Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 33 ... 167 Laatste
Acties:
  • 920.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Ik weet wel dat bij de Celica de motor vervangen werd onder garantie als het olieverbruik flink opliep... kan goed door dat probleem geweest zijn... Destijds wat meer in verdiept omdat ik zat te kijken naar een Celica of Yaris T-Sport... laatste geworden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

NeutraleTeun schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:15:
Apart eigenlijk, dat iets van een cat terug kan "vallen" in het blok.
http://www.mr2spyder.net/...opic/1348-precat-removal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 18:23

AzzKickah

06-CENSORED

Blijkt vandaag bij de APK dat bij m'n MR2 rechtsvoor de schokbreker + veer daar bovenaan waar het spul met bouten vastzit, gewoon helemaal is afgebroken!

Ik heb met een levensgevaarlijke auto rondgereden :o
Hij ging op de brug en toen ging het rechtervoorwiel helemaal laag hangen dus toen kwamen ze er achter.

Hartstikke gek. Eergisteren nog 180km/u gereden met dat ding :X

Ik had alleen als ik het stuur maximaal een kant opdraaide (zoals bij inparkeren bijv. of manoevreren door krappe woonwijkjes) dat je een tik/klap hoorde. Maar de auto had 2 maanden stil gestaan (en daarvoor ook nog maar een paar dagen in gereden) dus ik dacht och dat moet zich nog even weer een beetje 'zetten'.

Mooi beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
De GT86 vandaag gereden, als ik vnv thuis ben zal ik er meer over zeggen + foto's!

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 12:11
Oeh, nice. Meegedaan met één of andere autosite-actie? Ik moest het aanbod voor komende ma/di helaas afzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Nee ik ben hiker, dus vandaar dat ik deze eer had.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Afgelopen week stuurde Toyota Belgium uitnodigingen naar mensen (in België) die door de dealer benaderd waren hiervoor. Het probleem was dat het short-notice was (de dag erna) en minimaal 100km rijden. Anders had ik dit vorige week al kunnen zeggen. Maar mijn Mr. T laat me wel weten als zij zelf er eentje hebben staan om uit te proberen. Na twee MR2's en een Corolla Sedan weten ze wel dat ik daar klant ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Vandaag dus na de introductie voor Toyota NL de auto opgehaald bij ANWB Trainingscentrum.

Al enkele reviews gelezen vanuit Top Gear (abonnement) en was dus érg benieuwd.

Allereerst: Deze auto moet je niet kopen als er 2 of 3 mensen mee moeten rijden, want die achterbank is zo kansloos...
Daarnaast zag het dashboard er leuk uit, al miste ik toch het armsteuntje (ik ben minder van de raceauto's en meer voor comfort :X), dus dat was ook overbodig geweest. Ik vond de toerenteller lichtelijk irritant, als je het gas onderin trapte, trilde deze teller en daarna liep hij geleidelijk (lees: Zeer snel) op.
Ook las ik dat er een niet zo boeiend geluid uit kwam: True that.

Het deed mij denken aan een opgefockte Toyota Aygo. Pas vanaf 5000 toeren wordt het leuk (voor de welwillende mileufreak niet!) en begon het boxermotortje, gebouwd door Subaru, lekker te brullen zoals dat eigenlijk al vanaf stationair zou moeten. Ook als je de auto start brult die even, waarna die stationair heel zacht loopt en dus niks hoort.

De GT86 had een erg fijne wegligging, veelal door regen gereden (ESP niet uitgezet voor de veiligheid + professionaliteit, aangezien het een nog vrij unieke auto is waar zeker op werd gerekend bij de wachtende partij). De stoel zat erg lekker, lekker klemmend om je middel.

Touchscreen van het dashboardje werkte ook érg fijn, helaas geen navi (niet geïnstalleerd), dus durf daar niets over te zeggen.

En natuurlijk: Zeer veel bekijks op de weg.
Daarnaast moet ik wel zeggen, dat ik zelf (lees; ZELF) deze auto niet zomaar zou kopen voor € 40K.

Hij trekt leuk, maar in zijn 1 is die te fel en bij zijn 5 & 6 valt dat een beetje weg. Gevoelsmatig trekt die wel lekker op.
Daarnaast moet ik ook zeggen, dat ik de start/stop knop redelijk irritant vond zitten (net achter de versnellingspook).

Hier wat foto's, heb het kenteken even weggehaald voor de integriteit.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg26/scaled.php?server=26&filename=camerazoom2012071313385.jpg&res=landing
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg339/scaled.php?server=339&filename=camerazoom2012071313434.jpg&res=landing
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg826/scaled.php?server=826&filename=camerazoom2012071313435.jpg&res=landing
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/139/camerazoom2012071313440.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img803.imageshack.us/img803/6893/camerazoom2012071313472.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door RickvN op 13-07-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Gaaf dat je ermee hebt mogen rijden! Ik vind hem erg dik. 8)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De kleur en uitvoering hoe ik hem wil *O*
Of in het rood, not sure...
Hij trekt leuk, maar in zijn 1 is die te fel en bij zijn 5 & 6 valt dat een beetje weg. Gevoelsmatig trekt die wel lekker op.
Zoals alle sportieve Toyota's dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
een tijdje geleden heeft men pa zijn Toyata zich helemaal bewezen met betrouwbaarheid :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-W5_nSCloSeg/T8z7dUB1oXI/AAAAAAAAAeQ/hOt6VUuH-uQ/s640/IMAG0041.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Phuncz schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:39:

[...]

Maar het is de motor van Subaru...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Phuncz schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:39:
[...]
Ik vraag me ook een beetje af waarom je de vijfde of zesde versnelling inlegt als je fel wil optrekken? Ik had inderdaad ook geen andere motorkarakteristiek verwacht: Dit is hoe sportievelingen in de oost gebouwd worden, van de Corolla GT-S, via de Civic Type-R tot de RX-8 en zovele anderen.

Rick: Mooi verhaal verder, leuke foto's, bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 13-07-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
BeF-Bacchus schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:
[...]

Ik vraag me ook een beetje af waarom je de vijfde of zesde versnelling inlegt als je fel wil optrekken?
Op de snelweg als je hem in zijn 6 heb staan, dan gebeurt er niet veel meer dan bij een "familiewagen".
Als je bijvoorbeeld een keer leuk wilt inhalen achter iemand die 100 reed en je mag 120, om maar wat te noemen.
BeF-Bacchus schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:
[...]
Rick: Mooi verhaal verder, leuke foto's, bedankt.
Thnx :)

[ Voor 17% gewijzigd door RickvN op 13-07-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

RickvN schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:03:
[...]
Maar het is de motor van Subaru...
Ja stel je voor dat de versnellingsbak verantwoordelijk zou zijn voor het snelheidsgevoel voor de 5de en 6de versnelling, dat zou pas lachen zijn ! Oh wait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RickvN schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:53:
[...]

Op de snelweg als je hem in zijn 6 heb staan, dan gebeurt er niet veel meer dan bij een "familiewagen".
Als je bijvoorbeeld een keer leuk wilt inhalen achter iemand die 100 reed en je mag 120, om maar wat te noemen.
Dat heeft toch ook als voordeel dat je rustig kan toeren op de snelweg.
Met een Punto moest je terug van zes naar vier of drie om enige trekkracht op te wekken.

Staat de auto al bij de dealers? Ik wil hem wel een keer in het wild zien.

[ Voor 7% gewijzigd door bouwfraude op 14-07-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Yes, vanaf vorige week stond de bij de dealers.
Zag ook dealers (internet) die hem in het wit hadden, nee dat wordt hem echt niet. Oranje/brons (of hoe ze deze kleur noemen), rood of zwart is denk ik wel het vetste hierbij.i

Wat ikzelf nog wel storend vond, was de ruitenwisser. Als je die een snel tikje geeft, bleef die hangen.... weetniet hoe dat bij andere Toyota's is.

[ Voor 25% gewijzigd door RickvN op 14-07-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
RickvN schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:50:
Wat ikzelf nog wel storend vond, was de ruitenwisser. Als je die een snel tikje geeft, bleef die hangen.... weetniet hoe dat bij andere Toyota's is.
Dat moet je dan wel héél snel doen maar dat deed mijn oude '08 Corolla idd ook: loslaten voor hij 5cm ofzo geveegd had en hij ging niet verder. Tegenwoordig heb ik regensensor dus ik raak die pook nooit meer aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 15:49
joshje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:59:
een tijdje geleden heeft men pa zijn Toyata zich helemaal bewezen met betrouwbaarheid :)
[afbeelding]
Respect, wat is het er voor een trouwens?
Mijn Avensis zie ik dat getal ook graag halen maar ik zit pas aan de 162K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
Vlassie1980 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:47:
[...]

Respect, wat is het er voor een trouwens?
Mijn Avensis zie ik dat getal ook graag halen maar ik zit pas aan de 162K :)
toyota landcruiser uit 1999 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
RickvN schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:47:
Vandaag dus na de introductie voor Toyota NL de auto opgehaald bij ANWB Trainingscentrum.

Al enkele reviews gelezen vanuit Top Gear (abonnement) en was dus érg benieuwd.

Allereerst: Deze auto moet je niet kopen als er 2 of 3 mensen mee moeten rijden, want die achterbank is zo kansloos...
Daarnaast zag het dashboard er leuk uit, al miste ik toch het armsteuntje (ik ben minder van de raceauto's en meer voor comfort :X), dus dat was ook overbodig geweest. Ik vond de toerenteller lichtelijk irritant, als je het gas onderin trapte, trilde deze teller en daarna liep hij geleidelijk (lees: Zeer snel) op.
Ook las ik dat er een niet zo boeiend geluid uit kwam: True that.
Tof, ik reed toevallig vorige week langs de dealer en zag hem staan. Een monteur ging er net mee rijden. Coole bak lijkt het me, zal ik m'n iQ inruilen? O-)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Retorische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De vraag is eerder: welke kleur ?
Ik wacht op de convertible versie en genoeg poen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ik zou, zoals eerder gezegd, toch voor een opvallende kleur gaan: Deze zoals op de foto's of rood. Dat siert deze auto het beste.
Ik heb foto's gezien van dealers die hem in het wit hadden, dat vond ik er bij deze auto totaal niet uit zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad ik vind dat donker oranje wel mooi, net als de 1M coupe van BMW :P Alleen is dat Duitse troep en dit Japanse masterlijkheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
RickvN schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:50:
yep dit heeft mijn auris uit '08 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:28
Dan heb ik liever die 1M Coupe Duitse troep, dan deze Japanner die eigenlijk niks daar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik denk iedereen met gezond verstand wel kiest voor de BMW 1M, maar de auto kost ook 2-3x zoveel met 2x zoveel vermogen. Biedt ie ook meer fun, echter ? Dunno, ik amuseer me rot met de 140pk in mijn MR2 Roadster, vooral omdat het zo'n scherp-sturende wagen is die doet wat ik wil ipv. me te overweldigen met power die je niet op de weg kunt en moogt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
De M is wel even 265 kg zwaarder dan de GT86 hè, dat is dik 20%. En wat je al zegt: voor het geld van een M kun je twee GT86's kopen, da's twee keer zoveel plezier. ;) (Of je koopt er een Prius of Avensis bij of parkeert hem netjes in een nieuwe garagebox en houd nòg geld over.)
Voor niets gaat slechts de zon op en een M past niet op mijn Eurocard-Mastercard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het verschil is voornamelijk dat de GT86 betaalbaar is voor veel meer mensen dan de 1M, maar voor de meesten óók veel plezier bezorgt. Kijk naar de MX5 of de MR2: ze proberen niet de beste auto te zijn, ze proberen zoveel mogelijk rijplezier te bieden voor een betaalbare prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Deze vergelijking wordt niet alleen hier gehouden zo blijkt:
So the M135i appears to be receiving rave reviews. The figures certainly all add up and journos are suggesting that BMW are back on form for driver appeal and getting all the essentials bang on.

I can't help but draw comparison to the GT86, which for me, seems dreadfully outdated even at launch.

Top Trumps to start:

GT86 £24,995
197 bhp, 151 lb ft, 62 in 7.7, 137 mph, 1239kg, 160 CO2s and 40.9 mpg

M135i £29,995
316 bhp, 332 lb ft, 62 in 4.9, 155 mph (limited), 1425kg, 175 CO2s and 37.7 mpg

Looks - Well neither is pretty, lets be honest. The 1 front end is particularly hard to love inspite of the M Bodykit, but then the GT86 looks like a late-nineties Hyundai Coupe.

Practicality - Beemer seats 4 adults, has a 5 door option and will shortly be available as a spacier 4 seat coupe...the GT86 doesn't.

Ownership - Toyota has a longer warranty, uncharted residual territory though. I'll bet the BM offers a better overall comfort and versatility proposition.

The 1 seems to be making an argument that even the most diehard 86 must find hard to ignore. I mean, come on, 4.9 seconds!!

And now I sit back and wait for the 'but its not a proper coupe' (1 coupe due 2013)'..'but it lacks a slippy diff (I think the 316 horses at your rear wheels will see you have more sideways fun)'... 'but its a fat, overweight, rep car for ppl who don't know any better (drive a 1M and tell me they don't know how to make proper driver's cars)'.. 'but it'll have massive turbo lag (none reported thus far and wall of torque from 1300-4500rpm)'
En het is maar 5000 pond verschil daar.
Daar kun je echt geen 2e GT86 voor kopen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

In de UK misschien maar 5000 pond verschil, in NL is het wat meer
Toyota GT86: € 41.690,-
BMW 135i 3d: € 55.755,-

Dat is € 14.000,- oftwel meer dan 1/3de van de prijs meer. Het is een heel andere prijsklasse.

Vergelijk dan eerder de BMW 125i 3d: 6 in-lijn met 160 216pk/270Nm voor € 44.785,-
Maar dan nog, dat is toch heel wat anders, een compacte sedan met "coupé"-lijnen tov. een echte coupé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 14:48
En het is een BMW, en het spijt me, maar behalve in de klassieke 6 serie, zou ik daar nog niet dood in gevonden willen worden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Phuncz schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:02:
In de UK misschien maar 5000 pond verschil, in NL is het wat meer
Toyota GT86: € 41.690,-
BMW 135i 3d: € 55.755,-

Dat is € 14.000,- oftwel meer dan 1/3de van de prijs meer. Het is een heel andere prijsklasse.

Vergelijk dan eerder de BMW 125i 3d: 6 in-lijn met 160pk/270Nm voor € 44.785,-
Maar dan nog, dat is toch heel wat anders, een compacte sedan met "coupé"-lijnen tov. een echte coupé.
218 PK / 160 kW @ 6100 tpm ;)
Het is zeker een hele andere auto. De toyota zou je denk ik alleen kopen als je echt een goed sturende auto wil en wat met het merk toyota hebt.

Je kan voor dat geld ook naar de Hyundai Genisis Coupe kijken. De 2.0T 214pk/302nm € 41.995,-
Of de al oude MX-5 roadster Coupe 2.0L 160pk € 39.790 en de normale roadster 2.0L 37.290

Eerst had je ook nog de €35K kostende opel GT als optie. 270pk en RWD voor niet te veel geld.

[ Voor 5% gewijzigd door KappeNou op 18-07-2012 11:57 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ah ja ik heb het gefixed !
KappeNou schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:54:
Het is zeker een hele andere auto. De toyota zou je denk ik alleen kopen als je echt een goed sturende auto wil en wat met het merk toyota hebt.
Ik wil de Toyota GT86 om verschillende redenen:
- échte sportwagen met laag gewicht, laag zwaartepunt, optimale balans en veel feedback
- Toyota degelijkheid met een minimum aan electronica en maximum aan betrouwbaarheid
- zeer mooi en origineel design (in mijn ogen)
- betaalbare prijs, goedkoop in onderhoud en 5 jaar garantie
- goede ervaring met mijn Toyota dealer, altijd goed geholpen, goede prijzen (is voor mij ook allemaal belangrijk)

Als ik een BMW zou willen, zou het een Z4 zijn, maar die zijn gewoon weer een pak duurder (€ 5.000,-), zwaarder (300kg), duurder in onderhoud en ook veel minder garantie. Dan heb je wel een convertible, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
1: Dat kun je toch niet zomaar zeggen? (je hebt er nog niet in gereden als ik het goed heb?) Balans en feedback van papier? 3th person info? Zoiets wil ik toch graag eerst zelf ervaren.
2: Ding is net uit: betrouwbaarheid kun je dus niks over zeggen (ding ding: deeltjes cat MR2 bv.)
Rest van de punten zijn subjectief, dus die mag je blijven houden :+

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-07-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Arfman

Drome!

Is er eigenlijk een soort van Toyota Auris forum/club? Ik zit te denken om een Auris uit ~2007 aan te schaffen (budget 10K) maar ik was benieuwd welke kwaaltjes ik op moet letten en wat precies de uitrusting van de auto was op dat moment (b.v. radio met USB ingang ja of nee?).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn ouders hebben een model uit 2007 geloof ik en het kwaaltje wat me daar stoort is dat sommige dashboardpanelen kraken. Ze lijken niet goed te zitten, als je ertegen duwt of stoot, hoor je het. Of het een bekend probleem is weet ik niet, ik heb een Corolla Sedan van 2008 gehad en die had dat niet. Mijn oom heeft een 2011 Auris Hybrid en daar heb ik dat ook niet gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

OK, daar kan ik mee leven. Het dashboard van m'n Seat kraakt ook aan alle kanten dus ik ben het gewend (cheap plastic op plastic).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Vanwaar eigenlijk een auris als ik vragen mag?

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Arfman schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:39:
Is er eigenlijk een soort van Toyota Auris forum/club? Ik zit te denken om een Auris uit ~2007 aan te schaffen (budget 10K) maar ik was benieuwd welke kwaaltjes ik op moet letten en wat precies de uitrusting van de auto was op dat moment (b.v. radio met USB ingang ja of nee?).
Je kan het Corollaforum proberen.

@Phuncz:
Ik heb ook een Corolla sedan gehad en sowieso heb ik het idee dat die op een hoger nivo stond dan de Auris.

[ Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 19-07-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

KappeNou schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:35:
Vanwaar eigenlijk een auris als ik vragen mag?
Hij is betrouwbaar en ik vind hem mooi :P
Scheuren doe ik toch niet meer, daar is het te druk voor en ik rij toch alleen maar woon-werk. Heb zelfs bij een Prius staan kijken :X, als semi-autoliefhebber doet dat toch een beetje pijn maar 1:18 gemiddeld en tot 2014 geen wegenbelasting is toch een stuk beter dan 1:11 gemiddeld en waarschijnlijk een forse verhoging van de wegenbelasting op m'n Seat vanwege CO2 uitstoot in 2014.

We gaan ook nog even kijken bij een Hyundai i30 :P

EDIT: Corollaforum had ik ook al gevonden, echter gaat dat voornamelijk over Corolla's en het verlagen/tunen/subwoofers inbouwen daarvan .. niet echt het publiek wat ik voor ogen had zegmaar :P

[ Voor 13% gewijzigd door Arfman op 20-07-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja die ervaring had ik ook met Corollaforum, het is 90% tuning/styling van Corolla's daar.

Hoe zit het met de 2.0 D-4D's in NL, zijn die op het gebied van belasting nog interessant ? Want ik kan je vertellen dat de 1.4 D-4D van mijn vaders Auris en mijn ex-Corolla Sedan met 2.0 D-4D in het zelfde gebruiksgebied zaten. Simpelweg omdat hij bij elk stoplicht veel meer vermogen moest aanspreken om niet traag van zijn plek te komen en de 300Nm die de 2.0 heeft dus niet. En je kon hem ook schakelluier rijden hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Net ff in een GT86 proefritje... wel leuk zeg haha. En dat geluid ook 8)

Maar het was de automaatversie en ik denk dat ik toch een beetje verwend ben met CVT maar vind dat eigenlijk niet echt lekker. Zo'n auto zou ik ook gewoon handgeschakeld nemen eigenlijk.

Maar voor de rest wel leuk speelgoed :P alleen iets te duur speelgoed en je levert wel heel veel in op comfort en geluid (wind, banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk wil ik de automaat eens testen, want wat ik erover lees is deze toch vrij goed in deze wagen. Ik wil hem eigenlijk dan ook niet om de automaat-functie, maar om de "flappy-paddles" te kunnen gebruiken om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mwjah dat is wel geinig moet ik zeggen, maar is wel even wennen :P

Zal best een goede automaat zijn, kwam volgens mij uit de Lexus ook, maar bij zo'n auto heb ik toch liever een handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jeej m'n iQ is verlaagd, nu rijdt het echt zoveel beter 8) wat een masterbakkie is het ook.

Waarom is het hier zo stil? :P

http://www.123chase.com/nl/pimp_my_toyota_iq_04/456 wtf _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door YoshiBignose op 31-07-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Omdat Toyota's betrouwbare bakken zijn die niet kapot gaan, dus er valt ook vrij weinig te melden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Of.... Toyota rijders zijn saaie mensen en hebben geen interesse in hun auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
YoshiBignose schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:14:
Of.... Toyota rijders zijn saaie mensen en hebben geen interesse in hun auto :P
Dat zijn jouw woorden, ik ben zeker geen saaie knakker :P
Mijn Avensis is qua uiterlijk wel wat saai maar dat ding kachelt wel lekker door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mijn "nieuwe" Auris:

Ophalen bij de dealer:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/got/auris2.jpg

En weer thuis:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/got/auris1.jpg

Specs: 2007 Toyota Auris, 1.6 VVT-i, Sol Business uitvoering (navi/climate control/PDC).

Auto was ontzettend vies tijdens de proefrit van binnen, de poetser heeft z'n best gedaan maar aangezien mijn hobby autodetailing is was ik niet tevreden. Gisteren de hele binnenkant zowat gesteriliseerd, alle bekleding en matten met de extractor gedaan, alle kunststof onderdelen afgenomen met APC cleaner, elk hoekje en gaatje gedaan met een kwastje en APC en ten slotte alle onderdelen netjes gedressed met een niet vettig/plakkerig wordende dressing (Poorboy's Natural Look). Interieur is enorm opgeknapt :)

Todo:
-de buitenkant nog een keer wassen/kleien/polijsten
-navi update kopen (150 euro :()
-LM velgen scoren voor deze banden
-nieuwe kentekenplaten met opgelegde letters en anonieme houder (dus zonder dealer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Arfman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:31:
Mijn "nieuwe" Auris:

Ophalen bij de dealer:
[afbeelding]

En weer thuis:
[afbeelding]

Specs: 2007 Toyota Auris, 1.6 VVT-i, Sol Business uitvoering (navi/climate control/PDC).

Auto was ontzettend vies tijdens de proefrit van binnen, de poetser heeft z'n best gedaan maar aangezien mijn hobby autodetailing is was ik niet tevreden. Gisteren de hele binnenkant zowat gesteriliseerd, alle bekleding en matten met de extractor gedaan, alle kunststof onderdelen afgenomen met APC cleaner, elk hoekje en gaatje gedaan met een kwastje en APC en ten slotte alle onderdelen netjes gedressed met een niet vettig/plakkerig wordende dressing (Poorboy's Natural Look). Interieur is enorm opgeknapt :)

Todo:
-de buitenkant nog een keer wassen/kleien/polijsten
-navi update kopen (150 euro :()
-LM velgen scoren voor deze banden
-nieuwe kentekenplaten met opgelegde letters en anonieme houder (dus zonder dealer)
Mijn ouders hebben dezelfde kleur maar dan een 1.4 uitvoering zonder navi. Heerlijk bakkie om mee te rijden, Het is dat ik binnenkort 2 kinderen heb en dus een grotere Avensis nodig heb, anders zou ik zonder twijfel een Auris nemen.

Positie van de versnellingspook was wel even wennen toen ik in de waggie van mijn ouders reed maar verder prima kar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vlassie1980 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:25:
[...]

Dat zijn jouw woorden, ik ben zeker geen saaie knakker :P
Mijn Avensis is qua uiterlijk wel wat saai maar dat ding kachelt wel lekker door :)
Ik ben wel saai maar de MR2 compenseert dat allemaal natuurlijk !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:49:
[...]
Het is dat ik binnenkort 2 kinderen heb en dus een grotere Avensis nodig heb, anders zou ik zonder twijfel een Auris nemen.
Passen ze niet in kofferbak van een Auris dan? Er zit toch een vrij ruime achterbank in voor het segment.
Wij werden vroeger in een Fiat 600 vervoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bouwfraude schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:38:
[...]

Passen ze niet in kofferbak van een Auris dan? Er zit toch een vrij ruime achterbank in voor het segment.
Wij werden vroeger in een Fiat 600 vervoerd.
Ach ja, tijden veranderen he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooie auto! Bekende truc ja met APC het interieur nawerken. :+
Ook ervaring met Autoglym vinyl en rubber care, die gebruik ik zelf veel?

Update is wel te vinden op inet, nieuwsgroepen ofzo, is goed te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Positie van de pook is inderdaad even wennen, zeker naar de 5 maar ach, dat ben ik eigenlijk alweer gewend.

AG Vinyl & Rubber care is toch meer voor de motorruimte had ik het idee? Zie dat op detailingworld altijd op die manier gebruikt worden en eigenlijk ook nooit bij de profi's. Zelf geen ervaring mee.

Navi update via inet kun je vergeten trouwens. De nieuwere DVD's zijn beveiligd met een "off track" spoor oid, is zelf niet te branden. Daar was tot 2 jaar geleden een oplossing voor door de loader (firmware) van een oudere DVD te gebruiken maar sinds de E12 (2010 versie) update werkt dat ook niet meer. Vandaag bij de dealer de nieuwste versie besteld, zou morgen binnenkomen zeiden ze dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Vlassie1980 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:12:
[...]

Omdat Toyota's betrouwbare bakken zijn die niet kapot gaan, dus er valt ook vrij weinig te melden :P
Goed dat je het schrijft, hoe zit het met die terugroepactie van anderhalf miljoen stuks van van de week? ;) Niet dat dat af doet aan de betrouwbaarheid van de auto. (integendeel imho) Maar er valt dus wel degelijk wat te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BeF-Bacchus schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:58:
[...]

Goed dat je het schrijft, hoe zit het met die terugroepactie van anderhalf miljoen stuks van van de week? ;) Niet dat dat af doet aan de betrouwbaarheid van de auto. (integendeel imho) Maar er valt dus wel degelijk wat te melden.
Daar was ik nog niet van op de hoogte :)

Maar een terugroepactie zegt inderdaad niet veel over de betrouwbaarheid, het is vaak ook meer een voorzorgsmaatregel. En dat geneuzel over die vastzittende gaspedalen neem ik ook met een korreltje zout. Schijnt dat er een Amerikaan op zoek was naar een dikke schadevergoeding en toen maar bleef planken.

Als ik mijn huidige Avensis vergelijk met de Xsara die ik daarvoor had dan kan ik je garanderen dat het met de betrouwbaarheid echt wel een heel stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

In Amerika snappen ze ook niet dat dikke, rubberen matten die niet verankerd zijn, wel eens kan zorgen voor potentiele problemen met je gaspedaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Even een linkje erbij: carros.nl heeft een klein verhaaltje. Ook op Autokompas.

Het gaat in de laatste terugroepactie dus om de Auris D-CAT, Avensis en RAV4. Die kunnen door incorrect uitgevoerd onderhoud speling in de achterwielophanging krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bacchus op 04-08-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 04-10 18:23

AzzKickah

06-CENSORED

Wie heeft er misschien nog een setje bougiekabels te koop of heeft er een linkje naar iets?
Gaat om een MR2 SW20.

Wou net ff de bougies checken (1 zat water in), trek ik zo die kabel aan stukken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Vlassie1980 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 08:38:
[...]

Daar was ik nog niet van op de hoogte :)

Maar een terugroepactie zegt inderdaad niet veel over de betrouwbaarheid, het is vaak ook meer een voorzorgsmaatregel. En dat geneuzel over die vastzittende gaspedalen neem ik ook met een korreltje zout. Schijnt dat er een Amerikaan op zoek was naar een dikke schadevergoeding en toen maar bleef planken.

Als ik mijn huidige Avensis vergelijk met de Xsara die ik daarvoor had dan kan ik je garanderen dat het met de betrouwbaarheid echt wel een heel stuk beter is.
Ach, Toyota gebruikt die terugroepacties als soort reclame. Ergens een probleem met een kleine flubbertje en ze roepen gelijk een hele serie terug naar de dealer. Voordeel is dat je daar dan ook weer nieuwe autos kan kijken.

Al zitten er soms ook serieuzere problemen tussen, zoals de complete motoren via bij de laatste gen Celica vervangen werden bij een te hoog olieverbruik. Garantie.

Zelf 2 toyota's gehad die zo goed als probleemloos waren (25 jaar oude MR2 mag iets aan stuk gaan... yaris was probleemloos) ouders hebben een Corolla Verso, ook zonder problemen.

Koop je daarentegen een VW(achtige) met 1.2 of 1.4 TSI blokje... al schijnen ze daar ook aan coulance te doen tegenwoordig, als je auto nog geen 3 jaar oud is vergoeden ze 100 euro ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mijn ouders hadden een Toyota Picnic, 7 jaar in gereden zonder onderhoud :P daarna uitlaat vervangen en wat kleine dingetjes maar meer ook niet. Masterwagens... en gewoon 200 cruisen op de snelweg met dat ding. Ook bij stoplichten trok je nog menig auto eruit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08 13:11
Om nog even terug te komen op de GT...
Ik rijd momenteel een yaris T-Sport (2001) wat prima bevalt.
Omdat ik geen geschikte Celica kan vinden om de yaris op te volgen heb ik mijn zinnen gezet op de GT86.
Toen deze 3 week terug arriveerde bij de dealer stond ik op dag 2 voor de deur om hem te testen.

Het was de automaat versie, welke verassend goed schakelde. Ook met de 'flappy pedals' aan het stuur schakelde het zeer sportief. Ik moet er bij vermelden dat ik normaal geen fan ben van automaat bakken, echter twijfel ik toch om met een jaar of 2 (jong gebruikt exemplaar :)) een automaat versie te kopen.
Hangt er een beetje van af wat er tegen die tijd aangeboden wordt...

Een kleine impressie: (14-07-2012)
Ik was tot vanmorgen van plan om als opvolger van mijn yaris een Celica uit 2003-2004 te gaan kopen.
Over deze plannen kan ik heel kort zijn: geschrapt.
De GT-86 was zo'n ervaring dat ik over 2-3 jaar wil gaan kijken naar een jong-gebruikte.

Met de GT heeft Toyota wat mij betreft te plank 100% raak geslagen.
Een zeer sportieve auto, die door zijn lange 6 slechts 2.500RPM draait bij 130km/u en dus ook heerlijk rustig en confortabel is op lange afstand.
Precies de combinatie waar ik naar op zoek ben.

Afbeeldingslocatie: http://i703.photobucket.com/albums/ww40/cdelangh/IMAG0774.jpg

Het uiterlijk:
Smaken verschillen, ,ik vind hem persoonlijk in het echt een werkelijke schoonheid... mooier als alle afbeeldingen en foto-renders.
Het neusje is wel echt Lexus LFA style :)

Ruimte:
Er is plaats voor 4 personen (geen 5, in het midden achter in is de centerconsole doorgetrokken i.v.m. cadarnas en kun je dus ook echt niet zitten).
De voorstoelen zijn zeer goede sportstoelen, achterstoelen de bekende 'celica kuipjes'.
Voor volwassenen op enkel korte afstand vol te houden.
De kofferbak is diep, echter zeer hoog. Je zal er met gemak 3-4 weekend tassen in kwijt kunnen door zijn lengte tot de achterbank, echter is stapelen niet een realistische optie.

Zitcomfort:
Kan ik kort over zijn: zeer goed. De echte kuipstoelen geven veel ondersteuning. Veel meer als een yaris TS of Celica. De 'wangen' zijn vrij fors waardoor scheef/hangend achter het stuur zitten geen optie is. Voor mensen met rugklachten (zoals o.a. ikzelf) zeer goede stoelen.
Achterin de bekende kuipjes dus, waar je zeer laag zit. Geen hoofdsteun, wat je ook niet wil omdat dit het enige zicht wat je nog hebt in het achterruitje zou belemmeren.

Overzicht:
Voor kleine mensen is het waarschijnlijk geen goede auto, omdat je weinig ziet. Het kleine achterruitje, in combinatie met de hoog opgetrokken zijruiten geven weinig overzicht. Al helemaal t.o.v. een yaris. Veel op spiegels achteruit rijden dus.

Rijgedrag:
Subliem. De goede gewichtsverdeling en achterwielaandrijving maken het rijgedrag zeer goed. Hij doet ook echt niet onder voor onze 2003-MR2 (welke in mijn ogen optimale gewichtsverdeling heeft).
Het stuurgedrag is zeer goed, de stuurbekrachtiging is lekker zwaar afgesteld waardoor je echt het gevoel hebt dat je een sportauto bij je hebt.
Al het geneuzel wat ik de afgelopen maanden las op internet over het te kort aan vermogen: onzin. Hij heeft heerlijk veel power en kan het goed weg zetten. Rappe acceleratie is geen enkel probleem en voor je het weet gaat de naald de legale snelheden voorbij.
Ik heb gereden met de automaat, ondanks dat ik daar normaal vrij sceptisch over ben beviel deze goed. De bak schakelt snel en adequaat.
'Flipperen' is mogelijk, in een bijna manuele stand. Enkel terugschakelen als het toerental onder de 1000 zakt bij het afremmen doet de bak zelf. Of hij ingrijpt bij de toeren begrenzer heb ik niet getest: zoiets doe je niet met een auto die hagel nieuw is en dus nog ingereden moet worden.
Zoals boven beschreven lokt de GT echt uit tot sportief rijden. Maar het hoeft niet: in de 6, met 130km/u, op de cruisecontrol is het heerlijk rustig vertoeven op de snelweg. Het is iets anders als onze Lexus IS220d, maar dat lijkt me logisch. In de 6 is het spartaanse er af, een mogelijkheid die ik bij mijn yaris behoorlijk mis: die maakt een behoorlijk lawaai bij 120 en is vrij zenuwachtig.

Versnellingsbak:
De automaatbak heeft een gelijk aantal verzetten als de handbak: 6.
De 1e 4 versnellingen zijn merkbaar de sportversnellingen, heerlijk kort op elkaar voor maximaal gebruik van het hogere toerengebied.
De 5 en 6 zijn aanzienlijk langer, wat het nodige comfort geeft bij snelweg gebruik.
Dit is de optie waar ik eigenlijk al tijden op zit te wachten: sportief rijden wanneer ik daar zin aan heb, maar richting Kroatië op vakantie met een degelijk rustig rijgedrag.
Het schakelen zelf gaat met korte ferme tikjes, zonder bokken of stoten. Gewoon een lekkere sportieve automaat die zeer uitnodigt om met de 'flappy pedals' te gaan spelen >:)

Electronische systemen:
De VSC is misschien nog wel het belangrijkste systeem tijdens het rijden. Ik heb vandaag met behoorlijke regen gereden en ondanks het sportieve rijden wist hij op wat lichte wheelspin de auto goed in het gareel te houden. Iets wat ik persoonlijk al ken van de Lexus, met zijn 400Nm koppel.
Het mooie van dit systeem op de GT-86 is: het kan ook uit. En dan begint de pret... De auto wil in de regen al vrij vlot uitbreken aan de achterkant, echter wel gecontroleerd en makkelijk corrigeerbaar (is wat bij de MR2 niet bestaat).
Daarnaast hebben we natuurlijk de standaard ABS, Stuurbekrachtiging, en climate control.
De knopjes om dit alles te bedienen zijn goed vormgegeven: lekker sportief omlaag klikkende knopjes.

Conclusie:
Als toyota-liefhebber kun je helemaal je hart ophalen in deze machine.
Toyota heeft naar mijn mening de weg naar het sportieve rijden helemaal terug gevonden. De 2.0 boxer voorin is een praaltje: schreeuwt heerlijk bij hoge toeren en trekt toch ook aardig onderin. Qua looks, rijgedrag, volledigheid (cruise control, climate control, spoiler, diffusor, dubbele uitlaat) is het voor mij persoonlijk een auto geworden die me 100% past.

De plannen voor de Celica hebben plaats gemaakt voor deze machine.
Ik ga nog lekker 2-3 jaar T-Sport rijden en dan een jong gebruikte zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://i703.photobucket.com/albums/ww40/cdelangh/IMAG0781.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Leuk, je bevestigt wat ik ervan verwachtte. Ik neig naar de automaat omdat ik al een hele tijd flippertjes wil en deze wagen lijkt de automaat goed voor elkaar te hebben. Zelf kijk ik over 2 jaren ook nog uit naar een jonge tweedehands, liefst de convertible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08 13:11
Bij deze lijkt het inderdaad goed. Of je over 2 jaar al een gebruikte convertible kan kopen weet ik niet, volgens mij beginnen ze pas over een jaar met de productie van deze uitvoering?
Lijkt me enerzijds gaaf, anderzijds brengt het wel meer gewicht met zich mee (met oog op wegenbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaaf bakkie!

Volgens mij hebben de commentaren het overigens niet zozeer over "te weinig vermogen" maar meer over "ruimte voor meer vermogen".

Maargoed, ik ga er vanuit dat iig subaru nog wel met een GTT versie komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
V-Power schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:48:

Een kleine impressie: (14-07-2012)
Ik heb ook een proefrit gemaakt in de GT86 maar ben het op een aantal punten niet met je eens. Ten eerste plaats voor 4 personen is natuurlijk een grap. Er kan echt NIEMAND achterin zitten met zo weinig ruimte. Ja, als iedereen 1.60 is misschien. Ik ben 1.90 en de stoel stond TEGEN de achterbank. M'n iQ heeft nog meer ruimte...

Ik vond de automaat helemaal niet lekker, een auto als deze vraagt gewoon om een handbak om eerlijk te zijn, maar hij schakelde wel snel en soepel. Het punt is dat je nogal vaak terug moet schakelen met deze auto en dat is toch altijd lekkerder als je het zelf kan doen.

Rijgedrag is subliem, maar cruisen op de snelweg echt niet. De motor maakt heel weinig toeren en maakt nauwelijks geluid dat klopt, maar de banden en het windgeluid zijn wel erg irritant.

Meer vermogen had zeker wel gemogen. Ik zeg niet dat 200 pk te weinig is, maar na een tijdje rijden ben je eraan gewend en merk je dat je eigenlijk wel meer wilt. Vooral onderin is de motor vrij zwak, hij moet echt boven de 5000rpm komen wil er wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

YoshiBignose schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:32:
[...]
Ik ben 1.90 en de stoel stond TEGEN de achterbank. M'n iQ heeft nog meer ruimte...
Heb je zeer lange benen ? Want ik zit met 1.8m nog niet eens achter tegen in mijn MR2 Roadster. De iQ heeft trouwens belachelijk veel interieurruimte voor zijn formaat, meer dan een Aygo lijkt het.
Het punt is dat je nogal vaak terug moet schakelen met deze auto en dat is toch altijd lekkerder als je het zelf kan doen.
2x tikken lijkt me ook wel leuk :) Het is een voorkeur he, geen waarheid voor iedereen.
Rijgedrag is subliem, maar cruisen op de snelweg echt niet. De motor maakt heel weinig toeren en maakt nauwelijks geluid dat klopt, maar de banden en het windgeluid zijn wel erg irritant.
Het zijn zeker Michelin Energy Savers of iets dergelijks dat ze eronder hebben gestoken ? Dat is toch het eerste wat ik doe bij zo'n auto: betere banden. Maar het zal heus wel minder lawaai zijn dan mijn MR2 nu maakt op snelwegsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
YoshiBignose schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:32:
Meer vermogen had zeker wel gemogen. Ik zeg niet dat 200 pk te weinig is, maar na een tijdje rijden ben je eraan gewend en merk je dat je eigenlijk wel meer wilt. Vooral onderin is de motor vrij zwak, hij moet echt boven de 5000rpm komen wil er wat gebeuren.
Prachtig toch? Dat vind ik juist de kracht van deze motoren, in tegenstelling tot geblazen miniblokjes: relatieve rust in hogere versnellingen en behoorlijk vermogen in lagere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik mag toch hopen dat ze onder een dergelijke auto geen Energy Savers leggen maar "gewoon" Pilot Sports/Potenza/PZero Nero's o.i.d.

De Auris heeft de afgelopen dagen z'n vuurdoop gehad trouwens, een tripje naar België (Antwerpen/Brugge). Zoals verwacht/gehoopt zonder ook maar 1 probleem heeft hij de +/- 700KM afgelegd, met een gemiddeld (gemeten) verbruik van 7.1L/100KM (op een haar na geen 1 op 14). Erg netjes. (het gaat om de 1.6 VVT-i, non0hybrid dus)

Hij is voldoende gemotoriseerd, de VVT-i motor heeft er boven de 4000RPM nog duidelijk zin in (eigenlijk wordt het dan pas leuk). Hiervoor had ik een Seat met 2 liter FSI blok, daar was de fut er bij ~5000RPM wel zo'n beetje uit, dit blok houdt duidelijk wél van toeren draaien en is daarbij ook nog eens behoorlijk vlot. Ik ben van 150PK (Seat) naar 124PK (Toyota) gegaan maar moet zeggen dat ik het verschil eigenlijk niet eens heel erg merk. Zal mede komen doordat de Seat ruim 100KG zwaarder is, maar toch valt het me erg mee.

De wegligging is ook dik in orde, ook de "suboptimale" Belgische wegen doorstaat hij zonder problemen of rare stuiptrekkingen in het stuur/chassis.

Interieur is ook prima in orde. Ergonomie is goed, schakelpook is even wennen (hoge positie) maar ik merkte vandaag (toen ik in de Yaris stapte) dat ik dat eigenlijk al niet meer anders wil. Kraakjes en rammeltjes zijn eigenlijk niet aanwezig, en als ze er zijn duidelijk minder dan bij de Seat Altea. Dat zal voornamelijk komen door het gebruikte materiaal, dat zit bij Toyota toch echt op een hoger niveau dan bij Seat (in ieder geval die modelreeks). Tevens lijkt me de bekleding van de Toyota van hogere kwaliteit dan van de Seat, maar dat moet nog blijken. Het heeft mijn intensieve schoonmaaksessie nadat de vorige eigenaar hem 5 jaar verwaarloosd had in ieder geval prima overleefd.

Navigatie (B9005 staat er op, ik begrijp dat dat een TNS700 is?) werkt ook uitstekend. Vlak voor de vakantie heb ik nog de E15 DVD's weten te bemachtigen bij een lokale dealer (2012-2013 kaarten met nieuwe software). Nieuwe mogelijkheden zitten daarin ten opzichte van mijn oude (versie 2007, meegeleverd met de auto). Ten eerste veel meer informatie, meer wegen, meer POI's, rijbaanhulp op snelwegen, bediening nu mogelijk terwijl je rijdt, etc. TMC heeft ons op de heenweg van een megafile gered (A27 afgesloten oid.) en nu ik het display wat helderder heb gezet ben ik over de kijkhoek en leesbaarheid met zonnebril op ook tevreden.

Zijn er dan helemaal geen minpunten ten opzichte van mijn vorige auto? Nou, ik "mis" wat opties (let op, First World Problem alert) maar dat gaat niet ten koste van de kwaliteit. Zo had ik hiervoor een dimmende binnenspiegel en inklapbare buitenspiegels. Met name dat laatste is vanuit vandalismeoogpunt en parkeerproblemen wel handig om te hebben, maar daar valt mee te leven.

Al met al erg tevreden en ik hoop dat dat zo blijft, met name op betrouwbaarheidsvlak. Ik ben daar bij Toyota niet zo bang voor maar de Seat heeft het de eerste jaren ook prima gedaan en begon toen rare kuren te vertonen. Time will tell :)

[ Voor 91% gewijzigd door Arfman op 08-08-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Arfman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:25:
Ik mag toch hopen dat ze onder een dergelijke auto geen Energy Savers leggen maar "gewoon" Pilot Sports/Potenza/PZero Nero's o.i.d.
Dat zou je verwachten maar ik meen me te herinneren bij verschillende reviews dat ze er "simpele" comfortbanden onder hadden gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02
Arfman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:25:
Toyota heeft heel bewust juist voor energy savers gekozen, minder grip is een speelsere auto. Voor ultieme circuitgrip hebben ze de achterbak zo uitgedokterd dat er precies een setje van 4 velgen met breed rubber achterin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Of hoe we in België tellen, met kratjes bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

llevering schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:03:
[...]

Toyota heeft heel bewust juist voor energy savers gekozen, minder grip is een speelsere auto. Voor ultieme circuitgrip hebben ze de achterbak zo uitgedokterd dat er precies een setje van 4 velgen met breed rubber achterin past.
Not sure if troll ....

Naja alhoewel de Energy Savers prima rijden onder m'n Yaris (is ongeveer dezelfde klasse als de GT86) zou ik er persoonlijk PS3's onder leggen (Pilot Sport, geen gameconsole :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02
http://www.telegraaf.nl/a...a_GT_86.html?pageNumber=1
Vanaf ong 2:40 hoe & waarom.

[ Voor 43% gewijzigd door llevering op 09-08-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Arfman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:40:
[...]

Not sure if troll ....

Naja alhoewel de Energy Savers prima rijden onder m'n Yaris (is ongeveer dezelfde klasse als de GT86) fgoisdfjgflngjrlnsdflgvknsdflgsdfn
Wait, what ? Ik hoop dat je met "klasse" bedoelt dat het een vergelijkbaar gewicht heeft. Maar voor de rest houdt het snel op hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Begrijp ik wel ja, je zou er ook 255 breed conti sc3 onder kunnen leggen en dan heb je vrijwel onbeperkt grip bij droog weer, maar dit heeft ook wel wat ja. Jammer dat daardoor het geluid van de banden erg goed hoorbaar is. Heb ik met m'n iQ ook trouwens en daar zitten bridgestones onder, wat een herrie komt daar vanaf zeg niet normaal!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zou zeer graag terug Bridgestone Potenza RE040's onder mijn MR2 hebben, die banden waren ongelofelijk goed met de staggered setup velgen en standaard ophanging. Maar luid vond ik ze niet, ze waren wel steenhard wat ik persoonlijk juist goed vond voor de wegligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Even gezocht zijn de Bridgestone EP25 ECO... afschuwelijke band. Echt een schande. Lees hier ook andere reviews over: http://www.tyrereviews.co...idgestone/Ecopia-EP25.htm zitten blijkbaar standaard onder een iQ. Inderdaad bij lage snelheid als je dan beetje heen en weer stuurt hoor je de banden kraken over de weg.

Ik ben op een Toyota iQ forum het volgende tegengekomen als maximale formaat banden die onder de iQ passen:

18" 7.5" ~+40offset

Omdat er verder weinig banden/velgen te vinden zijn op marktplaats etc. kan ik dus ook zoeken naar andere Toyota's? Iemand enig idee welke velgen onder andere Toyota's ook bij de iQ passen?

[ Voor 61% gewijzigd door YoshiBignose op 09-08-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

En van de week mijn Toyota Avensis opgehaald.
Hij komt uit 2008, het is 2 liter Business versie (benzine).

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/l0wucolw9/toyota_avensis_sedan_benzine_blauw_001_37075673.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/8nk05rw7t/toyota_avensis_sedan_benzine_blauw_002_37021746.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/4fp7x0us9/toyota_avensis_sedan_benzine_blauw_003_37021764.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/vet2s6h95/toyota_avensis_sedan_benzine_blauw_004_37021785.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/efk4cx61l/toyota_avensis_sedan_benzine_blauw_006_37021745.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Sebastiaan op 19-08-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Knappe auto! Lekker luxe en prachtig interieur. :)

Hoe is het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de diesel daarvan, bekende problemen of zwakke punten?

[ Voor 51% gewijzigd door Joopieboy op 19-08-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Phuncz schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Wait, what ? Ik hoop dat je met "klasse" bedoelt dat het een vergelijkbaar gewicht heeft. Maar voor de rest houdt het snel op hoor :)
Eh ja, fail. (Sarcasme)smiley vergeten, sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

Joopieboy schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:45:
Knappe auto! Lekker luxe en prachtig interieur. :)

Hoe is het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de diesel daarvan, bekende problemen of zwakke punten?
geen idee, het is een benzine versie.

Interieur is inderdaad lekker, hele auto is nog zeer netjes, heeft ook minder dan 35k op de teller staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebastiaan op 19-08-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vandaag een half uur in de Toyota GT86 gereden. Wat een heerlijke rijders-auto ! Scherp, veel gevoel en voldoende vermogen. Ook het leder/alcantara gebeuren is zeer netjes gedaan en het niveau van afwerking is toch alweer beter dan Toyota 5 jaren geleden deed. Het ding sleurt lekker door snelle bochten, is kwiek door de korte bochten en het heeft een versnellingsbak die je telkens weer opnieuw doet genieten. Heerlijke wagen, heb er veel lol aan gehad en dat zeg ik na 50.000km elk met een SW20 en ZZW30 MR2 gereden te hebben.

Nu wachten op de roadster/cabrio en centjes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik vraag mij het volgende af: Is het nog interessant om een Prius te kopen?

Ik overweeg een 2e hands Prius 3 te kopen. Denk aan 17.000 euro voor: 60/70k km's, bouwjaar 2009/2010, executive editie. Ik denk er ongeveer 6 jaar mee te rijden.

Als ik even de maandlasten uitreken:
- Qua brandstof verwacht ik: 1600km/21,8km/l*1,70eur/l=125 euro (21,8 is volgens consumentenbond reeel verbruik)
- Qua verzekering ongeveer 75 euro
- Afschrijving: Na 5 jaar nog ongeveer 7000 (geen idee), dan (17000-7000)/(6*12)=140 euro / maand
- Onderhoud: 30 euro / maand (regulier Toyota onderhoud)

Dan kom ik op: 370 euro per maand.

Maar nu komt het:
Helaas vervalt per 1 januari 2014 de vrij wegenbelasting. Dit betekent:
- dat ik over 6 jaar ook ongeveer 40 euro wegenbelasting per maand moet meerekenen.
- dat er mogelijk ook nog een behoorlijke waardedaling van de 2e hands Priussen aankomt. Dat zou mijn afschrijving ook nog eens behoorlijk kunnen verhogen. Als hij na 5 jaar bijvoorbeeld nog maar 5000 waard is ipv 7000, neemt mijn maandelijkse afschrijving met 27 euro toe.

Dan kom ik uit op: 370 + 40 + 27 = 437 euro per maand.

Dan wordt het opeens veel minder interessant. Volgens mij kan ik nog beter een zuinige dieselauto in dezelfde categorie kopen:
- Goedkopere brandstof,
- goedkopere verzekering (vanwege vrij dure aanschaf Prius tov wat je krijgt),
- wegenbelasting niet eens veel duurder (Prius is door Hybride behoorlijk zwaar),
- afschijving is misschien ook lager (vergelijkbare dieselauto's zijn uberhaupt goedkoper in aanschaf).

Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
KopjeThee schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:33:
Ik vraag mij het volgende af: Is het nog interessant om een Prius te kopen?

Ik overweeg een 2e hands Prius 3 te kopen. Denk aan 17.000 euro voor: 60/70k km's, bouwjaar 2009/2010, executive editie. Ik denk er ongeveer 6 jaar mee te rijden.

Als ik even de maandlasten uitreken:
- Qua brandstof verwacht ik: 1600km/21,8km/l*1,70eur/l=125 euro (21,8 is volgens consumentenbond reeel verbruik)
- Qua verzekering ongeveer 75 euro
- Afschrijving: Na 5 jaar nog ongeveer 7000 (geen idee), dan (17000-7000)/(6*12)=140 euro / maand

Dan kom ik op: 370 euro per maand.

Maar nu komt het:
Helaas vervalt per 1 januari 2014 de vrij wegenbelasting. Dit betekent:
- dat ik over 6 jaar ook ongeveer 40 euro wegenbelasting per maand moet meerekenen.
- dat er mogelijk ook nog een behoorlijke waardedaling van de 2e hands Priussen aankomt. Dat zou mijn afschrijving ook nog eens behoorlijk kunnen verhogen. Als hij na 5 jaar bijvoorbeeld nog maar 5000 waard is ipv 7000, neemt mijn maandelijkse afschrijving met 27 euro toe.

Dan kom ik uit op: 370 + 40 + 27 = 437 euro per maand.

Dan wordt het opeens veel minder interessant. Volgens mij kan ik nog beter een zuinige dieselauto in dezelfde categorie kopen:
- Goedkopere brandstof,
- wegenbelasting niet eens veel duurder (Prius is door Hybride behoorlijk zwaar),
- afschijving is misschien ook lager (vergelijkbare dieselauto's zijn uberhaupt goedkoper in aanschaf).

Hoe denken jullie daar over?
Er zijn zoveel betere auto's dan de Prius waar je in kan rijden, ik vind het echt als een oud ziekenhuis rijden en heel je dashboard hangt vol met verbruiksmeters.

[ Voor 4% gewijzigd door RickvN op 01-09-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
RickvN schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 15:27:
[...]
Er zijn zoveel betere auto's dan de Prius waar je in kan rijden, ik vind het echt als een oud ziekenhuis rijden en heel je dashboard hangt vol met verbruiksmeters.
Laat maar komen die lijst :) En bedoel je met het ziekenhuis de 3e generatie, of eerdere generaties?

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 01-09-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

2009/2010, dat is een Prius III

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Opmerking uit Wikipedia: "Dieselmotoren halen dezelfde prestaties als een benzine hybride, zonder extra elektromotor."
Dus helemaal nergen voor nodig om zo'n tientallen kilo's zware batterij mee te sjouwen. De prius haalt niet eens 1 op 20, wat voor een hoop diesels een eitje is.
En met een goed roetfilter heb je nergens last van.
http://www.geenstijl.nl/m...us_doet_water_stijge.html
Ja, het is GeenStijl, maar als je door de loze dingen heenprikt, kom je ook feiten tegen.

Ik zou alleen al om die immense vervuiling (voor het maken van deze "oh zo milieuvriendelijke auto") geeneens een Prius willen rijden.
En dat is een feit hoor, niet alleen GS praat erover, was ook een subject @ TopGear (omdat het hier toch een auto-topic is) bv.

Wel een positief punt, dat je meewerkt aan het verschaffen van werk voor de arme kinderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl-aid.org/wp-content/flagallery/hans-sluijter/14.jpg

/me recyclet bewust geen elektronica en dat soort zooi

[ Voor 12% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-09-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Is dat verhaal van die Prius ook niet al lang achterhaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik bekijk het altijd zo: als je een benzine wil met het verbruik van een diesel, kom je sowieso bij de betere hybrides uit. Maar het probleem is dat je dan vasthangt aan zo'n vreselijke CVT. Nee, geef dan maar eerder geld uit aan een Opel Ampera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Phuncz schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:56:
Ik bekijk het altijd zo: als je een benzine wil met het verbruik van een diesel, kom je sowieso bij de betere hybrides uit. Maar het probleem is dat je dan vasthangt aan zo'n vreselijke CVT. Nee, geef dan maar eerder geld uit aan een Opel Ampera.
Maar zo'n Opel Ampera is grofweg 2 keer zo duur. Zo ver reikt het budget helaas niet :) Maar in ieder geval een opbouwende reactie, met een interessante suggestie. Verder heb ik geleerd uit de reacties dat een Prius: Rijdt als een ziekenhuis (wat dat ook moge zijn), zeer milieuvervuilend zou zijn en een bijdrage zou leveren aan kinderarbeid... Ik zal het meenemen in mijn overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Phuncz schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:56:
Een Ampèra heeft net zo goed een CVT.
...

- Goedkopere brandstof,
Dat klopt.
Is dat zo? Ik was voor mijn Avensis D4-D meer verzekeringspremie kwijt dan voor zowel de Prius II als de Prius III (Interpolis).
Denk eraan dat er 150 kg afgaat van het gewicht bij een Prius, als compensatie voor de electische aandrijving. Bovendien is een Prius helemaal niet zo absurd zwaar: massa ledig voertuig = 1345 kg. Voor de wegenbelasting wordt het gewicht van de auto dus 1195 kg. Reken erop dat je voor een diesel van vergelijkbare afmeting meer dan het dubbele aan wegenbelasting kwijt bent. Voor de Avensis 2.0 D4-D (bouwjaar 2001) betaalde ik rond de 600 euro dieseltoeslag per jaar, dat was meer dan het standaard wegenbelasting deel (dat je ook voor een even zware benzine auto betaalt).
Natuurlijk zijn de diesels goedkoper in de aanschaf: ze kosten een sloot meer aan wegenbelasting. Tegenover een normale benzineauto moet je minstens 20k km per jaar rijden voor break-even; tegenover een Prius nog een fors aantal km meer, ik schat zo ergens tussen de 25k en 30k km.
KopjeThee schreef op zondag 02 september 2012 @ 18:02:
[...]

Verder heb ik geleerd uit de reacties dat een Prius: Rijdt als een ziekenhuis (wat dat ook moge zijn),
Onzin, de auto rijdt best behoorlijk. Het is natuurlijk geen Golf GTI.
zeer milieuvervuilend zou zijn
Nog veel grotere onzin, iig minder milieuvervuilend tegenover een diesel.
en een bijdrage zou leveren aan kinderarbeid
Valt echt onder het hoofdstuk "broodje aap verhalen". Tsjonge, hoe verzinnen ze het.

[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 03-09-2012 10:28 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:14

Is dit niet wat weinig? Met bandjes zit je zo op 100 euro per stuk om het jaar. Totaal 400/24 maanden= 17 euro. Plus dan nog de kleine en grote beuren van enkele honderden euros per jaar. Ik denk dat je dan eerder het dubbel moet reserveren. Moeten die accu's na in die 5 jaar ook niet eens vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

TheJason schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:29:
Moeten die accu's na in die 5 jaar ook niet eens vervangen worden?
Nee.

Onderhoud om de 15000 km, afwisselend grote en kleine beurt. Reken voor een kleine beurt 250 euro, voor de grote 450 euro.

[ Voor 25% gewijzigd door EXX op 03-09-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Accu's van de Prius zouden een leven lang mee moeten gaan, volgens Toyota zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom geen LPG G3? Maar ik snap je overwegingen, al is het argument over de vervuiling van een Prius echt onzin. Er is ooit een Amerikaan geweest die beweerde dat de Hummer milieuvriendelijker was dan de Prius en vervolgens allerlei onzin argumenten en een zeer gekleurd verhaal aanhaalde waarin de Prius al met al de boosdoener was en de Hummer een groene auto. Daarbij vergetend dat een Hummer zuipt als een ketter en de Prius een erg lage uitstoot heeft. Nergens werden getallen genoemd, maar het bleef wel hangen, want het is prachtige borrelpraat.

Het omslagpunt wanneer diesel goedkoper wordt is ook aardig verschoven.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
EXX schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:08:
[...]

Valt echt onder het hoofdstuk "broodje aap verhalen". Tsjonge, hoe verzinnen ze het.
Vind je?
Die derde wereld landen zijn zo enorm ver ontwikkeld dat al die batterijen/accu's/printplaten/computers/telefoons van hun zelf afkomstig zijn?
Dat denk je echt?
Al die beelden daarvan is gewoon propaganda?

Toevallig ook net een bericht erover op de homepage nieuws: 'Nederlanders moeten meer afgedankte elektronica inleveren'

@ boven:
ja, in gebruik zal een Prius ook niet slecht zijn. Ging meer om het traject ervoor. Productie van de auto.

EDIT:
Het zijn toch (ook) kinderen die dat werk verrichten? Vaak ook gewoon nog ECHT kind, sub 12 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-09-2012 12:07 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 167 Laatste