Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
2 dagen voor de bevalling de Yaris gekocht en al wat ritjes mee gemaakt met de kleine achterin, ze vind het allemaal prima. M.a.w. we gaan dus overal lekker makkelijk naar toe, het is bij ons niet zo'n ding (want het gaat ook goed, daarom)
@DaMasterPNut, ik heb nog nooit m'n ronde tijden geklokt haha
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Als je erop gaat Googlen zul je dan ook vinden dat de meeste coureurs de rev1-2 ophanging prefereren, omdat de auto sneller te plaatsen is in de bocht. Daar moet je dan uiteraard wel mee om kunnen gaan. Keiichi Tsuchiya himself vergelijkt de vroege SW20 met een formule-auto (open wheeler) qua benodigde reflexen: als je reageert nadat je de kont goed voelt omgaan, ben je al te laat; je moet de auto op de grens kennen en anticiperen op die snelle overgang van onderstuur/nautraal naar overstuur, ofwel, al beginnen tegensturen voordat je de kont echt voelt schuiven.
Die luchthapper is overigens a-functioneel, omdat hij tegen de natuurlijke luchtstroom in de engine bay ingaat: de luchtstroom komt van onder de auto en gaat er via de roosters in de motorkap uit. Wat zo'n happer doet is een luchtstroom van boven naar onder de engine bay in sturen
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Voor €1200,- had je zelf in de UK een MR2 kunnen kopen met minder KM's (de helft), een stuk jonger (94+) en waarschijnlijk al wat goodies erop.
(ik zie zelfs rev4's _1996+_ daar van eigenaars wisselen voor <2k)
Zo'n LHD krijg je veel makkelijker weer verkocht dan deze RHD.
Verwijderd
LHD of RHD maakt me echt geen moer uit, en 'wat als je hem verkoopt' is geen argument voor mij want dat doe ik niet.
En ALS ik het al doe zal het sowieso een part-out worden omdat dat meer oplevert.
Kilometerstand maakt ook niet uit. Als hij stuk loopt lepelen we er wel wat anders in.
Olie verbruikt deze niet, Toyota dealer heeft ook de compressie getest en deze was uitstekend
Verwijderd

De nieuwe aygo, wat vinden we hier van?
Persoonlijk vind ik het een erg gewaagd design, erg wennen.
Erg beniewd naar het mirrorlink systeem
[ Voor 16% gewijzigd door Bacchus op 04-03-2014 19:50 ]

Voor Toyota vind ik dit fris, hip en stoer. Het design spreekt me zeker aan en ik hoop dat ze dit soort felle wagentjes meer gaan aanbieden (niet exclusief natuurlijk). Zie ik de Lexus spindle-design bumper erin ? Vooral de zwarte lijn die van voor tot achter doorloopt is zeer leuk gedaan.
Afgelopen november heb ik samen met een vriend vier weken door Zuid-Afrika, Nambië, Botswana en Zimbabwe gereden met deze Toyota Hilux Double Cab 4x4 met een longrange fueltank van 160L. Compleet met camping gear (gastanks, bbq, koelkast (40L), watertank (40L) incl. slang met kraan, etc. etc.)
Eerst met onderstaand 2010/2011 model (correct met if i'm wrong

Echter "in the middle of nowhere" sloeg het noodlot toe en blokkeerde de voorwielen cq. front differantial lock, notabene midden op een spoorlijn waar gelukkig maar een enkele keer per dag een trein overreed.
We hebben hem er toch af kunnen krijgen en zijn weggesleept.
Vervolgens kregen we van het verhuurbedrijf een 2012/2013 model (again correct me if i'm wrong

Doch zeer fijne wagens, die zich zeer goed heb bewezen in het vaak ruige landschap. In zuidelijk afrika zag ik vele Toyota's rondrijden. Zowel 4x4's maar ook citycars. Mijn keuze was voor de Hilux gevallen aangezien ik niet achter het stuur (en soms bijrijderstoel) paste van de Toyota Landcruiser en de Landrover Defender (ik ben 2.02m met lengte in de benen).
AULXJMHR
Ik kwam even lurken en zag deze post. Zou me niks verbazen als meer fabrikanten dit design zo oppikken. Staat wel lekker sportief namelijkPhuncz schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:45:
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor Toyota vind ik dit fris, hip en stoer. Het design spreekt me zeker aan en ik hoop dat ze dit soort felle wagentjes meer gaan aanbieden (niet exclusief natuurlijk). Zie ik de Lexus spindle-design bumper erin ? Vooral de zwarte lijn die van voor tot achter doorloopt is zeer leuk gedaan.
En bovendien ziet het er beter uit als een bek opengesperde tanden zoals je vroeger op Spitfires enzo zag
Overigens: vriend van me in de USA heeft zowel een 4Runner (5.0 V8) als een Tundra (5.7 V8 Hemi). Heerlijke wagens om te rijden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@DPhoenix
Heb je veel off-road gereden? Een collega gaat jaarlijks naar ZA (en omliggende landen). Zijn reispartner organiseert reizen en dus bezoeken ze veel lodges etc. Echter komen die nooit verder dan een softroader of MPV (zij slapen uiteraard niet in de auto).
This footer is intentionally left blank
Heb nu een quote gekregen van €60-80. Ik denk nog even na of ik het laat doensjaakaq schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 17:06:
[...]
Bedankt voor de tip. Heb de vraag voorgelegd aan onze garage, zodra ik weet wat het kost laat ik het hier weten (en als ik het dan ook daadwerkelijk laat doen zal ik ook laten weten of het heeft geholpen).
leoaq.fm // Jeune Loop
Ja, wij hebben behoorlijk wat offroad gereden. In ZA niet zoveel maar wel in de overige landen zoals in Nambië bij Fish River Canyon, Sosusvlei en Etosha NP en in Botswana bij de Okovango Delta, Moremi NP, Chobe NP, Khama Rhino Sancturay en Mokolodi NR. Wij sliepen niet in de auto maar met uitklapbare tenten op het dak. De campings zijn goed te doen in de landen.ajhaverkamp schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:17:
.....
@DPhoenix
Heb je veel off-road gereden? Een collega gaat jaarlijks naar ZA (en omliggende landen). Zijn reispartner organiseert reizen en dus bezoeken ze veel lodges etc. Echter komen die nooit verder dan een softroader of MPV (zij slapen uiteraard niet in de auto).
AULXJMHR
Even offtopic: Kun je "goed te doen" iets specificeren? Met name: Houdt dat bruikbaar sanitair in?DPhoenix schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:25:
[...] zoals in Nambië bij Fish River Canyon, Sosusvlei en Etosha NP en in Botswana bij de Okovango Delta, Moremi NP, Chobe NP, Khama Rhino Sancturay en Mokolodi NR. Wij sliepen niet in de auto maar met uitklapbare tenten op het dak. De campings zijn goed te doen in de landen.
Geen slechte deal. De olie alleen kost je €40 en als je geen brug hebt is het een uurtje werk.sjaakaq schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:52:
[...]
Heb nu een quote gekregen van €60-80. Ik denk nog even na of ik het laat doen
Ik zou het gewoon mee laten doen bij de volgende beurt.
Leuke auto en schitterende reis. Heb nog niet de helft gezien van wat jullie gezien hebben, maar alles is mooi daar en een 4x4 voegt ook nog echt wat toeDPhoenix schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:25:
Ja, wij hebben behoorlijk wat offroad gereden. In ZA niet zoveel maar wel in de overige landen zoals in Nambië bij Fish River Canyon, Sosusvlei en Etosha NP en in Botswana bij de Okovango Delta, Moremi NP, Chobe NP, Khama Rhino Sancturay en Mokolodi NR. Wij sliepen niet in de auto maar met uitklapbare tenten op het dak. De campings zijn goed te doen in de landen.
Zojuist even gebeld met de Toyota-dealer in Hilversum, en het is overdraagbaar! Een jaar lang gratis pechhulpdienst in Europa dus. Dat is fijn
Ze maken een nieuw pasje voor me met mijn eigen naam en dan is het geregeld.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik vind 't juist een hele vooruitgang ten opzichte van het huidige model.ajhaverkamp schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:17:
Misschien valt het design van de nieuwe Aygo in het echt mee. Maar op de plaatjes lijkt het afgrijselijk. Niet dat de huidige een echte schoonheid is. Maar dit is wel even heel wat anders.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Het is wel een Toyota he, die pechhulp is voornamelijk een formaliteitJeroenH schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:56:
De Prius die ik gebruikt gekocht heb kwam met een pasje van de Toyota-pechhulpdienst (Europa). Die is nog bijna een jaar geldig omdat de grote beurt een weekje voor de koop was uitgevoerd.
Zojuist even gebeld met de Toyota-dealer in Hilversum, en het is overdraagbaar! Een jaar lang gratis pechhulpdienst in Europa dus. Dat is fijn

Haha da's waar, maar je weet maar nooit. Als dit er niet bij had gezeten had ik denk ik wel een WW of routemobiel abo genomen. Die kosten spaar ik nu toch mooi uit, scheelt weer 1 of misschien 2 ct per km.Phuncz schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 17:35:
Het is wel een Toyota he, die pechhulp is voornamelijk een formaliteit![]()
http://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/celica/10974793
Ook nog van eerste eigenaar
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 07-03-2014 19:16 ]
Er zitten natuurlijk een aantal schattingen in, zoals verwachte verkoopprijs (ik heb eigenlijk helemaal geen idee), km per jaar (ik schat het ergens tussen de 10k en 12k), verbruik (1:20 moet nog maar blijken) en de benzineprijs, maar ik heb het idee dat het wel conservatieve schattingen zijn.
De € 40 die ik voor onderhoud opzij zet (€ 480 per jaar) is misschien wat veel, en zou ik wellicht terug kunnen brengen naar een lager maandbedrag na bv. een jaartje opbouwen. Verzekering is nu met nul schadevrije jaren (bijna tien jaar geen eigen auto gehad...), dus hopelijk zakt die elk jaar iets.
Onder diversen reken ik parkeergarages, autowassen, ruitensproeiervloeistof, etc.
Commentaar?
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-03-2014 22:39 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Tot nu toe rijd ik beter dan dat hoorArfman schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:44:
1:20 lijkt me optimistisch.
Maar wat denk je verder van het staatje?
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-03-2014 23:18 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
620.000 km , in totaal ongeveer 18.000 euro uitgegeven aan onderhoud afgelopen twaalf jaar.
In jouw geval zou dan 40 euro aan de ruime kant zijn, al rijd ik natuurlijk geen prius benzine maar n corolla diesel. Bovendien weet ik niet of een prius meer of minder onderhoud nodig heeft, of meer of minder kwaaltjes heeft.
Ik vind je verzekering nogal duur, maar weet niet of je al noclaim hebt opgebouwd enzo.
Hoi!
Ik denk dat hij uit is gegaan van WA + casco.EWK schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:49:
Ik vind je verzekering nogal duur, maar weet niet of je al noclaim hebt opgebouwd enzo.
WA moet zelfs zonder no-claim opbouw voor de helft kunnen.
Lijkt me dat het idd wel goedkoper moet kunnen. Wij zijn bij Aegon gekomen via Independer.
Of is een Prius gewoon een dure auto om te verzekeren?
Wel even goed lezen hoor.. Het is een jaar (dus tot aan de volgende grote beurt) of een bepaalde kilometer stand. Whichever comes first...JeroenH schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:56:
De Prius die ik gebruikt gekocht heb kwam met een pasje van de Toyota-pechhulpdienst (Europa). Die is nog bijna een jaar geldig omdat de grote beurt een weekje voor de koop was uitgevoerd.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
1 op 20 is gewoon prima haalbaar. Volgens mij wel 1 op 25 als je gaat hypermilen.JeroenH schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:48:
[...]
Tot nu toe rijd ik beter dan dat hoorDe Prius beloont een kundige zuinige rijder - en dan ben ik het nog aan het leren. Maar na slechts 300km durf ik er nog niet veel over te zeggen. Misschien heb je gelijk.
Maar wat denk je verder van het staatje?
Je verzekering is idd wel aan de hoge kant.
En je wegenbelasting is toch maar iets van 36 euro? Je krijgt toch die 125 kilo korting omdat het een hybride is?
Verder, nu staat er 160.000 op de teller (toch?) en je rijdt 11 per jaar, dus over 4 jaar verkoop je hem met 2 ton op de teller. Dan is hij echt nog wel meer waard dan 1500 euro, ik denk dat je uit kunt gaan van minstens het dubbele.
Zo is de schatting wel lekker veilig moet ik zeggen, maar jouw idee van hoeveel ct/km je nu rijdt lijkt me wat hoog, omdat je uitgaat van een hoge afschrijving.
Daarnaast is 40 euro voor onderhoud vrij hoog. Het is echter wel lastig schatten. De Prius kent weinig defecten, en met alleen de onderhoud beurtjes bij dit lage kilometrage per jaar is niet veel. Ik zou maar 1 x per jaar onderhoud doen, en dan ene keer kleine beurt, andere keer grote beurt. Of wellicht is ieder jaar een kleine beurt voldoende (even kijken wat ze allemaal extra doen bij een grote beurt en of dat nodig is).
Zo nauw komt dat onderhoud ook weer niet.
Zitten er vrij nieuwe goeie banden op? Dan hoef je die ook pas veel later te vervangen, of misschien wel helemaal niet in die 4 jaar.
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 10-03-2014 08:38 ]
Daarbij, ik heb de verzekering nu, opzeggen zal niet meer gaan, dus dat is voor het lopende jaar zoals het is.
De opmerkingen van !null vind ik interessant. De Prius komt uit 2006 en heeft nu iets meer dan 85000 km op de teller. Ik ben er niet zeker van dat ik hem over over vier jaar ook verkoop, als de auto geen problemen heeft houd ik hem misschien wel langer. Die vier jaar koos is als een minimumperiode dat ik hem wil rijden.
In 2018 is de auto dan twaalf jaar oud en heeft hij naar verwachting zo'n 130000 km gereden. Ik zie nu pas dat een dertien jaar oude Prius 1 met met ruim 200000 km op te teller nog bijna € 3000 moet opbrengen. Dat is veel meer dan ik dacht. Ik zet dat bedrag op € 3000. Daar wordt het plaatje wel wat vriendelijker van
Terugkijken kan wel.
Mijn Yaris Full Hybrid heeft in 17 maanden/30341 km € 2472,42 gekost aan brandstof (ik tank +- 50% over de grens), € 141 voor een kleine beurt, € 169,82 aan bandenwissels + opslag (2x).
De all-risk verzekering kost me iets van ruim € 700 per jaar (Amsterdam + maximale korting).
€ 0 aan bekeuringen.
€ 0 aan MRB (geen idee waar die rekening blijft?!?!?)
Er zit een grote beurt aan te komen. Die moet € 283 gaan kosten. Dan gaan de zomerbanden er ook weer onder, dus kost het weer een bandenwissel + opslag.
Twee redenen:ajhaverkamp schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:53:
Waarom zou je dit soort berekeningen maken? Je weet totaal niet wat de MRB, brandstofprijs en de verzekering gaan doen in de komende jaren.
- Om niet voor financiële verrassingen komen te staan, om een buffer op te bouwen voor (onverwacht) onderhoud en om als ik hem wegdoe voldoende geld klaar te hebben staan voor een andere auto.
- Ik wil weten wat mijn auto exact en in totaal per maand en per km kost (ik maak deze berekening uiteraard ook achteraf). Ik kom nog wel eens in discussies terecht over vervoer en transport waarin mensen de kosten van een auto compleet verkeerd voorstellen (ze rekenen bv. alleen benzine), waarmee ze bv. "aantonen" (...) dat het OV zo duur zou zijn. Naar mijn mening maken te weinig mensen deze berekeningen, wat discussies over de totale kosten van diverse vormen van vervoer erg lastig maakt.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2014 10:01 ]
Met de Yaris ben ik ook alles gaan bijhouden in een Excelsheet. Van de kilometerstand bij het wisselen van winter/zomerbanden tot tankbonnen met daarop de kilometerstand. Sterker nog, ik heb alle tankbonnen nog
Ik ga uiteraard ook tanken en verbruik bijhouden.
-edit-
Dan wordt het verwachte kostenplaatje van onze Prius ongeveer zo:
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2014 10:22 ]
En een Prius 1 is bij lange na niet zo goed en ook niet zo courant als een Prius 2. Ik zou zelf niet zo snel een Prius 1 kopen, maar een Prius 2 op leeftijd vind ik geen probleem. En dan een lage kilometerstand van 130.000 kilometer is gewoon erg netjes. Het zal dan gewoon een aantrekkelijke auto zijn om te kopen, die dan ook wel minstens 3000 euro op zou brengen, vanwege de kilometerstand. Heb je er 3 ton op staan is het een ander verhaal.JeroenH schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:30:
In 2018 is de auto dan twaalf jaar oud en heeft hij naar verwachting zo'n 130000 km gereden. Ik zie nu pas dat een dertien jaar oude Prius 1 met met ruim 200000 km op te teller nog bijna € 3000 moet opbrengen. Dat is veel meer dan ik dacht. Ik zet dat bedrag op € 3000. Daar wordt het plaatje wel wat vriendelijker van
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 10-03-2014 10:30 ]
Volgens het kentekenbewijs is de massa rijklaar 1375 kg. Dat is hoger dan ik in eerste instantie had gevonden voor het gewicht van de Prius... Als ik dat in de rekenhulp gooi (Noord-Holland), dan kom ik zelfs op € 60 per maand.!null schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:29:
Maar heb je je MRB al gecheckt? Zou volgens mij 36 a 38 euro moeten zijn.
[ Voor 66% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2014 10:47 ]
Verwijderd
De Prius 1 is meer een collectors-item geworden, aangezien er maar heel weinig van verkocht zijn in Europa.!null schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:29:
Maar heb je je MRB al gecheckt? Zou volgens mij 36 a 38 euro moeten zijn.
[...]
En een Prius 1 is bij lange na niet zo goed en ook niet zo courant als een Prius 2.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
@null een 11 jaar oude auto met 2 ton op de teller? Daar krijg je niet meer voor dan 1000 euro. Dat de handel er weer 3k voor vraagt plus kosten rijklaar maken is een ander probleem.
Ze gaan omhoog, dat durf ik wel te voorspellen.ajhaverkamp schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:53:
Waarom zou je dit soort berekeningen maken? Je weet totaal niet wat de MRB, brandstofprijs en de verzekering gaan doen in de komende jaren.
[]
€ 0 aan MRB (geen idee waar die rekening blijft?!?!?)
De MRB rekening komt deze maand nog
September 2012. Ik ben benieuwd welk gewicht ze gaan gebruiken voor de MRB. Dan mag ik na vele jaren MRB vrijstelling eindelijk weer meebetalen aan ons mooie wegennetbouwfraude schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:24:
[...]
De MRB rekening komt deze maand nogAls je hem gekocht hebt in maart/juni/september/december.
Ik moet nu 136 euro betalen in zuid holland, ik had ook 60 per maand uitgerekend dus dat viel weer mee.ajhaverkamp schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:53:
[...]
September 2012. Ik ben benieuwd welk gewicht ze gaan gebruiken voor de MRB. Dan mag ik na vele jaren MRB vrijstelling eindelijk weer meebetalen aan ons mooie wegennet
Heb hem in aug. Gekocht maar ik mag nu al betalen ? Volgens mij een periode te vroeg. ?
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Eh, niet meer dan 1000 euro? Een Yaris met 2 ton op de teller uit 2002 brengt al meer op.bouwfraude schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:19:
@null een 11 jaar oude auto met 2 ton op de teller? Daar krijg je niet meer voor dan 1000 euro. Dat de handel er weer 3k voor vraagt plus kosten rijklaar maken is een ander probleem.
Zie hier een voorbeeld search:
http://www.gaspedaal.nl/T...n=2002&bmax=2004&srt=pr-d
Sowieso hangt het af van het type auto, en een Prius is daarin geen slechte.
En waarom zou dat ook zijn, een auto van dergelijke leeftijd met 2 ton op de teller is bijlange na niet afgeschreven. Ja economisch al bijna wel, maar het zijn dan nog prima auto's.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 10-03-2014 13:11 ]
Ah, dat zijn dat weer van die dingen die het RDW nergens vermeldtVerwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:06:
@JeroenH: Omdat ik de vorige pagina niet heb gechekt kan het zijn dat het al is vermeld maar je mag bij een hybride 125 kg aftrekken van het gewicht. je moet kijken naar ledig gewicht, dat is bij een prius 1275 (ongeveer). daar mag je dan 125 van af trekken. Dan kom je op €115,- per kwartaal (Noord-Holland).
En ik heb onzettend zitten slapen v.w.b. de verzekering
En de inruilwaarde... sja. Het is ook maar net wat de gek ervoor geeft. Ik zet het nu op € 3000, we zien het tegen die tijd wel. Het is sowieso een schatting, net zoals meerdere dingen in het staatje, wie weet valt e.e.a. wel tegen elkaar weg. Misschien ga ik wel veel meer of veel minder rijden dan ik nu denk. That's life.
Hoe dan ook is dit waarop ik mijn maandelijkse autokosten ga baseren:
Elke 3 km een euro in een potje
Over een jaar kom ik er zeker even op terug, en op het moment dat ik hem verkoop ook
Er is geen verband tussen de mrb en het wegennet (meer) hoorajhaverkamp schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:53:
Dan mag ik na vele jaren MRB vrijstelling eindelijk weer meebetalen aan ons mooie wegennet
Hoi!
Ik (27) heb m'n Yaris uit 1999 WA verzekerd voor €32 per maand via Onna Onna (verzekeraar voor vrouwenThinkPadd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 07:18:
M'n vriendin betaalt voor onze Yaris 45 euro per maand (WA +) bij Aegon, ze is 22 (vaak hoger tarief ivm beginnend bestuurder) en ook 0 schadevrije jaren (eerste auto). We wonen in Drenthe.
Lijkt me dat het idd wel goedkoper moet kunnen. Wij zijn bij Aegon gekomen via Independer.
Of is een Prius gewoon een dure auto om te verzekeren?
Hangt inderdaad erg van de auto af. Yarissen van rond de millenniumwisseling met 200.000 km gaan inderdaad meestal (terecht) voor rond de €1500-€2000 weg.!null schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:08:
[...]
Eh, niet meer dan 1000 euro? Een Yaris met 2 ton op de teller uit 2002 brengt al meer op.
Zie hier een voorbeeld search:
http://www.gaspedaal.nl/T...n=2002&bmax=2004&srt=pr-d
Sowieso hangt het af van het type auto, en een Prius is daarin geen slechte.
En waarom zou dat ook zijn, een auto van dergelijke leeftijd met 2 ton op de teller is bijlange na niet afgeschreven. Ja economisch al bijna wel, maar het zijn dan nog prima auto's.
leoaq.fm // Jeune Loop
De stoel die ik nu heb, heeft alle steun zo'n beetje wel verloren.
Bij car staan ze voor €250, maar wellicht heeft iemand er nog een ergens staan?
Hoi!
Dan wordt-ie in elk geval goedkoper per kmBacchus schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:03:
@JeroenH: Je gaat nu uit van 11.000 km/j. Je kent je eigen situatie natuurlijk beter dan ik maar ik vind dat aan de lage kant. Het voelt enigszins uit verhouding met een wagen van het formaat Prius. Bedenk nog eens of je echt niet met de auto op vakantie gaat en of je echt nauwelijks buiten de stad komt.
Overigens heb ik juist gisteren voor de tweede keer getankt, dus kon ik een eerste verbruiksberekening maken. 5.1 l per 100 km. Op zich valt me dat iets tegen, ik had gehoopt op onder de 5 l, maar wat me wel opvalt is het grote verschil met wat de boordcomputer over dezelfde afstand beweerde: 4.7 l. Nu is dit maar één tankbeurt, wie weet stond de auto bij één van de twee tankacties een beetje schui oid, maar toch... da's een flink verschil.
Na drie of vier tankbeurten nog maar eens kijken.
Dan heb je ook nog het feit dat je auto denkt 100km afgelegd te hebben, en je eigenlijk maar 96km hebt afgelegd. Dat soort dingen. Heeft ook weer met de bandenmaat te maken.
Je kunt het wel redelijk accuraat zeggen door veel metingen, het wordt pas echt accuraat met GPS logging. Maar die moet dan ook nog redelijk accuraat zijn met hoog frequentie metingen, want anders ga je bochten afsnijden in je gps log etc.
Iemand nog een 2012 Camry hybride kopen? Wel leuk om te zien dat deze geimporteerd is.
http://link.marktplaats.nl/m764666526
Want deze Camry's worden niet meer geimporteerd door Toyota Nederland, en leuk dat het ook nog de hybride versie is.
[ Voor 75% gewijzigd door !null op 27-03-2014 13:38 ]
Heeft ook met het weer te maken (koud vs warm) en het type banden (winterbanden zijn bijv. minder zuinig dan zomer banden). Ik zie bijvoorbeeld in mijn geval duidelijke verschillen tussen zomer en winter (zomerbanden vs winterbanden) en ook de "bijzondere" tripjes (normaal alleen woon-werk) zijn zeer goed herkenbaar.!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:07:
Met tanken is het wel zo dat je ook afhankelijk bent van wanneer je stopt met tanken, oftewel wanneer de pomp afslaat. Dus het blijft niet heel nauwkeurig.
Dan heb je ook nog het feit dat je auto denkt 100km afgelegd te hebben, en je eigenlijk maar 96km hebt afgelegd. Dat soort dingen. Heeft ook weer met de bandenmaat te maken.
Je kunt het wel redelijk accuraat zeggen door veel metingen, het wordt pas echt accuraat met GPS logging. Maar die moet dan ook nog redelijk accuraat zijn met hoog frequentie metingen, want anders ga je bochten afsnijden in je gps log etc.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wat jij bedoelt is niet het meten, maar wat volgens jou daadwerkelijk zuiniger of onzuiniger is. En ja winterbanden geven meer weerstand, en opwarmen van een motor is kost veel tijd en is best killing voor het verbruik.
Je kan de gereden afstand ook beter vergelijken met de GPS gegevens. Moet je alleen wel een ingebouwde GPS hebben en/of elke rit je navigatie aanzetten..!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:04:
Ik had het simpelweg over de accuraatheid van meten. Afwijkende bandenmaat ten opzichte van wat de boordcomputer denkt, meet verschillen in liters voordat de pomp afslaat enzo.
Wat jij bedoelt is niet het meten, maar wat volgens jou daadwerkelijk zuiniger of onzuiniger is. En ja winterbanden geven meer weerstand, en opwarmen van een motor is kost veel tijd en is best killing voor het verbruik.
Er zullen absoluut één of meerdere van die dingen meespelen. Voorzover ik weet zitten er standaardwielen en -banden onder, maar de snelheidsmeter geeft bij 100 km/u 7 km/u te veel aan (107 op de teller is 100 op GPS). Ik heb gelezen dat dat normaal is en dat de auto intern de snelheid, en dus de afgelegde afstand, nauwkeuriger weet. Maar 100% zeker ben ik hier niet van.!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:04:
Ik had het simpelweg over de accuraatheid van meten. Afwijkende bandenmaat ten opzichte van wat de boordcomputer denkt, meet verschillen in liters voordat de pomp afslaat enzo.
Verschil in tanken, zou absoluut kunnen. Ik doe het elke keer wel op dezelfde manier, maar er zal echt wel variatie in zitten. Daarom over meerdere tankbeurten nog maar eens kijken. Maar ik rijd dus niet zo veel, dus dat kan even duren
GPS loggen zou inderdaad nog beter zijn, maar GPS is ook niet altijd even accuraat in steden of als je net gaat rijden. Geeft potentieel ook weer een minimale afwijking.
Ik blijf gewoon tankbeurten noteren en over een paar maanden zien we wel hoe het zich ontwikkelt.
Overigens: het uiterst irritante achteruidrijdpiepje (1st world problems, ik weet het) is bij de Prius 2 niet uit te zetten. De dealer sloot zo'n onderhoudscomputertje aan, maar de plek in het menu waar bij de P3 de opties staan om de piepjes voor achteruit, gordel en sleutel vergeten aan en uit te zetten was leeg. Navraag leerde dat dat klopt. Jammer maar niets aan te doen. Ik beeld me maar in dat ik in een vrachtwagen rijd als ik achteruit steek... Gelukkig is het aan de buitenkant niet te horen.
Luidsprekertje zoeken en stekkertje trekken/draadje knippen, dan maar? Of de firmware hacken natuurlijk.JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:45:
Overigens: het uiterst irritante achteruidrijdpiepje (1st world problems, ik weet het) is bij de Prius 2 niet uit te zetten.
Vaak bu'j te bang!
Dat is juist het rare, binnen heb je er last van en zelf weet je wel dat je achteruit rijdt.JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:45:
Ik beeld me maar in dat ik in een vrachtwagen rijd als ik achteruit steek... Gelukkig is het aan de buitenkant niet te horen.
Ik heb het in ieder geval uit laten zetten wat een opluchting was dat.
En dit vind ik ook bij de eerste hits op Google met een aantal mensen die bevestigen dat het werkt: http://www.dlegs.com/tag/2011-prius-turn-off-reverse-beep/The above only works in the US and not in Europe/UK on the 2009-10 models. However if you are in the UK, ask your local service technician nicely (pop in when they are nice and quiet) and they will change it to a single beep only (takes just a few minutes for them to do). Which is the way it should have been in the first place. Note however, some dealers will refuse point blank or tell you that it can't be done...Don't believe them.
Kan afhankelijk van het land zijn, maar ik vermoed dat men in de garage dit via de PC via de OBDII poort kan doen, afhankelijk hoe bekwaam en behulpzaam men daar is.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Mijn oorspronkelijke post niet gezien?Phuncz schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:34:
Ik dacht dat dit bij recente auto's uit te schakelen softwarematig ?
Maar zoals ik al zei, first world problems
Is het zo moeilijk te geloven dat de Auris-I uit 2007 geavanceerder is dan de Prius-II uit 2004? Scheelt toch drie jaar.Phuncz schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:55:
Ah geen idee, ik dacht dat de tweede generatie nog iets jonger was. Maar het lijkt me dat het nog steeds mogelijk lijkt dit uit te schakelen op één of andere manier. Mijn ouders hun Auris van 2008 heeft ook enkele dingen softwarematig uitgeschakeld en ik kan moeilijk geloven dat de Prius "minder geavanceerd" is.
Voor 45 euro een lamp overgenomen via Yarisclub (diegene had hem ook gepolijst ivm vergelen van de lampen bij Yaris
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2014 14:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Mijn Yaris FH heeft 1 lamp voor groot- en dimlicht. De reflector/spiegel versteld om de lichtbundel te veranderen. Ik neem aan (levensgevaarlijk....) dat ook de hoogte verstelling ook gebeurt door de afstelling van deze refelctor/spiegel
Mmmm dat is vrij cheap, deze komt van een sloopauto af denk ik. Dus wel goede kwaliteit.
Ja elektrische hoogteversnelling mbv knopje op dashboard. Lamp is een H4, dus idd aparte gloeidraden. Bij mij was er intern iets afgebroken waardoor de lamp aardig verblindend was.
Zie: http://www.autoweek.nl/video/3466/klokje-rond-toyota-corolla-tom-562 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:55:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de 2.0 D4D blokken (90pk) uit de Corolla vanaf 2002? Zoja, zijn het een beetje betrouwbare blokken (Toyota waardig?)
Zit er aan te denken om die in mijn Yaris 2001 te bouwen (gaskabel, geen elektronisch pedaal).
De reviews bij het product zijn best lovend. Inbouwen moet ook niet heel moeilijk zijn volgens mij. Enige is dat ik dan op zoek moet naar de kabel waar de snelheidspulsen op zitten. Ik hoop erop dat die bij de radio is af te tappen, heb namelijk wel een verbruiksdisplay in het dashboard.
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2014 16:30 ]
Heb de olie inmiddels vervangen. Kosten waren €69,04.sjaakaq schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:52:
[...]
Heb nu een quote gekregen van €60-80. Ik denk nog even na of ik het laat doen
Met warm weer schakelt de auto sowieso iets soepeler heb ik gemerkt, maar na het vervangen van de versnellingsbakolie nog niet echt het idee dat hij nog soepeler schakelt.
leoaq.fm // Jeune Loop
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 02-04-2014 08:26 ]
Voor de meeste mensen wel jaVerwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:31:
Gaat versnellingsbakolie niet gewoon een autoleven lang mee?
Maar meestal is er wel een onderhoudsinterval voor, denk dan aan 100.000km ofzo.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2014 08:57 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Challenge accepted
Maar is het gemiddelde verbruik voor dit model, kijk maar: http://www.spritmonitor.d...2&power_e=64&activity=180
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2014 09:11 ]
Met die 1.3 (en zelfs met die 1.0) heb ik wel eens 1 op 16 gehaald met meer doorrijden.
En als je alleen maar in de stad rijdt mag je blij zijn met 1 op 16
Doorgaans tank ik volgens mij rond de 36 liter uit m'n hoofd. Klopt wel ongeveer, meestal als hij begint te knipperen dan heb je nog 5 liter. Wellicht ietsje meer. Maar ik zou niet heel erg ver doorrijden.

Nee als hij gaat knipperen ga ik ook zeker tanken, maar vorige tankingen waren steeds met halve tank nog vol (op donderdag, omdat benzine dan in de aanbieding is bij Tango

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2014 09:21 ]
Eigenlijk zou ik wel de Yaris 1.3 uit 2009 of later willen hebben, dat zijn 100pk versies met een 6bak die aardig geoptimaliseerd zijn. Dan heb je een vlotte auto als je haast hebt, en doorgaans rij je gewoon nog zuiniger. Gezien het een efficiente motor is met een 6 bak, dus minder toeren op de snelweg. Nadeel is alleen dat hij wat zwaarder is.
Ligt het aan de vervorming van het beeld, of is je houding in de auto een beetje vreemd. Volgens mij hang je wat teveel naar het midden toe. 4 punts gordels geen optie?!null schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:25:
Hier een klein fragmentje van circuit rijden met de MR2 en wanneer je dus niet je koppeling op moet laten komen.
[video]
Overigens, als ik te veel naar links ga met m'n hoofd kom ik tegen het dak aan. Vanwege m'n lengte + helm. Gelukkig heb ik een groot sunroof, en onder het sunroof past het wel
[ Voor 32% gewijzigd door !null op 02-04-2014 10:59 ]
Tja, onze Yaris zit op 215.000 km...!null schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:34:
[...]
Voor de meeste mensen wel ja![]()
Maar meestal is er wel een onderhoudsinterval voor, denk dan aan 100.000km ofzo.
leoaq.fm // Jeune Loop
Haha, dus als je contant betaald om je versnellingsbakolie te verwisselen heb je twee vliegen in 1 klapajhaverkamp schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:47:
Het kan natuurlijk geen kwaad om af en toe de olie te vervangen. Net zoals het ook geen kwaad kan om af en toe al je oude bankbiljetten weg te gooien en nieuwe uit de automaat te halen.
Het kan niet echt kwaad denk ik. En ik denk dat het nog best vaak wordt vervangen als je je koppeling laat vervangen.
Als je koppeling vervangen wordt moet je bak sowieso leeg en alleen ultieme cheapskates (die dus toch al niet die koppeling zouden laten vervangen) mikken dan de oude olie terug.!null schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:52:
[...]
Haha, dus als je contant betaald om je versnellingsbakolie te verwisselen heb je twee vliegen in 1 klap![]()
Het kan niet echt kwaad denk ik. En ik denk dat het nog best vaak wordt vervangen als je je koppeling laat vervangen.
Ik vervang motorolie om de ~18000 en bakolie om de ~55000 kilometer trouwens. Er staat nu 212000 op de teller, heb 'm nu 5 jaar en drie weken en kocht de wagen met 48670 op de teller. Tijd (en kilometers) gaat snel zeg.

[edit]
En plaatjes, want die zien we te weinig in dit topic:

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 02-04-2014 15:04 ]
Bij m'n Landcruiser die ik heb gehad (met van die gigantische bakken en diffs) is de interval dacht ik 100.000km.
[edit]
Inspectie is bij mij voor veel dingen semi-gelijk aan vervangen trouwens.
[edit2]
En er zit een verschil tussen vervangen en laten vervangen.
[edit3]
Mijn auto is voor het merendeel gewoon in onderhoud bij de dealer trouwens, zolang ik daar voor 250 euro een grote beurt+APK+bakolie+leenauto kan krijgen lach ik om de onderhoudskosten.
[ Voor 69% gewijzigd door AtleX op 02-04-2014 15:29 ]
De Avensis is een probleem loze auto gebleken, heb er alleen maar onderhoud aan gehad, maar ik wil naar een automaat toe en heb ruimte nodig.....
Twijfels......
p.s. Jammer dat de Previa nooit geen opvolger heeft gekregen.....
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik doe zelf eigenlijk altijd vrij minimaal onderhoud. Motorolie komt altijd wel aan de beurt, echter hou ik meestal gewoon 1 jaar aan. Of dat nou m'n oldtimer is waar ik weinig km's mee maak, of m'n Yaris waar ik dan wel over de 15.000 km ga. Maar goed, laat het dan eens 20.000km of 25.000km zijn.
Luchtfiltertje inspecteer ik (echt 3 seconden werk) en als het een beetje twijfelachtig is dan vervang ik dat, kost natuurlijk niks.
De rest van de onderhoud doe ik eigenlijk niet totdat er een noodzaak voor blijkt te zijn. Ik loop de boel meestal wel na, alle vloeistoffen onder de motorkap dus ook de remolie enzo. Maar zolang alles nog goed werkt vervang ik niks preventief. Banden uiteraard wel. En remolie neem ik toch wel weer mee als er wat aan de remmen moet gebeuren.
Daarbij ben ik wel enorm zeikerig, dus merk ik vrij snel als er onbalans in de remmen is of dit te wensen overlaat. En remblokjes kun je ook inspecteren afhankelijk van je type velgen of wanneer je wissel van de wielen doet.
@Bullet NL, tja lastig. Wellicht nog even door sparen voor een Prius Plus wagon? Waarschijnlijk duurder in aanschaf, maar goedkoper om te rijden (2.0 turbo versus een hybride) Toyota heeft overigens wel auto's met zoveel ruimte maar of dat is wat je wil... Denk aan Landcruisers e.d.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 02-04-2014 15:45 ]
Als een auto 1op8 of 1op12 haalt, dat maakt mij niet zoveel uit...
Ik ken de Land Cruisers heel goed, mijn zwager heeft een LC200, machtig ding.... Prima als je aannemer bent en je regelmatig een 3500kg zware aanhanger moet sleuren....
Maar zo zwaar is de caravan die ik wil trekken nou ook weer niet
Ik ben ontzettend tevreden over Toyota, het is alleen jammer dat ze geen MPV achtige boven de Verso hebben.....
Cogitationis poenam nemo patitur