draadloos via BT connecten. Daarom heb je zo'n dockBoss er tussen gezet?
Heb je bij dockBoss zelf om hulp gevraagd?
Klopt. En ja, ik heb hen ook een mailtje gestuurd maar mijn frustratieniveau is ondertussen dermate hoog dat ik alles en iedereen maar vraag. Ik ben ook al bij 2 autoaudiozaken geweest die geen idee hadden wat ik bedoelde of met opties kwamen die de functionaliteit van mijn radio/navigatie enorm aantasten (zoals niet meer handsfree kunnen bellen). Is er nu werkelijk waar helemaal niemand die Bluetooth audio wil streamen in z'n Toyota vraag ik me dan af |:(

EDIT: en dan te bedenken dat m'n simpele JVC radiootje uit 2005 in m'n Yaris dit al gewoon perfect ondersteunt |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Arfman op 31-07-2014 14:41 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 45 ... 167 Laatste