One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Even een verduidelijking gevraagd:Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:32:
Je hebt 10 gig vrij op de ingebouwde harddisk om je mp3 daar naartoe te rippen, werk bij mij vlekkeloos.
"muziek rippen" betekent dat je het van een audio-CD omzet naar MP3 files.
Kopiëren van files doe je als je een MP3 file kopieert van het één medium naar het ander.
Maar je praat over "naartoe rippen", bedoel je dat de headunit dus muziek-CD's omzet naar MP3 of dat je ze vanaf een USB-stick kan kopiëren (reeds als MP3) naar de ingebouwde HDD ?
Ik ben er mee naar de Toyota dealer geweest maar daar weten ze zo 1-2-3 ook niet wat het is, misschien iemand hier die het herkent?
Zonder resonantie: http://youtu.be/pZNktD8yoYo
Met resonantie, op het eind verdwijnt deze spontaan: http://youtu.be/T7pNQ8dLnQg
Verwijderd
Je kan je audio cd erin doen, vervolgens kan hij geheel zelfstandig deze rippen naar mp3, in de instellingen kan je de kwaliteit bepalen, via gracenote word de informatie opgenomen (je hoeft niet online ofzo te zijn), een database is ingebouwd.Phuncz schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:47:
[...]
Even een verduidelijking gevraagd:
"muziek rippen" betekent dat je het van een audio-CD omzet naar MP3 files.
Kopiëren van files doe je als je een MP3 file kopieert van het één medium naar het ander.
Maar je praat over "naartoe rippen", bedoel je dat de headunit dus muziek-CD's omzet naar MP3 of dat je ze vanaf een USB-stick kan kopiëren (reeds als MP3) naar de ingebouwde HDD ?
Mijn model heeft geen usb, daar kan ik dan ook niks over zeggen.
Kijk ook even de handleiding in voor meer.
Het rippen gaat behoorlijk snel al is het ook geen wonder van speed, maar valt dus mee.
Heb nu een grote Subaru Forester op LPG, maar ga een stuk dichterbij werken, waardoor LPG eigenlijk geld kost. Kan dan best een auto komen die wel oke is en op benzine rijdt, ga toch proberen zoveel mogelijk te fietsen.
Andere optie lijkt me bv een RAV4, maar volgens mij zijn die nog een stuk duurder dan een IS200...
Voorwaarde is wel dat er een trekhaak onder zit
Verbruik is over het algemeen niet zo'n heel groot issue, probeer toch zoveel mogelijk te fietsen... en omdat ik af en toe met een flinke aanhanger op pad moet zit je toch aan een relatief zware auto met al snel een 1.8 of 2.0 blok en denk dat je dan ook snel op 10L/100km of in die buurt moet rekenen.
Kan van alles zijn. Klinkt voor mij als een slippende riem/verrot lager.kwiebus schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:28:
Ik heb een raar metalig resonerend geluid onder de motorkap bij laag stationair toerental, soms is het geluid er wel en soms niet. Het is vaak wel te triggeren door bij stationair toerental een klein beetje gas te geven en los te laten waarbij de resonantie optreedt op het moment dat het toerental gezakt is.
Ik ben er mee naar de Toyota dealer geweest maar daar weten ze zo 1-2-3 ook niet wat het is, misschien iemand hier die het herkent?
Zonder resonantie: http://youtu.be/pZNktD8yoYo
Met resonantie, op het eind verdwijnt deze spontaan: http://youtu.be/T7pNQ8dLnQg
Voel eens hoeveel spanning er op je multiriem(en) staat? Die moeten niet te slap, maar ook zeker niet te strak (normaal moet je ze ongeveer een kwart kunnen draaien) zitten.
Kan ook een verrot lager van een waterpomp, dynamo, stuurbekr. etc zijn, maar dan zou je het waarschijnlijk wel constant horen lijkt mij. Of het een lager is kun je wel achterkomen door de riem eraf te halen, en elk item zoals waterpomp/dynamo e.d. even met de hand proberen te draaien. Vaak 'voel' je het dan wel als dat niet lekker loopt. Probeer ook eens om je stuur te draaien, grote verbruikers (achterruitverwarming, koplampen e.d.) aan te zetten, airco aan etc. Als het geluid dan ineens ontstaat/verandert weet je dat je het in één van de aangedreven items moet zoeken. Kan ook een spanrol ofzo zijn die niet lekker meer is.
Maar ligt er maar net aan hoe handig je er mee bent, of je zo ff de riem eraf pakt enzo
Of iets in je spruitstuk / hitteschild wat ligt te klapperen. Ga er eens met achterkant van schroevendraaier bij langs, beetje op kloppen enzo.
Wat voor Toyota praten we over eigenlijk?
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2014 22:57 ]
We praten over een 2005 Celica ZZT230.
De werkplaatschef bij de Toyota dealer dacht eerst ook aan de multiriem, maar na inspuiten en er wat aan de spanrol trekken was het geluid er nog. Hij had ook nog een soort stethoscoop om mee te luisteren maar daarmee was het geluid ook niet te localiseren. Volgens hem kon het ook niet een klapperend hitteschild zijn. In ieder geval zou het volgens hem geen kwaad kunnen en moest ik maar terugkomen als ik er meer last van krijg.
Het geluid ontstaat juist als alle verbruikers uit staan, de motor op temperatuur is en het toerental naar het minimum (rond 750 rpm) zakt.
Misschien is de IS200 niet de fijnste wagen om een flinke aanhanger mee te trekken. Hij schijnt een nogal sportieve vermogenscurve te hebben en dan schakel je je lam met die zesbak. Misschien dat de IS300, inderdaad een drieliter, dan een beter idee is?KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 22:50:
[...] en omdat ik af en toe met een flinke aanhanger op pad moet zit je toch aan een relatief zware auto met al snel een 1.8 of 2.0 blok en denk dat je dan ook snel op 10L/100km of in die buurt moet rekenen.
Er zweeft hier op Tweakers trouwens ook wel een nogal sluimerend Lexus-topic.
Het is niet dat die aanhanger wekelijks op pad moet, maar een keer of 5-10 op jaarbasis. Forester trekt em makkelijk en maat van me met een 1.6 Renault Megana krijgt em ook goed vooruit, lijkt me dat een IS200 dat dan ook moet kunnen?
Al was het bij mij uiteindelijk de versnellingsbak wat bleek nadat ze het spruitstuk al hadden vervangen..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ik rij er zelf eentjeKeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:08:
Om maar soort van Toyota gerelateerd te blijven... zo'n Lexus IS200, is dat nog wat? bv uit 2003/2004. Model is al wat ouder, en zie wat met veel km's en het is een Toyota dus wel betrouwbaar.. maar nog verstandig naar zoiets te gaan kijken en wat zijn dan dingen om op te letten?
Heb nu een grote Subaru Forester op LPG, maar ga een stuk dichterbij werken, waardoor LPG eigenlijk geld kost. Kan dan best een auto komen die wel oke is en op benzine rijdt, ga toch proberen zoveel mogelijk te fietsen.
Andere optie lijkt me bv een RAV4, maar volgens mij zijn die nog een stuk duurder dan een IS200...
Voorwaarde is wel dat er een trekhaak onder zit(vandaar ook geen klein autootje)
Heerlijke auto om te rijden waar vrijwel nooit iets aan kapot gaat (bobines kunnen wel eens kapot gaan door slijtage, maar is een niet zo moeilijke reparatie en er rijden er ook zat rond met 3 ton op de teller waar dat nog nooit gebeurd is) Door zijn achterwielaandrijving heeft 'ie een heerlijke wegligging. Onderin heeft 'ie misschien wat weinig trekkracht af en toe, maar vanaf 4200rpm krijg je een schopje door het VVTi systeem. Afwerking is geweldig, mijne is nu 15 jaar oud, maar ziet er van binnen nog als nieuw uit. De kwaliteit is heel wat beter dan menig jongere auto. Ook een monteur zei het laatst nog toen de distributieriem was vervangen: ook al zit het al zoveel jaar vast, het is allemaal makkelijk weer los te krijgen, dat zie je niet bij alle merken. De kwaliteit is dus overal terug te vinden.
Het verbruik: tja, dat is redelijk fors tel maar op 1:10. Hoe ik er ook mee rijd, het blijft altijd rond de 1:10 schommelen... Record is 1:12 vanaf Oostenrijk, maar da's dus heel constant autobahn rijden, is me erna ook nooit meer gelukt.
Let er bij het trekken van een aanhanger op dat er bij een zware aanhanger of caravan wordt geadviseerd een oliekoeler te (laten) monteren. Die van mij heeft een (afneembare) trekhaak, maar die heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Voor normale kleine aanhangertjes is dat niet nodig.
Maar nogmaals: heerlijke auto om te rijden. Lekker stil ook.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Riem is wel een goede, kosten zullen ook wel niet heel goedkoop zijn bij vervangen.. Bij m'n Yaris hoefde ik daar niet op te letten, bij de Forester was ie net gedaan, dus eigenlijk ook niet.
Oliekoeler even gezocht, is vooral een automaat en caravan in de bergen issue
Zal de IS eens een eind naar boven trappen op de shortlist en verder kijken wat z'n zakke plekken (if any) zijn...
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2014 17:56 ]
Het gaat niet zozeer om het productie process, maar meer om het selectie proces. Onderdelen worden sneller afgekeurd als ze niet goed zijn.kmf schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:40:
Ik vraag me wel af of de kwaliteit enkel bij de Japanse fabrieken komt, of dat het van toepassing is voor de Franse fabrieken waar d'r yaris vandaan komen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
De eerste Franse Yarii staan bij dealers bekend om afwerkingspuntjes. Typisch gevalletje van opstartproblemen bij een nieuwe fabriek/model. Zo rond 2003 zijn de eerste Yaris P1's geleverd vanuit Frankrijk. De mijne is uit 2002 en dus nog origineel Japans.kmf schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:40:
Ik vraag me wel af of de kwaliteit enkel bij de Japanse fabrieken komt, of dat het van toepassing is voor de Franse fabrieken waar d'r yaris vandaan komen
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Voor zo'n stukjes zou ik ook echt geen oliekoeler laten monteren nee, dat moet 'ie goed aan kunnenKeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:27:
Typisch Toyota dus ;p
Riem is wel een goede, kosten zullen ook wel niet heel goedkoop zijn bij vervangen.. Bij m'n Yaris hoefde ik daar niet op te letten, bij de Forester was ie net gedaan, dus eigenlijk ook niet.
Oliekoeler even gezocht, is vooral een automaat en caravan in de bergen issueNu is die aanhanger wel ong 1000-1200kg geladen, maar vooral stukken van 10-50km in de regio, dus dat zal ook wel meevallen.
Zal de IS eens een eind naar boven trappen op de shortlist en verder kijken wat z'n zakke plekken (if any) zijn...
Nee, de IS200 of IS300 is nooit als 4x4 geleverd. De IS300 is wel een automaat (tenzij je een geïmporteerde Amerikaanse versie kunt vinden), daar moet je van houden. En de sportcross = juist de stationversie. Die is er ook in IS200 variant.!null schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:46:
Wanneer de Lexus IS200 onderin te weinig vermogen heeft (bij caravan trekken etc) en verbruik niet zo'n enorm issue is vanwege weinig kilometers, zou ik naar de IS300 kijken. De sportcross. Heb je ook als station. Zit hetzelfde blok in als in een Supra, maar dan zonder turboEn volgens mij permanente 4x4
Ow, wil je meer gedetailleerde info, kun je natuurlijk ook op www.lexusforum.nl terecht
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dat platform is gewoon als 4x4 geleverd, maar misschien niet met het Lexus embleem erop. De Altezza wagon (dus de sportcross, bij de Altezza de Gita genoemd) is met 4x4 geleverd. Met de 2JZ-GE uiteraard, en alleen als automaat. Ik dacht dat de Lexus IS300 sportcross ook als 4wd mogelijk was.Metalfreak schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 19:54:
Nee, de IS200 of IS300 is nooit als 4x4 geleverd. De IS300 is wel een automaat (tenzij je een geïmporteerde Amerikaanse versie kunt vinden), daar moet je van houden. En de sportcross = juist de stationversie. Die is er ook in IS200 variant.
Ow, wil je meer gedetailleerde info, kun je natuurlijk ook op www.lexusforum.nl terecht
Zie hier Altezza 4WD:
http://www.autobase.co.nz...Station-Wagon/1767557.htm
Alleen beschikbaar met A340H automaat (4 bak).
[ Voor 52% gewijzigd door !null op 05-07-2014 20:59 ]
Ik weet niet of je op mij doel?kmf schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:04:
Waar zal onze nieuwe Prius-eigenaar zijn?
Gisteren middag de Prius opgehaald en sindsdien smoorverliefd. Wat rijdt dat heerlijk nu ik er zelf op mijn gemakje in kan glijden over de weg. Een proefritje is toch anders. Middels alles gerest en kan ik vandaag starten met mijn eigen stats. Ik ben benieuwd hoe mijn toch al best rustige rijstijl gaat vertalen in de zuinigheid met de Prius.
Ik heb geen USB aansluiting kunnen vinden. Wel de AUX aansluiting. Ook geen Bleutooth audio streaming kunnen ontdekken. Als ik mijn iPhone hierop aansluit, kan ik dan een podcast afspelen op de auto? Of ga ik dan te ver?
De HDD staat in ieder geval nog vol met muziek van de vorige eigenaar en die had een prima smaak. Dus dat is top. Niet zo netjes van de garage is dat ze niks hebben verwijderd aan persoonlijke data. Alle navigatie en telefoon adressen stonden er nog in. Zoals Thuis, vrouw, minaar... werk
Gisteren nog een tutorial gezien over "Puls and Glide" technieken om het maximale uit je Prius te halen. Vandaag ook maar eens testen.
De audio in de wagen is van prima niveau. Had misschien nog iets beter gekund maar je hoort me niet klagen. Ik vind het wel beter klinken als het wat harder staat. Het zal ook wel een beetje wennen zijn ten opzichte van mn vorige auto. Het klinkt gewoon anders.
Ohja.. de HUD.. wat een uitvinding is dat. Zelfs navigatie informatie in de HUD zichtbaar
Zo weer een stuk rijden! Ik wist niet dat rijden zo leuk kon zijn!
Ik rijd dit met mijn P2:RoyK schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:55:
Ik ben benieuwd hoe mijn toch al best rustige rijstijl gaat vertalen in de zuinigheid met de Prius.

Via spritmonitor (heeft een app
Ik heb dat ook gezien maar succes daarmee op de drukke Nederlandse wegen. Persoonlijk ga ik mijn medeweggebruikers niet in de weg rijden met dat soort truukjes... Ik vind die 4.8L al netjes. Gewoon rustig rijden, bij alle mogelijke gelegenheden lang uitrollen zonder energiestromen en de banden op spanning houden.Gisteren nog een tutorial gezien over "Puls and Glide" technieken om het maximale uit je Prius te halen. Vandaag ook maar eens testen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja, kan prima via de AUX.RoyK schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:55:
[...]
Ik weet niet of je op mij doel?![]()
Gisteren middag de Prius opgehaald en sindsdien smoorverliefd. Wat rijdt dat heerlijk nu ik er zelf op mijn gemakje in kan glijden over de weg. Een proefritje is toch anders. Middels alles gerest en kan ik vandaag starten met mijn eigen stats. Ik ben benieuwd hoe mijn toch al best rustige rijstijl gaat vertalen in de zuinigheid met de Prius.
Ik heb geen USB aansluiting kunnen vinden. Wel de AUX aansluiting. Ook geen Bleutooth audio streaming kunnen ontdekken. Als ik mijn iPhone hierop aansluit, kan ik dan een podcast afspelen op de auto? Of ga ik dan te ver?
Toen ik m'n prius had, had ik dit gekocht: http://www.kensington.com...r-charger-aux-audio-cable
Werkte prima om tegelijkertijd op te laden EN geluid af te spelen.
(ik heb deze nu niet meer nodig, dus als je interesse hebt, de PM-knop is niet er
ik kwam zelf nooit onder de 5.5, maar ja, ik deed dan ook veel stadsverkeer. Met m'n huidige yaris lukt dat immers ook niet.RoyK schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:12:
4.8 heb ik niet gehaald, maar 5.0 vandaag wel. Leuk spelletje in ieder geval! Een weg waar 60 mag even optrekken tot 65 en dan de auto laten terugvallen naar 60 en dan de cruise control aantikken. Als ik me niet vergist ree ik daarna geheel elektrisch in de eco mode.
Als je de auto goed kent, kan je "handmatig" zuiniger rijden dan met cruise control. Maar na een tijdje vind ik dat je gewoon moet rijden op de manier die je prettig vind. Jouw auto is sowieso al zuiniger en schoner dan de rest. Als je op dezelfde manier rijdt in een normale auto, dan zal je verbruik veel hoger zijn.
(in het verkeer welke ik nu rij met de yaris op 5,5l/km, kom ik op 10l/km op een diesel focus)
[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 06-07-2014 22:23 ]
Wow om de 6/7 km tanken
Ik gebruik me cc ook niet want ik merkte dat die minder zuinig reed dan ikzelf.
Als ik zelf rijd zit ik ook onder de 5 en met cc ruim boven de 5.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Heb jij een Yaris Hybrid? Ik doe met de mijne gemiddeld 5,05 l / 100 km (ruim 40.000 km en met tankbonnen berekend). Ik heb een Dynamic.
This footer is intentionally left blank
In de stad rijdt mijn Prius ook wel zuinig, omdat de snelheden niet zo hoog zijn en de motor vaak uit kan (uitrollen). MAAR: alleen als hij warm is. De eerste 5 minuten van elke rit (nog met een koude motor) is het verbruik juist heel hoog.kmf schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:20:
ik kwam zelf nooit onder de 5.5, maar ja, ik deed dan ook veel stadsverkeer.
Dat denk ik ook. Ik gebruik op de snelweg de cc eigenlijk vrijwel altijd, tenzij het erg druk is. Het kan best zijn dat de auto op de cc misschien iets meer verbruikt dan als een goede, zuinige chauffeur zelf rijdt, maar met de cc erop rijd ik niet te hard en ik vind het ook rust geven. Ik vind het ook wel mooi om te zien; heuvelop zie je veel andere auto's terugvallen, en aan de andere kant van de heuvel gaan ze je weer voorbij. Dat is vast ook niet zuinigAls je de auto goed kent, kan je "handmatig" zuiniger rijden dan met cruise control. Maar na een tijdje vind ik dat je gewoon moet rijden op de manier die je prettig vind.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja. Ik heb sinds kort een yaris hybrid dynamic. Eerste tankbeurt was 6.zoveel. Maar toen bleek dat de lunchtdruk van de banden niet goed stonden. Deze opgepompt en 2e tankbeurt werd 5,5ajhaverkamp schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:20:
@kmf
Heb jij een Yaris Hybrid? Ik doe met de mijne gemiddeld 5,05 l / 100 km (ruim 40.000 km en met tankbonnen berekend). Ik heb een Dynamic.
Maar deze komen veel door korte ritjes waarbij motor niet echt warm kan worden.
Nou is het natuurlijk wel zo dat de hybrides versneld de motor warmkrijgen. Er is een wtw installatie op de uitlaatJeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:43:
[...]
In de stad rijdt mijn Prius ook wel zuinig, omdat de snelheden niet zo hoog zijn en de motor vaak uit kan (uitrollen). MAAR: alleen als hij warm is. De eerste 5 minuten van elke rit (nog met een koude motor) is het verbruik juist heel hoog.
Dat vraag ik me af. Want de Cc doet gas bij bij heuvelop. Als die dat niet deed en gewoon laat terugvallen zoals de rest, dan zal ie wel zuiniger zijn[...]
Dat denk ik ook. Ik gebruik op de snelweg de cc eigenlijk vrijwel altijd, tenzij het erg druk is. Het kan best zijn dat de auto op de cc misschien iets meer verbruikt dan als een goede, zuinige chauffeur zelf rijdt, maar met de cc erop rijd ik niet te hard en ik vind het ook rust geven. Ik vind het ook wel mooi om te zien; heuvelop zie je veel andere auto's terugvallen, en aan de andere kant van de heuvel gaan ze je weer voorbij. Dat is vast ook niet zuinig
Met CC heuvels rijden is echt niet zuinig... Ik wordt meestal berg op ingehaald, terwijl ik aan de andere kant iedereen dan weer inhaal. Zonder CC. Rustig gas blijven geven naar boven toe (afhankelijk van de lengte en steilte val je dan mogelijk iets terug in snelheid) ipv de CC veel gas te laten geven om op snelheid te blijven, en dan naar beneden ook weer lekker rustig gas bijgeven (indien nodig) ipv op de motor te remmen omdat je CC vindt dat je te snel gaat...JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:43:
[...]
Ik vind het ook wel mooi om te zien; heuvelop zie je veel andere auto's terugvallen, en aan de andere kant van de heuvel gaan ze je weer voorbij. Dat is vast ook niet zuinig
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Oh, da's interessant, dat wist ik niet. Daar ga ik eens wat meer over opzoeken. Ik wist wel dat de auto na het afzetten van de motor wat heet koelwater in een thermosflesje pompt om de motor bij de volgende start sneller op te warmen (je hoort het pompje een paar seconden lopen na afzetten van de motor).kmf schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:06:
Nou is het natuurlijk wel zo dat de hybrides versneld de motor warmkrijgen. Er is een wtw installatie op de uitlaat
Maar toch zie ik op het verbruiksgrafiekje duidelijk dat de eerste vijf minuten met een koude motor echt heel onzuinig zijn, als in 6 tot 7 l per 100 km. Ik verwacht dat dat 's winters nog wel erger zal zijn.
Is het in het algemeen niet zo dat een constante snelheid aanhouden zuiniger is dan 'jo-jo-en'?Dat vraag ik me af. Want de Cc doet gas bij bij heuvelop. Als die dat niet deed en gewoon laat terugvallen zoals de rest, dan zal ie wel zuiniger zijn
In Nederland zijn de glooiingen in de snelweg bijna nergens zo groot dat er op de motor afgeremd moet worden (hoewel ik niet zo vaak in zuid-oost Nederland kom). En de Prius-cc is de eerste waar ik veel mee rijd, ik vind dat 'veel gas geven' nog wel meevallen, hij doet het naar mijn idee nog wel rustig. Maar zoals gezegd, niet veel cc-ervaring hier.Wailing_Banshee schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:10:
Met CC heuvels rijden is echt niet zuinig... Ik wordt meestal berg op ingehaald, terwijl ik aan de andere kant iedereen dan weer inhaal. Zonder CC. Rustig gas blijven geven naar boven toe (afhankelijk van de lengte en steilte val je dan mogelijk iets terug in snelheid) ipv de CC veel gas te laten geven om op snelheid te blijven, en dan naar beneden ook weer lekker rustig gas bijgeven (indien nodig) ipv op de motor te remmen omdat je CC vindt dat je te snel gaat...
Hoe dan ook, ik vind het wel lekker rustig rijden, en het voorkomt dat ik ongemerkt harder dan 100 ga rijden. Dat scheelt vast ook
Een constant vermogen en een constante snelheid.JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:35:
Is het in het algemeen niet zo dat een constante snelheid aanhouden zuiniger is dan 'jo-jo-en'?
Het 1e omdat je dan (zeker op de snelweg) hoge toeren maakt en dat is meestal niet het zuinigste werkpunt van je motor.
2e omdat de snelheid tot de 3e macht in de formule voor de luchtweerstand van je auto zit. Dus de luchtweerstand voor 50% 90km/u en 50% 110km/u is hoger dan constant 100km/u
Klopt, in Nederland rijd ik gewoon op CC, indien mogelijk, op snelwegen, autowegen en B-wegen.JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:35:
[...]
In Nederland zijn de glooiingen in de snelweg bijna nergens zo groot dat er op de motor afgeremd moet worden (hoewel ik niet zo vaak in zuid-oost Nederland kom). En de Prius-cc is de eerste waar ik veel mee rijd, ik vind dat 'veel gas geven' nog wel meevallen, hij doet het naar mijn idee nog wel rustig. Maar zoals gezegd, niet veel cc-ervaring hier.
Hoe dan ook, ik vind het wel lekker rustig rijden, en het voorkomt dat ik ongemerkt harder dan 100 ga rijden. Dat scheelt vast ook
Maar als we naar m'n moeder rijden (woont in Zuid Hongarije) en we bij Kassel zijn, gaat de CC zeker uit! En ten noorden van Wenen ook (ook op de snelweg). Prachtige stukken snelweg, op en neer, op en neer
Ik heb een hekel aan autorijden, ik zie het als een noodzakelijk kwaad om van A naar B te komen. Behalve in de bergen, daar vind ik rijden wel leukWailing_Banshee schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:25:
Prachtige stukken snelweg, op en neer, op en neer
Van bergen rijden kunnen we beiden niet genoeg krijgen. Hoe steiler en bochtiger hoe beter. Dan moet je tenminste auto rijden. Snelweg rijden kan iedereen wel (die een beetje zit op te letten)...JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:35:
[...]
Ik heb een hekel aan autorijden, ik zie het als een noodzakelijk kwaad om van A naar B te komen. Behalve in de bergen, daar vind ik rijden wel leukEens kijken of dat er met de Prius nog eens van komt, ik ben benieuwd hoe die B-versnelling werkt in situaties waar hij voor gemaakt is.
Ik moet onze route van de vakantie eens samenvoegen, eens kijken of google er wat van kan maken (6600km)...
Wikipedia: Regenerative brakeEffective regenerative braking can only occur if the battery or capacitors are not fully charged. For this reason, it is normal to also incorporate dynamic braking to absorb the excess energy.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2014 16:25 ]
De nieuwe prius (met 2 elektromotoren) kan dat heel goed. Bij lage snelheid en hoog koppel (berg op) kan hij met 1 elektromotor de accu opladen terwijl de andere juist aandrijving verzorgt.JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:21:
Ik ben trouwens sowieso benieuwd naar hoe de Prius zich in bergachtig gebied houdt. Ik kan me voorstellen dat bij langdurig omhoog rijden de accu te leeg raakt en dat de elektromotor op een gegeven moment minder of niet meer ondersteunt. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat bij langdurig omlaag rijden de accu al snel vol is en de elektromotor niet meer voor remactie ingezet kan worden.
Zo heb je het vermogen van de benzinemotor met het koppel van een elektromotor.
Hmm, hoe heb je die dagen erin gekregen? Ik krijg alleen alles als 1 route te zien als ik mijn Denemarken route pak....ajhaverkamp schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:54:
Dit was mijn vakantierondje in mei (bijna 7500 km): http://goo.gl/maps/jgAM8. Uiteraard zonder 1 storing.
Dat doet hij maar je hebt hem alleen nodig op hele lange, vrij steile afdalingen, zeg meer dan 1.000 hm. Ik let gewoon op de accu-display en tik hem meestal pas in de B zodra mijn accu op-een-streepje-na vol is. Van de andere kant is de auto volgens mij ook slim zat om dat zelf in te schakelen als het nodig is.JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:35:
Eens kijken of dat er met de Prius nog eens van komt, ik ben benieuwd hoe die B-versnelling werkt in situaties waar hij voor gemaakt is.
Die twijfels had ik (met een CT200h) in het begin ook maar m.n. de eerste was na de eerste pas compleet ontkracht. Er is continu vermogen zat (en met het heerlijke onderstel van de CT wordt elke bocht een uitdaging) en zoals ik hierboven schrijf, loopt de accu niet zo heel snel vol op een afdaling.JeroenH schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:21:
Ik ben trouwens sowieso benieuwd naar hoe de Prius zich in bergachtig gebied houdt. Ik kan me voorstellen dat bij langdurig omhoog rijden de accu te leeg raakt en dat de elektromotor op een gegeven moment minder of niet meer ondersteunt. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat bij langdurig omlaag rijden de accu al snel vol is en de elektromotor niet meer voor remactie ingezet kan worden.
Volgens mij gaat de Prius automatisch over op remmen op de motor (de "B"-stand maar dan zonder indicatie ervan) zodra de accu's vol zijn. Dat lijkt me ook een euh.. "efficientere" manier van warmte maken.ThinkPadd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:25:
Al dumpt de motor z'n output dan misschien wel in een lading weerstanden zodat het omgezet wordt in warmte en de elektromotor dus nogsteeds een remmende werking heeft.
Ik gebruik een Garmin eTrex voor het generen van de log. Met de Garmin Mapsource software maak ik de GPS en zet die via Google Earth om naar een KMZ/KML. In mij GPX bestand zitten dus al de logbestanden per dag ipv 1 grote log.Wailing_Banshee schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:06:
[...]
Hmm, hoe heb je die dagen erin gekregen? Ik krijg alleen alles als 1 route te zien als ik mijn Denemarken route pak....
Helling af kun je de accu ook helemaal vol krijgen (ipv tussen de 20% en 80%):

Daarna gaat de energie naar weerstanden ipv de accu. En gooi je het dus echt weg. B-stand (ICE aankoppelen) geloof ik niet, dat verschil kun je duidelijk horen en voelen.
[ Voor 4% gewijzigd door ajhaverkamp op 07-07-2014 20:41 ]
Ah, ik had niet door dat je de "folder" ook kon opslaan... Ik had dus al mijn dagelijkse bestanden in 1 route gezet...ajhaverkamp schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:40:
[...]
Ik gebruik een Garmin eTrex voor het generen van de log. Met de Garmin Mapsource software maak ik de GPS en zet die via Google Earth om naar een KMZ/KML. In mij GPX bestand zitten dus al de logbestanden per dag ipv 1 grote log.
(we hebben een Garmin Colorado, waar helaas deze vakantie de USB aansluiting van gesneuveld is, het heeft me veel moeite gekost om de tracks er nog af te krijgen!)
En over veel kilometers rijden zonder problemen, 3 jaar geleden zijn we een beetje alternatief naar Hongarije gereden met onze Yaris (via de Rijn, Zwarte Woud, dwars door Zwitserland, via de Grimsel, Simplon, Gotthard, Oberalp, Bernina, Stelvio (om maar een paar grote te noemen) richting Italie, (Zwitersland, Italie,) Oostenrijk en Slovenie). Bij de Rijn moesten we koelvloeistof aanvullen (stom, niet thuis gecontroleerd!). En in Hongarije weer... Toen we aan het eind van de zomer voor de beurt weer bij de garage waren, bleek dat er een flink lek in de radiator zat... Onderweg helemaal geen warme motor gehad, en alleen die twee keer moeten bijvullen
Goed om te weten voor de inhaalacties.
Komt me bekend voor: Heb met mijn '94 Corolla 1.6 ook weleens een lekke radiator gehad. Volgens de monteur die de reguliere beurt deed, was het koelvloeistofreservoir leeg en de radiator nog maar half gevuld. Ik had echter (ondanks dat ik in die tijd best een euh "sportieve" rijstijl had) de koelwaterthermometer nog niet boven de helft gezien.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:01:
[...] Bij de Rijn moesten we koelvloeistof aanvullen (stom, niet thuis gecontroleerd!). En in Hongarije weer... Toen we aan het eind van de zomer voor de beurt weer bij de garage waren, bleek dat er een flink lek in de radiator zat... Onderweg helemaal geen warme motor gehad, en alleen die twee keer moeten bijvullenVoor mij niets anders meer dan Toyota, die zelfs met een lekkende radiator (en maar een 1.3tje!) zonder problemen die passen over gaat
Wij zaten dan ook niet echt in Nederland, en ook niet echt op kaarsrechte vlakke wegenkmf schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:36:
De koeling is dan ook in het nederlandse klimaat en wegen zwaar overkill. Daarom dat er zoveel aan grillblocking wordt gedaan. Vooral bij hybrides.
Ligt er aan. Je staat ook wel eens met 30 graden in de file. En als je moet kiezen tussen een auto die het hele jaar iets meer brandstof verbruikt of een die 5 keer per jaar midden op de snelweg begint te roken...kmf schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:36:
De koeling is dan ook in het nederlandse klimaat en wegen zwaar overkill. Daarom dat er zoveel aan grillblocking wordt gedaan. Vooral bij hybrides.
De grillblocking wordt dan ook veelal gedaan in de winter of stadsverkeerRocketKoen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:10:
[...]
Ligt er aan. Je staat ook wel eens met 30 graden in de file. En als je moet kiezen tussen een auto die het hele jaar iets meer brandstof verbruikt of een die 5 keer per jaar midden op de snelweg begint te roken...
Zal wel fijn zijn een automatische grillblocker die gekoppeld is aan de motortemperatuur. Maar blijkbaar vond Toyota dat niet rendabel om te doen. Zal vast ook wel niet. Een paar buisisolatiemateriaal daarentegen is natuurlijk wel goedkoop.
Dan nog, dat is nog steeds peanuts. Ik ben destijds met m'n Celica naar Marokko gereden, en daar in de brandende hitte een paar van die slingerende bergpassen op gegaan, zwaar beladen. Gaf allemaal geen krimp, werd niet eens warmer. En dan heb je het toch wel over woestijngebied.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:09:
[...]
Wij zaten dan ook niet echt in Nederland, en ook niet echt op kaarsrechte vlakke wegen
Onze oude Landcruiser werd wel eens wat warmer bergje op (en dan heb ik het over bergpassen van meer dan 5400 meter hoogte), maar dan heb je het over een auto van meer dan dertig jaar oud. En zodra je dan weer over de top was ging direct de temp meter weer naar beneden, reageerde heel snel. Ook nooit op gevaarlijke temperaturen gezien, maar dus wel zien oplopen en weer terug.
De elektrische fans van m'n MR2 gaan pas aan als ik op het circuit rijdt, anders hoor ik ze nooit
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 08-07-2014 11:06 ]
Wanneer ik richting aangeef naar rechts dan hoor ik het klikgeluid heel snel maar er wordt geen richting aangegeven. Richting naar links aangeven is geen probleem, de schakelaar bij het stuur is gewoon lam. Als ik hem langzaam naar boven duw zonder hem vast te zetten zie je netjes het groene lampje knipperen.
Dus ik kan nog wel richting aangeven maar het gaat heel omslachtig, zeker wanneer ik op bijvoorbeeld een rotonde zit en eraf ga. Wil dit dus wel op laten lossen.
Heb al contact gehad met 2 garages en in beide gevallen komt dit neer op 230 euro, vind ik echt bizar veel voor een schakelaar. Ze kwamen met het verhaal dat dit ingeleerd moest worden blabla.
Een schakelaar kost volgens mij rond de 50 euro, dacht verder dat het gewoon plug en play was?
Verwijderd
Ik heb gisteren ook mijn OBD2 bluetooth adapter binnengekregen. Als het goed is kun je daarmee dmv een smartphone app heel veel leuke dingetjes zichtbaar maken die in het aandrijfsysteem gebeuren

Vrijdag, wanneer ik vrij ben, maar eens goed mee gaan spelen.
En voor wat betreft het risico van cheap-ass DX-rommel... ik hoor wat je zegt, maar een apparaatje wat alleen luistert op de OBD2-poort maak ik me niet zo druk om.
Of de adapter ook alle obscure hybride meetwaarden goed doorgeeft, da's een beetje een gok, maar voor nog geen $10 wilde ik die gok wel nemen
Ik post mijn ervaringen wel als ik er meer mee gedaan heb.
http://priuschat.com/thre...ids-for-torque-app.98693/
Verder, als je regelmatig lampjes moet vervangen (als in, te vaak) dan moet je misschien even het voltage van je 12V systeem checken. Die is wellicht te hoog.
Ik kan nu o.a. de spanning van de individuele blokken accucellen zien (een mooie indicatie van de conditie van de accu, lijkt mij) en en ook de stromen in en uit de accu. En inderdaad ook de spanning van de 12V hulpaccu.
De Prius is toch wel een leuke Tweaker-auto hoor
Voorlopig ga ik maar eens kijken of ik de informatie kan gebruiken om zuiniger te rijden (efficiënter regeneratief remmen, e.d.). De info die het standaard display geeft is toch wel summier als je het vergelijkt wat je via die OBD2-poort uit de auto kunt pulken.
Ze zullen ook wel iets meer techniek erin hebben zitten dan de cellen serie/paralel aansluiten.!null schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:35:
Ja maar het is interessant om te weten wat hij doet met onbalans in de cellen. Want bij simpele lood accu's en setupjes waar ze in serie staan, is onbalans echt een ramp en gaat 1 van de twee batterijen vrij snel dood. Dat is natuurlijk hele andere accutechniek, maar dezelfde principes zullen van toepassing zijn.
Anders moet je bij 1 defecte cel ook meteen het hele accupakket vervangen.
Over die Scangauge, ik snap het nut van de Scangauge niet helemaal wanneer je een boardcomputer hebt die je actuele verbruik + verbruik van de rit kan weergeven. Veel auto's kunnen dat al, en de scangauge zal dezelfde data gebruiken (die van de boordcomputer). Dus wat is het voordeel?
[ Voor 59% gewijzigd door !null op 10-07-2014 11:10 ]
Als de Scangauge niet zo duur was dan had ik er wel voor gekozen puur en alles voor de exacte kvs temperatuur, een telefoon zet ik liever niet in een houder oid.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
je kan natuurlijk ook een cheapass android nemen en zo'n odb-stekkertje.Joopieboy schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:06:
Scangauge kan (als je auto ermee uitgerust is) ook dingen zoals olietemperatuur en de exacte koelvloeistoftemperatuur aangeven en zo nog een hele riedel. Mijn auto heeft bv geen kvs meter erin zitten dus dan zou het wel handig kunnen zijn. Olie temperatuur meter heeft ie helaas niet dus daarvoor bied het geen meerwaarde. Je kan foutcodes edg nog uitlezen maar dat gebruik ik toch amper, als dat nodig is pak ik wel mijn telefoon met een ELM327.
Als de Scangauge niet zo duur was dan had ik er wel voor gekozen puur en alles voor de exacte kvs temperatuur, een telefoon zet ik liever niet in een houder oid.
Ik weet alleen niet wat het verschil tussen scanguage en zo'n odb-stekkertje is. Ze doen volgens mij beiden hetzelfde.
Nu gebruik ik mijn smartphone ook voor navigatie, dus dat is in zekere zin dan weer minder handig dan de scangauge, maar ik vind het uitlezen vooral leuk en zal er denk ik niet 100% van de tijd mee rijden. Als toch blijkt dat dat voordeel biedt dan kan ik altijd nog mijn oude Android daarvoor in gebruik nemen.
@JeroenH, Dat klopt wel aardig met wat ik ervan begreep (heb alleen ervaring met Torque).
Maar wat ik eigenlijk bedoel is qua verbruik. Ik zie op internet nogal wat figuren een scangauge gebruiken om zuiniger te rijden. Inclusief iemand met een Yaris P1 met een scangauge op z'n dashboard geplakt. Nu heb ik zelf ook een Yaris P1, en die kan van zichzelf al het actuele verbruik van dat moment weergeven of die van de totale rit. Dan snap ik dus niet wat de scangauge toevoegt, puur voor het zuinig rijden.
Maar ik vind het voornamelijk erg leuk om nauwkeurig(er) te kunnen zien wat er gebeurt aan de binnenkant van het complexe apparaat wat ik heb gekocht
De scanguage wordt ook veel gebruikt door grillblockers om goed de temperatuur van de motoren in de gaten te houden, zodat zij precies weten wanneer ze veilig kunnen grillblocken.
(kan de torgue dat ook allemaal?)
Ik vind het vervelend dat de Yaris Hybride niet alle informatie tegelijkertijd kan tonen (dagteller, gemiddeld verbruik, en huidig verbruik) cijfers die de Prius wel allemaal tegelijkertijd toont.
Volgens mij wel. Ik ga er het weekend eens uitgebreid mee spelen.kmf schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:38:
(kan de torgue dat ook allemaal?)
Grillblocking en vooral pulse&glide gaat mij persoonlijk wat ver, maar ik ben wel benieuwd hoeveel het scheelt in de praktijk.
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 10-07-2014 15:50 ]
Voor Torgue heb je een smartphoon nodig en die kost ook niet niks*.
ScanGauge wordt gevoed via de OBD plug en heeft geen losse laadkabel nodig.
ScanGauge is minder diefstalgevoelig en kun je desnoods in je auto laten zitten, dat zou ik bij een smartphoon niet doen.
ScanGauge werkt zo simpel dat zelfs een ouwe lul als ik ermee kan werken. Ik heb geen idee hoe ik het mijn Samsung S3 mini zou moeten doen, hij is ook niet gekoppeld aan mijn Touch & Go omdat ik toch niet wil bellen in de auto.
Torgue + OBD plug is goedkoper en kan vast meer zoals loggen etc.
*) Je kunt natuurlijk gaan roepen dat je die toch al hebt. Maar dat geldt niet voor iedereen (die van mij is gewoon van mijn werkgever). Ik geef niks om dat soort zaken.
Wat belangrijker is, torque ziet er iets mooier uit. En die kan je mooi inbouwen ergens.
Ik heb hem in februari van dit jaar gekocht (met 2.0 tot 2.2mm profiel op de banden) en na een wat stroeve start qua verbruik (moest aan de auto wennen) zat ik mede door wat principes van hypermiling en het goede weer rond de 1 op 23 (display zelfs 1 op 24/24,5).
Maandag 30-06 nieuwe banden er onder laten leggen zonder uit te laten lijnen. Diezelfde dag getankt om te kijken wat het effect zou zijn op het verbruik.
Gemiddeld verbruik op het display was op vrijdag (toen nog goed weer) 1 op 25.0 over al die dagen (record tot dusver en aan de pomp moet ik dan minstens op 1 op 23.5 uitkomen)
Maar sinds het afgelopen weekend loopt het vebruik ineens enorm terug. Staat nu al op 1 op 23.3 wat dus neer zou komen op 1 op 21 voor de afgelopen week. Reed op een gegeven moment 85 km/uur op de snelweg om zo veel mogelijk het verbruik te drukken.
Natuurlijk is het wat kouder weer geweest, maar gisteren was het weer een stuk warmer en zag ik het verbruik eerder ook verslechteren dan verbeteren.
Kan dit uberhaupt door die nieuwe banden komen (heb de banden thuis gecheckt met een professionele meter en die waren 2.5 bar elk) en het niet uit laten lijnen? Kan me dit namelijk niet voorstellen, omdat de eerste dagen het verbruik juist beter werd.
Zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken, want ik weet het echt effe niet meer?
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Banden maat nog gewijzigd? (bredere banden bijvoorbeeld)
Uitlijning zou potentieel kunnen helpen, gezien de oude banden wellicht al ingesleten waren op de niet helemaal rechte ophanging, en je nieuwe banden daar weerstand van ondervinden.
[ Voor 42% gewijzigd door !null op 11-07-2014 09:27 ]
Kun jij met je P1 ook de olietemperatuur uitlezen via Torque? Ik zie alleen koelwatertemperatuur helaas. Zou wel handig zijn als olie ook kan. Maar ik weet überhaupt niet of de P1 een sensor heeft daarvoor!null schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 14:12:
[..]
Maar wat ik eigenlijk bedoel is qua verbruik. Ik zie op internet nogal wat figuren een scangauge gebruiken om zuiniger te rijden. Inclusief iemand met een Yaris P1 met een scangauge op z'n dashboard geplakt. Nu heb ik zelf ook een Yaris P1, en die kan van zichzelf al het actuele verbruik van dat moment weergeven of die van de totale rit. Dan snap ik dus niet wat de scangauge toevoegt, puur voor het zuinig rijden.
Of zou dat via een custom PID moeten? (welke)
Als je je olie temperatuur wil weten zet je er gewoon zo'n ring tussen, tussen je oliefilter en je blok. En dan gewoon een ouderwets metertje ergens op je dashboard. Dat kan wel voor een eurootje of 50.
Ik had ook wel graag olietemperatuur geweten, ik ben benieuwd of dat op de ZZW30 uit te lezen valt. Binnenkort maar eens opzoeken.
Maar waarom rij ik dan de eerste 5 dagen zuiniger? Dat zou dan niet moeten kunnen.!null schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:26:
Wat waren je oude banden en wat zijn je nieuwe banden? Merk en type?
Banden maat nog gewijzigd? (bredere banden bijvoorbeeld)
Uitlijning zou potentieel kunnen helpen, gezien de oude banden wellicht al ingesleten waren op de niet helemaal rechte ophanging, en je nieuwe banden daar weerstand van ondervinden.
Breedte is overigens niet veranderd, alle maten zijn gelijk gebleven.
Ben alleen overgestapt naar een Hankook Ventus Prime 2 (Energielabel
Zaten volgens mij Goodyear banden onder. Geen idee welk type.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Daar vergis je je eigen in, olie is dan wel soepel genoeg maar eer het blok door en door warm is ben je wel even verder. Bij 70 graden olie is vaak de kvs temperatuur op peil, eer de olie de 90 graden haalt is alles goed warm en kun je rustig op het gas gaan. Direct vol door trekken als je de 90 ziet is ook niet handig, beetje opbouwen.!null schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:12:
Ach, ik heb er wel zo'n ring met sensor tussen zitten op m'n MR2, maar die is uit 1985 dus heb je sowieso geen fancy OBDII. En dus geen alternatieven. Ben er wel blij mee, je weet dan wanneer je op het gas kan. En dat dou ik eigenlijk al bij een olietemp van 70 graden of hoger, is veilig genoeg.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
KVS is heel snel op temperatuur, en dan is de olie vaak al in de buurt van de 50 a 60 graden. Iedereen heeft het altijd over 90 graden dat veilig is, maar dat is gewoon bedrijfstemperatuur (of eigenlijk 100 graden voor motorolie)
Met een graadje of 70 smeert het al prima lijkt me, niet veel minder dan 90 graden. Ik ga dan al wel vol op het gas.
Ik heb ook een 175pk Celica gehad, zonder olie temp meter. Meestal ging ik eigenlijk al flink op het gas zodra KVS warm was, wetende dat olie dan nog niet helemaal op temperatuur is. Weliswaar niet direct tot max rpm maar wel al flink op het gas. Niet helemaal volgens het boekje en dat wist ik. Maar ik heb de auto gekocht met 2 ton op de teller en weer verkocht met 3 ton op de teller, de motor had er blijkbaar niks van. Ook geen stijgend olieverbruik o.i.d. Gewoon nog een supersterk blok na 3 ton en 15 jaar, wat nog wel even mee kon.
Verwijderd
Turbo motoren zijn een heel ander verhaal. Daar moet je inderdaad voorzichtiger mee zijn.
Ik zou sowieso niet de boordcomputer voorwaarheid aanhouden, die doet ook aan inschatten etc. Je echte verbruik weet je pas als je tankt.Tripl3 D schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:24:
[...]
Maar waarom rij ik dan de eerste 5 dagen zuiniger? Dat zou dan niet moeten kunnen.
Breedte is overigens niet veranderd, alle maten zijn gelijk gebleven.
Ben alleen overgestapt naar een Hankook Ventus Prime 2 (Energielabel.
Zaten volgens mij Goodyear banden onder. Geen idee welk type.
Daarnaast zijn energielabels ook maar papiertjes die weinig zeggen. Dus misschien ligt het ook wel gewoon aan de banden. Dat iets met een testje zuinig is betekend niet dat het in het dagelijkse leven ook zuinig is. Daarnaast zijn de banden misschien gewoon enorm slecht in de regen en juist wel goed met droog weer? Kan allemaal meespelen he.
Uitlijnen / balanceren etc. helpt altijd natuurlijk.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
https://docs.google.com/file/d/0B3iSdiK1Ad6xSUwwbGNHbm42bGc/
https://docs.google.com/file/d/0B3iSdiK1Ad6xVnBFempNa1lCeHc
Er zaten stukken bij waar Google wel kan zeggen dat er een weg loopt, maar wat niets anders was dan een zandpad... (ik had de oorspronkelijke route ook via Google Maps geplanned)
Totaal 6605km (het tripje naar Gibraltar niet meegerekend, want dat hebben we met de auto van m'n schoonmoeder gedaan)
Zelf heb ik zo'n heen route (maar dan vanaf de randstad) eens in 33 uur gedaan (inclusief pitten langs de weg)