Yep, een luidspreker heeft namelijk niet veel onderdelen:
Wikipedia: Elektrodynamische luidspreker
1. Magneet
2. Cooler (niet altijd aanwezig)
3. Spoel
4. Ophanging
5. Membraan
Een magneet is een magneet, die gaat niet "defect" tenzij hij breekt, maar dat is buiten het metalen frame het stevigste aan de hele luidspreker.
De spoel gaat ook niet ineens stoppen met werken, tenzij de draden naar de terminals over zijn. Maar die kans is klein.
De ophanging zie je grootendeels van de buitenkant en kan enkel door ouderdom of fysieke schade kapot en dan zie je het meteen
Het membraan kan bijna exclusief door fysieke schade kapot gaan.
Hetgeen meestal gebeurt, is dat er een kabel naar de luidspreker over is. Zo had ik een tijdje geleden ook de kabel over die naar de crossover (doosje dat signaal splitst naar tweeter en mid-range speaker), deze was door het trillen en/of toeslaan van de deur losgekomen aan één van de terminals. Maar vaak gaat het bij de speaker zelf of bij de versterker los. Dit kun je echter makkelijk meten met een beetje verstand van electronica en een multimeter.
Het tweede probleem dat vaak gebeurt is een versterker-faal, meestal gaan ze volledig niet meer of krijg je minder goede werking, maar het is niet ongehoord dat één uitgang het niet meer doet. Dit is iets waar het moeilijker wordt om op te lossen, want ik vermoed dat deze in de headunit (radio) ingebouwd zit.
Maar dat is mijn punt ook: de kans dat het een "defecte" speaker is, is enorm klein. Veel garages doen wat symptoombestrijding en gokken maar wat omdat ze het niet weten. Misschien heeft die garage er langer dan 5 minuten naar gekeken en geconstateerd dat de versterker en bedrading niet de oorzaak zijn. Maar dat moet je gaan achterhalen door serieus door te vragen. Ik ga uit van het meest voorkomende: dat men geen moeite heeft gedaan. Sowieso als de speakers vervangen worden, vraag ALLE speakers om mee te nemen en ook de "defecte" speaker. Dan kunnen ze tenminste geen andere Auris (die van personeel misschien ?) voorzien van beter geluid voor 0€. En als die defecte speaker toch nog gewoon blijkt te gaan, kun je het setje online verkopen en zo het meeste of alle kosten terughalen.
Zo had een kennis een tijdje geleden issues met zijn auto, verloor vermogen. Turbo kapot want deze kreeg geen olie meer, dus vervangen turbo, 1000€ erdoor. Eerste red flag...
Een week later hetzelfde probleem (jah duh), weer turbo vervangen maar onder garantie gelukkig. In orde zo ? Ja. WTF RED FLAG !!
2 weken later lampje olie, onmiddellijk aan de kant. Geen olie meer ! Garage: oliefilter vervangen en olie bijvullen.

RED FLAG RED FLAG !!!
Ondertussen wilt de garage de hele motor vervangen... Shotgunning it, dus.
Japanse auto, 100-200k km dus dan gaat het geen lemon zijn of zo.
Als ze nu in het begin hadden gekeken naar de
oorzaak waarom de turbo kapot was, ipv. gewoontjes doen alsof een lampje kapot is en het te vervangen, hadden ze al die BS kunnen oplossen door erachter te komen dat er iets mis is met het oliecircuit, vermoedelijk de pomp want nergens lekte de auto olie. Maar dat is natuurlijk meer werk dan op het eerste zicht kijken, snel dat factuurtje opmaken en hoppa, volgende klant graag ! Ben ik blij dat ik een eerlijke garage heb met bekwaam personeel, want het lijkt een zeldzaamheid.
[
Voor 5% gewijzigd door
Phuncz op 26-07-2014 10:19
]